luchtvaart Binnenland Staatsloterij- A. S. V. „VICTRIX". WIELERCLUB ALCMARIA. ONDERLINGE WEDSTRIJDEN „BE QUICK'. S. S, S, TE NOORDSCHARWOUDE. TECHNISCHE DIENST VAN DE K.L.M. OP SCHIPHOL. JAARVERGADERING AARDRIJKS KUNDIG GENOOTSCHAP, SMOKKELDRAMA TE HONTENISSE. LIJK TE ALPHEN OPGEHAALD. Jongeman, die sinds Donderdag vermist werd. KONINKLIJK BEZOEK AAN DELFT, Bezoek aau den grafkelder. DOOR DEN TREIN GEGREPEN EN. GEDOOD. OP HEETERDAAD BETRAPT. Eén verdachte kon vluchten. BEJAARDE HEER DOODGEREDEN. DE RAMP VAN DE „LEEUWERIK"- Défilé langs het graf van de K. L. M.-vliegers. INVAL IN EEN NACHTHUIS. Te Amsterdam. komt het eerste klassement, dat door Göbel gewonnen wordt. Het resultaat is: 1. Göbel, 4 ptn.; 2. Kruid, 3 ptn.; 3. Metz, 2 ptn.; 4. Pootjes, 1 pt. Nog even blijft het tempo kalm, maar dan gaat heel plotseling Heslinga démarreeren Zijn vlucht is voor de anderen een volkomen verrassing en voordat het veld op snelheid is gekomen, heeft Heslinga al een halve ron de voorsprong. Göbel en Metz verhoogen het tempo echter voortdurend en als de uitloop poging mislukt is, heeft het jonge koppel Re naudKuiper een ronde achterstand. Het blijft niet lang rustig in de kuip, want van Dijk vlucht weg, zijn koppelgenoot van Rossum neemt fraai over en samen weten zij een grooten voorsprong te krijgen. Wel pro beert het veld, om het verloren terrein weer in te halen, maar de vluchtelingen houden vol en als de rest dan even verslapt, weten ze de ronde te nemen. Van Rossumvan Dijk staan dan alleen aan den kop! 't Duurt niet lang echter, want nu wordt van Hout wakker ges<Jiud; hij kromt zijn rug, flitst over de latten en onder daverend applaus van allen loopt de Eindhovenaar weg, steeds sneller en sneller en als van Schijndel hem dan aflost en ook in goeden vorm blijkt te zijn, is het maar eventjes meer, of ook van Houtvan Schijndel hebben een ronde voorsprong genomen. 't Is nog niet genoeg, meent van Hout, en zonder dat het tempo ook maar iets verlaagd is, gaat hij er weer tusschen uit; soepel rij dend, zeker sturend davert hij of zijn metge zel over de baan en de tweede ronde is in eeii minimum van tijd gewonnen. Als het tweede klassement dan aanbreekt, hebben van Houtvan Schijndel de leiding, gevolgd door van Rossumvan Dijk met een ronde achterstand en de rest volgt op 2 ron den, behalve RenaudKuiper, die 3 rondjes achter gekomen zijn. Het resultaat van het 2e klassement luidt: 1. v. Schijndel, 4 ptn.; 2. van Rossum, 3 ptn.; 3. Heslinga, 2 ptn.; 4. Metz 1 ptn. Ilse probeert dan zijn tegenstanders te ver schalken, maar onder leiding van van Schijn del komt het veld weer bij. Maar voor de tweede keer gaat de Duitscher weg! Lukt het? Neen, de rest volgt al gauw en de uitlooppo ging mislukt reeds na 2 ronden. Er wordt dan weer een meer gewoon tempo gereden. Dan probeeren KuiperRenaud een ronde te rug te nemen. Maar aangezien het veld direct volgt, is deze poging tot een mislukking ge doemd. Meteen komt er weer leven in de brouwerij, als MetzKorf wegvluchten. Ze nemen een halve ronde. Onder leiding van v. Houtv. Schijndel wordt dan de achtervolging inge zet en meteen is dit koppel weer los en vlucht alleen weg. De sterke van Hout verzet bergen werk. In een minimum van tijd is een halve ronde genomen en als van Hout heeft overgenomen, staat de rest als 't ware stil en nadert dit koppel al weer het veld, ondanks al het verzet. En met 2 ronden voorsprong hebben zij de leiding dan voorloopig wel stevig in handen. Het tempo blijkt ook