Jxjdschaften £udUoaact Lnt.-vlieger Sandberg verongelukt. JCetk School J(mst en Wetenschap ST. PANCRAS HOORDSCHARWOUOE De K.L.M. zoekt piloten. Vliegramp in Frankrijk. LANGENDIJK. Bij de groote moeilijkheden, om afzet voor onze tuinbouwproducten in 't buiten- te vinden, komt nu nog de concurrentie van andere landen, die hun groenten naar Duitschland, vroeger altijd ons voornaam ste afzetgebied, trachten te exporteeren. Zoc blijkt Bulgarije den laatsten tijd een ernstige concurrent te worden voor de ex porteurs onzer groenten. De statistieken wijzen dit ten duidelijkste uit. Zoo werden door genoemd land in het tijdvak van 1 Ja nuari tot 11 Juli 1935 niet minder dan 812 wagons (van 10000 K.G.) fruit en groenten uitgevoerd tegen 179 in hetzelfde tijdvak van 1934. Buitengewoon groot was de ex port van tomaten. Bulgarije heeft in dit sei zoen n.1. 250 spoorwagens tomaten naar Duitschland geëxporteerd. Liet de sortee ring van dit product tot voor eenigen tijd veel te wenschen over, het is te verwach ten, en voor onze kweekers te vreezen, dat daarin verbetering komt. In de Duitsche vakbladen is te lezen, dat de Bulgaarsche tomaten van eerste kwaliteit zijn voor wat betreft smaak, houdbaarheid enz., doch dat aan de sorteering nog wat mankeert. Dit wordt toegeschreven aan de omstandigheid dat de export dit jaar voor het eerst in zul ke groote hoeveelheden plaats vond. Doch de Bulgaarsche regeering heeft nu strenge maatregelen genomen om in de toekomst de sorteering beter te doen zijn. De Duitsche vakbladen werken er bovendien aan mee, den invoer van tuinbouwproducten uit Zuid-Oost Europa te bevorderen, in het bij zonder om zoodoende tot nauwere handels betrekkingen met die landen te komen. Onze exporteurs en ook onze regeering zullen goed doen, aan deze concurrentie aandacht te schenken en al het mogelijke te doen, dat de export van onze tuinbouwpro ducten, die al zoo'n geweldigen knauw heeft gekregen, niet nog meer wordt belem merd. Intusschen zal dit wel een zware strijd zijn, doch hij zal, wil men niet heele- maal van de Duitsche markten verdreven worden, toch gestreden moeten worden. Floralia-tentoonstelling. De damesclub W. S. K. hield Woensdag een tentoonstelling in het gebouw van den heer Bouwstra. Als keurmeesters fungeerden de heeren van Herwijnen en Groen. De zaal was letterlijk in een bloemenhof herschapen. Ter opluistering was aanwezig de heer Groen, kweekerij „De Dahlia", met een prachtstand van de nieuwste soorten. Deze trok aller aandacht. Vele planten en bloemen waren mede ter opluistering ingezonden. Het bezoek was groot, zoodat de tentoonstelling als ge slaagd mag worden beschouwd. De prijzen werden behaald als volgt: Schoolkinderen le en 2e klas. Ingezonden 27 planten. 1. Jannie Wognum. 2. Freddie Groot. 3. Rika Post .(Afrikanen). School kinderen 3e en 4e klas. Ingezonden 11 planten. Van deze soort waren velen mis lukt doordat dit zoo'n uiterst moeilijk te kweeken plant bleek te zijn. le prijs K. Ruys. 2e prijs J. Roos (Nemesia). Schoolkinderen 5e klas en hooger. le pr. A. Wognum. 2e pr. T. Vos. 3e pr. G. Roos. 4e pr. A. Boog. 5e pr. D. Bobeldijk (Bego nia). Buiten school, le pr. mevr. Wognum Kriek. 2e pr. mevr. v. d. OordRamper. 3e pr. A. Schenk. 4e pr. J. Westra. 5e pr. K. Wognum )Geranium). Prijzen ter opluistering. Wed. Kriek (Fok- sia). C. de Jong (Waterbalsemier). H. Beers (Bladbegonia). A. Wognum (Bloembegonia. Prijzen Cactussen ter opluistering. Mevr. M. DuifPloeger. Mevr. ZeegersVries man. J. de Waal. A. Volkers. Prijzen snijbloemen. Mevr. R. KokSmit. Mevr. VolkersKuiper. Voor attractie wa ren aanwezig sjoelbak, draaibord, enz. Prijzen sjoelbak werden behaald door: 1. R. Bodegraven. 