wie
wie
ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 25 .111.
eenmaal met (jfc^T^
gebleekt Keeft gaat niet
meer met bleekpo*^
in-een-doekje bleeken.
Clextne bleekt WITTER
•n bijt rwwtgntjttfaOwy,!
voor VIJF waochen 16 et
Na de K.L.M-rampen.
iBinnenland
HET S.S. PATRIA.
Nieuwe bestemming onder Sow-
jet-vlag.
Naar wij vernemen zal het door den Rot-
terdamschen Lloyd naar Sovjet-Rusland ver
kochte mailschip Patria bij Wilton te Schie
dam geclassificeerd en naar Russische eischen
ingericht worden. Deze werkzaamheden zul
len drie weken in beslag nemen, waarna het
schip naar Leningrad zal vertrekken.
De Patria, die 9686 bruto reg. ton meet,
is in 1919 door de Koninklijke Maatschappij
De Schelde te Vlissingen gebouwd Er is ac-
comodatie voor 400 passagiers.
DE REIS VAN IR. MUSSERT NAAR
INDIE.
Antwoord van minister Colijn op
vragen van het Tweede Kamerlid
Roestam Effendi.
Op de vragen van het Tweede Kamerlid
Roestam Effendi, in verband met een reis
van den heer Mussert, algemeen leider der
N. S. B., naar Nederlandsch-Indië en betref
fende het aan den steller der vragen even
tueel toestaan van een reis naar Neder-
landsch-Indië.
heeft de minister van koloniën, den voor
zitter van de Tweede Kamer geantwoord:
Naar aanleiding van uw brief waarbij mij
een viertal door het lid der Kamer den heer
Roestam Effendi gestelde vragen zijn ge
zonden, in verband met de reis naar Neder
landsch-Indië van den leider der Nationaal-
Socialistische Beweging hier te lande, den
heer ir. A. A. Mussert, heb ik de eer Uwer
Excellentie mede te deelen, dat ik mij om
inlichtingen ter zake wend tot den Gouver
neur-Generaal.
Na aankomst daarvan zal ik op deze aan
gelegenheid terugkomen.
GEDOOD BIJ HET DUIKEN
Jongeman het slachtoffer.
Gisteravond is de 20-jarige metselaar
Looyens, toen hij in de leemputten te
Hiivarenbeek (N.Br.) bij de steenfabriek
wilde duiken, verkeerd terecht gekomen.
De man, die over pijn in den nek klaagde,
werd naar het ziekenhuis te Tilburg
vervoerd. Het bleek, dat hij den nekwer-
vci had gebroken. Hedenmorgen is de
ongelukkige overleden.
DE COCAÏNE-AFFAIRE.
Verdachten naar Maastricht
gebracht.
Drie verdachten in de cocaïne-smok-
kelaffaire, die den melkboer G te Wei
ten (gem. Heerlen) voor een bedrag van
1500 hebben opgelicht, zijn naar
Maastricht overgebracht en ter beschik
king van den officier van justitie ge
steld.
In verband met deze affaire zijn bij
do politie nog verschillende klachten
binnen gekomen van personen, die voor
min of meer belangrijke bedragen zijn
opgelicht. De politie heeft al deze ge
vallen nog in onderzoek.
BRITSCHE OUD-STRIJDERS IN ONS
LAND.
Onderhond over hun indrukken
in Duitschland.
De Engelsche delegatie van oud-strijders,
die een bezoek heeft gebracht aan Duitsch
land en daar te gast is geweest van de
Duit6che oud-frontsoldaten, is gisteren in
den namiddag uit Keulen vertrokken en via
Hoek van Holland naar Engeland terugge
keerd. Zij kwamen te omstreeks kwart over
elf aan.
Enkele oogenblikken vóór het vertrek van
de boot, dat was vastgesteld op kwart voor
twaalf, had een redacteur van het A.N.P
nog gelegenheid voor een kort onderhoud met
de vijf Britsche oud-frontsoldaten. Hij vroeg
hun naar hun indruk van de reis.
