icthkn PU ROL JUMicalies Qemeentecaden 7lisuuis £uchtmact HANDELSAVONDSCHOOL TE ALKMAAR. SLUITINGSUUR KERMIS 1935. VOOR CAFE'S ENZ. Als sluitingsuur voor de café's, ker mis- en andere inrichtingen is vastge- st ld: van 24 AUGUSTUS tot en met 30 AUGUSTUS 1935 op des nachts 1 UUR en op 31 AUGUSTUS en 1 SEPTEM BER 1935 op des nachts 2 UUR. BEKENDMAKING. HARENKARSPEL De raad dezer gemeente vergaderde Dins dag ten raadhuize. De heer Jb. Weel toch raadslid HEERHUGOWAARD Seinplanken. NIEUWE NIEDORP EGHOND AAN ZEE Overname van straten. BERGEN OUDORP Hulpverleening voor het gezin Bibo. HOORN Lappendag. Gunstige ervaringen met de Douglas-vliegtuigen in Amerika. Mededeelingen van den heer Walter A. Hamilton van de Transcontinental and Western Air. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. LOONGESCHIL IN SIGAREN- INDUSTRIE. Uitwerking der principieele be slissing door arbiters zeil. DE EX-KROONPRINS TE DOORN. VAN VEILIG VOETGANGERS VERKEER. Voor het doen van aangifte tot toe lating als leerling tot de Handelsavond school alhier gedurende den cursus 1935/1936 be6taat alsnog gelegenheid op VRIJDAG 23 AUGUSTUS a.s., des avonds van 6X tot 854 uur in het gebouw der Handelsschool aan de Doelenstraat. Tot de eerste klasse kunnen zonder examen worden toegelaten zij, die blij kens verklaring van het betrokken schoolhoofd dit jaar ten minste 6 klassen der lagere school met vrucht hebben doorloopen en geschikt worden geacht het onderwijs aan de Handelsavond school te volgen. Toelating tot de hoogere klassen hangt af van genoten voorontwikkeling. Zij, die de school reeds bezochten, moeten zich opnieuw aangeven. De Directeur verstrekt gaarne in lichtingen. Alkmaar, den 21 Augustus 1935. De Directeur, J. H. DE GROOT. De COMMISSARIS VAN POLITIE der gemeente ALKMAAR maakt bekend, dat tijdens de KERMIS van 24 AUGUS TUS 1935 tot en met 1 SEPTEMBER 1935 s'echts voor een beperkt aantal STRAATORGELS (uitsluitend Boek- öigels) of STRAATMUZIKANTEN (min stens bestaande uit vier spelende perso nen) vergunning zal worden verleend. Kunstenmakers, acrobaten, dierenver tooningen, straatzangers, boeienkonin gen, degenslikkers, personen, die mis vormde ledematen te kijk steller, enz. enz. worden beslist niet op den open haren weg toegelaten. Voorts wordt geen vergunning ver leend tijdens de kermis op kermisterrei nen aan venters in paling, galanterieën, worstjes, nongat, koek, chocolade, kin derspeelgoed enz. Het standwerken met •en of ander verkoopsartikel is ten strengste verboden. Verder wordt de aandacht gevestigd op de bepaling in de Arbeidswet betrek kelijk jeugdige personen, die luidt: „Een jeugdig persoon mag geen arbeid verrichten, bestaande in gevaarlijke kunstverrichtingen en in het deelnemen aan kunstverrichtingen, voor zoover dit gevaar oplevert (De Wet verstaat onder jeugdige personen, zoowel jongens al6 meesjes beneden achttien jaar). Van de ingekomen stukken vermelden wij het bericht van den dir. generaal van de Volksgezondheid, houdende de mededeeling dat de huur van de woningbouwwoningen vastgesteld kan worden op 2.35, inclusief waterleiding per week en per woning. Dit stuk werd ter kennis gebradit als antwoord op d« vraag van den heer K. Doekes in de laatst gehouden vergadering gesteld. De heer Doekes vroeg wanneer deze ver laging inging, waarop voorzitter antwoord de dat dit per Februari 1935 was, dus var. terugwerkende kracht. Aan de orde was hierna de stemming over het voorstel van B. en W. inzake de herzie ning der verordening op de heffing van keurloon, waarover in de vorige vergadering de stemmen staakten. De heer L. Doekes was