luchtvaart
Binnenland
Staatsloterij-
A. S. V. „VICTRIX".
WIELERCLUB ALCMARIA.
ONDERLINGE WEDSTRIJDEN
„BE QUICK'.
S. S, S, TE NOORDSCHARWOUDE.
TECHNISCHE DIENST VAN DE
K.L.M. OP SCHIPHOL.
JAARVERGADERING AARDRIJKS
KUNDIG GENOOTSCHAP,
SMOKKELDRAMA TE HONTENISSE.
LIJK TE ALPHEN OPGEHAALD.
Jongeman, die sinds Donderdag
vermist werd.
KONINKLIJK BEZOEK AAN DELFT,
Bezoek aau den grafkelder.
DOOR DEN TREIN GEGREPEN
EN. GEDOOD.
OP HEETERDAAD BETRAPT.
Eén verdachte kon vluchten.
BEJAARDE HEER DOODGEREDEN.
DE RAMP VAN DE „LEEUWERIK"-
Défilé langs het graf van de
K. L. M.-vliegers.
INVAL IN EEN NACHTHUIS.
Te Amsterdam.
komt het eerste klassement, dat door Göbel
gewonnen wordt. Het resultaat is:
1. Göbel, 4 ptn.; 2. Kruid, 3 ptn.; 3. Metz,
2 ptn.; 4. Pootjes, 1 pt.
Nog even blijft het tempo kalm, maar dan
gaat heel plotseling Heslinga démarreeren
Zijn vlucht is voor de anderen een volkomen
verrassing en voordat het veld op snelheid
is gekomen, heeft Heslinga al een halve ron
de voorsprong. Göbel en Metz verhoogen het
tempo echter voortdurend en als de uitloop
poging mislukt is, heeft het jonge koppel Re
naudKuiper een ronde achterstand.
Het blijft niet lang rustig in de kuip, want
van Dijk vlucht weg, zijn koppelgenoot van
Rossum neemt fraai over en samen weten zij
een grooten voorsprong te krijgen. Wel pro
beert het veld, om het verloren terrein weer
in te halen, maar de vluchtelingen houden
vol en als de rest dan even verslapt, weten
ze de ronde te nemen.
Van Rossumvan Dijk staan dan alleen
aan den kop!
't Duurt niet lang echter, want nu wordt
van Hout wakker ges<Jiud; hij kromt zijn
rug, flitst over de latten en onder daverend
applaus van allen loopt de Eindhovenaar
weg, steeds sneller en sneller en als van
Schijndel hem dan aflost en ook in goeden
vorm blijkt te zijn, is het maar eventjes meer,
of ook van Houtvan Schijndel hebben een
ronde voorsprong genomen.
't Is nog niet genoeg, meent van Hout, en
zonder dat het tempo ook maar iets verlaagd
is, gaat hij er weer tusschen uit; soepel rij
dend, zeker sturend davert hij of zijn metge
zel over de baan en de tweede ronde is in eeii
minimum van tijd gewonnen.
Als het tweede klassement dan aanbreekt,
hebben van Houtvan Schijndel de leiding,
gevolgd door van Rossumvan Dijk met een
ronde achterstand en de rest volgt op 2 ron
den, behalve RenaudKuiper, die 3 rondjes
achter gekomen zijn.
Het resultaat van het 2e klassement luidt:
1. v. Schijndel, 4 ptn.; 2. van Rossum, 3
ptn.; 3. Heslinga, 2 ptn.; 4. Metz 1 ptn.
Ilse probeert dan zijn tegenstanders te ver
schalken, maar onder leiding van van Schijn
del komt het veld weer bij. Maar voor de
tweede keer gaat de Duitscher weg! Lukt het?
Neen, de rest volgt al gauw en de uitlooppo
ging mislukt reeds na 2 ronden. Er wordt
dan weer een meer gewoon tempo gereden.
Dan probeeren KuiperRenaud een ronde te
rug te nemen. Maar aangezien het veld direct
volgt, is deze poging tot een mislukking ge
doemd.
Meteen komt er weer leven in de brouwerij,
als MetzKorf wegvluchten. Ze nemen een
halve ronde. Onder leiding van v. Houtv.
Schijndel wordt dan de achtervolging inge
zet en meteen is dit koppel weer los en
vlucht alleen weg. De sterke van Hout verzet
bergen werk. In een minimum van tijd is een
halve ronde genomen en als van Hout heeft
overgenomen, staat de rest als 't ware stil en
nadert dit koppel al weer het veld, ondanks
al het verzet. En met 2 ronden voorsprong
hebben zij de leiding dan voorloopig wel
stevig in handen.
