De wereldreis van de K XVIII Behouden aankomstte Soera baia 23.000 mijl over zee. Mi Qeen bijzonders, alles well" Gistermorgen is op de reede van doerabaja aangekomen de Nederland se duikboot K. XVIII. Bijna 23.000 mjj| om het precies te zeggen 22.600 werden afgelegd; de van te voren uitgestippelde reisroute werd pre cies gevolgd en na meer dan een half jaar dobberen op de wereldoceanen is de K XVIII op de plaats van haar bestem ming aangekomen. Er was niets bi zoude rs; aan boord was alles wel! Sets bijzondere, alles wel. Ze zeiden nog veel meer, die simpele woor den .Niets bizonders, alles wel!'' Goeiemor- gen;'maar als we thans lezen, dat er hevige stormen geweest zijn, als wij thans pas hoo- ren, hoe op een nacht in een zwaren storm de boot 6lagzij maakte en alles, wat aan bak boordzijde sliep, stond of lag, door en over elkaar werd gesmeten, dan weet men zoo on geveer, wat dat „geen bizonders, alles wel!'' ZeffeTwil zeggen, dat Nederlandsche zeehel den een storm niet telden, dat zij voor niets vervaard waren. De K XVIII heeft haar doel bereikt, zon der dat er iets bijzonder was geweest gedu rende den langen, langen tocht. Daarom hulde aan de wakkere bemanning der K XVIII. Op 14 November 1934 vertrok de duikooot uit den Helder, nagewuifd door een groote menigte. Bijna 23000 mijl zoutten moeten worden afgelegd, hon derden duikingen zouden moeten worden gedaan. Op 10 Juli 1935 des morgens te 9.15 uur plaatselijke tijd meerde de K XVIII in de haven van Soerabaja. Talloos wa ren de belangstellenden, die spontaan het Wilhelmus zongen, toen de boot lig plaats k006. De reis was volbracht. Na het meren marcheerde de geheele be manning naar de kazerne, waar viee-admi- raa! van Duim allen in het versierde marine etablissement toesprak. Hij huldigde de schitterende prestaties van de K XVIII, welke veel hebben bijgedragen tot den goeden naam der Koninklijke Nederlandsche Marine. Afzonderlijk werd prof. Vening Meinesz toegesproken, die zooveel deed in het belang der wetenschap. Na een gesprek voor de radio werd de ge heele bemanning gehuldigd in de marine- societeit „Modderlust", waarbij cadeaux wer den aangeboden. EEN LANGE TOCHT. De tocht der K XVIII was van buitenge woon groote beteekenis. De duikboot, besterad voor de marine van Nederland-Indië, had natuurlijk den meer gebruikelijken weg door het Suez-kanaal kunnen kiezen, maar er wa ren redenen, die een grootere reis wenschelijk maakten. Allereerst was daar het vlagver toon, maar daarnaast moet genoemd worden het wetenschappelijk gedeelte van de reis. u°?h wa8 P™*- Vening Meinesz, belang der zwaartekrachtsonder zoekingen de reis zou meemaken. Daarom werd de route vastgesteld over Buenos-Aires 'Kaapstad en Fremantle. De wetenschap gediend. Zoo kon prof. Vening Meinesz in zijn reeks van ontnemingen strekkende den vorm der aarde te bepalen en de samenstelling van en ae verschijnselen in de buitenste honderd kilometers van de aardkorst te onderzoeken, die hij behalve in 1926 tijdens de reis van de tv All ook in Fransche, Italiaansche en Amerikaansche onderzeebooten heeft ver richt, voortzetten. (In de N.R.C. van 12 No vember van het vorig jaar heeft prof. Vening Meinesz hierover uitvoerig mededeelingen gedaan). In de duikboot was een sl'ingerappa- raat opgesteld in een luchtdicht afgesloten kist. Op den slinger is een prisma aange bracht, dat een lichtstraal weerkaatst, welke wordt gefotografeerd. De lichtstraal wordt elke halve seconde even onderbroken, waar door de film de mogelijkheid geeft de tijds duur van elk slingering valt af te lezen. Dit maal behoefde prof. Vening Meinesz met het ontwikkelen van de films niet te wachten tot het einde van de reis, zoodat hij reeds onder weg voorloopige berekeningen kon maken. Een belangrijke dag voor de zwaartekracht metingen was Vrijdag 11 Januari. I-n den nacht van Donderdag op Vrijdag, op weg van Dakar naar Pernambuco, heeft de K XVIII n.1. een diepe trog van 7600 meter in den Middel-Atlantischen rug gepaseerd, Ro- manche-diep genaamd, de grootste bekende diepte van den Atlantischen Oceaan. Aange zien deze trog zeer dicht bij den evenaar ligt, en denzelfden dag Neptunus, de God aer Zeeën, de „baren" aan boord tot zeeman had