toen niet aanwezig. De voorzitter merkte op, dat alle andere gemeenteraden de verordening hadden ge wijzigd zooals door de centrumgemeente was voorgesteld. Bij de stemming gaf de heer L Doekes den doorslag door voor te stemmen. De verorde ning werd dus gewijzigd. B. en W. stelden voor, een nieuwe veror dening voor de schoolgeltfheffi ng vast ie stellen. Ged. Staten verzoeken nX de school geldheffing te herzien en te willen bevorde ren, dat het tarief van heffing aanvangt bij een belastbaar inkomen van 700, voorts het tarief zoo in te richten dat bij een be lastbaar inkomen van 3000 wordt gehe ven 30 en verder 1 van het inkomen. Aangeboden werden hierna de rekeningen van de gemeente, het burg. armbestuur en het gem. electriciteitsbedrijf over 1934. De gemeenterekening sloot in ontvang sten op 222.589.77, in uitgaven op 215.852.10, alzoo is er een nadeelig saldo van 6747.67. Dit saldo komt te vervallen wegens een bijdrage van den kapitaldienst voor de fi nanciering van het uitgestooten bedrag i.z. werkloosheidsvoorziening. B. en W. stelden voor de rekeningen m handen te stellen van een commissie van onderzoek. In de commissie voor den schouw van lan derijen werden gekozen de heeren A. Duij- ves, C. Bakker en P. Borst. Alvorens tot sluiting over te gaan sprak de voorzitter de scheidende raadsleden toe, na gememoreerd te hebben wat er in de af- geloopen vier jaren alzoo is voorgevallen. De raad heeft echter blijmoedig gewerkt om deze moeilijkheden zooveel mogelijk te verzachten door het verleenen der credieten en de werkloosheidsvoorziening. De leiding is spr. steeds gemakkelijk gemaakt. De voor zittershamer heeft bijna altijd op den schoorsteenmantel gelegen en de vergade ring werd geleid met een potlood. Aller eerst sprak de voorzitter de heeren De Groot en Borst toe, die het langst in dien raad heb ben gezeten, hun dank brengend voor het geen zij al die jaren als raadslid en als wet houder voor de gemeente hebben gedaan. Ook de heeren H. Dekker en L. Doekes keeren niet meer terug. Ook hun wenschte de voorzitter het beste toe. Nadat de scheidende radsleden nog het woord hadden gevoerd, sloot de voorzitter de vergadering. h POLDERBENOEMINGEN. De heer A. Mantel te Winkel is benoemd tot hoofdingeland van den Nederlanderpol der. Tot hoofdingeland van den polder Oudkar spel is gekozen de heer P. Kroon aldaar en tot hoofdingeland van den polder Haren karspel de heer C. Francis aldaar. Tot dijkgraaf van den polder Westerkoog is gekozen de heer A. d Wit en tot hoofdin geland de heer J. Laan te Kwadijk. ZWOSCHARWOUDC Bij de gemeenteraadsverkiezing werd nogal opschudding veroorzaakt in deze ge> meente, doordat de heer Jb. Weel, als num mer vier op de lijst der r.k. staatspartij-, met voorkeurstemmen tot lid van den gemeente raad gekozen zijnde niet als zoodanig mocht toetreden, omdat volgens de reglementen van de kiesvereeniging de verkiezing met voorkeurstemmen was uitgesloten. Zooals men weet, heeft nummer drie, die toen werd benoemd, bedankt en werd de heer D. van Kleef benoemd verklaard. Een en ander had aanleiding gegeven tot vele verwikkelingen en men liet doorschemeren, dat de benoeming van den heer van Kleef wel een tijdelijke zou zijn omdat deze na zijn toelating zou bedanken om den heer Weel toch in den raad zitting te doen nemen. Dan was aan het reglement van de kiesver eeniging voldaan. Thans is het zoover. De heer Van Kleef heeft nu voor het het raadslidmaatschap bedankt en de heer Weel is door den voorzitter van het Centraal Stembureau wederom benoemd verklaard. Zoo hebben dan tenslotte de kiezers toch hun zin gekregen. Naar