Sitmniemas
Spoct
£uchtoaad
Jietk 6L School
DE LAATSTE LES VAN LANGELOT
AA DE GEVOLGEN OVERLEDEN.
De aanrijdng te Den Haag
SPIONNEN AAN HET WERK.
In het Victoria-Theater.
WALS ALS STAYER OP DE
STADIONBAAN.
Een schitterend debuut.
DE OUDE GARDE STERFT NIET.
Jhr. Bosch van Drakestein is het
nog niet verleerd!
DE NATIONALE ZWEMWED
STRIJDEN TE AALSMEER.
Gaan niet door.
TURNLUST OP DE WIELER
BAAN.
EINDEXAMEN R. K. LYCEUM.
Afd. Gymnasium.
ning van het verkeer zal hebben te d'oen
merkte spr. op, dat de regeering het blijk
baar niet noodig heeft geacht, iemand uit de
bedrijfsautohouaers tot lid der commissie te
benoemen.
Naar hetgeen bekend is, moet aangeno
men worden, dat de denkbeelden van de een
trale commissie van advies zich bewegen in
de richting van een vergunningsstelsel voor
vrachtauto's. De voorzichtigheid gebiedt
voorshands echter niet van het standpunt
uit te gaan, dat er een overproductie in het
vervoerwezen bestaat.
Voor spr. stond het vast, dat de bedrijfs
autohouders hun belangen in handen van
dien nieuwen minister van waterstaat veilig
mogen achten. De maatregelen zullen eerst
na rijp beraad van zijn zijde worden getrof
fen niet in het voor- of nadeel van een be
paald transportmiddel, doch in het belang
van het verkeers- en bedrijfsleven.
Spr. besprak de vele bemoeiingen van den
Bond met het automobilisme en achtte het
een voorrecht, te mogen verklaren, dat aan
de verhouding tusschen autoriteiten op ver
schillend gebied en den Bond nimmer iets
heeft ontbroken.
De 51-jarige K. uit de Smidsstraat te
den Haag, die op Woensdag j.1. op de
Paul Krugerlaan bij een aanrijding ern
stig werd gewond is in bet r. k. zieken
buis aan het westeind overleden.
U behoeft niet bang te zijn, dat u tijdens uw
bezoek aan het Victoria-theater door spionnen
bespied zal worden, want het kopje boven dit
verslag duidt alleen aan, hoe de nieuwe film
heet. Hoe deze rolprent reeds in de pers ge
roemd is, moge uit de volgende persverslagen
blijken:
Het „Algemeen Handelsblad" schrijft:
De film is uiterst spannend, de drie hoofdper
sonen (Brigitte Helm, Carl Ludwig Diehl, Os
kar Homolka) zijn voor hun taak ten volle be
rekend en onder de vele spionnenfilms van de
laatste jaren is „Spionnen aan het Werk" ze
ker een der besten.
„De Tijd" laat zich als volgt over deze film
uit:
Spionnen-films zijn steeds een dankbaar
object geweest en van het oogenblik, dat zij
goed in elkander werden gezet, zijn zij ook
interessant en vol spanning. Deze „Spionnen
aan het Werk" van Lamprecht met Brigitte
Helm en Karl Ludwig Diehl is een spionnen
film van deze soort en dus boeiend en interes
sant.
En tenslotte beoordeelt de „Maasbode" deze
film:
Spionnage- en detectivefilms behooren tot
een genre, dat wij gaarne van tijd tot tijd in de
bioscoop zien verschijnen. Als ze goed ge
maakt zijn, geven ze een prettige spanning en
blijven ze onderhoudend tot de ontknooping
toe en het is een merkwaardig feit, dat ze ook
dikwijls goed gemaakt zijn; de film „Spionnen
aan het Werk" van den regisseur Gerhard
Lamprecht is daar weer een uitstekend voor
beeld van Deze film blijft een „thriller"
Zij is daarenboven voortreffelijk gemaakt met
snelle en korte beelden recht op het doek af
en Lamprecht weet, hoe hij zijn spelers moet
gebruiken. Zoo kon ook Diehl van den kapitein
precies den man maken, die hij zijn moest:
viriel en a-sentimenteel. In de kleinere rollen
staan even goede krachten, die allen in hun
spel dezelfde spanning bewaren. Hier is regie
gevoerd.
