Amstetdamsche IBeucs
£udïtvaact
DE NACHTEGAAL BESCHADIGD.
Staat in Athene.
K. L. M.-VLIEGTUIG HEEFT TE
KAMPEN MET SLECHT WEER.
Eenige autoriteiten aan boord.
DE LIJSTER TE BOEDAPEST
OPGEHOUDEN DOOR MOTOR
STORING.
De Kwak haalt de pasagiers en
de post op en is gisteravond op
Schiphol aangekomen.
RONDVLUCHT VAN WILEY POST
OVER DE SOVJET-UNIE.
DE BURGEMEESTER VAN ALBURY.
Niet einde deze week maar in
Augustus bezoekt hij ons land.
£atuL= en Jmh&cmx
Het verpoederen van onder-
melk voor veevoer.
Onkosten bij de bereiding van
mager melkpoeder per 100 K.G-
ondermelk
L. W.
Spoct
WAAR HET TE ASSEN OM GAAT.
Tennis.
HET WIMBLED ON-TOURNQOI.
Borotra in 5 sets geslagen.
Timmer en mej. Couquexque
winnen.
Een zeer fraaie strijd is gisteren gevoerd
tusschen Borotra (Fr.) en Menzel (Tsj.-Sl.),
die niet minder dan 5 sets duurdie. Borotra
won de eerste set met 75, maar verloor de
twee anderen met 6—4 en 62. Toen dacht
men, dat de Franschman geklopt was, maar
ziet, Borotra leefde op en won de vierde set
met 6—2. De vijfde set moest dus de beslis
sing brengen en weldra stond Borotra met
2—O achter. Maar toen kwam de hoogspan
ning; regelmatig werden de games gescoord:
't werd 55, 6—6, 't werd zelfs 9—9 en al
dien tijd kreeg Borotra de leiding. Toen
sprak eindelijk het uithoudingsvermogen een
woordje mee en Menzel kon de service van
Borotra weerstaan. En won met 11—9,
Timmer won van Ritchie, een der Engel*
schen uit de lange sterke middenmoot. Tim-,
mer was de sterkste en won met 75, 5*-7,
6—3, 63.
Mej. Couquerque speelde tegen mevr,
Strawson en won met 6—2, 62, en mej.
Terwindt speelde tegen mevr. Lowe, tegen
wie zij niet was opgewassen. De Nederland»
sche verloor met 6—2, 97.
Perry sloeg Hemies (Am.) met 61; 75,
63; Crawford won van Kirby (Z.A.) mest
6—1, 6-0, 5—7, 6—2; Wood (Austr.) won
van Godneck (Eng.) met 63, 6—3, 6—2 en
von Cramm overwon Jones (Eng.) 6—2,
63, 61.
Wielrennen.
ALKMAARSCHE SUCCESSEN IN
HILVERSUM.
Op de Hilversumsche wielerbaan werden
eergisteravond wedstrijden verreden voor
amateurs en nieuwelingen. Eenige Alkmaar-
ders namen aan deze wedstrijden deel eni
boekten mooie successen.
Aan de sprintwedstrijden voor amateurs
deden J. Groot en K. Stehr mee, die echter
niet geplaatst werden. Beter ging het met
de nieuwelingen die twee series en een finale
reden. In de eerste rit kwam J. Zantvoort
uit, die als tweede eindigde en aus geplaatst
werd. In dé tweede rit werden J. Pronk en
G. Oukus no. 1 en 2, zoodat in de finale drie
Alkmaarders uitkwamen.
Deze finale werd zeer spannend. De "Alk
maarders begrepen elkaar goed, steunden el
kaar en lagen tegen het einde in een zeer
goede positie. Toen liet Oukus zich even af
leiden en werd door twee tegenstanders in
gesloten. Hij kon zich slechts 5de plaatsen.
De beide andere Alkmaarders, Pronk en
Zantvoort, waren in de eindspurt de snelsiten
en eindigden als nummer 1 en 2.
