B
Grootsche plannen met het Velser-pontveer
\]ul e*
FRIESCHE VLAG
TURNKRING-NIEUWS.
HERCULES FN HYGIEA.
SABELWEDSTRIJD TE ALKMAAR.
Binnenland
Verplaatsing en uitbreiding.
Verbreeding van het kanaal.
Doorgaand verkeer.
Kanaalverbreeding,
KANO-VAARDER VERDRONKEN.
Ongeval in de Coenhaven te
Amsterdam.
ZWIJNTJESJAGER TE OSS
GEPAKT.
AUTOMATIEK TE OSS
GEPLUNDERD.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
Twee daires gewond.
StaaUtoUdi
AUTOBOTSING BIJ HEUKELOM.
Vijf min of meer ernstig gewonden.
VAN EEN ZANDTREIN GEVALLEN.
POGING TOT ZELFMOORD.
In een kerk gepleegd.
BARON VAN HEEMSTRA, f
DRIJVENDE BOK RAMT
SPOORBRUG.
De brug ernstig beschadigd.
CENTRAAL GENOOTSCHAP VOOR
K1NDERHERSTELLINGS- EN
VACANT1EKOLONIES.
wordt Uw kotlie, indien
U deze drinkt met 1
'GECONCENTREERDE
KOFFIEMELK
„FRIESLAND" - LEEUWARDEN
P
en den bonds-voorzitter, den heer H. H.
Winters te Amsterdam.
De tocht was in twee afdeelingen ver
deeld, n.1. over 20 K.M. en 35 K.M.
Voor den 20 K. M. tocht waren ongeveer
100 deelnemers, terwijl 250 de 35 K.M. He
en. Met tempo werd aangegeven door den
eer Van Wijk, (gemiddeld 6 K.M. per uur).
Een aardige attentie was het, dat met bege
leiding van den Harmonie Appollo bij den
aanvang van den tweeden tocht een défilé
werd gehouden langs de woning van den
den heer Van Wijk.
De tochten zijn uitstekend verloopen; het
weer was koel, zoodat er weinig uitvallers
waren.
De uitslag was als volgt:
Groepen op 35 K.M.
1 Groep Spanbroek, die den Van Wijk be
ker in ontvangst mocht nemen.
2 Hercules te Midden-Beemster (prijs der
gem. Hoorn).
3 Hercules te Wormerveer.
Groepen op 20 K.M.
1 D. T. S. te Hoorn, na loting met 2
Wandelvereeniging te Hoorn.
3 H. B. S. te Hoorn.
Een prijs als grootste groep werd toege
kend aan Hercules te Wormerveer.
Idem voor de grootste groep uit Hoorn,
de Watersportvereniging aldaar.
Idem voor de grootste groep uit de rest
van Westfriesland, de groep Spanbroek.
Idem voor de verst wegkomende groep
Hercules te Wormerveer.
Grootste groep Junioren.
1 Tippelclub te Den Helder.
2 H. B- S. te Hoorn.
De prijzen bestonden uit lauwertakken,
medailles, enz.
De organiseerende vereeniging ontving
de bondsmedaille voor haar uitstekende or
ganisatie.
Als een bijzonderheid vermelden we nog,
dat aan dezen 35 K.M.-tocht werd deelgeno
men door den 51-jarigen Jansen te Rotter
dam.
Deze „tippelaar" was gistermiddag 2 uur
van Rotterdam vertrokken en arriveerde
Zondagmorgen 7 uur te Hoorn; hierna tip
pelde hij nog opgewekt de 35 K.M. mee.
Ongetwijfeld is deze Van Wijk-tocht
prachtig geslaagd: een uitnemende propa
ganda voor de wandelsport.
Zondag werd door de Turnkring de vol
gens het werkprogramma af te werken wan
deltocht gehouden. De route, die vanaf café
Ceres ging over Egmond aan den Hoef, Ber
gen, Kogendijk, weer naar het beginpunt,
werd zonder uitvallers afgelegd.
In Bergen werd in het café Onder de
Linden de inwendige mensch versterkt en in
vlot tempo de terugweg aanvaard.
Na afloop werd allen een aardige herin
neringsmedaille uitgere'
Turnen.
