DE PASSIESPELEN TE TEGELEN. Stad eaOmy Jladioprogcamma Jieuitteim IIEVAARUJK SPEL Oude Christelijke traditie voortgezet. Kleurrijke en bewogen uitbeelding van het lijden van Jezus. Medeleven van de gansche bevolking. (Van onzen reisredacteur.) In het onder de rook van Venlo gele gen Tegelen bloeit het kunstlievend di lettantisme op een opmerkelijke wijze. Be pasdespelen, waarvan de serie voor etellingen van dit jaar Zondag is begon nen, vormen daarvan niet het eenige voorbeeld; zij zijn als het ware het re sultaat van 'n geestesgesteldheid, welke zich reeds veel eerder op ander gebied had gemanifesteerd. Zaterdag zijn we daarvan getuige gewee-1 op een samen zijn, dat het bestuur van de spelen den talrijken uit binnen- en buitenland ge komen journalisten heeft aangeboden op den vooravond van de premièro van de passiespelen van dit jaar. Baar hebben twee harmoniegezelschappen, een or kestvereniging en drie zangvereenigin- gen tezamen een uitvoering geven, die klonk als een klok en waarbij zeer veel te loven vie'. Op dezen vruchtbaren bo dem zijn de passiespelen geplant en ze zijn er in korten tijd, begunstigd door een vrome devotie, opgebloeid en ge worden tot een gebeurtenis, die in ge heel ons land belangstelling verdient. Men begon er in 1927 met een religieus openluchtspel, geschreven door den Franciscaner pater J. Janssen, in 1928 werd een werk van Felix Rutten opge voerd, in 1929 kwam men met Calde- ron's „Groote Schouwtooneel", in 1930 weer een spel van Felix Rutten en in 1931 waagde men zich aan een passie spel, geschreven door pastoor A. van Fel ft. Religieuse spelen zijn welhaast zoo oud als de Christelijke kerk zelf. Al in de eerste eeuwen werden ter opluiste ring van bijzondere kerkelijke plechtig heden vertooningen gegeven, die echter uitsluitend een illustratief karakter droegen en dienden ter verduidelijking van de reizangen tusschen de priesters en het koor. Langzamerhand kregen de spelenden ook een sprekende rol en zoo ontstonden de mysterie-spelen, die in de middeleeuwen een groote vlucht na- imen. Zij werden gesteund door een drang naar geloofsbeleving en een in nig verlangen van de bevolking om dat, wat telkens in de kerk herdacht werd, dramatisch voorgesteld te zien. Toen na het einde der veertiende eeuw de ver tooningen begonnen uit te dijen tot we zenlijke tooneelvoorstelingen, werden ze van de kerk naar de markt Ver plaatst, waar de plaatsen der handeling naast elkaar werden opgesteld. Slechts enkelen hebben sindsdien den storm der tijden overleefd, zooals die te Oberam- mergau. In Nederland waren ze volko men verdwenen; de laatste jaren is er door een opbloei van het openluchttoo- neel weer belangstelling voor gerijpt. Tegelen is thans bezig een traditie te vestigen, die ondanks haar jeugd reeds groote verwachtingen wekt. In 1932 zijn er de passiespelen her haald. Toen heeft men eenige jaren ge- ru-t, om te vermijden dat het een sleur zou worden, die aan de goede intenties afbreuk zou doen. Be rust was echter slechts uiterlijk, want er werden inmid dels grootsche voorbereidingen ge troffen voor een herhaling in 1935. Als juridische vorm werd een stichting ge kozen, die tot doel kreeg het om de vijf jaar, te beginnen in 1935, opvoeren van een passiespel. De stichting heeft het terrein van de spelen gekocht en zoowel op de tooneelruimte vaste gebouwen ge plaatst als ook de toeschouwersruimte verbeterd. Er heerscht een uitnemende accoustiek, die het gesproken woord overal goed verstaanbaar doet zijn. De geheele bevolking van Tegelen leeft