JUiïrfecuêciek fttmnieiMS Jiidschciften Vtaaq en Aanbod Welke vermenigvuldiging? Toekenning Maart-prijs. Onxe Nieuwe Opgave. (No, 1 der April- serie). Welke personen? van de Alkmaarsche Courant. Schermen. BEOEFENT HET SCHERMEN. 28 28 16 14 NIEUW WERELDRECORD. Fraaie prestatie van Rie Mastenbroek te Bazel. HIEP HIEP, HOERA I In de Cinema Americain, „ZIJN VADER GEWROKEN." In het A. B. T. OP HOOP VAN ZEGEN. In 't Bioscoop-Theater Harmonie. SCHOORL (Jan.—April). De Jazz wereld". Ohm Vijfde Maart-opgave. Da door ons bedoelde som uit de vori ge rubriek met de gegeven cijfers 3 zag er geheel volledig als volgt uit: 72940 38165 364700 437640 72940 583520 218820 2783755100 Merkwaardig was zeker wel, dat er nog twee andere sommen mogelijk wa ren die slechts in één cijfer 3 meer, of in één verplaatste 3 met de bedoelde verschilden n.1. 3419b X 70862 en 85174 X 90682. Dit schreef ons een der geregelde oplossers. Bij 't controleeren der lijst bleek dat rto Maartprijs a 2 50 is gewonnen door 'Mej, A. v. Nienes, Nieuwlandersingel alhier, met 180 p. Een zeer mooi resul taat. De prijs is vanaf Maandag bij onze administratie af te halen. Stand der lijst wat de hoogstgeplaatsten betreft, vol gende rubriek. Welke zes bekende personen uit onze geschiedenis zijn te vormen uit de let ters der volgende naamkaartjes? 1. M. P. C T. Nerrisolo. 2. A. M- P. Stinsruri. 3. G. D. R. Rooletakee. ft. H. C. C. S. M. Lennipenmik. 5. H. C. Torbeek. I 6. W. J. F. Mollesrinia. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 12 'April 12 uur aan den Puzzle Redacteur verzet aanteekenen: Spijkstra had bij den af rit, zoo zeide hij, een voorsprong gehad Niemand geloofde dit, maar als ridderlijk jonkman bood Auke aan. om nogmaals tei kampen. Aldus geschiedde Wester sloofde zich bijkans uit, doch Auke verstond de kunst toch beter. Auke liet ziin concurrent hte eerst atrten, schoot dan zelf als een pijl van den boog weg en reed hem halverwege de baan met een vaart voorbij. Wester zag nu dat het verloren was; hij staakte den rit en zocht zich een weg onder de touwen door, daar dit hem toch al te smadelijk was afgeloopen. Op hardrijderijen van paren is Spijkstra ook dikwijls uiteekomen. Met Lutske Wester, later ook met Wietske van der Zee en Trijn tje Kramer won hij menigen prijs. De ijs- sport bleef zijn belangstelling houden, ook toen hij „te stijf" was om er aan mee te doen. Dezer dagen heeft hij het moede hoofd te ruste gelegd. Men schrijft ons: Aan te toonen, dat een normale sport beoefening een middel is voor het vor men van een harmonische persoonlijk heid. lijkt in dezen tijd niet meer noodig. Hiermede is niet alleen bedoeld sport als lichaamsoefening, maar ook als oefe ning van den geest: van het verstand, van de intuïtie. Het elscht snel denken om snel te kunnen handelen, terwijl in bepaalde situaties de intuïtie, de feeling, o:- het eenige noodige op het juiste oogenblik ingeeft. In het algemeen is men het met deze redeneering wel eens, maar laten wij nu eens zien, wat er in het gewone leven van de sportbeoefening terecht komt. Hoe ontstellend weinig menschen be oefenen degelijk na hun schooljaren een sport? Wij zeggen te spoedig: „daarvoor ben ik te oud; daarvoor heb ik geen tijd". En toch, ieder weet wel eenige beken de figuren, die tot op hoogen leeftijd on danks hun „druktes" met toewijding een sport beoefenen. En och, eenige uren per week kan ieder wel vrij maken. Wanneer men eenmaal ervaren heeft, welk een verfrisschende invloed c^.iige uren van met toewijding