DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De regeering over de cumulatie.
Vreeselijk spoorweg-ongeluk nabij Londen.
No. 140 Dit nummei bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK.
Maandag 17 Juni 1935
137e Jaargang
Buitenland.
14 dooden, 60 min of meer zwaar gewonden
Pelaas van een ooggetuige.
DE ONTPLOFFINGSRAMP TE
REINSDORF.
Het opruimingswerk voortgezet.
Reeds 58 dooden geborgen.
DE TOENADERING TUSSCFIEN DE
OUDSTRIJDERS.
Rede van Oberlindober.
DE MOLEN VAN SANS SOUCI
DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN.
DE ZIEKTE VAN DEN ENGELSCHEN
KONING.
De gezondheidstoestand vooruit
gaande.
FRANSCH VLIEGER VAN SPIONNAGE
VERDACHT.
DE AANHOUDING VAN HET
NEDERLANDSCHE TANKSCHIP
„JUNO".
Een nieuwe bezwarende getuigen
verklaring.
Wat vandaag de
aandacht trekt
MATUSCHKA AAN HONGARIJE
UITGELEVERD.
Binnenland
Wetsontwerp ingediendwijzigingen voor oud
wethouders en oud-gedeputeerden.
5
r
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON. Voordam C 9,
postgiro 37069. Telef. 3320, redactie 3330.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Kort voor middernacht heeft
Zondagnacht nabij Londen een ern
stig spoorwegongeval plaats gehad,
waarbij een groot aantal dooden en
gewonden is te betreuren.
Nabij het station Welwyn, 20
K.M. ten Noorden van Londen gele
gen, stond de sneltrein voor New-
castle voor een onveilig signaal.
Door tot nu toe onbekende oorzaak
is een snelgoederentrein uit Londen
van achteren op den stilstaanden
trein ingereden. De gevolgen waren
ontzettend. Tal van wagens werden
geheel of gedeeltelijk in elkaar ge
drukt. Van den goederntrein ont
spoorden de locomotief, die ernstig
beschadigd werd en eenige wagens.
Onmiddellijk na het bekend wor
den van het ongeval werd uit Lon
den hulp gezonden. Het opruimings-
werk heeft den geheelen nacht ge
duurd. Tot Zondagochtend waren
veertien dooden en zestig gewonden
geborgen. Van de gewonden moes
ten velen in ernstigen toestand naar
het ziekenhuis worden vervoerd.
Nadere bizonderheden.
Omtrent het vreeselijke spoorwegongeluk
bij Welwyn, het vriendelijke tuinstadje ten
Noorden van Londen, waarbij 14 personen
werden gedood en ongeveer 60 gewond,
wordt nader gemeld:
Zaterdagavond te 23 uur vertrok van het
station King's Cross te Londen een trein met
week-end passagiers naar het Noorden, en
precies 15 minuten later vertrok op hetzelfde
spoor de „Flying Scottsman", de bekende
sneltrein naar Schotland, met post en pas
sagiers.
Kort voor middernacht reed laatstgenoem
de trein met razende snelheid men zegt
ongeveer 100 K.M. op den in het station
Welwyn stilstaanden eerst vertrokken trein
De gevolgen waren ontzettend De wagons
schoven in elkaar en kwamen dwars over de
rails te staan, zoodat alle vier sporen, die
hier naast elkaar lagen, versperd werden.
Onmiddellijk werd het reddingswerk geor
ganiseerd. Reeds spoedig na het ongeval
vertrok de eerste hulptrein met doktoren en
verplegend personeel uit Londen. Ook ue
bewoners van Welwyn Garden Citv werden
midden in den nacht opgeroepen om aan
het reddingswerk deel te nemen.
In den eersten trein, die uit acht personen
rijtuigen bestond met twee goederenwagons,
bevonden zich 200 personen, terwijl het aan
tal passagiers van den voor Schotland be
stemden posttrein 54 bedroeg.
