vict0riebad_2 alkmaar
Spoet
Jngeimden Stukken
Staatsloten}
inbraak te krimpen a, d. ijsel.
Gisternacht Is Ingebroken bij den
•lieer W. vc:i Schelven graanhandelaar
le Krimpen a. d. IJsel. De dieven zijn
binnengekomen door een raam en heb
ben uit «en portefeuille 100 gestolen,
no, ongeveer 70 n zilver geld Itieoge
nomen. Een portefeuille met ongeveer
7Cö, die dicht bij het raam lag, waar
dóór zij zieh toegang hebben verschaft,
hebbên de dieven over het hoofd gezien.
In den namiddag vond mevr. Feen-
stra te Capelle a. d. IJeel bij het zwem
men een portefeuille in de rivier drij
vend. Uit zich daarin bevindende papie-
rer bleek dit de portefeuille van den
heer van Schelven te zijn. De porte
feuille is bij de politie gedeponeerd. Het
ondersoek wordt voortgezet.
vruchtelooze poging tot
arrestatie.
Op zoek naar een fascisten-leider.
Maandagmiddag heeft men te 0i6ter-
iwijk getracht den „leider'* van het
Nedén. Volksfascisme Zwart Front, A.
M., te arresteeren op grond van een uit
spraak van de rechtbank te 's-Hertogen-
PóSch Inzake beleedlging van minister
CoJljn. Tevergeefs heeft men heel het
„hoofdkwartier" doorzocht,
öp het .hoofdkwartier" van Zwart
Front is men de meening toegedaan,
dat A. M. op den landdag van Zwart
Front, welke a.s. Donderdag wordt ge
houden, toch aanwezig zal zijn. Niette
min zal hij, naar wij vernemen, onge
acht waar men hem aantreft, aangehou
den worden om zijn straf te ondergaan.
MOTORRIJTUIGEN UIT EN NAAR
HET BUITENLAND.
Bij de Tweede Kamer 3s een wetsontwerp
«gelen omtrent het vervoer van personen en
góederen met motorrijtuigen uit en naar het
luitênland ingediend.
Aan de toelichting wordt ontleend, dat al
eentgêtt tijd lang in verschillende landen
maatregelen worden genomen, welke ertoe
leiden, dat het personen- en goederenvervoer
met motorrijtuigen tusschen Nederland en
die landen meer en meer in vreemde handen
komt. Het is wenschelijk, de belangen der
Nederlandsche bedrijfsautohouders te be-
iChermen en te bewerken, dal vervoerders
van die andere landen hier te 'ande niet
grootere vrijheid genieten dan de Neder-
Undsche vervoerders in de bedoelde landen.
Het wetsontwerp heeft deze strekking. Het
machtigt den minister van waterstaat, het
vervoer van personen en goederen met motor
rijtuigen uit en naar de door hem aan te
wijzen landen geheel of gedeeltelijk aan een
vergunning te binden.
Aangezien het de bijzondere tijdsomstan
digheden ztjn, die de regeling noodig maken,
la hepaald, dat de wet uiterlijk op l Januari
1938 zal vervallen.
HET STADION-FEIJENOORD.
Thans te Rotterdam aanbesteed.
Naar wij vernemen, is de bouw van het
•fadion-Feyenoord volgens het door het ar
chitecten-bureau ir. J. A. Brinkman en L. C.
V. d. Vlugt te Rotterdam ontworpen plan
héden gegund aan de aannemingsmaat
schappij J, T. v. Eesteren te Rotterdam.
Begin volgende week kan met de werk
zaamheden worden begonnen. Het geheel
zal voor Mei 1936 moeten worden geleverd.
VOOR EEN VRACHTAUTO
OEVALLEN.
Tragisch ongeluk te Amsterdam.
Een zeer ernstig ongeluk is
vanmorgen te kwart voor tien
gebeurd op het Leidsche plein te
Amsterdam.
Een 20-jarige wielrijdster wacht
te daar met het andere verkeer
voor de stopstreep. Toen het licht
groen werd, reed zij door, doch
kwant met éér der wielen tusschen
de tramrails.
