In den „Vlieg enden Arend" s i ®o©©©©© Jladioptogcamma ®©o©o©< 5Bwnmland f Soc. Dem. betooging te Amsterdam. ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 5 APRIL 1935 Een paar aanteekeningen over een vlucht met de F. XXXVI, de nieuwste K. L. M.-aanwinst, naar Berlijn en terug. Zaterdag 6 April. HILVERSUM, 301 M. (VARA- uitz.) 8.— Gr.pl. 8.05 E. Walis en zijn orkest. 9.— De Notenkrakers o. 1. v. D. Wins. 10VPRO-morgen- wijding. 10.15 Voor Arb. in de Con- tinubedr.: VAR A-orkest olv. H. de Groot, C. Rijken, deel. en gr.pl. 12.Gr.pl. 12.45 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst. 2.Muzikale cause rie. 2.20 De Zonnekloppers olv. Cor Steyn. 2.50 De Flierefluiters olv. E. Walis. 3.20 A. van Nierop: Uit het begin der Nederl. Arb. Beweging. 3.40 Gr.pl. 5.Rep. Hockeywed strijd Nederland—Engeland. 5.20 Grpl. 5.40 Literaire causerie L. Zielens. 6.Voor de roode jeugd 6.30 Orgelspel C. Steyn. 7.— VRO 8.Gr.pl. 8 15 Een werkloos kap per spreekt. 8.30 Nap de Klijn, viool en Johan Jong, orgel. 8.45 Optreden J. Kaart. 9.— Vaz Dias en VARA-Varia. 9.10 Gr.pl. 9.15 Willy Derby en het XX-Ensemble o. 1 v. Cor Steyn. 9.45 Brederode- herdenking. 10.30 VARA-orkest o. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.35 „Fahrt in den Frühling", groot gevar. progr. 0.20 en 10.05 Ber. 10.20-11.50 Concert uit München olv. Erich Klosz. GEMEENTELIJKE RADIO- DISTRIBUTïE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: D.sender 8.—9.20, Keulen 9.2014.20, Kalundborg 14.20—15.20, Keulen 15.20-18.05, Brussel Fr. 18.0518.20, Keulen 18.20—19.30 Leipzig 19.30—21.20 Beromunster 21.2021.50, Leipzig 21.50-24.—. Lijn 4: Parijs 8.058.50, DeutschLs. 9.3510.35, Droitwich 10.35—11.05, Lond. Reg. 11.05— 13.20, Droitwich 13.20—15.35, Lond. Reg. 15.3517.05, Droit wich 17.05—18.20, Leipzig 18.20— 18.50, Lond. Reg. 18.50—20.50, Droitwich 20.50—21.50, Boedapest 21.50—23.20, Droitwich 23.20— 24.—. Zondag 7 April. HILVERSUM, 301 M. (8.55 12.en 5.-6.- VARA, de VPRO van 6.-8.en de AVRO van 12.—5.—en 8.—12.— uur). 8.55 Gr.pl. 9.Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpr. S. S. Lantinga. 9.30 Orgelspel J. Jong. 9.40 H. v. Laar: Van dieren en planten. 10.Orgel spel J. Jong. 10.10 Gr.pl. 10.30 VARA-orkest olv. H. de Groot. 11.15 A. Pleysier: Van staat en maatschappij. 11.30 Verv. orkest concert. 12— Klanken over oude daken. 12.01 Fred. Hartley's No- velty Kwintet. 12.30 Gr.pl. 1. Causerie door J. C. v. d. Horst. HUIZEN, 1875 M. (8.30—9.30 en 5.-7.45 NCRV, de KRO van 9.30 —5.— en 7.45—11— uur). 8 30 Morgenwijding olv. Adj. N. Claeij- syvan Lith, mmv. C. v. Doesburg, tenor en Adj. G. Claeijs, orgel. 9.30 Hoogmis. 10 50Gr.pl. 10.55 Orgel concert. 11.15 Gr.pl. 12.15 Orkest- concert en lezingen. 2.30 Solisten koor en orkestconcert. 4.15 Zieken- lof 5.— Gr.pl. 5.50 Kerkdienst u. d Herst. Evang. Luth. kerk te Zwolle. Voorg. ds. W. F. ten Rou- welaaar. Orgel H. J. Beunk. Koor „Maarten Luther", olv. O. Neyssel. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Vaz Dias. 8.15 Orkestconcert mmv. solisten. (9.Deel.) 10. Gr.pl. 10.30 Vaz Dias en gr.pl. 10.40—11.20 Epiloog. Boven de wolken I Betuiging van trouw aan de democratie. 35000 deelnemers in 't R.A.I.-gebouw. (Van onzen eigen verslaggever). I. v. H. de Groot. 11.15 Zang door J. Papier, bariton. 11.30—12.