Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. Meervoudige Strafkamer. ZITTING TWEEDE KAMER. Eenige wetsontwerpen afge handeld. INBRAAK TE ZWAMMERDAM. Voor de derde maal in hetzelfde kantoor. UITVOER VAN AARDAPPELEN IN DE MAAND JUNI EN JULI. POSTDUIVENVEREENIGING „DE POSTDUIF". De strijd van Rome in Duitschlaad blèef voor deze vergadering buiten be schouwing. Alleen de situatie van de groote Protestantsche kerken in .Duitschland de Luthersche, de Gere formeerde, de Geünieerde werd in 't oog gevat. 1. De kerken, aldus referent, zijn ver antwoordelijk voor de kerk, gemeen schap der heiligen. Allereerst nu haar verhouding tot cultuur en staat. Er is een positief verband tusschem de godssdienstige gemeenschap en de cul tuurgemeenschap. In hoeverre blijft daarin de Kerk zichzelf? Moet, ja kan zij de cultuur doorrdringen? Is zij de kroon der cultuur? Is de kerk een onder deel van de algemeenen stroom der culturen? Neen. Zij leeft uit eigen zelf standige bron: de opepnbaring. Zelf standig staat gij tegenver ten staat. Zij is in, niet van. deze wereld. Het gaat, ook in het tegenwoordig Duitschland... niet om personen, niet om de politiek, niet om geloof of ongeloof de strijd der kerken is in strijd vóór of tegen een zelfstandige christelijke kerk. 2. Hoe vreemd het ook moge schijnen een theoloog als Troeltsch, met zijn „cultuurprotestantisme" heeft de baan vrijgemaakt voor wat wij nu in Duitsch land aanschouwen. De kerk wordt er be schouwd als product van de antieken, a's geestelijk onderdeel van het He- breeuwsch profetieme in elk geval: niet als een zelfstandige grootheid. 3. Sinds den Munsterschen vrede van 1648 toen werd vastgelegd wat bij Luther tactiek was: „de Ovorheid be paalt de religie" niet in een moment van omwenteling, maar op grond van haar ereken-d recht tot blijvende zeg gingschap inzake de kerk is de ker kelijke politiek aan de wereldlijke ge koppeld. Misschien vandaar mede het sterk individualisme! Tn 1817 ontstond in Pruisen, uit de Lutherschen en de Gereformeerden, „Unirte Kirche" (Ver- eenigde Kerk), op verlangen van den Koning. De beide belijdenissen ook al weer een onderlinge tegenstrijdigheid werden tezamen de grondpijlers van de geünieerde kerk genoemd! Mocht men in 1870 verwachten, dat alle Duitsche Protestantsche kerken vereenigd wer den 't geschiedde niet. De oorzaak hiervoor kan alleen deze zijn, dat de kerk aan belangrijkheid voor het geheel van het volksleven had ingeboet.... Hier mogen wij wel solidair staan de schuld... Sinds 1870 bestaat in Duitschland feite lijk een vrije kerk met een uiterst ster ke „guldenkoorde". Kerkelijke belasting nauw met de gewone belasting (op 't zelfde biljet) wordt door den staat ge ïnd. De kerk sprak haar „ja" op cultuur en staatsontwikkelingIn 1918 nog niet, maar in 1933 kwam er .wijziging. In Protestantech kerkelijke kringen was het vooral de vrees voor het lot van de kerk in Rusland waardoor men Hitier in de jaren tusschen 1923 en '33 v. h. w. in de armen viel. Anti-Joodsch, anti- Roomsch (d.w.z. sterk tegen de Cen trumpartij in de politiek) pro-natiaal - daar gingen de Protestantsche kerken in mee. 4. „Zoolang er niets beters is, moet het orthodox Protestantsche christen dom gehandhaafd worden", zegt Hitier in „Mein Kampf". Hij ziet er den zedelij ken grondslag van het volksleven in. „Belangrijker dan verschillen tusschen Protestantsch en