Agenda Twee K's. ALKMAARSCHE COURANT DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. DE LIJN AMSTERDAM—FRANK- FORT—MILAAN GEOPEND. DE LUCHTPOST AMSTERDAM— BANDOENG. Met ingang van 12 Juni veel- vuldiger en sneller. DE VLIEGENDE AMBULANNCE. Ziekenvervoer per K.L.M. EEN INGETROKKEN PRIJS. Een groet van den kroonprins. HEILOO St. Joseph Gezellen-Vereeniging. De I Mei-dag. Stiefmoederlijk bedeeld. LANGENDIJK onze Kaasmarkt onze Krant Beiden van groot belang voor den handel. ACTUEEL NIEUWS ACTUEELE ADVERTENTIES. Glimlachje KOEDIJK 1 Mei viering. T eelt vergunningen. VERLENGING CONTINGENTEERING PAPIER. PAARDENINVOER GECONTINGEN- TEERD. Weeroverzicht. DE PONTVEREN NOORDZEE KANAAL. Er worden afsluitboomen geplaatst. Stedelijk Museum ingang B reedstraat, eiken werkdag van 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten. Tot 6 Mei, Voorjaarstentoonstelling Nat hist. Museum, Laat 35. Bioscopen. A. B. T., half 8, hoofdnummer De arm der wet (detectivefilm); hoofdrol Rex Bell. Toegang boven 18 jaar. Harmonie, half acht, hoofdn. De big van het regiment (hum. Holl. film); optre den Fientje de la Mar, Sylvain Poons, e.a. Toegang voor alle leeftijden. Victoria-theater, half 8, hoofdnummer Het jolige Weeuwtje (rom.); hoofdrollen Maurice Chevalier en Jeannette MacDonala (Geprolongeerd). Toegang voor eiken leef tijd. Cinema Americain, half 8, hoofdnummer I give my love (Artistenleed), hoofdrollen Paul Lukas en Wynne Gibson (dram.-sens.) Toegang boven 18 jaar. Donderdag 2 Mei. 8 uur, café Hecker, Verdronkenoord, verg. Burger IJsclub. 8 uur, 't Gulden Vlies, tooneeluitvoering Alkm. gymnasiasten, voor het Crisiscomité Vrijdag 3 Mei. 8 uur, Waakt en Bidt. vergadering Ned. Chr. Vrouwenbond, spreker dr. K. Dijk uit Den Haag. Zaterdag 4 Mei. 8 uur, 't Gulden Vlies, optreden Don- kozakkenkoor „Platoff". 8 uur, café Renses te Stompetoren, Espe- ranto-feestavond. Zondag 5 Mei. 8 uur, 't Gulden Vlies, opvoering operette De koningin van Montmartre. Maandag 6 Mei. 8 uur, Muziektuin, simultaanseance scha ken Hans Kmoch. Woensdag 8 Mei. 8 uur, hotel Proot, verg. Liefdadigheid naar Vermogen. £ucktoaact Hedenmorgen om 6.30 uur is het K.L.M.- postvliegtuig de „Ijsvogel" van Schiphol naar Batavia vertrokken. Twee passagiers maken de reis tot Singapore mede. Ter inwijding van de nieuwe lijn Amster dam—Frankfort—Milaan, die gemeenschap pelijk door de Deutsche Lufthansa en de K.L M. geëxploiteerd zal worden, zijn gister een driemotorige Junker en een Douglas C. E. naar Milaan langs genoemde lijn ge vlogen, alwaar zijn hedenmiddag om 17 uur 30 arriveerden. Zij werden verwelkomd door den regeeringsstadhouder, den burge meester der stad, den Nederlandschen ge zant te Rome, den heer Patijn, benevens den Nederlandschen en Duitschen consul-gene raal en tal van leden van de koloniën van beide landen. Met de beide machines waren naar Milaan gekomen een aantal Nederland- sche en Duitsche journalisten, benevens een lid van de directie van de Lufthansa en van de K. L. M. Het Nederlandsche vliegtuig had op den geheelen afstand slechts te Frankfort een tus- schenlanding gemaakt Het was aldaar ver welkomd door den burgemeester van de stad, die in een toespraak tot de inzittenden van het toestel er op wees, dat met deze nieuwe lijn een nieuwe phase geopend werd dn de Duitsche en de Europeesche lucht vaart. Namens de K. L. M. zeide de heer de Vries dank voor de hartelijke woorden en wees op het belang van deze samenwerking tusschen de Duitsche en de Nederlandsche luchtvaart, waarbij zich, naar spr. hoopte spoedig ook de Italiaansche luchtvaart zal aansluiten. De luchtpostverbinding met Ned.