Jxjdschaften
£udUoaact
Lnt.-vlieger
Sandberg verongelukt.
JCetk School
J(mst en Wetenschap
ST. PANCRAS
HOORDSCHARWOUOE
De K.L.M. zoekt piloten.
Vliegramp in Frankrijk.
LANGENDIJK.
Bij de groote moeilijkheden, om afzet
voor onze tuinbouwproducten in 't buiten-
te vinden, komt nu nog de concurrentie van
andere landen, die hun groenten naar
Duitschland, vroeger altijd ons voornaam
ste afzetgebied, trachten te exporteeren.
Zoc blijkt Bulgarije den laatsten tijd een
ernstige concurrent te worden voor de ex
porteurs onzer groenten. De statistieken
wijzen dit ten duidelijkste uit. Zoo werden
door genoemd land in het tijdvak van 1 Ja
nuari tot 11 Juli 1935 niet minder dan 812
wagons (van 10000 K.G.) fruit en groenten
uitgevoerd tegen 179 in hetzelfde tijdvak
van 1934. Buitengewoon groot was de ex
port van tomaten. Bulgarije heeft in dit sei
zoen n.1. 250 spoorwagens tomaten naar
Duitschland geëxporteerd. Liet de sortee
ring van dit product tot voor eenigen tijd
veel te wenschen over, het is te verwach
ten, en voor onze kweekers te vreezen, dat
daarin verbetering komt. In de Duitsche
vakbladen is te lezen, dat de Bulgaarsche
tomaten van eerste kwaliteit zijn voor wat
betreft smaak, houdbaarheid enz., doch dat
aan de sorteering nog wat mankeert. Dit
wordt toegeschreven aan de omstandigheid
dat de export dit jaar voor het eerst in zul
ke groote hoeveelheden plaats vond. Doch
de Bulgaarsche regeering heeft nu strenge
maatregelen genomen om in de toekomst de
sorteering beter te doen zijn. De Duitsche
vakbladen werken er bovendien aan mee,
den invoer van tuinbouwproducten uit
Zuid-Oost Europa te bevorderen, in het bij
zonder om zoodoende tot nauwere handels
betrekkingen met die landen te komen.
Onze exporteurs en ook onze regeering
zullen goed doen, aan deze concurrentie
aandacht te schenken en al het mogelijke te
doen, dat de export van onze tuinbouwpro
ducten, die al zoo'n geweldigen knauw
heeft gekregen, niet nog meer wordt belem
merd. Intusschen zal dit wel een zware
strijd zijn, doch hij zal, wil men niet heele-
maal van de Duitsche markten verdreven
worden, toch gestreden moeten worden.
Floralia-tentoonstelling.
De damesclub W. S. K. hield Woensdag
een tentoonstelling in het gebouw van den
heer Bouwstra.
Als keurmeesters fungeerden de heeren
van Herwijnen en Groen.
De zaal was letterlijk in een bloemenhof
herschapen.
Ter opluistering was aanwezig de heer
Groen, kweekerij „De Dahlia", met een
prachtstand van de nieuwste soorten. Deze
trok aller aandacht.
Vele planten en bloemen waren mede
ter opluistering ingezonden. Het bezoek
was groot, zoodat de tentoonstelling als ge
slaagd mag worden beschouwd.
De prijzen werden behaald als volgt:
Schoolkinderen le en 2e klas. Ingezonden
27 planten. 1. Jannie Wognum. 2. Freddie
Groot. 3. Rika Post .(Afrikanen). School
kinderen 3e en 4e klas. Ingezonden 11
planten. Van deze soort waren velen mis
lukt doordat dit zoo'n uiterst moeilijk te
kweeken plant bleek te zijn. le prijs K.
Ruys. 2e prijs J. Roos (Nemesia).
Schoolkinderen 5e klas en hooger. le pr.
A. Wognum. 2e pr. T. Vos. 3e pr. G. Roos.
4e pr. A. Boog. 5e pr. D. Bobeldijk (Bego
nia).
Buiten school, le pr. mevr. Wognum
Kriek. 2e pr. mevr. v. d. OordRamper. 3e
pr. A. Schenk. 4e pr. J. Westra. 5e pr. K.
Wognum )Geranium).
Prijzen ter opluistering. Wed. Kriek (Fok-
sia). C. de Jong (Waterbalsemier). H. Beers
(Bladbegonia). A. Wognum (Bloembegonia.