Katholieke dogma's is dit" zegt Hitier dat het Duitssche volksbestaan planmassig door de Joden ondermijnd wordt. De toekomst is aan den Arischen mensch! God wil het". Stelling tegen de Joden nemen als Gods wil gezien Hier is dus de kerk als onderdeel van cultuur en staat gevat. De staat wordt als een eeuwig Rijk beschouwd, waarvan Protestantisme en Room Katholicisme de pijlers zijn. Graag sluit de Duitsche Regeering concordaten met de beide kerken! Zulks met de bedoeling: haar plaats binnen den staat vast te stellen. Dus: de zelfstandigheid van de kerk als zoodanig is door de organisatorische verbinding uitgesloten in beginsel. Van werkelijkheidsszin en van be scheidenheid getuigt het misschien, dat op sommig gebied het Nationaal Socia lisme met eigen beginselen (warenhui- zengedragslijn, bankpolitiek) geen vol komen ernst maakt. De mogelijkheid vjpi het „handen af van de kerk" bestaat voor de Duitsche Regeering wel dege lijk. Maar hoe dan is de positie jegens het christelijk geloof? Ook in Nederland wil het Nationaal-Socialisme wereldbe schouwing wezen, waarin stellig ook re ligieuze elementen aanwezig zijn die op de een of andere wijze met andere reli gieuze elementen verbonden moeten worden. Dan zal men het christelijk ge loof moeten der.atureeren of vernietigen. C-t-lijkschakeling en uitschakeling zijn de twee eenige mogelijkheden. Uitscha kelen mag niet, tenzij een „Ersatz" (sur rogaat) voorhanden is, waarvoor Rosen- berg of (en) Baldur von Schlrach de grondstoffen zouden kunnen leveren. D-* „Duitsche Christenen" willer synthe se. Tot groote offers zijn zij bereid: o.a. tot drie kwart van den Bijbel of het Oude Testament. Maar gaat het dan ten laat ste om beginselen als: handhaving van het ras, de zuiverheid van het bloed, de verbondenheid met den eigen bodem dan oriënteert men zich toch sterk naar het Oude Testament met zijn heilig volk ®n heilig land, terwijl ook daar (optre den van Nehemia) het zuiver houden van het ras een rol speeltde ironie der historie... Maar het denatureeren van het christendom door middel van Verzoening en synthese. Naast den Rijksbisschop ontstond de oppositioneele kerkleiding. Een satani sche verwarring zou daarvan het gevolg kunnen zijn. 5. Dat de kerk zich te weer stelt door tactiek tegenover tactiek te plaat sen, zij als harer onwaardig, buitenge sloten. Evenzoo het principe van machts vorming. Geen paral leliteit van me thoden en geest! Geen bondgenootschap pen, de erfvloek van de Duitsch Protes tantsche kerk. De oppositie heeft haar hoop trachten te vestigen achtereenvol gens op Hindenburg, minister Schwerin Krossigh en op de juristen van den ouden stempel. Juridisch werd inderdaad steun ontvangen tegenover den rijks bisschop en zijn handlangers, een be langwekkend, maar ook een bedenkelijk feit! Reeds Paulus waarschuwde de christengemeente: loop voor uw onder linge zaken, o christenen., niet naar den rechter.Ook mag geen strijdgemeen schap gevormd worden met de ontevre denen op velerlei gebied al zouden zij op zichzelf gelijk kunnen hebben in hun verzetshouding. Dat alles is fataal voor de kerk die bovenal haar zelfstan digheid ta handhaven heeft. Geen steun van Moskou. Geen steun van Praag Strijdmiddelen van de kerk? Aller eerst: verdeemoediging. Wat bovenal solidariteit in de schuld genoemd is. De Kerk sta onder het Kruis. En vervolgens dogmatische bezinning. Het dogma