DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Het vliegtuig van Willey Post neergestort.
Mo. 193 Directeur: C. KRAK. Zaterdag 17 Augustus 1935 Hooldredeeteur: Tj. N. ADEMA.
137e Jaargang
WtMey Posf en zijn meigezel WiU Hogers
omgekomen
POST'S WERELDVLUCHT.
Wat vandaag dm
aandacht trekt,*.
ALKMAARSCHE COURANT
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon-
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.-,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
De bekende Amerltaansche wereld
vlieger Wiley Pest, die van Californië
uit een vlucht naar de Sovjet-Unie via
Alaska zou maken, startte gisteren uit
Seattle voor de tweede etappe van zijn
vlucht naar Ala*ka. Nabij Point Bar-
row, ongeveer 15 mijl verwijderd van
deze noordelijkste blanke nederzetting
van Amerika, is zijn toestel neergestort,
hij en zijn metgezel, de beroemde acteur
en filmspeler Will Rogers, werden ge
dood.
Wiley Post was een van de bekendste
en bekwaamste Amerikaansche piloten,
die vooral van zich heeft doen spreken
door zijn recordvluchten om de wereld.
post was eerst geland om den
weg te vragen en is bij de start
verongelukt.
Omtrent het liegtuigongeluk, waarbij de
wereldbekende piloot Wrey Post en de
acteur WiU Rogers het leven hebben verloren
kan nog het vc gende gemeld worden
Het eerste bericht omtrent den ramp is
gister ontvangen ooor het hoofdkwartier van
het seincorps van het leger in Point Barrow
Dit eerste telegram luidde: „Post en Rogere
neergestort op 15 mijl ten zuiden van hier in
den afgeloopen nacht om 5 uur. Wij hebben
de lijken geborgen en ze aan de zorgen toe
vertrouwd ven dr. Oreast De sergeant van
den staf Morgan".
Zooals men weet waren Wiley Post en
Morgan op een vacantie vliegtocht die Post
ontworpen had naar Moskou, hoewel Rogers
nog niet zeker wist of hij wel verder dan
Nrno met Post mee zou garn. Post was
tevens voornemen? deze vluchl te benutten
terverkenning, teneinde gegevens te krijgen
voor zijn ontworpen recordvlucht.
Mevrouw Rogers en mevrouw Post zijn
van het tragisch ongeluk in kennis gesteld
door den kapitein die bevel voert over het
seincorps in Seattle. En kustwacht-kotter
werd onmiddellijk na ontvangst van het be
richt uitgezonden, met opdracht de lijken
naar Seattle over te brengen.
Het verloop van het ongeluk
In het hoofdkwartier van het leger te
Washington is het volgende telegram ont
vangen dat beschrijft op welke wijze de beide
mannen om het leven zijn gekomen:
„Een inboorling heeft, als koerier ren-
nende, gemeld, dat een vliegtuig neerge
stort was op vijftien mijl ten zuiden van
Point Barrow. Onmiddellijk werd een
snelle barkas gehuurd, waarmede men
naar het tooneel van de ramp ging,
waar het vliegtuig werd gevonden als
een volkomen ruïne, die gedeeltelijk on
der water lag. Het water is hier twee
voet diep. Het lijk van Rogers werd on
middellijk uit het toestel gelicht, waarna
het noodzakelijk was het vliegtuigwrak
op zijde te trekken, teneinde het lijk van
Post uit het warer te kunnen halen. De
beide lijken Jjn daarop naar Barrow
gebracht, terwijl tevens hun persoonlijke
eigendommen in veiligheid werden ge
bracht. Inboorlingen, die kampeerden
aan een kleine rivier op 15 mijl meer
zuidwaarts verklaarden, dat Wiley Post
en Rogers met hun toestel in de nabij
heid geland waren en hun den weg
hadden gevraagd naar Barrow. Toen zij
weer startten sloeg de motor door, bo
ven de rechteroever van de rivier, terwijl
zij nog slechts vijftig voet hoog waren.
Het toestel kon niet meer bestuurd wor
den en sloeg naar beneden, waarbij de
rechtervleugel van den romp gerukt
werd, waarna de vliegmachine over den
*°P sloeg. De motor drong achter
waarts den romp van het vliegtuig in.
