De verbetering van de Maas.
Spoct
Bij Examens
Het K. L. M. ambulance-
vliegtuig.
Een middeleeuwsche toestand gaat verdwijnen.
DE BEERSCHE OVERLAAT.
Stand van het wefk.
DE WEEK VAN ASSEN.
T.T.-RACES OP HET EILAND MAN.
Wederom een doodelijk ongeluk.
INTERNATIONALE WEDSTRIJD TE
ROTTERDAM.
Rie Mastenbroek wint maar net
van Nida Senff.
POSTDUIVEN-VEREENIGING
„STEEDS IN SPANNING".
POSTDUIVEN-VEREENIGING
„ALCMARIA VICTRIX".
Prinses Juliana reikt de Florence
Nightingale Medaille aan zuster
Westerhof uit.
Rede van prinses Juliana.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
VLIEGWIEL UIT ELKAAR
GESPRONGEN.
Ongeluk op de Roermondsche
kermis.
Wanneer gij juist vandaag
iets nieuws hebt aangekregen
Waarom dan toch dit nieuws tot
Zaterdag verzwegen?
(Van onsen
In het Noorden van Noordbrabant ligt,
ongeveer evenwijdig met de Maas, een breede
strook land van ongeveer 20.000 hectares, die
niet bebouwd mag worden. Daarover stroomt
in den winter het water van de Maas, dat
over de overlaat bij Beers (ten Oosten van
Grave) de rivier bij hoogen waterstand ver
laat om zich een weg over deze lange landen
te zoeken en verderop in de beneden-Maas
weer in de rivierbedding te komen. Als er
ooit een toestand terecht „middeleeuwsch"
wordt genoemd, dan is het hier. Toen om
streeks het einde van de twaalfde eeuw de
Maas bedijkt werd, liet men boven Grave een
stuk onbedijkt, om het water, dat bij grooten
aanvoer verderop wegens de velek ronkelingen
der rivier en het geringe verval niet ver
werkt zou kunnen worden, gelegenheid te
geven en anderen weg te zoeken. Sindsdien
is dat zoo gebleven, al heeft men een enkele
maal de Beersche overlaat wat verhoogd,
zoodat thans bij een waterstand te Grave van
10.87 meter boven N.A.P. het water er over
heen begint te stroomen.
Jaar op jaar, als de regens de Maas doen
zwellen, staat hier het land onder water,
waardoor vaak het verkeer over den rijksweg
Den BoschNijmegen is gestremd en dé
ontwikkeling van deze streek ten zeerste
wordt belemmerd. Uitsluitend verhooging
van den overlaat kan geen oplossing brengen,
daar dan de lager gelegen dijken van de
Maas het bij hoogen waterstand te kwaad
zullen krijgen. Zulk een verhooging moet
dus worden voorafgegaan door een zooda
nige verruiming van de rivier, dat deze bin
nen de bandijken in staat zal zijn, de maxi
mum hoeveelheid opperwater, die door de Lim
burgsche Maas wordt aangevoerd, ook be
neden Grave af te voeren. Daaraan is de
rijkswaterstaat nu bezig, volgens een plan
van dr. ir. C. W. Lely, den te vroeg gestor
ven zoon van den vroegeren minister Lely,
die in 1926 binnen vijf maanden hierover een
rapport heeft samengesteld.
Het plan omvat verkorting der rivier door
afsnijding van bochten, verbreeding en ver
dieping van het zomerbad en verbetering van
het winterbed. Daardoor zal het afvoerver-
mogen met ongeveer 7'5 worden vergroot
zoodat de Beersche overlaat kan worden op
geheven. Op bijgaand kaartje zijn de ont
worpen afsnijdingen aangegeven, waaruit
men kan zien, dat de grillige loop van de
Maas eenigszins wordt vereenvoudigd: de
verkorting bedraagt ongeveer 1 /3 van het be-
reisredacteur).
staande zomerbed. De meeste afsnijdingen
komen binnen de dijken te liggen, slechts op
twee plaatsen (bij Keent en bij Alem) gaat
men door het land. Daar worden dus nieuwe
dijken gemaakt.