is eerder dynamiet dan g aniet! Want door dogmatische bezinning gaan de dogma's leven. Vervolgens gemeentevorming, Desnoods door scheuring (Doopere; Doleeremdenteg. kerk in Duitschland), maar in elk geval: kernvorming. De christelijke kerk moet vertegenwoor digd worden. Zijn wij hier in Nederland veilig? „Ver trouw op ons Nederlandsch volkskarakter". Hier is al de afwijking van het eerste gebod (Ik ben de Heer uwe God Gü zult geen andere goden dienen) voelbaar. En dan: de Duitsche kerken zijn niet slechter dan de on ze. 't Is de vraag oi wij het ons toevertrouwd pand van de zelfstandigheid van de Kerk te genover den staat hebben bewaard. De Kerk heeft niet te leven uit de cultuur, maar uit de Openbaring. Onze solidariteit met wie voor naar strijden zij er eene van strijd en van gebed. Op deze, zonder de minste uitzondering op hoog plan zich bewegende rede volgde een levendige discussie. Allereerst door de aanwezige nationaal-aocialisten onder de predikanten: ds. Hylkema uit Haarlem en ds. van Duyl uit Hilversum. De eerste spre ker betoogde (zich tot de 4 stellingen willend beperken, welke hij. in tegenstelling met in leider, het belangrijkst achtte), dat het nat.- soc. de organisatieordening van het ééne volksleven wenschte, en werkte dit (ongeacht het in bespreking zijnde onderwerp) breed uit. Scherp werd als conclusie getrokken: het N.S. erkent de zelfstandigheid van de cultuurmachten: kunst, wetenschap en gods dienst, haar souvereiniteit in eigen kring, verantwoordelijkheid op eigen terrein. De vrijheid wordt geëerbiedigd. Groote belang stelling heeft de nat.-soc. regeering voor deze cultuurmachten, immers zij wortelen in de diepte van de volksziel; en bewust gereser veerd gedraagt zij zich jegens haar. Positie ve bescherming geniet de godsdienst tegen over liberalisme en democratie, die den gods dienst privaatzaak achten. De. politiek moet beschermd worden tegen inmenging van den godsdienst, Kerk en Staat hebben als har monische machtssferen samen te werken. De Kerk heeft te maken met de eeuwige (geeste lijke) zaken: geloof, hoop en liefde, de chr. levenshouding de Staat met de tijdelijke Het nat.-soc. bewaart het voornaamste van de chr. cultuur: offervaardigheid, liefde, de eenheid bewaren, kruisdragende liefde. Dienstweigering, sabotage bij mobilisatie, klassenhaat dat doet de Kerk niet, dat doen enke'e dominees. Zoo is 't ook met den strijd der kerken in Duitschland. 't Gaat om de houding van een paar tientallen domi nees wien het te doen is cm hun reactionnair streven te botvieren en in hun dogmatische twisting zich te verlustigen. Ep dat terwijl, spr. zeide het zelf, de Staat aan den rand van den afgrond staat. Dan geldt niet: re deneeren, doch: de hapden ineen slaan! Het N.S. is de wedergeboorte van het volk tegen over de devaluatie, de vernietiging van de libero-democratische periode van de 19e eeuw! Daar hadden die dominees tegen moe ten protesteeren! Laat de onkerkelijken, door Rosenberg, gerust eerst leeren Eckhardt, Herder en Bach lief te hebben; het zij hun een voorportaal. In 't Kringhuis heeft spr. de eenheid van Roomschen, Gereformeerden, menschen beleefd, verbonden met een volko men liefde elk voor de eigen parochie. Zijn wij niet Veilig? Duizenden nat.-soc. staan gereed als trouwe christengeloovigen om het volk van den diepen afgrond te redden. La ten wij niet als Paulus vóór zijn' bekeering, schellen op de oogen dragen! Het nat.