Agenda
Twee K's.
ALKMAARSCHE COURANT
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
DE LIJN AMSTERDAM—FRANK-
FORT—MILAAN GEOPEND.
DE LUCHTPOST AMSTERDAM—
BANDOENG.
Met ingang van 12 Juni veel-
vuldiger en sneller.
DE VLIEGENDE AMBULANNCE.
Ziekenvervoer per K.L.M.
EEN INGETROKKEN PRIJS.
Een groet van den kroonprins.
HEILOO
St. Joseph Gezellen-Vereeniging.
De I Mei-dag.
Stiefmoederlijk bedeeld.
LANGENDIJK
onze Kaasmarkt
onze Krant
Beiden van groot belang voor den handel.
ACTUEEL NIEUWS
ACTUEELE ADVERTENTIES.
Glimlachje
KOEDIJK
1 Mei viering.
T eelt vergunningen.
VERLENGING CONTINGENTEERING
PAPIER.
PAARDENINVOER GECONTINGEN-
TEERD.
Weeroverzicht.
DE PONTVEREN NOORDZEE
KANAAL.
Er worden afsluitboomen geplaatst.
Stedelijk Museum ingang
B reedstraat, eiken werkdag van 9 tot
12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater
dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten.
Tot 6 Mei, Voorjaarstentoonstelling Nat
hist. Museum, Laat 35.
Bioscopen.
A. B. T., half 8, hoofdnummer De arm
der wet (detectivefilm); hoofdrol Rex Bell.
Toegang boven 18 jaar.
Harmonie, half acht, hoofdn. De big
van het regiment (hum. Holl. film); optre
den Fientje de la Mar, Sylvain Poons, e.a.
Toegang voor alle leeftijden.
Victoria-theater, half 8, hoofdnummer
Het jolige Weeuwtje (rom.); hoofdrollen
Maurice Chevalier en Jeannette MacDonala
(Geprolongeerd). Toegang voor eiken leef
tijd.
Cinema Americain, half 8, hoofdnummer
I give my love (Artistenleed), hoofdrollen
Paul Lukas en Wynne Gibson (dram.-sens.)
Toegang boven 18 jaar.
Donderdag 2 Mei.
8 uur, café Hecker, Verdronkenoord, verg.
Burger IJsclub.
8 uur, 't Gulden Vlies, tooneeluitvoering
Alkm. gymnasiasten, voor het Crisiscomité
Vrijdag 3 Mei.
8 uur, Waakt en Bidt. vergadering Ned.
Chr. Vrouwenbond, spreker dr. K. Dijk uit
Den Haag.
Zaterdag 4 Mei.
8 uur, 't Gulden Vlies, optreden Don-
kozakkenkoor „Platoff".
8 uur, café Renses te Stompetoren, Espe-
ranto-feestavond.
Zondag 5 Mei.
8 uur, 't Gulden Vlies, opvoering operette
De koningin van Montmartre.
Maandag 6 Mei.
8 uur, Muziektuin, simultaanseance scha
ken Hans Kmoch.
Woensdag 8 Mei.
8 uur, hotel Proot, verg. Liefdadigheid naar
Vermogen.
£ucktoaact
Hedenmorgen om 6.30 uur is het K.L.M.-
postvliegtuig de „Ijsvogel" van Schiphol
naar Batavia vertrokken. Twee passagiers
maken de reis tot Singapore mede.
Ter inwijding van de nieuwe lijn Amster
dam—Frankfort—Milaan, die gemeenschap
pelijk door de Deutsche Lufthansa en de
K.L M. geëxploiteerd zal worden, zijn gister
een driemotorige Junker en een Douglas
C. E. naar Milaan langs genoemde lijn ge
vlogen, alwaar zijn hedenmiddag om 17 uur
30 arriveerden. Zij werden verwelkomd
door den regeeringsstadhouder, den burge
meester der stad, den Nederlandschen ge
zant te Rome, den heer Patijn, benevens den
Nederlandschen en Duitschen consul-gene
raal en tal van leden van de koloniën van
beide landen. Met de beide machines waren
naar Milaan gekomen een aantal Nederland-
sche en Duitsche journalisten, benevens een
lid van de directie van de Lufthansa en van
de K. L. M.