aanleiding van een verzoek van den A.N.W.B. tot het plaatsen van seinplanken bij de gevaarlijke samen-komst van den Mid delweg en den Hondenweg te Heerhugo- waard, is van het college van B. en W. dier gemeente bericht ontvangen, dat tot plaat sing der gevraagde seinplanken zal worden overgegaan. Vergadering Middcnstandsvereeni- King. Maandagav. vergaderde de Middenstands- vereeniging ten huize van den heer Kossen alhier. De voorzitter de heer C. van der Haagen sprak zij teleurstelling uit over de geringe opkomst. Na enkele mededeelingen inzake Bonds- plannen, volgden uitgebreide besprekingen ter zake inning van dubieuze posten. Men werd het er ten slotte over eens, dat er een einde moet komen en de wanbetalers terdege tot de orde dienen te worden geroepen. Ver schillende mogelijkheden werden besproken welke tot 'n gunstig resultaat zouden kunnen leiden. Men besloot 'n commissie te benoemen die zich met de voorbereidende maatregelen zal belasten. Een tweetal heeren verklaarde zich bereid de noodige inlichtingen in te winnen en de voorbereidingen te dezer zake te treffen. Wanneer men hiermede voldoende is gevorderd zal opnieuw een vergadering worden gehouden. Wenschelijk werd het geacht dat iedere leverancier voor zich zelf nog eens op be taling zou aandringen en debiteuren in de ge egenheid zou stellen op bepaalde voorwaar den de achterstallige gelden af te dragen. Wanneer er niets valt te bereiken zullen on herroepelijk strengere maatregelen worden toegepast. Maar de leveranciers voelen zich gedwongen dezen maatregel toe te passen. Bij de rondvraag bracht de heer van der Stok den districtszetel te Schagen ter spra ke welke deze gemeente op onfaire wijze zou hebben toegewezen gekregen. Hij zou een actie willen voeren den zetel verplaatst te crijgen naar Alkmaar, waar de vergadering zich niet tegen verklaarde. De heer de Jong sprak zijn bevreemding uit over het feit dat door de vereeniging met de Schutkermis niets wordt gedaan. Door den voorzitter werd er op gewezen, dat de pogingen om wat te bereiken den laat sten keer op een mislukking zijn uitgeloopen en de vergadering er dan ook niet voor ge voelde opnieuw een fiasco te leiden. Hierna sluiting. Dezer dagen heeft men hier vier borden voor autobushaltes geplaatst. De bussen zul len dus niet meer overal stoppen. De borden staan bij de Prins Hendrikstichting, bij bak ker Wijn, het gemeentehuis en de Oud katho lieke kerk. Het eindpunt blijft bij de Trom penbergstraat. "Het besluit van den gemeenteraad van 28 December 1934 om de straten van de Maatschap-pij Zeebad Egrnond over te ne men. is eindelijk bij besluit van 14 Augus tus 1935 door Gedeputeerde Staten goedge keurd. Het betreft hier de Julianastraat, de Boulevard, de Emmastraat en de Wilhel- minastraat, voorzoover deze straten behoo- ren tot het zoogenaamde Vlak. De gemeente zal bij de overdracht van de Maatschappij Zeebad Egmond 3000 ontvangen voor het in behoorlijken staat van onderhoud bren gen van de genoemde straten, hetgeen drin gend noodig is. Hel Doorzitten bi) Wielrljden en een door de Zon Verbrande Huid, verzacht en geneest men met Pms 3040 «90 cl Tube SOct. Bn Apoth.cn Droputco Minder werkloozen. Het aantal werkloozen is de laatste we ken belangrijk teruggeloopen, namelijk van 180 tot 140. Dit komt doordat verschillende visschers weder in de vaart zijn gekomen en ook velen tewerk zijn gesteld bij den bouw der Prins Hendrikstichting. Voor Bergen's Harmonie was het gisteren een bizondere dag. Voor het eerst werd er n.1. gerepeteerd in het eigen repetitie-gebouw. Dit gebouw, een ontwerp van den bouw kundige