BLACK-BOy iBinnenland Spoel PRUIMTABAK ALKMAARSCHE COURANT van WOENSDAG 12 JUN11295 DE DUISTERNIS VAN OSS WIJKT. Steeds meer onthullingen. BELANGRIJKE OPDRACHT AAN STORK. Voor levering van een complete palmoliefabriek op Malakka. HET BEZUINIGINGSONTWERP EN DE PENSIOENEN. N.S.B.-LANDDAG. Tragische dood van één deelnemers. der TJALKSCHIP DOOR NOODWEER OVERVALL N. TALRIJKE JACHTEN OMGESLAGEN. Plotselinge storm op Loos- drechtsche plassen. DRIEWIELER DOOR AUTO GEGREPEN. Bestuurder sterit in het zieken huis. BOTSING TUSSCHEN WIELRIJDER EN AUTO. PROF. GELISSEN IN DEN MINISTERRAAD. OPSLAGPLAATS GESMOKKELDE MARGARINE ONTDEKT. Het boertje liep in de val. DE PROPELLERBOOT OP HET SPAARNE. Proeven van den heer C. J. Stoete. GROOTE PRIJS VAN NEDERLAND (T.T.) Assen, het motorslagveld van Europa. GESAUSDE ZWARE SCHMELING—BAER IN STADION. Als datum wordt 17 Augustus genoemd. Glimlachje Weer drie mannen gearresteerd. De lange reeks van arrestaties is Maandag opnieuw met drie vermeer derd. De Koninklijke marechaussee heeft aangehouden M. V. 0., bijgenaamd de Kiporen, en de gebroeders C. en M. d. Br. De mannen, die allen ongeveer dertig Jaar oud zijn, worden verdacht zich schuldig te hebben gemaakt aan overval met berooving op een gepensionneerden majoor van de rijksveldwacht te Dinther. Het betreft hier een van de misdrijven van de gansche bende, welke nooit ruchtbaar zijn geworden. Ofschoon de politie destijds wel van Eet misdrijf in kenmis werd gesteld, heeft de buiten wereld er nimmer iets van vernomen. De bekentenissen van den wielrenner C. zijn oorzaak geweest, dat ook deze drie beruchte personen in handen van de politie zijn gevallen. Volgens verklaringen van C. was hij met de drie bovengenoemde mannen overeengekomen, dat men een overval zou plegen op den ongeveer tachtigjari gen, alleenwonenden Wijdeman, een gepensionneerd majoor van de rijksveld- w?xht te Dinther. De oude politieman z*u er warmpjes bij zitten en bovendien was hij stokdoof, zoodat de gelegenheid om hem te berooven wel zeer gunstig leek. Tn het holst van een nacht in Juni van het vorige jaar drongen de booswichten, die hun gelaat met maskers hadden bedekt, het huisje van den grijsaard binnen. Men verschafte zich toegang door verbreking van een ruit aan de achterzijde van het huis. Eerst werd de oude man met touwen vastgebonden, i< odat men van hem geen verweer ha 1 te duchten. Toen vingen de bandieten den rooftocht door de woning aan. Zij waren er van op de hoogte, dat de bewo ner een som gelds, ten bedrage van eenige honderden guldens, in een doos onder zijn bed placht te bewaren en zij begonnen direct daar naar het bewuste geld te zoeken. Het doosje bevatte echter slechts het luttele bedrag van vier gulden. Toen de kast in de slaapkamer grondig werd doorzocht, wist een van de mannen in derdaad een pakje bankpapier te be machtigen. Hij griste het haastig weg en verstopte het onder zijn kleeren, zon der zijn helpers iets van het gevondene te vertellen. Later hebben de anderen gehoord, dat er in dien nacht inderdaad een bedrag van driehonderd gulden ter plaatse was gestolen, hetgeen tot ge volg had, dat de een den ander van diefstal beschuldigde. Hierdoor is onderling eenige malen ruzie ontstaan en voornamelijk C. keek men hierop aan. Thans moet echter zijn gebleken, dat een van de gebroeders D. Br. zijn makkers dit kooltje heeft ge stoofd. Verder is aan het licht gekomen, dat de tip voor dezen overval aan de bende is gegeven door den verzekeringsagent K. uit Tilburg. De marechaussee heeft thans voldoen de aanwijzingen in handen gekregen en bovengenoemde mannen in bewaring te stellen. Maandagmiddag zijn C. d. Br. en v. 0. op de gemeentelijke werkverschaffing gearresteerd en de andere d. Br. is op verzoek van de marechaussee uit Oss aangehouden te Bleiswijk (Z.