De wereldtentoonstelling te Brussel. -#• - y £uchtuaact Macktbecichten ARTIKELEN TEGEN DE v. VRIJMETSELARIJ. Redacteur vrijgesproken. De moord in den grooten IJ-polder. Verd. voor de rechtbank. Korte samenvatting. Getuigenverhoor. Het meisje van het slachtoffer wordt gehoord. AUTOMATISCHE OPENING VAN PARACHUTES. HET VLIEGTUIG KWAM ER GOED AF De gevaren van sleepantennes. Wat er te zien is. in het Nederlandsch paviljoen JEAN BATTEN TE BATAVIA. Voor den tweeden keer. Angstige oogenblikken boven de Timor- Zee. IN MILITAIRE VLIEGTUIGEN BOTSING GEKOMEN. Twee dooden. PLANNEN VAN CAMPBELL BLACK. Vier recordvluchten met een super-Cornet. De Haagsche rechtbank deed heden uit spraak in de zaak tegen den hoofdredacteur van het dagblad de „Residentiebode" S. B. te den Haag, tegen wien door het O. M. 'n geldboete van 100 subsidiair 50 dagen is geëischt terzake dat hij in genoemd blad een tweetal artikelen heeft opgenomen naar aanleiding waarvan de tegewoordige groot meester der orde van vrijmetselaren in Ne derland een aanklacht tegen hem indiende. Deze artikelen werden resectievelijk ge plaatst in het nummer van 13 October 1934 onder het opschrift „De vrijmetselarij en de Baltische staten" en in het nummer van 30 October onder het opschrift „Loge en Koningsmoord". De rechtbank achtte de te- laste gelegde smaad niet bewezen en sprak den verdachte vrij. KANTONRECHTFR- PLAATSVERVANGER. Bij kon. besluit is met ingang van 20 Mei a.s herbenoemd tot kantonrechter plaatsvervanger in het kanton Alkmaar, onze stadgenoot Mr. P. Langeveld. De Vijfde Kamer der Amster- damsche arrondissementsrechtbank, onder presidium van mr. Briët, be handelde hedenmorgen de strafzaak tegen den boerenknecht C. S., die er van wordt verdacht in den nacht van 27 op 28 September 1933 den 26-jarigen boerenknecht Gerrit Ver hoeven te hebben doodgeschoten. Het was in den nacht van 27 op 28 Sep tember, te omstreeks kwart over twaalf, dat de landbouwersknecht Verhoeven, die aan den1 Nieuwenweg in den Grooten IJpolder woonde, achter de Hornhoeve met zijn meisje Jannetje Selser, met wie hij sinds eenige maanden omgang had, stond te praten. Toen het meisje en de jongen korten tijd later in een klein schuurtje verdwenen, hoorden zij voetstappen op het erf. De deur van de schuur werd opengeworpen en voor hen stond een onbekende jongeman, die in zijn rechterhand een electrische zaklantaarn hield en deze op de beide jonge menschen richtte. Nauwelijks had de jongeman ontzet uitgeroepen: „Arie, wat doe je hier" of de onbekende trok een revolver, waarmee hij een schot op den boerenknecht loste, dat hem in de borst trof. Na dezen laaghartigen aanslag sloeg de dader op de vlucht. De getroffene strompelde, geholpen door zijn meisje, naar de dichtbijzijnde woning. Eenige oogenlbikken later blies hij den laat- sten adem uit. Aanvankelijk had het onderzoek der politie geen succes, niemand scheen den dader te kennen. Op 7 October arresteerde men den jongeman C. S., die vrij goed aan het vage signalement, dat het meisje van V. kon op geven, beantwoordde. De arrestant kon geen alibi opgeven, hij herinnerde zich niet, waar hij in den bewusten nacht was geweest. Hoe wel het bewijsmateriaal vrij zwak was, hield men den man eenigen tijd in hechtenis, doch toen het verdere onderzoek geen resultaten opleverde, moest men hem wel op vrije voe ten stellen. Nooit zou in deze moordzaak misschien eenig licht zijn gekomen, wanneer twee ge vangenen, die in de strafgevangenis te Haar lem zaten, in December van het vorig jaar niet opzienbarende verklaringen tegenover den directeur hadden afgelegd, die een grond van waarheid bleken te bevatten. De twee gedetineerden vertelden, dat zij twee mannen kenden, die wisten wie de moordenaar was. Zij noemden als