Sitmniemas Spoct £uchtoaad Jietk 6L School DE LAATSTE LES VAN LANGELOT AA DE GEVOLGEN OVERLEDEN. De aanrijdng te Den Haag SPIONNEN AAN HET WERK. In het Victoria-Theater. WALS ALS STAYER OP DE STADIONBAAN. Een schitterend debuut. DE OUDE GARDE STERFT NIET. Jhr. Bosch van Drakestein is het nog niet verleerd! DE NATIONALE ZWEMWED STRIJDEN TE AALSMEER. Gaan niet door. TURNLUST OP DE WIELER BAAN. EINDEXAMEN R. K. LYCEUM. Afd. Gymnasium. ning van het verkeer zal hebben te d'oen merkte spr. op, dat de regeering het blijk baar niet noodig heeft geacht, iemand uit de bedrijfsautohouaers tot lid der commissie te benoemen. Naar hetgeen bekend is, moet aangeno men worden, dat de denkbeelden van de een trale commissie van advies zich bewegen in de richting van een vergunningsstelsel voor vrachtauto's. De voorzichtigheid gebiedt voorshands echter niet van het standpunt uit te gaan, dat er een overproductie in het vervoerwezen bestaat. Voor spr. stond het vast, dat de bedrijfs autohouders hun belangen in handen van dien nieuwen minister van waterstaat veilig mogen achten. De maatregelen zullen eerst na rijp beraad van zijn zijde worden getrof fen niet in het voor- of nadeel van een be paald transportmiddel, doch in het belang van het verkeers- en bedrijfsleven. Spr. besprak de vele bemoeiingen van den Bond met het automobilisme en achtte het een voorrecht, te mogen verklaren, dat aan de verhouding tusschen autoriteiten op ver schillend gebied en den Bond nimmer iets heeft ontbroken. De 51-jarige K. uit de Smidsstraat te den Haag, die op Woensdag j.1. op de Paul Krugerlaan bij een aanrijding ern stig werd gewond is in bet r. k. zieken buis aan het westeind overleden. U behoeft niet bang te zijn, dat u tijdens uw bezoek aan het Victoria-theater door spionnen bespied zal worden, want het kopje boven dit verslag duidt alleen aan, hoe de nieuwe film heet. Hoe deze rolprent reeds in de pers ge roemd is, moge uit de volgende persverslagen blijken: Het „Algemeen Handelsblad" schrijft: De film is uiterst spannend, de drie hoofdper sonen (Brigitte Helm, Carl Ludwig Diehl, Os kar Homolka) zijn voor hun taak ten volle be rekend en onder de vele spionnenfilms van de laatste jaren is „Spionnen aan het Werk" ze ker een der besten. „De Tijd" laat zich als volgt over deze film uit: Spionnen-films zijn steeds een dankbaar object geweest en van het oogenblik, dat zij goed in elkander werden gezet, zijn zij ook interessant en vol spanning. Deze „Spionnen aan het Werk" van Lamprecht met Brigitte Helm en Karl Ludwig Diehl is een spionnen film van deze soort en dus boeiend en interes sant. En tenslotte beoordeelt de „Maasbode" deze film: Spionnage- en detectivefilms behooren tot een genre, dat wij gaarne van tijd tot tijd in de bioscoop zien verschijnen. Als ze goed ge maakt zijn, geven ze een prettige spanning en blijven ze onderhoudend tot de ontknooping toe en het is een merkwaardig feit, dat ze ook dikwijls goed gemaakt zijn; de film „Spionnen aan het Werk" van den regisseur Gerhard Lamprecht is daar weer een uitstekend voor beeld van Deze film blijft een „thriller" Zij is daarenboven voortreffelijk gemaakt met snelle en korte beelden recht op het doek af en Lamprecht weet, hoe hij zijn spelers moet gebruiken. Zoo kon ook Diehl van den kapitein precies den man maken, die hij zijn moest: viriel en a-sentimenteel. In de kleinere