Vijftien jaar luchtvaart van de K.L.M. SUuUsloteai 's Werelds grootste vliegtuig vernield. Be Quick IIBakkum II 62. Luchtvaart Een tweedaagsche vlootrevue op Schiphol. Oude en nieuwe toestellen. STEDENWEDSTRIID ALKMAAR- HAARLEM. SUCCESSEN OP DE DEVENTER HONDENTENTOONSTELLING. DE LUCHT INI VLIEGÜsNGELUK NABIJ SOERABAJA. Bestuurder klaagt over pijn. De „Maxim Gorki" neergestort. 48 dooden. Nadere bijzonderheden. Algemeene deelneming. Dames-enkelspel i Mej. A. Groen wint van mej. K. Wessels 6—4, 64. Mej. A. de Wint wint van mej. J. H. Asjes 9—7, 6—3, Gemengd dubbelspel: Mej. A- Groen en iR. Manjoero winnen van mej. K. Wessels en j. J. Haasbroek 7—6, 6—3. Mej. A. de Wit en N. Groen winnen van mej. J. M. Asjes en G. Kusters 12—10, 6—4. Heeren-dubbelspelN. Groen en R. Man joero winnen van J. J. Haasbroek en G. Kusters 6—3, 5—7, 9—7. Dames-dubbelspel: Mej. A. de Wit en mej. A. Groen winnen van mej. J. M. Asjes en mej. J. C. Wessels 6—3, 6—1. Heeren-enkelspel: J. Deetman wint van Z. F. Uhl 6—0, 6—3. M. Zweedijk wint van Z T. Martens 6—0, 6—2. Dames-enkelspel: mej. J. Hagedoorn wint .van mevr. Z. T. Martens 61, 2—6, 6—2. Mevr. A. Haasbroekde Witte verliest van mej. A. Peys 68, 2—6. Gemengd dubbelspel: Mej. A. Blaauw en M. Zweedijk winnen van mej. A. Peys en Z. F Uhl 6—3, 6—4. Mej. M. Postma en J. Deetman winnen van mevr. Z. T. Martens en Z. T. Martens 6—0, 6—1. Heeren-dubbelspel: J. Deetman en S. Hamstra winnen van Z. T. Martens en Z. F. Uhl 6-3, 7-5. Dames-dubbelspel: Mej. N. Blaauboer en mej. Postma verliezen van mevr. Z. T. Mar tens en mej. A. Peys 4—6, 63, 4—6. AdvendoAninie (A dam) 44 heerenenkelspel G. v. Dijk sl. N. Douma, 6—4, 6—8, 6—2. mr. Schuurman sl. J. v. Straten, 1—6, 8—6, 6—2; damesenkelspel mej. M. Hartkamp verl. v. mevr. v. Straten, 6—4, 6—8, 3—6; mej. C. Hartkamp verl. v. mevr. Rui zendaal, 2—6, 36; heerendubbel v. Dijk en mr. Schuurman sl. van Straten en Ruizendaal 6—1, 64; damesdubbel: gez. Hartkamp verl. van mevr. Douma en mevr. v. Straten, 16, 36; gemengd dubbel: mej. C. Hartkamp en G. v. Dijk verl. van mevr. v. Straten en N. Douma, 46, 86; mej. M. Hartkamp en mr. Schuhrman sl. hr. en mevr. Ruizendaal, 61, 63; Advendo II verloor thuis van T. C. G. IV met 5—3. Kegelen. Trots de kleine voorsprong van 90 houten, welke 't 25-tal van den Alkmaarschen kegel bond 14 dagen geleden op eigen banen op de Haarlemmers heeft behaald, is het de onzen gisteren niet mogen gelukken ook den returnwedstrijd te winnen. In totaal behaalde Haarlem, in 25 x 80: 2000 worpen, 13284, Alkmaar 12871 het geen een verschil van 413 hout aanwijst. Hoogste gooier Haarlem L. Dost 622. Hoogste gooier Alkmaar J. de Bakker 565 Hieronder de gedetailleerde uitslag: 1 J. Bakker 277, totaal 565; 2 C. H. de Lange 272, totaal 554; 3 A. Kollman 262, totaal 548; 4 G. Harmsen 258, totaal 541; 5 C. A. Witte 238, totaal 537; 6 T. Bonse- ma 262, totaal 536; 7 L. Boon 270, totaal 531; 8 M. Witte Jr. 269, totaal 531; 9 J. van Spanje 250, totaal 530; 10 P. Delamar- re 247, totaal 529; 11 J. Metz 359, totaal 528; 12 R. Brugman 271, totaal 525; 13 G. de Wit 250, totaal 523; 14 Joh. Diepen 265, totaal 518; 15 H. Buys 240, totaal 514; 16 J. Eyckholt 242, totaal 506; 17 C. Bal der 237, totaal 501; 18 C. v. d. Capelle 258, totaal 499; 19 G. J. Genefaas 239, totaal 498; 20 M. Jimming 279, totaal 483; 21 C. v. Wijngaarden 