dader C. S., die vroeger gearresteerd was geweest. S. zou kort na den fatalen nacht aan een van zijn kennissen de revolver in bewaring hebben gegeven en aan den ander een tabaks doos met revolverpatronen. Deze zou na eenigen tijd de doos in een der Amsterdam- sche grachten hebben geworpen. Na lang dreggen werd de tabaksdoos inderdaad ge vonden. Nu ging men op zoek naar S., die op dat oogenblik voor een ander delict in de strafgevangenis te Haarlem gedetineerd bleek; terzake diefstal van fietsen is hij op 27 December j.1. veroordeeld tot tien maan den gevangenisstraf met aftrek van preven tief. Het uitvoerig onderzoek, dat in deze moordzaak werd ingesteld, bracht nog meer bezwarend materiaal naar voren. Door het O. M. zijn dertig getuigen a charge opgeroepen, o.w. dr. H. J. Overbeek en dr. J. P. L. Hulst. Verdachte wordt verdedigd door mr. H. G. Stibbe. Hem is doodslag subs. zwa re mishandeling den dood tengevolge hebbend ten laste gelegd. Verdachte is een kleine gedrongen figuur, het gezicht heeft een Slavisch type. Als de rechtbank binnen komt, staat hij rustig op om te antwoorden op de vele korte vragen, die de president hem stelt. Als eerste getuige-deskundige komt dan J. P. Pompe voor het getuigenhekje. De deskundige heeft de sectie verricht en geconstateerd, dat de richting van het kogelkanaal van links onder naar rechtsboven in het lichaam loopt. Hier uit behoeft niet te worden geconclu deerd, dat de beide mannen pal tegen over elkaar stonden. Met eenige foto's verduidelijkt deskundige zijn verkla ringen. Vervolgens wordt dr. J. P. L. Hulst, die mede de sectie heeft verricht, ge hoord. De in de Prinsengracht gevonden patronen zijn onderzocht; er zijn enkele aanwijzingen, dat die patronen hebben gezeten in het niagazijn van een revol ver, waaruit de doodelijke schoten zijn gelost. Voorts verklaart de deskundige dat de dood door de kogelwonde is veroor- Getuige Bakker, rechercheur van po litie, heeft met een collega zekeren La P. aan een verhoor onderworpen. Deze deelde hen mede, waar indertijd de ta baksdoos met patronen in de Prinsen gracht was gegooid. Er was gedregd en tenslotte had men de doos gevonden. Verschillende getuigen worden ver volgens gehoord over formeele kwesties Een politieman komt dan voor het hekje en vertelt, dat hij eenigen tijd voor het gebeurde een getrouwde vrouw, die met S. een duo-rit op diens motorfiets had gemaakt, heeft gehoord, naar aan leiding van een motorongeluk. Die vrouw vertelde bij die gelegenheid, dat zü op de kamer van S. een revolver met een doosje patronen had gezien. President: vraag S. wat hij daarvan zegt. Verdachte vindt het net als de presi dent, vreemd. Maar een verklaring kan hij er niet van geven. Een gevangenbewaarder, die ver dachte heeft geobserveerd met het oog op lichthandigheid, legt hierover een verklaring af. De 27-jarige Jannetje Selzer het meisje van den verslagene komt dan voor. Ze kent ver dachte niet, nooit gezien, zegt ze eenvoudig. Zij verklaarde, dat zij, toen zij afscheid stond te nemen van Verhoeven, voetstappen hoor de en iemand de schuur binnen kwam. Getuige verklaart dan, dat zij verdachte niet als den dader herkent, wel was hij ook een kort gedrongen figuur. De President vraagt wat voor stem de dader had, waarop getuige antwoordt, dat deze een erg zware stem had. Zij vertelt uitvoerig wat er dien avond pre cies is gebeurd. Vlak voor het schot viel, had Verhoeven geroepen: „Arie, wat doe je hier?" Toen schoot de onbe kende. Gerrit werd getroffen, strompel de naar de keuken en overleed spoedig daarna. Getuige heeft haar verloofde nog gevraagd wie Arie was, maar geen antwoord meer gekregen. Alleen zei Gerrit: „De moordenaar". Getuige vertelt dan nog, dat er op het erf een hond was, die direct aansloeg