Jiadiopmtamma
^Binnenland
feuilleton
8
Onze havens in nood.
EVAARLIJK SPEL
KEULEN, 456 M 6.35 Orkest-
concert 12.20 Orkestconcert uit
Frankfort. 2.35 Or.pl. 4.20 Zang en
piano 5.20 Omroeporkest en sextet
uit Hamburg. 8 35 Zie DeutschU.
ROME, 421 M. 9 - Gevar. con-
BRUSSEL, 322 en 484 M 322M.:
OEMEENTELIJKE RADIO- J
DISTRIBUTIE.
Havenbefangen en nationaal belang,
DYN AM IETONTPLOFFING
TE ROTTERDAM.
Drie arbeiders gewond, waarvan
één zeer ernstig.
KONINKLIJK MILITAIR INVALIDEN
HUIS TE LEIDEN.
Tot opheffing besloten.
JONGEN DOOR AUTO
AANGEREDEN.
WEER RUMOER IN AMSTERDAM.
Politieke hartstochten.
MIJ. DER. NED. LETTERKUNDE
TE LEIDEN.
Het bestuur treedt al in verband
met de zaak-Marsman.
AANRIJDING MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
ENGELSCHE AUTORITEITEN
OP SCHIPHOL.
Gast van de K.L.M. en van het
gemeentebestuur.
Vrijdag: 12 Juli.
HILVERSUM, 1875 M. (8
12-, 4.-8.— en 11.—12.— VA
RA, de AVRO van 12.—4.— en de
VPROAVRO van 8.-—11.— uur).
8 Gf.pl. 10.— VPRÖ-morgenwij-
ding. 10.15 Deel. R. Numan. 10.35
Gr.pl. 11.Verv. deel. 11.20 Gr.
pl 12-Or.pl. 12.30 Kovacs Lajos
en zijn orkest. 1.30 Oramofoonpl.
3 Gr.pl. 3.10 Avro-Decibels olv.
E Meenk. 4— Zenderwisseling.
4-15 De Zonnekloppers o. 1. v. Cor
Steyn. 5 Kinderuurtje 5 30 Or-
vitropia olv. J. y. d Horst, mmv. A.
de Booy, zang. 6.15 Deel. J. Lemai-
re. 6.30 De Flierefluiters olv. Eddy
Walis, mmv. L. v. d. Burg, zang.
7.Juridische lezing mr. H. O.
Drilsma. 7.20 C. Steyn, orgel en N.
de Klijn, viool. 7.50 Ber., herh.
SOS-ber. 8.— Dr. K. F. Sparnaay:
Enkele grepen uit het Johannes-
Evangelie. 8.30 Residentie-orkest o.
I v C. Schuricht, mmv. 't Palestri-
na-koor olv. Jos. Vranken, uit het
Kurhaus te Scheveningen. Ca. 9.15
Lezing dr. O Knuttel. 10.15 Lite
raire causerie ds. E. D. Spelberg.
10.45 Ber. 11.— Jazzmuziek (gr.
pl.) 11.30-12.— Gr.pl.
HUIZEN, 3-1 M. (KRO-uitz)
(Alg. progr.) 8.—9.15 en 10.—
Or.pl. 11.30—12.— Voor zieken en
ouden van dagen. 12.15 Orkestcon
cert en gr.pl. 2.50—4.— Orgelcon
cert en gr.pl. 4.15 Gr.pl. 5.— Le
zingen en schlagermuziek. 7.15
Causerie. 7.35 Gr.pl. 8.Ber.
8.05 Schlagermuziek en zang. 9.10
Gr.pl. 9.20 Orkestconcert. 10.30
Ber. en gr.pl. 10.45 Orkestconcert.
