BLACKBO:
100 W.L. Hennen,
Actief persoon gevraagd
Piet Pruim
Peinst:
PRUIM-TABAK.'
JuqzMmdeti Stukken
Aduectentim
nette Dienstbode
B.z.a. 2 MEISJES
Huis m. tuin
Pruimen is niet ieders werk hoor,
't Is een kunst, bijna een vak;
Wie een goede vakman zijn wil
Die pruimt BLACK-BOY
PRUIM-TABAK.
GESAUSDE ZWARE/
10"
door u te verleenen subsidie en de uitvoe
„DE ONDERLINGE ALKMAARSCHE
GLASVERZEKERING".
Algemeene vergadering.
Het jaarverslag.
1934 was voor de verzekering zelf geen
ongunstig jaar. Hadden ook in 1934 vele
mutaties in het ledental plaats, toch kon de
Onderlinge zich vrijwel op hetzelfde peil
handhaven, terwijl het totaal verzekerd be
drag steeg van 81.947,70 tot 82.044.
DE GEMEENTE EN DE
AUTOBUSDIENST.
UITSLUITEND TOT DE
ADMINISTRATIE (Tel. 3320).
Ingezonden stukken of verslagen
van vergaderingen
UITSLUITEND REDACTIE
(Tel. 3330).
C. EVERS
J. EVERS-DE WIT
P. II. J. KOORX
ANS VAX DER WOEDE,
Word»
vervolgd
U
VERANDERING VAN BEHEER VAN
HET TROELSTRAOORD.
Naar wij vernemen is de heer C. J. H
van Empel ontslagen als beheerder van het
Troelstraoord te Egmond aan Zee.
EEN ADRES VAN DE NASSAU-
GARAGE.
Aan den raad der gemeente Alkmaar is
heden het volgend adres gezonden:
Uit de dagbladen vernamen wij het ai-
wijzend prae-advies van B. en W., naar aan
leiding van ons verzoek, dato Dec. j.1. om den
stadsbusdienst te mogen exploiteeren.
Wij stellen er prijs op, om u vóór de be
handeling in openbare vergadering enkele
mededeelingen te doen. Ons voornaamste
doel is om standplaatsen op den openbaren
weg ten behoeve van ons taxibedrijf te ver
krijgen. Indien u ons deze zonder meer kunt
verleenen, dan willen wij ons verzoek om den
busdienst te mogen exploiteeren onmiddellijk
als niet gedaan te beschouwen. In hoeverre
ook de andere taxi-ondernemingen hierbij
gelijkberechtigd behandeld moeten worden,
kan nog in nader overleg geregeld worden.
Onzerzijds verklaren wij ons bij voorbaat tot
medewerking bereid.
Een der bezwaren, waarop de weigering
tot het verleenen van standplaatsen aan
taxi's gegrond was, vloeide voort uit de over
weging, dat de door u gesubsidieerde stads
busdienst hiervan ernstig nadeel zou ender
vinden. Dit was voor ons de reden, om u een
voorstel te doen om de exploitatie van den bus
dienst dan maar zelve ter hand te mogen ne
men. Temeer was dit voor u van belang, om
dat wij in staat waren, u het voorstel te doen.
waarbij een belangrijke, zoo niet algeheele
besparing van het subsidie in uitzicht gesteld
kon worden.
Aan het prae-advies van uw college van
B. en W. zouden wellicht conclusies ontleend
kunnen worden, welke in werkelijkheid niet
aanwezig zijn, n.1., dat wij aanspraak wen-
schen te maken op een volledige subsidie van
2000. Aangezien ons ieder andere gelegen
heid ontbreekt, om in dit kort tijdsbestek dit
nader toe te lichten (met uitzondering van
de dagbladen), zoo hebben wij de vrijheid
genomen, aan ieder uwer een afschrift van
dit schrijven te doen toekomen.
Ons aanvankelijk voorstel was om de ex
ploitatie zónder eenige subsidie te mogen ver
richten (principe Eltax te Leiden). Bij een
vervoer van 160.000 passagiers over twee
buslijnen achten wij een rendeerend bedrijf
mogelijk. Wij wenschten een voorbehoud van
inkrimping of opheffing te stellen, indien het
geschatte minimum-aantal passagiers niet be
haald zou worden.