Jb. van Exter, is tot stand gebracht op een terrein aan de Karei de Grootelaan achter de aan de gemeente behoorende hee renhuizen en het is te bereiken via het ge meentelijk parkeerpark. De gemeenteraad van Bergen verleende voor de totstand koming zijn medewerking door hiervoor den benuodigden grond voor 50 cent per M2. be schikbaar te stellen. Voor weinig geld kwam een hecht gebouw tot stand, dat ook archi tectonisch voldoet. Het repetitielokaal heeft een afmeting van 12 M. bij 7.50 M. en een hoogte van 6 M. In het gebouw heeft men voorts de beschik king over een goede waschgelegenheid met sanitair en een vertrek met muziekkast voor de berging van muziekinstrumenten. In dit vertrek heeft men bovendien gelegenheid om een verversching klaar te maken. Om acht uur vereenigden de leden van Bergen's Harmonie zich in het nieuwe repe titie-lokaal, waar mede aanwezig waren de eere-voorzitter. de oud-burgemeester Jb. van Reenen. alsmede bestuursleden van Bergens gemengd koor, de Stem des Volks, Bergen's Mannenkoor en de V. V. V. De voorzitter van Bergen's Harmonie, de heer P. Blan-kendaal, deelde, na een woord van welkom te hebben uitgesproken, mede, dat de stoot voor de stichting van het ge bouw was gegeven, doordat de vorige eige naar van de lokaliteit, waarin geregeld ge repeteerd werd, daartoe geen gelegenheid meer wenschte te geven. Dank bracht spr. aan B. en W. en den raad voor de coulante wijze, waarop de be- noodigde grond beschikbaar was gesteld. Aan den penningmeester, den heer Bogt- man, meende spr. eveneens een speciaal woord van dank te moeten brengen voor den grooten steun, door hem voor de totstand koming van het gebouw verleend. Tot den heer Beekman richtte spr. even eens woorden van dank voor alles, wat hij 25 jaar lang voor Bergm's Harmonie heeft gedaan. Hulde bracht spr. aan den dirigent, den heer Pranger, den man, die Bergen's Harmonie in de wedstrijden naar de eere- afdeeling leidde. Een dankwoorc richtte spr. hierna tot de vereenigingen, die het gebouw mede zullen bewonen, n.1 de Berger Koorvereeniging en de Stem des Volks. Het Mannenkoor, zoo zeide sprzal vermoedelijk eveneens van dit gebouw gebruik gaan maken en spr. hoopte, dat nog meerderen zullen volgen, opdat door de huur, die na rentebetaling voor aflossing zal worden gebruikt, de vereenigingen zoo spoedig mogelijk een schuld vrij eigen repe titie-gebouw bezitten. Spr. eindigde met een dankwoord aan den beschermheer, die steeds getoond heeft, Ber gen's Harmonie een warm hart toe te dragen. De heer Jb. van Reenen sprak hierna een woord van gelukwensch. Als stoffelijk blijk van medeleven bood hij aan den penning meester een enveloppe met inhoud aan, welke inhoud een stevigen steun vormde voor het nieuwe gebouw. Bergen's Mannenkoor, het Gemengd Koor en de Stem des Volks hadden bloemstukken gezonden, terwijl namens deze vereenigingen woorden van gelukwensch werden gespro ken door de heeren Jb. Koster, Lek en Polder vaart. De heer Klomp complimenteerde namens de V. V V., waarna een marsch van den heer Beekman werd ingezet. Tenslotte werden verversching en aange boden. Dinsdagavond werd op initiatief van burgemeester Bos ten raadhuize een verga dering gehouden om te komen tot vorming van een commissie, welke zich ten doel stelt, gelden in te zamelen ten behoeve van den heer P. Bibo, wiens hooivoorraad de vorige week door brand verloren ging. Het is te wenschen, dat alle ingezetenen er iets toe bijdragen om den nood van deze familie eenigszins te lenigen. Naar we vernemen, bevindt de vrouw die door het onge val zoo geschokt werd zich thans in het Sint Elizabethziekenhuis. De kermis is hier Maandag beëindigd met den bekenden lappendag. Omstreeks 10 uur des morgens hadden niet minder dan 400 kooplieden hun standplaats ingenomen. Het Noord, Kaasmarkt, Munt straat en Gouw waren geheel bezet Het aan tal stalletjes bedroeg weer eenige tientallen meer dan het vorig jaar, terwijl een 50-tal wegens plaatsgebrek moesten worden afge wezen. Ook het aantal winkeliers uit de stad. dat aan den lappendag „tegen marktprijzen" deelneemt, wordt stteds grooter. ?