Het tempo blijkt ook na deze jacht hoog en
vooral v. Rossumv. Dijk blijven gevaarlijke
tegenstanders.
JUist als het derde klassement wordt aan
gekondigd, gaan de Duitschers er tusschen
uit, maar ze krijgen geen meter cadeau.
Het derde klassement luidt dan als volgt:
1. v. Hout, 4 ptn.; 2. Heslinga, 3 ptn.; 3.
Kruid, 2 ptn.4. Metz, 1 ptn.
Metz boft dan niet, als hij wegloopt en zijn
koppelgenoot niet oplet, zoodat de poging
slechts krachtsverspilling is.
Weer volgt een periode van treinloopen,
zij het dan ook in een behoorlijk tempo. Tot
dat Metz het opnieuw probeert, maar weer
mislukt die poging. Toch houdt het koppel
vol, wint zelfs terrein, maar 't veld zet de
achtervolging in en weldra is alles weer bij
elkaar en tot het 4e klassement gebeurt er ver
der niets.
Het resultaat daarvan is:
1. Heslinga, 4 ptn 2. Ilse, 3 ptn.; 3. Metz,
2 ptn.4. Renaud, I ptn.
Al weer blijft het tempo na dit klassement
wat laag. totdat v. Schijndel weer leven in de
brouwerij brengt en het tempo weer wordt
opgevoerd.
Dan, als er nog 100 ronden te rijden zijn
gaat Korf er tusschen uit, Metz lost goed af,
maar ze krijgen niets cadeau.
En als dan v. Schijndel de kop van het
veld neemt en v. Hout hem aflost, is er geen
houden meer aan. Alleen v. Rossum—v. Dijk
blijven de vluchtelingen bij en beide koppels
weten weer een ronde te nemen.
Beide koppels domineeren in deze jacht, die
28 ronden duurt. En direct daarop vluchten
de Duitschers Göbel—Ilse weg, al weer ach
tervolgd dor het zeer soepel rijdende koppel
v. Hout—v. Schijndel, dat bovendien uitmunt
in het aflossen.
Als er nog 75 ronden te rijden zijn, is de
stand:
Aan den kop: v. Hout—v. Schijndel; op 1
ronde: v. Rossumv. Dijk; de overige op 4
ronden, behalve Kuiper—Renaud, die 6 ron
den achter liggen.
't Is nog niet voldoende, zegt van Schijndel,
vlucht weer weg, v. Hout suist even later in
razend tempo over de baan en ook het kop
pel v. Dijkv. Rossum wordt het nu even te
machtig. Er wordt door v. Houtv. Schijn
del weer een ronde genomen, maar nog is liet
niet genoeg. Weer gaan de favorieten er tus
schen uit en weer ziet ze het veld al gauw in
den rug! Ze domineeren, demonstreeren een
enorme overmacht. En dat v. Dijkv. Ros
sum niet meer terrein verliezen, dankt dit
koppel aan een tijdelijke neutralisatie wegens
machinepech van v. Dijk.
Dan komt het 5e klassement:
1. Pootjes, ptn.; 2. v. Schijndel, 3 ptn.; 3.
Metz, 2 ptn.; 4. Kruid, 1 ptn.
Na dit klassement en na de jacht van het
klassement heeft het koppel v. Houtv.
Schijndel een voorsprong van 3 ronden!
Nogmaals probeeren Metz—Korf een ron
de terug te nemen, evenals KruidMoerkerk,
maar veel kans is er niet op.
En daarna trachten Heslinga—Pootjes suc
ces te bereiken, wat ook al mislukt.
Dan komen de laatste 20 ronden van den
strijd. Het tempo blijft behoorlijk, maar het
veld blijft bij elkaar. Wel probeeren de Duit
schers nog weg te loopen, maar 't is tever
geefs.
Het laatste klassement wordt dan ingeluid
Het verloopt heel regelmatig met een dave
rende eindspurt van van Hout vanaf de 7de
plaats
Het resultaat is:
1. van Hout, 8 ptn.; 2. van Dijk, 6 ptn.; 3.
Heslinga, 4 ptn.4. Göbel, 2 ptn.
De eindstand is
1. van Hout—van Schijndel, 19 ptn.;
op 3 ronden:
2. van Dijk—van Ros-/m, 9 ptn.;
op 5 ronden:
3. KruidMoerkerk, 6 ptn.;
op 6 ronden:
4. HeslingaPootjes, 18 ptn.;
5. GöbelIlse, 9 ptn.;
6. MetzKorf, 8 ptn.;
op 8 ronden
7. KuiperF .;ud, 1 ptn.
De tijd van het winnende koppel is 1 uur
24 min. 29.6 sec. (nieuw baanrecord).
