De ramp van de „Leeuwerik". Jbuitwland ^Binnenland De conferentie te Stresa. Felle brand te Nijmegen ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 6 APRIL 1995 MacDonald naar de conferentie. Ook deelneming van Flandin waarschijnlijk. ORKAAN IN MIDDEN-AMERIKA. Vele slachtoffers. ONTZETTEND VISSCHERS- AVONTUUR. Ruim een maand op een vlot rondgedobberd. ONVRIENDELIJKE ONTVANGST. Van filmsterren te Belgrado. EEN VERSTOORDE BRUILOFT. In Polen. „ENGELENGEZICHT" ABRAMS GEARRESTEERD. KONINGIN VAN DENEMARKEN HERSTELLENDE. Luchtvaart Waarom de Duitsche bladen niets mochten publiceeren over de ramp. Verslagenheid in Brilon. van den heer Briel. Rouwdienst te Brilon. SMIRNOFF OVER SOER. Tegen de natuur is niets te doen. SOER VAN DE PELIKAAN. Een paar herinneringen. Het programma gereed. De weddenschap. Donderdag de begrafenis. NIEUW K. L. M.-RECORD. Ondanks alles toch voorwaarts. Krachtig optreden van de brandweer voorkomt erger. J. L. L TILANUS f, BOTSING VRACHTAUTO—WIELRIJDER. De wielrijder gedood. DE R.K. ACADEMIE EN DE N S.B. Een verbod voor studenten om op te treden. DE WILDE BUSDIENSTEN. De firma Sommeling in Den Haag staakt den strijd. DE LAATSTE ZENDING VOOR DE BEMANNING VAN HR. MS. K XVIII. SIRENEGELOEI INPLAATS VAN KLOKGELUI. EERVOL ONTSLAG PROF. P. ZEEMAN. MOEILIJKHEDEN IN DE SIGARENINDUSTRIE. De patroons standpunt. handhaven hun Gistermiddag: heeft de Ëngelsche regeering kabinetsraad gehouden, in welken besloten is, dat MacDonald zelf als hoofd der Ëngelsche delegatie naar Stresa zal optreden. Op vragen van Sir Austen Chamberlain in de middagzitting van het Lagerhuis, heeft de premier dit besluit kenbaar gemaakt met de bijvoeging, dat Sir John Simon de andere kabinetsminister zou zijn die hem zou verge zellen. Sir Austen drukte daarop zijn spijt uit over de ziekte van minister Eden, bij welke woor den MacDonald en Lansbury zich aansloten Op een nadere vraag zei Sir John, dat het waarschijnlijk was, dat Flandin de Fransche delegatie zou leiden, nu de Ëngelsche pre mier ook zelf naar Stresa zou gaan. (Offjcieus verluidt te Parijs, dat de Fran sche ministerraad vandaag het besluit zal nemen, dat ook Fiandin naar Stresa zal gaan). Naar uit Merida (Middien-Amerika) wordt gemeld, heeft Zondag een geweldige orkaan het schiereiland Jucatan geteisterd. De storm lichtte een personentrein uit de rails en wierp de wagens om. Drie personen werden ge dood en twintig gewond. De orkaan ver nielde binnen enkele minuten de telefoon- en lichtleidingen te Merida en richtte groote schade aan de huizen aan. Te Singapore zijn zeven Japansche vis- schers aangekomen, die veertig dagen op een vlot in de Zuid-Chineesche Zee hebben rondgezworven, nadat hun schip op een koraalrif te pletter was geslagen. Veertig dagen» lang hebben zij onder een brandend- heete zon hulpeloos rondgedreven. Aanvan kelijk waren zij met hun tienen, terwijl zij slechts voor vijf dagen rijst hadden en in het geheel geen zoet water. Door de groote kwellingen, waaraan zijn blootstonden, wa ren drie der visschers krankzinnig gewor den en over boord gesprongen. Onmiddellijk waren zij verslonden door de haaien, die 't vlot voortdurend volgden. Ten slotte konden de overblijvenden te Siboe den vasten wal bereiken, doch zij wa ren zoo uitgeput, dat het alleen aan de goe- dc zorgen van de Maleiers te danken is, dat zij in leven zijn gebleven. Landgenooten van hen