De gymnastiekvei .enigingen Hercules
en Hygiea te Noordrscbarwoude zijn op
de wedstrijden van den turnkring Hol
lands Noorderkwartier, gisteren te
Schagen gehouden weer met veel lauwe
ren uit den strijd gekomen. Niet minder
dan 41 prijzen werden behaald. De uit
slagen waren als volgt:
Driekamp dames: 9e vereenigingsprij6
met 1 punt verschil met Wieringen,
welke den eersten prijs in de wacht sleep
te. Personeele pr. Ie graad Tr. Nap le pr.
24K p.; le pr. en hoogste aantal punten
over het geheel A. van Dam 2GK p.;
Tweede graad: le pr. W. Mallekote 23lA
p.; N. Langedijk 2e pr. 21K p.; G. de Bak
ker 2e pr. 22 p.; M. van Die 2e pr. 22 p.;
N. Ludeke 2e pr. 22 K p.; R. Prijs 2e pr.
H p.; A. Koopman 3e pr. 21 p.; A. Jon-
>ker 3e pr. 21 p.; G. Keeman 20 H p.;
Derde graad: M. Hemke le pr.; R. Wa
genaar le pr. 23 M p.; A. Smak 2e pr.
22 p.; C. Slooves 2e pr. 21H p.; G. de
Ruiter 3e pr. 21 p.; N. Molenaar 3e pr.
20 p.T. de Waard 3e pr. 21 p.M. Mooij
3e pr. 21 p.; I. Jonker 3e pr. 21 p.; R.
Smit 3e pr. 20 K p.; M. Ootjers 3e pr. 21
P-; N. Glas 3e pr. 20 p.; G. Mulder 3e pr.
20 p.
Heeren vijfkamp: 2e vereenigings-
prijs. Personeele prijzen, le graad, le pr.
en hoogste aantal punten over het geheel
P-.Langedijk 43 p.; 2e graad: St. de Rijke
3e pr. 34 p.; G. de Geus 3e pr. 35 p.; 3e
graad: K. Heidsma 3e pr. 33 p.; Joh.
Welner 3e pr. 34 p.; 2e pr. J. Tauber 36
T>.; 2e pr. K. de Boer 36
Adspiranten, jongens, le vereenigings-
prijs, personeel, le graad: A. Boot 2e pr.
22 p.; p. Blom 3e pr. 21 p.
Meisjes 2e graad, 2e vereenigingsprijs.
In de 's avonds gehouden wedstrijd
■van de keurploeg behaalde mej. G. Ens
een 2e pr. met 42Y, p.; mej. Snooij van
Wieringen werd kampioene 1935 met een
puntental van 54 H.
Schermen.
Gisteren is alhier een zeer geanimeerde
wedstrijd gehouden onder de beproefde lei.
ding van den Amsterdamschen schermmees
ter N. Sjerp.
De uitslag is als volgt:
Gewonnen Ontvangen Gegeven
treffers
1
2.
3.
4.
5.
6
7.
8.
partijen
W. Bruinvis
J. v. d. Elburg
H. Hutter
J. L. Veerman
J. Pappe
B. Bruinvis
P. Langeveld
B. Castendijk
treffers
22
23
25
26
27
27
29
32
32
27
28
28
27
27
21
21
De geruchten, dat het pontveer over het
Noordzeekanaal te Velsen zal verdwijnen,
in verband met de plannen voor den bouw
van een brug of een tunnel, duiken telkens
weer op. Zij zijn blijkbaar even hardnekkig
als ongegrond, want wat er ook kome, een
brug of een tunnel, het pontveer zal in ieder
geval blijven bestaan. Zelfs is het waar
schijnlijk, dat de veerdienst, zoolang er nog
geen brug of tunnel is, een uitbreiding zal
ondergaan en op een gunstiger plaats zal
komen te liggen, zoo schrijft de Haarlem-
sche correspondent van de Tel.
Dezer dagen zijn uitgewerkte plannen bij
het departement van waterstaat ingediend
en naar wij vernemen maken zij een groote
kans te worden goedgekeurd en uitgevoerd.
Men kan er uit zien, dat er, juist in ver
band met de in studie genomen vaste oever
verbinding. geen sprake van is, dat de veer
dienst in de toekomst gemist kan worden.
