Vijftien jaar luchtvaart van de K.L.M.
SUuUsloteai
's Werelds grootste
vliegtuig vernield.
Be Quick IIBakkum II 62.
Luchtvaart
Een tweedaagsche vlootrevue op Schiphol.
Oude en nieuwe toestellen.
STEDENWEDSTRIID ALKMAAR-
HAARLEM.
SUCCESSEN OP DE DEVENTER
HONDENTENTOONSTELLING.
DE LUCHT INI
VLIEGÜsNGELUK NABIJ SOERABAJA.
Bestuurder klaagt over pijn.
De „Maxim Gorki"
neergestort.
48 dooden.
Nadere bijzonderheden.
Algemeene deelneming.
Dames-enkelspel i Mej. A. Groen wint van
mej. K. Wessels 6—4, 64. Mej. A. de
Wint wint van mej. J. H. Asjes 9—7, 6—3,
Gemengd dubbelspel: Mej. A- Groen en
iR. Manjoero winnen van mej. K. Wessels en
j. J. Haasbroek 7—6, 6—3. Mej. A. de Wit
en N. Groen winnen van mej. J. M. Asjes en
G. Kusters 12—10, 6—4.
Heeren-dubbelspelN. Groen en R. Man
joero winnen van J. J. Haasbroek en G.
Kusters 6—3, 5—7, 9—7.
Dames-dubbelspel: Mej. A. de Wit en mej.
A. Groen winnen van mej. J. M. Asjes en
mej. J. C. Wessels 6—3, 6—1.
Heeren-enkelspel: J. Deetman wint van Z.
F. Uhl 6—0, 6—3. M. Zweedijk wint van
Z T. Martens 6—0, 6—2.
Dames-enkelspel: mej. J. Hagedoorn wint
.van mevr. Z. T. Martens 61, 2—6, 6—2.
Mevr. A. Haasbroekde Witte verliest van
mej. A. Peys 68, 2—6.
Gemengd dubbelspel: Mej. A. Blaauw en
M. Zweedijk winnen van mej. A. Peys en Z.
F Uhl 6—3, 6—4. Mej. M. Postma en J.
Deetman winnen van mevr. Z. T. Martens en
Z. T. Martens 6—0, 6—1.
Heeren-dubbelspel: J. Deetman en S.
Hamstra winnen van Z. T. Martens en Z.
F. Uhl 6-3, 7-5.
Dames-dubbelspel: Mej. N. Blaauboer en
mej. Postma verliezen van mevr. Z. T. Mar
tens en mej. A. Peys 4—6, 63, 4—6.
AdvendoAninie (A dam) 44
heerenenkelspel
G. v. Dijk sl. N. Douma, 6—4, 6—8, 6—2.
mr. Schuurman sl. J. v. Straten, 1—6,
8—6, 6—2;
damesenkelspel
mej. M. Hartkamp verl. v. mevr. v.
Straten, 6—4, 6—8, 3—6;
mej. C. Hartkamp verl. v. mevr. Rui
zendaal, 2—6, 36;
heerendubbel
v. Dijk en mr. Schuurman sl. van
Straten en Ruizendaal 6—1, 64;
damesdubbel:
gez. Hartkamp verl. van mevr. Douma
en mevr. v. Straten, 16, 36;
gemengd dubbel:
mej. C. Hartkamp en G. v. Dijk verl.
van mevr. v. Straten en N. Douma, 46,
86;
mej. M. Hartkamp en mr. Schuhrman
sl. hr. en mevr. Ruizendaal, 61, 63;
Advendo II verloor thuis van T. C. G.
IV met 5—3.
Kegelen.
Trots de kleine voorsprong van 90 houten,
welke 't 25-tal van den Alkmaarschen kegel
bond 14 dagen geleden op eigen banen op
de Haarlemmers heeft behaald, is het de
onzen gisteren niet mogen gelukken ook den
returnwedstrijd te winnen.
In totaal behaalde Haarlem, in 25 x 80:
2000 worpen, 13284, Alkmaar 12871 het
geen een verschil van 413 hout aanwijst.
Hoogste gooier Haarlem L. Dost 622.