De delegatie deelde mede, dat zij een pret
tig en aangenaam verblijf heeft gehad en dat
zij de overtuiging had gekrgen, dat er in
Duitschland een waarlijk oprecht verlangen
naar vrede bestaat. De Engelschen hadden
voorts den indruk, dat de training van de
jeugd, waarover zooveel gesproken wordt,
niet geschiedde in een agressieven geest, maar
dat deze training inderdaad dienstbaar
wordt gemaakt aan de moreele en lichame
lijke opvoeding van het jonge Duitschland.
Wij vertrouwen, zoo zeiden zij, dat dit be
zoek zal bijdragen tot een nauw contact tus-
schen de oud-strijders in Duitschland en het
Britsche Legioen.
„Niettegenstaande enkele moeilijkheden,
welke zich tijdens ons verblijf in Duitschland
hebben voorgedaan, kunnen wij verklaren,
dat het bezoek in alle opzichten geslaagd is".
Ook hebben wij nog enkele regelingen kun
nen treffen om een afdeeling van het Britsche
Legioen aan den Rijn te stichten, welke te
Keulen haar zetel zal hebben.
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN.
Voor de maand Juni 1935 werden de
Inkomsten der Nederlandsche Spoorwegen
geschat op 8.013.931.89, als volgt ver
deeld:
Reizigers/ 4.465.200; Bagage 87 800;
Brief- en pakketpost 279.531.89, goederen
2.972.250, levende dieren en lijken
29.550, diversen 179.600.
De totale ontvangst van 1 Januari tot 1
Juli wordt geschat op 48.108.351.69 (in
dezelfde periode van 1934 bedroegen de in
komsten 55.211.778.52). De ontvangst per
dagkilometer wordt voor deze periode ge
schat op 74.73 (in dezelfde periode van
het jaar 1934 bedroeg de ontvangst per dag
kilometer 84.05.
PER REIS-AUTO NAAR INDIE.
Eenige crisisslachtoffers te Rotterdam heb
ben een comité gevormd dat er naar streeft,
met een aantal lotgenooten een reis naar In-
dië te ondernemen per vrachtauto, ingericht
tof gemeenschappelijk woon- en slaapver
trek. Het uiteindelijk doel is een betrekking in
Indië te krijgen.
De onmisbare chaffeur-mecanicien, alsme
de de kok maken bereids deel uit van dit co
mité.
WIELRIJDER DOOR RACE-AUTO
GEGREPEN.
Gistermiddag omstreeks half twee is op
den Provincialen weg van Alkmaar naar
Amsterdam, onder de gemeente Koog a. d.
Zaan, de 52-jarige G. J. Lensink uit Zaan
dam, toen hij den verkeersweg overstak, door
een uit Zwitserland afkomstigen race-wagen
aangereden.
De man werd over het lage voorruitje van
den auto geslingerd en kwam tegen een
naast den bestuurder zittende dame, een
Frangaise, terecht
Met een ernstige hoofdwonde en inwendi
ge kneuzingen is L. in zorgwekkenden toe
stand naar het gemeentelijk ziekenhuis te
Zaandam vervoerd. De dame kreeg even
eens een hoofdwonde en is bij een dokter bin
nengedragen. De bestuurder, de heer Jan
Galer uit Zürich, kwam met den schrik vrij.
Het is gebleken, dat hem geen schuld treft.
LANDBOUWSCHUUR AFGEBRAND.
Te Bergen op Zoom.
Gistermiddag is brand uitgebroken in de
groote landbouwschuur van den landbou
wer C. Erikx, staande op de z.g. Duinen
aan de Moerstraatsche Baan te Bergen op
Zoom.
De Bergen-op-Zoomsche brandweer kon
slechts enkele oogenblikken water geven,
daar het weinige, dat zich in den brandput
bevond spoedig was verbruikt. Men moest
dan ook met leede oogen aanzien, dat de ge-
heele landbouwschuur in vlammen opging.
De overkapping van het aangrenzende woon
huis werd eveneens aangetast. Men heeft
met veel moeite een gedeelte van den inboe
del kunnen redden. De brand is vermoede
lijk in den schoorsteen van de keuken ont
staan. Het gebouw was slechts laag verze-
Wi
MOTORRIJDER DOOR TREIN
GEGREPEN.
Slachtoffer op slag gedood.