stelden ben in staat naar Singapo re te gaan, vanwaar zij naar hun woon plaatsen op Formosa zullen terugkeeren. Gedurende de voorstelling van een Ween- sche tooneelspelersgroep te Zagreb, waarbij o.a. Liane Haid en Felix Bressart optraden, werden er plotseling rotte eieren en stink bommen naar het tooneel geworpen. Later toen Bressart het theater verliet, werd hij gemolesteerd door een aantal jonge lieden; er ontstond een gevecht, waarbij ver scheidene personen gewond werden. Liane Haid sloot zich in haar kleedkamer op, waar ze in tranen uitbarstte. Zij weiger de het theater te verlaten voordat ze er zeker van was, dat er geen menschen meer voor het theater wachtten. Gedurende een bruiloftsviering te Lodz in Polen is een balcon, waarop zich het gezel schap bevond, van de derde verdieping neer gestort, zoodat ook de bakons der beide lager liggende verdiepingen werden ver nield. Een der bezoekers, kwam om het leven, terwijl vijftien personen, deels zwaar ge wond, naar het ziekenhuis moesten worden gebracht. Het bruidspaar was slechts licht gewond. De politie van New York is erin ge slaagd, „Engelengezicht" Abrams te ar resteeren, den oandiet, die sedert No vember werd gezocht, nadat hij aan zijn bt wakers was ontsnapt Door zijn pols met vet in te smeren, had hij zich toen los weten te maken van de handboei, waarmede hij aan een anderen gearresteerde geketend was. Abrams is sedert 1911 vijftien maal gearresteerd. Drie keer heeft hij in Sing Sing gevangen gezeten en bovendien nog zeven vonnissen elders uitgezeten. De Koningin van Denemarken, die, toen zij in verband met de verloving van haar zoon te Stockholm vertoefde, plotseling aldaar een operatie moest ondergaan, heeft gisteren voor de eerste maal eenige uren het bed verlaten. De mogelijkheid bestaat dat zij reeds aan het einde van deze week naar Kopen hagen kan reizen. (Van omen reisredacteur). De ramp van de Leeuwerik is in het rustige Brilon nog steeds het onderwerp van den dag. Men kan in Nederland niet méér verslagen zijn door dit ongeval, dat aan zeven 'andgenooten het leven •heeft gekost, dan men het hier is, waar men van deernis met de slachtoffers en nabestaanden is vervuld. Het hotel Scmücker, bij vele bezoekers van het Sauerland bekend, is plotseling uit een wintersche landelijke rust in een Hól- lapdsch centrum herschapen. Men hoort er haast meer Nederlandsch praten dan de landstaal en alleen 's avonds voeren in het „Gastzimmer" de oude en jonge stamgasten den boventoon, wanneer de gasten uit den vreemde in de eetzaal blijven napraten. Men kan ervan verze kerd wezen, dat in beide zalen meerep- deels over hetzelfde onderwerp gespro ken wordt. Het meeste verbaast sommige Brilon- sche menschen, dat de Nederlandsche bladen, volgens de verzekering van de journalisten, die een druk gebruik van de telefoon hebben gemaakt, vol staan met het ongeluk, terwijl de plaatselijke bladen slechts een paar heel kleine be richtjes geven, afkomst'g van het Deut sche Nachrichten Büro in Berlijn. Dit stemt overeen met de ons allen onmid dellijk opgevallen omstandigheid, dat er op de plaats van de ramp geen enke e Duitsche collega te zien was. De paar Nederlaiidsche journalisten, die naar hier zijn gereisd, om nadere bijzonder heden over de ramp te verzamelen, heb ben een speciale vergunning moeten krijgen om door de Landjager bij het toestel te worden toegelaten. Misschien