Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
Meervoudige Strafkamer.
ZITTING TWEEDE KAMER.
Eenige wetsontwerpen afge
handeld.
INBRAAK TE ZWAMMERDAM.
Voor de derde maal in hetzelfde
kantoor.
UITVOER VAN AARDAPPELEN IN
DE MAAND JUNI EN JULI.
POSTDUIVENVEREENIGING
„DE POSTDUIF".
De strijd van Rome in Duitschlaad
blèef voor deze vergadering buiten be
schouwing. Alleen de situatie van de
groote Protestantsche kerken in
.Duitschland de Luthersche, de Gere
formeerde, de Geünieerde werd in 't
oog gevat.
1. De kerken, aldus referent, zijn ver
antwoordelijk voor de kerk, gemeen
schap der heiligen. Allereerst nu haar
verhouding tot cultuur en staat.
Er is een positief verband tusschem de
godssdienstige gemeenschap en de cul
tuurgemeenschap. In hoeverre blijft
daarin de Kerk zichzelf? Moet, ja kan
zij de cultuur doorrdringen? Is zij de
kroon der cultuur? Is de kerk een onder
deel van de algemeenen stroom der
culturen? Neen. Zij leeft uit eigen zelf
standige bron: de opepnbaring. Zelf
standig staat gij tegenver ten staat. Zij
is in, niet van. deze wereld. Het gaat, ook
in het tegenwoordig Duitschland... niet
om personen, niet om de politiek, niet
om geloof of ongeloof de strijd der
kerken is in strijd vóór of tegen een
zelfstandige christelijke kerk.
2. Hoe vreemd het ook moge schijnen
een theoloog als Troeltsch, met zijn
„cultuurprotestantisme" heeft de baan
vrijgemaakt voor wat wij nu in Duitsch
land aanschouwen. De kerk wordt er be
schouwd als product van de antieken,
a's geestelijk onderdeel van het He-
breeuwsch profetieme in elk geval:
niet als een zelfstandige grootheid.
3. Sinds den Munsterschen vrede van
1648 toen werd vastgelegd wat bij
Luther tactiek was: „de Ovorheid be
paalt de religie" niet in een moment
van omwenteling, maar op grond van
haar ereken-d recht tot blijvende zeg
gingschap inzake de kerk is de ker
kelijke politiek aan de wereldlijke ge
koppeld. Misschien vandaar mede het
sterk individualisme! Tn 1817 ontstond
in Pruisen, uit de Lutherschen en de
Gereformeerden, „Unirte Kirche" (Ver-
eenigde Kerk), op verlangen van den
Koning. De beide belijdenissen ook al
weer een onderlinge tegenstrijdigheid
werden tezamen de grondpijlers van de
geünieerde kerk genoemd! Mocht men
in 1870 verwachten, dat alle Duitsche
Protestantsche kerken vereenigd wer
den 't geschiedde niet. De oorzaak
hiervoor kan alleen deze zijn, dat de
kerk aan belangrijkheid voor het geheel
van het volksleven had ingeboet.... Hier
mogen wij wel solidair staan de schuld...
Sinds 1870 bestaat in Duitschland feite
lijk een vrije kerk met een uiterst ster
ke „guldenkoorde". Kerkelijke belasting
nauw met de gewone belasting (op 't
zelfde biljet) wordt door den staat ge
ïnd. De kerk sprak haar „ja" op cultuur
en staatsontwikkelingIn 1918 nog
niet, maar in 1933 kwam er .wijziging.
In Protestantech kerkelijke kringen was
het vooral de vrees voor het lot van de
kerk in Rusland waardoor men Hitier
in de jaren tusschen 1923 en '33 v. h. w.
in de armen viel. Anti-Joodsch, anti-
Roomsch (d.w.z. sterk tegen de Cen
trumpartij in de politiek) pro-natiaal
- daar gingen de Protestantsche kerken
in mee.
4. „Zoolang er niets beters is, moet
het orthodox Protestantsche christen
dom gehandhaafd worden", zegt Hitier
in „Mein Kampf". Hij ziet er den zedelij
ken grondslag van het volksleven in.
„Belangrijker dan verschillen tusschen
Protestantsch en Katholieke dogma's
is dit" zegt Hitier dat het Duitssche
volksbestaan planmassig door de Joden
ondermijnd wordt. De toekomst is aan
den Arischen mensch! God wil het".