rollen staan even goede krachten, die allen in hun spel dezelfde spanning bewaren. Hier is regie gevoerd. FIENTJE DE LA MAR BIJ DE MAJESTIC. Voor de nieuwe Majestic-Film, waarvan de opnamen onder regie van Haro van Pes- ki in Augustus een aanvang zullen nemen, engageerde productieleider Willem Hartog voor de vrouwelijke hoofdrol Fientje de la Mar. Zooals reeds eerder bericht, wordt de man nelijke hoofdrol door Lou Bandy vervuld. Deze film, welke door de N.V. Filma in Nederland wordt uitgebracht, draagt de voorloopige titel „Carrière". EEN SCHIPBREUK VERFILMD. Een waarachtig spel-van-de-zee op Terschelling. Terschelling heeft de primeur! Daar werd Sisteren, eergisteren en vóór-eergisteren, tot iep in den nacht een waarachtig spel-van- de-zee gespeeld voor de film. Een parti culiere filmmaatschappij te Amsterdam had den gelukkigen inval gehad, naar „Skilinge' te gaan om daar .,etwas nie dagewesenes" vast te leggen op de rolprent. Vooraf werden er besprekingen gevoerd tusschen verschei dene instanties. Tenslotte kon de medewer king worden verkregen van autoriteiten en van plaatselijke reedersen toen stapten op Terschelling heusche filmoperateurs stellig de eersten! onze cineasten hebben de Waddenzee-eilanden en hun ongeloofelijke folkloristische en filmromantische mogelijk heden blijkbaar nog niet ontdekt over de valreep. De Terschellinger bevolking was van meet af aan voor het geval gewonnen. Het is d e gebeurtenis van eind Juni geworden. Ieder een sprak over de verfilming, die des nachts, en dan wel drie nachten achtereen, zou plaats grijpen. Het werd angstig en bijna „te mooi om waar te zijn". Toen de eerste film avond aanbrak, was er veel publiek aan de haven. Doch het weer was slecht en het eve nement moest worden afgelast. Totdat nu vóór-eergisteren alles gereed was. Middeler wijl was de zomer gekomen en stak Terschel ling in het feestkleed. Des avonds trok zoo ongeveer drie kwart der bevolking met film operateurs, metteurs-en-scene en helpers naar de haven om aan het filmen te gaan. Omstreeks halftwee middernacht was alles gereed. Nu zo< de schipbreuk plaats grijpen! Reeds lag in de haven het gestrande stoomschip Schellingtrland gereed/heel erg overhellend, zoodat de schipbreukelingen moeite hadden over het dek te 1 aveeren PWseling klonk het sein; Beginnen! Onder groot gedrang aan de kade, sprongen een aantal schipbreukelingen van den wal in de klaar liggende boot, roeiden de haven in Daar begon een der groote sleepbooten ge weldig met de schroeven te werken, zoodat er groote deining ontstond, en terwijl de Bran- darisvuurtoren zijn kruislichten over het wa teroppervlak zond, sloeg de boot om en vijf tien opvarenden spartelden temidden der waarlijk, hooge golven! Fluks werd aan den wal een tweede boot losgemaakt, bemand met stoere redders, die de schipbreukelingen oppikte. En overal was de operateur aanwe zig en draaide de waarlijk opwindende tafe- reelen koelbloedig af. 