Spoel
1
Amstecdamsche Jieucs
87 'li 887,9
De spoorwegwerken in de hoofdstad.
Verkeerspuzzles bij Muiderpoort en een
moeilijke bruggenbouw.
Spoorbanen over de straat.
Langs de N.H.V.B.-velden.
8*
T'
93J-V,
89
Skb°'°
K* I
Putt, lid van de Tweede Kamer, W. van der
Hoeven, secretaris van den Ned. Sigarenma
kers- en Tabaksbewerkers bond en J. van
Lonkhuizen.
VAN JE KLANTEN
Een gebroken neusbeen als kwitantie.
In een der straten van de Rivierenwijk te
Utrecht leverde een winkelier Zaterdag
avond een bestelling af maar vroeg daarbij
contante betaling. Deze eisch deed de vrouw
des huizes, die de bestelling in ontvangst
nam, in ziedenden toorn ontsteken. Gevolg:
een mondgevecht.
Toen kwam de heer des huizes z~ich met
het geval bemoeien.
Gevolg: handgemeen.
En klant en leverancier rolden over de
straat, takelden e'kander toe en de leveran
cier incasseerde een gebroken neusbeen,
zoodat de dokter medische hulp moest ver-
leenen.
En ook de politie bemoeide zich met het
geval. Gevolg: bij meneertje komen.
(Msb.)
DE CITAX LIQUIDEERT.
125 chauffeurs ontslag aangezegd.
De directie van de „Citax"-onderneming
te Amsterdam heeft gisteren besloten, haar
bedrijf te liquideeren.
Dit besluit is een gevolg van de verleden
week uitgebroken staking, waaraan door bij
na het geheele chauf.terende personeel werd
deelgenomen.
Als gevolg hiervan is aan de 125 chauf
feurs, die bij de „Citax" in dienst waren
ontslag aangezegd.
De directie van de „Citax"-ondcrneming,
bij wie wij informeerden naai den verderen
gang van zaken, deelde ons mede, dat zi;
voornemens is, in het vervolg het nieuwe
rollend materiaal, waarover zij beschikt, te
verhuren aan particulieren.
Een tiental wagens zal voorts door enkele
leden van het vroegere personeel, die niet
bij de staking betrokken waren, worden over
genomen.
De oude wagens zullen verkocht worden
GEEN VEILIGE BERGPLAATS.
De chauffeur van de firma F. G. B. uit de
IJsselmondsche laan te Rotterdam, moest
Zaterdagmorgen oii de Twentsche Bank aan
den Noord-Blaak een bedrag van 850
gaan halen, welk bedrag bestemd was voor
het uitbetalen van de loonen. Voorts moest
hij op het postkantoor aan den Coolsinge
rentezegels gaan nalen. Hij heeft het gele
geborgen onder de cabine van den vracht
auto, waarmee hij de boodschappen was
gaan doen. Hij liet bij het postkantoor den
wagen even onbeheerd «taan. Toen hij terug
kwam, was het ge'd verdwenen.
VAN DE SPOORBRUG GEVALLEN.
En verdronken
Vanmorgen is te Lympde op de spoorbrug
over den Dommel bij Boxtel (N.Br.) een
man, die per rijwiel de brug wilde oversteken
gevallen en in de Dommel terecht gekomen
Het lijk van den man, zekere van B. uit
Boxtel, is nog niet gevonden.
(Van onzen reisredacteur.)
De werken tot verbetering van de
spoorwegtoestanden in het Oosten van
Amsterdam, waarover wij reeds eerder
het een en ander med edeelden, zijn, wat
de leiding betreft, in tweeën gesplitst.
D grens tusechen deze twee deel en
loopt ten Noorden van de te maken
werken over den Cruquiusweg (op het
kaartje bij E). Alle werken ten Noorden
(op het kaartje: links) van deze grens-
li n staan onder leiding van ir. K. H. C.
W. van der Veen, het groote complex
ten Zuiden daarvan staat onder leiding
van ir. J. D. M. van Bardet, beiden in
genieurs eerste klasse bij den dienst van
weg en werken der Nederlandsche spoor
wegen. Het deel van ir. Van der Veen is
kloiner, doch het bevat veel technische
moeilijkheden, al wil dit geenszins zeg
gen dat de rest „kinderspel" is. Het in
gewikkelde bij al deze werkzaamheden
is wel, dat men maar niet kan zeggen:
„nu beginnen we hier op te hoogen en
werken zoo langzamerhand naar het
eindspunt toe," want het treinverkeer
moet onderwijl voortgang hebben en
ook het straatverkeer moet er zoo wei
nig mogelijk hinder van ondervinden.
