De ramp van de „Leeuwerik".
Jbuitwland
^Binnenland
De conferentie te Stresa.
Felle brand te Nijmegen
ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 6 APRIL 1995
MacDonald naar de conferentie.
Ook deelneming van Flandin
waarschijnlijk.
ORKAAN IN MIDDEN-AMERIKA.
Vele slachtoffers.
ONTZETTEND VISSCHERS-
AVONTUUR.
Ruim een maand op een vlot
rondgedobberd.
ONVRIENDELIJKE ONTVANGST.
Van filmsterren te Belgrado.
EEN VERSTOORDE BRUILOFT.
In Polen.
„ENGELENGEZICHT" ABRAMS
GEARRESTEERD.
KONINGIN VAN DENEMARKEN
HERSTELLENDE.
Luchtvaart
Waarom de Duitsche bladen niets
mochten publiceeren over de ramp.
Verslagenheid in Brilon.
van den heer Briel.
Rouwdienst te Brilon.
SMIRNOFF OVER SOER.
Tegen de natuur is niets te doen.
SOER VAN DE PELIKAAN.
Een paar herinneringen.
Het programma gereed.
De weddenschap.
Donderdag de begrafenis.
NIEUW K. L. M.-RECORD.
Ondanks alles toch voorwaarts.
Krachtig optreden van de
brandweer voorkomt erger.
J. L. L TILANUS f,
BOTSING
VRACHTAUTO—WIELRIJDER.
De wielrijder gedood.
DE R.K. ACADEMIE EN DE N S.B.
Een verbod voor studenten om
op te treden.
DE WILDE BUSDIENSTEN.
De firma Sommeling in Den
Haag staakt den strijd.
DE LAATSTE ZENDING VOOR DE
BEMANNING VAN HR. MS. K XVIII.
SIRENEGELOEI INPLAATS VAN
KLOKGELUI.
EERVOL ONTSLAG
PROF. P. ZEEMAN.
MOEILIJKHEDEN IN DE
SIGARENINDUSTRIE.
De patroons
standpunt.
handhaven hun
Gistermiddag: heeft de Ëngelsche regeering
kabinetsraad gehouden, in welken besloten is,
dat MacDonald zelf als hoofd der Ëngelsche
delegatie naar Stresa zal optreden.
Op vragen van Sir Austen Chamberlain in
de middagzitting van het Lagerhuis, heeft de
premier dit besluit kenbaar gemaakt met de
bijvoeging, dat Sir John Simon de andere
kabinetsminister zou zijn die hem zou verge
zellen.
Sir Austen drukte daarop zijn spijt uit over
de ziekte van minister Eden, bij welke woor
den MacDonald en Lansbury zich aansloten
Op een nadere vraag zei Sir John, dat het
waarschijnlijk was, dat Flandin de Fransche
delegatie zou leiden, nu de Ëngelsche pre
mier ook zelf naar Stresa zou gaan.
(Offjcieus verluidt te Parijs, dat de Fran
sche ministerraad vandaag het besluit zal
nemen, dat ook Fiandin naar Stresa zal
gaan).
Naar uit Merida (Middien-Amerika) wordt
gemeld, heeft Zondag een geweldige orkaan
het schiereiland Jucatan geteisterd. De storm
lichtte een personentrein uit de rails en wierp
de wagens om. Drie personen werden ge
dood en twintig gewond. De orkaan ver
nielde binnen enkele minuten de telefoon- en
lichtleidingen te Merida en richtte groote
schade aan de huizen aan.
Te Singapore zijn zeven Japansche vis-
schers aangekomen, die veertig dagen op
een vlot in de Zuid-Chineesche Zee hebben
rondgezworven, nadat hun schip op een
koraalrif te pletter was geslagen. Veertig
dagen» lang hebben zij onder een brandend-
heete zon hulpeloos rondgedreven. Aanvan
kelijk waren zij met hun tienen, terwijl zij
slechts voor vijf dagen rijst hadden en in
het geheel geen zoet water. Door de groote
kwellingen, waaraan zijn blootstonden, wa
ren drie der visschers krankzinnig gewor
den en over boord gesprongen. Onmiddellijk
waren zij verslonden door de haaien, die 't
vlot voortdurend volgden.
