DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De regeering over de cumulatie. Vreeselijk spoorweg-ongeluk nabij Londen. No. 140 Dit nummei bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Maandag 17 Juni 1935 137e Jaargang Buitenland. 14 dooden, 60 min of meer zwaar gewonden Pelaas van een ooggetuige. DE ONTPLOFFINGSRAMP TE REINSDORF. Het opruimingswerk voortgezet. Reeds 58 dooden geborgen. DE TOENADERING TUSSCFIEN DE OUDSTRIJDERS. Rede van Oberlindober. DE MOLEN VAN SANS SOUCI DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN. DE ZIEKTE VAN DEN ENGELSCHEN KONING. De gezondheidstoestand vooruit gaande. FRANSCH VLIEGER VAN SPIONNAGE VERDACHT. DE AANHOUDING VAN HET NEDERLANDSCHE TANKSCHIP „JUNO". Een nieuwe bezwarende getuigen verklaring. Wat vandaag de aandacht trekt MATUSCHKA AAN HONGARIJE UITGELEVERD. Binnenland Wetsontwerp ingediendwijzigingen voor oud wethouders en oud-gedeputeerden. 5 r ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON. Voordam C 9, postgiro 37069. Telef. 3320, redactie 3330. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Kort voor middernacht heeft Zondagnacht nabij Londen een ern stig spoorwegongeval plaats gehad, waarbij een groot aantal dooden en gewonden is te betreuren. Nabij het station Welwyn, 20 K.M. ten Noorden van Londen gele gen, stond de sneltrein voor New- castle voor een onveilig signaal. Door tot nu toe onbekende oorzaak is een snelgoederentrein uit Londen van achteren op den stilstaanden trein ingereden. De gevolgen waren ontzettend. Tal van wagens werden geheel of gedeeltelijk in elkaar ge drukt. Van den goederntrein ont spoorden de locomotief, die ernstig beschadigd werd en eenige wagens. Onmiddellijk na het bekend wor den van het ongeval werd uit Lon den hulp gezonden. Het opruimings- werk heeft den geheelen nacht ge duurd. Tot Zondagochtend waren veertien dooden en zestig gewonden geborgen. Van de gewonden moes ten velen in ernstigen toestand naar het ziekenhuis worden vervoerd. Nadere bizonderheden. Omtrent het vreeselijke spoorwegongeluk bij Welwyn, het vriendelijke tuinstadje ten Noorden van Londen, waarbij 14 personen werden gedood en ongeveer 60 gewond, wordt nader gemeld: Zaterdagavond te 23 uur vertrok van het station King's Cross te Londen een trein met week-end passagiers naar het Noorden, en precies 15 minuten later vertrok op hetzelfde spoor de „Flying Scottsman", de bekende sneltrein naar Schotland, met post en pas sagiers. Kort voor middernacht reed laatstgenoem de trein met razende snelheid men zegt ongeveer 100 K.M. op den in het station Welwyn stilstaanden eerst vertrokken trein De gevolgen waren ontzettend De wagons schoven in elkaar en kwamen dwars over de rails te staan, zoodat alle vier sporen, die hier naast elkaar lagen, versperd werden. Onmiddellijk werd het reddingswerk geor ganiseerd. Reeds spoedig na het ongeval vertrok de eerste hulptrein met doktoren en verplegend personeel uit Londen. Ook ue bewoners van Welwyn Garden Citv werden midden in den nacht opgeroepen om aan het reddingswerk deel te nemen. In den eersten trein, die uit acht personen rijtuigen bestond met twee goederenwagons, bevonden zich 200 personen, terwijl het aan tal passagiers van den voor Schotland be stemden posttrein 54 bedroeg. Volgens een officieele mededeeling van de L.M.S. is de oorzaak van het ongeluk nog niet bekend. Het verkeer kon na het eerste opruimingswerk over één spoor in stand worden gehouden. Een der bewoners van Welwyn, die het eerst op de plaats van het ongeluk verscheen, heeft een omstandig relaas gedaan van zijn ervaringen. „Kort voor twaalven", aldus deze ooggetuige, „hoorde ik een hevigen slag. Mijn eerste gedachte was, dat er er gens een ontploffing had plaats gehad. Ik snelde naar buiten in de richting van het station. Een man die mij vergezelde, meende, dat er misschien in het filmatelier, dat zich vlak naast het station bevindt, een scène werd opgenomen. Spoedig bleek ons echter uit den chaos, dien wij reeds van verre kon den waarnemen, dat het hier een ernstig