Als men van de richting Haarlem langs
den breeden Rijksweg de Velserpont nadert,
maakt de weg een vrij scherpe bocht naar
links, op de plaats waar de nieuwe beton
weg naar Amsterdam rechts-af gaat. Die
bocht naar links is noodig om bij de pont te
komen en verder IJmuiden of Beverwijk te
bereiken. Denkt men zich den Rijksweg ech
ter recht doorgetrokken tot aan het Noord
zeekanaal, dan sluit deze aan met den gepro-
jecteerden primairen weg naar Alkmaar.
Het plan is nu gemaakt om den veerpont-
dienst naar dit punt te verplaatsen, dus een
paar honderd meter ten oosten van den hui-
digen aanlegsteiger. Alles is breeder en rui
mer van opzet. In plaats van drie zijn er vier
banen geprojecteerd, waarbij desnoods ge
bruik kan worden gemaakt van zes of zeven
moderne stoomponten. Het hinderlijke wach
ten in één of twee lange files zal een einde
nemen, want alvorens de aanlegsteiger
wordt bereikt passeert men een groot plein,
waar de auto's en andere voertuigen tus-
schen twee smalle trottoirs rijden en worden
opgesteld. Er zijn acht tot tien van dergelij
ke verkeersgeulen, waarvan elk een „inhoud"
heeft, gelijk aan die van één pont.
Is de pont aangekomen en gelost dan rijdt
de rij voertuigen welke zich tusschen twee
trottois bevindt op de pont en deze is daar
mede gevuld. Hetzelfde gebeurt met de an
dere rijen voor de daarbij behoorende pon
ten. Kan een auto niet heelemaal meer op
het weggedeelte tusschen de trottoirs staan,
dan is hij daar te veel en komt automatisch
dus niet op de pont.
Het doorgaand verkeer naar Amsterdam
(rechts) en IJmuiden (links), dat het kanaal
niet passeert, beweegt zich rondom het plein,
waar de acht rijen wachtenden staan opge
steld. Een streng doorgevoerd éénrichtings
verkeer regelt alles vanzelf.
Is men, van Haarlem komend, met de nieu
we pont aan de Noordzijde van het kanaal
aangekomen, dan is er nog geen nieuwe
weg ngar Alkmaar, zoodat vooreerst een af
takking naar het Westen, langs het kanaal
naar de kom van de gemeente is gedacht,
waar dan een zelfde trottoir-opstelling is ge
projecteerd. Het plan, dit stukje weg aan te
leggen, had tot voor kort niet de goedkeuring
van defensie, omdat het verhoogde plein
inurtdatie tegenwerkte. Dit bezwaar zal
evenwel, naar men vertrouwt, op de een of
andere manier te overwinnen zijn.
Waarom nu zoo'n groot opgezet nieuw
pontveer, zal men zich afvragen, als er toch
een tunnel of brug komt?
Ten eerste, omdat er voor het locaalver-
keer steeds een pontverbinding, zij het dan
minder grootsch met b.v. twee vaarbanen,
moet blijven bestaan. De oprit voor de vaste
brug die naar wij vernamen, zestig meter
hoog zou worden moet zóó lang zijn, dat
bewoners van een belangrijk deel der beide
oevers eerst een eindweegs zouden moeten
omloopen of rijden om de brug te kunnen
gebruiken.
Bij den inrit van een tunnel ontstaat het
zelfde bezwaar. Bovendien zal er, wanneer
besloten mocht worden tot den bouw van
een tunnel, nog wel heel wat jaren voorbij
gaan voor deze gereed is. Een insider schat
te den duur voor ontwerp en bouw te zamen
op ongeveer zes of zeven jaar. Intusschen zal
het snelverkeer toenemen, zoodat uitbreiding
en verplaatsing van het pontveer gewettigd
wordt geacht. Vooral nu er nog steeds niet
besloten is óf er een tunnel óf een brug
komt!
Ten slotte nog iets over de verbreeding
van het Noordzeekanaal tusschen zijkanaal
A ten oosten van Velsen en de spoorbrug
in het westen, een afstand van circa 2500 M.