-soc. is herboren christendom! Ds. van Duyl noemt het referaat van ds. Kuiper hoog en wil hem de hand reiken in zijn opvatting van de kerk. Principieel wordt echter het wezen van Kerk èn Staat gesteld. De Staat behoort tot de scheppingsorde, de Kerk tot de herscheppingsorde. Daar is de mogelijkheid van conflict gegeven, tegelijk iets van die diastase (afstand) welke bij een fezonde verhouding tusschen beide in acht ient genomen te worden. Het N. S.-me is niet van alles de schuld (ref. interrumpeert: dat heb ik ook niet gezegd). De kerk heeft verzuimd, een scheiding te maken tusschen den kerkstrijd (Muller en Mahrarens) en den strijd tegen 't heidendom (dat is niet Müller: deze is te goeder trouw). Het Duit sche N. S.-isme wordt niet met het N. S.me gelijk geschakeld. Luther reeds leerde dat de voornaamsten van het land, die hij tevens de beste Christenen achtte, van Godswege tot ingrijpen geroepen zijn. In 1870 hadden de Duitsche kerken moeten doen, wat Pruisen in 1317 gedaan had! Maar wat Bismarck niet gelukte, deed Hitier met één slag. 28 landen zijn opgedoekt, één Rijk met provin cies ontstond, waarom dan nog 28 kerken? Zooals vroeger elke provincie haar erkenden superintendant had, zoo hebben zij nu te samen hun ééne superintendant, dit is vol komen in de lijn /an de eigen ontwikkeling! In Zweden, Engeland, kan gelijksoortige bouw worden aangetoond. Men lette op de uitspraak: Wij, belijdenispredikanten, zijn volbloed nationaal socialisten, de strijd gaat om de organisatie van de kefk, niet om haar wezen". Van Duyl zou, als nationaal-socia- list in Duitschland, aan den kant der belij denispredikanten staan! Dat de de idee van de volkseenheid, dé begrippen van ras en bodem als macht tegen 't Jodendom gesteld zijn, is in Duitschland begrijpelijk (al is van Duyl geen anti-semiet). De Jood als ge- assimineerae Jood is gevaarlijk; hij slorpt alle macht op. En wat de strijd tegen de R K. kerk betreft? Het ultramontai isme is inderdaad staats gevaarlijk. Welke elementen heeft het Neder- landsche Nationaal Socialisme die in strijd zijn met de Christelijke levens- en wèreld- beschouwing? Het N. S.-isme is de erfge naam van de Staatsgedachte van Groen van Prinsterer. Alle mogelijkheden voor een practisch Christendom zijn daarbinnen aan wezig. Op gevaar af, indisciplinair te zijn, wil v. D. stellen dat het Ned. N. S.-isme te weinig erkent de waarde van de groote be ginselen: ras en bloed, 't Christendom is een metaphyrisch beginsel, zich naar ras en bloed openbarend. Relativiteit in historische concretiseering verwarre men niet met dena- turatie. De verscheidenheid van rassen is Gods Wil. Men jage ze dus niet door een. Kruist men edele rassen, dan krijgt men den straathond. Waarin bestaat onze afwijking van het eerste gebod? Waarom kijkt referent niet naar Italië? Portugal? Waar de Protestantsche kerken zelfstandig gemaakt zijn. Wij mogen God danken dat het Christendom in Duitschland worstelen moet. Hier is het zoo dood als een pier. De ontkerkelijking in Nederland is de arbeid van de liberale economie en van het Marxis me. De Duitsche Christenen hebben 't ont kerkelijkt volk tot de Kerk teruggebracht! Ook anderen predikanten, maar niet in tegenstelling met referent, voeren 't woord, al hebben zij hun op- en aanmerkingen. De collega's: Groenman, mejuffrouw Van