'fcooinciaal 'flieuws Rechtszaken bergen schagerbrug Het ongeluk van de Maraboe. De passagiers. De Kwikstaart-bemanning naar de laatste rustplaats. Enorme belangstelling op den DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. BROOKS' RECORDVLUCHT LONDEN—KAAPSTAD MISLUKT. Bij Mersa Matruh neergestort. HET DOODELIJK VLIEGONGEVAL OP HET VLIEGVELD HESTON. Verhoor van den piloot door den Coroner. AMBTENARENREGLEMENT IN N.-HOLLAND. SALARIS-REGELING IN NOORD-HOLLAND. POGING TOT DOODSLAG. VERHAAL VAN HUISELIJK LEED. Zwaarder getroffen dan vonnis van aardschen rechter kan. Pluimveeteelt. HEERHUGOWAARD (Juni). TEXEL (Juni). ter andere redenen, welke tot bijzondere ■ff®*»1 verschillende soorten toestellen: Fokkers in groote verscheidenheid w o. bijzonder zware machines en daarnaast heEnymiISJt'de moeilijkheid zich voor, dat niet elke piloot een Douglas-piloot is, d.w z. iemand die op de Douglas-machine ingevlo gen is. Ook zijn lang niet alle piloten ver trouwd met de zware Fokkers. Dit veroor zaakt complicaties nu midden in het seizoen Silberstein weggevallen is en fc KLM. in zoo korten tijd nog twee Indie-piloten heeft verloren. Vóór alles is noodig, dat de Dou- glas piloten thans op de Indië-route komen, terwijl men met de overigen de Europeesche lijnen zal bezetten. In verband hiermede is het dan ook zeer waarschijnlijk, dat de K.L.M. zal besluiten in het binnenlandsch verkeer geen Douglas- machines meer te gebruiken, waardoor men de piloten beschikbaar krijgt voor de Indië- verbindingen. De binnenlandsche lijnen zullen dus voor- loopig met Fokkers worden gevlogen. Verklarineen van een ooggetuige van de ramp. Reuter meldde gisteravond uit Boesjir: Volgens mededeelingen van een ooggetui ge met betrekking tot het ongeluk van de Maraboe te Boesjir, kwam het hem voor dat de start naar behooren in de duisternis, maar bij heldere maan geschiedde. Waar schijnlijk is het toestel door een schok ten gevolge van een z.g. remousklap ongeveer 10 voet opgesprongen vóórdat het zijn vlieg- snelheid had. De rechtervleugel brak af doordat deze den grond raakte Daarna be zweek het rechtergedeelte van het onderstel. De rechterschrcef kwam ir aanraking met den grond, waardoor de motor plotseling tot stilstand kwam. Waarschijnlijk door het terugslaan van den motor is brand ont staan. Van de Engelsche passagiers heeft mej. Kennedy uit Mollom, graafschap Cork (Ierland), lichte kwetsuren aan den rug op- geloopen; de Engelsche heer Bromolow uit Kantwich bleef ongedeerd. Drie passagiers zijr. gister naar Bagdad vertrokken met een Fransch postvliegtuig De overige passagiers, onder wie mej. Ken nedy, zullen Vrijdagochtend met de Riet vink (die inmiddels te Boesjir is aangeko men Red.) vertrekken. De Rietvink reeds fe Boesjir aangekomen. Reuter meldt ons uit Boesjir dat het Dou- glas-vliegtuig Rietvink van de K. L. M. al daar is aangekomen. Het toestel, bestuurd door den vlieger Parmentier, was gisteren te Athene aange komen. De tocht Amsterdam—Boesjir is in 30 uur en 10 minuten afgelegd. Na opneming van de passagiers van de verongelukte Maraboe zal het vliegtuig naar Amsterdam terugkeeren. De „Rietvink" huis-toe. De „Rietvink" is uit Bushir vertrokken met de opvarenden van de Maraboe aan boord. weg en op de begraafplaats. Gisteren zijn, zooals we nog in een gedeelte aer stadseditie van gister konden opnemen, de