— Strijkorkest olv E. Walis. HUIZEN, 1875 M. (KRO-uitz.) 8—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.30— 12.Godsd. halfuur. 12.15 Or kestconcert. 1.— Gr.pl. 1.20 Schla- fermuziek. 2 Voor de jeugd. 2.30 port. 3.Kinderuur. 4.Afge staan. 5.— Gr.pl. en cursus. 5.45 Schlagermuziek en lezingen. 8. Vaz Dias en gr.pl. 9.05 Voordr. 9.20 Orkestconcert en piano-recital. 10 30 Vaz Dias. 10 35 Gr.pl. 10.45 Orkestconcert. 11.15—12.— Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 10.35 10.50 Morgenwijding ll.20Gr.pl. 12.05 BBC-Northern-orkest o. 1. v. Morrison, mmv. M. Skelley, so praan. 1.20 Commodore Grand- orkest olv. Davidson. 2.20 Belfaster Omroeporkest olv. Brown. 2.50 Ver slag v. d. Boatrace Oxford-Cam- bridge. 3.35 Versl. voetbalwedstrijd Schotland—Engeland. 5.05 Ameri- kaansch Relais. 5.35 BBC-dans- orkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. 6.50 Sportpr. 7.05 Welsch Intermezzo. 7 20 Interviews. 7.50 BBC-Theater- orkest olv. Robinson. 8.50 Variété- progr. 9.50 Ber. 10.20 Het Glas- gow Orpheus-koor o. 1. v. Sir Hugh Robertson. 10.50 Gr.pl. 11.20— 12.20 Ambrose en zijn Embassy Club-orkest. RADIO PARIS, 1648 M. 8.20 en 9.20 Gr.pl. 1.35 Orkestconcert olv. Doyen. 10.05 Zang. 10.50 Orkest- concert. 11.50 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 11.20 —1.20 Concert uit rest. Ritz. 2.20 4.20 L. Preil's orkest. 7.20 Ope- ra-muziek olv. Reesen. 7.35 Koor concert. 8.10 Dansen van Lumbye. 8.35 Zang en piano. 8.55 Hoorspel. 9.45 Operetteconcert o.l.v. Reesen. 10.2011.35 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 5.20 Gr.pl. 6.35 Orkestconcert. 11.20 Concert uit München olv. Kloss. 12.35 Gr. >1. 12.45 Concert uit München olv. _ist. 1.35 Gr.pl. 3.20 Vroolijk pro gramma. 5.35 Lezing met gr.pl. 6.20 Trio-concert. 7 30 Gr.pl. 8.40 Radio-tooneel. 9.55 Gr.pl. 10.20 12.20 Dansmuziek uit Hamburg o. 1 v. Erwin Bolt. ROME, 421 M. 8.20 Opera-uitz. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 120 Gr.pl. 1.50 Salon-orkest. 2.45 —3.20, 5.20, 5.50, 7.20 en 8.20 Gr. pl. 9.20 Cabaret. 10.20 Salon-orkest II.30—1.20 Gr.pl. 484 M.: 1.20 M. Alexys' orkest en zang. 5.35 Gr pl. 6.20 Omroeporkest. 7 20 Zang. 7 50 Piano-recital. 8.20 Gr.pl. 9.20 Omroeporkest. 9.50 Hoorspel. 10.10 Orkestconcert. 10.35 Reportage. 10.50 Concert. 11.30—1.20 Dans muziek. I.20 AVRO-octet olv. L. Schmidt. 2.Boekbespreking dr. P. H. Rit- ter Jr. 2.30 Concertgebouw-orkest olv. prof. dr. W. Mengelberg, mmv. I Durigo, alt en M. Oehman, te nor. 4 Gr.pl. en report, v. de wedstrijd „Velocitas—Ajax", door H. Hollander. (4.45 Vaz Dias). 5 De Flierefluiters olv. E. Walis, mmv. A. de Booy, zang. 5.30 Voet- balpr. 5.45 Gr.pl. 5.50 Sportnieuws 6— VPRO. 8.— Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest olv. N. Treep, mmv. M. Korjus, sopraan. 9.20 Ernest Claes draagt voor. 9.40 Omroep orkest olv. N. Treep, m. m. v. Boris Lensky, viool. 10.Radio-journaal. 10.15 Fred Hartley's Novelty Kwin tet. 10.45 Gr.pl. 11.— Vaz Dias. II.10—12.— Kovacs Lajos en zijn orkest. 9.20 uur, Schiphol. De K. L. M.-bus heeft zoo juist de rit van het Leidsche Plein beëindigd en de vliegelingeu bij de luchthaven afgezet Het zijn een aantal passagiers en verscheidene krantenmenschen, die op uitnoodiging van de K. L. M. eens komen probeeren, hoe prettig de vliegerij gaat met het nieuwste Fokkerproduct de F. XXXVI, oftewel: de PH—AJA, nog beter: de Arend. 