t
Hadiopeogtamma
t
l
i
Jilmnieums
Het Julianakanaal.
Een grootsch Ingenieurswerk voltooid.
Voor 100 jaar.
ALKMAARSCHE COURANT van ZATFPDAG 14 SEPTEMBER 1935
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
Lijn 1: Hilversum.
Lun 2: Hilversum II.
Lijn 3: Keulen 10-20—11-20.
Parijs R. 11.20—12.35, Brussel VI.
12.35—14.20, Keulen 14.20—15.15
Parijs Radio 15.15—16.20, Keulen
16.20-18.20, Brussel Fr. 18 2(>-
19.20, Koningsbergen 19.20—19 35
Droitwich 19.35—20.20, Keulen
20.20-22.20, Paris P. P- 22.20—
22.45, Weenen 22.45—24.—.
De scheepvaartverbinding
tussachen Maastricht en Nijmegen.
DE WERELD ZONDER MASKER.
Bioscoop Harmonie.
Zondag 15 September.
HILVERSUM. 1875 M. (8.55-
10.— en 5.-8.— VARA, de VPRO
van 10.—12.— en de AVRO van
12.5.en 8.12.uur). 8.55
Orgelspel J. Jong. 9.— Postduiven-
en voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouw-
praatje S. S. Lantinga. 9 45 A.
Pleysier: Van staat en maatschap
pij. 10.— Mevr. L. Spelberg—Stok-
roaos: Een woord tot de ouders.
10.15 Inl. orgelspel. 10.30 Kerkd.
uit de Woudkapel, Bithoven. Voorg
ds. J. J. Thomson. 12.Uurslag
en klokkenspel v. d. Waag te Alk
maar. 12.01 Filmpr. L. J. Jordaan.
12.30 Kovacs Lajos en zijn orkest.
1.15 Lyra-trio. 2— Boekbespr. Dr.
P. H. Ritter Jr. 2.30 Zang door de
Liedertafel „Zang en Vriendschap",
olv. K. Böhne. 3.— Uit het Kur-
haus: Residentie-orkest olv. I. Neu-
mark, mmv. C Lankhout, piano.
4 30 Gr.pl. en sportnieuws. 5
Zenderwiss. 5.05 Orvitropia olv. J.
v d. Horst 5.40 S. Sipos, cymbaal
en I. Rossican, piano. 5.50 Sportpr.
6.05 H. Wiggelaar, viool en D.
Wins, piano. 6.20 Sportnieuws.
6 30 Gr.pl. 6.45 J. v. Zutphen:
Helpende handen bij nijpende zorg.
6.55 Gr.pl. 7.— De Flierefluiters o.
1. v. E. Walis, mmv. Lisette Stevens,
B v. Dongen en I. Rossican. 8
Ber. 8.15 Concertgebouwstrijkorkest
en Vrouwenkoor olv. Mr J. den
Hertog, mmv. B. v. d. Bosch
Schmidt, sopraan en R. Hahn, alt.
9.Radio-journaal. 9.20 „Wij be
oefenen de gezelligheid", gevar.
progr., mmv. het Omroeporkest olv.
N. Treep, de „Song-Singers", A. de
Haas, liedjes en tooneelensemble.
11.— Ber. 11.10 Gr.pl 11.15—
12Avro-Decibels olv. E. Meenk.
HILVERSUM II, 301 M. (8.30—
9.30 en 5.—7.45 NCRV, de KRO
von 9.305.en 7.4511.
uur). 8.30 Morgenwijding olv. ds.
C j. Hoekendijk, mmv. mej. C. de
Jager, zang en B. v. Doorn, orgel
begeleiding. 10.— Hoogmis. 11.45
Gr.pl. 12-15 Orkestconcert, lezing.
2.— Causerie. 2.30 Orkestconcert.
3— Lezing. 3.30 Gr.pl. 4.30 Voor
de zieken. 5— Kerkdienst uit de
Geref. Kerk, Heerenveen. Voorg.
ds. A. J. Bouma. Orgel R. Teule.
Hierna zang door Chr. Orat. Ver
Heerenveen, olv. Broekstra. 7.15
Gr.pl. 7.45 Ber., causerie 8.10 Ber.,
schlagermuziek. 8.45 Zang en
piano. 9.— Lezing. 9.10 Orkestcon
cert, gr.pl. 10.15 Report. 10.30 Ber.
en gr.pl. 10.4011.Epiloog.