FIENTJE DE LA MAR BIJ DE
MAJESTIC.
Voor de nieuwe Majestic-Film, waarvan
de opnamen onder regie van Haro van Pes-
ki in Augustus een aanvang zullen nemen,
engageerde productieleider Willem Hartog
voor de vrouwelijke hoofdrol Fientje de la
Mar.
Zooals reeds eerder bericht, wordt de man
nelijke hoofdrol door Lou Bandy vervuld.
Deze film, welke door de N.V. Filma in
Nederland wordt uitgebracht, draagt de
voorloopige titel „Carrière".
EEN SCHIPBREUK VERFILMD.
Een waarachtig spel-van-de-zee
op Terschelling.
Terschelling heeft de primeur! Daar werd
Sisteren, eergisteren en vóór-eergisteren, tot
iep in den nacht een waarachtig spel-van-
de-zee gespeeld voor de film. Een parti
culiere filmmaatschappij te Amsterdam had
den gelukkigen inval gehad, naar „Skilinge'
te gaan om daar .,etwas nie dagewesenes"
vast te leggen op de rolprent. Vooraf werden
er besprekingen gevoerd tusschen verschei
dene instanties. Tenslotte kon de medewer
king worden verkregen van autoriteiten en
van plaatselijke reedersen toen stapten
op Terschelling heusche filmoperateurs
stellig de eersten! onze cineasten hebben de
Waddenzee-eilanden en hun ongeloofelijke
folkloristische en filmromantische mogelijk
heden blijkbaar nog niet ontdekt over de
valreep.
De Terschellinger bevolking was van meet
af aan voor het geval gewonnen. Het is d e
gebeurtenis van eind Juni geworden. Ieder
een sprak over de verfilming, die des nachts,
en dan wel drie nachten achtereen, zou
plaats grijpen. Het werd angstig en bijna „te
mooi om waar te zijn". Toen de eerste film
avond aanbrak, was er veel publiek aan de
haven. Doch het weer was slecht en het eve
nement moest worden afgelast. Totdat nu
vóór-eergisteren alles gereed was. Middeler
wijl was de zomer gekomen en stak Terschel
ling in het feestkleed. Des avonds trok zoo
ongeveer drie kwart der bevolking met film
operateurs, metteurs-en-scene en helpers naar
de haven om aan het filmen te gaan.
Omstreeks halftwee middernacht was
alles gereed. Nu zo< de schipbreuk plaats
grijpen! Reeds lag in de haven het gestrande
stoomschip Schellingtrland gereed/heel erg
overhellend, zoodat de schipbreukelingen
moeite hadden over het dek te 1 aveeren
PWseling klonk het sein; Beginnen! Onder
groot gedrang aan de kade, sprongen een
aantal schipbreukelingen van den wal in de
klaar liggende boot, roeiden de haven in
Daar begon een der groote sleepbooten ge
weldig met de schroeven te werken, zoodat er
groote deining ontstond, en terwijl de Bran-
darisvuurtoren zijn kruislichten over het wa
teroppervlak zond, sloeg de boot om en vijf
tien opvarenden spartelden temidden der
waarlijk, hooge golven! Fluks werd aan den
wal een tweede boot losgemaakt, bemand
met stoere redders, die de schipbreukelingen
oppikte. En overal was de operateur aanwe
zig en draaide de waarlijk opwindende tafe-
reelen koelbloedig af.
's Nachts één uur ongeveer begon een
groot nummer. De beroemde reddingboot
Brandaris verliet de haven, de bemanning in
oliepak en zuidwester gestoken, gereed voor
het machtige karwei. Geweldige brekers rol
den over het achterdek van het gestrande
schip. Daar was de toestand waarlijk nij
pend geworden! Op het dek verdrongen zich
de angstige opvarenden, mannen en vrou
wen, allen roepend om redding. Toen verhief
zich op de brug een machtige gestalte: het
was de kapitein, die de passagiers moed in
sprak en gelastte, dat zij op de Brandaris
zouden overstappen en voorts ook in de eigen
roeibooten. In hooge zeeën, prachtig gere
construeerd, naderde de Brandaris. Toen
deze langszij lag, ontstond er een gedrang.
