Uiver door blikseminslag verongelukt? De „Koetilang" in 5'|2 dag van Batavia naar Amsterdam. 3BMaailand ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 18 JUN11835 Luchtvaart. Positieve conclusie van dr. P. G. J. Duker. - Volgens zijn oordeel een der grootste inslagcatastrophes, die ooit in de geschiedenis der luchtvaart hebben plaats gehad. Wat hans Martin en Scholte ervan vertellen. HET OMHOOG VAREN VAN DE „PAULA JEAN". Het schip gelicht. Aanslag op een 70-jarige. Dader schiet ook op de politie. SCHEVENINGEN EN DE ITALIAANSCH-ABESSYNSCHE VERZOENINGSCOMMISSIE. Gaat de bijeenkomst in Neder land wel door? DE KEURINGSDIENSTEN IN GEVAAR. Een adres van den Centr bond van Nederl. verbruikscoöpera ties. RIJKSMIDDELEN OVER MEI. Lichte stijging tegenover dezelf de maand in 1934. JACHT OP „DE ERWTENSOEP". Een vlucht in een roeiboot. WINKELIER TE ARNHEM MET REVOLVER BEDREIGD. Jeugdig Duitscher als verdachte aangehouden. NA EEN STORMACHTIGE NACHT IN VEILIGE HAVEN. Vliegtuigen op zoek naar den heer van Tijen. BELGISCHE KONINGSKINDEREN. Maandag te Noordwijk. GEDENKTEEKEN KONINGIN MOEDER. i In tegenstelling met het rapport van de Uiver-commissie, dat de mogelijkheid van blikseminslag slechts zijdelings aanroert, is dr. P. O. J. Duker, arte te Amsterdam, die van electro-technische vraagstukken in 't bijzonder het verschijnsel van bliksem en mo gelijke gevolgen daarvan een bijzondere studie gemaakt heeft en zich op dit gebied een naam heeft verworven, uit hem ter be schikking gesteld materiaal en schriftelijke gegevens tot de conclusie gekomen, dat de Uiver ten onder is gegaan door een der grootste 'blikseminslagcatastrophes, welke ooit voor zoover beschreven in de ge schiedenis der luchtvaart hebben plaats ge had. Deze mededeeling deed dr. Duker ons gistermiddag in een persconferentie, waarin het gesproken woord verduidelijkt werd door verwijzing van den deskundige naar brok stukken van onderdeelen van het veronge lukte vliegtuig, hem voor zijn onderzoek ter beschikking gesteld, alsmede naar foto's, van door hem ter zake verrichte proefne mingen, welk materiaal, ordelijk gerang schikt en van bijschriften voorzien, cup een tafel was tentoongesteld. Dr. Duker deelde mede, dat door hem met betrekking tot deze ramp aan de Uivercom- missie pathologisch-anatomische inlich tingen zijn gegeven, terwijl hij tevens de hem gestelde vraag of het mogelijk is, dat iemand, die door den bliksem is gedood, daarvan op het lichaam geen sporen heeft, bevestigend heeft beantwoord. Deskundige heeft voorts, na bestudeering van het rapport, dat van het Zondag na de ramp in het ziekenhuis te Bagdad gehouden pathologisch-anatomisch onderzoek is opge maakt en dat naar zijn oordeel uit medisch oogpunt goed gefundeerd was, de Uivercom- missie ofschoon deze dit niet had ver zocht in een uitvoerige schriftelijke uiteen zetting doen weten, dat z.i. van drie der bij de ramp betrokken slachtoffers aangetoond kan worden, dat zij door den bliksem getrof fen zijn. De reden, waarom de commissie op zijn conclusies niet nader is ingegaan, is deskundige niet bekend. Zijn indruk is, dat de commissie met haar rapport, dat deskun dige als onduidelijk en op een bepaald onder deel als onjuist kwalificeerde, meer den me- teorologischen kant is uitgegaan en minder den kant van het materiaal. Deskundige neemt op grond van zijn on derzoek in welk verband hij de hem ver leende medewerking door de K.L.M., die, zeide hij, niets heeft nagelaten om licht in deze zaak te brengen, ten zeerste prees aan, dat de bliksem door de antenne is inge slagen, met twee machtige vertakkingen op den vleugel. De tree als 't ware geponste gaten, die in den vleugel zijn aangetroffen, terwijl het alluminium daaromheen volko