Hoogste gooier Alkmaar J. de Bakker 565
Hieronder de gedetailleerde uitslag:
1 J. Bakker 277, totaal 565; 2 C. H. de
Lange 272, totaal 554; 3 A. Kollman 262,
totaal 548; 4 G. Harmsen 258, totaal 541;
5 C. A. Witte 238, totaal 537; 6 T. Bonse-
ma 262, totaal 536; 7 L. Boon 270, totaal
531; 8 M. Witte Jr. 269, totaal 531; 9 J.
van Spanje 250, totaal 530; 10 P. Delamar-
re 247, totaal 529; 11 J. Metz 359, totaal
528; 12 R. Brugman 271, totaal 525; 13 G.
de Wit 250, totaal 523; 14 Joh. Diepen 265,
totaal 518; 15 H. Buys 240, totaal 514;
16 J. Eyckholt 242, totaal 506; 17 C. Bal
der 237, totaal 501; 18 C. v. d. Capelle 258,
totaal 499; 19 G. J. Genefaas 239, totaal
498; 20 M. Jimming 279, totaal 483; 21 C.
v. Wijngaarden 223, totaal 487; 22 Chr.
Dekker 263, totaal 487; 23 D. Klos 232
totaal 478; 24 M. C. Tuinman 251, totaal
470; 25 J. Met Jr. 329, totaal 447,
Haarlem:
1. L. Dost 384, totaal 622 2. H. v. Duynen
297, totaal 583 3. L. Ketellapper 512, totaal
574; 4. H. Louw 267, totaal 565 5. H. v.
Rigteren 296, totaal 564 6. H. v. d. Kaa
272, totaal 561; 7. N. Frantzen 287, totaal
560 8. P. Lourakker 252, totaal 346; 9. A.
Terhorst 274, totaal 546; 10. Y. Faber 270,
totaal 543; 11. N. P. Visser 296, totaal 537;
12. G. Renting 258, totaal 535; 13. A. M.
iBenraadt 278, totaal 526; 14. H. Donkers
268, totaal 525; 15. M. v. Tiggelen 288,
520; 16. J. C. de Paus 265, totaal 515; 17.
J. A. v. Kessel 285, totaal 513; 18. N. J. v.
Leuven 259, totaal 510; 19. L. J. v. Leuven
266, totaal 509 20. M. v. d. Storm 271, to
taal 505 21. A. Veninga 275, totaal 499 22.
Jac, Leenheer 250, totaal 496 23. J. B.
Weyers 252, totaal 490; 24. A. v. Ruiten
236, totaal 471; 25. J. Noé 237, totaal 469.
Totalen 6855, totaal 13284.
Ruststand Haarlem: 3406. Eindstand
Haarlem 13284.
Ruststand Alkmaar: 3234. Eindstand
Alkmaar 12871.
Haarlem wint met 413 hout.
Haarlem 1932: 12894, 1933: 12606,
1934: 11992.
Alkmaar 1932: 12363, 1933: 12476,
1934: 12299.
Honden.
Op de gisteren te Deventer gehouden
hondententoonstelling trokken een paar
fraaie viervoeters uit onze omgeving de aan
dacht. De prachtige draadharige fonterrier
van dr. J. Kruytbosch te Bakkum behaalde
thans in Open Klasse den tweeden prijs en
zag zich de hoogste kwalificatie (Uitmun
tend) waardig gekeurd.
Dr. H. K. r. Cohen te Hensbroek ziet zijn
uitstekend opgezette pogingen om den ge-
kleurden Bullterrier hier ingang te doen
vinden beloond met welverdiend succes: zijn
zelfgefokte „Stroom van het Donarspan",
een pup van 614 maand, kwam op de eerste
plaats met zeer goed, tevens beste Bullter
rier. Dit is de eerst- in Nederland gefokte
gekleurde Bullterrier. Het Alkmaarscne pu
bliek zal dit merkwaardige, nog weinig be
kende ras zeker kunnen bewonderen op de
hier te houden tentoonstelling van „Cyno-
philia" op 2 Sept. a.s,
't Was druk op Schiphol! Dat
wil zeggen, 't was Zaterdag en
Zondag druk. Want hoewel het de
bedoeling was, om alleen Zaterdag
een vlootrevue te houden, besloot de
K.L.M. er den Zondag aan vast te
knoopen. Dat was zeer verstandig,
want die eerste vlootdag was verre
van aangenaam. Een koude wind
waaide over het wijde terrein en
des middags maakte de aanhou
dende regen een verblijf op Schip
hol tot een zeer onaangename.
En kijk, de Zondag bracht zon!