^rdat df. HJarkt door fraai Zomerweer werd begunstigd, was het bezoek uit stad en omgeving enorm. Voetje voor voetje bewoog de kraniea°0m kijkCrS en koopers langs Het hoofd van den technischen dienst der Transcontinental and Western Air in Ame rika, de heer Walter A. Hamilton, die op uitnoodiging van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij naar Nederland is gereisd om de officials dezer maatschappij, in 't bijzon der den onderdirecteur, den heer P. Gui lonard, op de hoogte te brengen van de er varing, welke de T.W.A. heeft opgedaan met ae Douglas DC-2-toestellen, heeft daar omtrent op Schiphol een aantal mededeelin gen gedaan tegenover eenige journalisten. Behalve door den heer Guilonard, werd het gesprek bijgewoond door den heer H. Veenendaal, hoofdwerkmeester van de K.L M., die voor zijn maatschappij een 14-tal maanden in Los Angeles heeft vertoefd om toezicht te houden bij de afname van de Douglasvliegtuigen en die in gezelschap van den heer Hamilton de terugreis naar ons land' heeft gemaakt. Uit de afdeelingen van den Amerikaan- schen deskundige stippen wij aan dat de T. W.A. de beschikking heeft over een vloot van 27 Douglasmachines van het type D.C. -2, waarmede de „fatest coast to coast" dienst wordt onderhouden van New York naar Los Angeles. Er zijn heen en weer vier diensten per dag; zoowel van New York als van Los Angeles vertrekt de eerste ma chine 's morgens te acht uur; de laatste des avonds te 9 uur. Tusschenlandingen worden gemaakt gerekend van Los Angeles uit te Winslaw, Albuquerque, Amarillo in Texas, Wichita, Kansas City, Chicago en Pittsburgh. Per machine wordt 6)4 a 7 uur per dag gevlogen; per maand worden door de toestellen 900.000 mijlen in den ge- regelden dienst afgelegd. De maat schappij beschikt over 80 eerste en 80 tweede piloten; de totale duur van de reis, gedurende welke tweemaal van eersten piloot en éénmaal van tweeden piloot wordt verwisseld, bedraagt vijf tien uren. De stoptijden inbegrepen wordt gevlogen met een gemiddelde snelheid van 165 mijl. In elk der toe stellen is een automatische piloot inge bouwd. Tezamen met de American Airways en de Eastern Airways worden per week een half millioen mijlen met Douglasmateriaal afge legd; de regelmatigheid van den dienst be draagt, dank zij vooral ook de uitnemende grondorganisatie, 96 procent. Men vligt onder alle weersomstandighe den en gewoonlijk in verband met de te passeeren bergachtige gebieden op een hoogte van 3.000 tot 4.000 meter. In 't Wes telijk deel van het traject heeft men vaak te kampen met onweersbuien, regen en hagel; in het midden-Westen komen zandstormen voor, terwijl in het Oosten bij New York het weer het best vergeleken kan worden bij dat ten onzent: mist, regen, alsook meerma len onweer. De weerberichtendienst is op het geheele traject uitnemend, terwijl mede strikt de hand gehouden wordt aan de voor verschil lende „velden" van regeeringszijde vastge stelde bepalingen, welke gericht zijn op de handhaving van een zoo groot mogelijke veiligheid. Dat niettemin in de 12 maanden, dat deze „Douglasdienst" in werking is, en kele