-H.), waar Ir bij een landbouwer als grasmaaier in dienst was. Hij is op transport gesteld naar Oss en daar in de marechaussee kazerne opgesloten. Na aan een verhoor te zijn onderworpen, zijn de drie mannen gevangelijk ter confrontatie naar Din ther overgebracht. De drie thans gearresteerden genieten een allesbehalve gunstig reputatie. Voornamelijk de gebroeders d. Br. zijn oude rotten op het gebied van de mis daad; zij staan als beruchte inbrekers en kippendieven bekend en zijn deswege reeds herhaaldelijk met de justitie in aanraking geweest. Eenige jaren geleden werden zij gear resteerd in verband met een inbraak te Zeeland (N.Br.) Zij hadden daar een ge- heelen manufacturenwinkel leeggeplun derd en waren op buitengewoon brutale wijze te werk gegaan. De gestolen goe deren hadden zij per handwagen naar huis vervoerd. Daar de weg door de hei de voerde, kon de polit'^ gemakkelijk de sporen, welke naar de woning van de ge broeders de Br. leidden, volgen. Inderdaad werd de buit onder een haag nabij hun huis teruggevonden. In de rechtszaak te 's-Hertogenbosch bleven de verdachten destijds stokstijf volhou den, dat zij van het geheele geval niets afwisten en zij oppeiden de meening, dat een ander de gestolen goederen daar moest hebben verstopt. Ofschoon men overtuigd was, dat zij de schuldigen waren, moest men hen vrijspreken. Zij hebben echter reeds meer veroor- doelingen achter den rug. Er is aan het licht gekomen, dat zij werkzame leden van de Ossche bende zijn geweest. Ook v. 0. is reeds verscheidene malen met de politie in aanraking geweest. J. V., de directeur van de Ossche wie lerbaan, die verdacht van brandstich ting op het politiebureau te Oss was op gesloten, is Maandag gevankelijk naar 's-Hertogenbosch overgebracht, waar hij ter beschikking van den officier van justitie is gesteld. Ook zijn medeplichti ge, N. S., is in het huis van bewaring te 's-Hertogenbosch opgesloten. Naar wij vernemen, heeft het Agentschap Amsterdam der Machinefabriek Gebr. Stork Co. N.V. een dezer dagên de opdracht ge kregen voor de levering van een complete palmoliefabriek op Malakka, voor rekening der Société Financière des Gaoutchaucs te Parijs. Deze fabriek, die bestemd is voor de olie- palmenonderneming Johore Labis en verre weg de grootste in haar soort in Malakka zal worden, krijgt een voorloopige capaciteit van 15.000 ton palmolie per jaar, d.w.z. vol doende om de productie van een oliepalmen- aanplant van ongeveer 5000 H A. te verwer ken, terwijl het de bedoeling is, dat later aan plant en fabriekscapaciteit verdubbeld zullen worden. De opdracht voor buitenlandsche rekening voor deze levering naar een Britsche kolonie, welke niet alleen de geheele olie-installatie, doch ook krachtstation, gebouwen, lorrie- materieel etc. omvat, mag zeker als een groot succes voor onze Nederlandsche industrie be schouwd worden (zooals bekend, zijn de 4 grootste palmoliefabieken op Malakka even eens door Stork gebouwd.) Het bestuur van den Ned. bond van ge- Sensionneerden, heeft naar aanleiding van et wetsontwerp ter verlaging van de open bare uitgaven, een adres gezonden aan de vo Iksvertegenwoor diging. Adressanten zeggen dat in dit wetsont werp wordt voorgesteld een inhouding op de pensioenen, den gepensionneerden toege kend, welke inhouding ten hoogste zal be dragen 10 pCt. van het verkregen pensioen. Deze korting achten zij in strijd met het wettelijk recht, daar adressanten het pen sioen beschouwen als verkregen eigendom of bezit en aantasting daarvan ontoelaat baar is. De gepensionneerden worden in alle ver zwaring van lasten tengevolge der crisis, even sterk getroffen als de overige bevolking. Het komt hun onverklaarbaar voor, waarom zij door extra belasting, zooals de bedoelde voorgestelde korting, nog eens in het bijzon