BLACK-BOy
iBinnenland
Spoel
PRUIMTABAK
ALKMAARSCHE COURANT van WOENSDAG 12 JUN11295
DE DUISTERNIS VAN
OSS WIJKT.
Steeds meer onthullingen.
BELANGRIJKE OPDRACHT AAN
STORK.
Voor levering van een complete
palmoliefabriek op Malakka.
HET BEZUINIGINGSONTWERP EN
DE PENSIOENEN.
N.S.B.-LANDDAG.
Tragische dood van één
deelnemers.
der
TJALKSCHIP DOOR NOODWEER
OVERVALL N.
TALRIJKE JACHTEN
OMGESLAGEN.
Plotselinge storm op Loos-
drechtsche plassen.
DRIEWIELER DOOR AUTO
GEGREPEN.
Bestuurder sterit in het zieken
huis.
BOTSING TUSSCHEN WIELRIJDER
EN AUTO.
PROF. GELISSEN IN DEN
MINISTERRAAD.
OPSLAGPLAATS GESMOKKELDE
MARGARINE ONTDEKT.
Het boertje liep in de val.
DE PROPELLERBOOT OP HET
SPAARNE.
Proeven van den heer C. J. Stoete.
GROOTE PRIJS VAN NEDERLAND
(T.T.)
Assen, het motorslagveld van
Europa.
GESAUSDE ZWARE
SCHMELING—BAER
IN STADION.
Als datum wordt 17 Augustus
genoemd.
Glimlachje
Weer drie mannen gearresteerd.
De lange reeks van arrestaties is
Maandag opnieuw met drie vermeer
derd. De Koninklijke marechaussee heeft
aangehouden M. V. 0., bijgenaamd de
Kiporen, en de gebroeders C. en M. d.
Br. De mannen, die allen ongeveer dertig
Jaar oud zijn, worden verdacht zich
schuldig te hebben gemaakt aan overval
met berooving op een gepensionneerden
majoor van de rijksveldwacht te
Dinther.
Het betreft hier een van de misdrijven
van de gansche bende, welke nooit
ruchtbaar zijn geworden. Ofschoon de
politie destijds wel van Eet misdrijf in
kenmis werd gesteld, heeft de buiten
wereld er nimmer iets van vernomen.
De bekentenissen van den wielrenner
C. zijn oorzaak geweest, dat ook deze
drie beruchte personen in handen van
de politie zijn gevallen.
Volgens verklaringen van C. was hij
met de drie bovengenoemde mannen
overeengekomen, dat men een overval
zou plegen op den ongeveer tachtigjari
gen, alleenwonenden Wijdeman, een
gepensionneerd majoor van de rijksveld-
w?xht te Dinther. De oude politieman
z*u er warmpjes bij zitten en bovendien
was hij stokdoof, zoodat de gelegenheid
om hem te berooven wel zeer gunstig
leek.
Tn het holst van een nacht in Juni van
het vorige jaar drongen de booswichten,
die hun gelaat met maskers hadden
bedekt, het huisje van den grijsaard
binnen. Men verschafte zich toegang
door verbreking van een ruit aan de
achterzijde van het huis. Eerst werd de
oude man met touwen vastgebonden,
i< odat men van hem geen verweer ha 1
te duchten. Toen vingen de bandieten
den rooftocht door de woning aan. Zij
waren er van op de hoogte, dat de bewo
ner een som gelds, ten bedrage van
eenige honderden guldens, in een doos
onder zijn bed placht te bewaren en zij
begonnen direct daar naar het bewuste
geld te zoeken.
Het doosje bevatte echter slechts het
luttele bedrag van vier gulden. Toen de
kast in de slaapkamer grondig werd
doorzocht, wist een van de mannen in
derdaad een pakje bankpapier te be
machtigen. Hij griste het haastig weg
en verstopte het onder zijn kleeren, zon
der zijn helpers iets van het gevondene
te vertellen. Later hebben de anderen
gehoord, dat er in dien nacht inderdaad
een bedrag van driehonderd gulden ter
plaatse was gestolen, hetgeen tot ge
volg had, dat de een den ander van
diefstal beschuldigde.
Hierdoor is onderling eenige malen
ruzie ontstaan en voornamelijk C. keek
men hierop aan. Thans moet echter zijn
gebleken, dat een van de gebroeders
D. Br. zijn makkers dit kooltje heeft ge
stoofd.