gemaakt, kreeg het Romanche-diep den bij bijnaam van „badkuip van Neptunus". Aan boord was ook nog een toestel geplaatst ten behoeve van de onderzoekingen van prof. dr. J. Clay te Amsterdam, betrekking hebben de op den invloed van de kosmische stralen op bepaalde diepten. De ontmoeting met de Snip- Het toeval wilde, dat juist de K LM. de Snip klaar maakte voor een pionierstocht naar de West. En de K.L.M. verzocht o.m. medewerking van de K XVIII voor positie bepaling. En voor dat doel maakte de duik boot nog eventjes een omweg van 2000 miji. Het gevolg was, dat de bemanning der boot noch met Kerstmis, noch met Paschen, noch met Pinksteren in een haven kon zijn. Op Woensdag 17 Dec., toen de K XVIII, de Stuvvesant en de Reneelaer beiden van de K.N.S.M. de afgesproken positie hadden in genomen, kreeg de K XVIII om 17 uur 15 be richt, dat de Snip gestart was. Het is echter gedurende den oversteek van het vliegtuig sukkelen geweest met den zender, zoodat (te K XVIII wel af en toe in ongerustheid heeft gezeten. Men zal zich herinneren dat de Snin de K XVIII boven de wolken is gepasseerd, zoodat de K XVIII niets van de Snip, en de Snip niets van de K XVIII heeft gezien. Het bezoek aan Tristan da Cnnha. De Nederlandsche duikboot heeft op haar groote reis nog een andere taak gehad. Op weg van Zuid-Amerika naar Kaapstad is op Vrijdag 22 Maart Tristan da Cunha bereikt. Eerst hadden storm en tegenweer de vrees gewettigd, dat de K XVIII zonder een bezoek an Tristan da Cunha te hebben gebracht, door zou moeten varen naar Kaapstad, maar het is toch mogelijk gebleken de opgetogen eilandbewoners de voor Tristan da Cunha merkwaardige sensatie te doen ondergaan twee schepen tegelijk hun eiland te zien aan doen. Behalve de K XVIII heeft namelijk ook de Empress of Australia, een toeristenschip, het eiland bezocht. Bezoeken is eigenlijk een te groot woord: van beide schepen zijn slechts ongeveer zes personen aan land ge weest, waar zij kennis hebben gemaakt met Koninklijke onderscheidingen. De luitenant ter zee 2e kl. Wijtema en de officier-marine stoomvaartdienst der 2e klasse Leeuwenburg, werden benoemd tot ridder m de orde van Oranje- Nassau 1 de afstammelingen van schipbreukelingen en van van St. Helena afkomstige vrouwen, die de bevolking van de Da Cunhagroep vormen. De mannen van de K XVIII hebben daar nog gesproken met de moeder van het tegenwoordige hoofd Repetto, een kleindoch ter van den uit Katwijk afkomstigen Peter Groen. Toen het reisplan van de K XVTII bekend was geworden, en men dus wist dat onze duikboot Tristan da Cunha zou aandoen, heeft de Engelsche regeering aan de Neder landsche verzocht den commandant van de K XVIII op te dragen lengte- en breedte graad van de eilanden die tot de Da Cunha groep behooren, nauwkeurig te bepalen; de juiste situatie van de eilanden was namelijk niet bekend. Bovendien werd gevraagd een rapport uit te brengen omtrent de omstandigheden, w.o. de arme bevolking leeft. De opdracht op Tristan is vervuld, de plaatsbepaling van de andere eilanden was echter niet mogelijk. Zoo heeft dus een Nederlandsch zee-officier uitgezocht waar een Britsdie kolonie ligt! Niets bijzonders, alles wel. Zooals gezegd had de K XVTII voor dat Tristan da Cunha bereikt werd last van flink stormweer. Het telegram met de plaats bepaling dat iederen dag aan den mi nister van defensie gezonden werd het uitblijven gedurende enkele dagen voor Kerstmis heeft nog eenige ongerustheid hier te lande veroorzaakt schetste op 20 Maart het weer als volgt: Hooge golven rolden gedurende drie wachten over de boot. Het torenluik bleef gesloten, de brugkuip stond voortdurend onder water. En dan volgt na de mededee- ling dat de K XVIII een best zeeschip is, en dat de maannacht zoo mooi was heel laco niek de mededeeling Niets bijzonders. Alles wel. Dit „niets bijzonders" typeert de prachti ge mentaliteit van de bemanning van de duikboot. Het inwendige van een duikboot is zeer gecompliceerd, tot het uiterste is er met de ruimte gewoekerd. Een duikboot bezit evenals elk ander schip waterdichte compar timenten, door schotten gescheiden. In het voorste compartiment van de K XVIII, de boegbuiskamer, bevinden zich vier lanceer- buien voor torpedo's van 