dérsi dan in de Zon DE LAATSTE LES VAN LANOELOT Uit de eerste dagen van de vliegsport in Nederland. instortinosonoeluk in mijn. botsino tusschen twee bombardementsvlieotuioen. Vijf dooden. overval op san bueno (luzon). collins verongelukt. lynchjustitie te louisburgh (noord-carolina). de den man naar *en an" Duitschland ontkent. VOORLOOPIG GEEN NIEUWE LEDEN DER N. s. D. A. P. Luchtvaart Clement van Maasdijk te Heerenveen herdacht. De eerste Nederlandsche vlieger boven Nederland. In doozen van 20ct.af. JUcfitsiaken JEUmentand de zuiverino van oss. EEN ZELDZAAMHEID. In de kolenmijn Hillebrand, bij Chorzow /cilezié) zijn vier arbeiders bedolven. De bergingswerkzaamheden zijn in vollen gang. Bii Wilborg In Finland zijn twee bom bardententavliegtuigen op een hoogte van 100 M. met elkaar in botsing gekomen Een officier en 4 onder-officieren werden daarbij «dood Een officier en een onderofficier konden zich door gebruik te maken van hun valscherm in veiligheid brengen. In de provincie Tayabas (Philippljnen) hebben bandieten een overval gepleegd op het, in de bergen gelegen plaaUje San B en o. Twee personen werden gedood, terwijl «iif gewond werden. Deze overval is een wraakneming we- irens het verstrekken van mededeelin- jon aan de autoriteiten in verband met moord op twee dorps-polltie-agenten. De houder van het Engclsche record zweefvliegen op langen afstand, Collins, i Dinsdag tijdens een demonstratie te Ramsey doodelijk verongelukt. Even na het losmaken van de startlijn brak een vleugel van het zweeftoestel, dat daarop met groote kracht tegen den grond sloeg. Een groote menigte te Louisburgh ont rukte een gearresteerden neger aan de handen der politie en bracht hem in een auto weg met het doel hem te lynchen. Staatspolitie en militairen werden ge- r- quireerd om dit voornemen te ver ijdelen De neger had in een aanval van waan zin een boer met een steen gedood en een tweeden boer met een grooten bijl dere°neffP.Daarna WaS d* door an oere negers overmeesterd. besrhJrm W'lde overbrengen en hem te t d<wotded«r bevol- m^fster menigte zich van hem Zijn door kogels doorboord lijk werd 0P?ehangen aan een eik, gevonden. DUITSCH GEVECHTSVLIEGTUIG NAAk ABESSINIE? ,^t^'(ar1ea' wordt gem.ld dat een groot Du sch bombardementsvliegtuig, dat van Duitschland op weg was naar Abessinië, waar het zou worden afgeleverd aan den Ne gus, op Roemeensch ^ebied door een eskader Roemeensche jachtvliegtuigen tot dalen zou zijn gedwongen. He* mestel zou later weer zijn vrijgegeven na tusschenkomst van de Duitsche legatie te Boekarest. Het vliegtuig zo i 50 dommen kunnen ver- voc,r®} «n zijn toegenis'. met een motor van 700 P.K- en twee «geschutstorens Hst D.N.B deelt mede, dat het bij infor matie op het rijksministerie voor luchtvaart heeft vernomen, dat Duitschland machines van dit type niet bezit. Er is ook geen toestel naar Abessinië onderweg, zooals trouwens in het geheel geen leve-ingen van oorlogs materiaal aan Abessinië plaats vinden of hebben pjlaats gronden. Het Duitsche bu reau spreekt als zijn neen'ng uit, dat het hier overduidelijk een onhandige poging be treft tot politieke mannen vergiftiging. Do Voelkischo Beobachter publiceert de volgende bekendmaking van den rijkspenningmeester dor N. S. D. A. P., 8enwarz: Er is aanleiding te refereeren aan mijn beschikkingen in zake het „versperren" der toelating tot de NSDAP en er op te wijzen, dat de „versperring" overeenkomstig mijn beschikking van ln April 1933 en de hierop gegeven aan- vu'.ende beschikkingen van 29 Juni 1933, 28 September 1933, 13 Maart 1934, 2 Oc- tober 1934 en 14 Mei 1935 nog bestaat. Versoeken om toelating of wedertoe- la'ing als lid der NSDAP zijn derhalve duel loos. Gistermiddag heeft men ie Heerenveen op plechtige wijze bet feit herdacht, dat aldaar van 30 Juli tot 4 Augustus 1910 door den jongen Clement van Maasdijk als eerste ederlandsche