der aangepakt moeten worden, te meer wijl het percentage van den pensioengrondslag tot het verkrijgen van pensioen van 2 op 1.75 is gebracht en de loonsverlagingen ook van invloed zijn geweest op het verkregen pensioen. Voor den kring Gooi- en Eemland van de N.S.B was op Tweeden Pinksterdag een wandeltocht vastgesteld van Amersfoort uit. Reeds vroeg in den morgen kwamen talrijke betoogers naar Amersfoort, waar in de markthal het centrale punt van samenkomst was. In twee groepen werd nu gewandeld naar Soest en Soesterberg door de eene groep, naar de Leusderheide door de andere. Op een voetbalveld bij hotel Oud Leusden had een gezamenlijk défilé plaats voor den leider, ir. Mussert. In de markthal werden daarna herinneringsmedailles uitgereikt. Toen vertrokken de deelnemers weer naar huis Bij aankomst en vertrek, zoowel als bij de marschen naar en van de markthal, moch ten ontplooide vlaggen worden meegevoerd. Een uitgebreide politiemacht zorgde voor een goede regeling. Tijdens het défilé had de Roode Kruiscolonne het zeer druk. Een der deelnemers kreeg het tijdens den marsch te kwaad met de warmte. Hij werd naar het terrein, voor het défilé bestemd, vervoerd en onmiddellijk op last van een medicus naar het St. Elisabethsziekenhuis gebracht. Daar is hij eenige uren later overleden. Het was de 39-jarige heer Pietersen uit Amsterdam. In de markthal werd bij het bekend worden van het treurige nieuws een minuut stilte f;eboden en daarna gezamenlijk gezongen; k had een wapenbroeder. Varende van Kampen naar Lemmer w rd schipper P. v. Oven, gedomicili eerd te Amsterdam, op het IJselmeer overvallen door een onweersbui. Zware golven kwamen over het 115 ton meten de tjalkschip en sloegen het zeil in kor ten tijd in flarden. Dadelijk voer de reddingsboot „Hilda", schipper Kolk van Lemmer uit en bracht het schip met veel moeite te Lemmer aan. Aan boord bevonden zich behalve den schipper, diens vrouw en zeven kin deren. Het schip was niet verzekerd. De liefhebbers van de watersport hadden het er eergisteren ondanks de zware buien, die zij Maandag hadden meegemaakt, toch op gewaagd om de Loosdrechtsche plassen te bezeilen. Dit is hun leeliik te stade gekomen, meldt de Tel., want 's middags te on geveer half twee ontlastte zich boven de Loosdrechtsche plassen, een kort, hevig on weer, dat gepaard ging met felle windvla gen. Tengevolge van de hevige stormvlagen, die gedurende het onweer over het water joegen, werden plotseling niet minder dan 26 zeilbooten omgeworpen tot groote ont steltenis van het publiek op den wal. De zei lers geraakten allen te water en er ontstond een paniek. Gelukkig bevonden zich, daar het de laat ste dag van de internationale zeilwedstrij den was, ook talrijke motorbooten op de Plassen, zoodat terstond hulp toesnelde. De stroomende, door den wind voortgejaagde regen bemoeilijkte de reddingspogingen aan vankelijk zeer, maar toen de bui was over gedreven slaagde men er in de drenkelingen spoedig aan den wal te brengen. Op den Nieuwen Rijksweg, onder de ge meente Pijnacker is de 22-jarige fruitkoop man L. Camijn, wonende Ruivenschc straat te Delft, die met een transportdriewieler van Rotterdam kwam, aangereden door een ach teropkomende auto, bestuurd door W. uit Den Haag. De man werd over den weg geslingerd en zeer ernstig gewond. Hij bekwam een sche delbreuk, een bekkenfractuur en andere ver wondingen. In hoogst zorgwekkenden toe stand werd hij naar het gasthuis te Delft vervoerd, waar hij nog dienzelfden nacht is overleden. Dr. Hu'lsf, uit Leiden, heeft op last van den officier van justitie het lijk gerechtelijk geschouwd. De auto, waarmede de aanrij ding plaats had, is in beslag genomen. Nader vernémen we, dat de verongelukte jonge man, als oudste zoon, kostwinner was van een talrijk gezin. Gistermiddag