De afsnijding bij Alem is dezer dagen
gereed gekomen, waarmede de eerste belang
rijke verkorting is tot stand gebracht. Zoo
werktm en langzaam op naar de stuw bij
Grave; men schat, dat nog ongveer vijf jaren
mvt de werkzaamheden gemoeid zijn. Daarbij
is inbegrepen de bouw van een stuw bij Litli
in een nieuw te graven riviergedeelte en ver
grooting van de stuw bij Grave, waardoor de
rivier steeds bevaarbaar zal zijn met schepen
van 600 a 1000 ton. Voor de scheepvaart
worden bij de stuwen schutsluizen gebouwd,
zulk een schutsluis is al gereed gekomen in
een nieuwe verbinding tusschen de Maas en
de Waal ten Westen van Maren, ter ver
vanging van de oude daarnaast gelegen
sluis bij fort Sint Andries, die wegens de te
hooge ligging der sluisdrempels een gedeelte
van het jaar niet bruikbaar was.
Alem ligt nu op een eiland, doch dat zal
niet lang duren. Dwars door de oude rivier
arm wordt een afsluitdijk gemaakt, die het
dorpje met den Bommelerwaard zal verbin
den. Over de nieuwe rivier vaart een motor
veerpont, om de oude relaties met het Bra-
bantsche land in stand te houden. Het
stroombed in dit nieuwe gedeelte heeft een
breedte van ongeveer 110 meter. Op deze
breedte zal de geheele Maas worden gebracht
ook de stukken die gehandhaafd blijven en
die nu slechts een stroombed hebben van
60 a 70 meter breed. Er moet dus heel wat
grond worden verzet. Dr. Lely schatte het op
ongeveer 32 millioen kubieke meter, die ge
deeltelijk voor dichting van de afgesneden
rivierarmen worden gebruikt, gedeeltelijk ook
voor den aanleg van nieuwe dijken.1
Aan de stuw bij Lith wordt hard gewerkt.
Zij moet in het aanstaande voorjaar'in ge
bruik genomen worden, tegelijk met de nieu
we doorgraving; de schutsluis is al gereed
Ook de afsnijding bij Alfen is tot stand ge
komen. Bij Megen is men bezig met de op
hooging van terreinen, die schade zouden
ondervinden van de opstuwing van het water
na de in dienst stelling van de stuw bij Lith.
Deze grondwerken worden uitgevoerd door
werkloozen ten getale van 1400 tot 1800 en
afkomstig uit verschillende plaatsen, o.a
Utrecht, Dordrecht en Wageningen. De
Maasverbetering zal nog jaren lang werk
kunnen verschaffen.
Motoren.
Zaterdag 6 Juli worden de motorraces op
het circuit van Drente verreden, de „Groote
Prijs van Nederland1", die één der zeven
„classic events" van den internationalen
wedstrijdkalender is.
De races nemen dien geheelen dag in be
slag, maar wat daaraan vooraf gaat, ver
vult gedurende een gansche week het anders
zoo stille Assen met een cosmopolitische be
drijvigheid.
Maandags vertoonen zich de eerste symp
tomen van de groote gebeurtenis: dan komen
de zware tankwagens der benzine- en olie
maatschappijen de stad binnen rijden, weldra
gevolgd door een uitgebreiden staf van per
soneel in automobielen. Overal door de
straten ziet men die auto's met de bekende
opschriften Texaco, Shell of Standard A.P.C.
Dinsdag een nieuwe invasie dan ver
toonen zich de vrachtwagens der buiten
landsche fabrieken, waarin de renmotoren
vervoerd worden. Bestoft en bemodderd van
de vaak verre reis zien zij er uit en telkens
houden de bestuurders stil om naar den weg
te vragen, in allerlei vreemde talen, waarop
de Asser bevolking in den loop der jaren
geleerd heeft te antwoorden: „Right on en
twoest street links" begrijpt zelfs een Zweed,
die naar de boerderij van Jansen vraagt.
De monteurs komen met de vrachtwagens
mee, maar renners en ingenieurs reizen vlug
ger in snelle luxe auto's, al komen zij ge
woonlijk ook een paar uur later in Assen
aan. Daar vinden zij dan elkander weder;
iedere fabrieksploeg op de afgesproken
plaats. De Belgen, Duitschers en Zweden
geven de voorkeur aan de rustige omgeving
van een boerderij, waar zij reeds maanden
te voren een schuur hebben afgehuurd1, die
als werkplaats wordt ingericht.