met de passiespelen mee. Alles is imet eigen krachten opgebouwd, er zijn lezingen gehouden, ruim een jaar is er dot r de spelers en figuranten ijverig ge repeteerd en ook de costumes zijn bijna a'le door de dorpsbewoners gemaakt. Het zijn meerendeels eenvoudige men- schen, die al hun vrijen tijd en meer nog hebben gegeven ter bereiking van dat eene doel: het slagen van de spelen, die uiting zijn van een diepgewortelde vroomheid. In vrijwel alle huisgezinnen is er iemand, die bij de passiespelen be trokken is; er heerscht een samenwer king en een saamhorigheidsgevoel, die door geen animositeit worden ver stoord, en de offervaardigheid der be volking kent schier geen grenzen. De passiespelen nemen al maanden lang de belangrijkste plaats in het volksleven in, die haar hoogtepunt vindt in deze opvoeringen in Juni, Juli en Augustus. De opvoering zelf draagt daarvan in belangrijke mate de sporen. Er wordt met een toewijding gespeeld, die het spel van deze dilettanten voor ons doet leven op een wijze die ontroering wekt. l>e regisseur, de heer Dré Thijssen, heeft met dit eenvoudige materiaal iets won derschoons bereikt. Be spelers stuk voor stuk bespreken zullen we hier niet, al is de verleiding groot, om er enkele te noe men. De krachtige en sonore stemmen van deze Limburgers, wier uitspraak van het Nederlandsch te loven valt, dra gen tot ver over de uiterste rijen der toe schouwers. Hun bewegingen zijn na tuurlijk en van een breede allure, waar door de gansche vertooning iets zeer indrukwekkends is geworden. Slechts zou in sommige opzichten wat meer ge- styleerdheid te wenschen zijn, waar de uitbeelding wat triviaal dreigt te wor den. De regisseur heeft bijzonder veel werk gemaakt van de massa-regie en heeft daarmee ook zeer geslaagde resultaten bereikt. Die tafreelen met het oproerige volk, dat in een kleurrijke stoet het gan sche tooneel wel vulde, hadden groote levendigheid en waren van een opmer kelijke natuurlijkheid. De kleurrijke costumes, die stuk voor stuk verant woord waren, droegen daar nog in be langrijke mate toe bij. Het décor, be staande uit een groot middenstuk in den vorm van een tempel-voorhof, geflan keerd aan de eene zijde door het huis van Pilatus en aan de andere zijde door het paleis van Herodes, was sober en voor het doel bijzonder geschikt. Het be- nedentooneel, opgetrokken in mergel- blokken, werd gebruikt voor het Laatste Avondmaal en voor kleinere tafreelen. Alles was mooi bij de bestaande boom beplanting aangepast. Het stuk zelf, in fraaie beeldende taal geschieven, was hier en daar wat'lang gerekt. Het wist niet steeds de aandacht vast te houden, al willen we daarvan gaarne een deel van de schuld geven aan den regen, die bij tijd en wijle op spelers en toeschouwers nederdaalde, doch waarvan de eersten zich minder aantrokken dan de laatsten. De schrijver heeft grootendeels zich aan het Bijbel verhaal gehouden, doch heeft zich hier e.v daar vrijheden veroorloofd, die sto rend werkten en voor den gang van het spel niet noodig waren. Pilatus' rol is wel zeer vergroot en daarbij worden hem woorden in den mond gelegd, die volgens den Bijbel door Christus zelf gezegd zijn. Zoo waar hij sprak over ge pleisterde graven, welke uitdrukking geheel uit haar verband geraakt was. In het algemeen is ook het weerzinwekken de in de rol der Joden er wat al te dik opgelegd, waardoor het stuk hier en daar tendenties kreeg, die de schrijver er hopelijk niet mee bedoeld heeft. Het weer moge de volgende opvoerin gen meer begunstigen, dan het deze première