wanneer er vreemden kwamen. Een zuster van de vorige getuige heeft gehoord, dat de hond gromde. Getuige J. Verhoeven, een broer van den verslagene, zegt, dat hij ook niet weet, dat er nog meer jongens achter het meisje van zijn broer aanliepen. Hij weet ook niets van een vijand, waarvoor zijn broer bang zou zijn. Getuige kent den verdachte wel, omdat deze in den IJpolder placht te werken. Ger rit en Kees S. (verdachte) kenden elkaar wel. De verdediger vraagt J. Verhoeven, of hij gelooft, dat S. den moord heeft gepleegd. Getuige antwoordde ontkennend. Verdachte vroeg aan getuige, of de recher cheur hem niet had gezegd, dat hij moest zeggen, dat hij zijn broer had doodgescho ten. Getuige legt de zaak uit en deelde mede, dat hij aan S. moest „vragen" of hij zijn broer had vermoord. Te Leningrad is met succes een automa tisch toestel voor de opening van parachutes beproefd, dat ontworpen is door het Experi- menteele instituut van het volkscommissa riaat voor de zware industrie. Het apparaat is beproefd door den parachute-springer Zi- bajef, die op een hoogte van 800 meter zijn vliegtuig verliet met een parachute, die pre cies op 5.5 seconden was ingesteld en inder daad voltrok de opening van de parachute zich nauwkeurig binnen dezen tijd. Een Dragon van de Provincial Airways, dat dezer dagen van Huil kwam, naderde Southampton toen de piloot zijn sleepanten- ne begon in te draaien. Toen nog 20 voet kabel onder aan den romp hing, kreeg het vliegtuig plotseling een ongewonen schok door een windstoot, tengevolge waarvan het looden gewicht aan het uiteinde van de an tenne naar voren werd geslingerd. Hier door kwam de antenne in aanraking met een van de luchtschroeven en het gewicht werd door den zijwand van de cabine naar bin nen geslingerd en beschadigde het' radiotoe stel. Hiermede is een nieuw gevaar ontdekt, waaraan paal en perk moet worden gesteld, want ware de piloot door het gewicht ge troffen, dan zou er weer een ongeluk te be treuren zijn geweest, waarvan de oorzaak nooit zou zijn op te sporen. De vraag moet dan ook worden gesteld of deze sleepanten nes niet uit den tijd zijn, nu wij thuis radio ontvangst kunnen verkrijgen door bevesti ging van een stalen raamkozijn of iets derge lijks. Iange-afstand machine ter wereld zou worden. De eerste vlucht zal geschieden in Juli naar Kaapstad en terug; de tweede naar Canada en terug; de derde naar het Verre Oosten en de vierde naar een nog onbekende bestemming. Deze mededeelingen zijn gedaan door de actrice Florence Desmond, met wie Campbell Black onlangs in het huwelijk is getreden bij de opening van de nieuwe Firbeck Country Club, bij Sheffield. Van het particuliere vliegveld van deze club zal Campbell Black zijn toch ten beginnen. De vluchten zullen worden gefnancierd door een inwoner van Shef field en de kosten worden geschat op op 4Ö.OOO pd. st. (Van onzen reisredacteur)» Jean Batten heeft, zooals men weet, op haar vlucht van Australië ook Ned. Indië aangedaan. De Java Bode geeft van haar aankomst te Batavia het volgende verslag: Zaterdagmiddag 13 April om 2.30 uur vloog een kleine tweedekker, een Gipsy I-Moth, over de loods van de K.N.I.L.M. op het vliegveld Tjililitan en om 2.35 stapte een lieftallig Nieuw-Zeelandsch meisje, gekleed in een overall, het vliegtuigje uit, verwel komd door een vertegenwoordiger der B.P. M. en eenige andere belangstellenden. „Zoodra ik wat gedronken en mij wat heb opgefrischt sta ik te uwer beschikking", zeide zij ons, en in een kleine processie trokken wij naar de wachtkamer. Hadden de telegram men niet reeds gemeld dat Jean boven Timor- zee eenige benauwde oogenblikken had door gemaakt, toen zij met haar toestel, dat reeds 5% jaar oud is, van 6000 tot 2000 voet hoogte viel? Wat is er nu