De Engelschen huren meestal in de stad
een garage af, omdat zij per boot en per
trein reizen en dus niet over de auto's be
schikken, die voor de andere buitenlanders
steeds gereed staan om ze op en neer van
de stad naar de boerderij te vervoeren.
Op het circuit is het dien dag nog vrij
stil, dat wil zeggen, er wordt nog geen
motorgedaver gehoord en het geluid der
hamerslagen der timmerlieden, die ijverig
aan tribunes, rennerskwartieren en wegaf-
zetting werken, verliest zich in de uitge
strekte heidevlakte, 's Avonds leeft het inter
nationalisme in Assen op. De in den loop
van den dag aangekomen buitenlanders slen
teren door de straten, groepjes vreemdelin
gen zitten in de café's en vinden daar contact
met de benzine- en oliemenschen, oude be
kenden van vorige jaren. Ook de bevolking
van Assen kent velen dezer buitenlandsche
renners en wijst ze elkaar met name aan.
Woensdag beginnen de eerste verschijnse
len der naderende wedstrijdkoorts zich in
Assen te vertoonen. Op het circuit is het
levendig, de renners, die de vorige dag ge
komen zijn rijden er rond, terwijl op het
middenterrein in babylonische spraakver
warring Hollandsche benzinemenschen en
buitenlandsche monteurs van gedachten
wisselen. Inmiddels komen in de stad de
laatste buitenlanders en vrijwel tegelijkertijd
alle Hollandsche renners aan, die allen hun
vooraf besproken kwartieren opzoeken.
Ook beginnen zich nu de eerste belang
stellenden te vertoonen, rasechte motorlief
hebbers, die een deel van hunne vacantie
aan de „week van Assen" geven, sportjour
nalisten uit alle landen, importeurs van mer
ken, die bij den wedstrijd vertegenwoordigd
zijn, een bont gezelschap, waarvan ieder een
ieder kent van ontmoetingen op alle ren
banen van Europa.
's Avonds verschijnen ook de officials,
wedstrijdcommissarissen, clubvertegenwoor
digers, die bij de races en ook bij de training
één of andere functie te vervullen hebben.
Want Donderdag begint de officieele trai
ning, dat wil zeggen dan is het circuit des
morgens en des middags gedurende enkele
uren voor alle verkeer gesloten. Hierin zal
dit jaar voor het eerst eenige wijziging ko
men, omdat nu voor het eerst ook reeds op
Woensdag getraind zal worden. Deze
maatregel is genomen met het oog op de
veiligheid van de rijders, die thans verplicht
zijn ieder minsten tien trainingsronden te
rijden. Gedurende die trainingsuren is Assen
weer het stille stadje van altijd, ieder, die
van ver of van nabij maar iets met de wed
strijden te maken heeft, al is het slechts als
belangstellend toeschouwer, bevindt zich
langs het circuit waarover de renners dave
ren. Telkens schiet er een in vo'le vaart voor
bij, soms twee of drie of vier achter elkaar;
in de boxes zitten de helpers met chrono
meters gewapend, de rondetijden op te
nemen en een vage indruk omtrent de kansen
der verschillende deelnemers begint zich
reeds te vestigen.
Heel zuiver is die indruk niet, want de
renners weten drommels goed, dat zij ook
door de helpers hunner concurrenten beloerd
worden en geven nooit hun volle kracht. Af
en toe stapt een rijder af en al de monteurs
van zijn fabriek storten zich oo de machine.
Dan wordt er gefluisterd met den ingenieur,
bougies worden verwisseld, een carburateur
wordt uit elkaar genomen, remmen bijgesteld,
wat er eigenlijk precies gebeurt, ziet niemand
en eenige oogenblikken later begeeft de rijder
zich weer op het circuit en snelt weg, angstig
nagestaard door den geheelen fabrieksploeg,
die tevreden glimlacht als hij een ronde
voorbij, davert zonder stil te houden. Ge
woonlijk echter stapt hij na de eerste ronde
weer af en wordt er opnieuw aan zijne
machine gewerkt en dat herhaalt zich totdat
eindelijk de fout gevonden blijkt te zijn en
de renner over het circuit snelt, vele ronden
achter elkaar. Dan glijdt over de gezichten
van al zijn helpers een glans van voldaan
heid, die goud waard is om aan te zien.
