Jiadiopmtamma ^Binnenland feuilleton 8 Onze havens in nood. EVAARLIJK SPEL KEULEN, 456 M 6.35 Orkest- concert 12.20 Orkestconcert uit Frankfort. 2.35 Or.pl. 4.20 Zang en piano 5.20 Omroeporkest en sextet uit Hamburg. 8 35 Zie DeutschU. ROME, 421 M. 9 - Gevar. con- BRUSSEL, 322 en 484 M 322M.: OEMEENTELIJKE RADIO- J DISTRIBUTIE. Havenbefangen en nationaal belang, DYN AM IETONTPLOFFING TE ROTTERDAM. Drie arbeiders gewond, waarvan één zeer ernstig. KONINKLIJK MILITAIR INVALIDEN HUIS TE LEIDEN. Tot opheffing besloten. JONGEN DOOR AUTO AANGEREDEN. WEER RUMOER IN AMSTERDAM. Politieke hartstochten. MIJ. DER. NED. LETTERKUNDE TE LEIDEN. Het bestuur treedt al in verband met de zaak-Marsman. AANRIJDING MET DOODELIJKEN AFLOOP. ENGELSCHE AUTORITEITEN OP SCHIPHOL. Gast van de K.L.M. en van het gemeentebestuur. Vrijdag: 12 Juli. HILVERSUM, 1875 M. (8 12-, 4.-8.— en 11.—12.— VA RA, de AVRO van 12.—4.— en de VPROAVRO van 8.-—11.— uur). 8 Gf.pl. 10.— VPRÖ-morgenwij- ding. 10.15 Deel. R. Numan. 10.35 Gr.pl. 11.Verv. deel. 11.20 Gr. pl 12-Or.pl. 12.30 Kovacs Lajos en zijn orkest. 1.30 Oramofoonpl. 3 Gr.pl. 3.10 Avro-Decibels olv. E Meenk. 4— Zenderwisseling. 4-15 De Zonnekloppers o. 1. v. Cor Steyn. 5 Kinderuurtje 5 30 Or- vitropia olv. J. y. d Horst, mmv. A. de Booy, zang. 6.15 Deel. J. Lemai- re. 6.30 De Flierefluiters olv. Eddy Walis, mmv. L. v. d. Burg, zang. 7.Juridische lezing mr. H. O. Drilsma. 7.20 C. Steyn, orgel en N. de Klijn, viool. 7.50 Ber., herh. SOS-ber. 8.— Dr. K. F. Sparnaay: Enkele grepen uit het Johannes- Evangelie. 8.30 Residentie-orkest o. I v C. Schuricht, mmv. 't Palestri- na-koor olv. Jos. Vranken, uit het Kurhaus te Scheveningen. Ca. 9.15 Lezing dr. O Knuttel. 10.15 Lite raire causerie ds. E. D. Spelberg. 10.45 Ber. 11.— Jazzmuziek (gr. pl.) 11.30-12.— Gr.pl. HUIZEN, 3-1 M. (KRO-uitz) (Alg. progr.) 8.—9.15 en 10.— Or.pl. 11.30—12.— Voor zieken en ouden van dagen. 12.15 Orkestcon cert en gr.pl. 2.50—4.— Orgelcon cert en gr.pl. 4.15 Gr.pl. 5.— Le zingen en schlagermuziek. 7.15 Causerie. 7.35 Gr.pl. 8.Ber. 8.05 Schlagermuziek en zang. 9.10 Gr.pl. 9.20 Orkestconcert. 10.30 Ber. en gr.pl. 10.45 Orkestconcert. II 30-12.— Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 10.35 10.50 Morgenwijding. 11.20 Orgel spel R. New. 11.50 Trocadero- Cinema-orkest olv. A. van Dam 12.50 BBC-dansorkest olv. H. Hall. L35 Strijkorkest olv. J. Hoek, mmv. viöolsolisten. 2.20 Jack Martin en zijn orkest. 3.20 Sted. orkest Har- rogate olv. L. Cohen. 4.35 E. Co lombo en zijn orkest. 5.35 Lon- densch Zigeunerorkest olv. E. Leg- gett. 6.20 Ber. 6.50 B. Crook- kwintet. 7.35 BBC-dansorkest o.l.v. H. Hall. 8.20 „Hassan", van J. E. Flecker, mmv. solisten, koor en orkest olv. S. Robinson. 9.50 Ber. 10.2de deel van „Hassan 11.15 12.20 Harry Roye en zijn Band. RADIO PARIS, 1648 M. 720 en 8.20 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert o. I. v. Gaillard. 3.20 Gr.pl. 4.35 Pianorecital. 8.20 Zang. 9.05 Miss Helyett", operette v. Audran, mmv solisten, koor en orkest o. 1. v. Labis. 10.55 Dansmuziek. 11.20 Orke6tconcert. KALUNDBORG. 1261 M. 1220 —2 20 Concert uit rest. Ritz. 3.50— 5 50" A Albech's Blaasorkest. 8.20 Omroeporkest olv. Reesen. 8.50 Vioolsoli. 9.10 Vaudeville-progr. 10— Saxofoonrecital 10.30 Sym- phonieconcert olv. Reesen. 11.10— 12 50 Dansmuziek. 11 20—12 20 Omroepkleinorkest o. 1 v. Eysoldt. eert. 9.50 Variété-progr. 11.— Po pulair concert. 12 20 Or.pl. 12.50 Omroeporkest o. 1 v. P. Gason. 1.50—2.20 en 5.20 Or.pl. 6.35 Pianorecital. 7.35 Or.pl. j 8 20 Salonorkest olv. Walpot. 