'fcooinciaal 'flieuws
Rechtszaken
bergen
schagerbrug
Het ongeluk van de Maraboe.
De passagiers.
De Kwikstaart-bemanning
naar de laatste rustplaats.
Enorme belangstelling op den
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
BROOKS' RECORDVLUCHT
LONDEN—KAAPSTAD MISLUKT.
Bij Mersa Matruh neergestort.
HET DOODELIJK VLIEGONGEVAL
OP HET VLIEGVELD HESTON.
Verhoor van den piloot door
den Coroner.
AMBTENARENREGLEMENT IN
N.-HOLLAND.
SALARIS-REGELING IN
NOORD-HOLLAND.
POGING TOT DOODSLAG.
VERHAAL VAN HUISELIJK LEED.
Zwaarder getroffen dan vonnis
van aardschen rechter kan.
Pluimveeteelt.
HEERHUGOWAARD (Juni).
TEXEL (Juni).
ter andere redenen, welke tot bijzondere
■ff®*»1 verschillende soorten
toestellen: Fokkers in groote verscheidenheid
w o. bijzonder zware machines en daarnaast
heEnymiISJt'de moeilijkheid zich voor, dat
niet elke piloot een Douglas-piloot is, d.w z.
iemand die op de Douglas-machine ingevlo
gen is. Ook zijn lang niet alle piloten ver
trouwd met de zware Fokkers. Dit veroor
zaakt complicaties nu midden in het seizoen
Silberstein weggevallen is en fc KLM. in
zoo korten tijd nog twee Indie-piloten heeft
verloren. Vóór alles is noodig, dat de Dou-
glas piloten thans op de Indië-route komen,
terwijl men met de overigen de Europeesche
lijnen zal bezetten.
In verband hiermede is het dan ook zeer
waarschijnlijk, dat de K.L.M. zal besluiten
in het binnenlandsch verkeer geen Douglas-
machines meer te gebruiken, waardoor men
de piloten beschikbaar krijgt voor de Indië-
verbindingen.
De binnenlandsche lijnen zullen dus voor-
loopig met Fokkers worden gevlogen.
Verklarineen van een ooggetuige
van de ramp.
Reuter meldde gisteravond uit Boesjir:
Volgens mededeelingen van een ooggetui
ge met betrekking tot het ongeluk van de
Maraboe te Boesjir, kwam het hem voor
dat de start naar behooren in de duisternis,
maar bij heldere maan geschiedde. Waar
schijnlijk is het toestel door een schok ten
gevolge van een z.g. remousklap ongeveer
10 voet opgesprongen vóórdat het zijn vlieg-
snelheid had. De rechtervleugel brak af
doordat deze den grond raakte Daarna be
zweek het rechtergedeelte van het onderstel.
De rechterschrcef kwam ir aanraking met
den grond, waardoor de motor plotseling
tot stilstand kwam. Waarschijnlijk door het
terugslaan van den motor is brand ont
staan.
Van de Engelsche passagiers heeft mej.
Kennedy uit Mollom, graafschap Cork
(Ierland), lichte kwetsuren aan den rug op-
geloopen; de Engelsche heer Bromolow uit
Kantwich bleef ongedeerd.
Drie passagiers zijr. gister naar Bagdad
vertrokken met een Fransch postvliegtuig
De overige passagiers, onder wie mej. Ken
nedy, zullen Vrijdagochtend met de Riet
vink (die inmiddels te Boesjir is aangeko
men Red.) vertrekken.
De Rietvink reeds fe Boesjir
aangekomen.
Reuter meldt ons uit Boesjir dat het Dou-
glas-vliegtuig Rietvink van de K. L. M. al
daar is aangekomen.
Het toestel, bestuurd door den vlieger
Parmentier, was gisteren te Athene aange
komen. De tocht Amsterdam—Boesjir is in
30 uur en 10 minuten afgelegd.
Na opneming van de passagiers van de
verongelukte Maraboe zal het vliegtuig
naar Amsterdam terugkeeren.
De „Rietvink" huis-toe.
De „Rietvink" is uit Bushir vertrokken
met de opvarenden van de Maraboe aan
boord.
weg en op de begraafplaats.