He beide inzittenden zijn klaarblijkelijk
°P slag dood geweest.
n Bij den dood van Wiley Post.
He dood van Wiley Post is een zware slag
ii°j de Amerikaansche luchtvaart. Evenals
in a gh was hii der lekkmde f'guren
u„-2e, 'Uchtvaartwereld, die wereldvermaard-
'd bezat.
de '}n bekendheid verwierf Post, die evenals
do le8er Hinchcliffe maar één oog bezat,
iqo, 2lin record-wereldvluchten. In Juni
fiaff, maalde hij tezamen met den vlieger
mn'!-een vlucht om de wereld met zijn een-
.- '8 Lockheed-vliegtuig „Winni Mae
««recordtijd van 8 dagen, 15 uur, 15
rrw T* ,In J«l' 1933 maakte hij, eveneens
uer if "^'nni Mae", een solovlucht om de
e|d, waarbij het dit record met 20 uur 26
va«U<len verbeterde. Hij maakte nl. een tijd
V.dagen, 18 uur 49 minuten en een
c'genlijken vliegtijd van 186 uur 50 minuten.
„,VP, 5 Juli vertrok hij uit New York en
ruim 31 uur later landde hij te Berlijn On
arr;„ e5n noodlanding te Koningsbergen
te »«eer e hij in den middag van den 17den
oskou. De vlucht ging verder via Novo-
sibirsk, Irkoetsk en Chabarowsk naar Alas
ka, waar hij bij Flat opnieuw een noodlan
ding moest maken. Met eenige vertraging
landde hij te Fairbanks, in welke omgeving
hij ditmaal het leven liet. Via Edmonton be
reikte hij echter laat in den avond van den
22sten het vliegveld van New York met een
nieuw record op zijn -'aam.
Willy Post t
Post bezat een kleine» vliegtuigfabriek, die
zich voornamelijk toe'egde op den bouw van
kleine sportvliegtuigen van het type „Wiley
Post", zooals ook ae Nationale Luchtvaart-
school in Nederland eenigen tijd heeft ge
bruikt. Op Schiphol althans beschikte men
geruimen tijd over een „Wiley Post" als les
toestel.
Het stratosfeervliegen heeft Wiley Post in
de laatste jaren druk bezig gehouden. Hij
was ervan overtuigd, dat het mogelijk moest
zijn, op groote hoogte met speciaal daarvoor
gebouwde toestellen zeer hooge snelheden te
bereiken. Eenige malen vloog hij in record
tijd van Californië naar New York op een
hoogte van 8000 a 9001 nyter, wat hij ech
ter niet als een stratosfeervlucht beschouw
de. Zijn pogingen op dit gebied zijn in de
laatste maanden eenige malen door machine
pech mislukt.
De noodlottige vlucht met zijn vriend WiU
Rogers was niet als reco-dpoging bedoeld
De beide mannen wilden verschillende be
zienswaardigheden ir. de Sovjet-Unie bezich
tigen en er ook jagen.
Russische deelneming bij den
dood van Wiley Post.
De vice-commissaris van buitenlandsche
zaken in Rusland. Krestinski, heeft zijn con
doleance aangeboden aan den ambassadeur
der Ver. Staten te Moskou, Bullitt, bij ge
legenheid van den dood van Wiley Post.
Wie Will Rogers was.
Met Will Rogers, die bij het ongeluk van
het vliegtuig, bestuurd door Wiley Post, in
de buurt van Seattle is omgekomen, is een
der grootste figuren der oudere filmgeneratie
heengegaan; een speler, die in zijn vaderland
Amerika bovenaan stond in populariteit, niet
alleen door zijn groote successen bij de
film, maar ook door zijn geest en humor
welke tot uiting kwamen in radio-voordrach
ten en tijdschriftartikelen.
Will Rogers werd op 4 November 1879 ge
boren ergens in het Westen van de Ver-
eenigde Staten, waar hij opgroeide temidden
van Indianen en cowboys. Begiftigd met een
levendig temperament, groote opmerkings
gave en een aangeboren zin voor humor, be
hoorde hij tot die menschen, wien het ir. hun
jeugd al is aan te zien, dat zij voorbestemd
zijn om een carrière te maken.