Prijzen Cactussen ter opluistering. Mevr.
M. DuifPloeger. Mevr. ZeegersVries
man. J. de Waal. A. Volkers.
Prijzen snijbloemen. Mevr. R. KokSmit.
Mevr. VolkersKuiper. Voor attractie wa
ren aanwezig sjoelbak, draaibord, enz.
Prijzen sjoelbak werden behaald door:
1. R. Bodegraven. 2. J. Kloosterboer. 3. C.
Groen. 4. A. Volkers. 5. L. GroenKouwer.
6. M. Volkers. 7. H. Groen. 8. Maup Vol
kers. 9. A. Bobeldijk.
Ernstig gevallen,
Toen de echtgenoote van den heer C.
Rus aan de Spoorstraat te Noordscharwou-
de zich van den zolder naar beneden wilde
begeven, gleed de trap weg. Hierdoor
kwam de vrouw zeer ernstig op den steenen
vloer te vallen. Zij bekwam ongelukkiger
wijze een hoofdwonde, terwijl een der han
den zeer ernstig gewond werd. Geneeskun
dige hulp werd onmiddellijk ingeroepen.
Uw strooibiljet verdween
verfomfaaid in de mand!
Uw advertentie niet!
Want die stond in de krant.
De Nieuwe Gids van September heeft
een vervolg van Karei Damma's nagela
ten roman „Ik ben zoo gelukkig". Mau-
rits Wagenvoort schrijft over het Hol-
landsche Smyrna van dertig jaar gele
den. H. J. J. Maas behandelt de psyche
van de vrouw in de litteratuur van alle
tijden. Er zijn „invallen" van Frans
Erens en een korte novelle „Mijn nicht
Edith" van Willem Eges. Gedichten zijn
er van Helène Swarth. Willem Kloos
geeft een serie „Binnengedachten" en
schrijft over Dr. J. H. Leopold. Max
K ijzer bespreekt het begrip „Kameraad
schap". Maurits Wagenvoort behandelt
het Buitenlandsch overzicht, Max. Kijzer
de bibliographie en Jeanne KloosRey-
neke van Stuwe de damesrubriek.
Tijdens een demonstratievlucht
te Ankara in Turkije.
De bekende Nederlandsche luite
nant-vlieger jhr. mr. G. Sandberg,
die gisteren in het bijzijn van tal
van Turksche autoriteiten te Ankara
in Turkije een demonstratie zou ge
ven met het militaire Fokker-vlieg
tuig van het nieuwe type G 10, is
tijdens deze vlucht „afgegleden" en
neergestort. Het vliegtuig werd ge
heel vernield en luitenant Sandberg
werd op slag gedood.
Nadere biizonderheden.
De le luitenant jhr. mr. G. Sandberg was
een der bekwaamste Nederlandsche vfieger-
oficieren, die sedert 1922 verbonden was
aan de militaire Luchtvaart-afdeeling te
Soesterberg. Hij kwam daar als reserve-offi
cier en voltooide zijn rechten-studie, waarna
hij echter toch de militaire luchtvaart koos
voor zijn verdere carriere.
Reeds verscheidene jaren was hij op Soes
terberg als instructeur werkzaam en bij tal-
looze gelegenheden is hij opgetreden als in-
vlieger voor de Fokker-fabrieken, als hoeda
nig hij thans ook de reis naar Turkije heeft
ondernomen, die hem helaas noodlottig is
geworden. Reeds eerder heeft luitenant Sand
berg voor de Fokker-fabrieken in het buiten
land demonstraties met nieuwe typen vlieg
tuigen gehouden, o.a. in Roemenië en eenige
jaren geleden zelfs in China.
De overledene, die 36 jaar oud was en te
'Amersfoort woonde, was gehuwd en vade-
van één kind.
De C. 10, waarmee het ongeluk is ge
schied, was één der nieuwste typen militaire
vliegtuigen der Fokker-fabrieken, een twee
persoons-jager-verkenner, uitgerust met een
Rolls-Royce-motor van het model Castrel 5
met een capaciteit van circa 600 P K. Een
aantal vliegtuigen van dit type is reeds gele
verd aan het \ed.-ndische lege», terwijl een
aantal vliegtuigen van het model C. 10 voor
het Nederlandsche leger in bestelling is en
waarschijnlijk over eenige maanden zal wor
den afgeleverd.