Door de A. S. V. „Yictrix" werd Zon
dag een tijdsprint gehouden over 300 M.
De volgende tijden werden gemaakt:
A-klasse: 1. J. Pronk 24 6/10 sec. 2. J.
Aukes 25 4/10 sec. 3. W. Wouters 26 6/10
sec.
B-klasse: 1. S. Looper 26 sec. 2. F.
Fial 26 2/10 sec. 3. H. Fial 26 8/10 sec.
C-klasse: 1. P. Evers 26 sec. 2. K. Kusch
27 2/10 sec. 3. J. Tromp 28 6/10 sec.
Junioren: 1. N. Min 29 8/10 sec. 2. W.
Zomerdijk 298/10 sec.
De Alkmaarsche wielerclub Alcmaria or
ganiseerde Zondag een trainingsrit over
25 K.M. met 6 klassementen.
De uitslagen waren:
A-klasse: 1. F. Roobeek te Bergen, 6
2. W. Kemp te Alkmaar, 12 ptn.; 3. J.
man te Alkmaar, 18 ptn.
B-klasse: 1. F. de Haan te Bergen, 9
2. W. Tol te Alkmaar, 16 ptn.; 3. J. Holle
beek te Alkmaar, 18 ptn.; 4. P. de Jong te
Purmerend, 24 ptn.
C-klasse: 1. J. Frijn te Alkmaar, 8 ptn.; 2.
Nieuwland te Alkmaar, 15 ptn.; 3 J. Mulder
te Alkmaar 22 ptn.4. C. Duinmayer te Alk-
ptn.
Bou-
ptn.;
Turnen.
De gymnastiekvereeniging „Be Quick" te
Bergen had dit jaar voor het eerst onderlin
ge wedstrijden op haar werkprogramma ge
zet, welk onderdeel j.1. Dinsdagavond met
voortzetting op Zondagmorgen werd afge
werkt. Direct dient gezegd, dat deze wedstrij
den als zeer geslaagd mogen worden be
schouwd, zoodat volgende jaar wel een her
haling zal volgen. Er werden deelgenomen
door meisjes en jongens boven de 12 jaar en
dames en heeren, totaal ongeveer 80 perso
nen, terwijl als oefenstof gekozen was ae ver
plichte oefeningen voorgeschreven door den
turnkring Alkmaar en Omstr. voor de te hou
den wedstrijd oo 28 April a.s. Als juryleden
fungeerden de heeren H. J. Reurslag, A. Vis
ser, J. Schotsman en A. Leeuwangh, allen
uit Alkmaar. De vrije oefeningen, welke ook
personeel werden gedaan, waren afgenomen
Dinsdagavond 8 April, terwijl Zondagmor
gen de wedstrijden werden voortgezet aan de
toestellen. Over het algemeen werd er goed
werd geleverd, al speelden de zenuwen voor
al bij de adspiranten een belangrijke rol,
doch bij de afdeeling dames en heeren kan
er van een zeer sportieven strijd gesproken
worden. Niettegenstaande er aan deze wed
strijden geen publiciteit was gegeven, was de
opkomst van belangstellenden op beide da
geen zeer groot, waaruit de populariteit van
deze vereeniging weer blijkt. De regeling,
die in de puntjes was verzorgd, had hel
resultaat dat reeds om ruim 12 uur alle wed
strijden waren geëindigd, zoodat de voor
zitter, de heer P. Blokker, toen direct tot de
prijsuitreiking kon overgaan. Na dank ge
bracht te hebben aan de juryleden voor hun
moeielijke taak, aan den leider voor zijn
regeling en voorbereiding, aan het gemeen
te-bestuur voor de beschikbaarstelling van
het lokaal, aan de telcommissie, kortom aan
allen, die hadden geholoen om deze wedstrij
den zoo schitterend te doen slagen, ging hij
over tot bekendmaking der uitslagen, zooals
hieronder vermeld en sloot hiermede dezen
eersten geslaagden ouderlingen wedstrijd
van „Be Quick" af
Meisjes 12 en 13 jaar: le pr. C. Borgman
57% ptn.; 2e pr. B. Modder 55 ptn.; 3e pr.
N. Jansen 54 ptn.; 4e pr. H. Koenen 49 3/4
punten.