Na een mondelinge toelichting aan uw col
lege van B. en W. hebben wij ons voorstel in
dier voege aangevuld:
Bij een vervoer van 160.000 passagiers zelf-
supporting.
Meer dan 160.000 passagiers voor ieder de
helft van de verdienste.
l usschen de 140 en 160 duizend passagiers
betaalt de gemeente voor iederen niet vervoer-
^(j^ssagier 10 cent met een maximum van
Bij een vervoer tusschen 125 duizend en
140.000 is het geheele vervoer voor onze re
kening.
Bij een geringer vervoer dan 125.000 wordt
het recht verleend van opheffing.
Bij aandachtige lezing van het bovenstaan
de zult u ervaren, dat eerst bij een eenigszins
ongunstig vervoercijfer het subsidie ge
vraagd wordt en onder de meest ongunstige
omstandigheden gedacht wordt aan ophef
fing.
Verder verklaarden wij ons, naar aanlei
ding van een desbetreffend verzoek, bereid
?m de exploitatie voor een tijdvak van vier
jaar fix. te willen aanvaarden ondanks de
daaraan voor ons verbonden gevaren. Dit
was een voorwaarde die blijkens een des
tijds door uw voormaligen wethouder van
financiën verstrekte mededeeling ten aanzien
van de tegenwoordige concessionnaris niet
bestaat. Deze zou het recht hebben om den
dienst te allen tijde bij een eventueel door
hem te lijden verlies te mogen opheffen.
In een volgend argument wordt betoogd,
dat de tegenwoordige concessionnaris ver
gunning heeft tot 1939. Toen destijds de con
cessie verleend werd, was hieraan geen sub
sidie verbonden.
Dit verzoek kwam eerst een of een paar'
jaar later. Indien in het onderhavige geval
geen subsidie zou moeten verleend worden,
dan zouden wij nimmer het voornemen te
kennen gegeven hebben om den busdienst te
mogen exploiteeren. In het thans bestaande
geval mag naar onze bescheiden meening
min of meer verband gezocht worden tusschen
ring der concessie. Juist door het telkenjare
voteeren van de subsidie zien wij hierin een
aanwijzing dat in feite de concessie van jaar
tot jaar loopt. Overigens nemen wij wel aan,
dat de tegenwoordige ondernemer ongenegen
is het algeheele risico (alzoo zonder eenige
susidie) op zich te nemen.
Wij zouden min of meer bevredigd zijn als
aan de bestaande ondernemers de voorkeur
gegeven werd, indien gebleken was, dat wij
nagenoeg gelijke condities gesteld en aange
boden hadden.
Nu wij thans moeten constateeren, dat on
danks onze gunstiger voorwaarden, aan de
ander ondernemers niettemin de voorkeur ge
geven wordt, zoo meenen wij wel eenige re
den te hebben, een beroep op u te mogen te
doen, om uwe aandacht te verzoeken bij de
behandeling van deze zaak.
Zelfs nu nog zijn wij genegen een compro
misvoorstel te doen, n.1. om het begroote mi
nimum-aantal te vervoeren passagiers te ver
lagen van 160.000 op 150.000, waaruit volgt,
dat ons bedrijf hiervan uitsluitend het risico
loopt. Het verzochte subsidie zouden wij dan
pro rato willen verdeelen over 25.000 niet
vervoerde passagiers, a raison van 8 cent
Voor het overige handhaven wij onze voor
stellen.
Ten slotte wenschen wij nog uitdrukking
te geven aan onze gevoelens dat wij naast be
hartiging van onze eigen belangen ook het
algemeen belang hebben willen dienen, door
aan de gemeenschap een besparing van het
subsidie voor te stellen.
De overige opmerking in het prae-advies
van B. en W. om aan één taxibedrijf 'n „der-
gelijken" voorsprong te geven, waarvan de
beteekenis zoude zijn vaste telefonische stand
plaatsen te „waarborgen" met de toezegging
bovendien, dat de gemeente een opbrengst
van 16.000 bruto garandeert, zoomede de
vermeende indirecte steun aan het taxibedrijf
zijn mededeelingen, waarmede wij ons niet
vereenigen kunnen.