Vrijdagmorgen herhalen zich dezelfde tafe-
reelen als den vorigen dag. Alleen is er reeds
veel meer publiek aanwezig en alles gaat veel
zenuwachtiger toe. Er heerscht een merk
bare onrust in vele kampen. Het zijn immers
de laatste trainingsuren, het laatste proef
stoomen vóór den grooten slag. 's Middags
heeft de keuring der machines plaats, een
strenge keuring, waarbij iedere machine, die
niet alle waarborgen van veiligheid geeft,
onherroepelijk geweigerd wordt. Den ge
heelen middag neemt dit uiterst zorgvuldige
onderzoek in beslag, dat door tallooze be
langstellenden met aandacht gevolgd wordt
omdat daar heel veel te leeren valt. En als
dan na afloop allen weer naar Assen terug-
keeren, dan kent men de stad niet terug. Uit
het stille provinciestadie is een wereldstad
geworden, waar een volle menschenmenigte
onafgebroken door de straten golft. De
stroom der bezoekers is begonnen te vloeien,
per auto, per motor of per autobus komen
zij aanrijden en vullen de straten, de café's
en restaurants. Zelfs buiten de stad, op de
heide, waar het circuit zich omheen slingert,
heerscht een roezemoerige bedrijvigheid.
Velen kampeeren er in meegebrachte ten
ten en tot laat in den avond klinkt daar mu
ziek en zang. Den geheelen avond door ko
men steeds nieuwe bezoekers de stad binnen
rijden, de stroom houdt geen oogenblik op
en zelfs de nacht brengt geen rust. In de na
burige plaatsen Meppel en Zwolle is nacht
vergunning en alle café's en vele zaken
blijven open. De reizigers op weg naar As
sen houden er stil, er wordt gegeten, ge
dronken en gedanst op straat, waarna de
reis naar Assen vervolgd wordt.
En dan komt de Zaterdagmorgen!
Om half tien beginnen de races, maar wie
om zeven uur het circuit rondrijdt ziet, voor
al op de goedkoope rangen reeds honderden
toeschouwers, die hun plaatsen ingenomen
hebben, velen nog gehuld in dekens, waarin
zij den nacht doorbrachten. De stroom naar
Assen blijft vloeien, maar houdt niet meer
stil in de stad doch vloeit door naar het
circuit. Extra-treinen brengen heele bezen
dingen tegelijk aan. De duizenden, die den
nacht in de stad doorbrachten in hotels of
bij particulieren, die voor die dagen kamers
verhuren, zijn reeds vroeg ter been en de al-
gemeene uittocht uit de stad naar het circuit
neemt een aanvang. Om een uur of negen
lijkt Assen uitgestorven en als om half tien de
startvlag daalt, dan zitten al die tienduizen
den op hunne plaatsen. Laatkomers zijn er
bijna niet. Dat is een van de vele merk
waardigheden uit „de week van Assen", die
zich ieder jaar op precies dezelfde wijze her
haalt.
Mr. P. H, L. LAMBERTS
HURRELBRINCK.
Men seint uit Londen:
Bij de gisteren voortgezette T. T.
races op het eiland Man is helaas
wederom een ongeluk met doodelij-
ken afloop gebeurd. De Engelsch-
man Pirie deed een ernstigen val,
waarbij hij levensgevaarlijk ge
wond werd. In het ziekenhuis is de
motorrijder korten tijd later over
leden.
Gisteren werd de race gehouden voor lich
te motoren van de 250 ccm klasse over een
afstand van 424.9 K.M., waarbij het traject
van 60.7 K.M., dus zevenmaal moest wor
den afgelegd. Het weer was buitengewoon
ongunstig. De taak van de rijders werd uiter
mate bemoeilijkt door een dichten mist en 'n
fijne motregen, waardoor het zicht slechts
twintig meter bedroeg.