Meisjes 14 en 15 jaar: le pr. J. Pieters
60y2 ptn.; 2e pr. G. Timmerman 55ptn.;
3e pr. G. Kop 55 ptn.; 4e pr. W. Wagten-
donk 54 3/4 pt.; 5e pr. B. den Das 54% otn
Jongens 12 en 13 jaar: le pr. W. Nap
71 ptn.; 2e pr. J. de Moor 64 ptn,; 3e pr. J.
Eriks 63V2 ptn.
Jongens 14 en 15 jaar: le pr. J. Timmer
man 74% ptn.; 2e pr. K. Kramer 62 1/4
ptn.; 3e pr. J. Hoekstra 58 ptn
Dames 3e graad: le pr. M. Paping 6011
ptn.; 2e pr. C. van Exter 56 ptn.; 3e pr. T
Wijnstra 53y2 ptn.; 4e pr. L. Jonker 51%
punten.
Dames 2e graad: le pr. M. de Jong 66 1/4
ptn.; 2e pr. G. Kroon 63y2 ptn.; 3e pr. A.
Kramer 62 pnt.
Dames le graad: le pr. L. Koning 64 1/4
ptn.
Heeren 3e graad: le pr. P. Timmerman
74 1/4 ptn.; 2e pr. P. van Exter 69 ptn.; 3e
pr. H. Plomp 66 ptn.
Heeren 2e graad: le pr. P. van Diepen
80 ptn.; 2e pr. K. Schroor 74 3/4 ptn.
Heeren le graad: lepr. J. Otten 83 ptn.
Worstelen.
Te Noordscharwoude werd gister een
demonstratie gehouden door de Kracht-
sportvereeniging „Sport Staalt Spieren"
te Alkmaar. De belangstelling was niet
bijzonder groot.
Na het welkomstwoord werden door
van Eijk en Vonk een aantal grepen ge
demonstreerd, waarna de wedstrijd een
aanvang nam. Van deze partijen noemen
wij de partij tusschen den kampioen der
2e afd. Vedergewicht Van den Broek en
Koster, den tweeden prijswinnaar bij de
kampioenwedstrijden. Na een spannen-
den wedstrijd wist Van den Broek de
overwinning te behalen. Ook de partij
BoersenBremer was heel spannend
In het bijzonder zouden wij willen noe
men de prestaties van J. Vonk, die alle
partijen won.
De partij tegen D. KokW. Zwemmer
was eveneens vermeldenswaard. Zwem
mer werd na 4 min. 7 sec. overwinnaar.
De totale uitslag was als volgt:
Zwanenburg verliest van P. Koremans
in 6 min. 1 sec. Th. van Eijk verl. v. J.
Vonk in 5 min. 16 sec. A. Huisman verl.
v. H. Jensma in 2 min. 24 sec. C. van
Doorn verl. v. S. Barsingerhorn in 4
min. 40 sec. D. Willemse verl. v. N. Wink
in 1 min. 10 sec. D. Kok verl. v. W. Bre
mer op punten in 16 min. C.Koster verl.
v. Van den Broek in 12 min. 12 sec.
Na de pauze: H. Jensma verl. v. J.
Vonk in 1 min. 53 sec. Jb. Wink verl. v.
N. Schats in 2 min. 50 sec. W. Bremer
verl. v. FI. Boersen in 10 min. J. v. d.
Broek verl. v. J. Vonk in 4 min. 57 sec.
N. Schats verl. v. S. Barsingerhorn in 3
min. 50 sec. S. Barsingerhorn verl. v. J.
Vonk in 1 min. 50 sec.
Hierdoor werd J. Vonk overwinnaar
in dezen wedstrijd.
Ecnigen tijd geleden heeft de K.L.M. het
besluit genomen om haar technischen dienst
van het vliegveld Waalhaven naar Schiphol
over te brengen. De gemeente Amsterdam
bouwde een werkplaats, die door de K.L.M
werd gehuurd.
Uiteraard gaf de K.L.M. in groote lijnen
aan hoe de nieuwe werkplaats moest worden
ingericht, waarna de heer Zweers, ingenieur
van de Publieke Werken van de gemeente
Amsterdam het ontwerp tot in details uit
werkte en liet uitvoeren.
Hedenmiddag is de werkplaats officieel in
gebruik genomen en bezichtigen wij onder
leiding van den heer Plesman, directeur van
de K.L.M., de inrichting. In de groote moto
renhal riep de heer Plesman het personeel te
zamen en maakte van de goede gelegenheid
gebruik deze op korte en kernachtige wijze
toe te spreken.