Het Nederlandsche vliegtuig had op den
geheelen afstand slechts te Frankfort een tus-
schenlanding gemaakt Het was aldaar ver
welkomd door den burgemeester van de
stad, die in een toespraak tot de inzittenden
van het toestel er op wees, dat met deze
nieuwe lijn een nieuwe phase geopend werd
dn de Duitsche en de Europeesche lucht
vaart.
Namens de K. L. M. zeide de heer de
Vries dank voor de hartelijke woorden en
wees op het belang van deze samenwerking
tusschen de Duitsche en de Nederlandsche
luchtvaart, waarbij zich, naar spr. hoopte
spoedig ook de Italiaansche luchtvaart zal
aansluiten.
De luchtpostverbinding met Ned.-Indië
g: oeit snel. Het is nog geen 5 jaar gele
den, dat op 25 September 1930 het
ev.ste vliegtuig van den regel matigen,
toenmaals veertiendaagschen dienst
vertrok. Nauwelijks een jaar later, op
1 October 1931, werd de veertiendaag-
süre dienst omgezet in een wekelijks-
schen dienst en thans zal deze week-
dienst met ingang van 12 Juni verdub
beld worden; de vliegtuigen vertrekken
dan eiken Woensdag en Zaterdag zoowel
uit Nederland als uit Indië.
De overtochtsduur AmsterdamBata
via zal worden teruggebracht tot 554
dag.
Behalve voor de Indische correspon
dentie is deze bespoediging in de over
komst ook van beteekenis voor Britsch-
Iidië en Birma, waar de luchtpost, ver
zonden met den Nederlandschen lucht
ig nik t in het algemeen een dag eerder
aankomt dan bij verzending van Neder
land uit met den Engel6chen luchtdienst
Lc ndenKaratsji—Calcutta.
De luchtpostcorrespondentie voor
Australië zal door den dubbelen week-
dienst weer belangrijk worden bespoe
digd. Indien deze verzonden wordt met
h t vliegtuig, dat des Woensdag van
Amsterdam vertrekt, wordt tc Singapore
het vliegtuig van den Britsch-Australi-
schen dienst Singapore-Port Darwin be-
_eikt, dat o.m. ook de post meeneemt,
welke den Zaterdag vóór het vertrek
van het Nederlandsche vliegetuig met
den Engelscben luchtdienst Londen—
Karatsji—Calcutta—Singapore ia ver
zonden.
De overtochtsduur Amsterdam-Port
Darwin zal dan met den Nederlandschen
d'en&t 7 dagen bedragen, terwijl de af
stand Londen—Port Darwin, met den
Engelschen denst, 10 of 11 dagen neemt.
Bovendien zal gedurende den a.s. zo
merdienst de verzending naar Egypte,
Palestina, Irak per luchtdienst Amster
damBandoeng sneller rplaats vinden
dan met de Britsche luchtlijn Londen
CairoKarachi.
De oud-marine-arts dr. Slotboom, thans
chef van den geneeskundigen dienst van de
K.L.M., wijdt in het Nederlandsch tijdschrift
voor geneeskunde een kort artikel aan het
vliegtuig als transportmiddel voor zieken.
Hij wijst op het feit, dat vervoer op groote
schaal allen aangewezen is in weinig be
volkte streken met slechte verkeersmiddelen
als Marokko en in Zweden; in ons land
eigenlijk alleen 's winters als de eilanden
door omstandigheden moeilijk bereikbaar
zijn.
In Frankrijk is de „aviation sanitaire"
reeds lang tot ontwikkeling gekomen en be
zit men zelfs sedert verleden jaar een afzon
derlijk geneeskundig tijdschrift, dat uitslui
tend aan de geneeskundige luchtvaart is ge
wijd (L'avion sanitaire). In ons land heeft
destijds de chef van den militairen vliegge-
neeskundigen dienst dr. Brouwer, een klein
vliegtuig voor ambulance-doeleinden inge
richt.
De K.L.M. heeft thans gestreefd naar een
meer moderne oplossing, die zich ook leent
voor vervoer over groote afstanden, zooals
bijv. van ernstige longpatiënten naar Zwit
serland of naar het Zuiden van Frankrijk en
dat zonder behoefte aan tusschenlandingen,
dus inet een actieradius van 1000 K.M. Vee
ring ruimte, ventilatie en verwarming zou
den aan hooge eischen moeten voldoen. Zoo
werd de keus wel beperkt tot de moderne
verkeersvliegtuigen. Een daarvan werd uit
sluitend voor dit doel ingericht. Daartoe
werd een Fokker van het type 7b gebruikt.