gedaan heeft. Aan hooge be langstelling heeft het overigens niet .ntbroken. De voorstelling werd door vele wereldlijke en kerkelijke autoritei ten bijgewoond, onder wie de commis saris der koningin in Limburg, mr. E. O. J. M. baron van Hövell tot Wester- f'ier, en de bisschop van Roermond, mgr. dr. J. H. G. Lemmens. - - VERKOOP GROND AAN DE DR. SCHAEPMANSTRAAT. B. en W. schrijven in bijlage Nr. 77; De heeren C. de Bakker en C. de Graaf,-al hier, hebben verzocht voor zich of hunne lastgevers van de gemeente te mogen koopen een strook bouwterrein, gelegen aan de Dr. Schaepmanstraat, gfoot ongeveer 18 M2., voor den prijs van 126 in totaal, teneinde dat bouwterrein toe te voégeri aan den aan hen bij raadsbesluit van 28 Februari 1935 nr. 24 verkochten ter plaatse gelegen grond. Tegen verkoop van genoemd perceel bestaat bij ons geen bezwaar, terwijl de grondprijs in overeenstemming is met de prijzen, door de commissie van bijstand voor het grondbe drijf voor de bouwterreinen gelegen in het Lyceumkwartier in overweging gegeven. B. en W. bieden in verband daarmede een ontwerp-besluit ter vaststelling aan. ADRES J. DE MOEL. B. en W. schrijven in bijlage Nr. 78: De heer J. de Moei, aannemer te Heiloo, richtte zich op 16 April j.1. tot uwe vergade ring met een adres, waarin hij mededeelde, le. dat hij voor de zes door hem aan de Regulierslaan te bouwen woningen, welke na het gereed komen nog door zes andere wor den gevolgd, een rioleering in de Reguliers laan heeft moeten aanleggen; 2e. dat hij on danks het feit, dat door de gemeente Alk maar in genoemde laan geen rioleering is aangelegd; aan de gemeente Alkmaar 45 per woning zal moeten betalen voor kosten van aansluiting van het door hem gemaakte riool aan het riool in de Nieuwpoortslaan, in totaal alzoo 12 X 45 540; 3e. dat de gemeente weliswaar een bijdrage mag heffen in de kosten voor de door haar gedane uit gaven ten behoeve van een bepaald stadsge deelte, doch het hier betreft een straat, die aan de gemeente Heiloo toebehoort, waarin trouwens door de gemeente Alkmaar geen kunstwerken zijn gemaakt en 4e. dat zijn perceelen aan de Regulierslaan met het riool in de Nieuwpoortslaan, waarop die per ceelen niet rechtstreeks zijn aangesloten, niet zijn gebaat. Om deze redenen verzoekt adressant te be palen dat voor de rioolaansluiting geen kos ten van hem zullen wórden gevorderd, subsi diair goed te vinden, dat alle door hem ge maakte kosten worden vergoed of verrekend met de heffing van de bijdrage van 45 per woning. Dit adres stelde uwe vergadering op 25 April j.1. in onze handen om bericht en raad. Naar aanleiding daarvan merken wij het vol gende op. De door adressant bedoelde heffing van bijdragen is geregeld bij Raadsbesluit van 26 Juli 1899, nr. 2, gewijzigd bij Raadsbe sluit van 15 October 1913, nr. 14, waarbij bepaald is, dat een rioleering zou worden aangelegd in de Nieuwpoortslaan en dat voor elke aansluiting aan dit riool een bij drage in eens zou worden'"geheven bedragen de voor woningen of getxfatven met een jaar- lij ksche werkelijke huurwaarde 'van beneden 150: f20" -» van 15—200: 30 van boven 250: 45 De bijdragen worden geheven vóór de aan sluiting aan het riool tot stand komt en tege lijk met de leges voor de bouwvergunning voldaan. Het adres is een gevolg van de omstandig heid, dat de Regulierslaan niet op Alkmaars gebied ligt. Ware dit wei het geval, dan zou Alkmaar ongetwijfeld de noodige rioleerings- werken hebben gelegd en ook overigens den weg aan de noodige eischen hebben doen be antwoorden. Het