icthkn
PU ROL
JUMicalies
Qemeentecaden
7lisuuis
£uchtmact
HANDELSAVONDSCHOOL
TE ALKMAAR.
SLUITINGSUUR KERMIS 1935.
VOOR CAFE'S ENZ.
Als sluitingsuur voor de café's, ker
mis- en andere inrichtingen is vastge-
st ld:
van 24 AUGUSTUS tot en met 30
AUGUSTUS 1935 op des nachts 1 UUR
en op 31 AUGUSTUS en 1 SEPTEM
BER 1935 op des nachts 2 UUR.
BEKENDMAKING.
HARENKARSPEL
De raad dezer gemeente vergaderde Dins
dag ten raadhuize.
De heer Jb. Weel toch raadslid
HEERHUGOWAARD
Seinplanken.
NIEUWE NIEDORP
EGHOND AAN ZEE
Overname van straten.
BERGEN
OUDORP
Hulpverleening voor het gezin Bibo.
HOORN
Lappendag.
Gunstige ervaringen met de
Douglas-vliegtuigen in
Amerika.
Mededeelingen van den heer
Walter A. Hamilton van de
Transcontinental and Western
Air.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
LOONGESCHIL IN SIGAREN-
INDUSTRIE.
Uitwerking der principieele be
slissing door arbiters zeil.
DE EX-KROONPRINS TE DOORN.
VAN VEILIG VOETGANGERS
VERKEER.
Voor het doen van aangifte tot toe
lating als leerling tot de Handelsavond
school alhier gedurende den cursus
1935/1936 be6taat alsnog gelegenheid op
VRIJDAG 23 AUGUSTUS a.s., des avonds
van 6X tot 854 uur in het gebouw der
Handelsschool aan de Doelenstraat.
Tot de eerste klasse kunnen zonder
examen worden toegelaten zij, die blij
kens verklaring van het betrokken
schoolhoofd dit jaar ten minste 6 klassen
der lagere school met vrucht hebben
doorloopen en geschikt worden geacht
het onderwijs aan de Handelsavond
school te volgen.
Toelating tot de hoogere klassen
hangt af van genoten voorontwikkeling.
Zij, die de school reeds bezochten,
moeten zich opnieuw aangeven.
De Directeur verstrekt gaarne in
lichtingen.
Alkmaar, den 21 Augustus 1935.
De Directeur,
J. H. DE GROOT.
De COMMISSARIS VAN POLITIE
der gemeente ALKMAAR maakt bekend,
dat tijdens de KERMIS van 24 AUGUS
TUS 1935 tot en met 1 SEPTEMBER 1935
s'echts voor een beperkt aantal
STRAATORGELS (uitsluitend Boek-
öigels) of STRAATMUZIKANTEN (min
stens bestaande uit vier spelende perso
nen) vergunning zal worden verleend.
Kunstenmakers, acrobaten, dierenver
tooningen, straatzangers, boeienkonin
gen, degenslikkers, personen, die mis
vormde ledematen te kijk steller, enz.
enz. worden beslist niet op den open
haren weg toegelaten.
Voorts wordt geen vergunning ver
leend tijdens de kermis op kermisterrei
nen aan venters in paling, galanterieën,
worstjes, nongat, koek, chocolade, kin
derspeelgoed enz. Het standwerken met
•en of ander verkoopsartikel is ten
strengste verboden.
Verder wordt de aandacht gevestigd
op de bepaling in de Arbeidswet betrek
kelijk jeugdige personen, die luidt:
„Een jeugdig persoon mag geen arbeid
verrichten, bestaande in gevaarlijke
kunstverrichtingen en in het deelnemen
aan kunstverrichtingen, voor zoover dit
gevaar oplevert (De Wet verstaat onder
jeugdige personen, zoowel jongens al6
meesjes beneden achttien jaar).
Van de ingekomen stukken vermelden wij
het bericht van den dir. generaal van de
Volksgezondheid, houdende de mededeeling
dat de huur van de woningbouwwoningen
vastgesteld kan worden op 2.35, inclusief
waterleiding per week en per woning. Dit
stuk werd ter kennis gebradit als antwoord
op d« vraag van den heer K. Doekes in de
laatst gehouden vergadering gesteld.