men schoon en vrij van brandsporen was, wijzen er z.i. op, dat de bliksem ook den vleugel doorboord heeft. Ook verdere letsels, aan het materiaal toegebracht, o.a. een gat in den voorkant van een alluminium sChakel- doosje, een vastgesmolten plafondlampje, het geschroeide noodluik, de gedeeltelijk ge smolten, ingehaalde roodkoperen sleep- antenne, al deze en ook andere feiten, zooals de letsels van de slachtoffers, wijzen op een buitengewoon heftigen blikseminslag. Het feit, dat het grootste gat in den bakboord vleugel 20 centimeter zuiver uitge- ponst was er zijn twee felle smeltplaatsen te zien en de stukken nergens te vinden waren, draagt z.i. mede tot het bewijs bij. - De bewering, dat de inzittenden van een metalen vliegtuig voor den bliksem net zoo veilig zijn als in een kooi van Faraday gaat volgens deskundige r.iet op, omdat in het onderhavige geval de antennedraden van het vliegtuig geïsoleerd naar binnen waren geleid en dus reeds hierom de theorie van de kooi van Faraday geen steek houdt. Nadrukkelijk wees deskundige erop, dat alle ampèrages, ook onderdeelen van ampè res, en voltages doodelijk kunnen zijn. De letsels der slachtoffers. Wat de letsels der slachtoffers betreft, verklaarde deskundige, dat ook voor hem vaststaat, dat bemanning en passagiers on middellijk dood zijn geweest. De woorden der piloten het onderzoek heeft dit uit gewezen kunnen niet door schoten uit een revolver of pistool veroorzaakt zijn; zij zijn, na hun onmiddellijken dood, beiden dicht bij den ontstanen benzinebrand geslingerd. Een lid der bemanning is op dertig meter afstand van het wrak gevonden; onder zijn ongeschonden pull-over is de huid sterk ge roosterd aangetroffen Van een der andere slachtoffers, die ook op dertig meter van het wrak gevonden werd, was een klein deel van den linkeram verbrand. Ook deze verschijn selen wijzen op een getroffen zijn door den bliksem, aldus deskundige. Dat de „Uiver", na door het hemelvuur te zijn getroffen, brandende is neergestort, wordt waarschijnlijk zoo deelde dr. Duker nog mede door het verhaal, dat een Irak- sche soldaat bij het wrak gedaan heeft aan de twee leden van de door de K. L. M. uitge zonden commissie van onderzoek. In ge broken Engelsch en met zijn handen spiraal vormige bewegingen makend, had de soldaat te kennen gegeven, dat hij gesproken had met Nomaden, die het vliegtuig brandend neer hadden zien komen. Een van de twee leden van de commissie van onderzoek had toen een lucifer aange stoken en deze, na er spiraalvormige bewe gingen mede te hebben gemaakt, op den grond laten vallen. De soldaat had daarop enthousiast geknikt, dat de ander hem be grepen had. Kort daarna heeft de Engelsche vlieger kapitein Stone bevestigd, dat hij over de heuvels westelijk van het wrak Nomaden had gezien, al leek dit onwaarschijnlijk, om dat er in dit gebied voor het vee niets te eten was. Het was tien minuten voor half zeven, toen gisteravond de sirene van de verkeers toren van Schiphol drie maal na elkaar loei de en te 18.26 precies stond de „Koetilang" op het platform voor het stationsgebouw stil. Hiermede had de Douglas D.C. 2 de eerste reis van Batavia naar Amsterdam vol gens het versnelde dienstrooster in 534 dag volbracht. Monter wuifden gezagvoerder Scholte en tweede piloot Schray, mecanicien Naber en de radio-telegrafist Pestman de wachtenden toe uit de cockpitt, waarvan men, zoodra de wielen den grond raakten, de oranje-blanje- bleu vlag had uitgestokenmonter en frisch stapten ook uit de cabine de vijf passagiers, een Nederlandsche dame, drie Engelschen en de heer Hans Martin, secretaris van de directie der K.L.M., die in Mei nog volgens het oude reisschema met de „Koetilang" de reis naar Indië had meegemaakt. Passagiers en bemanning werden begroet door verwanten en vrienden, maar voor deze bijzondere gelegenheid waren tevens aan wezig de heer Plesman, directeur der K.L.M., de heer Wurfbain, president van den Raad van Beheer der K.L.M., onderdirecteur Guil- lonard, de inspecteur van de Indië-lijn de heer Moes en tal van andere K.L.M. offi cials. De indrukken van Hans Martin. Toen de douaneformaliteiten achter den rug waren en de K.L.M.