Ten slotte konden de overblijvenden te
Siboe den vasten wal bereiken, doch zij wa
ren zoo uitgeput, dat het alleen aan de goe-
dc zorgen van de Maleiers te danken is,
dat zij in leven zijn gebleven. Landgenooten
van hen stelden ben in staat naar Singapo
re te gaan, vanwaar zij naar hun woon
plaatsen op Formosa zullen terugkeeren.
Gedurende de voorstelling van een Ween-
sche tooneelspelersgroep te Zagreb, waarbij
o.a. Liane Haid en Felix Bressart optraden,
werden er plotseling rotte eieren en stink
bommen naar het tooneel geworpen.
Later toen Bressart het theater verliet,
werd hij gemolesteerd door een aantal jonge
lieden; er ontstond een gevecht, waarbij ver
scheidene personen gewond werden.
Liane Haid sloot zich in haar kleedkamer
op, waar ze in tranen uitbarstte. Zij weiger
de het theater te verlaten voordat ze er zeker
van was, dat er geen menschen meer voor
het theater wachtten.
Gedurende een bruiloftsviering te Lodz in
Polen is een balcon, waarop zich het gezel
schap bevond, van de derde verdieping neer
gestort, zoodat ook de bakons der beide
lager liggende verdiepingen werden ver
nield. Een der bezoekers, kwam om het leven,
terwijl vijftien personen, deels zwaar ge
wond, naar het ziekenhuis moesten worden
gebracht. Het bruidspaar was slechts licht
gewond.
De politie van New York is erin ge
slaagd, „Engelengezicht" Abrams te ar
resteeren, den oandiet, die sedert No
vember werd gezocht, nadat hij aan zijn
bt wakers was ontsnapt
Door zijn pols met vet in te smeren,
had hij zich toen los weten te maken
van de handboei, waarmede hij aan een
anderen gearresteerde geketend was.
Abrams is sedert 1911 vijftien maal
gearresteerd. Drie keer heeft hij in Sing
Sing gevangen gezeten en bovendien
nog zeven vonnissen elders uitgezeten.
De Koningin van Denemarken, die,
toen zij in verband met de verloving
van haar zoon te Stockholm vertoefde,
plotseling aldaar een operatie moest
ondergaan, heeft gisteren voor de eerste
maal eenige uren het bed verlaten. De
mogelijkheid bestaat dat zij reeds aan
het einde van deze week naar Kopen
hagen kan reizen.
(Van omen reisredacteur).
De ramp van de Leeuwerik is in het
rustige Brilon nog steeds het onderwerp
van den dag. Men kan in Nederland niet
méér verslagen zijn door dit ongeval,
dat aan zeven 'andgenooten het leven
•heeft gekost, dan men het hier is, waar
men van deernis met de slachtoffers en
nabestaanden is vervuld. Het hotel
Scmücker, bij vele bezoekers van het
Sauerland bekend, is plotseling uit een
wintersche landelijke rust in een Hól-
lapdsch centrum herschapen. Men hoort
er haast meer Nederlandsch praten dan
de landstaal en alleen 's avonds voeren
in het „Gastzimmer" de oude en jonge
stamgasten den boventoon, wanneer de
gasten uit den vreemde in de eetzaal
blijven napraten. Men kan ervan verze
kerd wezen, dat in beide zalen meerep-
deels over hetzelfde onderwerp gespro
ken wordt.
Het meeste verbaast sommige Brilon-
sche menschen, dat de Nederlandsche
bladen, volgens de verzekering van de
journalisten, die een druk gebruik van
de telefoon hebben gemaakt, vol staan
met het ongeluk, terwijl de plaatselijke
bladen slechts een paar heel kleine be
richtjes geven, afkomst'g van het Deut
sche Nachrichten Büro in Berlijn. Dit
stemt overeen met de ons allen onmid
dellijk opgevallen omstandigheid, dat er
op de plaats van de ramp geen enke e
Duitsche collega te zien was. De paar
Nederlaiidsche journalisten, die naar
hier zijn gereisd, om nadere bijzonder
heden over de ramp te verzamelen, heb
ben een speciale vergunning moeten
krijgen om door de Landjager bij het
toestel te worden toegelaten.
