wie wie ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 25 .111. eenmaal met (jfc^T^ gebleekt Keeft gaat niet meer met bleekpo*^ in-een-doekje bleeken. Clextne bleekt WITTER •n bijt rwwtgntjttfaOwy,! voor VIJF waochen 16 et Na de K.L.M-rampen. iBinnenland HET S.S. PATRIA. Nieuwe bestemming onder Sow- jet-vlag. Naar wij vernemen zal het door den Rot- terdamschen Lloyd naar Sovjet-Rusland ver kochte mailschip Patria bij Wilton te Schie dam geclassificeerd en naar Russische eischen ingericht worden. Deze werkzaamheden zul len drie weken in beslag nemen, waarna het schip naar Leningrad zal vertrekken. De Patria, die 9686 bruto reg. ton meet, is in 1919 door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen gebouwd Er is ac- comodatie voor 400 passagiers. DE REIS VAN IR. MUSSERT NAAR INDIE. Antwoord van minister Colijn op vragen van het Tweede Kamerlid Roestam Effendi. Op de vragen van het Tweede Kamerlid Roestam Effendi, in verband met een reis van den heer Mussert, algemeen leider der N. S. B., naar Nederlandsch-Indië en betref fende het aan den steller der vragen even tueel toestaan van een reis naar Neder- landsch-Indië. heeft de minister van koloniën, den voor zitter van de Tweede Kamer geantwoord: Naar aanleiding van uw brief waarbij mij een viertal door het lid der Kamer den heer Roestam Effendi gestelde vragen zijn ge zonden, in verband met de reis naar Neder landsch-Indië van den leider der Nationaal- Socialistische Beweging hier te lande, den heer ir. A. A. Mussert, heb ik de eer Uwer Excellentie mede te deelen, dat ik mij om inlichtingen ter zake wend tot den Gouver neur-Generaal. Na aankomst daarvan zal ik op deze aan gelegenheid terugkomen. GEDOOD BIJ HET DUIKEN Jongeman het slachtoffer. Gisteravond is de 20-jarige metselaar Looyens, toen hij in de leemputten te Hiivarenbeek (N.Br.) bij de steenfabriek wilde duiken, verkeerd terecht gekomen. De man, die over pijn in den nek klaagde, werd naar het ziekenhuis te Tilburg vervoerd. Het bleek, dat hij den nekwer- vci had gebroken. Hedenmorgen is de ongelukkige overleden. DE COCAÏNE-AFFAIRE. Verdachten naar Maastricht gebracht. Drie verdachten in de cocaïne-smok- kelaffaire, die den melkboer G te Wei ten (gem. Heerlen) voor een bedrag van 1500 hebben opgelicht, zijn naar Maastricht overgebracht en ter beschik king van den officier van justitie ge steld. In verband met deze affaire zijn bij do politie nog verschillende klachten binnen gekomen van personen, die voor min of meer belangrijke bedragen zijn opgelicht. De politie heeft al deze ge vallen nog in onderzoek. BRITSCHE OUD-STRIJDERS IN ONS LAND. Onderhond over hun indrukken in Duitschland. De Engelsche delegatie van oud-strijders, die een bezoek heeft gebracht aan Duitsch land en daar te gast is geweest van de Duit6che oud-frontsoldaten, is gisteren in den namiddag uit Keulen vertrokken en via Hoek van Holland naar Engeland terugge keerd. Zij kwamen te omstreeks kwart over elf aan. Enkele oogenblikken vóór het vertrek van de boot, dat was vastgesteld op kwart voor twaalf, had een redacteur van het A.N.P nog gelegenheid voor een kort onderhoud met de vijf Britsche oud-frontsoldaten. Hij vroeg hun naar hun indruk van de reis. De delegatie deelde mede, dat zij een pret tig en aangenaam verblijf heeft gehad en dat zij de overtuiging had gekrgen, dat er in Duitschland een waarlijk oprecht verlangen naar vrede bestaat. De Engelschen hadden voorts den indruk, dat de training van de jeugd, waarover