slachtoffers van de ramp van de Kwik staart op de begraafplaats Zorgvlied te Ara sterdam aan den schoot der aarde toever- trouwcLpm 2 uur vertrok de droeve lange stoet, bestaande uit vier lijkauto's en vijf olgwagens naar het kerkhof, angs den geheel en weg stond het publiek t njj1, R^cflaard om te getuigen van «medeleven van de Amsterdamsche be- oiKing met de nabestaanden. Reeds een uur oor de rouwstoet Zorgvlied bereikte, bood de ^•graafplaats een beeld, zooals men dat «nts ziet, wanneer in een gansch volk de 'neming is gewekt voor de slachtoffers «en waarlijk nationalen ramp. 'oir? d®. geopende groeve in de onmid- lj,e nabijheid van het graf, waar de joffers van de „Leeuwerik" hun laatste 'P'aats hebben, stonden achter een afzet- den3n 'ouwen ve^e honderden belangstel- ud^91 ?a'* dr'e werden opgemerkt wet- in h J- ter Haar Jr., vertegenwoordiger v h gemeentebestuur van Amsterdam, ',5' Heyden, inspecteur van den lucht- '<uenst, gekomen namens het ministerie Waterstaat, de heer van Beers, vertegen- d'ger van het hoofdbestuur van P. T. T "assels, burgemeester van Nieuwer-Am- -hr van Eent, namens de Indische aartafdeeling te Bandoeng, luit. Jans- ^rtegenwoordiger van de luchtvaart- !f?S Soesterberg, ir. van Ewijk namens njksstudiedienst voor luchtvaart; de K. jn. was vertegenwoordigd door P. Mav Er- 'r. van den Berg van Heemstede, ir. Urlhain en J. M. Telders; voorts o. a. O'recteur, de heer A. Plesman, en vele, o anderen. erwijl allen met strakke gezichten wach- !d°nde aankomst van den rouwstoet, cir- f .®°g boven de begraafplaats een der q M.-machines. f ru'm half drie kwam de stoet op Zorg- id aan' kisten, die bedolven waren 'rrT een scbat van bloemen en kransen, m °P8ebaard in de aula, waar het orgel 'jaarche funèbre ten gehoore bracht, 'e a6? ^am'beleden, vrienden en autoriteiten lesm badden betreden, was het de heer iiorritdie naar voren trad' om in een kort afscheid te nemen van zijn mannen aarbe vrienden zoo zeide hij de alltn en weten £e'ukkig niet wanneer zij ij n sterven. Het leven zou dan ondrage- :hon°rden en ziï zouden hun taak niet naar Sn reü kunnen verrichten n.n herdacht dan de om het leven geko- Passagiers. «er van onze mannen zoo vervolgde estaT JfWamen om het leven. Gij hebt, na- 'Wa-ir tf"' de luchtvaart een groot en var„ °'fer gebracht. Silberstein en de zijnen len^' an'Se werkers, die noode zullen wor- Jcn gemist. perf We^kunnpn kunnen hier niet hel- Si.g fis.'""'on2e oprcch" ma^weiinSt„k2' ,ZI00 eindigde de heer Pies- voor'de K T m u u00r uw werk> dat gedenken ^-bt gedaan- We bliiven u R^chf""3 d,t laatste afscheid M.mmi ^ede weth. J. ter Haar. dam sprekend g,^n[ebcstuur va" Amster- beeld in h a *er El'aar even een len zijn PPn 'li ^arop deze vier geval- Fn wp^ g V0 en zonneschijn, dat zelh w°m CrIare? wiï het onvolkomene, werk kenmerkt volmaakte menschel ij kc DenkIpnWleül°ed gcdenken wij de slachtoffers aan dp n^erV0°iral met veel deelneming ken nol",!33?? dezer gevallenen. Den- i san de K. L. M. die zoo zwaar ge- (k wTr^ tii,^'jgen met eerbied voor de hoogste beschikking! d^TenS h?