Zij slipte en viel naar rechts, juist
voor een rijdende vrachtauto. Een
wiel van deze zware wagen ging
het meisje over het hoofd, met het
gevolg, dat zij zeer zwaar werd
gewond. In vrijwel hopeloo-
zen toestand is zij naar het Tes-
aelschade ziekenhuis vervoerd.
TWEE ACHTERLICHTEN OP DE
AUTO.
De K. N. A. C. meldt:
In een adres, gericht aan den minister van
Waterstaat, vestigt de K.N.A.C. de aan
dacht op art. 16 van de motor- en rijwielwet
art. 38, quinquies van de motor- en rijwiel
beschikking, waarin is voorgeschreven, dat
een motorrijtuig op meer dan twee wielen, 'n
half uur na zonsondergang tot een half uur
voor zonsopgang, moet zijn voorzien van 'n
rood achterlicht, niet hooger aangebracht
dan 1.25 m. boven 't wegdek, en niet meer
dan 0.50 meter van het meest naar links
uitstekenden gedeelte van het voertuig ver
wijderd.
Nu worden in de laatste jaren talrijke
auto's geimporteerd; welke aan weerskan
ten aan de achterzijde voorzien zijn van een
lantaarn, waardoor de veiligheid in hooge
mate wordt bevorderd. Ten eerste is gedu
rende de duisternis de breedte van de ach
terzijde beter zichtbaar en ten tweede wordt
de mogelijkheid op ongevallen verminderd,
indien een van de achterlichten om de een
of andere reden onklaar is geraakt of tijde
lijk bedekt is, b.v. bij het stilstaan van een
auto door een persoon, die wegens een de
fect aan de achterzijde een onderzoek instelt.
Feitelijk is deze tweede lamp in strijd met
de wettelijke bepalingen en aangezien de
K. N. A. C. van meening is, dat een derge
lijke aangebrachte lantaarn aan de rechter
kant van de achterzijde van het motorrijtuig
de veiligheid van het verkeer slechts kan be
vorderen, verzoekt hij het bewuste artikel
zoodanig te herziaq, dat een tweede achter
licht wettelijk toelaatbaar is.
VOORRANG VAN HET VERKEER
BIJ SMALLE BRUOOEN EN WEOEN.
De K. N. A. C. schrijft ons:
Voor hét geval nabij den ingang van de
bebouwde kom van een gemeente eén smal
weggedeelte óf smalle brug is gelegen,
waarbij gebruik wordt gemaakt vau het be
paalde bij art. 11 quater van het motor- en
rijwielreglefflCflt (voorrang van verkeer van
een zijde), is het naar het oordeel van de
K. N. A. C, wenschelijk zooveel mógelijk
een uniforme regeling toe te passen, n.1. dat
het verkeer uit de oebouwde kom steeds
voorrang hédt boven het verkeer naar de
bebouwde kom toe (althans wanneer de we
gen, die op het betreffende smalle wegge
deelte aansluiten, even brééd zijn; immers
het verkeer, dat met grootere snelheid rijdt,
zal dan eventueel tijdig snelheid verminde
ren. Voor het geval echter een der aanslui
tende weggedeelten smaller is, althans wei
nig ruimte biedt voor wachtende voertuigen,
verdient het aanbeveling voorrang te ver-
leenen aan hét verkeer uit dit laatste wegge
deelte, zoodat eventueel wordt gewacht op
het breede weggedeelte.
TWEE DOODEL1JKE ONGEVALLEN.
Te Rotterdam.
Toen gistermiddag een zeswielige vracht
auto van de firma Oving, die bij het Bolwerk
te Rotterdam voor den verkeersagent had
moeten stoppen, na het oprijteeken zich in
beweging zette, is de 41-jarige loswerkman
D. van Loon uit Barendracht, die met zijn
rijwiel in de file had gestaan door een van
de achterwielen overreden Met een bekken
fractuur is de man naar hei ziekenhuis aan
den Coolsingel overgebracht, waar hij later
is overleden. Naar de schuldvraag worüt
door de politie een onderzoek ingesteld.
O
Gisteravond omstreeks acht uur is op den
hoek van de Mathenesserlaan en Westersin
gel te Rotterdam een auto, bestuurd door
den heer J. G. van Beek uit Rotterdam, in
aanrijding gekomen met een motorfiets, be
stuurd door den heer F. W. Koelen uit Ys-
selmonde. Diens echtgenóote, die op de duo
zat werd er af geslingerd en kwam met het
hoofd op de straat terecht. Met een schedel
breuk werd zij naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel overgebracht, waar zij bij aan
komst reeds bleek te zijn overleden. De
auto en het motorrijwiel zijn in beslag geno
men. Naar de schuldvraag wordt een onder
zoek ingesteld.