De loopbaan van Will Rogers is. na de
eerste jaren van strijd en opkomst, dan ook
een lange aaneenschakeling van successen
geweest. Successen op de planken van het
tooneel, successen in de film-ateliers, in
radio-studio. De amusante causerieën, die
deze begaafde en onderhoudende verteller op
gezettte tijden voor de Amerikaansche
broadcasting hield, werden door geen luis
teraar overgeslagen en zijn vermakelijke bij
dragen in tal van „magazines" werdien grif
gelezen.
De films „stomme" en later „sprekende"
waarin Will Rogers als hoofdrolspeler is
opgetreden, steeds of bijna altijd onder aus
piciën van de Fox Film Cy, zijn vele in aan
tal. Hij debuteerde in 1918 op iiet witte doek
in „Laughing Bill Hyde". Daarop volgden
onder meer: „A poor relation", „Jes' call me
Jim" en de in Engeland opgenomen film
„Tip Toes". Verder: „The Texas steer",
„Tliey had to see Paris", „So this is London"
en „Lightning".
Het Engelsche publiek bewaart aan Will
Rogers een goeden indruk door zijn optreden
in het Coliseum en andere Londensche
schouwburgen.
Van al de films, waarmee Will Rogers zich
in de Engelsch-sprekende landen een enorme
reputatie verwierf, zijn slechts weinige in*
ons land bekend geworden, omdat van de on
vertaalbare grappen en woordspelingen, veel
al in het eigenaardige dialect van het Verre
Westen, voor ons publiek te veel te loor zou
gaan. Toch herinneren wij ons met veel ge
noegen zijn optreden in „Life begins at
forty", waarvan de titel, evenals die van het
gelijknamige boek, zelfs een schier spreek
woordelijke vermaardheid heeft gekregen, en
ook zijn spel in de historie van de men
schen, die zoo erg noodig naar Parijs moes
ten („They had to see Paris"). Een groot
succes in Amerika was echter bovenal „Con-
necticut Yankee", bewerkt naar de bekende
novelle van Mark Twain over den man, die
plotseling in een vroegere periode der we
reldgeschiedenis wordt verplaatst en dan de
dolste avonturen beleeft, daar hij, met zijn
moderne begrippen, natuurlijk voortdurend
in botsing komt met zijn entourage.
De laatste film, waarin men Will Rogers
hier heeft gezien, was „Doubt thing Tho
mas'', eveneens van de Fox Cy., die door dit
vliegongeluk een harer bekendse stars ver
liest tevens een der rijkste en meest popu
laire ingezetenen van Hollywood, waar men
hem den eeretitel „The Mayor" had ge
geven.
Een van de meest vermaarde gebeurte
nissen in de vliegerij, die ooit hebben
plaats gehad, was de vlucht van Post en
Gatty rond de wereld eenige jaren gele
den. Deze vlucht was zorgvuldig voor
bereid en het groote succes, dat de beide
Amerikanen verwierven, was hoofd
zakelijk daaraan te danken. Tijd om te
slapen hebben Post en Gatty onderweg
vrijwel niet gehad. Men kan zich nauwe
lijks voorstellen, welk een invloed dat
op het zenuwgestel van de beide vlie
gers heeft gehad. Niettemin slaagden
z er in in 8 dagen'J5 uur en 51 minuten
rond den aardbol te vliegen.
De eenoogige Post, afkomstig uit
Oklahoma, was de bestuurder van het
v.iegtuig, zegt de N. R. C Harold Gatty,
ee Amerikaan, geboortig uit Australië,
zorgde voor de navigatie. Beide vliegers
be>chikten over een ruime ervaring.
Men kon veilig aannemen dat de vlucht
r-eds begonnen was voor het vliegtuig
den grond had verlaten, want verschei
dene weken voor het vertrek was Post
in training gegaan om geestelijk en
physiek de schier onoverkomelijke
moeilijkheden te boven te komen die
hem te wachten stonden.