* gemeentebestuur van Amster- pprKi<vH aan deze baren een warmen, eerbiedigen, laatsten groet. De nagedachtenis van deze gevallenen zal ook bij het bestuur der gemeente Amsterdam in eere blijven." aarna speelde het orgel onder, slechts door onderdrukte snikken onderbroken, stilte m 'i 1SJ h^bmmt in Gottes Rat'' van Mendelssohn. Aan de groeve. Ge kisten, met bloemen overdekt, werden nu gedragen naar het gemeenschappelijk graf, een droeve stoet van familie en vrien den, van mannen; die met deze gevallenen hebben saamgewerkt. Naasteen zonken de kisten gelijkelijk in de breede groeve; hierbij klonk van het orgel de hymne; „Blijf met mij Heer, als 't Zonlicht niet meer straalt". Het was een sterk ontroerend oogenblik de hier gevallen kameraden thans hun laatste rustplaats bereikt te weten; een droeve stilte stond om hen, rond het graf geschaard, en de ontelbare honderden, die op eenigen afstand van deze plechtige bijzetting getuige warer.. Voor de vier slachtoffers, allen verschillen de kerkelijke gezindten toegedaan, voerde in overleg met de nabestaanden ds. J. W. Kooi man, Evang.-Luthersch predikant te Am sterdam, het woord. Aan dit graf, zoo zeide ds. Kooiman, is er één woord van God, dat allen in den dood bindt. De predikant las vervolgens den óOsten Psalm, het gebed van Mozes: Heere God, gij zijt onze toeverlaat, Immer en altoos Nadat nog namens de gemeente Haarlem mermeer, waar twee der vier slachtoffers woonden, een krans bij de groeve was gelegd, heeft mr. G. G. Haspels, burgemeester van Nieuwer-Amstel, namens de nabestaanden enkele woorden van dank gesproken. Daarna schreed men langs het gemeen schappelijk graf, de families wierpen de ont slapenen een laatsten afscheidsgroet toe. De Lijster (thuisreis) vloog gisteren van Medan naar Rangoon. De „Sperwer" is in Bagdad aangekomen op de uitreis. De „Perkoetoet" is te Bandoeng aangeko men op de uitreis. De bekende Engelsche vlieger Brooks, die het record Australië—Engeland op zijn naam heeft en gisternacht van het vliegveld Lympne vertrokken is voor een solovlucht naar Kaapstad om te trachten, het op naam van Amy Mollison-Johnson staande record te veroveren, is nabij Mersa Matruh met zijn toestel neergestort. Hij liep eenige verwon dingen op, die echter niet gevaarlijk zijn. Overeenkomstig de Engelsche wet heeft de Coroner van het betrokken district naar aanleiding van den dood van twee passagiers van het verkeers vliegtuig dat Dinsdsag nabij het vlieg veld Heston is verongelukt, een onder zoek ingesteld. Naar men zich herinnert is het vliegtuig, dat naar de vlootrevue te Spithead zou gaan, onder omstandig heden die veel overeenkomst toonden met de ramp van de „Kwikstaart" der K.L.M., twee dagen tevoren nabij de Amsterdamsche luchthaven Schiphol, onmiddellijk na den start van het vlieg veld Heston, tegen den grond geslagen en in brand gevlogen, waarbij twee pas sagiers werden gedood en vijf gewond. Gisteren verhoorde de Coronei den piloot, Stanley Fine, die met de linker hand in verband ter zitting verscheen en verklaarde, dat hij oud-sergeant-vlie- g-or was en in totaal 900 vlieguren had gemaakt. De motoren waren Dinsdag morgen nog nagezien. Hij moest zeven passagiers mee naar Spithead nemen waarvoor het toestel een luchtwaardig- heidsbewijs had. Alvorens te starten verzocht hij de twee zwaarste heeren van de zeven passagiers in het midden van het vliegtuig te willen gaan zitten, wat geschiedde. De piloot taxiede het toestel met den kop in den wind om een zoo groot mo gelijken aanloop te kunnen nemen. Ter wijl hij zijn aanloop nam, realiseerde hij zich dat zijn toestel zeer zwaar geladen was en dat