223, totaal 487; 22 Chr. Dekker 263, totaal 487; 23 D. Klos 232 totaal 478; 24 M. C. Tuinman 251, totaal 470; 25 J. Met Jr. 329, totaal 447, Haarlem: 1. L. Dost 384, totaal 622 2. H. v. Duynen 297, totaal 583 3. L. Ketellapper 512, totaal 574; 4. H. Louw 267, totaal 565 5. H. v. Rigteren 296, totaal 564 6. H. v. d. Kaa 272, totaal 561; 7. N. Frantzen 287, totaal 560 8. P. Lourakker 252, totaal 346; 9. A. Terhorst 274, totaal 546; 10. Y. Faber 270, totaal 543; 11. N. P. Visser 296, totaal 537; 12. G. Renting 258, totaal 535; 13. A. M. iBenraadt 278, totaal 526; 14. H. Donkers 268, totaal 525; 15. M. v. Tiggelen 288, 520; 16. J. C. de Paus 265, totaal 515; 17. J. A. v. Kessel 285, totaal 513; 18. N. J. v. Leuven 259, totaal 510; 19. L. J. v. Leuven 266, totaal 509 20. M. v. d. Storm 271, to taal 505 21. A. Veninga 275, totaal 499 22. Jac, Leenheer 250, totaal 496 23. J. B. Weyers 252, totaal 490; 24. A. v. Ruiten 236, totaal 471; 25. J. Noé 237, totaal 469. Totalen 6855, totaal 13284. Ruststand Haarlem: 3406. Eindstand Haarlem 13284. Ruststand Alkmaar: 3234. Eindstand Alkmaar 12871. Haarlem wint met 413 hout. Haarlem 1932: 12894, 1933: 12606, 1934: 11992. Alkmaar 1932: 12363, 1933: 12476, 1934: 12299. Honden. Op de gisteren te Deventer gehouden hondententoonstelling trokken een paar fraaie viervoeters uit onze omgeving de aan dacht. De prachtige draadharige fonterrier van dr. J. Kruytbosch te Bakkum behaalde thans in Open Klasse den tweeden prijs en zag zich de hoogste kwalificatie (Uitmun tend) waardig gekeurd. Dr. H. K. r. Cohen te Hensbroek ziet zijn uitstekend opgezette pogingen om den ge- kleurden Bullterrier hier ingang te doen vinden beloond met welverdiend succes: zijn zelfgefokte „Stroom van het Donarspan", een pup van 614 maand, kwam op de eerste plaats met zeer goed, tevens beste Bullter rier. Dit is de eerst- in Nederland gefokte gekleurde Bullterrier. Het Alkmaarscne pu bliek zal dit merkwaardige, nog weinig be kende ras zeker kunnen bewonderen op de hier te houden tentoonstelling van „Cyno- philia" op 2 Sept. a.s, 't Was druk op Schiphol! Dat wil zeggen, 't was Zaterdag en Zondag druk. Want hoewel het de bedoeling was, om alleen Zaterdag een vlootrevue te houden, besloot de K.L.M. er den Zondag aan vast te knoopen. Dat was zeer verstandig, want die eerste vlootdag was verre van aangenaam. Een koude wind waaide over het wijde terrein en des middags maakte de aanhou dende regen een verblijf op Schip hol tot een zeer onaangename. En kijk, de Zondag bracht zon! En met de zon warmte En de Zon dag bracht kijkers, heel veel kijkers uit Amsterdam en omliggende plaat sen, maar ook uit andere deelen van het rijk. Zoodat de on-officieele Zondag eigenlijk veel prettiger was dan de officieele Zaterdag! Honderden, neen duizenden trokken dien Zaterdagmorgen naar de Amsterdamsche luchthaven. En het waren heusch geen Am sterdammers alleen; integendeel, er waren zeer veel niet-Amsterdammers, die twee vlie gen in een klap wilden slaan: de K.L.M.- vloot bezichtigen en de voetbalwedstrijd Nederland—Engeland meemaken. De K.L.M.