Voor de eerste maal werd in dezen wed
strijd door 'n buitenlandsch motorrijwiel de
overwinning behaald. Het was de Italiaan-
sche Guzzi-motor, bereden door den beken
den Engelschman Stanley Woods, die een
prachtigen wedstrijd reed en na voortdurend
de leiding te hebben gehad eerste werd in den
tijd van 3 uur 41 min. 29 sec., hetgeen neer
komt op een gemiddelde uursnelheid van
114.85 K.M. Woods bleef hierbij, ondanks
de slechte weersomstandigheden, slechts zes
seconden boven het bestaande record! In de
tweede ronde verbeterde hij het ronderecord
en bracht dit op 119.25 K.M. Meteen aan
zienlijk verschil bezetten Tyrell Smith (Enge
land) en Nott (Engeland), beiden oip Rud-
ge de volgende plaatsen. De tijd van Smith
bedroeg 3 uur 44 min. 17 sec. (gem. uur
snelheid 113.7 K.M.)
Zwemmen.
In het oostelijk zwembad te Rotterdam
hebben gisteravond zeer bijzondere invitatie
wedstrijden plaats gevonden met een inter
nationaal tintje voor de deelneming van ver
schillende Engelsche beroemdheden vooral
op springgebied.
Op de 400 M. rugzwemmen toonde ons de
Engelsche kampioen Norman Wainwright
zijn groote kracht. Hij speelde met zijn
Nederlandsche concurrenten en daar wa
ren toch flinke zwemmers bij en won ten
slotte haast met een hééle baan voorsprong.
De Engelschman bleek er zulk een haast ach
tergezet te hebben, dat hij het Engelsche
record en tevens natuurlijk ook het Ned.
record zeer behoorlijk verbeterd had. Hulde.
Het Engelsche volkslied weerklonk te zijner
eere.
Ook de dames zwommen zeer snel op de
100 M. rug. Mej. Mastenbroek (O.D.Z.) kon
het maar juist halen tegen haar sportzuster
Nida Senff (A.D.Z.) Beider tijden waren
voortreffelijk.
De estafettes vielen ten deel onderscheiden
lijk aan de O.D.Z. (Wisselslag-estafette 3 X
50 M.) en aan Zian (5 X 50 M. vrije slag).
Een geanimeerde partij waterpolo aan het
eind, tusschen de zeventallen van Den Haag
en Rotterdam, bracht een 52 overwinning
aan de residentiebewoners.
De verschillende uitslagen zijn als volgt:
400 M. vrije slag voor heeren, interna
naal: 1. Norman Wainwright, Hanley, 4 m.
58.8 (nieuw Engelsch record); 2. W. Delwel,
R.Z.C., in 5 min. 34.4; 3. A. Voorwinde, R
Z.C., in 5 m. 36.8.
100 M. rugzwemmen voor dames: 1. mej
R. Mastenbroek, O.D.Z., in 1 min. 18.4; 2.
mej. N. Senff, A.D.Z., in 1 m. 18.8; 3. mej
B. Martin, O.D.Z., in 1 min. 21.4.
200 M. schoolslag voor dames: 1. mej. A.
Kruis, O.D.Z., in 3 m. 11 sec.; 2. mej. C.
Eijkenbroek, O.D.Z., in 3 m. 12 sec.; 3. mej.
J. Klijnoot, O.D.Z., in 3 m. 13.4 sec.
100 M. rugzwemmen heeren, internatio
naal: 1. P. v. d. Hoek (Zian) in 1 m. 12.2
sec. (gelijk met Ned. record)2. C. G. van
Aelst (H.Z.P.C.) in 1 m. 12.8; 3. W. Fran-
cis, Schotland, in 1 m. 13.2 sec.
200 M. schoolslag heeren: 1. P. Kruithof
(R.Z.C.), in 2 m. 53.8; 2. H. Verhoef (Zian)
in 2 m. 58.6; 3. L. Korpershoek (R.Z.C.) in
3 m. 3/5 sec.
3 X 50 M. wisselslag-estafette voor dames:
1. O.D.Z. met de dames B. Martin, C. Eyken-
broek en R. Mastenbroek, in 1 m. 49 sec.;
2. Zian in 1 m. 55; 3. R.D.Z. in 1 m. 56.6.
5 X 50 M. vrije slag-estafette voor heeren:
1. Zian, met de heeren van Duin, Jongbloed,
de Haas, Verveer en v. d. Hoek, in 2 m. 24 8
sec.; 2. R.Z.C. in 2 m. 25.2 sec.; 3. H.Z.PC.
in 2 m. 28.
