De verbetering van de Maas. Spoct Bij Examens Het K. L. M. ambulance- vliegtuig. Een middeleeuwsche toestand gaat verdwijnen. DE BEERSCHE OVERLAAT. Stand van het wefk. DE WEEK VAN ASSEN. T.T.-RACES OP HET EILAND MAN. Wederom een doodelijk ongeluk. INTERNATIONALE WEDSTRIJD TE ROTTERDAM. Rie Mastenbroek wint maar net van Nida Senff. POSTDUIVEN-VEREENIGING „STEEDS IN SPANNING". POSTDUIVEN-VEREENIGING „ALCMARIA VICTRIX". Prinses Juliana reikt de Florence Nightingale Medaille aan zuster Westerhof uit. Rede van prinses Juliana. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. VLIEGWIEL UIT ELKAAR GESPRONGEN. Ongeluk op de Roermondsche kermis. Wanneer gij juist vandaag iets nieuws hebt aangekregen Waarom dan toch dit nieuws tot Zaterdag verzwegen? (Van onsen In het Noorden van Noordbrabant ligt, ongeveer evenwijdig met de Maas, een breede strook land van ongeveer 20.000 hectares, die niet bebouwd mag worden. Daarover stroomt in den winter het water van de Maas, dat over de overlaat bij Beers (ten Oosten van Grave) de rivier bij hoogen waterstand ver laat om zich een weg over deze lange landen te zoeken en verderop in de beneden-Maas weer in de rivierbedding te komen. Als er ooit een toestand terecht „middeleeuwsch" wordt genoemd, dan is het hier. Toen om streeks het einde van de twaalfde eeuw de Maas bedijkt werd, liet men boven Grave een stuk onbedijkt, om het water, dat bij grooten aanvoer verderop wegens de velek ronkelingen der rivier en het geringe verval niet ver werkt zou kunnen worden, gelegenheid te geven en anderen weg te zoeken. Sindsdien is dat zoo gebleven, al heeft men een enkele maal de Beersche overlaat wat verhoogd, zoodat thans bij een waterstand te Grave van 10.87 meter boven N.A.P. het water er over heen begint te stroomen. Jaar op jaar, als de regens de Maas doen zwellen, staat hier het land onder water, waardoor vaak het verkeer over den rijksweg Den BoschNijmegen is gestremd en dé ontwikkeling van deze streek ten zeerste wordt belemmerd. Uitsluitend verhooging van den overlaat kan geen oplossing brengen, daar dan de lager gelegen dijken van de Maas het bij hoogen waterstand te kwaad zullen krijgen. Zulk een verhooging moet dus worden voorafgegaan door een zooda nige verruiming van de rivier, dat deze bin nen de bandijken in staat zal zijn, de maxi mum hoeveelheid opperwater, die door de Lim burgsche Maas wordt aangevoerd, ook be neden Grave af te voeren. Daaraan is de rijkswaterstaat nu bezig, volgens een plan van dr. ir. C. W. Lely, den te vroeg gestor ven zoon van den vroegeren minister Lely, die in 1926 binnen vijf maanden hierover een rapport heeft samengesteld. Het plan omvat verkorting der rivier door afsnijding van bochten, verbreeding en ver dieping van het zomerbad en verbetering van het winterbed. Daardoor zal het afvoerver- mogen met ongeveer 7'5 worden vergroot zoodat de Beersche overlaat kan worden op geheven. Op bijgaand kaartje zijn de ont worpen afsnijdingen aangegeven, waaruit men kan zien, dat de grillige loop van de Maas eenigszins wordt vereenvoudigd: de verkorting bedraagt ongeveer 1 /3 van het be- reisredacteur). staande zomerbed. De meeste afsnijdingen komen binnen de dijken te liggen, slechts op twee plaatsen (bij Keent en bij Alem) gaat men door het land. Daar worden dus nieuwe dijken gemaakt. De afsnijding bij Alem is dezer dagen gereed gekomen, waarmede de eerste