Omstreeks negen uur gisteravond is
op den onbewaakten overweg te Ak-
krum een reiziger, die met zijn motor
vanuit de richting Heerenveen kwam
aanrijden, door een trein gegrepen en
een eind meegesleurd. De ongelukkige
was op slag dood. De reiziger is YV. H.
M. Derks uit Akkrum.
MEISJE VERDRONKEN.
Om twaalf uur gistermiddag werd aan
boord van een schip, liggende in het water
van de Oude Schans te Amsterdam, een 9-
jarig meisje vermist. Alle zoeken was tever-
geefsch, tot om half vier het lijkje in het
water drijvende werd gevonden. Vermoede
lijk is het kind ongemerkt bij het spelen te
water geraakt.
HIJ KWAM DE RADIO WEER
NAZIEN!
En de bewoonster was
„weggeroepen"
Een actrice, wonende in de Apollobuurt te
Amsterdam, beleefde Dinsdag een onaange
naam avontuur.
Telefonisch werd haar gevraagd, of zij
even op het kantoor van een der schouw
burgen wilde komen Gaarna gaf zij aan die
uitnoodiging gevolg maar zij vond den
schouwburg gesloten en vernam van den
portier, dat ook niemand naar haar ge
vraagd had.
Toen zij teleurgesteld weer thuis
kwam, vernam zij, dat er iemand geweest
was om het radio-toestel na te zien en nog
wel iemand, die heel aardig met de dienst
bode over allerlei familie-relaties van de
actrice gesproken had. En nu de grootste ver
rassing van den dag: in de kamer, waar het
radio-toestel had gestaan, stond het niet
meer. Het was mèt den man. die ernaar kwam
kijken, verdwenen terwijl de actrice uit
haar woning was gelokt
BRAND XE VEENDAM.
Te Zuidwedding, gemeente Veendam, is
gisteravond brand uitgebroken in twee
woningen bewoond door de gezinnen van H.
Dijkstra en F. Giuben, eigenaar de heer J.
van Dijk, aldaar. De gemeentelijke biand-
weer bluschte den brand. Van de huizen
bleef niets behouden en van het meubilair
werd weinig gered. De oorzaak is niet be
kend. Verzekering dekt de schade.
JAMMERLIJK VERDRONKEN.
Gistermiddag omstreeks half vier is
de 34-jarige fabrieksarbeider R. W. v. d.
Linden, wonende te Dordrecht, toen hij
zich ter hoogte van De Staart in de ri
vier de Merwede begaf, door den stroom
meegesleurd. De man kon niet zwemmen
en verdronk jammerlijk.
De ongelukkige was gehuwd en laat
een vrouw met twee kinderen achter.
DE BOSCHBRAND TE LOTTUM.
Na enkele uren gebluscht, 4 H.A.
dennen verbrand.
Dank zij het krachtdadig ingrijpen van
de bewoners van de streek kon de bosch-
brand na enkele uren worden bedwon
gen. Een drietal woningen, welke gevaar
liepen door het vuur te worden aange
tast, konden behouden worden. In het
geheel zijn ongeveer vier H A. dennen
in vlammen opgegaan. Een partij
dwarsliggers, welke op het stationsem
placement was opgeslagen, is door de
hitte, welke de brand veroorzaakte,
aan het branden gegaan. Door middel
van zand slaagde men er ook hier in het
vuur te dooven.
Aan het blusschingsswerk werd door
een honderdtal personen deelgenomen,
onder toezicht van gemeente- en Rijks
politie.
PAARD OP HOL.
Landbouwerszoon gedood
Te Klein-Doenrade, gemeente Oirsbek,
begaf zich gister de 18-jarige landbou
werszoon W. Vleugels met paard en kar
van het land naar huis. Nabij de boer
derij sloeg het paard op hol. V. sprong
van de kar af om het paard bij den kop
te grijpen. Bij deze handeling kreeg de
jongeman de boom van den wagen zoo
ongelukkig tegen het lichaam, dat hij
vrijwel op slag werd gedood. De borst
kas van het slachtoffer was ingedrukt.
Het paard is nog een eind doorgeloo-
pen en bij een heg blijven staan, na een
betonnen paal te hebben omvergereden.
Een vriend van V., die op den bok was
blijven zitten, bekwam geen letsel.