Gisteren zijn, zooals we nog in een gedeelte
aer stadseditie van gister konden opnemen,
de slachtoffers van de ramp van de Kwik
staart op de begraafplaats Zorgvlied te Ara
sterdam aan den schoot der aarde toever-
trouwcLpm 2 uur vertrok de droeve lange
stoet, bestaande uit vier lijkauto's en vijf
olgwagens naar het kerkhof,
angs den geheel en weg stond het publiek
t njj1, R^cflaard om te getuigen van
«medeleven van de Amsterdamsche be-
oiKing met de nabestaanden. Reeds een uur
oor de rouwstoet Zorgvlied bereikte, bood de
^•graafplaats een beeld, zooals men dat
«nts ziet, wanneer in een gansch volk de
'neming is gewekt voor de slachtoffers
«en waarlijk nationalen ramp.
'oir? d®. geopende groeve in de onmid-
lj,e nabijheid van het graf, waar de
joffers van de „Leeuwerik" hun laatste
'P'aats hebben, stonden achter een afzet-
den3n 'ouwen ve^e honderden belangstel-
ud^91 ?a'* dr'e werden opgemerkt wet-
in h J- ter Haar Jr., vertegenwoordiger
v h gemeentebestuur van Amsterdam,
',5' Heyden, inspecteur van den lucht-
'<uenst, gekomen namens het ministerie
Waterstaat, de heer van Beers, vertegen-
d'ger van het hoofdbestuur van P. T. T
"assels, burgemeester van Nieuwer-Am-
-hr van Eent, namens de Indische
aartafdeeling te Bandoeng, luit. Jans-
^rtegenwoordiger van de luchtvaart-
!f?S Soesterberg, ir. van Ewijk namens
njksstudiedienst voor luchtvaart; de K.
jn. was vertegenwoordigd door P. Mav
Er- 'r. van den Berg van Heemstede, ir.
Urlhain en J. M. Telders; voorts o. a.
O'recteur, de heer A. Plesman, en vele,
o anderen.
erwijl allen met strakke gezichten wach-
!d°nde aankomst van den rouwstoet, cir-
f .®°g boven de begraafplaats een der
q M.-machines.
f ru'm half drie kwam de stoet op Zorg-
id aan' kisten, die bedolven waren
'rrT een scbat van bloemen en kransen,
m °P8ebaard in de aula, waar het orgel
'jaarche funèbre ten gehoore bracht,
'e a6? ^am'beleden, vrienden en autoriteiten
lesm badden betreden, was het de heer
iiorritdie naar voren trad' om in een kort
afscheid te nemen van zijn mannen
aarbe vrienden zoo zeide hij de
alltn en weten £e'ukkig niet wanneer zij
ij n sterven. Het leven zou dan ondrage-
:hon°rden en ziï zouden hun taak niet naar
Sn reü kunnen verrichten
n.n herdacht dan de om het leven geko-
Passagiers.
«er van onze mannen zoo vervolgde
estaT JfWamen om het leven. Gij hebt, na-
'Wa-ir tf"' de luchtvaart een groot en
var„ °'fer gebracht. Silberstein en de zijnen
len^' an'Se werkers, die noode zullen wor-
Jcn gemist.
perf We^kunnpn kunnen hier niet hel-
Si.g fis.'""'on2e oprcch"
ma^weiinSt„k2' ,ZI00 eindigde de heer Pies-
voor'de K T m u u00r uw werk> dat
gedenken ^-bt gedaan- We bliiven u
R^chf""3 d,t laatste afscheid
M.mmi ^ede weth. J. ter Haar.
dam sprekend g,^n[ebcstuur va" Amster-
beeld in h a *er El'aar even een
len zijn PPn 'li ^arop deze vier geval-
Fn wp^ g V0 en zonneschijn,
dat zelh w°m CrIare? wiï het onvolkomene,
werk kenmerkt volmaakte menschel ij kc
DenkIpnWleül°ed gcdenken wij de slachtoffers
aan dp n^erV0°iral met veel deelneming
ken nol",!33?? dezer gevallenen. Den-
i san de K. L. M. die zoo zwaar ge-
(k wTr^ tii,^'jgen met eerbied voor
de hoogste beschikking!
d^TenS h?* gemeentebestuur van Amster-
pprKi<vH aan deze baren een warmen,
eerbiedigen, laatsten groet. De nagedachtenis
van deze gevallenen zal ook bij het bestuur
der gemeente Amsterdam in eere blijven."
aarna speelde het orgel onder, slechts
door onderdrukte snikken onderbroken, stilte
m 'i 1SJ h^bmmt in Gottes Rat'' van
Mendelssohn.