belang rijke verkorting is tot stand gebracht. Zoo werktm en langzaam op naar de stuw bij Grave; men schat, dat nog ongveer vijf jaren mvt de werkzaamheden gemoeid zijn. Daarbij is inbegrepen de bouw van een stuw bij Litli in een nieuw te graven riviergedeelte en ver grooting van de stuw bij Grave, waardoor de rivier steeds bevaarbaar zal zijn met schepen van 600 a 1000 ton. Voor de scheepvaart worden bij de stuwen schutsluizen gebouwd, zulk een schutsluis is al gereed gekomen in een nieuwe verbinding tusschen de Maas en de Waal ten Westen van Maren, ter ver vanging van de oude daarnaast gelegen sluis bij fort Sint Andries, die wegens de te hooge ligging der sluisdrempels een gedeelte van het jaar niet bruikbaar was. Alem ligt nu op een eiland, doch dat zal niet lang duren. Dwars door de oude rivier arm wordt een afsluitdijk gemaakt, die het dorpje met den Bommelerwaard zal verbin den. Over de nieuwe rivier vaart een motor veerpont, om de oude relaties met het Bra- bantsche land in stand te houden. Het stroombed in dit nieuwe gedeelte heeft een breedte van ongeveer 110 meter. Op deze breedte zal de geheele Maas worden gebracht ook de stukken die gehandhaafd blijven en die nu slechts een stroombed hebben van 60 a 70 meter breed. Er moet dus heel wat grond worden verzet. Dr. Lely schatte het op ongeveer 32 millioen kubieke meter, die ge deeltelijk voor dichting van de afgesneden rivierarmen worden gebruikt, gedeeltelijk ook voor den aanleg van nieuwe dijken.1 Aan de stuw bij Lith wordt hard gewerkt. Zij moet in het aanstaande voorjaar'in ge bruik genomen worden, tegelijk met de nieu we doorgraving; de schutsluis is al gereed Ook de afsnijding bij Alfen is tot stand ge komen. Bij Megen is men bezig met de op hooging van terreinen, die schade zouden ondervinden van de opstuwing van het water na de in dienst stelling van de stuw bij Lith. Deze grondwerken worden uitgevoerd door werkloozen ten getale van 1400 tot 1800 en afkomstig uit verschillende plaatsen, o.a Utrecht, Dordrecht en Wageningen. De Maasverbetering zal nog jaren lang werk kunnen verschaffen. Motoren. Zaterdag 6 Juli worden de motorraces op het circuit van Drente verreden, de „Groote Prijs van Nederland1", die één der zeven „classic events" van den internationalen wedstrijdkalender is. De races nemen dien geheelen dag in be slag, maar wat daaraan vooraf gaat, ver vult gedurende een gansche week het anders zoo stille Assen met een cosmopolitische be drijvigheid. Maandags vertoonen zich de eerste symp tomen van de groote gebeurtenis: dan komen de zware tankwagens der benzine- en olie maatschappijen de stad binnen rijden, weldra gevolgd door een uitgebreiden staf van per soneel in automobielen. Overal door de straten ziet men die auto's met de bekende opschriften Texaco, Shell of Standard A.P.C. Dinsdag een nieuwe invasie dan ver toonen zich de vrachtwagens der buiten landsche fabrieken, waarin de renmotoren vervoerd worden. Bestoft en bemodderd van de vaak verre reis zien zij er uit en telkens houden de bestuurders stil om naar den weg te vragen, in allerlei vreemde talen, waarop de Asser bevolking in den loop der jaren geleerd heeft te antwoorden: „Right on en twoest street links" begrijpt zelfs een Zweed, die naar de boerderij van Jansen vraagt. De monteurs komen met de vrachtwagens mee, maar renners en ingenieurs reizen vlug ger in snelle luxe