beoefende sport hebben, ziet men plotseling kans dia uren in de toekomst vrij te houden. Wij willen nu nagaan welke sport wij willen blijven beoefenen. Het moet een sport zijn die niet aan een bepaalden leeftijd of bepaald jaargetijde gebonden is. Wij willen daartoe het schermen eens nader bekijken. Het schermen is een sport, waarbij tv/ae tegenstanders tegenover elkander staan, met in de hand een instrument, dat men gewoonlijk in sportkringen een wapen noemt. Dat wapen kan zijn een floret, degen of sabel. Alle zeer lichte instrumenten, uitsluitend voor sportief gebruik geschikt. De sport bestaat hier in, dat men tracht elkaar volgens be paalde, algemeen geldende regelen te raken. D. w. z. niet door er maar op los te slaan of te steken ,maar door volgens die regelen handelend, den tegenstander even aan te tippen om te toonen dat zijn verdediging gefopt is. Om fijn spel te bereiken moet men eerst de techniek leeren. Men moet de juiste lichaamshouding leeren aanne men, waarbij men het de minste inspan ning de snelste bewegingen leert maken. Die bewegingen geschieden alleen voor- en achteruit, binnen een rechte strook van bepaalde lengte en breedte, waarbij zijwaartsche bewegingen door middel van de beenen uitgesloten zijn. Ook de armbewegingen moeten volgens bepaal de regelen plaats vinden, wil men vol doende snelheid bereiken en het wapen genoeg beheerschen. Stellen wij nu twee schermers tegen over elkander en nemen wij aan, dat beide de techniek en de spelregels be heerschen, dan zal hij de winnaar zijn, die het best zijn verstand gebruikt. Laten wij eenige voorbeelden noemen. Ieder mensch heeft een zekere voorkeur voor bepaalde weringen en aanvallen, ook woor bepaalde methoden van aan val. Een geroutineerd schermer kan daaruit opmaken, wat zijn tegenstander in bepaalde omstandigheden zal doen en hij tracht die omstandigheden te schep pen. Er zal dan een oogenblik zijn, waarop hij met een zekere kans op een treffer een aanval kan doen. De aanval- ler kan dit hebben begrepen en doet den aanval niet in de verwachte vorm, waardoor de opzet mislukt, maar waar mee het steeds heen en weer gaande spel is geopend. Men moet kunnen terug trekken om een betere positie in te nemen, een aanval uitlokken, snel weren, de aanval overnemen, de aan dacht door schijnbewegingen afleiden, om op onverwachte momenten treffers te plaatsen. Dit spel eisclit volledige concentratie van de aandacht op den tegenstander, op de mogelijkheden, die zijn wijze van werken biedt. Men moet in korten tijd zijn zwakke plekken lee ren kennen, hem door verrassend optre den overbluffen, zijn aandacht ver- deelen. Schermen is bij uitstek een sport om ons, strijders, die wij toch allen in het leven zijn, fit te houden, frisch, open voor wat er om ons heen gebeurt, de aandacht van ons zelf afgewend, klaar om ons onmiddellijk aan de zich snel wijzigende omstandigheden aan te pas sen, vol te houden, al lijkt de strijd ver loren, vast besloten een onvermijdelijke nederlaag te dragen, te maken wat er van te maken is, verstandig genoeg niet bij de pakken neer te zitten, wanneer wij verloren, maar onze fouten op te sporen, sportief om onze meerdere te erkennen en te volgen, van hem te lee ren hoe hij ons overwon. Schermen is een sport, die vooral in bedrijven met personeel dat dagelijks in nauw contact met elkander samenwerkt, den sportieven geest erin houdt Aan hoevele groote en kleine instellingen in de steden van ons land bestaat reeds een schermvereeniging! Ook te Alkmaar is voor deze sport zeker plaats. Sedert eenige jaren bestaat een Alkmaarsche Schermvereeniging. Zij, die in deze sport belang stellen, kunnen Vrijdags avonds van 8—10 in het gymnastiek lokaal van de school aan de Troelstra- kade haar zien beoefenen en daar de noodige inlichtingen krijgen. Wandelen. 