10.30 11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gr pl. en zang. 12.50 Salonorkest. 1.50—2.20 Or.pl. 5.50 en 6.50 Or. pl. 7.35 Zang. 8.20 Voor oud-strij ders. 10.30 Or.pl. 10.45—11.20 Harmonicamuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.35 Schubert's symphonie in E gr. t., 1. G. Havemann. 9.20 „Die andere Seite", spel van Sheriff. Vert. Reisiger. 10.20 Ber. 10.50 Sehrammelmuziek en zang. 11.05 Scheepsweerber. 11.20--12.20 Dans muziek uit Berlijn. Lijn 1H lversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Keulen 8.8.40, D.sen- der 8.40—10.20, Keulen 10.20— 12.05, Parijs R. 12.05-12.35, Keu- len 12.3514.20, Lond. Reg. 14.20 —15.50, Parijs R. 15.50-16.20, D. sender 16.20-17.20, Keulen 17.20 —18.50, Brussel Fr. 18.50—19.20, D sender 19.20—20.20, Luxemburg 20.20—22.40, Weenen 22.40— 24.— Lijn 4: Parijs Radio 8.0510.35, Lond. Reg. 10,35—18.20, Hamburg 18.20-18.50, DfOitwich 1850— 20.20, Lond Reg. 20.20-21.40, Brussel Fr. 21.40—22.20, Lond. Reg. 22.20-24.—. i Ottlf al zijn'wij Hollenders sedert onheng- lijken tijd den eerenaam kwijt van „de vrachtvaarders van Europa" te zijn, onge twijfeld behoort Nederland, oHddnks zijn bescheiden omvang, nog altijd tot de vofti1- name zeevarende naties van dé wereld. Wij danken deze reputatie in de eerste plaats aan de reederijen, die op alle wereld zeeën de vaderlandsche driekiéüt1 tböh^i; in geregeld lijnbedrijf of als ,;Wilde vracht booten goederen overal vanda'dh halehrfe en overal heen brengende. Onze roej9 wél gefundeerd mede dank zij ons troOféhe koloniale bezit en door het feit, dat wij teiï voiie profijt wisten te trekken van de bij zonder gunstige geografische ligging. Ons land, gelegen aan de Westkust van Europa, aan de Wereldzee, die de oude en de nieuwe wereld scheidt, en aan de monding van de voor 't internationaal handelsverkeer voor naamste rivier van het continent, kan dus met recht de toegangspoort heeten tot het geheele achterland van Europa. Wij hebben begrepen welke kansen hier geboden werden en door den aanleg van voortreffelijke havens, toegerust met de meest moderne middelen om de aangevoerde goederen in den kortst mogelijken tijd in ontvangst te nemen uit de schepen en weder verder door te sturen, hebben wii getoond met volledig succes het hoofd te kunnen bieden aan de strengste en meest onverwachte eischen van het internationale goederenverkeer. On verpoosd werd er naar gestreefd om de havencomplexen uit te breiden, de techni sche outillage op het hoogste peil te hand haven en millioenen jaarlijks werden er aan ten koste gelegd. Deze gelden worden slechts voor een gering deel geput uit 's Rijks Schatkist; de gemeentelijke over heden en zeker niet minder de particuliere ondernemingen zijn zich ten volle bewust, dat de cost voor de baet uitgaat en dat het bezit van den gewonnen invloed ver plichtingen oplegt. Deze verantwoordelijkheid tegenover het geen onze vaderen hebben gewrocht, tegen over het huidige en vooral ook tegenover het nog komende geslacht, wordt uitnemend ingezien, maar bovendien beschouwd als een levenstaak, waarvoor inspanning van alle krachten vereischt wordt De inzet is de betoonde energie ten volle waard. Immers, de invloed van den bloei der havensteden doet zich gevoelen verre bui ten den betrekkelijk beperkten kring van de onmiddellijk belanghebbenden van die gemeenten. Onder deze laatsten zijn, be halve de opvarenden van de schepen en het personeel op de kantoren aan den wal, toch zeker ook te rekenen de tienduizendtallen, die hun bestaan