Daarom worden op verschillende pun
ten, los van elkaar, allerlei werken uit
gevoerd en worden zelfs sommige wer
ken tijdelijk onderbroken.
We hebben de heeren Bardet en Van
der Veen eens hij het werk opgezocht.
Beiden hebben ons over de onder hun
leiding staande werkzaamheden wel
willend voorgelicht en bij een tocht
langs de in uitvoering zijnde projecten
getoond, tot hoe ver men nu reeds, na
een jaar arbeid, is gevorderd. Op het
oogenblik wordt gewerkt aan het ge
deelte Centraal station-Muiderpoort-
Hilversum (op het kaartje A tot O)het
gedeelte Muiderpoort—Amstelstation
Utrecht (P tot IJ) volgt eerst over drie
jaar.
Muiderpoort.
Het bouwen van hef station Muider
poort (ongeveer hij P.) vormt een van de
grootste puzzles van het heele plan. Niet
zoozeer, omdat het een technisch moei
lijk object is, maar hier i6 de stadbebou-
wing ter weerszijden zoo dicht tot de
spoorbaan genaderd, dat er geen ruimte
overblijft om het nieuwe werk vrij van
het bestaande te maken. Het station
komt te liggen ongeveer op dezelfde
plaats van het bestaande. Omdat nu het
spoorwegverkeer ononderbroken voort
gang moet hebben, moeten tijdelijke ba
nen gelegd worden, die zelfs gedeeltelijk
over de straat komen te liggen, terwijl
toch ook het straatverkeer moet door-
Doordat juist de werken bij Muider-
gaan.
poort niet in eens kunnen worden aan
gepakt, maar telkens bij stukjes en beet
jes moeten geschieden, duurt de bouw
van het nieuwe station zoo lang, dat
deze den totalen tijd van ruim 7 jaar,
die voor de spoorwegwerken in hun ge
heel geraamd is, volkomen beheerscht.
Met den bouw van het nieuwe station is
men dus dadelijk begonnen en het zal
pas het laatst gereed komen.
De paalfundeering voor het stations
gebouw en de perrons zit al in den
grond. Een 600-tal gewapend-betonpalen,
van 17 en 18 meter lengte, is daarvoor
ingeheid. Men gaat daar thans niet ver
der, doch het werk wordt binnenkort
weer toegedekt om er tijdelijk de sporen
overheen te leggen, waardoor men ge
legenheid krijgt om te werken op de
plaats waar de oude sporen liggen en
ook reeds gedeelten gereed kan maken
van de nieuwe hooge baan. Aan enkele
onderdoorgangen, die het station be
grenzen, (G, H, P en Q), is ook al het een
en ander gedaan. Van sommige is men
t 'Zig met de fundeering.
Andere werken.
Ir. Bardet heeft ons verder de werken
getoond, die in uitvoering zijn voor een
complex van nieuwe overbrugginven op
hooger niveau over den verlegden Cru
quiusweg, de Nieuwe Vaart, het Zeebur-
ge pad, het Loozingskanaal en den Zee-
burgerdijk (E). Al deze land- en water
wegen liggen evenwijdig aan elkaar,
zoodat de overbruggingen in één geheel
worden uitgevoerd. Naast de bestaande
bruggen is men groo ten deels gereed ge
komen met de nieuwe overspanningen
aan de Oostzijde, die lager liggen 'an de
toekomstige hoofdbaan, omdat ze be
stemd zijn voor een. goederenbaan, die
zal loopen naar het op het gewone ni
veau blijvende emplacement Rietlanden
(ten Oosten van C en D). Na omlegging
der sporen zal de nieuwe overbrugging
in begin September a.s. voor de hoofd
lijnen in gebruik genomen worden, om
aldus gelegenheid te geven te beginnen
mot de twee maal twee lijnen van het
personen spoor op hoog niveau.