Dalfsen, Boerendonk, Warners, Vorstman, Kroon en Bloemhoff. Zij worden beant woord, maar een breede bespreking werd aan het door de beide eersten te berde ge brachte gewijd. De wijze waarop coll. Hylkema van „en kele tientallen dominees" spreekt, moet ge diskwalificeerd worden. Het Christen dom daar gaat het nu om, wortelt niet in de volksziel, in de scheppingsorde (zooals coll. H. vaststelde), maar in de openbaring van Gcd is Jezus Christus. Van de kerk uit kan gezegd worden: de Staat wortelt in de scheppingsorde de Staat kan het van zichzelf niet zeggen. Heeft Abr. Kuyper de algemeene genade als een zelf standig iets losgemaakt. de kerk zegge: halt, dit gaat niet aan. Spreekt coll. H. van de harmonische machtsferen van Staat en kerk hoe is het dan, dat de kerk zich niet met den vrede mag bezighouden? Dan is zij staatsgevaarlijk. Toegegeven! hier ligt tragiek. De vraag is niet, of de kerk het op treden van den staat begrijpt maar welk getuigenis van Godswege daar tegenover geplaatst dient te worden. Is het waar, dat door het N. S.isme Christenen herboren zijn? Ja. Maar dit kan langs zoo ^velerlei weg geschieden. Bijv. (spr. zoekt naar een v.b.) een automobieibótsing. Zulk een oor zaak behoeft niet theologisch belangrijk te ziin. 't Heeft te gaan om de Christelijke dogmatiek. Komende tot coll. v Duyl merkte spr. op: de taak van den chrisfelijken theoloog is 't allereerst, een visie op de kerk te hebben, en op die plaats te blijven staan. De staat ga ten deele eigen vragen: de christelijke kerk heeft eischen daartegenover te plaatsen. Wij als theologen hebben het standpunt van den staat niet vast te stellen, onze taak is: dat God de eer krijge, die Hem toekomt. Wij hebben de kerk op te bouwen. Niet de cul tuur te doordringen. Niet den staat te bouwen, die bouwt en bouwe zichzelf. Wij als christenen hebben daarbij ons critisch woord te spreken, voortdurend stuwend. De kerk wil getuigen van Gods koninkrijk, dat komende is, dat steeds tegen de bestaande orde zal ingaan Kerk en staat zijn geen his torische grootheden naast elkaar. Van de kerk komt 't absolute woord. Is Müller te prijzen, dat hij meer huisvader is dan theo loog? Dèt moet juist niét: dat is nu waar t om gaat. En wat „die Duitsche dominé's aangaat" dankbaar neemt spr. er notitie van, dat het in Duitschland wat hen betreft, geen po litieke strijd is. Des te erger! De afwijking van het eerste gebod? Deze is reeds bij coll. v. D. aan te wijzen, wanneer hij de raszuiverheid op de plaats stelt als hij deed, wanneer hij op zijn wijze tegen „den straathond" protesteert. Wat is het Christus- woord? „Tollenaars en hoeren zullen voorgaan in het Koninkrijk Gods". Rassen- hygiëne op zichzelf, waarom niet, woning- bouwverbetering, best, maar wat daar tegen in mocht gaan, beschouwe men niet als doodzonde! daar heeft de christelijke kerk niet over jn 't geweer te komen. Dan brengt men dingen, die op de 10e of 100e plaats staan, op de eerste. Het christendom heeft niet vooral tot psychologie, tot politiek, enz. zich te wenden. Heeft alleen zich „aan te passen" bij 't evan gelie; JlechtszaAeti Zitting van Dinsdag 18 Juni 1935. Uitspraken zitting 4 Juni, Adolf F., visscher, Wieringen, diefstal van botfuiken. Vrijgesproken. Cornelis den H., Broek op Langendijk, thans gedetineerd wegens verduistering van een auto, koopen van landbouwproducten met het doel het gekochte niet te