t Hadiopeogtamma t l i Jilmnieums Het Julianakanaal. Een grootsch Ingenieurswerk voltooid. Voor 100 jaar. ALKMAARSCHE COURANT van ZATFPDAG 14 SEPTEMBER 1935 DEUTSCHLANDSENDER, 1571 Lijn 1: Hilversum. Lun 2: Hilversum II. Lijn 3: Keulen 10-20—11-20. Parijs R. 11.20—12.35, Brussel VI. 12.35—14.20, Keulen 14.20—15.15 Parijs Radio 15.15—16.20, Keulen 16.20-18.20, Brussel Fr. 18 2(>- 19.20, Koningsbergen 19.20—19 35 Droitwich 19.35—20.20, Keulen 20.20-22.20, Paris P. P- 22.20— 22.45, Weenen 22.45—24.—. De scheepvaartverbinding tussachen Maastricht en Nijmegen. DE WERELD ZONDER MASKER. Bioscoop Harmonie. Zondag 15 September. HILVERSUM. 1875 M. (8.55- 10.— en 5.-8.— VARA, de VPRO van 10.—12.— en de AVRO van 12.5.en 8.12.uur). 8.55 Orgelspel J. Jong. 9.— Postduiven- en voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouw- praatje S. S. Lantinga. 9 45 A. Pleysier: Van staat en maatschap pij. 10.— Mevr. L. Spelberg—Stok- roaos: Een woord tot de ouders. 10.15 Inl. orgelspel. 10.30 Kerkd. uit de Woudkapel, Bithoven. Voorg ds. J. J. Thomson. 12.Uurslag en klokkenspel v. d. Waag te Alk maar. 12.01 Filmpr. L. J. Jordaan. 12.30 Kovacs Lajos en zijn orkest. 1.15 Lyra-trio. 2— Boekbespr. Dr. P. H. Ritter Jr. 2.30 Zang door de Liedertafel „Zang en Vriendschap", olv. K. Böhne. 3.— Uit het Kur- haus: Residentie-orkest olv. I. Neu- mark, mmv. C Lankhout, piano. 4 30 Gr.pl. en sportnieuws. 5 Zenderwiss. 5.05 Orvitropia olv. J. v d. Horst 5.40 S. Sipos, cymbaal en I. Rossican, piano. 5.50 Sportpr. 6.05 H. Wiggelaar, viool en D. Wins, piano. 6.20 Sportnieuws. 6 30 Gr.pl. 6.45 J. v. Zutphen: Helpende handen bij nijpende zorg. 6.55 Gr.pl. 7.— De Flierefluiters o. 1. v. E. Walis, mmv. Lisette Stevens, B v. Dongen en I. Rossican. 8 Ber. 8.15 Concertgebouwstrijkorkest en Vrouwenkoor olv. Mr J. den Hertog, mmv. B. v. d. Bosch Schmidt, sopraan en R. Hahn, alt. 9.Radio-journaal. 9.20 „Wij be oefenen de gezelligheid", gevar. progr., mmv. het Omroeporkest olv. N. Treep, de „Song-Singers", A. de Haas, liedjes en tooneelensemble. 11.— Ber. 11.10 Gr.pl 11.15— 12Avro-Decibels olv. E. Meenk. HILVERSUM II, 301 M. (8.30— 9.30 en 5.—7.45 NCRV, de KRO von 9.305.en 7.4511. uur). 8.30 Morgenwijding olv. ds. C j. Hoekendijk, mmv. mej. C. de Jager, zang en B. v. Doorn, orgel begeleiding. 10.— Hoogmis. 11.45 Gr.pl. 12-15 Orkestconcert, lezing. 2.— Causerie. 2.30 Orkestconcert. 3— Lezing. 3.30 Gr.pl. 4.30 Voor de zieken. 5— Kerkdienst uit de Geref. Kerk, Heerenveen. Voorg. ds. A. J. Bouma. Orgel R. Teule. Hierna zang door Chr. Orat. Ver Heerenveen, olv. Broekstra. 7.15 Gr.pl. 7.45 Ber., causerie 8.10 Ber., schlagermuziek. 8.45 Zang en piano. 9.— Lezing. 9.10 Orkestcon cert, gr.pl. 10.15 Report. 10.30 Ber. en gr.pl. 10.4011.Epiloog. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Or kestconcert olv. olv. Jones, mmv. W. Bernard, tenor. 1.50 Pianorecital. 2.20 BBC-Northern-Ireland-orkest olv. Brown. 3.20 Gr.pl. 4.05 A. Campoli's orkest. 4.50 Voor de kin deren. 5.10 Lezing. 5.25 Koorcon cert olv. Woodgate. 5.50 M. Jarred, alt en het Grmke-trio. 7.05 Voordr. 7 35 S. Wyss, sopraan en P. Her. mann, cello. 8.20 R.K. Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.20 New Georgian Trio 9.50 BBC-Theaterorkest olv. S. Robin- son, mmv. mannenkoor en D. Old- ham, zang. 10.40 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.20 Concert. 