2. J. Kloosterboer. 3. C. Groen. 4. A. Volkers. 5. L. GroenKouwer. 6. M. Volkers. 7. H. Groen. 8. Maup Vol kers. 9. A. Bobeldijk. Ernstig gevallen, Toen de echtgenoote van den heer C. Rus aan de Spoorstraat te Noordscharwou- de zich van den zolder naar beneden wilde begeven, gleed de trap weg. Hierdoor kwam de vrouw zeer ernstig op den steenen vloer te vallen. Zij bekwam ongelukkiger wijze een hoofdwonde, terwijl een der han den zeer ernstig gewond werd. Geneeskun dige hulp werd onmiddellijk ingeroepen. Uw strooibiljet verdween verfomfaaid in de mand! Uw advertentie niet! Want die stond in de krant. De Nieuwe Gids van September heeft een vervolg van Karei Damma's nagela ten roman „Ik ben zoo gelukkig". Mau- rits Wagenvoort schrijft over het Hol- landsche Smyrna van dertig jaar gele den. H. J. J. Maas behandelt de psyche van de vrouw in de litteratuur van alle tijden. Er zijn „invallen" van Frans Erens en een korte novelle „Mijn nicht Edith" van Willem Eges. Gedichten zijn er van Helène Swarth. Willem Kloos geeft een serie „Binnengedachten" en schrijft over Dr. J. H. Leopold. Max K ijzer bespreekt het begrip „Kameraad schap". Maurits Wagenvoort behandelt het Buitenlandsch overzicht, Max. Kijzer de bibliographie en Jeanne KloosRey- neke van Stuwe de damesrubriek. Tijdens een demonstratievlucht te Ankara in Turkije. De bekende Nederlandsche luite nant-vlieger jhr. mr. G. Sandberg, die gisteren in het bijzijn van tal van Turksche autoriteiten te Ankara in Turkije een demonstratie zou ge ven met het militaire Fokker-vlieg tuig van het nieuwe type G 10, is tijdens deze vlucht „afgegleden" en neergestort. Het vliegtuig werd ge heel vernield en luitenant Sandberg werd op slag gedood. Nadere biizonderheden. De le luitenant jhr. mr. G. Sandberg was een der bekwaamste Nederlandsche vfieger- oficieren, die sedert 1922 verbonden was aan de militaire Luchtvaart-afdeeling te Soesterberg. Hij kwam daar als reserve-offi cier en voltooide zijn rechten-studie, waarna hij echter toch de militaire luchtvaart koos voor zijn verdere carriere. Reeds verscheidene jaren was hij op Soes terberg als instructeur werkzaam en bij tal- looze gelegenheden is hij opgetreden als in- vlieger voor de Fokker-fabrieken, als hoeda nig hij thans ook de reis naar Turkije heeft ondernomen, die hem helaas noodlottig is geworden. Reeds eerder heeft luitenant Sand berg voor de Fokker-fabrieken in het buiten land demonstraties met nieuwe typen vlieg tuigen gehouden, o.a. in Roemenië en eenige jaren geleden zelfs in China. De overledene, die 36 jaar oud was en te 'Amersfoort woonde, was gehuwd en vade- van één kind. De C. 10, waarmee het ongeluk is ge schied, was één der nieuwste typen militaire vliegtuigen der Fokker-fabrieken, een twee persoons-jager-verkenner, uitgerust met een Rolls-Royce-motor van het model Castrel 5 met een capaciteit van circa 600 P K. Een aantal vliegtuigen van dit type is reeds gele verd aan het \ed.