na deze jacht hoog en vooral v. Rossumv. Dijk blijven gevaarlijke tegenstanders. JUist als het derde klassement wordt aan gekondigd, gaan de Duitschers er tusschen uit, maar ze krijgen geen meter cadeau. Het derde klassement luidt dan als volgt: 1. v. Hout, 4 ptn.; 2. Heslinga, 3 ptn.; 3. Kruid, 2 ptn.4. Metz, 1 ptn. Metz boft dan niet, als hij wegloopt en zijn koppelgenoot niet oplet, zoodat de poging slechts krachtsverspilling is. Weer volgt een periode van treinloopen, zij het dan ook in een behoorlijk tempo. Tot dat Metz het opnieuw probeert, maar weer mislukt die poging. Toch houdt het koppel vol, wint zelfs terrein, maar 't veld zet de achtervolging in en weldra is alles weer bij elkaar en tot het 4e klassement gebeurt er ver der niets. Het resultaat daarvan is: 1. Heslinga, 4 ptn 2. Ilse, 3 ptn.; 3. Metz, 2 ptn.4. Renaud, I ptn. Al weer blijft het tempo na dit klassement wat laag. totdat v. Schijndel weer leven in de brouwerij brengt en het tempo weer wordt opgevoerd. Dan, als er nog 100 ronden te rijden zijn gaat Korf er tusschen uit, Metz lost goed af, maar ze krijgen niets cadeau. En als dan v. Schijndel de kop van het veld neemt en v. Hout hem aflost, is er geen houden meer aan. Alleen v. Rossum—v. Dijk blijven de vluchtelingen bij en beide koppels weten weer een ronde te nemen. Beide koppels domineeren in deze jacht, die 28 ronden duurt. En direct daarop vluchten de Duitschers Göbel—Ilse weg, al weer ach tervolgd dor het zeer soepel rijdende koppel v. Hout—v. Schijndel, dat bovendien uitmunt in het aflossen. Als er nog 75 ronden te rijden zijn, is de stand: Aan den kop: v. Hout—v. Schijndel; op 1 ronde: v. Rossumv. Dijk; de overige op 4 ronden, behalve Kuiper—Renaud, die 6 ron den achter liggen. 't Is nog niet voldoende, zegt van Schijndel, vlucht weer weg, v. Hout suist even later in razend tempo over de baan en ook het kop pel v. Dijkv. Rossum wordt het nu even te machtig. Er wordt door v. Houtv. Schijn del weer een ronde genomen, maar nog is liet niet genoeg. Weer gaan de favorieten er tus schen uit en weer ziet ze het veld al gauw in den rug! Ze domineeren, demonstreeren een enorme overmacht. En dat v. Dijkv. Ros sum niet meer terrein verliezen, dankt dit koppel aan een tijdelijke neutralisatie wegens machinepech van v. Dijk. Dan komt het 5e klassement: 1. Pootjes, ptn.; 2. v. Schijndel, 3 ptn.; 3. Metz, 2 ptn.; 4. Kruid, 1 ptn. Na dit klassement en na de jacht van het klassement heeft het koppel v. Houtv. Schijndel een voorsprong van 3 ronden! Nogmaals probeeren Metz—Korf een ron de terug te nemen, evenals KruidMoerkerk, maar veel kans is er niet op. En daarna trachten Heslinga—Pootjes suc ces te bereiken, wat ook al mislukt. Dan komen de laatste 20 ronden van den strijd. Het tempo blijft behoorlijk, maar het veld blijft bij elkaar. Wel probeeren de Duit schers nog weg te loopen, maar 't is tever geefs. Het laatste klassement wordt dan ingeluid Het verloopt heel regelmatig met een dave rende eindspurt van van Hout vanaf de 7de plaats Het resultaat is: 1. van Hout, 8 ptn.; 2. van Dijk, 6 ptn.; 3. Heslinga, 4 ptn.4. Göbel, 2 ptn. De eindstand is 1. van Hout—van Schijndel, 19 ptn.; op 3 ronden: 2. van Dijk—van Ros-/m, 9 ptn.; op 5 ronden: 3. KruidMoerkerk, 6 ptn.; op 6 ronden: 4. HeslingaPootjes, 18 ptn.; 5. GöbelIlse, 9 ptn.; 6. MetzKorf, 8 ptn.; op 8 ronden 7. KuiperF .;ud, 1 ptn. De tijd van het winnende koppel is 1 uur 24 min. 29.6 sec. (nieuw baanrecord). Door de A. S. V. „Yictrix" werd Zon dag