spoorwegongeluk gold. Het angstig geroep van kinderstemmen en de jammerkreten der gewonden waren haast niet om aan te hoo- ren. Met nog eenige andere personen namen wij onmiddellijk het reddingswerk ter hand" Op het Kings Cross Station te Londen speelden zich vanmorgen hartroerende too- neelen af, toen een beambte van de London and North Eastern Railway den bloedver wanten en vrienden van reizigers, die in den ongelukstrein hadden gezeten, een beschrij- ving gaf van de dooden, opdat deze konden worden geïdentificeerd. Tot de personen, die er bij d'it treinonge val zonder eenig letsel zijn afgekomen, be hoorde ook een zekere Henry Robinson, een kapper in dienst van de spoorwegen en af komstig uit West-Hartlepool. Hij vertelde, dat hij zich in een wagon aan het begin van den trein bevond en aat deze wagon, nadat de vernielde rijtuigen waren opgeruimd, weer aan een anderen trein was gekoppeld, waarmede de reis naar het Noorden werd voortgezet „Ik keerde van °en vernreiende reis naar Schotland terug", vertelde Robin son, „en heb wel een gerommel gehoord, doch in mijn slaap dacht ik, dat het een ge volg was van het rangeeren. Ik nam er dan ook verder geen notitie van en sliep rustig door. Toen ik om zes uur 's morgens wakker werd bevond ik mij reeds op mijlen afstand van de plaats van de ramp en bemerkte ik tot mijn schrik, dat ik in mijn tong had ge beten". Aan het reddingswerk werd ook krachtig deelgenomen door den bekenden rugby-in- ternational Powell. Hij trok zijn jas uit om beter te kunnen werken en legde deze naast de rails neer. Toen hij later zijn kleeding- stuk weer ophaalde, bleek dat er een bedrag van 15 pond uit zijn zakken gestolen was. Miss Miles, een twintigjarige verpleeg ster, heeft zich bijzonder bij het reddingswerk onderscheiden. Aan de omstandigheid, dat zij zich op het oogenblik van de treinbotsing in den corridor bevond, omdat anderen in de coupé wenschten te slapen, heeft zij het te danken, dat zij er het leven heeft afge bracht. Terstond na het ongeval begon zij hulp te bieden en ze is daarmee doorgegaan tot ze van uitputting ineenzakte. Bij de ramp verloor zij al haar geld en bagage, doch men heeft haar in staat gesteld haar reis te ver volgen. Autoriteiten van de Londen and North- Eastern Railway zijn gister oo de plaats van de ramp verschenen en stelden een onder zoek in. Tegen half vijf was de spoorbaan weer zoover vrijgemaakt, dat de treinen kou worden hervat. Het opruimings- en herstelwerk te Reins- dorf is nog steeds in vollen gang. Van de vernielde huizen heeft men het eerst de daken hersteld, opdat de bewoners hun wo ningen weer konden betrekken. Thans is men begonnen met het kleinere herstelwerk Het opruimingswerk wordt voortgezet door ar beidsdienst en militairen. Zeer velen hebben Zondag de plaats van de ramp, voor zoover men deze kon naderen, bezocht en bleken diep onder den indruk van het ongeluk, dat de arbeiders en de bevol king heeft getroffen. Zeer veel bewoners zie; men locpen met verbanden om het hoofd of met een arm in een slinger. Tot nog toe zijn 58 dooden gebor gen, waarvan slechts 38 geïdentifi ceerd konden worden. Teneinde ook de andere dooden te identifieceeren zijn de naatste verwanten van de overige slachtoffers opgeroepen om zich met de leiding der fabriek in verbinding te stellen. De voorbereidingen voor de begrafenis van de slachtoffers der ramp zijn in vollen gang. De dooden zijn opgebaard in de Wasaf-kapel te Wittenberg. Kameraden en leden van et Duitsche Arbeidsfront houden daar de wacht. Er zijn thans 58 dooden geborgen, doch er zijn nog altijd arbeiders verwist. Dinsdagmiddag zal, op een terrein voor de fabriek, de rouwolechtigheid plaats vinden, die door alle Duitsche zenders zal worden uitgezonden. De plechtigheid begint des mid dags te twaalf uur en zal ongeveer drie kwartier duren. HUIS TE AKEN INGESTORT. De linkervleugel van een uit twee verdie pingen bestaande achteruitbouw van een huis in de Pass-straat te Aken is gisteren inge stort. Twee bewoners werden bedolven Zij werden met zware