-Indië g: oeit snel. Het is nog geen 5 jaar gele den, dat op 25 September 1930 het ev.ste vliegtuig van den regel matigen, toenmaals veertiendaagschen dienst vertrok. Nauwelijks een jaar later, op 1 October 1931, werd de veertiendaag- süre dienst omgezet in een wekelijks- schen dienst en thans zal deze week- dienst met ingang van 12 Juni verdub beld worden; de vliegtuigen vertrekken dan eiken Woensdag en Zaterdag zoowel uit Nederland als uit Indië. De overtochtsduur AmsterdamBata via zal worden teruggebracht tot 554 dag. Behalve voor de Indische correspon dentie is deze bespoediging in de over komst ook van beteekenis voor Britsch- Iidië en Birma, waar de luchtpost, ver zonden met den Nederlandschen lucht ig nik t in het algemeen een dag eerder aankomt dan bij verzending van Neder land uit met den Engel6chen luchtdienst Lc ndenKaratsji—Calcutta. De luchtpostcorrespondentie voor Australië zal door den dubbelen week- dienst weer belangrijk worden bespoe digd. Indien deze verzonden wordt met h t vliegtuig, dat des Woensdag van Amsterdam vertrekt, wordt tc Singapore het vliegtuig van den Britsch-Australi- schen dienst Singapore-Port Darwin be- _eikt, dat o.m. ook de post meeneemt, welke den Zaterdag vóór het vertrek van het Nederlandsche vliegetuig met den Engelscben luchtdienst Londen— Karatsji—Calcutta—Singapore ia ver zonden. De overtochtsduur Amsterdam-Port Darwin zal dan met den Nederlandschen d'en&t 7 dagen bedragen, terwijl de af stand Londen—Port Darwin, met den Engelschen denst, 10 of 11 dagen neemt. Bovendien zal gedurende den a.s. zo merdienst de verzending naar Egypte, Palestina, Irak per luchtdienst Amster damBandoeng sneller rplaats vinden dan met de Britsche luchtlijn Londen CairoKarachi. De oud-marine-arts dr. Slotboom, thans chef van den geneeskundigen dienst van de K.L.M., wijdt in het Nederlandsch tijdschrift voor geneeskunde een kort artikel aan het vliegtuig als transportmiddel voor zieken. Hij wijst op het feit, dat vervoer op groote schaal allen aangewezen is in weinig be volkte streken met slechte verkeersmiddelen als Marokko en in Zweden; in ons land eigenlijk alleen 's winters als de eilanden door omstandigheden moeilijk bereikbaar zijn. In Frankrijk is de „aviation sanitaire" reeds lang tot ontwikkeling gekomen en be zit men zelfs sedert verleden jaar een afzon derlijk geneeskundig tijdschrift, dat uitslui tend aan de geneeskundige luchtvaart is ge wijd (L'avion sanitaire). In ons land heeft destijds de chef van den militairen vliegge- neeskundigen dienst dr. Brouwer, een klein vliegtuig voor ambulance-doeleinden inge richt. De K.L.M. heeft thans gestreefd naar een meer moderne oplossing, die zich ook leent voor vervoer over groote afstanden, zooals bijv. van ernstige longpatiënten naar Zwit serland of naar het Zuiden van Frankrijk en dat zonder behoefte aan tusschenlandingen, dus inet een actieradius van 1000 K.M. Vee ring ruimte, ventilatie en verwarming zou den aan hooge eischen moeten voldoen. Zoo werd de keus wel beperkt tot de moderne verkeersvliegtuigen. Een daarvan werd uit sluitend voor dit doel ingericht. Daartoe werd een Fokker van het type 7b gebruikt. In de cabine bevindt zich een veerend ap paraat, waarop een ziekenraam volgens de Mooy is aangebracht, een en ander volgens de beproefd gebleken constructie van den heer dé Winter, voorzitter van de transport colonne van het Roode Kruis in Den Helder. Ook andere brancardtypen kunnen op dit on