vinden bij het lossen en laden der goederen. Bedenkt men, dat al deze personen in de gemeente wonen, dat de proviandeering voor de opvarenden na tuurlijk geschiedt in de gemeente zelf, dan ligt het voor de hand, dat bij een levendig scheepvaartverkeer tallooze kringen uit den industrieelen en handeldrijvenden midden stand in de havenplaatsen ten zeerste ge baat zijn. Maar al die schepen moeten op hun beurt worden nagezien en onderhouden, indien noodig hersteld; wederom een feit, dat werk verschaft aan tal van handen uit de reparatie- en scheepsbouwnijverheid. Bovendien, de schepen, die op geregelde of ongezette tijden de Nederlandsche havens aanloopen, doen meer dan vlagvertoon. Zij brengen reizigers aan, die ook weer leven digheid, vertier engeld komen brengen of goederen, welke zoo machtige factoren zijn ih het handelsverkeer in eigen land en in internationaal verband. De producten van land- en tuinbouw, van de industrie van ons eigen land moeten verzonden worden, óók overzee, om den Neder landschen naam hoog te houden en de nationale welvaart te bevorderen. Onze eigen bedrijven hebben van vele deelen van de wereld grondstoffen te betrekken, halffabrikaten of afgewerkte producten ook voor deze bemiddeling zijn de nationale havens de voorname stations, van waar alles zijn weg vindt naar de plaats van bestemming. Nederland is in oppervlakte klein, maar van uitermate groot belang in het wereld- handelsverkeer door de bijzonder gunstige ligging op de kaart en door het zeldzame geluk van een zelf door voortreffelijke kanalen en wegen doorsneden grondgebied te zijn aan de monding van de voornaamste Europeesche rivieren, die zich ombuigen naar Rotterdam, welke plaats gretig open staat voor ontvangst en verzending van goederen naar elders. En dat geschiedt evenzeer door trotsche schepen als de „Johan van Oldenbarnevelt" of de „Staten dam" als door de brutale levendige motor booten van beneden 1000 ton, die tot diep in ons eigen land doordringen en gevreesde concurrenten zijn voor de buitenlendsche collega's, omdat zij in staat zijn gemakke lijk tóf ver achter de kustplaatsen in het land zelf te komen. Al deze schepen en de honderdtallen van afmetingen tusschen de hier genoemde, be- ijooren thuis ifl de Nedferlandscfte havens en i\jn ëen van de machtigste wapenen van ons land in den gelukkig vreedzame Strijd om het wereldvervoer van goederen en pas sagiers. De merkwaardig gelukkige ligging van ■we havens, die daardoor ook inderdaad de toegangspoort zijn géwordén van geheel Éuïopa en het punt van uitgahg voor eén levendig handelsverkeer, hep?t mede donr de aanzienlijke kosten, welke Wij ons ge- tróbsfén voor hét onderhoud vatt de eigen en de internationale vaarwegen, ertoe ge leid, dat jaarlijks bij millioenen tons aah goederen in dhZe Nederlandsche havertk worden overgeladen voor verder vétvwér tot dien in geheel Eurohft. Óok thans nog, ondanks de economische zoo benarde tijden voor <3e geheele mensch- heid, is dit het geval, zij het in aanzienlijk geringere mate dan in meer normale dagen. En die geheele fabelachtige goederen beweging brengt gelden binnen voor het geheele land. Indirect, gelijk wij reeds deden uitkomen, door de reederijèn, den midden stand, expediteurs, assuradeuren in hun be drijven den noodigen omzet en dus inkom sten te verzekeren, waardoor de belasting opbrengst beïnvloed wordt. Maar zeker in niet mindere mate is het verkeer van en naar overzee van dadelijk belang voor de openbare kassen, voor gemeenten en Rijk, voor de betaling van de tallooze