dérsi
dan in de Zon
DE LAATSTE LES VAN LANOELOT
Uit de eerste dagen van de vliegsport
in Nederland.
instortinosonoeluk in
mijn.
botsino tusschen twee
bombardementsvlieotuioen.
Vijf dooden.
overval op san bueno (luzon).
collins verongelukt.
lynchjustitie te louisburgh
(noord-carolina).
de den man naar *en an"
Duitschland ontkent.
VOORLOOPIG GEEN NIEUWE LEDEN
DER N. s. D. A. P.
Luchtvaart
Clement van Maasdijk te Heerenveen
herdacht. De eerste Nederlandsche
vlieger boven Nederland.
In doozen van 20ct.af.
JUcfitsiaken
JEUmentand
de zuiverino van oss.
EEN ZELDZAAMHEID.
In de kolenmijn Hillebrand, bij Chorzow
/cilezié) zijn vier arbeiders bedolven. De
bergingswerkzaamheden zijn in vollen gang.
Bii Wilborg In Finland zijn twee bom
bardententavliegtuigen op een hoogte van
100 M. met elkaar in botsing gekomen Een
officier en 4 onder-officieren werden daarbij
«dood Een officier en een onderofficier
konden zich door gebruik te maken van hun
valscherm in veiligheid brengen.
In de provincie Tayabas (Philippljnen)
hebben bandieten een overval gepleegd
op het, in de bergen gelegen plaaUje San
B en o.
Twee personen werden gedood, terwijl
«iif gewond werden.
Deze overval is een wraakneming we-
irens het verstrekken van mededeelin-
jon aan de autoriteiten in verband met
moord op twee dorps-polltie-agenten.
De houder van het Engclsche record
zweefvliegen op langen afstand, Collins,
i Dinsdag tijdens een demonstratie te
Ramsey doodelijk verongelukt.
Even na het losmaken van de startlijn
brak een vleugel van het zweeftoestel,
dat daarop met groote kracht tegen den
grond sloeg.
Een groote menigte te Louisburgh ont
rukte een gearresteerden neger aan de
handen der politie en bracht hem in een
auto weg met het doel hem te lynchen.
Staatspolitie en militairen werden ge-
r- quireerd om dit voornemen te ver
ijdelen
De neger had in een aanval van waan
zin een boer met een steen gedood en
een tweeden boer met een grooten bijl
dere°neffP.Daarna WaS d* door an
oere negers overmeesterd.
besrhJrm W'lde overbrengen en hem te
t d<wotded«r bevol-
m^fster menigte zich van hem
Zijn door kogels doorboord lijk werd
0P?ehangen aan een eik, gevonden.
DUITSCH GEVECHTSVLIEGTUIG
NAAk ABESSINIE?
,^t^'(ar1ea' wordt gem.ld dat een groot
Du sch bombardementsvliegtuig, dat van
Duitschland op weg was naar Abessinië,
waar het zou worden afgeleverd aan den Ne
gus, op Roemeensch ^ebied door een eskader
Roemeensche jachtvliegtuigen tot dalen zou
zijn gedwongen. He* mestel zou later weer
zijn vrijgegeven na tusschenkomst van de
Duitsche legatie te Boekarest.
Het vliegtuig zo i 50 dommen kunnen ver-
voc,r®} «n zijn toegenis'. met een motor van
700 P.K- en twee «geschutstorens
Hst D.N.B deelt mede, dat het bij infor
matie op het rijksministerie voor luchtvaart
heeft vernomen, dat Duitschland machines
van dit type niet bezit. Er is ook geen toestel
naar Abessinië onderweg, zooals trouwens
in het geheel geen leve-ingen van oorlogs
materiaal aan Abessinië plaats vinden of
hebben pjlaats gronden. Het Duitsche bu
reau spreekt als zijn neen'ng uit, dat het
hier overduidelijk een onhandige poging be
treft tot politieke mannen vergiftiging.