Het was ons voornemen om:
lo. een oplossing te bereiken betreffende
de concurrentie tusschen bus en taxi;
2o. het verkrijgen van standplaatsen op
den openbaren weg;
3o. een belangrijke besparing op het subsi
die te verkrijgen;
4o. door een verbeterd exploitatie-systeem
ten verhooging van het bezettingscijfer te be
halen.
Tegenover de door het college van B. en
W. verstrekte inlichtingen moeten wij opmer
ken, dat een bruto-opbrengst van 16000
nimmer door de gemeente gegarandeerd
wordt, doch slechts een maximum-subsidie
van ƒ2000; dat van een bevoorrechting van
ons taxibedrijf geen sprake zou zijn, omdat
wij ook de andere taxi-ondernemingen op ge
heel gelijke wijze behandeld wenschen te
zien; en tenslotte, dat wij de opmerking be
treffende den vermeenden steun aan ons taxi
bedrijf in verband met een gegarandeerde op
brengst van 16000 niet in overeenstemming
achten met de waardigheid van een college
van B. en W.
Voor de algemeene vergadering van „De
Onderlinge Alkmaarsche Glasverzekering",
welke gisteravond in het café van den heer J.
v. Oeffeit, Zaadmarkt 28, werd gehouden,
bestond slechts geringe belangstelling.
In zijn openingswoord herdacht de voor
zitter, de heer J. R i n g e r s, het overlijden
van den heer Jb. CIceck, die zoo heel veel
voor de vereeniging had tot stand gebracht.
Nog lang zal zijn werk en strijden voor de
vereeniging intdankbare herinnering blijven
bestaan.
Hierna werden de notulen voorgelezen,
waarna de secretaris het jaarverslag uit
bracht, waaraan wij het volgende ontleenen:
Het aantal deelnemers bedraagt 629 met
645 perceelen, tegen respectievelijk 633 en
663 in het voorafgaande jaar.
Wat de breuk betreft is 1934 al een heel
gunstig jaar geweest en was 1933 al laag
met een bedrag van 1.623, over dit boek
jaar bedroeg de breuk slechts 1.178 Hier
voor werden in 237 perceelen ruiten ver
nieuwd.
De inlegbasis, dat is het bedrag waarover
de omslag wordt berekend, stelde zich op
f 5.887 tegen 5.934 over 1933.
Ter bestrijding van de breuk, onkosten en
de reglementaire storting in het Reserve
fonds zal het bestuur U zoo aanstonds voor
stellen een omslag te heffen van 39 tegen
47 over 1933. Alzoo een vermindering
met 8
De omslag zal als volgt worden aange
wend:
Breuk 20 1.177,40
Onkosten 9 529,83
Reservefonds 10 206,90
Totaal 1.914,13
Het reservefonds bedraagt na deze hef
fing 7.478,28.
Met dit bedrag kunnen wij te allen tijde
aan onze verplichtingen tegenover de leden
voldoen.
Aan het reservefonds betalen niet meer
mede de deelnemers, toegetreden in de jaren
1911 tot en met 1924. Voor deze leden be
draagt de premie dus slechts 29 Hier
mede is wel het best gedemonstreerd, dat
verzekeren bij de Onderlinge beteekent zich
zelf bevoordeelen. Vergelijking met andere
Maatschappijen zal dan ook steeds in ons
voordeel uitvallen. Bovendien kan men voor
een dergelijk lage premie de risico van het
reken van ruiten niet zelf dragen.
Thans treedt onze Onderlinge haar 25e
jaar in.
Na rekening en verantwoording van den
penningmeester, waarover een kleine discus
sie over de geldbelegging ontstond en het
daarop volgende jaarverslag van den com
missaris-boekhouder, bracht de heer H i 1-
dring namens de commissie van onder
zoek verslag uit. Volgde de vaststelling van
den omslag, waarop men overging tot ae be
stuursverkiezing. De heeren H. C. Lind en
J. Apeldoorn werden beiden met 11 stemmen
herkozen.
In de vacature, ontstaan door den heer
Jb. Cloeck werd gekozen de heer P. Cloeck
De heer J. Prins werd gekozen als lid van
de commissie van onderzoek 1935 in de va
cature van den heer J. G. Ruiter. Daar de
rondvraag niets opleverde, sloot de voorzit
ter om half tien de vergadering.
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS.
Telefoon 4395.