Misschien zou een Duitsche dagblad-
s .hrijver zulk een vergunning niet eens
kunnen deelachtig worden. Hij zou er in
ieder geval weinig aan hebben, want
zooals reeds gisteren is gemeld de
Duitsche overheid heeft andere dan de
officieele publicaties over de ramp ver
boden. Uit zulke dingen merkt men de
resultaten van een „Gleichschaltung"
en een dictatuur, die ons Hollanders nog
vreemder moeten aandoen, dan ze dezen
h aken k r u is-d ra ge n de Duitschers erger
nis gaven. De bevelen zijn ondubbelzin
nig en er wordt streng de hand aan ge
houden. L
De Duitscher moet leeren met het
vliegtuig, dit machtige wapen iji len
modernen oorlog, vertrouwd te raken.
Reusachtige propaganda is en wordt er
gemaakt voor de vliegerij, die eerst als
een sportief bedrijf werd beschreven,
doch nu wel geheel een militair karak
ter heeft gekregen. Het moet allen
Duitschers worden biigebracht, dat er
bijna niets edelers bestaat dan vliegen,
en'in dit systeem past niet een uitgebrei
de berichtgeving over een catastrophe.
De aviatiek is om zoo te zeggen „taboe".
Het is niet alleen bij deze ramp, dat een
dergelijk publicatieverbod en -gebod is
uitgevaardigd. Het geldt voor vliegonge
vallen in Duitscblai d in het algemeen.
Gok het maaen van foto's is streng
verboden'. Eén foto is er genomen van
hof. wrak van de Leeuwerik, welke foto
ook paar Nederland zijn weg heeft ge
vonden, maar d .armee was het ook vol
st ekt uit. Nederlandsche foto-verslag-
gers, die-de lange, en omslachtige reis
naf.r Brilon met hun foto- en filmtoe
stellen hadden- ondernomen, moesten
onverrichterzake den terugtocht aan
vaarden. Het was merkwaardig, om de
sophistische redeneeringen aan te hoo-
rer», waarmee een der aanwezigen in de
v iform van het nationaal-socialistische
vliegcorps dit verbod trachtte aanne-
r elijk te maken. Het sterkste argument
was, dat het publiek zulk een plaatje
heelemaal niet zou interesseeren! Zelfs
de plèch(ige vérzekering, dat de foto's
allfen in Nederland zouden gepubliceerd
worden, mocht niet baten. In Duitsch-
land is het maken van zulke foto's
„überhaupt" verboden.
De Nederlandsche commissie van -n-
derzoek is Vandaag weer naar de puin-
hoopeh van het vliegtuig gaan kijken,
om alsnog te trachten, iets van de oor
zaak van de ramp te vinden. De Duit
sche commissie schijnt ook niet tot een
bevredigend resultaat te zijn gekomen.
Inmiddels wordt hier alles in gereedheid
gebracht voor de Overbrenging van het
stoffelijk overschot der slachtoffers
har.r het vaderland, waar ze Zaterdag
middag zoo dicht bij waren, toen ze,
bijija in het. gezicht van de haven, zijn
gestrand.
Begrafenis stoffelijk overschot
Naar wij vernemen zal het stoffelijk
overschot van den' bij de ramp van de
Leeuwerik om het leven gekomen heer
Briel te Ginneken ter aarde worden be
steld. Wanneer zulks zal geschieden, is
nog niet bekend.
Tn de stad Brilon, waar overal de
vlaggen halfstok hangen als hulde aan
dé nagédachténis der slachtoffers van
d Léeuwerikramp zou hedenochtend om
10 uur een, rouwdienst gehouden wor
den. Hierbij zullen behalve de vertegen
woordigers der K. L. M., aanwezig zijn
de Oberrcgierungsprasident van het
District, de burgemeesters van Brilon
en omliggende plaatsen, de Nederland
sche consul uit Dortmund en een afdee-
ling zweefvliegers. Er zijn bloemen ge
zonden door de stad Bri'on, door d n
consul te Dortmund en door de K. L. M.