„Nooit", zoo zeide hij, „was een vliegonge
luk bij de K.L.M. te wijten aan een niet goed
onderhouden motor. Het is Uw nauwkeurig
heid en onverflauwde ijver, die de absolute
bedrijfszekerheid der vliegtuigmotoren waar
borgen".
Vanaf de oprichting zijn het dagelijksche
onderhoud en periodieke revisies van de
motor in eigen hand geweest, in tegenstelling
tot verschillende buitenlandschee luchtvaart
maatschappijen, waar de motorrevisies door
de fabriek van herkomst geschieden. Het
systeem, dat de K.L.M. toepast, heeft het
groote voordeel, dat men de motoren beter
leert kennen en dat de revisiekosten lager
zijn. Tien jaar lang werden de werkzaam-
hden, die aan de motoren geschieden moe
ten, op Waalhaven gedaan, totdat men nu
besloot deze afdeeling naar Schiphol over te
brengen, terwijl tevens een deel van de admi
nistratie uit Den Haag naar nog op Schip
hol te bouwen kantoren en loodsen zal wor
den verplaatst. Bij de opzet van de motoren-
afdeeling werd er rekening mede gehouden,
dat deze groot genoeg moest zijn om per
werkdag twee motoren geheel bedrijfsklaar
te kunnen afleveren. De werkplaats is in ver
schillende afdeelingen verdeeld, waar de mo
tor na een gebruik van ongev. 700 vlieguren
grondig wordt nagezien en gereinigd. Als
men bedenkt, dat het opwekken van de noo-
gige energie, dus motoren, benzine, enz. 30
procent van de algeheele exploitatie van de
K.L.M. in beslag neemt, begrijpt men, dat
aan het onderhoud de grootst mogelijke zorg
besteed wordt. Herhaaldelijk worden dan ook
de verschillende onderdeden, door middel
van den meest ingenieuze apparten getoetsT
Wanneer de motoren klaar zijn, dan moeten
ze nog ruim 7 uur proefdraaien. Dit proef
draaien gebeurt in de open lucht in een door
een zware aarden wal besloten ruimte, om
het daverende geluid te dempen, waarin men
dan ook werkelijk uitnemend is geslaagd
Bovendien is er nog een aparte zaal ingericht
voor het controleeren en repareeren van in
strumenten, dat van zeer groote beteekenis
wordt geacht, nu het blindvliegen steeds
meer toeneemt. Tenslotte kunnen wij nog
mededeelen, dat waar nu een paar oude boer
derijtjes staan, een nieuwe loods zal worden
gebouwd, die gedeeltelijk voor hangarruimte
benut zal worden. Een andere loods is reeds
gedeeltelijk voltooid. Nabij het stationsge
bouw wordt een nieuw bureautjes gebouwd
voor de propaganda, van waaruit deskun
dige geleiders gezelschappen, die de vlieg-
haven komen bezichtigen, ten dienste zullen
staan.
Zaterdagmiddag te twee uur had in de bo
venzaal van het Koninklijk Zoölogisch Ge
nootschap „Natura Artis Magistra" te Am
sterdam de algemeene jaarvergadering van
het Koninklijk Nederlandsch Aardrijkskundig
Genootschap plaats. De voorzitter, dr.
Helding, heette de aanwezigen welkom en
herdacht het gevoelig verlies, dat het Genoot
schap geleden heeft in het overlijden van den
eere-voorzitter, Prins Hendrik der Nederlan
den.
Het jaarverslag van den secretaris, den
heer E. J. Voüte, vermeldt o.m. dat op 1 Jan.
1934 het aantal leden 1103 bedroeg. Op 1
Jan. 1935 was dit aantal 1049.
Een afname over het jaar 1934 van 54 le
den, tegen een afname van 85 in 1933. Van
de ledenlijst werden afgevoerd: wegens bei
danken 88 (vorig jaar 125), 15 wegens over
lijden. Er traden 49 leden toe, tegen 59 in het
jaar tevoren. 51 personen zijn eerelid van
het Genootschap en 42 correspondeerend lid.
Onder de 51 eereleden zijn 13 Nederlanders.
De heer Heldring sprak vervolgens een
rede uit ter gelegenheid van het aftreden van
prof. J. L. van Eerde uit de redactie van het
tijdschrift door het genootschap uitgegeven.
„Het is vijf en twintig jaar geleden, dat
gij, prof. Johan Christiaan van Eerde, be
noemd werd tot lid der redactie van het Tijd
schrift van ons Genootschap, waarvan.gij se
dert vier jaren de voortreffelijke voorzitter
zijt. Het is voor den langdurigen en toege-
wijden arbeid, welken gij in die hoedanig
heid aan de aardrijkskundige wetenschap
gewijd hebt, dat het bestuur u heeft willen
huldigen door u het eerelidmaatschap van
het Genootschap aan te bieden.