Dan is verder in uitvoering een groot
aantal werken in de Watergraafsmeer,
tot verbreeding van het daar bestaande
rangeerterrein (tusschen I en O). Dit zal
worden verhoogd en bovendien tot het
dubbele worden verbreed, waarvoor
reeds is aanbesteed de levering van 1
millioen kub. meter zand, afkomstig uit
de Loosdsrechtsche plassen. Dit zand zal
in schuiten door het Merwedekanaal
worden aangevoerd en vandaar door
lange huisleidingen naar het terrein
worden gespoten. In het rangeerterrein
worden enkele nieuwe tunnels gemaakt,
waarvan de voornaamste, in het ver
lengde van de Molukkenstraat (L.), dit
najaar gereed zal komen, waardoor dan
eindelijk de dichtbevolkte Indische buurt
vrije communicatie zal krijgen met de
Watergraafsmeer. Verschillende andere
tunnels zijn inmiddels al klaar tot tegen
het bestaande gedeelte van de spoor
baan. Als straks de sporen zijn omge
legd, worden de ontbrekende stukken
afgemaakt.
Een Technisch meesterwerk.
Uit technisch oogpunt belangwekkend
i. het werk, dat geschiedt bij de Ooster-
dokssluis (A.), waar in plaats van de be
staande draaibrug drie klapbruggen,
elk van 9 meter breed en 24 meter lang,
worden gebouwd. Met de meest Zuide
lijke van de drie is ir. Van der Veen hier
begonnen. In het midden van het water
wordt een pijler gemaakt; over de eene
helft komt een klapbrug, over de andere
helft een vaste brug. Dan komen er nog
in aansluiting hiermee viaducten over
de straten aan beide zijden. Ook hier is
het weer passen en meten, want er moet
een vaarweg van 19 meter open blijven
en het wegverkeer moet eveneens voort
gang kunnen hebben. Men rekent er op,
dat de eerste brug in het vroege voor
jaar van 1936 In dienst gesteld za kun
nen worden, waarna de oude brug wordt
afgebroken en met de twee andere tege
lijk wordt begonnen. Voor die zware
klapbruggen moet alles geweldig stevig
gefundeerd worden. De korte zijde van
elke klapbrug, tie met 185 ton ballast
verzwaard wordt, zal bij het openstaan
verdwijnen in een groote put, waarvan
do bodem 4A meter onder water ligt.
Om die put te maken, heeft men een
werkput moeten droog leggen tot 8 me
ter onder de waterlijn. Wat dat in den
drassige» bodem van Amsterdam betee-
kent, kan men zich indenken!
Aansluitend aan dit bruggencomplex
is verderop de spoorbaan verbreed door
demping van een gedeelte van de Dijks-
gracht (van A tot voorbij B) en ophoo
ging daarvan. In Augustus worden daar
de eerste sporenbundels op gelegd waar
na, als in November de eerste brug ge
reed komt, hier al vast de forensentrei
nen kunnen worden opgesteld, die nu
nog in de Rietlanden of bij Weesper-
poort moeten wachten tusschen den
dienst van 's morgens en dien van
's avonds. Bij Kattenburg (B) is men
bezig aan een viaduct, terwijl de ge
meente er een nieuwe brug over de
Dijksgracht bouwt. In het algemeen
m./et ook de gemeente nog vele werk
zaamheden, die met de spoorwegwerken
verband houden, verrichten. Ten slotte
is nu ook gereed gekomen de Dage-
raadsbrug (Z), die twee goederensporen
verbindt op laag niveau. Vandaar zal
een laaggelegen verbinding worden ge
maakt met de Rietlanden, die (bij D)
onder de verhoogde baan zal worden
doorgeleid.
(Voor de verklaring der letters tus
schen den tekst zie men ons kaartje,
aat wij Vrijdag afdrukten).
Voetbal.
HET WEDSTRIJDPROGAMMA
VOOR ZONDAG.
De Sportkroniek vermeldt o.a. het volgen
de wedstrijdprogramma:
Kampioenschap van Nederland
D.W.S.—Ajax, terrein Stadion
Aideeling I
Promotie-competitie 2e klasse
Z.V.V.Overmaas
Promotie-competitie 3e klasse
Hercules—D.W.V.
T.O.G.Vriendenschaar
3e klasse C
SchinkelhavenT.I.W.