53 c.M. diameter. Deze buizen waren gedurende de reis gela den met oorlogstorpedo's men kan nooit weten! Vooruit dus de lanceerbuizen, tegen de zoldering en zijwanden allerlei instrumenten De achterzijde wordt gebruikt als kombuis. Den ganschen dag is de kok bezig, want de capaciteit is niet zoo groot dpt voor allen tege lijk iets kan worden klaargemaakt. In deze „ruimte" worden 's avonds de kooien opge tuigd, een paar verdiepingen boven elkaar. Royaal behuisd is men dus in een duikboot geenszins. Het komt begrijpelijkerwijs dik wijls voor dat men elkaar even moet ver zoeken iets opzij te gaan. Wanneer het nu een kalme zee is dan kan men het torenluik open zetten, en dan komt de frissche lucht in overvloed naar binnen. Rollen de golven echter over de boot, dan worden alle openingen gesloten, slechts één ventilatiekoker, welke de verbrandingslucht voor de Dieselmachines levert, blijft ge opend; door deze ééne noodzakelijke verbin ding met de buitenwereld stroomt dan wel eens water naar binnen. Men zal begrijpen dat het dan, alles potdicht, geen prettig verblijf is in de K XVIII. Maar toch, al stormt het, al krijgen de wachthebbenden op de brug af en toe een zeetje: niets bijzon ders! EERSTE REISINDRUKKEN. Aneta vernam gisteren uit Banjoewanpi de eerste indrukken van de reis van Hr. Ms. onderzeeër K XVIII, welke uniek en schitte rend genoemd wordt. In totaal werden afge legd 22.600 mijlen. De K XVIII heeft in totaal 230 keer gedoken waarbij de boot in totaal, elf etmalen opder water is geweest De geheele bemanning is gezond, één onder ging een lichte operatie in Buenos Aires en één te Kaapstad. In het reisverhaal wordt herhaaldelijk melding gemaakt van de groote hartelijkheid welke van de zijde van landgenooten werd ondervonden op Madeira, te Rio de Janeiro, Buenos Aires en Kaajostad. Incidenten hebben zich voornamelijk voor gedaan tijdens den oversteek van Buenos Aires naar Kaapstad, welke oversteek 25 da gen heeft geduurd, toen de eerste groote storm werd ontmoet, met zware zeeën die voortdurend over de geheele boot en brug sloegen, welke geheel onder water verdwe nen, zoodat alleen de wacht aan het dek bleef. Ook tijdens den oversteek van Mauri tius naar Fremantle werd veel ruw weer "optmoet, o.a. een ernstige stormnacht waar bij de K XVIII eenmaal zoodanige slagzij bekwam door een onverwachte zee, dat alle slapers aan bakboord uit de kooien werden gesmeten. Een warboel ontstond van tafels, bedden, menschen, schrijfmachines en bed- jdengoed, alles door en over elkaar. Het is wonderbaarlijk dat er geen ongelukken zijn gebeurd op dezen ruim 3500 mijlen grooten /oversteek, die 20 dagen heeft geduurd. Het reisverhaal gewaagt voorts van den .merkwaardigen, opwindenden Snip-nacht, waarin de Snip vlak over de K XVIII vloog, doch in wolken gehuld bleef. De radio-pei lingen die de Snip noodig had, slaagden vol komen. Prof. Vening Meinesz heeft belangrijke waarnemingen gedaan tijdens deze reis. Hij heeft de diepste plek in den Atlantischen Oceaan gelood, nl. 7600 meter, tusschen Dakar en Pernam! uco. Prinses Marie Louise, een nicht van den Engelschen koning, heeft een bezoek aan de K XVIII gebracht tijdens het verblijf te Montevideo. Van Engelsche zijde werd bij monde van den gouverneur van Mauritius groote dank baarheid geuit over het bezoek van de K XVIII. Geestdriftig vermelden officieren en be- manning de onvergetelijke radio-uitzendin die op Mauritius overkwam, evenals gastvrijheid van alle naties waarmede men tijdens den tocht in aanraking is gekomen, I o.a. van de zijde van de Australiërs te Fre- I mantle, die den eersten onderzeeër welke deze plaats aandeed, hartelijk hebben befutid en die hoopten ook hierin een bewijs te mo gen zien van den wil tot versteviging van de handelsbetrekkingen met Indië. Als souvenir aan dit bezoek werd een pet van een der officieren aangehouden. Dit beknopte reisverslag vatte luitenant ter zeer Ter Poorten in drie punt samen: lo. de hartelijkheid van de Hollanders; 2o. het succes van de marine „welke de mooi ste herinnering is van de geheele bemanning aan deze reis"3o. het nut van vlagvertoon, dat vooral in Zuid-Amerika, waar in de laaste 25 jaar geen enkel Nederlandsch oor logsschip is geweest, sterk wordt gewaar deerd. Er zal een album verschijnen. De officieren Hetterschy en Wytema zijn op het oogenblik bezig met het schrijven van een album, dat den geheelen tocht zal behandelen, van het vertrek in Den Helder in November tot de aankomst in Soerabaia. Vanzelfsprekend geïllustreerd met de fraai ste foto's, w.o. bijzondere interieur-foto's van de K XVIII. Vice-admiraal de Graaff schreef een waardeerend voorwoord. De firma Holdert en Co. te Amsterdam, de uitgevers van de alom-bekende Oranje albums, verzorgt ook dit gedenkboek (for maat 32 X 25 c.M.) AANKOMST TE SOERABAJA. 