B Grootsche plannen met het Velser-pontveer \]ul e* FRIESCHE VLAG TURNKRING-NIEUWS. HERCULES FN HYGIEA. SABELWEDSTRIJD TE ALKMAAR. Binnenland Verplaatsing en uitbreiding. Verbreeding van het kanaal. Doorgaand verkeer. Kanaalverbreeding, KANO-VAARDER VERDRONKEN. Ongeval in de Coenhaven te Amsterdam. ZWIJNTJESJAGER TE OSS GEPAKT. AUTOMATIEK TE OSS GEPLUNDERD. ERNSTIG AUTO-ONGELUK. Twee daires gewond. StaaUtoUdi AUTOBOTSING BIJ HEUKELOM. Vijf min of meer ernstig gewonden. VAN EEN ZANDTREIN GEVALLEN. POGING TOT ZELFMOORD. In een kerk gepleegd. BARON VAN HEEMSTRA, f DRIJVENDE BOK RAMT SPOORBRUG. De brug ernstig beschadigd. CENTRAAL GENOOTSCHAP VOOR K1NDERHERSTELLINGS- EN VACANT1EKOLONIES. wordt Uw kotlie, indien U deze drinkt met 1 'GECONCENTREERDE KOFFIEMELK „FRIESLAND" - LEEUWARDEN P en den bonds-voorzitter, den heer H. H. Winters te Amsterdam. De tocht was in twee afdeelingen ver deeld, n.1. over 20 K.M. en 35 K.M. Voor den 20 K. M. tocht waren ongeveer 100 deelnemers, terwijl 250 de 35 K.M. He en. Met tempo werd aangegeven door den eer Van Wijk, (gemiddeld 6 K.M. per uur). Een aardige attentie was het, dat met bege leiding van den Harmonie Appollo bij den aanvang van den tweeden tocht een défilé werd gehouden langs de woning van den den heer Van Wijk. De tochten zijn uitstekend verloopen; het weer was koel, zoodat er weinig uitvallers waren. De uitslag was als volgt: Groepen op 35 K.M. 1 Groep Spanbroek, die den Van Wijk be ker in ontvangst mocht nemen. 2 Hercules te Midden-Beemster (prijs der gem. Hoorn). 3 Hercules te Wormerveer. Groepen op 20 K.M. 1 D. T. S. te Hoorn, na loting met 2 Wandelvereeniging te Hoorn. 3 H. B. S. te Hoorn. Een prijs als grootste groep werd toege kend aan Hercules te Wormerveer. Idem voor de grootste groep uit Hoorn, de Watersportvereniging aldaar. Idem voor de grootste groep uit de rest van Westfriesland, de groep Spanbroek. Idem voor de verst wegkomende groep Hercules te Wormerveer. Grootste groep Junioren. 1 Tippelclub te Den Helder. 2 H. B- S. te Hoorn. De prijzen bestonden uit lauwertakken, medailles, enz. De organiseerende vereeniging ontving de bondsmedaille voor haar uitstekende or ganisatie. Als een bijzonderheid vermelden we nog, dat aan dezen 35 K.M.-tocht werd deelgeno men door den 51-jarigen Jansen te Rotter dam. Deze „tippelaar" was gistermiddag 2 uur van Rotterdam vertrokken en arriveerde Zondagmorgen 7 uur te Hoorn; hierna tip pelde hij nog opgewekt de 35 K.M. mee. Ongetwijfeld is deze Van Wijk-tocht prachtig geslaagd: een uitnemende propa ganda voor de wandelsport. Zondag werd door de Turnkring de vol gens het werkprogramma af te werken wan deltocht gehouden. De route, die vanaf café Ceres ging over Egmond aan den Hoef, Ber gen, Kogendijk, weer naar het beginpunt, werd zonder uitvallers afgelegd. In Bergen werd in het café Onder de Linden de inwendige mensch versterkt en in vlot tempo de terugweg aanvaard. Na afloop werd allen een aardige herin neringsmedaille uitgere' Turnen. De gymnastiekvei .enigingen Hercules en Hygiea te Noordrscbarwoude zijn op de wedstrijden van den turnkring Hol lands Noorderkwartier, gisteren te Schagen gehouden weer met veel lauwe ren uit den strijd gekomen. Niet minder dan 41 prijzen werden behaald. De uit slagen waren als volgt: Driekamp dames: 9e vereenigingsprij6 met 1 punt