hij moeilijk van den grond kon los komen. Hij gaf daarom meer gas en troK het toestel snei omhoog, toen op ongeveer tien meter boven den groud en met een snelheid van ongeveer 90 K M. de motor afsloeg, het toestel omlaag viel en onmiddellijk bij het op den irrond komen in brand vloog. De snelheid was n; st groot genoeg om terug te kunnen ke< ren. De jury vereenigde zich met het oor deel van den coroner, dat de piloot zijn plicht h?d gedaan en de ramp aan een ongelukkige samenloop van omstandig heden was te wijten. In de Commissie uit de Prov. Staten van Noordholland is bij het onderzoek van de voorgestelde wijziging van het „ambtena renreglement 1920" door eenige leden scher pe afkeuring uitgesproken over het feit, dat thans wederom vanwege de regeering op drachten worden verstrekt omtrent wijzi ging, in het provinciale ambtenarenregle ment aan te brengen. Door het aanwezige lid van Ged. Staten is geantwoord, dat Ged. Staten gewend zijn slechts d<in te voldoen nnn een verzoek, vcin regeeringswege gedaan, wanneer het de maatregelen, die de regeering wenscht geno men te zien, ook voor eigen verantwoording kan nemen. In de commissie uit de Prov. Staten van Noordholland is bij de bespreking over de voordracht tot wijziging van het „salarisre glement 1920" door zeer vele leden uiting gegeven aan hun ontstemming over het feit, dat thans wederom door den minister van binnenlandsche zake wordt ingegrepen in de salarisregeling van de provincie Noordhol land. Men betreurde, dat na de ingrijpende wijzigingen, die er in de salarieering van het personeel hebben plaats gevonden, thans opnieuw aan sommige categorieën van het provinciaal personeel verlagingen worden opgelegd door de invoering van een stand plaatsaftrek, een stelsel, tot nog toe bij de provincie onbekend. Het is niet duidelijk ge worden, waarom het salarisreglement, gel dend voor de provincie Zuidholland,' aan Noordholland in alle salarisaangelegenhe den tot richtsnoer zou moeten strekken, te meer, daar de provincie Noordholland met haar groote provinciale bedrijven in een ge heel andere positie verkeert dan de provin cie Zuidholland. Gevraagd werd of Ged. Staten de onder havige voordracht voor hun verantwoording kunnen nemen en, zoo ja, op welke gron den. Het lid van Ged. Staten, mr. Bruch, gaf een overzicht van de briefwisseling, tusschen Ged. Staten en den minister van binnenland sche zaken gevoerd. Ged. Staten hebben de bezwaren, die er bij hen tegen het beginsel van den standplaats aftrek bestaan, oorspronkelijk tegenover den wensch van den minister gehandhaafd, het geen o.a. blijkt uit het niet opnemen van de voorschriften over den standplaatsaftrek in het besluit van 11 Februari 1935; tot wijzi ging van het „Salarisreglement 1920". Uit de nadien gevoerde briefwisseling, in welke briefwisseling Ged. Staten tot tweemaal toe hebben gewezen op de moeilijkheden en on- bilijkheden, die er speciaal voor de provin cie Noordholland door invoering van de standplaatsaftrek zullen worden geschapen, is komen vast te staan, dat de minister van binnenlandsche zaken niet bereid is terug te komen op het eenmaal te kennen gegeven verlangen. Het college heeft toen gemeend zich niet langer te moeten verzetten en heeft zeer tegen zijn zin, de verantwoordelijkheid voor de te nemen maatregelen aanvaard. Speciaal overleg op détailpunten heeft tus