auto's, al komen zij ge woonlijk ook een paar uur later in Assen aan. Daar vinden zij dan elkander weder; iedere fabrieksploeg op de afgesproken plaats. De Belgen, Duitschers en Zweden geven de voorkeur aan de rustige omgeving van een boerderij, waar zij reeds maanden te voren een schuur hebben afgehuurd1, die als werkplaats wordt ingericht. De Engelschen huren meestal in de stad een garage af, omdat zij per boot en per trein reizen en dus niet over de auto's be schikken, die voor de andere buitenlanders steeds gereed staan om ze op en neer van de stad naar de boerderij te vervoeren. Op het circuit is het dien dag nog vrij stil, dat wil zeggen, er wordt nog geen motorgedaver gehoord en het geluid der hamerslagen der timmerlieden, die ijverig aan tribunes, rennerskwartieren en wegaf- zetting werken, verliest zich in de uitge strekte heidevlakte, 's Avonds leeft het inter nationalisme in Assen op. De in den loop van den dag aangekomen buitenlanders slen teren door de straten, groepjes vreemdelin gen zitten in de café's en vinden daar contact met de benzine- en oliemenschen, oude be kenden van vorige jaren. Ook de bevolking van Assen kent velen dezer buitenlandsche renners en wijst ze elkaar met name aan. Woensdag beginnen de eerste verschijnse len der naderende wedstrijdkoorts zich in Assen te vertoonen. Op het circuit is het levendig, de renners, die de vorige dag ge komen zijn rijden er rond, terwijl op het middenterrein in babylonische spraakver warring Hollandsche benzinemenschen en buitenlandsche monteurs van gedachten wisselen. Inmiddels komen in de stad de laatste buitenlanders en vrijwel tegelijkertijd alle Hollandsche renners aan, die allen hun vooraf besproken kwartieren opzoeken. Ook beginnen zich nu de eerste belang stellenden te vertoonen, rasechte motorlief hebbers, die een deel van hunne vacantie aan de „week van Assen" geven, sportjour nalisten uit alle landen, importeurs van mer ken, die bij den wedstrijd vertegenwoordigd zijn, een bont gezelschap, waarvan ieder een ieder kent van ontmoetingen op alle ren banen van Europa. 's Avonds verschijnen ook de officials, wedstrijdcommissarissen, clubvertegenwoor digers, die bij de races en ook bij de training één of andere functie te vervullen hebben. Want Donderdag begint de officieele trai ning, dat wil zeggen dan is het circuit des morgens en des middags gedurende enkele uren voor alle verkeer gesloten. Hierin zal dit jaar voor het eerst eenige wijziging ko men, omdat nu voor het eerst ook reeds op Woensdag getraind zal worden. Deze maatregel is genomen met het oog op de veiligheid van de rijders, die thans verplicht zijn ieder minsten tien trainingsronden te rijden. Gedurende die trainingsuren is Assen weer het stille stadje van altijd, ieder, die van ver of van nabij maar iets met de wed strijden te maken heeft, al is het slechts als belangstellend toeschouwer, bevindt zich langs het circuit waarover de renners dave ren. Telkens schiet er een in vo'le vaart voor bij, soms twee of drie of vier achter elkaar; in de boxes zitten de helpers met chrono meters gewapend, de rondetijden op te nemen en een vage indruk omtrent de kansen der verschillende deelnemers begint zich reeds te vestigen. Heel zuiver is die indruk niet, want de renners weten drommels goed, dat zij ook door de helpers hunner concurrenten beloerd worden en geven nooit hun volle kracht. Af