12.25 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert. 2.35 Zang. 3.20 Concert. 5.20 Radiotoo- neel. 6.20 Pascal-orkest. 8.20 Zang. 9.05 „La fille du viceroi des Indes, spel. 11.1012-35 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M- 12.50 —1.20 Trioconcert. 2.20-2.50 Gr. pl. 3.20 Omroeporkest olv. Grön- dahl. 8.20 Speelmansmuziek. 9 20 Hoorspel. 9.35 Zang en piano. 10.30 Balletmuziek olv. Reesen. 11 20—12 50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.20 Haven- concert 10 50 Viool, viola en cello. 1.25 Uit Berlijn: Omroepklein- orkest, schrammelkwartet en solis ten. 2.20 Leipz. Symph.-orkest olv. Weber. 4.20 Omroepklcinorkest olv. Eysoldt. 8.20 Omroeporkest olv. Buschkötter, mmv- Klare Hansen, sopraan 10.50—12.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 10.20 Gr.pl. 1120 Salonorkest olv. Walpot. 12.20 M. Alexys' orkest. I.30—2 20 Gr pl. 5.20 Dansmuziek. 6 20 Zang en gr.pl. 8.20 Omroep orkest olv. Douliez. 10.30—12.20 P. Godwins orkest. 484 M.: 10.20 Salonorkest o.l.v. Walpot. 11.20 Gr.pl. 12.20 Omroeporkest o.l.v. Douliez. 1.30-12.20 M. Alexys' orkest. 5.20 Concert. 6.20 Salon orkest olv. Walpot. 7.35 Zang- 8.20 3d eacte van „Die Walküre'Wag- ner. 9.30 Gr.pl. 9.35 Symph.-con eert olv. Kumps. 10.30—12.20 Zie 322 M. M 9.20 Populair concert uit Mun- chen. 10.20 Ber. 10.50 Pianorecital. II.05 Scheepsweerber. 11.20 Weer bericht. 11.25—1.15 Barnabas von Geczy en zijn dansorkest. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 4: Parijs Radio 8.309.20, Normandië 9.20-10.20, Brussel Fr" 1^°—12-5°, Droitwich 12.50 16 50, Lond. Reg. 16.50—21.05, Lur^ 21.0521.20, Droit wjch 21.2023.Leipzig 23.- Maandag 16 September. HPfFSUM' 1875 M. (VARA- VPÓ'n g' Pr°gr 8 Gr P1- 10 VPKU-morgenwijding. 10.15 Deel. J. van Oogen. 10.30 Strijkorkest o. /•EvWalis. H._ Verv. deel. U.15 XX-ensemble olv. C. Steyn, mmv B. v. Dongen, zang. 11.45 Schalmei olv. P. Renes. 12.Gr.pl 12.30 De Notenkrakers olv. d! *r ualis en "i" orkesl C 5 J- "Uy, saxofoon en R. Schoute, piano. 2.— Orgelspel J. Jong 2.30 N. de Klijn, viool en J. Vogel, piano. 3.Voor de vrouw. 3.30 S. Sipos, cimbaal en C. Steyn, orgel. 3.45 Gr.pl. 4.15 B. Blez, hobo en R. Schoute, piano. 4.30 Voor de kinderen. 5.05 Orvitropia olv. J. v. d. Horst. 5.30 De Zonne- kloppers olv. C. Steyn. 6.— De Flie refluiters olv. E. Walis. 6.30 Muzi kale causerie P. Tiggers. 7.10 Dr. H. Polak: Diamanten, historisch en actueel. 7.30 Zang door Berthe Se roen, mmv. M. v. Gooi, piano. 8. SOS-ber. 8.05 Nieuwsber. 8.10 R. Bresser, cello en R. Schoute, piano. 8.30 Z. Exc. M. Slingenberg: Zo- m er postzegels. 8.45 C. Steyn, orgel. S Sipos, cimbaal en marimba. E. Walis, viool en I. Rossican. piano. 9.35 „Zoo'n ongelikte beer spel van Tsjechow, bew. Numan, mmv. het VARA-tooneel olv. W. van Cap- pellen. 10.De Bohemians olv. J. v d. Horst. 10.50 Fantasia olv. E. Walis, mmv. B. van Dongen, zang. 11.20—12.Gr.pl. en pianorecital J Jong. HILVERSUM II, 301 M. (NCRV- uitz.) 8.Schriftlezing en medita tie. 8.15-9.30 Gr.pl. 10.30 Mor- gendienst olv. ds. W. van Lim- burgh. 11.Chr. Lectuur. 11.30— 12.- en 12.15 Gr.pl. 12.30 Orgel spel Jan Zwart. 2.— Voor de scho len. 2.35 Causerie A. J. Herwig. 3.15—3.45 Kniples. 4.Bijbelle zing ds. H. Steen, mmv. sopraan en orgel. 