Amstecdamsctie ïBeucs
TREINBOTSING TE
NIJMEGEN.
Verkeerde wisselstand de oorzaak.
Ongeval goed afgeloopen.
BOSCHBRAND TE EDE.
25 H.A. hooge heide en vlieg
dennen verbrand.
TE WATER GERAAKT EN
VERDRONKEN.
OPROEP VOOR EEK
NATIONAAL HULDEBLIJK.
Ter blijvende herinnering aan
de reis van de K XVIII.
ENGELSCHE JOURNALISTEN IN
ONS LAND.
Gasten van de K. L M.
N.S.B.-VERGADERING TE
AMSTERDAM.
Bijeenkomst op den 1 Mei-dag.
HET CONFLICT BIJ DE MIJNEN.
Nog steeds conferenties.
AMSTERDAM NAAR EERSTE
KLASSE?
Minder belasting voor laagst
aangeslagenen.
STEUN AAN NOODLIJDENDE
KUNSTENAARS.
STAKINO OEEINDIOD,
Eischen der arbeiders ingewilligd.
NED. BRANDWEERVEREEN1GINO
WORDT FEDERATIE.
I MEI TE ROTTERDAM.
Een communistische stoet ontbonden.
van Donderdag 2 Mei 1935.
OPGAVE VAN NOORDHCLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
pl.m.
2.15
hangende met het werk van 't Instituut, valt
nog te vermelden de totstandkoming van de
standsrechtsipraak, de wettelijke regeling
van het Accountantsberoep de instelling
van den Accountantsdag, ae oprichting van
de Nederlandsche Handels Hoogeschool op
einde van de tweede 10-jarige periode van
het bestaan van het N. I. v. A., waardoor
de studie der bedrijfseconomie een groote
vlucht nam en de oorlogsperiode, welke van
groote invloed is geweest op de opvattingen
ten aanzien van het Accountantsberoep.
Tal van vooraanstaande autoriteiten spre
ken vervolgens hun beste wenschen uit voor
de jubileerende organisatie, terwijl zij in 't
kort hun meening geven over de essentieele
beteckenis van het Accountantsberoep in 't
maatschappelijk leven. Zoo schrijft minister
Oud dat de accountant een bemiddelaar is
tusschen belastingheffer en belastingbeta
ler, die zijn taak het best zal kunnen vervul
len, indien hij het vertrouwen van beiden
bezit. Een allergeestigst artikel van Melis
Stoke, waarin hij den Accountant de spiegel
voorhoudt opdat deze zichzelf in juist licht
zal kunnen zien besluit de interessante arti
kelenreeks van het alleszins geslaagde
werk.
Gisteravond is op het stations
emplacement te Nijmegen een
ernstig ongeval gebeurd, dat ge
lukkig nog goed is afgeloopen. Er
heeft n 1. een botsing plaats gehad
tusschen twee personentreinen, die
ongeveer gelijktijdig van het sta
tion in de richting Arnhem waren
vertrokken. Het betreft hier de trein
Maastricht-Amsterdam, die om
20.09 uur van Nijmegen was ver
trokken, die ongeveer driehonderd
meter buiten het station in den
flank werd aangereden door den
trein, welke voor Arnhem was be
stemd, en die op ongeveer hetzelfde
tijdstip op een ander spoor het
station had verlaten.
Het ongeluk is veroorzaakt door een ver
keerden wisselstand.
De aanrijding had plaats op het gedeelte,
waar de sporen elkaar naderen.
De trein voor Arnhem reed langs die
voor Amsterdam en de locomotief schoof
langs het eerste rijtuig en den bagagewa
gens om vervolgens de machine van den
Amsterdamschen trein in den flank te grij
pen. Deze is toen aan het waggelen geraakt,
gederailleerd en gedeeltelijk naar rechts
omgeslagen. De locomotief woelde zich
diep in net zand, zoodat de rails ter plaatse
sterk zijn verbogen en ook de dwarsliggers
los kwamen te liggen.
De treinen hadden beide uiteraard slechts
een matige vaart en beide machinisten heb
ben onmiddellijk, toen zij zagen wat er ge
beurde, krachtig geremd. Dank zij het feit,
dat de personenrijtuigen van den Amster-
damscen trein van staal waren geconstru
eerd, hebben deze geen schade opgeloopen
en bleven alle passagiers ongedeerd. Ook de
Arnhemsche trein bleef onbeschadigd, ter
wijl ook van dezen trein geen der reizigers
eenig letsel bekwam. Trouwens de inzitten
den der wagons hebben van het ongeluk
niets gemerkt. Zij begrepen pas, wat er was
geschied, toen de treinen tot stilstand wa
ren gekomen.