-ndische lege», terwijl een aantal vliegtuigen van het model C. 10 voor het Nederlandsche leger in bestelling is en waarschijnlijk over eenige maanden zal wor den afgeleverd. De Turksche regeering overwoog de aan koop van eenige dezer nieuwe Fokkermachi nes, waartoe luitenant Sandberg met een C 10 te Ankara zou demonstreeren. De ongeluks tocht. Jhr. Sandberg was op 27 Augustus met kapitein Van Lent, vlieger van de afnemings commissie van het departement van koloniën, van Schiphol vertrokken. Hij maakte dien dag een tusschenlanding te Eindhoven, om benzine in te nemen. Men steeg weer op. om den tocht naar Zürich voort te zetten, maar in den loop van den middag keerden de vlie gers terug naar Eindhoven, in verband met ongunstige weersomstandigheden. Den dag daarop werd de tocht tot Zürich voortgezet en vervolgens via Belgrado naar Ankara ge vlogen. De heer Sandberg had speciale ver gunning van het departement van koloniën ontvangen, om het vliegtuig in gezelschap van kapitein Van Lent naar Turkije te vlie gen. De terugreis wilden beide heeren op de zelfde wijze maken. De tocht geschiedde met demonstratie doeleinden. Wij hebben indertijd een en an der vermeld over dé plannen, die te dien aanzien bestonden. De heer Sandberg maakte de vlucht op verzoek van de Turksche regeering. Er werd van hem verwacht, dat hij op 30 Augustus in Stamboel zou zijn in verband met een mi litaire demonstratie ter gelegenheid van een groot volksfeest op den nationalen Turkschen feestdag, zoodat hij dan aan het Turksche volk ken laten zien wat een Nederlandsche stuntvlieger uit dezen nieuwen jager-verken ner van de Fokkerfabrieken kon halen. De reis naar Turkije werd in rustig tempo afgelegd. Men wilde eerst een demonstratie te Zürich geven. In Belgrado werd weer een demonstratie gegeven Daarna ging het ver der naar Sofia, Stamboel (eenige dagen de monstraties), Ankara en voorts hebben Es- keshir en Kaisery op het programma gestaan In totaal dacht men ongeveer drie weken weg te blijven. Het militaire vliegtuig had voor dezen tocht de registratieletters PH-AKY ontvangen. De Fokker C, 10, De Fokker C. 10 was een tweepersoons ja gerverkenner, een yerspannen anderhalfdek- ker, die ook gebruikt kon worden als lichte bommenwerper. De ondervleugel van dit type is van een landingsklap voorzien. De btwapening bestaat uit twee vaste ingebouw de nuichinegeweren, door het schroefveld schietende, terwijl de waarnemer een draai baar geweer bedienen kan. Onder den on dervleugel kunnen twee bommen trekkers worden bevestigd, waaraan bommen van 5 K.G. elk kunnen worden meegenomen. De C. 10 had een Rolls Royce Kestrel-mo- tor van 650 P.K. De maximum-snelheid op diensthoogte (4250 meter) was 320 K.M. per uur. De kruissnelheid op diensthoogte was 270 K.M. per uur. De stijgtijden waren 1000 meter in 1.65 min., 2000 meter in 3.6 min., 5000 meter in 10.3 min., 6000 meter in 13.7 min. en 7000 meter in 15.6 min. Bij het bouwen van dit toestel was de Ned. vliegtuigenfabriek van de gedachte uitge gaan, dat een goed militair vliegtuig niet al leen groote snelheid moet hebben, maar ook goede vliegeigenschappen; het moet niet slechts door crack-piloten gevlogen kunnen worden, doch ook door doorsnee militaire vliegers. De C. 10 had door de genomen proeven bewezen, dat het aan al deze eischen voldeed, o.a. kon het vliegtuig tijdens het vliegen bij elk toerental geschikt voor ho rizontale vlucht afgetrimd worden, zoodat men handen en voeten van de stuurorganen kon wegnemen zoolang men dit wenschte. Vleugels klapten samen. Uit Ankara wordt nader gemeld, dat jhr. mr. G. Sandberg zich op ongeveer 3000 M. hoogte bevond, toen deskundigen tot hun ontzetting bemerkten, hoe de vleugels van de machine naar boven samenklapten en het toestel als een steen viel. TWEEMAAL PER WEEK NAAR INDIE. Passagiersplaatsen tot half Oct. besproken. In de Haagsche Courant lezen wij: Het opmerkelijk resultaat, dat de eerste weken na de invoering