Ne afloop van den rouwdienst vertrekt
do stoet naar Nederland.
Het Hbld. vertelt:
De ramp van de „leeuwerik", de mee-
doogenlooze slag, die onze luchtvaart
beroofde van eenige harer beste diena
ren, heeft wel zeer diepen indruk ge
maakt, vooal op de verkeersvliegers van
onze K. L. M. Wij heben een van hen er
over gesproken: natuurlijk Iwan Smir-
noff, die commandant is geweest van de
„Pelikaan" bij de zoo roemrijke en veel-
bewonderde snelle retourvlucht,, naar
Batavia in December '33. Smirnoff, die
in deze acht of negen dagen van span
nende werkzaamheid altijd tezamen
heeft gezeten met Soer, met dezen .bra
ven goeien Piet", zooals Iwan Smirnoff
hem met weemoed herdenkt.
En de groote piloot wiens staat van
dienst zeker een oordeel wettigt
spreekt zich over het ongeluk niet, of
alleen maar in vage bewoordingen uit.
Maar wat hij zegt is toch wel heel
markant, 't Is een antwoord op een on
uitgesproken vraag.
Och, man, wij vliegers van do K. L.
M. wij denken, wij kunnen alles! Wij
vliegen door beesten-weer, door. mist,
door sneeuw. Wij vliegen en denken
maar: 't gaat wel.
Kijk en dat denken wij nu wel,
maar 't. Ls niet waar! Onze kleine kennis
is waarlijk niet toereikend om alle ge
heimenissen van de natuur te door
gronden. Daar is eenvoudig niet tegen
te vechten. Maar 't is verschrikkelijk!
En dat kan je overal treffen, net
zoo goed boven zee bijvoorbeeld als daar
boven den Eiffel.
Zou het misschien ijsafzetting ge
weest kunnen zijn?
Kan, kan. Ja natuurlijk kan het.
Maar weten! Woten zullen wij t
eigenlijk nooit wat het precies geweest
is, nu ze allemaal dood zijn!
- Er wordt zooveel gezegd van waar
om heeft hij niet hooger gevlogen of wat
deed hij daar -
Smirnoff onderbreekt ons abrupt, valt
dan uit:
Wat dit gedaan of dat gedaan.
Weet ik niet. Kan ik niet weten. Kan
niemand weten. Piet Soer wist heel
goed wat ie deed. Altijd. En er zal
heusch wel een reden geweest zijn om
zoo te vliegen als hij deed. Achterna
w<rdt altijd te veel gepraat!
Kijk eens hier. De „Leeuwerik' was
een prima toestel, de motoren waren
onberispelijk, Soer was een prachtvlie
ger. waarchtig het zijn daar omstan
digheden geweest, waar de beste van
ons waarschijnlijk machteloos tegenover
zou hebben gestaan
Moet je vandaag nog?
Ja vanavond den dienst op Londen
Zoo is het. Het verkeer eischt deze
menschen op in z'n regelmatigen gang:
daar is geen stagnatie.
Wij herinneren ons een uitdrukking
van dezen Iwan Smirnof, toen wij hem
interviewden naar omleiding van zijn
Pelikaan-vlucht, een uitdrukking die
zoo wonderwel past in dit kader. Smir
noff had toen groote zorg over zijn
vrouwtje, dat zoo ziek wasmisschien
el dood, dacht nij toenen hij moest
toch vliegenEn met een rukbewe-
ging draaiende de F and tegen den slaap
zei hij toen: „Och en dan draaide ik
daarboven maar weer contact uit. En
vloog! Omdat het moest!"
Dradide contact uit!
Dat moeten al die vliegmensclien de
zer dagen, dat moet ook de vliegleiding.
Want de dienst moet loopen. Ondanks
alles!
En die loopt.
De meest bekende en meest popu
laire van de zeven omgekomenen
met de ramp van de Leeuwerik is
wel Piet Soer, de commandant van
het vliegtuig.
