Hedenmorgen.
Weedbedcht
Diriguiten Kozakken.
Na de ramp.
De stemming op Schiphol.
De Kwikstaart verbrand.
Waarschuwing.
De blik dient gericht te blijven
op de toekomst.
Nauwelijks zijn de wonden, geslagen
door den ramp van de Leeuwerik, ge
heeld, of een nieuwe catastrophe heeft
onze Koninklijke Luchtvaart Maatschap
pij en daarmee geheel Nederland, in
rouw gedompeld. De snelle Kwikstaart
is vlak bij het nest in vlammen, die dood
en verderf om zich heen hebben ge
spreid, opgegaan.
Zaterdag, bij de feestelijke opening
van het stationsgebouw op het vliegveld
Eelde belangrijke schakel in het bin-
nenlandsch luchtverkeer is er een
oogenblik van stil herdenken geweest,
toen het monument, gewijd aan de na
gedachtenis van den voor enkele jaren
bij een vliegongeluk om het leven geko
men Hajo Hindriks, den pionier der
luchtvaart, in het Noorden des lands,
werd onthuld. Een der sprekers heeft
daarbij doen uitkomen, dat de voort
schrijding der techniek slachtoffers
eischt, maar dat desondanks de blik vast
op de toekomst dient te blijven gericht,
Zoo is het ook met dezen jongsten
ramp. Met een eere-saluut aan hen, die
gevallen zijn in de uitoefening van hun
plicht, zal de K.L.M., draagster van
een grooten naam, geschraagd door een
onwankelbaar vertrouwen van honderd
duizenden in den lande, onversaagd op
den eenmaal gekozen weg blijven voort
gaan.
Op zee en in de lucht zal NeerlancPs
roem onvergankelijk zijn.
nen met het transport van de gewonden, die
naar wij ongeveer twee uur na de ramp
konden vernemen, niet in ernstigen toestand
verkeerden. Op het terrein waren voorts
aanwezig de burgemeester van Amsterdam
dr. de Vlugt, de waarnemend hoofdcommis
saris Haarman, de burgemeester van Haar
lemmermeer Slob, wethouder Rustige, de
sh
mr. D. fteilingh en vel
autoriteiten.
advocaat-generaal bij het gerechtshof te
Amsterdam mr. D. Reilingh en vele andere
De heer A. Plesman, directeur van de
K. L. M., vertoefde nog te Groningen in
verband met de Zaterdag plaats gehad heb
bende opening van het nieuwe stationsge
bouw te Eelde. Hij werd te Groningen van
de vreeselijke ramp op de hoogte gesteld,
waarna de heer Plesman zich onmiddellijk
per vliegtuig van Eelde naar Schiphol be
gaf.
De heer Peterson vertelt.
Wij hadden in het hotel op Schiphol een
onderhoud met een der geredde passagiers,
den heer Peterson, ingenieur te Kopenhagen
De heer Peterson vertelde ons, dat hij gister
morgen met het toestel uit Londen aange
komen was, en dat hij via Schiphol door
vloog naar Malmö. Ik zat, zoo zeide de heer
Peterson, die nog zeer onder den indruk van
de ramp was, in het tweede compartiment
van achteren gerekend. Nauwelijks waren
wij op Schiphol opgestegen of ik merkte, dat
er iets niet in orde was. Ik vlieg zeer veel en
dan krijg je kijk op dergelijke dingen. Wij'
waren pas enkele minuten in de lucht toen ik
merkte, dat het toestel snelheid verloor en
geen hoogte hield. De piloot poogde te
keeren. Hierbij verloor het toestel nog meer
hoogte en ik merkte, dat hij van plan was te
landen. Het toestel gleed op een gegeven
moment af en ik riep naar de passagiers, die
vóór mij in de cabine zaten: pas op er
gebeurt een ongeluk. Ik heb mij stevig vast
gehouden en daaraan heb ik het te danken,
dat ik er afgekomen ben met een schaaf-
wondje op mijn rechterbeen. Een betrekkelijk
lichte schok volgde. Het toestel was tegen
den dijk geslagen. De deur zwaaide open en
wij gingen zoo gauw mogelijk naar buiten.