Voor werknemers uitsluitend geopend van
912 uur en op Maandagavond van 7—8
uur. Voor vrouwelijk personeel bij voorkeur
van 25 uur n.in. Bemiddeling voor werk
gevers van 912 en van 25 uur.
De directeur van bovengenoemd bureau
deelt mede, dat heden staan ingeschreven:
groep bouwvakken1 bouwkundige, 3 opz.
teekenaars, 3 bouwk. opzichters, 3 water
bouwkundigen, 1 glas in loodzetter, 1 gla
zenwasscher, 1 steenbikker, 1 steenhouwer,
2 stratenmakers, 2 stratenm.opperlieden, 1
stuc.-opperman, 1 tegelzetter, 9 betonwer
kers, 1 beionemailleur, 38 opperlieden, 9 stu-
cadoors, 47 metselaars, 83 timmerlieden, 14
voegers, 45 schilders, 135 grondwerkers;
groep metaalindustrie: 1 autog. lasscher,
16 bankwerkers, 1 blikslager, 3 carrosserie
bouwers, 9 electriciens, 1 electr.-technicus, 1
fitter, 1 fraiser, 3 instrumentmakers, 2 kern
makers, 2 ketelmakers, 6 klinkers, 12 loodgie
ters, 2 lijnwerkers, 12 machinisten, 2 mach.
tekenaars, 12 metaaldraaiers, 1 metaalvijler,.
3 metaalslijpers, 20 monteurs, 1 orgelmaker*
2 plaatwerkers, 6 rijwielherstellers, 3
scheepsbouwers, 1 scheepstimmerman, 7 sme
den, 2 scheepswerktuigkundigen, 14 stokers,
1 tandtechniker, 1 tegenhouder, 1 voorslaan-
der, 3 vuurwerkers, 4 wagenmakers, 1 werk
tuigbouwkundige, 10 ijzerwerkers, 1 zandbe
reider, 3 zand vormers;
groep voedings- en genotmiddelen: 44 si
garenmakers, 1 sorteerder, 2 kistenplakkers,
1 stripper, 4 tabaksbewerkers, 5 slagers, 3
koks, 2 chocoladebewerkers, 1 suikerbakker,
19 bakkers, 2 bierbottelars, 1 zuivelbereider
groep boek- en steendrukkerijen: 5 letter
zetters, 2 drukker, 8 boekbinders;
groep houtbewerking: 18 meubelmakers, 4
meubelstoffeerders, 8 mach. houtbewerkers, 3
kistenmakers, 1 borstelmaker, 1 beitser, 1
beeldhouwer, 1 biljartmaker, 1 kuiper;
groep landbouwbedrijven: 10 tuinlieden,
21 boerenarbeiders, 5 bloemisten;
groep handel: 16 vertegenwoordigers, 4
winkelbedienden;
groep verkeerswezen: 47 chauffeurs, 7
kotesiers, 28 pakhuisknechts, 16 magazijnbe
dienden, 8 kellners;
overige beroepen: 1 wasscher, 4 kleerma
kers, 2 rietwerkers, 5 schoenmakers, 2 port.
huisknechten, 1 verfbereider, 1 kalkbrander,
2 huidenzouters, 4 incasseerders, 5 zakken-
stoppers, 2 ambtenaren ter secretarie, 1
electr.-techn. ingenieur, 1 klompenschilder,
12 kantoorbedienden, 1 bedrijfsleider, 3 ad
ministrateurs, 1 controleur. 1 reclameschil
der, 280 los- en 43 transportarbeiders.
gedeeltelijk werkloos: metaalindustrie 30,
tabaksindustrie 15, overige beroepen 5;
jeugdige werkzoekenden beneden 18 jaar
in diverse beroepen: 27
vrouwelijk personeel3 steno-typisten, 10
kanoorbedienden, 2 winkeljuffrouwen, 1
huisbewaarster, 1 dienstbode, 4 dagmeisjes,
9 werksters
geplaatst 17 werkzoekenden.
De directeur voornoemd:
v. d. HEUVEL
Mijnheer de redacteur,
Naar aanleiding van het artikel in Uw
courant van Dinsdag 26 dezer omtrent „de
Gemeente en de Stadsautobussen" voel ik
mij gedrongen U enkele opmerkingen om
trent dit artikel te moeten maken omdat het
belang van mijn bedrijf dit met zich brengt.