Oosterpark—Allen Weerbaar
3e klasse D
Z.N.C.—Holland
Promotie-competitie 4e klasse
SuccesDe Meteoor
Laren—A.P.W.C
Reserve 2e klasse A
West-Frisia 1I-W.M.S. II
Alcm. Victrix II—T.O.G. II C. D. Swart
Reserve 3e klasse A
Holland II—De Kennemers II
Q.S.C. II—Alcm. Victrix III L. Coopman
Assendelft II-W.F.C. III
Aideeling II
Promotie-competitie 2e klasse
H.V.V.—H.B.S.
Promotie-competitie 3e klasse
FortunaDe Kennemers
Afdeeling V
Promotie-competitie 2e klasse
Frisia—Hoogezand
Opnieuw gooit Pluvius roet in
het voetbaleten. Eindelijk dan
is K.V.V. II kampioen. Q.S.C.
III in het nauw.
Ondanks het feit, dat de seizoentijd voor
voetbal vaak gunstig is, komt er steeds weer
opnieuw stagnatie in de afwerking van het
programma. Wat het vorige week een
interland-wedstrijd, thans weer, legde Plu
vius een ongekende activiteit aan den dag
en konden vele vastgestelde wedstrijden we
gens terreinafkeuring geen doorgang vin
den.
In de vierde klasse E bleven enkele be
langrijke ontmoetingen uit, doch
in de eerste klasse A
passeerden de meest belangrijke wedstrijden
de revue.
Het leidende I<. V. V. II moest bij Zilver
meeuwen II op bezoek en... kon kampioen
worden. Maar de ontmoeting in Zaandam
beteekende geen gemakkelijke opgaaf. De
Krommenieërs hebben het er echter keurig
afgebracht en een 3—0 zege bracht hen
eindelijk, na jaren lang zwoegen het begeer
de doel. Kampioen!en eventueele promo
tie naar den K. N. V. B.
Q. S. C. III dat zich den laatsten tijd
keurig herstelde, en uiterste pogingen in
het werk stelde om de onderste plaats te ont-
loopen en daarbij tevens het degradatie-ge
vaar had bezoek van K. F. C. IV en leed
een- 0—1 nederlaag. Het wordt nu toch
bedenkelijk voor deze Wormerveerders.
Bergen I deed zeer goed werd daar zij
Zaandijk II in eigen huis met 0—2 sloeg,
zoodat de Bergenaren weer 'n paar plaats
jes hooger op gaan. Goed zoo Bergen!...
De stand is thans:
K. V. V. II
Z. F. C. IV
Bergen I
K. F. C. IV
W. F. C. IV
C. S. V. I
Zilverm. II
O. S. V. IV
Zaandijk II
Q. S. C. II
16
14
14
13
13
17
16
11
15
15
13
9
6
7
4
5
5
4
4
3
3
2
3
1
5
3
2
2
2
1
0
3
5
5
4
9
9
5
9
11
41—14
42—18
28—28
25-28
37—33
26—46
3949
26-31
31-33
18-36
29
20
15
15
13
13
12
10
10
7
In de eerste klasse D
vielen wonderlijke uitslagen te noteeren.
Dat Schoorl op Wieringen bij Succes II zou
verliezen, was denkbaar, dat dit echter met
4—0 geschiedde, laat weer eens overduide
lijk de buitengewone wisselvalligheid van
de „duinkanters" zien. Maar,dat Pet
ten in eigen omgeving van J. V. C. eenzelf
de (0—4) nederlaag te slikken zou krijgen,
hadden stellig niet velen verwacht. Eener-
zijds valt ons dit van de Pettenaren geducht
tegen en anderzijds is het van de Juliana-
dorpers een keurige prestatie te noemen.
Wieringerwaard moest de tweede plaats
af staan aan de Watervogels, daar de pol-
dersche ploeg in den Helder van de Vogels
maar liefst een 6—0 nederlaag te slikken
treeg..
De stand is hier nu:
H. R. C. III
18
10
5
3
45-23
25
Watervogels
18
9
5
4
41—34
23
W -waard
18
10
2
6
58-38
22
Schoorl
17
9
2
6
41—40
20
Held. Boys
18
4
7
45—42
18
'et ten
17
7
4
6
43-43
18
Succes II
17
8
2
7
45-48
18
Telder III
17
6
2
9
44—57
14
J. V. C.
18
4
6
8
33-42
14
M. L. D.
18
1
2
15
28-56
4
In de derde klasse D
was de oogst al bijzonder mager. Waar de
vastgestelde ontmoeting Alkmaar III
Akersloot I wegens terrein afkeuring
geen doorgang kon vinden bleef enkel het
treffen Alkmaarsche Boys IVSchoorl II
over.