Een paar dames waren op den grond ge
vallen en in half bewusteloozen toe
stand waren zij naar buiten getrokken.
Het was een vreeselijk oogenblik toen de
machine vlam vatte. Van de bemanning
heb ik niets gezien. Een steekvlam sloeg
door de cabine. Wie er nog binnen was,
was reddeloos verloren. Alles wat ik U
nu vertel, speelde zich in enkele oogen-
blikken af. Direct nadat het overgroote
deel van de passagiers op Jen grond
stond, stond het toestel in lichte laaie.
De oorzaak van de ramp kan ik na
tuurlijk niet beoordeelen. Maar ik heb
den indruk, dat de piloot alles gedaan
heeft, wat hij kon.
Op dat oogenblik belde de telefoon, de
hrer Peterson had een gesprek aange
vraagd met Londen, van waar hij gister
morgen vertrokken was, nog niet besef
fend welk een ramp hem zou bedreigen.
Onder de passagiers bevond zich ook
dr. Axael Gauffin, directeur van het
Nationaal Museum te Stockholm, die
Zaterdag het 50-jarig jubileum van het
Rijksmuseum had bijgewoond en gister
morgen met de „Kwikstaart" naar zijn
land had willen terugkeeren.
Voorts bevond zich onder de passagiers
een Nederlandsche dame, Mej. C. M.
Anoll uit Den Haag. Deze passagiere is
er gelukkig zonder verwondingen afge
komen.
Onderhoud met den heer Thomson.
Wij hadden nog een onderhoud met den
stationschef, den heer Thomson. De heer
Thomson vertelde ons, dat hij juist op het
punt stond met vacantie te gaan. Plotseling
werd hij opgebeld en deelde men hem met
enkele woorden mede, welk een vreeselijk on
geluk gebeurd was.
Hij zag van uit zijn woning de'hoog-
oplaaiende vlammen van het toestel en
onmiddellijk ging ieder, die over een auto
beschikte van Schiphol naar het terrein
van de ramp. Het toestel stond, zoo
zeide de heer Thomson, toen wij daar
aankwamen, reeds in vollen vlam.
De passagiers stonden bij het toestel.
Haberer had zooveel mogelijk de passagiers
om zich heen verzameld. Het was een vree
selijk gezicht.
Maar wij moesten, zooals te begrijpen
viel, het hoofd koel houden.
Er was direct zeer veel te regelen. Hulp
konden wij niet meer bieden.
De geredde passagiers hadden voor het
overgroote deel geen verwondingen opge
loopen. Drie passagiers moesten met lichte
verwondingen naar het Wilhelminagast-
huis worden overgebracht, dit waren een
Zweed en een Engelschman, alsmede een
Deensche dame.
Wij zijn onmiddellijk begonnen, aldus
vertelde de heer Thomson verder, om de fa
milie te waarschuwen, hetzij telegrafisch,
hetzij telefonisch. Verschillende passagiers
zijn naar de stad vertrokken, enkele naar
het restaurant op Schiphol.
De omgekomen bemanning.
De piloot H. Silberstein is twee jaar in
dienst geweest van de K. L. M. Daarvoor
was hij vier jaar bij de Deutsche Luft Han-
sa werkzaam geweest. Het was een zeer
bekwaam piloot, hij had vier tochten naar
Nederlandsch-Indië achter den rug. Hij is
getrouwd en vader van een kindje.
De radio-telegrafist G. F. Nieboer, is in
1905 te Veendam geboren. Hij was elf jaar
in dienst bij de Maatschappij Radio-rfol-
land en kwam in 1934 bij de K. L. M.
De werktuigkundige G. Brom was in
1905 geboren. Brom was gehuwd, doch had
geen kinderen.
De leerling-werktuigkundige L. J. van
Dijk, was in 1897 geboren. Gehuwd zijnde
was hij vader van twee kinderen.
Halfstok zwaaien de vlaggen op Schiphol
in den gulden zomerzon. Voor den gewonen
bezoeker is er weinig van te bemerken, welk
een ramp Schiphol en Nederland heeft ge
troffen.