En met de zon warmte En de Zon
dag bracht kijkers, heel veel kijkers
uit Amsterdam en omliggende plaat
sen, maar ook uit andere deelen
van het rijk.
Zoodat de on-officieele Zondag
eigenlijk veel prettiger was dan de
officieele Zaterdag!
Honderden, neen duizenden trokken
dien
Zaterdagmorgen naar de Amsterdamsche
luchthaven. En het waren heusch geen Am
sterdammers alleen; integendeel, er waren
zeer veel niet-Amsterdammers, die twee vlie
gen in een klap wilden slaan: de K.L.M.-
vloot bezichtigen en de voetbalwedstrijd
Nederland—Engeland meemaken.
De K.L.M.-vlootrevue Vijf jaar geleden
hebben wij ook zoo'n revue meegemaakt.
Toen stonden er zooveel mogelijk verkeers-
toestellen op het grastapijt en het beton ver
zameld in slagorde. Toen stonden er de mi
litaire Fokkers, de burgerlijke Pandertjes, de
elegante Koolhovens, de ranke zweefvlieg
tuigen.
En nu?
Zestien machines van de K.L.M. stonden
in slagorde geschaard. Daaronder was het
op een na oudste toestel en natuurlijk het al
lernieuwste.
Het eerste toestel was er niet, om de heel
eenvoudige reden, dat dit eerste toestel een
fehuurde Engelsche machine was. Maar de
2, het oudste toestel, dat in eigendom
kwam van de K.L.M. was er wel en werd be
zichtigd ook. En als men dan even verder de
F 22 of de Douglas zag, dan dacht je even
tjes: „helden waren het, die met de F 2 naar
boven gingen!"
En toch gaat die F 2 nog dagelijks naar
boven, omdat de rijksstudiedjmst voor de
luchtvaart het als laboratoriumtoestel heeft
ingericht.
Achter deze historische F 2 stonden naast
elkaar de Fokker F 7 en de Fokker F 7 A.
Het eerste vliegtuig is van het type waar
van der Hoop in 1924 mee naar Indië
vloog. Daar achter drie andere typen. In het
midden de 3-motorige F 7 B uit 1927, waar
mee in 1930 en begin 1931 de geregelde
dienst AmsterdamBatavia werd onder
houden. Dit toestel was geflankeerd door
een Carley toestel „Jumbo" en een Koolho
ven F.K. 40. Daar achter op één rij, van
links naar rechts een Fokker F 9, een Kool
hoven F.K. 43, een Fokker F 12, een Kool
hoven F.K. 48 en een Fokker F 8.
Dan komen we aan de eere-rij: van links
naar rechts: een Douglas, de Fokker F 36,
de Fokker 20 (Zilvermeeuw), een Fokker
F 22 en weer een Douglas.
Daar achter, geheel links, een vijftal vlieg
tuigen van de Nationale Luchtvaartschool,
met er voor de molenwiekige auto-giro. Ge
heel rechts, achter, drie „gliders" van de Am
sterdamsche Club voor Zweefvliegtuigen.
Iets over de toestellen.
't Was 17 Mei 1920, dat de K.L.M. de
diensten opende met de Havilland 9, een
toestel, dat bestuurd werd door den eeregast
van de K.L.M., den Engelschen oorlogsvlie
ger Shaw. De K.L.M. had, zoo zegt de N.R.
Crt. deze machines eigenlijk maar in huur
en heeft er een paar jaar lang mee gevlogen,
hoewel reeds in hetzelfde jaar 1920 de Fok
kerfabriek de F 2 beschikbaar stelde, hetgeen
het eerste economische verkeersvliegtuig ter
wereld was. Het had een gesloten cabine en
kon in totaal 5 personen vervoeren, n.1. één
piloot en vier passagiers. Het was een één-
motorig vliegtuig. De motor ontwikkelde
185 P.K. en was van het Duitsche B.W.M -
type, die aan het toestel een snelheid gaf
van 150 K M. per uur.
In 1921 verscheen reeds de F 3 op het too-
neel, ook een éénmotorige eendekker en uit
gerust met een Siddely-Puma-motor van 230
P.K. Dit toestel kan, behalve den piloot, 5
passagiers vervoeren. Men had meer ruimte
voor de passagiers weten te verkrijgen door
den neus van het vliegtuig korter te maken.