verwondingen geborgen Acht personen konden zich op het laatse oogenblik in veiligheid brengen, door zich vast te klemmen aan balkons en andere uit stekende stukken van het gedeelte .dat bleef staan. De brandweer bevrijdde hen v:t hun benarde positie. REDE VAN GOEBBELS. Te Harburg-Wilhelmsburg. Gp een betooging van den Duitschen gouw Oost-Hannover der N S.D.A.P. heeft rijks minister Goebbels een redeg ehouden, waarin hij herinnerde aan den strijd, dien de na tionaal-socialistische beweging had moeten voeren alvorens de overwinning te behalen. Hij richtte een waarschuwing tot allen, die probeerden onder allerlei dekmantels hun af brekende critiek te oefenen op de kleine fou ten, die nog gemaakt werden en verklaarde: „Wij hebben den souvereinen moed, niet alleen onze successen, doch ook onze fouter te erkennen. Wanneer wij honderd dingen doen met succes, hebben wij het recht, ook eens een fout te maken", Goebbels verklaarde voorts, dat de na- tionaal-socialistische partij in het huidige Duitschland nog niet gemist kon worden. Wanneer een geheel volk soldatesk denkt en voelt, is dat geen reden om zijn leger te ont binden. De partij dient om het Duitsche volk nationaal-socialistisch op te voeden en om het nationaal-socialisme in stand te houden De partij is er, opdat er geen burgeroorlog meer kan' komen in het binnenland, en hei leger is er om de natie naar buiten tegen oorlog te beschermen. Aan het slot van zijn rede herdacht Goeb bels de slachtoffers van de ramp te Reins- dorf. Op een demonstratie van 15000 oudstrij ders heeft Oberiindober, de leider van den bond van Duitsc'en oorlogsinvaliden, het woord gevoerd. Hij zeide onder niver: „Wanneer wij juist in deze dagen steeds weer herinnerd worden ->an de mannen uit de andere loopgraven, dan kunnen wij zeg gen, dat zij zich met ons gemeten hebben als dappere soldaten, er. als zij eereid zijn ons over grenzen en zee de vriendschapshand te reiken, willen ook wij met de mannen, die in den oorlog hun plicht hebben gedaan, sa menwerken om den vrede voor ons volk te be houden. Oudstrijders begrijpen elkaar, omdat een ding hen verbindt: de onbaatzuchtigheid, waarmede zij voor hun volk op de bres staan. Als wij nu nagaan, wie tot den oorlog op hitsen, dan zijn dat niet degenen, die in den oorlog dienden, doch die verdienden. Wij zijn het er over eens, onverschillig of wij Duitsch, Fransch of Engelsch spreken, dat zij, die tot den oorlog ophitsen, in de voorste loopgraven moeten staan, wanneer de strijd inderdaad losbarst. Ik zeg U: nooit heeft een volk iets bij een oorlog gewonnen. Vraagt bij alle volken de mannen, die den oorlog heb ben gevoerd, of zij het Duitsche volk haten of niet, en gij zult tot antwoord krijgen; wij houden van ons eigen vaderland en respec teeren de liefde van oen Duitscher voor zijn volk. Precies zoo, kameraden, hebben wij de verplichting den trots dier anderen te achten, waarbij voorwaarde is, dat men het Duitsche volk eindelijk als gelijkwaardig in de wereld erkent. Als iemand ons vraagt, tegen wien wij dan bewapenen, dan is ons antwoord: wij bewapenen tegen niemand, wij bewapenen voor het Duitsche volk, en wie dat niet be grijpen wil, wenscht bewust het Duitsche volk zijn veiligheid te ontnemen. Als ik een beroep doe op de oudstrijders der geheele wereld om zich de uren te herinneren, gedu rende welke wij tegenover elkaar hebben ge staan en in welke wij elkaar hebben leeren achten en waardeeren, dan geloof ik namens u te mogen vragengij kameraden uit de andere loopgraven, draagt de achting, die gii voor ons gevoelt, over op ons geheele volk!" Een zwaar onweer, dat Zaterdagmiddag boven Berlijn en een groot deel van Branden burg woedde, heeft in Potsdam en om geving op vele plaatsen groote schade aange richt. Even over 6 u. sloeg de bliksem in den historischen molen van Sans Souci, tenge volge waarvan het lichtbrandbare hout 'n brand vloog. Gelukkig werd de brand onmid dellijk ontdekt, zoodat de brandweer spoedig kon ingrijpen en het vuur in korten tijd kon bedwingen. Dank zij het houden van