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN.
Gistermiddag omstreeks half vijf is
een ongeveer achttienjarige jongeman,
vermoedelijk uit de Vrolikstraat te Am
sterdam, doch wiens naam nog niet be
kend is, bij het zwemmen verdronken.
Het lichaam van den jongen kon spoedig
worden opgehaald. Men heeft nog kunst
matige ademhaling toegepast, doch te
vergeefs.
KANOVAARDER VERDRONKEN.
Gistermorgen waren twee jongens van
14 jaar, wonende aan den Verlengde
Hoog Favensche weg, in het Merwede-
kanaal ter hoogte van de Liesboschbrug
te Utrecht samen in een tweepersoons
kano aan het varen. Toen er een motor
boot voorbij kwam, met een roeibootje
er achter, hielden de jongens zich aan
de roeiboot vast. Het gevolg was, dat de
kano scheef kwam te liggen, volliep en
omsloeg. Een der beide jongens kon
zwemmen, de andere niet. De laatste
heeft zich nog aan den ander vastge
klemd, zoodat er gevaar bestond, dat
beiden zouden verdrinken. De zwem
mer wist echter los te komen en kon
zien redden. De andere knaap is ver
dronken. De politie heeft geruimen tijd
gedreigd, doch zonder resultaat.
BIJEN-INVASIE TE STEENWIJK.
Vrachtauto met korven omge
slagen.
Een vrachtauto, hoog beladen met
korven met bijen, welke werden over
gebracht van den Wieringermeerpolder
naar Steenwijk, sloeg gisteren bij het
passeeren van een melkwagen op den
Meppelerweg te Steenwijk onderstboven.
Een groot gedeelte der 125 korven rolde
over den weg, waarna zich hieruit on-
middellijak een wolk van bijen los
maakte.
Van alle kanten kwamen kijklustigen
aanloopen, die evenwel hun nieuwsgie
righeid duur betaalden en zich in wilde
vlucht terug moesten trekken. Overal
staken de nijdige bijen; waren ze van het
gezicht geslagen, dan daagden ze onmid
dellijk weer op in den nek of in de
ooren. Een dame met een bosch gepluk
te dahlia's trachtte argeloos te passee
ren, doch een groote zwerm zette zich op
de bloemen en tegelijkertijd in haar
haar. Luid gillend nam zij de vlucht.
Alleen de stengels van de bloemen had
zij nog over
Inmiddels was het verkeer op dezen
drukken weg totaal gestremd, zoodat
een aantal politieagenten noodig was
om het om te leiden.
Een aantal imkers met de kap op het
hoofd zijn den geheelen dag bezig ge
weest de bijen op te ruimen. Hun han
den en armen zijn dik opgezwollen van
de steken, wat anders, naar zij verkla
ren, nooit voorkomt. Tegen den avond
gingen de bijen in groote zwermen aan
de takken der eikenboomen langs den
weg hangen. Daar de imkers meenen,
dat eenige koninginnen zijn gedood,
zu'len voorloopig veel bijen in deze
buurt blijven. (Tel.)
MUGGENPLAAG OP DEN
AFSLUITDIJK.
Hinderlijk voor auto's.
Op den afsluitdijk tusschen Noord-
Holland en Friesland heerscht op het
□ogenblik een ongekende muggenplaag
In dichte zwermen vliegen de groote
groene muggen hier rond en veroorza
ken een ondragelijken last. Ook bij Korn-
worderzand wemelt het van deze beesten.
De schepen, die daar in de sluis moe
ten schutten, zijn in een oogenblik groen
getint door de groote massa's, die op
het schip neerstrijken.
Verschillende booten, die gistermorgen
in de Oranjesluizen aankwamen, zaten
er nog dik onder. Op de stoomboot
„Koophandel" heeft de bemanning het
dek, waarop de muggen 3 4 4 c.M. dik
lagen, met emmers water schoen ge
spoeld. De stuurstoel van den kapitein
was bezaaid met de beesten. Telkens
moot men het gezicht afvegen en de
kleoren afslaan.
Ook de automobilisten, die over den
afsluitdijk rijden, ondervinden veel hin
der van de muggen. Meermalen moeten
zij stoppen om de voorruit schoon te
maken. Men vermoedt, dat de muggen
uit de steenen glooiing van den dijk
komen.