Tot slot was er een koppelwedstrijd over
30 ronden voor amateurs. Stehr en Groot
vormden een koppel en werden 3e geplaatst.
van Donderdag 27 Juni 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
Vorige
koers
30V»
pl.m.
1.30
99i-Vi
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
257,-6
173
307,
99'A
1087, i
73
1077,
71
beschouwen. De hond verdient beter, dan dat
zijn eigenaar hem voorbestemt het slacht
offer van een auto-ongeval te worden, of zoo
als te Overschie tot slachting, omdat de eige
naars te laf zijn hun eigen fout te erkennen
en met den dood van den hond van hun ver
antwoordelijkheid meenen te kunnen afkomen.
Moge er eindelijk een verordening komen,
die het laten losloopen van honden op wegen,
waar autoverkeer is, verbiedt en waarbij het
verboden wordt teven in bepaalde omstan
digheden los op straat te doen loopen.
KORTE BERICHTEN.
Bij de Leidsche ipolitie heeft de 35-ja-
rige H. H. uit Leiden aangifte gedaan, dat
hij uit de kas van den Algemeenen Neder-
landschen Stucadoorsbond, waarvan hij
Senningmeester was, een bedrag van 400
eeft verduisterd.
Op 64-jarigen leeftijd is gistermiddag
te 's-Gravenhage overleden de heer A. Inge-
nool jr., oud-directeur van het bureau van
den Kon. Ned. Middenstandsbond aldaar.
Een 21-jarige Duitsche dienstbode
is door de politie aangehouden wegens
verduistering in dienstbetrekking van
goederen ten nadeele van een mevrouw
in Haarlem, in haar vorige betrekking
te Santpoort. Zij heeft bekend en is in
het bureau van politie ingesloten.
Gisteren is het Indië-vliegtuig Nachtegaal
op de thuisreis tegelijk met de Rietvink op de
uitreis te Athene aangekomen.
Wegens gebrek aan hangarruimte moest
de Nachtegaal buiten blijven staan. Toen de
gezagvoerder hedenmorgen op het vliegveld
kwam om de laatste dag-etappe Athene
Amsterdam te volbrengen, bemerkte hij tot
zijn ontsteltenis, dat een storm, die heden
nacht had gewoed, zijn toestel had bescha
digd ondanks alle genomen voorzorgen.
Drie der vier passagiers van de Nachte
gaal hebben nog juist plaats kunnen vinden
in het vliegtuig van de „Deutsche Lufthan
sa" en zijn naar Nederland doorgereisd.
De Lijster is thans op reis naar Athene
om passagier en post van de Nachtegaal over
te nemen en terug te keeren naar Nederland,
waar het vliegtuig hedennacht of morgen
ochtend wordt verwacht.
In den afgeloopen nacht werd de nacht
vlucht van het postvliegtuig naar Keulen
medegemaakt door den directeur-generaal
der P.T.T., den directeur der K.L.M. en en
kele hoofdambtenaren van P.T.T. en K.L.M.
Het vliegtuig, dat op normale wijze van
Amsterdam vertrok, heeft onderweg met zeer
slecht weer te kampen gehad.
Reeds bij aankomst en vertrek te Rotter
dam was het weer slecht geworden, doch
boven Breda kwam het vliegtuig voor een
front van onweersbuien, zoo sterk, dat de
piloot genoodzaakt was, terwille van de vei
ligheid van bemanning en post naar Rotter
dam terug te keeren. Aldaar werd circa 1Y,
uur gewacht op beter weer, zoodat het vlieg
tuig opnieuw startte met een vertraging van
2 uur.
Niettemin bleken bij aankomst te Keulen
alle aansluitende vliegtuigen nog aanwezig
te zijn, zoodat de post op normale wijze kon
worden doorgezonden.
Door de vertraagde, aankomst vertrok het
vliegtuig weer uit Keulen 1 uur na de vast
gestelde dienstregeling.