een tijdsprint gehouden over 300 M. De volgende tijden werden gemaakt: A-klasse: 1. J. Pronk 24 6/10 sec. 2. J. Aukes 25 4/10 sec. 3. W. Wouters 26 6/10 sec. B-klasse: 1. S. Looper 26 sec. 2. F. Fial 26 2/10 sec. 3. H. Fial 26 8/10 sec. C-klasse: 1. P. Evers 26 sec. 2. K. Kusch 27 2/10 sec. 3. J. Tromp 28 6/10 sec. Junioren: 1. N. Min 29 8/10 sec. 2. W. Zomerdijk 298/10 sec. De Alkmaarsche wielerclub Alcmaria or ganiseerde Zondag een trainingsrit over 25 K.M. met 6 klassementen. De uitslagen waren: A-klasse: 1. F. Roobeek te Bergen, 6 2. W. Kemp te Alkmaar, 12 ptn.; 3. J. man te Alkmaar, 18 ptn. B-klasse: 1. F. de Haan te Bergen, 9 2. W. Tol te Alkmaar, 16 ptn.; 3. J. Holle beek te Alkmaar, 18 ptn.; 4. P. de Jong te Purmerend, 24 ptn. C-klasse: 1. J. Frijn te Alkmaar, 8 ptn.; 2. Nieuwland te Alkmaar, 15 ptn.; 3 J. Mulder te Alkmaar 22 ptn.4. C. Duinmayer te Alk- ptn. Bou- ptn.; Turnen. De gymnastiekvereeniging „Be Quick" te Bergen had dit jaar voor het eerst onderlin ge wedstrijden op haar werkprogramma ge zet, welk onderdeel j.1. Dinsdagavond met voortzetting op Zondagmorgen werd afge werkt. Direct dient gezegd, dat deze wedstrij den als zeer geslaagd mogen worden be schouwd, zoodat volgende jaar wel een her haling zal volgen. Er werden deelgenomen door meisjes en jongens boven de 12 jaar en dames en heeren, totaal ongeveer 80 perso nen, terwijl als oefenstof gekozen was ae ver plichte oefeningen voorgeschreven door den turnkring Alkmaar en Omstr. voor de te hou den wedstrijd oo 28 April a.s. Als juryleden fungeerden de heeren H. J. Reurslag, A. Vis ser, J. Schotsman en A. Leeuwangh, allen uit Alkmaar. De vrije oefeningen, welke ook personeel werden gedaan, waren afgenomen Dinsdagavond 8 April, terwijl Zondagmor gen de wedstrijden werden voortgezet aan de toestellen. Over het algemeen werd er goed werd geleverd, al speelden de zenuwen voor al bij de adspiranten een belangrijke rol, doch bij de afdeeling dames en heeren kan er van een zeer sportieven strijd gesproken worden. Niettegenstaande er aan deze wed strijden geen publiciteit was gegeven, was de opkomst van belangstellenden op beide da geen zeer groot, waaruit de populariteit van deze vereeniging weer blijkt. De regeling, die in de puntjes was verzorgd, had hel resultaat dat reeds om ruim 12 uur alle wed strijden waren geëindigd, zoodat de voor zitter, de heer P. Blokker, toen direct tot de prijsuitreiking kon overgaan. Na dank ge bracht te hebben aan de juryleden voor hun moeielijke taak, aan den leider voor zijn regeling en voorbereiding, aan het gemeen te-bestuur voor de beschikbaarstelling van het lokaal, aan de telcommissie, kortom aan allen, die hadden geholoen om deze wedstrij den zoo schitterend te doen slagen, ging hij over tot bekendmaking der uitslagen, zooals hieronder vermeld en sloot hiermede dezen eersten geslaagden ouderlingen wedstrijd van „Be Quick" af Meisjes 12 en 13 jaar: le pr. C. Borgman 57% ptn.; 2e pr. B. Modder 55 ptn.; 3e pr. N. Jansen 54 ptn.; 4e pr. H. Koenen 49 3/4 punten. Meisjes 14 en 15 jaar: le pr. J. Pieters 60y2 ptn.; 2e pr. G. Timmerman 55ptn.; 3e pr. G. Kop 55 ptn.; 4e pr. W. Wagten- donk 54 3/4 pt.; 5e pr. B. den Das 54% otn Jongens 12 en 13 jaar: le pr. W. Nap 71 ptn.; 2e pr. J. de Moor 64 ptn,; 3e pr. J. Eriks 63V2 ptn. Jongens 14 en 15 jaar: le pr. J. Timmer man 74% ptn.; 2e pr. K. Kramer 62 1/4 ptn.; 3e pr. J. Hoekstra 58 ptn Dames 3e graad: le pr. M. Paping 6011 ptn.; 2e pr. C. van Exter 56 ptn.; 3e pr. T