fuchtoaact
SiitHttieuws
JUoiHHciaai Tïieuws
JSucqzdiike Stand
Spott
DE MOTORWEDSTRIJD
DER NATIËN.
Feestelijke herdenking.
DE VLIEGENDE MENSCH.
VEILIGE THUISKOMST.
HET VLIEGVELD.
EEN ESKIMO-FILM.
HEILOO
EGMOND BINNEN
De werkloosheid.
ST. PANCRAS
NOORDSCHARWOUDE
Kringbestuur Ned. Tuindersbond.
BERGEN
EGMOND AAN ZEE
Een nieuwe straatverlichting.
SINT PANCRAS (Juli).
BELGIE—NEDERLAND TE
BRUSSEL.
Nederlandsche waterpoloploeg
samengesteld.
SPORT IN BEELD.
Bosch werd opgeheven, kon zij zich losma
ken uit het knellend keurslijf harer verdedi
gingswerken, zich watervrij maken en zich
uitbreiden.
Thans is 's-Hertogenbosch geworden tot
een centrum van het Brabantsch leven. De
groote veemarkt heeft tot over de grenzen
vermaardheid; het belang van den aanleg
van de Zuid-Willemsvaart door Koning Wil
lem I is weer reeds lang overtroffen door de
totstandkoming van spoorlijnen en groote
verkeerswegen, waarvan Den Bosch een be
langrijk knooppunt is; nieuwe bruggen over
de rivieren zijn gemaakt of in voorbereiding;
talrijke industrieën kwamen er zich vestigen;
handel en bankwezen breidden zich uit. De
slechte tijden van tegenwoordig hebben ook
Brabants hoofdstad niet onberoerd gelaten,
doch met een bewonderenswaardige veer
kracht heeft men er tot nu toe de slagen
weten op te vangen. Den Bosch bewijst ook in
deze dagen over een groote vitaliteit te be
schikken, die de stad onder de leiding van
haar ondernemenden en energieken burge
meester, mr. F. van Lanschot, zonder twijfel
door de moeilijkheden zal heenhelpen.
Zoo is er dan dus alle reden, om feest te
voeren bij de herdenking van het 750-jarig
bestaan. Zulke feesten te organiseeren is den
Bosschenaren wel toevertrouwd. Reeds metr
dan een jaar is men met de voorbereiding
bezig, er zijn affiches en sluitzegels verspreid
en allerlei commissies hebben hard gewerkt
om het feest in alle onderdeelen en zoo goed
mogelijk te doen slagen.
De heele stad wordt versierd en des avonds
verlicht, terwijl voor de kleinen op verschil
lende tijden en plaatsen kinderfeesten worden
georganiseerd. Bij het ontwerpen van de
groote feestelijkheden heeft men de medewer
king verkregen van den oud-Bosschenaar
Herman van den Eerenbeemt te Amsterdam,
die uit de vele plannen een keus heeft gedaan
en deze keus heeft samengevat tot één geheel.
Men is er in geslaagd iets te scheppen van
grooten stijl en van krachtige allure, passend
in de stad van tegenwoordig en in haar rijke
geschiedenis.
Zaterdag 6 Juli vangen de feestelijkheden
aan, die ongeveer tot het einde der maand
zullen duren Het middelpunt vormt de oude
Sint Janskathedraal, die eiken avond geheel
zal verlicht worden, hetgeen een indrukwek
kend schouwspel zal opleveren. De jaarlijk-
sche Maria-omgang, die dit keer op Zondag
14 Juli wordt gehouden, zal in verband met
de feesten worden uitgebreid. Veel muziek zal
er zijn (hoe kan het anders in het muziek-
minnende Zuiden), culmineerend in een groot
festival op Zondag 28 Juli voor de Brabant-
sche harmonieën en fanfarecorpsen. Concer
ten zullen worden gegeven, waarbij bijzon
dere vermelding verdient de uitvoering van
de „Missa in die festo'' van Alphons Diepen-
brock in de Sint Jan. Ook de beeldende kunst
zal haar deel krijgen door een tentoonstel
ling van Brabantsche en in Brabant gewerkt
hebbende schilders, en door een expositie van
moderne religieuse kunst.