Volgens een officieele mededeeling van de
L.M.S. is de oorzaak van het ongeluk nog
niet bekend. Het verkeer kon na het eerste
opruimingswerk over één spoor in stand
worden gehouden.
Een der bewoners van Welwyn, die het
eerst op de plaats van het ongeluk verscheen,
heeft een omstandig relaas gedaan van zijn
ervaringen. „Kort voor twaalven", aldus
deze ooggetuige, „hoorde ik een hevigen
slag. Mijn eerste gedachte was, dat er er
gens een ontploffing had plaats gehad. Ik
snelde naar buiten in de richting van het
station. Een man die mij vergezelde, meende,
dat er misschien in het filmatelier, dat zich
vlak naast het station bevindt, een scène
werd opgenomen. Spoedig bleek ons echter
uit den chaos, dien wij reeds van verre kon
den waarnemen, dat het hier een ernstig
spoorwegongeluk gold. Het angstig geroep
van kinderstemmen en de jammerkreten der
gewonden waren haast niet om aan te hoo-
ren. Met nog eenige andere personen namen
wij onmiddellijk het reddingswerk ter hand"
Op het Kings Cross Station te Londen
speelden zich vanmorgen hartroerende too-
neelen af, toen een beambte van de London
and North Eastern Railway den bloedver
wanten en vrienden van reizigers, die in den
ongelukstrein hadden gezeten, een beschrij-
ving gaf van de dooden, opdat deze konden
worden geïdentificeerd.
Tot de personen, die er bij d'it treinonge
val zonder eenig letsel zijn afgekomen, be
hoorde ook een zekere Henry Robinson, een
kapper in dienst van de spoorwegen en af
komstig uit West-Hartlepool. Hij vertelde,
dat hij zich in een wagon aan het begin van
den trein bevond en aat deze wagon, nadat
de vernielde rijtuigen waren opgeruimd,
weer aan een anderen trein was gekoppeld,
waarmede de reis naar het Noorden werd
voortgezet „Ik keerde van °en vernreiende
reis naar Schotland terug", vertelde Robin
son, „en heb wel een gerommel gehoord,
doch in mijn slaap dacht ik, dat het een ge
volg was van het rangeeren. Ik nam er dan
ook verder geen notitie van en sliep rustig
door. Toen ik om zes uur 's morgens wakker
werd bevond ik mij reeds op mijlen afstand
van de plaats van de ramp en bemerkte ik
tot mijn schrik, dat ik in mijn tong had ge
beten".
Aan het reddingswerk werd ook krachtig
deelgenomen door den bekenden rugby-in-
ternational Powell. Hij trok zijn jas uit om
beter te kunnen werken en legde deze naast
de rails neer. Toen hij later zijn kleeding-
stuk weer ophaalde, bleek dat er een bedrag
van 15 pond uit zijn zakken gestolen was.
Miss Miles, een twintigjarige verpleeg
ster, heeft zich bijzonder bij het reddingswerk
onderscheiden. Aan de omstandigheid, dat
zij zich op het oogenblik van de treinbotsing
in den corridor bevond, omdat anderen in de
coupé wenschten te slapen, heeft zij het te
danken, dat zij er het leven heeft afge
bracht. Terstond na het ongeval begon zij
hulp te bieden en ze is daarmee doorgegaan
tot ze van uitputting ineenzakte. Bij de ramp
verloor zij al haar geld en bagage, doch men
heeft haar in staat gesteld haar reis te ver
volgen.
Autoriteiten van de Londen and North-
Eastern Railway zijn gister oo de plaats van
de ramp verschenen en stelden een onder
zoek in. Tegen half vijf was de spoorbaan
weer zoover vrijgemaakt, dat de treinen kou
worden hervat.
Het opruimings- en herstelwerk te Reins-
dorf is nog steeds in vollen gang. Van de
vernielde huizen heeft men het eerst de
daken hersteld, opdat de bewoners hun wo
ningen weer konden betrekken. Thans is men
begonnen met het kleinere herstelwerk Het
opruimingswerk wordt voortgezet door ar
beidsdienst en militairen.