Do Voelkischo Beobachter publiceert
de volgende bekendmaking van den
rijkspenningmeester dor N. S. D. A. P.,
8enwarz: Er is aanleiding te refereeren
aan mijn beschikkingen in zake het
„versperren" der toelating tot de NSDAP
en er op te wijzen, dat de „versperring"
overeenkomstig mijn beschikking van
ln April 1933 en de hierop gegeven aan-
vu'.ende beschikkingen van 29 Juni 1933,
28 September 1933, 13 Maart 1934, 2 Oc-
tober 1934 en 14 Mei 1935 nog bestaat.
Versoeken om toelating of wedertoe-
la'ing als lid der NSDAP zijn derhalve
duel loos.
Gistermiddag heeft men ie Heerenveen op
plechtige wijze bet feit herdacht, dat aldaar
van 30 Juli tot 4 Augustus 1910 door den
jongen Clement van Maasdijk als eerste
ederlandsche vlieger voor het eerst boven
Nederlandschen bodem werd gevlogen.
De herdenking bestond uitsluitend in het
houden van verschillende toespraken bij het
monument voor Van Maasdijk, dat na diens
doodelijken val in Arnhem werd opgericht,
nJ>ij de Thiafbaan te Heerenveen, welke des
tijds als vliegterrein dienst deed.
Aanvankelijk was het de bedoeling de her
denking uit te breiden met het houden van
een luchtvaarttentoonstelling en tevens met
vliegdemonstraties. Wegens de rampen, die
den laatsten tijd de K.L.M hebben getroffen,
heeft men daarvan afgezien.
De heer M. van Meel, vriend van wijlen
van Maasdijk, die het voornemen had met
een sportvliegtuig naar Heerenveen te komen
en (jloemen boven het monument te strooien,
kon daaraan wegens den harden wind geen
gevolg geven.
Behalve het bestuur van de V.V.V., die deze
herdenking had georganiseerd, was aanwezig
net eere-comité, gevormd door den burge
meester van Heerenveen en de nog in leven
zijnde leden van het vliegcomité van 1910,
verder behoorden tot de aanwezigen, jhr. I
vaa deo Bercb van Heemstede, onder
voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche
yereeniging voor Luchtvaart en commissaris
an de K.L.M., J. E van Maasdijk uit Voor
burg, broeder van wijlen Clement van Maas-
dijk, de kapiteins Steub en Voortbuizen van
net vliegkamp Soesterberg, luitenant Fcrwer-
ca, commandant van het vliegveld de Kooi,
ais vertegenwoordiger van den commandar.t
Marine te Willemsoord, burgemeester en
wethouders van Heerenveen, bet bestuur van
ue Koninklijke IJsvereeniging de Thiaf en
van de Eerste Friesche Luchtvaart Vereeni
gmg.
De eerste spreker was de heer H A. Wol-
armg, voorzitter van de Vereeniging voor
vreemdelingen Verkeer. Deze herinnerde aan
L ng over het geheele
"i het buitenland ervoor getoond. Als hulde
de nagedachtenis van Clement van
Waasdijk, legde hij een krans aan de voet van
aei monument.
Nadat de tonen van het Friesche volkslied
hadden geklonken, voerde jhr. van den Berch
van Heemstede, namens de Kon. Ned. Ver.
v°or Luchtvaart en de K.L.M. het woord
5Pr. wees daarbij op de groote ontwikkeling,
welke de luchtvaart in de afgeloopen 25 jaar
heeft doorgemaakt. In 1910 was ons land bij
het buitenland ten achter geraakt. Dank zij
9e pioniers, zooals Van Maasdijk, is de be
oefening der luchtvaart met reuze schreden
vporuitgegaan en heeft ons land op'dit ge-
h'ed een eerste plaats bereikt. Het is plicht
om ons op die piaats te handhaven en onze
luchtvaart heeft recht op den steun en hel
volle vertrouwen van heel ons volk. Ook deze
spreker legde een krans aan de voet vaii het
monument.