De machinist van den Amsterdamschen
trein is ongedeerd gebleven en heeft met
zijn stoker, die door een glazen ruit werd
geslagen, doch wonder boven wonder even
eens ongedeerd bleef, maatregelen werden
getroffen om de vuren te dooven, zoodat er
voor brand niet het minste gevaar meer be
stond. Ook de bezetting van den anderen
locomotief heeft geen verwondingen opge
loopen.
De ingenieurs van tractie waren onmid
dellijk ter plaatse. Zij hebben den toestand
opgenomen en zijn er in geslaagd het ver
keer nog over één lijn te leiden. Deze lijn
ligt niet aan de perrons, doch de dienst kon
zoo geregeld worden, dat met eenige ver
traging alle treinen konden binnenloopen
De Amsterdamsche trein werd op één rijtuig
na, waarvan de reizigers in de andere wa
gons konden plaats nemen, losgekoppeld en
naar het station teruggetrokken. Dit rangee
ren nam ongeveer een uur in beslag. De
wagons zijn daarop vastgehaakt aan den
trein, die om 21.13 naar Amsterdam ver
trekt.
Gisteravond werden nog maatregelen ge
troffen om de lijn vrij te maken, waarbij
gebruik werd gemaakt van een kraanwa
gen, welke toevallig te Nijmegen aanwezig
was. Men hoopte in den vroegen ochtend de
lijn weer vrij te hebben.
De Amsterdamsche locomotief is ernstig
beschadigd, die van Arnhem is er beter af
gekomen.
Men mag van geluk spreken, dat den
hier met stalen wagons te doen heeft gehad.
Indien de trein uit houten wagons zou heb
ben bestaan, zou de schade zonder twijfel
veel grooter zijn geweest, terwijl er in dat
geval waarschijnlijk ook persoonlijke onge
lukken zouden hebben plaats gevonden.
Ruim een uur na de botsing is de gewone
trein naar Arnhem vertrokken.
Gistermiddag is brand ontstaan op
een terrein, gelegen ten Westen van de
Renkumsche Beek tusschen Bennekom,
Renkum en Bunderkamp, op het grond
gebied van de gemeente Ede. De brand
nam spoedig een grooten omvang aan
ei liet zich zeer ernstig aanzien. On
middellijk toegeschoten burgers en mi
litairen van het garnizoen te Ede slaag
den er echter spoedig in het vuur te
uiten. Toen de brandweer van Ede ter
pi&atse verscheen was de brand nage
noeg gebluecht. Om half vijf waren de
laatste vlammen gedoofd. Eenige per-
ceelen hoog dennenbosch, welke gevaar
Hepen, konden worden gespaard.
Ongeveer 25 H.A. hooge heide en
vliegdennen! zijn door het vuur vernield.
De oorzaak van dezen boschbrand is
nniet bekend. Het verbrande terrein
ligt niet aan den grooten weg en is on
geveer 500 Meter van den spoorweg ver
wijderd. De mogelijkheid, dat hier
kwaadwilligheid in het spel zou zijn,
acht de politie, die een onderzoek heeft
ingesteld, niet uitgesloten. In dit ver
band wijst men op de omstandigheid,
dat de heide in dezen tijd van het jaar
nog niet geheel „droog" is, zoodat de
kans op het uitbreken van boschbranden
door normale oorzaken gering geacht
wordt.
Gistermiddag is de 11-jarige M. A. L.,
wonende in de Lombok6traat te Haar
lem, in het Noorder Buiten Spaarne ver
dronken.
De jongen speelde met zijn zevenjarig
zusje op het onderstel van een op den
wal staande hijschkraan. Het meisje
viel daarbij in het water, en de jongen,
die haar wilde grijpen, eveneens. Voor
bijgangers wisten het meisje te redden,
doch de jongen was reeds in de diepte
verdwenen. Na tien minuten dreggen
heeft de politie hem opgehaald. Een
dokter en eenige leden van de reddings
brigade hebben geruimen tijd kunst
matige ademhaling toegepast, doch de
levensgeesten waren reeds geweken.
Het lijkje is naar de Maria-stichting
overgebracht.