9.30 uur. Of er nooit gestart wordt! Men is al naar het platform geloopen, om toch maar vooral een raamplaatsje te kunnen krijgen, maar een mijnheer met de K. L. M.- pet op, houdt voorloopig het hekje dicht en kondigt aan dat we nog een half uurtje moeten wachten, want de aansluitende dienst uit Londen heeft tegenwind. Dan maar weer kopjes koffie in het restaurant. Een zekere onverschilligheid, die lichtelijk gemaakt is, komt over de wachtenden, waar om moeten we, al hètben we nu al eens een keer meer gevlogen, toch altijd net doen of we blasé zijn! 10 uur. De machine uit Londen komt uit de laaghangende wolken naar beneden. Er blijken verschillenden passagiers voor Ber lijn en nog wel verder te wezen. Instappen dan maaren het interieur van de Arend wordt zichtbaar. Is dat nog een vliegtuig?, dit allergenoeglijkste rijtje compartimenten? Acht prettige hokjes voor vier personen vormen de cabine, steeds hokjes als in een Diesseltrein, een tafel tus- schen de canape'tjes. Stalen meubelen, met zeer makkelijk zittende bekleeding, gescha pen om onvermoeid uit te kijken, om prettig te lezen of te schrijven, omlekker een dutje te kunnen doen. Het geheel is in een mooie roode kleur gehouden, de compartimen ten zijn groen-blauw, en daarboven welft geel de mooi bespannen cabinehemel. Kwis tig zijn de bekleedingen met het elegante K. L. M.-embleem bestikt Het geheel geeft een cachet van voornaamheid en distinctie. De vier motoren daveren, een flikkerlicht komt van den verkeerstoren en piloot Scholten trekt zijn Arend omhoog. Piloot: gekke naam voor een vlieger van zoo'n modern verkeersvliegtuig. In den goeden ouden tijd, nog niet zoo heel lang geleden, was het eerste wat men op een machine zag: de piloot. Hij en niemand anders. Bekijk nu zoo'n Arend eens. Een cockpit als een commandobrug, waar men met een trap bij klimt, een mannenhoofd kijkt naar beneden: dat is geen piloot meer, dat is de kapitein, de gezagvoerder. Want hij heeft maar het liefst nog zes anderen aan boord: een twee de bestuurder, twee marconisten, twee meca- no's en niet te vergeten een belangrijk per sonage: de stewart. Heeft hij het recht om kapitein te zijn of niet? Het weer is slecht, dat kent U wel de laatste dagen, maar wonderlijk snel is de vogel los. Vliegen is geen sensatie meer, ook niet het landen of starten, hetgeen in het idee van hen, die o zoo graag willen maar eigenlijk niet durven, nog altijd visoenen pleegt te geven van wind-in-de-buik, en aan verwante verschijnselen. Voor we het mer ken zijn we los en langzaam worden de aardsche dingen kleiner en kleiner, de hoog temeter wijst dra 600 meter aan. We maken het ons gemakkelijk, kijken uit en doen als of we het heel gewoon vinden. Een Engelsch meisje dat met twee heeren uit Londen is gekomen, heeft niet veel aan haar gezellen. Hoe vast de Arend ook in de lucht ligt, hoe weinig remous er ook is, de heeren voelen zich niet op hun gemak, ze draaien op hun zetels, zien bleek, en ver dwijnen snel naar een niet nader aan te duiden compartiment waar ze elkaar elk oogeublik komen aflossen. Gelukkig voor de andere 20 passagiers zijn er twee van der gelijke cabines De anderen voelen zich fit, pruimen naar stig kauwgom, en bewonderen het interieur, wandelen eens rond, kijken bij de draadloo- ze menschen of