5.Gr.pl. 5.15 H. Borkent, tenor en Chr. Veelo, piano. 6.15 Gr.pl. 6.30 Vragenhalfuur. 7. Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl. 7.30 Vragenhalfuur. 8.Ber 8 05 Arnhemsche Orkestvereen. olv. O. Glastra van Loon. 8.30 Zie Hilver sum 1875 M. 8/5 Verv. concert. 9.Causerie A. Weiss. 9.30 Verv. concert mmv. F. Zepparoni, viool. Om 9.50 Ber. 10.40—11.30 Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 10.35 10.50 Morgenwijding. 11.05 Le zing. ll.20Gr.pl. 11.50 Orgelcon eert R. Head. 12.20 Western Studio orkest olv. Fr. Thomas. 1.05 Gr pl I.35 BBC-Midland-orkest olv. H F. Clark. 2.35 Gr.pl. 3.20 Orkest- concert olv. W. Helliwell mmv A Butler, bariton. 4.05 J. Shadwick, viool en W. Parry, piano. 4.35 BBC Northern Orkest o. 1. v. Cr. MacNair. 5.35 BBC-dansorkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. 6.50 Werken van D. Scarlatti door E. Lush, cembalo 7.10, 7.30 en 7.50 Lezingen. 8.29 Wagnerconcert, mmv. het BBC- Symph.-orkest olv. Sir Henry J. Wood en solisten. 10.Ber. 10.20 Lezing. 10.30 BBGTheaterorkest olv. M. H. Lubbock, mmv. J. v. d. Gucht, tenor. 11.35—12.20 Sydney Kyte en zijn Band. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert olv. Touche. 7.55 Gr.pl. 8.20 Ameri- kaansche muziek. 9.05 Concert uit Vichy 11 10—12.35 Dansmuziek KALUNDBORG, 1261 M. 12.20 —2.20 Concert uit rest. Wivex. 2.20 Concert a. b. van het Poolsche m.s. „Pilsoedski". 3.505.50 Omroep orkest olv. Reesen. 8.50 Causerie m. m. v. het Omroeporkest o.l.v. Grön dahl. 10.35 Kamermuziek. 11.10— 12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.50 Orkest concert. 11.05 Schrammelmuziek. 12.20 Uit Hamburg: Nedersaksisch Symphonieorkest olv. O. E. v. So- sen. 2.35 Gr.pl. 5.05 Concert. 8.30 Militaire muziek. 9.50 Taptoe. 11.1012.20 Uit Breslau: Omroep orkest olv. Rischka. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 en 1.30—2 20 Gr.pl. 5.20 Dansmuziek. 7.20 Cellorecital. 8.20 Salonorkest olv. Walpot. 9.20 Sym- phonieconcert olv. Jongen. Hierna tot 11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr. pl 12.50 Omroeporkest olv. Gason. I.502.20, 5.20, 6.20 en 7.35 Gr. pl. 8.20 Omroeporkest olv. Gason. 10.30—1120 Gr.pl. der GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn I: Hilversum. Lijn 2: Hilversum II. Lijn 3: Keulen 8.8.40, D sen- 8.409.20, Keulen 1020— 11.40, Droitwich 11.40—12.20, Brussel VI. 12.20—14.20, D.sender 14 20—15.20, Droitwich 15.20 17.20, Brussel VI. 17.20—19.50, Luxemburg 19.5020.20, Brussel Fr. 20 20—21.05, Parijs R. 21.05 —24.—. Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50, Reg. 10.35—17 35, Droit- 17.35—18.20, Beromunster 18.20—18.50, Lond. Reg. 18.50— 20.20, Droitwich 20.2022. Brussel Fr. 22.-22.20, Droitwich 22.20—24.—. Van onzen reisredacteur). Lond wich Maandag zal het Julianakanaal, het laatst gereed gekomen onderdeel van de groote scheepvaartverbinding tusschen Zuid-Lim burg en de groote waterwegen van ons land, officieel in gebruik worden genomen. Het feit, dat de koningin bij deze plechtigheid te genwoordig zal zijn, wijst wel op de belang rijkheid ervan. Inderdaad is hiermede een grootsch ingenieurswerk voltooid, dat een lange voorgeschiedenis heeft gehad en, na jaren van voorbereiding, geruimen tijd aan velen arbeid heeft verschaft. Het kanaal be hoort tot de werken tot bevaarbaarmaking van de Maas voor groote schepen, waarbij