en toe stapt een rijder af en al de monteurs van zijn fabriek storten zich oo de machine. Dan wordt er gefluisterd met den ingenieur, bougies worden verwisseld, een carburateur wordt uit elkaar genomen, remmen bijgesteld, wat er eigenlijk precies gebeurt, ziet niemand en eenige oogenblikken later begeeft de rijder zich weer op het circuit en snelt weg, angstig nagestaard door den geheelen fabrieksploeg, die tevreden glimlacht als hij een ronde voorbij, davert zonder stil te houden. Ge woonlijk echter stapt hij na de eerste ronde weer af en wordt er opnieuw aan zijne machine gewerkt en dat herhaalt zich totdat eindelijk de fout gevonden blijkt te zijn en de renner over het circuit snelt, vele ronden achter elkaar. Dan glijdt over de gezichten van al zijn helpers een glans van voldaan heid, die goud waard is om aan te zien. Vrijdagmorgen herhalen zich dezelfde tafe- reelen als den vorigen dag. Alleen is er reeds veel meer publiek aanwezig en alles gaat veel zenuwachtiger toe. Er heerscht een merk bare onrust in vele kampen. Het zijn immers de laatste trainingsuren, het laatste proef stoomen vóór den grooten slag. 's Middags heeft de keuring der machines plaats, een strenge keuring, waarbij iedere machine, die niet alle waarborgen van veiligheid geeft, onherroepelijk geweigerd wordt. Den ge heelen middag neemt dit uiterst zorgvuldige onderzoek in beslag, dat door tallooze be langstellenden met aandacht gevolgd wordt omdat daar heel veel te leeren valt. En als dan na afloop allen weer naar Assen terug- keeren, dan kent men de stad niet terug. Uit het stille provinciestadie is een wereldstad geworden, waar een volle menschenmenigte onafgebroken door de straten golft. De stroom der bezoekers is begonnen te vloeien, per auto, per motor of per autobus komen zij aanrijden en vullen de straten, de café's en restaurants. Zelfs buiten de stad, op de heide, waar het circuit zich omheen slingert, heerscht een roezemoerige bedrijvigheid. Velen kampeeren er in meegebrachte ten ten en tot laat in den avond klinkt daar mu ziek en zang. Den geheelen avond door ko men steeds nieuwe bezoekers de stad binnen rijden, de stroom houdt geen oogenblik op en zelfs de nacht brengt geen rust. In de na burige plaatsen Meppel en Zwolle is nacht vergunning en alle café's en vele zaken blijven open. De reizigers op weg naar As sen houden er stil, er wordt gegeten, ge dronken en gedanst op straat, waarna de reis naar Assen vervolgd wordt. En dan komt de Zaterdagmorgen! Om half tien beginnen de races, maar wie om zeven uur het circuit rondrijdt ziet, voor al op de goedkoope rangen reeds honderden toeschouwers, die hun plaatsen ingenomen hebben, velen nog gehuld in dekens, waarin zij den nacht doorbrachten. De stroom naar Assen blijft vloeien, maar houdt niet meer stil in de stad doch vloeit door naar het circuit. Extra-treinen brengen heele bezen dingen tegelijk aan. De duizenden, die den nacht in de stad doorbrachten in hotels of bij particulieren, die voor die dagen kamers verhuren, zijn reeds vroeg ter been en de al- gemeene uittocht uit de stad naar het circuit neemt een aanvang. Om een uur of negen lijkt Assen uitgestorven en als om half tien de startvlag daalt, dan zitten al die tienduizen den op hunne plaatsen. Laatkomers zijn er bijna niet. Dat is een van de vele merk waardigheden uit „de week van Assen", die zich ieder jaar op precies