Langzaamaan nadert Hr. Ms. K XVIII
het einde van haar vijfwereldeelen reis;
een tocht, de in alle opzichten pheno-
maal was, en welhaast haar weerga niet
vindt de geschiedenis van onze Neder
landsche Marine niet alleen, maar even
min in de geschiedenis van welke zee
varende natie ook.
Het was een stout stuk in een notedop
de oceanen te bevaren, en als zoodanig
heeft deze tocht reeds aller belangstel
ling; zij was een ongekende propagan-
datocht, die een verpersoonlijking werd
van dat, waarin een klein volk groot
kan zijn; het was bovendien een tocht
in dienst van de wetenschap!
Wie zich vaderlander voelt, voelt zich
trots op de prestatie van onze wakkere
K XVIII-mannen, die met hun kleine,
ranke boot in alle werelddeelen dé va-
d-.ilandsche driekleur hebben hoog ge
houden.
Het Comité „Onze Marine", dat tijdeus
de grandiose tocht van onze K-boot het
contact tusschen Vaderland en onder
zeeboot heeft levendig gehouden, en een
deel van zijn taak n.1. het verzorgen
der zendingen thans beëindigd ziet,
roept thans het geheele Nederland^ch
volk op om het mo..elijk te maken, het
tweede deel van zijn taak voor de
K XVIII te kunnen uitvoeren.
Zooals bekend heeft het comité „Na
tionale Oproep" van meet af aan het
standpunt ingenomen, dat geen voorbij
gaande huldiging moest plaats hebben.
De belangstelling van het Nederlan I-
scbe volk in de reis van Hr. Ms. K XVITI
ei daar door in de prestatie van onze
Marine ,moet zijn van blijvende aard
t comité heeft gemeend, dadit het
b«Kt bereikt kon worden door de vor
ming van een fonds waaruit ook in de
toekomst de belangstelling voor bijzon
dere prestaties van onze Marine behou
den blijft, terwijl ter herinnering aan
dt reis van Hr. Mr. K XVIII gebrand
schilderde ramen in de kazerne onder
zeedienst te Soerabaja en te Den Hel Ier
zullen worden aangeboden.
Deze gebrandschilderde ramen zullen
symboliseeren de belangstelling van het
Nederlandsche volk, hier, zoowel ais in
orr-e overzeesche gebieden, voor de
tocht van K 18. Vervolgens zu'len de
ramen herinneren aan 't vertrek, aan Je
ontmoeting met de „Snip'" aan h ;t
wetenschappelijk werk van Prof. Vening
Meinesz en aan de aankomst te Soera-
fcr.ja.
Op deze wijze zal een blijvende herin
nering de groote daden van onze Marine
levendag houden tot in lengte van da
gen.
Het comité „Onze Marine" roept allen
op, aan dit Nationaal Huldeblijk" mede
te werken.
Het vertrouwt dat, waar in de afge
loopen maanden zoo ondubbelzinnig de
belangstelling van het Nederlandsche
volk in alle lagen voor de tocht van de
K XVIII is gebleken, ook dit Nationaal
Huldeblijk, dat ons nageslacht zal her
inneren aan de groote daden van een
klein land, aller sympathie zal verwer
ven.
Wie aan de totstandkoming van dit
NATIONAAL HULDEBLIJK
wil medewerken, wordt verzocht zijn
bijdrage per postwissel of giro 42883 te
zenden aan „Onze Marine", Den Hei-
do .onder motto: „Voor Nationaal Hul
deblijk K VXIII".
Ter gelegenheid van de heropening van
den zomerdienst der Kon. Luchtvaart Mij.
van Amsterdam naar Huil en Liverpool v.v.
is gisteren een gezelschap Engelsche jour
nahsten, dat de gast is van de K.L.M., met
de „Duif", welke bestuurd werd door gezag
voerder Smirnoff, voor een tweedaagsch be
zoek aan ons land op Schiphol aangekomen.
Onder leiding van havenmeester Dellaert heb
ben de Engelsche gasten zich van de outil
lage der Amsterdamsche luchthaven op de
hoogte gesteld, waarbij ook de uitbreidings
plannen onder hun aandacht werden ge
bracht. Vooral voor de journalisten uit
Liverpool, welke stad de beschikking zal
krijgen over een moderne vlieghaven, bij de
inrichting waarvan op verschillend gebied
het schitterende Amsterdamsche voorbeeld
wordt nagevolgd, was deze rondgang van
meer dan gewone beteekenis.