's Nachts één uur ongeveer begon een groot nummer. De beroemde reddingboot Brandaris verliet de haven, de bemanning in oliepak en zuidwester gestoken, gereed voor het machtige karwei. Geweldige brekers rol den over het achterdek van het gestrande schip. Daar was de toestand waarlijk nij pend geworden! Op het dek verdrongen zich de angstige opvarenden, mannen en vrou wen, allen roepend om redding. Toen verhief zich op de brug een machtige gestalte: het was de kapitein, die de passagiers moed in sprak en gelastte, dat zij op de Brandaris zouden overstappen en voorts ook in de eigen roeibooten. In hooge zeeën, prachtig gere construeerd, naderde de Brandaris. Toen deze langszij lag, ontstond er een gedrang. Tenslotte kwamen allen in de een of andere boot terecht. Toen de kapitein zag, dat in derdaad „man en muis" het zinkende schip had verlaten, verliet ook hij het wrak.. In een jubelstemmin, kwamen de schipbreuke lingen aan de kade, verwelkomd door de be volking, die er een uur of vijf, zes slaap voor had overgehad. „Morgenavond weer". Met dat parool nam men afscheid. Dit boeiende en uitermate verkoelende spel- van-de-zee werd den volgenden avond her haald onder ongeveer dezelfde omstandig heden van weer en wind en publieke belang stelling. Het was warm geweest op Terschel ling; de jongelieden zwommen urenlang in de haven ronden wilden des nachts ook nog wel een verkoeling ondergaan. De schipbreuk werd nu bij fragmenten overge- filmd. Er werd op Terschelling nog nooit op een dergelijke wijze bij commando gezwom men. De film-operateurs hadden prachtige sujetten aan deze weg-spoelende en duikende schipbreukelingen, die het een geweldig „lol letje" vonden en zich ook wel eenigszins ge streeld voelden bij de gedachte, dat straks dit nachtelijke spel in de Nederlandsche bi oscopen zal draaien De laatste avond werd besteed aan de ver filming van het zoogenaamde „guuzjen" Wanneer bij een schipbreuk de kreet door het dorp gaat: guusje", dan stormt het man volk naar de haven om op een der schepen te stappen, die ter assistentie uitvaren naar een in noodverkeerend schip. Volgens heel oud gebruik ontvangt ieder, die meegaat, een deel van de eventuecle winst. Dit laatste werd ook weer een succesnum mer. Er ging een roep door het dorp van „guuzie. guuzjee", en uit alle straten, stegen en (schilderachtige) sloppen kwamen de zee rotten te voorschijn. En de filmoperateur draaide en draaide. Later werden nog enkele raaie folkloristische nummers in scene ge zet. Naar ons werd verzekerd is de film uitste- cend geslaagd. (N.R Crt.) Wielrennen. Een zeer groot aantal toeschouwers was gisteravond getuige van het debuut van den nieuwen stayer Cor Wals, die op de groote Stadion-baan voor het eerst achter den mo tor zou uitkomen. Het begin leek niet op een succes, want Wals, die in de eerste 40 K.M. startte als nummer drie, liet zich afzakken naar de zes de plaats, waar hij een paar rondjes bleef zitten en zich wat los trapte. Maar toen hij even warm geloopen was, toen kromde Wals den rug en als een sprinter vloog hij over twee voorgangers heen, om de derde plaats wer in te nemen. Alleen v. d. Wulp en Dom- loff waren nog voor hem en de eerste van die twee lag zoover voor, dat hij plotseling Wals lapte. Maar dat was niet naar den zin van Wals, die heel gauw die lap terug nam en even later zelfs de tweede plaats verover de. En toen probeerde hij zelfs v. d. Wulp te naderen. Deze lag wel een kleine 400 Meter voor, maar je kon nooit weten. En hoe v. d. Wulp zich ook verdedigde, elke ronde naderde Wals hem en toen v. d. Wulp de finish passeerde, was Wals nog slechts een 100 M. achter. - In de tweede manche, eveneens over 40 K.M., startte Wals ook al vrij langzaam. _ang zat hij op de laatste plaats, maar daar na ging het net als in