DE HEIDE BRANDT..
Gistermiddag is te Loenen ongeveer 600
H. A. heide, toebehoorende aan den heer H.
H. Fongers te Apeldoorn, door brand ver
woest.
De oorzaak van den brand is onbekend.
De vrijwillige brandweer uit Beekbergen
en Ugchelen hebben het blusschingswerk ter
hand genomen.
EEN LOTERIJ TEN BATE VAN
DOOFSTOMMEN.
WIELRIJDSTER OVERREDEN.
En gedood.
Gistermiddag omstreeks half vijf is
op het kruispunt Amersfoortscheweg—
Utrechtscheweg te De Bilt een ongeveer
40-jarlge dame, die per rijwiel van den
Amersfoortecheweg naar den Utrecht
scheweg overstak, door een auto aange
reden en gedood. De auto werd bestuurd
door den heer G. V. uit Barneveld. Deze
kwam van tegenovergestelde richting.
Het stoffelijk overschot is door den
G. G. D. vervoerd naar het lijkenhuisje
van het Stads- en Academisch Zieken
huis te Utrecht.
De identiteit van het slachtoffer kon
nog niet worden vastgesteld. Hot rijwiel
toonde aan, dat het in Rotterdam ls ge
kocht. De politie heeft zich met den
rijwielhandelaar in verbinding gesteld
teneinde de woonplaats ,van het slacht
offer te weten te komen. De bestuurder
van de auto bleef ongedeerd. De politie
stelt een onderzoek in naar de schuld
vraag; de auto ls voorloopig in beslag
genomen,
DOODELIJK ARBEIDSONGEVAL.
Gistermiddag heeft op de te Vreeswijk
ir. aanbouw zijnde sluis een ernstig on
geluk plaats gehad. De 37-jarige Alb.
Koedam uit Leerbroek kreeg door een
te vroeg storten betonbak deze op het
lichaam. De bak heeft een gewicht van
ongeveer 3600 K.G. De ongelukkige was
op slag dood,
MOTORRIJDER DOOR
VRACHTAUTO GEGREPEN.
Doodelijk ongeval te Duiven-
drecht.
Te Duivendrecht is gistermiddag een
ernstig ongeval geschied bij het kruis
punt van de Zwarte Laan en don Rijks
straatweg. Van de Zwarte Laan naderde
de 22-jarige arbeider G. H. de Dood op
een licht model motorrijwiel, die zich
naar zijn woning te Haarlemmermeer
begaf. Op den straatweg reed terzelfder
tl.,c. in de richting van het kruispunt een
niet zand geladen vrachtauto, welken
de motorrijder niet kon zien, daar zijn
uitzicht belemmerd werd door een voor
he kruispunt op de Zwarte Laan stll-
staanden auto.
Bij het pasaeeren van den straatweg
werd do motorrijder door den zandauto
gegrepen en zoo zwaar gewond, dat hij
enkele oogenblikken later overleed. Het
stoffelijk overschot ls vervoerd naar het
lijkenhuis te Duivendrecht.
LIBERAAL-SOCIALISTISCHE
BEWEGING.
Nieuwe politieke partij.
In een te Amsterdam gehouden Algemee-
ne Ledenvergadering werd de „Bond tot
Hervorming van den Grondeigendom" door
een belangrijke statutenwijziging gereorga
niseerd tot de „Liberaal-socialistische Bewe
ging" (L.S.B.) De titel van het orgaan
(maandblad) is gebleven: „De Nieuwe
Aarde". Zooals de naam der vereeniging
aanduidt, stelt deze zich ten doel de ver
breiding van het liberaal-socialisme.