van den tweemaal wekelijkschen luehtdienst op Indië werd be haald, heeft zich in den loop der drie maan den, welke nu verstreken zijn, voortgezet. De vraag naar passagiersruimte is zoo groot, dat reeds tot medio October alle vliegtuigen, voor de heen- zoowel als de te rugreis, zijn volgeboekt. Uit de cijfers blijkt, dat het postvervoer in beide richtingen met gemiddeld 38 pCt., het passagiersvervoer met niet minder dan 133 pCt. is toegenomen. Het verkeer, dat aanvan kelijk door kleine storingen van verschillen den aard, niet de regelmaat van voorheen had, is tot de oude vastheid teruggekeerd. Eiken Woensdag en Zaterdag verlaat een Douglas Schiphol en, met de oudste piloten als gezagvoerders bemand, komen ze prompt volgens de dienstregeling na een tijdsduur van 5 Vt dag te Batavia aan. De ervaringen der passagiers zijn zonder uitzondering van prettigen aard. De K.L.M. heft zich daarvan op de hoogte laten hou den en vroeg in sommige gevallen de passa giers hun op- en aanmerkingen kenbaar te maken. Het bleek, dat het verhoogde comfort aan boord, de geringe hinder van het geluid der motoren en natuurlijk de snellere overtocht, zeer in den smaak vallen. Van eenige ver moeidheid is geen sprake. De service voor de passagiers op den grond is voorts van groot belang. Zij vin den op de tusschenlandingsplaatsen hun maaltijden gereed staan en hebben dan te vens gelegenheid zich te vertreden. De verwachting, dat er in het begin een surplus aan plaatsruimte zou zijn, is niet uitgekomen. Het tegendeel is het geval. Er moeten, voornamelijk op de tusschentrajecten telkens weer passagiers geweigerd worden. Een belangrijk deel is, op de thuisvluchten, voor andere steden dan Amsterdam bestemd. Zoo waren aan boord van een der laatste Douglas-machines niet minder dan vijf En- gelschen, die, na aankomst van het toestel op Schiphol, direct doorgingen naar Londen. Het blijkt meer eft meer, dat in het ver keer tusschen Europa en Oost-Azië aan de luchtdiensten de voorkeur wordt gegeven, want niet alleen de K.L.M., ook de Imperia! Airwas en de Air France vervoeren een al lengs stijgend aantal personen. De Kievit, welke gisteren vertrok, had na Boedapest vijf passagiers aan boord voor Oost-Azië en een lading van 272 KG. brief post. Als men weet, dat 300 K.G. het maxi mum is voor dit onderdeel der lading, dan springt de beteekenis van dit kwantum we! heel duidelijk in het oog. Ook de Posterijen zijn zeer tevreden met het tot nog toe behaalde resultaat. Veel spoe diger dan verwacht werd, is deze bezettings graad, zoowel aan passagiers als aan post en goederen bereikt Het piloten-vraagstuk; onder zoek van vliegers uit Soester berg. Men schrijft aan de N.R.Crt.: Der gewoonte getrouw is de directie van de K.L.M. ook thans weer bezig om te zor gen, dat in het voorjaar van 1936 aüe diensten, met eventueeie uitbreiding, vlot loo- pen Dat houdt speciaal in dat men zorgt, dat het tekort aan piloten, dat op het oogen- blik bestaat, dan is opgeheven. Een K.L.M.-piloot heeft tegenwoordig zu'k een grondige en langdurige opleiding noo- dig, dat het inderdaad jaren vereischt voor men deze piloten in alle opzichten voor alle lijnen kan gebruiken. De normale vliegoplei- ding heeft, zooals men weet, sedert eenige jaren plaats bij de Kweekschool voor de Zee vaart te Amsterdam, in samenwerking met de K.L.M., Soesterberg en de Nat. Luchtvaart- school, Geleidelijk komen deze leerlingen bij het K.L.M.