II 30-12.— Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 10.35
10.50 Morgenwijding. 11.20 Orgel
spel R. New. 11.50 Trocadero-
Cinema-orkest olv. A. van Dam
12.50 BBC-dansorkest olv. H. Hall.
L35 Strijkorkest olv. J. Hoek, mmv.
viöolsolisten. 2.20 Jack Martin en
zijn orkest. 3.20 Sted. orkest Har-
rogate olv. L. Cohen. 4.35 E. Co
lombo en zijn orkest. 5.35 Lon-
densch Zigeunerorkest olv. E. Leg-
gett. 6.20 Ber. 6.50 B. Crook-
kwintet. 7.35 BBC-dansorkest o.l.v.
H. Hall. 8.20 „Hassan", van J. E.
Flecker, mmv. solisten, koor en
orkest olv. S. Robinson. 9.50 Ber.
10.2de deel van „Hassan 11.15
12.20 Harry Roye en zijn Band.
RADIO PARIS, 1648 M. 720 en
8.20 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert o.
I. v. Gaillard. 3.20 Gr.pl. 4.35
Pianorecital. 8.20 Zang. 9.05
Miss Helyett", operette v. Audran,
mmv solisten, koor en orkest o. 1. v.
Labis. 10.55 Dansmuziek. 11.20
Orke6tconcert.
KALUNDBORG. 1261 M. 1220
—2 20 Concert uit rest. Ritz. 3.50—
5 50" A Albech's Blaasorkest. 8.20
Omroeporkest olv. Reesen. 8.50
Vioolsoli. 9.10 Vaudeville-progr.
10— Saxofoonrecital 10.30 Sym-
phonieconcert olv. Reesen. 11.10—
12 50 Dansmuziek.
11 20—12 20 Omroepkleinorkest o.
1 v. Eysoldt.
eert. 9.50 Variété-progr. 11.— Po
pulair concert.
12 20 Or.pl. 12.50 Omroeporkest o.
1 v. P. Gason. 1.50—2.20 en 5.20
Or.pl. 6.35 Pianorecital. 7.35 Or.pl. j
8 20 Salonorkest olv. Walpot. 10.30
11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12.20
Gr pl. en zang. 12.50 Salonorkest.
1.50—2.20 Or.pl. 5.50 en 6.50 Or.
pl. 7.35 Zang. 8.20 Voor oud-strij
ders. 10.30 Or.pl. 10.45—11.20
Harmonicamuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 8.35 Schubert's symphonie in
E gr. t., 1. G. Havemann. 9.20 „Die
andere Seite", spel van Sheriff.
Vert. Reisiger. 10.20 Ber. 10.50
Sehrammelmuziek en zang. 11.05
Scheepsweerber. 11.20--12.20 Dans
muziek uit Berlijn.
Lijn 1H lversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Keulen 8.8.40, D.sen-
der 8.40—10.20, Keulen 10.20—
12.05, Parijs R. 12.05-12.35, Keu-
len 12.3514.20, Lond. Reg. 14.20
—15.50, Parijs R. 15.50-16.20, D.
sender 16.20-17.20, Keulen 17.20
—18.50, Brussel Fr. 18.50—19.20,
D sender 19.20—20.20, Luxemburg
20.20—22.40, Weenen 22.40—
24.—
Lijn 4: Parijs Radio 8.0510.35,
Lond. Reg. 10,35—18.20, Hamburg
18.20-18.50, DfOitwich 1850—
20.20, Lond Reg. 20.20-21.40,
Brussel Fr. 21.40—22.20, Lond.
Reg. 22.20-24.—.
i
Ottlf al zijn'wij Hollenders sedert onheng-
lijken tijd den eerenaam kwijt van „de
vrachtvaarders van Europa" te zijn, onge
twijfeld behoort Nederland, oHddnks zijn
bescheiden omvang, nog altijd tot de vofti1-
name zeevarende naties van dé wereld.