Zooals uit art. 2 t.m. 5 der statuten blijkt,
stelt de vereeniging zich meer speciaal ten
doel: de opheffing van den particulieren
grootgrondeigendom van den landbouw
grond^ en zijn vervanging door het gebruiks-
fiezit van den grond, hetwelk zij wil berei
ken door binnenlandsche kolonisatie, alsme
de door diverse middelen die voor binnen
landsche kolonisatie bevorderlijk kunnen
zijn, zooals o.«. propaganda voor een doel
matige grondwaardebelasting. Zooals be
kend hebben de werken van verschillende
economen, inzonderheid van Henry George
en van prof. Franz Oppenheimer geleid tot
zoodanig inzicht in de economische struc
tuur onzer maatschappij, dat het grond
vraagstuk in het brandpunt is komen te
staan.
NATIONAAL HULDEBLIJK K 18.
Omtrent het Nationaal Huldeblijk ter
herinnering aan de wereldreis van de
K XVIII kunnen thans eenige bijzon
derheden worden medegedeeld.
Het ligt in de bedoeling: le. één raam
te plaatsen in het lokaal hoofdingang
van de Kazerne onderzeedlcnat aan de
Oedjong te Soerabaja. Getracht zal wor
den te bereiken, dat het raam in Jndië
(Soerabaja) zal zijn, als de K 18 daar
aan komt;
2e. een raatn met 4 zij-ramen te plaat
sen tegenover den hoofdingang van de
kazerne Onderzeedienst te Den Helder
Bij het Comité „Onze Marine" is be
richt binnengekomen dat 1e Minister
van Defensie zich bereid verklaart de
gedenkramen voor de onderzeedienst-
kazernes te aanvaarden, indien althans
met het gekozen ontwerp kan worden
ingestemd. Omtrent ontwerpen wordt
intusschen nog nader overleg gepleegd.
Het is ongetwijfeld een verheugend
verschijnsel dat het Nederlandsche Volk
op deze wijze zijn waardeering en sym
pathie kan uiten voor de wereldreis
van de K 18.
Men gelieve bijdragen te zenden naar
het comité „Onze Marine" postbus 6 Den
Helder, gironummer 42883.
GELUKKIGE VINDERS!
Een jam-emmertje bevatte 700.
Onder de gemeente Hunsel bij Weert
werd bij Graafwerken voor het bouwen
van een nieuwe schuur bij de Hoeve Haken-
berg 'n jamemmertje gevonde afgedekt met
een vloertegel. Het emmertje bevatte guldens
en rijksdaalders uit het jaar 1918 tot een to
taal bedrag van 700.
V o e t b a 1.
Langs de N.H.V.B.-velden.
Een debacle van Ilpendam I en
de goede kans voor Alktnaarsche
Boys II. Wat ons da dag van
morgen brengt.
Het was in de kleine, doch zeker niet on
belangrijke promotie-competitie, van de
tweede klasse D, een zeer slechten dag voor
de, in degradatie-gevaar verkeerende Ilpen-
dammers. Het was een voldongen feit, dat
Ilpendam I in de eerste klasse B al een zeer
slecht figuur geslagen had, met als gevolg
onderste plaats-bezetting.
We gaven natuurlijk de Ilpendammers
een kleine kans, nu gespeeld moest worden
op eigen terrein tegen Deemster I, dat reeds
haar eerste promotie-wedstrijd in eigen huis,
tegen de Alkmaarsche Boys-reserves verloor.
Hoe geheel anders is het uitgekomen! Il
pendam liet zich in eigen veste maar liefst
met 7—2 door Beemster slaan, zoodat we
thans de volgende cijfers verkrijgen:
Alkm. Boys II l i 0 0 3-0 2
Beemster I 2 10 1 7—5 2
Ilpendam I 10 0 1 2—7 0
Als we bovenstaanden stand nog even
bezien, blijkt, dat de Alkm. Boys-reserves
morgen op eigen terrein tegen Beemster I
een zeer mooie kans te verwerken krijgen.
Weten de rood-wlt-geblokten dezen wedstrijd
te winnen, dan behoeve ze ten opzichte
van de Beemsternaren tenminste, slechts een
winstpunt.
De eerste ontmoeting werd met 3—0 ge
wonnen, echter geen motief, om reeds bij
voorbaat al een nieuwe zege te voorspellen,
daarvoor was dit eerste treffen te spannend
en kwam de nog betrekkelijk groote overwin-
hlng te dicht voor het einde.
Komaan Boysspeelt zooals in den
laatsten Gouden Kruis-wedstrijd en uw
aanhangers kunnen stellig juichen.