eigenlijk precies boven de Timor-zee gebeurd? Wel, ik was juist tot de minder aange name ontdekking gekomen, dat er een flinke storm kwam opzetten, toen eenklaps mijn motor onregelmatig begon te loopen. Onder mij lag de Timor-zee en in de snelle vlucht Ijegon het vliegtuig te dalen Ik werkte wat ik kon om den motor weer regelmatig aan het loopen te krijgen en slaagde daar in, toen ik nog op een hoogte van 2000 voet was In 3 minuten tijd, welke mij wel drie jaren toeschenen, was ik 4000 voet gevallen! Voor geen millioen pond wil ik dat nog eens over doen", zuchtte Jean, „en ik wil gerust weten, dat ik eenige benauwde oogenblikken heb medegemaaktMaar ik tracht dit alles maar weer zoo spoedig mogelijk te vergeten en ben blij dat ik op 6000 voet vloog, zoodat ik gelegenheid heb gehad den motor nog op tijd op gang te krijgen. De oorzaak? Och ik denk, dat iets in de brandstof heeft bevonden dat daar niet in hoorde. En dan vertelt de koene vliegster ons, dat zij naar Engeland wil vliegen en daar denkt te blijven. Zij heeft het op haar tocht met het weer niet bijzonder getroffen en vloog van Soera- baja naar Tjililitan nagenoeg doorloopend is regenbuien. Maar nu gaan wij eens kijken, zeide miss Batten tegen den vertegenwoordiger van de Shell, wat of wij aan de machine kun nen doen, waarna zij met een vriendelijk 'achje afscheid van ons nam. Zooals velen zich nog wel zullen herinne ren, heeft Jean Batten verleden jaar een tocht Engeland—Australië gemaakt, op welke vlucht zij 5 Mei 1.1. op Tjililitan landde. Zij is den volgenden morgen om 6.30 uur naar Singapore vertrokken. In de nabijeid van Chateauroux zijn op on geveer 1000 meter hoogte twee militaire vliegtuigen met elkaar in botsing gekomen. Een der toestellen werd radicaal in tweeën gesneden. Twee van de drie inzittenden der bejde vliegtuigen vonden den dood; de derde kon zich redden met behulp van een para chute. Reuter meldt uit Sheffield: Tn het aanstaande zomerseizoen zal Campbell Black, die tezamen met C. W. A. Scott de Melbourne race heeft gewon nen, vier recordvluchten ondernemen. Hij laat hiervoor een Super Cornet ma- c!4h0 bouwen, die de snelste en grootste ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 1 Mei 1935. Op de heden gehouden veiling werd betaald voor: Aard appelen per 100 K.G. 2.20; Aardbeien per 100 doos 11—15; Andijvie per 100 st 1.40—3.70; Bloemkool le s. 12.50— 17.50 en 2e s. 810; Gele kool per 100 K.G. 11.90; Kropsla per 100 st. 14.30; Komkommers per 100 stuks 9—13; Prei per 100 bos 2.905.80; Postelein per bakje 0.921.03; Rabar- ijer 1.50—4, Raapstelen 1.20—1.80, Radijs 1.502.40 en Selderie 1.20— 3.20; Spinazie per gr. bak 1639 cent; Wortelen per 100 bos 9—11.50; Witlof le s. 7—9 en 2es. 46 p. 100 pond. HOORN, 2 Mei 1935. Op de heden ge houden kaasmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 7 stapels kleine fabriekskaas 12; 2 stapels kleine boerenkaas 12. Totaal 9 stapels, wegende 10687 K.G. De handel was matig. SCHAGEN, 2 Mei 1935. Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 2 Paarden 200325; 12 Pinkstieren 70—140; 433 Geldekoeien mag.) 80140; 40 Geldekoeien (vette) 150—250; 70 Kalfkoeien 130-/ 190; 80 Pinken 70—110; 271 Nuchtere kalveren 310; 40 Schapen (vette) 14 21; 189 Overhouders 1114; 4 Bokken en geiten 4—6; 25 Varkens (mag.) 18—24; 17 Varkens (vette) per K.G. 37—38 cent; 152 Biggen 12—16; Konijnen 0.50—1.50; Kippen 50—75 ct. 28 Kalkoeneieren 3J 3.10; 5000 Eend eieren 1.701.80 en 10000 stuks kip eieren, waarvan aanvoer en prijzen als volgt: 54—56 1.80—f 1.90, 56-58 1.90-/ 2, 58—60 1.90—2.10, 60—62 2—2.20 en 62—65 2.10—2.50, klei ne witte 1.60. BROEK OP LANGENDIJK, 2 Mei '35 Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 22000 K.G. Gele kooi 1 1.70; 23000 K.G. D. witte kool 0.701.60; 11400 K.G. Bieten 0.60; 2800 K.G. Peen 0.60 1.10, alles per 103 K.G. WARMENHUIZEN, 1 Mei 1935. Gele kool le en 2e s. 1D. witte kool 0.80— 1.10, 2e s. 0.70. Aanvoer: 4500 K.G. Gele kool en 3500 K.G. D. witte kool NOORDSCHARWOUDE, I Mei 1935. 