zou een Duitsche dagblad- s .hrijver zulk een vergunning niet eens kunnen deelachtig worden. Hij zou er in ieder geval weinig aan hebben, want zooals reeds gisteren is gemeld de Duitsche overheid heeft andere dan de officieele publicaties over de ramp ver boden. Uit zulke dingen merkt men de resultaten van een „Gleichschaltung" en een dictatuur, die ons Hollanders nog vreemder moeten aandoen, dan ze dezen h aken k r u is-d ra ge n de Duitschers erger nis gaven. De bevelen zijn ondubbelzin nig en er wordt streng de hand aan ge houden. L De Duitscher moet leeren met het vliegtuig, dit machtige wapen iji len modernen oorlog, vertrouwd te raken. Reusachtige propaganda is en wordt er gemaakt voor de vliegerij, die eerst als een sportief bedrijf werd beschreven, doch nu wel geheel een militair karak ter heeft gekregen. Het moet allen Duitschers worden biigebracht, dat er bijna niets edelers bestaat dan vliegen, en'in dit systeem past niet een uitgebrei de berichtgeving over een catastrophe. De aviatiek is om zoo te zeggen „taboe". Het is niet alleen bij deze ramp, dat een dergelijk publicatieverbod en -gebod is uitgevaardigd. Het geldt voor vliegonge vallen in Duitscblai d in het algemeen. Gok het maaen van foto's is streng verboden'. Eén foto is er genomen van hof. wrak van de Leeuwerik, welke foto ook paar Nederland zijn weg heeft ge vonden, maar d .armee was het ook vol st ekt uit. Nederlandsche foto-verslag- gers, die-de lange, en omslachtige reis naf.r Brilon met hun foto- en filmtoe stellen hadden- ondernomen, moesten onverrichterzake den terugtocht aan vaarden. Het was merkwaardig, om de sophistische redeneeringen aan te hoo- rer», waarmee een der aanwezigen in de v iform van het nationaal-socialistische vliegcorps dit verbod trachtte aanne- r elijk te maken. Het sterkste argument was, dat het publiek zulk een plaatje heelemaal niet zou interesseeren! Zelfs de plèch(ige vérzekering, dat de foto's allfen in Nederland zouden gepubliceerd worden, mocht niet baten. In Duitsch- land is het maken van zulke foto's „überhaupt" verboden. De Nederlandsche commissie van -n- derzoek is Vandaag weer naar de puin- hoopeh van het vliegtuig gaan kijken, om alsnog te trachten, iets van de oor zaak van de ramp te vinden. De Duit sche commissie schijnt ook niet tot een bevredigend resultaat te zijn gekomen. Inmiddels wordt hier alles in gereedheid gebracht voor de Overbrenging van het stoffelijk overschot der slachtoffers har.r het vaderland, waar ze Zaterdag middag zoo dicht bij waren, toen ze, bijija in het. gezicht van de haven, zijn gestrand. Begrafenis stoffelijk overschot Naar wij vernemen zal het stoffelijk overschot van den' bij de ramp van de Leeuwerik om het leven gekomen heer Briel te Ginneken ter aarde worden be steld. Wanneer zulks zal geschieden, is nog niet bekend. Tn de stad Brilon, waar overal de vlaggen halfstok hangen als hulde aan dé nagédachténis der slachtoffers van d Léeuwerikramp zou hedenochtend om 10 uur een, rouwdienst gehouden wor den. Hierbij zullen behalve de vertegen woordigers der K. L. M., aanwezig zijn de Oberrcgierungsprasident van het District, de burgemeesters van Brilon en omliggende plaatsen, de Nederland sche consul uit Dortmund en een afdee- ling zweefvliegers. Er zijn bloemen ge zonden door de stad Bri'on, door d n consul te Dortmund en door de K. L. M. Ne afloop van den rouwdienst