De Turksche regeering overwoog de aan
koop van eenige dezer nieuwe Fokkermachi
nes, waartoe luitenant Sandberg met een C
10 te Ankara zou demonstreeren.
De ongeluks tocht.
Jhr. Sandberg was op 27 Augustus met
kapitein Van Lent, vlieger van de afnemings
commissie van het departement van koloniën,
van Schiphol vertrokken. Hij maakte dien
dag een tusschenlanding te Eindhoven, om
benzine in te nemen. Men steeg weer op. om
den tocht naar Zürich voort te zetten, maar
in den loop van den middag keerden de vlie
gers terug naar Eindhoven, in verband met
ongunstige weersomstandigheden. Den dag
daarop werd de tocht tot Zürich voortgezet
en vervolgens via Belgrado naar Ankara ge
vlogen. De heer Sandberg had speciale ver
gunning van het departement van koloniën
ontvangen, om het vliegtuig in gezelschap
van kapitein Van Lent naar Turkije te vlie
gen. De terugreis wilden beide heeren op de
zelfde wijze maken.
De tocht geschiedde met demonstratie
doeleinden. Wij hebben indertijd een en an
der vermeld over dé plannen, die te dien
aanzien bestonden.
De heer Sandberg maakte de vlucht op
verzoek van de Turksche regeering. Er werd
van hem verwacht, dat hij op 30 Augustus
in Stamboel zou zijn in verband met een mi
litaire demonstratie ter gelegenheid van een
groot volksfeest op den nationalen Turkschen
feestdag, zoodat hij dan aan het Turksche
volk ken laten zien wat een Nederlandsche
stuntvlieger uit dezen nieuwen jager-verken
ner van de Fokkerfabrieken kon halen.
De reis naar Turkije werd in rustig tempo
afgelegd. Men wilde eerst een demonstratie
te Zürich geven. In Belgrado werd weer een
demonstratie gegeven Daarna ging het ver
der naar Sofia, Stamboel (eenige dagen de
monstraties), Ankara en voorts hebben Es-
keshir en Kaisery op het programma gestaan
In totaal dacht men ongeveer drie weken
weg te blijven.
Het militaire vliegtuig had voor dezen tocht
de registratieletters PH-AKY ontvangen.
De Fokker C, 10,
De Fokker C. 10 was een tweepersoons ja
gerverkenner, een yerspannen anderhalfdek-
ker, die ook gebruikt kon worden als lichte
bommenwerper. De ondervleugel van dit
type is van een landingsklap voorzien. De
btwapening bestaat uit twee vaste ingebouw
de nuichinegeweren, door het schroefveld
schietende, terwijl de waarnemer een draai
baar geweer bedienen kan. Onder den on
dervleugel kunnen twee bommen trekkers
worden bevestigd, waaraan bommen van 5
K.G. elk kunnen worden meegenomen.
De C. 10 had een Rolls Royce Kestrel-mo-
tor van 650 P.K. De maximum-snelheid op
diensthoogte (4250 meter) was 320 K.M. per
uur. De kruissnelheid op diensthoogte was
270 K.M. per uur. De stijgtijden waren 1000
meter in 1.65 min., 2000 meter in 3.6 min.,
5000 meter in 10.3 min., 6000 meter in 13.7
min. en 7000 meter in 15.6 min.
Bij het bouwen van dit toestel was de Ned.
vliegtuigenfabriek van de gedachte uitge
gaan, dat een goed militair vliegtuig niet al
leen groote snelheid moet hebben, maar ook
goede vliegeigenschappen; het moet niet
slechts door crack-piloten gevlogen kunnen
worden, doch ook door doorsnee militaire
vliegers. De C. 10 had door de genomen
proeven bewezen, dat het aan al deze eischen
voldeed, o.a. kon het vliegtuig tijdens het
vliegen bij elk toerental geschikt voor ho
rizontale vlucht afgetrimd worden, zoodat
men handen en voeten van de stuurorganen
kon wegnemen zoolang men dit wenschte.
Vleugels klapten samen.
Uit Ankara wordt nader gemeld,
dat jhr. mr. G. Sandberg zich op
ongeveer 3000 M. hoogte bevond,
toen deskundigen tot hun ontzetting
bemerkten, hoe de vleugels van de
machine naar boven samenklapten
en het toestel als een steen viel.
