fuchtoaact SiitHttieuws JUoiHHciaai Tïieuws JSucqzdiike Stand Spott DE MOTORWEDSTRIJD DER NATIËN. Feestelijke herdenking. DE VLIEGENDE MENSCH. VEILIGE THUISKOMST. HET VLIEGVELD. EEN ESKIMO-FILM. HEILOO EGMOND BINNEN De werkloosheid. ST. PANCRAS NOORDSCHARWOUDE Kringbestuur Ned. Tuindersbond. BERGEN EGMOND AAN ZEE Een nieuwe straatverlichting. SINT PANCRAS (Juli). BELGIE—NEDERLAND TE BRUSSEL. Nederlandsche waterpoloploeg samengesteld. SPORT IN BEELD. Bosch werd opgeheven, kon zij zich losma ken uit het knellend keurslijf harer verdedi gingswerken, zich watervrij maken en zich uitbreiden. Thans is 's-Hertogenbosch geworden tot een centrum van het Brabantsch leven. De groote veemarkt heeft tot over de grenzen vermaardheid; het belang van den aanleg van de Zuid-Willemsvaart door Koning Wil lem I is weer reeds lang overtroffen door de totstandkoming van spoorlijnen en groote verkeerswegen, waarvan Den Bosch een be langrijk knooppunt is; nieuwe bruggen over de rivieren zijn gemaakt of in voorbereiding; talrijke industrieën kwamen er zich vestigen; handel en bankwezen breidden zich uit. De slechte tijden van tegenwoordig hebben ook Brabants hoofdstad niet onberoerd gelaten, doch met een bewonderenswaardige veer kracht heeft men er tot nu toe de slagen weten op te vangen. Den Bosch bewijst ook in deze dagen over een groote vitaliteit te be schikken, die de stad onder de leiding van haar ondernemenden en energieken burge meester, mr. F. van Lanschot, zonder twijfel door de moeilijkheden zal heenhelpen. Zoo is er dan dus alle reden, om feest te voeren bij de herdenking van het 750-jarig bestaan. Zulke feesten te organiseeren is den Bosschenaren wel toevertrouwd. Reeds metr dan een jaar is men met de voorbereiding bezig, er zijn affiches en sluitzegels verspreid en allerlei commissies hebben hard gewerkt om het feest in alle onderdeelen en zoo goed mogelijk te doen slagen. De heele stad wordt versierd en des avonds verlicht, terwijl voor de kleinen op verschil lende tijden en plaatsen kinderfeesten worden georganiseerd. Bij het ontwerpen van de groote feestelijkheden heeft men de medewer king verkregen van den oud-Bosschenaar Herman van den Eerenbeemt te Amsterdam, die uit de vele plannen een keus heeft gedaan en deze keus heeft samengevat tot één geheel. Men is er in geslaagd iets te scheppen van grooten stijl en van krachtige allure, passend in de stad van tegenwoordig en in haar rijke geschiedenis. Zaterdag 6 Juli vangen de feestelijkheden aan, die ongeveer tot het einde der maand zullen duren Het middelpunt vormt de oude Sint Janskathedraal, die eiken avond geheel zal verlicht worden, hetgeen een indrukwek kend schouwspel zal opleveren. De jaarlijk- sche Maria-omgang, die dit keer op Zondag 14 Juli wordt gehouden, zal in verband met de feesten worden uitgebreid. Veel muziek zal er zijn (hoe kan het anders in het muziek- minnende Zuiden), culmineerend in een groot festival op Zondag 28 Juli voor de Brabant- sche harmonieën en fanfarecorpsen. Concer ten zullen worden gegeven, waarbij bijzon dere vermelding verdient de uitvoering van de „Missa in die festo'' van Alphons Diepen- brock in de Sint Jan. Ook de beeldende kunst zal haar deel krijgen door een tentoonstel ling van Brabantsche en in Brabant gewerkt hebbende schilders, en door een expositie van moderne religieuse kunst. Een heele reeks voorstellingen zal worden gegeven van „Het spel van Beatrijs", met in de hoofdrollen Jan Musch en Mary Smithui- sen, die worden geassisteerd door Bossche dilettanten. Deze opvoeringen passen in het kader van Oud-'sHertogenbosch, dat tevens als centrum van vermaak zal dienen. Groote verwachtingen koesteren de Bosschenaren verder van de opvoeringen van een echte Bossche revue. Gildefeesten ontbreken niet op het programma evenmins als verschillen de sport-evenementen, zooals