Zeer velen hebben Zondag de plaats van
de ramp, voor zoover men deze kon naderen,
bezocht en bleken diep onder den indruk van
het ongeluk, dat de arbeiders en de bevol
king heeft getroffen. Zeer veel bewoners zie;
men locpen met verbanden om het hoofd of
met een arm in een slinger.
Tot nog toe zijn 58 dooden gebor
gen, waarvan slechts 38 geïdentifi
ceerd konden worden. Teneinde ook
de andere dooden te identifieceeren
zijn de naatste verwanten van de
overige slachtoffers opgeroepen om
zich met de leiding der fabriek in
verbinding te stellen.
De voorbereidingen voor de begrafenis van
de slachtoffers der ramp zijn in vollen gang.
De dooden zijn opgebaard in de Wasaf-kapel
te Wittenberg. Kameraden en leden van et
Duitsche Arbeidsfront houden daar de
wacht.
Er zijn thans 58 dooden geborgen, doch er
zijn nog altijd arbeiders verwist.
Dinsdagmiddag zal, op een terrein voor de
fabriek, de rouwolechtigheid plaats vinden,
die door alle Duitsche zenders zal worden
uitgezonden. De plechtigheid begint des mid
dags te twaalf uur en zal ongeveer drie
kwartier duren.
HUIS TE AKEN INGESTORT.
De linkervleugel van een uit twee verdie
pingen bestaande achteruitbouw van een huis
in de Pass-straat te Aken is gisteren inge
stort. Twee bewoners werden bedolven Zij
werden met zware verwondingen geborgen
Acht personen konden zich op het laatse
oogenblik in veiligheid brengen, door zich
vast te klemmen aan balkons en andere uit
stekende stukken van het gedeelte .dat bleef
staan. De brandweer bevrijdde hen v:t hun
benarde positie.
REDE VAN GOEBBELS.
Te Harburg-Wilhelmsburg.
Gp een betooging van den Duitschen gouw
Oost-Hannover der N S.D.A.P. heeft rijks
minister Goebbels een redeg ehouden, waarin
hij herinnerde aan den strijd, dien de na
tionaal-socialistische beweging had moeten
voeren alvorens de overwinning te behalen.
Hij richtte een waarschuwing tot allen, die
probeerden onder allerlei dekmantels hun af
brekende critiek te oefenen op de kleine fou
ten, die nog gemaakt werden en verklaarde:
„Wij hebben den souvereinen moed, niet
alleen onze successen, doch ook onze fouter
te erkennen. Wanneer wij honderd dingen
doen met succes, hebben wij het recht, ook
eens een fout te maken",
Goebbels verklaarde voorts, dat de na-
tionaal-socialistische partij in het huidige
Duitschland nog niet gemist kon worden.
Wanneer een geheel volk soldatesk denkt en
voelt, is dat geen reden om zijn leger te ont
binden. De partij dient om het Duitsche volk
nationaal-socialistisch op te voeden en om
het nationaal-socialisme in stand te houden
De partij is er, opdat er geen burgeroorlog
meer kan' komen in het binnenland, en hei
leger is er om de natie naar buiten tegen
oorlog te beschermen.
Aan het slot van zijn rede herdacht Goeb
bels de slachtoffers van de ramp te Reins-
dorf.
Op een demonstratie van 15000 oudstrij
ders heeft Oberiindober, de leider van den
bond van Duitsc'en oorlogsinvaliden, het
woord gevoerd. Hij zeide onder niver:
„Wanneer wij juist in deze dagen steeds
weer herinnerd worden ->an de mannen uit
de andere loopgraven, dan kunnen wij zeg
gen, dat zij zich met ons gemeten hebben als
dappere soldaten, er. als zij eereid zijn ons
over grenzen en zee de vriendschapshand te
reiken, willen ook wij met de mannen, die in
den oorlog hun plicht hebben gedaan, sa
menwerken om den vrede voor ons volk te be
houden.
Oudstrijders begrijpen elkaar, omdat een
ding hen verbindt: de onbaatzuchtigheid,
waarmede zij voor hun volk op de bres
staan.