-familie zich in het restaurant rondom een lange tafel had ver zameld, vonden we den heer Martin bereid, ons het een en ander van zijn reis mede te deelen. En aangezien deze trip naar Indië geen vacantie-, maar een dienstreis was, vroegen we in de eerste plaats naar het doe! van deze reis. „Wel", verklaarde de heer Martin, „in geen 5 jaar was ik de route langs geweest en dus moest noodig eens worden nagegaan, hoe alles werkte. Zoowel wat betreft de organisa tie,de gronddienst, de accomodatie langs de route voor de passagiers, de machines zelf enz. En het tijdstip voor heen en terugreis was zoo gekozen, dat ik op den heenweg met de „Koetilang'' nog de Zuidelijke route via Maastricht—Rome kon volgen, die in de winterdienst gevlogen wordt. En bovendien kon ik een proef nemen met den versnelden dienst, dien ik voor het eerst meemaakte. Dat de proef als geslaagd kan worden be schouwd, bleek wel uit het opgetogen relaas van den heer Martin, die de versnelde reis minder vermoeiend acht dan de vroegere lan gere reisduur. Nu immers vertrekt men be houdens een enkele uitzondering, bijna elke morgen omstreeks 7 uur, terwijl men in den namiddag zoo goed als nooit na 5 uur op de plaats van bestemming is. Wie dat wil, kan dus de verblijfplaats voor een nacht op zijn gemak bezichtigen. Voor het eerst is men er dit jaar toe over gegaan, in de dienstregeling de tijden van vertrek en aankomst der vliegtuigen op te nemen. Met trots vertelde de heer Martin dat de „Koetilang" bijna overal hoogstens enkele minuten te laat, doch meestal eenige minuten te vroeg dan in de dienstregeling stond, arriveerde. Het voordeel hiervan was o.a., dat men dan met de aankomst van de toestellen rekening kon houden en zorgen, dat de post gereed stond. De grondorganisatie bleek weinig of niets te wenschen over te laten. De radiodiensten voldeden, dank zij ook de Ned. Seintoestel- len Fabriek, die voor de vliegtuigen een uit muntende zender en ontvanger had gebouwd, de vliegvelden langs de route waren ook voor de Douglas-toestellen goed, en de accomo datie voor de passagiers werd steeds beter Deze hadden te Jodphur de beschikking over een paleis van een hotel, overal elders waren de hotels eveneens uitmuntend, een te Bag dad, tot dusver het eenige zwakke punt op dit gebied, was juist een prachtig modern hotel geopend. De „Koetilang" was de eerste Douglas op de Indië-route en overal was de belangstel- ling en bewondering voor het «jestel zeer groot, zoowel uit officieele als uit luchtvaart kringen. De inspecteur van de luchtvaart in Palestina, Gumbley, was expres naar Ghaza gekomen om mee te vliegen naar Bagdad. Ook de passagiers, zoowel zij dit nog nooi-, als zij, die het grootst mogelijke comfort bood, zoowel wat stabiliteit als ventilatie en verwarming betrof, en de gemakkelijke stoe len, waarin men geheel languit kan liggen, hadden de passagiers er menigmaal toe ver lokt, een uiltje te knappen. Het grootste voor deel van de cabine der Douglas-vliegtuigen, wat de menschen frisch en onvermoeid houdt, achtte de heer Martin echter het feit, dat het geluid der motoren zoodanig gedempt wordt; dat men er nauwelijks last van heeft en op normalen toon kan praten. „En stelt U voor zegt de heer Martin, „verleden jaar deden we er nog acht dagen over, en nu Vanmorgen