Piet Soer, de vrooliike vlieger,
Piet Soer, de man die op Schiphol
een graag geziene figuur was, Piet
Soer, die de roemruchte vlucht met
de Pelikaan maakte met Smirnoff,
hij is niet meer
Een leege plaats is er gekomen in
het corps van K.L.M.-piloten. Een
der knapste vliegers is het slachtof
fer van zijn beroep geworden. Hij,
die de K.L.M. mede beroemd heeft
gemaakt, zal den stuurknuppel niet
meer hanteeren.
Piet Soer van de Pelikaan!
Zoo is hij bij ons, die niet tot de
K.L.M.-familie behooren. het beste
bekend. En daarom volgen hier een
paar herinneringen, zooals Viruly
ze schreef in zijn „Wij vlogen naar
Indië", en waarin de Pelikaan-
vlucht beschreven wordt.
.Soer beweerde, dat het eerste uur het
gekste was geweest. Daar gingen wij met die
Pelikaan. De Turk (Smirnoff) op den bok. Al
le moeite voor niets geweest Uren en uren
lang hadden wij op het hoofdkantoor aan de
voorbereiding gewerkt, schema s ontworpen,
tijden bepaald, waarop radiostations geopend
moesten blijven, nachtverlichtingen gereed
houden, waar in het donker geland zou wor
den en de rest
Daar zaten we nu ineens met een machine,
die zestig kilometer per uur minder lien met
een nog ongewaarschuwde route van even
zoo goed 14.000 K M. kortom: met de ge
bakken peren. Smirnoff wenkte: „Neem gauw
de waschlijst en maak een nieuw schema".
Tegen de Fransche grens had Soer de
waschlijst klaar. „Reusachtig, zei Smirnoff,
en nou maar vliegen".
Dat geïmproviseerde programma hebben
wij kunnen houden; het beteekende vliegen op
Zilvermeeuw-dienstregeling met ruim 3/5 van
de snelheid van dit toestel. Het eindigde net
als het programma van de Zilvermeeuw, om
0.30 uur te Batavia. Hadden jullie gedacht,
dat wij 't zouden probeeren? Bij den start
wisten we 't zelf nog niet, en de directeur zei
nog: „Jongens, doe 't in een dag of zeven, als
't kan zes".
„Nou", zegt Viruly tegen Soer, „toen jul
lie den eersten dag maar in Rome kwamen,
hadden we er op Schiphol een zwaar hoofd
in. Maar je wou zeker niet in 't donker tus-
schen de bergen Athene aanloopen".
„Nee zei Soer bovendien had Gros-
veld zoo kans, om zich dien eersten dag ten
minste aan die Pelikaan-motoren voor te stel
len en hadden we anders in 't donker in Ba
tavia moeten landen".
't Idee van een man, die op een kouden
nacht boven België zit uit te pluisen, dat hij,
als hij vanmiddag in Rome niet een uur of
acht blijft staan, met donker in Batavia zal
moéten landen, is niet kwaad
Die manwas Soer
Van Athene naar Cairo. Soer straalt, als
hij zich herinert: „En toen heb ik een fijne
flesch champagne van den Turk gewonnen.
Na Kreta zou ik vliegen en mikken op de
Nijldelta, over 500 K.M. zee".
„Wedden, dat ik zoo precies boven Abou-
kir uitkom?"
„Je bent er vast naast", zei Smirnoff.
„Om een flesch champagne maar dan
blijf je er onderweg af met je vingers''.
„Gemaakt" zei Smirnoff.
Nou aldus Soer het duurde ver
schrikkelijk lang en al gauw werd het don
ker. Maar gelukkig wolkenloos. We waren
in den nacht boven de wolkenzee begonnen,
we eindigden boven die echte, waarvan ik
me tenslotte nauwelifks meer kan voorstellen,
dat het een Middellandsche was. Enfin
sturen, sturen, sturen.
Eindelijk zie ik een licht vooruit; ik time de
schitteringen; er is geen andere mogelijk
heid: het licht van Aboukir! Ik roep Smir
noff uit de cabine, ik zeg: „ik zie een licht,
maar heb er geen idee van, wat het kan zijn".
Hij kijkt, vergelijkt, time't
„Lachen!" zegt-ie tegen me.