Wij danken deze reputatie in de eerste
plaats aan de reederijen, die op alle wereld
zeeën de vaderlandsche driekiéüt1 tböh^i;
in geregeld lijnbedrijf of als ,;Wilde vracht
booten goederen overal vanda'dh halehrfe
en overal heen brengende. Onze roej9 wél
gefundeerd mede dank zij ons troOféhe
koloniale bezit en door het feit, dat wij teiï
voiie profijt wisten te trekken van de bij
zonder gunstige geografische ligging. Ons
land, gelegen aan de Westkust van Europa,
aan de Wereldzee, die de oude en de nieuwe
wereld scheidt, en aan de monding van de
voor 't internationaal handelsverkeer voor
naamste rivier van het continent, kan dus
met recht de toegangspoort heeten tot het
geheele achterland van Europa. Wij hebben
begrepen welke kansen hier geboden werden
en door den aanleg van voortreffelijke
havens, toegerust met de meest moderne
middelen om de aangevoerde goederen in
den kortst mogelijken tijd in ontvangst te
nemen uit de schepen en weder verder door
te sturen, hebben wii getoond met volledig
succes het hoofd te kunnen bieden aan de
strengste en meest onverwachte eischen
van het internationale goederenverkeer. On
verpoosd werd er naar gestreefd om de
havencomplexen uit te breiden, de techni
sche outillage op het hoogste peil te hand
haven en millioenen jaarlijks werden er
aan ten koste gelegd. Deze gelden worden
slechts voor een gering deel geput uit
's Rijks Schatkist; de gemeentelijke over
heden en zeker niet minder de particuliere
ondernemingen zijn zich ten volle bewust,
dat de cost voor de baet uitgaat en dat
het bezit van den gewonnen invloed ver
plichtingen oplegt.
Deze verantwoordelijkheid tegenover het
geen onze vaderen hebben gewrocht, tegen
over het huidige en vooral ook tegenover
het nog komende geslacht, wordt uitnemend
ingezien, maar bovendien beschouwd als
een levenstaak, waarvoor inspanning van
alle krachten vereischt wordt
De inzet is de betoonde energie ten volle
waard. Immers, de invloed van den bloei der
havensteden doet zich gevoelen verre bui
ten den betrekkelijk beperkten kring van
de onmiddellijk belanghebbenden van die
gemeenten. Onder deze laatsten zijn, be
halve de opvarenden van de schepen en het
personeel op de kantoren aan den wal, toch
zeker ook te rekenen de tienduizendtallen,
die hun bestaan vinden bij het lossen en
laden der goederen. Bedenkt men, dat al
deze personen in de gemeente wonen, dat
de proviandeering voor de opvarenden na
tuurlijk geschiedt in de gemeente zelf, dan
ligt het voor de hand, dat bij een levendig
scheepvaartverkeer tallooze kringen uit den
industrieelen en handeldrijvenden midden
stand in de havenplaatsen ten zeerste ge
baat zijn. Maar al die schepen moeten op
hun beurt worden nagezien en onderhouden,
indien noodig hersteld; wederom een feit,
dat werk verschaft aan tal van handen uit
de reparatie- en scheepsbouwnijverheid.
Bovendien, de schepen, die op geregelde
of ongezette tijden de Nederlandsche havens
aanloopen, doen meer dan vlagvertoon. Zij
brengen reizigers aan, die ook weer leven
digheid, vertier engeld komen brengen
of goederen, welke zoo machtige factoren zijn
ih het handelsverkeer in eigen land en in
internationaal verband. De producten van
land- en tuinbouw, van de industrie van
ons eigen land moeten verzonden worden,
óók overzee, om den Neder landschen naam
hoog te houden en de nationale welvaart te
bevorderen. Onze eigen bedrijven hebben
van vele deelen van de wereld grondstoffen
te betrekken, halffabrikaten of afgewerkte
producten ook voor deze bemiddeling
zijn de nationale havens de voorname
stations, van waar alles zijn weg vindt naar
de plaats van bestemming.