In de cabine bevindt zich een veerend ap
paraat, waarop een ziekenraam volgens de
Mooy is aangebracht, een en ander volgens
de beproefd gebleken constructie van den
heer dé Winter, voorzitter van de transport
colonne van het Roode Kruis in Den Helder.
Ook andere brancardtypen kunnen op dit on
derstel worden bevestigd, zoodat de patiënt
eenmaal op de brancard thuis of in een zie
kenhuis gebracht, zonder verbedding kan
worden vervoerd naar het huis of ziekenin-
richting van bestemming. Boven zijn hoofd
kan een verstelbare spiegel worden aange
bracht, zoodat hij of zij naar buiten kan kij
ken, ais dat niet ongewenscht wordt geacht
In een hoek van de cabine is een kast aan
gebracht, die alles bevat, wat voor de ver
verpleegster en den eventueel vergezellenden
geneesheer onderweg kan worden noodig ge
acht. Dat stroomend water en een W.C. aan
wezig zijn, behoeft voor wie de moderne ver
keersvliegtuigen van naderbij kent, eigenlijk
geen betoog meer.
In de cabine is voldoende ruimte om be
halve de liggende patiënt nog twee personen
mede te nemen, die zich ruim kunnen bewe
gen. Alleen zal rekening moeten worden ge
houden met den toestand van den patiënt in
verband met de hoogte, waarop het vlieg
tuig zal kunnen vliegen. Als regel wordt n.1.
op 3000 M. hoogte gevlogen, wat voor som
mige patiënten om schade te voorkomen de
toediening van zuurstof noodig kan maken.
Ook longpatiënten met een kunstmatige
pneumothorax zullen voor een transport
daarop moeten worden „ingericht" (door
verlaging van de spanning in de borstholte).
In de naaste toekomst zal vooral in onze
overzeesche gewesten meer en meer ook voor
ambulancedoeleinden van vliegtuigen moeten
en kunnen worden gebruik gemaakt.
Naar de luchtvaartcorrespondent van de
Daily Telegraph meldt, heeft het Engelsche
ministerie van luchtvaart den prijs van
25.000 voor een verkeersvliegtuig van
middelbare grootte ingetrokken om de
eischen opnieuw te overwegen. In den tegen-
woordigen vorm wil de industrie er niet van
weten. De prijs zal verhoogd moeten worden
en de plannen gewijzigd, wil er voor de
vliegtuigindustrie aantrekkingskracht in zit
ten. Het oorspronkelijke plan beoogde een
verkeersvliegtuig te krijgen, dat grooter zou
zijn dan de Douglas en een hoogere snelheid
zou kunnen ontwikkelen. Men hoorde toen al
dadelijk de opmerking, dat het ontworpen
toestel te klein zou zijn voor de hoofdroutes
van het Britsche rijk en te groot voor de bin-
nenlandsche lijnen of de voedingslijnen en
de rijksroutes. Een nog grooter bezwaar was
het bedrag van den prijs. Het is bekend, dat
de onderzoekingen aan proeven, die tot de
huidige Douglas geleid hebben, in Ameri-
kaansch geld ongeveer 80.000 hebben ge
kost. En dat alleen al het ontwerpen en
bouwen van een toestel voor mededinging
naar den prijs van het luchtvaartministerie
50.000 zou kosten.
Het laatste bezwaar ten slotte, was dat er
geen enkele waarborg bestond, dat de fabri
kant van de bekroonde machine een order
zou krijgen voor de levering van een serie
dezer toestellen, terwijl de kans op nabestel
lingen van de niet bekroonde toestellen na
tuurlijk al heel gering zou zijn.
Provinciaal Tlieuivs
WIERMGEN
"Via Columbus Noorddeich Radio ont
ving de burgemeester dezer gemeente
Maandag het volgende telegram: „Auf
rückfahrt von Madedra sende ich von
nahe Texel allen Wieringeren herzlichst
frrüsse. (Get.) Wilhelm Kronprinz.
Vertaling: Op thuisreis van Madeira
zend ik, ter hoogte van Texel, alle Wie-
ringers de meest hartelijke groeten.
