In den „Vlieg enden Arend"
s
i
®o©©©©© Jladioptogcamma ®©o©o©<
5Bwnmland
f
Soc. Dem. betooging te
Amsterdam.
ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 5 APRIL 1935
Een paar aanteekeningen over een vlucht met de F. XXXVI,
de nieuwste K. L. M.-aanwinst, naar Berlijn en terug.
Zaterdag 6 April.
HILVERSUM, 301 M. (VARA-
uitz.) 8.— Gr.pl. 8.05 E. Walis en
zijn orkest. 9.— De Notenkrakers o.
1. v. D. Wins. 10VPRO-morgen-
wijding. 10.15 Voor Arb. in de Con-
tinubedr.: VAR A-orkest olv. H. de
Groot, C. Rijken, deel. en gr.pl.
12.Gr.pl. 12.45 Orvitropia o.l.v.
J. v. d. Horst. 2.Muzikale cause
rie. 2.20 De Zonnekloppers olv. Cor
Steyn. 2.50 De Flierefluiters olv. E.
Walis. 3.20 A. van Nierop: Uit het
begin der Nederl. Arb. Beweging.
3.40 Gr.pl. 5.Rep. Hockeywed
strijd Nederland—Engeland. 5.20
Grpl. 5.40 Literaire causerie L.
Zielens. 6.Voor de roode jeugd
6.30 Orgelspel C. Steyn. 7.— VRO
8.Gr.pl. 8 15 Een werkloos kap
per spreekt. 8.30 Nap de Klijn,
viool en Johan Jong, orgel. 8.45
Optreden J. Kaart. 9.— Vaz Dias
en VARA-Varia. 9.10 Gr.pl. 9.15
Willy Derby en het XX-Ensemble o.
1 v. Cor Steyn. 9.45 Brederode-
herdenking. 10.30 VARA-orkest o.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 7.35 „Fahrt in den Frühling",
groot gevar. progr. 0.20 en 10.05
Ber. 10.20-11.50 Concert uit
München olv. Erich Klosz.
GEMEENTELIJKE RADIO-
DISTRIBUTïE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: D.sender 8.—9.20,
Keulen 9.2014.20, Kalundborg
14.20—15.20, Keulen 15.20-18.05,
Brussel Fr. 18.0518.20, Keulen
18.20—19.30 Leipzig 19.30—21.20
Beromunster 21.2021.50, Leipzig
21.50-24.—.
Lijn 4: Parijs 8.058.50,
DeutschLs. 9.3510.35, Droitwich
10.35—11.05, Lond. Reg. 11.05—
13.20, Droitwich 13.20—15.35,
Lond. Reg. 15.3517.05, Droit
wich 17.05—18.20, Leipzig 18.20—
18.50, Lond. Reg. 18.50—20.50,
Droitwich 20.50—21.50, Boedapest
21.50—23.20, Droitwich 23.20—
24.—.
Zondag 7 April.
HILVERSUM, 301 M. (8.55
12.en 5.-6.- VARA, de VPRO
van 6.-8.en de AVRO van
12.—5.—en 8.—12.— uur). 8.55
Gr.pl. 9.Voetbalnieuws. 9.05
Tuinbouwpr. S. S. Lantinga. 9.30
Orgelspel J. Jong. 9.40 H. v. Laar:
Van dieren en planten. 10.Orgel
spel J. Jong. 10.10 Gr.pl. 10.30
VARA-orkest olv. H. de Groot.
11.15 A. Pleysier: Van staat en
maatschappij. 11.30 Verv. orkest
concert. 12— Klanken over oude
daken. 12.01 Fred. Hartley's No-
velty Kwintet. 12.30 Gr.pl. 1.
Causerie door J. C. v. d. Horst.
HUIZEN, 1875 M. (8.30—9.30 en
5.-7.45 NCRV, de KRO van 9.30
—5.— en 7.45—11— uur). 8 30
Morgenwijding olv. Adj. N. Claeij-
syvan Lith, mmv. C. v. Doesburg,
tenor en Adj. G. Claeijs, orgel. 9.30
Hoogmis. 10 50Gr.pl. 10.55 Orgel
concert. 11.15 Gr.pl. 12.15 Orkest-
concert en lezingen. 2.30 Solisten
koor en orkestconcert. 4.15 Zieken-
lof 5.— Gr.pl. 5.50 Kerkdienst u.
d Herst. Evang. Luth. kerk te
Zwolle. Voorg. ds. W. F. ten Rou-
welaaar. Orgel H. J. Beunk. Koor
„Maarten Luther", olv. O. Neyssel.