schen het college en den minister niet plaats gehad. Het college had van een dergelijk overleg geen succes verwacht, ook al omdat zijn oordeel een specifiek voor Noordholland geschikte standplaatsaftrek, die de regee ring bevredigen zou, niet te ontwerpen is. Indien b.v. Bloemendaal en geheel Velsen in de eerste klasse gerangschikt zouden wor den, ware wel eenerzijds een belangrijke be zwaren tegemoet gekomen, doch zou o.m. het personeel van Bakkum en Medemblik in een ongelijke positie gaan verkeeren. Maak te men, om dit te voorkomen, Medemblik en Bakkum tot gemeenten 1ste klasse, en regel de men de consequentie daar weer van, dan bleef van den standplaatsaftrek naar het oordeel van den minister stellig te weinig over. Inmiddels, indien de commissie zou utspreken, dat zoodanig overleg alsnog ge- wenscht ware, zou dit nog dienzelfden mid dag in het college van Ged. Staten ter spra ke gebracht en ernstig onder het oog gezien worden. Door de commissie werd een stemming ge houden over dat gedeelte van de voordracht dat dient tot invoering van den standplaats aftrek. Bij meerderheid van stemmen werd besloten den Staten te adviseeren tegen de ze voordracht te stemmen, subsidair Ged. Staten uit te noodigen alsnog op détailpun ten overleg met de regeering te plegen, in dien onverhoopt de doorvoering van den standplaatsaftrek niet zou kunnen worden verhinderd. Vanaf 21 Juli a.s. zal het Post-, Telefoon en Telegraafkantoor op werkdagen geopend zijn van 8—19.30 en voor den telefoondienst (alleen voor abonneé's) van 8-21 uur. Op Zondagen: voor den Post-, Telegraaf en Telefoondienst van 8—9 en alleen voor den Telegraaf- en Telefoondienst van 13— 14 uur. Het kantoor te Bergenaan Zee zal vanaf 21 Juli op werkdagen geopend zijn vooor den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst van 8.3012, 1416 en van 18-19.30 uur. Voor den telefoondienst (alleen voor abonné's) van 820 uur. Op Zondagen voor Post-, Telegraaf- en Telefoondienst van 9—9 uur en alleen voor den telegraaf- en telefoondienst van 13—14 uur. Autotocht orden van dagen Woensdag hebben de ouden van dagen wederom hun jaarlijksch uitstapje gemaakt. In 13 auto's en één autobus vertrok het ge zelschap te ongeveer half negen 's morgens uit Schagerbrug. Door de duinstreek werd gereden naar Velserend, waar een bezoek ge bracht werd aan het prachtige natuurbad Voorts werd geruimen tijd verpoosd te Wijk i aan Zee, waar de maaltijd werd gebruikt. Op de terugreis werd thee gedronken in den muziektuin in den Alkmaarder Hout. Hier was, in verband met het feit, dat thans voor de ouden van dagen uit Schagerbrug de vijf de autotocht plaats vond, voor een aardige attractie gezorgd door het optreden van een humorist-conferencier en een pianist. Dit werd ten zeerste gewaardeerd en er is volop genoten. 's Avonds kwart over 7 arriveerde het ge zelschap weer te Schagerbrug, opgewacht door vele belangstellenden. Nadat nog een tractatie was gevolgd in hotel Kuiper, gingen allen dankbaar en voldaan weer huistoe. Heden veroordeelde de rechtbank te As sen B. H. G. te Barger Compascuum, thans gedetineerd, tot een gevangenisstraf van twee jaar en zes maanden, wegens poging tot doodslag. Men zal zich herinneren dat verdachte op 1 Juni j.1. bij de Duitsche grens den grens- comies W. P. Kliphuis heeft bedreigd, toen deze smokkelwaar van verdachte in beslag