OVERTREDING RIJWIEL
BELASTINGWET.
Boeten verminderd; kunnen direct
voldaan worden.
De minister van financiën heeft aan de
onder ziin departement ressorteerende ambte
naren, uie belast zijn met opsporing van
overtredingen van de Rijwielbelastingwet, de
bevoegdheid verleend dadelijk na het con-
stateeren van het feit, dat zonder belasting-
merk of met een niet op de juiste wijze be
vestigd belastingmerk is gereden, den over
treder in de gelegenheid te stellen de ver
beurde boete in hun handen te voldoen
Deze regeling treedt in werking met ingang
van 8 Augustus, op welken datum tevens de
contróle op de naleving der Rijwielbelasting
wet voor net op den eersten dier maand be
gonnen belastingjaar aanvangt.
Het bedrag van de boete
Omtrent het bedrag van de boete die door
de ambtenaren kan worden gevorderd en de
wijze, waarop van voormelde bevoegdheid
zal worden gebruik gemaakt, wordt het vol
gende onder de aandacht gebracht.
Bij de wet van 9 Mei, no. 82 (Staatsblad
no. 241), is tegen de hiervoor genoemde
overtredingen een door de belastingadmi
nistratie op te leggen boete van 5 bedreigd.
Genoemde wet heeft tevens den minister van
financiën gemachtigd de boete ad 5 te
(doen) verminderen. In verband hiermede
heeft de genoemde minister aan de ambte
naren opgedragen in de volgende gevallen
de daarbij vermelde boeten te vorderen.
A. Indien de overtreder geen rijwielbelas-
tingmerk bij zich heeft, wordt de boete ver
minderd tot 1,50. Indien de leeftijd van den
overtreder beneden 18 jaar is wordt de boete
verminderd tot f 0,50.
B. Indien de overtreder het belastingmerk
wel bij zich heeft, maar dit niet op de juiste
wijze heeft bevestigd, wordt de boete ver
minderd tot f 0.50.
De ambtenaren, die de overtreding consta-
teeren, zijn niet gerechtigd andere dan de
vermelde boeten op te leggen. Indien ver
zwarende omstandigheden aanwezig zijn,
met name wanneer het den ambtenaar bekend
is, dat de overtreder in het belastingjaar
reeds een zelfde overtreding heeft begaan,
behooren zij den overtreder niet in de gele
genheid te stellen in hun handen de boete te
voldoen. In dat geval is den ambtenaar opge
dragen den overtreder naar den ontvanger
der accijnzen te verwijzen.
Een kwitantie, af te geven door
den opsporingsambtenaar.
Bij voldoening van de boete in handen
van de ambtenaren die het feit constateeren,
geven dezen den overtreder een kwitantie af.
De afmetingen van deze kwitantiën zijn 11
c.M. bij 11 Y> cM.; zij dragen om. een
blauwen onderdruk (vignet) met een witten
band, waarop in blauwe letters de woorden
Koninkrijk der Nederlanden zijn gesteld
Het publiek word' in zijn eigen belang
ernstig aangeraden er zorg voor te dragen,
dat inderdaad een zoodanige kwitantie wordt
uitgereikt. Niet alleen is hierin een waar
borg gelegen, dat zich niet een onbevoegd
persoon als opsporingsambtenaar voordoet,
maar bovendien heeft de minister van finan
ciën den onder zijn departement ressorteeren-
den ambtenaren opgedragen en de politie
ambtenaren uitgenoodigd tegen een persoon,
die bij aanhouding een dergelijke te zijnen
name staande kwitantie vertoont, binnen
twee etmalen na hare dagteekening niet an
dermaal bekeuring in te stellen.
Door de vorenstaande regeling wordt be
oogd, mede in het belang van net publiek,
bij de afdoening van de bekeuringen ter zake
van de vermelde overtredingen van de Rij
wielbelastingwet zooveel mogelijk vereen
voudiging te verkrijgen. Niemand is echter
verplicht de boete op deze wijze te vol
doen. Men bedenke echter, dat bij niet vol
doening van de boete de ambtenaren de be
voegdheid hebben het rijwiel in beslag te
nemen.