De heer Doekes vroeg wanneer deze ver
laging inging, waarop voorzitter antwoord
de dat dit per Februari 1935 was, dus var.
terugwerkende kracht.
Aan de orde was hierna de stemming over
het voorstel van B. en W. inzake de herzie
ning der verordening op de heffing van
keurloon, waarover in de vorige vergadering
de stemmen staakten. De heer L. Doekes was
toen niet aanwezig.
De voorzitter merkte op, dat alle andere
gemeenteraden de verordening hadden ge
wijzigd zooals door de centrumgemeente was
voorgesteld.
Bij de stemming gaf de heer L Doekes den
doorslag door voor te stemmen. De verorde
ning werd dus gewijzigd.
B. en W. stelden voor, een nieuwe veror
dening voor de schoolgeltfheffi ng vast ie
stellen. Ged. Staten verzoeken nX de school
geldheffing te herzien en te willen bevorde
ren, dat het tarief van heffing aanvangt bij
een belastbaar inkomen van 700, voorts
het tarief zoo in te richten dat bij een be
lastbaar inkomen van 3000 wordt gehe
ven 30 en verder 1 van het inkomen.
Aangeboden werden hierna de rekeningen
van de gemeente, het burg. armbestuur en
het gem. electriciteitsbedrijf over 1934.
De gemeenterekening sloot in ontvang
sten op 222.589.77, in uitgaven op
215.852.10, alzoo is er een nadeelig saldo
van 6747.67.
Dit saldo komt te vervallen wegens een
bijdrage van den kapitaldienst voor de fi
nanciering van het uitgestooten bedrag i.z.
werkloosheidsvoorziening.
B. en W. stelden voor de rekeningen m
handen te stellen van een commissie van
onderzoek.
In de commissie voor den schouw van lan
derijen werden gekozen de heeren A. Duij-
ves, C. Bakker en P. Borst.
Alvorens tot sluiting over te gaan sprak
de voorzitter de scheidende raadsleden toe,
na gememoreerd te hebben wat er in de af-
geloopen vier jaren alzoo is voorgevallen.
De raad heeft echter blijmoedig gewerkt
om deze moeilijkheden zooveel mogelijk te
verzachten door het verleenen der credieten
en de werkloosheidsvoorziening. De leiding
is spr. steeds gemakkelijk gemaakt. De voor
zittershamer heeft bijna altijd op den
schoorsteenmantel gelegen en de vergade
ring werd geleid met een potlood. Aller
eerst sprak de voorzitter de heeren De Groot
en Borst toe, die het langst in dien raad heb
ben gezeten, hun dank brengend voor het
geen zij al die jaren als raadslid en als wet
houder voor de gemeente hebben gedaan.
Ook de heeren H. Dekker en L. Doekes
keeren niet meer terug. Ook hun wenschte
de voorzitter het beste toe.
Nadat de scheidende radsleden nog het
woord hadden gevoerd, sloot de voorzitter
de vergadering. h
POLDERBENOEMINGEN.
De heer A. Mantel te Winkel is benoemd
tot hoofdingeland van den Nederlanderpol
der.
Tot hoofdingeland van den polder Oudkar
spel is gekozen de heer P. Kroon aldaar en
tot hoofdingeland van den polder Haren
karspel de heer C. Francis aldaar.
Tot dijkgraaf van den polder Westerkoog
is gekozen de heer A. d Wit en tot hoofdin
geland de heer J. Laan te Kwadijk.
ZWOSCHARWOUDC
Bij de gemeenteraadsverkiezing werd
nogal opschudding veroorzaakt in deze ge>
meente, doordat de heer Jb. Weel, als num
mer vier op de lijst der r.k. staatspartij-, met
voorkeurstemmen tot lid van den gemeente
raad gekozen zijnde niet als zoodanig mocht
toetreden, omdat volgens de reglementen
van de kiesvereeniging de verkiezing met
voorkeurstemmen was uitgesloten.
Zooals men weet, heeft nummer drie, die
toen werd benoemd, bedankt en werd de
heer D. van Kleef benoemd verklaard. Een
en ander had aanleiding gegeven tot vele
verwikkelingen en men liet doorschemeren,
dat de benoeming van den heer van Kleef
wel een tijdelijke zou zijn omdat deze na
zijn toelating zou bedanken om den heer
Weel toch in den raad zitting te doen nemen.