derstel worden bevestigd, zoodat de patiënt eenmaal op de brancard thuis of in een zie kenhuis gebracht, zonder verbedding kan worden vervoerd naar het huis of ziekenin- richting van bestemming. Boven zijn hoofd kan een verstelbare spiegel worden aange bracht, zoodat hij of zij naar buiten kan kij ken, ais dat niet ongewenscht wordt geacht In een hoek van de cabine is een kast aan gebracht, die alles bevat, wat voor de ver verpleegster en den eventueel vergezellenden geneesheer onderweg kan worden noodig ge acht. Dat stroomend water en een W.C. aan wezig zijn, behoeft voor wie de moderne ver keersvliegtuigen van naderbij kent, eigenlijk geen betoog meer. In de cabine is voldoende ruimte om be halve de liggende patiënt nog twee personen mede te nemen, die zich ruim kunnen bewe gen. Alleen zal rekening moeten worden ge houden met den toestand van den patiënt in verband met de hoogte, waarop het vlieg tuig zal kunnen vliegen. Als regel wordt n.1. op 3000 M. hoogte gevlogen, wat voor som mige patiënten om schade te voorkomen de toediening van zuurstof noodig kan maken. Ook longpatiënten met een kunstmatige pneumothorax zullen voor een transport daarop moeten worden „ingericht" (door verlaging van de spanning in de borstholte). In de naaste toekomst zal vooral in onze overzeesche gewesten meer en meer ook voor ambulancedoeleinden van vliegtuigen moeten en kunnen worden gebruik gemaakt. Naar de luchtvaartcorrespondent van de Daily Telegraph meldt, heeft het Engelsche ministerie van luchtvaart den prijs van 25.000 voor een verkeersvliegtuig van middelbare grootte ingetrokken om de eischen opnieuw te overwegen. In den tegen- woordigen vorm wil de industrie er niet van weten. De prijs zal verhoogd moeten worden en de plannen gewijzigd, wil er voor de vliegtuigindustrie aantrekkingskracht in zit ten. Het oorspronkelijke plan beoogde een verkeersvliegtuig te krijgen, dat grooter zou zijn dan de Douglas en een hoogere snelheid zou kunnen ontwikkelen. Men hoorde toen al dadelijk de opmerking, dat het ontworpen toestel te klein zou zijn voor de hoofdroutes van het Britsche rijk en te groot voor de bin- nenlandsche lijnen of de voedingslijnen en de rijksroutes. Een nog grooter bezwaar was het bedrag van den prijs. Het is bekend, dat de onderzoekingen aan proeven, die tot de huidige Douglas geleid hebben, in Ameri- kaansch geld ongeveer 80.000 hebben ge kost. En dat alleen al het ontwerpen en bouwen van een toestel voor mededinging naar den prijs van het luchtvaartministerie 50.000 zou kosten. Het laatste bezwaar ten slotte, was dat er geen enkele waarborg bestond, dat de fabri kant van de bekroonde machine een order zou krijgen voor de levering van een serie dezer toestellen, terwijl de kans op nabestel lingen van de niet bekroonde toestellen na tuurlijk al heel gering zou zijn. Provinciaal Tlieuivs WIERMGEN "Via Columbus Noorddeich Radio ont ving de burgemeester dezer gemeente Maandag het volgende telegram: „Auf rückfahrt von Madedra sende ich von nahe Texel allen Wieringeren herzlichst frrüsse. (Get.) Wilhelm Kronprinz. Vertaling: Op thuisreis van Madeira zend ik, ter hoogte van Texel, alle Wie- ringers de meest hartelijke groeten. De St. Jozephgezellenvereeniging heeft twee avonden, en beide keeren voor een uit verkochte zaal, opgevoerd „Kruisvaart", dramatischen schetst in 4 bedrijven. Het tooneelspel gaat bij de katholieken snel vooruit. Men besteedt meer zorg aan grimeering, tooneel, uitspraak, kortom aan alles. Deze keer is kapelaan de Nijs met zijn jongens bijzonder