In de cabine werd bovendien post, en even
tueel vracht, vervoerd, en begrijpelijkerwijs
kwam er nogal eens botsing tusschen passa
giers en vracht, als de lichte vliegtuigen in
airpockets terecht kwamen. Met dit F 3-
type werd gevlogen tot 1925, en deze machi
nes bleken zoo sterk te zijn, dat de 5, die
verkocht werden naar Zwitserland aan de
Bale Air (de tegenwoordige Swiss Air), nog
jarenlang daar gevlogen hebben. Het is trou
wens toch altijd de politiek van de K.L.M.
geweest om oud materiaal te verkoopen, tel
kens wanneer de vloot met nieuw materiaal
werd verrijkt.
In 1925 kwam de K.L.M. met een verras
sing. Dat was de F 7, die een Rolls-Royce-
motor had van 360 P.K. Met dit type ma
chine vloog v. d. yoop naar Indië. In be
gin 1926 was er alweer een verbetering; dat
was de F 7a, die 2 bestuurders en 8 passa
giers kon vervoeren. Van dit type zijn nog
I eenige machines in gebruik. Deze E 7a was
uitgerust met den Engelschen 400 P.K. Jupi
ter-motor, die op Hollandsche verkeersma-
chines werd gebruikt.
De ontwikkeling ging maar steeds door.
Nu kwam de F 8, het eerste Nederlandsche
met twee motoren passagiers-vliegtuig, dat
15 passagiers kon vervoeren. De Jupiter-mo-
toren ontwikkelden elk ongeveer 425 P.K.
Nu volgt weer een nieuw type, de F 7 B-3M.,
het eerste drie motorige vliegtuig, dat 8 pas
sagiers kon vervoeren en uitgerust was met
drie Titan-motoren van 300 P.K. Van dit
type werd o.a. voor den Amerikaanschen
krantenkoning v. Lear Black een toestel ge
bouwd, dat echter- Amerikaansche Wright-
motoren had, waarmee de Nederlandsche
vliegers Geyssendorfer en Scholte vrijwel de
heele wereld overvlogen.
Nu komen we aan de F 9 toestellen, groo-
te machines, die twee bestuurders en 20 pas
sagiers konden vervoeren en voorzien waren
van 3 Jupiter-motoren van 400 P.K. elk.
Deze toestellen werden veelal op de route
Amsterdam—-RotterdamLonden gebruikt.
In 1930 verschijnt voor het eerst het tyoe
F 12, plaats biedende aan 2 bestuurders en
18 passagiers en voorzien van drie Ameri
kaansche Wasp-motoren van 425 P.K. Dan
komt de F 18, van welk type ook de beroem
de Pelikaan is Van dit type was de romp
smaller gebouwd en waren de vleugels
eenigsins fijner. Het gevolg was, dat men er
sneller mee kon vliegen. Dit had ook 3 Wasp-
motoren van 425 P.K. ieder en kon 16 passa
giers vervoeren. Dit toestel werd in hoofd
zaak op de route naar Indië gebruikt.
In 1932-'33 verscheen weer een nieuw toe
stel dat een grooten vooruitgang beteeken-
de. Dat was de F 20, plaats biedende aan 12
passagiers en een bemanning van drie leden,
welke laatste in een aparte cabine waren ge
plaatst. Dit toestel was voorzien van 3
Wright-Cyclone-motoren, die van 500 tot 600
P.K. elk konden ontwikkelen en daarmee aan
het toestel een snelheid gaven van 208 K M.
per uur. Een nieuwigheid aan dit toestel
was nog, dat voor het eerst het landingsge
stel optrekbaar was.
Dan komen we aan het tegenwoordige
vlaggeschip van de K.L.M., de F 36, plaats
biedende aan 32 passagiers en 4 tot 5 leden
bemanning. (Men kan al of niet een hof
meester meenemen). De 4 Wright-Cyclone-
motoren van 700 P.K. elk geven aan het toe
stel een snelheid van 260 K.M. per uur.
Tenslotte komen we, wat de Fokkers be
treft, aan het type F 22 met 4 Wasp-moto
ren van 525 P.K. elk een snelheid van 230
K.M. per uur. Het laatste toestel van deze
serie, de Roerdomp, zal waarschijnlijk dezer
dagen door de K. L. M. worden overgeno
men, zoodat de K. L. M. dan drie van deze
toestellen heeft. n.1. de Papagaai, de Kwik
staart en de Roerdomp, die alle drie op het
Europeesche luchtnet worden gebruikt.