Dan was aan het reglement van de kiesver
eeniging voldaan.
Thans is het zoover.
De heer Van Kleef heeft nu voor het
het raadslidmaatschap bedankt en de heer
Weel is door den voorzitter van het Centraal
Stembureau wederom benoemd verklaard.
Zoo hebben dan tenslotte de kiezers toch
hun zin gekregen.
Naar aanleiding van een verzoek van den
A.N.W.B. tot het plaatsen van seinplanken
bij de gevaarlijke samen-komst van den Mid
delweg en den Hondenweg te Heerhugo-
waard, is van het college van B. en W. dier
gemeente bericht ontvangen, dat tot plaat
sing der gevraagde seinplanken zal worden
overgegaan.
Vergadering Middcnstandsvereeni-
King.
Maandagav. vergaderde de Middenstands-
vereeniging ten huize van den heer Kossen
alhier.
De voorzitter de heer C. van der Haagen
sprak zij teleurstelling uit over de geringe
opkomst.
Na enkele mededeelingen inzake Bonds-
plannen, volgden uitgebreide besprekingen
ter zake inning van dubieuze posten. Men
werd het er ten slotte over eens, dat er een
einde moet komen en de wanbetalers terdege
tot de orde dienen te worden geroepen. Ver
schillende mogelijkheden werden besproken
welke tot 'n gunstig resultaat zouden kunnen
leiden. Men besloot 'n commissie te benoemen
die zich met de voorbereidende maatregelen
zal belasten. Een tweetal heeren verklaarde
zich bereid de noodige inlichtingen in te
winnen en de voorbereidingen te dezer zake
te treffen. Wanneer men hiermede voldoende
is gevorderd zal opnieuw een vergadering
worden gehouden.
Wenschelijk werd het geacht dat iedere
leverancier voor zich zelf nog eens op be
taling zou aandringen en debiteuren in de ge
egenheid zou stellen op bepaalde voorwaar
den de achterstallige gelden af te dragen.
Wanneer er niets valt te bereiken zullen on
herroepelijk strengere maatregelen worden
toegepast. Maar de leveranciers voelen zich
gedwongen dezen maatregel toe te passen.
Bij de rondvraag bracht de heer van der
Stok den districtszetel te Schagen ter spra
ke welke deze gemeente op onfaire wijze zou
hebben toegewezen gekregen. Hij zou een
actie willen voeren den zetel verplaatst te
crijgen naar Alkmaar, waar de vergadering
zich niet tegen verklaarde.
De heer de Jong sprak zijn bevreemding
uit over het feit dat door de vereeniging
met de Schutkermis niets wordt gedaan.
Door den voorzitter werd er op gewezen,
dat de pogingen om wat te bereiken den laat
sten keer op een mislukking zijn uitgeloopen
en de vergadering er dan ook niet voor ge
voelde opnieuw een fiasco te leiden. Hierna
sluiting.
Dezer dagen heeft men hier vier borden
voor autobushaltes geplaatst. De bussen zul
len dus niet meer overal stoppen. De borden
staan bij de Prins Hendrikstichting, bij bak
ker Wijn, het gemeentehuis en de Oud katho
lieke kerk. Het eindpunt blijft bij de Trom
penbergstraat.
"Het besluit van den gemeenteraad van
28 December 1934 om de straten van de
Maatschap-pij Zeebad Egrnond over te ne
men. is eindelijk bij besluit van 14 Augus
tus 1935 door Gedeputeerde Staten goedge
keurd. Het betreft hier de Julianastraat, de
Boulevard, de Emmastraat en de Wilhel-
minastraat, voorzoover deze straten behoo-
ren tot het zoogenaamde Vlak. De gemeente
zal bij de overdracht van de Maatschappij
Zeebad Egmond 3000 ontvangen voor het
in behoorlijken staat van onderhoud bren
gen van de genoemde straten, hetgeen drin
gend noodig is.
Hel Doorzitten bi) Wielrljden
en een door de Zon Verbrande
Huid, verzacht en geneest men met
Pms 3040 «90 cl Tube SOct. Bn Apoth.cn Droputco
Minder werkloozen.
Het aantal werkloozen is de laatste we
ken belangrijk teruggeloopen, namelijk van
180 tot 140. Dit komt doordat verschillende
visschers weder in de vaart zijn gekomen en
ook velen tewerk zijn gesteld bij den bouw
der Prins Hendrikstichting.