Gistermorgen is het K.L.M.-vliegtuig de
Lijster, bestuurd door Sillevis, op zijn thuis
reis, na normaal te Boedapest opgestegen te
zijn, daarheen wegens een motorstoring moe
ten terugkeeren: Na de landing bleek het
euvel niet onmiddellijk te herstellen. Daarop
is van Schiphol De Kwak naar Boedapest
gedirigeerd, om de passagiers en de post te
halen.
Bestuurder van de Kwak was Scholte, die
gisteravond tegen half elf met de post en de
passagiers van de Lijster terugkeerde. On
middellijk na aankomst moest hij overstappen
op de Papagaai, die hij nog met passagiers
naar Londen moest vliegen.
Het motordefect van de Lijster zou niet
van ernstigen aard zijn.
Men hoopt het zoo spoedig hersteld te heb
ben, dat het toestel vandaag in den loop van
den dag op Schiphol terugverwacht kan
worden.
De bekende Amerikaansche vlieger Wiley
Post, die tweemaal op zijn wereldvluchten
over de Sovjet-Unie is gevlogen, is voorne
mens een vacantievlucht van drie weken over
het gebied der Sovjet-republieken te onder
nemen. Hij verklaarde op zijn vorige tochten
steds met de grootst mogelijke snelheid te
hebben gevlogen, omdat hij slechts zijn
einddoel in het oog mocht houden. Het land
onder hem interesseerde hem echter in groo-
te mate en hij wil thans de nieuwe steden
bezoeken, die, toen hij er op vorige vluchten
overheen vloog, slechts vlekken op de kaart
waren.
Post wil van Los Angeles via Alaska en
Siberië naar Moskou vliegen. Hij maakt zijn
vlucht met een nieuwe Lockhead, een laag
gebouwde eendekker met een actieradius van
tweeduizend mijl.
Zoodra hij zijn vergunning van de Sovjet-
regeering heeft ontvangen zal hij uit Los
Angeles vertrekken.
Men meldt, dat de burgemeester van
Albury niet medekomt met het gezelschap
Australiërs, dat dezer dagen ons land be
zoekt.
In Augustus zou de burgemeester alleen
naar Nederland komen.
Nu in dezen tijd van melkovervloed en
zeer beperkte afzetmogelijkheden tegen
eenigszins behoorlijke prijzen van onze zui
vel de kaaswaarde der ondermelk ongeveer
nihil is, is het in het belang van onzen boe
renstand te achten, dat alles wordt gedaan,
wat er toe kan leiden om de ondermelk
beter tot waarde te maken. Eén van de mid
delen is het gebruik van mager melkpoeder
voor veevoeder. In die richting zal al iets
geschieden, als in de pluimveevoeders mager
melkpoeder wordt gemengd. Afdoende is dit
echter lang niet, zoodat bevorderd dient te
worden, dat mager melkpoeder wordt bereid
voor voederdoeleinden in het algemeen.
Wij vonden over dit onderwerp een arti
kel van L. W. in De Boerderij, hetwelk wij
hier laten volgen.
Voor anderhalf jaar werden door enkele
leden van een zuivelfabriek in Overijsel
reeds proeven genomen met het v.'rvoederen
van ondermelk aan melkkoeien. De rantsoe
nen werden samengesteld in overleg met ons
en de proeven verliepen gunstig.
Thans wordt aan diezelfde fabriek voor 'n
beperkt aantal leden de ondermelk, welke ze
in de voorjaars- en zomermaanden te veel
hebben, verpoederd. De kosten van het ver
poederen worden den boer dus in rekening
gebracht en hij ontvangt dan een deel als
magere melkpoeder terug inplaats van als
ondermelk.