7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie.
8.10 Vaz Dias. 8.15 Orkestconcert
mmv. solisten. (9.Deel.) 10.
Gr.pl. 10.30 Vaz Dias en gr.pl.
10.40—11.20 Epiloog.
Boven de wolken I
Betuiging van trouw aan
de democratie.
35000 deelnemers in
't R.A.I.-gebouw.
(Van onzen eigen verslaggever).
I. v. H. de Groot. 11.15 Zang door
J. Papier, bariton. 11.30—12.—
Strijkorkest olv E. Walis.
HUIZEN, 1875 M. (KRO-uitz.)
8—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.30—
12.Godsd. halfuur. 12.15 Or
kestconcert. 1.— Gr.pl. 1.20 Schla-
fermuziek. 2 Voor de jeugd. 2.30
port. 3.Kinderuur. 4.Afge
staan. 5.— Gr.pl. en cursus. 5.45
Schlagermuziek en lezingen. 8.
Vaz Dias en gr.pl. 9.05 Voordr.
9.20 Orkestconcert en piano-recital.
10 30 Vaz Dias. 10 35 Gr.pl. 10.45
Orkestconcert. 11.15—12.— Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 10.35
10.50 Morgenwijding ll.20Gr.pl.
12.05 BBC-Northern-orkest o. 1. v.
Morrison, mmv. M. Skelley, so
praan. 1.20 Commodore Grand-
orkest olv. Davidson. 2.20 Belfaster
Omroeporkest olv. Brown. 2.50 Ver
slag v. d. Boatrace Oxford-Cam-
bridge. 3.35 Versl. voetbalwedstrijd
Schotland—Engeland. 5.05 Ameri-
kaansch Relais. 5.35 BBC-dans-
orkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. 6.50
Sportpr. 7.05 Welsch Intermezzo.
7 20 Interviews. 7.50 BBC-Theater-
orkest olv. Robinson. 8.50 Variété-
progr. 9.50 Ber. 10.20 Het Glas-
gow Orpheus-koor o. 1. v. Sir Hugh
Robertson. 10.50 Gr.pl. 11.20—
12.20 Ambrose en zijn Embassy
Club-orkest.
RADIO PARIS, 1648 M. 8.20 en
9.20 Gr.pl. 1.35 Orkestconcert olv.
Doyen. 10.05 Zang. 10.50 Orkest-
concert. 11.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M. 11.20
—1.20 Concert uit rest. Ritz. 2.20
4.20 L. Preil's orkest. 7.20 Ope-
ra-muziek olv. Reesen. 7.35 Koor
concert. 8.10 Dansen van Lumbye.
8.35 Zang en piano. 8.55 Hoorspel.
9.45 Operetteconcert o.l.v. Reesen.
10.2011.35 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 5.20 Gr.pl.
6.35 Orkestconcert. 11.20 Concert
uit München olv. Kloss. 12.35 Gr.
>1. 12.45 Concert uit München olv.
_ist. 1.35 Gr.pl. 3.20 Vroolijk pro
gramma. 5.35 Lezing met gr.pl.
6.20 Trio-concert. 7 30 Gr.pl. 8.40
Radio-tooneel. 9.55 Gr.pl. 10.20
12.20 Dansmuziek uit Hamburg o.
1 v. Erwin Bolt.
ROME, 421 M. 8.20 Opera-uitz.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
120 Gr.pl. 1.50 Salon-orkest. 2.45
—3.20, 5.20, 5.50, 7.20 en 8.20 Gr.
pl. 9.20 Cabaret. 10.20 Salon-orkest
II.30—1.20 Gr.pl. 484 M.: 1.20
M. Alexys' orkest en zang. 5.35 Gr
pl. 6.20 Omroeporkest. 7 20 Zang.
7 50 Piano-recital. 8.20 Gr.pl. 9.20
Omroeporkest. 9.50 Hoorspel. 10.10
Orkestconcert. 10.35 Reportage.
10.50 Concert. 11.30—1.20 Dans
muziek.