Stelling tegen de Joden nemen als
Gods wil gezien
Hier is dus de kerk als onderdeel van
cultuur en staat gevat. De staat wordt
als een eeuwig Rijk beschouwd, waarvan
Protestantisme en Room Katholicisme
de pijlers zijn. Graag sluit de Duitsche
Regeering concordaten met de beide
kerken! Zulks met de bedoeling: haar
plaats binnen den staat vast te stellen.
Dus: de zelfstandigheid van de kerk als
zoodanig is door de organisatorische
verbinding uitgesloten in beginsel.
Van werkelijkheidsszin en van be
scheidenheid getuigt het misschien, dat
op sommig gebied het Nationaal Socia
lisme met eigen beginselen (warenhui-
zengedragslijn, bankpolitiek) geen vol
komen ernst maakt. De mogelijkheid
vjpi het „handen af van de kerk" bestaat
voor de Duitsche Regeering wel dege
lijk. Maar hoe dan is de positie jegens
het christelijk geloof? Ook in Nederland
wil het Nationaal-Socialisme wereldbe
schouwing wezen, waarin stellig ook re
ligieuze elementen aanwezig zijn die op
de een of andere wijze met andere reli
gieuze elementen verbonden moeten
worden. Dan zal men het christelijk ge
loof moeten der.atureeren of vernietigen.
C-t-lijkschakeling en uitschakeling zijn
de twee eenige mogelijkheden. Uitscha
kelen mag niet, tenzij een „Ersatz" (sur
rogaat) voorhanden is, waarvoor Rosen-
berg of (en) Baldur von Schlrach de
grondstoffen zouden kunnen leveren.
D-* „Duitsche Christenen" willer synthe
se. Tot groote offers zijn zij bereid: o.a.
tot drie kwart van den Bijbel of het Oude
Testament. Maar gaat het dan ten laat
ste om beginselen als: handhaving van
het ras, de zuiverheid van het bloed, de
verbondenheid met den eigen bodem
dan oriënteert men zich toch sterk naar
het Oude Testament met zijn heilig volk
®n heilig land, terwijl ook daar (optre
den van Nehemia) het zuiver houden
van het ras een rol speeltde ironie
der historie... Maar het denatureeren
van het christendom door middel van
Verzoening en synthese.
Naast den Rijksbisschop ontstond de
oppositioneele kerkleiding. Een satani
sche verwarring zou daarvan het gevolg
kunnen zijn.
5. Dat de kerk zich te weer stelt
door tactiek tegenover tactiek te plaat
sen, zij als harer onwaardig, buitenge
sloten. Evenzoo het principe van machts
vorming. Geen paral leliteit van me
thoden en geest! Geen bondgenootschap
pen, de erfvloek van de Duitsch Protes
tantsche kerk. De oppositie heeft haar
hoop trachten te vestigen achtereenvol
gens op Hindenburg, minister Schwerin
Krossigh en op de juristen van den
ouden stempel. Juridisch werd inderdaad
steun ontvangen tegenover den rijks
bisschop en zijn handlangers, een be
langwekkend, maar ook een bedenkelijk
feit! Reeds Paulus waarschuwde de
christengemeente: loop voor uw onder
linge zaken, o christenen., niet naar den
rechter.Ook mag geen strijdgemeen
schap gevormd worden met de ontevre
denen op velerlei gebied al zouden zij
op zichzelf gelijk kunnen hebben in hun
verzetshouding. Dat alles is fataal voor
de kerk die bovenal haar zelfstan
digheid ta handhaven heeft. Geen
steun van Moskou. Geen steun van
Praag
Strijdmiddelen van de kerk? Aller
eerst: verdeemoediging. Wat bovenal
solidariteit in de schuld genoemd is. De
Kerk sta onder het Kruis. En vervolgens
dogmatische bezinning. Het dogma is
eerder dynamiet dan g aniet! Want door
dogmatische bezinning gaan de dogma's
leven. Vervolgens gemeentevorming,
Desnoods door scheuring (Doopere;
Doleeremdenteg. kerk in Duitschland),
maar in elk geval: kernvorming. De
christelijke kerk moet vertegenwoor
digd worden.