-vlootrevue Vijf jaar geleden hebben wij ook zoo'n revue meegemaakt. Toen stonden er zooveel mogelijk verkeers- toestellen op het grastapijt en het beton ver zameld in slagorde. Toen stonden er de mi litaire Fokkers, de burgerlijke Pandertjes, de elegante Koolhovens, de ranke zweefvlieg tuigen. En nu? Zestien machines van de K.L.M. stonden in slagorde geschaard. Daaronder was het op een na oudste toestel en natuurlijk het al lernieuwste. Het eerste toestel was er niet, om de heel eenvoudige reden, dat dit eerste toestel een fehuurde Engelsche machine was. Maar de 2, het oudste toestel, dat in eigendom kwam van de K.L.M. was er wel en werd be zichtigd ook. En als men dan even verder de F 22 of de Douglas zag, dan dacht je even tjes: „helden waren het, die met de F 2 naar boven gingen!" En toch gaat die F 2 nog dagelijks naar boven, omdat de rijksstudiedjmst voor de luchtvaart het als laboratoriumtoestel heeft ingericht. Achter deze historische F 2 stonden naast elkaar de Fokker F 7 en de Fokker F 7 A. Het eerste vliegtuig is van het type waar van der Hoop in 1924 mee naar Indië vloog. Daar achter drie andere typen. In het midden de 3-motorige F 7 B uit 1927, waar mee in 1930 en begin 1931 de geregelde dienst AmsterdamBatavia werd onder houden. Dit toestel was geflankeerd door een Carley toestel „Jumbo" en een Koolho ven F.K. 40. Daar achter op één rij, van links naar rechts een Fokker F 9, een Kool hoven F.K. 43, een Fokker F 12, een Kool hoven F.K. 48 en een Fokker F 8. Dan komen we aan de eere-rij: van links naar rechts: een Douglas, de Fokker F 36, de Fokker 20 (Zilvermeeuw), een Fokker F 22 en weer een Douglas. Daar achter, geheel links, een vijftal vlieg tuigen van de Nationale Luchtvaartschool, met er voor de molenwiekige auto-giro. Ge heel rechts, achter, drie „gliders" van de Am sterdamsche Club voor Zweefvliegtuigen. Iets over de toestellen. 't Was 17 Mei 1920, dat de K.L.M. de diensten opende met de Havilland 9, een toestel, dat bestuurd werd door den eeregast van de K.L.M., den Engelschen oorlogsvlie ger Shaw. De K.L.M. had, zoo zegt de N.R. Crt. deze machines eigenlijk maar in huur en heeft er een paar jaar lang mee gevlogen, hoewel reeds in hetzelfde jaar 1920 de Fok kerfabriek de F 2 beschikbaar stelde, hetgeen het eerste economische verkeersvliegtuig ter wereld was. Het had een gesloten cabine en kon in totaal 5 personen vervoeren, n.1. één piloot en vier passagiers. Het was een één- motorig vliegtuig. De motor ontwikkelde 185 P.K. en was van het Duitsche B.W.M - type, die aan het toestel een snelheid gaf van 150 K M. per uur. In 1921 verscheen reeds de F 3 op het too- neel, ook een éénmotorige eendekker en uit gerust met een Siddely-Puma-motor van 230 P.K. Dit toestel kan, behalve den piloot, 5 passagiers vervoeren. Men had meer ruimte voor de passagiers weten te verkrijgen door den neus van het vliegtuig korter te maken. In de cabine werd bovendien post, en even tueel vracht, vervoerd, en begrijpelijkerwijs kwam er nogal eens botsing tusschen passa giers en vracht, als de lichte vliegtuigen in airpockets terecht kwamen. Met dit F 3- type werd gevlogen tot 1925, en deze machi nes bleken zoo sterk te zijn, dat de 5, die verkocht werden naar Zwitserland aan de Bale Air (de tegenwoordige Swiss Air), nog jarenlang daar gevlogen hebben. Het is trou wens toch altijd de politiek van de K.L.M. geweest om oud materiaal te verkoopen, tel kens wanneer de vloot met nieuw materiaal werd verrijkt. In 1925 kwam de K.L.M. met een verras sing. Dat was de F 7, die een Rolls-Royce- motor had van 360 P.K. Met dit type ma chine vloog v. d. yoop naar