rust en de frissche lucht is de gezondheidstoestand van den En- gelschen koning snel vooruitgegaan. De be handelende geneesheeren zijn zeel voldaan over het tempo, waarin de aandoening ver dwijnt. OPMARSCH DER JAPANNERS IN VOLLEN GANG. De onderhandelingen te Tientsin. Bij de onderhandelingen der verte genwoordigers van den gouverneur van Tsjahar met de Japanners te Tientsin is overeenstemming inzake de Japunsche eischen bereikt. De Chineezen hebben beloofd, de anti-Japansche actie in Tsja har te staken en officieel excuses aan te bieden voor het incident op 5 Juni, toen vier hooge Japansche officieren, die in burger gekleed waren, tijdens een autorit langen tijd weden vastgehou den. Bovendien zullen de stafchefs van de eerste en de tweede Chineesche divi- s'e in Tsjahar en de officier, die betrok ken is bij het bovengemelde incident, v-r len onNInaren. De Japanners dringen thans nog aan Wij, VRIJZINNIG-DEMOCRATEN, houden koers op al datgene, waardoor Alkmaar en zijn bevolking weer tot meerdere welvaart zal kunnen geraken. Brengt Woensdag 19 Juni Uw stem uit op één der candidaten van lijst 8. op een schriftelijke bevestiging van de Chineesche toezeggingen. Men beweert, dat 40.000 Japanners gereed staan om do naburige provincie Hopei binnen te rukken, indien de Japansche eischen niet ook schriftelijk worden ingewilligd. Volgens berichten uit Peking is de opmarsch der Japanners in vollen gang Zondag heerschte een druk Japansch luchtverkeer tusschen Peking en Pao- ting-foen. De politie te Toulon heeft een Fransch luitenant-vlieger, Rolland genaamd, gear resteerd, die ervan verdacht wordt, luchtop namen van de vestingwerken rondom Toulon aan een jongedame ter hand te hebben ge steld. Bij arrestatie bleek de officier een be drag van 5000 franc bij zich te hebben, omtrent welks herkomst hij geen verklaring kon geven. De dame zou bij de arrestatie van Rolland per auto gevlucht zijn. Nog steeds wordt het Nederlandsche tank schip „Juno", dat in April j.1. door de Japan sche autoriteiten onder verdenking van het plegen van spionnage in de Japansche wate ren is aangehouden, in Japan vastgehouden, terwijl het onderzoek nog steeds niet beëin digd is. Thans heeft de bemanning van een Japansche vissehersboot nieuwe bezwarende getuigenissen afgelegd tegen den gezagvoer der van de Nederlandsche tankboot, door te verklaren, dat zij de bemanning van de „Juno" peilingen had zien verrichten in de wateren nabij Pescadores. Vreeselijk spoorweg-ongeluk nabij Londen; 14 dooden. (Buitenland). Piet de Bie vertelt hoe hij Gerrit de Bie vermoordde. (Binnenland). Twee dooden bij een auto-ongeluk te Haren (Gr.) Binnenland.) Auto-botsing te Hilversum met doodelijken afloop. (Binnenland). De regeering en de cumulatie. (Binnenland). Rie Mastenbroek geklopt op de nationale zwemwedstrijden van D. A. W. in Pesie's fam. bad. (Sport en wedstrijden). P. S. V. landskampioen! (Sport en wedstrijden). Een vrouw te Nieuwe Niedorp vreeselijk verminkt door een auto bus. (Stad en Omgeving). (Zie verder eventueel laatste berichten.) De beruchte pleger van den spoorwegaan slag bij Bia Torbagy, Sylvester Matuschka. die in den herfst van het vorig jaar ter dood veroordeeld was, is thans voor den duur van de behandeling van zijn zaak in hooger be roep te Boedapest, uitgeleverd aan de Hon- gaarsche autoriteiten. Zijn zaak zal op 24 Juni voor. den straf- senaat van Boedapest voorkomen. De regeering heeft thans bij de Tweede Kamer ingediend het lang verwachte cumulatie ontwerp, dat beoogt cumulatie van pensioenen met pensioen of inkomsten verder te beperken dan onder de bestaande regeling reeds mogelijk was. Ingrijpend is de wijziging ten aan zien van de uitkeering aan wethou ders en leden van Ged. Staten na hun aftreden. Tot dusver liet de wet vrijheid aan een wet houder of Gedeputeerde bij zijn aftreden pen sioen toe te kennen, zoodat b.v. een 35-jarige wethouder na jaren zijn functie bekleed te hebben, voor de rest van zijn leven pensioen kon genieten. Dit wordt thans anders. Aan een wethouder of Gedeputeerde