Zijn wij hier in Nederland veilig? „Ver
trouw op ons Nederlandsch volkskarakter".
Hier is al de afwijking van het eerste gebod
(Ik ben de Heer uwe God Gü zult geen
andere goden dienen) voelbaar. En dan: de
Duitsche kerken zijn niet slechter dan de on
ze. 't Is de vraag oi wij het ons toevertrouwd
pand van de zelfstandigheid van de Kerk te
genover den staat hebben bewaard. De Kerk
heeft niet te leven uit de cultuur, maar uit
de Openbaring. Onze solidariteit met wie
voor naar strijden zij er eene van strijd en
van gebed.
Op deze, zonder de minste uitzondering
op hoog plan zich bewegende rede volgde
een levendige discussie. Allereerst door de
aanwezige nationaal-aocialisten onder de
predikanten: ds. Hylkema uit Haarlem en
ds. van Duyl uit Hilversum. De eerste spre
ker betoogde (zich tot de 4 stellingen willend
beperken, welke hij. in tegenstelling met in
leider, het belangrijkst achtte), dat het nat.-
soc. de organisatieordening van het ééne
volksleven wenschte, en werkte dit (ongeacht
het in bespreking zijnde onderwerp) breed
uit. Scherp werd als conclusie getrokken:
het N.S. erkent de zelfstandigheid van de
cultuurmachten: kunst, wetenschap en gods
dienst, haar souvereiniteit in eigen kring,
verantwoordelijkheid op eigen terrein. De
vrijheid wordt geëerbiedigd. Groote belang
stelling heeft de nat.-soc. regeering voor deze
cultuurmachten, immers zij wortelen in de
diepte van de volksziel; en bewust gereser
veerd gedraagt zij zich jegens haar. Positie
ve bescherming geniet de godsdienst tegen
over liberalisme en democratie, die den gods
dienst privaatzaak achten. De. politiek moet
beschermd worden tegen inmenging van den
godsdienst, Kerk en Staat hebben als har
monische machtssferen samen te werken. De
Kerk heeft te maken met de eeuwige (geeste
lijke) zaken: geloof, hoop en liefde, de chr.
levenshouding de Staat met de tijdelijke
Het nat.-soc. bewaart het voornaamste van
de chr. cultuur: offervaardigheid, liefde, de
eenheid bewaren, kruisdragende liefde.
Dienstweigering, sabotage bij mobilisatie,
klassenhaat dat doet de Kerk niet, dat
doen enke'e dominees. Zoo is 't ook met den
strijd der kerken in Duitschland. 't Gaat om
de houding van een paar tientallen domi
nees wien het te doen is cm hun reactionnair
streven te botvieren en in hun dogmatische
twisting zich te verlustigen. Ep dat terwijl,
spr. zeide het zelf, de Staat aan den rand
van den afgrond staat. Dan geldt niet: re
deneeren, doch: de hapden ineen slaan! Het
N.S. is de wedergeboorte van het volk tegen
over de devaluatie, de vernietiging van de
libero-democratische periode van de 19e
eeuw! Daar hadden die dominees tegen moe
ten protesteeren! Laat de onkerkelijken, door
Rosenberg, gerust eerst leeren Eckhardt,
Herder en Bach lief te hebben; het zij hun
een voorportaal. In 't Kringhuis heeft spr.
de eenheid van Roomschen, Gereformeerden,
menschen beleefd, verbonden met een volko
men liefde elk voor de eigen parochie. Zijn
wij niet Veilig? Duizenden nat.-soc. staan
gereed als trouwe christengeloovigen om het
volk van den diepen afgrond te redden. La
ten wij niet als Paulus vóór zijn' bekeering,
schellen op de oogen dragen! Het nat.-soc.
is herboren christendom!
Ds. van Duyl noemt het referaat van ds.
Kuiper hoog en wil hem de hand reiken in
zijn opvatting van de kerk. Principieel wordt
echter het wezen van Kerk èn Staat gesteld.