Uw eerste alinea: „De Gemeente betaalt
elk jaar een belangrijk bedrag aan een niet
in Alkmaar gevestigde firma om deze in de
gelegenheid te stellen hier ter stede een auto
busdienst te onderhouden", is wel zeer frap
pant tegen onze onderneming gericht omdat
deze nu toevallig niet in Alkmaar gevestigd
is maar in de naburige gemeente Heiloo.
Weet U wel, mijnheer de redacteur, dat
vele Alkmaarsche arbeiders zoowel als mid
denstanders aan deze onderneming een bo
terham verdienen juist omdat deze in een
naburige gemeente gevestigd is en dus ook
voor Alkmaar van belang is? Het getuigt
dan ook niet van een „breeden blik" wanneer
gij meent Uw artikel te moeten aanvangen
met een dergelijke opmerking.
Is een Gemeentelijke busdienst nog
noodzakelijk? Ja, dat is hij en dat bewijzen
de vervoercijfers en dat bewijst dus tevens,
dat de inwoners een dergeiijk gebruik van
,de bus" maken dat de instandhouding hier
van een gemeentebelang is en dus ook de
gemeente een offer waard is.
Trouwens ook de Nassau-garage ziet heel
goed in, dat een busdienst in Alkmaar noo_
dig is anders zou zij geen aanvraag om zelf
tot exploitatie hiervan te mogen overgaan in
gediend hebben. Nu kunnen taxi s en niets
dan taxi's een „hobby" zijn van U, mijnheer
de redacteur, doch dat wil nog met zeggen
dat het publiek dit wil. Een enkel voorbeeld
7oi ik u p-even. Wanneer er een trein aan
komt met 10 passagiers die elkaar onder
ling niet kennen, dan zal men wel in een
autobus als „openbaar middel van vervoer
stappen, doch niet met elkaar overleggen o
men soms 3 of 4 taxi's zal nemen Men gaat
nu eenmaal niet met geheel vreemde men-
schen naast elkaar in een kleine besloten
ruimte van een taxi zitten. Missch'en dat U
dit wel doet, doch het meerendeel van het
publiek zal dit niet doen
Wat nu „de ontwikkeling van het verkeer
betreft" moet ik U er toch op wijzen, dat U
het bij het verkeerde eind heeft. Overal in
den lande komt men tot de slotsom, dat de
taxi's tegen de huidige tarieven niet meer
kunnen rijden en gedoemd zijn ten onder te
gaan indien geen betere prijs gemaakt kan
worden. Dat de taxi's de tram en autobussen
niet kunnen verdrijven is al reeds lang bewe
zen omdat een autobus en tram nu eenmaal
een
een geheel ander vervoer bedienen dan
taxi. Ook in Alkmaar zal dit zoo zijn.
Ik wil echter op één ding wijzen en wel
dat vóór de taxi's in Alkmaar kwamen
(waarmede dan door mij bedoeld worden
Nassau-tax en anderenf) om de bus te becon
curreeren er evenveel subsidie aan de stads
bus betaald werd als thans.
Dat de opzet van deze taxi's om de
dusdanig te beconcurreeren, dat deze uit zich
zelf wel zou verdwijnen, niet gelukt is, om
dat het publiek toch de voorrang verkiest
van de hus boven de taxi en deze taxi
ondernemingen nu geen bestaan kunnen vin
den, anders zou toch het personeel wel be
hoorlijk betaald worden, wettigt dit toch
niet de manier om nu met behulp van d<
Alkmaarsche Courant te klagen dat men ge
dupeerd wordt omdat er een stadsdienst is
die gesubsidieerd wordt en reeds lang werc
vóór dat zij er waren. Of zou U ons soms in
overweging willen geven om, evenals
taxi-ondernemingen, ons personeel ook maar
met 2 50 loon in de week te gaan betalen?
In dat geval zou er een subsidie meer noo
dig zijn.