spreekt vanzelf, dat deze kosten dan op een of andere wijze op de eigenaars van aanliggende gronden zouden zijn verhaald. Thans is hiertoe alleen aanleiding voor zoover de gemeente de eigenaren langs an deren weg met haar inrichtingen diensten be wijst, zooals met het riool in de Nieuw poortslaan het geval is. Reeds van het oogen- blik af, waarop dat riool in werking is ge steld, heeft, zooals wij opmerkten, de regel bestaan, dat er geen perceel op zou mogen worden aangesloten, direct of indirect (voor het perceel blijft dat hetzelfde, omdat zonder dit riool geen afvoer kan plaats hebben) of er zou op den bovenaangegeven voet een bij drage worden betaald. Er is geen reden, waarom in dit geval van dien regel zou moeten worden afgeweken. Ook de andere bouwondernemer die aan de Regulierslaan heeft gebouwd, de heer S. Bak, heeft, aangezien de gemeente Heiloo ter Woensdag 5 Juni. HILVERSUM, 301 M. (VARA- uitz.) 8.De Notenkrakers olv. D. Wins en gr.pl. 9.— Gr.pl. 9.30 P. J. Kers Jr.: Onze keuken. 10. VPRO-morgenwijdjng. 10.15 Voor Arb. in de continubedr.XX-ensem- ble olv, C. Steyn, Pat Miller, zang, Schalmei o. 1. v. P. Renes, Strijk orkest olv. E. Walis, A. Bouwmees ter, deel. en mr. H. Willemse, le zing. 12.— Gr.pl. 12.30 Orvitropia olv. J. v. d. Horst. 1.— De Zonne kloppers olv. C. Steyn. 1.151.45 De Flierefluiters olv. E. Walis, m. m v. A. de Booy, zang. 2.— Voor de vrouw. 2.15 Gr.pl. 3.— Voor de kinderen. 5.30 E. Walis en zijn orkest. 6.16 Sport. 6.30 RVU. Jhr. dr. D. J. van Lennep spreekt. 7.— Stads- en Landleven, causerie. 7.20 Het Nederlandsche Levenslied". 8.SOS-ber., Vaz Dias en VARA- varia. 8.10 Gr.pl. 8.30 Het verloren loonzakje, hoorspel van P. P. Dop- pelmann. Vert.: Nel Bakker, mmv. het VARA-tooneel olv. W. van Cap- pellen. 9.15 VARA-orkest olv. H. de Groot, mmv. Jules Moes, tenor. 10.— Gr.pl. 10.15 VARA-ofkest o. 1 v. H. de Groot. 11.12.Gr.pl. HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz 8— Schriftlezing en meditatie. 8.15 —9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst olv. ds. A. Dragt. 11.Gr.pl. 11.15—12.— Pianoduetten E. Boe lens—Hoelen en M. Müller. 12.15 Grpl. 1.30 A'damsch kamermuziek- kwartet en gr.pl. 3.-3.45 Orgel concert Ronald Parker. 4.M. M. Westerman Holsteyn, sopraan en mevr. N. Winckelman, piano en gr pl. 5.— Kinderuur 6.— R. Caze- mier: De gevaren van electriciteit. 6.30 Afgestaan. 7.— Politieber. en Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl. 7.30 Landbouwhalfuur 8.— Vaz Dias. 8.05 Orgelconcert Jan Zwart. 9.Drs. J. A. v. d. Hoeven; Gene zing door den Geest. 9 30 Haagsch dameskoor „Liederen Leeft" olv. R. A. v. Pelt, mmv. mevr. M. Winkler Blooker, piano. 10.05 Vaz Dias 10.3011.30 Gr.pl. (Gedurende 't avondprogramma zullen verkie zingsuitslagen van plaatsen van meer dan 10.000 inwoners uitge zonden worden). DROITWICH, 1500 M. 10.35 10 50 Morgenwijding. 11.20 Gr.pl. 11.50 Voor de scholen. 12.05 Orgel spel Q. MacLean. 12.50 Ch. Man- ning's orkest. 1.50 Orgelconcert A. Brandden. 2.25 Voor de scholen. 2 55 Verslag van de Derby te Ep- som. 3.35 Sted. orkest Eastbourne o. 1. v. H. G. Amers, mmv. F. Town- son, alt. 5.05 Western Studio-orkest olv. Fr. Thomas. 5.35 BBC-dans- orkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. .6.50 en 7.05 Lezing. 7.25 Cembalo-reci tal door A. Ehlers. 7.50 Het Broad- hurst septet. 8.30 Zang door James McPhee, ténor. 8.50 „Scrapbook for 1905" van L. Baily en Ch. Brewer. 050 Ber. 10.20 a. J. Alan: Fiftv to one. 10.40 Het Vario-trio. 11.20 —12.20 Lew Stone en gijp band. RADIO PARIS, 1648 M, 120 en 8 20 Gr.pl. 12.35 Symph -m&ft olv. Touche, mmv. soliste. 