nam. Slechts door een handige beweging wist Kliphuis een messteek van verdachte te ontwijken. De eisch luidde twee jaar en zes maanden. Een arbeider, die werkzaam is bij de Rot- terdamsche Droogdokmaatschappij en die woont op Tuindorp-Heiplaat, kwam op den middag van 22 April thuis om te eten. Hij vond zijn woning gesloten. Met een looper liet hij de deur openbreken en vond toen in de keuken zijn vrouw en zijn beide dochtertjes van resp. 10 en 1 jaar op den grond liggen. In het verterk hing een sterke gaslucht. De vrouw had de gaskraan geopend om zichzelf en de kinderen het leven te benemen. De beide kinderen bleken reeds dood. De vrouw, die bewusteloos was, werd naar 't ziekenhuis ge bracht en kwam later weer bij. Nadat zij her steld was, heeft de politie haar gearresteerd en gister stond zij terecht wegens doodslag, subs. moord met voorbedachten rade. Beklaagde legde een volledige bekentenis af. Zij vertelde voor de rechtbank te Rotter dam dat haar dochtertje van 10 jaar, Anna geheeten, ziekelijk was. Het kind zou voor zes maanden naar buiten vertrekken. Daarom was zij dien morgen thuis gebleven. Verd. had eerst het plan opgevat, zichzelf alleen van het leven te berooven. Het dochtertje was echter voortdurend in haar nabijheid geble ven en zoo had zij tenslote besloten, met de beide kinderen den dood in te gaan. Zij ver telde dat zij van het weekgeld van haar man, 21.niet kon rondkomen. Altijd moest zij tobben. Tenslotte had zij geen doorzettings vermogen meer en was tot deze daad geko men. Dr. Schouten en dr. Visscher hebben als getuigendeskudigen een rapport uitgebracht aan de rechtbank, hetwelk zij in de zitting toelichtten. Volgens de deskundigen is verd. verminderd toerekeningsvatbaar. De officier van Justitie, mr. Reumer, ging de omstandigheden na van dit geval, waar voor de vrouw thans terecht staat. Het is komen vast te staan, dat verdachte zelfmoord heeft willen plegen met voorbedachten rade. Ten aanzien van de kinderen staat zulks niet vast. Bij beklaagde heeft niet de opzet voor gezeten kwaad te doen. De dood was voor haar niets afschrikwekkends; deze vrouw is reeds zwaarder getroffen, dan een vonnis van een aardschen rechter haar kan treffen. Om herhaling te voorkomen, moest spr. echter de rechtbank verzoeken, beklaagde te straf fen. Eisch zes maanden gevangenisstraf met aftrek van preventieve hechtenis en na in vrijheid stelling, onder toezichtstelling van de regeering. De verdediger mr. Coert vroeg de recht bank of zij geen termen kon vinden om te bevorderen, dat de vrouw teruggebracht wordt naar haar man en haar gezin. Uit spraak over acht dagen. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door onze abonné's worden gezonden aan Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rot terdam. Postzegel voor antwoord insluiten en blad vermelden. Een bezoek aan een kippenstad in Engeland. Ter gelegenheid van eenige besprekingen in Londen inzake het wereld-pluimyee- congres in Berlijn in 1936 en een lezing welke ik in Goring hield, kreeg ik gelegen heid een paar interessante pluimveebedrijven te bezichtigen. In verband met het congres bleek er in Engeland groote belangstelling te bestaan. Ik wijs er meteen op dat de datum verlegd is en het congres begint op 24 Juli 1936 en niet op 31 Juli, zooals eerst het plan was. Ook zal het congres gehouden worden in het