Als wij nu nagaan, wie tot den oorlog op
hitsen, dan zijn dat niet degenen, die in den
oorlog dienden, doch die verdienden. Wij
zijn het er over eens, onverschillig of wij
Duitsch, Fransch of Engelsch spreken, dat
zij, die tot den oorlog ophitsen, in de voorste
loopgraven moeten staan, wanneer de strijd
inderdaad losbarst. Ik zeg U: nooit heeft een
volk iets bij een oorlog gewonnen. Vraagt bij
alle volken de mannen, die den oorlog heb
ben gevoerd, of zij het Duitsche volk haten
of niet, en gij zult tot antwoord krijgen; wij
houden van ons eigen vaderland en respec
teeren de liefde van oen Duitscher voor zijn
volk. Precies zoo, kameraden, hebben wij de
verplichting den trots dier anderen te achten,
waarbij voorwaarde is, dat men het Duitsche
volk eindelijk als gelijkwaardig in de wereld
erkent.
Als iemand ons vraagt, tegen wien wij
dan bewapenen, dan is ons antwoord: wij
bewapenen tegen niemand, wij bewapenen
voor het Duitsche volk, en wie dat niet be
grijpen wil, wenscht bewust het Duitsche
volk zijn veiligheid te ontnemen. Als ik een
beroep doe op de oudstrijders der geheele
wereld om zich de uren te herinneren, gedu
rende welke wij tegenover elkaar hebben ge
staan en in welke wij elkaar hebben leeren
achten en waardeeren, dan geloof ik namens
u te mogen vragengij kameraden uit de
andere loopgraven, draagt de achting, die
gii voor ons gevoelt, over op ons geheele
volk!"
Een zwaar onweer, dat Zaterdagmiddag
boven Berlijn en een groot deel van Branden
burg woedde, heeft in Potsdam en om
geving op vele plaatsen groote schade aange
richt. Even over 6 u. sloeg de bliksem in den
historischen molen van Sans Souci, tenge
volge waarvan het lichtbrandbare hout 'n
brand vloog. Gelukkig werd de brand onmid
dellijk ontdekt, zoodat de brandweer spoedig
kon ingrijpen en het vuur in korten tijd kon
bedwingen.
Dank zij het houden van rust en de frissche
lucht is de gezondheidstoestand van den En-
gelschen koning snel vooruitgegaan. De be
handelende geneesheeren zijn zeel voldaan
over het tempo, waarin de aandoening ver
dwijnt.
OPMARSCH DER JAPANNERS IN
VOLLEN GANG.
De onderhandelingen te Tientsin.
Bij de onderhandelingen der verte
genwoordigers van den gouverneur van
Tsjahar met de Japanners te Tientsin is
overeenstemming inzake de Japunsche
eischen bereikt. De Chineezen hebben
beloofd, de anti-Japansche actie in Tsja
har te staken en officieel excuses aan
te bieden voor het incident op 5 Juni,
toen vier hooge Japansche officieren,
die in burger gekleed waren, tijdens een
autorit langen tijd weden vastgehou
den. Bovendien zullen de stafchefs van
de eerste en de tweede Chineesche divi-
s'e in Tsjahar en de officier, die betrok
ken is bij het bovengemelde incident,
v-r len onNInaren.
De Japanners dringen thans nog aan
Wij, VRIJZINNIG-DEMOCRATEN, houden koers op al datgene,
waardoor Alkmaar en zijn bevolking weer tot meerdere welvaart
zal kunnen geraken.
Brengt Woensdag 19 Juni Uw stem uit op één der candidaten van lijst 8.
op een schriftelijke bevestiging van de
Chineesche toezeggingen. Men beweert,
dat 40.000 Japanners gereed staan om
do naburige provincie Hopei binnen te
rukken, indien de Japansche eischen
niet ook schriftelijk worden ingewilligd.