8 20 Radiotooneel. 11.05 Concert olv. V. Pascal. KALUNDBORO, 1261 M. 12.20 —2.20 Concert uit rest. Wivex. 3.20 Concert uit rest. Ritz. 4.35—-620 Rep. 8.20 Omroeporkest olv. Ree- sen. 10-35 Dito. 11.20—12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.35 Orkest concert. 12.20 Uit Breslau: Om roeporkest en solisten. 2.35 Harmo nicaduo. 4.20 Concert. 5.20 Uit Frankfort: Omroeporkest, dans* orkest en solisten. 7.20 Schrammel- concert. 9.05 Concert. 9.20 Le tri- corne, van de Falla. 10.5012.20 Operetteconcert mmv. het Omroep orkest en solisten. ROME, 421 M. 9.16 Radiotoo neel. 10.35 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.J 12.20, 1.30—2.20 en 6.20 Gr.pl, 6 35 Zang en piano. 7.05 Bach-con- cert. 8.20 Omroeporkest olv. Ga zon. 10.30—11.20 Populair concert. 484 M.: 12.20Gr.pl. 12.50 Salon orkest. 1.50-2.20 Gr.pl. 5.20 Orgelconcert. 5.50 Gr.pl. 6.50 Sa lonorkest. 8.20 Symph.-concert olv, André. 10.30-11.15 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 157Ï M. 8.35 Rijkszending: „Gorch Fock und seine Seefahrr'. 9.05 Ber, over het Internationale Toonkunste- naarsfeest te Hamburg. 9.20 „Le tricorne" van de Falla. 10.20 en 11.05 Ber. 11.20—12.20 Ilja Liv- schakoff en zijn orkest. GEMEENTELIJKE RADIO- DISTRIBUTIE- Lijn 1Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Keulen 8—10.D.- sender 10.10.20, Keulen 10.20— 12.05, Droitwich 12 0512.50, Keulen 12.50—14.20. DeutschLs 14.20—15.20, Kaiundborg 15.20— 16.20, D.sender 16.20-17.20, Keu len 17.20—18.50, Brussel (Fr.) 18 50—19.20, Keulen 19.20—19 50 Parijs R. 19-50—20.20, Brussel Fr. 20.20—21.20, Weenen 21.20-22.20 Paris P. P. 22.20-23.20, Leipzig 23.20—24.—. Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50, Droitwich 10.3511.05, Lond. Reg. 11.05-14.55, Droitwich 14.55 18.20, Brussel VI. 18.20-18.50 en Lond. Reg. 18.50—24. plaatse geen rioleering aanlegt, voor dien aanleg zelf moeten zorg dragen. Het gaat niet aan. dergelijke kosten thans op de ge meente Alkmaar af te wentelen. Naar aanleiding van een en ander stellen wij uwe vergadering voor op het adres van J. de Moei, voornoemd, van 16 April j.1., af wijzend te beschikken. BESTEMMING TERREIN HOEK BLAEUSTRAAT;VERZOEK „ROCHDALE" VOOR DEN BOUW VAN 7 ARBEIDERSWONINGEN EN 1 WINKELHUIS. In bijlage Nr. 76 schrijven B. en W.: Ons voorstel met betrekking tot het verke nen van financieele medewerking aan de Ar- beiderswoningbouwvereeniging „Rochdale" voor den bouw van 7 arbeiderswoningen en 1 winkelhuis op het terrein op den hoek van de Blaeustraat en de Nicolaas Beetskade en tot verkoop van bedoeld terrein aan die ver- eeniging (bijlage nr. 105 van 1934) hebben wij op 24 Juli 1934 teruggenomen. Aanlei ding hiertoe was de omstandigheid, dat op genoemd terrein in het uitbreidingsplan „West" een kerk, althans een openbaar ge bouw, is ontworpen. De commissie van bij stand voor het grondbedrijf was destijds van meening, dat aan woningbouw boven de stichting van een openbaar gebouw op dit terrein de voorkeur moest worden gegeven. De meerderheid der commissie van bijstand voor openbare werken adviseerde op 17 Mei 1934 het terrein te reserveeren voor een open baar gebouw. Deze zaak kwam in een nieuw stadium, toen de bewoners van de omliggende huizen' bij ons klaagden, dat het terrein op den hoek van de Blaeustraat en de Nicolaas Beetskade een onoogelijk aanzien krijgt, doordat het onkruid er welig tiert en allerlei voorwerpen op het terrein worden geworpen, hetgeen