een 24-uurs non-stop-rit door Noord-Brabant, waaraan een 1000 wielrijders zullen deelnemen, een ster-rit van de K.N.A.C., teniswedstrijden en een kegelconcours. De Bossche menschen houden van feest vieren. Zij kunnen deze maand hun hart er aan ophalen en menigeen van buiten de stad zal hen daarbij assisteeren. Dezer dagen is te Moskou een stel vleu gels geprobeerd, geconstrueerd door Koptef en Sanfirof, beiden werkzaam bij de fabriek Awiacim, en bestemd om den parachute springer gelegenheid te geven de richting van zijn daling willekeurig te bepalen en gedurende eenigen tijd zijn vrije verblijf in de lucht te verlengen. De vleugels hebben een metalen geraam te, met doek overtrokken. Hun spanwijdte is vier meter, het gewicht van de heele con structie 13.5 K.G. De vleugels worden in opgevouwen staat op den rug van den pa rachutespringer bevestigd. Tijdens den val trekt hij ze open. Dan kan hij door met de vleugels te manoevreeren de richting van zijn vlucht wijzigen. In de buurt van de aarde gekomen, bevrijdt de parachutist zich van zijn vleugels, opent zijn gewone para chute en landt. De vleugels komen aan een afzonderlijke parachute neer. Sanirof zelf heeft de constructie gepro beerd. Op 2500 meter sprong hij uit het toe stel. Gedurende een paar honderd meter be vond hij zich in een vrille. Toen begon een gelijkmatige, zwevende daling. Op 400 me ter hoogte opende hij de gewone parachute. De constructie heeft volgens hem tenvolle aan de verwachtingen beantwoord. Nadat er nog eenige verbeteringen aan zullen zijn aangebracht, hoopt hij zijn proefnemingen van grooter hoogte te herhalen. Thomas Guetersmann, die een groote lief hebberij in zweefvliegen heeft, klom dezer dagen te Gunzenlaufen in Zuid-Beieren weer eens op een berg om vandaar uit zijn verlangen naar een prachtigen zweefvlucht weer eens te gaan botvieren. Hij startte volgens de regelen der kunst, doch zat ondanks zichzelf al spoedig midden in den mist. Welbewust van de dingen die hem alzoo konden overkomen, hield hij zijn vliegtuig zoo lang als maar mogelijk was in de lucht, onderwijl zoekend naar een plaats waar hij landen kon, echter tevergeefs. Plot seling doemde een groot zwart ding voor het vliegtuig op. Guetermann slaagde er in zijn machine er boven op te zetten, zonder de vogel en zichzelf te beschadigen. Thomas stapte uit en constateerde, dat hij op een dak van een huis zat. Thomas constateerde nog meer: hij zat op het dak van zijn eigen huis. „Het Vliegveld" van 3 Juli bevat een groote verscheidenheid van bijdragen. De redactie bespreekt de Pou du Ciel be vindingen van de Nationale Luchtvaart School. Henri Hegener beschrijft bij vele goede afbeeldingen een interessant type zweefvliegtuig, voorzien van een inklapba ren hulpmotor. Sam Waagenaar vertelt van zijn luchtreizigerservaringen in het land van den dollar. Verder noemen we nog een artikel over Indiës luchtverdediging, die onvoldoende geacht moet worden. Vele mooie illustraties completeeren dit nummer. Over de Eskimo's, de bewoners der noor delijkste gebieden, van Groenland, hun leef wijze enz. is reeds veel geschreven en ook zijn er wel films, waarin een en ander is duidelijk gemaakt, maar toch is er nog altijd veel on bekend gebleven, voornamelijk omtrent de zeden van deze menschen. De befaamde filmregisseur W. S. van Dyke is er in geslaagd een film samen te stellen eigenlijk een documentaire waarin leven en liefde van de Eskimo's worden weerge geven op een wijze, zooals men die van dezen regisseur mag verwachten; meesterlijk en overtuigend. Zijn films Trader Horn en Witte Schadu wen zijn zoodanig, dat men terecht de hoog ste verwachtingen mag hebben van de Eskimo-film, waarvan de opname twee jaar duurde onder de moeilijkste omstandigheden die men zich kan denken. Deze film geeft het verhaal van een avon tuur