Dit gedeelte vormt het moeilijkste vraagstuk,
dat de verbreeders hebben op te lossen, om
dat het pontveer er in betrokken is, maar
vooral omdat de papierfabriek „De Een
dracht van de fa. van Gelder zoo dicht aan
het water is gebouwd. Wel is waar staat een
westelijk deel der fabriek op Rijksgrond, en
is de overeenkomst dienaangaande opzeg
baar, maar het spreekt vanzelf dat een der
gelijke belangrijke industrie niet in moeilijk
heden mag worden gebracht.
Gedacht is aan een oplossing, waarmede
zoowel de verbreeding van het kanaal als de
fabriek gediend is; het plan is reeds gerui-
men tijd geleden naar Den Haag ter beoor
deeling gezonden. Het kanaal wordt volgens
dit project óók aan de zijde der papierfa
briek verbreed en door een loodrechten ka
demuur van het land gescheiden. Dit is duur
maar wegens de ruimte onvermijdelijk. De
aanlegplaats van de fabriek vervalt, evenals
een iets uitstekend deel van een gebouw.
Daarvoor in de plaats is een aparte haven
geprojecteerd ten westen van de spoorbrug
en loodrecht op het kanaal.
Door de verbreeding van het Noordzeeka
naal moet ook de brug langer worden, en
ten einde de scheepvaart niet te belemmeren
is een tweede draaibrug in het verlengde der
bestaande ontworpen. Hierdoor wordt de
vaarlijn naar de Noordersluis iets rechter,
een resultaat, dat men vroeger door radicale
opruiming van de papierfabriek wilde berei
ken.
Hoewel de verbreeding uiteraard hier nog
niet zeer groot kan zijn, zal toch iets van
den nauwen trechtervorm verdwijnen. De
breedte is evenwel zeer aanzienlijk toegeno
men in de buurt van de pont. Bedraagt zij
thans 150 M., volgens het ontwerp komt er
100 meter bij. Ook hier heeft de ontwerper
zich een haventje gedacht, waar behalve op
gelegde schepen ook het reserve-pontmate
riaal een plaats kan vinden.
Deze plannen wachten thans op goedkeu
ring van hooger hand. De totale kosten wor
den geraamd op 5 millioen gulden, een in
derdaad aanzienlijke som, doch er staat te
genover, dat tot nu toe voor de werken aan
het Noordzeekanaal ongeveer twee millioen
per jaar zijn uitgetrokken, waarvan gemid
deld slechts één millioen is gebruikt. Komt
de verbreeding tot stand, en in deskundige
kringen is men dienaangaande nogal opti
mistisch, hoewel het plan misschien nog en
kele wijzigingen zal ondergaan, dan wordt
een groote verbetering verkregen.
In de Coenhaven te Amsterdam is Zon
dagmiddag te omstreeks twaalf uur een
2u-jarige jongeman, een zekere Been, uit
de Pieter Baststraat, met zijn kano om
geslagen en verdronken.
De jongeman was 's morgens met zijn
vriend Post, naar Zaandam gegaan, om
daar twee kano's te halen, die zij naar
Amsterdam wilden brengen. De kano
tocht van Zaandam naar Amsterdam,
waarbij ieder in een kano had plaats ge
nomen, verliep aanvankelijk voorspoe
dig. In de Coenhaven echter bemerkte
de vriend, die ongeveer 50 M. voor B.
voer, dat zijn metgezel met de boot was
omgeslagen. Hij werd hierop attent ge
maakt door een voorbijganger die het
bootje plotseling zag kantelen en toen
din voorsten kanovoerder waarschuwde.
Direct keerde Post terug cm zijn
vriend te helpen. Hij zag Been dicht bij
zijn kano zwemmen, zoodat hij meende
dat do drenkeling zich waarschijnlijk
nog wel eenigen tijd boven water zou
kunnen houden. Toen Post echter dicht
bij den jongen was, verdween Been in de
diepte om niet meer boven te komen.
Onmiddellijk werd de politie gewaar
schuwd, die zoo spoedig mogelijk ter
plaatse verscheen en aanstonds met
d-eggen begon. Urenlang heeft men
echter tevergeefs gepoogd het slachtoffer
op te halen. Zondagavond had men het
ljjk nog niet gevonden.