35 K.M.-MARSCH DER KAASKOPPEN. De Alkmaarsche wandelsportvereeniging „De Kaaskoppen'' heeft voor den tweeden Paaschdag een 35 K M -marsch uitgeschre ven. Waar de wandelsport hier in een groeiende belangstelling staat, zal het de organiseerende vereeniging wel gelukken, om een succesvollen tocht in elkaar te zetten met deelname van verschillende zustervereenigin- gen. De start heeft plaats des morgens 10 uur in den Sted. Muziektuin. Er zijn groepsprijzen en individuëele prij zen. Biljarten. BILJARTBOND ALKMAAR EN OMSTREKEN. Deze week werd de volgende wedstrijd ge speeld om het clubkampioenschap: De Driesprong—Excelsior 2—0. Jb. Ruijs 125 12 44 10.41 J. van Beek 34 12 8 2 83 Ib To! 125 20 40 6.25 C. Rood 45 20 9 2 25 G. Booij J. Koeman 125 19 E. Ket 125 J. Helderman 90 16 16 30 30 27 4 16 17 7 81 1 18 4.16 3— P. Bus 125 29 18 4 31 Parma 40 29 5 1.37 De Driesprong—Excelsior 625—228. Het programma van de volgende week luidt: ExcelsiorDe Drie Ruiten. De Dresprong—Z E.K.Z.? DE DRIE RUITEN IN ACTIE. Donderdagavond speelde De Drie Ruiten een biljartwedstrijd tegen de biljartclub Har monie uit Castricum (2e vijftallen). De uit slag van dezen wedstrijd is als volgt: W. Groen 100 19 24 5.26 Fontein 80 19 19 4.21 P. Apeldoorn P. Bos Jb. Smit Wolterman C. Rozing P. Stengs 100 54 100 77 100 89 31 31 33 32 18 11 16 14 3.23 1.74 3 03 2.41 3.57 3.18 N. Bloothoofd 81 36 9 2.25 Kuis 100 37 21 2.70 Totaal Harmonie, Castricum, 400 car. Totaal de Drie Ruiten 481 car. Zwemmen. Tijdens de internationale zwemwedstrijden, welke giste ren te Bazel werden voortgezet, Is onze landgenoote Rie Mas- tenbroek er in geslaagd, het we reldrecord 400 M. rugelag te verbeteren. Terwijl zij den eer sten avond niet zoo goed op dreef was, herstelde zij zich gisteren op schitte'ende wijze Ongeveer zeshonderd toeschouwers volgden met enthousiasme de wed strijden, zegt de Tel Onder hen bevon den zich de Hollandsche coneul de heer Haesaig, alsook een dertigtal leden van de Hollandsche club. Bij haar verschij nen werd Rie Mastenbroek luide toege- luicht. Direct bij het begin verbeterden Old Boys te Bazel, de organiseerende club, het Zwitsersche record over 5 X 50 M. en brachten dit op 2.31 4. YVijss, die vroeger uitkwam op de wedstrijden van Het Y zwom in ue estafette de 50 meter in 29.4. Hierna kwam Rie Mastenbroek uit op de 400 M. rugslag. Men wist al dat zij in goede conditie zou zijn doch men durf de niet te hopen, dat zij het wereldre cord zou verbeteren, dat op naam stond van miss Harding (Engeland) en in 1932 werd beaald te Wallasey met 6.12.4 in zout water op een 25 yards baan. Rie ging zeer kalm van start, zij zwom de 50 M. in 39.4 sec., de 100 M. in 1 min 24.4 sec. en de 200 M. in 2 min. 59.4. Met buitengewone energie ging zij verder. De 300 M. legde zij in 4.33.6 sec af, om ten slotte met een tijd van 6 min. 5 sec. het wereldrecord met 7.4 sec. to verbete ren. Haar buitengewone prestaties werden met een spontaan applaus beloond. Later gaf Rie Mastenbroek nog een demonstratie in crawl-, rug-, arm- en bcenslag, welke bij het publiek huiten- gewoon in den smaak viel. We hebben in ons nummer van Donderdag reeds den korten inhoud verteld van de film, die te beginnen met gister gedurende een week in