Inmiddels is, zooals men weet, de vloot
van de K. L. M. zich duchtig aan het uit
breiden met de 14 snelle machines van het
type Douglas, die vooral ook de volgende
maand op de route naar Indië gebruikt
worden, als men begint met den halfweke-
lijkschen versnelden dienst. De Douglas-
machines hebben elk twee Wright-Cyclone
motoren van 700 P.K. elk en kunnen een
kruissnelheid halen van 300 K.M. per uur.
Om nog even een idee te geven van den
vooruitgang: De eerste F. 2 woog ongeveer
1800 k.g. Het totale gewicht van de F. 36
is 16 K ton.
In de lucht!
Nadat des Zaterdagsmorgens de gedenk
plaat van de Nederlandsche schooljeugd
was aangeboden, ging des middags de vloot
de lucht in. Een magnifiek schouwspel! Er
werd sierlijk gezweefd, de giro draaide er
wiekte rond, de marine-luchtvaartdienst
demonstreerde, de nationale luchtvaartschool
trok de kleine particuliere vliegtuigen de
lucht in en daarna gingen de K.L.M.-ers het
ruime luchtruim kiezen!
Zwaar ronkten de F 22 en F 36, snel
scheerde de Douglas en honderden maakten
gebruik van de gelegenheid, om met deze
zeer moderne toestellen, deze vliegende ho
tels, korte pleziervluchten te maken boven
Amsterdam en boven de Flora! Dat was een
sensatie,-een belevenis!
Wij zelf trokken des middags weg, juist,
toen de regen begon te vallen. Ons wachtte
nl. de voetbalwedstrijd Nederland—Enge
land. Maar onderweg werden we voortdu
rend begeleid door geronk in de lucht. En
links en rechts zagen we de toestellen hoog
in de lucht voortzoemen!
De Zondag.
Waren de regen en de groote voetbalwed
strijd Zaterdag oorzaak van een weinig tal
rijk bezoek, den dag daarop riep een stra
lende zon duizenden bezoekers naar Neer
lands eerste luchthaven. Het waren vooral
bewoners van Amsterdam, die met booten en
bussen naar buiten waren getrokken om tege
lijkertijd van het fraaie voorjaarsweer en
van de vlootschouw te genieten.
Op het betonnen platform van Schiphol
stonden eenige rijen vliegtuigen opgesteld,
van de oude F II tot de nieuwste F XXII
en de Douglas D.C. 2. Op groote kartonnen
werd de beteekenis van de verschillende ty
pen uitgelegd. Behalve onderscheidene Fok
kers waren daar o.m. de Jumbo, een door
Werkspoor gebouwd vrachtvliegtuig, een
paar luchttaxi's van Koolhoven en enkele
sportvliegtuigen van verschillende merken
behoorende tot de vloot van de Nationale
Luchtvaart-school.
Een bijzondere attractie vormden de
zweefvluchten die een der leden van de Am
sterdamsche Zweefvliegclub ondernam. On
der toezicht van eenige duizenden toeschou
wers startte de zweefvlieger achter een
sportvliegtuigje. Nadat deze laatste hem los
gelaten had maakte hij een paar fraaie
zweefvluchten boven het vliegveld en omge
ving,
Tijdens den vliegdag op het vliegveld Darmo
georganiseerd door de Soerabaja'sche vliegclub
is het sportvliegtuig de „Colibri", bestuurd door
den heer Elckerbout, chef-instructeur van het
marine-vliegkamp Morokrembangan neerge
stort. De machine is vernield. De piloot klaag,
de over pijn in den rug en is in het ziekenhuis
opgenomen. Het ongeluk geschiedde met het
maken van een „feuille mort", toen plotseling
de motoren afsloegen en het vliegtuig neer
kwam op een open plek tusschen de heuvels.
De bestuurder heeft een goede nacht gehad,
doch klaagde nog steeds over pijnen.
OCEAANVLIEGER OMGEKOMEN.
De Poolsch-Amerikaanschc Oceaanvlicger
Stanley Hausener is met een eendekker neer
gestort en omgekomen. Het toestel heette
„Maarschalk Pilsoedski". Hij stortte neer,
toen hij cirkelde rond een kerk, waar een
plechtigheid ter nagedachtenis van Pil
soedski gehouden werd. Het toestel viel op
het dak van een magazijn en verbrandde.