Een heele reeks voorstellingen zal worden
gegeven van „Het spel van Beatrijs", met in
de hoofdrollen Jan Musch en Mary Smithui-
sen, die worden geassisteerd door Bossche
dilettanten. Deze opvoeringen passen in het
kader van Oud-'sHertogenbosch, dat tevens
als centrum van vermaak zal dienen. Groote
verwachtingen koesteren de Bosschenaren
verder van de opvoeringen van een echte
Bossche revue. Gildefeesten ontbreken niet
op het programma evenmins als verschillen
de sport-evenementen, zooals een 24-uurs
non-stop-rit door Noord-Brabant, waaraan
een 1000 wielrijders zullen deelnemen, een
ster-rit van de K.N.A.C., teniswedstrijden en
een kegelconcours.
De Bossche menschen houden van feest
vieren. Zij kunnen deze maand hun hart er
aan ophalen en menigeen van buiten de stad
zal hen daarbij assisteeren.
Dezer dagen is te Moskou een stel vleu
gels geprobeerd, geconstrueerd door Koptef
en Sanfirof, beiden werkzaam bij de fabriek
Awiacim, en bestemd om den parachute
springer gelegenheid te geven de richting
van zijn daling willekeurig te bepalen en
gedurende eenigen tijd zijn vrije verblijf in
de lucht te verlengen.
De vleugels hebben een metalen geraam
te, met doek overtrokken. Hun spanwijdte is
vier meter, het gewicht van de heele con
structie 13.5 K.G. De vleugels worden in
opgevouwen staat op den rug van den pa
rachutespringer bevestigd. Tijdens den val
trekt hij ze open. Dan kan hij door met de
vleugels te manoevreeren de richting van
zijn vlucht wijzigen. In de buurt van de
aarde gekomen, bevrijdt de parachutist zich
van zijn vleugels, opent zijn gewone para
chute en landt. De vleugels komen aan een
afzonderlijke parachute neer.
Sanirof zelf heeft de constructie gepro
beerd. Op 2500 meter sprong hij uit het toe
stel. Gedurende een paar honderd meter be
vond hij zich in een vrille. Toen begon een
gelijkmatige, zwevende daling. Op 400 me
ter hoogte opende hij de gewone parachute.
De constructie heeft volgens hem tenvolle
aan de verwachtingen beantwoord. Nadat
er nog eenige verbeteringen aan zullen zijn
aangebracht, hoopt hij zijn proefnemingen
van grooter hoogte te herhalen.
Thomas Guetersmann, die een groote lief
hebberij in zweefvliegen heeft, klom dezer
dagen te Gunzenlaufen in Zuid-Beieren
weer eens op een berg om vandaar uit zijn
verlangen naar een prachtigen zweefvlucht
weer eens te gaan botvieren.
Hij startte volgens de regelen der kunst,
doch zat ondanks zichzelf al spoedig midden
in den mist. Welbewust van de dingen die
hem alzoo konden overkomen, hield hij zijn
vliegtuig zoo lang als maar mogelijk was in
de lucht, onderwijl zoekend naar een plaats
waar hij landen kon, echter tevergeefs. Plot
seling doemde een groot zwart ding voor het
vliegtuig op. Guetermann slaagde er in zijn
machine er boven op te zetten, zonder de
vogel en zichzelf te beschadigen. Thomas
stapte uit en constateerde, dat hij op een dak
van een huis zat. Thomas constateerde nog
meer: hij zat op het dak van zijn eigen huis.
„Het Vliegveld" van 3 Juli bevat een
groote verscheidenheid van bijdragen.
De redactie bespreekt de Pou du Ciel be
vindingen van de Nationale Luchtvaart
School. Henri Hegener beschrijft bij vele
goede afbeeldingen een interessant type
zweefvliegtuig, voorzien van een inklapba
ren hulpmotor. Sam Waagenaar vertelt
van zijn luchtreizigerservaringen in het
land van den dollar. Verder noemen we nog
een artikel over Indiës luchtverdediging, die
onvoldoende geacht moet worden. Vele
mooie illustraties completeeren dit nummer.