Het komt ons voor, dat afgezien van het
geen door overheidsmaatregelen wordt ge
daan, meer door de boeren zelf in die rich
ting kan worden gewerkt. Wat boterafname
door de leden betreft, lezen we de laatste
maanden, dat door sommige coöperatieve
zuivelfabrieken bindende besluiten worden
genomen. In zooverre daardoor het marga
rine-verbruik op het platteland terugge
drongen wordt, achten ook wij deze maat
regelen in het belang van onze veehouderij.
Het is echter de vraag, of het gebruik van
margarine bij de kleine, arme boeren wel
zoo groot is. Op grond van vele brieven,
welke wij ontvangen, zijn we daar nog niet
zoo zeker van.
„Bij de dag langs gebruiken wij nooit
anders dan slachtvetten. Komt er eens be
zoek, dan wordt een half pond margarine
gekocht, om dan „boter" op tafel te kunnen
zetten
Aldus schrijft ons een boer. En meerderen
laten een dergelijk geluid hooren.
Boter wordt dus bij vele boeren door het
goedkoopere slachtvet vervangen. Doch het
eiwit uit ondermelk kan niet door een goed-
kooper eiwit worden vervangen. De boer
ontvangt daar bijna niets voor en wanneer
hij aan jongvee en varkens abnormaal groo-
te hoeveelheden ondermelk toedient, ziet hij
van hetgeen hij te veel geeft, ook geen resul
taat.
Tijdens de stalperiode kan men 10 tot 12
liter ondermelk per melkkoe met voordeel
toedienen. Dan kan de boer, die ook nog wat
jongvee en varkens heeft, al zijn ondermelk
economisch benutten.
Dit verandert, zoodra het vee in het land
komt. Het heeft dan zijn bezwaren om de
ondermelk aan de koeien te vervoederen.
Het resultaat-moet naast het eiwitrijke gras
uiterst gering worden geacht enoudere
melkkoeien weigeren gewoonlijk om ze op te
nemen.
Dan is onder de huidige omstandig
heden de tijd aangebroken, dat de boer
gelegenheid moet hebben, om zijn melk te
laten verpoederen. En de kosten daarvan
moeten zoo zuinig mogelijk worden bere
kend.
Stellen we thans de vraag, in hoeverre
dit reeds geschiedt, dan is het antwoord te
leurstellend. Zou het niet raadzaam zijn,
dat bestuur en directeur der zuivelfabriek
in dezen leidend en regelend optraden en
dat de ledenvergaderingen óók in dezen
bindende besluiten namen? En dat ook door
particuliere fabrieken alle mogelijke mede
werking werd verleend?
Dan zou het misschien ook mogelijk zijn
om dit „loonpoederen voor den boer" te cen-
traliseeren, als mocht blijken, dat dit bedui
dend voordeeliger komt.
Thans bereiken ons berichten over tegen
werking inplaats van medewerking. „De di
recteur wil er niet aan", werd ons uit enkele
plaatsen bericht. Doch aan de coöperatieve
zuivelfabriek hebben leden en bestuur toch
ook medezeggenschap? Ongetwijfeld zal
men het inzicht van den directeur zwaar
moeten laten wegen, doch de boeren zelf
zijn inzake den gang in hun boerenbedrijf,
en de mogelijkheid van economische aanwen
ding van mager melkpoeder als veevoeder
toch meer deskundig dan vele directeuren?
Wij willen dan ook aannemen, dat deze
berichten over tegenwerking de uitzonde
ringen zijn op den regel, dat in samenwer
king over en weer de mogelijkheid van het
verpoederen ernstig wordt bestudeerd. En
dan zal dit zeker snel ingang vinden.
Wat de kosten van verpoederen betreft,
werden ons van zeer deskundige zijde, n.1.
door een bekwaam directeur van een flinke
fabriek, waar geregeld wordt gepoederd, de
volgende gegevens verstrekt:
een goed ingericht bedrijf:
stoom 14 cent
electr. kracht 5 cent
arbeidsloon 5 cent
afschrijving 5 cent
risico's 2 cent
jutezak 3 cent
vracht 0 cent
Totaal 34 cent
Per 100 kg. ondermelk verkrijgt men in
de voorjaarsmaanden 8.6 kg. melkpoeder.