Post ging in dien trainingstijd bijv.
nooit op het zelfde tijdstip naar bed,
maar sliep op ongelegen uren teneinde
zich te gewennen aan de moeilijke om
standigheden van den komenden vlieg
tocht.
Toen de plannen in voorbereiding wa
ren bezocht Gatty een navigatie-school
te Los Angeles. Hét aanbod van Post
om mee te vliegen als navigator ëloeg hij
evenwel niet af. Hij bleek een zeer be
kwame navigator, die niet tevreden was
met de bestaande navigatie-wetten. Ver
scheidene nieuwe methoden heeft hij
uitgewerkt en -ekende er op dat de
vliegtocht hem een unieke gelegenheid
zou geven om :.ijn theorieën aan de
praktijk te toetsen. Bovendien was Gat
ty goed op de hoogte met verscheidene
vliegvelden in het verre Oosten. De keu
ze van Post was derhalve niet slecht.
Het vliegtuig dat voor de vlucht was
uitverkoren, was een roomkleurige Lock
heed Vega, genaamd Winnie Mae, ter
eere van de dochter van den heer F. C.
Hall, die den vliegtocht financierde. Het
vliegtuig was voorzien van een Pratt en
Witney Wasp motor.
Op Dinsdag 23 Juni 1931, na maanden
lange voorbereiding stond het Yega-
vliegtuig startklaar op het Roosevelt-
v'iegveld. Reeds verscheidene dagen was
het vliegtuig daar. De bestuurders
wachtten op betere weersomstandighe
den. Om 4 uur 55 's morgens de lucht
was loodgrijs en 'n druilerige regen viel
omlaag reed de Vega over het gras
en ronkte weg. Binnen enkele seconden
verdween het vliegtuig in den grijzen
mist. Niettemin werd het weer beter en
na een vlucht van minder dan zeven
uren landden de vliegers te Harbour
Grace (New-Foundland) na een afstand
var. 1150 mijl te hebben afgelegd^ Te
Krrbour Grace gebruikten Post en Gatty
eer stevigen maaltijd en inspecteerden
voor den laatsten keer hun vliegtuig
voor den sprong over den Atlantischen
Oceaan.
Oni 7 uur 25 's avonds namen zij plaats
in de cabine, terwijl de motor ronkte.
Een laatste groet van de weinige toe
schouwers en de tocht over den Atlanti
schen Oceaan, een van de moeilijkste
trajecten, was begonnen.
De Winnie Mac vloog bedaard voort
met den wind achter. Spoedig snorde de
machine door mistflarden, die weinig
\>eds voorspelden. De vliegers daalden
en vlogen slechts enkele tientallen me
ters boven de oppervlakte van de zee.
I>e zon ging onder en na eenigen tijd
door de dikke duisternis te hebben ge
vlogen, besloot Post booger te vliegen om
poolsho:gte te nemen. Op ruim 3500
meter hoogte bleek de mist verdwenen
en de navigator kon zich van zijn plicht
kwijten. Even daarna ging de zon op.
Uren en uren ronkte de Winnie Mae
door den duisteren nacht. Omstreeks
één uur werden de vliegers door een
hevigen regen overvallen, weshalve
Post besloot nog hooger te gaan vliegen.
Het was een vreeselijke tocht door de
vochtige dikke lucht. Op 300 meter vlo
gen zij nog in de buien en men was ge
dwongen om op de instrumenten te vlie
gen. De weersomstandigheden, waren
van dien aard dat Post de machine naar
het Zuiden wendde in de hoop beter
weer te vinden, maar na een half uur
besloot hij, toen hij bemerkte dat er geen
verbetering kwam, den ouden koers te
handhaven. Om half vijf brak de dag
aan, maar uitzicht op zee hadden de
vliegers niet. Nog twee lange uren bleef
de/e situatie.
Langzamerhand nam de dikke mist
af. Eindelijk zag Post een schuimige
kustlijn. Dit was een opluchting voor
beide vermoeide vliegers.
De lucht werd steeds helderder. De
Vliegers passeerden een stad en zagen
vervolgens een vliegveld, dat, zooals la
ter bleek, behoorde tot een station van
de Royal Air Foice te Sealand bij Ches-
ter. Men besloot onverwijld te landen.