De Staat behoort tot de scheppingsorde, de
Kerk tot de herscheppingsorde. Daar is de
mogelijkheid van conflict gegeven, tegelijk
iets van die diastase (afstand) welke bij een
fezonde verhouding tusschen beide in acht
ient genomen te worden. Het N. S.-me is
niet van alles de schuld (ref. interrumpeert:
dat heb ik ook niet gezegd). De kerk heeft
verzuimd, een scheiding te maken tusschen
den kerkstrijd (Muller en Mahrarens) en
den strijd tegen 't heidendom (dat is niet
Müller: deze is te goeder trouw). Het Duit
sche N. S.-isme wordt niet met het N. S.me
gelijk geschakeld. Luther reeds leerde dat de
voornaamsten van het land, die hij tevens de
beste Christenen achtte, van Godswege tot
ingrijpen geroepen zijn. In 1870 hadden de
Duitsche kerken moeten doen, wat Pruisen
in 1317 gedaan had! Maar wat Bismarck
niet gelukte, deed Hitier met één slag. 28
landen zijn opgedoekt, één Rijk met provin
cies ontstond, waarom dan nog 28 kerken?
Zooals vroeger elke provincie haar erkenden
superintendant had, zoo hebben zij nu te
samen hun ééne superintendant, dit is vol
komen in de lijn /an de eigen ontwikkeling!
In Zweden, Engeland, kan gelijksoortige
bouw worden aangetoond. Men lette op de
uitspraak: Wij, belijdenispredikanten, zijn
volbloed nationaal socialisten, de strijd gaat
om de organisatie van de kefk, niet om haar
wezen". Van Duyl zou, als nationaal-socia-
list in Duitschland, aan den kant der belij
denispredikanten staan! Dat de de idee van
de volkseenheid, dé begrippen van ras en
bodem als macht tegen 't Jodendom gesteld
zijn, is in Duitschland begrijpelijk (al is
van Duyl geen anti-semiet). De Jood als ge-
assimineerae Jood is gevaarlijk; hij slorpt
alle macht op. En wat de strijd tegen de
R K. kerk betreft?
Het ultramontai isme is inderdaad staats
gevaarlijk. Welke elementen heeft het Neder-
landsche Nationaal Socialisme die in strijd
zijn met de Christelijke levens- en wèreld-
beschouwing? Het N. S.-isme is de erfge
naam van de Staatsgedachte van Groen van
Prinsterer. Alle mogelijkheden voor een
practisch Christendom zijn daarbinnen aan
wezig. Op gevaar af, indisciplinair te zijn,
wil v. D. stellen dat het Ned. N. S.-isme te
weinig erkent de waarde van de groote be
ginselen: ras en bloed, 't Christendom is een
metaphyrisch beginsel, zich naar ras en
bloed openbarend. Relativiteit in historische
concretiseering verwarre men niet met dena-
turatie. De verscheidenheid van rassen is
Gods Wil. Men jage ze dus niet door
een. Kruist men edele rassen, dan krijgt
men den straathond. Waarin bestaat onze
afwijking van het eerste gebod? Waarom
kijkt referent niet naar Italië? Portugal?
Waar de Protestantsche kerken zelfstandig
gemaakt zijn. Wij mogen God danken dat
het Christendom in Duitschland worstelen
moet. Hier is het zoo dood als een pier. De
ontkerkelijking in Nederland is de arbeid
van de liberale economie en van het Marxis
me. De Duitsche Christenen hebben 't ont
kerkelijkt volk tot de Kerk teruggebracht!
Ook anderen predikanten, maar niet in
tegenstelling met referent, voeren 't woord,
al hebben zij hun op- en aanmerkingen.
De collega's: Groenman, mejuffrouw Van
Dalfsen, Boerendonk, Warners, Vorstman,
Kroon en Bloemhoff. Zij worden beant
woord, maar een breede bespreking werd
aan het door de beide eersten te berde ge
brachte gewijd.
De wijze waarop coll. Hylkema van „en
kele tientallen dominees" spreekt, moet ge
diskwalificeerd worden. Het Christen
dom daar gaat het nu om, wortelt
niet in de volksziel, in de scheppingsorde
(zooals coll. H. vaststelde), maar in de
openbaring van Gcd is Jezus Christus. Van
de kerk uit kan gezegd worden: de Staat
wortelt in de scheppingsorde de Staat
kan het van zichzelf niet zeggen. Heeft Abr.