Het restaurant wordt vergeten, op het
terras is het vol Zondagsche bezoekers, die
onder de parasols een plaatsje hebben ge
vonden.
Toestellen komen aan en vertrekken. De
sirenes loeien, de loud-speaker verkondigt
welk toestel weer gedaald is op het vlieg-
v ld.
Er worden groepen bezoekers rondge
leid.
Het werk roept! Het werk gaat voort! De
K. L. M.-mannen zetten de tanden op el
kaar. Zij weten immers, dat geen moment
hun oplettendheid mag verflauwen. Zij we
ten dat de dienst voort moet gaan, dat zij
niet mogen denken aan de kameraden, die
vanmorgen gevallen zijn.
Er is rouw op Schiphol!
Piloten, die geen dienst hebben, komen en
gaan. Op fluisterenden toon bespreken zij
het vreeselijk gebeuren. Een korte groet, een
stevigen handdruk en zij vertrekken weer.
Er wordt druk getelefoneerd op het kantoor
en op het bureau van den vliegdienst.
Verwanten van de passagiers worden zoo
veel mogelijk gewaarschuwd.
Het werk gaat door. De heer Van der
Maas van den Rijksstudiedienst voor de
Luchtvaart en enkele justitieele autoriteiten
hooren in een der kantoorlokalen getuigen,
zij vertellen van het vreeselijk gebeuren, dat
zich dien ochtend voor hun oogen afspeel
de. Op het groote terrein wordt het steeds
drukker en de ramp is het onderwerp van
gesprek. Op het platform staat een F 22,
de Lappland van de Zweedsche Maatschap
pij, de zelfde blauwe vogel, zooals daar
vanmorgen een paar kilometer verder is
verongelukt en waarvan de wrakstukken,
een ravage van verbogene en geblakerde
stangen, tegen de helling van den dijk ligt,
aan den rand van het wuivende korenveld.
Het werk op Schiphol roept, het werk op
Schiphol gaat door!
De officieele passagierslijst.
De officieele passagierslijst van het ver
ongelukte vliegtuig „De Kwikstaart'' bevatte
de volgende namen:
W. F. Treschaw (Noorwegen) zeer
lichtgewond in het gelaat;
P. Peterson (Denemarken) Kopenha
gen;
Mej. J. Carlstedt (Zweden), opgeno
men in het Wilhelminagasthuis te Am
sterdam. toestand geruststellend;
Mr. Helström (Zweden), opgenomen
in het Wilhelminagasthuis, toestand be
vredigend
Mevr. L. Classen (Engeland);
Mej. K. Classen (Engeland), been ge
schroeid
Mr. Faulkner (Engeland), opgenomen
in het Wilhelminagasthuis te Amster
dam, toestand gunstig;
F. A. Pitel (Engelana);
R. Fraser (Engeland);
Mr. Joseph (Duitschland);
Mr. A. W. R Gauffin (Zweden);
Mr. B. M. J. Combes (Frankrijk);
Mej. C. M. Apell (Nederland) te Sche
ven ingen
Gedood: mr. Newman (Engeland) te
Londen en mr. Hodson (Engeland) te
Londen.
Zes dooden, veertien personen
gered.
De Kwikstaart, het vier-motorige Fokker
vliegtuig, dat in geregelden dienst op Ham
burg, Kopenhagen, Malmö vliegt, haa Zater
dag nog den dienst heen en terug in vol
maakte orde volbracht. Zondagmorgen zou
de reis opnieuw ondernomen worden. Het
toestel was voor het vertrek nog opnieuw na
gezien en alles was in orde bevonden. Om
half tien hadden vijftien passagiers in het
toestel plaatsgenomen. Het waren mej. C. M.
Apell uit Scheveningen, mevr. en mej. Clas
sen, de heeren Faulkner, F. A. Pitel, R. Fra
ser, Newman en Hodson, allen uit Enge
land, mej. J. Carlstedt, de heeren Helström
en A. W. R. Gauffin uit Zweden, de heer Jo
seph uit Duitschland en de heer B. M. J.
Combes uit Frankrijk en R. Peterson uit De
nemarken.