dezelfde wijze her haalt. Mr. P. H, L. LAMBERTS HURRELBRINCK. Men seint uit Londen: Bij de gisteren voortgezette T. T. races op het eiland Man is helaas wederom een ongeluk met doodelij- ken afloop gebeurd. De Engelsch- man Pirie deed een ernstigen val, waarbij hij levensgevaarlijk ge wond werd. In het ziekenhuis is de motorrijder korten tijd later over leden. Gisteren werd de race gehouden voor lich te motoren van de 250 ccm klasse over een afstand van 424.9 K.M., waarbij het traject van 60.7 K.M., dus zevenmaal moest wor den afgelegd. Het weer was buitengewoon ongunstig. De taak van de rijders werd uiter mate bemoeilijkt door een dichten mist en 'n fijne motregen, waardoor het zicht slechts twintig meter bedroeg. Voor de eerste maal werd in dezen wed strijd door 'n buitenlandsch motorrijwiel de overwinning behaald. Het was de Italiaan- sche Guzzi-motor, bereden door den beken den Engelschman Stanley Woods, die een prachtigen wedstrijd reed en na voortdurend de leiding te hebben gehad eerste werd in den tijd van 3 uur 41 min. 29 sec., hetgeen neer komt op een gemiddelde uursnelheid van 114.85 K.M. Woods bleef hierbij, ondanks de slechte weersomstandigheden, slechts zes seconden boven het bestaande record! In de tweede ronde verbeterde hij het ronderecord en bracht dit op 119.25 K.M. Meteen aan zienlijk verschil bezetten Tyrell Smith (Enge land) en Nott (Engeland), beiden oip Rud- ge de volgende plaatsen. De tijd van Smith bedroeg 3 uur 44 min. 17 sec. (gem. uur snelheid 113.7 K.M.) Zwemmen. In het oostelijk zwembad te Rotterdam hebben gisteravond zeer bijzondere invitatie wedstrijden plaats gevonden met een inter nationaal tintje voor de deelneming van ver schillende Engelsche beroemdheden vooral op springgebied. Op de 400 M. rugzwemmen toonde ons de Engelsche kampioen Norman Wainwright zijn groote kracht. Hij speelde met zijn Nederlandsche concurrenten en daar wa ren toch flinke zwemmers bij en won ten slotte haast met een hééle baan voorsprong. De Engelschman bleek er zulk een haast ach tergezet te hebben, dat hij het Engelsche record en tevens natuurlijk ook het Ned. record zeer behoorlijk verbeterd had. Hulde. Het Engelsche volkslied weerklonk te zijner eere. Ook de dames zwommen zeer snel op de 100 M. rug. Mej. Mastenbroek (O.D.Z.) kon het maar juist halen tegen haar sportzuster Nida Senff (A.D.Z.) Beider tijden waren voortreffelijk. De estafettes vielen ten deel onderscheiden lijk aan de O.D.Z. (Wisselslag-estafette 3 X 50 M.) en aan Zian (5 X 50 M. vrije slag). Een geanimeerde partij waterpolo aan het eind, tusschen de zeventallen van Den Haag en Rotterdam, bracht een 52 overwinning aan de residentiebewoners. De verschillende uitslagen zijn als volgt: 400 M. vrije slag voor heeren, interna naal: 1. Norman Wainwright, Hanley, 4 m. 58.8 (nieuw Engelsch record); 2. W. Delwel, R.Z.C., in 5 min. 34.4; 3. A. Voorwinde, R Z.C., in 5 m. 36.8. 100 M. rugzwemmen voor dames: 1. mej R. Mastenbroek, O.D.Z., in 1 min. 18.4; 2. mej. N. Senff, A.D.Z., in 1 m. 18.8; 3. mej B. Martin, O.D.Z., in 1 min. 21.4. 