rechten en heffingen, voor de huren van kantoren, loodsen en opslagplaatsen, van kaden en liggelegenheid, van directe en indirecte be lastingen, accijnzen. Zou men met eenig geduld uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, uit de gegevens van de jaarlijksche Millioe- nennota van de regeering kunnen komen tot de totalen, die aan al deze en nog meer hefifngen worden ontvangen, meer ideëel en dus van onschatbare waarde, is het ge win, dat door een levendig verkeer in de Nederlandsche havens wordt verkregen aan werkgelegenheid, aan arbeidslust, aan be hoefte tot ontwikkeling, aan een voortdu rend krachtiger streven naar een hooger zedelijk en geestelijk peil. Zoo is onze conclusie gewettigd te noemen, dat de belangen van de Nederlandsche havens in moreel zoowel als in materieel opzicht een landsbelang zijn van uitne mende waarde van de eerste orde. Gistermiddag omstreeks twee uur was een ploeg arbeiders van de firma van den Akker bezig met een slooperswerk op een terrein aan den Honingerdijk te Rotterdam. Hier stond de rijstpellerij van die firma Ravenzwaay, welke fabriek reeds grootendeels is afgebroken. De betonnen fundeering en de be tonnen vloer moesten nog gesloopt worden en daarmee was men met behulp van dynamietpatronen bezig Het werk geschiedde onder leiding van den voorman J. H. van Gennep. Op verzoek van de bouwpolitie was er bij de explosies politie aanwezig. Twee explosies waren met goed gevolg ge schied, bij de derde liep het echter mis. In de zware betonnen plaat was een gat geboord. Op een afstand stond de leider van Het werk van Gennep, bij het apparaat, waardoor bij het omhalen van een sleutel, electrischen stroom door een draad naar de dynamietpatroon toegaat, tengevolge waar van deze explodeert. De zoon van den 50-jarigen van Gennep, de 28-jarige J. C. F. van Gennep, begaf zich met een patroon naar het betonnen blok. Op het oogentblik, dat hij de patronen in het gat stopte, volgdé reeds een explosie. Hoe dit mogelijk is geweest, wordt nog on derzocht. Vaststaat, dat, toen de patroon in het gat werd gestopt, de electrische draad nog niet in contact met het apparaat was geplaatst, terwijl ook de sleutel nog niet was omgehaald. Groote brokstukken beton vlogen door dé lucht. De 28-jarige van Gennep werd door een stuk getroffen, evenals zijn vadier, die op tien meter afstand van de plaats des onheils stond. Ook de 23-jarige arbeider W. van Wel uit Duivendrecht werd door een stuk beton geraakt. Er waren nog meer arbeiders aanwezig, doch deze stonden tijdens de explosie op vei- ligen afstand van de gevaarlijke plaats. De 50-jarige van Gennep bleek slechts licht gewond aan het gelaat te zijn. Zijn zoon had schrammen aan het gelaat gekre gen en Hchte verwondingen aan den buik. Hij werd naar zijn woning aan de Woelwa terstraat gebracht. Hét ergst er aan toe was de 23- jarige van Wel, die zware stukken beton op het hoofd had gekregen. Met een ernstige hoofdwonde, een gebroken neusbeen en een schedlek fractuur is hij dtoor den 0.0.D. naar het ziekenhuis aan den Cool- singel te Rotterdam vervoerd. Zijn toestand is zorgwekkend. De oudste van Gennep kon op het werk blijven. Het slooperswerk met behulp van dyna miet werd bijgewoond door inspecteur Her mans, die onmiddellijk maatregelen nam om de gewonden te verzorgen. Hij heeft het verdere werk doen stoppen. Het apparaat waarmee de explosies tot stand werdén ge bracht, alsmede de patronen zijn in beslag genomen. Een officier van de genie te Utrecht is naar Rotterdam gekomen om een onderzode in te