1325 K.G. Peen 1.30; 9800 K.G. Gele kool 1—/ 1.60 en 11000 K.G. D. witte kool l .L3M IM alles per 1QQ KA Weet iedere Nederlander eigenlijk wel pre cies, hoe een moderne schutsluis werkt? Men kan het op de Nederlandsche afdeeling van de wereldtentoonstelling te Brussel zien, waar een maquette van de schutsluis te Del den in werking is, vervaardigd door het wa terbouwkundig laboratorium te Delft. On middellijk na de ingangsdeuren gepasseerd te zijn, loopt men op dit fraaie werkstuk toe, dat ook aan buitenlanders een goeden indruk geeft van zulk een voor ons land zoo typee rend kunstwerk. De heele eerste afdeeling van het Nederlandsche paviljoen is meeren- deels aan onze openbare werken gewijd. Dat is voor een land als het onze, met zijn vele kanalen, bruggen en sluizen, zijn we reldberoemde havens en zijn modern wegen net in wording, zeer goed gezien. Behalve deze schutsluis met zijn hefdeu- ren in werking, is er een groote maquette van de Noorderschutsluis te IJmuiden, de grootste ter wereld, waarin een groote oceaanstoomer en een flink vrachtschip sa men te schutten liggen, terwijl er nog ruim te aan alle kanten overblijft. Daarbij sluit aan een inzending van de Zuiderzeewerken met een groote kaart van dë drooggelegde Wieringermeer, met dorpen, wegen, kanalen en slooten. Twee maquettes zijn daarbij van boerderijen. Een goed beeld van de werk zaamheden geven verschillende fraaie foto's van de afsluiting, de drooglegging, de land- bouwwerkzaamheden in den nieuwen polder en gezichten op de dorpen Middenmeer en Slootdorp. Een groote kaart van den nieu wen waterweg van Rotterdam naar zee hangt hiernaast, waarbij ook een indruk wordt ge geven van de belangrijkheid der steden, die daaraan gelegen zijn. Wat men heeft moeten doen, om ze voor de groote zeeschepen toe gankelijk te maken en te houden, laten de kaarten zien, die de diepte v.d. Waterweg en zijn uitmonding aangeven op verschillende jaren van de vorige en van aeze eeuw. Nog meer kaarten zijn er aangebracht, meerendeels op hout geschilderd en in kleu ren, die met de omgeving geenszins detonee- ren. Een groote wandkaart vertoont de auto snelwegen en waterwegen van ons land en bij de afdeeling economische zaken aan de overzijde zijn het de verschillende industrieën die in haar geografische ligging worden ge demonstreerd. Een groot bord staat daar voor, voorzien van vele knoppen, met bij schriften in het Nederlandsch en Fransch. Wie nu wil weten, waar bijvoorbeeld ma chinefabrieken in Nederland zijn gevestigd, drukt op de desbetreffende knop en ziet op de kaart op verschillende plaatsen lichtjes opgloeien. Ook voor Nederlanders is het van gewicht, om hier te zien, in welke mate ons land geïndustrialiseerd is. Aan dienzelfden wand hangt een gestyleerde en daardoor voor vreemdelingen minder duidelijke kaart van de Noordzeebadplaatsen, met foto's en folders, een gemeenschappelijke inzending van particuliere zijde. Het Nederlandsche scheepbouwkundig proefstation te Wageningen, waar modellen van schepen beproefd worden op hun weer stand in het water bij verschillende snelhe den en waar ook de meest effectieve model len van scheepsschroeven worden uitgezocht, is er met duidelijk fotomateriaal aanwezig. Wat men voor het snelverkeer te land doet, is op gelukkige wijze gedemonstreerd door de inzending van de directie wegenverbete ring in E)en Haag van den rijkswaterstaat. Een groote kaart geeft een beeld van den nieuwen weg in aanleg van Den Haag naar Utrecht en Arnhem, die