I.20 AVRO-octet olv. L. Schmidt.
2.Boekbespreking dr. P. H. Rit-
ter Jr. 2.30 Concertgebouw-orkest
olv. prof. dr. W. Mengelberg, mmv.
I Durigo, alt en M. Oehman, te
nor. 4 Gr.pl. en report, v. de
wedstrijd „Velocitas—Ajax", door
H. Hollander. (4.45 Vaz Dias).
5 De Flierefluiters olv. E. Walis,
mmv. A. de Booy, zang. 5.30 Voet-
balpr. 5.45 Gr.pl. 5.50 Sportnieuws
6— VPRO. 8.— Vaz Dias. 8.15
Omroeporkest olv. N. Treep, mmv.
M. Korjus, sopraan. 9.20 Ernest
Claes draagt voor. 9.40 Omroep
orkest olv. N. Treep, m. m. v. Boris
Lensky, viool. 10.Radio-journaal.
10.15 Fred Hartley's Novelty Kwin
tet. 10.45 Gr.pl. 11.— Vaz Dias.
II.10—12.— Kovacs Lajos en zijn
orkest.
9.20 uur, Schiphol.
De K. L. M.-bus heeft zoo juist de rit
van het Leidsche Plein beëindigd en de
vliegelingeu bij de luchthaven afgezet Het
zijn een aantal passagiers en verscheidene
krantenmenschen, die op uitnoodiging van
de K. L. M. eens komen probeeren, hoe
prettig de vliegerij gaat met het nieuwste
Fokkerproduct de F. XXXVI, oftewel: de
PH—AJA, nog beter: de Arend.
9.30 uur. Of er nooit gestart wordt! Men
is al naar het platform geloopen, om toch
maar vooral een raamplaatsje te kunnen
krijgen, maar een mijnheer met de K. L. M.-
pet op, houdt voorloopig het hekje dicht en
kondigt aan dat we nog een half uurtje
moeten wachten, want de aansluitende
dienst uit Londen heeft tegenwind. Dan
maar weer kopjes koffie in het restaurant.
Een zekere onverschilligheid, die lichtelijk
gemaakt is, komt over de wachtenden, waar
om moeten we, al hètben we nu al eens
een keer meer gevlogen, toch altijd net doen
of we blasé zijn!
10 uur. De machine uit Londen komt uit
de laaghangende wolken naar beneden. Er
blijken verschillenden passagiers voor Ber
lijn en nog wel verder te wezen.
Instappen dan maaren het interieur
van de Arend wordt zichtbaar. Is dat nog
een vliegtuig?, dit allergenoeglijkste rijtje
compartimenten? Acht prettige hokjes voor
vier personen vormen de cabine, steeds
hokjes als in een Diesseltrein, een tafel tus-
schen de canape'tjes. Stalen meubelen, met
zeer makkelijk zittende bekleeding, gescha
pen om onvermoeid uit te kijken, om prettig
te lezen of te schrijven, omlekker een
dutje te kunnen doen. Het geheel is in een
mooie roode kleur gehouden, de compartimen
ten zijn groen-blauw, en daarboven welft
geel de mooi bespannen cabinehemel. Kwis
tig zijn de bekleedingen met het elegante
K. L. M.-embleem bestikt Het geheel geeft
een cachet van voornaamheid en distinctie.
De vier motoren daveren, een flikkerlicht
komt van den verkeerstoren en piloot
Scholten trekt zijn Arend omhoog. Piloot:
gekke naam voor een vlieger van zoo'n
modern verkeersvliegtuig. In den goeden
ouden tijd, nog niet zoo heel lang geleden,
was het eerste wat men op een machine zag:
de piloot. Hij en niemand anders. Bekijk
nu zoo'n Arend eens. Een cockpit als een
commandobrug, waar men met een trap bij
klimt, een mannenhoofd kijkt naar beneden:
dat is geen piloot meer, dat is de kapitein,
de gezagvoerder. Want hij heeft maar het
liefst nog zes anderen aan boord: een twee
de bestuurder, twee marconisten, twee meca-
no's en niet te vergeten een belangrijk per
sonage: de stewart. Heeft hij het recht om
kapitein te zijn of niet?
Het weer is slecht, dat kent U wel de
laatste dagen, maar wonderlijk snel is de
vogel los.