Zooals zoovelen uit dat onvolprezen corps
hebt gij als ambtenaar van binnenlandsch
bestuur in Ned.-Indië uw eerste sporen op
het gebied der volkenkunde verdiend. Wat
was dan natuurlijker dan dat gij in 1910 uit
genoodigd werd, tot de redactie van ons tijd
schrift toe te treden
Daarnaast staat uw arbeid als organisator
en leider van de volkenkundige afdeeling
van het Koloniaal Instituut sedert 1913.
Medebestuurder van het Genootschap zijt
gij reeds sedert lang, lid van het huishoude
lijk bestuur sedert vier jaren. Hoe zeer uw
werkzaamheid en uw collegialiteit in beide
kringen op prijs gesteld werden, moge blijken
uit den wensch van uw medeleden, u op de
zen dag een herinnering aan dien gezamen
lijk verrichten arbeid in den vorm van de En-
cyclopaedie Britannica aan te bieden, een her
innering, welke, naar wij hopen, tevens de
vervulling van een wensch inhoudt en u in
stoffelijken en geestelijken vorm nog lang
moge vergezellen".
De vergadering sloot met een rondvraag.
Na afloop hield dr. P. Tesch een lezing
met lichtbeelden over: „De vorming van de
Nederlandsche duinkust".
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag
stieten twee hulp-kommiezen van Clinge
(Zeeland) op de Liniedijk bij de Moerschans
een tweetal mannen, vermoedelijk uitkijkpos
ten van smokkelaars. Zij lieten deze passee-
ren en even later bleek, dat hun vermoeden
juist was. Want toen verscheen de smokke
laar A. de Valk uit Hulst. Hij gaf geen ge
volg aan de sommatie der kommiezen en nam
de vlucht met achterlating van de smokkel
waar.
Een achtervolging had plaats, waarbij de
douanebeambtenaren tenslotte eenige scho
ten losten. Door een daarvan werd de smok
kelaar in den rug getroffen, waarbij de ko
gel doordrong tot longen en borst. In zorg-
wekkenden toestand is de man naar het zie
kenhuis te Hulst overgebracht.
Sedert Donderdagochtend werd te Alphen
vermist de 26-jarige boomkweeker C. v.
Greuningen. Hij was 's morgen om half zes
naar zijn werk te Boskoop gegaan, doch
keerde des avonds niet terug, waarop spoe
dig aangifte van zijn vermissing werd ge
daan.
Dr. de Lange uit Teraar, die Zaterdag
van de vermissing las, deelde den ouders
van den jongen mede, dat hij Van Greunin
gen Donderdagochtend tegen zes uur op de
Verlangde Aarkade was tegengekomen. Hij
ieed toen in zeer snelle vaart op de fiets in
de richting van Teraar.
Daar de Verlangde Aarkade uitkomt op
den Westkanaalweg, welke vlak langs het
Aarkanaal loopt, had dr. De Lange bij zich
zelf gedacht, dat van Greuningen, die den
wind in den rug had, bij de Scheeve Jaag-
brug zeer gemakkelijk te water kon rijden.
Nadat de geheele omgeving was afge
zocht, is men gisterochtend op de bewuste
plaats gaan dreggen. Na eenigen tijd werd
de fiets van den jongeman opgehaald
Gistermiddag is de politie erin geslaagd ook
het lijk van van Greuningen op te halen.
Men vermoedt, dat hij door den krachti-
gen wind de scherpe bocht bij de Scheeve
Jaagbrug niet heeft kunnen nemen en recht
uit in het kanaal is gereden.
Hedenmorgen omstreeks half elf hebben
H.M. de koningin en prinses Juliana een be
zoek gebracht aan den koninklijken grafkel
der in de Nieuwe kerk te Delft. De vorstelij
ke bezoeksters werden ontvangen door den
burgemeester, mr. G. van Beilen en vertrok
ken na ongeveer 20 minuten weer per auto
naar Den Haag
Zondagavond omstreeks zes uur
is de 30-jarige mejuffrouw M. uit
Tiel op een onbewaakten overweg
aan de Medelschestraat nabij Tiel
door een passeerenden trein gegre
pen en op slag gedood. Mejuffrouw
M. was geuwd en moeder van twee
kinderen.