een zijtak krijgt, ko mende van Rotterdam, en een gaande naar Amsterdam. Hoe die zijwegen zullen aan sluiten zonder het doorgaand verkeer te hin deren, laat een andere kaart zien. Foto's van verschillende groote verkeersbruggen toonen aan wat op dit gebied de laatste jaren is ge presteerd. Nog veel meer is er in deze eerste afdee ling te zien. De zoutindustrie te Boekelo, de mijnindustrie (o.a. ook met een kaart met lichtjes, die correspondeeren met den verlich ten tekst ernaast) en het hoogovenbedrijf te IJmuiden hebben inzendingen naast elkaar, die dus alle betrekking hebben op semi-offi- cieele bedrijven in Nederland. Maquettes zijn er verder nog van de Nederlandsche maat schappij voor havenwerken, die in alle deelen der wereld belangrijke werken uitvoerde, van het staatsvisscherijbedrijf te IJmuiden, waar- bij een goed beeld van de moderne en uitge breide inrichting wordt gegeven, en een heel aardige van Schiphol, afkomstig van de oe- meentelijke handelsinrichtingen te Amster dam, weer met knoppen en correspondeeren- de lichtjes. Zulke dingen spreken duidelijker taal dan woorden en ook groote menschen hebben er plezier in! Daarnaast is nog een stand van de Nederlandsche kamer van koophandel te Brussel, die spoedig gereed zal zijn. Het pièce de milieu van deze eerste afdee ling wordt gevormd door een collectieve stand der Nederlandsche havensteden Am sterdam, Rotterdam, Dordrecht en Vlissin- gen. Ieder haven heeft een afzonderlijke vleu gel, waarin eigen expositie-materiaal op zeer kunstzinnige wijze is aangebracht. Deson dank is een zeer groote mate van eenheid ver kregen. Diorama s en kaarten, grafische voorstellin gen en afbeeldingen geven van al deze ha vens een duidelijk en overzichtelijk beeld waarbij het specifieke karakter van elk ervan goed naar voren komt. Duidelijk is hier ook te zien, hoe de crisis onze havensteden niet heeft gespaard, maar verblijdend is, dat de meeste grafieken weer een zij het dan st°reeren31" 6 oplevin& kunnen demon- Het middenstuk van het Nederland sche paviljoen, een meter hooger dan n?nHh gelegen' is het domein van landbouw, veeteelt, visscherij en bosch- ai61" ls/uimte gelaten, doordat alleen de wanden en een laag midden stuk exposities van deze vaderlandsche nnSneLbe^tten> SierliJ'ke hanken hooden tot zitten en een aandachtige beschouwing, hetgeen hier volkomen op zijn plaats is, daar deze bedrijven wor den voorgesteld door schilderijen van Nederlandsche kunstenaars, die er hier in geslaagd zijn, ondanks het eigen ka rakter van ieder werk, toch een zekere eenheid te bewaren. De opdracht, door den architect van het gebouw gesteld, om den horizon van alle schilderijen op dezelfde hoogte te houden, werkt in ruime mate tot, het scheppen van die eenheid mee. Onder elk schilderij is een klein kaartje van Nederland aange bracht, aangevende in schematische voorstelling, welke plaats elk onderdeel in het Nederlandsche bedrijfsleven in neemt. Middenin is een vijver met vis- schen, een geschenk van de Nederland sche Heidemaatschappij, omgeven door Boskoopsche producten, die telkens zul len worden verwisseld en ververscht. Dit middengedeelte geeft gelegenheid even op adem te komen na het vele, dat in het eerste gedeelte te zien is. Daarna kan men ook weer de noodige aandacht besteden aan het, weer een meter hoo ger gelegen, achterste gedeelte, dat op voortreffelijke wijze door een fraaie schildering van Charles Eyck op den achtergrond wordt afgesloten. Hier valt onmiddellijk in het oog een glazen tele fooncel, vooraan in het midden, van waaruit men rechtstreeks met Indië over Noordwijkradio en Bandoeng kan telefoneeren. Daarboven draait een we reldbol en daarboven hangt weer een klein vliegmachientje, dat nauwelijks opvalt, doch blijkbaar als