Aan de groeve.
Ge kisten, met bloemen overdekt, werden
nu gedragen naar het gemeenschappelijk
graf, een droeve stoet van familie en vrien
den, van mannen; die met deze gevallenen
hebben saamgewerkt.
Naasteen zonken de kisten gelijkelijk in de
breede groeve; hierbij klonk van het orgel de
hymne; „Blijf met mij Heer, als 't Zonlicht
niet meer straalt".
Het was een sterk ontroerend oogenblik de
hier gevallen kameraden thans hun laatste
rustplaats bereikt te weten; een droeve stilte
stond om hen, rond het graf geschaard, en de
ontelbare honderden, die op eenigen afstand
van deze plechtige bijzetting getuige warer..
Voor de vier slachtoffers, allen verschillen
de kerkelijke gezindten toegedaan, voerde in
overleg met de nabestaanden ds. J. W. Kooi
man, Evang.-Luthersch predikant te Am
sterdam, het woord.
Aan dit graf, zoo zeide ds. Kooiman, is er
één woord van God, dat allen in den dood
bindt. De predikant las vervolgens den
óOsten Psalm, het gebed van Mozes:
Heere God, gij zijt onze toeverlaat,
Immer en altoos
Nadat nog namens de gemeente Haarlem
mermeer, waar twee der vier slachtoffers
woonden, een krans bij de groeve was gelegd,
heeft mr. G. G. Haspels, burgemeester van
Nieuwer-Amstel, namens de nabestaanden
enkele woorden van dank gesproken.
Daarna schreed men langs het gemeen
schappelijk graf, de families wierpen de ont
slapenen een laatsten afscheidsgroet toe.
De Lijster (thuisreis) vloog gisteren van
Medan naar Rangoon.
De „Sperwer" is in Bagdad aangekomen
op de uitreis.
De „Perkoetoet" is te Bandoeng aangeko
men op de uitreis.
De bekende Engelsche vlieger Brooks, die
het record Australië—Engeland op zijn
naam heeft en gisternacht van het vliegveld
Lympne vertrokken is voor een solovlucht
naar Kaapstad om te trachten, het op naam
van Amy Mollison-Johnson staande record
te veroveren, is nabij Mersa Matruh met zijn
toestel neergestort. Hij liep eenige verwon
dingen op, die echter niet gevaarlijk zijn.
Overeenkomstig de Engelsche wet
heeft de Coroner van het betrokken
district naar aanleiding van den dood
van twee passagiers van het verkeers
vliegtuig dat Dinsdsag nabij het vlieg
veld Heston is verongelukt, een onder
zoek ingesteld. Naar men zich herinnert
is het vliegtuig, dat naar de vlootrevue
te Spithead zou gaan, onder omstandig
heden die veel overeenkomst toonden
met de ramp van de „Kwikstaart" der
K.L.M., twee dagen tevoren nabij de
Amsterdamsche luchthaven Schiphol,
onmiddellijk na den start van het vlieg
veld Heston, tegen den grond geslagen
en in brand gevlogen, waarbij twee pas
sagiers werden gedood en vijf gewond.
Gisteren verhoorde de Coronei den
piloot, Stanley Fine, die met de linker
hand in verband ter zitting verscheen
en verklaarde, dat hij oud-sergeant-vlie-
g-or was en in totaal 900 vlieguren had
gemaakt. De motoren waren Dinsdag
morgen nog nagezien. Hij moest zeven
passagiers mee naar Spithead nemen
waarvoor het toestel een luchtwaardig-
heidsbewijs had. Alvorens te starten
verzocht hij de twee zwaarste heeren
van de zeven passagiers in het midden
van het vliegtuig te willen gaan zitten,
wat geschiedde.