Wijnstra 53y2 ptn.; 4e pr. L. Jonker 51% punten. Dames 2e graad: le pr. M. de Jong 66 1/4 ptn.; 2e pr. G. Kroon 63y2 ptn.; 3e pr. A. Kramer 62 pnt. Dames le graad: le pr. L. Koning 64 1/4 ptn. Heeren 3e graad: le pr. P. Timmerman 74 1/4 ptn.; 2e pr. P. van Exter 69 ptn.; 3e pr. H. Plomp 66 ptn. Heeren 2e graad: le pr. P. van Diepen 80 ptn.; 2e pr. K. Schroor 74 3/4 ptn. Heeren le graad: lepr. J. Otten 83 ptn. Worstelen. Te Noordscharwoude werd gister een demonstratie gehouden door de Kracht- sportvereeniging „Sport Staalt Spieren" te Alkmaar. De belangstelling was niet bijzonder groot. Na het welkomstwoord werden door van Eijk en Vonk een aantal grepen ge demonstreerd, waarna de wedstrijd een aanvang nam. Van deze partijen noemen wij de partij tusschen den kampioen der 2e afd. Vedergewicht Van den Broek en Koster, den tweeden prijswinnaar bij de kampioenwedstrijden. Na een spannen- den wedstrijd wist Van den Broek de overwinning te behalen. Ook de partij BoersenBremer was heel spannend In het bijzonder zouden wij willen noe men de prestaties van J. Vonk, die alle partijen won. De partij tegen D. KokW. Zwemmer was eveneens vermeldenswaard. Zwem mer werd na 4 min. 7 sec. overwinnaar. De totale uitslag was als volgt: Zwanenburg verliest van P. Koremans in 6 min. 1 sec. Th. van Eijk verl. v. J. Vonk in 5 min. 16 sec. A. Huisman verl. v. H. Jensma in 2 min. 24 sec. C. van Doorn verl. v. S. Barsingerhorn in 4 min. 40 sec. D. Willemse verl. v. N. Wink in 1 min. 10 sec. D. Kok verl. v. W. Bre mer op punten in 16 min. C.Koster verl. v. Van den Broek in 12 min. 12 sec. Na de pauze: H. Jensma verl. v. J. Vonk in 1 min. 53 sec. Jb. Wink verl. v. N. Schats in 2 min. 50 sec. W. Bremer verl. v. FI. Boersen in 10 min. J. v. d. Broek verl. v. J. Vonk in 4 min. 57 sec. N. Schats verl. v. S. Barsingerhorn in 3 min. 50 sec. S. Barsingerhorn verl. v. J. Vonk in 1 min. 50 sec. Hierdoor werd J. Vonk overwinnaar in dezen wedstrijd. Ecnigen tijd geleden heeft de K.L.M. het besluit genomen om haar technischen dienst van het vliegveld Waalhaven naar Schiphol over te brengen. De gemeente Amsterdam bouwde een werkplaats, die door de K.L.M werd gehuurd. Uiteraard gaf de K.L.M. in groote lijnen aan hoe de nieuwe werkplaats moest worden ingericht, waarna de heer Zweers, ingenieur van de Publieke Werken van de gemeente Amsterdam het ontwerp tot in details uit werkte en liet uitvoeren. Hedenmiddag is de werkplaats officieel in gebruik genomen en bezichtigen wij onder leiding van den heer Plesman, directeur van de K.L.M., de inrichting. In de groote moto renhal riep de heer Plesman het personeel te zamen en maakte van de goede gelegenheid gebruik deze op korte en kernachtige wijze toe te spreken. „Nooit", zoo zeide hij, „was een vliegonge luk bij de K.L.M. te wijten aan een niet goed onderhouden motor. Het is Uw nauwkeurig heid en onverflauwde ijver, die de absolute bedrijfszekerheid der vliegtuigmotoren waar borgen". Vanaf de oprichting zijn het dagelijksche onderhoud en periodieke revisies van de motor in eigen hand geweest, in tegenstelling tot verschillende buitenlandschee luchtvaart maatschappijen, waar de motorrevisies door de fabriek van herkomst geschieden. Het systeem, dat de K.L.M. toepast, heeft het groote voordeel, dat men de motoren beter leert kennen en dat de revisiekosten lager zijn. Tien jaar lang werden de werkzaam- hden, die aan de motoren geschieden moe ten, op Waalhaven gedaan, totdat men nu besloot deze afdeeling naar Schiphol over te brengen, terwijl tevens een deel van de admi nistratie uit Den Haag naar nog op Schip hol te bouwen kantoren en loodsen zal wor den verplaatst. Bij de opzet van de motoren- afdeeling werd er rekening mede gehouden, dat deze groot genoeg moest zijn om per werkdag twee motoren geheel bedrijfsklaar te kunnen afleveren. De werkplaats is in ver schillende afdeelingen verdeeld, waar de mo tor na een gebruik van ongev. 