trachten een blik bij de be stuurders te werpen. Die marconisten zijn erg prettig aan boord. Eerstens zijn ze natuurlijk de steun en toeverlaat van de bestuurders, maar ook zijn ze zeer handig voor de passagiers. De vliegende zakenman kan rustig zijn tele grammen aan zijn relaties opgeven en dus ook vliegende nog zaken doen, maar de man die een pleziervlucht maakt kan zijn nabe staanden beneden op aarde telegrafisch me- dedeelen hoe zijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid is. En met een onverstoorbaar gezicht seinen de heeren de telegrammen weg, of het een droge zakelijke is, of dat mijnheer Jan, Piet of Klaas aan vrouw en kinderen mededeelt dat hij zich op een hoogte van idem zooveel meter kiplekker voelt, ondanks het feit dat de Arend als een jong paard door de lucht steigert (excuses voor deze stoute natuur historische beeldspraak). Het weer wordt hoe langer hoe slechter, regen en sneeuwbuien razen langs de cabi ne, maar we hebben er ronduit gezegd lak aan, we zitten in een heerlijk verwarmde machine. Maar dat beroerde weer heeft toch het gevolg, dat een van onze grootste illusies waarheid wordt: we gaan boven de wolken vliegen. Viruly schrijft er in een van zijn vliegboeken over, en hij kan er niet over uit, zoo mooi als het is. Nu zullen we het met eigen oogen aanschouwen. Floep een zware mistflard schiet langs, nog een, nog eende flarden worden grooter, langer, er komt geen eind meer aanwe zitten midden in de wolken massa, het is net of de raampjes met een dikke donzen, witte deken zijn afgedekt. Dat duurt zoo eenige minuten, dan komt er wat licht, de wattenmassa scheurt,openingen worden zichtbaar en zooals zijn naamgenoot, de koningsvogel van vleesch en bloed, naar de zon vliegt, zoo komt ook onze vogel er boven uit. Inderdaad, het aloude spreek woord: „Achter de wolken schijnt de zon" wordt voor ons in letterlijken zin waarheid. Oneindig blauw koepelt de strakke hemel zich boven ons, we rusten op enorme meer- dan-sneeuw witte wolkenmassa's die toren hoog ten nemel tornen, die grillig en grim mig gevormd zijn, die de mooiste kleurscha- keeringen en schaduwen hebben. Soms komt er even een opening in die wonderlijke wol kenbodem, dan zien we heel diep beneden ons de aarde, de wereld, een huizengroepje, eeu paard, een trein, zoo klein dat we het in gedachten heel voorzichtig tusschen duim en vinger moeten vasthouden, om het niet te verpletteren. Dan komt de proza weer in dit poëtische wonderland, dat we door de hedendaagsche techniek konden bereiken: Alsof hij zelf voor ons dat tafereeltje even in elkaar had gezét, zoo loopt de steward, een kwieke jonge vent, in een flatteus zwart uniform langs de cabines, met een blocknootvelletje in de hand: High 2900, Speed 250 Er komt nog mee: proza: koffie, keurig netjes geserveerd, klaar gebrouwen in het combuis, waar uit den aard der zaak alles electrisch wordt geprepareerd We zitten al ver boven Duitschland, Han- nover is in de buurt, de bewolking is wat beter geworden, en de Arend vliegt bereids weer in lagere regionen, een kleine duizend meter. Het is fantastisch, het is onbegrijpelijk Het is in een woord: wonderlijk Statig glijdt het landschap onder ons door, een idee dat de machine ongeveer 250 K.M per uur loopt, krijgen we niet, alles gaat rustig omdat het contact met den grond verloren is