stellen. Ook hebben de officier van justitie mr. Loo- ke en de rechter-commissaris mr. Narx een onderzoek in deze zaak ingesteld. De oorzaak van de explosie kon nog niet worden vastgesteld^ Op hot terrein moet nog meer gesloopt worden, o.a. een zware schoorsteen. Dit zal op gewone wijze, dus zonder dynamiet ge schieden. Het zal op deze wijze meer tijd kosten, doch het is best mogelijk dé verdere werkzaamheden zonder dynamiet te doen plaats hebben. Naar wij vernemen is in de gis teren te Amsterdam gehouden alge- meene vergadering van t Fonds tot aanmoediging en ondersteuning van den gewapenden dienst in de Nederlanden het voorstel van het hoofdbestuur tot opheffing van het koninklijk militair invalidenhuis te Leiden, aangenomen. De 38 ver pleegden zullen als gevolg van dit besluit in „Bronbeek" worden on dergebracht. Gistermiddag kwam de negen-jarige wiel rijder W. een zijstraat van de Kruistocht straat te Haarlem uitfietsen, juist toen een vrachtauto uit Beverwijk passeerde. Doordat de jongen de bocht te groot nam, botste hij tegen de auto en viel, waar door het rechter-achterwiel van den wagen over zijn linkerschouder ging. De jongen bekwam ernstige inwendige kneuzingen en is naar de Maria-stichting te Haarlem overgebracht. Gisteravond was het op verschillende pun ten van Amsterdam weer tamelijk rumoerig. In de Borgerstraat en omgeving kwam het om 10 uur tot botsingen. Er waren n.1. zoo wel in de Kinker- als in de Borgerstraat roode doeken opgehangen met opschriften, waarbij de vrijlating van Immink en Schutte, die Dinsdag voor de rechtbank terecht hebben gestaan wegens mishandeling van een N.S. B.-er, werd geëischt. De politie en de brandweer verwijderden de doeken. Doch het publiek, dat ook al door den warmen zomeravond in grooten getale op de been was, weigerde door te loopen. Er ontstojriden overal samenscholingen, zoodat de politie om ruim baan te maken, van sabel en gummistok gebruik moest maken. Eenige belhamels wierpen met steenen. Geen der agenten werd echter getroffen, doch eenige lantaarns moesten het ontgelden. Enkele waarschuwingsschoten brachten het publiek aan het verstand, dat het de poli tie ernst was en te omstreeks half elf was de rust in dit stadsgedeelte vrijwel terugge keerd. Ook In de Jacob van Lennepstraat is het tot opstootjes gekomen. Evenals in de Bor gerstraat hadden communisten ook hier roodc doeken aangebracht, die door de brandweer werden verwijderd. Ook moest de brandweer roode doeken in de Tuinstraat en in de Anjeliersstraat ver wijderen. Op een gegeven oogenblik ontstond In de Jacob Lennepstraat een vechtpartij tusschen eenige burgers. Toen de politie tusschen bei den kwam, keerde het publiek zich tegen de ordebewaarders. Uit de ramen werd met allerlei voorwerpen gegooid, zoodat een schot in de lucht moest worden gelost. De uitruk- auto bracht weldra versterking en binnen zeer korten tijd was ook hier de orde her steld. Het bestuur van de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde te Leiden heeft, naar aanleiding van den uitslag der stem ming over de niet-toekenning van den C. W van der Hoogtprijs op de laatste jaarverga dering, besloten zijn mandaat ter beschikking te stellen. In September zal een buitengewone verga dering bijeen worden geroepen om een nieuw bestuur te kiezen. Teneinde alle misverstand te vermijden, wenscht het bestuur uitdrukkelijk te verkla ren dat het zich bij zijn beslissing door geen ander motief heeft laten leiden dan het hooghouden van de eer der Maatschappij, welke zijns inziens niet gedoogde, dat