Voor dat U, mijnheer de redacteur, over
dit onderwerp had geschreven, ware het ons
inziens beter geweest indien U ook ons eens
gevraagd had naar onze plannen voor dr
verdere exploitatie van den stadsautobus
dienst, wellicht ware dan Uw artikel voor
een groot gedeelte overbodig geweest. Wij
willen U dan wel mededeelen, dat wij een
reorganisatie van den geheelen dienst onder
handen hebben genomen, die, wanneer deze
■reorganisatie binnen enkele maanden
stand zal zijn gekomen, in de toekomst de
gemeente nog minder dan 2000 per
jaar zal gaan kosten. Om te beginnen komt
nog deze week een nieuwe kleine 11 persoons
autobus op lijn II. Deze lijn wordt door ons
bovendien binnenkort dusdanig gewijzigd
dat 2 groote buitenwijken, nl aan den Berger
weg en het Zeglis met het centrum van dt
stad verbonden zullen worden, terwijl meer
dere plannen in bewerking zijn.
Ik meen, mijnheer de redacteur,
thans voldoende mijn meening naar voren
te hebben gebracht en zeg U dank voor de
plaatsing.
VAN GEELEN.
(Hoewel wij in ons vorig nummer uitvoe
rig ons standpunt in deze kwestie uiteengezet
hebben en wij niet van plan zijn, dat alles
opnieuw naar voren te brengen, willen wij
bij het bovenstaande toch wel een enkele
opmerking maken.
Dat de onderneming, welke onze stadsbus
exploiteert, niet te Alkmaar is gevestigd,
hebben wij slechts teriocps gemeld omdat
wij het feit niet van zoo heel veel beteekenis
achten.
Nu inzender er in het bijzonder den nadruk
op legt, willen wij er wel dit van zeggen, dat
wij het in deze moeilijke tiiden niet onna
tuurlijk zouden vinden, dat Alkmaarders bij
gesubsidieerde stadsdiensten een zekere
voorrang zouden krijgen, vooral wanneer
die Alkmaarders de diensten evengoed en
bovendien veel goedkooper kunnen exploi
teeren.
Wij nemen gaarne nota van de opmerking,
dat de busdienst nog altijd noodzakelijk is,
al moet de gemeente er dan ook jaarlijks nog
een belangrijk bedrag op toeleggen. Maar
men vergete daarbij niet, dat dit oi. ook
voor een groot deel veioorzaakt wordt door
dat men het taxi-bedrijf niet voldoende ge
legenheid geeft zich hier ter stede te ont
wikkelen
Dat ook de Nassau Garage zou inzien, dat
een busdienst hier ter stede noodzakelijk is,
lijkt ons geen sterk argument, omdat deze
alleen en uitsluitend het verzoek tot exploi
tatie daarvan gedaan heeft om te voor
komen, dat opnieuw beweerd zou worden
dat door het verzoek om taxi-standplaatsen
de busdienst benadeeld zou kunnen worden.
Alleen daarom werd voorgesteld, de bus
dienst dan ook maar ter hand te nemen. Werd
deze dan door de taxi's gedupeerd, dan du
peerde de Nassau-Garage althans ook zich
zelf, te meer waar voor de kleinst mogelijke
subsidie gereden zou worden.
Dat het publiek geen taxi's zou willen, is
moeilijk te beweren, mits men die taxi's meer
dan tot nu toe als openbare middelen van
vervoer wil erkennen. In Leiden krijgt de
taxi-passagier voor een dubbeltje een kaartje
en kunnen ook andere passagiers onderweg
instappen, waarna de elkaar onbekende pas
sagiers onderling overleggen, naar wiens
huis het eerste kan worden gei eden. Wat in
zender onmogelijk acht, is dus elders al in
gebruik.
Ondanks inzenders bewering, dat de
taxi's tegen de huidige tarieven niet meer
kunnen rijden, blijkt het aantal dier vervoer
middelen eer toe dar. af te nemen. Toen mm
in den raad destijds de loonen der chauffeurs
in het geding bracht, hebben wij dit als een
zeer onzuivere factor gevoeld. Men moet ten
slotte over het vóór of tegen van verschil
lende vervoermiddelen kunnen spreken, zon
der daarbij met chauffeursloonen rekening te
moeten houden. De taxi-tarieven zijn te Alk
maar hooger dan elders, deze tarieven zijn
door de politie goedgekeurd, de directie der
Nassau-Garage beweert bovendien, dat haar
chauffeurs een behoorlijk inkomen hebben en
we zullen ons in de vergelijking tusschen het
nut van taxi's of bussen dan ook niet door
het naar voren brengen van bijkomstige fac
toren laten beïnvloeden.