Verder is aan het licht gekomen, dat
de tip voor dezen overval aan de bende
is gegeven door den verzekeringsagent
K. uit Tilburg.
De marechaussee heeft thans voldoen
de aanwijzingen in handen gekregen en
bovengenoemde mannen in bewaring te
stellen.
Maandagmiddag zijn C. d. Br. en v. 0.
op de gemeentelijke werkverschaffing
gearresteerd en de andere d. Br. is op
verzoek van de marechaussee uit Oss
aangehouden te Bleiswijk (Z.-H.), waar
Ir bij een landbouwer als grasmaaier in
dienst was. Hij is op transport gesteld
naar Oss en daar in de marechaussee
kazerne opgesloten. Na aan een verhoor
te zijn onderworpen, zijn de drie mannen
gevangelijk ter confrontatie naar Din
ther overgebracht.
De drie thans gearresteerden genieten
een allesbehalve gunstig reputatie.
Voornamelijk de gebroeders d. Br. zijn
oude rotten op het gebied van de mis
daad; zij staan als beruchte inbrekers
en kippendieven bekend en zijn deswege
reeds herhaaldelijk met de justitie in
aanraking geweest.
Eenige jaren geleden werden zij gear
resteerd in verband met een inbraak te
Zeeland (N.Br.) Zij hadden daar een ge-
heelen manufacturenwinkel leeggeplun
derd en waren op buitengewoon brutale
wijze te werk gegaan. De gestolen goe
deren hadden zij per handwagen naar
huis vervoerd. Daar de weg door de hei
de voerde, kon de polit'^ gemakkelijk de
sporen, welke naar de woning van de ge
broeders de Br. leidden, volgen.
Inderdaad werd de buit onder een
haag nabij hun huis teruggevonden. In
de rechtszaak te 's-Hertogenbosch bleven
de verdachten destijds stokstijf volhou
den, dat zij van het geheele geval niets
afwisten en zij oppeiden de meening, dat
een ander de gestolen goederen daar
moest hebben verstopt. Ofschoon men
overtuigd was, dat zij de schuldigen
waren, moest men hen vrijspreken.
Zij hebben echter reeds meer veroor-
doelingen achter den rug. Er is aan het
licht gekomen, dat zij werkzame leden
van de Ossche bende zijn geweest.
Ook v. 0. is reeds verscheidene malen
met de politie in aanraking geweest.
J. V., de directeur van de Ossche wie
lerbaan, die verdacht van brandstich
ting op het politiebureau te Oss was op
gesloten, is Maandag gevankelijk naar
's-Hertogenbosch overgebracht, waar hij
ter beschikking van den officier van
justitie is gesteld. Ook zijn medeplichti
ge, N. S., is in het huis van bewaring te
's-Hertogenbosch opgesloten.
Naar wij vernemen, heeft het Agentschap
Amsterdam der Machinefabriek Gebr. Stork
Co. N.V. een dezer dagên de opdracht ge
kregen voor de levering van een complete
palmoliefabriek op Malakka, voor rekening
der Société Financière des Gaoutchaucs te
Parijs.
Deze fabriek, die bestemd is voor de olie-
palmenonderneming Johore Labis en verre
weg de grootste in haar soort in Malakka
zal worden, krijgt een voorloopige capaciteit
van 15.000 ton palmolie per jaar, d.w.z. vol
doende om de productie van een oliepalmen-
aanplant van ongeveer 5000 H A. te verwer
ken, terwijl het de bedoeling is, dat later aan
plant en fabriekscapaciteit verdubbeld zullen
worden.
De opdracht voor buitenlandsche rekening
voor deze levering naar een Britsche kolonie,
welke niet alleen de geheele olie-installatie,
doch ook krachtstation, gebouwen, lorrie-
materieel etc. omvat, mag zeker als een groot
succes voor onze Nederlandsche industrie be
schouwd worden (zooals bekend, zijn de 4
grootste palmoliefabieken op Malakka even
eens door Stork gebouwd.)
Het bestuur van den Ned. bond van ge-
Sensionneerden, heeft naar aanleiding van
et wetsontwerp ter verlaging van de open
bare uitgaven, een adres gezonden aan de
vo Iksvertegenwoor diging.
Adressanten zeggen dat in dit wetsont
werp wordt voorgesteld een inhouding op
de pensioenen, den gepensionneerden toege
kend, welke inhouding ten hoogste zal be
dragen 10 pCt. van het verkregen pensioen.
Deze korting achten zij in strijd met het
wettelijk recht, daar adressanten het pen
sioen beschouwen als verkregen eigendom of
bezit en aantasting daarvan ontoelaat
baar is.