700 vlieguren grondig wordt nagezien en gereinigd. Als men bedenkt, dat het opwekken van de noo- gige energie, dus motoren, benzine, enz. 30 procent van de algeheele exploitatie van de K.L.M. in beslag neemt, begrijpt men, dat aan het onderhoud de grootst mogelijke zorg besteed wordt. Herhaaldelijk worden dan ook de verschillende onderdeden, door middel van den meest ingenieuze apparten getoetsT Wanneer de motoren klaar zijn, dan moeten ze nog ruim 7 uur proefdraaien. Dit proef draaien gebeurt in de open lucht in een door een zware aarden wal besloten ruimte, om het daverende geluid te dempen, waarin men dan ook werkelijk uitnemend is geslaagd Bovendien is er nog een aparte zaal ingericht voor het controleeren en repareeren van in strumenten, dat van zeer groote beteekenis wordt geacht, nu het blindvliegen steeds meer toeneemt. Tenslotte kunnen wij nog mededeelen, dat waar nu een paar oude boer derijtjes staan, een nieuwe loods zal worden gebouwd, die gedeeltelijk voor hangarruimte benut zal worden. Een andere loods is reeds gedeeltelijk voltooid. Nabij het stationsge bouw wordt een nieuw bureautjes gebouwd voor de propaganda, van waaruit deskun dige geleiders gezelschappen, die de vlieg- haven komen bezichtigen, ten dienste zullen staan. Zaterdagmiddag te twee uur had in de bo venzaal van het Koninklijk Zoölogisch Ge nootschap „Natura Artis Magistra" te Am sterdam de algemeene jaarvergadering van het Koninklijk Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap plaats. De voorzitter, dr. Helding, heette de aanwezigen welkom en herdacht het gevoelig verlies, dat het Genoot schap geleden heeft in het overlijden van den eere-voorzitter, Prins Hendrik der Nederlan den. Het jaarverslag van den secretaris, den heer E. J. Voüte, vermeldt o.m. dat op 1 Jan. 1934 het aantal leden 1103 bedroeg. Op 1 Jan. 1935 was dit aantal 1049. Een afname over het jaar 1934 van 54 le den, tegen een afname van 85 in 1933. Van de ledenlijst werden afgevoerd: wegens bei danken 88 (vorig jaar 125), 15 wegens over lijden. Er traden 49 leden toe, tegen 59 in het jaar tevoren. 51 personen zijn eerelid van het Genootschap en 42 correspondeerend lid. Onder de 51 eereleden zijn 13 Nederlanders. De heer Heldring sprak vervolgens een rede uit ter gelegenheid van het aftreden van prof. J. L. van Eerde uit de redactie van het tijdschrift door het genootschap uitgegeven. „Het is vijf en twintig jaar geleden, dat gij, prof. Johan Christiaan van Eerde, be noemd werd tot lid der redactie van het Tijd schrift van ons Genootschap, waarvan.gij se dert vier jaren de voortreffelijke voorzitter zijt. Het is voor den langdurigen en toege- wijden arbeid, welken gij in die hoedanig heid aan de aardrijkskundige wetenschap gewijd hebt, dat het bestuur u heeft willen huldigen door u het eerelidmaatschap van het Genootschap aan te bieden. Zooals zoovelen uit dat onvolprezen corps hebt gij als ambtenaar van binnenlandsch bestuur in Ned.