Tenslotte kwamen allen in de een of andere
boot terecht. Toen de kapitein zag, dat in
derdaad „man en muis" het zinkende schip
had verlaten, verliet ook hij het wrak.. In
een jubelstemmin, kwamen de schipbreuke
lingen aan de kade, verwelkomd door de be
volking, die er een uur of vijf, zes slaap voor
had overgehad.
„Morgenavond weer". Met dat parool
nam men afscheid.
Dit boeiende en uitermate verkoelende spel-
van-de-zee werd den volgenden avond her
haald onder ongeveer dezelfde omstandig
heden van weer en wind en publieke belang
stelling. Het was warm geweest op Terschel
ling; de jongelieden zwommen urenlang in
de haven ronden wilden des nachts ook
nog wel een verkoeling ondergaan. De
schipbreuk werd nu bij fragmenten overge-
filmd. Er werd op Terschelling nog nooit op
een dergelijke wijze bij commando gezwom
men. De film-operateurs hadden prachtige
sujetten aan deze weg-spoelende en duikende
schipbreukelingen, die het een geweldig „lol
letje" vonden en zich ook wel eenigszins ge
streeld voelden bij de gedachte, dat straks
dit nachtelijke spel in de Nederlandsche bi
oscopen zal draaien
De laatste avond werd besteed aan de ver
filming van het zoogenaamde „guuzjen"
Wanneer bij een schipbreuk de kreet door het
dorp gaat: guusje", dan stormt het man
volk naar de haven om op een der schepen
te stappen, die ter assistentie uitvaren naar
een in noodverkeerend schip. Volgens heel
oud gebruik ontvangt ieder, die meegaat, een
deel van de eventuecle winst.
Dit laatste werd ook weer een succesnum
mer. Er ging een roep door het dorp van
„guuzie. guuzjee", en uit alle straten, stegen
en (schilderachtige) sloppen kwamen de zee
rotten te voorschijn. En de filmoperateur
draaide en draaide. Later werden nog enkele
raaie folkloristische nummers in scene ge
zet.
Naar ons werd verzekerd is de film uitste-
cend geslaagd. (N.R Crt.)
Wielrennen.
Een zeer groot aantal toeschouwers was
gisteravond getuige van het debuut van den
nieuwen stayer Cor Wals, die op de groote
Stadion-baan voor het eerst achter den mo
tor zou uitkomen.
Het begin leek niet op een succes, want
Wals, die in de eerste 40 K.M. startte als
nummer drie, liet zich afzakken naar de zes
de plaats, waar hij een paar rondjes bleef
zitten en zich wat los trapte. Maar toen hij
even warm geloopen was, toen kromde Wals
den rug en als een sprinter vloog hij over
twee voorgangers heen, om de derde plaats
wer in te nemen. Alleen v. d. Wulp en Dom-
loff waren nog voor hem en de eerste van
die twee lag zoover voor, dat hij plotseling
Wals lapte. Maar dat was niet naar den zin
van Wals, die heel gauw die lap terug nam
en even later zelfs de tweede plaats verover
de. En toen probeerde hij zelfs v. d. Wulp te
naderen. Deze lag wel een kleine 400 Meter
voor, maar je kon nooit weten.
En hoe v. d. Wulp zich ook verdedigde,
elke ronde naderde Wals hem en toen v. d.
Wulp de finish passeerde, was Wals nog
slechts een 100 M. achter. -
In de tweede manche, eveneens over 40
K.M., startte Wals ook al vrij langzaam.
_ang zat hij op de laatste plaats, maar daar
na ging het net als in de eerste rit. Hij ver
hoogde regelmatig- het tempo, zoodat na
plm. 20 K.M. Wals weer op de derde plaats
reed. En weer zou het duel gaan tusscnen v.
d. Wulp en Wals. Reeds spoedig lag Wals
op de tweede plaats, rustte daar even uit en
ras tegen het einde kwam de groote aanvai.