men tusschen Maastricht en Roermond dit kanaal heeft gegraven, omdat de rivier hier voor kanalisatie weinig geschikt was. Scheepvaart op de Maas. In de oudheid was de Maas een belang rijke verkeersweg: in de middeleeuwen kwa men de zeeschepen tot Maastricht en ook in latere tijden was de rivier druk bevaren. Dit verminderde langzamerhand door toeneming van de tonnenmaat der vaartuigen en door vermindering van de vaardiepte der rivier. Het was dan ook om deze reden, dat in 1823 op initiatief van koning Willem I de Zuid- Willemsvaart werd gegraven, om Maas tricht, via Helmond en 's-Hertogenbosch, een betere verbinding met onze zeehavens te geven. Dit kanaal is echter op den duur on voldoende geworden, welke dit laatste land een sleutelpositie bezorgde ten opzichte van de watervoorziening, zoowel van de rivier als van het kanaal, dat voor een deel op Belgisch gebied kwam te liggen Een en ander maakte het wenschelijk, naar een nieuwen verkeersweg om te zien, die ge schikt was voor groote schepen (hetgeen vooral voor het jn het begin dezer eeuw snel opkomende mijnbedrijf in Zuid-Limburg van belang was) en die Nederland tevens minder afhankelijk zou maken van het buitenland. Van Maasbracht naar het Noorden kon de Maas geheel op Nederlandsch gebied door het aanleggen van stuwen met schutsluizen wel tot voldoende vaardiepte worden ge bracht. ten Zuiden van dit gedeelte had men de medewerking van België noodig, welke niet gemakkelijk was te verkrijgen. Het waren vooral Antwerpsche belangen, die zich verzetten tegen het scheppen van een goeden waterweg tusschen het Luiksche ge bied en Rotterdam. Men weet, dat mede daar aan de totstandkoming van het Albertkanaal is te danken, hetwelk Luik eerlang met de Belgische Kempen en Antwerpen m verbin ding zal brengen. Dit kanaal volgt tot vlak bij de Nederlandsche grens het tracé van het oude kanaal Luik-Maastricht. Waar het af buigt om de Maastrichtsche enclave heen, is een sluis gebouwd, die slechts voor schepen van ten hoogste 600 ton geschikt is en zoo doende de verbinding tusschen Luik en den nieuwen Nederlandschen waterweg gedeel telijk afsluit. Dit is de z.g. stop van Ternayen of Lanaye, welke bedoeld schijnt om van Ne derland allerlei politieke en economische de siderata ingewilligd te krijgen, in ruil voor de wegneming ervan. Daarvan is tot nu toe nog niets gekomen, doch Luik ziet zich een goede verbinding te water met Nederland en Duitschland eraoor ontnomen, zoodat juist van dien kant reeds meermalen op wegneming is aangedrongen. Oorspronkelijk had men gedacht, ook de Maas beneden Grave voor de vaart met groote schepen geschikt te maken, waarna dan, door vergrooting van de sluis bij Sint Andries, een verbinding met de Waal zou worden verkregen. Dit bleek echter op groote technische bezwaren te stuiten. Dit gedeelte der rivier wordt nu, zooals bekend is, voor den waterafvoer verbeterd. Besloten werd, voor de scheepvaart een verbindingskanaal te graven tusschen de Waal en de Maas bij Nijmegen. De kanalisatiewerken. De oorlog bracht de onderhandelingen met België tot stilstand, doch Nederland kon niet wachten. In 1915 kwam een wet tot stand welke beoogde het graven van het Maas- Waalkanaal, de kanalisatie van de Maas op Nederlandsch gebied en het graven van het kanaal Wessem—Nederweert als een geheel op eigen