van een Eskimo met de blanken, waarin laatstgenoemden een allesbehalve mooie rol spelen tegenover de natuurmenschen met hun gemoedelijke zeden en gewoonten. Te beginnen met morgenavond wordt deze film, die overal, waar zij tevoren werd ver toond, groote belangstelling ondervond, ge draaid in het Victoria-theater. Wij zijn over tuigd, dat ook hier zeer velen de film zullen willen zien. Op het landgoed „Nyenburgh", bereid willig door de familie van Foreest afge staan, had Dinsdagavond de eerste oefening van de Roode Kruis-colonne plaats. De oefening kon bogen op belangstelling van de autoriteiten: de burgemeesters van Alk maar, Heiloo en Limmen waren tegenwoor dig. De oefening stond onder leiding van den commandant den heer N. Meilink en dr. Louis te Alkmaar. Er werd veronder steld dat er twee licht-gewonden hulp noo- dig hadden, in het gras achter een prikkel draadversperring. Na de pauze werd de hulp gevraagd voor twee „zwaar-gewonden". In beide gevallen bleek hoe nuttig de oefening werkt. Dat bleek ook uit de intense belangstelling der autoriteiten. Doordat het ministerie thans ook nog vergunning verleende tot het plaatsen van arbeiders in de veehoudersbedrijven met bij slag van het rijk, is de werkloosheid, althans wat betreft gehuwden en kostwinners, mo menteel geheel opgeheven. Juist deze week was de werkverschaffing in Schoorl ook stopgezet, waardoor 15 man weer zonder werk waren. Al deze menschen hebben nu werk in de verschillende bedrijven. De kermis behoort weer tot het verleden. De vervroegde datum had wel tot gevolg dat thans veel kramerij en gelegenheden tot amusement aanwezig waren, het voorter rein van het voetbalveld was geheel in een kermisterrein herschapen. Nooit te voren waren er zooveel kramen en tenten. In het café van den heer Bouwstra zorg de Jopie Keizer met haar vroolijke kamera den voor dansmuziek, waarvan trots de hitte ruimschoots gebruik werd gemaakt, de echte kermisstemming was echter niet aan wezig, als gevolg der smalle beurs. Beide dagen werd een voetbalwedstrijd gehouden, den eersten dag speelde Vrone tegen een Alcmaria-combinatie en won met 54. Den tweeden dag werd gespeeld om een zilveren voetbal tegen K. S. V. van Koe dijk. Ook ditmaal wist Vrone, hoewel geflat teerd, te winnen met 52. Het kringbestuur van de Ned. tuinders- bond voor den Landendijk en omstreken vergaderde in hotel „Concordia". Behandeld werd de tegenwoordige toe stand in den tuinbouw. In een persoonlijk onderhoud heeft de regeerings-commissaris voer den tuinbouw er op gewezen, dat de tuinders op hun bedrijven moeten blijven. Er zou voor hen gezorgd worden, o.a. door een voorschotuitkeering voor 1935. Er komt echter nog niets van. Aan de provinciale or ganisatie zal worden opgedragen, deze materie nader uit te werken. Ook de bloembollensaneering maakte een punt van bespreking uit. Het is zeer ge- wenscht, dat de kleinste bedrijven worden vrijgesteld van verdere saneerings-maatre- gelen, meende men in het kringbestuur. Het is gewenscht, dat een progressieve inkrim ping plaats vindt. Om aan een en ander kracht bij te zetten werd besloten, dat een protestvergadering zal worden gehouden te Alkmaar. Het kringbestuur had weinig sympathie voor de sterk doorgevoerde ambtenarij, wel ke niet in het belang werd geoordeeld van de tuinders. Men zeide, dat onder deze omstandighe den geen der leden zich er toe moest leenen, deze maatregelen uit te voeren. Het telefoonkantoor alhier zal voor de abonnee's op den telefoondienst zijn openge steld van 1 Juli tot en met 15 Sept eiken dag van 8 tot 20 uur. De ministers van sociale zaken, van binnen landsche zaken en van financiën heb ben aan de gemeente een subsidie toegekend van 34716, in de kosten van steunverlee- ning en werkverschaffing over 1934. Deze subsidie is berekend naar het hoogste per centage, dat