Voor Bergen's Harmonie was het gisteren
een bizondere dag. Voor het eerst werd er
n.1. gerepeteerd in het eigen repetitie-gebouw.
Dit gebouw, een ontwerp van den bouw
kundige Jb. van Exter, is tot stand gebracht
op een terrein aan de Karei de Grootelaan
achter de aan de gemeente behoorende hee
renhuizen en het is te bereiken via het ge
meentelijk parkeerpark. De gemeenteraad
van Bergen verleende voor de totstand
koming zijn medewerking door hiervoor den
benuodigden grond voor 50 cent per M2. be
schikbaar te stellen. Voor weinig geld kwam
een hecht gebouw tot stand, dat ook archi
tectonisch voldoet.
Het repetitielokaal heeft een afmeting van
12 M. bij 7.50 M. en een hoogte van 6 M.
In het gebouw heeft men voorts de beschik
king over een goede waschgelegenheid met
sanitair en een vertrek met muziekkast voor
de berging van muziekinstrumenten. In dit
vertrek heeft men bovendien gelegenheid om
een verversching klaar te maken.
Om acht uur vereenigden de leden van
Bergen's Harmonie zich in het nieuwe repe
titie-lokaal, waar mede aanwezig waren de
eere-voorzitter. de oud-burgemeester Jb. van
Reenen. alsmede bestuursleden van Bergens
gemengd koor, de Stem des Volks, Bergen's
Mannenkoor en de V. V. V.
De voorzitter van Bergen's Harmonie, de
heer P. Blan-kendaal, deelde, na een woord
van welkom te hebben uitgesproken, mede,
dat de stoot voor de stichting van het ge
bouw was gegeven, doordat de vorige eige
naar van de lokaliteit, waarin geregeld ge
repeteerd werd, daartoe geen gelegenheid
meer wenschte te geven.
Dank bracht spr. aan B. en W. en den
raad voor de coulante wijze, waarop de be-
noodigde grond beschikbaar was gesteld.
Aan den penningmeester, den heer Bogt-
man, meende spr. eveneens een speciaal
woord van dank te moeten brengen voor den
grooten steun, door hem voor de totstand
koming van het gebouw verleend.
Tot den heer Beekman richtte spr. even
eens woorden van dank voor alles, wat hij
25 jaar lang voor Bergm's Harmonie heeft
gedaan. Hulde bracht spr. aan den dirigent,
den heer Pranger, den man, die Bergen's
Harmonie in de wedstrijden naar de eere-
afdeeling leidde.
Een dankwoorc richtte spr. hierna tot de
vereenigingen, die het gebouw mede zullen
bewonen, n.1 de Berger Koorvereeniging en
de Stem des Volks. Het Mannenkoor, zoo
zeide sprzal vermoedelijk eveneens van dit
gebouw gebruik gaan maken en spr. hoopte,
dat nog meerderen zullen volgen, opdat door
de huur, die na rentebetaling voor aflossing
zal worden gebruikt, de vereenigingen zoo
spoedig mogelijk een schuld vrij eigen repe
titie-gebouw bezitten.
Spr. eindigde met een dankwoord aan den
beschermheer, die steeds getoond heeft, Ber
gen's Harmonie een warm hart toe te dragen.
De heer Jb. van Reenen sprak hierna een
woord van gelukwensch. Als stoffelijk blijk
van medeleven bood hij aan den penning
meester een enveloppe met inhoud aan, welke
inhoud een stevigen steun vormde voor het
nieuwe gebouw.
Bergen's Mannenkoor, het Gemengd Koor
en de Stem des Volks hadden bloemstukken
gezonden, terwijl namens deze vereenigingen
woorden van gelukwensch werden gespro
ken door de heeren Jb. Koster, Lek en Polder
vaart.
De heer Klomp complimenteerde namens
de V. V V., waarna een marsch van den heer
Beekman werd ingezet.
Tenslotte werden verversching en aange
boden.