De St. Jozephgezellenvereeniging heeft
twee avonden, en beide keeren voor een uit
verkochte zaal, opgevoerd „Kruisvaart",
dramatischen schetst in 4 bedrijven.
Het tooneelspel gaat bij de katholieken
snel vooruit. Men besteedt meer zorg aan
grimeering, tooneel, uitspraak, kortom aan
alles. Deze keer is kapelaan de Nijs met
zijn jongens bijzonder geslaagd.
Als de leiding nu ook eens begint om het
rooken te verbieden en laat de jongelui tij
dens het spel hun mond houden.
De 1 Meidag is hier heel kalm verloo-
pen. Van propaganda of bijeenkomst was
geen sprake (dat gebeurt waarschijnlijk
a.s. Zondag). Om 11 uur kwam men echter
op de Nieuwe begraaf plaatst bijeen. Het 1
Mei comité schikte, bloemen op de graven
der partijgenooten, terwijl mej. Elzer na
mens hen sprak. Daarna verliet men den
doodenakker.
Het zuidelijk deel der gemeente waar,
vooral aan den Kennemerstraatweg veel
wordt gebouwd, wordt nog al stiefmoeder
lijk bedeeld met de voordeelen die de ge
meente biedt. De vuilniswagen ziet men
daar graag. Dit geldt ook voor de omgeving
van „Kapel". Het laatste gedeelte is zomers
ook verstoken van den sproeiwagen. Het
sproeien gebeurt soms als er bedevaarten
op komst zijn, doch alle verzoeken aan B. en
W. sorteeren tot heden geen effect. Het zou
toch niet erg zijn, wordt geklaagd, dat
wij, die mede de lasten dragen, ook iets van
de voordeelen kregen.
1 Mei-feest.
Woensdagavond werd het Mei-feest der
moderne arbeidersbeweging gehouden in
hotel „Concordia" te Langendijk. Ongeveer
250 personen waren aanwezig.
Na een openingswoord van den heer J. van
den Abeele verkreeg de heer N. L. Palar uit
Amsterdam het woord en sprak de Mei-rede
uit. Spr. schetste de beteekenis van den
1 Mei-dag voor de moderne arbeidersbewe
ging. Het is een schandelijke diefstal, dat de
nationaal socialisten van dezen dag der ar
beiders gebruik maken, om de massa achter
zich te krijgen, die door de zes jaar lange
crisis een gemakkelijke prooi is voor hen, die
beloven. Het fascisme tegen de soc. arbei
dersbeweging is de laatste geniale zet van
het kapitalisme, om zich te handhaven. Het
fascisme is 't grootste gevaar voor den vrede
Spr. schetste de uitbreiding van de lucht
vloot van Duitschland en de gevolgen, de be
wapeningswedloop van alle landen. Hierna
behandelde hij uitvoerig de resultaten
van de zusterpartijen in het buitenland en de
vervolgingen, waaraan men in sommige lan
den bloot staat. In ons land kwam de N.S.B
de reactie te hulp tegen de soc. arb. beweging
De metselaars zijn gaan staken, meneer, maar de
loodgieters zeiden dat ze niet konden wachten."
(Passing Show).
S.D.A.P. en N.V.V. waren echter paraat.
De verkiezingsuits'agen hebben bewe
zen, dat de S.D.A.P. als een rots in de
branding staat. De politiek van de hui
dige regeering geeft voedsel aan het
fascisme. Hierna besprak spr. het be
zuinigingsplan der regeering en het
Nederlandsche Plan van den Arbeid De
tegenstelling is dat Colijn wil „aanpas
sen" en het Plan van den Arbeid wil
„aanpakken".
Na een uitvoerige uiteenzetting wekte
spr. op bij de a.s gemeenteraadsverkie
zingen de uiterste krachten in te span
nen.
Hierna vertolkte de tooneelvereeni-
ging S. D. D. A. het tooneelstuk „Vergul
de Leugens", wat op verdienstelijke
wijze geschiedde en waarmee men een
buitengewoon succes oogstte.
Woensdag werd door de afd. der
S. D. A. P. het 1 Meifeest gevierd onder
leiding van den heer P. Hart. In den
vroegen morgen gingen eenige leden
naar de begraafplaats, waar bloemen
gelegd werden op de graven van over
leden partijgenooten, waarbij de voorzit
ter een ernstig woord sprak. De dag
werd voortgezet met een fietstocht en
per autobus naar Bergen, Schoorl en
Camperduin, waar gepauzeerd werd.