Nederland is in oppervlakte klein, maar
van uitermate groot belang in het wereld-
handelsverkeer door de bijzonder gunstige
ligging op de kaart en door het zeldzame
geluk van een zelf door voortreffelijke
kanalen en wegen doorsneden grondgebied
te zijn aan de monding van de voornaamste
Europeesche rivieren, die zich ombuigen
naar Rotterdam, welke plaats gretig open
staat voor ontvangst en verzending van
goederen naar elders. En dat geschiedt
evenzeer door trotsche schepen als de
„Johan van Oldenbarnevelt" of de „Staten
dam" als door de brutale levendige motor
booten van beneden 1000 ton, die tot diep
in ons eigen land doordringen en gevreesde
concurrenten zijn voor de buitenlendsche
collega's, omdat zij in staat zijn gemakke
lijk tóf ver achter de kustplaatsen in het
land zelf te komen.
Al deze schepen en de honderdtallen van
afmetingen tusschen de hier genoemde, be-
ijooren thuis ifl de Nedferlandscfte havens
en i\jn ëen van de machtigste wapenen van
ons land in den gelukkig vreedzame Strijd
om het wereldvervoer van goederen en pas
sagiers.
De merkwaardig gelukkige ligging van
■we havens, die daardoor ook inderdaad
de toegangspoort zijn géwordén van geheel
Éuïopa en het punt van uitgahg voor eén
levendig handelsverkeer, hep?t mede donr
de aanzienlijke kosten, welke Wij ons ge-
tróbsfén voor hét onderhoud vatt de eigen
en de internationale vaarwegen, ertoe ge
leid, dat jaarlijks bij millioenen tons aah
goederen in dhZe Nederlandsche havertk
worden overgeladen voor verder vétvwér tot
dien in geheel Eurohft.
Óok thans nog, ondanks de economische
zoo benarde tijden voor <3e geheele mensch-
heid, is dit het geval, zij het in aanzienlijk
geringere mate dan in meer normale dagen.
En die geheele fabelachtige goederen
beweging brengt gelden binnen voor het
geheele land. Indirect, gelijk wij reeds deden
uitkomen, door de reederijèn, den midden
stand, expediteurs, assuradeuren in hun be
drijven den noodigen omzet en dus inkom
sten te verzekeren, waardoor de belasting
opbrengst beïnvloed wordt. Maar zeker in
niet mindere mate is het verkeer van en
naar overzee van dadelijk belang voor de
openbare kassen, voor gemeenten en Rijk,
voor de betaling van de tallooze rechten en
heffingen, voor de huren van kantoren,
loodsen en opslagplaatsen, van kaden en
liggelegenheid, van directe en indirecte be
lastingen, accijnzen.
Zou men met eenig geduld uit de cijfers
van het Centraal Bureau voor de Statistiek,
uit de gegevens van de jaarlijksche Millioe-
nennota van de regeering kunnen komen
tot de totalen, die aan al deze en nog meer
hefifngen worden ontvangen, meer ideëel
en dus van onschatbare waarde, is het ge
win, dat door een levendig verkeer in de
Nederlandsche havens wordt verkregen aan
werkgelegenheid, aan arbeidslust, aan be
hoefte tot ontwikkeling, aan een voortdu
rend krachtiger streven naar een hooger
zedelijk en geestelijk peil.
Zoo is onze conclusie gewettigd te noemen,
dat de belangen van de Nederlandsche
havens in moreel zoowel als in materieel
opzicht een landsbelang zijn van uitne
mende waarde van de eerste orde.
Gistermiddag omstreeks twee uur
was een ploeg arbeiders van de
firma van den Akker bezig met een
slooperswerk op een terrein aan den
Honingerdijk te Rotterdam. Hier
stond de rijstpellerij van die firma
Ravenzwaay, welke fabriek reeds
grootendeels is afgebroken.