Volgens berichten uit Peking is de
opmarsch der Japanners in vollen gang
Zondag heerschte een druk Japansch
luchtverkeer tusschen Peking en Pao-
ting-foen.
De politie te Toulon heeft een Fransch
luitenant-vlieger, Rolland genaamd, gear
resteerd, die ervan verdacht wordt, luchtop
namen van de vestingwerken rondom Toulon
aan een jongedame ter hand te hebben ge
steld. Bij arrestatie bleek de officier een be
drag van 5000 franc bij zich te hebben,
omtrent welks herkomst hij geen verklaring
kon geven. De dame zou bij de arrestatie
van Rolland per auto gevlucht zijn.
Nog steeds wordt het Nederlandsche tank
schip „Juno", dat in April j.1. door de Japan
sche autoriteiten onder verdenking van het
plegen van spionnage in de Japansche wate
ren is aangehouden, in Japan vastgehouden,
terwijl het onderzoek nog steeds niet beëin
digd is. Thans heeft de bemanning van een
Japansche vissehersboot nieuwe bezwarende
getuigenissen afgelegd tegen den gezagvoer
der van de Nederlandsche tankboot, door te
verklaren, dat zij de bemanning van de
„Juno" peilingen had zien verrichten in de
wateren nabij Pescadores.
Vreeselijk spoorweg-ongeluk nabij
Londen; 14 dooden. (Buitenland).
Piet de Bie vertelt hoe hij Gerrit
de Bie vermoordde. (Binnenland).
Twee dooden bij een auto-ongeluk
te Haren (Gr.) Binnenland.)
Auto-botsing te Hilversum met
doodelijken afloop. (Binnenland).
De regeering en de cumulatie.
(Binnenland).
Rie Mastenbroek geklopt op de
nationale zwemwedstrijden van
D. A. W. in Pesie's fam. bad. (Sport
en wedstrijden).
P. S. V. landskampioen! (Sport
en wedstrijden).
Een vrouw te Nieuwe Niedorp
vreeselijk verminkt door een auto
bus. (Stad en Omgeving).
(Zie verder eventueel laatste
berichten.)
De beruchte pleger van den spoorwegaan
slag bij Bia Torbagy, Sylvester Matuschka.
die in den herfst van het vorig jaar ter dood
veroordeeld was, is thans voor den duur van
de behandeling van zijn zaak in hooger be
roep te Boedapest, uitgeleverd aan de Hon-
gaarsche autoriteiten.
Zijn zaak zal op 24 Juni voor. den straf-
senaat van Boedapest voorkomen.
De regeering heeft thans bij de
Tweede Kamer ingediend het lang
verwachte cumulatie ontwerp, dat
beoogt cumulatie van pensioenen
met pensioen of inkomsten verder te
beperken dan onder de bestaande
regeling reeds mogelijk was.
Ingrijpend is de wijziging ten aan
zien van de uitkeering aan wethou
ders en leden van Ged. Staten na
hun aftreden.
Tot dusver liet de wet vrijheid aan een wet
houder of Gedeputeerde bij zijn aftreden pen
sioen toe te kennen, zoodat b.v. een 35-jarige
wethouder na jaren zijn functie bekleed te
hebben, voor de rest van zijn leven pensioen
kon genieten. Dit wordt thans anders.
Aan een wethouder of Gedeputeerde zal na
de inwerkingtreding van deze wet (als datum
denkt de regeering zich 1 October 1935), als
hij den leeftijd van 65 jaar nog niet heeft
bereikt bij zijn aftreden, geen pensioen meer
kunnen worden toegekend, doch slechts een
afloopende wachtgeld gedurende ten hoogste
drie jaren. Het eerste jaar zal dit wachtgeld
maximaal 75 procent van de wedde, het twee
de jaar 50 en het derde jaar 25 procent kun
nen zijn. Het wachtgeld zal vervallen zoodra
de gewezen wethouder of de Gedeputeerde in
de termen valt om ouderdomspensioen te
krijgen, m.a.w. zoodra hij 65 jaar wordt.
