DE STRIJD OM HET OUDE ETHIOPIË. BRANDEN. Een bedrs* van 1200 mee verloren. Gistermiddag biandde te Hoogersmilde (Dr) de dubbele woningen, bewoond door de gezinnen G. Tingen en H. Goor, tot den grond af. Het koren, dat in de schuur lag op geslagen, en een geldsbedrag van f 1200 ging verloren. De brandweer kon niets uit richten. Boerderij afgebrand Gisteravond is de groote boerderij van den landbouwer J. Kleiboer aan den Beemterweg onder de gemeente Apeldoorn geheel afge brand. De vermoedelijke oorzaak is kort sluiting. Het vuur greep zeer snel om zich heen zoodat de vrijwillige brandweer van Ape) doorn, bijgestaan door die van Beemtum Vaassen en Teugen, weinig kon uitrichten. BALDADIGHEID TE OLDEBROEK. Drie militairen voor den krijgs raad. Naar aanleiding van een aanslag op een sneltrein bij de legerplaats te Oldebroek op Zondag 18 Augustus, waarbij drie dienst plichtigen uit Bergen-op Zoom, komende van een uitstapje naar Elburg, eenige schroeven draaiers, een hamer en enkele steenen op de rails legden, werden de daders die thans weer met hun troep naar Bergen-op-Zoom zijn vertrokken door de militaire politie in voorloopig arrest gesteld. Zij zullen zich voor den krijgsraad voor hun ergerlijken kwajongensstreek moeten verantwoorden. KINDJE VERBRAND. Maandagmiddag is het driejarig dochtertje van de familie Hoppener te Rotterdam in een emmer heet water gevallen. Het kind is naar het ziekenhuis overgebracht, waar het gister is overleden. STOOMSCHIP VERKOCHT NAAR GRIEKENLAND. Het Ned. stoomschip „Calandplein", ge bouwd in 1913, metende 4700 ton bruto, toe- behoorende aan de Scheepvaartmij. Millin gen te Rotterdam, is naar Griekenland ver kocht. Het schip, aat vroeger dienst deed in de ertsvaart, was sinds eenige jaren opge legd. BEPERKING WERKGELEGENHEID VROUWELIJKE KRACHTEN. Voorontwerp van wet bij den Hoogen Raad van Arbeid aan hangig gemaakt. De minister van sociale zaken heeft bij den Hoogen Raad van Arbeid het aangekon digde voorontwerp van wet inzake het ver richten van arbeid door vrouwelijke arbeids kracht aanhangig gemaakt. Het ligt in de bedoeling op tweeërlei wijze het werkterrein in te perken, n.1. door ver hooging van den leeftijd, waarop vrouwelijke arbeidskrachten in de industrie en in kanto ren worden toegelaten, en door het aanwijzen van soorten van arbeid, welke een meisje of een vrouw in een fabriek of in een kantoor niet of slechts onder bepaalde voorwaarden verrichten mag. In het belang der betrokke nen wordt een soepele toepassing der ver bodsbepalingen gewaarborgd. STRAATROOF. Een brutale dief, die er zijn beroep van maakt dames en meisjes van haar sie raden te verlossen, heeft op den Nieu- wendijk te Amsterdam kans gezien een meisje een gouden armbandhorloge te ontfutselen. Het meisje was rustig aan het wande len toen zij plotseling bij haar arm werd gepakt door een haar onbekenden man. De onbekende deed zeer opdringe rig en vroeg het meisje of zij met hem mee wilde gaan. Toen de jongedame zich over deze brutaliteit kwaad maakte, bleef de man haar nog even vasthouden. Zij rukte zich los, doch bemerkte daarbij niet dat de kerel hierbij een goede gele genheid kreeg het horloge van den pols te trekken. Eerst later ontdekte zij den diefstal. Zij deed hiervan aangifte bij de politie van het bureau Warmoesstraat, waar men bij onderzoek gegevens in handen kreeg die er op duidden dat de tot nog toe onbekende dief zich meer malen aan dergelijke praktijken heeft schuldig gemaakt. Het signalement van den dief is bekend en aan alle bureaux