De piloot taxiede het toestel met den
kop in den wind om een zoo groot mo
gelijken aanloop te kunnen nemen. Ter
wijl hij zijn aanloop nam, realiseerde hij
zich dat zijn toestel zeer zwaar geladen
was en dat hij moeilijk van den grond
kon los komen. Hij gaf daarom meer gas
en troK het toestel snei omhoog, toen op
ongeveer tien meter boven den groud en
met een snelheid van ongeveer 90 K M.
de motor afsloeg, het toestel omlaag
viel en onmiddellijk bij het op den irrond
komen in brand vloog. De snelheid was
n; st groot genoeg om terug te kunnen
ke< ren.
De jury vereenigde zich met het oor
deel van den coroner, dat de piloot zijn
plicht h?d gedaan en de ramp aan een
ongelukkige samenloop van omstandig
heden was te wijten.
In de Commissie uit de Prov. Staten van
Noordholland is bij het onderzoek van de
voorgestelde wijziging van het „ambtena
renreglement 1920" door eenige leden scher
pe afkeuring uitgesproken over het feit, dat
thans wederom vanwege de regeering op
drachten worden verstrekt omtrent wijzi
ging, in het provinciale ambtenarenregle
ment aan te brengen.
Door het aanwezige lid van Ged. Staten
is geantwoord, dat Ged. Staten gewend zijn
slechts d<in te voldoen nnn een verzoek, vcin
regeeringswege gedaan, wanneer het de
maatregelen, die de regeering wenscht geno
men te zien, ook voor eigen verantwoording
kan nemen.
In de commissie uit de Prov. Staten van
Noordholland is bij de bespreking over de
voordracht tot wijziging van het „salarisre
glement 1920" door zeer vele leden uiting
gegeven aan hun ontstemming over het feit,
dat thans wederom door den minister van
binnenlandsche zake wordt ingegrepen in de
salarisregeling van de provincie Noordhol
land. Men betreurde, dat na de ingrijpende
wijzigingen, die er in de salarieering van
het personeel hebben plaats gevonden, thans
opnieuw aan sommige categorieën van het
provinciaal personeel verlagingen worden
opgelegd door de invoering van een stand
plaatsaftrek, een stelsel, tot nog toe bij de
provincie onbekend. Het is niet duidelijk ge
worden, waarom het salarisreglement, gel
dend voor de provincie Zuidholland,' aan
Noordholland in alle salarisaangelegenhe
den tot richtsnoer zou moeten strekken, te
meer, daar de provincie Noordholland met
haar groote provinciale bedrijven in een ge
heel andere positie verkeert dan de provin
cie Zuidholland.
Gevraagd werd of Ged. Staten de onder
havige voordracht voor hun verantwoording
kunnen nemen en, zoo ja, op welke gron
den.
Het lid van Ged. Staten, mr. Bruch, gaf
een overzicht van de briefwisseling, tusschen
Ged. Staten en den minister van binnenland
sche zaken gevoerd.
Ged. Staten hebben de bezwaren, die er bij
hen tegen het beginsel van den standplaats
aftrek bestaan, oorspronkelijk tegenover den
wensch van den minister gehandhaafd, het
geen o.a. blijkt uit het niet opnemen van de
voorschriften over den standplaatsaftrek in
het besluit van 11 Februari 1935; tot wijzi
ging van het „Salarisreglement 1920". Uit
de nadien gevoerde briefwisseling, in welke
briefwisseling Ged. Staten tot tweemaal toe
hebben gewezen op de moeilijkheden en on-
bilijkheden, die er speciaal voor de provin
cie Noordholland door invoering van de
standplaatsaftrek zullen worden geschapen,
is komen vast te staan, dat de minister van
binnenlandsche zaken niet bereid is terug te
komen op het eenmaal te kennen gegeven
verlangen. Het college heeft toen gemeend
zich niet langer te moeten verzetten en heeft
zeer tegen zijn zin, de verantwoordelijkheid
voor de te nemen maatregelen aanvaard.