zooveel gesproken wordt, niet geschiedde in een agressieven geest, maar dat deze training inderdaad dienstbaar wordt gemaakt aan de moreele en lichame lijke opvoeding van het jonge Duitschland. Wij vertrouwen, zoo zeiden zij, dat dit be zoek zal bijdragen tot een nauw contact tus- schen de oud-strijders in Duitschland en het Britsche Legioen. „Niettegenstaande enkele moeilijkheden, welke zich tijdens ons verblijf in Duitschland hebben voorgedaan, kunnen wij verklaren, dat het bezoek in alle opzichten geslaagd is". Ook hebben wij nog enkele regelingen kun nen treffen om een afdeeling van het Britsche Legioen aan den Rijn te stichten, welke te Keulen haar zetel zal hebben. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. Voor de maand Juni 1935 werden de Inkomsten der Nederlandsche Spoorwegen geschat op 8.013.931.89, als volgt ver deeld: Reizigers/ 4.465.200; Bagage 87 800; Brief- en pakketpost 279.531.89, goederen 2.972.250, levende dieren en lijken 29.550, diversen 179.600. De totale ontvangst van 1 Januari tot 1 Juli wordt geschat op 48.108.351.69 (in dezelfde periode van 1934 bedroegen de in komsten 55.211.778.52). De ontvangst per dagkilometer wordt voor deze periode ge schat op 74.73 (in dezelfde periode van het jaar 1934 bedroeg de ontvangst per dag kilometer 84.05. PER REIS-AUTO NAAR INDIE. Eenige crisisslachtoffers te Rotterdam heb ben een comité gevormd dat er naar streeft, met een aantal lotgenooten een reis naar In- dië te ondernemen per vrachtauto, ingericht tof gemeenschappelijk woon- en slaapver trek. Het uiteindelijk doel is een betrekking in Indië te krijgen. De onmisbare chaffeur-mecanicien, alsme de de kok maken bereids deel uit van dit co mité. WIELRIJDER DOOR RACE-AUTO GEGREPEN. Gistermiddag omstreeks half twee is op den Provincialen weg van Alkmaar naar Amsterdam, onder de gemeente Koog a. d. Zaan, de 52-jarige G. J. Lensink uit Zaan dam, toen hij den verkeersweg overstak, door een uit Zwitserland afkomstigen race-wagen aangereden. De man werd over het lage voorruitje van den auto geslingerd en kwam tegen een naast den bestuurder zittende dame, een Frangaise, terecht Met een ernstige hoofdwonde en inwendi ge kneuzingen is L. in zorgwekkenden toe stand naar het gemeentelijk ziekenhuis te Zaandam vervoerd. De dame kreeg even eens een hoofdwonde en is bij een dokter bin nengedragen. De bestuurder, de heer Jan Galer uit Zürich, kwam met den schrik vrij. Het is gebleken, dat hem geen schuld treft. LANDBOUWSCHUUR AFGEBRAND. Te Bergen op Zoom. Gistermiddag is brand uitgebroken in de groote landbouwschuur van den landbou wer C. Erikx, staande op de z.g. Duinen aan de Moerstraatsche Baan te Bergen op Zoom. De Bergen-op-Zoomsche brandweer kon slechts enkele oogenblikken water geven, daar het weinige, dat zich in den brandput bevond spoedig was verbruikt. Men moest dan ook met leede oogen aanzien, dat de ge- heele landbouwschuur in vlammen opging. De overkapping van het aangrenzende woon huis werd eveneens aangetast. Men heeft met veel moeite een gedeelte van den inboe del kunnen redden. De brand is vermoede lijk in den schoorsteen van de keuken ont staan. Het gebouw was slechts laag verze- Wi MOTORRIJDER DOOR TREIN GEGREPEN. Slachtoffer op slag gedood. Omstreeks negen uur gisteravond is op den onbewaakten overweg te Ak- krum een reiziger, die met zijn motor vanuit de richting Heerenveen kwam aanrijden, door een trein gegrepen en een eind meegesleurd. De ongelukkige was op slag