ernstige en minder ernstige ongelukken zijn voorgekomen, kan slechts worden be treurd. Ook des nachts wordt druk gevlo gen; zelfs langer dan op den dag. De heer Hamilton deelde nog mede, dat door de American Airways 11% uur van de 24 uren per machine wordt gevlogen; deze maatschappij, alsook de T.W.A. schrijven de Douglas-toestellen in drie jaar af; cp technische verordening derhalve. Ook de K. L.M. heeft voor de afschrijving denzelfden tijdsduur vastgesteld. Naar de zegsman verder verklaarde heeft de technische dienst van de T.W.A. meer malen met Douglas D.C. 2-toestellen proe ven genomen in dien zin, dat zij onder volle belasting op één motor over een lang traject moesten vliegen. Volgens den heer Hamilton heeft men daarmede gunstige ervaringen op gedaan. Op een desbetreffende vraag deelde de heer Guilonard mede dat ook de K.L.M. met dergelijke controle-proeven niet is ach tergebleven. Men heeft daarbij kunnen vast stellen dat een volbelaste Douglas DC-2 op één motor tot tweeduizend meter kan stij gen. Rest tenslotte nog de mededeeling dat door de Douglasfabrieken te Los Angeles in een tijdsverloop van ongeveer 15 maanden niet minder dan 113 van deze vligtuigen zijn geconstrueerd. De „Perkoetot" (thuisreis) is van Jodppur te Djask aangekomen, waar het vliegtuig wegens een kleine technische storing blijft. De „Lijster" is van Schiphol naar Indië vertrokken. Ingevolge de opdracht door de arbi- ti. gecommissie ter beslechting van het Icongeschil in de sigarenindustrie, gege ven aan de daarbij betrokken partijen, kwamen gistermiddag de vertegenwoor- d gers van werkgevers en werknemens uit deze industrie te Utrecht in confe rentie bijeen. Aangezien de drie werkliedenorgani saties, die niet de actie van het compro mis mede liebbeu onderteekend, gewei gerd hadden aan die conferentie deel te nemen, waren van arbeiderszijde alleen de vertegenwoordigers van den Christe- lijken sigarenmakersbond aanwezig. De grond van deze weigering was ge legen in de overweging, dat deze bespre king was belegd met het doel te komen tot een uitwerking van de principieele beslissing, door de arbiters gegeven, bij welke beslissing de bedoelde drie werk- liedenorganisaties zich niet wenschten neer te leggen. Daar in de conferentie verschil van meening rees over de taak, die door ar biters aan partijen was opgelegd, beslo ten de vertegenwoordigers van werkge vers en werknemers de uitwerking van de door hen gegeven principieele beslis sing aan arbiters zelf over te laten. Naar wij vernemen, werd de ex-kroonprins van Duitschland gisteravond te Doorn ver wacht voor een bezoek van enkele dagen aan den ex-keizer. De K. N. A. C. schrijft: Tot de belevenissen, waarop hef be kende „Discite morrite" wel bij uitstek van toepassing is, behooren stellig de overtalrijke noodlottige verkeersonge vallen op de wegen. Aangezien het in dit opzicht helaas nog steeds crescendo gaat en de verslagen van die ongelukken zelfs ee: angstwekkend groote plaatsruimte in de dagbladen gaat innemen, moet worden aangenomen, dat daaruit door het menschdom nog steeds onvol oende leering wordt getrokken, zoodat verma ning niet mag uitblijven. Neemt men bedoelde ongevallen van de laatste weken onder de Koupe, dan vait het wederom op, hoe veelvuldig voetgangers het slachtoffer zijn gewor den van de verkeersfout, die zich zelf vroeg of laat onherroepelijk en meed oo genloos straft, n.1. het plotseling of zon der de noodzakelijke voorzorgen overste ken van den rijweg (Rietveld, Rotter- damsche Dijk te Gouda enz.) Het storio- tiepe commentaar luid", meestal „Den bestuurder treft geen schuld". Even