keek ik nog uit mijn hotelkamer in Athene naar de Griek- scne bergen en moest me in mijn arm knijpen, om te begrijpen, dat ik vanmiddag al weer op Schipnol zou zitten, terwijl ik eergister- ochtend nog te Jodphur, in het hartje van Indië wandelde". We vroegen nog iets over de vliegeigen- schappen van de Douglas, doch hierop ant woordde de heer Martin „Ik beoordeel de reis uitsluitend van com mercieel standpunt. Op technisch gebied ben ik een leek, maar vraag dit Scholte". Piloot Scholte over de Douglas- toestellen. En Scholte, de gezagvoerder van de Koeti lang, antwoordde op onze vraag, hoe het vliegen' met de Douglas hem bevallen was, met een ondiplomatiek wóórd, dat vrij ver taald hierop neer komt: „reusachtig!'' Natuurlijk had Scholte nog geen kennis kunen nemen van het dezer dagen gepubli ceerde „Uiver-rapport", wist hij zelfs nog niet, dat het gepubliceerd was, en dus vroe gen wij hem, dat hij dacht van de vliegeigen- schappen van de Douglas vooral bij slecht weer. Zijn oordeel luidde in elk opzicht gunstig Hij zelf had op deze reis midden door een zwarre moesson gevlogen. Hij achtte daarbij de Douglas D.C. 2 in elk opzicht absoluut een verbetering. Door de groote stijgkrachi, waardoor men juist 3.000 a 4.000 meter hoogte met het beste rendement vliegt, kan men over menige bui heen vliegen, waar men anders doorheen moet. En is dit toch het ge val, dan is men erdoor de groote snelheid ook eerder doorheen. Over de bestuursbaar- heid was Scholte uitermate tevreden. Zelfs in zware remousse had hij het voetenstuur bijna niet behoeven te gebruiken. In de cockpitt had men alles, wat men noodig had bij de hand, en op de juiste plaats.- En het landen werd buitengewoon vergemakkelijkt door de remklappen, waardoor men, ondanks de hooge vliegsnelheid, slechte een matige lan dingssnelheid kreeg. Of het versnelde reisschema voor de be manning niet vermoeiend was In tegendeel, verzekerde Scholte. De reis in acht of negen dagen was vermoeiender. Men vloog nu in 534 dag 55 vlieguren, dus slechts 10 uur per dag. Bovendien maakte men, door de grootere snelheid, reeds om de 234 uur een tusschenlanding. Het langste ononderbroken traject duurde, ondanks regen en tegenwind 4 uur 20 minuten. Het was een traject Alla- habadJodphur, waarover de oude machines ongeveer 7 34 uur vlogen. En met de Douglas kan je in de afmattendste ritten zoo hoog gaan vliegen, dat-je het in je tropenpakje koud kreeg en de verwarming moest aanzet ten. Daarbij kwam, dat zelfs, in de cockpitt het gedaver der motoren slechte gedempt werd gehoord, en dit alles hield de beman ning frisch en maakte deze versnelde reis minder vermoeiend dan die volgens het oude reischema. Neen, Scholte was een geestdriftig voorstan der van dezen versnelden dienst en van de Douglas-machines. Het was ruim zeven uur, toen de drie En gelsche passagiers, een uit Jodphur en 2 uit Calcutta, afscheid van Scholte kwamen nemen, want te 7.10 uur vertrok de K.L.M.- machine naar Londen. Eergisteren stonden zijnog in het hartje van West-Indië. van avond waarschijnlijk reeds op Piccadilly of ergens anders in de Britsche hoofdstad. En opnieuw vragen wij ons af, wie precies de grens zal afbakenen tusschen de fantasie van het sprookje en de nuchtere zakelijkheid van organisatievermogen en moderne tech niek. ONZE POSTVLUCHTEN. De „Koetilang" (thuisreis) is gisteren om 18.26 uur op. Schiphol geland. De „Oeverzwaluw" (uitreis) en de „Nach tegaal'' (uitreis) en de „Maraboe" (thuisreis) zijn gisteren in Jodhpur aangekomen. Het Belgische sleepschip „Paula Jean", dat op de Middelplaat is omhoog gevaren en gebroken, is 'door de drijvende bok „Ade laar" gelicht en geborgen. Onmiddellijk, na dat de bok te Terneuzen in den afgeloopen nacht