In den namiddag is het gezelschap in het
Paviljoen Vondelpark een tnee aangeboden
door den chef van den regeeringspersdienst,
den heer A. J. Lievegoed, die vergezeld was
door den adjunct-chef van dezen dienst, den
heer D. J. Lambooy.
Een welkomstwoord tot de gasten op deze
ontvangst richtende, waagde de heer Lieve
goed het, als behoord hebbende tot den
kring der journalisten, te zeggen, dat de
smalle strook grond van Nederland's grond
gebied, tusschen Noordzee en Amsterdam,
waarop de gasten op hun tocht vanuit de
lucht hadden neergezien reeds voldoende
impressie moest hebben gegeven voor het
schrijven van een éénkoloms artikel. Sommi
gen immers zullen de verrukkelijke geuren
der bloeiende bollenvelden hebben opge
snoven, anderen ree^s beschouwingen ge
houden over het karakter van het Neder
landsche volk, toen hun een zoo duidelijke
kijk veroorloofd was op het Nederlandsche
kanalenstelsel. Maar wellicht zullen aldus
spr. de meeste Uwer een bezoek van één
dag nauwelijks voldoende vinden voor een
beschrijving van ons toch niet groote vader
land. Wanneer dit het geval mocht zijn, dan
gaf spr. uitdrukking aan zijn verwachting,
dat het verblijf jn Amsterdam den indruk
zou wekken, dat 't de moeite loonen moest,
ook het verdere Nederland te bezoeken.
Thans bevindt gij U aldus de heer
Lievegoed in het hart van Nederland,
waarheen handel en vertier van dit nijvere
volk en zijn overzeesche gewesten in Oost en
West langs vele wegen zich richt.
De man, naar wien dit nuis en dit park zijn
genoemd, onze groote Vondel, heeft Amster
dam bezongen als de koningin der Europee-
sche steden. Gij zult deze nationale over
drijving aan een dichter, die nimmer de
Noordzee overstak, willen vergeven. En toch
veronderstel ik, dat ook gii, die zoo trotsch
kunt zijn op zoovele wereldvermaarde ste
den, de bekoring zult hebben ondergaan
van de zoo geheel eigen schoonheid van
Amsterdam. Moge deze stad, welke naar
Vonders woord voor den vreemdeling zoo
heerlijk opengaat, voor U allen in symbo
lische taal Hollands bereidheid vertolken,
open te willen staan, telkens weer, voor heel
de wereld, voor alle landen en naties, welke
te goeder trouw met haar in handelsrelaties
willen treden en zeker zich open te stellen,
zooals Holland alle eeuwen door gedaan
heeft, voor elke impuls, welke den internati
onalen vrede en het internationaal welzijn
kunnen ten goede komen Voor wereldvrede
en wereldwelzijn ligt Holland even open als
gij het open hebt zien uitgestrekt, gezien van
uit Uw vliegtuig.
De heer Lievegoed eindigce zijn toespraak
met ook den andeien gasten een welkom toe
te roepen.
Namens de Vereeniging „De Amsterdam
sche Perswas het vervolgens haar voor
zitter. de heer D. Kouwenaar, die het En
gelsche gezantschap hartelijk welkom heette
vr j6 Z100/^^- Spr. deed uitkomen, dat de
Nederlandsche journalisten groote bewonde
ring hebben voor de Engelsche pers. De
vredelievendheid van het Engelsche volk prij
zende zeide hij, dat het de taak is van alle
'ournalisten, mede te werken aan de hand
having van de goede verstandhouding tus
schen de volken. De hoop uitende, dat de En
gelsche collega's een aangename herinrering
aan hun reis zullen bewaren, wenschte de
heer Kouwenaar tenslotte de K. L. M. toe.
dat door zakenlieden en journalisten van de
lijn. welker hei opening tot deze ontvangst
aanleiding heeft gegeven, een druk gebruik
zal worden gemaakt.
Nadat namens het Engelsche gezelschap
de heer Tavlor van de Liverpool Daily Post
in een geestig speechje dank had gebracht
voor deze. hartelijke ontvangst, vertoefde
men, terwijl ververschingen werden rondge
diend. nog geruimen tijd in gezellig samen
zijn op hei terras.
Morgen zullen de Engelsche journalisten
een bezoek brengen aan de internationale
bloemententoonstelling te Heemstede; des
middags keeren zij via de K.L M. naar hun
haardsteden tereug.
De N.S.B. te Amsterdam hield gisteravond
een druk bezochte besloten vergadering in
de Apolohal. Een openingswoord werd ge
sproken door den heer C. J. Huygen, die
o.m. zeide: „Wij, nationaal-socialisten,
voorzien, dat in de toekomst deze eerste Mei
zal worden de dag van den arbeid".