Kuyper de algemeene genade als een zelf
standig iets losgemaakt. de kerk zegge:
halt, dit gaat niet aan. Spreekt coll. H. van
de harmonische machtsferen van Staat en
kerk hoe is het dan, dat de kerk zich niet
met den vrede mag bezighouden? Dan is
zij staatsgevaarlijk. Toegegeven! hier ligt
tragiek. De vraag is niet, of de kerk het op
treden van den staat begrijpt maar welk
getuigenis van Godswege daar tegenover
geplaatst dient te worden. Is het waar,
dat door het N. S.isme Christenen herboren
zijn? Ja. Maar dit kan langs zoo ^velerlei
weg geschieden. Bijv. (spr. zoekt naar een
v.b.) een automobieibótsing. Zulk een oor
zaak behoeft niet theologisch belangrijk te
ziin. 't Heeft te gaan om de Christelijke
dogmatiek.
Komende tot coll. v Duyl merkte spr. op:
de taak van den chrisfelijken theoloog is 't
allereerst, een visie op de kerk te hebben, en
op die plaats te blijven staan. De staat ga
ten deele eigen vragen: de christelijke kerk
heeft eischen daartegenover te plaatsen. Wij
als theologen hebben het standpunt van den
staat niet vast te stellen, onze taak is: dat
God de eer krijge, die Hem toekomt. Wij
hebben de kerk op te bouwen. Niet de cul
tuur te doordringen. Niet den staat te
bouwen, die bouwt en bouwe zichzelf. Wij
als christenen hebben daarbij ons critisch
woord te spreken, voortdurend stuwend. De
kerk wil getuigen van Gods koninkrijk, dat
komende is, dat steeds tegen de bestaande
orde zal ingaan Kerk en staat zijn geen his
torische grootheden naast elkaar. Van de
kerk komt 't absolute woord. Is Müller te
prijzen, dat hij meer huisvader is dan theo
loog? Dèt moet juist niét: dat is nu waar t
om gaat.
En wat „die Duitsche dominé's aangaat"
dankbaar neemt spr. er notitie van, dat
het in Duitschland wat hen betreft, geen po
litieke strijd is. Des te erger!
De afwijking van het eerste gebod? Deze
is reeds bij coll. v. D. aan te wijzen, wanneer
hij de raszuiverheid op de plaats stelt als hij
deed, wanneer hij op zijn wijze tegen „den
straathond" protesteert. Wat is het Christus-
woord? „Tollenaars en hoeren zullen
voorgaan in het Koninkrijk Gods". Rassen-
hygiëne op zichzelf, waarom niet, woning-
bouwverbetering, best, maar wat daar
tegen in mocht gaan, beschouwe men niet
als doodzonde! daar heeft de christelijke kerk
niet over jn 't geweer te komen. Dan brengt
men dingen, die op de 10e of 100e plaats
staan, op de eerste.
Het christendom heeft niet vooral tot
psychologie, tot politiek, enz. zich te wenden.
Heeft alleen zich „aan te passen" bij 't evan
gelie;
JlechtszaAeti
Zitting van Dinsdag 18 Juni 1935.
Uitspraken zitting 4 Juni,
Adolf F., visscher, Wieringen, diefstal
van botfuiken. Vrijgesproken.
Cornelis den H., Broek op Langendijk,
thans gedetineerd wegens verduistering van
een auto, koopen van landbouwproducten
met het doel het gekochte niet te betalen.
Eisch 1 jaar gevangenisstraf. Veroordeeling
tot 1 jaar gevangenisstraf.
Klaas H., St. Maartensbrug. Veroorzaken
van dood door schuld. Doodelijke aanrijding
van den balmuzikant Tobias Koordes op
den Helderschenweg onder Zijpe. Eisen
150 boete of 60 dagen hechtenis. Vonnis
100 of 50 dagen hechtenis,
DE ZAAK TEGEN DEN OEWEZEN
GEMEENTE-ARCHITECT VAN
HUIZEN.
Heden heeft het Gerechtshof een inter
locutoir arrest gewezen in de zaak van den
gewezen gemeente-architect S. M., die.
wegens valschheid in geschrifte had terecht
gestaan.'Hij zou een certificaat gemaakt heb-,
ben tot uitbetaling van 1364 voor levering
van een partij steenen aan de gemeente
Dit certificaat zou valschelük zijn
opgemaakt en eveneens zou de handteeKening
met den naam Loodsma valsch zijn. Loodsma
zou de schipper zijn, die de steenen heeft
vervoerd. De schipper is nooit opgespoord
en de gedachte is toen gerezen, dat verdachte
het geld heeft gebruikt eh dat de steenleve
ring is gefingeerd.