En nu de nieuwe plannen van de bestaande
busonderneming.
Ja. dat is wel heel eigenaardig.
Ook deze onderneming schijnt het thans
voor een subsidie van 2000 inplaats van
4000 te kunnen doen. Ook déze onder
neming brengt kleinere bussen en bezoekt
stadsgedeelten, alles zooals dat in hoofd
zaak bij de aanvrage van de Nassau-Garage
hare plannen was aangegeven.
Weliswaar zijn dit vertrouwelijke mede
deelingen geweest, maar ook bijlage No. 46
geeft nu juist niet blijk dat B. en W. die
vertrouwelijkheid zoo in alle opzichten geres
pecteerd hebben.
Kunnen de nieuwe busplannen niet het
gevolg van de reeds in Januari in het college
besproken aanvrage der Nassau-Garage ge
weest zijn?
Dan zou het indienen van deze voorstellen,
ondanks hun verwerping ooor B. en W., toch
nog zijn goede zijde genad hebben
Red. Alkm. Crt.)
Voor advertentiën, abonne
menten, adresveranderingen en
omtrent de bezorging wende
men zicb
Onder geen voorwaarden wor-
den adressen verstrekt van
advertenties onder letter.
Den 8sten April hopen onze ge
liefde Ouders,
hun 25-Jarige Echtvereeniging te
herdenken.
Hun liefh. kinderen,
TRUIDA en VERLOOFDE.
KLAZIEN.
Hensbroek, 27 Maart '35.
Receptie van 1012 uur v.m.
Getrouwd
en
die, mede namens wederzijdsche
familie hartelijk dank zeggen voor
de belangstelling bjj hun huwelijk
ondervonden.
Alkmaar, 27 Maart 1935.
Veerstraat 16 A.
Hiermede geven wij kennis
dat na voorzien te zijn van
de H.H. Sacramenten der
Stervenden is overleden onze
geliefde Vader, Behuwd-,
Groot- en Overgrootvader, de
Heer
PIETER SCHEIJT,
Wedn. van
CORNELIA GROOTHUIZEN,
in den ouderdom van ruim
79 jaar.
Wij bevelen zijn ziel in Uwe
godvruchtige gebeden aan.
H. Hugowaard,
J. SCHUIJT
G. SCHUIJT—PELK
en kinderen.
St. Pancras,
K. SCHUIJT
G. SCHUIJT—VLUGT
en kinderen.
Wormerveer,
N. SCHRIJVER—SCHUIJT
Jb. SCHRIJVER
en kinderen.
Alkmaar,
A. BAKKUM—SCHUIJT
A. BAKKUM en kind.
Alkmaar, 26 Maart 1935.
Ritsevoort 60.
De gezongen uitvaartdienst
zal plaats hebben te Alkmaar
in de Parochiekerk van den
H. Dominicus, op Zaterdag
30 Maart a.s., te 9 uur, waarna
begrafenis te ID/2 uur vanuit
het sterfhuis, op het R. K.
Kerkhof St. Barbara, aldaar.
DAXKBEIEIGIXG.
Mijn innigen dank aan vrienden
en kennissen voor de belangstelling
op mijn 75sten verjaardag en tevens
aan W. Bouman en echtgenoote
voor de goede verzorging tijdens
mijn ziekte.
Wed. D. HOEK,
Omval F 36.
Gevraagd te Velsen een
voor dag en nacht. Aanmelding
HOUTTIL 58, Alkmaar.
van buiten, oud 15 j., voor dag
en nacht. Brieven Jr. LEIJEN Pz.,
No. 133 WINKEL.
voor colportage consumptie
artikel. Br. letter C 575 Bureau
van dit Blad.
Gevraagd tegen 1 April Slaap
kamer met Peniiton, huiselijk
verkeer, door 2 jongedames, liefst
R.K. Brieven met prijsopg. onder
letter A 573 Bureau van dit Blad,
Te Huur gevr. Heiloo of Alkmaar
(liefst R.str.w.) f 30 p. m. ongev.
Br. fr. bureau v. d. bL lett. B 574
TE KOOP
volop aa den leg.
VIS, Kooimeerlaan -18. TeL 3773.