Speciaal overleg op détailpunten heeft tus
schen het college en den minister niet plaats
gehad. Het college had van een dergelijk
overleg geen succes verwacht, ook al omdat
zijn oordeel een specifiek voor Noordholland
geschikte standplaatsaftrek, die de regee
ring bevredigen zou, niet te ontwerpen is.
Indien b.v. Bloemendaal en geheel Velsen in
de eerste klasse gerangschikt zouden wor
den, ware wel eenerzijds een belangrijke be
zwaren tegemoet gekomen, doch zou o.m.
het personeel van Bakkum en Medemblik in
een ongelijke positie gaan verkeeren. Maak
te men, om dit te voorkomen, Medemblik en
Bakkum tot gemeenten 1ste klasse, en regel
de men de consequentie daar weer van, dan
bleef van den standplaatsaftrek naar het
oordeel van den minister stellig te weinig
over. Inmiddels, indien de commissie zou
utspreken, dat zoodanig overleg alsnog ge-
wenscht ware, zou dit nog dienzelfden mid
dag in het college van Ged. Staten ter spra
ke gebracht en ernstig onder het oog gezien
worden.
Door de commissie werd een stemming ge
houden over dat gedeelte van de voordracht
dat dient tot invoering van den standplaats
aftrek. Bij meerderheid van stemmen werd
besloten den Staten te adviseeren tegen de
ze voordracht te stemmen, subsidair Ged.
Staten uit te noodigen alsnog op détailpun
ten overleg met de regeering te plegen, in
dien onverhoopt de doorvoering van den
standplaatsaftrek niet zou kunnen worden
verhinderd.
Vanaf 21 Juli a.s. zal het Post-, Telefoon
en Telegraafkantoor op werkdagen geopend
zijn van 8—19.30 en voor den telefoondienst
(alleen voor abonneé's) van 8-21 uur.
Op Zondagen: voor den Post-, Telegraaf
en Telefoondienst van 8—9 en alleen voor
den Telegraaf- en Telefoondienst van 13—
14 uur.
Het kantoor te Bergenaan
Zee zal vanaf 21 Juli op werkdagen
geopend zijn vooor den Post-, Telegraaf- en
Telefoondienst van 8.3012, 1416 en van
18-19.30 uur.
Voor den telefoondienst (alleen voor
abonné's) van 820 uur.
Op Zondagen voor Post-, Telegraaf-
en Telefoondienst van 9—9 uur en alleen
voor den telegraaf- en telefoondienst van
13—14 uur.
Autotocht orden van dagen
Woensdag hebben de ouden van dagen
wederom hun jaarlijksch uitstapje gemaakt.
In 13 auto's en één autobus vertrok het ge
zelschap te ongeveer half negen 's morgens
uit Schagerbrug. Door de duinstreek werd
gereden naar Velserend, waar een bezoek ge
bracht werd aan het prachtige natuurbad
Voorts werd geruimen tijd verpoosd te Wijk i
aan Zee, waar de maaltijd werd gebruikt.
Op de terugreis werd thee gedronken in den
muziektuin in den Alkmaarder Hout. Hier
was, in verband met het feit, dat thans voor
de ouden van dagen uit Schagerbrug de vijf
de autotocht plaats vond, voor een aardige
attractie gezorgd door het optreden van een
humorist-conferencier en een pianist. Dit
werd ten zeerste gewaardeerd en er is volop
genoten.
's Avonds kwart over 7 arriveerde het ge
zelschap weer te Schagerbrug, opgewacht
door vele belangstellenden. Nadat nog een
tractatie was gevolgd in hotel Kuiper, gingen
allen dankbaar en voldaan weer huistoe.
Heden veroordeelde de rechtbank te As
sen B. H. G. te Barger Compascuum, thans
gedetineerd, tot een gevangenisstraf van
twee jaar en zes maanden, wegens poging
tot doodslag.
Men zal zich herinneren dat verdachte op
1 Juni j.1. bij de Duitsche grens den grens-
comies W. P. Kliphuis heeft bedreigd, toen
deze smokkelwaar van verdachte in beslag
nam. Slechts door een handige beweging
wist Kliphuis een messteek van verdachte te
ontwijken. De eisch luidde twee jaar en zes
maanden.