was gearriveerd, werd met de ber gingspogingen een aanvang gemaakt. Daar het schip nogal hoog zat leverde een en an der groote moeilijkheden op. Het schip is de haven binnengebracht en op het slik aan den grond gezet. Het bin nengestroomde water en de lading zullen worden verwijderd, waarna het lek voorloo- pig zal worden gedicht. Daarna zal het schip naar een scheepswerf vertrekken voor het ondergaan der noodige reparaties. TAAK DER VOOGDIJRADEN. Het lot van ongehuwde moeders en haar kinderen. In de Maandag te Utrecht in het Jaar beursgebouw gehouden vergadering van de Nederlandsche Federatie van Instellingen voor de ongehuwde Moeder en haar Kind (F.I.O.M.) is aan de orde gesteld een be spreking over, „De taak van den Voogdij raad ten aanzien van de ongehuwde moeder en het natuurlijke kind". Die taak is drieledig, n.1.: Het bevordereen van de erkenning van en voogdijregeling over natuurlijke kinderen. Het bevorderen van maatregelen van kin derbescherming ten aanzien van de minder jarige ongehuwde moeder. Het vooronderzoek en eventueele bemidde ling in vaderschapszaken. Drie prae-adviezen waren uitgebracht. Mej. mr. M. Hugenholtz zegt in haar con clusies o.a.: De natuurlijke band tusschen moeder en kind stelt de ongehuwde moeder verantwoor delijk voor de opvoeding en de verzorging van haar kind, al eischt onze wet uitdrukke lijke erkenning. Deze wetsbepaling zou moe ten vervallen. Deze wetsbepaling zou moeten vervallen. Zoolang zij echter bestaat, moet worden getracht de ongehuwde moeder tot erkenning te bewgen en zooveel mogelijk den band tusschen moeder en kind te versterken. Indien de ongehuwde moeder zelf niet voor deu itoefening der voogdij over haar kind in aanmerking komt, is het gewenscht niet aan pleegouders, maar aan een voogdijvereeni- nde voogdij over een natuurlijk kind op •agen. De voogdijraden kunnen, door maatregelen van kinderbescherming ten aanzien van de minderjarige ongehuwde moeder te bevorde ren, trachten haar aan verkeerden invloed van ouders of voogden te onttrekken; in het bijzonder, indien deze haar tot afstand van haar kind dwingen of beïnvloeden. Mr. A. Hilbingh Prins zegt o.m.: Het is noodzakelijk, dat reeds van het oogenblik, dat de zwangerschap is geconstateerd, objectieve personen aan de a.s. ongehuwde moeder hulp en bijstand ook op juridisch gebied, verlee- nen. In het algemeen zullen deze personen worden gevonden in de besturen der vereeni- gingen, die zich de zorg voor moeder en kind aantrekken. Het is noodzakelijk, dat de voorbereiding en doorvoering der vaderschapsprocedure ge schiedt door deskundigen. Zoolang nog niet de vereenigingen, die opkomen voor de belangen der ongehuwde moeders en hare kinderen, volledig de in structie der vaderschapszaken kunnen over nemen, is bemoeiing der voogdijraden onont beerlijk. Ten aanzien van de z.g. adoptie van En- gelsce kinderen door Nederlanasche pleeg ouders zegt mr. H. M. L. H. Sark o.a., dat de vereeniging het initiatief zou kunnen nemen om maatregelen te bevorderen, die den stroom van pleegkinderen naar Nederland kunnén keeren, alsmede om inlichtingen in te winnen, aangaande de kinderen, die thans in Nederland verblijven. Gisteravond heeft te Apeldoorn een revolveraanslag plaats gehad, waarbij een zeventigjarige man ern stig is gewond. Te ongeveer acht uur in den avond ver voegde zich aan het huis van den ruim ze ventigjarigen K. W. Hoffschlag aan den Vlijtschen weg een zekere G. J. van Brug gen, koopman te Apeldoorn, die de 27-jarige mej. A. van Wijnbergen, huishoudster bij Hoffschlag, wenschte te spreken. Mej. van Wijnbergen was vroeger huishoudster bij den ongeveer 40-jarigen koopman geweest en gedurende dien tijd heeft tusschen beiden een verhouding bestaan. Waar