Wals lag toen een 50 M. achter, maar ging
rlotseling in een felle demarrage den aanval
inzette. Weer verzette v. d'. Wulp zich, maar
het lukte hem niet den debutant van zich af
te schudden. Toen de laatste ronde inging,
lag Wals nog 10 Meter achter, toen werd al
les op alles gezet en toen
Op den eindstreep was v. d. Wulp gesla
gen met een fietslengte!
Dat was het stayersdebuut van Cor Wals.
De totaal-uitslag was: 1. v. d. Wulp, 3
ptn.2. Wals, 3 ptn.3. Severgnini, 8 ptn.;
4. Krewer, 9 ptn.; 5. Leddy, 10 ptn.; 6. Dom-
hof, 12 ptn.; 7. Manera, 13 ptn.; 8. Bleke-
molen, 17 ptn.
De wielerjournalist Joris van der Bergh
schrijft in „Sport Echo" een lezenswaardig
artikel over hetgeen jhr. G. Bosch van Dra-
oestein Zondag j.1. op de Rijswijksche wie
lerbaan tusschen het jonge sprintersgoedje
presteerde. Wij ontleenen er het volgende
aan:
„Het werd een demonstratie van de oude
waarheid dat klasse, klasse blijft. Even,
200 meter, keek Bosch de situatie aan. Toen
kwam hij naar voren en dlaar ging hij. Weet
ge wat er gebeurde?
Geen van de jongeren had1 nog de kracht
om naast zijn bracket te komen.
Onder de persbroeders gaf dit sensatie.
En er werd direct gesproken over de finale
welke straks zou volgen. Men hoopte op het
buitenkansje dezen „ouden knar" d'e rest te
zien afdrogen.
Het zou echter anders loopen.
Ver uit de sterkste man werd in de demi
finale geslagen. Hij werd geslagen door een
jongeman die zich gelukkig mag prijzen bi;
normaal verloop aan het wiel van dezen
bijna 48-jarige te blijven'.
Bosch reed met Götz, Grimme en Rutg
rink. Het ging maar over 2 ronden (800 me
ter) en na 300 meter was de situatie dat
Rutgrink aan den kop lag met Grimme op
plm. 15 meer, daar achter Bosch en aan het
wiel van Bosch Götz.
Toen, dus met nog 500 meter voor zich,
vertrok Rutgrink hard van den kop en Grim
me ging er niet direct achter. Bosch, in der
de positie, had het wegloopen van Rutgrink
niet gezien. Toen hij begon was Rutgrink
bijna een heele bocht van deze 400 M. lange
baan voor, dus ongeveer 70 M. Bosch moest
nog in de eerste bocht over Grimme heen.
Götz zat hem aan zijn wiel en Grimme had
aansluiting kunnen nemen.
Maar!het ging niet.
De een kon het wiel niet houden en de an
der kon het wiel niet krijgen. Bosch liep
prachtig in. Het werd 50 meter, 40 meter,
30 meter, 20 meter, 10 meter, 5 meter, doch
met 1 lengte werd hij, ver uit de beste, ge
slagen.
'n Deining van spijt ging over de toeschou
wers.
Doch eere wien eere toekomt. Rutgrink
had iets goeds laten zien. En wel hiermede,
dat hij 500 meter goed bleef door gaan.
Ieder, Bosch en ook ik, hadden verwacht, dat
deze jongeling na 400 meter zou ineenplof-
fen. Hij hield echter kranig vol. Maar een
volle bochtlengte inloopen!
Ik wil niemand ontmoedigen.
Doch hoe moeten jongeren zich voelen als
zij bij een 48-jarigen te kort komen?
Klasse blijft klasse.
Ik weet niet hoeveel amateur-sprinters er
momenteel in Nederland zijn; maar 90 pro
cent hoort ge 90 procent worden er
door Bosch nog uitgefietst.
Automobilisme.
CONCOURS VAN KOETSWERKEN
DER K.N.A.C.
Scheveningen voor de ontvangst
gereed.