In de derde klasse D
werd de competitie ook gesloten en wel met
de ontmoeting Ursem I—Alkmaarsche Boys
IV. Hoewel de Alkmaarders aan hun presti
ge verplicht waren te winnen, is dit niet ge
beurd. De Ursemmers hebben opnieuw blijk
gegeven op eigen terrein niet voor de poes
te zijn. Nadat vorige week eerst de Bergen-
reserves er met 2—-0 aan moesten gelooven,
kwamen nu de kampioenen met 2—1 aan de
beurt. Ursem I neemt zoodoende op den
ranglijst nog een goede plaats in, wat on
derstaande stand laat zien
Alk. Boys IV 18 14 2 2 53—25 30
Bergen II 18 12 2 4 48—36 26
Alcmaria V 18 8 2 8 63—44 18
Schoorl II 18 8 2 8 40—36 18
Egm. Boys II 18 7 4 7 4851 18
Ursem I 18 7 3 8 47-42 17
C.S.V. II 18 7 2 9 46-46 16
Alkmaar III 18 7 2 9 40-58 16
Akersloot 1 18 6 1 10 4645 14
Vrone II 18 2 3 13 31—79 7
In de vierde klasse E
kreeg men nog enkele restantjes te verwer
ken. Zoo noteerden we de 4—2-overwinning
van Alkm. Boys VI op Oterleek I. De be
nauwde 2—1-zege van A.S.V. II op het be
zoekende Koedijk III en de groote overwin
ning (9—1) van Ursem II, ten koste van het
op bezoek zijnde Öudorp II.
De stand is thans:
Ondorp I 20 17 1 2 144—35 35
A.S.V. II 18 14 2 2 84—21 30
Koedijk II 19 14 2 3 89-30 30
Alk. Boys V 20 14 1 5 116-50 29
Alk. Boys VI 19 9 1 9 69-79 19
Ursem II 20 9 1 10 76—97 19
Koedijk III 19 7 1 11 67—67 15
Eg. Boys III 18 6 2 10 55—70 14
Akersloot II 20 4 2 14 36-106 10
Oudorp II 15 3 0 12 30-114 6
Oterleek I 19 1 1 17 28-123 3
Aanbieding ter kennismaking.
Maandkaarten van 1—30 Juni.
Seniores boven 18 jaar f 1.50
Juniores 1318 jaar f 1.
Kinderen tot en met 12 jaar I 0.75
Wandelen.
DE ALKMAARSCHE KAASKOPPEN.
Op de j.1. Zondag gehouden 35 K.M. wan
deltocht te Beverwijk behaalden de Alkmaar
sche Kaaskoppen wederom een fraaien prijs,
n.1. een kleine zilveren beker.
In de groep der Kaaskoppen heeft deze
keer ook een lid der turnvereeniging Turn-
lust mede gewandeld.
Het verschil met de Wandelclub Jan
Pastoor uit Haarlem bedroeg slechts een
halve punt; dat bewijst hoe keurig de Alk
maarders hebben geloopen. Het had weinig
gescheeld of zij hadden den beker, die nu
werd gewonnen door Jan Pastoor, ook nog
in de wacht gesleept.
Er staan voor de komende Zondagen weer
eenige mooie wandeltochten op 't programma
en wij hopen en verwachten, dat de Alkm
Kaaskoppen de stadskleuren van Alkmaar op
waardige wijze zullen vertegenwoordigen.
Wielrennen.
ALMKAARSCHE WIELERBAAN.
Morgen heel veel strijd?
Zooals men weet, komt de Alkmaarsche
Wielerbaan op Hemelvaartsdag met een zeer
sterk bezet veld voor den dag, zoodat de
60 K.M. koppelwedstrijd buitengewoon veel
strijd belooft. Méér strijd zelfs, dan we ver
wacht hadden. Want het koppel Metz—Adan
komt steeds beter in vorm en zal morgenmid
dag probeeren, om den grooten slag te slaan.
Bovendien zullen Jazêt—v. d. Heiden een
poging doen, om als eersten te eindigen, zoo
dat reeds vijf van de zeven koppels een kans
krijgen. En waar de twee andere koppels nog
Zondag j.1. blijk gaven van snelheid en uit
houdingsvermogen, zal de strijd om een
winstronde wel eens heel zwaar kunnen wor
den.