het bioscoop-theater aan de Nieuwe- sloot zal draaien, en nu we haar gisteravond hebben gezien, willen we direct beamen, dat het inderdaad een vroolijke film is, die het publiek een uur lang van de eene zotternij doet vervallen in de andere; sensatie op sen satie wordt er verwekt. De twee marktkoop lieden Andy Williams en Bob Dudley (resp. Bert Wheeler en Robert Woolsev) maken het hof aan miss Frisby en Daisy (Thelma Todd en Dorothey Lee) en weten het door verre gaande brutaliteit en veel gelukkige toeval len zoo ver te brengen dat zij niet alleen deze beide schoonen veroveren, maar ook den eer sten prijs in een autorace, welke zij eigenlijk huns ondanks meemaken. De avonturen welke de beide knapen doormaken doen wel eens ijzen, doch alles loopt natuurlijk goed af. Het zeer uitgebreide voorprogramma brengt voor elk wat wils. Het begint met ge ïllustreerd binnen- en buitenlandsch nieuws en geeft dan een klucht „Die goede oude tijd", een herinnering aan den tijd toen het electri- sche licht zijn intrede deed en er in de New- Yorksche nachtcafé's gevochten werd alleen reeds om de sensatie daarvan. Verder krijgen we de bekenden Cohen en Kelly op het doek als veronge'ukte visschers, die hun tocht ein digen met een avontuurlijken autotocht, waarbij een ontvluchte krankzinnige optreedt als chauffeur; het gevolg is het ziekenhuis. De „Stratosfeervlucht" is een amusante teekenfilm en „Circusschool" laat zien hoe leeuwen getemd worden. Alles te zamen een voorstelling, die den bezoekers een paar uren lang in een opge wekte stemming houdt en veel afwisseling brengt. Het Alkmaarsch Bioscoop-théater brengt deze week weer eens een ouder- wetsche Wild West film. Zoo n film die davert van revolverschoten en hoefge trappel en waarhij we van de eene sen satie in de andere vallen. Tom Tyler is de held van dit roman tisch gebeuren. Zijn vader wordt op ver raderlijke wijze neergeschoten er, Tom rust dan ook niet, vóórdat hij deze ge wroken zal hebben Hij valt echter in een hinderlaag en wordt zwaar gewond. H'j komt evenwel weer op de been dank zij de goede verzorging die hij onder vindt van een meisje waarop hij natuur lijk verliefd wordt. Gelukkig is hij in zijn keus niet, want zijn vriend Sandey heeft zijn hart ook al aan haar verloren. Intusschen zet Tom zijn onderzoekin gen naar de man die zijn vader ver moordde voort. Ai gauw krijgt hij een spoor te pakken en het blijkt dat dit leidt naar Cliff, te broer van het meisje dat hem verpleegde. Dit èn de gevoelens van zijn vriend Sandey tegenover zijn vroegere ver pleegster doen Tom hesluiten de wijk te nemen naar elders hierdoor zal hij zijn vriend ook niet meer hinderen bij diens amoureuze perikelen. Het lot wil echter anders. Juist op het moment dat Tom vertrekken zal heeft hij een Ietwat hardhandige ontmoeting met Cliff en wanneer de kruitdamp opge trokken is heeft laatstgenoemde ztcfc bii zijn voorvaderen In de eeuwige jaent- velden gevoegd. Een andere belager wordt tot slot nog even door midlel van Tom's vuisien klaar gemaakt voor het vuilnisvat. Do noodige spanning is aan het ge heel zeer zeke" niet vreemd en alleen de geur van de kruitdamp ontbreekt er nog rr aar aan om or.s werkelijk In het wilde westen van den jare 1880 te wa nen. Het voorpjrogramma bevat behalve de gebruikelijke rubrieken een teoken- filmpje en een aardige klucht. Wat al herinneringen worden er wakker bij 't neerschrijven van den titel Op Hoop van Zegen! Maar toch ziin twee namen het allernauwst aan dit werk verbonden n.1. die van