De gepensionneerden worden in alle ver
zwaring van lasten tengevolge der crisis,
even sterk getroffen als de overige bevolking.
Het komt hun onverklaarbaar voor, waarom
zij door extra belasting, zooals de bedoelde
voorgestelde korting, nog eens in het bijzon
der aangepakt moeten worden, te meer wijl
het percentage van den pensioengrondslag
tot het verkrijgen van pensioen van 2 op
1.75 is gebracht en de loonsverlagingen ook
van invloed zijn geweest op het verkregen
pensioen.
Voor den kring Gooi- en Eemland van de
N.S.B was op Tweeden Pinksterdag een
wandeltocht vastgesteld van Amersfoort uit.
Reeds vroeg in den morgen kwamen talrijke
betoogers naar Amersfoort, waar in de
markthal het centrale punt van samenkomst
was. In twee groepen werd nu gewandeld
naar Soest en Soesterberg door de eene
groep, naar de Leusderheide door de andere.
Op een voetbalveld bij hotel Oud Leusden
had een gezamenlijk défilé plaats voor den
leider, ir. Mussert. In de markthal werden
daarna herinneringsmedailles uitgereikt.
Toen vertrokken de deelnemers weer naar
huis Bij aankomst en vertrek, zoowel als bij
de marschen naar en van de markthal, moch
ten ontplooide vlaggen worden meegevoerd.
Een uitgebreide politiemacht zorgde voor
een goede regeling. Tijdens het défilé had de
Roode Kruiscolonne het zeer druk. Een der
deelnemers kreeg het tijdens den marsch te
kwaad met de warmte. Hij werd naar het
terrein, voor het défilé bestemd, vervoerd en
onmiddellijk op last van een medicus naar
het St. Elisabethsziekenhuis gebracht. Daar
is hij eenige uren later overleden. Het was
de 39-jarige heer Pietersen uit Amsterdam.
In de markthal werd bij het bekend worden
van het treurige nieuws een minuut stilte
f;eboden en daarna gezamenlijk gezongen;
k had een wapenbroeder.
Varende van Kampen naar Lemmer
w rd schipper P. v. Oven, gedomicili
eerd te Amsterdam, op het IJselmeer
overvallen door een onweersbui. Zware
golven kwamen over het 115 ton meten
de tjalkschip en sloegen het zeil in kor
ten tijd in flarden.
Dadelijk voer de reddingsboot „Hilda",
schipper Kolk van Lemmer uit en bracht
het schip met veel moeite te Lemmer
aan. Aan boord bevonden zich behalve
den schipper, diens vrouw en zeven kin
deren. Het schip was niet verzekerd.
De liefhebbers van de watersport hadden het
er eergisteren ondanks de zware buien, die
zij Maandag hadden meegemaakt, toch op
gewaagd om de Loosdrechtsche plassen te
bezeilen. Dit is hun leeliik te stade gekomen,
meldt de Tel., want 's middags te on
geveer half twee ontlastte zich boven de
Loosdrechtsche plassen, een kort, hevig on
weer, dat gepaard ging met felle windvla
gen.
Tengevolge van de hevige stormvlagen,
die gedurende het onweer over het water
joegen, werden plotseling niet minder dan
26 zeilbooten omgeworpen tot groote ont
steltenis van het publiek op den wal. De zei
lers geraakten allen te water en er ontstond
een paniek.
Gelukkig bevonden zich, daar het de laat
ste dag van de internationale zeilwedstrij
den was, ook talrijke motorbooten op de
Plassen, zoodat terstond hulp toesnelde. De
stroomende, door den wind voortgejaagde
regen bemoeilijkte de reddingspogingen aan
vankelijk zeer, maar toen de bui was over
gedreven slaagde men er in de drenkelingen
spoedig aan den wal te brengen.
Op den Nieuwen Rijksweg, onder de ge
meente Pijnacker is de 22-jarige fruitkoop
man L. Camijn, wonende Ruivenschc straat
te Delft, die met een transportdriewieler van
Rotterdam kwam, aangereden door een ach
teropkomende auto, bestuurd door W. uit
Den Haag.
De man werd over den weg geslingerd en
zeer ernstig gewond. Hij bekwam een sche
delbreuk, een bekkenfractuur en andere ver
wondingen. In hoogst zorgwekkenden toe
stand werd hij naar het gasthuis te Delft
vervoerd, waar hij nog dienzelfden nacht is
overleden.