beroemde Kroll Opera-gebouw en niet in het z.g. Pruisenhuis. Een der bedrijven die ik bezocht, de z.g. Ovaltine Farm, heeft 65.000 dieren en is de grootste in Engeland. Men houdt er 30.000 leghennen, 5000 fokhennen en 30.000 kuikens. Het terrein .s 350 acres of ongeveer 140 H.A. groot en de fokdierenafdeeling is door een groot lang hek van de andere afdeelingen gescheiden. Beide afdeelingen hebben ook aparte administratieve gebouwen, aparte cnefs, werklieden, enz Het doel is voor de wereldvermaarde Ovaltinefabriek, welke te Langley gevestigd is, voortdurend versche eieren van uitstekende kwaliteit te kunnen leveren. Deze fabriek werkt in Engeland onder den naam van Ovaltine, in ons land meen ik onder den naam van Ovomaltine. Dit is een product van in hoofdzaak eieren, melk en moutextract, dat met melk aange mengd gedronken wordt als een versterkend middel. Door de eieren van eigen bedrijf te nemen helpt de fabriek de pluimveeindustrie in haar land en dient tevens den voorlichtingsdienst daar alles model ingericht is en dus tot de monstratie dienen kan. Bovendien is deze kippenstad een geweldig propagandamiddel voor het product Ovaltine en dag in dag uit komen er dan ook groote bussen met bezoe kers aan uit allerlei streken van Engeland. Daar men een prachtig model fokstation met 5000 dieren houdt kan er tevens van het overtollige fokmateriaal verkocht worden en zoo voorziet deze farm de Engelsche be drijven van uitstekende fokdieren. Alles is geweldig groot opgezet en zonder auto heeft men dan ook geen kans deze kippenstad spoedig te bezichtigen. Alles is zeer practisch ingericht en zoo doet één man met één knechtje 40 hokken ieder met onge veer 110 hennen, dus ongev. 4400. Laat men dat eens op een gewoon bedrijf probeeren, 4400 kippen door zoo weinig personeel te behandelen. Dat kan alleen doordat de hokken allen z.g. slatted floors hebben, d.w.z vloeren van latten ongeveer 2.4 C.M. breed' (1 Eng. duim) en eveneens met tusschen- ruimte van 1 duim, met daaronder een vaste plankenvloer. Op dien vloer komt nu de mest terecht en door middel van een soort lange hark of eigenlijk een zwaar ijzer, dat T- vormig aan een lange stang oevestigd is, trekt men met één haal ongeveer een strook van 65 c.M. van den vloer schoon. De mest gaat direct in een daarvoor bestemde lorry en zoo kan één man in 3 minuten een hok reinigen. De drinkwatervoorziening gaat al even snel. Zooals dat m Engeland gewoonte is, zijn de drinkbakken buiten aan de hokken bevestigd en bedekt door een schuine houten klep. Het vullen kan dus snel geschieden, het reinigen eveneens en bovendien blijven deze drinkbakken veel zuiverder omdat ér geen strooisel in gekrabd kan worden. De hokken staan alle op voeten van gemetselden steen, al naar de nelling van het terrein (in Enge land is het terrein meestal heuvelachtig) van verschillende hoogte en men bereikt ze door een trapje en schuifdeur. De voerbakken en legnesten zijn ook aan den buitenkant der hokken aangebracht en dit systeem komt er dus op neer dat de oppas sers niet in de hokken en rennen komen, dat de dieren daardoor rustiger blijven en wat een zeer voornaam punt is, dat er geen smetstofverspreiding van het eene hok naar het andere plaats vindt. Er kan altijd een hok besmet raken door vliegen, muizen, rat ten, maar een dergelijke besmetting kan bij het Engelsche systeem