de koopman klaarblijkelijk onder den invloed van sterken drank verkeerde, wilde de huishoudster zich niet vertoonen en de heer Hoffschlag deelde den onwelko- men bezoeker dan ook aan de buitendeur mede, dat men niet van zijn aanwezigheid gediend was. De man ontstak hierop in woe de, drong het huis binnen en loste een revol verschot op den ouden heer, die in de borst getroffen werd en ineenzakte. De huishoud ster vluchtte naar de buren, die in samen werking met de politie den dader achter volgden. Deze zag gedurende de jacht kans, zijn aanvankelijk weggeworpen revolver weer op te rapen en loste een schot op een der agen ten, evenwel zonder te treffen. Tenslotte wist de politie hem te overmeesteren, waarna hij naar het politiebureau is overgebracht. De zeventigjarige is, nadat buren hem de eerste hulp hadden verleend, per auto ver voerd naar het algemeen ziekenhuis. Zijn toestand is zeer ernstig. Sinds het korte bericht uit Milaan, dat de Italiaansch-Abessynische verzoe ningscommissie haar werkzaamheden had geschorst, ifie't het voornemen ze op 29 dezer te Scheveningen voort te zetten, heeft men niets meer van bedoeld voor nemen vernomen. Op Scheveningen heeft men nog steeds geen bestelling van kamers of iets der gelijks. ontvangen en ook elders is er niets meer van de voorgenomen samen komst gebleken. Nadien is er het een en ander gebeurd, waardoor het niet onmogelijk is gewor den, dat de heele samenkomst niet door gaat. En wij hebben ook reeds de veron derstelling hooren uitspreken, dat men de nadere bijeenkomst te Scheveningen maar genoemd heeft om met fatsoen een eind te maken aan de besprekingen, zon der dat er gezegd behoefde te worden, dat deze geen succes gehad hadden. De Centrale bond van Ned. verbruiks coöperaties te 's-Gravenhage heeft tot de Tweede Kamer een uitvoerigen brief gericht, waarin, in opdracht van de 142 bij hem aangesloten verbruikscoöpera ties, er bij de Kamer op wordt aange drongen, geen medewerking te verlee- nen aan de door de regeering voorge stelde bezuinigingsmaatregelen, voor zoover die zullen leiden tot opheffing van de keuringsdiensten. Het bondsbestuur wijst er in zijn adres op, dat in de tegenwoordige tijden, nu veel bedrijven in consumptie-artikelen met verlies werken of lijden onder een sterke winstderving, bij opheffin„ van de keuringsdiensten maar al te zeer te vreezen is, dat velen den drang om door vervalsching van eet- en drinkwaren hun bedrijven nog eenigszins loonend te maken, niet zullen kunnen weerstaan. Adr. verwijt de regeering, dat zij na verscheidene maatregelen genomen te hebben, die tot belangrijke verhootring van prijzen van dagclijksche ievensmid- de.en hebben geleid, thans ook nog de verbruikers wil blootstellen aan al lei lei te verwachten vervalschingen van eet en drinkwaren. Ook in verband met de slechte tijden, nu ondervoeding de Nederlandsche be volking in toenemende mate bedreigt, aldus het adres, zijn voorstellen a's de hiergenoemde moreel niet te verant woorden. De opbrengst der Rijksmiddelen over Mei geeft een lichte stijging te zien tegenover Mei 1934, namelijk van 30.3 tot 30.5 millioen, doch deze opbrengst bleef ruim 2.6 millioen beneden één twaalfde der ra ming. In totaal bedraagt over de eerste vijf maanden van 1935 de opbrengst 150.5 millioen, of circa 15.3 millioen minder dan een evenredig deel dér raming. Voor de kohierbelastingen was ultimo Mei in totaal 39.474.080 op kohier ge bracht, tegen 41.224.02? op denzelfden datum in 1934. Gisteren wilde de Bossche politie een per soon, bijgenaamd „de Erwtensoep", wonen de op een woonschip op den Dommel, die nog iets met de politie te vereffenen had, ar resteeren. De jongeman ontsnapte in een roeiboot, die langs het woonschip