-Indië uw eerste sporen op het gebied der volkenkunde verdiend. Wat was dan natuurlijker dan dat gij in 1910 uit genoodigd werd, tot de redactie van ons tijd schrift toe te treden Daarnaast staat uw arbeid als organisator en leider van de volkenkundige afdeeling van het Koloniaal Instituut sedert 1913. Medebestuurder van het Genootschap zijt gij reeds sedert lang, lid van het huishoude lijk bestuur sedert vier jaren. Hoe zeer uw werkzaamheid en uw collegialiteit in beide kringen op prijs gesteld werden, moge blijken uit den wensch van uw medeleden, u op de zen dag een herinnering aan dien gezamen lijk verrichten arbeid in den vorm van de En- cyclopaedie Britannica aan te bieden, een her innering, welke, naar wij hopen, tevens de vervulling van een wensch inhoudt en u in stoffelijken en geestelijken vorm nog lang moge vergezellen". De vergadering sloot met een rondvraag. Na afloop hield dr. P. Tesch een lezing met lichtbeelden over: „De vorming van de Nederlandsche duinkust". In den nacht van Vrijdag op Zaterdag stieten twee hulp-kommiezen van Clinge (Zeeland) op de Liniedijk bij de Moerschans een tweetal mannen, vermoedelijk uitkijkpos ten van smokkelaars. Zij lieten deze passee- ren en even later bleek, dat hun vermoeden juist was. Want toen verscheen de smokke laar A. de Valk uit Hulst. Hij gaf geen ge volg aan de sommatie der kommiezen en nam de vlucht met achterlating van de smokkel waar. Een achtervolging had plaats, waarbij de douanebeambtenaren tenslotte eenige scho ten losten. Door een daarvan werd de smok kelaar in den rug getroffen, waarbij de ko gel doordrong tot longen en borst. In zorg- wekkenden toestand is de man naar het zie kenhuis te Hulst overgebracht. Sedert Donderdagochtend werd te Alphen vermist de 26-jarige boomkweeker C. v. Greuningen. Hij was 's morgen om half zes naar zijn werk te Boskoop gegaan, doch keerde des avonds niet terug, waarop spoe dig aangifte van zijn vermissing werd ge daan. Dr. de Lange uit Teraar, die Zaterdag van de vermissing las, deelde den ouders van den jongen mede, dat hij Van Greunin gen Donderdagochtend tegen zes uur op de Verlangde Aarkade was tegengekomen. Hij ieed toen in zeer snelle vaart op de fiets in de richting van Teraar. Daar de Verlangde Aarkade uitkomt op den Westkanaalweg, welke vlak langs het Aarkanaal loopt, had dr. De Lange bij zich zelf gedacht, dat van Greuningen, die den wind in den rug had, bij de Scheeve Jaag- brug zeer gemakkelijk te water kon rijden. Nadat de geheele omgeving was afge zocht, is men gisterochtend op de bewuste plaats gaan dreggen. Na eenigen tijd werd de fiets van den jongeman opgehaald Gistermiddag is de politie erin geslaagd ook het lijk van van Greuningen op te halen. Men vermoedt, dat hij door den krachti- gen wind de scherpe bocht bij de Scheeve Jaagbrug niet heeft kunnen nemen en recht uit in het kanaal is gereden. Hedenmorgen omstreeks half elf hebben H.M. de koningin en prinses Juliana een be zoek gebracht aan den koninklijken grafkel der in de Nieuwe kerk te Delft. De vorstelij ke bezoeksters werden ontvangen door den burgemeester, mr. G. van Beilen en vertrok ken na ongeveer 20 minuten weer per auto naar Den Haag Zondagavond omstreeks zes uur is de 30-jarige mejuffrouw M. uit Tiel op een onbewaakten overweg aan de Medelschestraat nabij Tiel door een passeerenden trein gegre pen en op slag gedood. Mejuffrouw M. was geuwd en moeder van twee kinderen. Geruimen tijd reeds zijn groote streken van den Achterhoek door veelvuldige inbra ken onveilig gemaakt, met het gevolg, dat vele plaatsen er toe zijn overgegaan een versterkte