Ik heb nog wel tien keer willen wedden,
maar hij heeft niet meer gewild.
Zoo was Soer
De vijf omgekomen leden der beman
ning van de „Leeuwerik" zullen Donder
dag om half twee ter aarde besteld wor
den op de begraafplaats Zorgvliet-gem.
Nieuwer-Amstel. Zorgvliet zal van 1 uur
af gesloten zijn voor het publiek en al
leen toegankelijk zijn op vertoon van
een toegangskaart.
Gezagvoerder Hondong is he
denmorgen met de „Zilver
meeuw" in 59 minuten van L n-
den naar Rotterdam gevlogen.
De „Zilvermeeuw" is kort gele
den voorzien van 6chroeven met
in de lucht verstelbaren spoed,
die de snelheid verhoogd heb
ben. Dank zij de bestuurbare
schroeven en met den wind in
den rug heeft het vliegtuig de
336 K.M. in 59 minuten kunnen
afleggen.
In den afgeloopen nacht te onge
veer 1 uur is de brandweer te Nij
megen gealarmeerd voor een brand,
ontstaan in perceel Lange Hezel-
straat 41, waarin gevestigd is een
zaak in kruideniers- en koloniale
waren van den heer P. Burgers.
Toen de brandweer arriveerde, sloegen de
vlammen reeds uit het dak. Het perceel is
onbewoond, de heer Burgers heeft in de
stad verscheidene filialen.
Het onderzoek van de brandweer weès
uit, dat het vuur reeds aan de achterzijde
was doorgedrongen tot cie belendende per-
ceelen, ingebruik als slagerij van den heer
Benning op No 39 en als lanketbakkerij van
den heer Wijers op No. 43.
Via den magyrusladder werd de eerste
aanval op de in het huis van den heer Bur
gers fel uitslaande vlammen geopend. Tevens
werden door de brandweer, die met veel
materiaal ter plaatse was, slangen gelegd
door de belendende perceelen, teneinde het
vooral in de beneden achtervertrekken van
perceel 43 woedende vuur te bereiken. Eerst
na langdurigen arbeid slaagde de brandweer
erin, het vuur te localiseeren. Het duurde nog
zeer geruimen tijo vóór men echter met het
nablusschingswerk gereed was De schade is
zeer aanzienlijk. Het pand van den heer B.
is vrijwel geheel uitgebrand, van de bakkerij
van den heer Wijers werd het beneden
achtergedeelte verwoest, terwijl het perceel
van den heer Benning vooral aanzienlijke
waterschade kreeg.
De rosse gloed der vlammen was tot in
verren omtrek zichtbaar en had een talrijk
publiek ter plaatse gebracht. De aangerichte
schade wordt door verzekering gedekt.
Gistermiddag is te Almelo in den ouder
dom van 88 jaar overleden de heer J. L. L.
Tilanus, oudste firmant van de bekende fa
briek van wollen ondergoederen Jansen en
Tilanus.
Gistermorgen is onder de gemeente Zee
land (N.Br.) een aanrijding met doodelijken
afloop geschied. De ongeveer 60-jarige land
bouwer A. Jacobs uit Zeeland, reed per rij
wiel op den Udenscheweg aldaar. De man
reed links van den weg. Toen hem een vracht
auto met aanhangwagen van de firma V. uit
Mill achterop kwam, heeft hij de signalen
van den autobestuurder waarschijnlijk door
den storm niet gehoord. Toen hij de auto
bemerkte, stak hij nog op het laatste oogen-
blik den weg over. De chauffeur kon een aan
rijding niet meer voorkomen. De man werd
gegrepen en van zijn fiets geslingerd. Hij
werd met een ernstige schedelbreuk opgeno
men en in een naburige woning binnengedra
gen. Daar is hij spoedig aan de gevolgen
overleden. J. was gehuwd en vader van 4
kinderen.
Het bestuur van de r.k. universiteit te Nij
megen heeft naar de Res. Bode meldt, aan
den student van Oppenraay, uit Nijmegen,
die een spreekbeurt had vervuld op den N.S
B.-landdag te Amsterdam, verboden in het
openbaar voor de N.S.B. en dergelijke bewe
gingen op te tredfen. Dat verbod geldt voor
alle studenten.