De betonnen fundeering en de be
tonnen vloer moesten nog gesloopt
worden en daarmee was men met
behulp van dynamietpatronen bezig
Het werk geschiedde onder leiding van
den voorman J. H. van Gennep. Op verzoek
van de bouwpolitie was er bij de explosies
politie aanwezig.
Twee explosies waren met goed gevolg ge
schied, bij de derde liep het echter mis.
In de zware betonnen plaat was een gat
geboord. Op een afstand stond de leider van
Het werk van Gennep, bij het apparaat,
waardoor bij het omhalen van een sleutel,
electrischen stroom door een draad naar de
dynamietpatroon toegaat, tengevolge waar
van deze explodeert.
De zoon van den 50-jarigen van Gennep,
de 28-jarige J. C. F. van Gennep, begaf zich
met een patroon naar het betonnen blok.
Op het oogentblik, dat hij de patronen in
het gat stopte, volgdé reeds een explosie.
Hoe dit mogelijk is geweest, wordt nog on
derzocht. Vaststaat, dat, toen de patroon in
het gat werd gestopt, de electrische draad
nog niet in contact met het apparaat was
geplaatst, terwijl ook de sleutel nog niet
was omgehaald.
Groote brokstukken beton vlogen door dé
lucht. De 28-jarige van Gennep werd door
een stuk getroffen, evenals zijn vadier, die op
tien meter afstand van de plaats des onheils
stond. Ook de 23-jarige arbeider W. van
Wel uit Duivendrecht werd door een stuk
beton geraakt.
Er waren nog meer arbeiders aanwezig,
doch deze stonden tijdens de explosie op vei-
ligen afstand van de gevaarlijke plaats.
De 50-jarige van Gennep bleek slechts
licht gewond aan het gelaat te zijn. Zijn
zoon had schrammen aan het gelaat gekre
gen en Hchte verwondingen aan den buik.
Hij werd naar zijn woning aan de Woelwa
terstraat gebracht.
Hét ergst er aan toe was de 23-
jarige van Wel, die zware stukken
beton op het hoofd had gekregen.
Met een ernstige hoofdwonde, een
gebroken neusbeen en een schedlek
fractuur is hij dtoor den 0.0.D.
naar het ziekenhuis aan den Cool-
singel te Rotterdam vervoerd. Zijn
toestand is zorgwekkend.
De oudste van Gennep kon op het werk
blijven.
Het slooperswerk met behulp van dyna
miet werd bijgewoond door inspecteur Her
mans, die onmiddellijk maatregelen nam
om de gewonden te verzorgen. Hij heeft het
verdere werk doen stoppen. Het apparaat
waarmee de explosies tot stand werdén ge
bracht, alsmede de patronen zijn in beslag
genomen.
Een officier van de genie te Utrecht is
naar Rotterdam gekomen om een onderzode
in te stellen.
Ook hebben de officier van justitie mr. Loo-
ke en de rechter-commissaris mr. Narx een
onderzoek in deze zaak ingesteld.
De oorzaak van de explosie kon nog niet
worden vastgesteld^
Op hot terrein moet nog meer gesloopt
worden, o.a. een zware schoorsteen. Dit zal
op gewone wijze, dus zonder dynamiet ge
schieden. Het zal op deze wijze meer tijd
kosten, doch het is best mogelijk dé verdere
werkzaamheden zonder dynamiet te doen
plaats hebben.
Naar wij vernemen is in de gis
teren te Amsterdam gehouden alge-
meene vergadering van t Fonds tot
aanmoediging en ondersteuning
van den gewapenden dienst in de
Nederlanden het voorstel van het
hoofdbestuur tot opheffing van het
koninklijk militair invalidenhuis te
Leiden, aangenomen. De 38 ver
pleegden zullen als gevolg van dit
besluit in „Bronbeek" worden on
dergebracht.