verschil met Wieringen, welke den eersten prijs in de wacht sleep te. Personeele pr. Ie graad Tr. Nap le pr. 24K p.; le pr. en hoogste aantal punten over het geheel A. van Dam 2GK p.; Tweede graad: le pr. W. Mallekote 23lA p.; N. Langedijk 2e pr. 21K p.; G. de Bak ker 2e pr. 22 p.; M. van Die 2e pr. 22 p.; N. Ludeke 2e pr. 22 K p.; R. Prijs 2e pr. H p.; A. Koopman 3e pr. 21 p.; A. Jon- >ker 3e pr. 21 p.; G. Keeman 20 H p.; Derde graad: M. Hemke le pr.; R. Wa genaar le pr. 23 M p.; A. Smak 2e pr. 22 p.; C. Slooves 2e pr. 21H p.; G. de Ruiter 3e pr. 21 p.; N. Molenaar 3e pr. 20 p.T. de Waard 3e pr. 21 p.M. Mooij 3e pr. 21 p.; I. Jonker 3e pr. 21 p.; R. Smit 3e pr. 20 K p.; M. Ootjers 3e pr. 21 P-; N. Glas 3e pr. 20 p.; G. Mulder 3e pr. 20 p. Heeren vijfkamp: 2e vereenigings- prijs. Personeele prijzen, le graad, le pr. en hoogste aantal punten over het geheel P-.Langedijk 43 p.; 2e graad: St. de Rijke 3e pr. 34 p.; G. de Geus 3e pr. 35 p.; 3e graad: K. Heidsma 3e pr. 33 p.; Joh. Welner 3e pr. 34 p.; 2e pr. J. Tauber 36 T>.; 2e pr. K. de Boer 36 Adspiranten, jongens, le vereenigings- prijs, personeel, le graad: A. Boot 2e pr. 22 p.; p. Blom 3e pr. 21 p. Meisjes 2e graad, 2e vereenigingsprijs. In de 's avonds gehouden wedstrijd ■van de keurploeg behaalde mej. G. Ens een 2e pr. met 42Y, p.; mej. Snooij van Wieringen werd kampioene 1935 met een puntental van 54 H. Schermen. Gisteren is alhier een zeer geanimeerde wedstrijd gehouden onder de beproefde lei. ding van den Amsterdamschen schermmees ter N. Sjerp. De uitslag is als volgt: Gewonnen Ontvangen Gegeven treffers 1 2. 3. 4. 5. 6 7. 8. partijen W. Bruinvis J. v. d. Elburg H. Hutter J. L. Veerman J. Pappe B. Bruinvis P. Langeveld B. Castendijk treffers 22 23 25 26 27 27 29 32 32 27 28 28 27 27 21 21 De geruchten, dat het pontveer over het Noordzeekanaal te Velsen zal verdwijnen, in verband met de plannen voor den bouw van een brug of een tunnel, duiken telkens weer op. Zij zijn blijkbaar even hardnekkig als ongegrond, want wat er ook kome, een brug of een tunnel, het pontveer zal in ieder geval blijven bestaan. Zelfs is het waar schijnlijk, dat de veerdienst, zoolang er nog geen brug of tunnel is, een uitbreiding zal ondergaan en op een gunstiger plaats zal komen te liggen, zoo schrijft de Haarlem- sche correspondent van de Tel. Dezer dagen zijn uitgewerkte plannen bij het departement van waterstaat ingediend en naar wij vernemen maken zij een groote kans te worden goedgekeurd en uitgevoerd. Men kan er uit zien, dat er, juist in ver band met de in studie genomen vaste oever verbinding. geen sprake van is, dat de veer dienst in de toekomst gemist kan worden. Als men van de richting Haarlem langs den breeden Rijksweg de Velserpont nadert, maakt de weg een vrij scherpe bocht naar links, op de plaats waar de nieuwe beton weg naar Amsterdam rechts-af gaat. Die bocht naar links is noodig om bij de pont te komen en verder IJmuiden of Beverwijk te bereiken. Denkt men zich den Rijksweg ech ter recht doorgetrokken tot aan het Noord zeekanaal, dan sluit deze aan met den gepro- jecteerden primairen weg naar Alkmaar. Het plan is nu gemaakt om den veerpont- dienst naar dit punt te verplaatsen, dus een paar honderd meter ten oosten van den hui- digen aanlegsteiger. Alles is breeder en rui mer van opzet. In plaats van