doorgeseind JONGENS OP AVONTUUR. Door de politie zijn gisteren twee min derjarige jongens aangehouden die resp. in Den Haag en Ginneken op een auto waren geklommen en de reis op deze wijze naar de hoofdstad hadden ge maakt. Zij zijn op transport gesteld naar hun woonplaatsen. DE ONBEWAAKTE OVERWEG. Weer een slachtoffer. Hedenmorgen heeft op den onbewaak- ten overweg bij wachtpost 10 onder de gemeente Schalkwijk (Utr.) een ongeluk met doodelijken afloop plaats gehad. Door den sneltrein, die om 7.11 uur uit Utrecht was vertrokken, is de 23-jarige motorrijder M. M., wonende te Greven- bicht, landmeter van beroep, die in de omgeving werkzaamheden verricht, ge grepen en vrijwel onmiddellijk gedood. Do trein had ruim 20 minuten vertra ging. BEDRIJFSONGEVAL. SlacntoHer overleden. Maandagmiddag had de 57-jarige arbeider H. Veldman te Almelo het ongeluk, dat een zwaar geladen kruiwagen van een loopstei ger liep, waardoor een van de handboomen wet groote kracht tegen het lichaam kwam. Deze werd daardoor zoo ernstig gewond, dat hij napr het algemeen ziekenhuis moest worden vervoerd, waar hij 's middags aan zjin verwondingen is overleden. DE STAKING IN DE TILBURGSCHE WOLLENSTOFFEN-INDUSTRIE. Aankondiging van de fabrikan ten. St. Lambertus spoort zijn leden aan het werk niet te ver laten. Gistermiddag is de staking onder de ar beiders in de wollenstoffen-industrie niet verder uitgebreid. Het is mogeliik dat enkele arbeiders in den loop van den dag het werk hebben neergelegd, doch 29 fabrieken wer ken nog normaal door Het aantal stakers wordt op ongeveer 1200 geschat. Het hoofdbestuur van de r.k. arbeiders vereniging Lambertus heeft haar leden aan gemaand aan het werk te blijven en onder ge envoorwaarde neer te leggen. In alle fabrieken is door de leden van den Tilburgschen fabrikantenbond de volgende aankondiging opgehangen Aangezien op verschillende fabrieken, aan gesloten bij den Tilburgschen Fabrikanten- bond onder het personeel een wilde staking is uitgebroken, brengen wij het volgende ter kennis van het ptrsoneel: 1. Al die leden van ons personeel, die mor gen, Woensdag 28 Augustus, niet op het voor hen geldende aanvangsuur hun arbeid hervatten, worden geacht de dienstbetrekking onrechtmatig te hebben verbroken. 2. De wet op het arbeidscontract geeft den werkgever het recht ter zake van het onrecht matig verbreken der dienstbetrekking een schadeloosstelling, ter grootte van één week loon te vorderen. 3. Van al degenen, die Woensdag 28 Aug. den arbeid niet op het voor hen geldende aanvangsuur hervatten, zal deze schade loosstelling gevorderd worden door inhou ding van het arbeidsloon over de afgeloopen kalenderweek. 4. Voor degenen, die den arbeid morgen op normale wijze hervatten, zal de betaling van het arbeidsloon over de afgeloopen ka lenderweek geschieden op Donderdag 29 Augustus. 5. Degenen, die de dienstbetrekking op on rechtmatige wijze hebben verbroken en in ge breke blijven den arbeid op normale wijze te hervatten, zullen bovendien geen aanspraak kunnen maken op uitbetaling der vacantie- dag. 6. De werkgevers behouden zich den aard der zaak volledige vrijheid voor ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden, die zullen gel den voor het geval de wilde staking blijft voortduren. BRANDWONDEN OPGELOOPEN IN DE BADKUIP. Het ruim 2-jarig dochtertje van de familie K. te Naarden is Zaterdagmiddag, toen haar moeder de koudwaterkraan van de badkuip waarin het kind zou worden ge- wasschen, open-zette, omdat zij het water te heet vond, van den