vertrekt do stoet naar Nederland. Het Hbld. vertelt: De ramp van de „leeuwerik", de mee- doogenlooze slag, die onze luchtvaart beroofde van eenige harer beste diena ren, heeft wel zeer diepen indruk ge maakt, vooal op de verkeersvliegers van onze K. L. M. Wij heben een van hen er over gesproken: natuurlijk Iwan Smir- noff, die commandant is geweest van de „Pelikaan" bij de zoo roemrijke en veel- bewonderde snelle retourvlucht,, naar Batavia in December '33. Smirnoff, die in deze acht of negen dagen van span nende werkzaamheid altijd tezamen heeft gezeten met Soer, met dezen .bra ven goeien Piet", zooals Iwan Smirnoff hem met weemoed herdenkt. En de groote piloot wiens staat van dienst zeker een oordeel wettigt spreekt zich over het ongeluk niet, of alleen maar in vage bewoordingen uit. Maar wat hij zegt is toch wel heel markant, 't Is een antwoord op een on uitgesproken vraag. Och, man, wij vliegers van do K. L. M. wij denken, wij kunnen alles! Wij vliegen door beesten-weer, door. mist, door sneeuw. Wij vliegen en denken maar: 't gaat wel. Kijk en dat denken wij nu wel, maar 't. Ls niet waar! Onze kleine kennis is waarlijk niet toereikend om alle ge heimenissen van de natuur te door gronden. Daar is eenvoudig niet tegen te vechten. Maar 't is verschrikkelijk! En dat kan je overal treffen, net zoo goed boven zee bijvoorbeeld als daar boven den Eiffel. Zou het misschien ijsafzetting ge weest kunnen zijn? Kan, kan. Ja natuurlijk kan het. Maar weten! Woten zullen wij t eigenlijk nooit wat het precies geweest is, nu ze allemaal dood zijn! - Er wordt zooveel gezegd van waar om heeft hij niet hooger gevlogen of wat deed hij daar - Smirnoff onderbreekt ons abrupt, valt dan uit: Wat dit gedaan of dat gedaan. Weet ik niet. Kan ik niet weten. Kan niemand weten. Piet Soer wist heel goed wat ie deed. Altijd. En er zal heusch wel een reden geweest zijn om zoo te vliegen als hij deed. Achterna w<rdt altijd te veel gepraat! Kijk eens hier. De „Leeuwerik' was een prima toestel, de motoren waren onberispelijk, Soer was een prachtvlie ger. waarchtig het zijn daar omstan digheden geweest, waar de beste van ons waarschijnlijk machteloos tegenover zou hebben gestaan Moet je vandaag nog? Ja vanavond den dienst op Londen Zoo is het. Het verkeer eischt deze menschen op in z'n regelmatigen gang: daar is geen stagnatie. Wij herinneren ons een uitdrukking van dezen Iwan Smirnof, toen wij hem interviewden naar omleiding van zijn Pelikaan-vlucht, een uitdrukking die zoo wonderwel past in dit kader. Smir noff had toen groote zorg over zijn vrouwtje, dat zoo ziek wasmisschien el dood, dacht nij toenen hij moest toch vliegenEn met een rukbewe- ging draaiende de F and tegen den slaap zei hij toen: „Och en dan draaide ik daarboven maar weer contact uit. En vloog! Omdat het moest!" Dradide contact uit! Dat moeten al die vliegmensclien de zer dagen, dat moet ook de vliegleiding. Want de dienst moet loopen. Ondanks alles! En die loopt. De meest bekende en meest popu laire van de zeven omgekomenen met de ramp van de Leeuwerik is wel Piet Soer, de commandant van het vliegtuig. Piet Soer, de vrooliike vlieger, Piet Soer, de man die op Schiphol een graag geziene figuur was, Piet Soer, die de roemruchte vlucht met de Pelikaan maakte met Smirnoff, hij is niet meer Een leege plaats is er gekomen in het corps van K.L.M.