het rijk in deze kosten ver leent, namelijk 54 De regeering heeft haar goedkeuring ge hecht aan de plannen der gemeente voor een nieuwe straatverlichting, welker tot stand- koming dus nu een feit is. De bedoeling is een gasverlichting te maken met lantaarns van het model normaal Ritter. OUDE NIEDORP. (Juni). Geboren: Grietje, d. van Arie Klomp en Marie Bakker. Cornelis Maria, z. van Gerrit Bruin en Petronella Kuijper. Jo- hanna, d. van Lourens van Diepen en Adri- ana Terra. Catharina Maria, d. van Jo- hannes Gerardus Impink en Elisabeth Kor- ver. Martinus Nicolaas, z. van Hendrikus van der Eng en Agatha Veldman. Gehuwd: Pouwel Kuiper en Grietje Blaauw. Arie Goudsblom en Anna Plak. Overleden: Maria Jacoba Buren, oud 8 maanden, dochter van Nicolaas Ge rardus Buren en van Anna Margaretha Louwe. Ariën Ros, oud 69 jaar, echtge noot van Maartje Mijts. Trijntje Meijne, oud 50 jaar, echtgenoote van Petrus Hoebe. EGMONDBINNEN (Juni). Geboren: Elisabeth Guurtje, d. van Cornelis Half en Trijntje Jonker. Theodorus Nicolaas, z. van Gerardus Jacobus Koning en Dorothea Steeman. Josephus Jacc-bus, z. van Engelbertus Hopman en Petronella Johanna Bak- kum. Wouter Petrus z. van Johannes Groot en Aaltje de Boer. Simon Jo hannes, z. van Wilhelmus Kramer en Albertina Maria Stoker. Hermanus Adrianus, z. van Jacob Zomerdijk en Cornelia Jacoba Res. Anna Alida, d. va;. Wilhelmus van den Berg en Agnes Alida Zuurbier. Ondertrouwd: Hendrik Spaans te Heiloo en Maria Tervoort. Cornelis Petrus de Wit te Castricum en Antonia Tervoort. Getrouwd: Jozef Stam te Egmond aan Zee en Margaretha Admiraal. Over leden Theodorus Hendrikus Broekhof, 12 j. Maartje Balkenende, wod. van T. Minnee, 73 j. Levenloos aangegeven kind van Jan Ruiter en Ja coba Kuiper. Jacob Zijp, 72 j. Jaco ba Johanna Bommer, 5 j. Johannes var. Loo, 66 j. EGMOND AAN ZEE. (Juni). Geboren: Petronella Maria, d. van Maarten Wijker en Cornelia Wijker. An- ton, z. van Engel Schol en Agnes Verver. Jacob, z. van Engel Zwart en Neeltje Zwart. Jacoba, d. van Jacob Zwart en Adriana Zwart. Ondertrouwd: Huibert Jacobus Ko nijn en Lena Krab. Gehuwd: Jan Bas en Antje Zwart. Leendert Wijker en Arendje de Groot. Jan van Slooten en Jansje Elisabeth Halff. Huibert Jacobus Konijn en Lena Krab. Overleden: Hendrik Groen, oud 55 jaar, echtgenoot van Kniertje Zwart. Cornelis de Graaff, oud 22 jaar. Geboren: Kathe Elfriede d. van Sijvert W. de Boer en J. K. Brüne. Getrouwd: Klaas de Geus en Nelje Buscher. Herman Otto Molenaar en Heil- tje Kroonenburg. Pieter Paarlberg en Cornelia Elisabeth de Jong. Zwemmen. Naar wij vernemen is de waterpoloploeg, welke op Zondag 7 Juli a.s. te Brussel tegen België uitkomt, als volgt samengesteld: Doel: Veenstra (IJ). Achter: Van Oostrom Soede (IJ), K. Kohier (IJ) en Regter (R.Z.C.) Voor: Van Aeelst (H. Z. en P. C), Daat selaar (U.Z.C.) en Van den Bosch (IJ). Regter was oorspronkelijk gekozen in de estafetteploeg en hierin is hij nu vervangen door Sipkema van de Heemsteedsche Polo Club. Onder leiding van mevrouw Van Wuijck huise nemen de R.D.Z. zwemsters Willy den Ouden, Annie Timmermans, Greta Brou wers, Riek Olsen en Willy van Leeuwen deel aan verschillende dames wedstrijden, welke ter gelegenheid van den landenwed strijd België—Nederland zijn georganiseerd. Alleen de tram mag zonder richting aan te geven en met een altijd geldend voorrangarecht rijden. Voor auto mobilisten en wielrijder» zijn de regels van weg en veiligheid gegeven en het ia hun eigen belang om geen „trammetje te spelen". Motoren. Zaterdag op hei Drentsche Circuit- 96 motorrenners uit 10 verschillende lan den zullen Zaterdag 6 Juli tegen elkaar te Assen op het Circuit van Drente in het strijd perk treden. De beste namen uit de inter nationale motorwereld komen voor op deze zeldzaam volledige lijst van motorloampioe- nen, nationale