betalen. Eisch 1 jaar gevangenisstraf. Veroordeeling tot 1 jaar gevangenisstraf. Klaas H., St. Maartensbrug. Veroorzaken van dood door schuld. Doodelijke aanrijding van den balmuzikant Tobias Koordes op den Helderschenweg onder Zijpe. Eisen 150 boete of 60 dagen hechtenis. Vonnis 100 of 50 dagen hechtenis, DE ZAAK TEGEN DEN OEWEZEN GEMEENTE-ARCHITECT VAN HUIZEN. Heden heeft het Gerechtshof een inter locutoir arrest gewezen in de zaak van den gewezen gemeente-architect S. M., die. wegens valschheid in geschrifte had terecht gestaan.'Hij zou een certificaat gemaakt heb-, ben tot uitbetaling van 1364 voor levering van een partij steenen aan de gemeente Dit certificaat zou valschelük zijn opgemaakt en eveneens zou de handteeKening met den naam Loodsma valsch zijn. Loodsma zou de schipper zijn, die de steenen heeft vervoerd. De schipper is nooit opgespoord en de gedachte is toen gerezen, dat verdachte het geld heeft gebruikt eh dat de steenleve ring is gefingeerd. De rechtbank had verdachte vrijgesproken, nadat het O.M. IA jaar gevangenisstraf had geëischt. De officier is daarop in hooger beroep ge gaan. Het gerechtshof heeft de zaak daarjp uitvoerig behandeld, maar achtte heden het onderzoek nog niet volledig. Het wenschte een speciaal onderzoek door den rechter-com- missaris naar de grondslagen van het door den Bussumschen ambtenaar Boomsma op gemaakt rapport in verband met de tegen strijdige verklaringen, die in de zitting zijn afgelegd. De heer Boosma heeft namelijk gebruik gemaakt van een cahier met gege- gens aangaande in de Huizensche straten verwerkte steenen, dat de chef-gemeentewerk- man Schaap heeft samengesteld. Ter zitting van het Hof had een getuige verklaard, dat dit cahier was opgemaakt met medewerking van den verdachte zelf! De ver dachte heeft dit steeds ontkend. £aatste betichten (Ongecorrigeerd Het wetsontwerp inzake zeevaart-diploma's wordt zonder hoofdelijke stemming aangeno men, nadat tevens was aangenomen een amen dement-Boon tot eenige verzwaring van de eischen voor de bezetting van kleine motor vaartuigen tot 400 ton. De heer Schalker (C. P. H.) vroeg een inter pellatie aan over eventueele aansluiting van Nederland bij het verdrag, gesloten tusschen Rusland en Frankrijk inzake den wederzijd- schen bijstand, ingeval van een aanval dooreen Europeeschen staat. Morgen zal over de interpellatie-aanvrage worden beslist. Vervolgens ging de Kamer in comité-generaal ter behandeling van eenige huishoudelijke zaken. Na heropening deelde de voorzitter mede, dat de centrale afdeeling besloten heeft in «'wijking van haar aanvankelijk genomen be sluit om op Vrijdag a.s. in de afdeelingen te doen onderzoeken het wetsontwerp, houdende bijzondere, maatregelen ten aanzien van de lardbouw-bypotheken en pachtovereenkom sten. De- nieuwe pachtwetten zullen op 27 Juni in de afdeelingen worden onderzocht. De Ka mer ging daarop in de afdeelingen. DE ZAAK VAN HET PALEIS VOOR VOLKSVLIJT. Naar wij vernemen, is thans de instructie gesloten in fte strafzaak vit M. en P., directeur en com missaris van de N.V. Paleis voor Volksvlijt. De verdediger van P., mr. B. J. Stokvis, heeft wederom een rekwest ingediend tot invrijheidstelling van zijn cliënt, die, evenals M., nog steeds in hechtenis is. Te Zwammerdam is ingebroken in het kan toor van den Houthandel G. Hoogendijk Zn. De ongenoode gasten hebben zich tot het ge bouw