drie zijn er vier banen geprojecteerd, waarbij desnoods ge bruik kan worden gemaakt van zes of zeven moderne stoomponten. Het hinderlijke wach ten in één of twee lange files zal een einde nemen, want alvorens de aanlegsteiger wordt bereikt passeert men een groot plein, waar de auto's en andere voertuigen tus- schen twee smalle trottoirs rijden en worden opgesteld. Er zijn acht tot tien van dergelij ke verkeersgeulen, waarvan elk een „inhoud" heeft, gelijk aan die van één pont. Is de pont aangekomen en gelost dan rijdt de rij voertuigen welke zich tusschen twee trottois bevindt op de pont en deze is daar mede gevuld. Hetzelfde gebeurt met de an dere rijen voor de daarbij behoorende pon ten. Kan een auto niet heelemaal meer op het weggedeelte tusschen de trottoirs staan, dan is hij daar te veel en komt automatisch dus niet op de pont. Het doorgaand verkeer naar Amsterdam (rechts) en IJmuiden (links), dat het kanaal niet passeert, beweegt zich rondom het plein, waar de acht rijen wachtenden staan opge steld. Een streng doorgevoerd éénrichtings verkeer regelt alles vanzelf. Is men, van Haarlem komend, met de nieu we pont aan de Noordzijde van het kanaal aangekomen, dan is er nog geen nieuwe weg ngar Alkmaar, zoodat vooreerst een af takking naar het Westen, langs het kanaal naar de kom van de gemeente is gedacht, waar dan een zelfde trottoir-opstelling is ge projecteerd. Het plan, dit stukje weg aan te leggen, had tot voor kort niet de goedkeuring van defensie, omdat het verhoogde plein inurtdatie tegenwerkte. Dit bezwaar zal evenwel, naar men vertrouwt, op de een of andere manier te overwinnen zijn. Waarom nu zoo'n groot opgezet nieuw pontveer, zal men zich afvragen, als er toch een tunnel of brug komt? Ten eerste, omdat er voor het locaalver- keer steeds een pontverbinding, zij het dan minder grootsch met b.v. twee vaarbanen, moet blijven bestaan. De oprit voor de vaste brug die naar wij vernamen, zestig meter hoog zou worden moet zóó lang zijn, dat bewoners van een belangrijk deel der beide oevers eerst een eindweegs zouden moeten omloopen of rijden om de brug te kunnen gebruiken. Bij den inrit van een tunnel ontstaat het zelfde bezwaar. Bovendien zal er, wanneer besloten mocht worden tot den bouw van een tunnel, nog wel heel wat jaren voorbij gaan voor deze gereed is. Een insider schat te den duur voor ontwerp en bouw te zamen op ongeveer zes of zeven jaar. Intusschen zal het snelverkeer toenemen, zoodat uitbreiding en verplaatsing van het pontveer gewettigd wordt geacht. Vooral nu er nog steeds niet besloten is óf er een tunnel óf een brug komt! Ten slotte nog iets over de verbreeding van het Noordzeekanaal tusschen zijkanaal A ten oosten van Velsen en de spoorbrug in het westen, een afstand van circa 2500 M. Dit gedeelte vormt het moeilijkste vraagstuk, dat de verbreeders hebben op te lossen, om dat het pontveer er in betrokken is, maar vooral omdat de papierfabriek „De Een dracht van de fa. van Gelder zoo dicht aan het water is gebouwd. Wel is waar staat een westelijk deel der fabriek op Rijksgrond, en is de overeenkomst dienaangaande opzeg baar, maar het spreekt vanzelf dat een der gelijke belangrijke industrie niet in moeilijk heden mag worden gebracht. Gedacht is aan een oplossing, waarmede zoowel de verbreeding van het kanaal als de fabriek