De bekende piloot H. Silberstein, die reeds
twee jaar voor de K.L.M vliegt en vier rei
zen naar Indië had gemaakt, zou het toestel
besturen. De verdere bemanning bestond uit
den radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werk
tuigkundigen G. Brom en L J. van Dijk en
de hofmeester Haberer.
Om 9.38 verliet het toestel den grond.
Eenige oogenblikken later bespeurde men
reeds op Schiphol, ofschoon de start goed
was geweest, dat er iets haperde.
Men zag, dat het toestel links zwaaide en
de piloot vermoedelijk een poging deed terug
te keeren, althans een noodlanding te maken.
Die poging is op het allerlaatste oogenblik
mislukt. Men zag, dat de linkervleugel van
het toestel vlak bij het viaduct den nieuwen
weg van Amsterdam naar Den Haag raakte.
Het viel achter den dijk neer en eenige oogen
blikken later stegen hooge vlammen op. Wat
zich daar in de weinige oogenblikken tus-
schen het neerkomen en het in brand vliegen
van het toestel afspeelde, is een geweldig
drama geweest.
De heer Hoogendijk, die opzichter
is van de daaraan te leggen werken,
vertelde er ons het volgende van.
Hij liep op den weg bij het viaduct
en zag het toestel op zich afkomen.
Twee van de motoren draaiden
niet meer. Het gevaarte viel met
een plof, als een zware zak tegen
den dijk aan. Het brandde toen niet.
Hij snelde er met een paar wielrij
ders die zich ook op den weg be
vonden heen. Met deze wielrijders
heeft hij een aantal passagiers, on
der wie ook een paar dames uit
het toestel getrokken. Zij moesten
enkele oogenblikken later wijken,
omdat plotseling vlammen uit het
toestel braken. Op dat oogenblik
was het of de bemanning in de
cockpit hevig met elkaar vocht.
Het scheen tem toe, dat deze man
nen niet weg konden, dat zij vast
zaten.
Fr was geen kans op hen te berei
ken, daar toch nadering van het
toestel door de hitte niet meer
mogelijk was.
Inmiddels was hulp onderweg van Schip
hal en was vandaar om assistentie geseind
naar Amsterdam.
Alle hulp, hoe snel ook gekomen, heeft
deze ramp, waarbij zes dooden te betreuren
zijn, niet kunnen voorkomen.
De Amsterdamsche brandweer heeft nog
met een straal op de motorspuit de gloeiende
resten van het toestel, dat met den staart in
de hoogte ligt, gedoofd.
He was daarna mogelijk een onderzoek
in het toestel in te stellen. Het bleek dat zes
sterk verkoolde lijken in de totaal uitgebran
de Kwikstaart lagen.
Later werd vastgesteld dat dit vier leden
der bemanning waren en twee passagiers.
Het waren de piloot H. Silberstein, radio
telegrafist G F. Nieboer en de werktuig
kundigen G. Brom en L. J. v. Dijk, benevens
de passagiers Hodson en Newman. Beide
omgekomen Engelschen waren hedenmorgen
uit Londen gekomen. Zij waren op Schiphol
overgestapt met bestemming naar Kopenha
gen. 4
Het aantal gewonden! bedroeg 5. Zij had
den brandwonden, maar niet van ernstigen
aard. Met een ambulance-wagen van den
Amsterdamschen Geneeskundigen Dienst
werden drie van hen naar het Wilhelmina-
asthuis gebracht. Het waren mejuffrouw J.
Carlstedt uit Zweden en de heeren Helström
uit Zweden en Faulkner uit Engeland. Me
juffrouw K. Classen uit Engeland werd aan
het been gewond. Zij werd ter plaatse ver
bonden. Ook dokter Gauffin uit Zweden
kreeg lichte verwondingen. De toestand van
de gewonden, die in het Wilhelminagasthuis
zijn opgenomen, baart geen zorg. De hof
meester Haberer, de eenige van de bemanning
die er het leven afbracht, heeft verklaard, dat
toen het toestel den grond had verlaten eerst
de linkerbinnenmotor in toerental achteruit
liep en vervolgens ook de buitenmotor. Hij is
er zeker van, dat de piloot Silberstein al het
mogelijke heeft gedaan om Schiphol weer te
bereiken, althans een noodlanding te maken.