Over de Eskimo's, de bewoners der noor
delijkste gebieden, van Groenland, hun leef
wijze enz. is reeds veel geschreven en ook zijn
er wel films, waarin een en ander is duidelijk
gemaakt, maar toch is er nog altijd veel on
bekend gebleven, voornamelijk omtrent de
zeden van deze menschen.
De befaamde filmregisseur W. S. van Dyke
is er in geslaagd een film samen te stellen
eigenlijk een documentaire waarin leven
en liefde van de Eskimo's worden weerge
geven op een wijze, zooals men die van dezen
regisseur mag verwachten; meesterlijk en
overtuigend.
Zijn films Trader Horn en Witte Schadu
wen zijn zoodanig, dat men terecht de hoog
ste verwachtingen mag hebben van de
Eskimo-film, waarvan de opname twee jaar
duurde onder de moeilijkste omstandigheden
die men zich kan denken.
Deze film geeft het verhaal van een avon
tuur van een Eskimo met de blanken, waarin
laatstgenoemden een allesbehalve mooie rol
spelen tegenover de natuurmenschen met hun
gemoedelijke zeden en gewoonten.
Te beginnen met morgenavond wordt deze
film, die overal, waar zij tevoren werd ver
toond, groote belangstelling ondervond, ge
draaid in het Victoria-theater. Wij zijn over
tuigd, dat ook hier zeer velen de film zullen
willen zien.
Op het landgoed „Nyenburgh", bereid
willig door de familie van Foreest afge
staan, had Dinsdagavond de eerste oefening
van de Roode Kruis-colonne plaats. De
oefening kon bogen op belangstelling van
de autoriteiten: de burgemeesters van Alk
maar, Heiloo en Limmen waren tegenwoor
dig. De oefening stond onder leiding van
den commandant den heer N. Meilink en
dr. Louis te Alkmaar. Er werd veronder
steld dat er twee licht-gewonden hulp noo-
dig hadden, in het gras achter een prikkel
draadversperring.
Na de pauze werd de hulp gevraagd voor
twee „zwaar-gewonden". In beide gevallen
bleek hoe nuttig de oefening werkt. Dat
bleek ook uit de intense belangstelling der
autoriteiten.
Doordat het ministerie thans ook nog
vergunning verleende tot het plaatsen van
arbeiders in de veehoudersbedrijven met bij
slag van het rijk, is de werkloosheid, althans
wat betreft gehuwden en kostwinners, mo
menteel geheel opgeheven. Juist deze week
was de werkverschaffing in Schoorl ook
stopgezet, waardoor 15 man weer zonder
werk waren. Al deze menschen hebben nu
werk in de verschillende bedrijven.
De kermis behoort weer tot het verleden.
De vervroegde datum had wel tot gevolg
dat thans veel kramerij en gelegenheden tot
amusement aanwezig waren, het voorter
rein van het voetbalveld was geheel in een
kermisterrein herschapen. Nooit te voren
waren er zooveel kramen en tenten.
In het café van den heer Bouwstra zorg
de Jopie Keizer met haar vroolijke kamera
den voor dansmuziek, waarvan trots de
hitte ruimschoots gebruik werd gemaakt, de
echte kermisstemming was echter niet aan
wezig, als gevolg der smalle beurs.
Beide dagen werd een voetbalwedstrijd
gehouden, den eersten dag speelde Vrone
tegen een Alcmaria-combinatie en won met
54. Den tweeden dag werd gespeeld om
een zilveren voetbal tegen K. S. V. van Koe
dijk. Ook ditmaal wist Vrone, hoewel geflat
teerd, te winnen met 52.
Het kringbestuur van de Ned. tuinders-
bond voor den Landendijk en omstreken
vergaderde in hotel „Concordia".
Behandeld werd de tegenwoordige toe
stand in den tuinbouw. In een persoonlijk
onderhoud heeft de regeerings-commissaris
voer den tuinbouw er op gewezen, dat de
tuinders op hun bedrijven moeten blijven.