De rechtbank had verdachte vrijgesproken,
nadat het O.M. IA jaar gevangenisstraf had
geëischt.
De officier is daarop in hooger beroep ge
gaan. Het gerechtshof heeft de zaak daarjp
uitvoerig behandeld, maar achtte heden het
onderzoek nog niet volledig. Het wenschte
een speciaal onderzoek door den rechter-com-
missaris naar de grondslagen van het door
den Bussumschen ambtenaar Boomsma op
gemaakt rapport in verband met de tegen
strijdige verklaringen, die in de zitting zijn
afgelegd. De heer Boosma heeft namelijk
gebruik gemaakt van een cahier met gege-
gens aangaande in de Huizensche straten
verwerkte steenen, dat de chef-gemeentewerk-
man Schaap heeft samengesteld.
Ter zitting van het Hof had een getuige
verklaard, dat dit cahier was opgemaakt met
medewerking van den verdachte zelf! De ver
dachte heeft dit steeds ontkend.
£aatste betichten
(Ongecorrigeerd
Het wetsontwerp inzake zeevaart-diploma's
wordt zonder hoofdelijke stemming aangeno
men, nadat tevens was aangenomen een amen
dement-Boon tot eenige verzwaring van de
eischen voor de bezetting van kleine motor
vaartuigen tot 400 ton.
De heer Schalker (C. P. H.) vroeg een inter
pellatie aan over eventueele aansluiting van
Nederland bij het verdrag, gesloten tusschen
Rusland en Frankrijk inzake den wederzijd-
schen bijstand, ingeval van een aanval dooreen
Europeeschen staat.
Morgen zal over de interpellatie-aanvrage
worden beslist.
Vervolgens ging de Kamer in comité-generaal
ter behandeling van eenige huishoudelijke
zaken.
Na heropening deelde de voorzitter mede,
dat de centrale afdeeling besloten heeft in
«'wijking van haar aanvankelijk genomen be
sluit om op Vrijdag a.s. in de afdeelingen te
doen onderzoeken het wetsontwerp, houdende
bijzondere, maatregelen ten aanzien van de
lardbouw-bypotheken en pachtovereenkom
sten. De- nieuwe pachtwetten zullen op 27 Juni
in de afdeelingen worden onderzocht. De Ka
mer ging daarop in de afdeelingen.
DE ZAAK VAN HET PALEIS VOOR
VOLKSVLIJT.
Naar wij vernemen, is thans de
instructie gesloten in fte strafzaak
vit M. en P., directeur en com
missaris van de N.V. Paleis voor
Volksvlijt.
De verdediger van P., mr. B. J.
Stokvis, heeft wederom een rekwest
ingediend tot invrijheidstelling van
zijn cliënt, die, evenals M., nog
steeds in hechtenis is.
Te Zwammerdam is ingebroken in het kan
toor van den Houthandel G. Hoogendijk Zn.
De ongenoode gasten hebben zich tot het ge
bouw toegang weten te verschaffen door het
forceeren van twee deuren. In het kantoor
werd alles overhoop gehaald. Verschillende
laden en kasten werden opengebroken.
Hoewel tot dusver nog niét met zekerheid
kon worden nagegaan, wat er vermist wordt,
staat het Wel vast, dat een bedrag aan geld,
alsmede een hoeveelheid post- en plakzegels
is ontvreemd.
Dit is thans reeds de derde maal, dat in het
kantoor der firma Hoogendijk wordt inge
broken.
Voor de maanden Juni en Juli is de Ne-
derlandsche groenten- en fruitcentrale aan
gewezen als monopoliehoudster voor den uit
voer van aardappelen geoogst in 1935.
De machtiging tot uitvoer worden afgege
ven door de veilingen.
Om den export naar andere landen dan
Duitschland mogelijk te maken, zal de hef
fing op uitgevoerde aardappelen worden te
rugbetaald, indien worden overgelegd de
origineele veilingsverklaringen, terwijl de
door de douane afgestempelde machtiging
tot uitvoer in het bezit var. de Nederlandsche
Groenten- en Fruitcentrale moet zijn.