in hooge mate ontsierend werkt voor de omgeving in deze nieuwe woonwijk ten Noorden van den Bergerweg. Zij verzochten daarom het terrein af te scheiden en daarop een beplanting aan te brengen. Wij meenen, dat deze klacht niet geheel ongegrond is en zijn daarom voornemens het terrein binnenkort van een afscheiding te voorzien en daarop een grasveld aan te leg gen. De meerderheid der commissie van bij stand voor openbare werken kon zich daar mede blijkens haar advies van 14 Maart J.1 wel vereenigen. Uit het Engelsch van PAUL TRENT door ADA VAN ARKEL 48) „Is u bereid om het werken voor Duitsch- land op te geven en voor ons te gaan wer ken? Wij zullen niet over geld spreken, maar u kunt alles, wat u redelijkerwijze ver langt, verkrijgen. Als u toestemt geloof ik wel, dat ik u kan beloven, dat u met mijn heer Hallam zult trouwen". „U biedt me wel de hoogste omkoopsom aan, de eenige, die me in de verzoeking kan brengen. Maar kunt u uw belofte vervul len?" „Ik geloof het wel", antwoordde hij, „ik zal niet zeggen dat ik den heer Hallam kan dwingen u lief te hebben, maar hij zal wel met u trouwen, daar ben ik zeker van". „Welken dwang zult u op hem uitoefenen?" „Laat dat aan mij over. Er is geen tijd te verliezen". „Ik zal u vanavond mijn besluit mededee- len. Noteer mijn telefoonnummer en bel om tien uur op". „Mijnheer Hallam dineert met u. Ver trouwt u me?" Ze keken elkaar vast aan en geen van beiden knipte met de oogen. Schijnbaar wa ren beide voldaan, want zij glimlachten. Door dezelfde gevoelens bewogen ontmoet ten hun handen elkaar. „Zoo'n vrouw als u zou heel wat waard zijn geweest voor ons". „Twaalf maanden geleden, ja, maar nu? Is het nu niet wat te laat?" „Daar is niets van te zeggen. Goeden dag, juffrouw Glyn. Wees voorzichtig met wat u tegen den prins zegt". Valda knikte en liet hem uit. „Dag mijnheer Hallam", riep ze hem na. Ze ging terug naar haar kamer en ging op bed liggen, maar haar oogen waren wijd open en ze dacht ernstig na. De strijd was eerder gekomen dan ze verwacht had. Haar moeder was pas zoo kort dood en nu reeds kwam zij in de verzoeking haar belofte te breken. Met het warme bloed der jeugd in de aderen was liefde het eenige, dat er op aan kwam. Vreemd genoeg telde het feit, dat zij daardoor meteen ontrouw zou zijn aan het land, dat haar in dienst had geno men, niet mede. Inderdaad waren haar sympathieën altijd veel meer Engelsch dan Duitsch geweest. Er was meer van haar vaders dan van haar moeders bloed in haar. Liefde voor haar moeder had haar er toe gebracht dit werk te doen; nu was die in vloed weg. Ze stond spoedig op en begon zich te ver- kleeden. Ze zou haar besluit uitstellen tot na het onderhoud met den prins. Ze maak te met groote zorg toilet en de opwinding bracht een verhoogde blos op haar wangen, zoodat, toen ze den Palmentuin van 't Carl- ton hotel binnen kwamen, menig oog in haar richting keek. De prins was er reeds en had een tafeltje in een rustig hoekje uitgezocht, waar zij zich bij hem voegde. „Is het niet wat gewaagd? Uw gezicht is zoo bekend", zei ze. „Het is een genoegen om iets te wagen voor een mooie vrouw. Ik wou dat ik twin tig jaar jonger was", zei hij met een blik van oprechte bewondering. De thee werd gebracht en geruimen tijd spraken ze over onverschillige onderwerpen. Toen de prins een sigaret had opgestoken begon hij ernstig te spreken. „U is bevriend met luitenant Hallam, nietwaar? Heeft u hem Hef?" „Ja". „Gelooft u dat hij een goede partner voor uw werk zal zijn?" „Ik weet het niet". „Zoudt u liever