is te Venlo op de Markt de 28-jarige schipper L. Schouwstra uit Leeuwarden met zijn rijwiel tegen een auto opgereden. Hij bekwam daarbij een ersenschudding en ernstige verwondin gen aan het gelaat. Hij is naar het R. K. z'f.kenhuis overgebracht, zijn toestand k redelijk wel Hoe het ongeval geschied is, heeft men nog niet ^unnen vaststel len, waarschijnlijk heeft de wielrijder te veel links van den weg gereden. De gisteren gehouden vergadering van den ministerraad werd ook bijgewoond door den nieuwen minister van economische zaken, prof. dr. ir. Gelissen. Reeds eenigen tijd hadden ambtenaren van den cririsopsporingsdienst een stil ver moeden, dat bij een landbouwer aan den Kruisdijk te Helmond, in welke plaats de handel in gesmokkelde boter weligt tiert, een opslagplaats van margarine bestond. Ze trokken met enkele marechaussees uit Helmond naar het erf van den onder verden king staanden landbouwer, doch het grondig onderzoek leverde niets op. De eenmaal gekwekte argwaan bleef echter bestaan en nog vlak daarop werd een tweede bezoek aan den Kruisdijk gebracht. Thans evenwel per auto. Bij hun aankomst stond van D. in de deur van zijn boerderij en nog voordat de ambtenaren der wet waren uitgestapt, riep hij hun toe; „Vlug weg, want ze zijn juist hier geweest!" Hij nad gemeend met de eige naars (smokkelaars) van de bij hem opge slagen boter te doen te hebben De ambtenaren en marechaussee verkeer den nu niet langer meer in twijfel en gingen ijlings opnieuw op speurtocht. Thans met het resultaat dat in het op eenigen afstand van de boerderij staande „pakhuisje" een partij van 730 K.G. margarine werd ont dekt. De boer bleef enkel met een proces verbaal op den Kruisdijk achter! Op het Spaarne te Haarlem experimen teert op het oogenblik de heer G J. Stoete uit Zandvoort met een propellerboot. Hij had zich ook bezig gehouden met het ont werpen van een z.g. bliksemboot, voortbe wogen volgens een schoepenbeginsel. Om dit beginsel in practijk te kunnen brengen, zou den kostbare proeven noodig zijn, waarvoor de heer Stoete niet de medewerking mocht erlangen, welke hij had gehoopt. Daarom heeft hij zich verder bezig gehouden met het propeller-systeem, eerst op een licht wagen tje, thans als gezegd met een bootje op het Spaarne. De schroef is bevestigd aan een meter van 15 P K. De heer Stoete is in over leg getreden met een scheepsbouwer, tenein de de proeven op een grooter vaartuig te kunnen voortzetten. Hij meent, dat zijn pro peller, veel grooter, nuttiger effect zal ople veren dan de bestaande scheepsschroeven. De heer Stoete hoopt den propeller ook te kunnen toepassen bij molenbouw. Motoren. Motorraces worden dit jaar onder hoog spanning verreden. Nog nimmer tevoren stonden in de ver schillende landen zoovele gelijkwaardige krachten tegenover elkaar. Iedere race in elk land, wordt verreden onder den hoogdruk eener onzekerheid, die den wedstrijd van het begin tot het einde beheerscht. Zoo is de toestand in alle motorbouwende landen. In Italië waar tot dusver' „Guzzi" vrijwel op permachtig heerschte, is plotseling een ge heel nieuw merk „Rondine" in den baan gesprongen, dat bij zijn eerste optreden een sensationeele overwinning op zijn totaal verraste tegenstanders behaalde. Een defini tieve superioriteit is daarmede natuurlijk geenszins aangetoond, ..temeer waar inmid dels ook andere merken „Benelli" en „Bian- chi" met nieuwe machines voor den dag ge komen zijn, waarvan groote verwachtingen worden gekoesterd. In Duitschland stonden bij de eerste wed strijden van dit jaar de twee groote renfa- brieken „D. K. W." en „N. S. U." fel tegen over elkaar met renners, die elkander bestre den in hartstochtelijke kampen, die van Start tot Finish aanhielden. Maar op den achter grond trappelden vol ongeduld twee andere fabrieken „B. M. W." en „Imperia", wier machines bij den aanvang van het seizoen nog niet gereed waren. Bij den eersten wed strijd waaraan deze fabrieken deelnamen, viel „Imperia", na vele ronden lang onweer staanbaar de leiding in handen te hebben gehad, plotseling door machinepech uit, ter wijl „B. M. W." zijn tegenstanders met een paar seconden versloeg. Een uitslag dus, die de bestaande onzekerheid slechts ver hoogt en de spanning onder het publiek voor de komende wedstrijden tot ongekende hoog te opvoert. Zelfs in het kleine België waart de onze kerheid door het wedstrijdwezen rond, zoo als nimmer tevoren. Verleden jaar nog stond „F. N." ongenaakbaar en waar hare machines verschenen, was er voor andere geen plaats. Gedurende de wintermaanden echter, blijkt er in de geheime afdeel ing der Sarolea-fabrieken, waar de renmachines wor den gebouwd, intensief gearbeid te zijn en zijn er op de eerste wedstrijden van dit sei zoen Saroleamachines verschenen, die zulk een indruk maakten, dat bij menigeen de overtuiging omtrent de onaantastbare F. N. superioriteit aan het wankelen is gebracht. Ook hier dus een toestand van onzeker heid, van raden en van gissen die de be langstelling voor de wedstrijdwezen hoog opvoert. En dan tenslotte Engeland, waarop nog altijd aller oogen zich richten als naar de hoogburcht der motorsport. Daar begint het seizoen pas 17 Juni met de T. T. op het eiland Man en de geheele motorwereld wacht vol spanning op het moment, dat daar het gordijn zal opgaan, waarachter ieder weet, dat vele verrassingen gereed staan. Verleden jaar is „Norton", de onge naakbare sinds vele jaren, slechts doordat het seizoen sloot, ontkomen aan een neder laag tegenover „Velocette", waarvan de dreiging zich gedurende de laatste maanden steeds onheilspellender deed voelen. Gedu rende de wintermaanen is er natuurlijk in beide fabrieken hard gewerkt om aan de machines nog eenige kilometers meer snel heid toe te voegen, maar ieder weet, dat ook een derde fabriek „New Imperial" voor den dag zal komen met een machine, waarvan door ingewijden de hoogste verwachtingen worden gekoesterd. Het geldt hier een 2-cy- linder en het zijn juist de meer-cylinders, die gedurende de. laatste jaren de grootste verrassingen gebracht hebben en waaraan vrij algemeen de toekomstheerschappij wordt voorspeld. Kortom waarheen mën den blik ook richt, overal wordt men getroffen door een geest van onzekerheid en twijfel, zooals de motorsport nog nimmer tevoren heeft gekend en waardoor de belangstelling voor net wedstrijdwezen in alle landen dan ook op een tot dusver ongekende wijze om zich heen grijpt. Bij de wedstrijden die dit sei zoen in de verschillende landen verreden zijn, kampten vrijwel nationale merken tegen elkaar. De oorzaak daarvan ligt in de be schermende rechten en torenhooge douaneta rieven, die 't binnendringen van buitenland sche merken vrijwel onmogelijk maken. En waar 'n motorfabriek geen afzetgebied voor hare producten kan vinden, daar ontbreekt voor haar de voornaamste aanlokkelijkheid eener wedstrijd-overwinning, Slechts enkele landen van Europa staan nog voor den invoer van buitenlandsche mo torrijwielen open en daaronder neemt Hol land met zijn groot aantal motorrijwielen een voor de buitenlandsche industrie zeer begeeringswaardige plaats in. De Nederlandsche T. T„ die ieder jaar te Assen verreden wordt, heeft zich dan ook steeds gekenmerkt door zijn bij uitstek inter nationaal karakter. De beste renners op de snelste machines uit alle landen stonden ieder jaar tegenover elkander op de Drent- sche hei. Zoo is het ieder jaar geweest en zoo zal het ook dit jaar zijn. Maar toch zal dit jaar de strijd een ander karakter heb ben en een anderen aanblik opleveren dan bij voorgaande gelegenheden. De onzekerheid omtrent de superioriteit