Indië. In be gin 1926 was er alweer een verbetering; dat was de F 7a, die 2 bestuurders en 8 passa giers kon vervoeren. Van dit type zijn nog I eenige machines in gebruik. Deze E 7a was uitgerust met den Engelschen 400 P.K. Jupi ter-motor, die op Hollandsche verkeersma- chines werd gebruikt. De ontwikkeling ging maar steeds door. Nu kwam de F 8, het eerste Nederlandsche met twee motoren passagiers-vliegtuig, dat 15 passagiers kon vervoeren. De Jupiter-mo- toren ontwikkelden elk ongeveer 425 P.K. Nu volgt weer een nieuw type, de F 7 B-3M., het eerste drie motorige vliegtuig, dat 8 pas sagiers kon vervoeren en uitgerust was met drie Titan-motoren van 300 P.K. Van dit type werd o.a. voor den Amerikaanschen krantenkoning v. Lear Black een toestel ge bouwd, dat echter- Amerikaansche Wright- motoren had, waarmee de Nederlandsche vliegers Geyssendorfer en Scholte vrijwel de heele wereld overvlogen. Nu komen we aan de F 9 toestellen, groo- te machines, die twee bestuurders en 20 pas sagiers konden vervoeren en voorzien waren van 3 Jupiter-motoren van 400 P.K. elk. Deze toestellen werden veelal op de route Amsterdam—-RotterdamLonden gebruikt. In 1930 verschijnt voor het eerst het tyoe F 12, plaats biedende aan 2 bestuurders en 18 passagiers en voorzien van drie Ameri kaansche Wasp-motoren van 425 P.K. Dan komt de F 18, van welk type ook de beroem de Pelikaan is Van dit type was de romp smaller gebouwd en waren de vleugels eenigsins fijner. Het gevolg was, dat men er sneller mee kon vliegen. Dit had ook 3 Wasp- motoren van 425 P.K. ieder en kon 16 passa giers vervoeren. Dit toestel werd in hoofd zaak op de route naar Indië gebruikt. In 1932-'33 verscheen weer een nieuw toe stel dat een grooten vooruitgang beteeken- de. Dat was de F 20, plaats biedende aan 12 passagiers en een bemanning van drie leden, welke laatste in een aparte cabine waren ge plaatst. Dit toestel was voorzien van 3 Wright-Cyclone-motoren, die van 500 tot 600 P.K. elk konden ontwikkelen en daarmee aan het toestel een snelheid gaven van 208 K M. per uur. Een nieuwigheid aan dit toestel was nog, dat voor het eerst het landingsge stel optrekbaar was. Dan komen we aan het tegenwoordige vlaggeschip van de K.L.M., de F 36, plaats biedende aan 32 passagiers en 4 tot 5 leden bemanning. (Men kan al of niet een hof meester meenemen). De 4 Wright-Cyclone- motoren van 700 P.K. elk geven aan het toe stel een snelheid van 260 K.M. per uur. Tenslotte komen we, wat de Fokkers be treft, aan het type F 22 met 4 Wasp-moto ren van 525 P.K. elk een snelheid van 230 K.M. per uur. Het laatste toestel van deze serie, de Roerdomp, zal waarschijnlijk dezer dagen door de K. L. M. worden overgeno men, zoodat de K. L. M. dan drie van deze toestellen heeft. n.1. de Papagaai, de Kwik staart en de Roerdomp, die alle drie op het Europeesche luchtnet worden gebruikt. Inmiddels is, zooals men weet, de vloot van de K. L. M. zich duchtig aan het uit breiden met de 14 snelle machines van het type Douglas, die vooral ook de volgende maand op de route naar Indië gebruikt worden, als men begint met den halfweke- lijkschen versnelden dienst. De Douglas- machines hebben elk twee Wright-Cyclone motoren van 700 P.K. elk en kunnen een kruissnelheid halen van 300 K.M. per uur. Om nog even een idee te geven van den vooruitgang: De eerste F. 2 woog ongeveer 1800 k.g. Het totale gewicht van de F. 36 is 16 K ton. In de lucht! Nadat des Zaterdagsmorgens de gedenk plaat van de Nederlandsche schooljeugd was aangeboden, ging des middags de vloot de lucht in. Een magnifiek schouwspel! Er werd sierlijk gezweefd, de giro draaide er wiekte rond, de marine-luchtvaartdienst demonstreerde, de nationale luchtvaartschool trok de kleine particuliere vliegtuigen de lucht in en daarna gingen de K.L.M.