-piloten. Een der knapste vliegers is het slachtof fer van zijn beroep geworden. Hij, die de K.L.M. mede beroemd heeft gemaakt, zal den stuurknuppel niet meer hanteeren. Piet Soer van de Pelikaan! Zoo is hij bij ons, die niet tot de K.L.M.-familie behooren. het beste bekend. En daarom volgen hier een paar herinneringen, zooals Viruly ze schreef in zijn „Wij vlogen naar Indië", en waarin de Pelikaan- vlucht beschreven wordt. .Soer beweerde, dat het eerste uur het gekste was geweest. Daar gingen wij met die Pelikaan. De Turk (Smirnoff) op den bok. Al le moeite voor niets geweest Uren en uren lang hadden wij op het hoofdkantoor aan de voorbereiding gewerkt, schema s ontworpen, tijden bepaald, waarop radiostations geopend moesten blijven, nachtverlichtingen gereed houden, waar in het donker geland zou wor den en de rest Daar zaten we nu ineens met een machine, die zestig kilometer per uur minder lien met een nog ongewaarschuwde route van even zoo goed 14.000 K M. kortom: met de ge bakken peren. Smirnoff wenkte: „Neem gauw de waschlijst en maak een nieuw schema". Tegen de Fransche grens had Soer de waschlijst klaar. „Reusachtig, zei Smirnoff, en nou maar vliegen". Dat geïmproviseerde programma hebben wij kunnen houden; het beteekende vliegen op Zilvermeeuw-dienstregeling met ruim 3/5 van de snelheid van dit toestel. Het eindigde net als het programma van de Zilvermeeuw, om 0.30 uur te Batavia. Hadden jullie gedacht, dat wij 't zouden probeeren? Bij den start wisten we 't zelf nog niet, en de directeur zei nog: „Jongens, doe 't in een dag of zeven, als 't kan zes". „Nou", zegt Viruly tegen Soer, „toen jul lie den eersten dag maar in Rome kwamen, hadden we er op Schiphol een zwaar hoofd in. Maar je wou zeker niet in 't donker tus- schen de bergen Athene aanloopen". „Nee zei Soer bovendien had Gros- veld zoo kans, om zich dien eersten dag ten minste aan die Pelikaan-motoren voor te stel len en hadden we anders in 't donker in Ba tavia moeten landen". 't Idee van een man, die op een kouden nacht boven België zit uit te pluisen, dat hij, als hij vanmiddag in Rome niet een uur of acht blijft staan, met donker in Batavia zal moéten landen, is niet kwaad Die manwas Soer Van Athene naar Cairo. Soer straalt, als hij zich herinert: „En toen heb ik een fijne flesch champagne van den Turk gewonnen. Na Kreta zou ik vliegen en mikken op de Nijldelta, over 500 K.M. zee". „Wedden, dat ik zoo precies boven Abou- kir uitkom?" „Je bent er vast naast", zei Smirnoff. „Om een flesch champagne maar dan blijf je er onderweg af met je vingers''. „Gemaakt" zei Smirnoff. Nou aldus Soer het duurde ver schrikkelijk lang en al gauw werd het don ker. Maar gelukkig wolkenloos. We waren in den nacht boven de wolkenzee begonnen, we eindigden boven die echte, waarvan ik me tenslotte nauwelifks meer kan voorstellen, dat het een Middellandsche was. Enfin sturen, sturen, sturen. Eindelijk zie ik een licht vooruit; ik time de schitteringen; er is geen andere mogelijk heid: het licht van Aboukir! Ik roep Smir noff uit de cabine, ik zeg: „ik zie een licht, maar heb er geen idee van, wat het kan zijn". Hij kijkt, vergelijkt, time't „Lachen!" zegt-ie tegen me. Ik heb nog wel tien keer willen wedden, maar hij heeft niet meer gewild. Zoo was Soer De vijf omgekomen leden der beman ning van de „Leeuwerik" zullen Donder dag om half twee ter aarde besteld wor den op de begraafplaats