Als redenaar trad hierna op de heer H.
Ch. Nije, die lijstaanvoerder was bij de on
langs gehouden verkiezing der Prcv Sta
ten van Zuidholland. Hij besprak de verkie-
zings-resultaten en maande tot trouw aan
de beginselen der N.S.Bnaastenlitfde en
opofferingsgezindheid. Naast hef verstand
moet het gevoel weer tot zijn recht komen,
zoo ook bij het leidersbeginsel, en dit is
juist het verschil tusschen ons en de politie
ke partijen, zeide spr.: deze kunnen ons
nooit benaderen, omdat zij probeeren ons te
begrijpen, doch het gevoel missen.
Spreker nam hierna nog het woord over
de vraag van den heer Asschen, waar het
geld van de N.S.B. vandaan komt. „U
weet het wel", zeide spreker „het grootste
deel komt van Hitier en de rest van eenige
groote kapitalisten", (gelacht)). „Doch wij
hebben nu veel last met de clearing" (hilari
teit).
„Hoe komen onze tegenstanders aan die
leuzen?" ging spreker verder. „Zij lieten
een plaat van een concentratiekamp teeke
nen door een man, die het weten kon, door
een Duitschen emigrant. En daar op hun
vergaderingen betaalde sprekers optreden en
hun contributie één h twee gulden per jaar
bedraagt, begrijpen zij niet, waar de N.S.B.
haar geld vandaan haalt.
„Die centen komen van onszelf, omdat wij
offeren Een jaar, nadat onze leider en Geel
kerken op straat waren gezet, omdat zij hun
plicht deden, draagt thans de N.S.B. voor
net stijd- en verkiezingsfonds 40.000 bij.
Ieder lid draagt hiertoe het zijne zij, al naar
vermogen". (Toejuichingen).
Nu overal onafzienbare scharen onder 't
roode vaandel optrekken, vragen wij dezen
lieden, die ook onze kameraden zijn, omdat
zij tot ons volk behooren; gaat gij naar het
hart van ons volk? of gaat gij naar een
schimenrijk? Spreker haat deze menschen
niet, voor wie het leven hard en grauw is,
en hen grijpen doet naar idealen, waarmee
niet te spotten valt. Zij roepen om vrijheid;
het lied van den honger weerklinkt qp dezen
eersten Mei, waarop, als ieder jaar, een
deel der volksgenooten zich afscheidt en zich
plaatst tegenover ons.
Tegenover hun leus: vrijheid, stellen wij
de onze: arbeid, sociale rechtvaardigheid en
volksverheffing. Wij willen de arbeiders
dat zijn allen, die arbeiden ontdoen van
hun bloedzuigers en ze vereenigen tot een
arbeidsgemeenschap.
Met het zingen van het Wilelmus werd
de bijeenkomst gesloten.
In verband met het hangende conflict
in de mijnen hebben gisteren den gehee-
len dag de directies der particu iere
mijnen in het gebouw der mijnvereeni-
ging te Heerlen geconfereerd. De confe
rentie wordt vandaag voortgezet. Naar
verluidt bestaat er goede hoop op een
gunstig resultaat, wanneer alle partijen
die medezeggingschap hebben in het
algemeen mijnwerkersfonds, zich bereid
verklaren aan de verlangens der regee
ring tegemoet te komen. Intusschen
gaat het referendum in de afdeelingen
van den r. k. mijnwerkersbond, om >p
alle eventualiteiten voorbereid te zijn,
vandaag door. De uitslag van het refe-
re: dum in de afdeelingen van den pro-
testantsch-christel ijken mijnwerkers-
bond is reeds voor het overg'oote deel
bekend. Nagenoeg alle leden spraken
zich voor staking uit.
Naar wij vernemen zal in de commissie
van bijstand voor de financiën behandeld
worden een voorstel van B. en W. van Am
sterdam om overeenkomstig de wettelijke
regeling Amsterdam van ae 2e klasse te
plaatsen in de le klasse en overeenkomstig
dit besluit de opcentenregeling te herzien.
Het gevolg zal zijn, dat de laagst aange
slagenen thans iets minder belasting zul
len hebben te betalen.