Terug werd op het sportveld te Koedijk
een voetbalwedstrijd gehouden, en wer
den door de dames eenige dansspelen
gegeven. De voorzitter besprak de betee
kenis van den len Mei en besprak de ge
houden Statenverkiezing, waarbij de
partij krachtig stand heeft gehouden
tegen de zuigkracht die van andere par
tijen uitging.
Hij wekte op stand te houden bij
de komende Gemeenteraadsverkiezing,
daar de partij wil werken voor een ge
ordende maatschappij, voor vrijheid,
arbeid en brood. Des avonds ging men
in optocht met borden met verschillen
de leuzen naar Bergen, waar het laatste
gedeelte van den dag werd volgemaakt.
Een belangrijk aantal jonge krachten
nam aan den optocht, waarbij de afd.
Koedijk ruim vertegenwoordigd was,
deel. Het was mooi weer en een goed
geslaagde dag.
Dinsdag heeft het bestuur van de
tuinbouwvereeniging „de West" on het
Landbouwhuis te Alkmaar, met het in
orde brengen der teeltvergunningen een
succesvolle dag gehad. Veel fouten wa
ren gemaakt door de tuinders zelf bij de
registratie in 1933 opgegeven.
De Stct. van 1 Mei bevat het Kon Besluit
tot verlenging van den tijd van 8 maanden
ingaande 1 Mei, van de contingenteering
van papier en papierwaren.
£atuü ett Juitiéeuio
Naar wij vernemen, zal de Staatscourant
van hedenavond een K. B. bevatten, waarbij
de invoer van paarden voor den tijd van 1
jaar te rekenen van 1 Mei af is gecontingen-
teerd Deze contingen'eering omvat paarden
van 3 jaar en ouder, welke ten minste één
maal hebben gewisseld en een schofthoogte
vat 1 45 M. hebben, alsmede paarden, dre
nog r.iet hebben gewisseld en jonger ziju
dan drie jaar. Het percertage vac den toe-
gestanen invoer is bepaald op 100 van het
aantal stuks, dat in de jaren 1931, 1932 en
1933 is ingevoerd.
Stad ett Omgeving.
IJSCOWAOENS EN STRAATRUMOER.
Het zachtere lenteweer is doorgebroken
en tegelijkertijd zijn de ijsco-venters weer in
de straten verschenen.
In verband daarmede heeft een huismoeder
ons het volgende geschreven:
Ik gun de ijsco-mannen gaarne een boter
ham maar kan hun komst niet met vreugde
begroeten.
Waarom moeten wij weer van den vroegen
morgen tot den laten avond geplaagd wor
den door het bellawaai, dikwijls 's avonds
heel laat nog als alle kinderen slapen.
Groentenventers, haringwagens en zoove-
len die op straat venten, dragen toch ook
geen voortdurend luidende bellen.
Bedenkt men wel, dat al dit lawaai bo
vendien nog dubbel irriteerend op kinderen
werkt, die weten, dat er iets lekkers voorbij
gaat en pogingen doen hun ouders tot koo-
pen over te halen? In dezen tijd, nu zoo wei
nig voor de kinderen gemist kan worden
zijn deze ijsco-bellen een marteling voor
ouders en kinderen. Er wordt gestreefd naar
beperking van het straatrumoer. Zou onze
politie hier allereerst niet die beperking
kunnen opleggen?
JUBILEUM BIJ DE GEMEENTE-
REINIGING.
Vandaag herdacht de heer K. Asjes
den dag dat hij voor 25 jaar in dienst
br de gemeente-reiniging kwam.
Een deputatie, bestaande uit den wet
houder, voorzitter der commissie van
bijstand voor de reiniging, den heer T.
Bonsema, den directeur der reiniging en
de beide opzichters, kwam hedenmorgen
den jubilaris haar gelukwenschen aan
bieden.
De wethouder sprak op sympathieke
wijze een toepasselijk woord en over
handigde den jubilaris een bronzen ju-
bi'eumpenning.
De heer Grootegoed feliciteerde den
heer Asjes eveneens en bood hem na
mens het gemeentebestuur eer. enve
loppe met inhoud aan.