Zorgvliet-gem. Nieuwer-Amstel. Zorgvliet zal van 1 uur af gesloten zijn voor het publiek en al leen toegankelijk zijn op vertoon van een toegangskaart. Gezagvoerder Hondong is he denmorgen met de „Zilver meeuw" in 59 minuten van L n- den naar Rotterdam gevlogen. De „Zilvermeeuw" is kort gele den voorzien van 6chroeven met in de lucht verstelbaren spoed, die de snelheid verhoogd heb ben. Dank zij de bestuurbare schroeven en met den wind in den rug heeft het vliegtuig de 336 K.M. in 59 minuten kunnen afleggen. In den afgeloopen nacht te onge veer 1 uur is de brandweer te Nij megen gealarmeerd voor een brand, ontstaan in perceel Lange Hezel- straat 41, waarin gevestigd is een zaak in kruideniers- en koloniale waren van den heer P. Burgers. Toen de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen reeds uit het dak. Het perceel is onbewoond, de heer Burgers heeft in de stad verscheidene filialen. Het onderzoek van de brandweer weès uit, dat het vuur reeds aan de achterzijde was doorgedrongen tot cie belendende per- ceelen, ingebruik als slagerij van den heer Benning op No 39 en als lanketbakkerij van den heer Wijers op No. 43. Via den magyrusladder werd de eerste aanval op de in het huis van den heer Bur gers fel uitslaande vlammen geopend. Tevens werden door de brandweer, die met veel materiaal ter plaatse was, slangen gelegd door de belendende perceelen, teneinde het vooral in de beneden achtervertrekken van perceel 43 woedende vuur te bereiken. Eerst na langdurigen arbeid slaagde de brandweer erin, het vuur te localiseeren. Het duurde nog zeer geruimen tijo vóór men echter met het nablusschingswerk gereed was De schade is zeer aanzienlijk. Het pand van den heer B. is vrijwel geheel uitgebrand, van de bakkerij van den heer Wijers werd het beneden achtergedeelte verwoest, terwijl het perceel van den heer Benning vooral aanzienlijke waterschade kreeg. De rosse gloed der vlammen was tot in verren omtrek zichtbaar en had een talrijk publiek ter plaatse gebracht. De aangerichte schade wordt door verzekering gedekt. Gistermiddag is te Almelo in den ouder dom van 88 jaar overleden de heer J. L. L. Tilanus, oudste firmant van de bekende fa briek van wollen ondergoederen Jansen en Tilanus. Gistermorgen is onder de gemeente Zee land (N.Br.) een aanrijding met doodelijken afloop geschied. De ongeveer 60-jarige land bouwer A. Jacobs uit Zeeland, reed per rij wiel op den Udenscheweg aldaar. De man reed links van den weg. Toen hem een vracht auto met aanhangwagen van de firma V. uit Mill achterop kwam, heeft hij de signalen van den autobestuurder waarschijnlijk door den storm niet gehoord. Toen hij de auto bemerkte, stak hij nog op het laatste oogen- blik den weg over. De chauffeur kon een aan rijding niet meer voorkomen. De man werd gegrepen en van zijn fiets geslingerd. Hij werd met een ernstige schedelbreuk opgeno men en in een naburige woning binnengedra gen. Daar is hij spoedig aan de gevolgen overleden. J. was gehuwd en vader van 4 kinderen. Het bestuur van de r.k. universiteit te Nij megen heeft naar de Res. Bode meldt, aan den student van Oppenraay, uit Nijmegen, die een spreekbeurt had vervuld op den N.S B.