DROITWICH, 1500 M. 12.50 Or
kestconcert olv. olv. Jones, mmv. W.
Bernard, tenor. 1.50 Pianorecital.
2.20 BBC-Northern-Ireland-orkest
olv. Brown. 3.20 Gr.pl. 4.05 A.
Campoli's orkest. 4.50 Voor de kin
deren. 5.10 Lezing. 5.25 Koorcon
cert olv. Woodgate. 5.50 M. Jarred,
alt en het Grmke-trio. 7.05 Voordr.
7 35 S. Wyss, sopraan en P. Her.
mann, cello. 8.20 R.K. Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Ber. 9.20 New Georgian Trio 9.50
BBC-Theaterorkest olv. S. Robin-
son, mmv. mannenkoor en D. Old-
ham, zang. 10.40 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en
8.20 Gr.pl. 11.20 Concert. 12.25
Gr.pl. 12.35 Orkestconcert. 2.35
Zang. 3.20 Concert. 5.20 Radiotoo-
neel. 6.20 Pascal-orkest. 8.20 Zang.
9.05 „La fille du viceroi des Indes,
spel. 11.1012-35 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M- 12.50
—1.20 Trioconcert. 2.20-2.50 Gr.
pl. 3.20 Omroeporkest olv. Grön-
dahl. 8.20 Speelmansmuziek. 9 20
Hoorspel. 9.35 Zang en piano.
10.30 Balletmuziek olv. Reesen.
11 20—12 50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 6.20 Haven-
concert 10 50 Viool, viola en cello.
1.25 Uit Berlijn: Omroepklein-
orkest, schrammelkwartet en solis
ten. 2.20 Leipz. Symph.-orkest olv.
Weber. 4.20 Omroepklcinorkest olv.
Eysoldt. 8.20 Omroeporkest olv.
Buschkötter, mmv- Klare Hansen,
sopraan 10.50—12.20 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
10.20 Gr.pl. 1120 Salonorkest olv.
Walpot. 12.20 M. Alexys' orkest.
I.30—2 20 Gr pl. 5.20 Dansmuziek.
6 20 Zang en gr.pl. 8.20 Omroep
orkest olv. Douliez. 10.30—12.20
P. Godwins orkest. 484 M.: 10.20
Salonorkest o.l.v. Walpot. 11.20
Gr.pl. 12.20 Omroeporkest o.l.v.
Douliez. 1.30-12.20 M. Alexys'
orkest. 5.20 Concert. 6.20 Salon
orkest olv. Walpot. 7.35 Zang- 8.20
3d eacte van „Die Walküre'Wag-
ner. 9.30 Gr.pl. 9.35 Symph.-con
eert olv. Kumps. 10.30—12.20
Zie 322 M.
M 9.20 Populair concert uit Mun-
chen. 10.20 Ber. 10.50 Pianorecital.
II.05 Scheepsweerber. 11.20 Weer
bericht. 11.25—1.15 Barnabas von
Geczy en zijn dansorkest.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 4: Parijs Radio 8.309.20,
Normandië 9.20-10.20, Brussel
Fr" 1^°—12-5°, Droitwich 12.50
16 50, Lond. Reg. 16.50—21.05,
Lur^ 21.0521.20, Droit
wjch 21.2023.Leipzig
23.-
Maandag 16 September.
HPfFSUM' 1875 M. (VARA-
VPÓ'n g' Pr°gr 8 Gr P1- 10
VPKU-morgenwijding. 10.15 Deel.
J. van Oogen. 10.30 Strijkorkest o.
/•EvWalis. H._ Verv. deel.
U.15 XX-ensemble olv. C. Steyn,
mmv B. v. Dongen, zang. 11.45
Schalmei olv. P. Renes. 12.Gr.pl
12.30 De Notenkrakers olv. d!
*r ualis en "i" orkesl
C 5 J- "Uy, saxofoon en R.
Schoute, piano. 2.— Orgelspel J.
Jong 2.30 N. de Klijn, viool en J.
Vogel, piano. 3.Voor de vrouw.
3.30 S. Sipos, cimbaal en C. Steyn,
orgel. 3.45 Gr.pl. 4.15 B. Blez,
hobo en R. Schoute, piano. 4.30
Voor de kinderen. 5.05 Orvitropia
olv. J. v. d. Horst. 5.30 De Zonne-
kloppers olv. C. Steyn. 6.— De Flie
refluiters olv. E. Walis. 6.30 Muzi
kale causerie P. Tiggers. 7.10 Dr.