-ers het ruime luchtruim kiezen! Zwaar ronkten de F 22 en F 36, snel scheerde de Douglas en honderden maakten gebruik van de gelegenheid, om met deze zeer moderne toestellen, deze vliegende ho tels, korte pleziervluchten te maken boven Amsterdam en boven de Flora! Dat was een sensatie,-een belevenis! Wij zelf trokken des middags weg, juist, toen de regen begon te vallen. Ons wachtte nl. de voetbalwedstrijd Nederland—Enge land. Maar onderweg werden we voortdu rend begeleid door geronk in de lucht. En links en rechts zagen we de toestellen hoog in de lucht voortzoemen! De Zondag. Waren de regen en de groote voetbalwed strijd Zaterdag oorzaak van een weinig tal rijk bezoek, den dag daarop riep een stra lende zon duizenden bezoekers naar Neer lands eerste luchthaven. Het waren vooral bewoners van Amsterdam, die met booten en bussen naar buiten waren getrokken om tege lijkertijd van het fraaie voorjaarsweer en van de vlootschouw te genieten. Op het betonnen platform van Schiphol stonden eenige rijen vliegtuigen opgesteld, van de oude F II tot de nieuwste F XXII en de Douglas D.C. 2. Op groote kartonnen werd de beteekenis van de verschillende ty pen uitgelegd. Behalve onderscheidene Fok kers waren daar o.m. de Jumbo, een door Werkspoor gebouwd vrachtvliegtuig, een paar luchttaxi's van Koolhoven en enkele sportvliegtuigen van verschillende merken behoorende tot de vloot van de Nationale Luchtvaart-school. Een bijzondere attractie vormden de zweefvluchten die een der leden van de Am sterdamsche Zweefvliegclub ondernam. On der toezicht van eenige duizenden toeschou wers startte de zweefvlieger achter een sportvliegtuigje. Nadat deze laatste hem los gelaten had maakte hij een paar fraaie zweefvluchten boven het vliegveld en omge ving, Tijdens den vliegdag op het vliegveld Darmo georganiseerd door de Soerabaja'sche vliegclub is het sportvliegtuig de „Colibri", bestuurd door den heer Elckerbout, chef-instructeur van het marine-vliegkamp Morokrembangan neerge stort. De machine is vernield. De piloot klaag, de over pijn in den rug en is in het ziekenhuis opgenomen. Het ongeluk geschiedde met het maken van een „feuille mort", toen plotseling de motoren afsloegen en het vliegtuig neer kwam op een open plek tusschen de heuvels. De bestuurder heeft een goede nacht gehad, doch klaagde nog steeds over pijnen. OCEAANVLIEGER OMGEKOMEN. De Poolsch-Amerikaanschc Oceaanvlicger Stanley Hausener is met een eendekker neer gestort en omgekomen. Het toestel heette „Maarschalk Pilsoedski". Hij stortte neer, toen hij cirkelde rond een kerk, waar een plechtigheid ter nagedachtenis van Pil soedski gehouden werd. Het toestel viel op het dak van een magazijn en verbrandde. Hausener was juist voornemens in de eerst volgende dagen een nonstopvlucht van De troit naar Warschau te maken. ver- De Het het dat De van Het grootste vliegtuig van de Sowjet-Unie, de Maxim Gorki, dat ruim 70 passagiers aan boord kan hebben, is het slachtoffer geworden van een luchtramp. Het vliegtuig startte met een ander toe stel op sleeptouw. Kort na de start voerde de piloot van het gesleepte vliegtuig, Sasjin, ondanks het verbod van de Russische luchtvaart-autori teiten verscheidene stunts uit. Daarbij is hij in botsing gekomen met de Maxim Gorki, met het gevolg, dat beide machines neer stortten. 