Aangezien de mogelijkheid bestaat, dat in
de groote steden (gemeenten met meer dan
100.000 inwoners) de betaling van boete in
handen van de ambtenaren moeilijkheden op
levert, zijn de inspecteurs der invoerrechten
en accijnzen bevoegd deze regeling in de ge
noemde gemeenten niet toepasselijk te ver
klaren.
£uchtaaact
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Rietvink is van Amsterdam in Athene
aangekomen; de Oeverzwaluw (thuisreis) is
van Bagdad in Athene geland.
De Perkoetoet is te Rangoon geland
GEWIJZIGDE DIENSTEGELING
BINNENLANDSCH LUCHTVERKEER
De K. L. M. deelt mede:
Met ingang van Maandag den 29sten
Juli wordt, zooals aangekondigd, op de
binnenlandsche luchtlijnen een gewij
zigde dienstregeling van kracht.
Op de lijnen Groningen—Amsterdam
en Twente-Amsterdam zal de dubbel-
daagsche dienst vervangen worden door
ee> dienst éénmaal per dag in beide
richtingen. Uit Twente en Groningen
vertrekken de vliegtuigen des ochtends,
in de omgekeerde richting vertrekken
de vliegtuigen in den namiddag uit
Amsterdam.
Te Eelde vindt de start om 8.15 uur
plaats (Zaterdags 13.30), te Twente om
8.20 (aterdags 13.35). Zoowel het vlieg
tuig naar Twente als dat naar Gronin
gen vertrekt om 17.00 uit Amsterdam,
aankomst te Twente 17.55, te Eelde 18.00.
D-> lijnen naar Groningen en Twente
worden beide gevlogen met tweemoto-
rige Fokkers van het type F 8.
De lijnen naar Twente en Groningen
blijven aansluiting geven in beide rich
tingen op de luchtverbinding met Zee
land en Knocke.
Om dit te bereiken, was het echter
noodzakelijk om de dienstregeling op de
Zeelandlijn eenigszins te wijzigen. Het
vertrek van den middagdienst in omge
keerde richting wordt vervroegd van
15 50 tot 14.45. Het aantal diensten op
deze luchtlijn blijft dezelfde, ook in de
weekenddiensten komt geen verande
ring; als materieel worden driemotorige
Fokkers van het type F 12 voor deze
verbinding gebruikt.
Op de lijn naar Eindhoven blijft het
aantal diensten eveneens onveranderd,
ook de lijn Eindhoven—Brussel blijft
gehandhaafd. Teneinde de aansluiting
naar en van Rotterdam te behouden,
komt er een kleine verandering in de
dienstregeling. Het vertrek van het
ochtendvliegtuig uit Eindhoven wordt
van 7.35 op 7.45 gebracht en dat van
den ochtenddienst in de richting Rot
terdam—Eindhoven van 9 20 op 8 50. De
dienst wordt uitgevoerd met driemoto
rige Fokkers F 7b
eenmaal electrisch lic^
Keert, wenschfc ge*n
petroleumlamp terug,
RETOURVLUCHT UITGEVALLEN.
Wegens zwaren moesson.
De K. L. M. deelt mede: Aange^.
door den uitermate zwaren moesson
vertragingen optreden, die weer teng*
volge hebben, dat het verblijf in in(jj, I
van bemanning en vliegtuig besnoei
zou moeten worden, is besloten dit ver.
blijf te verlengen. Teneinde dit te b*
werkstelligen zal op Zaterdag 27 jU|j
a.s. in overleg met de Indische en Neder
landsche posterijen geen vliegtuig uit
Batavia naar Nederland vertrekken.
Daarna wc-den echter de vertrekda
gen op Zaterdag en Woensdag in beide
richtingen normaal gehandhaafd
DE RAMP VAN DE „GAAI".
Deelneming van de kantonale
regeering van Ticino.
De kantonale regeering van Ticino
heeft aan Baron van Wassenaar, den
coTteul der Nederlanden hier ter stede
een zeer gevoelig gesteld telegram ge!
zonden, waarin de diepgevoelde deelne
ming wordt uitgedrukt met het tragi
sche ongeluk, het Nederlandsche vlieg
tuig de „Gaai" overkomen en waarin
den consul wordt verzocht deze condo
léance aan de familie van de slachtof
fers over te brengen.