gediend is; het plan is reeds gerui- men tijd geleden naar Den Haag ter beoor deeling gezonden. Het kanaal wordt volgens dit project óók aan de zijde der papierfa briek verbreed en door een loodrechten ka demuur van het land gescheiden. Dit is duur maar wegens de ruimte onvermijdelijk. De aanlegplaats van de fabriek vervalt, evenals een iets uitstekend deel van een gebouw. Daarvoor in de plaats is een aparte haven geprojecteerd ten westen van de spoorbrug en loodrecht op het kanaal. Door de verbreeding van het Noordzeeka naal moet ook de brug langer worden, en ten einde de scheepvaart niet te belemmeren is een tweede draaibrug in het verlengde der bestaande ontworpen. Hierdoor wordt de vaarlijn naar de Noordersluis iets rechter, een resultaat, dat men vroeger door radicale opruiming van de papierfabriek wilde berei ken. Hoewel de verbreeding uiteraard hier nog niet zeer groot kan zijn, zal toch iets van den nauwen trechtervorm verdwijnen. De breedte is evenwel zeer aanzienlijk toegeno men in de buurt van de pont. Bedraagt zij thans 150 M., volgens het ontwerp komt er 100 meter bij. Ook hier heeft de ontwerper zich een haventje gedacht, waar behalve op gelegde schepen ook het reserve-pontmate riaal een plaats kan vinden. Deze plannen wachten thans op goedkeu ring van hooger hand. De totale kosten wor den geraamd op 5 millioen gulden, een in derdaad aanzienlijke som, doch er staat te genover, dat tot nu toe voor de werken aan het Noordzeekanaal ongeveer twee millioen per jaar zijn uitgetrokken, waarvan gemid deld slechts één millioen is gebruikt. Komt de verbreeding tot stand, en in deskundige kringen is men dienaangaande nogal opti mistisch, hoewel het plan misschien nog en kele wijzigingen zal ondergaan, dan wordt een groote verbetering verkregen. In de Coenhaven te Amsterdam is Zon dagmiddag te omstreeks twaalf uur een 2u-jarige jongeman, een zekere Been, uit de Pieter Baststraat, met zijn kano om geslagen en verdronken. De jongeman was 's morgens met zijn vriend Post, naar Zaandam gegaan, om daar twee kano's te halen, die zij naar Amsterdam wilden brengen. De kano tocht van Zaandam naar Amsterdam, waarbij ieder in een kano had plaats ge nomen, verliep aanvankelijk voorspoe dig. In de Coenhaven echter bemerkte de vriend, die ongeveer 50 M. voor B. voer, dat zijn metgezel met de boot was omgeslagen. Hij werd hierop attent ge maakt door een voorbijganger die het bootje plotseling zag kantelen en toen din voorsten kanovoerder waarschuwde. Direct keerde Post terug cm zijn vriend te helpen. Hij zag Been dicht bij zijn kano zwemmen, zoodat hij meende dat do drenkeling zich waarschijnlijk nog wel eenigen tijd boven water zou kunnen houden. Toen Post echter dicht bij den jongen was, verdween Been in de diepte om niet meer boven te komen. Onmiddellijk werd de politie gewaar schuwd, die zoo spoedig mogelijk ter plaatse verscheen en aanstonds met d-eggen begon. Urenlang heeft men echter tevergeefs gepoogd het slachtoffer op te halen. Zondagavond had men het ljjk nog niet gevonden. *->. V^ctö ICIIU IJ K 1 De geleverde prestaties wettigen de hoop dat Alkmaar binnen niet al te langen tijd een goed équipe op de looper kan brengen. Een surveilleerende wachtmeester van de marechaussee trof Zaterdag nacht in de gemeente Oss een persoon aan, die geen vaste woon- of