stoel waarop het stond, voorover in de kuip gevallen. Zondag is het meisje naar het ziekenhuis gebracht waar het aan de gevolgen van de brandwonden is overleden. DE RELLETJESIN DEN JORDAAN. De toestand van de gewonden. Omtrent den toestand van de twee der drie gewonden bij de relletjes in den Jc-rdaan, die in het ziekenhuis zijn opge nomen, vernemen wij, dat een van bei den, S. de Kort, wonende aan de Linden- gracht, 8ie met een schotwonde in het dijbeen naar het Binnengasthuis was gebracht, gister naar zijn woning is ver voerd. De 17-jarige W. van As uit de Egelan tierstraat, die een kogel in de linker borst heeft gekiegen en in het Wilhel- rrunagasthuis wordt verpleegd, verkeert niet in levensgevaar. De kogel was ech ter gistermiddag nog niet verwijderd. Onze JColotiim DE KOPPENSNELLERS IN HET MIMIKA-GEBIED. Aneta meldt het volgende officieele be richt: Blijkens een telegram op 26 Augustus van den resident der Molukken ontvangen heeft een patrouille van de veldpolitie op 4 Juni j.1. 43 gewapende Manoeërs, mannen en vrouwen binnen het Mimika-gebied gevan gen genomen. In hetzelfde gebied heeft een patrouille op 6 Juli 91 Manoeërs gevangen genomen, waarvan één persoon werd ge dood. Buiten hetgeen gisteren reeds werd gemeld, zijn aan de regeering geen berich ten bekend. In een tweede telegram van 26 Augustus meldt de resident der Molukken nog, dat het ïoofd van het plaatselijk bestuur te Sorong heeft gemeld, dat eenige stammen, wonende in de buurt van Kali Soelia op den berg Bombi, onder leiding van een drietal voor mannen een sneltocht ondernamen, waarbij twee vrouwen van den stam Mooraid werden gedood en opgegeten. Twee meisjes van on geveer 5 jaar oud zijn als slavin meege voerd. Het hoofd van het plaatselijk bestuur is met 6 man der veldpolitie naar Maga ver trokken voor een patrouille naar de plaats van het misdrijf. £iuMixaad DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Nachtegaat (uitreis) is te Raygoon aangekomen; de Koetilang (thuisreis) land de te Bagdad; vanmorgen is de Sperwer met drie passagiers van Schiphol vertrok ken. -ZWITSERSCH RAPPORT OVER DE „GAAP'-RAMP. „Piloot heeft blijk gegeven van zeer groote vaardigheid". De Tel. meldt: De Zwitsersche luchtvaartafdeeling heeft een nieuw rapport uitgegeven over het onge val, dat het Nederlandsche vliegtuig de „Gaai" heeft getroffen Hierin wordt de vaardigheid van den piloot zeer geroemd. Direct na het ongeval is van Zwitsersche II. POLITIEK EN GEOGRAFIE. Bijna dagelijks vertrekken duizenden jonge mannen naar de Italiaansche koloniën in Afrika, teneinde zich voor te bereiden op den grooten strijd, die hun te wachten staat. Bijna dagelijks keeren honderden zieke, jon ge soldaten naar het vaderland terug daar het Abessinische klimaat hun te machtig ge weest is. Inderdaad is het klimaat een van de ernstigste factoren, die in het nadeel zijn van de Europeanen, die een veldtocht in deze gebieden wagen. Men kan het Abessinische klimaat in drie gordels verdeelen, die in ver band staan met de hoogte van het land. De eerste gordel is de warme vochtige, die men tot een hoogte van 1700 meter kan aantref fen. In deze gebieden is het voor den Euro- eaan nagenoeg onmogelijk te werken. Gp hoogten tot 2400 meter vindt men een aan genaam klimaat, dat veel overeenkomst ver toont met het Europeesche en boven deze hoogte treft men temperaturen aan, die des nachts beneden het nulpunt kunnen dalen. Zooals men weet zijn de Italianen nog niet tot den aanval overgegaan, daar de re gentijd operaties onmogelijk