Inmiddels was deze ontmoeting van veel
belang, daar de rood-witten leiders moesten
winnen, om hun positie vrijwel safe te zien
3 ij het ingaan van de rust de stand was
oen 1—1 —zag het er voor de Westerweg-
'ewoners niet erg bemoedigend uit, doch na
Je thee werd er lustig op los gescoord en
iel einde nog met een onverwachte groote
7—2 overwinning voor de gastheeren, die
nu nog maar één winstpunt noodig hebben,
zoodat het al heer raar moet gaan, indien
het kampioenschap niet bij hen terecht zou
komen
De kopgroep is thans:
Alkm. Boys IV 16 13 2 1 52—23 28
Bergen II 16 11 2 3 41—31 24
Alcmaria V 18 8 2 8 63—44 18
Schoorl II 18 8 2 8 40—36 18
Egm. Boys II 17 7 4 6 45—44 18
Ook in de vierde klasse E
was in verband met de terreinafkeu
ringen schraal-hans keuken-meester.
Vooral jammer was het, dat de ontmoeting
Oudorp IA. S. V. II geen doorgang kon
vinden, waardoor de Oudorpers hun voor
sprong zagen verkleinen, daar Koedijk II
vanzelf sprekend van het bezoekende
Oterleek I slechts met bescheiden cijfers
(4—1) wist te winnen.
De stand aan den kop is hier nu:
Oudorp I 15 13 1 1 109—27 27
Koedijk II 15 12 2 1 68-21 26
Alkm. Boys V 17 12 0 5 94—45 24
A. S. V. II 13 10 1 2 71-15 21
W. M. S. 2—ALCMARIA 2.
Alcmaria 2 trok j.1. Zondag naar Amstei-
dam om W. M. S. 2 daar te bekamen met de
volgende opstelling:
Waijboer
Schokker Hartland
Meijer Watertor Hoorn
Theo Bos Kaptein Homan Charlewie
Jo Bos.
Op een voor voetbal ongeschikt terrein
ving om 2.30 uur deze wedstrijd aan. Al
spoedig nam W. M. S. het in handen en be
leefde het AIcmaria-doel eenige hachelijke
momenten, doch Waijboer was daar goed op
zijn post. Langzamerhand ging ook Alc
maria ten aanval en op gelukkige wijze ont
kwam het W. M. S. doel aan een doorboring
toen Jo Bos van dicht bij hard inschoot, doch
de paal bracht redding.
Door het steeds meer opdringen der half-
linie van Alcmaria werd W. M. S. te veel in
gesloten en kon de Alcmaria-voorhoede ook
niet hun goede spel ontplooien. Daarbij
kwam, dat de Alcmaria-backs geregeld voor
de zware taak stonden om de geheele W. M
S. voorhoede in bedwang te houden en dit
werd als spoedig noodlottig: bij een deze
uitvallen wist de W. M. S. midvoor te doel
punten 1—0.
Daarna bracht een scheidsrechterlijke fout
den stand op 20 en even later stichtte de
W. M. S. voorhoede al weer verwarring in
de A.-verdediging en voor de derde maal lag
de bal achter Waijboer 30. Niet ontmoe
digd speelde Alcmaria verder en uit een goed
door Homan genomen corner kopte Theo Bos
fraai in (3—1). Na de rust was Alcmaria
steeds de meerdere en al spoedig was de
achterstand verkleind (32).
W. M. S. trachtte zich uit de omknelling
los te werken, doch de Alcmarianen zijn ge
regeld een seconde eerder bij den bal, en nu
stelde de halflinie zich keurig op en plaatste
den bal met verre trappen naar voren. Uit
een goed door den spil aangegeven pass wist
Homan den gelijkmaker te scoren (33.)
Toen er nog ongeveer 10 min. te spelen
was, ging de linksbuiten der W.M.S. in bui
tenspelpositie vrij op 't doel af en passeerde
Waijboer voor de 4de maal (43).
Doch de resteerende minuten waren voor
de Alcmarianen nog voldoende en met een
pracht schot lag ook voor de 4de maal de
bal achter de W.M.S.-doelman (44).
Met den uitslag 4—4 brak het einde van
dezen wedstrijd aan.