Dinsdagavond werd op initiatief van
burgemeester Bos ten raadhuize een verga
dering gehouden om te komen tot vorming
van een commissie, welke zich ten doel stelt,
gelden in te zamelen ten behoeve van den
heer P. Bibo, wiens hooivoorraad de vorige
week door brand verloren ging. Het is te
wenschen, dat alle ingezetenen er iets toe
bijdragen om den nood van deze familie
eenigszins te lenigen. Naar we vernemen,
bevindt de vrouw die door het onge
val zoo geschokt werd zich thans in het
Sint Elizabethziekenhuis.
De kermis is hier Maandag beëindigd
met den bekenden lappendag.
Omstreeks 10 uur des morgens hadden niet
minder dan 400 kooplieden hun standplaats
ingenomen. Het Noord, Kaasmarkt, Munt
straat en Gouw waren geheel bezet Het aan
tal stalletjes bedroeg weer eenige tientallen
meer dan het vorig jaar, terwijl een 50-tal
wegens plaatsgebrek moesten worden afge
wezen.
Ook het aantal winkeliers uit de stad. dat
aan den lappendag „tegen marktprijzen"
deelneemt, wordt stteds grooter.
?^rdat df. HJarkt door fraai Zomerweer
werd begunstigd, was het bezoek uit stad en
omgeving enorm. Voetje voor voetje bewoog
de kraniea°0m kijkCrS en koopers langs
Het hoofd van den technischen dienst der
Transcontinental and Western Air in Ame
rika, de heer Walter A. Hamilton, die op
uitnoodiging van de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij naar Nederland is gereisd om
de officials dezer maatschappij, in 't bijzon
der den onderdirecteur, den heer P. Gui
lonard, op de hoogte te brengen van de er
varing, welke de T.W.A. heeft opgedaan
met ae Douglas DC-2-toestellen, heeft daar
omtrent op Schiphol een aantal mededeelin
gen gedaan tegenover eenige journalisten.
Behalve door den heer Guilonard, werd
het gesprek bijgewoond door den heer H.
Veenendaal, hoofdwerkmeester van de K.L
M., die voor zijn maatschappij een 14-tal
maanden in Los Angeles heeft vertoefd om
toezicht te houden bij de afname van de
Douglasvliegtuigen en die in gezelschap
van den heer Hamilton de terugreis naar
ons land' heeft gemaakt.
Uit de afdeelingen van den Amerikaan-
schen deskundige stippen wij aan dat de T.
W.A. de beschikking heeft over een vloot
van 27 Douglasmachines van het type D.C.
-2, waarmede de „fatest coast to coast"
dienst wordt onderhouden van New York
naar Los Angeles. Er zijn heen en weer vier
diensten per dag; zoowel van New York
als van Los Angeles vertrekt de eerste ma
chine 's morgens te acht uur; de laatste des
avonds te 9 uur. Tusschenlandingen worden
gemaakt gerekend van Los Angeles uit
te Winslaw, Albuquerque, Amarillo in
Texas, Wichita, Kansas City, Chicago en
Pittsburgh.
Per machine wordt 6)4 a 7 uur per
dag gevlogen; per maand worden door
de toestellen 900.000 mijlen in den ge-
regelden dienst afgelegd. De maat
schappij beschikt over 80 eerste en 80
tweede piloten; de totale duur van de
reis, gedurende welke tweemaal van
eersten piloot en éénmaal van tweeden
piloot wordt verwisseld, bedraagt vijf
tien uren. De stoptijden inbegrepen
wordt gevlogen met een gemiddelde
snelheid van 165 mijl. In elk der toe
stellen is een automatische piloot inge
bouwd.
Tezamen met de American Airways en de
Eastern Airways worden per week een half
millioen mijlen met Douglasmateriaal afge
legd; de regelmatigheid van den dienst be
draagt, dank zij vooral ook de uitnemende
grondorganisatie, 96 procent.
Men vligt onder alle weersomstandighe
den en gewoonlijk in verband met de te
passeeren bergachtige gebieden op een
hoogte van 3.000 tot 4.000 meter. In 't Wes
telijk deel van het traject heeft men vaak te
kampen met onweersbuien, regen en hagel;
in het midden-Westen komen zandstormen
voor, terwijl in het Oosten bij New York
het weer het best vergeleken kan worden bij
dat ten onzent: mist, regen, alsook meerma
len onweer.