vlieger voor het eerst boven Nederlandschen bodem werd gevlogen. De herdenking bestond uitsluitend in het houden van verschillende toespraken bij het monument voor Van Maasdijk, dat na diens doodelijken val in Arnhem werd opgericht, nJ>ij de Thiafbaan te Heerenveen, welke des tijds als vliegterrein dienst deed. Aanvankelijk was het de bedoeling de her denking uit te breiden met het houden van een luchtvaarttentoonstelling en tevens met vliegdemonstraties. Wegens de rampen, die den laatsten tijd de K.L.M hebben getroffen, heeft men daarvan afgezien. De heer M. van Meel, vriend van wijlen van Maasdijk, die het voornemen had met een sportvliegtuig naar Heerenveen te komen en (jloemen boven het monument te strooien, kon daaraan wegens den harden wind geen gevolg geven. Behalve het bestuur van de V.V.V., die deze herdenking had georganiseerd, was aanwezig net eere-comité, gevormd door den burge meester van Heerenveen en de nog in leven zijnde leden van het vliegcomité van 1910, verder behoorden tot de aanwezigen, jhr. I vaa deo Bercb van Heemstede, onder voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche yereeniging voor Luchtvaart en commissaris an de K.L.M., J. E van Maasdijk uit Voor burg, broeder van wijlen Clement van Maas- dijk, de kapiteins Steub en Voortbuizen van net vliegkamp Soesterberg, luitenant Fcrwer- ca, commandant van het vliegveld de Kooi, ais vertegenwoordiger van den commandar.t Marine te Willemsoord, burgemeester en wethouders van Heerenveen, bet bestuur van ue Koninklijke IJsvereeniging de Thiaf en van de Eerste Friesche Luchtvaart Vereeni gmg. De eerste spreker was de heer H A. Wol- armg, voorzitter van de Vereeniging voor vreemdelingen Verkeer. Deze herinnerde aan L ng over het geheele "i het buitenland ervoor getoond. Als hulde de nagedachtenis van Clement van Waasdijk, legde hij een krans aan de voet van aei monument. Nadat de tonen van het Friesche volkslied hadden geklonken, voerde jhr. van den Berch van Heemstede, namens de Kon. Ned. Ver. v°or Luchtvaart en de K.L.M. het woord 5Pr. wees daarbij op de groote ontwikkeling, welke de luchtvaart in de afgeloopen 25 jaar heeft doorgemaakt. In 1910 was ons land bij het buitenland ten achter geraakt. Dank zij 9e pioniers, zooals Van Maasdijk, is de be oefening der luchtvaart met reuze schreden vporuitgegaan en heeft ons land op'dit ge- h'ed een eerste plaats bereikt. Het is plicht om ons op die piaats te handhaven en onze luchtvaart heeft recht op den steun en hel volle vertrouwen van heel ons volk. Ook deze spreker legde een krans aan de voet vaii het monument. Verder werd het woord gevoerd, namens hei eere-comité door den heer W. van Ries- sen, te Heerenveen, destijds secretaris van het vliegcomité, die een krans legde namens «en heer W. van Meel, zooals gezegd, mei z'jn sportvliegtuig niet kon verschijnen; na mens de Kon. IJsvereeniging Thialf door den heer H. Overdiep en namens de Eerste liging door den sprekers legden Friesche Luchtvaart Vereeniging door den heer J. G Visser. Ook deze sprek< vereeniging en bi] het monument. De burgemeester van Ti een krans namens hunne r leerer.- veen, de heer J. J. O 'S Falkena sprak de uit hc. luchtverkeer. beste wenschen uit voor de ontwikkeling van Tenslotte heeft de heer J. E. van Maasdijk namens de familie woorden van dank gespro ken voor de hulde aan wijlen zijn broer ge bracht. De plechtigheid, welke door een zeer talrijk Eubliet werd b et Wilhelmua. ubliclt werd bijgewoond, werd besloten met Herinneringen. Men schrijft aan de N R.Crt.: Op 27 Auguatua 1910 ateeg Clement van Maasdijk met zijn Sommer tweedekker te- Arnhem op, en viel tot onbeschrijfelijke ont zetting der talrijke toeschouwers die voor deze oemonstratie waren samengestroomd van een hoogte van vjjftig meter te pletter. Nederland boekte zijn eerste slachtoffer van de vliegsport, want het vliegen verkeer de nog