de eerste rit. Hij ver hoogde regelmatig- het tempo, zoodat na plm. 20 K.M. Wals weer op de derde plaats reed. En weer zou het duel gaan tusscnen v. d. Wulp en Wals. Reeds spoedig lag Wals op de tweede plaats, rustte daar even uit en ras tegen het einde kwam de groote aanvai. Wals lag toen een 50 M. achter, maar ging rlotseling in een felle demarrage den aanval inzette. Weer verzette v. d'. Wulp zich, maar het lukte hem niet den debutant van zich af te schudden. Toen de laatste ronde inging, lag Wals nog 10 Meter achter, toen werd al les op alles gezet en toen Op den eindstreep was v. d. Wulp gesla gen met een fietslengte! Dat was het stayersdebuut van Cor Wals. De totaal-uitslag was: 1. v. d. Wulp, 3 ptn.2. Wals, 3 ptn.3. Severgnini, 8 ptn.; 4. Krewer, 9 ptn.; 5. Leddy, 10 ptn.; 6. Dom- hof, 12 ptn.; 7. Manera, 13 ptn.; 8. Bleke- molen, 17 ptn. De wielerjournalist Joris van der Bergh schrijft in „Sport Echo" een lezenswaardig artikel over hetgeen jhr. G. Bosch van Dra- oestein Zondag j.1. op de Rijswijksche wie lerbaan tusschen het jonge sprintersgoedje presteerde. Wij ontleenen er het volgende aan: „Het werd een demonstratie van de oude waarheid dat klasse, klasse blijft. Even, 200 meter, keek Bosch de situatie aan. Toen kwam hij naar voren en dlaar ging hij. Weet ge wat er gebeurde? Geen van de jongeren had1 nog de kracht om naast zijn bracket te komen. Onder de persbroeders gaf dit sensatie. En er werd direct gesproken over de finale welke straks zou volgen. Men hoopte op het buitenkansje dezen „ouden knar" d'e rest te zien afdrogen. Het zou echter anders loopen. Ver uit de sterkste man werd in de demi finale geslagen. Hij werd geslagen door een jongeman die zich gelukkig mag prijzen bi; normaal verloop aan het wiel van dezen bijna 48-jarige te blijven'. Bosch reed met Götz, Grimme en Rutg rink. Het ging maar over 2 ronden (800 me ter) en na 300 meter was de situatie dat Rutgrink aan den kop lag met Grimme op plm. 15 meer, daar achter Bosch en aan het wiel van Bosch Götz. Toen, dus met nog 500 meter voor zich, vertrok Rutgrink hard van den kop en Grim me ging er niet direct achter. Bosch, in der de positie, had het wegloopen van Rutgrink niet gezien. Toen hij begon was Rutgrink bijna een heele bocht van deze 400 M. lange baan voor, dus ongeveer 70 M. Bosch moest nog in de eerste bocht over Grimme heen. Götz zat hem aan zijn wiel en Grimme had aansluiting kunnen nemen. Maar!het ging niet. De een kon het wiel niet houden en de an der kon het wiel niet krijgen. Bosch liep prachtig in. Het werd 50 meter, 40 meter, 30 meter, 20 meter, 10 meter, 5 meter, doch met 1 lengte werd hij, ver uit de beste, ge slagen. 'n Deining van spijt ging over de toeschou wers. Doch eere wien eere toekomt. Rutgrink had iets goeds laten zien. En wel hiermede, dat hij 500 meter goed bleef door gaan. Ieder, Bosch en ook ik, hadden verwacht, dat deze jongeling na 400 meter zou ineenplof- fen. Hij hield echter kranig vol. Maar een volle bochtlengte inloopen! Ik wil niemand ontmoedigen. Doch hoe moeten jongeren zich voelen als zij bij een 48-jarigen te kort komen? Klasse blijft klasse. Ik weet niet hoeveel amateur-sprinters er momenteel in Nederland zijn; maar 90 pro cent hoort ge 90 procent worden er door Bosch nog uitgefietst. Automobilisme. CONCOURS VAN KOETSWERKEN DER K.N.A.C. Scheveningen voor de ontvangst