Vliegen is geen sensatie meer, ook niet
het landen of starten, hetgeen in het idee
van hen, die o zoo graag willen maar
eigenlijk niet durven, nog altijd visoenen
pleegt te geven van wind-in-de-buik, en aan
verwante verschijnselen. Voor we het mer
ken zijn we los en langzaam worden de
aardsche dingen kleiner en kleiner, de hoog
temeter wijst dra 600 meter aan. We maken
het ons gemakkelijk, kijken uit en doen als
of we het heel gewoon vinden.
Een Engelsch meisje dat met twee heeren
uit Londen is gekomen, heeft niet veel aan
haar gezellen. Hoe vast de Arend ook in de
lucht ligt, hoe weinig remous er ook is, de
heeren voelen zich niet op hun gemak, ze
draaien op hun zetels, zien bleek, en ver
dwijnen snel naar een niet nader aan te
duiden compartiment waar ze elkaar elk
oogeublik komen aflossen. Gelukkig voor de
andere 20 passagiers zijn er twee van der
gelijke cabines
De anderen voelen zich fit, pruimen naar
stig kauwgom, en bewonderen het interieur,
wandelen eens rond, kijken bij de draadloo-
ze menschen of trachten een blik bij de be
stuurders te werpen.
Die marconisten zijn erg prettig aan
boord. Eerstens zijn ze natuurlijk de steun
en toeverlaat van de bestuurders, maar ook
zijn ze zeer handig voor de passagiers. De
vliegende zakenman kan rustig zijn tele
grammen aan zijn relaties opgeven en dus
ook vliegende nog zaken doen, maar de man
die een pleziervlucht maakt kan zijn nabe
staanden beneden op aarde telegrafisch me-
dedeelen hoe zijn lichamelijke en geestelijke
gesteldheid is.
En met een onverstoorbaar gezicht seinen
de heeren de telegrammen weg, of het een
droge zakelijke is, of dat mijnheer Jan, Piet
of Klaas aan vrouw en kinderen mededeelt
dat hij zich op een hoogte van idem zooveel
meter kiplekker voelt, ondanks het feit dat de
Arend als een jong paard door de lucht
steigert (excuses voor deze stoute natuur
historische beeldspraak).
Het weer wordt hoe langer hoe slechter,
regen en sneeuwbuien razen langs de cabi
ne, maar we hebben er ronduit gezegd lak
aan, we zitten in een heerlijk verwarmde
machine.
Maar dat beroerde weer heeft toch het
gevolg, dat een van onze grootste illusies
waarheid wordt: we gaan boven de wolken
vliegen. Viruly schrijft er in een van zijn
vliegboeken over, en hij kan er niet over uit,
zoo mooi als het is. Nu zullen we het met
eigen oogen aanschouwen.
Floep een zware mistflard schiet langs,
nog een, nog eende flarden worden
grooter, langer, er komt geen eind meer
aanwe zitten midden in de wolken
massa, het is net of de raampjes met een
dikke donzen, witte deken zijn afgedekt. Dat
duurt zoo eenige minuten, dan komt er wat
licht, de wattenmassa scheurt,openingen
worden zichtbaar en zooals zijn naamgenoot,
de koningsvogel van vleesch en bloed, naar
de zon vliegt, zoo komt ook onze vogel er
boven uit. Inderdaad, het aloude spreek
woord: „Achter de wolken schijnt de zon"
wordt voor ons in letterlijken zin waarheid.
Oneindig blauw koepelt de strakke hemel
zich boven ons, we rusten op enorme meer-
dan-sneeuw witte wolkenmassa's die toren
hoog ten nemel tornen, die grillig en grim
mig gevormd zijn, die de mooiste kleurscha-
keeringen en schaduwen hebben. Soms komt
er even een opening in die wonderlijke wol
kenbodem, dan zien we heel diep beneden
ons de aarde, de wereld, een huizengroepje,
eeu paard, een trein, zoo klein dat we het in
gedachten heel voorzichtig tusschen duim en
vinger moeten vasthouden, om het niet te
verpletteren.