geslaagd. Als de leiding nu ook eens begint om het rooken te verbieden en laat de jongelui tij dens het spel hun mond houden. De 1 Meidag is hier heel kalm verloo- pen. Van propaganda of bijeenkomst was geen sprake (dat gebeurt waarschijnlijk a.s. Zondag). Om 11 uur kwam men echter op de Nieuwe begraaf plaatst bijeen. Het 1 Mei comité schikte, bloemen op de graven der partijgenooten, terwijl mej. Elzer na mens hen sprak. Daarna verliet men den doodenakker. Het zuidelijk deel der gemeente waar, vooral aan den Kennemerstraatweg veel wordt gebouwd, wordt nog al stiefmoeder lijk bedeeld met de voordeelen die de ge meente biedt. De vuilniswagen ziet men daar graag. Dit geldt ook voor de omgeving van „Kapel". Het laatste gedeelte is zomers ook verstoken van den sproeiwagen. Het sproeien gebeurt soms als er bedevaarten op komst zijn, doch alle verzoeken aan B. en W. sorteeren tot heden geen effect. Het zou toch niet erg zijn, wordt geklaagd, dat wij, die mede de lasten dragen, ook iets van de voordeelen kregen. 1 Mei-feest. Woensdagavond werd het Mei-feest der moderne arbeidersbeweging gehouden in hotel „Concordia" te Langendijk. Ongeveer 250 personen waren aanwezig. Na een openingswoord van den heer J. van den Abeele verkreeg de heer N. L. Palar uit Amsterdam het woord en sprak de Mei-rede uit. Spr. schetste de beteekenis van den 1 Mei-dag voor de moderne arbeidersbewe ging. Het is een schandelijke diefstal, dat de nationaal socialisten van dezen dag der ar beiders gebruik maken, om de massa achter zich te krijgen, die door de zes jaar lange crisis een gemakkelijke prooi is voor hen, die beloven. Het fascisme tegen de soc. arbei dersbeweging is de laatste geniale zet van het kapitalisme, om zich te handhaven. Het fascisme is 't grootste gevaar voor den vrede Spr. schetste de uitbreiding van de lucht vloot van Duitschland en de gevolgen, de be wapeningswedloop van alle landen. Hierna behandelde hij uitvoerig de resultaten van de zusterpartijen in het buitenland en de vervolgingen, waaraan men in sommige lan den bloot staat. In ons land kwam de N.S.B de reactie te hulp tegen de soc. arb. beweging De metselaars zijn gaan staken, meneer, maar de loodgieters zeiden dat ze niet konden wachten." (Passing Show). S.D.A.P. en N.V.V. waren echter paraat. De verkiezingsuits'agen hebben bewe zen, dat de S.D.A.P. als een rots in de branding staat. De politiek van de hui dige regeering geeft voedsel aan het fascisme. Hierna besprak spr. het be zuinigingsplan der regeering en het Nederlandsche Plan van den Arbeid De tegenstelling is dat Colijn wil „aanpas sen" en het Plan van den Arbeid wil „aanpakken". Na een uitvoerige uiteenzetting wekte spr. op bij de a.s gemeenteraadsverkie zingen de uiterste krachten in te span nen. Hierna vertolkte de tooneelvereeni- ging S. D. D. A. het tooneelstuk „Vergul de Leugens", wat op verdienstelijke wijze geschiedde en waarmee men een buitengewoon succes oogstte. Woensdag werd door de afd. der S. D. A. P. het 1 Meifeest gevierd onder leiding van den heer P. Hart. In den vroegen morgen gingen eenige leden naar de begraafplaats, waar bloemen gelegd werden op de graven van over leden partijgenooten, waarbij de voorzit ter een ernstig woord sprak. De dag werd voortgezet met een fietstocht en per autobus naar Bergen, Schoorl en Camperduin, waar gepauzeerd werd. Terug werd op het sportveld te Koedijk een voetbalwedstrijd gehouden, en wer den door de dames eenige dansspelen gegeven. De voorzitter besprak de betee kenis van den len Mei en besprak de ge houden