dood. De reiziger is YV. H. M. Derks uit Akkrum. MEISJE VERDRONKEN. Om twaalf uur gistermiddag werd aan boord van een schip, liggende in het water van de Oude Schans te Amsterdam, een 9- jarig meisje vermist. Alle zoeken was tever- geefsch, tot om half vier het lijkje in het water drijvende werd gevonden. Vermoede lijk is het kind ongemerkt bij het spelen te water geraakt. HIJ KWAM DE RADIO WEER NAZIEN! En de bewoonster was „weggeroepen" Een actrice, wonende in de Apollobuurt te Amsterdam, beleefde Dinsdag een onaange naam avontuur. Telefonisch werd haar gevraagd, of zij even op het kantoor van een der schouw burgen wilde komen Gaarna gaf zij aan die uitnoodiging gevolg maar zij vond den schouwburg gesloten en vernam van den portier, dat ook niemand naar haar ge vraagd had. Toen zij teleurgesteld weer thuis kwam, vernam zij, dat er iemand geweest was om het radio-toestel na te zien en nog wel iemand, die heel aardig met de dienst bode over allerlei familie-relaties van de actrice gesproken had. En nu de grootste ver rassing van den dag: in de kamer, waar het radio-toestel had gestaan, stond het niet meer. Het was mèt den man. die ernaar kwam kijken, verdwenen terwijl de actrice uit haar woning was gelokt BRAND XE VEENDAM. Te Zuidwedding, gemeente Veendam, is gisteravond brand uitgebroken in twee woningen bewoond door de gezinnen van H. Dijkstra en F. Giuben, eigenaar de heer J. van Dijk, aldaar. De gemeentelijke biand- weer bluschte den brand. Van de huizen bleef niets behouden en van het meubilair werd weinig gered. De oorzaak is niet be kend. Verzekering dekt de schade. JAMMERLIJK VERDRONKEN. Gistermiddag omstreeks half vier is de 34-jarige fabrieksarbeider R. W. v. d. Linden, wonende te Dordrecht, toen hij zich ter hoogte van De Staart in de ri vier de Merwede begaf, door den stroom meegesleurd. De man kon niet zwemmen en verdronk jammerlijk. De ongelukkige was gehuwd en laat een vrouw met twee kinderen achter. DE BOSCHBRAND TE LOTTUM. Na enkele uren gebluscht, 4 H.A. dennen verbrand. Dank zij het krachtdadig ingrijpen van de bewoners van de streek kon de bosch- brand na enkele uren worden bedwon gen. Een drietal woningen, welke gevaar liepen door het vuur te worden aange tast, konden behouden worden. In het geheel zijn ongeveer vier H A. dennen in vlammen opgegaan. Een partij dwarsliggers, welke op het stationsem placement was opgeslagen, is door de hitte, welke de brand veroorzaakte, aan het branden gegaan. Door middel van zand slaagde men er ook hier in het vuur te dooven. Aan het blusschingsswerk werd door een honderdtal personen deelgenomen, onder toezicht van gemeente- en Rijks politie. PAARD OP HOL. Landbouwerszoon gedood Te Klein-Doenrade, gemeente Oirsbek, begaf zich gister de 18-jarige landbou werszoon W. Vleugels met paard en kar van het land naar huis. Nabij de boer derij sloeg het paard op hol. V. sprong van de kar af om het paard bij den kop te grijpen. Bij deze handeling kreeg de jongeman de boom van den wagen zoo ongelukkig tegen het lichaam, dat hij vrijwel op slag werd gedood. De borst kas van het slachtoffer was ingedrukt. Het paard is nog een eind doorgeloo- pen en bij een heg blijven staan, na een betonnen paal te hebben omvergereden. Een vriend van V., die op den bok was blijven zitten, bekwam geen letsel. BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN. Gistermiddag omstreeks half vijf is een ongeveer achttienjarige jongeman, vermoedelijk uit de Vrolikstraat te Am