Dan komt de proza weer in dit poëtische
wonderland, dat we door de hedendaagsche
techniek konden bereiken: Alsof hij zelf voor
ons dat tafereeltje even in elkaar had gezét,
zoo loopt de steward, een kwieke jonge
vent, in een flatteus zwart uniform langs de
cabines, met een blocknootvelletje in de hand:
High 2900, Speed 250
Er komt nog mee: proza: koffie, keurig
netjes geserveerd, klaar gebrouwen in het
combuis, waar uit den aard der zaak alles
electrisch wordt geprepareerd
We zitten al ver boven Duitschland, Han-
nover is in de buurt, de bewolking is wat
beter geworden, en de Arend vliegt bereids
weer in lagere regionen, een kleine duizend
meter.
Het is fantastisch, het is onbegrijpelijk
Het is in een woord: wonderlijk Statig glijdt
het landschap onder ons door, een idee dat
de machine ongeveer 250 K.M per uur loopt,
krijgen we niet, alles gaat rustig omdat het
contact met den grond verloren is Prachtig
regelmatig douuerea de motoren en roifelen
hun krachtig lied, maar wij in de cabine heb
ben van die zegezangen geen last, de geluid
dempende isolatie is in dit vliegend paleisje
zoo goed, dat we gewoon met elkaa; kunnen
praten als in een auto. De traditioneel uit
gereikte oorwatten zijn dan ook niet noodig.
Dan beginnen de huizénzëeën: Potsdam,
nog meer huizen, nog meer parken: Berlijn
Tempelhof met zijn prachtige outillage is in
zicht en Scholten zet zijn machine zoo keurig
op het vliegveld neer, dat we er verbaasd
van zijn, na een groote bocht boven het veld
te hebben gediaaid: „Omdat hij tegen-wind-
in binnen moet komen" legde een mede
passagier ons uit, „starten en landen moet
altijd tegen-wind-in gebeuren".
Wij vroegen of hij de boeken van Viruly
óók zoo goed kende. Van dit oogenblik af
waren we lucht voor dezen vliegenthousiast.
Toen met een taxi Berlijn bekijken. In de
lucht is het veiliger dan op het natte Ber-
lijnsche asfalt in een taxi. Potsdammerplatz:
onnoemelijk veel krantenjongens met mid-
dagédities die met vette koppen vermelden
dat de Graf Zeppelin „püncktlich drie uur
boven de stad zal zijn, ondanks het feit, dat
de vlucht door slecht weer vertraagd was".
De Zepp is püncktiicher dan püncktlich:
om kwart voor drie zweeft de imposante
sigaar al boven de stad. waai hij met veel
enthousiasme ontvangen wordt. Het verkeer
staat hier en daar stil, mannen nemen hun
hoeden af, er wordt gewuifd. In de zon, die
door is gekomen, glinstert het luchtschip
boven de wereldstad om na een drie kwar
tier af te zakken naar het vliegveld Staacken.
Welke Berlijner zal dien middag de Zepp
niet gezien hebben? Misschien alleen de man
nen van den „Untergrund".
Half zes Duitsche tijd. Weer roffelen de
motoren van den Arend, de vlucht naar het
vertrouwde Schiphol gaat weer beginnen
Met den wind mee gaat de AJA snel. Het
wordt schemer en prettig indirect licht schijnt
door de cabine.
Het is tijd voor een oorlam, ook daar is
voor gezorgd, in speciale K. L. M.-glaasjes
wordt het oud vaaerlandsche vocht geser
veerd. We lezen, maken aanteekeningen of
trachten, om het maar eens deftig te zeggen,
aan de hand van verstrekte routekaarten
„grondpeilingen té doen". Wat wel eens een
keer lukt.
Op de wereld worden langzaam de licht
jes aangestoken, het wordt snel donker, en
als de Hollandsche grens bereikt is, is het
duister.
Rustig vliegt de Arend huistoe, over de
Veluwe, komt bij Harderwijk boven het
IJselmeer en is om even half acht boven
Muiden en Weesp
Dan komt Amsterdam en met Amsterdam
het mooiste van de vlucht: en weer een
wensch van ons die in vervulling gaat:
Nachtvlucht: Alsof een juwelier op een zwart
fluwee'en kleed een groot aantal diamanten
in den vorm van Amsterdam heeft uitge
spreid: zoo flonkeren daar beneden de dui
zenden lichten van onze hoofdstad: nauw
keurig de contouren aangevend Het is won
dermooi, de Amstel kronkelt zich onder de
verlichte bruggen, breede straten en de voor
naamste pleinen zijn te herkennen en maken
der. indruk van een sprookjesland. Ja. het
laatste deel is wel, voor ons althans, het
mooiste van de vlucht.