Prachtig regelmatig douuerea de motoren en roifelen hun krachtig lied, maar wij in de cabine heb ben van die zegezangen geen last, de geluid dempende isolatie is in dit vliegend paleisje zoo goed, dat we gewoon met elkaa; kunnen praten als in een auto. De traditioneel uit gereikte oorwatten zijn dan ook niet noodig. Dan beginnen de huizénzëeën: Potsdam, nog meer huizen, nog meer parken: Berlijn Tempelhof met zijn prachtige outillage is in zicht en Scholten zet zijn machine zoo keurig op het vliegveld neer, dat we er verbaasd van zijn, na een groote bocht boven het veld te hebben gediaaid: „Omdat hij tegen-wind- in binnen moet komen" legde een mede passagier ons uit, „starten en landen moet altijd tegen-wind-in gebeuren". Wij vroegen of hij de boeken van Viruly óók zoo goed kende. Van dit oogenblik af waren we lucht voor dezen vliegenthousiast. Toen met een taxi Berlijn bekijken. In de lucht is het veiliger dan op het natte Ber- lijnsche asfalt in een taxi. Potsdammerplatz: onnoemelijk veel krantenjongens met mid- dagédities die met vette koppen vermelden dat de Graf Zeppelin „püncktlich drie uur boven de stad zal zijn, ondanks het feit, dat de vlucht door slecht weer vertraagd was". De Zepp is püncktiicher dan püncktlich: om kwart voor drie zweeft de imposante sigaar al boven de stad. waai hij met veel enthousiasme ontvangen wordt. Het verkeer staat hier en daar stil, mannen nemen hun hoeden af, er wordt gewuifd. In de zon, die door is gekomen, glinstert het luchtschip boven de wereldstad om na een drie kwar tier af te zakken naar het vliegveld Staacken. Welke Berlijner zal dien middag de Zepp niet gezien hebben? Misschien alleen de man nen van den „Untergrund". Half zes Duitsche tijd. Weer roffelen de motoren van den Arend, de vlucht naar het vertrouwde Schiphol gaat weer beginnen Met den wind mee gaat de AJA snel. Het wordt schemer en prettig indirect licht schijnt door de cabine. Het is tijd voor een oorlam, ook daar is voor gezorgd, in speciale K. L. M.-glaasjes wordt het oud vaaerlandsche vocht geser veerd. We lezen, maken aanteekeningen of trachten, om het maar eens deftig te zeggen, aan de hand van verstrekte routekaarten „grondpeilingen té doen". Wat wel eens een keer lukt. Op de wereld worden langzaam de licht jes aangestoken, het wordt snel donker, en als de Hollandsche grens bereikt is, is het duister. Rustig vliegt de Arend huistoe, over de Veluwe, komt bij Harderwijk boven het IJselmeer en is om even half acht boven Muiden en Weesp Dan komt Amsterdam en met Amsterdam het mooiste van de vlucht: en weer een wensch van ons die in vervulling gaat: Nachtvlucht: Alsof een juwelier op een zwart fluwee'en kleed een groot aantal diamanten in den vorm van Amsterdam heeft uitge spreid: zoo flonkeren daar beneden de dui zenden lichten van onze hoofdstad: nauw keurig de contouren aangevend Het is won dermooi, de Amstel kronkelt zich onder de verlichte bruggen, breede straten en de voor naamste pleinen zijn te herkennen en maken der. indruk van een sprookjesland. Ja. het laatste deel is wel, voor ons althans, het mooiste van de vlucht. Dan is Schiphol er weer, de landingslich- ten zijn aan. Op het eenzame veld staat nog een Fokker klaar, die nog even naar Londen moet. De wielen van den Arend raken den grond en het eindt van een wondermooie episode uit het jachtende leven van vandaag is weer voorbij. Maar brengt datzelfde jachtende leven mét de volmaakte technief ons tegelijkertijd niet heel veel, waar we vroeger in onze stoutste verbeelding nauwelijks aan durfden denken? Als antwoord op den Landdag der N.S.B. in het R.A.I.