-bedrijf in dienst, doch hoe betrek kelijk langzaam dat gaat, kan men nagaan, als men weet, dat van de 8 jongens van de opleiding 1932 er thans vier op de K.L.M- lijnen vliegen en dan natuurlijk nog als jon gere piloten. De andere vier zijn het volgen de voorjaar gereed. Het volgend voorjaar heeft men echter meer piloten noodig dan op deze wijze wor den toegevoegd door den cursus 1932. Voor al ook omdat de K.L.M. helaas enkele van de meest geroutineerde piloten heeft moeten mis sen. Selectie uit vliegers van Soester berg. Gisteren zijn vijf officieren-vliegers en elf sergeants van de militaire luchtvaart aan een onderzoek onderworpen door een speciale commissie, die daarvoor op Schiphol bijeen was gekomen. Deze commissie bestond uit de ,1™ A Plesman, directeur van de K.L.M., L A. Aler, chef van den vliegdienst van de K.L.M., Viruly, gezagvoerder bij de K L M., dr. K. M Slotboom, leider van den genees kundigen dienst van de K.L.M., en van Doorn, kapitein van het Indische leger. Uit deze zestien personen zullen er ten slotte elf gekozen worden, die in het begit. van 1936 gereed zullen moeten zijn voor de taak van verkeersvlieger bij de K.L.M. Het onderzoek was vrij diepgaand, niet alleen wat betreft de kwaliteiten als vlieger, maar ook karakter- en moreele eigenschappen, politieke inzichten van de candidaten en hun naaste betrekkingen enz. speelden een min of meer be langrijke rol. Opmerkelijk is, dat de vroegere eisch, dat de candidaat een vijfjarige H.B S. of een dergelijk instituut moest hebben afge- loopen, niet meer gesteld werd, terwijl tevens in enkele gevallen uitzondering werd ge maakt voor de gewenschte leeftijdsgrens van 25 jaar. Een en ander natuurlijk in verband met het heerschende tekort aan KLM.- piloten. Behalve deze elf piloten zullen nog enkele andere ervaren vliegtuigbestuurders uit het buitenland worden aangenomen. Uit verschil lende landen kwamen aanbiedingen van uit stekende krachten binnen; de onderhandelin gen met deze vliegers duren nog voort. Vele andere vraagstukken, zooals de aan schaffing van nieuw materiaal, nachtvliegen, grondorganisatie, enz. worden tegelijkertijd ernstig onder het oog gezien. De reis van de heeren A. Plesman en P. Guilonard naar de Ver. Staten is daar niet vreemd aan, en op goede gronden mag worden aangenomen, dat na den terugkeer van deze beide heeren en kele zeer belangrijke vraagstukken hun on middellijke oplossing zullen vinden. Bij Porcien vlogen twee vliegtui gen tegen elkaar op. 10 dooden. In de buurt van Chauteau in Frankrijk (dep. Ardennen) zijn gisteravond omstreeks zes uur twee groote vliegtuigen met elkaar in bot sing gekomen en omlaag gestort, waarbij zij geheel werden vernield. Waarschijnlijk is het ongeluk te wijten aan slechte weersomstandig heden. Nadere bijzonderheden. Met betrekking tot deze vliegramp wordt nader gemeld, dat deze toestellen groote bommenwerpers waren, die deelnemen aan de manoeuvres in Champagne. Na de botsing kwam een der beide vlieg tuigen naast het raadhuis van St. Jean au Bois terecht. Het toestel was in brand ge raakt. De vijf inzittenden zijn levend ver brand. Het andere toestel is op 1500 M van het raadhuis verwijderd in het open veld terecht gekomen. De vijf inzittenden van dit toestel vonden bij dit ongeluk eveneens den dood. Men veronderstelt, dat de ramp veroorzaakt is door sterke wolkvorming, welke het zicht heeft gehinderd. Het puin der beide militaire vliegtuigen wordt scherp bewaakt, teneinde een nauwkeurig onderzoek mogelijk te maken De minister van luchtvaart, generaal De- nain, heeft zich naar de plaats van de ramp begeven DE INDISCHE POSTVLUCHTEN. De „Kievit" (uitreis) vloog Donderdag van Athene naar Bagdad. De „Oeverzwaluw" landde gisteren te Amsterdam. INSTALLATIE HULPPREDIKER. De heer J. Bos, benoemd tot hulpprediker bij de gereformeerde kerk te Schermerhorn zal a.s. Zondag worden geinstalleerd door den consulent, ds. Donner te Broek op Langendijk. PREDIKBEURTEN. Zondag 8 September. Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar, doop; 6 uur n.m., ds. Warners. Kapelkerk, 10 uur, ds. Vermaas, van Hoo- geveen. Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, mej. ds. Vaillant, van Den Haag. Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. Makkink (bijzondere maandelijksche collecte). Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper (collecte). Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 uur en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur, dienst. Vrij Ev. gem., v. d. Meystraat 16, 10.15 uur, ds. Ruys. Onderwerp: Bruiloft vieren; 7 uur n.m., ds. Ruys. Stads-evangelisatie, Laat 56, 10 uur, wij- dingsdienst, 12.30 uur zondagsschool, 8 uur en Donderdagavond 8 uur openbare samen komst. The Star of Hope Mission, Maandagavond 8 uur, bovenzaal Central, de heer Sevensma, van Amsterdam. Leger des Heils (stichter WllUam Booth) Limmerhock 40, Zondag moederdag, vm' 7.30 uur bidstond, 10 uur opdrachtdienst, 3.30 n.m openluchtsamenkomst bij den Kat- tenberg, 7.30 uur verlossingsdienst. Al deze samenkomsten staan onder leiding van ad judant Ruijsink, oud B. O. van Alkmaar Dinsdag n.m. 8 uur soldatenmeeting Don derdag n.m. 8 uur heiligingsdienst Nederl. Leger des Heils, Hekelstraat C 9 Zaterdag 8 uur straatzang; Zondag oogst en dankfeest, 10 uur dankofferdienst 4 uur openluchtsamenkomst in den Hout 8 uur verlossingssamenkomst; Dinsdag 8'uur wii di ngssamen komstDeze samenkomsten staan onder leiding van luite. Horstman en kadet Groenendijk. UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, 10 uur, ds. van Mullem onderwerp: De vastheid der kerk BARSINGERHORN, 10 uur, ds. Tinholt Doopsgezinde Gemeente, 10 uur ds R v d. Veen. BERGEN, 10 uur de heer Schouwink v Naaldwijk (2 Tim. II 19) Gereformeerde Kerk, 10 uur en 5 »..r hulpprediker J. H, Slager, 5 uur' Evangelisatie Maranatha, 10.30 Warners, van Alkmaar. Ur» ik. BURGERBRUG, geen dienst. DIRKSHORN, geen dienst. DRIEHUIZEN, geen dienst. EGMOND-BINNEN, 10 uur, Vliet. VStl GROOTSCHERMER, geen dienst. HEILOO, 10 uur, ds. Pattist, van tv Haag. Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, Kerklaan, 10 u., dr. Miskotte, van i laarw' HEERHUGOWAARD, geen dienst. LIMMEN, 2 uur, de heer Baart, van Alk. maar. NIEUWE NIEDORP, 10.30 uur, ds m<l lenaar. Doopsgezinde Oemeente, 10.30 uur, Haars. OUDE NIEDORP, geen dienst. OUDORP, 9.30 uur, de heer Baart,, van Alkmaar. OTERLEEK, geen dienst. PETTEN, 10.30 uur, ds. Eikema. SCHAGEN, 7.30 uur n.m., ds. Eikema (maandelijksche collecte). SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop SINT MAARTENSBRUG, geen dimt SINT PANCRAS, 9.30 uur o. t., Lei dienst; 3 uur o t., ds. Molenaar. STOMPETOREN, 10 uur, ds. He;p. Evangelisatie, 10 uur, ds. van Limburg van Amsterdam. VEENHUIZEN, geen dienst. WINKEL, geen dienst. ZUIDSCHERMER, geen dienst. CONCERT MANNENKOOR „ORPHEUS". Men verzoekt ons opname van het volgende Is er grootscher en cultuurverheffeDder feest denkbaar, dan wanneer 's avonds de schare de feestelijk verlichte kerk binnen treedt om gezeten zijnde, het maditye orgelspel, ingezet door den muzikale» orga. nist, den heer P A. v. Langen, het concert