De reserves van Alcmaria spelen Zondag
a.s. hun laatsten competitiewedstrijd op t
Sjjortpark tegen T.O.G. 2. Wordt deze wed
strijd gewonnen, dan eindigen de A-reserves
met 19 punten uit 18 wedstrijden.
SCHOOLWEDSTRIJDEN 1935.
Programmawijziging 2e ronde.
WOENSDAG 10 APRIL.
Afd. A I, 2.003.15, terrein A:
R. H. B. S. I—Lyceum I.
Afd. A 3, 2.00—3.15, terrein B:
Lyceum 3—U. L. O. St. Joseph I.
Afd. A 4, 2.00—3.15, terrein C:
U. L. O. Alkmaar 3—R. H. B. S. 5.
ZATERDAG 13 APRIL.
Afd. A I, 3.15—4.30, terrein A:
Handelsschool I—Nijverh. avondschool I.
Afd. A 2, 2.003.15, terrein B:
U. L. O. Alkmaar INijverh. avondsch I.
2.00—3.15, terrein A:
Ambachtschool 2— R. H. B. S. 2
Afd. A 3, 2.00—3.15, terrein C:
U. L. O. Alkmaar 2—Ambachtschool 3.
Afd. A 4, 3.15-4.30, terrein B:
Ambachtsch. 5—Centr. 7e en 8e lj. 1',
Wielrenn sn.
ONDERLING GENOEGEN—VICTRIX.
Op den Helderscheweg werd bij Koe
dijk een peloton wedstrijd gehouden door
de ren- en tourvereeniging Onderling
Genoegen van Noordscharwoude tegen.
„Victrix" van Alkmaar.
Elk peloton bestond uit 6 renners. Er
werd gereden in drie klassen. Afgelegd
moest worden door A 64 K.M., B 52 K M.
en C 42 K.M. Het tempo was zeer snel.
De uitslag was als volgt:
A peloton: 1. O. G. met Joh. Renaud,
J. Langedijk, G. Zeeman, H. Quant, J.
van Zijl en M. Strijbis. Tijd 1 uur 42
min., gem. snelheid 37.7 K.M.
2. Victrix 1 uur 47 min. 30 sec.
B klasse: 1. O. G. met C. Kos, A. Wil-
lemse, H. Plomp, J. Druiven, H. van
Wonderen en W. Dekker, 1 uur 13 min.
20 sec., gem. snelheid 42.7 K.M.
Victrix 1 uur 19 min. 10 sec.
C klasse: 1. O. G. met C. Jongsma, H.
van Dinsdag
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
(Ontvangen per
9 April 1935.
LANDBOUWCREDIET N. V.
draadloaze telefoon).
Koers van heden te:
Vorige
koers
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl.
4
4 Ned.-Indië
4
5'A Duitschland
Idem met kettingverklaring.
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst.
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Pef'ak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli I J
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
§Noteering per 50.
f-Exclaim. PROT.ONC
'Exdividend.
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
i
i
i
i
38
30
231 231 1/, 231-2 231%
1003/w 100
1003/j6 IOO
99-7, 99U/U.f
99»/, 991%,-f
23% *3%
26»/, 27Va
113'/,
z9
38
68%
105
30V8
250%
2277/8
877,
20
6^g
15%
18'Vi»
3%
91
207,
12.10
1591/,
40
174
120
147
95
101%,
4
97^/8
90
31
541/,
1%
5S/l6
34%
144
1341/,
137
24
e6%
54i/i6
p!.m.
2.15
23
38-%
68-7,
30-%
387,
30%-i
664-%
158/8 15£-7/ls
181/8 18.%,
182
158 V,
143.%
10»/,
41/ifl
9/i-%
183-V,
987,
93.%
20-%
1827,-3
20%
1588/, 158
141%
135»/,
149-50J
96%
4%e
35%-f
143
136.1/,
137
150%
1507,
967,
987, 99»/,-9
55%
*1 TIE Voi'ge koers
»...ro ,tN,ET °Ff:ciEa-
Londen
w-
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
31/, pCt. Heden 2»/, pCt.
WISSELKOERSEN AMSlERDAM.
Vorige Koer, op
heden 2 uur
1
1
koers
148%
716,
51* 65
9.78
2515
47.95
32 10
37.10
3610
20 25
12.35
1.48%
7.17
59.70
9.77»/,
25.127,
48.00
32 00
3700
36.00
20.25
12.20