gereed. Gezien het schitterende zomerweer van de laatste dagen belooft ook het Concours van Koetswerken, hetwelk op 29 Juni a.s. door de K.N.A.C. te Scheveningen wordt georgani seerd door de weergoden te worden begun stigd. Men houdt reeds rekening met een bijzon dere groote belangstelling van de zijde van het publiek. Scheveningen zal in alle opzich ten gereed zijn voor de ontvangst van tal van gasten. De vlaggen zullen wapperen, muziek zal er klinken, Scheveningen is a.s. Zaterdag in feesttooi. Smetteloos zullen door de fraaie wagens tentoongesteld zijn op het concours terrein aan den Strandboulevard, wedijve rend om de zijden linten, het teeken van de bekroning door de jury. Aan de deelnemers aan het concours is ver zocht om reeds om 9 uur met de te exposeeren automobielen aanwezig te zijn. Dit houdt echter niet in, dat het terrein dan reeds voor het publiek zal zijn opengesteld. Teneinde teleurstelling te voorkomen, maken wij er daarom onze lezers opmerkzaam op, dat het concours eerst om 2 uur n.m. voor de belang stellenden toegankelijk is. De vroege komst van de deelnemende auto's houdt verband met het feit, dat de jury reeds om 9 uur mei keuren zal beginnen, zoodat in den aanvang van den middag de uitslag reeds bekend za! zijn. Mocht onverhoopt het weer zijn volle medewerking niet verkenen, dan blijft een bezoek aan het concours toch altijd nog de moeite waard, daar de groote verscheiden heid van merken (het zijn er 39) deze open luchtshow bijzonder attractief doet zijn. Het concours zal om vijf uur n.m. worden gesloten. Zwemmen. Naar wij vernemen heeft het bestuur van de Aalsmeersche zwem- en poloclub zich genood zaakt gezien de nationale zwemwedstrijden, welke a.s. Zondag aldaar gehouden zouden worden, wegens te geringe inschrijving uit te stellen tot een nader te bepalen datum. Turnen. Wanneer het weer zoo schitterend blijft, zal de Turnlustuitvoering Zondagavond op de Alkmaarsche Wielerbaan een groot suc ces worden. De oefeningen zijn goed ingestu deerd en vooral de nummers, die in Brussel verwerkt moeten worden, zullen ongetwijfeld in den smaak vallen. Na de turnwedstrijden krijgt men nog een wielerprogramma te zien voor amateurs en nieuwelingen. Ook dit kan een interessant uurtje worden. Zooals men weet is er voorverkoop van kaarten. Men behoeft voor het weer niet be vreesd te zijn, want mocht het Zondag slecht weer zijn, dan worden de wedstrijden uitge steld en op een nader te bepalen avond op de Wielerbaan gehouden. Tennis. HET WIMBLEDON-TOURNOOI. Onze enkel-spelers uit den strijd. Zoowel mej. Couquerque als Timmer heb ben gisteren hun wedstrijd in het enkelspel verloren. Mej. Couquergue speelde op het centre- court tegen miss Jacobs, de kampioene van Amerika en was al bij voorbaat geslagen. Maar in werkelijkheid was het anders. Wel stond onze kampioene al gauw met 2—0 achter, maar toen kwam ze los, kwam zelfs op 54 en werd eindelijk in de eerste set met 86 geklopt. In de tweede set werd het 4—4, toen mist mej. Couquerque een gemakkelijke bal en ze verloor met 64. Het was werkelijk een gevecht geweest tus schen twee speelster, die beiden een hoog peil bereikten. Timmer speelde tegen Pallada, was niets minder sterk, maar juist iets minder enthou siast en verloor in drie sets: 6—3, 6—4, 6—4. De voornaamste uitslagen waren: Heeren enkelspel, 3de ronde; Perry sl. v. Rijn 46, 61, 63, 