Gistermiddag kwam de negen-jarige wiel
rijder W. een zijstraat van de Kruistocht
straat te Haarlem uitfietsen, juist toen een
vrachtauto uit Beverwijk passeerde.
Doordat de jongen de bocht te groot
nam, botste hij tegen de auto en viel, waar
door het rechter-achterwiel van den wagen
over zijn linkerschouder ging.
De jongen bekwam ernstige inwendige
kneuzingen en is naar de Maria-stichting te
Haarlem overgebracht.
Gisteravond was het op verschillende pun
ten van Amsterdam weer tamelijk rumoerig.
In de Borgerstraat en omgeving kwam het
om 10 uur tot botsingen. Er waren n.1. zoo
wel in de Kinker- als in de Borgerstraat
roode doeken opgehangen met opschriften,
waarbij de vrijlating van Immink en Schutte,
die Dinsdag voor de rechtbank terecht hebben
gestaan wegens mishandeling van een N.S.
B.-er, werd geëischt.
De politie en de brandweer verwijderden
de doeken. Doch het publiek, dat ook al door
den warmen zomeravond in grooten getale op
de been was, weigerde door te loopen. Er
ontstojriden overal samenscholingen, zoodat
de politie om ruim baan te maken, van sabel
en gummistok gebruik moest maken.
Eenige belhamels wierpen met steenen.
Geen der agenten werd echter getroffen, doch
eenige lantaarns moesten het ontgelden.
Enkele waarschuwingsschoten brachten
het publiek aan het verstand, dat het de poli
tie ernst was en te omstreeks half elf was de
rust in dit stadsgedeelte vrijwel terugge
keerd.
Ook In de Jacob van Lennepstraat is het
tot opstootjes gekomen. Evenals in de Bor
gerstraat hadden communisten ook hier roodc
doeken aangebracht, die door de brandweer
werden verwijderd.
Ook moest de brandweer roode doeken in
de Tuinstraat en in de Anjeliersstraat ver
wijderen.
Op een gegeven oogenblik ontstond In de
Jacob Lennepstraat een vechtpartij tusschen
eenige burgers. Toen de politie tusschen bei
den kwam, keerde het publiek zich tegen de
ordebewaarders. Uit de ramen werd met
allerlei voorwerpen gegooid, zoodat een schot
in de lucht moest worden gelost. De uitruk-
auto bracht weldra versterking en binnen
zeer korten tijd was ook hier de orde her
steld.
Het bestuur van de Maatschappij der
Nederlandsche Letterkunde te Leiden heeft,
naar aanleiding van den uitslag der stem
ming over de niet-toekenning van den C. W
van der Hoogtprijs op de laatste jaarverga
dering, besloten zijn mandaat ter beschikking
te stellen.
In September zal een buitengewone verga
dering bijeen worden geroepen om een nieuw
bestuur te kiezen.
Teneinde alle misverstand te vermijden,
wenscht het bestuur uitdrukkelijk te verkla
ren dat het zich bij zijn beslissing door geen
ander motief heeft laten leiden dan het
hooghouden van de eer der Maatschappij,
welke zijns inziens niet gedoogde, dat door
de Maatschappij iemand werd bekroond, die
haar zoo zwaar beleedigd had, en die even
min toestond haar aan een weigering van die
zijde bloot te stellen.
Binnen eenige dagen zal een uitvoerige
uiteenzetting van het standpunt van het De-
stuur worden gepubliceerd.
Gistermiddag omstreeks 2 uur is het zes
jarige zoontje van den landbouwer T. Hoo-
geveen te Hazerswoude door een auto, be
stuurd door den heer B. uit Koudekerk, ko
mende uit de richting Leiden in het gehucht
Groenedijk aangereden. Met een zware sche-
delractuur werd het kind opgenomen. Kort
na het ongeluk is de kleine overledén.