In den loop van den middag is de officier
van Justitie van de Rechtbank te Haarlem,
Mr. Andringa op het terrein van den ramp
aangekomen tot het instellen van een justi
tieel onderzoek. Ook werd daar verwacht
dokter Hulst uit Leiden, om een onderzoek in
te stellen naar de lijken. Wanneer daarna de
technische Rijksdienst en die van de K.L.M
zich de noodige gegevens hebben verschaft
mogen de slachtoffers van den ramp ver
voerd worden.
Een verklaring van den heer
A. Plesman.
Gisteravond te zes uur heeft de direc
teur der K. L. M., de heer A. Plesman, in
een persconferentie een zeer korte ver
klaring afgegeven, die als volgt luidt:
De zes slachtoffers zijn door Dr. Hulst
uit Leiden, aan wien de sectie is opge
dragen, in samenwerking met Dr. Slot
boom van de K. L. M., geïdentificeerd.
Door deze medici is tevens vastge
steld, dat deze slachtoffers bij de botsing
met den grond om het leven zijn geko
men.
Tot zoover de verklaring van den heer
Plesman.
De directeur der K. L. M. was, zooals
begrijpelijk, zeer onder den indruk van
het gebeurde. Hij kon nog geen nadere
inlichtingen geven over mogelijke oor
zaken van den ramp.
Het bureau van den Rijks-Studiedienst
voor de Luchtvaart, de Technische
Dienst van de K. L. M., verschillende an
dere luchtvaartautoriteiten zijn bezig
met het instellen van een onderzoek.
Over de begrafenis van de slachtoffers
is tot op dit oogenblik nog niets vastge
steld. De stoffelijke overschotten zijn
naar het Binnengasthuis vervoerd.
Betreffende de passagiers kunnen wij
nog mededeelen, dat de heer B. M. J.
Combos uit Parijs gistermiddag te half
vijf met de „Lappland" F. 22 van de
Zweedsche maatschappij, een zusterma
chine dus van het verongelukte toestel,
van Schiphol is vertrokken om zijn zoo
ongelukkig onderbroken reis voort te
zetten naar Malmö.
De heer Gauffin uit Stockholm maakt
de reis per trein en boot.
De heer Fraser uit Londen zal van
daag per K. L. M. machine naar Londen
terugkeeren, evenals de heer Pitel uit
Lenden. De rest van de passagiers
gaat waarschijnlijk per trein verder.
Een deel is inmiddels reeds per trein
vertrokken. De heer J. Joseph, een Duit-
scher, die te Amsterdam woonachtig is,
is per taxi naar zijn woning terugge
keerd.
De toestand der gewonden. Geen
enkele reden tot ongerustheid.
Zondagavond te tien uur hebben wij ge
ïnformeerd naar den toestand van de drie
gewonden, die zijn opgenomen in het Wil
helminagasthuis. Betreffende mej. J. Carl
stedt, een Zweedsche, luidt het bericht, dat
zij een zeer lichte hersenschudding heeft op-
geloopen en enkele ongevaarlijke en lichte
verwondingen. Haar toestand is gunstig en
baart geen enkele zorg. De heer Helström,
een Zweed, is ongevaarlijk en licht gewond.
Ook zijn toestand is goed. De derde gewon
de, de heer Faulkner. directeur van Finmar
Ltd., is ook niet levensgevaarlijk. Hij heeft
kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook
zijn toestand baart geen zorg.
Vanmorgen waren wij op Schiphol.
Het leven heeft zijn rechten herwonnen.
Uiterlijk herinnert niets aan de vreese
lijke ramp.
Slechts de vlaggen waaien halfstok
van de luchthaven Schiphol. Gisteren
is de retourdienst van Zweden overge
nomen door een Zweedsch toestel; van
daag werd de dienst Amsterdam
Molmö gevlogen door een Zweedsch toe
stel en de F. 8 in de retourvlucht. Mor
gen wordt de dienst naar Zweden uitge
voerd door eenzelfde type als de Kwik
staart, n.1. de F. 22 de Papegaai. Dit
toestel doet anders dienst op de lijn
AmsterdamLonden v.v.