Gezien het schitterende zomerweer van de
laatste dagen belooft ook het Concours van
Koetswerken, hetwelk op 29 Juni a.s. door de
K.N.A.C. te Scheveningen wordt georgani
seerd door de weergoden te worden begun
stigd.
Men houdt reeds rekening met een bijzon
dere groote belangstelling van de zijde van
het publiek. Scheveningen zal in alle opzich
ten gereed zijn voor de ontvangst van tal van
gasten. De vlaggen zullen wapperen, muziek
zal er klinken, Scheveningen is a.s. Zaterdag
in feesttooi. Smetteloos zullen door de fraaie
wagens tentoongesteld zijn op het concours
terrein aan den Strandboulevard, wedijve
rend om de zijden linten, het teeken van de
bekroning door de jury.
Aan de deelnemers aan het concours is ver
zocht om reeds om 9 uur met de te exposeeren
automobielen aanwezig te zijn. Dit houdt
echter niet in, dat het terrein dan reeds voor
het publiek zal zijn opengesteld. Teneinde
teleurstelling te voorkomen, maken wij er
daarom onze lezers opmerkzaam op, dat het
concours eerst om 2 uur n.m. voor de belang
stellenden toegankelijk is. De vroege komst
van de deelnemende auto's houdt verband
met het feit, dat de jury reeds om 9 uur mei
keuren zal beginnen, zoodat in den aanvang
van den middag de uitslag reeds bekend za!
zijn. Mocht onverhoopt het weer zijn volle
medewerking niet verkenen, dan blijft een
bezoek aan het concours toch altijd nog de
moeite waard, daar de groote verscheiden
heid van merken (het zijn er 39) deze open
luchtshow bijzonder attractief doet zijn.
Het concours zal om vijf uur n.m. worden
gesloten.
Zwemmen.
Naar wij vernemen heeft het bestuur van de
Aalsmeersche zwem- en poloclub zich genood
zaakt gezien de nationale zwemwedstrijden,
welke a.s. Zondag aldaar gehouden zouden
worden, wegens te geringe inschrijving uit te
stellen tot een nader te bepalen datum.
Turnen.
Wanneer het weer zoo schitterend blijft,
zal de Turnlustuitvoering Zondagavond op
de Alkmaarsche Wielerbaan een groot suc
ces worden. De oefeningen zijn goed ingestu
deerd en vooral de nummers, die in Brussel
verwerkt moeten worden, zullen ongetwijfeld
in den smaak vallen.
Na de turnwedstrijden krijgt men nog een
wielerprogramma te zien voor amateurs en
nieuwelingen. Ook dit kan een interessant
uurtje worden.
Zooals men weet is er voorverkoop van
kaarten. Men behoeft voor het weer niet be
vreesd te zijn, want mocht het Zondag slecht
weer zijn, dan worden de wedstrijden uitge
steld en op een nader te bepalen avond op
de Wielerbaan gehouden.
Tennis.
HET WIMBLEDON-TOURNOOI.
Onze enkel-spelers uit den strijd.
Zoowel mej. Couquerque als Timmer heb
ben gisteren hun wedstrijd in het enkelspel
verloren.
Mej. Couquergue speelde op het centre-
court tegen miss Jacobs, de kampioene van
Amerika en was al bij voorbaat geslagen.
Maar in werkelijkheid was het anders. Wel
stond onze kampioene al gauw met 2—0
achter, maar toen kwam ze los, kwam zelfs op
54 en werd eindelijk in de eerste set met
86 geklopt. In de tweede set werd het 4—4,
toen mist mej. Couquerque een gemakkelijke
bal en ze verloor met 64.
Het was werkelijk een gevecht geweest tus
schen twee speelster, die beiden een hoog peil
bereikten.
Timmer speelde tegen Pallada, was niets
minder sterk, maar juist iets minder enthou
siast en verloor in drie sets: 6—3, 6—4,
6—4.
De voornaamste uitslagen waren:
Heeren enkelspel, 3de ronde; Perry sl. v.
Rijn 46, 61, 63, 108; Pallada sl.