TWEEMAAL PER WEEK NAAR
INDIE.
Passagiersplaatsen tot half Oct.
besproken.
In de Haagsche Courant lezen wij:
Het opmerkelijk resultaat, dat de eerste
weken na de invoering van den tweemaal
wekelijkschen luehtdienst op Indië werd be
haald, heeft zich in den loop der drie maan
den, welke nu verstreken zijn, voortgezet.
De vraag naar passagiersruimte is zoo
groot, dat reeds tot medio October alle
vliegtuigen, voor de heen- zoowel als de te
rugreis, zijn volgeboekt.
Uit de cijfers blijkt, dat het postvervoer in
beide richtingen met gemiddeld 38 pCt., het
passagiersvervoer met niet minder dan 133
pCt. is toegenomen. Het verkeer, dat aanvan
kelijk door kleine storingen van verschillen
den aard, niet de regelmaat van voorheen
had, is tot de oude vastheid teruggekeerd.
Eiken Woensdag en Zaterdag verlaat een
Douglas Schiphol en, met de oudste piloten
als gezagvoerders bemand, komen ze prompt
volgens de dienstregeling na een tijdsduur
van 5 Vt dag te Batavia aan.
De ervaringen der passagiers zijn zonder
uitzondering van prettigen aard. De K.L.M.
heft zich daarvan op de hoogte laten hou
den en vroeg in sommige gevallen de passa
giers hun op- en aanmerkingen kenbaar te
maken.
Het bleek, dat het verhoogde comfort aan
boord, de geringe hinder van het geluid der
motoren en natuurlijk de snellere overtocht,
zeer in den smaak vallen. Van eenige ver
moeidheid is geen sprake.
De service voor de passagiers op den
grond is voorts van groot belang. Zij vin
den op de tusschenlandingsplaatsen hun
maaltijden gereed staan en hebben dan te
vens gelegenheid zich te vertreden.
De verwachting, dat er in het begin een
surplus aan plaatsruimte zou zijn, is niet
uitgekomen. Het tegendeel is het geval. Er
moeten, voornamelijk op de tusschentrajecten
telkens weer passagiers geweigerd worden.
Een belangrijk deel is, op de thuisvluchten,
voor andere steden dan Amsterdam bestemd.
Zoo waren aan boord van een der laatste
Douglas-machines niet minder dan vijf En-
gelschen, die, na aankomst van het toestel op
Schiphol, direct doorgingen naar Londen.
Het blijkt meer eft meer, dat in het ver
keer tusschen Europa en Oost-Azië aan de
luchtdiensten de voorkeur wordt gegeven,
want niet alleen de K.L.M., ook de Imperia!
Airwas en de Air France vervoeren een al
lengs stijgend aantal personen.
De Kievit, welke gisteren vertrok, had na
Boedapest vijf passagiers aan boord voor
Oost-Azië en een lading van 272 KG. brief
post. Als men weet, dat 300 K.G. het maxi
mum is voor dit onderdeel der lading, dan
springt de beteekenis van dit kwantum we!
heel duidelijk in het oog.
Ook de Posterijen zijn zeer tevreden met
het tot nog toe behaalde resultaat. Veel spoe
diger dan verwacht werd, is deze bezettings
graad, zoowel aan passagiers als aan post
en goederen bereikt
Het piloten-vraagstuk; onder
zoek van vliegers uit Soester
berg.
Men schrijft aan de N.R.Crt.:
Der gewoonte getrouw is de directie van
de K.L.M. ook thans weer bezig om te zor
gen, dat in het voorjaar van 1936 aüe
diensten, met eventueeie uitbreiding, vlot loo-
pen Dat houdt speciaal in dat men zorgt,
dat het tekort aan piloten, dat op het oogen-
blik bestaat, dan is opgeheven.
Een K.L.M.-piloot heeft tegenwoordig zu'k
een grondige en langdurige opleiding noo-
dig, dat het inderdaad jaren vereischt voor
men deze piloten in alle opzichten voor alle
lijnen kan gebruiken. De normale vliegoplei-
ding heeft, zooals men weet, sedert eenige
jaren plaats bij de Kweekschool voor de Zee
vaart te Amsterdam, in samenwerking met de
K.L.M., Soesterberg en de Nat. Luchtvaart-
school, Geleidelijk komen deze leerlingen bij
het K.L.M.-bedrijf in dienst, doch hoe betrek
kelijk langzaam dat gaat, kan men nagaan,
als men weet, dat van de 8 jongens van de
opleiding 1932 er thans vier op de K.L.M-
lijnen vliegen en dan natuurlijk nog als jon
gere piloten. De andere vier zijn het volgen
de voorjaar gereed.