De weerberichtendienst is op het geheele
traject uitnemend, terwijl mede strikt de
hand gehouden wordt aan de voor verschil
lende „velden" van regeeringszijde vastge
stelde bepalingen, welke gericht zijn op de
handhaving van een zoo groot mogelijke
veiligheid. Dat niettemin in de 12 maanden,
dat deze „Douglasdienst" in werking is, en
kele ernstige en minder ernstige ongelukken
zijn voorgekomen, kan slechts worden be
treurd. Ook des nachts wordt druk gevlo
gen; zelfs langer dan op den dag.
De heer Hamilton deelde nog mede, dat
door de American Airways 11% uur van de
24 uren per machine wordt gevlogen; deze
maatschappij, alsook de T.W.A. schrijven
de Douglas-toestellen in drie jaar af; cp
technische verordening derhalve. Ook de K.
L.M. heeft voor de afschrijving denzelfden
tijdsduur vastgesteld.
Naar de zegsman verder verklaarde heeft
de technische dienst van de T.W.A. meer
malen met Douglas D.C. 2-toestellen proe
ven genomen in dien zin, dat zij onder volle
belasting op één motor over een lang traject
moesten vliegen. Volgens den heer Hamilton
heeft men daarmede gunstige ervaringen op
gedaan. Op een desbetreffende vraag deelde
de heer Guilonard mede dat ook de K.L.M.
met dergelijke controle-proeven niet is ach
tergebleven. Men heeft daarbij kunnen vast
stellen dat een volbelaste Douglas DC-2 op
één motor tot tweeduizend meter kan stij
gen.
Rest tenslotte nog de mededeeling dat
door de Douglasfabrieken te Los Angeles in
een tijdsverloop van ongeveer 15 maanden
niet minder dan 113 van deze vligtuigen
zijn geconstrueerd.
De „Perkoetot" (thuisreis) is van Jodppur
te Djask aangekomen, waar het vliegtuig
wegens een kleine technische storing blijft.
De „Lijster" is van Schiphol naar Indië
vertrokken.
Ingevolge de opdracht door de arbi-
ti. gecommissie ter beslechting van het
Icongeschil in de sigarenindustrie, gege
ven aan de daarbij betrokken partijen,
kwamen gistermiddag de vertegenwoor-
d gers van werkgevers en werknemens
uit deze industrie te Utrecht in confe
rentie bijeen.
Aangezien de drie werkliedenorgani
saties, die niet de actie van het compro
mis mede liebbeu onderteekend, gewei
gerd hadden aan die conferentie deel te
nemen, waren van arbeiderszijde alleen
de vertegenwoordigers van den Christe-
lijken sigarenmakersbond aanwezig.
De grond van deze weigering was ge
legen in de overweging, dat deze bespre
king was belegd met het doel te komen
tot een uitwerking van de principieele
beslissing, door de arbiters gegeven, bij
welke beslissing de bedoelde drie werk-
liedenorganisaties zich niet wenschten
neer te leggen.
Daar in de conferentie verschil van
meening rees over de taak, die door ar
biters aan partijen was opgelegd, beslo
ten de vertegenwoordigers van werkge
vers en werknemers de uitwerking van
de door hen gegeven principieele beslis
sing aan arbiters zelf over te laten.
Naar wij vernemen, werd de ex-kroonprins
van Duitschland gisteravond te Doorn ver
wacht voor een bezoek van enkele dagen aan
den ex-keizer.
De K. N. A. C. schrijft:
Tot de belevenissen, waarop hef be
kende „Discite morrite" wel bij uitstek
van toepassing is, behooren stellig de
overtalrijke noodlottige verkeersonge
vallen op de wegen. Aangezien het in dit
opzicht helaas nog steeds crescendo gaat
en de verslagen van die ongelukken zelfs
ee: angstwekkend groote plaatsruimte
in de dagbladen gaat innemen, moet
worden aangenomen, dat daaruit door
het menschdom nog steeds onvol oende
leering wordt getrokken, zoodat verma
ning niet mag uitblijven.
Neemt men bedoelde ongevallen van
de laatste weken onder de Koupe, dan
vait het wederom op, hoe veelvuldig
voetgangers het slachtoffer zijn gewor
den van de verkeersfout, die zich zelf
vroeg of laat onherroepelijk en meed oo
genloos straft, n.1. het plotseling of zon
der de noodzakelijke voorzorgen overste
ken van den rijweg (Rietveld, Rotter-
damsche Dijk te Gouda enz.) Het storio-
tiepe commentaar luid", meestal „Den
bestuurder treft geen schuld".