Voor als proviand aan zeeschepen geiever-
de aardappelen moeten eveneens de origi
neele veilingsverklaringen worden overge
legd, terwijl als bewijs van ui'voer een du
plicaat model „I'' wordt gcacc .pteerd, dai
door de douane moet zijn afgeteckend
Postduiven.
Bovengenoemde vereeniging hield Zondag
9 Juni een wedvlucht met oude duiven van
Chaumont; afstand 504 K.M.; los 6.10 uur;
wind O.Z.O.; aankomst als volgt:
1. Mèvr. Reijmer 1.41.02
2. D. Pilkes 1.45.52
3. R. Reijmer 1.46.12
4. Th. v. d. Kamer 1.47.43
5. A. de Wit 1.47.57
6. Idem 1.49.33
7. D. Pilkes 1.50.32
8. R. Thie 1 52.55
9. Jos. v. d. Kamer 1.59.15
10. Idem 2.04.22
JiacktheticfUm
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 17 Juni 1935. Op de heden
gehouden veiling waren de prijzen als volgt:
Aardappelen per 100 K G. 1.203.20;
Aardbeien per 100 doos 12—30; Aal
bessen per 100 doós 19; Andijvie per 100
stuks 0.50—2.60; Asperges per 100 bos
8—31Bloemkool le s. 6.5010,
2e s. 35; Druiven per 100 pond 44;
Kropsla per 100 stuks 1—/ 2.60; Kom
kommers per 100 stuks 26.50; Pieter
selie per 100 bos 1.40; Postelein per bakje
18—50 cent; Peulen per 100 pond 5
ƒ13; Rabarber 1—/ 5, Raapstelen 0 70
en Radijs 0.7O—2.40 en Radijs 0 70
2.40 per 100 bos; Selderie 2.90
3.80; Spinazie per 100 bak 2691;
Snijboonen per 100 pond 1824; Dub-
eble spercieboonen per 100 pond 29—
36; Tuinboonen per 100 pond 10—13;
Tomaten per 100 pond ƒ4—7.50; Uien
2.20-/ 3.30 en Wortelen 3.50-/ 7.50
per 100 bos.
PURMERENDER WEEKMARKT.
PURMEREND, IS Juni 1935. Op de
heden gehouden Gemeentelijke Kaasbeurs
zijn verhanceld 20 partijen, wegende 65.000
K.G. Handel matig. Hoogste prijs 12.
Op de heden gehouden weekmarkt waren
aanvoer en prijzen als volgt: 20 st. kleine
boerenkaas f 13, commissie (oude) f 18,
Goudsche 14, volvette 15-50, handel
stug; 2502 K.G boter 1.30f 1-45 per
K:G.: Weiboter 1.201.40 per K.G.;
Runneren, totaal 525 stuks, w.o. 200 vette
koeien 0.480.57 per K.G., handel stug
100 geldekoeien f 80—130 per stuk, handel
stug- 94 melkkoeien 110f 170 per stuk,
handel stug; 36 stieren 0.320.42 per
K G., handel stug; 25 paarden 60f 130
per stuk, handel stug; 160 vette kalveren
0.300.45 per K.G., handel stug; 476
nuchtere kalveren: voor de slacht f 3f 10
per stuk, handel stug; voor de fokkerij ƒ9—
f 14 per stuk, handel stug; 215 vette var
kens: voor de zouterij 0.32f 0.35 per
K.G., handel stug; 20 magere varkens 14
27 per stuk, handel matig; 195 biggen 8
tot 16 per stuk, handel matig; 442 schapen
f 8—18 per stuk, handel matig; 21 bokken
2—9 per stuk, handel matig; 686 lam
meren 3—7 per stuk. handel matig; kip
peneieren 2.252.75 per 100 stuks, han
del stug; eendeneieren f 1.80 per 100 stuks,
handel stug; piepkuikens 0.55f 0.60 per
K.G.; oude kipen en hanen f 0.30f 042A
per K G.; konijnen 0.301.60 per stuk;
eenden 0.200.50 per stuk; duiven f 0.40
per paar; 2730 eendeneieren A 1.80 per
100 stuks; 2320 kippeneieren A 2.30
2.60 per 100 stuks.