Er zou voor hen gezorgd worden, o.a. door
een voorschotuitkeering voor 1935. Er komt
echter nog niets van. Aan de provinciale or
ganisatie zal worden opgedragen, deze
materie nader uit te werken.
Ook de bloembollensaneering maakte een
punt van bespreking uit. Het is zeer ge-
wenscht, dat de kleinste bedrijven worden
vrijgesteld van verdere saneerings-maatre-
gelen, meende men in het kringbestuur. Het
is gewenscht, dat een progressieve inkrim
ping plaats vindt.
Om aan een en ander kracht bij te zetten
werd besloten, dat een protestvergadering
zal worden gehouden te Alkmaar.
Het kringbestuur had weinig sympathie
voor de sterk doorgevoerde ambtenarij, wel
ke niet in het belang werd geoordeeld van
de tuinders.
Men zeide, dat onder deze omstandighe
den geen der leden zich er toe moest leenen,
deze maatregelen uit te voeren.
Het telefoonkantoor alhier zal voor de
abonnee's op den telefoondienst zijn openge
steld van 1 Juli tot en met 15 Sept eiken
dag van 8 tot 20 uur.
De ministers van sociale zaken, van
binnen landsche zaken en van financiën heb
ben aan de gemeente een subsidie toegekend
van 34716, in de kosten van steunverlee-
ning en werkverschaffing over 1934. Deze
subsidie is berekend naar het hoogste per
centage, dat het rijk in deze kosten ver
leent, namelijk 54
De regeering heeft haar goedkeuring ge
hecht aan de plannen der gemeente voor een
nieuwe straatverlichting, welker tot stand-
koming dus nu een feit is. De bedoeling is
een gasverlichting te maken met lantaarns
van het model normaal Ritter.
OUDE NIEDORP. (Juni).
Geboren: Grietje, d. van Arie Klomp
en Marie Bakker. Cornelis Maria, z. van
Gerrit Bruin en Petronella Kuijper. Jo-
hanna, d. van Lourens van Diepen en Adri-
ana Terra. Catharina Maria, d. van Jo-
hannes Gerardus Impink en Elisabeth Kor-
ver. Martinus Nicolaas, z. van Hendrikus
van der Eng en Agatha Veldman.
Gehuwd: Pouwel Kuiper en Grietje
Blaauw. Arie Goudsblom en Anna Plak.
Overleden: Maria Jacoba Buren,
oud 8 maanden, dochter van Nicolaas Ge
rardus Buren en van Anna Margaretha
Louwe. Ariën Ros, oud 69 jaar, echtge
noot van Maartje Mijts. Trijntje Meijne,
oud 50 jaar, echtgenoote van Petrus Hoebe.
EGMONDBINNEN (Juni).
Geboren: Elisabeth Guurtje, d. van
Cornelis Half en Trijntje Jonker.
Theodorus Nicolaas, z. van Gerardus
Jacobus Koning en Dorothea Steeman.
Josephus Jacc-bus, z. van Engelbertus
Hopman en Petronella Johanna Bak-
kum. Wouter Petrus z. van Johannes
Groot en Aaltje de Boer. Simon Jo
hannes, z. van Wilhelmus Kramer en
Albertina Maria Stoker. Hermanus
Adrianus, z. van Jacob Zomerdijk en
Cornelia Jacoba Res. Anna Alida, d.
va;. Wilhelmus van den Berg en Agnes
Alida Zuurbier.
Ondertrouwd: Hendrik Spaans
te Heiloo en Maria Tervoort. Cornelis
Petrus de Wit te Castricum en Antonia
Tervoort.
Getrouwd: Jozef Stam te Egmond
aan Zee en Margaretha Admiraal.
Over leden Theodorus Hendrikus
Broekhof, 12 j. Maartje Balkenende,
wod. van T. Minnee, 73 j. Levenloos
aangegeven kind van Jan Ruiter en Ja
coba Kuiper. Jacob Zijp, 72 j. Jaco
ba Johanna Bommer, 5 j. Johannes
var. Loo, 66 j.