Gisteravond was men weer druk aan het
trainen op de baan, Er werd snel gereden en
het tempo werd uitstekend volgehouden. On
der de jongeren schuilen eenige goede krach
ten, die spoedig meer naar voren zullen ko
men. En er is er één bij, een jongen van net
16 jaar, die
Enfin, die 16-jarige zullen we Donderdag
middag aan het werk zien. En als het hem
niet al te zeer tegenloopt, zal hij een goede
plaat3 veroveren!
De animo voor het baan-racen is nog
steeds groeiende en als er zoo'n 20 renners
zijn, die 's avonds een paar uur trainen, wer
kelijk intensief trainen, dan is het er op de
baan heel genoegelijk en brengt men er
graag eenige oogenblikken zoek.
Alkmaar is bezig, zijn eigen renners te
kweeken. We gelooven, dat de resultaten heel
spoedig zullen komen!
BROODPRIJZEN.
Mijnheer de Redacteur!
Ondergeteekende verzoekt U beleefd om
opname van het onderstaande in Uw veel
gelezen blad.
Wat betreft de broodprijzen en ook nog
andere levensmiddelen bestaat er een
groot verschil tusschen Amsterdam en Alk
maar. Dit is voornamelijk een belang voor
werklooze menschen, die weinig inkomsten
hebben. Die kijken iederen dag naar elke cent
die zij minder behoeven te betalen. Het ver
schil is m.i. wel zeer groot. Daar de prijzen
van 10 cent per brood van 8 ons en bij ons
16 cent ook per 8 ons (beide waterbrood)
zoodat m.i. de Alkmaarsche bakkers, doordat
zij door hun organisatie er toe geprest wor
den, een te groote winst maken. De bakkers
jn Amsterdam leggen er toch ook geen geld
bij, al is dan de winkelverkoop grooter dan
hier in Alkmaar.
De slijters in Amsterdam zullen er ver
moedelijk nog minder voor geven en zij
venten het uit bij hun cliëntèle voor 11 k 12
cent per brood. Zij verdienen er dan ook
nog aan en dat in een stad als Amsterdam,
die door het rijk en de gemeenten wordt er
kend als eerste klas gemeente. Wat de levens
middelen aangaat, is het er veel goedkooper
dan in elke 2de of 1ste klasse gemeen e daar
ook de aardappelen, groen en en petroleum
en de kleed ing er veel goeokooper zijn dan
hier. Waarom moeten de prijzen din in Alk-
maar zoo hoog blijven? De middenstand zal
daar toch ook voor het i£^»ieh^e' van de
arbeiders moeten leven, want hebben die n et,
dan hebben ook de middenstandera niets,
halve dan de bakkers, want brood moet men
toch eten, dus daar kunnen zij wel een
goeden prijs voor nemen. Het is toch logisch,
dat, als ik persoonlijk een gulden bijvoor
beeld van het brood overhoud, ik het weer
bil een ander besteed, hetzij voor kleeding
of voor schoeisel of voor iets anders.
Het komt bij mij toch niet in de brand
kast of op de bank, want ook ik moet van
den steun leven, waarvan ik en met ffiif vele
anderen ook niet royaal kunnen leven, want
het is teveel om te sterven en te weinig om
te leven, zoodat wij naar een goedkooperen
levensstandaard uitzien, ook wat de huren
van arbeiderswoningen aangaat.
Met dank voor de plaatsing
N. H. OUDHOFF,
Oudegracht 18, Alkmaar.
600
£280
Men schrijft ons:
Er wordt tegenwoordig veelvuldig een beroep
gedaan op Uwe offervaardigheid en medewer
king,
Indien ge u echter slechts een oogenblik voor
oogen stelt, wat degenen moeten ontberen,
voor wie wij Uw aandacht vragen, dan twijfelen
wij er niet aan of uw menschelijk gevoel zal u
dwingen, als het even kan, een steentje bij te
dragen om het lot van uwe misdeelde mede-
menschen, in dit geval de doofstommen, te
verlichten.
Weet gij, dat muziek, tooneel, zang of radio
voor de doofstommen iets onbereikbaars is?