Beperkende bepalingen zijn voorts voorge
steld om cumulatie van wethouders- of Gede-
puteerdenoensioen met ander pensioen, of
van wachtgeld met andere inkomsten uit
openbare betrekkingen tegen te gaan.
Voorts bevat het ontwerp bepalingen, die
de reeds bestaande cumulatie-bepalingen,
aanmerkelijk verscherpen. Zoo zullen, onge
acht de reeds bestaande bepalingen, op de
pensioenen tevens beperkend werken de ver
goedingen genoten wegens het bekleeden der
functie van wethouder of Gedeputeerde, het
geen tot dusver niet het geval was. Verder
zal op die pensioenen ten volle, tot dusver
90 procent) in mindering worden gebracht
het bedrag, waarmede het pensioen, ver
meerderd met nieuwe inkomsten, het bedrag
der laatstgenoten wedde zou overschrijden.
Een gepensionneerd amtbenaar (ambte
naar in den ruimen zin van de Pensioenwet
gerekend), die dus na zijn pensionneering een
openbaar of politiek ambt gaat bekleeden,
kan als dit ontwerp wet wordt, uit zijn pen
sioen en zijn nieuwe wedde in totaal niet
meer vergoeding trekken dan zijn lantstge
noten wedde bedroeg Onder politiek ambt
moet in dit verband verstaan worden de
functie van Gedeputeerde of wethouder.
Ook de cumulatie van pensioenen wegens
het bekleed hebben van politieke functies
(ministerspensioen b.v.) met andere pen
sioenen wordt door het nieuwe ontwerp ver
der beperkt.
Een der belangrijke bepalingen van het
ontwerp tegen de cumulatie, is art. 4, dat een
geheel nieuwe en ingrijpend gewijzigde re
dactie van art. 101 der Gemeentewet, dat het
pensioen van aftredende wethouders regelt,
voorstelt.
Thans bepaalt dit artikel dat aan hem, die
ophoudt wethouder te zijn, pensioen kan
worden verleend ten laste der gemeentekas.
De regeering stelt nu voor te bepalen, dat
aan aftredende, nog niet 65 jaar oude wet
houders, inplaats van pensioen wachtgeld
zal worden gesteld
De voorgestelde nieuwe bepaling luidt als
volgt: „Aan hem, die ophoudt wethouder te
zijn, kan met ingang van den datum van af
treding als zoodanig, voor zoo ver hij al dan
niet den 65-jarigen leeftijd heeft bereikt,
wachtgeld en, voor zoover hij op dien datum
dien leeftijd heeft bereikt, zoomede bij het be
reiken van dien leeftijd na genoemden da
tum, ouderdomspensioen worden verleend
ten laste van de gemeente.
Het wachtgeld wordt genoten gedurende
een tijdvak ten hoogste gelijk aan den dienst
tijd tot een maximum van drie jaar. Het be
draagt ten hoogste gedurende het eerste jaar
75 pCt., gedurende het tweede jaar 50 pCt.
en gedurende het derde jaar 25 pCt., van de
laatstelijk genoten wedde. Het wachtgeld
vervalt, indien de gewezen wethouder in de
termen valt om ouderdomspensioen te ge
nieten".
Indien de gewezen wethouder, die wacht
geld geniet, toegekend met ingang van oi
na 1 October 1935, inkomsten gaat genieten
uit of in verband met een ambt of betrek
king in dienst van een der lichamen genoemd
in art. 3 en art. 4 der pensioenwet, of uit het
bekleeden van een wethouderschap of lid
maatschap van Ged. Staten, met ingang van
of na dpn dag van aftreding als wethouder
ter hand genomen of aanvaard, dan wordt,
indien over eenig kalenderjaar het wacht
geld, vermeerderd met die inkomsten de
laatstelijk genoten wedde overschrijdt, het
wachtgeld met het bedrag dier overschrij
ding verminderd.
Het ouderdomspensioen bedraagt niet meer
dan de helft van de laatstelijk genoten wed
de Het vervalt, wannper de rechthebbende
weder als wethouder optreedt.