De groote belangstelling van Engelsche
autoriteiten in de Nederlandsche luchtvaart
is gisteren opnieuw gebleken door de aan
komst op Schiphol van den burgemeesters
van Bradford en Leeds, van wie eerstge
noemde was vergezeld van zijn echtgenoote,
terwijl nog twee andere officieels personen
tot het gezelschap behoorden.
De 3-motorige T XII „Duif", bestuurd door
gezagvoerder Moll, heeft de Engelsche be
zoekers van Engeland naar de hoofdstad
gebracht. Tegen tweeën geschiedde de aan
komst op Schiphol, waar ter verwelkoming
aanwezig waren de directeur der K.L.M., dé
heer A. Plesman, de wethouder voor de han-
V PVV •rV%» W W wr
Uit het Ëngelseb
van PAUL TRENT
door ADA VAN ARKEL
79)
„Dank je", zei Ouy droog.
„Ik laat me hangen als je er toch niet in
loopt".
Guy ging naar zijn kamer om zijn uni
form aan te trekken en toen hij terug kwam,
hoorden zij de auto voor de deur stil hou
den., Sylvester stond oip.
„Mijnheer Furber, wilt u ons uw eere
woord geven dat u geen geraas zult ma
ken?" vroeg hij.
„Ja, maar het verbaast me, dat u me zoo
vertrouwt".
„En zult u geen moeite doen om te ont
snappen?"
„Dat kan ik u niet beloven".
„Goed", zei Sylvester droogjes, „mijn
heer Hallam zal u bij een arm nemen en ik
bij den anderen".
Toen zij samen de trappen afgingen, zou
niemand hebben vermoeid, dat ae middel
ste van de drie een gevangene was, die op
zijn minst jaren van gevangenisstraf voor
den boeg had. De auto was gesloten en er
was voor alle drie plaats op de achterbank.
Furber zat in het midden en ze vertrokken
met groote vaart. Toen de dag aanbrak,
reden ze met een snelheid van dertig mijlen
per uur. Furber sliep half, maar zijn met-
fezellen waren klaar wakker. Eindelijk uitte
iallam een kreet, want voor zich uit zag
hij de zee en rijen oorlogsschepen lagen
daar voor anker.
„Weyport", riep hij.
Furber opende zijn oogen en keek In de
zelfde richting. Geen woord kwam over zijn
lippen, maar zijn adem ging snel. Toen zij
de stad naderden, waren zijn lippen vast op
een geklemd en Guy zag dat hij de vuisten
gebald had.
„Arme duivel", mompelde hij in zichzelf
en had een diep medelijden met hem.
De auto stopte voor de admiraliteit. Er
was een draadloos telegram van White-
hall naar het vlaggeschip gezonden en de
piketboot wachtte reeds op hen. Er was niet,
zooals gewoonlijk, een adelborst op, maar
een luitenant-commandant.
Sylvester en Hallam, gearmd met Fur
ber, gingen de kajuit binnen, een scherp
commando en de machine zette aan.
„Het is vreeselijk", riep Furber en zijn
gezicht werd doodsbleek. Plotseling begon
Hij te worstelen en in een oogenblik was
hij vrij; hij rende als waanzinnig naar de
deur, maar Guy greep hem bij zijn been en
.wierp hem op den grond. Zijn hoofd stootte
tegen een uitstekende punt en het bloed liep
uit een wond aan zijn slaap. Zijn oogen wa
ren dicht en zijn adem werd moeilijk.
Sylvester knielde naast hem neer en on
derzocht hem vluchtig.
„Ik geloof niet dat het veel te beteekenen
heeft. Laat hem daar maar liggen tot we
hem aan boord hebben", zei hij bedaard.
De luitenant-commandant stak zijn hoofd
om de deur.
„Heeft u hulip noodig?" vroeg hij.
„Neen".
Hij was klaarblijkelijk zeer nieuwsgierig,
maar deed geen vragen.
De admiraal had bevolen dat hij zich niet
met de passagiers mocht bemoeien.