Hausener was juist voornemens in de eerst
volgende dagen een nonstopvlucht van De
troit naar Warschau te maken.
ver-
De
Het
het
dat
De
van
Het grootste vliegtuig van de Sowjet-Unie,
de Maxim Gorki, dat ruim 70 passagiers
aan boord kan hebben, is het slachtoffer
geworden van een luchtramp.
Het vliegtuig startte met een ander toe
stel op sleeptouw.
Kort na de start voerde de piloot van het
gesleepte vliegtuig, Sasjin, ondanks het
verbod van de Russische luchtvaart-autori
teiten verscheidene stunts uit. Daarbij is hij
in botsing gekomen met de Maxim Gorki,
met het gevolg, dat beide machines neer
stortten.
11 leden der bemanning en 36 passagiers
vonden den dood. Ook de piloot van het ge
sleepte vliegtuig, Sasjin, kwam om het
leven. In totaal hebben bij den ramp 48 per
sonen het leven verloren.
Op instructie van den chef der Russi
sche civiele luchtvloot, Tkasjew, is een spe
ciale commissie, bestaande uit vertegenwoor
digers van de Russische militaire en civiele
luchtvaart van de politieke politie en ande
re overheidslichamen, ingesteld om de
oorzaak van het ongeluk met de Maxim
Gorki vast te stellen.
Het tot dusverre ingestelde onderzoek
heeft aan het licht gebracht, dat het onge
luk uitsluitend te wijten is aan den piloot
Sasjin, die met zijn toestel in de nabijheid
van de Maxim Gorki is gekomen en dit met
zijn linker vleugel heeft geramd. De botsing
was zoo hevig, dat de Maxim Gorki on
danks zijn kracht en groote zwaarte
scheidene malen over den kóp sloeg,
linker-vleugel vloog van het toestel af.
onderzoek heeft verder uitgewezen, dat
groote vliegtuig in brand geraakte en
verscheidene explosies ontstaan zijn.
brandweer van het centrale vliegveld
Moskou kon niet meer helpen.
De Sowjet-regeering heeft besloten alles bij
de catastrophe om het leven gekomen op
staatskosten ter aarde te bestellen.
Bovendien zal den achtergebleven be
trekkingen een staatspensioen worden uitge
keerd.
De leden van het corps diplomatique
hebben den plaatsvervangend volkscommis
saris van Buitenlandsche Zaken, Krestinski,
hun deelneming betuigd met de ramp van de
Maxim Gorki.
De commandeur van het vliegtuigeskader
waartoe de Maxim Gorki behoorde, heeft
aangekondigd, dat men binnenkort zal over
gaan tot den bouw van een vliegtuig, dat
nog grooter zal zijn dan de Maxim Gorki,
welke Zaterdag is verongelukt.
Nader wordt bekend: 40 z.g. Oedarniki,
arbeiders die uitblinken door vakbekwaam
heid, hadden den voorrang gekregen bij het
maken van 'n rondvlucht boven Moskou met
de Maxim Gorki, omdat zij aan den bouw
van dit vliegtuig hadden deelgenomen.
Het ongeluk geschiedde, toen de Maxim
Gorki zou dalen
Het vliegtuig werd begin 1934 vervaar
digd volgens de plannen van den vliegtuig
constructeur Titpclew.
Droevig verlies.
In een hoofdartikel, getiteld „Droef Verlies"
schrijft de Russische „Pravda":
Aan het reusachtige vliegtuig „Maxim Gorki"
was alles solide en stabiel.
Langdurige proefnemingen hebben de feil-
looze kwaliteiten van zijn constructie bewezen.
Niettegenstaande de enorme afmetingen
vloog het toestel bewonderenswaardig, het ge
hoorzaamde onverbiddelijk aan het roer en
muntte uit door stabiliteit.
De mannen, die het groote toestel bestuur
den, waren beste piloten. Joerof en Mikheef,
die het vliegtuig op zijn laatsten tocht be
stuurden, waren de beste piloten van de Sov
jet-Unie.
Noch de constructie-berekeningen, noch de
kwaliteiten van de uitvoering, noch de piloten
zijn verantwoordelijk voor het ongeluk.
Alles was feilloos.
De ramp had plaats door een schok, welke
het vliegtuig werd toegebracht door een ander
vliegtuig tijdens de vlucht.
Een vleugel brak af en de luchtreus werd
onbestuurbaar.