Het aantal passagiers op de diensten
is vandaag niet terug geloopen. Geen
enkele boeking i6 geannuleerd.
Het opruimingswerk.
Het opruimingswerk, dat gisteren
reeds begon, is vandaag met kracht
voortgezet. Op boerenkarren worden de
resten van het eens zoo trotsche toestel
weggebracht.
Er is weinig, heel weinig over. De vier
zware motoren zijn niet meer dan brok
ken half gesmolten metaal. Geblakerde
en gebogen stangen steken overal uit.
Slechts de zware cylinders hebben hun
vo:m behouden Het 6kelet van de staart
en van een gedeelte van de vleugels
ligt nog tegen den dijk op.
Van bet passagiersgoed en de bagage
is ook heel weinig over. Tusschen zwart
verorande resten wordt nog wat geld ge
vonden, vreemde munten. Ook een ge
deelte van een ridderkruis komt onder
bc-k puin te voorschijn. Hier en daar ligt
nog een stuk kleeding en een verkool te
koffer. Nauwkeurig wordt alles door de
arbeiders onderzocht. Enkele deelen van
het toestel worden voor een nader on
derzoek naar Schiphol gebracht.
Tusschen de ruïnes is nog een gedeel
te van de Engelsche post gevonden. De
brieven zaten in stevige bundels en
sommige gedeelten zijn betrekkelijk wei
nig beschadigd. Nederlandsche post was
niet aan boord.
Langs den weg staat veel publiek;
zwijgend volgt het opruimingswerk.
Op Schiphol en ook ter plaatse wordt
het onderzoek door de deskundigen nog
met kracht voortgezet. Het resultaat er
van is uit den aard der zaak nog niet
bekend.
De begrafenis der slachtoffers.
Naar wij vernemen zal de begrafenis
van de slachtoffers vermoedelijk Don-
de;, dag te Amsterdam plaats hebben.
Een stroom van deelneming.
De K. L. M. heeft een stroom van
schriftelijke en telegrafische bewijzen
van deelneming ontvangen met de
ramp van de „Kwikstaart".
Van tal van buitemandsche lucht
vaartmaatschappijen ontving zij harte
lijke telegrammen van medeleven.
De minister van waterstaat deed bij
monde van den secretaris-generaal zijn
de-lneming met het ongeval betuigen.
Ook de burgemeester van den Haag
bracht een bezoek ten kantore van de
K. L. M.
DE PUZZI.E-BRIEFKAARTEN DER
ZOMERPOSTZEGELS.
Het plaatselijk Comité voor den verkoop
der Zomerpostzegels deelt nog mede, dat de
Puzzle-briefkaarten 10 cent verkrijgbaar
zijn bij de secretaresse mej. J. Bruin, Doelen
straat 30 boven.
GESLAAGD.
Onze plaatsgenoote, mej. S. Eriks,
slaagde te Den Haag voor het staatsexamen
voor muziek (piano).
KOOPT LOTEN.
De Berger Kunstenaarsvereniging, waar
van leden zijn Charley Toorop, E. Fernhout
D. W. H. Filarsky, A. Colnot, Koos Stik-
voort, F. Hamstra en Frans Hiysmans expo
seert deze week voor de leden in de 'lunch
room „de Berger Kring" van den heer de
Vries in een apart zaaltje diverse land
schapen van Frans Huysmans.
Zooals men weet was in deze zaak voor
eenige jaren een kunsthandel van den heer
Rol gevestigd, zoodat men in dit gebouw
dat keurig gemoderniseerd is, over een uit
stekend expositiezaaltje beschikt.
Het doel van deze vereeniging is elkander
te steunen om dit doel te bereiken heeft de
vereeniging een loterij op touw gezet met
in totaal 100 loten a f 1.
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van Maandag, 15 Juli.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te de Bilt.
Hoogste barometerstand 761,9 m.M. te
Valencia.
Laagste barometerstand 737,1 m.M. te
Reikjavik.