EGMOND AAN ZEE. (Juni).
Geboren: Petronella Maria, d. van
Maarten Wijker en Cornelia Wijker. An-
ton, z. van Engel Schol en Agnes Verver.
Jacob, z. van Engel Zwart en Neeltje
Zwart. Jacoba, d. van Jacob Zwart en
Adriana Zwart.
Ondertrouwd: Huibert Jacobus Ko
nijn en Lena Krab.
Gehuwd: Jan Bas en Antje Zwart.
Leendert Wijker en Arendje de Groot.
Jan van Slooten en Jansje Elisabeth Halff.
Huibert Jacobus Konijn en Lena Krab.
Overleden: Hendrik Groen, oud 55
jaar, echtgenoot van Kniertje Zwart.
Cornelis de Graaff, oud 22 jaar.
Geboren: Kathe Elfriede d. van Sijvert
W. de Boer en J. K. Brüne.
Getrouwd: Klaas de Geus en Nelje
Buscher. Herman Otto Molenaar en Heil-
tje Kroonenburg. Pieter Paarlberg en
Cornelia Elisabeth de Jong.
Zwemmen.
Naar wij vernemen is de waterpoloploeg,
welke op Zondag 7 Juli a.s. te Brussel tegen
België uitkomt, als volgt samengesteld:
Doel: Veenstra (IJ).
Achter: Van Oostrom Soede (IJ), K.
Kohier (IJ) en Regter (R.Z.C.)
Voor: Van Aeelst (H. Z. en P. C), Daat
selaar (U.Z.C.) en Van den Bosch (IJ).
Regter was oorspronkelijk gekozen in de
estafetteploeg en hierin is hij nu vervangen
door Sipkema van de Heemsteedsche Polo
Club.
Onder leiding van mevrouw Van Wuijck
huise nemen de R.D.Z. zwemsters Willy den
Ouden, Annie Timmermans, Greta Brou
wers, Riek Olsen en Willy van Leeuwen
deel aan verschillende dames wedstrijden,
welke ter gelegenheid van den landenwed
strijd België—Nederland zijn georganiseerd.
Alleen de tram mag zonder richting
aan te geven en met een altijd geldend
voorrangarecht rijden. Voor auto
mobilisten en wielrijder» zijn de regels
van weg en veiligheid gegeven en
het ia hun eigen belang om geen
„trammetje te spelen".
Motoren.
Zaterdag op hei Drentsche Circuit-
96 motorrenners uit 10 verschillende lan
den zullen Zaterdag 6 Juli tegen elkaar te
Assen op het Circuit van Drente in het strijd
perk treden. De beste namen uit de inter
nationale motorwereld komen voor op deze
zeldzaam volledige lijst van motorloampioe-
nen, nationale beroemdheden aan overwinnin
gen gewoon, waarvan zich velen hier met een
bescheiden plaats op de ranglijst zullen
moeten vergenoegen. Er kunnen nu eenmaal
geen 96 winnaars zijn en onder dit enorme
gezelschap bevinden zich natuurlijk ook velen
voor wie bij voorbaat iedere kans is uitge
sloten. Maar als men zijn oog laat gaan
over deze 96 namen, dan springen daaruit
onmiddellijk 32 naar voren, wier zegepraal
niemand zou verbazen.
De een heeft grooter kans dan de ander,
maar deze 32 benaderen elkaar zoo dicht, dat
een enkele der tallooze onvoorziene omstan
digheden, die den motorrenner steeds in iede-
rfen wedstrijd bedreigen met ononthoud, de
allerbesten in dit gezelschap onmiddellijk
diep naar beneden zullen drukken. Iedere
seconde oponthoud beteekent bij een derge
lijke strijd het verlies van een aantal plaat
sen op de ranglijst; een paar minuten verlies
doet alle kansen op een eervolle plaats ver
loren gaan. Een prognostiek omtrent ver
moedelijke winnaars valt bij een dergelijke
bezetting zelfs niet bij benadering te geven;
men moet volstaan met het licht te doen val
len op slechts enkelen, die de allergrootsten
onder deze 32 kampioenen zijn. Het is moge
lijk, dat door een enkele onachtzaamheid,
een kleine pech hun namen Zaterdag na af
loop van den strijd op de ranglijst der over-
winneer en hoog-geplaatsten zullen ontbre
ken.