verblijf plaats bleek te hebben. Een nauwkeurig onderzoek bracht aan het licht, dat de aangehoudene een zekere J. v. R. was, die door de Bossche politie werd gezocht, om wegéns rijwieldiefstal. Ook thans bleek de vreemdeling in het bezit te zijn van een gestolen fiets, die te 's Her togenbosch was ontvreemd. De zwijn tjesjager werd ingesloten en zal heden op transport naar Den Bosch worden gesteld. Zaterdagnacht is te Oss de automatiek van Tecklenburg's v'schhandel geplun derd. De geldla werd opengebroken en do inhoud buit gemaakt. Zondagmorgen heeft de winkeiier aangifte bij de mare chaussee gedaan. Een uitgebreid onder zoek werd ingesteld, hetwelk evenwel tot op heden nog geen resultaat heeft opgeleverd. Zaterdagmiddag heeft op den Rijks straatweg tusschen Halfweg en Amster dam, ter hoogte van de Ijsbaan een ern stige autobotsing plaats gehad, waarbij twee dames werden gewond. In de richting Halfweg reed een vrachtauto van de firma Van der Puik uit Hilversum, welke werd bestuurd door den chauffeur C. Venhorst. Deze wi'de een voor hem rijdende personen auto voorbij rijden en gaf aan een achter hein rijdende andere personenauto daar voor een teeken. Desondanks trachtte de bestuurder van de laatste auto de vrachtauto toch nog voorbij te rijden. In deze auto waren gezeten de bestuur der de heer P. A. J. van der Pluijm, wo- nei de Maliesingel 55 te Utrecht, diens dochter en haar vriedin. Bij het passee- ren raakte deneer Van der Pluijm in de berm van den weg, daarna schoot hij wederom dwars over den weg en de eer ste trambaan heen tegen een juist uit de richting Sloterdijk komende tram trein van de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij, waarvan de wagen eerst van voren en toen van ach teren een klap kreeg. De auto sloeg ecnige malen over den kop en duwde daarbij de vrachtauto van de firma Van der Pluijm aan den kant van den weg. Nadat de inzittenden van de auto uit hun benarde positie waren bevrijd, bleek, dat zij er, gezien de hevigheid van de aanrijding, wonder boven wonder goed waren afgekomen. De dochter van den heer Van der Pluijm bleek haar rechtersleutelbeen te hebben gebroken, terwijl haar vriedin een gebroken linker bovenarm had. Tevens hadden beide dames nog verschillende snijwonden be komen. De heer van den Pluijm zelf bleef ongedeerd. Een arts uit Ha'fweg verleende de eerste hulp waarna de bei de gewonden per taxi naar Utrecht wer den overgebracht. De auto van den heer Van der Pluijm is nagenoeg geheel ver nield. De vrachtauto bekwam slechts ge ringe schade en de bestuurder bleef eveneens ongedeerd. De politie uit Amsterdam heeft ter plaatse een onderzoek ingesteld. Het overblijfsel van de personenauto is per kraanwagen naar Halfweg gesleept; de vrachtauto kon op eigen kracht verder gaan. Op den Rijksweg Venlo—Nijmegen heeft Zaterdag een botsing plaats gehad tusschen een personenauto en een vrachtauto. In bei de wagens hadden marktkooplieden plaats genomen. Door de botsing geraakten zoowel de per sonen- als de vrachtauto van het wegdek; zij kwamen terecht op het vier meter lager ge legen bouwland. Vijf van de inzittenden he en min of meer ernstige verwondingen op, e eerste geneeskundige hulp werd verleend door een dokter uit Afferden en twee toeval lige ipasseerende artsen. Zij achtten over brenging naar een ziekenhuis