Het volgend voorjaar heeft men echter
meer piloten noodig dan op deze wijze wor
den toegevoegd door den cursus 1932. Voor
al ook omdat de K.L.M. helaas enkele van de
meest geroutineerde piloten heeft moeten mis
sen.
Selectie uit vliegers van Soester
berg.
Gisteren zijn vijf officieren-vliegers en elf
sergeants van de militaire luchtvaart aan een
onderzoek onderworpen door een speciale
commissie, die daarvoor op Schiphol bijeen
was gekomen. Deze commissie bestond uit de
,1™ A Plesman, directeur van de K.L.M.,
L A. Aler, chef van den vliegdienst van de
K.L.M., Viruly, gezagvoerder bij de K L M.,
dr. K. M Slotboom, leider van den genees
kundigen dienst van de K.L.M., en van
Doorn, kapitein van het Indische leger.
Uit deze zestien personen zullen er ten
slotte elf gekozen worden, die in het begit.
van 1936 gereed zullen moeten zijn voor de
taak van verkeersvlieger bij de K.L.M. Het
onderzoek was vrij diepgaand, niet alleen wat
betreft de kwaliteiten als vlieger, maar ook
karakter- en moreele eigenschappen, politieke
inzichten van de candidaten en hun naaste
betrekkingen enz. speelden een min of meer be
langrijke rol. Opmerkelijk is, dat de vroegere
eisch, dat de candidaat een vijfjarige H.B S.
of een dergelijk instituut moest hebben afge-
loopen, niet meer gesteld werd, terwijl tevens
in enkele gevallen uitzondering werd ge
maakt voor de gewenschte leeftijdsgrens van
25 jaar. Een en ander natuurlijk in verband
met het heerschende tekort aan KLM.-
piloten.
Behalve deze elf piloten zullen nog enkele
andere ervaren vliegtuigbestuurders uit het
buitenland worden aangenomen. Uit verschil
lende landen kwamen aanbiedingen van uit
stekende krachten binnen; de onderhandelin
gen met deze vliegers duren nog voort.
Vele andere vraagstukken, zooals de aan
schaffing van nieuw materiaal, nachtvliegen,
grondorganisatie, enz. worden tegelijkertijd
ernstig onder het oog gezien. De reis van de
heeren A. Plesman en P. Guilonard naar de
Ver. Staten is daar niet vreemd aan, en op
goede gronden mag worden aangenomen, dat
na den terugkeer van deze beide heeren en
kele zeer belangrijke vraagstukken hun on
middellijke oplossing zullen vinden.
Bij Porcien vlogen twee vliegtui
gen tegen elkaar op. 10 dooden.
In de buurt van Chauteau in
Frankrijk (dep. Ardennen) zijn
gisteravond omstreeks zes uur twee
groote vliegtuigen met elkaar in bot
sing gekomen en omlaag gestort,
waarbij zij geheel werden vernield.
Waarschijnlijk is het ongeluk te
wijten aan slechte weersomstandig
heden.
Nadere bijzonderheden.
Met betrekking tot deze vliegramp wordt
nader gemeld, dat deze toestellen groote
bommenwerpers waren, die deelnemen aan
de manoeuvres in Champagne.
Na de botsing kwam een der beide vlieg
tuigen naast het raadhuis van St. Jean au
Bois terecht. Het toestel was in brand ge
raakt. De vijf inzittenden zijn levend ver
brand.
Het andere toestel is op 1500 M van het
raadhuis verwijderd in het open veld terecht
gekomen. De vijf inzittenden van dit toestel
vonden bij dit ongeluk eveneens den dood.
Men veronderstelt, dat de ramp veroorzaakt
is door sterke wolkvorming, welke het zicht
heeft gehinderd. Het puin der beide militaire
vliegtuigen wordt scherp bewaakt, teneinde
een nauwkeurig onderzoek mogelijk te maken
De minister van luchtvaart, generaal De-
nain, heeft zich naar de plaats van de ramp
begeven
DE INDISCHE POSTVLUCHTEN.
De „Kievit" (uitreis) vloog Donderdag
van Athene naar Bagdad.