Een arbeider, die werkzaam is bij de Rot-
terdamsche Droogdokmaatschappij en die
woont op Tuindorp-Heiplaat, kwam op den
middag van 22 April thuis om te eten. Hij
vond zijn woning gesloten. Met een looper
liet hij de deur openbreken en vond toen in
de keuken zijn vrouw en zijn beide dochtertjes
van resp. 10 en 1 jaar op den grond liggen.
In het verterk hing een sterke gaslucht. De
vrouw had de gaskraan geopend om zichzelf
en de kinderen het leven te benemen. De beide
kinderen bleken reeds dood. De vrouw, die
bewusteloos was, werd naar 't ziekenhuis ge
bracht en kwam later weer bij. Nadat zij her
steld was, heeft de politie haar gearresteerd
en gister stond zij terecht wegens doodslag,
subs. moord met voorbedachten rade.
Beklaagde legde een volledige bekentenis
af. Zij vertelde voor de rechtbank te Rotter
dam dat haar dochtertje van 10 jaar, Anna
geheeten, ziekelijk was. Het kind zou voor
zes maanden naar buiten vertrekken. Daarom
was zij dien morgen thuis gebleven. Verd.
had eerst het plan opgevat, zichzelf alleen
van het leven te berooven. Het dochtertje was
echter voortdurend in haar nabijheid geble
ven en zoo had zij tenslote besloten, met de
beide kinderen den dood in te gaan. Zij ver
telde dat zij van het weekgeld van haar man,
21.niet kon rondkomen. Altijd moest zij
tobben. Tenslotte had zij geen doorzettings
vermogen meer en was tot deze daad geko
men.
Dr. Schouten en dr. Visscher hebben als
getuigendeskudigen een rapport uitgebracht
aan de rechtbank, hetwelk zij in de zitting
toelichtten. Volgens de deskundigen is verd.
verminderd toerekeningsvatbaar.
De officier van Justitie, mr. Reumer, ging
de omstandigheden na van dit geval, waar
voor de vrouw thans terecht staat. Het is
komen vast te staan, dat verdachte zelfmoord
heeft willen plegen met voorbedachten rade.
Ten aanzien van de kinderen staat zulks niet
vast. Bij beklaagde heeft niet de opzet voor
gezeten kwaad te doen. De dood was voor
haar niets afschrikwekkends; deze vrouw is
reeds zwaarder getroffen, dan een vonnis
van een aardschen rechter haar kan treffen.
Om herhaling te voorkomen, moest spr. echter
de rechtbank verzoeken, beklaagde te straf
fen. Eisch zes maanden gevangenisstraf met
aftrek van preventieve hechtenis en na in
vrijheid stelling, onder toezichtstelling van
de regeering.
De verdediger mr. Coert vroeg de recht
bank of zij geen termen kon vinden om te
bevorderen, dat de vrouw teruggebracht
wordt naar haar man en haar gezin. Uit
spraak over acht dagen.
Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen
door onze abonné's worden gezonden aan
Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rot
terdam. Postzegel voor antwoord insluiten
en blad vermelden.
Een bezoek aan een kippenstad in Engeland.
Ter gelegenheid van eenige besprekingen
in Londen inzake het wereld-pluimyee-
congres in Berlijn in 1936 en een lezing
welke ik in Goring hield, kreeg ik gelegen
heid een paar interessante pluimveebedrijven
te bezichtigen. In verband met het congres
bleek er in Engeland groote belangstelling te
bestaan. Ik wijs er meteen op dat de datum
verlegd is en het congres begint op 24 Juli
1936 en niet op 31 Juli, zooals eerst het plan
was. Ook zal het congres gehouden worden
in het beroemde Kroll Opera-gebouw en niet
in het z.g. Pruisenhuis.
Een der bedrijven die ik bezocht, de z.g.
Ovaltine Farm, heeft 65.000 dieren en is de
grootste in Engeland. Men houdt er 30.000
leghennen, 5000 fokhennen en 30.000 kuikens.