Weet gij, dat er in ons land nog geen leer
plichtwet voor doofstommen bestaat, zoodat het
kon voorkomen, dat onlangs op het Instituut in
Groningen een leerlinge van 44 jaar werd ge
plaatst om nog te leeren spreken.
En als wij, d. w. z. de Nederlandsche Bond
van Doofstommenvereenigingen, die ijvert voor
de invoering van een leerplichtwet voor de
doofstommen en de Vereeniging tot Uitzending
van Dooven naar de Internationale Sportspelen,
die zorgt voor de zoo noodige ontspanning, een
beetje licht willen brengen in het bestaan van
die doofstommen, wilt gij ons dan helpen?
De minister van Justitie heeft ons toestem
ming verleend tot het houden van een verlo
ting, hoofdprijs de nieuwe Citroïn-auto; 2e prijs
compleet Pathé-de-Lux filmopname en projec
tie-apparaat en nog tal van fraaie prijzen.
Koopt van ons een lot 1.—, Gij doet een
goed werk. Postgirorekening 90500. Secr.-
Penn. H. de Jong, Dintelstraat 52 Amsterdam Z.
Telef. 92665.
(Niet officieel)
6de klasse, 11de Ityst
Trekking van Woensdag 29 Me! 19)5
Hooge PrtJsen
7 25.000.— 5929 u
1000— 920 7361 9691 12596 1651T
400496 2144 7585
200.— 153 336 1165 3218 4089 7626 ITjOSO
17262
100.— 90 2237 6765 7131 7383 7999 #173
9734 11775 11995 13907 16316 17088 18093
Prezen van 70.
252 269 276 452 534 536
789 860 875 1005 1066 1109
1292 1445 1463 1527 1665 1771
1854 2232 2849 2785 2870 3024
3215 3235 3284 3430 3454 3485
3736 3758 3817 4033 4051 4151
4309 4352 4375 4412 4468 4580
4604 4646 4660 4678 4779 4906
4950 5061 5354
5775 5814 5841
6053 6145 6214
6652 6695 6905
7389 7479 7557
7906 8116 8143
8506 8570 8635
8957 9013 9053
5402
5850
6256
7570
8168
8649
9214
5509
5989
6286
7134
7649
8199
6688
9441
5511
5999
6438
7295
7688
8253
8777
9568
656
1182
1784
3172
3540
4283
4583
4920
5646
6027
6529
7356
7800
8419
8781
9699
789
1251
1853
3184
3680
4291
4586
4924
5689
6047
6621
7371
7834
8461
8806
8869
9898 10067 10062 10116 10157 10214 10231 10235
10583 10584 10643 10683 10789 10604 10891 10964
11039 11091 11158 11207 11223 11324 11447 11900
11952 12233 12273 12298 12310 12315 12437 12505
12645 12750 12760 12833 12883 13052 13126 13180
13338 13363 13405 13470 13645 13548 13813 13908
13989 14006 14046 14098 14185 14191 14219 14429
14609 14654 14710 14716 14827 14988 15069 15174
15185 16334 15356 15446 15486 15599 15643 15877
15892 16048 16082 16386 16475 16485 16498 16501
16515 16537 16578 16816 16865 17007 17035 17049
17348 17967 18187 18277 18369 18377 18379 18469
18479 18568 18660 18694 18874 18998 19238 19411
19478 19586 19612 19773 19903 19950 19960 20048
20066 20242 20256 20437 20549 20587 20648 20810
20892 20918 20927
268
815 BM
1002 K«7
1180 1239
1565 1561
1691 1699
1972 1973
2258 2303
2485 2536
2656 2677
2862 2889
3019 3036
3249 3304
2489 3523
3605 3704
3992 4022
4190 4196
4306 4359
4563 4591
4884 4885
5106 5174
Nieten P-
78 138 194 202 218
381 511 612 616 559
684 704 720 783 765
908 930 939 943 956
1033 1063 1058 1098 1131
1325 1366 1387 1405 1407
1596 1605 1608 1642 1666
1717 1739 1772 1845 1883
2035 2095 2107 2174 2243
2367 2373 2389 2406 2454
2541 2558 2559 2576 2606
2758 2791 2822 2841 2851
2925 2930 2968 2980 3005
3064 3089 3148 3173 3192
3340 3405 3441 3442 3480