Wanneer uit 100 kg magere melk 8,6 kg
poeder wordt verkregen, dan moet 1150 kg
ondermelk worden verpoederd, om 100 kg
melkpoeder te krijgen, u
De kosten daarvan komen dan op 11,5 X
34 cent 3,91. Rekent men daarbij de
waarde van de ondermelk op 20 cent per 100
kg., dan komt er 11,5 X 20 c. f 2,30 bij.
Samen dus 6,21.
(In werkelijkheid zal de netto zuivelwaarde
van de ondermelk in dezen tijd -ager kunnen
zijn dan 20 cent per 100 kg Momenteel is
ze n u 1).
We hebben dan dus 100 kg mager melk
poeder voor f 6,21, als men die 20 cent er bij
rekent Gaat de boer bij de berekening uit
van het feit dat de ondermelk hem thans
weinig of niets opbrengt, dan krijgt hij een
uitgaaf van 3,91 per 100 kg melkpoeder.
Wat is nu de voederwaarde van deze
magere melkcoeder?
Juist bij melk en afvalproducten van de
melk loopt de waaideering bij onze bekend
ste deskundigen op veevoedergebied nogal
uiteen.
Houden wij ons aan de getallen van Sta-
ring's Almanak, dan bevat 100 kg melkpoe
der ongeveer:
11,5 X 3,3 38 kg vert. eiw.
11,5 X 8,6 99 kg z.w.
(Dit laatste getal lijkt ons wat te hoog).
Vergelijken we hiermee de voederwaarde
van 100 kg lijnmeel, dan bevat deze 30,2 kg
vert. eiwit en 72,8 kg zetmeelwaarde.
In 125 kg lijnmeel zit dus 37'A kg verteerb.
eiwit en 91 kg zetmeelwaarde.
Het komt ons voor, dat we de voeder
waarde van 100 kg magere melkpoeder gelijk
mogen stellen met die van 125 kg lijnmeel.
Bij een drietal practijkproeven, waarbij de
voederwaarde van melkpoeder op deze hoog
te werd aangenomen, klopte het resultaat be
hoorlijk.
Nu kost 100 kg lijnmeel den boer momen
teel 5,80 De prijs van 125 kg. komt dus
17« maal zoo hoog, dus op l1/» X f 5,80
7,25.
Als de ondermelk op een waarde wordt
gesteld van 20 cent per 100 L., de kosten van
verpoederen op 34 cent per 100 L. onder
melk en de voederwaarde van 100 kg mager
melkpoeder gelijk aan die van 125 kg lijn
meel, dan geeft het verpoederen den boer
aanmerkelijk voordeel.
Op deze basis berekend, komt mager melk
poeder zelfs goedkooper, dan het goedkoope
grondnotenmeel.
Wij zijn er van overtuigd, dat bij juiste
leiding in dezen er nimmer een teveel aan
ondermelk behoeft te zijn, wat ook zal leiden
tot inperking der kaasproductie en dus kans
geven op wat beter kaasprijzen.
Indien tevens kon worden overgegaan tot
inkrimping der magarineproductie voor het
binnenland zoodat hier de afzet van bo-
tervet vergroot kon worden en daarnaast
dan door een juiste leiding en goede organi
satie in de maanden van ongeveer half
April tot half Juli of later een voldoend
kwantum ondermelk werd verpoederd voor
veevoeder, dan zou het ook zeker niet noo-
dig zijn met het scheuren verder te gaan,
dan in overeenstemming is te achten met de
oppervlakte grasland, welke kan worden
omgezet in g o e d bouwland en zou 't gras
land zelf meer intensief kunnen worden ge
bruikt.
Motorrij den.