Postduiven.
Bovengenoemde vereeniging hield Zon
dag 9 Juni een wedvlucht met oude duiven
vanuit Chaumont (Frankrijk); afstand 504
K.M.; los 6.10 uur; wind Ó.Z.O.; aankomst
als volgt:
1. J. Huiberts Sr. 1.37.54
2. J. J. Veel 1.48.30
3. J. Huiberts Sr. 1.52.01
4. G. Hijmans 1.52.00
5. J. Huiberts Sr. 1.53.02
6. G. Hijmans 1.54.40
7. Idem 1.55.38
8. Idem 1.55.55
9. J. Huiberts Sr. 1.56.32
10. G. Hijmans 1.01.47
11. Idem 2.02.47
Bovengenoemde vereeniging hield Zon
dag 9 Juni een wedvlucht met oude duiven
vanuit Chaumont (Frankrijk); afstand 504
K.M.; los 6.10 uur; wind O.Z.O.; aankomst
als volgt:
1. D. Haasbroek 1.40.56
2. L. v. Vuure 1.41.51
3. H. J. Caarls 1.44.39
4. Idem 1.44.49
5. H. J. Struijs 1.45.34
6. C. H. Noome 1.47.26
7. L. v. Vuure 1.47.21
8. H. J. Caarls 1.48.11
9. C. J. de Moei 1.48.07
10. B. Termaat 1.47.36
11. M. Kroese 1.47.43
12. Th. v. Gijzen 1.48.33
13. Joh. P. Horst 1.48.49
15. H. Mooij 1.49.16
14. Jn. Kaper 1.49.05
16. S. Dingerdis 1.49.04
17. B. Termaat 1.50.02
18. H. J. Struijs 1.50.44
19. N. IJpma 1.51.07
20. C. H. Noome 1.51.56
21. H. Mooij 1.52.45
22. R. Groot 1.55.47
23. S. Dingerdis 1.55.59
24. D. Haasbroek 1.56.41
25. N. J. Meijer 1.58.48
Sedert korten tijd heeft de K.L.M.
een meer doorgevoerde specialisee
ring van haar bedrijf op het gebied
van ziekentransport doorgevoerd,
o.a. door toevoeging van een medi-
schen dienst en volledige aanpas
sing van haar materiaal aan de
eischen des tijds. Met het oog op de
toekomstmogelijkheden van zieken
transport door de lucht zal binnen
kort een demonstratie voor de me
dici plaats vinden op Schiphol.
Hieraan is heden in de luchthaven van
"Wonderlijke demonstratie
voor het hoofdbestuur van het Roode Kruis
voorafgegaan, welke werd bijgewoond door
prinses Juliana.
vooraf aan zns-
daillTdtgmikf Nigthingale me-
Te kwart voor eenen verscheen het hoofd
bestuur van het Nederlandsche Roode Kruis
op Schiphol.
m£nd!iSe,ireivanwhet hotel had de koffie
maaltijd plaats. Voor de gemeente Amster
dam waren daarbij tegenwoordig de direc
teur van den Dienst der Gemeentelijke Han
delsinrichtingen, ir. L. Boogerd1; de haven
meester van Schiphol, de heer U. F. M. Del-
laert.
Van de K.L.M. waren aanwezig de heeren
Wurfbain, van Hoogenhuyze, Thomson,
Slotboom en van der Pauw en van de Lucht-
vaartafdeeling dr. Brouwer en Lt. van Om-
meren. ,;iI
Te drie uur kwam de prinses aan. H.K.H.
begaf zich door hangar A langs de daar op
gestelde vliegtuigen naar leslokaal T.B. in
hanger D, waar ter ontvangst aanwezig
waren de heeren Wurfbain, Boogerd, van
Hoogenhuyze en jhr. Roëll van het Roode
Kruis. In het leslokaal wachtte het hoofdbe
stuur van het Roode Kruis de prinses op,
Het was hier, dat de plechtige uitreiking der
Florence Nightingale Medaille plaats vond.