*->. V^ctö ICIIU IJ K 1
De geleverde prestaties wettigen de hoop
dat Alkmaar binnen niet al te langen tijd
een goed équipe op de looper kan brengen.
Een surveilleerende wachtmeester
van de marechaussee trof Zaterdag
nacht in de gemeente Oss een persoon
aan, die geen vaste woon- of verblijf
plaats bleek te hebben. Een nauwkeurig
onderzoek bracht aan het licht, dat de
aangehoudene een zekere J. v. R. was,
die door de Bossche politie werd gezocht,
om wegéns rijwieldiefstal. Ook thans
bleek de vreemdeling in het bezit te
zijn van een gestolen fiets, die te 's Her
togenbosch was ontvreemd. De zwijn
tjesjager werd ingesloten en zal heden
op transport naar Den Bosch worden
gesteld.
Zaterdagnacht is te Oss de automatiek
van Tecklenburg's v'schhandel geplun
derd. De geldla werd opengebroken en
do inhoud buit gemaakt. Zondagmorgen
heeft de winkeiier aangifte bij de mare
chaussee gedaan. Een uitgebreid onder
zoek werd ingesteld, hetwelk evenwel
tot op heden nog geen resultaat heeft
opgeleverd.
Zaterdagmiddag heeft op den Rijks
straatweg tusschen Halfweg en Amster
dam, ter hoogte van de Ijsbaan een ern
stige autobotsing plaats gehad, waarbij
twee dames werden gewond.
In de richting Halfweg reed een
vrachtauto van de firma Van der Puik
uit Hilversum, welke werd bestuurd
door den chauffeur C. Venhorst. Deze
wi'de een voor hem rijdende personen
auto voorbij rijden en gaf aan een achter
hein rijdende andere personenauto daar
voor een teeken. Desondanks trachtte de
bestuurder van de laatste auto de
vrachtauto toch nog voorbij te rijden.
In deze auto waren gezeten de bestuur
der de heer P. A. J. van der Pluijm, wo-
nei de Maliesingel 55 te Utrecht, diens
dochter en haar vriedin. Bij het passee-
ren raakte deneer Van der Pluijm in de
berm van den weg, daarna schoot hij
wederom dwars over den weg en de eer
ste trambaan heen tegen een juist uit
de richting Sloterdijk komende tram
trein van de Noord-Zuid-Hollandsche
Tramweg Maatschappij, waarvan de
wagen eerst van voren en toen van ach
teren een klap kreeg. De auto sloeg
ecnige malen over den kop en duwde
daarbij de vrachtauto van de firma Van
der Pluijm aan den kant van den weg.
Nadat de inzittenden van de auto uit
hun benarde positie waren bevrijd,
bleek, dat zij er, gezien de hevigheid van
de aanrijding, wonder boven wonder
goed waren afgekomen. De dochter van
den heer Van der Pluijm bleek haar
rechtersleutelbeen te hebben gebroken,
terwijl haar vriedin een gebroken linker
bovenarm had. Tevens hadden beide
dames nog verschillende snijwonden be
komen. De heer van den Pluijm zelf
bleef ongedeerd. Een arts uit Ha'fweg
verleende de eerste hulp waarna de bei
de gewonden per taxi naar Utrecht wer
den overgebracht. De auto van den heer
Van der Pluijm is nagenoeg geheel ver
nield. De vrachtauto bekwam slechts ge
ringe schade en de bestuurder bleef
eveneens ongedeerd.
De politie uit Amsterdam heeft ter
plaatse een onderzoek ingesteld. Het
overblijfsel van de personenauto is per
kraanwagen naar Halfweg gesleept; de
vrachtauto kon op eigen kracht verder
gaan.
Op den Rijksweg Venlo—Nijmegen heeft
Zaterdag een botsing plaats gehad tusschen
een personenauto en een vrachtauto. In bei
de wagens hadden marktkooplieden plaats
genomen.