sterdam, doch wiens naam nog niet be kend is, bij het zwemmen verdronken. Het lichaam van den jongen kon spoedig worden opgehaald. Men heeft nog kunst matige ademhaling toegepast, doch te vergeefs. KANOVAARDER VERDRONKEN. Gistermorgen waren twee jongens van 14 jaar, wonende aan den Verlengde Hoog Favensche weg, in het Merwede- kanaal ter hoogte van de Liesboschbrug te Utrecht samen in een tweepersoons kano aan het varen. Toen er een motor boot voorbij kwam, met een roeibootje er achter, hielden de jongens zich aan de roeiboot vast. Het gevolg was, dat de kano scheef kwam te liggen, volliep en omsloeg. Een der beide jongens kon zwemmen, de andere niet. De laatste heeft zich nog aan den ander vastge klemd, zoodat er gevaar bestond, dat beiden zouden verdrinken. De zwem mer wist echter los te komen en kon zien redden. De andere knaap is ver dronken. De politie heeft geruimen tijd gedreigd, doch zonder resultaat. BIJEN-INVASIE TE STEENWIJK. Vrachtauto met korven omge slagen. Een vrachtauto, hoog beladen met korven met bijen, welke werden over gebracht van den Wieringermeerpolder naar Steenwijk, sloeg gisteren bij het passeeren van een melkwagen op den Meppelerweg te Steenwijk onderstboven. Een groot gedeelte der 125 korven rolde over den weg, waarna zich hieruit on- middellijak een wolk van bijen los maakte. Van alle kanten kwamen kijklustigen aanloopen, die evenwel hun nieuwsgie righeid duur betaalden en zich in wilde vlucht terug moesten trekken. Overal staken de nijdige bijen; waren ze van het gezicht geslagen, dan daagden ze onmid dellijk weer op in den nek of in de ooren. Een dame met een bosch gepluk te dahlia's trachtte argeloos te passee ren, doch een groote zwerm zette zich op de bloemen en tegelijkertijd in haar haar. Luid gillend nam zij de vlucht. Alleen de stengels van de bloemen had zij nog over Inmiddels was het verkeer op dezen drukken weg totaal gestremd, zoodat een aantal politieagenten noodig was om het om te leiden. Een aantal imkers met de kap op het hoofd zijn den geheelen dag bezig ge weest de bijen op te ruimen. Hun han den en armen zijn dik opgezwollen van de steken, wat anders, naar zij verkla ren, nooit voorkomt. Tegen den avond gingen de bijen in groote zwermen aan de takken der eikenboomen langs den weg hangen. Daar de imkers meenen, dat eenige koninginnen zijn gedood, zu'len voorloopig veel bijen in deze buurt blijven. (Tel.) MUGGENPLAAG OP DEN AFSLUITDIJK. Hinderlijk voor auto's. Op den afsluitdijk tusschen Noord- Holland en Friesland heerscht op het □ogenblik een ongekende muggenplaag In dichte zwermen vliegen de groote groene muggen hier rond en veroorza ken een ondragelijken last. Ook bij Korn- worderzand wemelt het van deze beesten. De schepen, die daar in de sluis moe ten schutten, zijn in een oogenblik groen getint door de groote massa's, die op het schip neerstrijken. Verschillende booten, die gistermorgen in de Oranjesluizen aankwamen, zaten er nog dik onder. Op de stoomboot „Koophandel" heeft de bemanning het dek, waarop de muggen 3 4 4 c.M. dik lagen, met emmers water schoen ge spoeld. De stuurstoel van den kapitein was bezaaid met de beesten. Telkens moot men het gezicht afvegen en de kleoren afslaan. Ook de automobilisten, die over den afsluitdijk rijden, ondervinden veel hin der van de muggen. Meermalen moeten zij stoppen om de voorruit schoon te maken. Men vermoedt, dat de muggen uit de steenen glooiing van den dijk komen. OVERTREDING RIJWIEL BELASTINGWET. Boeten