Motorraces worden niet gewonnen door de
rijders alleenaan de knappe koppen, die de
machines bouwden komt een groote deel van
de overwinning toe. Zoodra een wedstrijd
seizoen is afgeloopen, sluiten de technici zich
op in hunne werkkamers, waar zij de resul
taten van het afgeloopen jaar nauwkeurig
bestudeeren.
Over de machines van hun eigen fabriek
staan hun natuurlijk de meest uitgebreide
gegevens ter beschikking; naar de oorzaken
van falen of slagen der concurreerende mer
ken moeten zij meestal aan de hand van en
kele vaststaande feiten gissen. De resultaten
van deze onderzoekingen worden verwerkt in
de machines van het volgend jaar, die weder
e<mige kilometers sneller zijn dan hunne
voorganger. Sneller ja maar ook betrouw
baar? Want niet met de snelste machine
wordt een race gewonnen, maar met ééne, die
haar hooge snelheid weet vol te houden ge
durende de 300 K.M. en meer, die een wed
strijd duurt. En hoe staat hetmet de be
stuurbaarheid? Wat heeft een renner aan
een hypersnel le machine, die door een ver
keerde gewichtsverdeeling onhandelbaar op
den weg ligt en die hij slechts met matigt
vaart door de bochten kan wringen. Dan
wint zijn tegenstander op een minder snelle
machine in iedere bocht een paar seconden
en daarna vaak de race.
En welk een rol speelt niet het acceleratie
vermogen het spoedig weer op hoogste
snelheid komen na iedere vertraging in eiken
bocht! Men ziet het winnen van een race,
dat wil zeggen het afleggen van een bepaal
den afstand in den kortsten tijd hangt niei
alleen af van zuivere snelheid, maar van een
combinatie van factoren, die deze snelheid
ondersteunen.
En daarna komt de renner aan de beurt,
de man, die dit gecompliceerde snelheids
monster moet besturen, en alle registers
moet beheerschen met een virtuositeit, die
slechts door een samenwerking van natuur
lijken aanleg, ervaring en vooral stoutmoe
digheid verkregen wordt. De renner die een
motorrace wint, moet over evenveel uitéén-
loopende eigenschappen beschikken als zijn
machine. Het is dit samenspel van verschil
lende en in vele opzichten elkaar tegenwer
kende krachten, die motorwedstrijden zoo in
teressant en zoo meesleepend maken, zoowel
voor publiek als renners en constructeurs.
Engeland is de bakermat van het wedstrijd
wezen en steunende op een lange ervaring
stonden Engelsche renners en Engelsche
machines jarenlang ongenaakbaar aan de
spits. Pas in den laatsten tijd begon daar
verandering in te komen en kwam van het
continent een bedreiging voor de Britsche in
dustrie, die meer en meer onheilspellend be
gint te worden. Reeds thans is nare onge
naakbaarheid verdwenen en hare absolu'e
overmacht ondermijnd; tot dusver heeft zij
nog in de meeste wedstrijden de overwinning
weten te behalen, doch nog slechts met en
kele seconden, waar vroeger vele minuten
tusschen haar en hare naaste tegenstanders
lagen. Niet minder dan vier nationale in-
dustriën, de Italiaansche, Zweedsche, Belgi
sche en Duitsche zijn thans opgeklommen tot
het plateau waar Engeland vroeger in trot-
sche eenzaamheid alleen stond en strijden
daar om de overwinning van den hoogsten
top. Een toestand bestaat reeds eenigen tijd,
voordat hij door een opzienbarende gebeur
tenis met felle duidelijkheid wordt geopen
baard.
Verleden jaar bracht Assen voor het eerst
de sensatie van de inéénstorting van de Brit
sche suprematie. De vier klassen werden ge
wonnen door een Italiaansche, een Duitscne.
een Belgische en een Engelsche machine.