200 M. schoolslag voor dames: 1. mej. A. Kruis, O.D.Z., in 3 m. 11 sec.; 2. mej. C. Eijkenbroek, O.D.Z., in 3 m. 12 sec.; 3. mej. J. Klijnoot, O.D.Z., in 3 m. 13.4 sec. 100 M. rugzwemmen heeren, internatio naal: 1. P. v. d. Hoek (Zian) in 1 m. 12.2 sec. (gelijk met Ned. record)2. C. G. van Aelst (H.Z.P.C.) in 1 m. 12.8; 3. W. Fran- cis, Schotland, in 1 m. 13.2 sec. 200 M. schoolslag heeren: 1. P. Kruithof (R.Z.C.), in 2 m. 53.8; 2. H. Verhoef (Zian) in 2 m. 58.6; 3. L. Korpershoek (R.Z.C.) in 3 m. 3/5 sec. 3 X 50 M. wisselslag-estafette voor dames: 1. O.D.Z. met de dames B. Martin, C. Eyken- broek en R. Mastenbroek, in 1 m. 49 sec.; 2. Zian in 1 m. 55; 3. R.D.Z. in 1 m. 56.6. 5 X 50 M. vrije slag-estafette voor heeren: 1. Zian, met de heeren van Duin, Jongbloed, de Haas, Verveer en v. d. Hoek, in 2 m. 24 8 sec.; 2. R.Z.C. in 2 m. 25.2 sec.; 3. H.Z.PC. in 2 m. 28. Postduiven. Bovengenoemde vereeniging hield Zon dag 9 Juni een wedvlucht met oude duiven vanuit Chaumont (Frankrijk); afstand 504 K.M.; los 6.10 uur; wind Ó.Z.O.; aankomst als volgt: 1. J. Huiberts Sr. 1.37.54 2. J. J. Veel 1.48.30 3. J. Huiberts Sr. 1.52.01 4. G. Hijmans 1.52.00 5. J. Huiberts Sr. 1.53.02 6. G. Hijmans 1.54.40 7. Idem 1.55.38 8. Idem 1.55.55 9. J. Huiberts Sr. 1.56.32 10. G. Hijmans 1.01.47 11. Idem 2.02.47 Bovengenoemde vereeniging hield Zon dag 9 Juni een wedvlucht met oude duiven vanuit Chaumont (Frankrijk); afstand 504 K.M.; los 6.10 uur; wind O.Z.O.; aankomst als volgt: 1. D. Haasbroek 1.40.56 2. L. v. Vuure 1.41.51 3. H. J. Caarls 1.44.39 4. Idem 1.44.49 5. H. J. Struijs 1.45.34 6. C. H. Noome 1.47.26 7. L. v. Vuure 1.47.21 8. H. J. Caarls 1.48.11 9. C. J. de Moei 1.48.07 10. B. Termaat 1.47.36 11. M. Kroese 1.47.43 12. Th. v. Gijzen 1.48.33 13. Joh. P. Horst 1.48.49 15. H. Mooij 1.49.16 14. Jn. Kaper 1.49.05 16. S. Dingerdis 1.49.04 17. B. Termaat 1.50.02 18. H. J. Struijs 1.50.44 19. N. IJpma 1.51.07 20. C. H. Noome 1.51.56 21. H. Mooij 1.52.45 22. R. Groot 1.55.47 23. S. Dingerdis 1.55.59 24. D. Haasbroek 1.56.41 25. N. J. Meijer 1.58.48 Sedert korten tijd heeft de K.L.M. een meer doorgevoerde specialisee ring van haar bedrijf op het gebied van ziekentransport doorgevoerd, o.a. door toevoeging van een medi- schen dienst en volledige aanpas sing van haar materiaal aan de eischen des tijds. Met het oog op de toekomstmogelijkheden van zieken transport door de lucht zal binnen kort een demonstratie voor de me dici plaats vinden op Schiphol. Hieraan is heden in de luchthaven van "Wonderlijke demonstratie voor het hoofdbestuur van het Roode Kruis voorafgegaan, welke werd bijgewoond door prinses Juliana. vooraf aan zns- daillTdtgmikf Nigthingale me- Te kwart voor eenen verscheen het hoofd bestuur van het Nederlandsche Roode Kruis op Schiphol. m£nd!iSe,ireivanwhet hotel had de koffie maaltijd plaats. Voor de gemeente Amster dam waren daarbij tegenwoordig de direc teur van den Dienst der Gemeentelijke Han delsinrichtingen, ir. L. Boogerd1; de haven meester van Schiphol, de heer U. F. M. Del- laert. Van de K.L.M. waren aanwezig de heeren Wurfbain, van Hoogenhuyze, Thomson, Slotboom en van der Pauw en van de Lucht- vaartafdeeling dr. Brouwer en Lt. van Om- meren. ,;iI Te drie uur kwam de prinses aan. H.K.H. begaf zich door hangar A langs de daar op gestelde vliegtuigen naar leslokaal T.B. in hanger D, waar ter ontvangst aanwezig waren de heeren Wurfbain, Boogerd, van Hoogenhuyze en jhr. Roëll van het Roode Kruis. In het leslokaal wachtte het hoofdbe stuur van het Roode Kruis de prinses op, Het was hier, dat de plechtige uitreiking der Florence Nightingale Medaille plaats vond. De prinses sprak zuster Westerhof als volgt toe: „Een zeer bijzonder