lag en roeide weg, op den kant begeleid door de politie met haar rijwielen. Het publiek toon de groote belangstelling voor deze jacht. De jongeman zette koers naar de Engelsche Dieze, terwijl politieversterking hem nu ook in die andere richting volgde. Toen hij ein* delijk aan wal ging, wist hij nogmaals aan dé politie te ontkomen en vluchtte het veld in, waarheen de politie hem enkele waar schuwingsschoten achterna zond De jonge, man gaf zich toen over en werd onder gelei de van honderden nieuwsgierigen naar het politiebureau gebracht. In den afgeloopen nacht is in een winkel in de Rijnstraat te Arnhem een overval met berooving gepleegd. De zoon van den win kelier werd des nachts wakker door gestom mel in de kamer. Toen bij opkeek zag hij een man, die hem met een revolver in de hand dreigde. De man vroeg waar het geld Was en waar zich de sleutels van de winkeldeur bevonden. De zoon verklaarde dit niet te weten. De man bond hem toen de handen op den rug en de indringer gaf hem te ken nen dat hij zich gedurende ten minste vijf minuten kalm moest houden. Toen verdween hij. De jongeman slaagde er in zijn handen los te wringen en waarschuwde terstond zijn vader. Bij onderzoek bleek, dat het in den winkel aanwezige geld was verdwenen, De politie werd daarop gewaarschuwd en in de Rijnstraat heeft een surveilleerende agent van politie een 18-jarigen Duitscher, af komstig uit Saarbrücken, aangehouden. Hij was in het bezit van een met scherp geladen revolver en van een bedrag van 36, het be drag dat in den winkel werd vermist. In den loop van gisterochtend maakten familieleden en vrienden zich ernstig onge rust omtrent het lot van den bekenden sport vlieger den heer J. van Tijen, thans verbon den aan de afdeeling luchtvaart van de Stoomvaart Maatschappij Nederland speciaal belast met de bestudeering van de lucht schipverbinding op Indië, die Zondagochtend met een vriend, den heer Van Doesburg, was uitgevaren op het IJselmeer met het te Mui den liggende, jacht Aagot, een scherpzeilend jacht van circa 11 meter lengte met 60 vier kante meter zeil. Het lag in het voornemen van de beide zeilers tegen den avond weer te Muiden te rug te zijn, zoodat het begrijpelijk was, dat men, vooral met het oog op het stormachtig weer, zich ernstig ongerust maakte toen men gisteren tegen den middag nog niets van hen gehoord had. Ook de vele vrienden van den heer Van Tijen in de luchtvaartwe reld deelden deze ongerustheid, zoodat tegen den middag eenige militaire vliegers van De Mok boven het IJselmeer gingen zoeken, ter wijl de K.L.M.-Vliegers, die op hun lijn diensten boven het IJselmeer passeerden, op dracht kregen naar. het jacht uit te zien en de heer Van Nijenhof, de bekende sportvlie ger van de Amsterdamsche Aero Club en in structeur van de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegtuigen, zich gereed maakte om eveneens te gaan zoeken. Zoo ver hoefde het echter niet te komen, want tegen half drie kwam de Aagot behouden en wel de haven van Muiden binnen. De beide opvarenden bevonden zich in den besten welstand, had den gisteravond met het oog op het slechte wer besloten niet naar Muiden terug te kee ren, zonder dat zij gelegenheid hadden ge had hun verwanten hiervan op de hoogte te stellen. Naar wordt vernomen worden de Bel gische koningskinderen, dfe gelijk reeds ec-'der gemeld, enkele maanden in Noordwijk zullen komen logeeren ten einde de Nederlandsche taal te leeren, volgende week Maandag verwacht ten huize van burgemeester Van de Mortel t' Noordwijk-Binnen. Thans is besloten, het gedenktoeken voor wijlen H. M. de Koningin-Moeder te Wassenaar te plaatsen in het park „De Kievit" voor het Rosarium.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9