noodzakelijk als het is, dat de bestuurder van een motorrijtuig of rij wiel zich gedraagt naar den wettelijken. regel, dat hij niet mag rijden „op zooda nige wijze of met zoodanige snelheid, dat de vrijheid of de veiligheid van het verkeer wordt belemmerd of in gevaar gebracht", even noodig is het, dat de voetgangers zich onder soortgelijke con dities voortbeweegt. Even natuurlijk als het is, dat het snelverkeer onder geen voorwaarde komt op het domein, van den voetganger, de trottoirs of voetpa den, even natuurlijk zal het moeten wor den, dat de voetganger het wegdek be stemd voor het rijverkeer niet anders beiieedt dan met groote behoedzaam heid en alleen en u'teluitend wanneer di'. beslist noodzakelijk is. En indien dit Let. geval is dan zal zulks in het belang van eigen en van anderer veiligheid dienen te geschieden langs den kortsten weg :n dus niet in schuinsche richting. De wetsbepalingen in Nederland rege len in tegenstelling met die van de meeste andere landen het voetgangers verkeer tot dusver nog maar zeer onvol doende n.1. alleen door de verplichting voor de voetgangers op de wegen „zoo veel mogelijk aan het rijverkeer behoor lijk ruimte tot voorbijgaan te laten" (het rijverkeer is aan dezelfde plicht onder worpen t. o. v. de voetgangers). Enkele gemeenten als Amsterdam, Leiden e.a. hebben aanvullende en zeer doeltreffen de bepalingen voor het voetgangersver keer in de gemeentelijke politie- of ver- keersverordeningen opgenomen, welke feitelijk voor het geheele land geldig m >esten zijn. Met grond kan worden verwacht, dat het nieuwe „wegenver keersreglement" in deze lacune zal voor zien. Dat dit reglement, een integree-' rend onderdeel van de wegcode, nu niet lang meer op zich moge laten wachten in het belang vooral ook van een vei liger wegverkeer! Bij het in goede banen leiden van het wegverkeer, zal het, naar het oordeel van de K. N. A. C., noodig zijn, de maat regelen, die mogelijk zijn om het voet gangersverkeer te beveiligen en te be sehermen, ook spoedig te treffen. Als zoodanig mogen worden beschouwd de inrichting van passende oversteekplaat sen voor voetgangers, zooals deze niet alleen in de wereldsteden, maar ook in verschillende steden in het buitenland (Zwitserland, België), waar de verkeers omstandigheden meer met de onze over een komen, algemeen en tot tevreden heid toepassing hebben gevonden. iïoe 't ook zij, degenen, die zich per pedes apostolorum op de openbare we gen voortbewegen, zullen moeten leeren beseffen, dat ook zij ter bevordering van een rustige en ordelijke verkeersafwik keling een verkeersplicht hebben en dat inbreuk daarop, zelfs meer nog dan bij do andere categorieën van weggebrui kers ,tot de ernstigste gevolgen aanlei ding kan geven. Zij zullen goed doen te bedenken, dat een onderzoek naar fatale verkeersongevallen in Engeland o i uit wees, dat de helft van die ongelukken te wijten was aan fouten van voetgangers en dat zelfs in 4 van de 5 gevallen de votgangers door onnadenkendheid, on verschilligheid of onbezonnenheid aan eigen ongeluk schuld hadden. Ouders en opvoeders hebben een dure piicht de jeugd voor het wegverkeer voor to bereiden en op te voeden. En ahe weggebruikers hebben de moreele verplichting ouden van dagen en hulp behoevenden, waar mogelijk en noodig in het verkeer bijstand te verleenen. Zonder dat allen, zonder één uitzon dering, meehelpen zal het niet mogelijk zijn, de verkeersongevallencijfers in ons land van meer dan 800 dooden per jaar er 17 maal zooveel gewonden tot gerin gere proporties terug te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10