Naar de heer N. Sommeling aan het Vad.
meedeelde, heeft de garage Sommeling, wel
ke een z.g. wilden busdienst tusschen Den
Haag en Amsterdam heeft onderhouden, de
zen dienst tijdelijk opgeheven. Zooals ge
meld, heeft de heer Sommeling bij Ged. Sta
ten een concessie-aanvraag voor een geregel-
den busdienst ingediend. Men wil thana
eerst het resultaat van déze aanvraag af
wachten.
Men zal zich herinneren, dat de heer Som
meling de vorige week door den Haagschen
kantonrechter tot een boete van 1500 is
veroordeeld. Van dit vonnis is de heer Som
meling in hooger beroep gegaan.
Naar het blad voorts verneemt, tracht de
Novar den dienst op Amsterdam wèl voort
te zetten.
Het Comité „Onze Marine" deelt mede,
dat er voor de bemanning van Hr. Ms. K. 18
nog één zending zal worden verscheept,
waardoor het Nederlandsche volk op daad
werkelijke en rechtstreeksche wijze contact
heeft met en belangstelling toonen kan voor
de opvarenden van de K XVIII op hun
wereldreis.
Deze laatste zending wordt op 26 April
verscheept en verzonden naar Fremantle in
Australië. Het is dus de laatste gelegenheid
om tijdens deze reis nog iets voor de beman-
riing te doen. Het comité Onze Marine (giro
nummer 42883 Postbus 6, Den Helder) ver
wacht, dat velen in den lande deze laatste
gelegenheid zullen aangrijpen om van hun
daadwerkelijke belangstelling en sympathie
te doen blijken.
Betreffende het aanbieden van gedenk
raam en herinneringsboek volgen nadere
mdedeelingen.
Bij de Coöperatieve Zuivelfabriek in 't
Meer bij Heerenveen zal men voortaan de si
rene laten loeien op die uren, waarop anders
de torenklok werd geluid, welk gelui wegens
bezuiniging door het gemeentebestuur was
afgeschaft.
B. en W. van Amsterdam leggen den Raad
over een verzoek van prof. dr. P. Zeeman om
eervol ontslag uit zijn betrekking van ge
woon hoogleeraar aan de gemeente-universi
teit. Zij stellen voor, het gevraagde eervol
ontslag te verleenen, met ingang op 16 Sep
tember 1935.
De besturen van de beide werkgeversorga
nisaties in de sigarenindustrie hebben, naar
aanleiding van de houding van de vier
werkliedenorganisaties, die iedere loonsverla
ging afwijzen, te Amsterdam vergaderd ten
einde hun definitief standpunt te bepalen.
Met algemeene stemmen is besloten het
besluit tot invoering van de gewijzigde loo-
nen op 22 April a.s. onveranderd te handha
ven, aangezien de starre houding van de
werkliedenorganisaties geen enkel aanknoo-
pingspunt biedt en de slechte economische
toestand van het bedrijf geen verdere tege
moetkoming wettigt.
De Nederlandsche r.k tabaksbewerkers-
bond, welke Zaterdag in bijzondere vergade
ring te Nijmegen bijeen was, heeft met alge
meene stemmen de voorstellen van den rijks
bemiddelaar tot bespreking van eventueele
verlaging van de bijloonen voor tabaksver
werkers verworpen.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Geldersche Vallei heeft de leden der
Staten-Generaal uitgenoodigd om door per
soonlijk bezoek aan Amersfoort en Veen en
daal kennis te nemen van het geheel en half
gemechaniseerde sigarenbedrijf. Het bezoek
zal plaats hebben op 15 dezer.
Op denzelfden dag houdt de vakgroep Ta
bak en sigaren van de Ned. R.K. vereeniging
van handelsreizigers en handelsagenten St.
Christoffel een groote openbare vergadering
te Utrecht in het Jaarbeursgebouw.
Op deze vergadering zal het vraagstuk
van mechanisatie in de sigarenindustrie na
der worden belicht door de heeren van der