Geruimen tijd reeds zijn groote streken
van den Achterhoek door veelvuldige inbra
ken onveilig gemaakt, met het gevolg, dat
vele plaatsen er toe zijn overgegaan een
versterkte bewaking in het leven te roepen
Zoo was de burgemeester van Stcenderen in
overleg getreden met de maréchaussée van
Zutphen, waardoor ook voor zijn plaats be
wakingsversterking kon worden ingevoerd.
Zaterdagnacht heeft men hiermede succes
kunnen boeken. Men slaagde er namelijk
in een inbraak bij de coöperatieve zuivel
fabriek te Steenderen te verijdelen. Tegen
twee uur in den nacht waren de in
brekers, in totaal drie man, per auto naar
hun operatieterrein gekomen. Een hunner
bleef in de auto zitten, de twee anderen gin
gen tot den aanval over. Dank zij de extra
surveillance echter liepen de heeren in de
val. Zoodra zij zich ontdekt zagen, kozen
zij het hazenpad waartij echter een hunner
door :en revolverschot van de achtervolgen
de maréchaussée in den arm getroffen werd,
waarop hij kon worden gearesteed. De twee
de inbreker kon eenigen tiid later met behulp
van den politiehoi d van den rijksveldwachter
van Steenderen worden opgespoord. De man.
die in de auto zijn makkers had opgewacht,
was, zoodra hij onraad bespeurde, weggere
den. Hij kon tot dusverre nog niet worden
opgespoord.
(Niet officieel)
Sdc klasse, 1ste Hjet
Trekking van Maandag 15 April 1935
Hooge Prijzen
5000.— 13905
20001942
1500.— 6247
1000.— 10010
400.— 9544 12218
200658 1181 1358 19001
100.2167 6022 6441 6750 7094 11621 11791
14061 16001
Pr(jien van 45.
45 110 126 137 157 208 242 246
305 312 318 342 346 370 387 470
575 584 691 696 705 706 717 738
754 774 796 855 885 917 918 945
975 981 1075 1096 1110 1147 1179 1196
1197 1222 1248 1258 1288 1295 1386 1399
1410 1420 1429 1433 1438 1470 1511 1579
1637 1719 1756 1766 1794 1832 1862 1873
1950 1981 2011 2023 2063 2138 2198 2202
2203 2265 2296 2327 2342 2365 2368 2371
2374 2394 2414 2456 2473 2474 2504 2568
2569 2579 2607 2635 2657 2661 2669 2725
2788 2802 2807 2861 2878 2885 2911 2944
2955 8015 3035 3097 3101 3103 3115 3124
3128 3151 3187 3207 3245 3302 3371 3386
3414 3445 3455 3457 3510 3552 3564 3572
3626 3710 3711 3720 3743 3757 3786 3856
3863 3902 3921 3937 3964 3969 3971 3980
3991 4002 4003 4010 '4044 4058 4067 4074
4242 4278 4287 4312 4386 4402 4431 4437
4499 4551 4561 4569 4621 4623 4632 4662
4668 4731 4764 4791 4823 4844 4937 4974
4995 5019 5020 5052 5072 5085 5127 5156
5160 5175 5201 5239 5266 5274 5283 5316
5338 5417 5482 5487 5517 5530 5562 5750
5878 5921 6067 6068 6074 6127 6128 6149
6200 6254 6340 6346 6377 6386 6444 6513
6559 6564 6655 6692 6713 6772 6778 67S8
6842 6847 6852 6882 6898 6916 6973 6980
7041 7045 7103 7122 7126 7208 7214 7237
7250 7318 7322 7327 7340 7388 7417 7428
7484 7500 7542 7573 7592 7610 7627 7628
7666 7668 7721 7742 7750 7765 7799 7803
7816 7831 7835 7837 7878 7890 7904 7917
7987 7994 8002 8063 8087 8090 8124 8146
8158 8161 8192 8194 8207 8258 8299 8305
8321 8326 8345 8360 8373 8406 8427 8436
8457 8486 8501 8526 8533 8689 8720 8774
8782 8799 8802 8842 8857 8859 8883 8894
8922 8974 8976 9023 9025 9042 9108 9116
9141 9152 9156 9186 9188 9239 9300 9384
9393 9394 9511 9550 9560 9591 9614 9658
9682 9689 9694 9721 9732 9783 9807 9815
9853 9858 9880 9884 9886 9894 9927 9941
9971 10110 10134 10270 10302 10355 10374 10408
10486 10500 10558 10563 10645 10664 10672 10687
10699 10705 10758 10810 10826 10909 10916 10934
10935 10957 10975 11048 11051 11097 11113 11155
11201 11209 11220 11261 11303 11310 11311 11333
11369 11375 11414 11429 11448 11451 11464 11467