Door de botsing geraakten zoowel de per
sonen- als de vrachtauto van het wegdek; zij
kwamen terecht op het vier meter lager ge
legen bouwland. Vijf van de inzittenden he
en min of meer ernstige verwondingen op,
e eerste geneeskundige hulp werd verleend
door een dokter uit Afferden en twee toeval
lige ipasseerende artsen. Zij achtten over
brenging naar een ziekenhuis te Nijmegen
noodig. Intusschen bestaat voor geen der ge
wonden levensgevaar.
De beide auto's zijn aanzienlijk gehavend.
Een 9-jarig jongetje, gewoond hebben-
do in de Boisotstraa4 to Utrecht, dat Za
terdag van een rijdende zandtrein was
gevallen en daarbij bekneld geraakt
was tusschen twee kipkarretjes, is
Zondagmorgen waarsch.jnüjk tengevol
ge van inwendige bloedingen, overleden.
De dienst in de r.k. kerk aan de Kamper-
foelistraat te Den Haag werd gisteren opge
schrikt door de knal van een schot uit een
revolver. Achterin de kerk stond een man,
die het wapen op zichzelf gericht en afge
schoten had. Hij was ernstig in het hoofd
getroffen en zakte nieen. Hij bleek te zijn een
63-jarige gepensionneerde brigadifr van po
litie, die aan zwaarmoedigheid leed. Des
wege is hij ook verpleegd geweest in de
Ramare-kliniek.
In den ouderdom van 59 jaar is te Den
Haag overleden de heer S. baron van Heem
stra, oud-kapitein der infanterie en secretaris
van de Kon. Ned. roei- en zeil vereeniging.
Hedenmorgen is een drijvende bok van
een Rotterdamsche transportfirma, die de
nieuwe spoorbrug van Vlissingen naar
Zwolle had vervoerd, op de terugreis te De
venter tegen de spoorbrug over de IJsel ge
botst, doordat men geen rekening had ge
houden met den waterstand. Met een hevige
slag botste de bok tegen de brug. Het noor
delijk voetpad werd vernield, zware ijzeren
balken werden verbogen en knapten af. De
hoofdliggers van de brug werden ontzet.
Van de bok brak een deel van den kop af.
Het soorweg- en het rijverker over de brug
ondervonden geen stagnatie doch het voet
gangersverkeer wordt over het zuidelijk voet-
ad geleid. Er hadden geen persoonlijke on
gevallen plaats.
Zaterdagmiddag hield bovengenoemd ge
nootschap zijn gewone algemeene vergade
MV.J
ring in het centraal gebouw der A
onder leiding van dr. Schuckink Kool te
Utrecht.
In zijn openingswoord wees de voorzitter
erop, dat de crisis zijn invloed heeft uitge
oefend op het genootschap. Echter niet in
die mate als men heeft gevreesd. In 1933 is
het aantal verpleegden met 14000 terugge-
loopen. Het jaar 1934 is echter een topjaar
geweest. In December van dat jaar kon de
300.000ste verpleegdag geboekt worden. In
dit verband herinnerde spr. ook aan de uit
zending van het 100.000 kind. Spr. drong
aan op groote propaganda, terwille van de
gezondheid van het kind Die propaganda is
noodig, omdat de subsidies der gemeente ver
minderen. De regeering heeft verklaard, dat
het subsidie aan ons genootschap het laatste
zal zijn, dat verminderd wordt. Toch is de
toestand niet zonder zorg. Het intensieve
met de afdeelingen dat eenigszins verloren
is gegaan, zal weer hersteld moeten worden.
Voorts heette spr. welkom mr. L. Lietaert
Peerbolte, directeur van de Volksgezondheid
en dr. I. H. J. Vos, wethouder van Amster
dam. Tot eereleden benoemd de heeren H E
Buurma, burgemeester van Zuidbroek en
prof. G. Scheltema te Groningen.
De jaarverslagen over 1934 en de begroo
ting van 1935 werden goedgekeurd.
Tot lid van den Raad van Toezicht ter
vervanging van den notaris A. van Riel te
Amsterdam, die aan de beurt van aftreding
was en niet herkiesbaar was, werd benoemd
notaris F W. Ludwig te Amsterdam.
Bij de hierop volgende bestuursverkiezing
werden tot leden van hoofdbestuur herkozen
de heer Th. M. Ketelaar te Amsterdam en
mevrouw J. Spanjaard—Polak, te Borne.