Dr. Hu'lsf, uit Leiden, heeft op last van
den officier van justitie het lijk gerechtelijk
geschouwd. De auto, waarmede de aanrij
ding plaats had, is in beslag genomen.
Nader vernémen we, dat de verongelukte
jonge man, als oudste zoon, kostwinner was
van een talrijk gezin.
Gistermiddag is te Venlo op de Markt
de 28-jarige schipper L. Schouwstra uit
Leeuwarden met zijn rijwiel tegen een
auto opgereden. Hij bekwam daarbij een
ersenschudding en ernstige verwondin
gen aan het gelaat. Hij is naar het R. K.
z'f.kenhuis overgebracht, zijn toestand
k redelijk wel Hoe het ongeval geschied
is, heeft men nog niet ^unnen vaststel
len, waarschijnlijk heeft de wielrijder te
veel links van den weg gereden.
De gisteren gehouden vergadering van den
ministerraad werd ook bijgewoond door den
nieuwen minister van economische zaken,
prof. dr. ir. Gelissen.
Reeds eenigen tijd hadden ambtenaren
van den cririsopsporingsdienst een stil ver
moeden, dat bij een landbouwer aan den
Kruisdijk te Helmond, in welke plaats de
handel in gesmokkelde boter weligt tiert, een
opslagplaats van margarine bestond. Ze
trokken met enkele marechaussees uit
Helmond naar het erf van den onder verden
king staanden landbouwer, doch het grondig
onderzoek leverde niets op.
De eenmaal gekwekte argwaan bleef echter
bestaan en nog vlak daarop werd een tweede
bezoek aan den Kruisdijk gebracht. Thans
evenwel per auto.
Bij hun aankomst stond van D. in de
deur van zijn boerderij en nog voordat de
ambtenaren der wet waren uitgestapt, riep
hij hun toe; „Vlug weg, want ze zijn juist
hier geweest!" Hij nad gemeend met de eige
naars (smokkelaars) van de bij hem opge
slagen boter te doen te hebben
De ambtenaren en marechaussee verkeer
den nu niet langer meer in twijfel en gingen
ijlings opnieuw op speurtocht. Thans met
het resultaat dat in het op eenigen afstand
van de boerderij staande „pakhuisje" een
partij van 730 K.G. margarine werd ont
dekt. De boer bleef enkel met een proces
verbaal op den Kruisdijk achter!
Op het Spaarne te Haarlem experimen
teert op het oogenblik de heer G J. Stoete
uit Zandvoort met een propellerboot. Hij
had zich ook bezig gehouden met het ont
werpen van een z.g. bliksemboot, voortbe
wogen volgens een schoepenbeginsel. Om dit
beginsel in practijk te kunnen brengen, zou
den kostbare proeven noodig zijn, waarvoor
de heer Stoete niet de medewerking mocht
erlangen, welke hij had gehoopt. Daarom
heeft hij zich verder bezig gehouden met het
propeller-systeem, eerst op een licht wagen
tje, thans als gezegd met een bootje op
het Spaarne. De schroef is bevestigd aan een
meter van 15 P K. De heer Stoete is in over
leg getreden met een scheepsbouwer, tenein
de de proeven op een grooter vaartuig te
kunnen voortzetten. Hij meent, dat zijn pro
peller, veel grooter, nuttiger effect zal ople
veren dan de bestaande scheepsschroeven.
De heer Stoete hoopt den propeller ook te
kunnen toepassen bij molenbouw.
Motoren.
Motorraces worden dit jaar onder hoog
spanning verreden.
Nog nimmer tevoren stonden in de ver
schillende landen zoovele gelijkwaardige
krachten tegenover elkaar. Iedere race in
elk land, wordt verreden onder den hoogdruk
eener onzekerheid, die den wedstrijd van het
begin tot het einde beheerscht. Zoo is de
toestand in alle motorbouwende landen. In
Italië waar tot dusver' „Guzzi" vrijwel op
permachtig heerschte, is plotseling een ge
heel nieuw merk „Rondine" in den baan
gesprongen, dat bij zijn eerste optreden een
sensationeele overwinning op zijn totaal
verraste tegenstanders behaalde. Een defini
tieve superioriteit is daarmede natuurlijk
geenszins aangetoond, ..temeer waar inmid
dels ook andere merken „Benelli" en „Bian-
chi" met nieuwe machines voor den dag ge
komen zijn, waarvan groote verwachtingen
worden gekoesterd.