genoegen is het mij, U, zuster Westerhof, heden de hoo ge onderscheiding te kunnen uitreiken, die het Comité International u op 12 Mei j.1. heeft toegekend. Ik wensch u daar mede van ganscher harte geluk. Deze toekenning geschiedt eenmaal in de twee jaren, zooals men weet. Twintig andere verpleegsters, tot 20 verschillende lan den behoorend, zijn met u dat eeretee- ken waardig geoordeeld en het was een bijzondere voldoening op de lijst ook Nederland vermeld te mogen zien. So ber, in enkele regels, worden in het of ficieele document eenige data en plaats namen genoemd, maar wanneer men weet met hoe grooten ernst en hoe bij zondere nauwgezetheid het Internatio nale Roode Kruis zich van de taak der toewijzing kwijt, waardoor zorgvuldig wordt gewaakt, dat het hooge waarde- peil der Florence Nightingale Medaille blijft gehandhaafd, dan beseft men ook, dat men zich te Geneve van de werkelij ke verdiensten der uitverkorenen onder de voorgestelde candidaten wel ter dege rekenschap pleegt te geven. In de eer van zulk een onderscheiding deelt dus het land, waarin zulke verpleegsters zijn opgegroeid. Zuster Westerhof! Het ligt geenszins in mijn bedoeling, na hetgeen reeds in verschillende artikelen over uw persoon en uw werk werd gepubliceerd, een be schrijving te geven van wat door u, in het bijzonder tusschen de jaren 1912 en 1919 is verricht. Het relaas daarvan zou in hooge ma te belangwekkend zijn en alle hier aan wezigen ongetwijfeld boeien, doch het zou, onvermijdelijk, te lang worden en naar ik meen, niet in overeenstem ming zijn met uw eigen wenschen. Want het is mij bekend, dat juist de aantrek kelijke eenvoud die de werkelijk groote karakters kenmerkt, de kroon zet op uwen offerzin, uwen moed, uwe be kwaamheid, uwe onvermoeide toewij ding aan het verheven doel, dat u steeds voor oogen stond, staat en staan zal: het dienen van den lijdenden mede- mensch. Moge het u gegeven zijn, dat nog vele jaren te kunnen doen met vollen inzet van de u in zoo bijzonder rijke mate ge schonken gaven! Ik verzoek u thans nader te willen treden, ten einde bij de vele eervolle on derscheidingen, die u reeds sieren, nog de medaille in ontvangst te nemen, die zoo terecht den naam d'raagt van haar, van wie zoo groote, zoo edele, zoo on- t vergankelijke bezieling is uitgegaan. Na afloop van deze plechtigheid is het ambulance-vliegtuig gedemonstreerd, waar- na m het leslokaal de thee is geserveerd. o u-e l ,uur vertrok de prinses weder van Schiphol. Gistermorgen is de „Perkoetoet", gezag voerder E. van Dijk, tweede bestuurder P. Noomen, van Amsterdam naar Batavia ver trokken. Er bevinden zich drie passagiers Amster dam—Batavia, één AmsterdamCalcutta en een Amsterdam—Caïro aan boord; te uaba stapt nog een passagier in voor Bag dad. 6 blijft men kalm en helder, indien men vooraf Mijnhardt s Zenuwtabletten gebruikt. Koker 75 ct. Bjj Apoth. en Drogisten. Te Roermond is een ijzeren vliegwiel van het drijfwerk voor de buitenverlichting van de „auto-skooter van den kermisexploitant Dirks, op de Markt, met een hevigen slag uit elkaar geslagen. Eén der ijzeren spaken van het vliegwiel heeft na een groote en hooge bocht door de lucht een gat geslagen in het zinken dak van den winkel van Albert Heijn. Een stuk hout vloog door de groote spiegel ruit van dezen winkel en kwam in de étalage terecht. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8