Statenverkiezing, waarbij de partij krachtig stand heeft gehouden tegen de zuigkracht die van andere par tijen uitging. Hij wekte op stand te houden bij de komende Gemeenteraadsverkiezing, daar de partij wil werken voor een ge ordende maatschappij, voor vrijheid, arbeid en brood. Des avonds ging men in optocht met borden met verschillen de leuzen naar Bergen, waar het laatste gedeelte van den dag werd volgemaakt. Een belangrijk aantal jonge krachten nam aan den optocht, waarbij de afd. Koedijk ruim vertegenwoordigd was, deel. Het was mooi weer en een goed geslaagde dag. Dinsdag heeft het bestuur van de tuinbouwvereeniging „de West" on het Landbouwhuis te Alkmaar, met het in orde brengen der teeltvergunningen een succesvolle dag gehad. Veel fouten wa ren gemaakt door de tuinders zelf bij de registratie in 1933 opgegeven. De Stct. van 1 Mei bevat het Kon Besluit tot verlenging van den tijd van 8 maanden ingaande 1 Mei, van de contingenteering van papier en papierwaren. £atuü ett Juitiéeuio Naar wij vernemen, zal de Staatscourant van hedenavond een K. B. bevatten, waarbij de invoer van paarden voor den tijd van 1 jaar te rekenen van 1 Mei af is gecontingen- teerd Deze contingen'eering omvat paarden van 3 jaar en ouder, welke ten minste één maal hebben gewisseld en een schofthoogte vat 1 45 M. hebben, alsmede paarden, dre nog r.iet hebben gewisseld en jonger ziju dan drie jaar. Het percertage vac den toe- gestanen invoer is bepaald op 100 van het aantal stuks, dat in de jaren 1931, 1932 en 1933 is ingevoerd. Stad ett Omgeving. IJSCOWAOENS EN STRAATRUMOER. Het zachtere lenteweer is doorgebroken en tegelijkertijd zijn de ijsco-venters weer in de straten verschenen. In verband daarmede heeft een huismoeder ons het volgende geschreven: Ik gun de ijsco-mannen gaarne een boter ham maar kan hun komst niet met vreugde begroeten. Waarom moeten wij weer van den vroegen morgen tot den laten avond geplaagd wor den door het bellawaai, dikwijls 's avonds heel laat nog als alle kinderen slapen. Groentenventers, haringwagens en zoove- len die op straat venten, dragen toch ook geen voortdurend luidende bellen. Bedenkt men wel, dat al dit lawaai bo vendien nog dubbel irriteerend op kinderen werkt, die weten, dat er iets lekkers voorbij gaat en pogingen doen hun ouders tot koo- pen over te halen? In dezen tijd, nu zoo wei nig voor de kinderen gemist kan worden zijn deze ijsco-bellen een marteling voor ouders en kinderen. Er wordt gestreefd naar beperking van het straatrumoer. Zou onze politie hier allereerst niet die beperking kunnen opleggen? JUBILEUM BIJ DE GEMEENTE- REINIGING. Vandaag herdacht de heer K. Asjes den dag dat hij voor 25 jaar in dienst br de gemeente-reiniging kwam. Een deputatie, bestaande uit den wet houder, voorzitter der commissie van bijstand voor de reiniging, den heer T. Bonsema, den directeur der reiniging en de beide opzichters, kwam hedenmorgen den jubilaris haar gelukwenschen aan bieden. De wethouder sprak op sympathieke wijze een toepasselijk woord en over handigde den jubilaris een bronzen ju- bi'eumpenning. De heer Grootegoed feliciteerde den heer Asjes eveneens en bood hem na mens het gemeentebestuur eer. enve loppe met inhoud aan. Vervolgens boden de collega's van de jubilaris bij monde van den heer IDeecAeeUM naar waarnemingen, verricht in den morgen van 2 Mei. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met. Instituut te de Bilt. Hoogste barometerstand 771,3 m.M. te Hannover. Laagste barometerstand 756,8 m.M. te Vest Manör. Verwachting, geldig tot den avond van 3 Mei: Zwakke tot matige zuid-oostelijke tot zui delijke wind; half tot licht bewolkt; droog weer; lichte nachtvorst; iets zachter over dag. Het gebied van hooge druk verplaatste zich naar het vasteland en breidde zich naar alle zijden uit. In het oosten ligt nog de rug van de depressie, die zoo groote koude bracht en nog sneeuw veroorzaakt in Polen en Silezië. Het gehee'e oosten ligt nog onder een sneeuwdek. In centraal-Europa is de lucht thans overal opgeklaard. Bij de groote koude en droogte in de bovenlucht kwam het in ons land tot matige nachtvorst. In de bergstre ken komen nog uiterst lage temperaturen voor. Te Santis en het Jungfraujoch resp. 2500 en 3500 M. melden 12 en 17 gr. In onze omgeving werd het op groote hoogte echter warmer. De oceaan-depressie blijft stationnair en o'ringt nauwelijks verder naar et oosten door. Behalve in het hooge noorden viel nergens meer neerslag van be teekenis. Het is te verwachten, dat in onze omgeving de koude geleidelijk zal wijken voor vaster weer. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen en andere voertuigen 7.56 uur licht op. P. Mulder hom een fauteuil aan, terwijl ook van andore zij don do heer Asjes vele blijken van belangstelling mocht ont vangen, waaronder verscheidene bloem- sfr.kken en cadoaux. De heer Asjes bedankte de aanwezigen voor de belangstelling en verzocht den wethouder en de directie zijn specialen dank aan het gemeentebestuur te willen overbrengen. EEN JUBILEUM. Gister herdacht de heer D. Leegwater den dag, waarop hij voor 25 jaar, eerst als mole naar en later als motordrijver, in den Polder Overdie en Achtermeer werd aangesteld. Het polderbestuur heeft dezen trouwen werker gistermiddag in zijn woning bij monde van den voorzitter, den heer D. J. Govers, hulde en dank gebracht, waarbij een blijvend aandenken werd overhandigd. De jubilaris heeft daarvoor zijn dank be tuigd. HOND KOMEN AANLOOPEN. Do inspecteur van Dierenbescherming verzoekt ons mede te deelen, dat bij den coiffeur Dik, Ritsevoort, alhier, is ko men aanloópen een fox-hond met een bruinen snuit met zwarte vlek. Het dier is een reu. AUTO-BOTSING. Hedenmorgen om 11 uur had op den hoek Emma6traatNieuwlan dersingel een botsing plaats tusschen een vracht auto komende van den Nieuwlan der- singel en een auto, komende uit de Emmastraat. Door een elkaar verkeerd begrijpen volgde een botsing. Van de auto werden hierdoor de bumper bescha digd en de spatborden; van de vracht auto werd het achterspatbord bescha digd. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier te Alkmaar had in Januari aan den minister van Water staat een verzoek gericht, om veiligheids maatregelen te treffen bij de pontveren van het Noord zeekanaal, zulks naar aanleiding van de verschillende ongevallen bij het pont- veer van de Hembrug. Thans is van den minister van Waterstaat bericht ingekomen, dat aan het verzoek zal worden voldaan en dat besloten is tot het plaatsen van afsluitboomen bij alle aartleg- bruggen van de veren nabij de Hembrug en te Buitenhuizen. Bij het pontveer te Velsen zijn in verband met de afwijkende constructie van de aanlegplaatsen steeds afsluitboomen aanwezig geweest. Ook is verbetering van de verlichting van de aanlegplaatsen der veren nabij de Hem brug en te Buitenhuizen met de naaste om geving in voorbereiding. De minister is van meening, dat na deze verbeteringen de veilig heidsmaatregelen bij de veren over het Noordzeekanaal bezwaarlijk nog uit te brei den zijn-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 2