verminderd; kunnen direct voldaan worden. De minister van financiën heeft aan de onder ziin departement ressorteerende ambte naren, uie belast zijn met opsporing van overtredingen van de Rijwielbelastingwet, de bevoegdheid verleend dadelijk na het con- stateeren van het feit, dat zonder belasting- merk of met een niet op de juiste wijze be vestigd belastingmerk is gereden, den over treder in de gelegenheid te stellen de ver beurde boete in hun handen te voldoen Deze regeling treedt in werking met ingang van 8 Augustus, op welken datum tevens de contróle op de naleving der Rijwielbelasting wet voor net op den eersten dier maand be gonnen belastingjaar aanvangt. Het bedrag van de boete Omtrent het bedrag van de boete die door de ambtenaren kan worden gevorderd en de wijze, waarop van voormelde bevoegdheid zal worden gebruik gemaakt, wordt het vol gende onder de aandacht gebracht. Bij de wet van 9 Mei, no. 82 (Staatsblad no. 241), is tegen de hiervoor genoemde overtredingen een door de belastingadmi nistratie op te leggen boete van 5 bedreigd. Genoemde wet heeft tevens den minister van financiën gemachtigd de boete ad 5 te (doen) verminderen. In verband hiermede heeft de genoemde minister aan de ambte naren opgedragen in de volgende gevallen de daarbij vermelde boeten te vorderen. A. Indien de overtreder geen rijwielbelas- tingmerk bij zich heeft, wordt de boete ver minderd tot 1,50. Indien de leeftijd van den overtreder beneden 18 jaar is wordt de boete verminderd tot f 0,50. B. Indien de overtreder het belastingmerk wel bij zich heeft, maar dit niet op de juiste wijze heeft bevestigd, wordt de boete ver minderd tot f 0.50. De ambtenaren, die de overtreding consta- teeren, zijn niet gerechtigd andere dan de vermelde boeten op te leggen. Indien ver zwarende omstandigheden aanwezig zijn, met name wanneer het den ambtenaar bekend is, dat de overtreder in het belastingjaar reeds een zelfde overtreding heeft begaan, behooren zij den overtreder niet in de gele genheid te stellen in hun handen de boete te voldoen. In dat geval is den ambtenaar opge dragen den overtreder naar den ontvanger der accijnzen te verwijzen. Een kwitantie, af te geven door den opsporingsambtenaar. Bij voldoening van de boete in handen van de ambtenaren die het feit constateeren, geven dezen den overtreder een kwitantie af. De afmetingen van deze kwitantiën zijn 11 c.M. bij 11 Y> cM.; zij dragen om. een blauwen onderdruk (vignet) met een witten band, waarop in blauwe letters de woorden Koninkrijk der Nederlanden zijn gesteld Het publiek word' in zijn eigen belang ernstig aangeraden er zorg voor te dragen, dat inderdaad een zoodanige kwitantie wordt uitgereikt. Niet alleen is hierin een waar borg gelegen, dat zich niet een onbevoegd persoon als opsporingsambtenaar voordoet, maar bovendien heeft de minister van finan ciën den onder zijn departement ressorteeren- den ambtenaren opgedragen en de politie ambtenaren uitgenoodigd tegen een persoon, die bij aanhouding een dergelijke te zijnen name staande kwitantie vertoont, binnen twee etmalen na hare dagteekening niet an dermaal bekeuring in te stellen. Door de vorenstaande regeling wordt be oogd, mede in het belang van net publiek, bij de afdoening van de bekeuringen ter zake van de vermelde overtredingen van de Rij wielbelastingwet zooveel mogelijk vereen voudiging te verkrijgen. Niemand is echter verplicht de boete op deze wijze te vol doen. Men bedenke echter, dat bij niet vol doening