Eenige calculaties werden snel uitge
voerd, waaruit bleek dat de overtocht
over den Atlantischen Oceaan in 16 uur
en 17 minuten was volbracht. Dit bleek
een nieuw record voor transatlantisch
luchtverkeer.
Na een kort oponthoud te Sealanl
g:ng de reis verder en wel naar Berlijn,
dat men in één ruk had meenen te be
reiken. Na vijf kwartier vliegen ver
dween de Engelsche kust uit het gezicht.
Weer veertig minuten later passeerde
men de Nederlandsche kust. Beide vlie
gers waren zeer vermoeid maar zij
hielden vol. Eindelijk kwam Hannover
in 't zicht. Me nbesloot hier te landen en
daarna door te vliegen naar Berlijn
Tempelhof. Tot zijn schrik bemerkte
Post toen het vliegtuig was opgestegen,
dac zijn benzine bijna op was. Terug
naar Hannover tanken en weer weg. Vijf
en veertig kostbare minuten waren ver
speeld. Een uur later evenwel reed het
Vega-vliegtuig over het vliegveld Tem
pelhof. Het was toen 's avonds half
negen.
Beide vliegers achtervolgd door ver
slaggevers haastten zich door de menig
te naar een hotel om enkele uren te sla
pen. Niettemin moest Post even voor de
microfoon komen om de radioluisteraars
in de Ver. Staten toe te spreken.
Den volgenden dag om 7 uur 35
's morgens vertrokken beide Amerikanen
op weg naar Moskou.
Het weer werd er niet beter op en
Post moest op geringe hoogte vliegen.
Boven de Poolsch-Duitsche grens stort
regende het en boven Polen werd het
met beter. De remous was zou hevig,
da' Gatty genoodzaakt was zijn instru
menten vast te houden om te voorko
men, dat zij stuk gerar.kten. In de na
bijheid van Moskou werd het weer beter
en ten slotte landden zij na 8 uur vlie
gen om 5 u. 40 's middags.
Te Moskou werden beide vermoeide
vliegers tegen wil en dank naar een
maaltijd te hunner eere gesleept. Na af
loop daarvan zagen zij kans om twee
uren te slapen. De dag was nog niet aan
gebroken of beide Amerikanen maakten
zich gereed voor het vertrek. Tot zijn
groote ontsteltenis bemerkte Post, dat
men de machine een te groote lading
b jnzine had gegeven. Kostbare tijd ging
verloren met het uitpompen van het
teveel en dit was te ernstiger omdat het
voigende traject van Moskou naar Novo
c ibirsk, 2600 mijl lang, door zijn lengte
bezwaren had on het eindpunt tijdens
daglicht te bereiken. Om 5 u. 35 vertrok
de Vega' en onder gunstig weer werd
Novo Sibirsk 4 uur later bereikt, waar
men wederom aan een officieelen maal
tijd moet deelnemen. Vervolgens drie
uren slapen en daarna om 4 u. 45 's och
tends vertrek naar Irkoetsk in het har
tje van Siberië, dat na 6 uren werd be
reikt na een v'ucht op zeer groote 1 oogte
tengevolge van de zware bewolking
Noch Post, noch Gatty verstonden een
woord Russisch en niemand op het vlieg
veld verstond Engelsch. Toevallig was
er een meisje, dat voldoende Engelsch
verstond om de verlangens van de Ame
rikanen betreffende het tanken ie be
grijpen. Om 12 uur vertrok men en
vioog over uitgestrekte onbewoonde ge
bieden naar Blagoveskchensk, dat 7 uren
later werd bereikt. Het vliegveld daar
Het Hitler-regime onder de loupe.
(Dag. Overzicht).
Is Jones vermoord gevonden?
(Buitenland)
Politieke manoeuvres in Enge
land. (Buitenland).
Rumoer om het eiland Malta.
(Buitenland).
Orde in Albanië nog niet hersteld.
(Buitenland).
Kindermoord te Hengelo?
Tenniswedstrijden Advendo. (Sport).
Willy Post en Will Rogers omge
komen bij vliegramp. (Luchtvaart).
Heropening Alkmaarsche biosco
pen. (Filmnieuws).