naakt. Men heeft in Abessinië twee regenperioden en wel van Juni tot September en in de eerste twee maanden van het jaar. Maar niet alleen het klimaat levert onover komelijke bezwaren op. Ook de geografische gesteldheid van het land beteekent een ern stige handicap voor de Italianen. Ten eerste is het land vier maal grooter dan Italië en bezit het uitgestrekte woestijnen, waar men nagenoeg geen water kan aantreffen. Ten tweede zijn er bergtoppen, die overwonnen moeten worden en waar nog geen mooi aan gelegde wegen te vinden zijn. Het keizerrijk Abessinië is een bergachtig hoogland door welks centrum de 10de breedtegraad en de 40ste lengtegraad loopen. Nergens grenst dit land aan zee. Men kan het geheele probleem, dat van zulk een invloed is op de politiek der gfoote Europeesche mogendheden niet overzien, wanneer men de politieke geografie niet kent. Al het gepraat over diplomatiek schaakspel blijft hol, wanneer men niet weet welke be langen de verschillende Staten in Abessinië hebben. De basis van een politieke oriëntatie wordt dan ook gevormd door een duidelijk inzicht in de geografische structuur van Noord-Oost-Afrika. Een blik op de atlas zegt meer dan honderd artikelen. Zooals wij boven reeds vermelden, grenst Ethiopië nergens aan zee. De kusten zijn in beslag genomen door Engelsche, Italiaan sche en Fransche koloniën. Aan de Rcode Zee ligt het Italiaansche Eritrea; aan de Golf van Aden Britsch-Somaliland, daartus- schen het kleine Fransch-Somaliland met de haven Djziboeti, van waaruit de eenige Abes sinische spoorweg naar Addis Abeba leidt. Een groote kuststrook van den Indische Oceaan wordt door Italiaansch-Somaliland ingenomen, waarvan de grenzen met Abes sinië nooit nauwkeurig zijn vastgelegd. In het uiterste Noorden van den practisch niet bestaande grens ligt Oeal-Oeal. waar voor het eerst de botsingen tusschen Italiaansche en Abessinische soldaten voorkwamen. In het Zuiden en in het Westen wordt het Abessinische hoogland begrensd door Engel sche koloniën. In het Zuiden liggen Kenya en Oeganda, in het Westen Soedan en Egyp te. Niet alleen de uitgestrektheid van de En- gelsch-Abessinische grenzen is van groote beteekenis, doch ook het feit, dat Abessinië alleen in het Zuiden en Westen, dus aan de Engelsche zijde, practisch gesproken toegan kelijk is. De grenzen naar de andere zij den, dus vooral naar Italië zijn meer van van theoretische beteekenis. Op de betrekke lijk smalle kuststrook volgt namelijk een zeer breede woestijnstrook, die practisch ge sproken niet te overwinnen is en die dan ook voor het normale handelsverkeer niet de ge ringste mogelijkheden biedt. Een terrasge- wijs stijgende rotswoestijn zonder bevloeiing en dus zonder vegetatie. Juist deze gebieden wilde de Negus aan Italië afstaan in rui! voor een haven. Men kan het Mussolini niet kwalijk nemen, dat hij op dit aanbod niet in ging, want zooals hij zelf opmerkte bezit Italië in Afrika al meer woestijnen dan het lief is. Het is den Duce er ook niet om te doen enkele kilometers land voor het fascis tische rijk te veroveren, maar zijn volk meer werkgelegenheid te verschaffen en den econo- mischen toestand van zijn land te stimuleer ren en dat kan hij bereiken wanneer hij dr beschikking krijgt over de ontzaglijke rijk dommen van Ethiopië. Bovendien zou hij voor geen geld ter we reld willen zien, dat Abessinië een haven krijgt, daar dit het land zeer zou helpen bij de ontsluiting van zijn gebieden voor den wereldhandel, waardoor het binnen betrek- Het klimait van Ethiop.