Verwachting, geldig tot den avood van
Dinsdag 16 Juli:
Zwakke tot matige noordelijke tot weste
lijken wind, toenemende bewolking; weinig
of geen regen.
Weeroverzichf.
Het gebied van h oogen luchtdruk wordt
aan de noordzijde sterk aangetast door het
gebied van lagen luchtdruk in het noorden
waar de barometer in 24 uur 20 m.m. daalds.
Ook in Engeland nam de luchtdruk af. De
afkoeling ging gepaard met onweersregen.
Het gebied van groote hitte verplaatste zich
naar het oosten. Thans zijn de hoogste och-
tendtemperaturen in midden-Duitschland. In
Polen blijft het koel. Behalve in zuid-Frank-
rijk viel nergens regen van beteekenis. In de
Alpen is hetweér prac.itig, zonder abnormale
warmte op de hoogst" oppen. Het is te ver
wachten dat de frïssche winden van overzee
meer bewolking en koeler temperatuur zullen
brengen.
LICïTOP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuf-
gen en andere voert - ^cn 9.50 uur licht op.
HOOG- EN LAAGWATER TE
BERGEN AAN ZEE.
(In Zomertijd).
JulL
Hoogwater Laagwater
Dat. vtn. nam. vm. nam.
16 3.54 4.25 0.26 0.47
17 4.41 5.13 1.16 1.36
18 5.27 5.58 1.58 2.23
19 6.11 6.40 2.47 3.11
HOOG EN LAAGWATER TE
EGMOND AAN ZEE.
Hoogwater Laagwater
Dat. vm. nam. vm. nam
16 3.51 4.22 0.16 0.35
17 4.38 5.'0 1.04 1.24
18 5.24 5.55 1.46 211
19 6.08 6.37 2.35 2.59
Als prijzen worden een vijftal schilderij
en verloot.
Het koopen van loten is wel bijzonder
aantrekkelijk gemaakt, doordat iedere kooper
van een lot daarbij gratis ontvangt een
fraaie litho van den heer A. Colnot. voor
stellende een landschap bij Monnikendam.
Deze litho is ingelijst, een waardevolle
kamerversiering, en op zich zelf reeds meer
waard dan de prijs van het lot.
Loten zijn te Alkmaar verkrijgbaar bij de
boekhandelaren K. ter Burg en Jung v. d.
Hoek.
Het optreden dezer kozakken tegen
over hun beklagenswaardige paarden is
uitermate ruw. De paarden zijn niet op
normale wijze gedresseerd en gaan niet
liggen, doch worden op Poolsche wijze ge
worpen. Schandalig is de manier, waarop
het liggende paard verplicht wordt te blij
ven liggen, door het optrokken van het
hoofd en het vastzetten daarvan.
NAMENS HET
NEP. JACK-LONDEN-VERBOND.
VERKEERSONGEVAL
Zaterdagavond is op den Rijksstraatweg
te Beverwijk nabij de Marquettelaan onder
de gemeente Heemskerk de wielrijder H. Win-
u'* Alkmaar, die links van den weg
reed, door een personenauto aangereden. Ds
man sloeg met het hoofd door de voorruit
en werd met kracht tegen den grond g**
smakt. In zorgwekkenden toestand is w.
naar het Roode Kruis-ziekenhuis te Bever
wijk overgebracht.
Onze correspondent te Beverwijk schrijft
ons nog het volgende:
Zaterdagavond reden twee wielrijders ter
hoogte van het Huldtooneel te Noorddorp °P
den Rijksweg. Op een gegeven moment keer
de de een, iemand uit Alkmaar, zich om en
kwam in botsing met een hem tegemoet rij
dende luxe-auto.
De schok was zoo hevig dat het slacht*
lei door de voorruit tuimelde.
ben spoedig ontboden medicus constatee
de een ernstige schedelfractuur. f
In hopeioozen toestand werd de man n
het Roode Kruis-ziekenhuis te Beverwijk,
voerd.
Naar omstanders mededeelden moet h*j
ongeval daaraan te wrijten geweest zijn
beide wielrijders tijdens hun fietstocht
het stoeien waren.