In het Vliegveld lezen wij o.m.:
Brandgevaar.
Bieden vliegtuigen met hoogliggend®
vleugel een beteren waarborg tegen brand
gevaar dan vliegtuigen met een laag ge-
plaatst draagvlak? Indien men de vier brand-
gevallen die de Nederlandsche handelslucht-
vaart in de laatste zeven maanden hebben
getroffen, beschouwt, dan zou men kunnen
concludeeren, dat voor beide typen vliegtui
gen, zoowel laag- als hoogdekkers, de Vans
van brand bij een crash even groot is. Immers
de Uiver en Maraboe waren laagdekkers, de
Leeuwerik en Kwikstaart hoogdekkers.
Tegenover deze vier gevallen staat echter het
merkwaardige feit, dat de K.L.M. in de voor
afgaande vijftien jaren van haar bestaan,
toen zij uitsluitend met hoogdekkers vloog,
wel meerdere ernstige crashes heeft gehad,
doch geen enkele maal gepaard gaarde met
brand. Bij luchtverkeersondernemmgen daar
entegen, die gedurende dezelfde periode uit
sluitend of overwegend laagdekkers hebben
gebruikt zijn de gevallen van brand bij kraalt
betrekkelijk talrijk geweest.
Over het algemeen kan men zeggen, dat
in vliegtuigen met hooggeplaatsten vleugel
het gevaar van brand aanmerkelijk minder
groot is, omdat de tanks daar veilig in den I
noogen vleugel liggen opgeborgen Afgezien J
natuurlijk van die bijzondere gevallen, waar
bij de geheele massa met volle snelheid met
den grond of een obstakel in aanraking komt I
kunnen bij een kraak het onderstel en de I
romp heel wat van de 6chokkracht op6oupee-1
ren, vóór eigenlijk het sterkste deel van den I
hoogen vleugel waarin de tanks tusschen de I
zware hoofdliggers beschut liggen, aan de I
beurt komt. In vliegtuigen met lagen vleugel I
daarentegen, geeft de lage plaatsing van het I
ciaagvlak bij een kraak veel eerder aanle- I
ding tot schade. Na een start, waarbij de I
motor of een der motoren afslaat, en evenzeer t
bij een noodlanding, of bij het bezwijken v*
een der onderstelpooten, is het direct de vleu- -
gel die den klap opvangt, doch die meeste-
tegen dien klap niet bestand is. In dit vet'
band heeft de laagdekker echter nog
ander nadeel. In laagdekkers als de Junljtf
en de Douglas, met hun eigenaardigen vP
gelopbouw, die bij het eerstgenoemde «Jrl
vliegtuig uit een open vakwerkconstructie v
s.aalbuis en bij het Amerikaansche type
een dragende huid met drie lichte plan
mige metalen langsliggers bestaat, zijn
benzinetanks bij een kraak veel minder
schut dan bij een hoogdekker als de r°D
met zijn zware kistliggers.
Maar er is nog iets. In verscheidene r
vallen van breuk bij laagdekkers, i*
ontstaan, niet eens nog door het
ren der tanks, doch door vonkvormtng 1
den van de benzinedampen in het in*v<
van den lagen vleugel, en wel als gevo
het breken of naar binnen schieten van
onderstel.
Bestrijding van hran^!«e
Wat kan er nu gedaan worden om
vaar van brand in vliegtuigen tote a,t
mum te beperken, of liefst, om dat t
geheel uit te schakelen. Hier moet "leidde
komen en niet genezen; brandbif S
len, hoe wenschelijk of onontbeerlij jdde
dus maar bijkomstigheden, zijn n
len, die wel eens dienst kunnen do I(he(
begin van cabine- of motorbrand, vall
volslagen waardeloos zijn in gev 0m
kraak, als de benzinedampen tot ^„ge
worden gebracht of de inhoud 1 „toren1
scheurde tanks met de gloeiende
in
de
scheurde
aanraking komt.
De eene wil de oplossing
benzinetanks, maar een betere op q
dit zeer actueele probleem biedt de