van de boete de ambtenaren de be voegdheid hebben het rijwiel in beslag te nemen. Aangezien de mogelijkheid bestaat, dat in de groote steden (gemeenten met meer dan 100.000 inwoners) de betaling van boete in handen van de ambtenaren moeilijkheden op levert, zijn de inspecteurs der invoerrechten en accijnzen bevoegd deze regeling in de ge noemde gemeenten niet toepasselijk te ver klaren. £uchtaaact DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Rietvink is van Amsterdam in Athene aangekomen; de Oeverzwaluw (thuisreis) is van Bagdad in Athene geland. De Perkoetoet is te Rangoon geland GEWIJZIGDE DIENSTEGELING BINNENLANDSCH LUCHTVERKEER De K. L. M. deelt mede: Met ingang van Maandag den 29sten Juli wordt, zooals aangekondigd, op de binnenlandsche luchtlijnen een gewij zigde dienstregeling van kracht. Op de lijnen Groningen—Amsterdam en Twente-Amsterdam zal de dubbel- daagsche dienst vervangen worden door ee> dienst éénmaal per dag in beide richtingen. Uit Twente en Groningen vertrekken de vliegtuigen des ochtends, in de omgekeerde richting vertrekken de vliegtuigen in den namiddag uit Amsterdam. Te Eelde vindt de start om 8.15 uur plaats (Zaterdags 13.30), te Twente om 8.20 (aterdags 13.35). Zoowel het vlieg tuig naar Twente als dat naar Gronin gen vertrekt om 17.00 uit Amsterdam, aankomst te Twente 17.55, te Eelde 18.00. D-> lijnen naar Groningen en Twente worden beide gevlogen met tweemoto- rige Fokkers van het type F 8. De lijnen naar Twente en Groningen blijven aansluiting geven in beide rich tingen op de luchtverbinding met Zee land en Knocke. Om dit te bereiken, was het echter noodzakelijk om de dienstregeling op de Zeelandlijn eenigszins te wijzigen. Het vertrek van den middagdienst in omge keerde richting wordt vervroegd van 15 50 tot 14.45. Het aantal diensten op deze luchtlijn blijft dezelfde, ook in de weekenddiensten komt geen verande ring; als materieel worden driemotorige Fokkers van het type F 12 voor deze verbinding gebruikt. Op de lijn naar Eindhoven blijft het aantal diensten eveneens onveranderd, ook de lijn Eindhoven—Brussel blijft gehandhaafd. Teneinde de aansluiting naar en van Rotterdam te behouden, komt er een kleine verandering in de dienstregeling. Het vertrek van het ochtendvliegtuig uit Eindhoven wordt van 7.35 op 7.45 gebracht en dat van den ochtenddienst in de richting Rot terdam—Eindhoven van 9 20 op 8 50. De dienst wordt uitgevoerd met driemoto rige Fokkers F 7b eenmaal electrisch lic^ Keert, wenschfc ge*n petroleumlamp terug, RETOURVLUCHT UITGEVALLEN. Wegens zwaren moesson. De K. L. M. deelt mede: Aange^. door den uitermate zwaren moesson vertragingen optreden, die weer teng* volge hebben, dat het verblijf in in(jj, I van bemanning en vliegtuig besnoei zou moeten worden, is besloten dit ver. blijf te verlengen. Teneinde dit te b* werkstelligen zal op Zaterdag 27 jU|j a.s. in overleg met de Indische en Neder landsche posterijen geen vliegtuig uit Batavia naar Nederland vertrekken. Daarna wc-den echter de vertrekda gen op Zaterdag en Woensdag in beide richtingen normaal gehandhaafd DE RAMP VAN DE „GAAI". Deelneming van de kantonale regeering van Ticino. De kantonale regeering van Ticino heeft aan Baron van Wassenaar, den coTteul der Nederlanden hier ter stede een zeer gevoelig gesteld telegram ge! zonden, waarin de diepgevoelde deelne ming wordt uitgedrukt met het tragi sche ongeluk, het Nederlandsche vlieg tuig de „Gaai" overkomen en waarin den consul wordt verzocht