grondgebied- gelegen verbinding tusschen de Maas en de Zuid-Willemsvaart. In 1919 is dit alles gereed gekomen. Van Maarbracht af had men zoodoende een water- weg, geschikt voor schepen van 2000 ton, doch een voorname schakel in den waterweg van Maastrocht naar het Noorden ontbrak nog. De regeering had echter in 1920 toe gezegd, onafhankelijk van België, een lateraal kanaal te zullen doen graven, waartoe in 1925 de eerste spade in den grond werd ge stoken. Dit naar onze troonopvolgster ge noemde kanaal, dat voor het Zuiden van ons land zulk een ver-strekkende belangrijkheid heeft, is nu onlangs gereed gekomen, waar mee het sluitstuk van al deze groote werken is voltooid. De aanleg van dit kanaal was goedkooper dan de kanalisatie van het over eenkomstige gedeelte van de Maas; daarbij is de vaarweg erdoor verkort en konden de eraan gelegen havenwerken eenvoudiger worden opgezet, omdat men niet met de grillen eener bij tijd en wijle sterk wassende rivier rekening hoefde te houden. Tegelijk met deze werken heeft men ten Noorden en ten Zuiden van Maastricht twee verbindingskanalen gegraven, het eene door het Bosscheveld tusschen de Zuid-Willems vaart en de Maas en het andere bij Sint Pieter tusschen het kanaal Luik—Maastricht en de rivier. De hoofdstad van Limburg is dus wel met waterwegen bevoordeeld, nadat ze zoo lang op een goede verbinding heeft moeten wachten! Daarbij komt nog de kwestie van de bruggen over de Maas. De oude 13e eeuwsche smalle brug is verbreed en verstevigd en daarnaast is de Wilhelmina- brug gemaakt, een groote nieuwe steenen brug, die geheel op het moderne verkeer is berekend. Beide bruggen hebben breede doorvaarten met een ijzeren overspanning. Het volgende staatje geeft in ronde cijfers een overzicht van de kosten van deze werken, welke meerendeels ten laste van het rijk zijn gekomen Maas—Waalkanaal Maaskanalisatie Kanaal WessemNederweert Julianakanaal met Maaskana lisatie onder Maastricht en verbindingskanaal St. Pieter Kanaal Sint Pieter Bruggenbouw en -verbetering te Maastricht 13.000.000 25000.000 8.000.000 31.500.000 2 500.000 4.000.000 Totaal 84.000.000 De nieuwe waterweg. Thans heeft men een veilige ruime ver binding te water verkregen, die zoowel het Limburgsche kolenbekken als den verschil lende Limburgschen industrieën ten goede komt. De spoorwegen hebben de gevolgen van de totstandkoming dezer zooveel goed- koopere verbinding reeds aan den lijve on dervonden! Wanneer wederom betere tijden aanbreken, zal Limburg er nog meer dan thans van kunnen profiteeren. Het werk omvat verscheidene sluizen en stuwen, die volgens uiteenloopende systemen gemaakt zijn. Het Maas-Kanaal beslaat één pand tusschen twee schutsluizen aan de uiteinden, waarvan die aan de Maas mees tentijds open kan blijven. De sluis aan de Waalzijde is zoo gemaakt, dat zij naar bei de zijden kan keeren, afhankelijk van de waterhoogte in de rivier. Het gedeelte van de Maas, dat hierop aansluit, behoefde slechts van weinig stuwen te worden voor zien wegens het betrekkelijk geringe verval. Bij Grave, Sambeek, Belfeld, Roermond en Linne zijn stuwen met schutsluizen ge bouwd, die het water op het gewenschte peil houden en bij hoog water kunnen worden weggenomen, bijna alle op verschillende ma nier. Het Julianakanaal geeft een veel grooter verval te zien. Maastricht