te hooren openen? Door een gelukkige samenwerking, ik dezen benarden tijd getuigt van saamhoorig. heidsgevoel, zal een programma worden uit gevoerd, dat zeker niet zal nalaten grooten indruk te maken. Voor dit concert zijn uitgenoodigd de con gressisten van Armenraad en Armenzorg in Nederland, die juist dezer dagen in Alkmaar hun groote vergadering houden. De organist zal openen met een Dorische "t'ocata van Joh. S. Bach. Het mannenkoor zal onder leiding van zijn dirigent Nico Hoogerwerf eenige mooie koor werken ten uitvoer brengen, met als slot nummer het door Ed. Grieg, geschreven voor koor, baritonsoli en strijkorkest, ver heven nummer „Landerkennung". De tekst van Bjornstjèrne Björnson schil dert in dit mooie werk de hoofdfiguur Olaf Trygvasön. een der voorloopers van het christendom en leider der Noormannen. Hoewel rum van aard, was hij een groote figuur waarin het hoogere leven (later christendom) reeds begon door te scheme ren (Olaf de heilige voltooide de bekeering van het land en onderwierp de kleine stam hoofden, die tot dusver in het land ge- heerscht hadden. Hij verbood ook de roof tochten langs de kusten, werd verslagen in 't jaar 1030 tegen Knoet, den grooten koning van Denemarken bij Drontheim en sneuvelde. De tochten der Noormannen werden veroor. zaakt door de betrek'lijke overbevolking van de door de natuur armelijk bedeelde lannden hunner inwoning en de staatkundige twisten en ooi logen en 't streven van enkele opper hoofden om hun gezag over andere uit te breiden. Zij hadden een oorlogzuchtig® aard en een afkeer van geregelden arbeid In hun nederzettingen en veroveringen brachten zij hun gezinnen eerst dan als zij deze genoeg bevestigd en duuizaam achten. De baritonsolist met z'n beschaafd en machtig geluid, die voor het eerst bij Or- pheus in de Groote Kerk optreedt, is de heer Joh. Rotgans (vrceger wonende in Schagen. tha-ns onze stadgenoot). Zijn klankrijke stem boeit U tot dat de laatste noot is wegge storven. Bovendien zal hij nog twee mooie werken zingen, o.m. „Mein Jesu was für Seelenweh" van Joh. S. Bach en „Dk Könige" van Peter Cornelius. De dirigent van het Alkmaarsche Sympho- nieorkest, de heer Willi Kohier, zal eenige vioolsoli geven en wel werken van o.m- Joh. S. Bach, F. Thomé en van Saint-Saëns Het bovengenoemd Alkm. Symphonie- orkest, onder zijn bekwame leiding staande, zal o.a. uitvoeren: Musik zu Clarchens T0" uit Egmond, van L. v. Beethoven, enz. Als cello-solist noemen wij nog den heer Otto Bauer, die met orkest zal spelen het schitterend werk Les Rameaux van J- Fauré. U ziet dus een programma, dat er z'j® mag en ons allen een genotvollen avond belooft. Wij raden de liefhebbers van vocale eo instrumentale muziek aan: bezoekt in gr00" ten getale dit concert en bereidt U een ofl- vergetelijken avond. NEDERLANDSCHE COMPONIST VOOR DE BERLIJNSCHE RADIO De Berlijnsche zender heeft gister middag werken van twee jeugdige co® ponisten uitgezonden. Een hunner t onze te Berlijn levende landgenoot Koetsier. On het programma stond e® si'ite voor viool en piano van dez®£ kunstenaar, die zelf de pianopartitu speelde. Violiste was Melani Wolf- zot ver wij konden vaststellen, heeft i werk van den heer Koetsier op luisteraars een zeer goeden indrunA# maakt. Het concert werd gegeven o het motto: „Zullen zij hun weg vin«< Daar het reeds thans vaststaat, ook andere werken van den heer sier voor de radio zullen worden zonden, kan men wat hem betreft lijk bevestigend antwoorden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8