^ Is voor den Eumpouun ge vaarlijk, terwijl ook de geogra» fische gesteldheid groote moei lijkheden met zich brengt voor den vreemdeling. Wij geven eenige indrukkeft weer van de gesteldheid van den bodem e. d. kei ijk korten tijd zich zou kunnen verzekeren van alle technische veroveringen der Wester- sche mogendheden en waardoor het dur ~i0g onafhankelijker zou komen te staan en tenge- volge waarvan het op hot krachtigere steun zou kunnen rekenen dan thans het geval is zoodat de kans op een verovering van Ethio pië totaal verkeken zou zijn. In een van de volgende hoodstukken zul. len wij uitvoerig bespreken, welke de belan gen zijn, die de Europeesche mogendheden er toe drijven het voor de onafhankelijkheid van Abessinië op te nemen. In de lastercam. pagnes, die de Italiaansche bladen in de laat ste weken tegen Engeland ondernemen, wordt er steeds maar op gehamerd, dat de motieven die Engeland er toe bewegen den vrede te bewaren in het geheel geen idealisti sche zijn. En dit is inderdaad zeer juist. Idea lisme en wereldpolitiek zijn tfu eenmaal be grippen, die elkander helaas niet dekken. Voor de wereld is het echter van belang, dat de economische drijfveeren Italië er toe bren gen honderdduizenden menschenlevens op te offeren, terwijl ze Engeland er toe bewegen dit te verhinderen. Voor sommige takken van het bedrijfsleven moge ook thans nog een oorlog voordeelen opleveren, maar over het algemeen kan men aannemen, dat de wereld slechts gehavend uit dezen strijd te voor schijn kan komen. Van de uitgestrektheid van het eigenlijke Abessinië hebben zeer weinigen een juiste voorstelling. Hier boven hebben wij reeds vermeld, dat het land viermaal grooter is dan Italië. Misschien maken getallen meer in druk. Ethiopië heeft een oppervlakte van 1.120.000 K.M.2. Het land is zeer dun be volkt en telt ongeveer zes millioen inwoners. De hoogste top is de Ras Dachan (4620 me ter). Van belang is, dat de hoogste bergen zich in het Noorden bevinden tegenover Eri trea. De weg van Massaoea, de haven van Eritrea, naar Addis Abeba leidt over een reeks bergketenen ter hoogte van 3000 en 4000 meter. (Wordt vervolgd.) zijde een onderzoek ingesteld, waarvan hel resultaat op 23 Juli is bekend gemaakt. Ter aanvulling van dit voorloopige rapport wordt thans nog het volgende medegedeeld: |„De piloot heeft geprobeerd op groote hoogte over de Alpen te vliegen. Toen hij op 5000 M. hoogte door onweerswolken vloog, die kouden regen bevatte, werd ijsafzetting gevormd, waardoor de piloot gedwongen werd de motoren af te zetten, hetgeen een be langrijk hoogteverlies ten gevolge had. Het toestel werd zoodoende ongeveer 2000 M. omlaaggedrukt en kwam terecht in een nauw mistig dal, omringd door 3000 M. hooge bergen. Het gelukte den bestuurder zich te oriënteeren en onder zeer moeilijke omstan digheden het dal in Zuidelijke richting te volgen tot hij bij Pian San Giacomo een voor een noodlanding geschikt terrein had bereikt. In het rapport wordt verder vastgesteld, dat de piloot door deze prestatie blijk gege ven heeft van zeer groote vaardigheid en dat de beweegelijkheid en stuurvaardigheid van het groote Douglas-vliegtuig opmerkelijk zijn geweest. Bij het wenden naar links voor een landing verloor het toestel aan snelheid, helde naar voren en kwam het in botsing met den bodem. Het is niet vast te 6tellen of het ver lies aan snelheid ontstaan is doordat de piloot voor een plotseling opduikenden kabel wilde stijgen of wel doordat het toestel reeds eerder met zijn linkervleugel met den grond