te Nijmegen noodig. Intusschen bestaat voor geen der ge wonden levensgevaar. De beide auto's zijn aanzienlijk gehavend. Een 9-jarig jongetje, gewoond hebben- do in de Boisotstraa4 to Utrecht, dat Za terdag van een rijdende zandtrein was gevallen en daarbij bekneld geraakt was tusschen twee kipkarretjes, is Zondagmorgen waarsch.jnüjk tengevol ge van inwendige bloedingen, overleden. De dienst in de r.k. kerk aan de Kamper- foelistraat te Den Haag werd gisteren opge schrikt door de knal van een schot uit een revolver. Achterin de kerk stond een man, die het wapen op zichzelf gericht en afge schoten had. Hij was ernstig in het hoofd getroffen en zakte nieen. Hij bleek te zijn een 63-jarige gepensionneerde brigadifr van po litie, die aan zwaarmoedigheid leed. Des wege is hij ook verpleegd geweest in de Ramare-kliniek. In den ouderdom van 59 jaar is te Den Haag overleden de heer S. baron van Heem stra, oud-kapitein der infanterie en secretaris van de Kon. Ned. roei- en zeil vereeniging. Hedenmorgen is een drijvende bok van een Rotterdamsche transportfirma, die de nieuwe spoorbrug van Vlissingen naar Zwolle had vervoerd, op de terugreis te De venter tegen de spoorbrug over de IJsel ge botst, doordat men geen rekening had ge houden met den waterstand. Met een hevige slag botste de bok tegen de brug. Het noor delijk voetpad werd vernield, zware ijzeren balken werden verbogen en knapten af. De hoofdliggers van de brug werden ontzet. Van de bok brak een deel van den kop af. Het soorweg- en het rijverker over de brug ondervonden geen stagnatie doch het voet gangersverkeer wordt over het zuidelijk voet- ad geleid. Er hadden geen persoonlijke on gevallen plaats. Zaterdagmiddag hield bovengenoemd ge nootschap zijn gewone algemeene vergade MV.J ring in het centraal gebouw der A onder leiding van dr. Schuckink Kool te Utrecht. In zijn openingswoord wees de voorzitter erop, dat de crisis zijn invloed heeft uitge oefend op het genootschap. Echter niet in die mate als men heeft gevreesd. In 1933 is het aantal verpleegden met 14000 terugge- loopen. Het jaar 1934 is echter een topjaar geweest. In December van dat jaar kon de 300.000ste verpleegdag geboekt worden. In dit verband herinnerde spr. ook aan de uit zending van het 100.000 kind. Spr. drong aan op groote propaganda, terwille van de gezondheid van het kind Die propaganda is noodig, omdat de subsidies der gemeente ver minderen. De regeering heeft verklaard, dat het subsidie aan ons genootschap het laatste zal zijn, dat verminderd wordt. Toch is de toestand niet zonder zorg. Het intensieve met de afdeelingen dat eenigszins verloren is gegaan, zal weer hersteld moeten worden. Voorts heette spr. welkom mr. L. Lietaert Peerbolte, directeur van de Volksgezondheid en dr. I. H. J. Vos, wethouder van Amster dam. Tot eereleden benoemd de heeren H E Buurma, burgemeester van Zuidbroek en prof. G. Scheltema te Groningen. De jaarverslagen over 1934 en de begroo ting van 1935 werden goedgekeurd. Tot lid van den Raad van Toezicht ter vervanging van den notaris A. van Riel te Amsterdam, die aan de beurt van aftreding was en niet herkiesbaar was, werd benoemd notaris F W. Ludwig te Amsterdam. Bij de hierop volgende bestuursverkiezing werden tot leden van hoofdbestuur herkozen de heer Th. M. Ketelaar te Amsterdam en mevrouw J. Spanjaard—Polak, te Borne. In de vacature van den heer L. Welling te Groningen, die niet terstond herkiesbaar was, werd gekozen de heer M. Boissevain te Amsterdam. Aangenomen werd vervolgens een voorstel (Niet officieel) 5de klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 1? Mei 1935 Hooge Prijzen 1000— 11140 400— 394 912 7701 18028 20859 200.