Het terrein .s 350 acres of ongeveer 140 H.A.
groot en de fokdierenafdeeling is door een
groot lang hek van de andere afdeelingen
gescheiden. Beide afdeelingen hebben ook
aparte administratieve gebouwen, aparte
cnefs, werklieden, enz Het doel is voor de
wereldvermaarde Ovaltinefabriek, welke te
Langley gevestigd is, voortdurend versche
eieren van uitstekende kwaliteit te kunnen
leveren. Deze fabriek werkt in Engeland
onder den naam van Ovaltine, in ons land
meen ik onder den naam van Ovomaltine.
Dit is een product van in hoofdzaak eieren,
melk en moutextract, dat met melk aange
mengd gedronken wordt als een versterkend
middel.
Door de eieren van eigen bedrijf te nemen
helpt de fabriek de pluimveeindustrie in haar
land en dient tevens den voorlichtingsdienst
daar alles model ingericht is en dus tot de
monstratie dienen kan. Bovendien is deze
kippenstad een geweldig propagandamiddel
voor het product Ovaltine en dag in dag uit
komen er dan ook groote bussen met bezoe
kers aan uit allerlei streken van Engeland.
Daar men een prachtig model fokstation
met 5000 dieren houdt kan er tevens van het
overtollige fokmateriaal verkocht worden en
zoo voorziet deze farm de Engelsche be
drijven van uitstekende fokdieren.
Alles is geweldig groot opgezet en zonder
auto heeft men dan ook geen kans deze
kippenstad spoedig te bezichtigen. Alles is
zeer practisch ingericht en zoo doet één man
met één knechtje 40 hokken ieder met onge
veer 110 hennen, dus ongev. 4400. Laat men
dat eens op een gewoon bedrijf probeeren,
4400 kippen door zoo weinig personeel te
behandelen. Dat kan alleen doordat de
hokken allen z.g. slatted floors hebben, d.w.z
vloeren van latten ongeveer 2.4 C.M. breed'
(1 Eng. duim) en eveneens met tusschen-
ruimte van 1 duim, met daaronder een vaste
plankenvloer. Op dien vloer komt nu de mest
terecht en door middel van een soort lange
hark of eigenlijk een zwaar ijzer, dat T-
vormig aan een lange stang oevestigd is,
trekt men met één haal ongeveer een strook
van 65 c.M. van den vloer schoon. De mest
gaat direct in een daarvoor bestemde lorry en
zoo kan één man in 3 minuten een hok
reinigen.
De drinkwatervoorziening gaat al even
snel. Zooals dat m Engeland gewoonte is,
zijn de drinkbakken buiten aan de hokken
bevestigd en bedekt door een schuine houten
klep. Het vullen kan dus snel geschieden, het
reinigen eveneens en bovendien blijven deze
drinkbakken veel zuiverder omdat ér geen
strooisel in gekrabd kan worden. De hokken
staan alle op voeten van gemetselden steen,
al naar de nelling van het terrein (in Enge
land is het terrein meestal heuvelachtig) van
verschillende hoogte en men bereikt ze door
een trapje en schuifdeur.
De voerbakken en legnesten zijn ook aan
den buitenkant der hokken aangebracht en dit
systeem komt er dus op neer dat de oppas
sers niet in de hokken en rennen komen, dat
de dieren daardoor rustiger blijven en wat
een zeer voornaam punt is, dat er geen
smetstofverspreiding van het eene hok naar
het andere plaats vindt. Er kan altijd een
hok besmet raken door vliegen, muizen, rat
ten, maar een dergelijke besmetting kan bij
het Engelsche systeem moeilijk snel over heel
het park voortwoekeren. Vandaar ook dat
men deze enorme hoeveelheden pluimvee niet
in groote hokken houdt, doch in hokken voor
110 stuks. Al deze hokken worden in de eigen
timmerwerkplaats gemaakt en zijn alle van
standaard modeL
De ventilatie geschiedt door een handig in-
gerichten schoorsteen op het dak. Alle hokken
hebben dubbele rennen die op geregelde
tijden om de beurt benut worden.