geheel in het stadium van de sport. Zijn eerste vlucht ten aanschouwe van een op d- velden van de IJsclub Thialf te Heeren veen samengestroomd publiek had hij met succes gedaan op 30 Juli. esn vlucht van vier minuten, die de toeschouwers in extase bracht. Te Arnhem schijnt hij een bocht te scherp te hebben genomen, wat hem in de nog steeds beruchte vrille, den spirasipooigang bracht, met het gevolg dat dit jonge, dappere leven werd afgesneden. Op 18 Juli 1911 werd op de begraafplaa's Moskowa te Arnhem de door August Falise gemaakte buste onthuld, ter blijvende nage dachtenis aan dezen held Want helden wa ren het, die eerste vliegers, die de lucht gin gen verkennen op hun nu zoo zonderling lijkende machines, waarvoor Wilbur Whriglr den grondslag had gelegd, die op elke vlucht onverwachte en nog onbekende eigenaardig heden van toestel en terrein leerden kennen en zich voortdurend bedreigd veelden bij dit experiroenteeren, waaruit het vliegwezen zot- groeien van sport tot bedrijf. Terwijl ik zat te schrijven, hoor ik de wind vlagen botsen tegen de schroef van het vliejj: tuig dat boven mijn huis door de lucht snel: met een vaart van een twee honderd kilometer per uur. Het motorgeronk gaat op en neer met den wind, en onwillekeurig denk ik terug aan de eerste week van September 1910. toen wij een geheelen middag op een weiland bij Utrecht heen en weer drentelden in afwach ting van een vlucht van den Antwerpenschen duivel Olieslagers, die echter niet opsteeg, omdat nog een nauw merkbaar zuchtje van wind over het veld luwde. Den volgender. dag was het bladstil en zagen wij het wonder gebeuren; de menscbvogel verdween in de lucht om na enkele minuten weer neer te strijken. Proefballonnetjes hadden eerst de volkomen rust in de atmosfeer vastgesteld Als men nu de machines hoog in de lucht tegen den wind hoort optornen, moet men niet denken dat de vliegers van 1910 minder moed hadden, volstrekt niet, zij hadden min der ondervinding, en de ondervinding die zij hadden opgedaan was niet altijd aanmoedi- (;end. Van Maasdijk had op 27 Augustus het even gelaten, de Peruaan Chavez sneuvelde rank en licht van bouw, de motoren beperkt in hun vermogen, zoodat het toastol op ge-, ring gewicht was gebouwd. De vlieger zat vrijwel onbeschut op een open bankje tus schen de twee draagvlakken. Alles verkeerde nog in het stadium van experimenteeren; men moest wijs worden door schade, maar niet door schande. De moedige slachtoffers waren de aanwijzingen voor de verbeteringen die moesten worden aangebracht; het waren de martelaren der wetenschap, die hun leven niet tevergeefs opofferden. Toen Olieslagers op den tweeden dag te Utrecht over het veld reed en het toestel zich van den bodem verhief, was er onder die be dekte lucht een zekere beklemming, die niet afliet voordat hij weer veilig was geland Toen kwam pas het enthousiasme los Op 11 September zou Olieslagers te Am- steraam vliegen. De eigenaar van het week blad De Prins had het initiatief genomen en Amsterdam behoed voor de dreigende smet, de laatste stad des lands te zijn die zou zien vliegen. Maar het toestel wilde niet van den bodem los komende benzine was te zwaar. Zoo was alles in die dagen nog experiment, De fractioneele destillatie die zou leiden tot de bruikbare soorten benzine voor auto's en vliegtuigmotoren was nog niet voor de prak- ijk zoodanig geordend, dat dergelijke mis lukkingen uitgesloten konden worden geacht. Kocht men, althans hier te lande, benzine, dan had men niet de absolute zekerheid dat het soortelijk gewicht ze geschikt maakte voor vliegtuigmotoren. Maandag 12 September ging Olieslagers de lucht in en Amsterdam had zien vliegen, 7 minuten lang. Op 20 Augustus 1909 was het Gaudart op Roczenburg ook mislukt, toen had Den Haag op 13 Augustus de primeur gehad en Lelèbre, den leerling van wilbur Wright, 24 minuten zien vliegen. Deze vestigde