Verder werd het woord gevoerd, namens
hei eere-comité door den heer W. van Ries-
sen, te Heerenveen, destijds secretaris van
het vliegcomité, die een krans legde namens
«en heer W. van Meel, zooals gezegd, mei
z'jn sportvliegtuig niet kon verschijnen; na
mens de Kon. IJsvereeniging Thialf door
den heer H. Overdiep en namens de Eerste
liging door den
sprekers legden
Friesche Luchtvaart Vereeniging door den
heer J. G Visser. Ook deze sprek<
vereeniging en bi]
het monument. De burgemeester van Ti
een krans namens hunne
r leerer.-
veen, de heer J. J. O 'S Falkena sprak de
uit
hc. luchtverkeer.
beste wenschen uit voor de ontwikkeling van
Tenslotte heeft de heer J. E. van Maasdijk
namens de familie woorden van dank gespro
ken voor de hulde aan wijlen zijn broer ge
bracht.
De plechtigheid, welke door een zeer talrijk
Eubliet werd b
et Wilhelmua.
ubliclt werd bijgewoond, werd besloten met
Herinneringen.
Men schrijft aan de N R.Crt.:
Op 27 Auguatua 1910 ateeg Clement van
Maasdijk met zijn Sommer tweedekker te-
Arnhem op, en viel tot onbeschrijfelijke ont
zetting der talrijke toeschouwers die voor
deze oemonstratie waren samengestroomd
van een hoogte van vjjftig meter te pletter.
Nederland boekte zijn eerste slachtoffer
van de vliegsport, want het vliegen verkeer
de nog geheel in het stadium van de sport.
Zijn eerste vlucht ten aanschouwe van een op
d- velden van de IJsclub Thialf te Heeren
veen samengestroomd publiek had hij met
succes gedaan op 30 Juli. esn vlucht van vier
minuten, die de toeschouwers in extase
bracht. Te Arnhem schijnt hij een bocht te
scherp te hebben genomen, wat hem in de nog
steeds beruchte vrille, den spirasipooigang
bracht, met het gevolg dat dit jonge, dappere
leven werd afgesneden.
Op 18 Juli 1911 werd op de begraafplaa's
Moskowa te Arnhem de door August Falise
gemaakte buste onthuld, ter blijvende nage
dachtenis aan dezen held Want helden wa
ren het, die eerste vliegers, die de lucht gin
gen verkennen op hun nu zoo zonderling
lijkende machines, waarvoor Wilbur Whriglr
den grondslag had gelegd, die op elke vlucht
onverwachte en nog onbekende eigenaardig
heden van toestel en terrein leerden kennen
en zich voortdurend bedreigd veelden bij dit
experiroenteeren, waaruit het vliegwezen zot-
groeien van sport tot bedrijf.
Terwijl ik zat te schrijven, hoor ik de wind
vlagen botsen tegen de schroef van het vliejj:
tuig dat boven mijn huis door de lucht snel:
met een vaart van een twee honderd kilometer
per uur. Het motorgeronk gaat op en neer
met den wind, en onwillekeurig denk ik terug
aan de eerste week van September 1910. toen
wij een geheelen middag op een weiland bij
Utrecht heen en weer drentelden in afwach
ting van een vlucht van den Antwerpenschen
duivel Olieslagers, die echter niet opsteeg,
omdat nog een nauw merkbaar zuchtje van
wind over het veld luwde. Den volgender.
dag was het bladstil en zagen wij het wonder
gebeuren; de menscbvogel verdween in de
lucht om na enkele minuten weer neer te
strijken. Proefballonnetjes hadden eerst de
volkomen rust in de atmosfeer vastgesteld
Als men nu de machines hoog in de lucht
tegen den wind hoort optornen, moet men niet
denken dat de vliegers van 1910 minder
moed hadden, volstrekt niet, zij hadden min
der ondervinding, en de ondervinding die zij
hadden opgedaan was niet altijd aanmoedi-
(;end. Van Maasdijk had op 27 Augustus het
even gelaten, de Peruaan Chavez sneuvelde
rank en licht van bouw, de motoren beperkt
in hun vermogen, zoodat het toastol op ge-,
ring gewicht was gebouwd. De vlieger zat
vrijwel onbeschut op een open bankje tus
schen de twee draagvlakken. Alles verkeerde
nog in het stadium van experimenteeren; men
moest wijs worden door schade, maar niet
door schande. De moedige slachtoffers waren
de aanwijzingen voor de verbeteringen die
moesten worden aangebracht; het waren de
martelaren der wetenschap, die hun leven
niet tevergeefs opofferden.