108; Pallada sl. Timmer 6—3, 6—4, 6—4; Menzel sl. Pal- mieri 10—8, 6—0, 6—4; Crawford sl. Slecht 119, 64, 68,62; v. Cramm sl. Caska 6—1, 8—6, 6—4. Dames enkelspel, 2de ronde: mevr. Moody Wills sl. mevr. Yorke 63.61; miss Jacobs sl. mej. Couquerque 86, 64; mej. Matthieu sl. mevr. Chuter 6—3, 6—4. DE „KOETILANG" NAAR BATAVIA. Zaterdag 29 Juni vertrekt de „Koetilang" van Amsterdam naar Batavia. De beman ning van dit vliegtuig zal bestaan uit Q. Tepas (terste bestuurder), C. O R de Wijs (2de best.), J. Deltenre (werktuigkundige) en L. C. Dik (radio-telegrafist). TOESTEL VAN DE AIRFORCE IN ZEE GESTORT. Honderden vacantiegangers aan de kust van Sussex waren er gisteren getuige van, dat een toestel van de Royal Airforce in zee stortte en zonk buiten Selsey Hill. De plaat selijke reddingboot werd onmiddellijk te wa ter gelaten en men slaagde er in het lijk van den piloot te bergen. De piloot was dc eenige inzittende van het toestel. MOEILIJKHEDEN OP INDISCHE VLIEGVELDEN. In het Algemeen Indische Dagblad lezen wij, dat de Lijster op haar vorige reis Palem- bang niet heeft aangedaan. De luchtmail werd er uitgeworpen en twee passagiers, die er wachtten om mee naar Java te gaan, ble ven staan. De reden was dat gezagvoerder L. Sillevis iet aanloopen van Palembang niet verant woord achtte wegens den sterken Oostenwind. Het landingsterrein ligt er Noord—Zuid, is vrij smal en laat geen opstijgen tegen den wind toe, hetgeen echter noodzakelijk is, al thans bij machines van het type Douglas. In Medan ondervond men hetzelfde be zwaar, toen men er wilde starten met bestem ming Singapore. Ook daar is de situatie Noord—Zuid en de zijwind leidde tot prac- tische bezwaren. Men is daar reeds bedacht op uitbreiding van het terrein, doch piloot Sillevis deed een goedkoope oplossing aan de hand, als men iet raceterrein voegt bij de vliegbaan, dan zal men er altijd kunnen starten. EEN VLIEGVELD OP RHODOS. Mogelijkheid voor aanvulling van den benzinevoorraad der K.L. M - toestellen op het traject Athene Caïro. Een groot bezwaar voor een meer econo misch vervoer vormt op de HollandIndië- route vice-versa van de K.L.M. nog altijd het traject AtheneCaïro. Op dezen oversteek, die immers voor het grootste gedeele over de Middellandsche Zee gaat, is geen tusschen, landing om benzine bij te vullen mogelijk, met het gevolg dat het passagiers- en vracht en postvervoer sterk nadeelig wordt geïn fluenceerd door de mee te nemen brandstof. Het Algemeene Indisch Dagblad ver neemt thans, dat de Italiaansdie regeering van plan is om in September of October a.s. op het haar toebehoorende eiland Rhodos, gelegen halfweg AtheneCaïro, een groot vliegveld te openen, waardoor de mogelijk heid wordt geschapen dat de K.L.M.-toestel- len daar hun benzinevoorraad kunnen' aan vullen. Niet alleen is deze route een stuk korter, omdat dan rechtstreeks naar Caïro kan wor den gevlogen, maar de mogelijkheid tot het meenemen van uttigen last wordt met onge veer 150 K.G. vermeerderd. TOT 6600 METER HOOGTE PER DOUGLAS Het Algemeene Indische Dagblad heeft vernomen, dat de Douglaa-machines der K.L.M. voorloopig een hoogte van 6600 meter hebben bereikt waaruit men de ge volgtrekking kan maken, dat men vaak het slechte weer zal kunnen passeeren, door er „overheen'' te vliegen. Op die groote hoogten treedi zuurstofge brek op en deswege is de Douglas op de route