symbool be doeld is van het verkeer, dat elders in deze afdeeling de volle aandacht vraagt. Het zijn, aan beide kanten, een stand van de K. L. M. en van de P. T. T., twee lettercombinaties, die wel geen nadere verklaring zullen behoeven. Uit hout ge zaagde kaarten spreiden zich hier voor den bezoeker uit, waarop, alweer met lichtjes, de verschillende post-, tele graaf- en telefoonverbindingen zijn aan gegeven en aan den anderen kant het uitgebreide Europeesche luchtnet en de trotsche Indië-route, de langste luchtlijn ter wereld, die straks twee maal per week in beide richtingen zal worden ge vlogen. Op duidelijke wijze is hierbij ook nog aangegeven, dat men tijdens de tentoonstelling zes maal per dag van Brussel naar Rotterdam en Amsterdam kan vliegen. Daarachter is het de afdeeling kolo niën, die tevens het sluitstuk vormt van d-» expositie in het hoofdgebouw. Het Koloniaal instituut geeft met wisselende dkrama'ss en maquetten een indruk van het beschavingswerk op medisch en cultureel gebied, dat in Indië wordt ge daan. Hoe een sawa wordt besproeid wordt er op verkleinde schaal gedemon streerd, een tinbaggermolen in het klein laat zien, hoe dit mineraal wordt ge wonnen. In het midden is er een zeer groote kaart van Nederlandsch Oost- Indië, gevvijd aan de scheepvaart, de luchtverbindingen en het radioverkeer. Tenslotte wordt hier ook in ruime mate de aandacht gevraagd voor allerlei In dische producten, waarvan sommige in verschillende stadia. Een groote zijzaal, langs het geheele gebouw gelegen, wordt ingenomen door de industrie. Deze zaal ligt wat verscho len, zoodat verscheidene bezoekers er misschien voorbij zullen gaan. Dat zou zeer zijn te betreuren, omdat er zooveel interessants is te zien, al geeft het hier geëxposeerde in geenen deele een volle dig beeld van wat ons land op industri eel gebied vermag. Vliegmachines, siga ren., stoffen, motoren, spoorwegrijtuigen, dranken, schaatsen, stofzuigers, leder waren, klokken zijn er allemaal te zien. Zeer belangwekkend zijn de talrijke scheepsmodellen, waaronder ook 't mo del van een groote hijschkraan. Do K.E.M.A., N.V. tot keuring van electro- technische materialen te Arnhem, heeft er een groote stand met maquettes van gebouwen en voorbeelden van modern ei; ctrotechnisch materiaal. In den docrrloop daarachter is een stand van de Nederlandsche spoorwegen en een van de Algemeene vereeniging voor vreemdelingenverkeer, bei'e met zeer interessante foto's en kaarten Aan het begin van de trapleuning, die hier naar beneden voert staat een prachtig® koperen gedreven vaas, product van Nederlandsche kunstnijverheid. Voor de vensters zijn glas-in-lood-ramen aange bracht, die laten zien, dat de moderne kunstenaars dit oude ambacht niet zijn vergeten. De trap afgaande komt men de stem mige eerehal, waar in het midden een eenvoudige vitrine staat met allerlei voorwerpen van vaderlandsdche kunst- nijveraars. Door de goede opstelling is in deze rustige omgeving een aandach tige beschouwing mogelijk. Ook fraaie «yecirnina van moderne boekdrukkunst zijn er te zien en warm-ruige handgewe- ve stoffen. Langs den wand hangen maskers van de acht Nederlandsche Nobelprijswinnaars, een getal, waar mede ons land verhoudingsgewijze alle andere landen voor is. Voor buitenlan ders had hier wel wat meer de aandacht op gevestigd kunnen worden. Geheel voor buitenlanders bedoeld is de Hollandsche boerderij, naast het groote gebouw, waarin de Nederlandsche landbouwproducten worden getoond, ive tuur lijk moesten hier weer verkleed® meisjes op klompen rondloopen, om het geheel attractief te maken. Gelukkig de" monstreert het hoofdgebouw duidelijk» dat er ook nog andere menschen in Ne- derj&üd wonen! «r*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8