Coöp. Centr. Eierveiling P urmerend.
170000 stuks Eendeneieren 1.80—1.95
en 75000 stuks kippeneieren, waarvan de
prijzen als volgt: 7080 K.G. 3.10
5.10, 65—66 2.70— f 2.90, 63—64
2.602.90, 60-62 2.50-ƒ 2.70, 58
—59 2 402.60, 56—57 2.30-ƒ 2.40
en 53—ƒ55 2.202.30, alles per 100 st.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 18 Juni 1935. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen als volgt: Noordhollandsche muizen
9 cent en W%stlandsche muizen 10 cent per
K.G. Aanvoer '45400 K.G.
BROEK OP LANGENDIJK, 18 Juni '35.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
7900 K.G. Aardappelen: Schotsehe muizen
7—8.60, drielingen 7—8.30, kleine
4—4.90; 20200 K.G. Tomaten: A
8.409.50, B 9.309.70, C 7.70
8.30 en CC 4.10, per 100 K.G.; 4800
bos Wortelen 2.303.80 en 175 stuks
Bloemkool 7.607.80
PURMEREND, 17 Juni 1935. „Afslag-
vereeniging Beemster, Purmerend en Om
streken". AardappelenSchotsehe muizen
2 302.55 per kist, 25 K G.; Slaboo-
nen (dubb.) 6a.90—8.10 per kist, 15
K.G.; Snijboonen: Stam (smalle) 5.40—
6.60 per kist, 15 K.G.; Tuinboonen 2.20
2.65 per kist, 15 K.G.; Peulen 7.50—
12 per kist, 50 K.G.; Doperwten 5.50
8.50 per kist 50 K.G.; Roode Aalbessen
68 cent per KG.; Kruisbessen 2 per 100
K.G.Perziken 6 per 100 stuks; Blauw
schokkers 21—27 per 100 KG.; Aard
beien 29—44 cent per doosje (1 pond);
Komkommers 2.60—7 per 100 stuks;
Tomaten: A 16—17, C 14 per 100 st.
Bloemkool 1.50—17 per 100 stuks; Spi
nazie 26—64 cent, Postelein 4870 ct per
kist, 6 K.G.; Sla 1—3.70 per 100 krop;
Andijvie 10—43 cent per kist: Rabarber
1.804.20 per 100 bos; Wortelen 6
12.70 per 100 bos.
ZAANDAM, 17 Juni 1935. Veilingver.
„De Zaanstreek". Sla 30—70 cent en Andij
vie 20—65 cent per kist; Peen 6'A12 ct.
per bos; Pieterselie 2—5 cent en Selderie 3
—6 cent per bos; Bloemkool le s. 8—13 ct.
en 2e s. IA—7 cent per stuk; Raapstelen
A—2A cent per bos; Kersen 13—18 cent
per pond; Sinaasappelen 2.304.30
per 100; Snijboonen 16—22 cent, Peulen
8A—9A cent per pond; Komkommers 5—
per pond en Radijs 1— i cent per bos.
BEVERWIJK, 19 Juni 1935. Asperge-
markt. Per 100 bos werd Maandag betaald
als volgt: wit le s. 20—30, 2e s. 11—
20; Blauw le s. 11—20, blauw 2e s.
68.
TEXEL, 17 Juni 1935. Op de heden ge
houden weekveemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 30 Schapen 9—17; 4
Paarden 80—180, 2 Koeien 120—
140; 9 Graskalveren 15*^35; 1 Pink
60; 7 Nuchtere kalveren 5—7.
EIERENVEILING TEXEL.
TEXEL, 17 Juni 1935. Op de heden ge
houden eierenveilir.g waren in totaal 89594
stuk3 kipeieren aangevoerd, waarvan de prij
zen als volgt: 58^-62 K G. per 100) 2.20
-ƒ 2.50, 62-64 2.40—2.60, 64—70
2.50—3, 5256 2—2.26.
LAMMERENMARKT.
TEXEL, 17 Jur„ 1935. Op de heden ge
houden 5e groote lammerenmarkt waren in
totaal 2412 lam-itren
4.506.50. Midden prijs j
flnjs