beroemdheden aan overwinnin gen gewoon, waarvan zich velen hier met een bescheiden plaats op de ranglijst zullen moeten vergenoegen. Er kunnen nu eenmaal geen 96 winnaars zijn en onder dit enorme gezelschap bevinden zich natuurlijk ook velen voor wie bij voorbaat iedere kans is uitge sloten. Maar als men zijn oog laat gaan over deze 96 namen, dan springen daaruit onmiddellijk 32 naar voren, wier zegepraal niemand zou verbazen. De een heeft grooter kans dan de ander, maar deze 32 benaderen elkaar zoo dicht, dat een enkele der tallooze onvoorziene omstan digheden, die den motorrenner steeds in iede- rfen wedstrijd bedreigen met ononthoud, de allerbesten in dit gezelschap onmiddellijk diep naar beneden zullen drukken. Iedere seconde oponthoud beteekent bij een derge lijke strijd het verlies van een aantal plaat sen op de ranglijst; een paar minuten verlies doet alle kansen op een eervolle plaats ver loren gaan. Een prognostiek omtrent ver moedelijke winnaars valt bij een dergelijke bezetting zelfs niet bij benadering te geven; men moet volstaan met het licht te doen val len op slechts enkelen, die de allergrootsten onder deze 32 kampioenen zijn. Het is moge lijk, dat door een enkele onachtzaamheid, een kleine pech hun namen Zaterdag na af loop van den strijd op de ranglijst der over- winneer en hoog-geplaatsten zullen ontbre ken. Boven allen schittert de naam van Stanley Woods, de lachende Ier, die zonder tegen spraak de beste renner van het oogenblik is, ja, in de geschiedenis der motorsport komt nog maar één naam voor met weidschen klank de legendarische figuur van de Australiër Alec Bennett, die ongeveer tien jaar geleden, zijn laatste wedstrijd met een overwinning eindigde om zich daarna in volle glorie uit het wedstrijdleven terug "te trekken. Stanley Woods leidt eigenlijk een dubbel leven: Zomers reist hij de groote wedstrijden in Europa af; 's winters zit hij op de direc teur stoel van een groote toffeefabriek, die hij tezamen met zijn broer beheert. Vlak na deze lachende Ier komt Guthrie, de zwijgende Schot, die nooit de volledige lijst van zijn overwinnigen zou kunnen opsommen, omdat hij nimmer zoovele woorden achter elkaar gesproken heeft. Rusk, de gomelastieken Ier, is eigenlijk pas verleden jaar ontdekt door zijn weergalooze stoutmoedigheid. De legende vertelt, dat zijn botten van rubber zijn; in haast iedere wed strijd valt hij een paar maal, doch hij bezeert zich nooit. Evenals Guthrie komt hij uit op Norton en zoo ook White, de Engelsche schoolmeester, die men kan het zich inden ken de afgod van zijn leerlingen is, en één der lievelingen van het publiek. Manders, wederom een Ier het is opmer kelijk hoeveel vooraanstaande rijders Ierland bezit was een paar jaar geleden nog bankbediende, die in zijn vrije tijd een harts tochtelijk motorrijder was. Stanley Woods ontdekte hem en bracht hem in het wedstrijdwezen, waar hij zich zoo onderscheidde, dat hij zijn bank verliet, om zich geheel aan de motorsport te wijden. In tegenstelling met Gleave en Nott, die hun leven lang met motoren hebben omgegaan, Gleave als ingenieur, die zelf renmotoren heeft gebouwd en die nimmer een monteur toestaat een vinger naar zijn renmachines uittstekenNott, die begonnen is als krullen jongen op de Rudge fabriek en langzaam op klimmend langs alle rangen van bankwerker, monteur, inrijder en afstemmer van ren machines geworden, is één der meest bekende internationale motorrenners. Er bestaat geen rijder, die meer tweede prijzen gewonnen hveft dan Nott, want het eigenaardige bij hem is, dat hij slechts zelden een wedstrijd wint, maar bijna altijd eindigt in de schaduw van den winnaar, deze moge dan een ster van de eerste groote of slechts een dwaallicht zijn. Een meedoogenloos rijder, die zich hardnekkig aan den kopman in een wedstrijd vastkleeft en hem opjaagt