De prinses sprak zuster Westerhof als
volgt toe:
„Een zeer bijzonder genoegen is het
mij, U, zuster Westerhof, heden de hoo
ge onderscheiding te kunnen uitreiken,
die het Comité International u op 12 Mei
j.1. heeft toegekend. Ik wensch u daar
mede van ganscher harte geluk. Deze
toekenning geschiedt eenmaal in de twee
jaren, zooals men weet. Twintig andere
verpleegsters, tot 20 verschillende lan
den behoorend, zijn met u dat eeretee-
ken waardig geoordeeld en het was een
bijzondere voldoening op de lijst ook
Nederland vermeld te mogen zien. So
ber, in enkele regels, worden in het of
ficieele document eenige data en plaats
namen genoemd, maar wanneer men
weet met hoe grooten ernst en hoe bij
zondere nauwgezetheid het Internatio
nale Roode Kruis zich van de taak der
toewijzing kwijt, waardoor zorgvuldig
wordt gewaakt, dat het hooge waarde-
peil der Florence Nightingale Medaille
blijft gehandhaafd, dan beseft men ook,
dat men zich te Geneve van de werkelij
ke verdiensten der uitverkorenen onder
de voorgestelde candidaten wel ter dege
rekenschap pleegt te geven. In de eer
van zulk een onderscheiding deelt dus
het land, waarin zulke verpleegsters
zijn opgegroeid.
Zuster Westerhof! Het ligt geenszins
in mijn bedoeling, na hetgeen reeds in
verschillende artikelen over uw persoon
en uw werk werd gepubliceerd, een be
schrijving te geven van wat door u, in
het bijzonder tusschen de jaren 1912
en 1919 is verricht.
Het relaas daarvan zou in hooge ma
te belangwekkend zijn en alle hier aan
wezigen ongetwijfeld boeien, doch het
zou, onvermijdelijk, te lang worden
en naar ik meen, niet in overeenstem
ming zijn met uw eigen wenschen. Want
het is mij bekend, dat juist de aantrek
kelijke eenvoud die de werkelijk groote
karakters kenmerkt, de kroon zet op
uwen offerzin, uwen moed, uwe be
kwaamheid, uwe onvermoeide toewij
ding aan het verheven doel, dat u steeds
voor oogen stond, staat en staan zal:
het dienen van den lijdenden mede-
mensch.
Moge het u gegeven zijn, dat nog vele
jaren te kunnen doen met vollen inzet
van de u in zoo bijzonder rijke mate ge
schonken gaven!
Ik verzoek u thans nader te willen
treden, ten einde bij de vele eervolle on
derscheidingen, die u reeds sieren, nog
de medaille in ontvangst te nemen, die
zoo terecht den naam d'raagt van haar,
van wie zoo groote, zoo edele, zoo on-
t vergankelijke bezieling is uitgegaan.
Na afloop van deze plechtigheid is het
ambulance-vliegtuig gedemonstreerd, waar-
na m het leslokaal de thee is geserveerd.
o u-e l ,uur vertrok de prinses weder van
Schiphol.
Gistermorgen is de „Perkoetoet", gezag
voerder E. van Dijk, tweede bestuurder P.
Noomen, van Amsterdam naar Batavia ver
trokken.
Er bevinden zich drie passagiers Amster
dam—Batavia, één AmsterdamCalcutta
en een Amsterdam—Caïro aan boord; te
uaba stapt nog een passagier in voor Bag
dad. 6
blijft men kalm en helder, indien men vooraf
Mijnhardt s Zenuwtabletten gebruikt.
Koker 75 ct. Bjj Apoth. en Drogisten.
Te Roermond is een ijzeren vliegwiel van
het drijfwerk voor de buitenverlichting van de
„auto-skooter van den kermisexploitant
Dirks, op de Markt, met een hevigen slag uit
elkaar geslagen. Eén der ijzeren spaken van
het vliegwiel heeft na een groote en hooge
bocht door de lucht een gat geslagen in het
zinken dak van den winkel van Albert Heijn.
Een stuk hout vloog door de groote spiegel
ruit van dezen winkel en kwam in de étalage
terecht. Persoonlijke ongelukken hadden niet
plaats.