- 7074 100.- 760 17475 19137 PrUzen van 70. 17 210 368 553 605 894 976 997 1016 1094 1244 1638 1728 1881 1928 1939 2034 2212 2223 2252 2377 2390 2884 2917 3002 3003 3179 3213 3228 3353 3498 3600 3794 3854 3894 3955 3984 4148 4297 4383 4397 4438 4994 5124 5244 5250 5384 5388 5500 5547 5584 5791 5994 6162 6181 6235 6284 6314 6587 6601 6723 7047 7113 7313 7451 7541 7632 7815 8810 8340 8355 8760 8763 8810 8829 8845 8937 8994 8077 9192 9273 9284 9320 9359 9454 9593 9598 9706 9729 9757 10063 10090 10095 10208 10305 10564 11144 11298 11655 11660 11717 11843 11918 12086 12119 12219 12317 12323 12424 12561 12582 12589 12791 12869 12951 13059 13281 13322 13485 13607 13656 13662 13769 13988 14028 14029 14179 14217 14398 14538 14540 14586 14667 14734 15335 15434 15602 15636 15661 15778 15843 16375 16637 16802 16823 16890 17020 17267 17287 17505 17656 17676 17772 17862 17909 17954 17961 17972 18222 18231 18418 18440 18485 18605 18737 18799 18849 18860 18913 18965 19099 19192 19206 19253 19395 19489 19522 19535 19536 19795 19819 19975 20019 20155 20250 20544 20620 20638 20816 20830 20867 20863 Nieten 20 64 85 96 117 129 174 215 360 392 428 456 486 544 546 560 588 645 651 715 719 742 752 838 864 1212 1230 1316 1354 1402 1453 1491 1529 1531 1537 1626 1654 1704 1708 1738 1790 1839 1857 1970 1975 2005 2072 2084 2098 2304 2423 2434 2464 2509 2680 2720 2738 2744 2746 2795 2806 2812 2833 2852 2929 2941 2965 2993 2996 3027 3045 3047 3058 3062 3086 3087 3088 3142 3237 3288 3297 3333 3531 3598 3677 3740 3785 3974 4077 4182 4195 4249 4254 4257 4261 4474 4520 4553 4558 4560 4571 4648 4682 4720 4742 4829 4835 4871 4880 4930 4969 5075 5173 5184 5195 5213 5220 5232 5288 5319 5328 5339 5345 5450 5514 5522 5551 5557 5640 5661 5709 5725 5758 5767 5797 5985 5943 5977 6025 6060 6063 6117 6154 6156 6169 6171 6176 6211 6295 6317 6368 6372 6442 6502 6558 6607 6620 6645 6646 6705 6726 6767 6821 6851 6896 6909 6936 6995 7125 7147 7157 7183 7317 7321 7377 7387 7425 7441 7457 7502 7546 7676 7707 7736 7768 7859 7893 7897 7898 7933 7978 8072 8139 8231 8242 8251 8266 8288 8293 8324 8346 8391 8467 8540 8674 8713 8758 8772 8899 8914 8943 9034 9040 9096 9120 9124 9128 9243 9292 9323 9325 9356 9387 9442 9499 9543 9580 9674 9717 9747 9827 9877 9885 9902 9926 9998 10088 10106 10146 10183 10227 10285 10300 10397 10399 10418 10423 10450 10545 10550 10614 10623 10690 10796 10830 10858 10875 10901 10912 10938 10944 11009 11055 11127 11199 11244 11306 11314 11317 11323 11344 11370 11372 11450 11491 11500 11529 11600 11601 11631 11664 11765 11818 11890 11896 11907 11984 12002 12014 12033 12114 12171 12197 12205 12213 12236 12338 12382 12428 12452 12543 12661 12689 12753 12761 12786 12797 12798 12843 12899 12924 13008 13037 13058 13068 13136 13189 13236 13255 13279 13451 13469 13581 13603 13635 13651 13987 13688 13717 13736 13747 13880 13904 13910 13914 13951 13954 13976 13997 14026 14032 14080 14195 14248 14305 14334 14347 14387 14439 14786 14806 14909 14933 