-landdag te Amsterdam, verboden in het openbaar voor de N.S.B. en dergelijke bewe gingen op te tredfen. Dat verbod geldt voor alle studenten. Naar de heer N. Sommeling aan het Vad. meedeelde, heeft de garage Sommeling, wel ke een z.g. wilden busdienst tusschen Den Haag en Amsterdam heeft onderhouden, de zen dienst tijdelijk opgeheven. Zooals ge meld, heeft de heer Sommeling bij Ged. Sta ten een concessie-aanvraag voor een geregel- den busdienst ingediend. Men wil thana eerst het resultaat van déze aanvraag af wachten. Men zal zich herinneren, dat de heer Som meling de vorige week door den Haagschen kantonrechter tot een boete van 1500 is veroordeeld. Van dit vonnis is de heer Som meling in hooger beroep gegaan. Naar het blad voorts verneemt, tracht de Novar den dienst op Amsterdam wèl voort te zetten. Het Comité „Onze Marine" deelt mede, dat er voor de bemanning van Hr. Ms. K. 18 nog één zending zal worden verscheept, waardoor het Nederlandsche volk op daad werkelijke en rechtstreeksche wijze contact heeft met en belangstelling toonen kan voor de opvarenden van de K XVIII op hun wereldreis. Deze laatste zending wordt op 26 April verscheept en verzonden naar Fremantle in Australië. Het is dus de laatste gelegenheid om tijdens deze reis nog iets voor de beman- riing te doen. Het comité Onze Marine (giro nummer 42883 Postbus 6, Den Helder) ver wacht, dat velen in den lande deze laatste gelegenheid zullen aangrijpen om van hun daadwerkelijke belangstelling en sympathie te doen blijken. Betreffende het aanbieden van gedenk raam en herinneringsboek volgen nadere mdedeelingen. Bij de Coöperatieve Zuivelfabriek in 't Meer bij Heerenveen zal men voortaan de si rene laten loeien op die uren, waarop anders de torenklok werd geluid, welk gelui wegens bezuiniging door het gemeentebestuur was afgeschaft. B. en W. van Amsterdam leggen den Raad over een verzoek van prof. dr. P. Zeeman om eervol ontslag uit zijn betrekking van ge woon hoogleeraar aan de gemeente-universi teit. Zij stellen voor, het gevraagde eervol ontslag te verleenen, met ingang op 16 Sep tember 1935. De besturen van de beide werkgeversorga nisaties in de sigarenindustrie hebben, naar aanleiding van de houding van de vier werkliedenorganisaties, die iedere loonsverla ging afwijzen, te Amsterdam vergaderd ten einde hun definitief standpunt te bepalen. Met algemeene stemmen is besloten het besluit tot invoering van de gewijzigde loo- nen op 22 April a.s. onveranderd te handha ven, aangezien de starre houding van de werkliedenorganisaties geen enkel aanknoo- pingspunt biedt en de slechte economische toestand van het bedrijf geen verdere tege moetkoming wettigt. De Nederlandsche r.k tabaksbewerkers- bond, welke Zaterdag in bijzondere vergade ring te Nijmegen bijeen was, heeft met alge meene stemmen de voorstellen van den rijks bemiddelaar tot bespreking van eventueele verlaging van de bijloonen voor tabaksver werkers verworpen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Geldersche Vallei heeft de leden der Staten-Generaal uitgenoodigd om door per soonlijk bezoek aan Amersfoort en Veen en daal kennis te nemen van het geheel en half gemechaniseerde sigarenbedrijf. Het bezoek zal plaats hebben op 15 dezer. Op denzelfden dag houdt de vakgroep Ta bak en sigaren van de Ned. R.K. vereeniging van handelsreizigers en handelsagenten St. Christoffel een groote openbare vergadering te Utrecht in het Jaarbeursgebouw. Op deze vergadering zal het vraagstuk van mechanisatie in de sigarenindustrie na der worden belicht door de heeren van der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9