in ieder land zal thans de botsing tusschen de vertegenwoor digers van al die naties opvoeren tot een hoogtepunt van verwarring, zooals waar schijnlijk nog nimmer bij een motorwedstrijd heeft geheerscht. Duitschers zullen strijden tegen Duitschers, Engelschen tegen Engel- scnen, en daartusschen zullen zich de for midabele Zweden met hun snelle Husqvarna machines mengen in een kamp waarin allen zonder onderscheid van nationaliteit door el kaar zullen krioelen zonder dat iemand van tevoren in staat zal wezen ook maar bij be nadering den vermoedelijken winnaar aan te wijzen. De Nederlandsche T. T., die 6 Juli re Assen verreden wordt, belooft dit jaar te worden de meest sensationeele motorwed strijd, die nogrooit verreden is, een strijd om de internationale superioriteit tusschen rij ders en fabrieken, omtrent wier nationale rangorde nog de grootste onzekerheid VT.e MM PRODUCT VAN DOUWEtGBERTS TABAKSFABRIEK heerscht. Wie uit dezen heksenketel tenslot te als overwinnaar zullen te voorschijn tre den, zullen ieder in hun klasse een zege be haald hebben, die als een waarachtig we reldkampioenschap beschouwd kan worden. Mr. P. H. LAMBERTS HURRELBRINCK Boksen. Zaterdag vernam het Hbld., dat de mana ger van Schmeling zich te Amsterdam be vond, waar hij een contract had afgesloten voor het doen plaats vinden van de match, waarin Max Baer zijn titel van wereldkam pioen zwaargewicht zal verdedigen tegen den Duitscher Max Schmeling. Deze wed strijd zou, gelijk wij reeds berichtten, in het Olympisch Stadion te Amsterdam worden gehouden op 17 Augustus a.s. Het contract was afgesloten door genoem den manager, den heer Rothenburg, met een combinatie van drie Nederlandsche particu lieren, met dien verstande, dat aan Baer een gage van 300.000 dolar gegarandeerd werd, terwijl Schmeling een procentueel aandeel in de recette zou ontvangen. Omtrent de toestemming van de autoriteiten zijn de besprekingen ech ter nog gaande, hetgeen geenszins wil zeggen, dat deze toestemming geweigerd zal worden. Deze toe stemming wordt uitsluitend afhan kelijk gesteld aan de inlichtingen, die thans worden ingewonnen over de wijze waarop men het geheel wil organiseeren en over de personen, die de leiding daarbij zullen heb ben. Een definitieve beslissing van de zijde der Amsterdamsche autori teiten kan dezer dagen worden ver wacht. In dit verband hadden wij een onderhoud met den heer Rothenburg den manager van Schmeling, die ons omtrent zijn planaen het volgende mededeelde: Reeds 23 Augustus 1934, d.w.z. drie da gen voordat de match Schmeling—Neusel plaats vond, had de heer Rothenburg een eerste telegram gezonden aan Max Baer, waarin hij hem vroeg of hij er eventueel iets voor zoo voelen zijn titel van wereldkam pioen te komen verdedigen in een of andere plaats in Europa. Na dit eerste telegram zijn nog vele andere gevolgd en de onder handelingen rekten zich tot April van dit jaar, toen Baer er in toestemde naar Europa te komen, om onder zekere nader vast te stel len voorwaarden zijn titel te verdedigen. Dit besluit vormde inderdaad een novum, aangezien het de eerste maal zal zijn, dat 'n match om het wereldkampioenschap zwaar gewicht in Europa zal worden betwist. Deze onderhandelingen hebben nu gisteravond haar beslag gevonden in een overeenkomst, die de heer Rothenburg heeft aangegaan met een drietal Nederlandsche particulieren. De match zou te Amsterdam in het Olym pisch Stadion op Zaterdag 17 Augustus wor den gehouden. Hoe laat, dat was nog niet beslist. De ring zou dan op het middenterrein worden opgesteld en maatregelen zouden worden getroffen, opdat minstens 60.000 „Zeg, agent, lk ben den optocht kwijt geraakt." „Hindert niets, meneer, U heeft al een andere achter U aan." (Humorist).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9