Boven allen schittert de naam van Stanley
Woods, de lachende Ier, die zonder tegen
spraak de beste renner van het oogenblik is,
ja, in de geschiedenis der motorsport komt
nog maar één naam voor met weidschen
klank de legendarische figuur van de
Australiër Alec Bennett, die ongeveer tien
jaar geleden, zijn laatste wedstrijd met een
overwinning eindigde om zich daarna in
volle glorie uit het wedstrijdleven terug "te
trekken.
Stanley Woods leidt eigenlijk een dubbel
leven: Zomers reist hij de groote wedstrijden
in Europa af; 's winters zit hij op de direc
teur stoel van een groote toffeefabriek, die hij
tezamen met zijn broer beheert. Vlak na deze
lachende Ier komt Guthrie, de zwijgende
Schot, die nooit de volledige lijst van zijn
overwinnigen zou kunnen opsommen, omdat
hij nimmer zoovele woorden achter elkaar
gesproken heeft.
Rusk, de gomelastieken Ier, is eigenlijk pas
verleden jaar ontdekt door zijn weergalooze
stoutmoedigheid. De legende vertelt, dat zijn
botten van rubber zijn; in haast iedere wed
strijd valt hij een paar maal, doch hij bezeert
zich nooit. Evenals Guthrie komt hij uit op
Norton en zoo ook White, de Engelsche
schoolmeester, die men kan het zich inden
ken de afgod van zijn leerlingen is, en één
der lievelingen van het publiek.
Manders, wederom een Ier het is opmer
kelijk hoeveel vooraanstaande rijders Ierland
bezit was een paar jaar geleden nog
bankbediende, die in zijn vrije tijd een harts
tochtelijk motorrijder was.
Stanley Woods ontdekte hem en bracht
hem in het wedstrijdwezen, waar hij zich zoo
onderscheidde, dat hij zijn bank verliet, om
zich geheel aan de motorsport te wijden. In
tegenstelling met Gleave en Nott, die hun
leven lang met motoren hebben omgegaan,
Gleave als ingenieur, die zelf renmotoren
heeft gebouwd en die nimmer een monteur
toestaat een vinger naar zijn renmachines
uittstekenNott, die begonnen is als krullen
jongen op de Rudge fabriek en langzaam op
klimmend langs alle rangen van bankwerker,
monteur, inrijder en afstemmer van ren
machines geworden, is één der meest bekende
internationale motorrenners. Er bestaat geen
rijder, die meer tweede prijzen gewonnen
hveft dan Nott, want het eigenaardige bij
hem is, dat hij slechts zelden een wedstrijd
wint, maar bijna altijd eindigt in de schaduw
van den winnaar, deze moge dan een ster van
de eerste groote of slechts een dwaallicht
zijn. Een meedoogenloos rijder, die zich
hardnekkig aan den kopman in een wedstrijd
vastkleeft en hem opjaagt net zoo lang tot
deze zijn machine kapot rijdt.
Dan gaat hij weer achter een ander han
gen, tot ook deze in zijn wanhopige pogingen
om aan den achtervolger te ontkomen zijn
motor ever den kop heeft gejaagd. Nott zelf
rijdt bijkans iedere wedstrijd uit; zijn diepe
kennis van motoren zegt hem onfeilbaar tot
hoever hij gaan kan.