deze condo léance aan de familie van de slachtof fers over te brengen. In het Vliegveld lezen wij o.m.: Brandgevaar. Bieden vliegtuigen met hoogliggend® vleugel een beteren waarborg tegen brand gevaar dan vliegtuigen met een laag ge- plaatst draagvlak? Indien men de vier brand- gevallen die de Nederlandsche handelslucht- vaart in de laatste zeven maanden hebben getroffen, beschouwt, dan zou men kunnen concludeeren, dat voor beide typen vliegtui gen, zoowel laag- als hoogdekkers, de Vans van brand bij een crash even groot is. Immers de Uiver en Maraboe waren laagdekkers, de Leeuwerik en Kwikstaart hoogdekkers. Tegenover deze vier gevallen staat echter het merkwaardige feit, dat de K.L.M. in de voor afgaande vijftien jaren van haar bestaan, toen zij uitsluitend met hoogdekkers vloog, wel meerdere ernstige crashes heeft gehad, doch geen enkele maal gepaard gaarde met brand. Bij luchtverkeersondernemmgen daar entegen, die gedurende dezelfde periode uit sluitend of overwegend laagdekkers hebben gebruikt zijn de gevallen van brand bij kraalt betrekkelijk talrijk geweest. Over het algemeen kan men zeggen, dat in vliegtuigen met hooggeplaatsten vleugel het gevaar van brand aanmerkelijk minder groot is, omdat de tanks daar veilig in den I noogen vleugel liggen opgeborgen Afgezien J natuurlijk van die bijzondere gevallen, waar bij de geheele massa met volle snelheid met den grond of een obstakel in aanraking komt I kunnen bij een kraak het onderstel en de I romp heel wat van de 6chokkracht op6oupee-1 ren, vóór eigenlijk het sterkste deel van den I hoogen vleugel waarin de tanks tusschen de I zware hoofdliggers beschut liggen, aan de I beurt komt. In vliegtuigen met lagen vleugel I daarentegen, geeft de lage plaatsing van het I ciaagvlak bij een kraak veel eerder aanle- I ding tot schade. Na een start, waarbij de I motor of een der motoren afslaat, en evenzeer t bij een noodlanding, of bij het bezwijken v* een der onderstelpooten, is het direct de vleu- - gel die den klap opvangt, doch die meeste- tegen dien klap niet bestand is. In dit vet' band heeft de laagdekker echter nog ander nadeel. In laagdekkers als de Junljtf en de Douglas, met hun eigenaardigen vP gelopbouw, die bij het eerstgenoemde «Jrl vliegtuig uit een open vakwerkconstructie v s.aalbuis en bij het Amerikaansche type een dragende huid met drie lichte plan mige metalen langsliggers bestaat, zijn benzinetanks bij een kraak veel minder schut dan bij een hoogdekker als de r°D met zijn zware kistliggers. Maar er is nog iets. In verscheidene r vallen van breuk bij laagdekkers, i* ontstaan, niet eens nog door het ren der tanks, doch door vonkvormtng 1 den van de benzinedampen in het in*v< van den lagen vleugel, en wel als gevo het breken of naar binnen schieten van onderstel. Bestrijding van hran^!«e Wat kan er nu gedaan worden om vaar van brand in vliegtuigen tote a,t mum te beperken, of liefst, om dat t geheel uit te schakelen. Hier moet "leidde komen en niet genezen; brandbif S len, hoe wenschelijk of onontbeerlij jdde dus maar bijkomstigheden, zijn n len, die wel eens dienst kunnen do I(he( begin van cabine- of motorbrand, vall volslagen waardeloos zijn in gev 0m kraak, als de benzinedampen tot ^„ge worden gebracht of de inhoud 1 „toren1 scheurde tanks met de gloeiende in de scheurde aanraking komt. De eene wil de oplossing benzinetanks, maar een betere op q dit zeer actueele probleem biedt de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10