Volkomen zuiver was deze uitslag niet; nog
in een tweede klasse had Engeland de over
winning in de hand, toen haar deze in de
laatste ronden door een val van Guthrie ont
rukt werd. Maar daartegenover stond, dat
de meest gevreesde Zweedsche tegenstanders
reeds in den aanvang door een val aan den
strijd onttrokken waren. Door dezen uitslag
werd de motorwereld zich van de goden
schemering der Britsche suprematie bewust,
iets later dan het publiek dat deze races bij
woonde, opwindend van het begin tot het ein
de, met onophoudelijk wisselende kansen en
onzekerheid tot aan het slot. Maar de ren
ners zelve wisten het reeds voordat de strijd
begon en in alle kampen heerschte vóór den
aanvang een berstende spanning, onrust en
nervositeit, die allen, ingenieurs, monteurs
en helpers oversloeg. De strijd van Assen kon
het vorig jaar op de andere renbanen van
Europa niet voortgezet worden. België en
Zweden verloren hun beste rijders, terwijl
Duitschland en Italië zich verder beperkten
tot kampen op eigen terrein. Zoo bleef de En
gelsche suprematie in de internationale mo
torwereld nog het geheele seizoen door on
aangetast.
Maar thans zullen Zaterdag den 6en Juli
te Assen op dat neutrale motorslagveld van
Europa al deze tegenstanders weer tegenover
elkander staan, met nieuwe machines, nog
sneller dan het vorig jaar, met renners die
weer meer ervaring hebben opgedaan.
En allen weten, waar het te Assen om
gaat, welk spel daar zal gespeeld worden, ten
aanschouwe van de Europeesche motor
wereld, die door de Radio luistert en de tele
grammen over den uitslag afwacht. De En-
gelschen zullen daar verschijnen met de
grimmige vastbeslotenheid van Britten, die
weten, dat zij uitverkoren zijn om te verdedi
gen een aloude traditie de suprematie van
„my country". En zij zullen tegenover zich
vinden de vertegenwoordigers van naties, die
zich hartstochtelijk zullen werpen in een
strijd, die hen kan brengen de uiteindelijke
bevestiging van een superioriteit, waarin zij
zelve gelooven en die sinds een jaar hun
voor oogen zweeft.
Mr. P. H. L. LAMBERTS
HURRELBRINCK.
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl. 1931
4 1934
4 Ned.-IndiS 1934
4 1014 A
5X Duitschland 1930
Iderr met kettingverklaring.
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 250
Koloniale Bank t
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst.
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL
Am Smelting
Anaconda
Bethleb. Steel
Cities Service i
Steel comm.
U. S. Leather i i
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij. i
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr, i
Kon. Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union a
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber a
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot a
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli t
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
99
99
9T/<
99'/»
18%
26V«
110
119V4
37
793/,
1043/e
59
607,
256
254
lOO'/s
24Vs
S 8%
16%
lVs
20%
4V«
174
97 V»
93Vt
18
1260
170
40V,
153V,
171
1873/18
83V,
12%
6%
110%
8*
S*
1%
3V,
35
139V4
146V,
1463/,
97J/,
O73/,
95V,-96
951/s 96
371/,
79
307,
607,
256
254
24V,
83/4
157s
IV,
20
47.
1737,
98
94
170
30
154
254
9974-1
254
153/,
U3 V»
253-54
9974-7,
8HWV,
293/,
61/,
63%
gNoteering per 50.
fExclaim. PROLONGATIE Vorige koer,
'Fxdividend.
1863/,.7
84
6%
66
IV,
343/,
139
146
1457,
67,
63
1863/,
67,-%
lOri/,-8
1863/,
833/,
1863/,-Ï
106
Vorige
koere
NIET OFFICIEEL
New-York1.467,
Londen 7.237,
Berlijn 59.22i/a
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oilo
Madrid
Italif
3V2 pCi Heden 4 pCi
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
9.71»/,
24 71
48.05
32 28
37.28
36 28
20.177,
12.19
Koer, op
heden 2 uur
1.463/,
7.241/,
59 20
9.72
24 77
48,06
32.30
37 30
36 30
20.171
12.15