11 leden der bemanning en 36 passagiers vonden den dood. Ook de piloot van het ge sleepte vliegtuig, Sasjin, kwam om het leven. In totaal hebben bij den ramp 48 per sonen het leven verloren. Op instructie van den chef der Russi sche civiele luchtvloot, Tkasjew, is een spe ciale commissie, bestaande uit vertegenwoor digers van de Russische militaire en civiele luchtvaart van de politieke politie en ande re overheidslichamen, ingesteld om de oorzaak van het ongeluk met de Maxim Gorki vast te stellen. Het tot dusverre ingestelde onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat het onge luk uitsluitend te wijten is aan den piloot Sasjin, die met zijn toestel in de nabijheid van de Maxim Gorki is gekomen en dit met zijn linker vleugel heeft geramd. De botsing was zoo hevig, dat de Maxim Gorki on danks zijn kracht en groote zwaarte scheidene malen over den kóp sloeg, linker-vleugel vloog van het toestel af. onderzoek heeft verder uitgewezen, dat groote vliegtuig in brand geraakte en verscheidene explosies ontstaan zijn. brandweer van het centrale vliegveld Moskou kon niet meer helpen. De Sowjet-regeering heeft besloten alles bij de catastrophe om het leven gekomen op staatskosten ter aarde te bestellen. Bovendien zal den achtergebleven be trekkingen een staatspensioen worden uitge keerd. De leden van het corps diplomatique hebben den plaatsvervangend volkscommis saris van Buitenlandsche Zaken, Krestinski, hun deelneming betuigd met de ramp van de Maxim Gorki. De commandeur van het vliegtuigeskader waartoe de Maxim Gorki behoorde, heeft aangekondigd, dat men binnenkort zal over gaan tot den bouw van een vliegtuig, dat nog grooter zal zijn dan de Maxim Gorki, welke Zaterdag is verongelukt. Nader wordt bekend: 40 z.g. Oedarniki, arbeiders die uitblinken door vakbekwaam heid, hadden den voorrang gekregen bij het maken van 'n rondvlucht boven Moskou met de Maxim Gorki, omdat zij aan den bouw van dit vliegtuig hadden deelgenomen. Het ongeluk geschiedde, toen de Maxim Gorki zou dalen Het vliegtuig werd begin 1934 vervaar digd volgens de plannen van den vliegtuig constructeur Titpclew. Droevig verlies. In een hoofdartikel, getiteld „Droef Verlies" schrijft de Russische „Pravda": Aan het reusachtige vliegtuig „Maxim Gorki" was alles solide en stabiel. Langdurige proefnemingen hebben de feil- looze kwaliteiten van zijn constructie bewezen. Niettegenstaande de enorme afmetingen vloog het toestel bewonderenswaardig, het ge hoorzaamde onverbiddelijk aan het roer en muntte uit door stabiliteit. De mannen, die het groote toestel bestuur den, waren beste piloten. Joerof en Mikheef, die het vliegtuig op zijn laatsten tocht be stuurden, waren de beste piloten van de Sov jet-Unie. Noch de constructie-berekeningen, noch de kwaliteiten van de uitvoering, noch de piloten zijn verantwoordelijk voor het ongeluk. Alles was feilloos. De ramp had plaats door een schok, welke het vliegtuig werd toegebracht door een ander vliegtuig tijdens