in aanraking was gekomen. HERDENKING CLEMENT VAN MAASDIJK. Gister was het 25 jaar geleden, dat de jonge aviateur Clement van Maasdijk bij een proefvlucht boven het landgoed Warnsborn bij Arnhem om het leven kwam. Ter herin nering aan dit tragisch feit, dat in Arnhem destijds zulk een groote ontsteltenis heeft verwekt, werd hedenmiddag op de begraaf plaats Moscowa bij het graf van den jongen pionier een korte herdenkingsplechtigheid gehouden. Een broeder van den overledene, de heer J. E. van Maasdijk, heeft in een korte rede een eeresaluut aan zijn te vroeg overle den broeder gebracht. De oudste in Neder land gebreveteerde vlieger, de heer Mulder uit Nijmegen, herdacht den vlieger van Maasdijk en bracht een eeresaluut aan de piloten, die dit jaar bij het vervullen van hun plicht het leven lieten. Hij gaf in over weging dezen dag voortaan algemeen te doen zijn als herdenking van de Nederland sche vliegers, die in de uitoefening van hun beroep het leven hebben verloren. Ook meen de hij, dat er aanleiding bestond voor de op richting van een monument voor de geval lenen. Op het graf waren een tweetal kransen neergelegd. Er was vrij veel belangstelling, doch autoriteiten waren niet aanwezig. PLANNEN VOOR VLIEGVELDEN. Naar wij vernemen zal, onafhankelijk van het plan voor den aanleg van een vliegveld bij Eist tusschen Arnhem en Nijmegen door de gemeente Ede aan den weg Apeldoorn— Arnhem een vliegterrein worden ingericht, dat zal zijn gelegen onmiddellijk naast het oefenterrein van de Arnhemsche zweefvlieg- JHR. SANDBERG VLIEGT NAAR ANGORA. Wegens slechts weer teruggekeerd. naar Jhr. G. Sandberg, lid van de directie der Fokkerfabrieken, die gistermorgen te elf uur veertien van Schiphol was vertrokken naar Angora te vliegen, om aldaar zijn machine voor de Turksche militaire autoriteiten te demonstreeren, is te 11.55 gistermorgen te Eindhoven gedaald. Hij was vergezeld door den kapitein-vlieger van het Nederlandsch- Indische leger den heer Van Lent. De Fokker startte te 12.20 om via Dijon dien middag Zürich te bereiken, maar het zeer slechte weer op deze route deed den be stuurder besluiten, terug te keeren en oni 2.20 gistermiddag landde hij weer op de Eindhovensche luchthaven 't welschap. Woensdagochtend zal de reis, indien de weerberichten gunstig luiden, vervolgd wor den. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Uitslag veiling gehouden bij opbod, te Alkmaar, op Zaterdag 24 Augustus 1935 ten overstaan van den notaris M. C. Roos, van de Boerenplaats, genaamd „Vierhuizen" bestaande uit huismans- woning, met schuur, erf en eenige per- ceelen weiland, aan den Westerhoogen- weg, aan de Kerkmeer en de Kromme- fiiloot, in de gemeenten Akersloot en Limmen, alles aaneen gelegen en te za- men groot 21.41.50 H A. welke perceelen in bod zijn gesteld als volgt: Gemeente Akersloot: 1. Huis, schuur en erf, groot plm. 0.69.00 H.A. J 3450.— 2. Weiland, groot plm. 2.54 40 H.A. 3841.44 3. Idem plm. 2.79.00 H.A. 4533.75 4. Idem plm. 0.60.00 H.A. 636.— 5-14. Idem (bouwterrein) plm. 0.66.50 H.A. 1945.— 15-25. Idem (bouwterrein) plm. 0.66.50 H.A. 2115.— Gemeente Limmen: 26. Weiland 227.20 H.A. 2294.72 27. Idem 2.02.90 H.A. 2150.74 28. Idem plm. 1.97.00 H.A. 2029.10 29. Idem plm. 1.98.00 H.A. 2178.— 30. Idem plm. 2.02.00 H.A. 2030.10 31. Idem 3.19.00 H.A. 2902.90 Totaal 30106.75 De afslag en combinatiën blijven bepaald op Zaterdag 31 Augustus a.s. des voormid dags elf uur, in het café Central aan het Hofplein te Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8