In Duitschland stonden bij de eerste wed
strijden van dit jaar de twee groote renfa-
brieken „D. K. W." en „N. S. U." fel tegen
over elkaar met renners, die elkander bestre
den in hartstochtelijke kampen, die van Start
tot Finish aanhielden. Maar op den achter
grond trappelden vol ongeduld twee andere
fabrieken „B. M. W." en „Imperia", wier
machines bij den aanvang van het seizoen
nog niet gereed waren. Bij den eersten wed
strijd waaraan deze fabrieken deelnamen,
viel „Imperia", na vele ronden lang onweer
staanbaar de leiding in handen te hebben
gehad, plotseling door machinepech uit, ter
wijl „B. M. W." zijn tegenstanders met
een paar seconden versloeg. Een uitslag dus,
die de bestaande onzekerheid slechts ver
hoogt en de spanning onder het publiek voor
de komende wedstrijden tot ongekende hoog
te opvoert.
Zelfs in het kleine België waart de onze
kerheid door het wedstrijdwezen rond, zoo
als nimmer tevoren. Verleden jaar nog
stond „F. N." ongenaakbaar en waar hare
machines verschenen, was er voor andere
geen plaats. Gedurende de wintermaanden
echter, blijkt er in de geheime afdeel ing der
Sarolea-fabrieken, waar de renmachines wor
den gebouwd, intensief gearbeid te zijn en
zijn er op de eerste wedstrijden van dit sei
zoen Saroleamachines verschenen, die zulk
een indruk maakten, dat bij menigeen de
overtuiging omtrent de onaantastbare F. N.
superioriteit aan het wankelen is gebracht.
Ook hier dus een toestand van onzeker
heid, van raden en van gissen die de be
langstelling voor de wedstrijdwezen hoog
opvoert.
En dan tenslotte Engeland, waarop nog
altijd aller oogen zich richten als naar de
hoogburcht der motorsport. Daar begint het
seizoen pas 17 Juni met de T. T. op het
eiland Man en de geheele motorwereld
wacht vol spanning op het moment, dat
daar het gordijn zal opgaan, waarachter
ieder weet, dat vele verrassingen gereed
staan. Verleden jaar is „Norton", de onge
naakbare sinds vele jaren, slechts doordat
het seizoen sloot, ontkomen aan een neder
laag tegenover „Velocette", waarvan de
dreiging zich gedurende de laatste maanden
steeds onheilspellender deed voelen. Gedu
rende de wintermaanen is er natuurlijk in
beide fabrieken hard gewerkt om aan de
machines nog eenige kilometers meer snel
heid toe te voegen, maar ieder weet, dat ook
een derde fabriek „New Imperial" voor den
dag zal komen met een machine, waarvan
door ingewijden de hoogste verwachtingen
worden gekoesterd. Het geldt hier een 2-cy-
linder en het zijn juist de meer-cylinders,
die gedurende de. laatste jaren de grootste
verrassingen gebracht hebben en waaraan
vrij algemeen de toekomstheerschappij wordt
voorspeld.
Kortom waarheen mën den blik ook
richt, overal wordt men getroffen door
een geest van onzekerheid en twijfel, zooals
de motorsport nog nimmer tevoren heeft
gekend en waardoor de belangstelling voor
net wedstrijdwezen in alle landen dan ook
op een tot dusver ongekende wijze om zich
heen grijpt. Bij de wedstrijden die dit sei
zoen in de verschillende landen verreden
zijn, kampten vrijwel nationale merken tegen
elkaar. De oorzaak daarvan ligt in de be
schermende rechten en torenhooge douaneta
rieven, die 't binnendringen van buitenland
sche merken vrijwel onmogelijk maken. En
waar 'n motorfabriek geen afzetgebied voor
hare producten kan vinden, daar ontbreekt
voor haar de voornaamste aanlokkelijkheid
eener wedstrijd-overwinning,
Slechts enkele landen van Europa staan
nog voor den invoer van buitenlandsche mo
torrijwielen open en daaronder neemt Hol
land met zijn groot aantal motorrijwielen
een voor de buitenlandsche industrie zeer
begeeringswaardige plaats in.