Doodsbenauwd zijn alle Britten voor den
Belg Milhoux. Onbegrijpelijk is hoe deze rij
der, tenger, slank en soepel als een ballet
danseres een razend snelheidsmonster als
F.N. in bedwang weet te houden. Maar als
men hem in zijn zwartleeren rencostuum
bijna onzichtbaar op zijn pikzwarte locomo
tief als een orkaan ziet voorbij vliegen, dan
krijgt men den indruk alsof hij het desnoods
met één hand wel af zou kunnen. F.N. is
eigenlijk een mysterie, waarvan niemand
recht weet tot welke snelheidsorgie hare ma
chines in staat zijn. De fabriek komt zelden
in het buitenland uit, maar als zij het
doet verleden jaar won zij te Assen eer
sten en tweeden prijs en nauwelijks een week
geleden verpletterde Milhoux te Parijs alle
tegenstanders. Maar in de Fransche hoofd
stad ontbraken zoowel de Engelschen als de
Duitschers, wier machines weer heel wat
sneller zijn dan het vorig jaar
Welk een tegenstelling vormt Milhoux, de
kinderlijke kleine Belg met den groep van
blonde Zweedsche reuzen Lambert Müller,
Gülich Bagenholm, Strömberg, Sunqvist, die
met hun Husqvarna machines nu als sinds
Maart door Europa zwerven van den eenen
wedstrijd naar den anderen. Tot dusverre
zijn zij zwaar door allerhande pech achter
volgd geweest, maar waartoe zij in staat zijn
wanneer zij een wedstrijd mogen uitrijden
zonder tegenslag, dat heeft Sunqvist aange
toond, die een kreet van ontzetting uit de
motorwereld deed opgaan toen hij enkele
weken gelegde te Berlijn een overwinning be
haalde met een gemiddelde van 171 K M.
per uur, een snelheid nog nimmer tevoren
ergens ter wereld bij een motorwedstrijd be
haald.
Spreekt men er Sunqvist zelf over, dan
droomt in zijn duivenblauwe Zwedenoogen
een wereld van Scandinavische Noordpool-
rust. Hoever kunnen deze Zweden hunne
waanzinnig snelle machines nog opdrijven?
Maar wat voeren de Duitschers in hun
mars, die te Berlijn slechts 1 en 2 seconden
naast Sunqvist eindigden?
In de 250 cc Klasse zijn Geiss en Winkler
mét hunne D.K.W. machines tot dusver op
het Continent vrijwel onverslaanbaar ge
weest. Zoo pas hebben zij in Engeland tegen'
de Engelsche en Italiaansche machines moe
ten afleggen, maar op de atmospherische in
vloeden op het Eiland Man, waren hunne
machines daar niet afgestemd
In drie klassen, voor 250, 350 en 500 cc
machines zullen de wedstrijden verreden wor
den, 's morgens de twee eerste klassen en
's middags de laatste. Ieder renner mag
slechts in één kl. starten, een bepaling, die dit
jaar voor het eerst door het wedstrijdcomité
is ingevoerd. Vroeger was dit anders en kan
een renner zoowel des morgens als des mid
dags starten. Maar de snelheden zijn tegen?
woordig zoo ontzettend hoog opgevoerd, de
renners en de machines benaderen elkaar zoo
dicht, de strijd zal, vooral met een bezetting
als dit jaar, zoo meedoogenloos van het begin
tot het einde moeten gevoerd worden om zelfs
maar een kans op een goede plaats te geven,
dat de wedstrijdcommissie het niet heeft aan
gedurfd, een renner tweemaal op denzelfden
dag aan dezen helschen vuurproef bloot t«
stellen.
En daar deed zij goed aan.
Assen in feesttooi.
Assen maakt op het oogenblik den indruk
van een groot huis, waar binnen enkele dagen
een bruiloft zal worden gevierd. De naaste
familieleden zijn reeds aangekomen en heb
ben hunne geschenken meegebracht; telkens
komen nieuwe gasten aan, die druk verwel
komd wordende gevel wordt versierd, bloe
men worden aangedragen, een zenuwachtige
en voorloopig nog ordelooze drukte heerschte
in alle kamers, door de geheele woning. In
dit stadium verkeert thans Assen.
In alle straten worden versieringen aan
gebracht, vlaggen wapperen van de huizen,
de haven aan den ingang van de stad is er
mee omringd. De zware tankwagens van olie-
en benzinemaatschappijen A.P.C., Shell en
Texaco denderen onophoudelijk door de stra
ten: Philips Radio is er met drie groote in
stallatiewagens en telkens duikt een helge
kleurde auto in de straten op, die onderdeelen
naar het circuit brengt.