Even noodzakelijk als het is, dat de
bestuurder van een motorrijtuig of rij
wiel zich gedraagt naar den wettelijken.
regel, dat hij niet mag rijden „op zooda
nige wijze of met zoodanige snelheid,
dat de vrijheid of de veiligheid van het
verkeer wordt belemmerd of in gevaar
gebracht", even noodig is het, dat de
voetgangers zich onder soortgelijke con
dities voortbeweegt. Even natuurlijk als
het is, dat het snelverkeer onder geen
voorwaarde komt op het domein, van
den voetganger, de trottoirs of voetpa
den, even natuurlijk zal het moeten wor
den, dat de voetganger het wegdek be
stemd voor het rijverkeer niet anders
beiieedt dan met groote behoedzaam
heid en alleen en u'teluitend wanneer
di'. beslist noodzakelijk is. En indien dit
Let. geval is dan zal zulks in het belang
van eigen en van anderer veiligheid
dienen te geschieden langs den kortsten
weg :n dus niet in schuinsche richting.
De wetsbepalingen in Nederland rege
len in tegenstelling met die van de
meeste andere landen het voetgangers
verkeer tot dusver nog maar zeer onvol
doende n.1. alleen door de verplichting
voor de voetgangers op de wegen „zoo
veel mogelijk aan het rijverkeer behoor
lijk ruimte tot voorbijgaan te laten" (het
rijverkeer is aan dezelfde plicht onder
worpen t. o. v. de voetgangers). Enkele
gemeenten als Amsterdam, Leiden e.a.
hebben aanvullende en zeer doeltreffen
de bepalingen voor het voetgangersver
keer in de gemeentelijke politie- of ver-
keersverordeningen opgenomen, welke
feitelijk voor het geheele land geldig
m >esten zijn. Met grond kan worden
verwacht, dat het nieuwe „wegenver
keersreglement" in deze lacune zal voor
zien. Dat dit reglement, een integree-'
rend onderdeel van de wegcode, nu niet
lang meer op zich moge laten wachten
in het belang vooral ook van een vei
liger wegverkeer!
Bij het in goede banen leiden van het
wegverkeer, zal het, naar het oordeel
van de K. N. A. C., noodig zijn, de maat
regelen, die mogelijk zijn om het voet
gangersverkeer te beveiligen en te be
sehermen, ook spoedig te treffen. Als
zoodanig mogen worden beschouwd de
inrichting van passende oversteekplaat
sen voor voetgangers, zooals deze niet
alleen in de wereldsteden, maar ook in
verschillende steden in het buitenland
(Zwitserland, België), waar de verkeers
omstandigheden meer met de onze over
een komen, algemeen en tot tevreden
heid toepassing hebben gevonden.
iïoe 't ook zij, degenen, die zich per
pedes apostolorum op de openbare we
gen voortbewegen, zullen moeten leeren
beseffen, dat ook zij ter bevordering van
een rustige en ordelijke verkeersafwik
keling een verkeersplicht hebben en dat
inbreuk daarop, zelfs meer nog dan bij
do andere categorieën van weggebrui
kers ,tot de ernstigste gevolgen aanlei
ding kan geven. Zij zullen goed doen te
bedenken, dat een onderzoek naar fatale
verkeersongevallen in Engeland o i uit
wees, dat de helft van die ongelukken te
wijten was aan fouten van voetgangers
en dat zelfs in 4 van de 5 gevallen de
votgangers door onnadenkendheid, on
verschilligheid of onbezonnenheid aan
eigen ongeluk schuld hadden.
Ouders en opvoeders hebben een dure
piicht de jeugd voor het wegverkeer
voor to bereiden en op te voeden. En
ahe weggebruikers hebben de moreele
verplichting ouden van dagen en hulp
behoevenden, waar mogelijk en noodig
in het verkeer bijstand te verleenen.
Zonder dat allen, zonder één uitzon
dering, meehelpen zal het niet mogelijk
zijn, de verkeersongevallencijfers in ons
land van meer dan 800 dooden per jaar
er 17 maal zooveel gewonden tot gerin
gere proporties terug te brengen.