ligt namelijk be langrijk hooger dan Roermond. Er zijn slui zen in aangebracht te Maastricht, Roosteren, Born en Limmel, waarvan de laatste weer den grootsten tijd van het jaar open kan blijven staan. De sluis bij Born heeft een verval te keeren van 11.53 meter, welk hoog teverschil echter in deze zeer moderne schutsluis in ongeveer tien minuten wordt overwonnen. Dit groote verschil ontstaat door de lengte van het bovenste pand van het kanaal, hetwelk ten Zuiden van Born tot ver boven het omringende land uitsteekt. Men weet, dat zich hier de lekkages in den kanaalbodem hebben voorgedaan, welke te verwachten was, door de zetting van den grond en door lichtslibbing meer normaal geworden. Men heeft de lengte van dit ka- naalpand zoo gekozen, omdat men hier het mijngebied van de staatsmijn Maurits pas seerde, waarin grondverzakkingen worden verwacht. Daarom heeft men de sluis buiten de gevaarlijke zone gehouden en zijn ook de bruggen hier van een lichtere constructie, die kostbaarder is, maar aan de soliditeit geen afbreuk doet. Verschillende belangrijke werken zijn langs dezen nieuwen waterweg gemaakt, te beginnen met een haven bij Nijmegen en verderop havenwerken bij andere plaatsen, welke de gemeenten voor eigen rekening heb- den doen aanleggen. Bij Maastricht is een overlaadhaven gemaakt voor steenkolen, welke inrichting evenwel van tijdelijken aard is. Want bij Stein is een nieuwe over laadhaven gebouwd, waarheen de mijnen een eigen spoorlijn hebben gelegd, en bij Born is een reusachtige kolentip in werking, die de steenkolen met wagonladingen tegelijk in de schepen doet verdwijnen. Op sommige plaatsen zijn pompstations gemaakt, die in droge periodes nuttig kunnen zijn om het water in het kanaal op peil te houden. Het geheel is een wonder van ingenieurs kunst, door Nederlandsche krachten ge maakt, waarop ons land terecht trotsch kan zijn. Uit de Alkmaarsche Courant van 14 Sept. 1835. Burgemeester en Wethouders der Stad Alkmaar kennisse beko men hebbende dat op de markt van Vrijdag den 4den dezer de be denking is ontstaan of kaas welke verdacht was gehouden van na het luiden der klok, en alzoo strijdig met het reglement van orde van den 17den September 1833, te zijn verkocht geweest, ter Waag zoude mogen worden gegeven zoodanig dat Waagmeesteren op de leven dige instantien daartegen gedaan, hebben gemeend, daarin zwarigheid te moeten maken. Hebben noodig geoordeeld aan allen die dit kan aangaan te kennen te geven. Dat bij het voorgeschreven re glement van orde het verkoopen der kaas op de markt nad het be paalde uur op de daarbij vastge stelde poenuliteiten is verboden maar dat daarentegen 't WEEGEN van dezelve ten alle tijde geoor loofd is zoodanig dat bij art. 5 van het voorgeschreven reglement het wegen zelfs van onverkochte kaas bepaaldelijk is toegelaten. Dat wanneer bewezen was ge worden dat de Kaas in het bedoel de geval na den geoorloofden tijd was verkocht, daarvan geen ander gevolg zoude zijn geweest, dan het veroordeelen van den overtreder tot het betalen der bepaalde boete maar dat ook zelfs in dat geval het wegen der Kaas zoude hebben mogen worden gevorderd, even als het ten allen tijde aan een ieder vrijstaat gebruik te maken van de tot openlijk nut van den Handel bestaande inrigting der publieke Waag om aldaar zich van het ge- wigt te