Herman Heijermans en van Esther de Boer-van Rijk. Dat men dit speciaal Holland sche werk ook als geluidsfilm heeft willen brengen, was reeds lang zekerheid gewor den. En gisteren had In de Harmonie de Alk maarsche premiere van deze succcsfilm pi? ats. Een reeks van prachtige opnamen opende de film, allen opnamen die geheel in het ka der van „Op Hoop van Zegen" pasten. De zee, die reeds zoovele slachtoffers eischte en een kleine hulde bij het borstbeeld van den auteur. De inhoud der film is wel genoeg bekend. Het verhaal opent in deze nationale film met de danspartij in 't Zwaantje, waar Geert, de zoon van Kniertje, zich vergrijpt aan den sergeant der mariniers. Drie maan den gaat hij er voor de gevangenis in. Dan leidt Clementine, des reeders dochter, ons in bij Kniertje Vermeer, die met haar zoon Ba rend en haar nicht Jo leeft. Bos, de reeder, kan nog een paar mannen voor zijn schip, dat uitvaart, gebruiken. Hij neemt Barend en Geert, die inmiddels uit de gevangenis ontslagen is, als matrozen van zijn uitvarend schip aan. Maar de Sch. 57, de „Op Hoop van Zegen" is volgens den scheepstimmerman Simon een drijvende doodkist. Doch daar 't schip hoog is verzekerd, laat reeder Bos het nog een reis maken. Deze reis wordt het schip noodlottig. Het vergaat met man en muis. De visch wordt duur betaald. En dan toont de rceder Bos op 't kantoor zijn egoïs tisch karakter en heeft de „beroemde" (zou den wij haast zeggen) aftocht plaats van Kniertje met haar pannetje. Het tooneelstuk is zeer nauwkeurig gevolgd. En er is een geheel verkregen, dat treft door diepen ernst. Mevrouw de Boer—van Rijk, die inderdaad de eeuwige jeugd blijkt te bezitten, speelt oo in de film haar groote rol op treffende wijze. Zij is Kniertje geheel en al en telkens weer treft in alles haar groote natuurlijkheid. Frits van Dongen en Jan van Ees zijn haar twee zoons. De eerste, de krachtig Geert, de echte zeeman, de tweede de bange Barend, wiens groote angst voor de zee, die reeds zoovelen heeft opgeëischt, wel zeer gemoti veerd was nu het de „Op Hoop van Zegen" betrof. Willem v. d. Veer. die vroeger met zoo groot succes op het tooneel de rol van Geert speelde is nu de reeder Bos en ook deze rol speelt hij met groot talent. Noemen wij verder nog wijlen Willem Hunsche als de dronken Simon, Annie Verhulst als Jo, de verloofde van Geert, Aug. Kuhl, die van Daantje het mannetje uit de Diaconie zoo'n fijn type maakte, Anton Verheven als Ko-bus, Miep van der Berg als Clementine en Aal Bouber als een der visschersvrouwen. Zij al len leven in deze film. die zoo'n prachtig stuk geeft van het bestaan der Hollandsche visschers uit den tijd dat Heijermans zijn stuk schreef. De artistieke leiding van Louis Saalborn mag zeker genoemd en bovenal het schitteren de camera-werk, want de natuur-opnamen zijn buitengewoon. Niemand mag verzuimen als hulde aan mevr. de Boer—van Rijk en den grooten Heijermans deze film te gaan zien. Het voorprogramma bracht twee mooie journaals, een gekleurde twee-acter, getiteld: de Sheik van Marokko en een fijn gekleur de teekenfilm over den olifant, die nooit iets vergeet of vergeeft. EEN MI! LIOEN EN EEN MANNEQUIN. Victoria-theater. „Rund um eine Million", onder dezen titel is de fian, welke in het Victoria-theater draait, in Duiischland in roulatie gebracht. En deze betiteling lijkt ons logischer, al zullen we direct toegeven dat het „What is in a name" bij dezen rolprent cok volkomen van toepassing is. Want wat kan het tenslot te den bezoeker scheien of er al dan