daarmede het eerste record boven Nederland. Op 5 Juni van dat jaar was de wereld in beroering gebracht door de vlucht van Huber Latham boven Chalons met een record van 1 uur 7 minuten 37 seconden, maar de eer het eerst het Kanaal ever te vliegen moest hij afstaan aan Blériot, die daar op 30 Juli den prijs van 1000 Pond Sterling van ae Daily Mail mee haalde. Lathman was op 18 kilo meter vas Calais in zee gevallen, maar hij kwam er goed af, en president Fallières kon hem in September geluk wenschen met- zijn vlucht in een Farman eendekker, waarmee hij 180 kilometer vloog in 3 uur 4 minuten en 58 3/5 seconden. Een vijfde seconde was toen nog belangrijk en 60 kilometer een heele snel- heid. Van de eerste Nederlandsche majhine, ge bouwd door de gebroeders Hamers en P de Roos, met een 20 pk. motor, is de geschiede nis onbekend. Hilgers vloog één dag vóór van Maasdijk te Ede op een Blériot en was aldus de qerstc N'ederlandsche vlieger, die boven Nederland vloog. Frits Koolhoven was zich toen in Frankrijk aan het oefenen op een ééndekker Libellule Harriot. Hij sukkelt met een slechte schroef aan een goeden motor, maar kon toch op 26 September bericht zenden, dat hij op 28 September zijn brevet dacht te halen. Dan verschijnt Henry Wijnmalen op het tooneel, een der nog weinige Nederlanders onder de 300 vliegers, die de wereld dan telt, Maar al is het getal klein, de kwaliteit is superieur en Wijnmalen houdt de eer van Nederland hoog, als hij den prijs van 100.000 francs van de Matin wint, door op 116 October met een passagier te 7 u. 37 Parijs op te stijgen, om 1 u. 16 te Brussel te landen en om 2 u. 25 weer terug te vliegen, juist toen Legagneux arriveerde, die eenter bij Domodossola na de Alpen te zijn overge vlogen, in September. De vliegtuigen waren op de retourvlucht bleef steken. Men begrijp wat een evenement het was, dezen koenen all round sportsman eenige dagen later te Soes terberg te zien aankomen en met een stilge zetten motor veilig te zien dalen Oogenblik- ken die men niet spoedig vergeet. Het vlieg, kamp te Soesterberg was toen tot stand ge komen door de energie van Verwey, den be kenden pionier op automobielgebied, stichter van de firma Verwey en Lugard, te 's-Gra- venhage. Op 30 October vloog de Hagenaar Kuiler op de Molenheide op zijn Antoinetta, bij veel wind en op 18 Januari 1911 werd zijn ma chine netjes verpakt ingeladen naar Indië, waar hij op 23 Maart met overste Kappen te Soerabaja vloog en later boven andere plaatsen op Java. Wanneer dan in 1912 Fokker ten tooneeie verschijnt, kan men de eerste geschiedenis van het Nederlandsche vliegwezen als afge sloten beschouwen. De groote oorlog heeft aan het vliegtuig als wapen een enormen stoot gegeven en daarna is Nederland geleidelijk op den eer sten rang gekomen door de eerste vlucht naar Indië door Thomassen a Theus6ink van der Hoep, de stichting van de groote vliegvelden, de fabrieken van Fokker en Koolhoven en de K L. M Maar het blijve thans bü de herinneringen van iemand, die nog altijd met genoegen en eerbied gedenkt, wat hij in de jaren omstreeks 1910 heeft gezien van den durf en de volhai ding der pioniers van het Nederlandsche vliegbedrijf, toen het nog vliegsport was. DE MUITERIJ OP DE „ZEVEN PROVINCIËN". Nasleep voor den zeekrijgsraad te Den Helder. De marine-officier, die als oudste in dienstjaren het bevel had aan boord van de „Zeven Provinciën", toen deze oorlogsbodem, in handen zijnde van de muiiers, door den In- dischen Oceaan koers zette naar Soerabaja, de luitenant ter zee tweede klasse H. L. van Boven, heeft zich gister te verantwoorden gehad voor den zeekrijgsraad te Den Helder. Hem werd ten laste gelegd dat hij, die nend op het oorlogsvaartuig de Zeven Pro vinciën, in den avond tan Zaterdag 4 Fe bruari 1933, toen dit schip ter reede van Oleh-leh, eiland Sumatra, op een afstand van ongeveer 1200 meter uit den