net zoo lang tot deze zijn machine kapot rijdt. Dan gaat hij weer achter een ander han gen, tot ook deze in zijn wanhopige pogingen om aan den achtervolger te ontkomen zijn motor ever den kop heeft gejaagd. Nott zelf rijdt bijkans iedere wedstrijd uit; zijn diepe kennis van motoren zegt hem onfeilbaar tot hoever hij gaan kan. Doodsbenauwd zijn alle Britten voor den Belg Milhoux. Onbegrijpelijk is hoe deze rij der, tenger, slank en soepel als een ballet danseres een razend snelheidsmonster als F.N. in bedwang weet te houden. Maar als men hem in zijn zwartleeren rencostuum bijna onzichtbaar op zijn pikzwarte locomo tief als een orkaan ziet voorbij vliegen, dan krijgt men den indruk alsof hij het desnoods met één hand wel af zou kunnen. F.N. is eigenlijk een mysterie, waarvan niemand recht weet tot welke snelheidsorgie hare ma chines in staat zijn. De fabriek komt zelden in het buitenland uit, maar als zij het doet verleden jaar won zij te Assen eer sten en tweeden prijs en nauwelijks een week geleden verpletterde Milhoux te Parijs alle tegenstanders. Maar in de Fransche hoofd stad ontbraken zoowel de Engelschen als de Duitschers, wier machines weer heel wat sneller zijn dan het vorig jaar Welk een tegenstelling vormt Milhoux, de kinderlijke kleine Belg met den groep van blonde Zweedsche reuzen Lambert Müller, Gülich Bagenholm, Strömberg, Sunqvist, die met hun Husqvarna machines nu als sinds Maart door Europa zwerven van den eenen wedstrijd naar den anderen. Tot dusverre zijn zij zwaar door allerhande pech achter volgd geweest, maar waartoe zij in staat zijn wanneer zij een wedstrijd mogen uitrijden zonder tegenslag, dat heeft Sunqvist aange toond, die een kreet van ontzetting uit de motorwereld deed opgaan toen hij enkele weken gelegde te Berlijn een overwinning be haalde met een gemiddelde van 171 K M. per uur, een snelheid nog nimmer tevoren ergens ter wereld bij een motorwedstrijd be haald. Spreekt men er Sunqvist zelf over, dan droomt in zijn duivenblauwe Zwedenoogen een wereld van Scandinavische Noordpool- rust. Hoever kunnen deze Zweden hunne waanzinnig snelle machines nog opdrijven? Maar wat voeren de Duitschers in hun mars, die te Berlijn slechts 1 en 2 seconden naast Sunqvist eindigden? In de 250 cc Klasse zijn Geiss en Winkler mét hunne D.K.W. machines tot dusver op het Continent vrijwel onverslaanbaar ge weest. Zoo pas hebben zij in Engeland tegen' de Engelsche en Italiaansche machines moe ten afleggen, maar op de atmospherische in vloeden op het Eiland Man, waren hunne machines daar niet afgestemd In drie klassen, voor 250, 350 en 500 cc machines zullen de wedstrijden verreden wor den, 's morgens de twee eerste klassen en 's middags de laatste. Ieder renner mag slechts in één kl. starten, een bepaling, die dit jaar voor het eerst door het wedstrijdcomité is ingevoerd. Vroeger was dit anders en kan een renner zoowel des morgens als des mid dags starten. Maar de snelheden zijn tegen? woordig zoo ontzettend hoog opgevoerd, de renners en de machines benaderen elkaar zoo dicht, de strijd zal, vooral met een bezetting als dit jaar, zoo meedoogenloos van het begin tot het einde moeten gevoerd worden om zelfs maar een kans op een goede plaats te geven, dat de wedstrijdcommissie het niet heeft aan gedurfd, een renner tweemaal op denzelfden dag aan dezen helschen vuurproef bloot t« stellen. En daar deed zij goed aan. Assen in feesttooi. Assen maakt op het oogenblik den indruk van een groot huis, waar binnen enkele dagen een bruiloft zal worden gevierd. De naaste familieleden zijn reeds aangekomen en heb ben hunne geschenken meegebracht; telkens komen nieuwe gasten aan, die druk verwel komd wordende gevel wordt versierd, bloe men worden aangedragen, een zenuwachtige en voorloopig nog ordelooze drukte heerschte in alle kamers, door de geheele