door de Maatschappij iemand werd bekroond, die haar zoo zwaar beleedigd had, en die even min toestond haar aan een weigering van die zijde bloot te stellen. Binnen eenige dagen zal een uitvoerige uiteenzetting van het standpunt van het De- stuur worden gepubliceerd. Gistermiddag omstreeks 2 uur is het zes jarige zoontje van den landbouwer T. Hoo- geveen te Hazerswoude door een auto, be stuurd door den heer B. uit Koudekerk, ko mende uit de richting Leiden in het gehucht Groenedijk aangereden. Met een zware sche- delractuur werd het kind opgenomen. Kort na het ongeluk is de kleine overledén. De groote belangstelling van Engelsche autoriteiten in de Nederlandsche luchtvaart is gisteren opnieuw gebleken door de aan komst op Schiphol van den burgemeesters van Bradford en Leeds, van wie eerstge noemde was vergezeld van zijn echtgenoote, terwijl nog twee andere officieels personen tot het gezelschap behoorden. De 3-motorige T XII „Duif", bestuurd door gezagvoerder Moll, heeft de Engelsche be zoekers van Engeland naar de hoofdstad gebracht. Tegen tweeën geschiedde de aan komst op Schiphol, waar ter verwelkoming aanwezig waren de directeur der K.L.M., dé heer A. Plesman, de wethouder voor de han- V PVV •rV%» W W wr Uit het Ëngelseb van PAUL TRENT door ADA VAN ARKEL 79) „Dank je", zei Ouy droog. „Ik laat me hangen als je er toch niet in loopt". Guy ging naar zijn kamer om zijn uni form aan te trekken en toen hij terug kwam, hoorden zij de auto voor de deur stil hou den., Sylvester stond oip. „Mijnheer Furber, wilt u ons uw eere woord geven dat u geen geraas zult ma ken?" vroeg hij. „Ja, maar het verbaast me, dat u me zoo vertrouwt". „En zult u geen moeite doen om te ont snappen?" „Dat kan ik u niet beloven". „Goed", zei Sylvester droogjes, „mijn heer Hallam zal u bij een arm nemen en ik bij den anderen". Toen zij samen de trappen afgingen, zou niemand hebben vermoeid, dat ae middel ste van de drie een gevangene was, die op zijn minst jaren van gevangenisstraf voor den boeg had. De auto was gesloten en er was voor alle drie plaats op de achterbank. Furber zat in het midden en ze vertrokken met groote vaart. Toen de dag aanbrak, reden ze met een snelheid van dertig mijlen per uur. Furber sliep half, maar zijn met- fezellen waren klaar wakker. Eindelijk uitte iallam een kreet, want voor zich uit zag hij de zee en rijen oorlogsschepen lagen daar voor anker. „Weyport", riep hij. Furber opende zijn oogen en keek In de zelfde richting. Geen woord kwam over zijn lippen, maar zijn adem ging snel. Toen zij de stad naderden, waren zijn lippen vast op een geklemd en Guy zag dat hij de vuisten gebald had. „Arme duivel", mompelde hij in zichzelf en had een diep medelijden met hem. De auto stopte voor de admiraliteit. Er was een draadloos telegram van White- hall naar het vlaggeschip gezonden en de piketboot wachtte reeds op hen. Er was niet, zooals gewoonlijk, een adelborst op, maar een luitenant-commandant. Sylvester en Hallam, gearmd met Fur ber, gingen de kajuit binnen, een scherp commando en de machine zette aan. „Het is vreeselijk", riep Furber en zijn gezicht werd doodsbleek. Plotseling begon Hij te worstelen en in een oogenblik was hij vrij; hij rende als waanzinnig naar de deur, maar Guy greep hem bij zijn been en .wierp hem op den grond. Zijn hoofd stootte tegen een uitstekende punt en het bloed liep uit een wond aan zijn slaap. Zijn oogen wa ren dicht en zijn adem werd moeilijk. Sylvester knielde naast hem neer en on derzocht hem vluchtig. „Ik geloof niet dat het