In de vacature van den heer L. Welling te
Groningen, die niet terstond herkiesbaar
was, werd gekozen de heer M. Boissevain te
Amsterdam.
Aangenomen werd vervolgens een voorstel
(Niet officieel)
5de klasse, 1ste lijst
Trekking van Maandag 1? Mei 1935
Hooge Prijzen
1000— 11140
400— 394 912 7701 18028 20859
200.- 7074
100.- 760 17475 19137
PrUzen van 70.
17 210 368 553 605 894 976 997
1016 1094 1244 1638 1728 1881 1928 1939
2034 2212 2223 2252 2377 2390 2884 2917
3002 3003 3179 3213 3228 3353 3498 3600
3794 3854 3894 3955 3984 4148 4297 4383
4397 4438 4994 5124 5244 5250 5384 5388
5500 5547 5584 5791 5994 6162 6181 6235
6284 6314 6587 6601 6723 7047 7113 7313
7451 7541 7632 7815 8810 8340 8355 8760
8763 8810 8829 8845 8937 8994 8077 9192
9273 9284 9320 9359 9454 9593 9598 9706
9729 9757 10063 10090 10095 10208 10305 10564
11144 11298 11655 11660 11717 11843 11918 12086
12119 12219 12317 12323 12424 12561 12582 12589
12791 12869 12951 13059 13281 13322 13485 13607
13656 13662 13769 13988 14028 14029 14179 14217
14398 14538 14540 14586 14667 14734 15335 15434
15602 15636 15661 15778 15843 16375 16637 16802
16823 16890 17020 17267 17287 17505 17656 17676
17772 17862 17909 17954 17961 17972 18222 18231
18418 18440 18485 18605 18737 18799 18849 18860
18913 18965 19099 19192 19206 19253 19395 19489
19522 19535 19536 19795 19819 19975 20019 20155
20250 20544 20620 20638 20816 20830 20867 20863
Nieten
20 64 85 96 117 129 174 215
360 392 428 456 486 544 546 560
588 645 651 715 719 742 752 838
864 1212 1230 1316 1354 1402 1453 1491
1529 1531 1537 1626 1654 1704 1708 1738
1790 1839 1857 1970 1975 2005 2072 2084
2098 2304 2423 2434 2464 2509 2680 2720
2738 2744 2746 2795 2806 2812 2833 2852
2929 2941 2965 2993 2996 3027 3045 3047
3058 3062 3086 3087 3088 3142 3237 3288
3297 3333 3531 3598 3677 3740 3785 3974
4077 4182 4195 4249 4254 4257 4261 4474
4520 4553 4558 4560 4571 4648 4682 4720
4742 4829 4835 4871 4880 4930 4969 5075
5173 5184 5195 5213 5220 5232 5288 5319
5328 5339 5345 5450 5514 5522 5551 5557
5640 5661 5709 5725 5758 5767 5797 5985
5943 5977 6025 6060 6063 6117 6154 6156
6169 6171 6176 6211 6295 6317 6368 6372
6442 6502 6558 6607 6620 6645 6646 6705
6726 6767 6821 6851 6896 6909 6936 6995
7125 7147 7157 7183 7317 7321 7377 7387
7425 7441 7457 7502 7546 7676 7707 7736
7768 7859 7893 7897 7898 7933 7978 8072
8139 8231 8242 8251 8266 8288 8293 8324
8346 8391 8467 8540 8674 8713 8758 8772
8899 8914 8943 9034 9040 9096 9120 9124
9128 9243 9292 9323 9325 9356 9387 9442
9499 9543 9580 9674 9717 9747 9827 9877
9885 9902 9926 9998 10088 10106 10146 10183
10227 10285 10300 10397 10399 10418 10423 10450
10545 10550 10614 10623 10690 10796 10830 10858
10875 10901 10912 10938 10944 11009 11055 11127
11199 11244 11306 11314 11317 11323 11344 11370
11372 11450 11491 11500 11529 11600 11601 11631
11664 11765 11818 11890 11896 11907 11984 12002
12014 12033 12114 12171 12197 12205 12213 12236
12338 12382 12428 12452 12543 12661 12689 12753
12761 12786 12797 12798 12843 12899 12924 13008
13037 13058 13068 13136 13189 13236 13255 13279
13451 13469 13581 13603 13635 13651 13987 13688
13717 13736 13747 13880 13904 13910 13914 13951
13954 13976 13997 14026 14032 14080 14195 14248
14305 14334 14347 14387 14439 14786 14806 14909