de vlucht. Een vleugel brak af en de luchtreus werd onbestuurbaar. In den bouw van dit toestel onthulde zich het groote kunnen van de Russische vliegtuig industrie. De Sovjet-Unie bezit een groot aantal vlieg tuigen, waaronder een aantal machtige dread- noughts der lucht. De luchtmacht blijft niet beperkt tot vliegtuig, haar macht bestaat uit een groqf aantal vliegtuigen. De ramp van de Maxim Gorki' welke t«t ijq toe als experimenteertoestel werd gebruikt, verzwakt de Russische luchtvloot niet. Het type van dit toestel is door deze ramp niet in discrediet gekomen. Zoodra dit nuttig wordt geoordeeld, zal het land in staat zijn in zeer korten tijd net zoo veel vliegtuigen te maken, als men wil. Niettemin, zoo schrijft de Pravda verder, spreken wij onze diepe droefheid uit bij de ramp van de „Maxim Gorki" en dit gevoel zal door alle geciviliseerden van alle landen wor den gedeeld, aangezien de „Maxim Gorki" een waardevolle aanwinst voor de wereld-cultuur was. De lijken van de 48 slachtoffers zijn Zondag in het crematorium te Moskou opgebaard. Uit alle deelen der wereld zijn telegrammen ont. vangen. De bevolking heeft op eenvoudige plichtige wijze afscheid genomen van de slacht, offers. In verschillende steden zijn bijeenkom, sten gehouden. (Niet officieel) ode klasse. Sde lijst Trekking van Maandag 20 Mei 1935 Booge Prijzen 1500.0288 1000.— 1858 2268 6030 11975 12023 12847 15370 400.4063 7246 7589 16579 18304 200.— 207 1770 2947 3239 0286 9371 12766 15380 17950 20164 20440 712 762 1356 1370 2143 2193 2697 2733 3216 3384 4197 4302 4913 5070 5534 5538 6495 6677 7281 7382 8172 8294 8585 8700 9554 9575 9996 10404 10435 10489 10611 10778 10869 11018 11040 11082 11122 11130 11246 11373 11389 11434 11443 11462 11580 11766 11781 11966 12104 12116 12149 12173 12188 12455 12489 12503 12594 12595 12676 12773 13049 13143 13241 13278 13348 13561 13755 13771 13919 13955 14189 14237 14271 14457 14551 14739 14850 15080 15143 15187 15363 15517 15564 15789 15820 15848 15861 16028 16059 16264 16363 16413 16447 16559 16567 16656 16842 17003 17338 17542 17718 17771 17811 17886 17951 17974 18100 18135 18258 18371 18518 18591 18681 18802 18879 19103 19106 19165 19216 19235 19258 19311 19334 19431 19449 19745 19952 20263 20269 20350 20370 20473 20714 20801 20815 20871 20884 20913 20967 13492 15642 16448 17477 19255 19415 Prijzen van f 70. 175 190 301 317 612 628 778 780 868 873 1136 1318 1441 1613 1718 1849 1868 1932 2092 2221 2249 2307 2476 2639 2681 2787 2811 2848 2859 2921 3188 3447 3539 3693 3930 4048 4115 4340 4510 4541 4602 4609 4821 5126 5147 5155 5275 5297 5365 5721 5736 6103 6165 6422 6445 6785 6863 6867 6947 7096 7098 7468 7767 7973 8058 8079 8149 8357 8410 8435 8503 8507 8569 8945 8975 9107 9358 9367 9507 9586 9705 9788 9836 9904 9996 mieten 13 56 75 82 92 192 222 292 324 333 380 393 417 459 507 510 552 570 589 615 644 671 748 787 792 845 846 859 862 891 948 958 962 974 977 978 998 1003 1023 1054 1072 1081 1089 1137 1156 1164 1187 1301 1320 1324 1337 1362 1372 1432 1434 1480 1486 1501 1523 1550 1582 1672 1721 1750 1757 1848 1903 1919 1986 1989 2078 2130 2148 2154 2210 2211 2220 2246 2281 2282 2291 2305 2331 2397 2440 2459 2472 2475 2486 2557 2592 2644 2646 2692 2721 2742 2773 2819 2827 2830 2847 2869 2932 2956 2958 3025 3069 3099 3102 3111 3130 3191 3200 3219 3227 3251 3308 3313 3328 3360 3365 