12.50 u-ur hedenmiddag. Wij luisteren naar de radio. De Indische omroeper vertelt en wij schrijven een beknopt verhaal op: Terwijl (te K XVIII voor de reede van Soe rabaja ligt, worden in het marine-etablisse ment bloemstukken binnengedragen, waar mee de bemanning straks gehuldigd aal wor den. Intusschen ligt de duikboot rustig voor de reede en wacht op het sein, waarop zij de haven mag binnenvaren. Er beersdjt groote stilte, die plotseling verbroken word; door het fluiten van sirenes en dan heel onduidelijk wordt het Wïlheln*», ge speeld. Onder dit spelen vaart de K XVTII binnen, de volledige bemanning boven op het schip; signalen klinken, gejuich klinkt, trommelgeroffel doet zich hooren, comman do's dringen tot ons door en daa gaat de duikboot meren. Direct daarop wordt weggemardieerd naar de kazerne, waar de officieele ont vangst zal worden gehouden, 't Is slechts een kwartiertje loopen, zoodat het wachten niet al te lang duurt. Tijdens dat wachten hooren wij, dat de K XVI11 reeds in den morgen begroet is door vele vaartuigen, zoowel van de marine ais particuliere booten. Wij hooren ook. dat in het marine-etablissement zeer veten zich ver zameld hebben. Het wachten is niet alleen op de beman ning der K XVIII, maar ook op den \ke ad miraal van Duim. Maar alles is gereed. We hooren voortdurend commando's klinken, militaire commando's en dan ernctetójpk klinkt het „geeft acht", een waarschuwing» roffel klinkt, het Wilhelmus, d.w.z. alleen de eerste strophen, zwellen op en dan komen zoowel vice-admiraal van Duim bis de geheele bemanning binnen. Een korte be groeting volgt, de K XVIII-mannen gaan in formatie staan en dan spreekt de vide-admi raal de dappere kerels toe: Sf>r. heette allen welkom btj de behouden aankomst in Ned.-Indië. Toen gij te Nieuwediep aanvingt en toen gij op reis mocht ondervinden, hoe groot liet medeleven was, toen is gebleken, hoe belang rijk uw reis was. Gij hebt tal van moeilijkhe den overwonnen, buitengewone moeilijkhe den, die alleen konden worden overwonnen door een zeer groote wilskracht. Vooral it korte zinnetje hebben wij vrijwel dage lijks opgenomen, 't Waren weinig woorden, maar ze zeiden zoo veel. Zij zeiden, dat daar ergens op de groote zee een kleine duikboot, een Nederlandsche duikboot, alweer een stukie van haar route had afgelegd. Zij zei den dat een Nederlandsche bemanning haar taak verstond, dat een Nederlandsche beman- ning nog niets heeft verloren van haar zee manschap, die eeuwen geleden Neerland's naam groot maakte. Zij zeiden, dat Neder- landsche scheepsbouwers een product hadden gemaakt, dat volkomen zeewaardig was en dat een reis kon doen, zooals nog nimmer door een duikboot was ondernomen. Want het afstandsrecord stond op 21.000 mijl. „Toe vallig" werd die reis ook gedaan door een Nederlandsche duikboot De mfnister van defensie heeft heden medegedeeld, dat het H. M. de Koningin behaagde den beleidvollen commandant, luite nant ter zee le klasse, Hetter- echey. ridder Orde Oranje Nas sau, te bevorderen tot officier in deze orde. De eere-tnedaiMe tn deze orde werd toegekend in goud aan den opper-schipper Boskamp, in zilver aan den majoor-machinist Valkier, fn brons aan den kwar tiermeester Ten Berg, de korpo raal-kok v. d. Linde en den ma troos le kl. K. Oldenhof. De versierselen van deze on derscheidingen zullen worden gedragen met de zwaarden. 17 December 1934: de Snip en de K XVIII kruisen elkaar. Wolken, die het vliegtuig aan het gezicht van de zeelieden zullen onttrekken, vormen zich. 14 November 1934: de K VIII vertrekt uit deu Helder. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9