Toen zij langszij lagen, was Furber nog
steeds bewusteloos en met de hulp van een
paar matrozen werd hij op dek gebracht.
Daar ontmoette Hallam den luitenant-ad
judant.
VU moet met den admiraal ontbijten, over
twintig minuten. Nog net tijd voor een
praatje, ga mee naar mijn hut", zei hij
vroolijk.
Een kwartier later zat Guy in de kajuit
van den admiraal. Er kwam een eigen
aardige glimlach op zijn gezicht, toen hij
bedacht hoeveel er gebeurd was sinds hij
daar de laatste maal zat.
Eenige minuten later verscheen de admi
raal én Ouy overhandigde hem den brief,
dien hij had meegebracht en die met groo
te aandacht door den admiraal werd ge
lezen.
„Een vreeselijke geschiedenis", zei de ad
miraal binnensmonds en werd toen weer
de joviale gastheer. Gedurende den maal
tijd praatten zij hoofdzakelijk over de aan
staande groote vlootrevue, die de koning
bij Spithead zou houden.
„Ik heb gehoord, dat u op de nieuwe
flotilleleider komt. De Clytie is een heel
mooi schip", merkte de admiraal op.
„Ik heb er nog nooit zooeen gezien, mijn
heer"
Toen begonnen zij de geheimen van dit
nieuwe type oorlogsschip te bespreken,
waarvan groote dingen werden verwacht!
Toen hei maal was afgeioopen en de staf
officier was heengegaan, begon de admiraal
vragen te doen over baron Branden en de
rol, die Furber gespeeld had in het Duit-
sche spionnage-systeem. Hij was uiterst ver
baasd over alles wat Ouy nem vertelde.
„Hij komt natuurlijk voor den krijgsraad
maar niet vóór de revue. Natuurlijk zal jij
moeten getuigen. Ik vermoed, dat je regel
recht naar je schip gaat".
„Ja, mijnheer".
Toen Guy de kajuit van den admiraal
verliet, werd hii aangehouden door den lui
tenant-commandant en meegenomen naar
de longroom.
Er werden hem allerlei vragen gedaan
maar hij had strenge bevelen om geen en-'
kele inlichting te geven. Maar allen wisten
dat Furber aan boord was en ze waren gren
zeloos nieuwsgierig. Eindelijk maakte Ouy
zich vrij en werd met de piketboot naar zijn
nieuwe schip gebracht. Een lange rij groote
torpedojagers en aan het noofa daar
van een nog grooter schipde Clytie;
het gezicht ervan ontroerde hem.
Er was geen twijfel aan, er stonden groo
te dingen te gebeuren. Als de oorlog uit
brak, zou zijn plaats op dit schip zijn, dit
schip, dat hij nu al begon lief te hebben. Ge
bouwd om snel te varen en toch goed ge
wapend wat kon een zeeman meer ver
langen?
Langszij, vlug op het dek zijn eerste
saluut aan het nieuwe schip en hij meldde
zich bij den commandant. Eenige drukke
"re" "T en eindelijk was hij alleen In zijn
hut. Door de patrijspoort kon hij Weyport
zien en instinctmatig dwaalden zijn oogen
naar de richting waar Stelia woonde. I®
een iét""
waai oitun
paar minuten kon hij zijn bij de vrouw,
die hij liefhad, en een hevig verlangen
en een
naar haar greep hem aan en hij
««oei of hij naar haar toe moest.
^flXjj'da was hij haar trouw verse®®1'
d'gdr' Waarom zou hij zijn geluk opof er«n
voor een principe? Hij had tenslotte
noeg geleden buiten zijn schuld. Hij
het slachtoffer geworden van de 1,0 ;in
van zijn land. En toch was hij door
e^r gebonden.
«Stelia, ik houd van je", riep hij ®a
tochtelijk.
(Wordt vervolgd)
d)