14933 15018 15048 15094 15193 15199 15221 15313
15349 15385 15427 15574 15618 15665 15735 15755
15774 15835 15854 15883 15899 15910 15914 15916
15933 15970 16017 16074 16130 16153 16171 16240
16245 16267 16314 16392 16411 16412 16444 16586
16606 16625 16679 16703 16766 16806 16914 16919
16941 16985 16995 17004 17010 17014 17028 17081
17204 17237 17268 17379 17408 17469 17493 17494
17528 17533 17548 17645 17671 17682 17687 17702
17705 17760 17869 17922 18017 18055 18061 18071
18094 18133 18179 18235 18241 18253 18404 18587
18674 18815 18954 18958 19006 19042 19101 19104
19120 19222 19317 19352 19379 19416 19454 19484
19646 19665 19709 19732 19750 19762 19856 19898
19939 19948 19998 20022 20023 20046 20056 20137
20151 20232 20258 20291 20306 20325 20341 20353
20376 20381 20402 20449 20463 20517 20602 20613
20651 20683 20715 20796 20800 20813 20916 20924
20942 20943
van het hoofdbestuur om aan de afdeeling
Almelo 2000 te schenken, welk bedrag aan
het Centraal genoodschap was gelegateerd,
doch waarvan gebleken is, dat het de bedoe
ling van den erflater is geweest, deze gelden
aan bedoelde afdeeling te vermaken.
Hierna was aan de orde het voorstel van
het hoofdbestuur tot reorganisatie van het
hoofdbestuur tot reorganisatie van het Cen
traal Genootschap.
De bedoeling van deze reorganisatie is dat
er een centraal punt voor het Centraal Ge
nootschap komt, waarin alle draden van de
organisatie bijeenkomen en waar dus ook het
Centraal archief moet gevestigd zijn, zoodat
de tegenwoordige toestand met zijn verschil
lende gedeeltelijke archieven op verschillen
de plaatsen een einde neemt. Er zijn toch op
het oogenblik archieven bij den voorzitter te
Utrecht, bij den secretaris te Brummen, bij
den penningmeester te Amsterdam, bij een
dagelijksch bestuurslid te Borne en nog en
kele anderen te Egmond aan Zee.
Bij de uiteenzetting door den voorzitter
van dit punt stelde deze in het licht dat Am
sterdam als centrum moet gekozen worden.
Tot den leider van dit bureau moet aange
wezen worden een volle ambtenaar. Ook zette
spr. uiteen, dat het medisch- en niet-medisch
gedeelte moet samengaan, maar dat de me
dische inspecteur behoort te staan onder den
eventueel te benoemen directeur.
Met de discussie, die thans volgde, bleek,
dat vele vertegenwoordigers van afdeelingen
meenden, dat deze belangrijke voorstellen
niet voldoende waren voorbereid. Zij dron
gen aan op aanhouding der voorstellen, op
dat de afdeelingen de financieele gevolgen
kunnen overzien.
Door den heer Th. M. Ketelaar werden de
voorstellen verdedigd. Daarbij zette spr. uit
een, dat deze voorstellen noodzakelijk zijn.
Het is meer dan noodzakelijk, dat het Ge
nootschap een behoorlijke huisvesting krijgt.
Het is niet de bedoeling, dat het hoofdbe
stuur zijn taak overdraagt aan een directeur.
Wat de financieele gevolgen betreft, zeide
spr. dat de aan te stellen directeur een sala
ris zal ontvangen van 6000, dat van den
propagandist zal bedragen 2800. Hierbij
komt nog de huur van een paar kantoorlo
kalen. Met klem drong spr. aan de voorstel
len te aanvaarden in het belang van het Ge
nootschap.
Door de afdeeling Maartensdijk werd een
voorstel gedaan de voorstellen uit te stellen,
maar wel een propagandist te benoemen.
Deze motie werd met groote meerderhe'd
verworpen.