Timmer 6—3, 6—4, 6—4; Menzel sl. Pal-
mieri 10—8, 6—0, 6—4; Crawford sl. Slecht
119, 64, 68,62; v. Cramm sl. Caska
6—1, 8—6, 6—4.
Dames enkelspel, 2de ronde: mevr. Moody
Wills sl. mevr. Yorke 63.61; miss
Jacobs sl. mej. Couquerque 86, 64; mej.
Matthieu sl. mevr. Chuter 6—3, 6—4.
DE „KOETILANG" NAAR BATAVIA.
Zaterdag 29 Juni vertrekt de „Koetilang"
van Amsterdam naar Batavia. De beman
ning van dit vliegtuig zal bestaan uit Q.
Tepas (terste bestuurder), C. O R de Wijs
(2de best.), J. Deltenre (werktuigkundige)
en L. C. Dik (radio-telegrafist).
TOESTEL VAN DE AIRFORCE IN
ZEE GESTORT.
Honderden vacantiegangers aan de kust
van Sussex waren er gisteren getuige van,
dat een toestel van de Royal Airforce in zee
stortte en zonk buiten Selsey Hill. De plaat
selijke reddingboot werd onmiddellijk te wa
ter gelaten en men slaagde er in het lijk van
den piloot te bergen. De piloot was dc eenige
inzittende van het toestel.
MOEILIJKHEDEN OP INDISCHE
VLIEGVELDEN.
In het Algemeen Indische Dagblad lezen
wij, dat de Lijster op haar vorige reis Palem-
bang niet heeft aangedaan. De luchtmail
werd er uitgeworpen en twee passagiers, die
er wachtten om mee naar Java te gaan, ble
ven staan.
De reden was dat gezagvoerder L. Sillevis
iet aanloopen van Palembang niet verant
woord achtte wegens den sterken Oostenwind.
Het landingsterrein ligt er Noord—Zuid,
is vrij smal en laat geen opstijgen tegen den
wind toe, hetgeen echter noodzakelijk is, al
thans bij machines van het type Douglas.
In Medan ondervond men hetzelfde be
zwaar, toen men er wilde starten met bestem
ming Singapore. Ook daar is de situatie
Noord—Zuid en de zijwind leidde tot prac-
tische bezwaren.
Men is daar reeds bedacht op uitbreiding
van het terrein, doch piloot Sillevis deed een
goedkoope oplossing aan de hand, als men
iet raceterrein voegt bij de vliegbaan, dan
zal men er altijd kunnen starten.
EEN VLIEGVELD OP RHODOS.
Mogelijkheid voor aanvulling van
den benzinevoorraad der K.L. M -
toestellen op het traject Athene
Caïro.
Een groot bezwaar voor een meer econo
misch vervoer vormt op de HollandIndië-
route vice-versa van de K.L.M. nog altijd het
traject AtheneCaïro. Op dezen oversteek,
die immers voor het grootste gedeele over de
Middellandsche Zee gaat, is geen tusschen,
landing om benzine bij te vullen mogelijk,
met het gevolg dat het passagiers- en vracht
en postvervoer sterk nadeelig wordt geïn
fluenceerd door de mee te nemen brandstof.
Het Algemeene Indisch Dagblad ver
neemt thans, dat de Italiaansdie regeering
van plan is om in September of October a.s.
op het haar toebehoorende eiland Rhodos,
gelegen halfweg AtheneCaïro, een groot
vliegveld te openen, waardoor de mogelijk
heid wordt geschapen dat de K.L.M.-toestel-
len daar hun benzinevoorraad kunnen' aan
vullen.
Niet alleen is deze route een stuk korter,
omdat dan rechtstreeks naar Caïro kan wor
den gevlogen, maar de mogelijkheid tot het
meenemen van uttigen last wordt met onge
veer 150 K.G. vermeerderd.
TOT 6600 METER HOOGTE PER
DOUGLAS
Het Algemeene Indische Dagblad heeft
vernomen, dat de Douglaa-machines der
K.L.M. voorloopig een hoogte van 6600
meter hebben bereikt waaruit men de ge
volgtrekking kan maken, dat men vaak het
slechte weer zal kunnen passeeren, door er
„overheen'' te vliegen.