toegang weten te verschaffen door het forceeren van twee deuren. In het kantoor werd alles overhoop gehaald. Verschillende laden en kasten werden opengebroken. Hoewel tot dusver nog niét met zekerheid kon worden nagegaan, wat er vermist wordt, staat het Wel vast, dat een bedrag aan geld, alsmede een hoeveelheid post- en plakzegels is ontvreemd. Dit is thans reeds de derde maal, dat in het kantoor der firma Hoogendijk wordt inge broken. Voor de maanden Juni en Juli is de Ne- derlandsche groenten- en fruitcentrale aan gewezen als monopoliehoudster voor den uit voer van aardappelen geoogst in 1935. De machtiging tot uitvoer worden afgege ven door de veilingen. Om den export naar andere landen dan Duitschland mogelijk te maken, zal de hef fing op uitgevoerde aardappelen worden te rugbetaald, indien worden overgelegd de origineele veilingsverklaringen, terwijl de door de douane afgestempelde machtiging tot uitvoer in het bezit var. de Nederlandsche Groenten- en Fruitcentrale moet zijn. Voor als proviand aan zeeschepen geiever- de aardappelen moeten eveneens de origi neele veilingsverklaringen worden overge legd, terwijl als bewijs van ui'voer een du plicaat model „I'' wordt gcacc .pteerd, dai door de douane moet zijn afgeteckend Postduiven. Bovengenoemde vereeniging hield Zondag 9 Juni een wedvlucht met oude duiven van Chaumont; afstand 504 K.M.; los 6.10 uur; wind O.Z.O.; aankomst als volgt: 1. Mèvr. Reijmer 1.41.02 2. D. Pilkes 1.45.52 3. R. Reijmer 1.46.12 4. Th. v. d. Kamer 1.47.43 5. A. de Wit 1.47.57 6. Idem 1.49.33 7. D. Pilkes 1.50.32 8. R. Thie 1 52.55 9. Jos. v. d. Kamer 1.59.15 10. Idem 2.04.22 JiacktheticfUm ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 17 Juni 1935. Op de heden gehouden veiling waren de prijzen als volgt: Aardappelen per 100 K G. 1.203.20; Aardbeien per 100 doos 12—30; Aal bessen per 100 doós 19; Andijvie per 100 stuks 0.50—2.60; Asperges per 100 bos 8—31Bloemkool le s. 6.5010, 2e s. 35; Druiven per 100 pond 44; Kropsla per 100 stuks 1—/ 2.60; Kom kommers per 100 stuks 26.50; Pieter selie per 100 bos 1.40; Postelein per bakje 18—50 cent; Peulen per 100 pond 5 ƒ13; Rabarber 1—/ 5, Raapstelen 0 70 en Radijs 0.7O—2.40 en Radijs 0 70 2.40 per 100 bos; Selderie 2.90 3.80; Spinazie per 100 bak 2691; Snijboonen per 100 pond 1824; Dub- eble spercieboonen per 100 pond 29— 36; Tuinboonen per 100 pond 10—13; Tomaten per 100 pond ƒ4—7.50; Uien 2.20-/ 3.30 en Wortelen 3.50-/ 7.50 per 100 bos. PURMERENDER WEEKMARKT. PURMEREND, IS Juni 1935. Op de heden gehouden Gemeentelijke Kaasbeurs zijn verhanceld 20 partijen, wegende 65.000 K.G. Handel matig. Hoogste prijs 12. Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 20 st. kleine boerenkaas f 13, commissie (oude) f 18, Goudsche 14, volvette 15-50, handel stug; 2502 K.G boter 1.30f 1-45 per K:G.: Weiboter 1.201.40 per K.G.; Runneren, totaal 525 stuks, w.o. 200 vette koeien 0.480.57 per K.G., handel stug 100 geldekoeien f 80—130 per stuk, handel stug- 94 melkkoeien 110f 170 per stuk, handel stug; 36 stieren 0.320.42 per K G., handel stug; 25 paarden 60f 130 per stuk, handel stug; 160 vette kalveren 0.300.45 per K.G., handel stug; 476 nuchtere kalveren: voor de slacht f 3f 10 per stuk, handel stug; voor de fokkerij ƒ9— f 14 per stuk, handel stug; 215 vette var kens: voor de zouterij 0.32f 0.35 per K.G., handel stug; 20 magere varkens 14 27 per