Alvorens ik nu met de beschrijving dezer
kippenstad doorga even een dringende op
merking:
Denk er om uw jonge dieren tegen den
tijd dat ze drie maanden oud zijn te laten
inenten door een dierenarts tegen diphtherie.
Als u het vergeten hebt ga dan direct
spreken met uw dierenarts.
Dr. B. J. C TE HENNEPE,
Nadruk verboden.
.33ucqeciifke Stand
Geboren: Margaretha d. van J. Floris
en M. Hoogland. Nelly Catharina d. van
Jb. Blokker en A. H. v. Welsenes. Geer-
truida Margaretha d. van G. J. Klaver en
C. C. Bijvoet. Afra Joharma d. van P.
Bruijns en J. W. H. L. Tuinder. Anna
Catharina d. van J. de Lange en E. M. Bak
ker. Simon z. van S. Doorn en K. Dekker.
Johannes z. van A. J. Klompmaker en W.
Boekestein. Klaas z. van L. Verhulst en
J Wagenaar. Katie d. van H. Wolfswin
kel en K. Wijn. Johannes Petrus z. van
Fr. Hink en E. M. Broersen. Theodora
Maria d. van K. Ursem en M. Stet. Elisa-
beth Wilhelmina Anna d. van A. P. J. Over
toom en P. M. Groen. Maria Johanna d.
van J. Bakkum en J. Vreeker.
Ondertrouwd: F. Schokker te Alk
maar en S. E. Myskovsky. S. Pols en J. E.
Sturm. C. J. Kaag te Venhuizen en C. M.
Hoogland. D. Lindeboom te Wervershoof
en C. G. Meijer. M. Blauw en M. A. Kos
telijk. C. Dekker en N. A. Hoogland.
Getrouwd: P. P. den Hartigh en D.
Wagenaar. P. Vroegop en N. A. Wage
naar. S. Stam en G. Liefhebber. N,
Kieft en C. Praat. S. Pols en J. E. Stuim
F. Schokker en S. E. Myskovsky.
Overleden: A. de Vries, 7 j. N.
Beets, 46 j., echtg. van N. Kout. N. Kudj-
per, 63 j., echtg. van D. de Boer. M. Ploe
ger, 39 j., echtg. van C. Koppenol. A.
Weel, 62 j., wed. van D. Bruijns 'ven
loos aangegeven kind: A. Besse .1 C.
Beemster.
Geboren: Hendrik z. v. J. Witte en J.
G. van Sambeek. Christoffel z. van J. van
Meekeren en A. Veenstra. Henny d. van
P. Eelman en C. Riemens. Gerrit z. van
K. Smidt en M. M. V. von Kiedrowskie.
Dirk z. van J. Roeper en G. Mantje. Joan-
nes Petrus Marie z. van J. Buisman en C. C.
M. Broekhoven. Anton Herman z. van A
W. Goedhart en C. J. E. Grootveld. Mar-
tinus Jacobus z. van F. Witte en A E. M.
Veeger. Marina d. van J. Boon en J. C.
Dob. Maria d. van J. Smit en P. J. Kuip.
Marinus z. van P. M. Mantje en C. J.
Mantje. Grietje d. van P. Dros en M.
Burger. Bernardina Hendrika d. van C.
Barhorst en T. Witte. Biem z. van S. Lap
en A. Terpstra.
Ondertrouwd: Reinardus Johannes
Boom en Aldegonde Margaretha Elisabeth
Ziebertz.
Getrouwd: Jan Simon Dros en Antje
Hendrika Kuijper. Jan Kiljan en Aafje
Jellema.
Overleden: Bet je Hopman, 62
echtg. van J. v. Heerwaarden. Bemardus
Lambertus Spigt, 40 j., echtg. van F. Meijer.
Martinus Wegman, 64 j. Trijntje Krij-
nen, 85 j., wed. A. Burger. Pieter H. Ko
ning, 71 j. Jonas Schagen, 87 j., wed. v*
Martje Visser. Anke Visman, 78 j., echtg.
van F. F. Kackzor. Charlotte Elisabeth
Eelman, 72 j., echtg. van C. L. van Scharen-
berg.
1Veest voorzichtig nut vuur
In bosch en heide.