wal voor anker lag, met geen ander schip in de nabijheid dan een onbewapend vaartuig der Gouver nementsmarine, alzoo zich bevond op een plaats, waar, mede in verband met het feit dat noch te Oleh-leh, noch elders in de om geving doelmatige bestrijdingsmiddelen, zoo als artillerie of vliegtuigen, aanwezig al thans paraat waren, geen onmidoelijke hulp te krijgen was; 1) opzettelijk zulks met de andere, des tijds in staat van beschuldiging gestelde en inmiddels in Indië berechte officieren heeft nagelaten geweld te gebruiken tegen de een groot deel aan het muiten geslagen manschappen, toen deze zich om. eigen machtig van wapens en munitie meester hadden gemaakt en met het schip van zijn ankerplaats waren weggevaren; 2) opzettelijk heeft nagelaten eenigen maat regel van geweld naar vermogen aan te wen den tegen meerdere schepelingen, toen deze bij de geweerrekken samengeschoolden met de kennelijke bedoeling zich op ongeoorloof de wijze van de geweren meester te maken, vervolgens verdachte s bevel om de in hun be zit zijnde sleutels van de geweerrekken af te geven, niet opvolgden, waarbij de Inlandsche matroos 1ste klasse Soedyano uitdrukkelijk een weigerend antwoord gal en de sergeant bottelier Roemer door de manschappen met leergoed geslagen werd; 3) opzettelijk heeft nagelaten zulks met vijf andere officieren met ter beschikking staande vuurwapenen het vuur te openen op de muitendt schepelingen, toen verdachte zich met deze officieren, die hij aanvoerde, aan stuurboord via het tentdek naar de brug wilde begeven en van de zijde van de brug door een der aldaar geposteerae, gewapen de schepelingen bij hun nadering een schot werd gelost, hetgeen door verdachte en zijn mede-officieren als een tegen hen vijandige daad werd beschouwd 4) met de andere inmiddels veroordeelde officieren niet door miodel van geweld van te hunner beschikking zijnde wapenen heeft beiet dat de stuurinrichting werd in geschakeld. waardoor hét schip bestuurbaar werd en daardoor kon en zou wegstoomen; 5) gedurende een vijfta achtereenvolgende Indischen Oceaan naar Soerabaja koers zette, dagen, toen „De Zeven Provinciën" via den met de andere inmiddels berechte offi cieren opzettelijk heeft verzuimd een gewa- Cenden uitval te ondernemen, met het doel. et schip weer onder hun gezag te brengen, niettegenstaande het belang de; zaak te we ten het herstel van den normalen toestand, gewapend optreden vorderde en verdachte's positie alsook die van de anaere officieren zulks mogelijk maakte; 6) niet den vereischten maatregel van ge weld heeft gebruikt toen eenige met geweren, bajonet ot pistool gewapende manschappen in den nacht van 6 c-p 7 Februari 1933 o.w de Inlandsche stoker-olieman Hendrik onverwacht via de walegangen het achter schip binnendrongen, met het doel. eenige geweren van verdachte en van de andere verdachten af te dreigen of in ieder geval op te vorderen en tenslotte 7) geenerlei maalregel van geweld heeft toegepast, toen Zonaag 5 Februari >933 de Inlandsche matroos der 1ste klasse Kawila- rang, yan wien verdaente wist, dat hij tot Je muitenne bemanning behoorde, met een pistool in de hand de uitlevering van eenige loyale minderen van hem eischte hoewel ver dachte de beschikking had ovei een geladen vuistvuurwapen Als raadsman van den heer Van Boven trad op mr. dr. J de Vrieze te Amsterdam Weer twee arrestaties. Thans in verband met een roofoverval, welke in 1933 is gepleegd. Door de gemeente-politie te Oss is gister nader licht gebracht in den op den avond van 23 December 1933 gepleegden roof overval op het bejaarde echtpaar van Berkel, aan den Berghemscheweg te Oss. Op dien avond drong een drietal gemas kerde mannen aan de achterzijde de woning binnen, waarbij door twee van hen de oudjes in bedwang werden gehouden, terwijl de derde op rooftocht uitging. Na alles door zocht te hebben moest men, daar hulp uit den omtrek