zal na de inwerkingtreding van deze wet (als datum denkt de regeering zich 1 October 1935), als hij den leeftijd van 65 jaar nog niet heeft bereikt bij zijn aftreden, geen pensioen meer kunnen worden toegekend, doch slechts een afloopende wachtgeld gedurende ten hoogste drie jaren. Het eerste jaar zal dit wachtgeld maximaal 75 procent van de wedde, het twee de jaar 50 en het derde jaar 25 procent kun nen zijn. Het wachtgeld zal vervallen zoodra de gewezen wethouder of de Gedeputeerde in de termen valt om ouderdomspensioen te krijgen, m.a.w. zoodra hij 65 jaar wordt. Beperkende bepalingen zijn voorts voorge steld om cumulatie van wethouders- of Gede- puteerdenoensioen met ander pensioen, of van wachtgeld met andere inkomsten uit openbare betrekkingen tegen te gaan. Voorts bevat het ontwerp bepalingen, die de reeds bestaande cumulatie-bepalingen, aanmerkelijk verscherpen. Zoo zullen, onge acht de reeds bestaande bepalingen, op de pensioenen tevens beperkend werken de ver goedingen genoten wegens het bekleeden der functie van wethouder of Gedeputeerde, het geen tot dusver niet het geval was. Verder zal op die pensioenen ten volle, tot dusver 90 procent) in mindering worden gebracht het bedrag, waarmede het pensioen, ver meerderd met nieuwe inkomsten, het bedrag der laatstgenoten wedde zou overschrijden. Een gepensionneerd amtbenaar (ambte naar in den ruimen zin van de Pensioenwet gerekend), die dus na zijn pensionneering een openbaar of politiek ambt gaat bekleeden, kan als dit ontwerp wet wordt, uit zijn pen sioen en zijn nieuwe wedde in totaal niet meer vergoeding trekken dan zijn lantstge noten wedde bedroeg Onder politiek ambt moet in dit verband verstaan worden de functie van Gedeputeerde of wethouder. Ook de cumulatie van pensioenen wegens het bekleed hebben van politieke functies (ministerspensioen b.v.) met andere pen sioenen wordt door het nieuwe ontwerp ver der beperkt. Een der belangrijke bepalingen van het ontwerp tegen de cumulatie, is art. 4, dat een geheel nieuwe en ingrijpend gewijzigde re dactie van art. 101 der Gemeentewet, dat het pensioen van aftredende wethouders regelt, voorstelt. Thans bepaalt dit artikel dat aan hem, die ophoudt wethouder te zijn, pensioen kan worden verleend ten laste der gemeentekas. De regeering stelt nu voor te bepalen, dat aan aftredende, nog niet 65 jaar oude wet houders, inplaats van pensioen wachtgeld zal worden gesteld De voorgestelde nieuwe bepaling luidt als volgt: „Aan hem, die ophoudt wethouder te zijn, kan met ingang van den datum van af treding als zoodanig, voor zoo ver hij al dan niet den 65-jarigen leeftijd heeft bereikt, wachtgeld en, voor zoover hij op dien datum dien leeftijd heeft bereikt, zoomede bij het be reiken van dien leeftijd na genoemden da tum, ouderdomspensioen worden verleend ten laste van de gemeente. Het wachtgeld wordt genoten gedurende een tijdvak ten hoogste gelijk aan den dienst tijd tot een maximum van drie jaar. Het be draagt ten hoogste gedurende het eerste jaar 75 pCt., gedurende het tweede jaar 50 pCt. en gedurende het derde jaar 25 pCt., van de laatstelijk genoten wedde. Het wachtgeld vervalt, indien de gewezen wethouder in de termen valt om ouderdomspensioen te ge nieten". Indien de gewezen wethouder, die wacht geld geniet, toegekend met ingang van oi na 1 October 1935, inkomsten gaat genieten uit of in verband met een ambt of betrek king in dienst van een der lichamen genoemd in art. 3 en art. 4 der pensioenwet, of uit het bekleeden van een wethouderschap of lid maatschap van Ged. Staten, met ingang van of na dpn dag van aftreding als wethouder ter hand genomen of aanvaard, dan wordt, indien over eenig kalenderjaar het wacht geld, vermeerderd met die inkomsten de laatstelijk genoten wedde overschrijdt, het wachtgeld met het bedrag dier overschrij ding verminderd. Het ouderdomspensioen bedraagt niet meer dan de helft van de laatstelijk genoten wed de Het vervalt, wannper de rechthebbende weder als wethouder optreedt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1