Op die groote hoogten treedi zuurstofge
brek op en deswege is de Douglas op de route
Milaan in het bezit van een installatie ten
einde de inzittenden van zuurstof te voorzien
naast elke zitplaats kan men haar tot
zich nemen.
De practijk begint uit te wijzen, dat men
ook op de lijn Nederland—Indië tot dezen
maatregel zal moeten overgaan.
WERELDDUURRECORD.
Reeds een maand lang in de lucht.
De gebroeders Ferd en Al Keys, die
reeds bijna een maand onafgebroken met
hun vliegtuig in de lucht hebben vertoefd,
zullen, indien zij tot hedenavond in de lucht
blijven, het wereld-duurrecord voor vlieg
tuigen hebben verbeterd.
Het oude record is in 1930 gevestigd door
de gebroeders John en Kenneth Hunter, die
553 uur, 41 minuten en 30 seconden onaf
gebroken boven Chicago hebben gevlogen.
Een vlucht van 647 uur en 29 minuten,
uitgevoerd boven St. Louis door Dale en
Jackson in 1930, is door de National Aero-
nautical Association niet erkend, daar de in
strumenten niet van te voren in orde wa
ren gebracht.
De gebroeders Keys zijn nog volkomen
fit, alhoeel Al eenige dagen zeer geplaagd
werd door kiespijn.
EINDEXAMEN HANDWERKEN
RIJKSKWEEKSCHOOL.
Geëxamineerd 6 candidaen, allen geslaagd.
Dames: G. Makkink, Alkmaar. J. Posthuma,
Hoorn. M. Schrikker, Grootebroek. G. van Til,
Heiloo. W. Vogelaar, Alkmaar. M. Wagenaar,
H.-H.-Waard.
Geëxamineerd 7 candidaten, van wie ge
slaagd voor diploma B: mej. L. Walraven en de
heer J. van Dijk.
Met 1 candidaat wordt het examen voort
gezet.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 30 Juni.
Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar; av. 6
uur, de heer Dekker, godsdienstonderwijzer,
voor ds. Terlouw.
Kapel kerk, 10 uur, honderdste jeugddienst,
prof. dr. M. van Rhijn (tevens voor volwas
senen toegankelijk).
Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, ds. Rap-
pold.
Ev. Luth. Kerk, geen dienst.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds Kuiper.
Geref. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von
Meyenfeldt.
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
uur en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur,
dienst.
Vrij Ev. Gemeente, v. d. Meijstraat 16,
10.15 uur, ds. v. Togt, van Haarlem.
Stads Evangelisatie, Laat 56, Zondag 10
uur wijdingsdienst, 12.30 uur zondagsschool,
8 uur av. openbare samenkomst; Donder-
dagav. 8 uur openbare samenkomst.
Leger des Heils (stichter William Booth),
Limmerhoek 40, Zaterdag 8 uur av. open
luchtsamenkomst op de Steenenbrug; Zon
dag 7.30 uur bidstond, 10 uur heiligings-
dienst, 3.30 uur openluchtsamenkomst b. d.
Kattenberg, 8 uur verlossingsdienst; Dins
dagavond 8 uur soldaten bijeenkomst; Don
derdagavond 8 uur heiligingsdienst.
Nederl. Leger des Heils, Hekelstraat C 9,
Zaterdagavond 8 uur straatzang; Zondag
10 uur wijdingsdienst, 4 uur openluchtsamen
komst bij de gevangenis, 8 uur verlossings-
39. Den heelen nacht gingen de bezemmannetjes
door met schoorsteenen vegen. Of de schoorsteenen
ook al piepten en schreeuwden net als heel kleine
jongens als ze gewasschen worden, daar trokken de
bezems zich niets van aan. En den volgenden morgen
om negen uur was het feest noe in vollen enrur
40. Zoo kwamen de bezemmannetjes ook op het dak
van de dorpsschool terecht. Toen de meester en de
jongens een vreemd gestommel hoorden, gingen ze
eens kijken in het hoekje, waar de schoorsteen was.
Maar plotseling kwam er een dikke roetwolk naar
l"»on*ul on