kwam opdagen, de vlucht nemen. De spaarduitjes, waarop men het gemunt had, waren juist twee dagen tevoren naar de spaarbank gebracht. De broer van van B., die naast hem woonde en het onraad be merkte, achtervolgde met eenige buren de onverlaten. Deze losten hierop enkele scho ten, zoodat de achtervolgers hun pogingen om de inbrekers te vatten, moesten opgeven. De gemeente-politic, welke toen een onder zoek instelde, mocht er niet in slagen de da ders te arresteeren. In verband met dezen roofoverval zijn thans gearresteerd en naar Oss overgebracht een zekere van U, uit de strafgevangenis te Breda en Van der O-, momenteel woonachtig te Maastricht, beiden Ossenaren. Zij zijn aan een streng verhoor onderwor pen, doch blijven hardnekkig ontkennen. WERKLOOSHEIDSVERZEKERING EN ARBEIDSBEMIDDELING. Week van 8 t/m. 13 Juli 1935. Geringe afname. In de week 8 t.m. 13 Juli bedroeg het aantal leden van ingevolge het werkloos heidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereeni- ingen 551.900, waarvan 79.000 landarbei- ers. In de maanden Mei t.m. November worden geen gegevens aangaande de werk loosheid van de vereenigingen van landar beiders ontvangen De werkloosheid onder de overige 472.900 verzekerden bedroeg 29.3%; in de vorige verslagperiode (24 t.m. 29 Juni 1935) 29.2%. In de overeenkomstige week van de jaren 1934 en 1933 was de werkloosheid on derscheidenlijk 25.9% en 24.2%. Bij 1060 organen der openbare arbeids bemiddeling stonden op 13 Juli 1935 in to taal 349457 werkzoekenden ingeschreven, onder wie 332592 mannen. Hiervan waren werkloos 331,635 personen, onder wie 319.386 mannen. Op 20 Juni bedroeg het totale aantal in- schrevenen bij een gelijk aantal organen 51233, onder wie 332880 werkloozen. Het aantal werkzoekenden is sedert 29 Juni verminderd met 1776, het aantal werk loozen met 1245. WIELRIJDER TEGEN AUTO GEREDEN. Aan de gevolgen overleden. Op de Nassaukade bij de le Hugo de Grootstraat te Amsterdam reed gisteravond een wielrijder achter een auto. De auto moest plotseling stoppen en de wielrijder, een 24-jarige man, reed tegen de achterzij de van de auto. Bewusteloos werd hij opge nomen en naar een der ziekenhuizen ver voerd. Hier scheen hij weer zoo ver in orde, dat hij naar zijn woning kon worden ge bracht. Zijn huisdokter echter achtte onmid- delijke opneming in het ziekenhuis noodza kelijk. Voor men hem echter hierheen heelt kunnen brengen, is hij aan de gevolgen overleden. De rekening der Groningsche gemeen te Kantens over 1934 sluit met een batig saldo van 18,380.81. In de tegenwoor dige omstandigheden is een dergelijk batig saldo zeker een zeldzaamheid. EEN MAN EN EEN JONGELING VERMIST. Sedert Zondag j.1. wordt te Veendam ver mist de 34-jarige W. G. Marquering Het is niet uitgesloten, dat hem een ongeluk is overkomen, De 18-jarige W. Stomps te Utrecht, die Zaterdag j.1. zijn ouderlijke woning verliet is sindsdien daarin niet teruggekeerd. Tot nog toe heeft de jongen niets van zich laten hoo- ren. HET AUTO-ONGELUK OP DEN HAARLEMMERWEG. Een der gewonden overleden. De heer J. G. M. Strack van Schijndel, uit Haarlem, die gistermorgen bij het ver keersongeluk op den Haarlemmerweg zwaar werd gewond, is gisteravond in het Wilhel- mina Gasthuis te Amsterdam aan de ge volgen overleden. Het ongeluk eischte nu dus zijn tweede doodelijke slachtoffer. 95. „Mooie geschieden!*", bromde de dokter. „Ik heb geen sin om alle boeken na te kijken wat je moet doen tegen een rat- tenkop. „Dan weet ik wel raad", zei Langelot. „De boeken kun nen het best zeil opzoeken". „LEO T1GER CROCOD1LLUSI" 96 Meteen begonnen de boeken hardop te lezen tot groote verbazing van den dokter. Ze dachten er echter niet over om een geneesmiddel tegen een rattenkop op te zoeken. Ze be gonnen in bet rond te dansen en staken hun tong tegen den geleerden dokter uit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7