3373 3420 3422 3487 3535 3604 3625 3667 3699 3732 3741 3744 3760 3796 3949 3950 3951 3957 3970 4046 4086 4159 4162 4202 4207 4223 4229 4232 4237 4248 4326 4328 4334 4355 4357 4369 4390 4419 4421 4435 4481 4559 4566 4576 4585 4589 4596 4605 4652 4746 4777 4782 4809 4837 4850 4981 5081 5152 5181 5191 5221 5224 5228 5292 5308 5314 5327 5422 5426 5455 5521 5552 5553 5624 5628 5638 5651 5654 5706 5865 5904 5981 5984 5992 5996 6012 6093 6130 6143 6150 6151 6241 6262 6264 6292 6331 6339 6379 6521 6523 6528 6555 6575 6614 6628 6665 6722 6749 6762 6786 6813 6826 6836 6845 6902 6907 6953 6971 7017 7150 7153 7171 7191 7213 7231 7260 7288 7298 7353 7366 7415 7464 7482 7487 7497 7509 7548 7565 7572 7602 7619 7621 7633 7650 7665 7706 7711 7771 7775 7776 7821 7852 7974 7986 7990 7993 8019 8032 8049 8053 8126 8185 8227 8269 8282 8344 8381 8397 8448 8543 8547 8589 8715 8717 8737 8745 8839 8841 8848 8871 8877 8878 8916 8956 9008 9015 9027 9074 9119 9158 9168 9175 9246 9293 9298 9314 9336 9389 9423 9483 9488 9494 9562 9577 9619 9655 9746 9754 9767 9776 9813 9914 9932 9956 10006 10015 10027 10039 10070 10117 10128 10174 10176 10213 10216 10222 10224 10266 10293 10324 10328 10370 10373 10398 10445 10474 10541 10571 10573 10574 10619 10621 10688 10747 10780 10857 10898 10950 10955 10983 11027 11044 11069 11079 11107 11143 11192 11219 11240 11260 11267 11272 11299 11318 11421 11436 11442 11578 11583 11625 11626 11642 11742 11777 11790 11797 11813 11829 11836 11844 11864 11893 11904 11959 11979 11987 11998 12005 12010 12011 12100 12118 12151 12186 12244 12250 12276 12283 12295 12301 12311 12335 12369 12524 12546 12560 12575 12593 12600 12622 12642 12651 12652 12663 12668 12669 12706 12709 12728 12734 12759 12780 12808 12865 12874 '12917 12922 12948 12052 12982 13013 13029 13040 13150 13217 13224 13225 13303 13316 133o7 13366 13424 13461 13476 13494 13515 13529 13572 13614 13617 13653 13780 13835 13882 13894 13915 13936 13944 13990 14009 14067 14085 14096 14201 14264 14281 14309 14366 14407 14434 14441 14463 14466 14489 14526 14543 14548 14575 14627 14644 14671 14771 14780 14800 14876 14894 14919 14920 14959 14986 15013 15016 15034 15036 15074 15081 15093 15105 15108 15173 15216 15262 15269 15275 15284 15327 15346 15350 15394 15406 15423 15550 15595 15639 15676 15681 15682 15688 15719 15864 15896 15930 15935 15940 16029 16055 16076 16083 16124 16224 16262 16307 16324 16332 16384 16470 16545 16558 16573 16647 16717 16734 16794 16811 16856 16861 16862 16961 16963 16976 16984 17032 17044 17048 17112 17145 17156 17184 17206 17224 17280 17294 17375 17383 17388 17424 17453 17465 17470 17496 17511 17514 17523 17554 17562 17585 17630 16737 17674 17720 17745 17749 17895 17957 18030 18038 18058 18059 18090 18097 18163 18191 18192 18233 18236 18270 18295 18297 18355 18386 18486 18635 18637 18721 18750 18830 18869 19019 19041 19044 19098 19117 19167 19266 19285 19302 19305 19310 19313 19395 19409 19427 19455 19472 19491 19513 19624 19723 19789 19793 19843 19855 20005 20052 20053 20109 20132 20147 20175 20206 20220 20239 20259 20274 20316 20330 20373 20378 20417 20499 20537 20547 20553 20596 20631 20641 20684 20784 20786 20807 20829 20831 20836 20843 20862 20863 20900 20921 Verbet. 5de kl. 4de lijst: 14493 m. z. 14493 met 70; 15068 m. z. 15058; 15102 met 70 m. 15102,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8