Dan is Schiphol er weer, de landingslich-
ten zijn aan. Op het eenzame veld staat nog
een Fokker klaar, die nog even naar Londen
moet.
De wielen van den Arend raken den grond
en het eindt van een wondermooie episode
uit het jachtende leven van vandaag is weer
voorbij.
Maar brengt datzelfde jachtende leven mét
de volmaakte technief ons tegelijkertijd niet
heel veel, waar we vroeger in onze stoutste
verbeelding nauwelijks aan durfden denken?
Als antwoord op den Landdag
der N.S.B. in het R.A.I.-gebouw te
Amsterdam hebben de Federatie
Amsterdam der S.D.A.P. en de
Amsterdamsche Bestuurdersbond
gisteravond eveneens in het R.A.I.-
gebouw een grrote betooging geor
ganiseerd, bedoeld als een betuiging
van trouw aan de democratie.
Teneinde tegemoet te komen aan de moei
lijkheid, in den korten tijd van voorbereiding
een zaal gereed te maken vooor de ontvangst
van een zoo groot aantal deelnemers als
men verwachtte, heeft men besloten tot het
houden van een z.g. „ketting-demonstratie",
waarbij de eene groep deelnemers de zaal
reeds weer verlaat, terwijl de andere groep
binnentrekt.
Tusschen half ^cht en 8 uur stelden zich
de groepen betoogers op zeven verschillende
punten van de stad op, en wel op het Bertel-
manplein en het Henriëtte Ronnerplein voor
Zuid, op het Beukenplein voor Oost, op de
Ruyterkade voor Noord, op het Amstelveld
voor Centrum en in de Fred. Hendrikstraat
en op het Mercatorplein voor West. Elke
stoet werd voorafgegaan door een muziek
corps, terwijl een aantal doeken werden mee
gedragen met de leuze: „Voor Vrede, Wel
vaart, Vrijheid". Elke groep bestond uit
eenige duizenden deelnemers; de groepen
uit Oost en West naderden naar schatting
ongeveer de 10000.
Langs verschillende routes trokken de stoe
ten voor het R.A.I.-gebouw. Aan den kop
van elke stoet gingen twee politie-ruiters, ter
wijl slechts weinige genten 'e voet de stoe
ten vergezelden. Behoudens eenige politie
ruiters voor het R.A.I.-gebouw en agenten
van de motor-brigade op enkele punten om
het verkeer te regelen, was er weinig politie
op straat, doch tot ordeverstoringen is het
nergens gekomen.
De eerste stoet van het Henriëtte Ronner
plein trok tegen half negen het R.A.I.-
gebouw binnen. In de zijzaal stond een rood
gedrapeerd, pyramide-achtig podium opge
steld, op welks treden hoornblazers post
hadden gevat. Er achter prijkte een groot
doek met de leuze: Voor Vrede, Welvaart,
Vrijheid". Er voor en op zijde stonden de
vlaggen van S.D.A.P., N.V.V. en andere in
stanties der moderne arbeidersbeweging op
gesteld. In het midden van de zaal was een
groot carré vrijgehouden, waaromheen
schouder aan schouder leden van de A. J. C.
met kleurige vlaggen geschaard stonden.
Het podium werd door schijnwerpers hel be
schenen.
Onder het getroffel van voor het podium
opgestelde trommelslagers, marcheerde de
eerste groep de zaal binnen, tot het carré ge
heel gevuld was met ongeveer 5000 men
schen. De hoornblazers bliezen een fanfare,
waarna de acteur J. Sternheim „Moderne
Prometheus" van Herriëtte Roland Holst
declameerde.
De oartij-voorzilfer spreekt.
Vervolgens was het woord aan den heer
Koos Vorrink, voorzitter der S D.A P.
In ziin rede somde hij de verschillende crisis
verschijnselen op, die in ons land o.a. tot
uiting kwamen in de 430.000 werkloozen.
Hij hekelde de politiek van aanpassing en
verlaging van het levenspeil en protesteerde
tegen de liberaal-kapitalistische politiek der
heerschende klasse. Uitvoerig behandelde
spreker de politieke actie der N S.B., die zich