3592 3597 3611 3627 3676
3848 3855 3882 3927 3987
4034 4038 4105 4147 4184
4233 4239 4264 4274 4284
4384 4415 4470 4476 4534
4751 4769 4804 4862 4882
4965 4977 4978 5005 5091
6286 5299 5305 5307 5341 5366 5168 5510
5573 6580 5606 5667 5694 5729 5731 5027
5078 6001 6077 6140 6172 6177 6278 6311
6341 6365 6380 6437 6493 6499 6547 6567
6583 6585 6606 6619 6632 6633 6662 6687
6735 6742 6756 6764 6804 6808 6817 6880
6977 6992 7065 7111 7115 7118 7169 7181
7189 7195 7230 7247 7286 7309 7435 7496
7600 7608 7679 7708 7759 7786 7804 7842
7849 7869 7887 7918 7923 7940 8041 8054
8062 8082 8132 8245 8270 8300 8307 8369
8375 8380 8416 8431 8440 8465 8468 8479
8484 8497 8504 8505 8529 8552 8553 8599
8601 8617 8645 8657 8664 8686 8687 8719
8742 8750 8767 8830 8837 8905 8929 8990
9051 9086 9112 9122 9126 9162 9205 9206
9247 9271 9294 9334 9360 9373 9383 9385
9435 9438 9459 9582 9601 9633 9673 9697
g725 0748 9753 9779 9793 9820 9857 9879
9895 9966 9987 10001 10036 10059 10112 10138
10189 10229 10253 10276 10295 10365 10417
10440 10476 10507 10510 10527 10559 10612 10642
10675 10700 10719 10724 10725 10745 10782 10813
10814 10895 10906 10933 10986 10997 11007 1104S
11128 11177 11200 11235 11252 11263 11284 11322
11326 11376 11383 11415 11428 11455 11480 11521
11523 11539 11576 11588 11624 11635 11661 11669
11670 11688 11695 11724 11785 11824 11847 11849
11885 11922 11923 11949 11989 12041 12101 12140
12203 12240 12241 12246 12263 12296 12308 12364
12377 12384 12405 12415 12442 12476 12516 12529
12538 12580 12585 12586 12631 12632 12660 12703
12710 12719 12726 12772 12810 12888 12943 12960
13024 13061 13207 13223 13235 13295 13314 13326
13343 13441 13454 13455 13456 13462 13536 13546
13553 13569 13576 13588 13590 13504 13623 13689
13703 13740 13802 13809 13841 13872 13896 13925
13840 13994 14000 14039 14054 14057 14064 14079
14172 14190 14200 14220 14276 14332 14348 14394
14451 14500 14501 14549 14578 14664 14701 14791
14796 14801 14813 14828 14837 14841 14848 14850
14885 15015 15023 15030 15079 16116 15133 15144
15177 15181 15236 15261 15264 15289 15336
15414 15432 15465 15506 15521
15534 15538 16559 15582 15606 15622 15670 15790
15834 15849 15908 15927 15936 15952 15971 15977
15980 15991 16015 16019 16035 16057 16066 16077
16084 16108 16136 16191 16255 16312 16376 16390
16419 16421 16441 16587 16599 16641 16644 16666
16671 16681 16682 16693 16711 16718 18737 16750
16777 16829 16834 16844 16848 16601 16646 16940
16974 16078 17056 17097 17143 17210 17215 17279
17296 17301 17323 17362 17376 17396 17466 17538
17679 17780 17802 17821 17825 17888 17901 17918
17942 17998 18021 18031 18088 18207 18248 18260
18288 18396 18414 18415 18458 18487 18495 18603
18529 18540 18564 18570 18697 18698 18723 18764
18774 18821 18978 18990 19009 19080 19149 19428
19479 19481 19523 19544 19548 19562 19573 19634
19708 19740 16742 19774 19813 19823 19842 19873
16896 19899 16908 19913 19916 19967 19972 16970
20038 20068 20072 20129 20130 20161 20197 20207
20320 20340 20400 20428 20455 20493 20523 20641
20619 20629 20660 20723 20741 20749 20782 20803
20854 20856 20886 20953 20957
Verbet. 5e kl, 10e lijst: 8271 m i, 62(5?16617
TO. z. 16619.
15167
16359 15362 15409