-gebouw te Amsterdam hebben de Federatie Amsterdam der S.D.A.P. en de Amsterdamsche Bestuurdersbond gisteravond eveneens in het R.A.I.- gebouw een grrote betooging geor ganiseerd, bedoeld als een betuiging van trouw aan de democratie. Teneinde tegemoet te komen aan de moei lijkheid, in den korten tijd van voorbereiding een zaal gereed te maken vooor de ontvangst van een zoo groot aantal deelnemers als men verwachtte, heeft men besloten tot het houden van een z.g. „ketting-demonstratie", waarbij de eene groep deelnemers de zaal reeds weer verlaat, terwijl de andere groep binnentrekt. Tusschen half ^cht en 8 uur stelden zich de groepen betoogers op zeven verschillende punten van de stad op, en wel op het Bertel- manplein en het Henriëtte Ronnerplein voor Zuid, op het Beukenplein voor Oost, op de Ruyterkade voor Noord, op het Amstelveld voor Centrum en in de Fred. Hendrikstraat en op het Mercatorplein voor West. Elke stoet werd voorafgegaan door een muziek corps, terwijl een aantal doeken werden mee gedragen met de leuze: „Voor Vrede, Wel vaart, Vrijheid". Elke groep bestond uit eenige duizenden deelnemers; de groepen uit Oost en West naderden naar schatting ongeveer de 10000. Langs verschillende routes trokken de stoe ten voor het R.A.I.-gebouw. Aan den kop van elke stoet gingen twee politie-ruiters, ter wijl slechts weinige genten 'e voet de stoe ten vergezelden. Behoudens eenige politie ruiters voor het R.A.I.-gebouw en agenten van de motor-brigade op enkele punten om het verkeer te regelen, was er weinig politie op straat, doch tot ordeverstoringen is het nergens gekomen. De eerste stoet van het Henriëtte Ronner plein trok tegen half negen het R.A.I.- gebouw binnen. In de zijzaal stond een rood gedrapeerd, pyramide-achtig podium opge steld, op welks treden hoornblazers post hadden gevat. Er achter prijkte een groot doek met de leuze: Voor Vrede, Welvaart, Vrijheid". Er voor en op zijde stonden de vlaggen van S.D.A.P., N.V.V. en andere in stanties der moderne arbeidersbeweging op gesteld. In het midden van de zaal was een groot carré vrijgehouden, waaromheen schouder aan schouder leden van de A. J. C. met kleurige vlaggen geschaard stonden. Het podium werd door schijnwerpers hel be schenen. Onder het getroffel van voor het podium opgestelde trommelslagers, marcheerde de eerste groep de zaal binnen, tot het carré ge heel gevuld was met ongeveer 5000 men schen. De hoornblazers bliezen een fanfare, waarna de acteur J. Sternheim „Moderne Prometheus" van Herriëtte Roland Holst declameerde. De oartij-voorzilfer spreekt. Vervolgens was het woord aan den heer Koos Vorrink, voorzitter der S D.A P. In ziin rede somde hij de verschillende crisis verschijnselen op, die in ons land o.a. tot uiting kwamen in de 430.000 werkloozen. Hij hekelde de politiek van aanpassing en verlaging van het levenspeil en protesteerde tegen de liberaal-kapitalistische politiek der heerschende klasse. Uitvoerig behandelde spreker de politieke actie der N S.B., die zich

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9