Op vragen van het Tweede Kamerlid Wijn
koop betreffende de steunverleening van rijks-
wege aan noodlijdende kunstenaars, heeft de
minister van sociale zaken geantwoord;
Het ambtelijk overleg over de regeling
voor steunverleemng aan noodlijdende kun.
stenaars is dezer dagen geëindigd. Ondepge-
teekende stelt zich voor, de betrokken ver-
eenigingen van kunstenaars binnenkort bij
een te roepen, om met haar over de verdere
uitvoering van de aanhangige plannen over
leg te plegen.
Hedenmorgen hebben de arbeiders, betrok
ken bij de staking, welke 29 April j.L was
uitgebroken op de timmerafbriek VIOS te
Lange Ruige weide, den arbeid hervat
De door de directie van de VlOS-fabrieken
in de vergadering van Dinsdagavond gedane
voorstellen werden aanvaard. Deze voorstel-
len houden in een loonsverhooging voor de
machine houtbewerkers van 10 pet, voor de
timmerlieden een verhooging, varieerende
van 20 tot 25 pet. en voor de halfwas tim.
merlieden en machine houtbewerkers 15 pet
De verhoogingen gaan heden in.
De Kon. Ned. brandweervereniging hield
te Utrecht een buitengewone algemeene le
denvergadering.
Bij den aanvang werd onder applaus be
sloten, een telegram van hulde en geluk-
wensch te zenden aan H. K. H. Prinses
Juliana.
Vervolgens werd met algemeene stem
men besloten tot een belangrijke wijziging
der statuten, waardoor de vereeniging wordt
omgevormd tot een federatie van Provincia
le Brandweerbonden.
Hoewel de C.P.H. geen toestemming had
gevraagd of gekregen voor het houden van
een 1 Mei-optocht, hebben gistermiddag on
geveer 150 communistische elementen op het
Oostplein alhier een optocht geformeerd. In
den stoet werd een doek meegevoerd, waar
op te lezen stond: Indonesië los van Hol
land. Toen de stoet zich nauwelijks in bewe
ging had gezet, hebben een paar agenten den
optocht al weer ontbonden. Het doek is in
beslag genomen en tegen den leider van den
optocht procesverbaal opgemaakt. Het ont
binden van den stoet is zeer rustig in zijn
went gegaan.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl. 1931
4 1934
4 Ned.-Indië 1934
4 1934 A
5'/6 Duitscbland 1930
Iderr met kettingverklaring
BANK-JNSTELLINGEN.
Amsterd Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BJNNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Vorige
koers
99%
9 9%
9SVi6
987,6
21 Va
25%
114
^8'/j
391/s
pl.m.
1.30
991/„-t
99%%
97-8
97.68/je
21
251/a
pl.m.
1.45
251/4
pl.m.
2.00
20-«/4
257a
1017a
288/4
431/4
59»/4
241
2417,
9H/4
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst
Philips Gloeit Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am Smelting 25%
Anaconda8?%
Bethleb Steel 15%
Cities Service
Steel comm
U, S Leather
CULTUUR MAATSCH.
V ,AU
Java Cultuur
Ned. Ind Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij
t°5!on -
Kediang Lebongiro
PETROLEUM.
Dordtsche Petr. 130
£0" ,Petr156
£erl?k 99-./S
Continental Oil iirw
Sholl Ilnl». '1
7/a
1917,6
37I6
186%
977,
91%
1978
13.20
162
40
29
3-%
242
243
92i-%
601/4
60»/4
2427,
927, l
242J-3J
92%-3
243-%
927/8-3
8%
157,
15»/,
15%
8%
19%
m-Vvi
186%
186%
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned, Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw, Cert.
Union Pacific
gNoteering per 50
fExcIaim.
'Exdividend.
47i8 4%
162
40
162
158-7% 158%% 158J-9J 158J-9}
100
11%
47i8
99'/s
60%
831/4
287,
53
H/16
4%
331/8
128%
120
129%
243/16
67»
837»
1001/s
61
847»
29
iVa
337,
128%
1237, 4
537,
100-1/4 100
100i-%
331/4
PROLONGATIE Voilge koer»
NIET OFFICIEEL.
New-York 147%
Londen
37» pCt. Heden 37» pCt
W1SSELKOFKSEN AMSTERDAM.
Vorige Koer» op
koer* beden 2 uur
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
7.10%
59 55
9.74%
25 027»
47 827,
31 80
36.80
M 35 80
Madrid20 227,
ItaliS.1., 12.227,
1.477/,
7.16%
59 60
9.76./,
25.061/,
47,91
31 90
36 90
35.90
20 '27,
12 23