Milaan in het bezit van een installatie ten einde de inzittenden van zuurstof te voorzien naast elke zitplaats kan men haar tot zich nemen. De practijk begint uit te wijzen, dat men ook op de lijn Nederland—Indië tot dezen maatregel zal moeten overgaan. WERELDDUURRECORD. Reeds een maand lang in de lucht. De gebroeders Ferd en Al Keys, die reeds bijna een maand onafgebroken met hun vliegtuig in de lucht hebben vertoefd, zullen, indien zij tot hedenavond in de lucht blijven, het wereld-duurrecord voor vlieg tuigen hebben verbeterd. Het oude record is in 1930 gevestigd door de gebroeders John en Kenneth Hunter, die 553 uur, 41 minuten en 30 seconden onaf gebroken boven Chicago hebben gevlogen. Een vlucht van 647 uur en 29 minuten, uitgevoerd boven St. Louis door Dale en Jackson in 1930, is door de National Aero- nautical Association niet erkend, daar de in strumenten niet van te voren in orde wa ren gebracht. De gebroeders Keys zijn nog volkomen fit, alhoeel Al eenige dagen zeer geplaagd werd door kiespijn. EINDEXAMEN HANDWERKEN RIJKSKWEEKSCHOOL. Geëxamineerd 6 candidaen, allen geslaagd. Dames: G. Makkink, Alkmaar. J. Posthuma, Hoorn. M. Schrikker, Grootebroek. G. van Til, Heiloo. W. Vogelaar, Alkmaar. M. Wagenaar, H.-H.-Waard. Geëxamineerd 7 candidaten, van wie ge slaagd voor diploma B: mej. L. Walraven en de heer J. van Dijk. Met 1 candidaat wordt het examen voort gezet. PREDIKBEURTEN. Zondag 30 Juni. Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar; av. 6 uur, de heer Dekker, godsdienstonderwijzer, voor ds. Terlouw. Kapel kerk, 10 uur, honderdste jeugddienst, prof. dr. M. van Rhijn (tevens voor volwas senen toegankelijk). Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, ds. Rap- pold. Ev. Luth. Kerk, geen dienst. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds Kuiper. Geref. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von Meyenfeldt. Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 uur en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur, dienst. Vrij Ev. Gemeente, v. d. Meijstraat 16, 10.15 uur, ds. v. Togt, van Haarlem. Stads Evangelisatie, Laat 56, Zondag 10 uur wijdingsdienst, 12.30 uur zondagsschool, 8 uur av. openbare samenkomst; Donder- dagav. 8 uur openbare samenkomst. Leger des Heils (stichter William Booth), Limmerhoek 40, Zaterdag 8 uur av. open luchtsamenkomst op de Steenenbrug; Zon dag 7.30 uur bidstond, 10 uur heiligings- dienst, 3.30 uur openluchtsamenkomst b. d. Kattenberg, 8 uur verlossingsdienst; Dins dagavond 8 uur soldaten bijeenkomst; Don derdagavond 8 uur heiligingsdienst. Nederl. Leger des Heils, Hekelstraat C 9, Zaterdagavond 8 uur straatzang; Zondag 10 uur wijdingsdienst, 4 uur openluchtsamen komst bij de gevangenis, 8 uur verlossings- 39. Den heelen nacht gingen de bezemmannetjes door met schoorsteenen vegen. Of de schoorsteenen ook al piepten en schreeuwden net als heel kleine jongens als ze gewasschen worden, daar trokken de bezems zich niets van aan. En den volgenden morgen om negen uur was het feest noe in vollen enrur 40. Zoo kwamen de bezemmannetjes ook op het dak van de dorpsschool terecht. Toen de meester en de jongens een vreemd gestommel hoorden, gingen ze eens kijken in het hoekje, waar de schoorsteen was. Maar plotseling kwam er een dikke roetwolk naar l"»on*ul on

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10