bewaking in het leven te roepen Zoo was de burgemeester van Stcenderen in overleg getreden met de maréchaussée van Zutphen, waardoor ook voor zijn plaats be wakingsversterking kon worden ingevoerd. Zaterdagnacht heeft men hiermede succes kunnen boeken. Men slaagde er namelijk in een inbraak bij de coöperatieve zuivel fabriek te Steenderen te verijdelen. Tegen twee uur in den nacht waren de in brekers, in totaal drie man, per auto naar hun operatieterrein gekomen. Een hunner bleef in de auto zitten, de twee anderen gin gen tot den aanval over. Dank zij de extra surveillance echter liepen de heeren in de val. Zoodra zij zich ontdekt zagen, kozen zij het hazenpad waartij echter een hunner door :en revolverschot van de achtervolgen de maréchaussée in den arm getroffen werd, waarop hij kon worden gearesteed. De twee de inbreker kon eenigen tiid later met behulp van den politiehoi d van den rijksveldwachter van Steenderen worden opgespoord. De man. die in de auto zijn makkers had opgewacht, was, zoodra hij onraad bespeurde, weggere den. Hij kon tot dusverre nog niet worden opgespoord. (Niet officieel) Sdc klasse, 1ste Hjet Trekking van Maandag 15 April 1935 Hooge Prijzen 5000.— 13905 20001942 1500.— 6247 1000.— 10010 400.— 9544 12218 200658 1181 1358 19001 100.2167 6022 6441 6750 7094 11621 11791 14061 16001 Pr(jien van 45. 45 110 126 137 157 208 242 246 305 312 318 342 346 370 387 470 575 584 691 696 705 706 717 738 754 774 796 855 885 917 918 945 975 981 1075 1096 1110 1147 1179 1196 1197 1222 1248 1258 1288 1295 1386 1399 1410 1420 1429 1433 1438 1470 1511 1579 1637 1719 1756 1766 1794 1832 1862 1873 1950 1981 2011 2023 2063 2138 2198 2202 2203 2265 2296 2327 2342 2365 2368 2371 2374 2394 2414 2456 2473 2474 2504 2568 2569 2579 2607 2635 2657 2661 2669 2725 2788 2802 2807 2861 2878 2885 2911 2944 2955 8015 3035 3097 3101 3103 3115 3124 3128 3151 3187 3207 3245 3302 3371 3386 3414 3445 3455 3457 3510 3552 3564 3572 3626 3710 3711 3720 3743 3757 3786 3856 3863 3902 3921 3937 3964 3969 3971 3980 3991 4002 4003 4010 '4044 4058 4067 4074 4242 4278 4287 4312 4386 4402 4431 4437 4499 4551 4561 4569 4621 4623 4632 4662 4668 4731 4764 4791 4823 4844 4937 4974 4995 5019 5020 5052 5072 5085 5127 5156 5160 5175 5201 5239 5266 5274 5283 5316 5338 5417 5482 5487 5517 5530 5562 5750 5878 5921 6067 6068 6074 6127 6128 6149 6200 6254 6340 6346 6377 6386 6444 6513 6559 6564 6655 6692 6713 6772 6778 67S8 6842 6847 6852 6882 6898 6916 6973 6980 7041 7045 7103 7122 7126 7208 7214 7237 7250 7318 7322 7327 7340 7388 7417 7428 7484 7500 7542 7573 7592 7610 7627 7628 7666 7668 7721 7742 7750 7765 7799 7803 7816 7831 7835 7837 7878 7890 7904 7917 7987 7994 8002 8063 8087 8090 8124 8146 8158 8161 8192 8194 8207 8258 8299 8305 8321 8326 8345 8360 8373 8406 8427 8436 8457 8486 8501 8526 8533 8689 8720 8774 8782 8799 8802 8842 8857 8859 8883 8894 8922 8974 8976 9023 9025 9042 9108 9116 9141 9152 9156 9186 9188 9239 9300 9384 9393 9394 9511 9550 9560 9591 9614 9658 9682 9689 9694 9721 9732 9783 9807 9815 9853 9858 9880 9884 9886 9894 9927 9941 9971 10110 10134 10270 10302 10355 10374 10408 10486 10500 10558 10563 10645 10664 10672 10687 10699 10705 10758 10810 10826 10909 10916 10934 10935 10957 10975 11048 11051 11097 11113 11155 11201 11209 11220 11261 11303 11310 11311 11333 11369 11375 11414 11429 11448 11451 11464 11467 11478 11499 11530 11541 11562 11564 11593 11714 11737 11805 11867 11906 11915 11931 12012 12030 12077 12112 12122 12124 12180 