11478 11499 11530 11541 11562 11564 11593 11714
11737 11805 11867 11906 11915 11931 12012 12030
12077 12112 12122 12124 12180 12212 12232 12257
12277 12285 12353 12402 12406 12418 12430 12479
12493 12521 12542 12557 12607 12611 12659 12682
12692 12702 12737 12769 12834 12839 12873 12913
12926 12935 12970 12998 13005 13018 13155 13156
13161 13171 13248 13290 13297 13301 13306 13396
13523 13565 13629 13631 13632 13638 13643 13646
13671 13724 13725 13764 13779 13799 13806 13823
13849 13873 13928 13931 13961 13969 13974 13987
14071 14077 14097 14112 14167 14174 14213 14285
14322 14325 14343 14422 14427 14506 14510 14521
14524 14539 14571 14636 14639 14681 14694 14779
14787 14789 14808 14838 14867 14877 14890 14891
14944 14967 14979 15024 15039 15053 15073 15168
15208 15213 15230 15234 15252 15255 15318 15354
15364 15391 15392 15417 15442 15456 15480 15481
15482 15484 lo489 15520 15598 15654 15690 15700
15839 15853 15867 15993 16064 16069 16121 16131
16141 16146 16149 16168 16217 16222 16239 16254
16265 16291 16322 16388 16409 16434 16474 16495
16500 16550 16571 16581 16690 16698 16709 16726
16728 16747 16799 16801 16805 16815 16838 16867
16882 16927 16943 16945 16962 17000 17033 17090
17131 17141 17207 17211 17217 17248 17252 17274
17337 17358 17393 17406 17412 17422 17435 17442
17444 17452 17509 17512 17535 17556 17689 17717
17726 17773 17785 17788 17797 17829 17872 17889
17898 17978 17980 17983 18014 18022 18027 18056
18087 18115 18360 18366 18374 18402 18410 18416
18427 18506 18516 18548 18549 18552 18601 18622
18651 18657 18669 18714 18715 18748 18783 18797
18870 18884 18996 19017 19048 19203 19219 19242
19247 19263 19275 19394 19408 19436 19498 19528
19607 19643 19645 19649 19671 19735 19739 19765
19771 19786 19820 19891 19970 19977 19986 20025
20040 20045 20063 20064 20075 20100 20117 20121
20138 20143 20186 20189 20222 20226 20238 20266
20268 20371 20419 20475 20497 20529 20534 20592
20603 20687 20697 20750 20799 20822 20880 20895
20955 20981 20991
Nabij de „Flora" te Heemstede.
Op den Heemsteedsche Dreef te Heem
stede heeft Zondagmiddag een ernstige aan
rijding met doodelijken afloop plaats gehad.
De automobilist H. F. B. uit de Haarlem
mermeer reed met razend snelle vaart in de
richting van Haarlem. Nabij de Pier Aertsz-
laan reed hij den daar loopenden 75-jarigen
M. den O. aan, die bijna op slag gedood
werd. De verloofde van den bestuurder, mej.
L R. uit Haarlem, die naast hem zat, werd
door het plotselinge remmen tegen de voor
ruit van de auto geslingerd en kreeg een
ernstige hoofdwonde. Onmiddellijk werd
door de politie een uitvoerig onderzoek inge
steld, alsmede door den Officier van Justitie
te Haarlem. Tegen den bestuurder werd
proces-verbaal opgemaakt.
Het lijk van den O. werd naar de Alge
meene Begraafplaats te Heemstede overge
bracht.
Hoe groot de indruk is geweest, dat het
ontzettende ongeluk van „de Leeuwerik" op
de bevolking heeft gemaakt, is gistermiddag
gebleken. Gedurende de middaguren hebben
op de begraafplaats „Zorgvlied" meer dan
2000 personen langs het nog met bloemen
overdekte gemeenschappelijke graf van de
omgekomen vliegers gedéfileera.
De politie van het bureau Singel te Am
sterdam heeft Zaterdagnacht een inval
gedaan in een woning aan de Regu
liersdwarsstraat. Het vermoeden, dat hier
de drankwet werd overtreden, bleek ïu'st,^
zijn. Men trof een klein gezelschap, aan, dat
gébruik maakte van zwak alcoholische
dranken. Eenigen van hen werden naar het
bureau geleid om verhiord te worden; tegen
den bewoner van het huis is proces-verbaal
op gemaakt.