woning. In dit stadium verkeert thans Assen. In alle straten worden versieringen aan gebracht, vlaggen wapperen van de huizen, de haven aan den ingang van de stad is er mee omringd. De zware tankwagens van olie- en benzinemaatschappijen A.P.C., Shell en Texaco denderen onophoudelijk door de stra ten: Philips Radio is er met drie groote in stallatiewagens en telkens duikt een helge kleurde auto in de straten op, die onderdeelen naar het circuit brengt. Op en langs het geheele circuit van 17 K.M. lengte wordt druk gewerkt. Veegwa- gens met enorme bezems vegen voortdurend den weg schoon; telefonische installaties worden langs het geheele circuit gelegd, overal verrijzen tribunes, restaurants, post-, telefoon- en telegraafkantoor. De steeds toe nemende snelheden der moderne motoren maken ieder jaar uitgebreider voorzorgs maatregelen noodig en de veiligheidsmaat regelen, die dit jaar genomen worden, over treffen alles wat op dit gebied tot dusver is vertoond. Iedere bocht is 200 meter tevoren aangeduid door een rood bord van 3 meter hoogte, waarop de richting van de bocht door een kromme pijl is aangeduid. Boomen in de bochten zijn gekapt en alle sloten in de bochten zijn met houten vlonders afgedekt oi opgevul met stroobalen. Woensdagochtend was de eerste trainingsdag en wordt het cir cuit des morgens en des middags gedurende enkele uren voor alle verkeer gesloten. Van Wijngaarden en Huybrechts, die Maandag aangekomen zijn, trainden reeds gistermor gen op het circuit, terwijl vele andere ren ners, die in den loop van den dag kwamen er zich mee vergenoegden met een paar maal het circuit rond te rijden om alle verbeteringen in oogenschouw te nemen. Gisteravond wer den de laatste renners verwacht, waarvan een groot deel uit Zwitserland komt, waar zij Zondag te Bern reden. Dan brengen zij dade lijk hun motoren naar de door hen gehuurde boerderijen langs het circuit of garages in de stad, waar alles reeds voor hun komst in ge reedheid is gebracht. De Rotterdamsche Fir ma Stokvis, die met een heel stel rijders komt, heeft zelfs een geheel huis afgehuurd. Het D.K.W.-team uit Duitschland komt met 19 man, ingenieurs, monteurs, helpers en rij ders, die allen in een uitspanning zijn onder gebracht. Het geheele Norton-team woont te Hooghalen in een pension langs het circuit. Dit dorp is eveneens geheel versierd en aan den ingang staat een groote eerepoort. Zoo ontvangen Assen en omliggende plaatsen hunne gasten. De jeugd zwerft buiten de schooluren den geheelen dag door op straat en telkens wanneer een renner of een vreemd uitziende vrachtwagen met motoren beladen, de stad binnen rijdt, holt alles er heen. Des avonds is het circuit stampvol fietsers, zoo vol als de Kalverstraat te Amsterdam met voetgangers. Op rijen van twee, drie of vier rijden zij over het circuit. Het is de avondrit der Assenaren geworden, waar zij iederen avond vertoeven, totdat het donker is geworden, om daarna de drukte in de stad gade te slaan, waar het nu reeds vol is in alle café's en waar op alle pleinen vreemde auto's staan geparkeerd. Dit is maar de voorbereiding. Mr. P. LAMBERTS HURRELBRINCK. Begrijpelijkerwijs is het jongstverschenen nummer van „Sport in Beeld voor het grootste gedeelte gewijd aan den Olym- pischen dag van Zondag j.1. Diverse pennen zijn over dit traditioneel geworden gebeuren in beweging gekomen. Bs. schrijft over de as. athletiek-ontmoeting NederlandHongarije. Het „Wals' debuut" wordt nog eens onder de deskundige loupe genomen; de T.T.-roffel wordt door C J. G. in leesbaren vorm omge zet, het boksverbod te Amsterdam wordt nader toegelicht, kortom het is voor den sportman een nummer, waarmee eer is inge legd. Uw strooibiljet verdween verfomfaaid in de mand! Uw advertentie niet! Want die stond in de krant-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8