veel te beteekenen heeft. Laat hem daar maar liggen tot we hem aan boord hebben", zei hij bedaard. De luitenant-commandant stak zijn hoofd om de deur. „Heeft u hulip noodig?" vroeg hij. „Neen". Hij was klaarblijkelijk zeer nieuwsgierig, maar deed geen vragen. De admiraal had bevolen dat hij zich niet met de passagiers mocht bemoeien. Toen zij langszij lagen, was Furber nog steeds bewusteloos en met de hulp van een paar matrozen werd hij op dek gebracht. Daar ontmoette Hallam den luitenant-ad judant. VU moet met den admiraal ontbijten, over twintig minuten. Nog net tijd voor een praatje, ga mee naar mijn hut", zei hij vroolijk. Een kwartier later zat Guy in de kajuit van den admiraal. Er kwam een eigen aardige glimlach op zijn gezicht, toen hij bedacht hoeveel er gebeurd was sinds hij daar de laatste maal zat. Eenige minuten later verscheen de admi raal én Ouy overhandigde hem den brief, dien hij had meegebracht en die met groo te aandacht door den admiraal werd ge lezen. „Een vreeselijke geschiedenis", zei de ad miraal binnensmonds en werd toen weer de joviale gastheer. Gedurende den maal tijd praatten zij hoofdzakelijk over de aan staande groote vlootrevue, die de koning bij Spithead zou houden. „Ik heb gehoord, dat u op de nieuwe flotilleleider komt. De Clytie is een heel mooi schip", merkte de admiraal op. „Ik heb er nog nooit zooeen gezien, mijn heer" Toen begonnen zij de geheimen van dit nieuwe type oorlogsschip te bespreken, waarvan groote dingen werden verwacht! Toen hei maal was afgeioopen en de staf officier was heengegaan, begon de admiraal vragen te doen over baron Branden en de rol, die Furber gespeeld had in het Duit- sche spionnage-systeem. Hij was uiterst ver baasd over alles wat Ouy nem vertelde. „Hij komt natuurlijk voor den krijgsraad maar niet vóór de revue. Natuurlijk zal jij moeten getuigen. Ik vermoed, dat je regel recht naar je schip gaat". „Ja, mijnheer". Toen Guy de kajuit van den admiraal verliet, werd hii aangehouden door den lui tenant-commandant en meegenomen naar de longroom. Er werden hem allerlei vragen gedaan maar hij had strenge bevelen om geen en-' kele inlichting te geven. Maar allen wisten dat Furber aan boord was en ze waren gren zeloos nieuwsgierig. Eindelijk maakte Ouy zich vrij en werd met de piketboot naar zijn nieuwe schip gebracht. Een lange rij groote torpedojagers en aan het noofa daar van een nog grooter schipde Clytie; het gezicht ervan ontroerde hem. Er was geen twijfel aan, er stonden groo te dingen te gebeuren. Als de oorlog uit brak, zou zijn plaats op dit schip zijn, dit schip, dat hij nu al begon lief te hebben. Ge bouwd om snel te varen en toch goed ge wapend wat kon een zeeman meer ver langen? Langszij, vlug op het dek zijn eerste saluut aan het nieuwe schip en hij meldde zich bij den commandant. Eenige drukke "re" "T en eindelijk was hij alleen In zijn hut. Door de patrijspoort kon hij Weyport zien en instinctmatig dwaalden zijn oogen naar de richting waar Stelia woonde. I® een iét"" waai oitun paar minuten kon hij zijn bij de vrouw, die hij liefhad, en een hevig verlangen en een naar haar greep hem aan en hij ««oei of hij naar haar toe moest. ^flXjj'da was hij haar trouw verse®®1' d'gdr' Waarom zou hij zijn geluk opof er«n voor een principe? Hij had tenslotte noeg geleden buiten zijn schuld. Hij het slachtoffer geworden van de 1,0 ;in van zijn land. En toch was hij door e^r gebonden. «Stelia, ik houd van je", riep hij ®a tochtelijk. (Wordt vervolgd) d)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6