Toen Olieslagers op den tweeden dag te
Utrecht over het veld reed en het toestel zich
van den bodem verhief, was er onder die be
dekte lucht een zekere beklemming, die niet
afliet voordat hij weer veilig was geland
Toen kwam pas het enthousiasme los
Op 11 September zou Olieslagers te Am-
steraam vliegen. De eigenaar van het week
blad De Prins had het initiatief genomen en
Amsterdam behoed voor de dreigende smet,
de laatste stad des lands te zijn die zou zien
vliegen. Maar het toestel wilde niet van den
bodem los komende benzine was te zwaar.
Zoo was alles in die dagen nog experiment,
De fractioneele destillatie die zou leiden tot
de bruikbare soorten benzine voor auto's en
vliegtuigmotoren was nog niet voor de prak-
ijk zoodanig geordend, dat dergelijke mis
lukkingen uitgesloten konden worden geacht.
Kocht men, althans hier te lande, benzine,
dan had men niet de absolute zekerheid dat
het soortelijk gewicht ze geschikt maakte voor
vliegtuigmotoren.
Maandag 12 September ging Olieslagers
de lucht in en Amsterdam had zien vliegen,
7 minuten lang.
Op 20 Augustus 1909 was het Gaudart op
Roczenburg ook mislukt, toen had Den Haag
op 13 Augustus de primeur gehad en Lelèbre,
den leerling van wilbur Wright, 24 minuten
zien vliegen. Deze vestigde daarmede het
eerste record boven Nederland.
Op 5 Juni van dat jaar was de wereld in
beroering gebracht door de vlucht van Huber
Latham boven Chalons met een record van
1 uur 7 minuten 37 seconden, maar de eer
het eerst het Kanaal ever te vliegen moest hij
afstaan aan Blériot, die daar op 30 Juli den
prijs van 1000 Pond Sterling van ae Daily
Mail mee haalde. Lathman was op 18 kilo
meter vas Calais in zee gevallen, maar hij
kwam er goed af, en president Fallières kon
hem in September geluk wenschen met- zijn
vlucht in een Farman eendekker, waarmee hij
180 kilometer vloog in 3 uur 4 minuten en
58 3/5 seconden. Een vijfde seconde was toen
nog belangrijk en 60 kilometer een heele snel-
heid.
Van de eerste Nederlandsche majhine, ge
bouwd door de gebroeders Hamers en P de
Roos, met een 20 pk. motor, is de geschiede
nis onbekend.