De „Oeverzwaluw" landde gisteren te
Amsterdam.
INSTALLATIE HULPPREDIKER.
De heer J. Bos, benoemd tot hulpprediker
bij de gereformeerde kerk te Schermerhorn
zal a.s. Zondag worden geinstalleerd door
den consulent, ds. Donner te Broek op
Langendijk.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 8 September.
Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar, doop;
6 uur n.m., ds. Warners.
Kapelkerk, 10 uur, ds. Vermaas, van Hoo-
geveen.
Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, mej. ds.
Vaillant, van Den Haag.
Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. Makkink
(bijzondere maandelijksche collecte).
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper
(collecte).
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
uur en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur,
dienst.
Vrij Ev. gem., v. d. Meystraat 16, 10.15
uur, ds. Ruys. Onderwerp: Bruiloft vieren;
7 uur n.m., ds. Ruys.
Stads-evangelisatie, Laat 56, 10 uur, wij-
dingsdienst, 12.30 uur zondagsschool, 8 uur
en Donderdagavond 8 uur openbare samen
komst.
The Star of Hope Mission, Maandagavond
8 uur, bovenzaal Central, de heer Sevensma,
van Amsterdam.
Leger des Heils (stichter WllUam Booth)
Limmerhock 40, Zondag moederdag, vm'
7.30 uur bidstond, 10 uur opdrachtdienst,
3.30 n.m openluchtsamenkomst bij den Kat-
tenberg, 7.30 uur verlossingsdienst. Al deze
samenkomsten staan onder leiding van ad
judant Ruijsink, oud B. O. van Alkmaar
Dinsdag n.m. 8 uur soldatenmeeting Don
derdag n.m. 8 uur heiligingsdienst
Nederl. Leger des Heils, Hekelstraat C 9
Zaterdag 8 uur straatzang; Zondag oogst
en dankfeest, 10 uur dankofferdienst 4 uur
openluchtsamenkomst in den Hout 8 uur
verlossingssamenkomst; Dinsdag 8'uur wii
di ngssamen komstDeze samenkomsten
staan onder leiding van luite. Horstman en
kadet Groenendijk.
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, 10 uur, ds. van Mullem
onderwerp: De vastheid der kerk
BARSINGERHORN, 10 uur, ds. Tinholt
Doopsgezinde Gemeente, 10 uur ds R v
d. Veen.
BERGEN, 10 uur de heer Schouwink v
Naaldwijk (2 Tim. II 19)
Gereformeerde Kerk, 10 uur en 5 »..r
hulpprediker J. H, Slager, 5 uur'
Evangelisatie Maranatha, 10.30
Warners, van Alkmaar. Ur» ik.
BURGERBRUG, geen dienst.
DIRKSHORN, geen dienst.
DRIEHUIZEN, geen dienst.
EGMOND-BINNEN, 10 uur,
Vliet. VStl
GROOTSCHERMER, geen dienst.
HEILOO, 10 uur, ds. Pattist, van tv
Haag.
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging,
Kerklaan, 10 u., dr. Miskotte, van i laarw'
HEERHUGOWAARD, geen dienst.
LIMMEN, 2 uur, de heer Baart, van Alk.
maar.
NIEUWE NIEDORP, 10.30 uur, ds m<l
lenaar.
Doopsgezinde Oemeente, 10.30 uur,
Haars.
OUDE NIEDORP, geen dienst.
OUDORP, 9.30 uur, de heer Baart,, van
Alkmaar.
OTERLEEK, geen dienst.
PETTEN, 10.30 uur, ds. Eikema.
SCHAGEN, 7.30 uur n.m., ds. Eikema
(maandelijksche collecte).
SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop
SINT MAARTENSBRUG, geen dimt
SINT PANCRAS, 9.30 uur o. t., Lei
dienst; 3 uur o t., ds. Molenaar.
STOMPETOREN, 10 uur, ds. He;p.
Evangelisatie, 10 uur, ds. van Limburg
van Amsterdam.
VEENHUIZEN, geen dienst.
WINKEL, geen dienst.
ZUIDSCHERMER, geen dienst.
CONCERT MANNENKOOR
„ORPHEUS".
Men verzoekt ons opname van het
volgende
Is er grootscher en cultuurverheffeDder
feest denkbaar, dan wanneer 's avonds de
schare de feestelijk verlichte kerk binnen
treedt om gezeten zijnde, het maditye
orgelspel, ingezet door den muzikale» orga.
nist, den heer P A. v. Langen, het concert te
hooren openen?