met hem samen werken dan met luitenant Furber?" „Mijnheer Hallam is een gentleman". „Dat antwoord is voldoende. Ik bied u mijnheer Hallam als hulp aan". „Hij mag nooit weten, dat ik voor u werk Dat stel ik op den voorgrond". „Maar nu nu hij hoe zegt u dat hier ook weer in hetzelfde schuitje zit?" „Hij mag het niet weten, daar sta ik op", herhaalde zij. „U denkt, dat hij u dan zou verachten. Maar als hij hoe zegt men het hier met hetzelfde sop overgoten is?" „U is niet heel complimenteus. Ik herhaal, dat mijnheer Hallam niets mag weten", zei .ze zóó beslist, dat hij niet verder aandrong. „Het is heel jammer. U zoudt zoo'n ge schikt paar zijn". „Gelooft u dat luitenant Hallam te ver trouwen is?" „Onvoorwaardelijk" „Hoe rijmt u dat met het feit, dat hij voor ons werkt? Hij is dan toch een spion*. „Misschien handelt hij onder dwang. De baron heeft zijn gewone methode gevolgd een val uitgezet waar Hallam is ïngeloo- pen en nu heeft hij hem door vrees in zijn macht. Die methode is vroeger ook al doelmatig gebleken. Nu ook. Mijnheer Hallam zal spoedig vrij zijn. Ik had gehoopt hem door andere ban den dan vrees te binden. Liefde is oneindig machtiger, juffrouw Glyn, u kunt alles met een man doen. U zoudt hem zijn land, zijn eer, alles kunnen doen vergeten Luitenant Hallam dineert vanavond met u. Waarom bindt u hem niet op die manier? De baron zegt, dat u met hart en ziel bij ons behoort. Ik kan dus ronduit spreken. De „dag" is nabij. Wij zullen winnen. Duitschlana zal de eenige natie worden, die meetelt. Wij zul len in Europa domineeren en daarna in de de geheele wereld. Wij werken voor 'n groot doel en als we geslaagd zijn, zult u niet worden vergeten". Hij zweeg en keek haar nadenkend aan. „U zult schitteren aan het grootste hof dat de wereld ooit gekend heeft. U houdt van diamanten u zult er mee overdekt wor den". „Ik kan met mijnheer Hallam samen werken, zooals u zegt, ik heb gezond ver stand genoeg. Hij hoeft met te weten, wat ik ben". „Ik geloof, dat ik u begrijp", zei de prins minzaam. wilt niet, dat nij iets van het verleden weet, maar als u getrouwd is, kunt u langzamerhand zijn werk gaan deelen". „U hebt het begrepen. Dank u". „Het zal me een genoegen zijn u weer te ontmoeten. Misschien morgen, nadat u mijnheer Hallam heeft ontmoet?" „Ik zal telefoneeren". zei ze en stak haar hand uit. Hij vergezelde haar naar de deur van het hotel, waar hij een taxi aanriep. „Veel succes, mijn kind". „Dank u", antwoordde ze bedaard. Valda ging in een nadenkende stemming naar haar kamers terug. Uit hetgeen de prins gezegd had bleek duidelijk, dat hij dacht, dat Guy voor de Duitschers werkte en dat zij hem vertrouwden. Maar klaar blijkelijk handelde Guy in samenwerking met de Britsche Admiraliteit. Er kwam een glimlach op haar gezicht bij de gedachte, hoe zoowel de prins als de baron bij den neus werden genomen, maar het voornaam st' gevoel w&3 toch dat van opluchting, dat Guy geen spion was. Ze riep Marie en gaf haar orders voor het diner. De .eerstvolgende uren konden haar lot beslissen en ze moest al haar best doen om te slagen. Nog nooit had ze zich zooveel moeite gegeven om mooi te zijn. De zwarte japon was laag aan den hals en toonde de scnoonheid van hals en schouders. Haar eenige sieraad was een snoer paarlen - ze droeg geen ringen en haar handen be hoefden ook geen versiering. De bleekheid van haar wangen verhoogde nog het schit teren van haar oogen. Haar lippen waren rood door gezond bloed en goede gezond heid. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6