niet een mannequin in 't spel komt, 't gaat toch maar om de zoo door iedereen begeerde millioen- ties (het zijn er 5 in totaal). Om kort te gaan: Er was eens een on schuldig bankbediendetje (Gustav Fröh- lich), die op 't laatste nippertje voor zijn chef 5 millioen naar de bank moet brengen. Juist als hij de bank wil binnengaan (die echter reeds gesloten is) loopt hij tegen een alleraardigst meisje op. Zienier het „eerste treffen". Een schattig meisje en 5 millioen op zak, wie zou dat niet lijken? Maar ja, beide jonge menschen, die op slag verliefd op elkaar geworden zijn. zullen eerrt pas na aller-avontuurlijkste omzwervingen elkaar in de armen kunnen sluiten. En wii mogen bescheiden!ijk weggedoken in een fauteuil van hun avontuurde» getuige zijn. Fn dat heeft zijn groote voordeel dat wij althans dit nemen we aan niet met 5 millioen als het ware figuurlijk in onze maag zitten en dat was nu juist bij den dood-eenvoudigen bankbediende wèl 't geval. Hij raakt in wanhoop in een hotel terecht waar de directie op óe hoogte gebracht is voor zijn kostbaar bezit en allerwege ziet men in hem den grooten millionnair, een rol, die hem opgedrongen toch wel ligt. temeer daar in datzelfde hotel zijn „droom als mannequin fungeert Maar haar werke lijke fabelachtige toiletjes draagt deze jonge dame niet in den gebruikelijken vorm van mannequin; doch als tusschenpersoon van een directeur van een damesstoffen-magazijn en een rijken fabrikant. Nu zijn begrijpelijkerwijs de verwarringen niet van de lucht Maar het lijkt ons uit tactische overwegingen beter, dat wij het eind van dit minne-spel niet aan de fantasie van de toeschouwers onttrekken. Het is inderdaad een allergenoeglijkste amusementsfilm, die juist in dezen tijd van loodzware stemmingen zal zijn als een warm lentezennetje na een Maartsche bui. En wie verlangt daar niet eens naar? Het duo Camilla Horn—Gustav Frölich bezorgt u zulk een lentezonnetje, ga en ge niet met volle teugen. Een enkel woordje nog gewijd aan het voorprogramma. Daar is allereerst het grappig Eclair- journaal dat naast het Hollandsch nieuws van Polygoon zorg draagt voor het buiten landsch actueel gebeuren. Ter afwisseling een bijzonder fraaie cul tuurfilm, een reis naar de Italiaansche me- -en, door een suggetieve muzikale illustra tie tot een waardig geheel gewoiden De militaire klucht, die aan de hoofdfilm vooraf gaat, vermag de lachspieren danig in beweging te brengen. Dat is wel de grootste verdienste van dit korte ipretentielooze filmpje. Als u dus niet zoudt w*ten, wat u moet doen als u geheel onverwacht een millioen in de schoot valt en vrijwel op slag verliefd wordt op een mannequin, laten Camilla Hom, Gustav Fröhlich, Willi Schur en nog vele anderen hel voor u demonstreeoen Zoo zij het. CINEMA EN THEATER. Het weekblad dezer week omvat o.m. een artikel over de wereldberoeinden violist Fritz Kreisler en zijn echtgenoote; Tooncel- spelers bij daglicht (Annie van Ees, Mien Duymar van Twist); Variété, opgevoerd door het Hofstadtooneel. Fraaie portretten o.a. van Karin Hardt, Martha Eggert, Cail Patrick, Mary Dres- selhuys; 'n cabaretliedje van Henk Stuurop,- enz. Geboren Jacob Wil'em, zoon van Tounis Mooij en Anna de Leeuw. Ca tharina Maria, dochter van Jacobus Kaandorp en Catharina Agatha Groot Maria, dochter van Petrus Opdam «n Jacoba van der Peet. Kllzabeth Jaco- ba, dochter van Pleter de Regt en Adri- ana Maria de Hulster. Jan Johannes, won van Willem Aartsen en Catharina Dulnmeijer. Johannes, zoon van Pe trus Del Is en