15018 15048 15094 15193 15199 15221 15313 15349 15385 15427 15574 15618 15665 15735 15755 15774 15835 15854 15883 15899 15910 15914 15916 15933 15970 16017 16074 16130 16153 16171 16240 16245 16267 16314 16392 16411 16412 16444 16586 16606 16625 16679 16703 16766 16806 16914 16919 16941 16985 16995 17004 17010 17014 17028 17081 17204 17237 17268 17379 17408 17469 17493 17494 17528 17533 17548 17645 17671 17682 17687 17702 17705 17760 17869 17922 18017 18055 18061 18071 18094 18133 18179 18235 18241 18253 18404 18587 18674 18815 18954 18958 19006 19042 19101 19104 19120 19222 19317 19352 19379 19416 19454 19484 19646 19665 19709 19732 19750 19762 19856 19898 19939 19948 19998 20022 20023 20046 20056 20137 20151 20232 20258 20291 20306 20325 20341 20353 20376 20381 20402 20449 20463 20517 20602 20613 20651 20683 20715 20796 20800 20813 20916 20924 20942 20943 van het hoofdbestuur om aan de afdeeling Almelo 2000 te schenken, welk bedrag aan het Centraal genoodschap was gelegateerd, doch waarvan gebleken is, dat het de bedoe ling van den erflater is geweest, deze gelden aan bedoelde afdeeling te vermaken. Hierna was aan de orde het voorstel van het hoofdbestuur tot reorganisatie van het hoofdbestuur tot reorganisatie van het Cen traal Genootschap. De bedoeling van deze reorganisatie is dat er een centraal punt voor het Centraal Ge nootschap komt, waarin alle draden van de organisatie bijeenkomen en waar dus ook het Centraal archief moet gevestigd zijn, zoodat de tegenwoordige toestand met zijn verschil lende gedeeltelijke archieven op verschillen de plaatsen een einde neemt. Er zijn toch op het oogenblik archieven bij den voorzitter te Utrecht, bij den secretaris te Brummen, bij den penningmeester te Amsterdam, bij een dagelijksch bestuurslid te Borne en nog en kele anderen te Egmond aan Zee. Bij de uiteenzetting door den voorzitter van dit punt stelde deze in het licht dat Am sterdam als centrum moet gekozen worden. Tot den leider van dit bureau moet aange wezen worden een volle ambtenaar. Ook zette spr. uiteen, dat het medisch- en niet-medisch gedeelte moet samengaan, maar dat de me dische inspecteur behoort te staan onder den eventueel te benoemen directeur. Met de discussie, die thans volgde, bleek, dat vele vertegenwoordigers van afdeelingen meenden, dat deze belangrijke voorstellen niet voldoende waren voorbereid. Zij dron gen aan op aanhouding der voorstellen, op dat de afdeelingen de financieele gevolgen kunnen overzien. Door den heer Th. M. Ketelaar werden de voorstellen verdedigd. Daarbij zette spr. uit een, dat deze voorstellen noodzakelijk zijn. Het is meer dan noodzakelijk, dat het Ge nootschap een behoorlijke huisvesting krijgt. Het is niet de bedoeling, dat het hoofdbe stuur zijn taak overdraagt aan een directeur. Wat de financieele gevolgen betreft, zeide spr. dat de aan te stellen directeur een sala ris zal ontvangen van 6000, dat van den propagandist zal bedragen 2800. Hierbij komt nog de huur van een paar kantoorlo kalen. Met klem drong spr. aan de voorstel len te aanvaarden in het belang van het Ge nootschap. Door de afdeeling Maartensdijk werd een voorstel gedaan de voorstellen uit te stellen, maar wel een propagandist te benoemen. Deze motie werd met groote meerderhe'd verworpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11