moeilijk snel over heel het park voortwoekeren. Vandaar ook dat men deze enorme hoeveelheden pluimvee niet in groote hokken houdt, doch in hokken voor 110 stuks. Al deze hokken worden in de eigen timmerwerkplaats gemaakt en zijn alle van standaard modeL De ventilatie geschiedt door een handig in- gerichten schoorsteen op het dak. Alle hokken hebben dubbele rennen die op geregelde tijden om de beurt benut worden. Alvorens ik nu met de beschrijving dezer kippenstad doorga even een dringende op merking: Denk er om uw jonge dieren tegen den tijd dat ze drie maanden oud zijn te laten inenten door een dierenarts tegen diphtherie. Als u het vergeten hebt ga dan direct spreken met uw dierenarts. Dr. B. J. C TE HENNEPE, Nadruk verboden. .33ucqeciifke Stand Geboren: Margaretha d. van J. Floris en M. Hoogland. Nelly Catharina d. van Jb. Blokker en A. H. v. Welsenes. Geer- truida Margaretha d. van G. J. Klaver en C. C. Bijvoet. Afra Joharma d. van P. Bruijns en J. W. H. L. Tuinder. Anna Catharina d. van J. de Lange en E. M. Bak ker. Simon z. van S. Doorn en K. Dekker. Johannes z. van A. J. Klompmaker en W. Boekestein. Klaas z. van L. Verhulst en J Wagenaar. Katie d. van H. Wolfswin kel en K. Wijn. Johannes Petrus z. van Fr. Hink en E. M. Broersen. Theodora Maria d. van K. Ursem en M. Stet. Elisa- beth Wilhelmina Anna d. van A. P. J. Over toom en P. M. Groen. Maria Johanna d. van J. Bakkum en J. Vreeker. Ondertrouwd: F. Schokker te Alk maar en S. E. Myskovsky. S. Pols en J. E. Sturm. C. J. Kaag te Venhuizen en C. M. Hoogland. D. Lindeboom te Wervershoof en C. G. Meijer. M. Blauw en M. A. Kos telijk. C. Dekker en N. A. Hoogland. Getrouwd: P. P. den Hartigh en D. Wagenaar. P. Vroegop en N. A. Wage naar. S. Stam en G. Liefhebber. N, Kieft en C. Praat. S. Pols en J. E. Stuim F. Schokker en S. E. Myskovsky. Overleden: A. de Vries, 7 j. N. Beets, 46 j., echtg. van N. Kout. N. Kudj- per, 63 j., echtg. van D. de Boer. M. Ploe ger, 39 j., echtg. van C. Koppenol. A. Weel, 62 j., wed. van D. Bruijns 'ven loos aangegeven kind: A. Besse .1 C. Beemster. Geboren: Hendrik z. v. J. Witte en J. G. van Sambeek. Christoffel z. van J. van Meekeren en A. Veenstra. Henny d. van P. Eelman en C. Riemens. Gerrit z. van K. Smidt en M. M. V. von Kiedrowskie. Dirk z. van J. Roeper en G. Mantje. Joan- nes Petrus Marie z. van J. Buisman en C. C. M. Broekhoven. Anton Herman z. van A W. Goedhart en C. J. E. Grootveld. Mar- tinus Jacobus z. van F. Witte en A E. M. Veeger. Marina d. van J. Boon en J. C. Dob. Maria d. van J. Smit en P. J. Kuip. Marinus z. van P. M. Mantje en C. J. Mantje. Grietje d. van P. Dros en M. Burger. Bernardina Hendrika d. van C. Barhorst en T. Witte. Biem z. van S. Lap en A. Terpstra. Ondertrouwd: Reinardus Johannes Boom en Aldegonde Margaretha Elisabeth Ziebertz. Getrouwd: Jan Simon Dros en Antje Hendrika Kuijper. Jan Kiljan en Aafje Jellema. Overleden: Bet je Hopman, 62 echtg. van J. v. Heerwaarden. Bemardus Lambertus Spigt, 40 j., echtg. van F. Meijer. Martinus Wegman, 64 j. Trijntje Krij- nen, 85 j., wed. A. Burger. Pieter H. Ko ning, 71 j. Jonas Schagen, 87 j., wed. v* Martje Visser. Anke Visman, 78 j., echtg. van F. F. Kackzor. Charlotte Elisabeth Eelman, 72 j., echtg. van C. L. van Scharen- berg. 1Veest voorzichtig nut vuur In bosch en heide.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11