Martha Antonla Roosen daal. Johannes, zoon van Jan Honig en Grietje Kossen. Gehuwd Hendrik Kok en Aafje Steen. Overleden: Cornelis Tol, oud 83 jaren te St. Pancras. Catharina Mar- garetha Groot, oud 34 jaren, echtge noot© van Simon Blom. Cornelis Bak ker, oud 72 jaren, weduwnaar van An- tje Stam. Jacob Bouwen, 77 Jaren, echtgenoot van Maartje Denijs. Jan netje Blom, 63 jaren, echtgenoote van W'jnand Keizer. Vanzelfsprekend bevat het April nummer van het maandblad „De Jazz- wereld" veel bijzonderheden over het op Zaterdag 27 April a s. in „Het con certgebouw" te Amsterdam te houden Nationaal Amateur Jazz-concours (dat gevolgd zal worden door een besloten ba,! in 't Carlton Hotel). Van de hand van C. Poustochkine lezen we hoe de beroemde tenorsaxofo nist Coleman Hawkins in Denemarken is bejubeld. Bob Schrijver geeft een zeer lezensw aardige nabeschouwing over de V.A.R.A.-Jazzweek, terwijl Wim Verbeucken zijn serie „De nieuwe muzi kale strooming in Denemarken" ver volgt. De vaste rubriek „Amerikaansch Nieuws" is ook dezen keerweer lofwaar dig door Ad. de Haas verzorgd. Over „Saxofoon-techniek" schrijft J. J. Meyer, terwijl verder de maandelijksche rubrieken als „Nieuwe gramofoon-pla- ten" en de mededeel ingen van de Hot- c nb-afdeelingen goed verzorgd zijn. De Jazz-wereld-tribune bevat ont boezemingen en beschouwingen van de lezers. Het nummer is bovendien prachtig geïllustreerd. We noemen b.v een foto van de Engelsche lady-crooner Pat Hyde, een foto van Bert Ambrose en zijn b. nd (met Sam Brown en Elsie Car- li-dej en velo andere. In één woord «en nummer, dat de al- gnmeene aandacht verdient en dat in grooten getale gekocht behoort te wor den. Waar we dan ook niet aan twijfelen. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regale M cent bij vooruit- Jbutallng te voldoen. Prima „Joh. Hirschfeld" PIANO TE KOOP AANGEBODEN, wegens plaats gebrek. spoed, 70 FRANCA. Geest 18, Alkmaar. TE KOOP GEVR. een eteenen BLOE- MENBAK op voetstuk om in voortuin te plaatsen. Aan hetzelfde adres een bijna nieuwe B E. S P,'troleum-vergas- Kichel te koop voor 9. WESTERWEJ C 20^HeiIoo. TE KOOP: DAMESRIJWIEL 500, JOXGENSRIJWIEL 9.50, HEEREN RIJWIELEN 2.50 en ƒ9.00. MOTOR RIJWIEL Gillet. Tevens een MAGNEET 10-00. z. g. a. n. LIMMERHOKK 18__ TE KOOP: zoo goed als nieuw VER LOVINGSRINGEN. Cf TIDEN HEEREN HORLOGES, DAMES-ARMBANDHOR LOGES en ZILVEREN KOFFIELEPEL- TJES. 8. W. VET_Verdronkenoord 5. KINDERWAGEN TE KOOP. CORFSTRAAT 47. Te koop z. g. a n. een groote partij prima gebruikte meubelen als tafels, stoelen, kasten, dressoirs, karpetten, vi« erzeil, 1 Radiotoestel m. luidsoreker. Billijken prijs. P Vennlk. Koningsweg 30 Als nieuw DAMESRIJWIEL 14, Simplex HEERENRIJW. 15 00, pracht HEERENRIJW met Torpedonaaf 14, enz. NIEROP, Koningsweg 40. Veerenbed 2 50, Kinderstoel 2.50, Kindertrekwagentje 1.75, Wascbtafel 2 p. 2.50, pracht Crapeaud z. g. a. n. 10, Buffetten, Kasten, Stoelen, Ledi kanten, Closetstoelen, enz. DEKKER. Laat 182. Pracht Handnaaimachine met kap en a'le onderdeelen als nieuw 1850, pri ma Heerenrijwiel met Torpedonaaf 7.50, pracht Dultsche Plano z. g. a. n. 100, moderne Brandkast. DEKKER, Laat 182. Zoo goed als nieuwe HAARD TE KOOP, slechts één winter gebrand, prij» f 15 non SPOORSTRAAT 88a. j, TER OVERNAME AANGEBODEN: Mïderne KINDERWAGEN, STRAND WAGEN (beiden zeer weinig gebruikt)» ANTIEK SPINNEWIEL. COMANSSTR \AT 4, alhier. TE KOOP goed onderhouden KIN DERWAGEN. Prijs 7. Adres STUARTSTRAAT 7.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 14