Hilgers vloog één dag vóór van Maasdijk
te Ede op een Blériot en was aldus de qerstc
N'ederlandsche vlieger, die boven Nederland
vloog. Frits Koolhoven was zich toen in
Frankrijk aan het oefenen op een ééndekker
Libellule Harriot. Hij sukkelt met een slechte
schroef aan een goeden motor, maar kon toch
op 26 September bericht zenden, dat hij op
28 September zijn brevet dacht te halen.
Dan verschijnt Henry Wijnmalen op het
tooneel, een der nog weinige Nederlanders
onder de 300 vliegers, die de wereld dan telt,
Maar al is het getal klein, de kwaliteit is
superieur en Wijnmalen houdt de eer van
Nederland hoog, als hij den prijs van
100.000 francs van de Matin wint, door op
116 October met een passagier te 7 u. 37
Parijs op te stijgen, om 1 u. 16 te Brussel te
landen en om 2 u. 25 weer terug te vliegen,
juist toen Legagneux arriveerde, die eenter
bij Domodossola na de Alpen te zijn overge
vlogen, in September. De vliegtuigen waren
op de retourvlucht bleef steken. Men begrijp
wat een evenement het was, dezen koenen all
round sportsman eenige dagen later te Soes
terberg te zien aankomen en met een stilge
zetten motor veilig te zien dalen Oogenblik-
ken die men niet spoedig vergeet. Het vlieg,
kamp te Soesterberg was toen tot stand ge
komen door de energie van Verwey, den be
kenden pionier op automobielgebied, stichter
van de firma Verwey en Lugard, te 's-Gra-
venhage.
Op 30 October vloog de Hagenaar Kuiler
op de Molenheide op zijn Antoinetta, bij veel
wind en op 18 Januari 1911 werd zijn ma
chine netjes verpakt ingeladen naar Indië,
waar hij op 23 Maart met overste Kappen te
Soerabaja vloog en later boven andere
plaatsen op Java.
Wanneer dan in 1912 Fokker ten tooneeie
verschijnt, kan men de eerste geschiedenis
van het Nederlandsche vliegwezen als afge
sloten beschouwen.
De groote oorlog heeft aan het vliegtuig
als wapen een enormen stoot gegeven en
daarna is Nederland geleidelijk op den eer
sten rang gekomen door de eerste vlucht naar
Indië door Thomassen a Theus6ink van der
Hoep, de stichting van de groote vliegvelden,
de fabrieken van Fokker en Koolhoven en de
K L. M
Maar het blijve thans bü de herinneringen
van iemand, die nog altijd met genoegen en
eerbied gedenkt, wat hij in de jaren omstreeks
1910 heeft gezien van den durf en de volhai
ding der pioniers van het Nederlandsche
vliegbedrijf, toen het nog vliegsport was.
DE MUITERIJ OP DE „ZEVEN
PROVINCIËN".
Nasleep voor den zeekrijgsraad
te Den Helder.
De marine-officier, die als oudste
in dienstjaren het bevel had aan
boord van de „Zeven Provinciën",
toen deze oorlogsbodem, in handen
zijnde van de muiiers, door den In-
dischen Oceaan koers zette naar
Soerabaja, de luitenant ter zee
tweede klasse H. L. van Boven,
heeft zich gister te verantwoorden
gehad voor den zeekrijgsraad te
Den Helder.
Hem werd ten laste gelegd dat hij, die
nend op het oorlogsvaartuig de Zeven Pro
vinciën, in den avond tan Zaterdag 4 Fe
bruari 1933, toen dit schip ter reede van
Oleh-leh, eiland Sumatra, op een afstand van
ongeveer 1200 meter uit den wal voor anker
lag, met geen ander schip in de nabijheid
dan een onbewapend vaartuig der Gouver
nementsmarine, alzoo zich bevond op een
plaats, waar, mede in verband met het feit
dat noch te Oleh-leh, noch elders in de om
geving doelmatige bestrijdingsmiddelen, zoo
als artillerie of vliegtuigen, aanwezig al
thans paraat waren, geen onmidoelijke
hulp te krijgen was;
1) opzettelijk zulks met de andere, des
tijds in staat van beschuldiging gestelde en
inmiddels in Indië berechte officieren heeft
nagelaten geweld te gebruiken tegen de
een groot deel aan het muiten geslagen
manschappen, toen deze zich om. eigen
machtig van wapens en munitie meester
hadden gemaakt en met het schip van zijn
ankerplaats waren weggevaren;
2) opzettelijk heeft nagelaten eenigen maat