verzekeren van alles zon der onderscheid waarvan hij be lang heeft of wenscht dit te weeten. Alkmaar, den 5en September 1835. Burgemeester en Wethouders der Strd Alkmaar FONTEIN VERSCHUIR Ter Ordonnantie van Dezelven DE DIEU FONTEIN VERSCHUIR. Een merkwaardige film, deze „Wereld zonder masker", waarvan Harry Piel niet alleen regisseur was, doch waarin hij ook de hoofdrol vertolkte. Merkwaardig om twee redenen. Dat is dan de verbazend- knappe truckeering van een volmaakt tele visie-toestel, zooals we dat over 25 jaar (of eerder) werkelijk in de praktijk zullen aan schouwen en het min of meer onsamenhan gend verhaal, dat om dit technisch-aan- vaardbaar apparaat is gespannen. Het mo tief, door experimenten komen tot een toe stel, waarmee men alle dingen, welke er op de wereld gebeuren, onverschillig of dit binnen- of buitenshuis is, zichtbaar aan zijn o, J op een opgesteld filmschermpje te laten ontrollen, zie dat is een gegèven, rijk aan fantasie en kostelijk om het met eenigszins beschikbare middelen tot een ware sensa tie te maken. Denkt u zich eens in, dat er in de naaste toekomst een apparaat wordt uitgevonden (en waarom zou dat tot de onmogelijkheden behooren?) dat in staat is door middel van televisie-overbrenging door te dringen tot de meest geheime kamers van een oorlogs departement b.v. Wanneer men dan het stuurwiel maar in een bepaalde richting zet en met behulp van passer tn meer derge lijke wiskunstige instrumenten in staat is de juiste ligging van een of ander gewensch te kamer, keuken of tuin te beplanten, dan vallen onmeedoogenloos dikke muren, zwa re deuren, schier ondoordringbare toegangen zonder meer weg en een wereld van gehei men ligt aan zijn voeten. Dat 't ooit zoo ver zal komen als in deze film is uitgewerkt, betwijfelen we sterk, omdat er o.i. eenige nogal duidelijk zicht bare manipulaties hebben plaats gehad, welke maar niet zoo maar zonder meer met een nuchter oog aanvaard behoeven te worden. Maar afgezien daarvan is de film als toekomst-experimen' volkomen ge slaagd en men kan zich met deze inderdaad boeiende film eenigen tijd uitermate amu seeren. Door een toevallige omstandigheid komt Harry Palmer (Harry Piel) in aanraking met den geleerde Dr. Bern, die bezig is een televisie-radio-apparaat te construeeren. Maar onhandigheid is deu overigens wel kn.'.ppen Dr. Bern niet vreemd en herhaal de malen springen er lampen, waardoor maandenlange arbeid in een fractie van een seconde volkomen vernield is. Nu komt echter Harry Palmer hem helpen en zie, allengs wordt er wat logischer opge bouwd en het schijnt inderdaad dat het ex periment zal lukken. Als evenwel het be slissende oogenblik daar is, ontbreekt 't hen beiden aan de noodige contanten om verder te werken en Harry speurt naar alle mogelijkheden om van groote financiers eenig geld los te krijgen. Dat lukt niet, want geen der groote geldmagnaten heeft eenigen trek in deze onzeker lijkende firma geld tc steken. Inmiddels ontdekken zoowel Harry als Dr Bern nog iets anders en hoe kan 't ook anders, dat is natuurlijk een vrouw. Door de verschijning van dit voor het experiment hoogst ongewenschte lid van het zwakke geslacht, dreigt op zeker oogenblik. de heele zaak een debacle te worden, temeer als dieven kans gezien hebben om de ach-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 13