Door een gelukkige samenwerking, ik
dezen benarden tijd getuigt van saamhoorig.
heidsgevoel, zal een programma worden uit
gevoerd, dat zeker niet zal nalaten grooten
indruk te maken.
Voor dit concert zijn uitgenoodigd de con
gressisten van Armenraad en Armenzorg in
Nederland, die juist dezer dagen in Alkmaar
hun groote vergadering houden.
De organist zal openen met een Dorische
"t'ocata van Joh. S. Bach.
Het mannenkoor zal onder leiding van zijn
dirigent Nico Hoogerwerf eenige mooie koor
werken ten uitvoer brengen, met als slot
nummer het door Ed. Grieg, geschreven
voor koor, baritonsoli en strijkorkest, ver
heven nummer „Landerkennung".
De tekst van Bjornstjèrne Björnson schil
dert in dit mooie werk de hoofdfiguur Olaf
Trygvasön. een der voorloopers van het
christendom en leider der Noormannen.
Hoewel rum van aard, was hij een groote
figuur waarin het hoogere leven (later
christendom) reeds begon door te scheme
ren (Olaf de heilige voltooide de bekeering
van het land en onderwierp de kleine stam
hoofden, die tot dusver in het land ge-
heerscht hadden. Hij verbood ook de roof
tochten langs de kusten, werd verslagen in 't
jaar 1030 tegen Knoet, den grooten koning
van Denemarken bij Drontheim en sneuvelde.
De tochten der Noormannen werden veroor.
zaakt door de betrek'lijke overbevolking van
de door de natuur armelijk bedeelde lannden
hunner inwoning en de staatkundige twisten
en ooi logen en 't streven van enkele opper
hoofden om hun gezag over andere uit te
breiden. Zij hadden een oorlogzuchtig®
aard en een afkeer van geregelden arbeid
In hun nederzettingen en veroveringen
brachten zij hun gezinnen eerst dan als zij
deze genoeg bevestigd en duuizaam achten.
De baritonsolist met z'n beschaafd en
machtig geluid, die voor het eerst bij Or-
pheus in de Groote Kerk optreedt, is de heer
Joh. Rotgans (vrceger wonende in Schagen.
tha-ns onze stadgenoot). Zijn klankrijke stem
boeit U tot dat de laatste noot is wegge
storven. Bovendien zal hij nog twee mooie
werken zingen, o.m. „Mein Jesu was für
Seelenweh" van Joh. S. Bach en „Dk
Könige" van Peter Cornelius.
De dirigent van het Alkmaarsche Sympho-
nieorkest, de heer Willi Kohier, zal eenige
vioolsoli geven en wel werken van o.m-
Joh. S. Bach, F. Thomé en van Saint-Saëns
Het bovengenoemd Alkm. Symphonie-
orkest, onder zijn bekwame leiding staande,
zal o.a. uitvoeren: Musik zu Clarchens T0"
uit Egmond, van L. v. Beethoven, enz.
Als cello-solist noemen wij nog den heer
Otto Bauer, die met orkest zal spelen het
schitterend werk Les Rameaux van J-
Fauré.
U ziet dus een programma, dat er z'j®
mag en ons allen een genotvollen avond
belooft.
Wij raden de liefhebbers van vocale eo
instrumentale muziek aan: bezoekt in gr00"
ten getale dit concert en bereidt U een ofl-
vergetelijken avond.
NEDERLANDSCHE COMPONIST
VOOR DE BERLIJNSCHE RADIO
De Berlijnsche zender heeft gister
middag werken van twee jeugdige co®
ponisten uitgezonden. Een hunner t
onze te Berlijn levende landgenoot
Koetsier. On het programma stond e®
si'ite voor viool en piano van dez®£
kunstenaar, die zelf de pianopartitu
speelde. Violiste was Melani Wolf-
zot ver wij konden vaststellen, heeft i
werk van den heer Koetsier op
luisteraars een zeer goeden indrunA#
maakt. Het concert werd gegeven o
het motto: „Zullen zij hun weg vin«<
Daar het reeds thans vaststaat,
ook andere werken van den heer
sier voor de radio zullen worden
zonden, kan men wat hem betreft
lijk bevestigend antwoorden