Bier-auto bij Limmen over den
kop geslagen, één ernstig gewonde.
(Stad en Omgeving).
Holland's stedenschoon in praat
en prent. (Artikelen).
Uit het parlementaire leven. (Ar
tikelen).
(Zie verder eventueel laatste
berichten.)
geleek op een moeras en had veel weg
van een meer tengevolge van de hevige
sl Lgrens. Dikke bonken klei kleefden
aan de wielen van de Vega, toen de ma
chine op den grond stonde Langzaam
zakten de wielen in den drassigen grond
weg en de Amerikanen dachten niet an
ders of zij zouden hier hun pogingen
moeten opgeven. Met behulp van paar
den en vrijwel alle inwoners trachtte
men de machine uit de klei te trekken.
Tevergeefs! Men nam zijn toevlucht tot
een tractor van een boerderij uit den
omtrek en daarmee slaagde men om
de machine naar de loods te sleepen. Pas
den volgenden middag zetten Post en
Gatty hun tocht voort naar Chabarovsk.
Daar werden 26 uren besteed om de ma
chine na te zien voor het traject naar
Alaska, dat 2440 mijlen lang was. De
weerberichten luidden ongunstig. Niet
temin besloten de vliegers het er op te
wagen. Op 29 Juni 's avonds om 6 u. 56
vertrok de Vega met gevulde benzine
tanks. Spoedig viel de duisternis in, die
des te dichter was, daar de maan nog
niet was opgegaan. Acht uren lang werd
uitsluitend op de instrumenten gevlogen.
Toen zagen zij de kustlijn van Amerika.
Ijsbergen verschenen beneden hen en
de gevreesde mist begon zich te vertoo-
nen. Post vloog zoo hoog hij kon. Gedu
rende drie uren vloog men verder voort
en Gatty berekende dat men Nome na
derde. Op 2500 meter hoogte kreeg Post
ter slotte vrij uitzicht. Door enkele
„gaten" in den mist zagen beide vliegers
het plaatsje Norton Sound. In de nabij
heid daarvan besloot men te tanken.
Men had toen 16 uur en 22 minuten ge-
viogen. Het was nog vroeg in den mid-
d g en de heide Amerikanen, ofschoon
oververmoeid, besloten door te vliegen
naar Fairbanks. Tijdens het vertrek uit
Norton Saund geschiedde bijna een on
geluk, dat funeste gevolgen had kunnen
hebben. Bij den aanloop zakten de wie
len van de Vaga in het zand weg en de
schroef maalde langs den grond. Post's
buitengewone tegenwoordigheid van
geest, die geen vermoeidheid kende,
sc1 akelde onmiddellijk de ontsteking
uit. Beide vliegers sprongen uit de cabi
ne om de schroef na te kijken. Het
bleek, dat de uiteinden van de metalen
schroefbladen ontzet waren. Met een
hamer en een steen als aambeeld wer
den de schroefbladen recht geslagen.
Een ongeluk komt evenwel zelden al
leen. Toen Gatty de schroef draaide om
de motor te starten sloeg de motor te
rug. De schroef gaf hem een fikschen
duw, waardoor hij op den grond tuimel
de. Gatty was licht gewond maar kon de
reis voortzetten en na een korte vlucht
werd Fairbanks bereikt. Daar werd de
Vega van een nieuwen schroef voorzien,
terwijl de vliegers van een korten maar
verdiende rust genoten.
Den volgenden ochtend vroeg vertrok
de Vega uit Fairbanks en vloog in tien
uren tijds zware regenbuien naar Ed
monton, waar een geestdriftige menigte
hen opwachtte. Den volgenden dag zette
men koers naar Cleveland, dat na 11
uren werd bereikt. Om New York, het
eindpunt te bereiken, moest nog slechts
drie uren worden gevlogen.
Op het laatste deel van de reis werd
de Vega vergezeld door een zwerm vlieg
tuigen bemand met verslaggevers, foto
grafen en luchtvaartenthousiasten. Zoo
werd het eindpunt bereikt.
Het welkom, dat den koenen vliegers
werd bereid, tart elke beschrijving. Het
was ongetwijfeld meer dan verdiend.