regel van geweld naar vermogen aan te wen
den tegen meerdere schepelingen, toen deze
bij de geweerrekken samengeschoolden met
de kennelijke bedoeling zich op ongeoorloof
de wijze van de geweren meester te maken,
vervolgens verdachte s bevel om de in hun be
zit zijnde sleutels van de geweerrekken af te
geven, niet opvolgden, waarbij de Inlandsche
matroos 1ste klasse Soedyano uitdrukkelijk
een weigerend antwoord gal en de sergeant
bottelier Roemer door de manschappen met
leergoed geslagen werd;
3) opzettelijk heeft nagelaten zulks met
vijf andere officieren met ter beschikking
staande vuurwapenen het vuur te openen op
de muitendt schepelingen, toen verdachte
zich met deze officieren, die hij aanvoerde,
aan stuurboord via het tentdek naar de brug
wilde begeven en van de zijde van de brug
door een der aldaar geposteerae, gewapen
de schepelingen bij hun nadering een schot
werd gelost, hetgeen door verdachte en zijn
mede-officieren als een tegen hen vijandige
daad werd beschouwd
4) met de andere inmiddels veroordeelde
officieren niet door miodel van geweld
van te hunner beschikking zijnde wapenen
heeft beiet dat de stuurinrichting werd in
geschakeld. waardoor hét schip bestuurbaar
werd en daardoor kon en zou wegstoomen;
5) gedurende een vijfta achtereenvolgende
Indischen Oceaan naar Soerabaja koers zette,
dagen, toen „De Zeven Provinciën" via den
met de andere inmiddels berechte offi
cieren opzettelijk heeft verzuimd een gewa-
Cenden uitval te ondernemen, met het doel.
et schip weer onder hun gezag te brengen,
niettegenstaande het belang de; zaak te we
ten het herstel van den normalen toestand,
gewapend optreden vorderde en verdachte's
positie alsook die van de anaere officieren
zulks mogelijk maakte;
6) niet den vereischten maatregel van ge
weld heeft gebruikt toen eenige met geweren,
bajonet ot pistool gewapende manschappen
in den nacht van 6 c-p 7 Februari 1933
o.w de Inlandsche stoker-olieman Hendrik
onverwacht via de walegangen het achter
schip binnendrongen, met het doel. eenige
geweren van verdachte en van de andere
verdachten af te dreigen of in ieder geval op
te vorderen en tenslotte
7) geenerlei maalregel van geweld heeft
toegepast, toen Zonaag 5 Februari >933 de
Inlandsche matroos der 1ste klasse Kawila-
rang, yan wien verdaente wist, dat hij tot
Je muitenne bemanning behoorde, met een
pistool in de hand de uitlevering van eenige
loyale minderen van hem eischte hoewel ver
dachte de beschikking had ovei een geladen
vuistvuurwapen
Als raadsman van den heer Van Boven
trad op mr. dr. J de Vrieze te Amsterdam
Weer twee arrestaties. Thans
in verband met een roofoverval,
welke in 1933 is gepleegd.
Door de gemeente-politie te Oss is gister
nader licht gebracht in den op den avond
van 23 December 1933 gepleegden roof
overval op het bejaarde echtpaar van Berkel,
aan den Berghemscheweg te Oss.
Op dien avond drong een drietal gemas
kerde mannen aan de achterzijde de woning
binnen, waarbij door twee van hen de oudjes
in bedwang werden gehouden, terwijl de
derde op rooftocht uitging. Na alles door
zocht te hebben moest men, daar hulp uit
den omtrek kwam opdagen, de vlucht nemen.
De spaarduitjes, waarop men het gemunt
had, waren juist twee dagen tevoren naar de
spaarbank gebracht. De broer van van B.,
die naast hem woonde en het onraad be
merkte, achtervolgde met eenige buren de
onverlaten. Deze losten hierop enkele scho
ten, zoodat de achtervolgers hun pogingen
om de inbrekers te vatten, moesten opgeven.
De gemeente-politic, welke toen een onder
zoek instelde, mocht er niet in slagen de da
ders te arresteeren.
In verband met dezen roofoverval zijn
thans gearresteerd en naar Oss overgebracht
een zekere van U, uit de strafgevangenis te
Breda en Van der O-, momenteel woonachtig
te Maastricht, beiden Ossenaren.