De Nederlandsche T. T„ die ieder jaar te
Assen verreden wordt, heeft zich dan ook
steeds gekenmerkt door zijn bij uitstek inter
nationaal karakter. De beste renners op de
snelste machines uit alle landen stonden
ieder jaar tegenover elkander op de Drent-
sche hei. Zoo is het ieder jaar geweest en
zoo zal het ook dit jaar zijn. Maar toch zal
dit jaar de strijd een ander karakter heb
ben en een anderen aanblik opleveren dan bij
voorgaande gelegenheden. De onzekerheid
omtrent de superioriteit in ieder land zal
thans de botsing tusschen de vertegenwoor
digers van al die naties opvoeren tot een
hoogtepunt van verwarring, zooals waar
schijnlijk nog nimmer bij een motorwedstrijd
heeft geheerscht. Duitschers zullen strijden
tegen Duitschers, Engelschen tegen Engel-
scnen, en daartusschen zullen zich de for
midabele Zweden met hun snelle Husqvarna
machines mengen in een kamp waarin allen
zonder onderscheid van nationaliteit door el
kaar zullen krioelen zonder dat iemand van
tevoren in staat zal wezen ook maar bij be
nadering den vermoedelijken winnaar aan te
wijzen.
De Nederlandsche T. T., die 6 Juli re
Assen verreden wordt, belooft dit jaar te
worden de meest sensationeele motorwed
strijd, die nogrooit verreden is, een strijd om
de internationale superioriteit tusschen rij
ders en fabrieken, omtrent wier nationale
rangorde nog de grootste onzekerheid
VT.e
MM
PRODUCT VAN DOUWEtGBERTS TABAKSFABRIEK
heerscht. Wie uit dezen heksenketel tenslot
te als overwinnaar zullen te voorschijn tre
den, zullen ieder in hun klasse een zege be
haald hebben, die als een waarachtig we
reldkampioenschap beschouwd kan worden.
Mr. P. H. LAMBERTS HURRELBRINCK
Boksen.
Zaterdag vernam het Hbld., dat de mana
ger van Schmeling zich te Amsterdam be
vond, waar hij een contract had afgesloten
voor het doen plaats vinden van de match,
waarin Max Baer zijn titel van wereldkam
pioen zwaargewicht zal verdedigen tegen
den Duitscher Max Schmeling. Deze wed
strijd zou, gelijk wij reeds berichtten, in het
Olympisch Stadion te Amsterdam worden
gehouden op 17 Augustus a.s.
Het contract was afgesloten door genoem
den manager, den heer Rothenburg, met een
combinatie van drie Nederlandsche particu
lieren, met dien verstande, dat aan Baer een
gage van 300.000 dolar gegarandeerd werd,
terwijl Schmeling een procentueel aandeel in
de recette zou ontvangen.
Omtrent de toestemming van de
autoriteiten zijn de besprekingen ech
ter nog gaande, hetgeen geenszins
wil zeggen, dat deze toestemming
geweigerd zal worden. Deze toe
stemming wordt uitsluitend afhan
kelijk gesteld aan de inlichtingen, die
thans worden ingewonnen over de
wijze waarop men het geheel wil
organiseeren en over de personen,
die de leiding daarbij zullen heb
ben. Een definitieve beslissing van
de zijde der Amsterdamsche autori
teiten kan dezer dagen worden ver
wacht.
In dit verband hadden wij een onderhoud
met den heer Rothenburg den manager van
Schmeling, die ons omtrent zijn planaen het
volgende mededeelde:
Reeds 23 Augustus 1934, d.w.z. drie da
gen voordat de match Schmeling—Neusel
plaats vond, had de heer Rothenburg een
eerste telegram gezonden aan Max Baer,
waarin hij hem vroeg of hij er eventueel iets
voor zoo voelen zijn titel van wereldkam
pioen te komen verdedigen in een of andere
plaats in Europa. Na dit eerste telegram
zijn nog vele andere gevolgd en de onder
handelingen rekten zich tot April van dit
jaar, toen Baer er in toestemde naar Europa
te komen, om onder zekere nader vast te stel
len voorwaarden zijn titel te verdedigen.
Dit besluit vormde inderdaad een novum,
aangezien het de eerste maal zal zijn, dat 'n
match om het wereldkampioenschap zwaar
gewicht in Europa zal worden betwist. Deze
onderhandelingen hebben nu gisteravond
haar beslag gevonden in een overeenkomst,
die de heer Rothenburg heeft aangegaan met
een drietal Nederlandsche particulieren.
De match zou te Amsterdam in het Olym
pisch Stadion op Zaterdag 17 Augustus wor
den gehouden. Hoe laat, dat was nog niet
beslist.
De ring zou dan op het middenterrein
worden opgesteld en maatregelen zouden
worden getroffen, opdat minstens 60.000
„Zeg, agent, lk ben den optocht kwijt geraakt."
„Hindert niets, meneer, U heeft al een andere achter
U aan." (Humorist).