12212 12232 12257 12277 12285 12353 12402 12406 12418 12430 12479 12493 12521 12542 12557 12607 12611 12659 12682 12692 12702 12737 12769 12834 12839 12873 12913 12926 12935 12970 12998 13005 13018 13155 13156 13161 13171 13248 13290 13297 13301 13306 13396 13523 13565 13629 13631 13632 13638 13643 13646 13671 13724 13725 13764 13779 13799 13806 13823 13849 13873 13928 13931 13961 13969 13974 13987 14071 14077 14097 14112 14167 14174 14213 14285 14322 14325 14343 14422 14427 14506 14510 14521 14524 14539 14571 14636 14639 14681 14694 14779 14787 14789 14808 14838 14867 14877 14890 14891 14944 14967 14979 15024 15039 15053 15073 15168 15208 15213 15230 15234 15252 15255 15318 15354 15364 15391 15392 15417 15442 15456 15480 15481 15482 15484 lo489 15520 15598 15654 15690 15700 15839 15853 15867 15993 16064 16069 16121 16131 16141 16146 16149 16168 16217 16222 16239 16254 16265 16291 16322 16388 16409 16434 16474 16495 16500 16550 16571 16581 16690 16698 16709 16726 16728 16747 16799 16801 16805 16815 16838 16867 16882 16927 16943 16945 16962 17000 17033 17090 17131 17141 17207 17211 17217 17248 17252 17274 17337 17358 17393 17406 17412 17422 17435 17442 17444 17452 17509 17512 17535 17556 17689 17717 17726 17773 17785 17788 17797 17829 17872 17889 17898 17978 17980 17983 18014 18022 18027 18056 18087 18115 18360 18366 18374 18402 18410 18416 18427 18506 18516 18548 18549 18552 18601 18622 18651 18657 18669 18714 18715 18748 18783 18797 18870 18884 18996 19017 19048 19203 19219 19242 19247 19263 19275 19394 19408 19436 19498 19528 19607 19643 19645 19649 19671 19735 19739 19765 19771 19786 19820 19891 19970 19977 19986 20025 20040 20045 20063 20064 20075 20100 20117 20121 20138 20143 20186 20189 20222 20226 20238 20266 20268 20371 20419 20475 20497 20529 20534 20592 20603 20687 20697 20750 20799 20822 20880 20895 20955 20981 20991 Nabij de „Flora" te Heemstede. Op den Heemsteedsche Dreef te Heem stede heeft Zondagmiddag een ernstige aan rijding met doodelijken afloop plaats gehad. De automobilist H. F. B. uit de Haarlem mermeer reed met razend snelle vaart in de richting van Haarlem. Nabij de Pier Aertsz- laan reed hij den daar loopenden 75-jarigen M. den O. aan, die bijna op slag gedood werd. De verloofde van den bestuurder, mej. L R. uit Haarlem, die naast hem zat, werd door het plotselinge remmen tegen de voor ruit van de auto geslingerd en kreeg een ernstige hoofdwonde. Onmiddellijk werd door de politie een uitvoerig onderzoek inge steld, alsmede door den Officier van Justitie te Haarlem. Tegen den bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt. Het lijk van den O. werd naar de Alge meene Begraafplaats te Heemstede overge bracht. Hoe groot de indruk is geweest, dat het ontzettende ongeluk van „de Leeuwerik" op de bevolking heeft gemaakt, is gistermiddag gebleken. Gedurende de middaguren hebben op de begraafplaats „Zorgvlied" meer dan 2000 personen langs het nog met bloemen overdekte gemeenschappelijke graf van de omgekomen vliegers gedéfileera. De politie van het bureau Singel te Am sterdam heeft Zaterdagnacht een inval gedaan in een woning aan de Regu liersdwarsstraat. Het vermoeden, dat hier de drankwet werd overtreden, bleek ïu'st,^ zijn. Men trof een klein gezelschap, aan, dat gébruik maakte van zwak alcoholische dranken. Eenigen van hen werden naar het bureau geleid om verhiord te worden; tegen den bewoner van het huis is proces-verbaal op gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10