In den bouw van dit toestel onthulde zich
het groote kunnen van de Russische vliegtuig
industrie.
De Sovjet-Unie bezit een groot aantal vlieg
tuigen, waaronder een aantal machtige dread-
noughts der lucht.
De luchtmacht blijft niet beperkt tot
vliegtuig, haar macht bestaat uit een groqf
aantal vliegtuigen.
De ramp van de Maxim Gorki' welke t«t ijq
toe als experimenteertoestel werd gebruikt,
verzwakt de Russische luchtvloot niet.
Het type van dit toestel is door deze ramp
niet in discrediet gekomen.
Zoodra dit nuttig wordt geoordeeld, zal het
land in staat zijn in zeer korten tijd net zoo
veel vliegtuigen te maken, als men wil.
Niettemin, zoo schrijft de Pravda verder,
spreken wij onze diepe droefheid uit bij de
ramp van de „Maxim Gorki" en dit gevoel zal
door alle geciviliseerden van alle landen wor
den gedeeld, aangezien de „Maxim Gorki" een
waardevolle aanwinst voor de wereld-cultuur
was.
De lijken van de 48 slachtoffers zijn Zondag
in het crematorium te Moskou opgebaard. Uit
alle deelen der wereld zijn telegrammen ont.
vangen. De bevolking heeft op eenvoudige
plichtige wijze afscheid genomen van de slacht,
offers. In verschillende steden zijn bijeenkom,
sten gehouden.
(Niet officieel)
ode klasse. Sde lijst
Trekking van Maandag 20 Mei 1935
Booge Prijzen
1500.0288
1000.— 1858 2268 6030 11975 12023 12847
15370
400.4063 7246 7589 16579 18304
200.— 207 1770 2947 3239 0286 9371 12766
15380 17950 20164 20440
712 762
1356 1370
2143 2193
2697 2733
3216 3384
4197 4302
4913 5070
5534 5538
6495 6677
7281 7382
8172 8294
8585 8700
9554 9575
9996 10404 10435
10489 10611 10778 10869 11018 11040 11082 11122
11130 11246 11373 11389 11434 11443 11462 11580
11766 11781 11966 12104 12116 12149 12173 12188
12455 12489 12503 12594 12595 12676 12773 13049
13143 13241 13278 13348 13561 13755 13771 13919
13955 14189 14237 14271 14457 14551 14739 14850
15080 15143 15187 15363 15517 15564 15789 15820
15848 15861 16028 16059 16264 16363 16413 16447
16559 16567 16656 16842 17003 17338 17542 17718
17771 17811 17886 17951 17974 18100 18135 18258
18371
18518 18591 18681 18802 18879 19103 19106 19165
19216 19235 19258 19311 19334 19431 19449 19745
19952 20263 20269 20350 20370 20473 20714 20801
20815 20871 20884 20913 20967
13492
15642
16448
17477 19255 19415
Prijzen van f 70.
175
190
301
317
612
628
778
780
868
873
1136
1318
1441
1613
1718
1849
1868
1932
2092
2221
2249
2307
2476
2639
2681
2787
2811
2848
2859
2921
3188
3447
3539
3693
3930
4048
4115
4340
4510
4541
4602
4609
4821
5126
5147
5155
5275
5297
5365
5721
5736
6103
6165
6422
6445
6785
6863
6867
6947
7096
7098
7468
7767
7973
8058
8079
8149
8357
8410
8435
8503
8507
8569
8945
8975
9107
9358
9367
9507
9586
9705
9788
9836
9904
9996
mieten
13
56
75
82
92
192
222
292
324
333
380
393
417
459
507
510
552
570
589
615
644
671
748
787
792
845
846
859
862
891
948
958
962
974
977
978
998
1003
1023
1054
1072
1081
1089
1137
1156
1164
1187
1301
1320
1324
1337
1362
1372
1432
1434
1480
1486
1501
1523
1550
1582
1672
1721
1750
1757
1848
1903
1919
1986
1989
2078
2130
2148
2154
2210
2211
2220
2246
2281
2282
2291
2305
2331
2397
2440
2459
2472
2475
2486
2557
2592
2644
2646
2692
2721
2742
2773
2819
2827
2830
2847
2869
2932
2956
2958
3025
3069
3099
3102
3111
3130
3191
3200
3219
3227
3251
3308
3313
3328
3360
3365
3373
3420