Zij zijn aan een streng verhoor onderwor
pen, doch blijven hardnekkig ontkennen.
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
EN ARBEIDSBEMIDDELING.
Week van 8 t/m. 13 Juli 1935.
Geringe afname.
In de week 8 t.m. 13 Juli bedroeg het
aantal leden van ingevolge het werkloos
heidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereeni-
ingen 551.900, waarvan 79.000 landarbei-
ers. In de maanden Mei t.m. November
worden geen gegevens aangaande de werk
loosheid van de vereenigingen van landar
beiders ontvangen
De werkloosheid onder de overige 472.900
verzekerden bedroeg 29.3%; in de vorige
verslagperiode (24 t.m. 29 Juni 1935)
29.2%. In de overeenkomstige week van de
jaren 1934 en 1933 was de werkloosheid on
derscheidenlijk 25.9% en 24.2%.
Bij 1060 organen der openbare arbeids
bemiddeling stonden op 13 Juli 1935 in to
taal 349457 werkzoekenden ingeschreven,
onder wie 332592 mannen. Hiervan waren
werkloos 331,635 personen, onder wie
319.386 mannen.
Op 20 Juni bedroeg het totale aantal in-
schrevenen bij een gelijk aantal organen
51233, onder wie 332880 werkloozen.
Het aantal werkzoekenden is sedert 29
Juni verminderd met 1776, het aantal werk
loozen met 1245.
WIELRIJDER TEGEN AUTO
GEREDEN.
Aan de gevolgen overleden.
Op de Nassaukade bij de le Hugo de
Grootstraat te Amsterdam reed gisteravond
een wielrijder achter een auto. De auto
moest plotseling stoppen en de wielrijder,
een 24-jarige man, reed tegen de achterzij
de van de auto. Bewusteloos werd hij opge
nomen en naar een der ziekenhuizen ver
voerd. Hier scheen hij weer zoo ver in orde,
dat hij naar zijn woning kon worden ge
bracht. Zijn huisdokter echter achtte onmid-
delijke opneming in het ziekenhuis noodza
kelijk. Voor men hem echter hierheen heelt
kunnen brengen, is hij aan de gevolgen
overleden.
De rekening der Groningsche gemeen
te Kantens over 1934 sluit met een batig
saldo van 18,380.81. In de tegenwoor
dige omstandigheden is een dergelijk
batig saldo zeker een zeldzaamheid.
EEN MAN EN EEN JONGELING
VERMIST.
Sedert Zondag j.1. wordt te Veendam ver
mist de 34-jarige W. G. Marquering Het is
niet uitgesloten, dat hem een ongeluk is
overkomen,
De 18-jarige W. Stomps te Utrecht, die
Zaterdag j.1. zijn ouderlijke woning verliet is
sindsdien daarin niet teruggekeerd. Tot nog
toe heeft de jongen niets van zich laten hoo-
ren.
HET AUTO-ONGELUK OP DEN
HAARLEMMERWEG.
Een der gewonden overleden.
De heer J. G. M. Strack van Schijndel,
uit Haarlem, die gistermorgen bij het ver
keersongeluk op den Haarlemmerweg zwaar
werd gewond, is gisteravond in het Wilhel-
mina Gasthuis te Amsterdam aan de ge
volgen overleden. Het ongeluk eischte nu
dus zijn tweede doodelijke slachtoffer.
95. „Mooie geschieden!*", bromde de dokter. „Ik heb geen sin
om alle boeken na te kijken wat je moet doen tegen een rat-
tenkop. „Dan weet ik wel raad", zei Langelot. „De boeken kun
nen het best zeil opzoeken". „LEO T1GER CROCOD1LLUSI"
96 Meteen begonnen de boeken hardop te lezen tot groote
verbazing van den dokter. Ze dachten er echter niet over om
een geneesmiddel tegen een rattenkop op te zoeken. Ze be
gonnen in bet rond te dansen en staken hun tong tegen den
geleerden dokter uit.