Op en langs het geheele circuit van 17
K.M. lengte wordt druk gewerkt. Veegwa-
gens met enorme bezems vegen voortdurend
den weg schoon; telefonische installaties
worden langs het geheele circuit gelegd,
overal verrijzen tribunes, restaurants, post-,
telefoon- en telegraafkantoor. De steeds toe
nemende snelheden der moderne motoren
maken ieder jaar uitgebreider voorzorgs
maatregelen noodig en de veiligheidsmaat
regelen, die dit jaar genomen worden, over
treffen alles wat op dit gebied tot dusver is
vertoond. Iedere bocht is 200 meter tevoren
aangeduid door een rood bord van 3 meter
hoogte, waarop de richting van de bocht door
een kromme pijl is aangeduid. Boomen in de
bochten zijn gekapt en alle sloten in de
bochten zijn met houten vlonders afgedekt oi
opgevul met stroobalen. Woensdagochtend
was de eerste trainingsdag en wordt het cir
cuit des morgens en des middags gedurende
enkele uren voor alle verkeer gesloten. Van
Wijngaarden en Huybrechts, die Maandag
aangekomen zijn, trainden reeds gistermor
gen op het circuit, terwijl vele andere ren
ners, die in den loop van den dag kwamen er
zich mee vergenoegden met een paar maal het
circuit rond te rijden om alle verbeteringen
in oogenschouw te nemen. Gisteravond wer
den de laatste renners verwacht, waarvan
een groot deel uit Zwitserland komt, waar zij
Zondag te Bern reden. Dan brengen zij dade
lijk hun motoren naar de door hen gehuurde
boerderijen langs het circuit of garages in de
stad, waar alles reeds voor hun komst in ge
reedheid is gebracht. De Rotterdamsche Fir
ma Stokvis, die met een heel stel rijders komt,
heeft zelfs een geheel huis afgehuurd. Het
D.K.W.-team uit Duitschland komt met 19
man, ingenieurs, monteurs, helpers en rij
ders, die allen in een uitspanning zijn onder
gebracht. Het geheele Norton-team woont te
Hooghalen in een pension langs het circuit.
Dit dorp is eveneens geheel versierd en aan
den ingang staat een groote eerepoort. Zoo
ontvangen Assen en omliggende plaatsen
hunne gasten. De jeugd zwerft buiten de
schooluren den geheelen dag door op straat
en telkens wanneer een renner of een vreemd
uitziende vrachtwagen met motoren beladen,
de stad binnen rijdt, holt alles er heen.
Des avonds is het circuit stampvol fietsers,
zoo vol als de Kalverstraat te Amsterdam
met voetgangers. Op rijen van twee, drie of
vier rijden zij over het circuit. Het is de
avondrit der Assenaren geworden, waar zij
iederen avond vertoeven, totdat het donker is
geworden, om daarna de drukte in de stad
gade te slaan, waar het nu reeds vol is in
alle café's en waar op alle pleinen vreemde
auto's staan geparkeerd.
Dit is maar de voorbereiding.
Mr. P. LAMBERTS
HURRELBRINCK.
Begrijpelijkerwijs is het jongstverschenen
nummer van „Sport in Beeld voor het
grootste gedeelte gewijd aan den Olym-
pischen dag van Zondag j.1. Diverse pennen
zijn over dit traditioneel geworden gebeuren
in beweging gekomen. Bs. schrijft over de as.
athletiek-ontmoeting NederlandHongarije.
Het „Wals' debuut" wordt nog eens onder
de deskundige loupe genomen; de T.T.-roffel
wordt door C J. G. in leesbaren vorm omge
zet, het boksverbod te Amsterdam wordt
nader toegelicht, kortom het is voor den
sportman een nummer, waarmee eer is inge
legd.
Uw strooibiljet verdween
verfomfaaid in de mand!
Uw advertentie niet!
Want die stond in de krant-