3422
3487
3535
3604
3625
3667
3699
3732
3741
3744
3760
3796
3949
3950
3951
3957
3970
4046
4086
4159
4162
4202
4207
4223
4229
4232
4237
4248
4326
4328
4334
4355
4357
4369
4390
4419
4421
4435
4481
4559
4566
4576
4585
4589
4596
4605
4652
4746
4777
4782
4809
4837
4850
4981
5081
5152
5181
5191
5221
5224
5228
5292
5308
5314
5327
5422
5426
5455
5521
5552
5553
5624
5628
5638
5651
5654
5706
5865
5904
5981
5984
5992
5996
6012
6093
6130
6143
6150
6151
6241
6262
6264
6292
6331
6339
6379
6521
6523
6528
6555
6575
6614
6628
6665
6722
6749
6762
6786
6813
6826
6836
6845
6902
6907
6953
6971
7017
7150
7153
7171
7191
7213
7231
7260
7288
7298
7353
7366
7415
7464
7482
7487
7497
7509
7548
7565
7572
7602
7619
7621
7633
7650
7665
7706
7711
7771
7775
7776
7821
7852
7974
7986
7990
7993
8019
8032
8049
8053
8126
8185
8227
8269
8282
8344
8381
8397
8448
8543
8547
8589
8715
8717
8737
8745
8839
8841
8848
8871
8877
8878
8916
8956
9008
9015
9027
9074
9119
9158
9168
9175
9246
9293
9298
9314
9336
9389
9423
9483
9488
9494
9562
9577
9619
9655
9746
9754
9767
9776
9813
9914
9932
9956
10006
10015
10027
10039
10070
10117
10128
10174
10176
10213
10216 10222 10224 10266 10293 10324 10328 10370
10373 10398 10445 10474 10541 10571 10573 10574
10619 10621 10688 10747 10780 10857 10898 10950
10955 10983 11027 11044 11069 11079 11107 11143
11192 11219 11240 11260 11267 11272 11299 11318
11421 11436 11442 11578 11583 11625 11626 11642
11742 11777 11790 11797 11813 11829 11836 11844
11864 11893 11904 11959 11979 11987 11998 12005
12010 12011 12100 12118 12151 12186 12244 12250
12276 12283 12295 12301 12311 12335 12369 12524
12546 12560 12575 12593 12600 12622 12642 12651
12652 12663 12668 12669 12706 12709 12728 12734
12759 12780 12808 12865 12874 '12917 12922 12948
12052 12982 13013 13029 13040 13150 13217 13224
13225 13303 13316 133o7 13366 13424 13461 13476
13494 13515 13529 13572 13614 13617 13653 13780
13835 13882 13894 13915 13936 13944 13990 14009
14067 14085 14096 14201 14264 14281 14309 14366
14407 14434 14441 14463 14466 14489 14526 14543
14548 14575 14627 14644 14671 14771 14780 14800
14876 14894 14919 14920 14959 14986 15013 15016
15034 15036 15074 15081 15093 15105 15108 15173
15216 15262 15269 15275 15284 15327 15346 15350
15394 15406 15423 15550 15595 15639 15676 15681
15682 15688 15719 15864 15896 15930 15935 15940
16029 16055 16076 16083 16124 16224 16262 16307
16324 16332 16384 16470 16545 16558 16573 16647
16717 16734 16794 16811 16856 16861 16862 16961
16963 16976 16984 17032 17044 17048 17112 17145
17156 17184 17206 17224 17280 17294 17375 17383
17388 17424 17453 17465 17470 17496 17511 17514
17523 17554 17562 17585 17630 16737 17674 17720
17745 17749 17895 17957 18030 18038 18058 18059
18090 18097 18163 18191 18192 18233 18236 18270
18295 18297 18355 18386 18486 18635 18637 18721
18750 18830 18869 19019 19041 19044 19098 19117
19167 19266 19285 19302 19305 19310 19313 19395
19409 19427 19455 19472 19491 19513 19624 19723
19789 19793 19843 19855 20005 20052 20053 20109
20132 20147 20175 20206 20220 20239 20259 20274
20316 20330 20373 20378 20417 20499 20537 20547
20553 20596 20631 20641 20684 20784 20786 20807
20829 20831 20836 20843 20862 20863 20900 20921
Verbet. 5de kl. 4de lijst: 14493 m. z. 14493 met
70; 15068 m. z. 15058; 15102 met 70 m.
15102,