stuk, handel matig; 195 biggen 8 tot 16 per stuk, handel matig; 442 schapen f 8—18 per stuk, handel matig; 21 bokken 2—9 per stuk, handel matig; 686 lam meren 3—7 per stuk. handel matig; kip peneieren 2.252.75 per 100 stuks, han del stug; eendeneieren f 1.80 per 100 stuks, handel stug; piepkuikens 0.55f 0.60 per K.G.; oude kipen en hanen f 0.30f 042A per K G.; konijnen 0.301.60 per stuk; eenden 0.200.50 per stuk; duiven f 0.40 per paar; 2730 eendeneieren A 1.80 per 100 stuks; 2320 kippeneieren A 2.30 2.60 per 100 stuks. Coöp. Centr. Eierveiling P urmerend. 170000 stuks Eendeneieren 1.80—1.95 en 75000 stuks kippeneieren, waarvan de prijzen als volgt: 7080 K.G. 3.10 5.10, 65—66 2.70— f 2.90, 63—64 2.602.90, 60-62 2.50-ƒ 2.70, 58 —59 2 402.60, 56—57 2.30-ƒ 2.40 en 53—ƒ55 2.202.30, alles per 100 st. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 18 Juni 1935. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen als volgt: Noordhollandsche muizen 9 cent en W%stlandsche muizen 10 cent per K.G. Aanvoer '45400 K.G. BROEK OP LANGENDIJK, 18 Juni '35. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 7900 K.G. Aardappelen: Schotsehe muizen 7—8.60, drielingen 7—8.30, kleine 4—4.90; 20200 K.G. Tomaten: A 8.409.50, B 9.309.70, C 7.70 8.30 en CC 4.10, per 100 K.G.; 4800 bos Wortelen 2.303.80 en 175 stuks Bloemkool 7.607.80 PURMEREND, 17 Juni 1935. „Afslag- vereeniging Beemster, Purmerend en Om streken". AardappelenSchotsehe muizen 2 302.55 per kist, 25 K G.; Slaboo- nen (dubb.) 6a.90—8.10 per kist, 15 K.G.; Snijboonen: Stam (smalle) 5.40— 6.60 per kist, 15 K.G.; Tuinboonen 2.20 2.65 per kist, 15 K.G.; Peulen 7.50— 12 per kist, 50 K.G.; Doperwten 5.50 8.50 per kist 50 K.G.; Roode Aalbessen 68 cent per KG.; Kruisbessen 2 per 100 K.G.Perziken 6 per 100 stuks; Blauw schokkers 21—27 per 100 KG.; Aard beien 29—44 cent per doosje (1 pond); Komkommers 2.60—7 per 100 stuks; Tomaten: A 16—17, C 14 per 100 st. Bloemkool 1.50—17 per 100 stuks; Spi nazie 26—64 cent, Postelein 4870 ct per kist, 6 K.G.; Sla 1—3.70 per 100 krop; Andijvie 10—43 cent per kist: Rabarber 1.804.20 per 100 bos; Wortelen 6 12.70 per 100 bos. ZAANDAM, 17 Juni 1935. Veilingver. „De Zaanstreek". Sla 30—70 cent en Andij vie 20—65 cent per kist; Peen 6'A12 ct. per bos; Pieterselie 2—5 cent en Selderie 3 —6 cent per bos; Bloemkool le s. 8—13 ct. en 2e s. IA—7 cent per stuk; Raapstelen A—2A cent per bos; Kersen 13—18 cent per pond; Sinaasappelen 2.304.30 per 100; Snijboonen 16—22 cent, Peulen 8A—9A cent per pond; Komkommers 5— per pond en Radijs 1— i cent per bos. BEVERWIJK, 19 Juni 1935. Asperge- markt. Per 100 bos werd Maandag betaald als volgt: wit le s. 20—30, 2e s. 11— 20; Blauw le s. 11—20, blauw 2e s. 68. TEXEL, 17 Juni 1935. Op de heden ge houden weekveemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 30 Schapen 9—17; 4 Paarden 80—180, 2 Koeien 120— 140; 9 Graskalveren 15*^35; 1 Pink 60; 7 Nuchtere kalveren 5—7. EIERENVEILING TEXEL. TEXEL, 17 Juni 1935. Op de heden ge houden eierenveilir.g waren in totaal 89594 stuk3 kipeieren aangevoerd, waarvan de prij zen als volgt: 58^-62 K G. per 100) 2.20 -ƒ 2.50, 62-64 2.40—2.60, 64—70 2.50—3, 5256 2—2.26. LAMMERENMARKT. TEXEL, 17 Jur„ 1935. Op de heden ge houden 5e groote lammerenmarkt waren in totaal 2412 lam-itren 4.506.50. Midden prijs j flnjs

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 3