Vervolgens boden de collega's van
de jubilaris bij monde van den heer
IDeecAeeUM
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 2 Mei.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te de Bilt.
Hoogste barometerstand 771,3 m.M. te
Hannover.
Laagste barometerstand 756,8 m.M. te
Vest Manör.
Verwachting, geldig tot den avond van
3 Mei:
Zwakke tot matige zuid-oostelijke tot zui
delijke wind; half tot licht bewolkt; droog
weer; lichte nachtvorst; iets zachter over
dag.
Het gebied van hooge druk verplaatste
zich naar het vasteland en breidde zich naar
alle zijden uit. In het oosten ligt nog de
rug van de depressie, die zoo groote koude
bracht en nog sneeuw veroorzaakt in Polen
en Silezië. Het gehee'e oosten ligt nog onder
een sneeuwdek.
In centraal-Europa is de lucht thans
overal opgeklaard. Bij de groote koude en
droogte in de bovenlucht kwam het in ons
land tot matige nachtvorst. In de bergstre
ken komen nog uiterst lage temperaturen
voor. Te Santis en het Jungfraujoch resp.
2500 en 3500 M. melden 12 en 17 gr.
In onze omgeving werd het op groote
hoogte echter warmer. De oceaan-depressie
blijft stationnair en o'ringt nauwelijks verder
naar et oosten door. Behalve in het hooge
noorden viel nergens meer neerslag van be
teekenis. Het is te verwachten, dat in onze
omgeving de koude geleidelijk zal wijken
voor vaster weer.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en andere voertuigen 7.56 uur licht op.
P. Mulder hom een fauteuil aan, terwijl
ook van andore zij don do heer Asjes vele
blijken van belangstelling mocht ont
vangen, waaronder verscheidene bloem-
sfr.kken en cadoaux.
De heer Asjes bedankte de aanwezigen
voor de belangstelling en verzocht den
wethouder en de directie zijn specialen
dank aan het gemeentebestuur te willen
overbrengen.
EEN JUBILEUM.
Gister herdacht de heer D. Leegwater den
dag, waarop hij voor 25 jaar, eerst als mole
naar en later als motordrijver, in den Polder
Overdie en Achtermeer werd aangesteld.
Het polderbestuur heeft dezen trouwen
werker gistermiddag in zijn woning bij
monde van den voorzitter, den heer D. J.
Govers, hulde en dank gebracht, waarbij een
blijvend aandenken werd overhandigd.
De jubilaris heeft daarvoor zijn dank be
tuigd.
HOND KOMEN AANLOOPEN.
Do inspecteur van Dierenbescherming
verzoekt ons mede te deelen, dat bij den
coiffeur Dik, Ritsevoort, alhier, is ko
men aanloópen een fox-hond met een
bruinen snuit met zwarte vlek. Het dier
is een reu.
AUTO-BOTSING.
Hedenmorgen om 11 uur had op den
hoek Emma6traatNieuwlan dersingel
een botsing plaats tusschen een vracht
auto komende van den Nieuwlan der-
singel en een auto, komende uit de
Emmastraat. Door een elkaar verkeerd
begrijpen volgde een botsing. Van de
auto werden hierdoor de bumper bescha
digd en de spatborden; van de vracht
auto werd het achterspatbord bescha
digd.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Hollands Noorderkwartier te Alkmaar
had in Januari aan den minister van Water
staat een verzoek gericht, om veiligheids
maatregelen te treffen bij de pontveren van
het Noord zeekanaal, zulks naar aanleiding
van de verschillende ongevallen bij het pont-
veer van de Hembrug.
Thans is van den minister van Waterstaat
bericht ingekomen, dat aan het verzoek zal
worden voldaan en dat besloten is tot het
plaatsen van afsluitboomen bij alle aartleg-
bruggen van de veren nabij de Hembrug en
te Buitenhuizen. Bij het pontveer te Velsen
zijn in verband met de afwijkende constructie
van de aanlegplaatsen steeds afsluitboomen
aanwezig geweest.
Ook is verbetering van de verlichting van
de aanlegplaatsen der veren nabij de Hem
brug en te Buitenhuizen met de naaste om
geving in voorbereiding. De minister is van
meening, dat na deze verbeteringen de veilig
heidsmaatregelen bij de veren over het
Noordzeekanaal bezwaarlijk nog uit te brei
den zijn-