H. Polak: Diamanten, historisch en
actueel. 7.30 Zang door Berthe Se
roen, mmv. M. v. Gooi, piano. 8.
SOS-ber. 8.05 Nieuwsber. 8.10 R.
Bresser, cello en R. Schoute, piano.
8.30 Z. Exc. M. Slingenberg: Zo-
m er postzegels. 8.45 C. Steyn, orgel.
S Sipos, cimbaal en marimba. E.
Walis, viool en I. Rossican. piano.
9.35 „Zoo'n ongelikte beer spel
van Tsjechow, bew. Numan, mmv.
het VARA-tooneel olv. W. van Cap-
pellen. 10.De Bohemians olv. J.
v d. Horst. 10.50 Fantasia olv. E.
Walis, mmv. B. van Dongen, zang.
11.20—12.Gr.pl. en pianorecital
J Jong.
HILVERSUM II, 301 M. (NCRV-
uitz.) 8.Schriftlezing en medita
tie. 8.15-9.30 Gr.pl. 10.30 Mor-
gendienst olv. ds. W. van Lim-
burgh. 11.Chr. Lectuur. 11.30—
12.- en 12.15 Gr.pl. 12.30 Orgel
spel Jan Zwart. 2.— Voor de scho
len. 2.35 Causerie A. J. Herwig.
3.15—3.45 Kniples. 4.Bijbelle
zing ds. H. Steen, mmv. sopraan en
orgel. 5.Gr.pl. 5.15 H. Borkent,
tenor en Chr. Veelo, piano. 6.15
Gr.pl. 6.30 Vragenhalfuur. 7.
Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl.
7.30 Vragenhalfuur. 8.Ber 8 05
Arnhemsche Orkestvereen. olv. O.
Glastra van Loon. 8.30 Zie Hilver
sum 1875 M. 8/5 Verv. concert.
9.Causerie A. Weiss. 9.30 Verv.
concert mmv. F. Zepparoni, viool.
Om 9.50 Ber. 10.40—11.30 Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 10.35
10.50 Morgenwijding. 11.05 Le
zing. ll.20Gr.pl. 11.50 Orgelcon
eert R. Head. 12.20 Western Studio
orkest olv. Fr. Thomas. 1.05 Gr pl
I.35 BBC-Midland-orkest olv. H
F. Clark. 2.35 Gr.pl. 3.20 Orkest-
concert olv. W. Helliwell mmv A
Butler, bariton. 4.05 J. Shadwick,
viool en W. Parry, piano. 4.35
BBC Northern Orkest o. 1. v. Cr.
MacNair. 5.35 BBC-dansorkest olv.
H. Hall. 6.20 Ber. 6.50 Werken van
D. Scarlatti door E. Lush, cembalo
7.10, 7.30 en 7.50 Lezingen. 8.29
Wagnerconcert, mmv. het BBC-
Symph.-orkest olv. Sir Henry J.
Wood en solisten. 10.Ber. 10.20
Lezing. 10.30 BBGTheaterorkest
olv. M. H. Lubbock, mmv. J. v. d.
Gucht, tenor. 11.35—12.20 Sydney
Kyte en zijn Band.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en
8.20 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert olv.
Touche. 7.55 Gr.pl. 8.20 Ameri-
kaansche muziek. 9.05 Concert uit
Vichy 11 10—12.35 Dansmuziek
KALUNDBORG, 1261 M. 12.20
—2.20 Concert uit rest. Wivex. 2.20
Concert a. b. van het Poolsche m.s.
„Pilsoedski". 3.505.50 Omroep
orkest olv. Reesen. 8.50 Causerie m.
m. v. het Omroeporkest o.l.v. Grön
dahl. 10.35 Kamermuziek. 11.10—
12.50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 6.50 Orkest
concert. 11.05 Schrammelmuziek.
12.20 Uit Hamburg: Nedersaksisch
Symphonieorkest olv. O. E. v. So-
sen. 2.35 Gr.pl. 5.05 Concert. 8.30
Militaire muziek. 9.50 Taptoe.
11.1012.20 Uit Breslau: Omroep
orkest olv. Rischka.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 en 1.30—2 20 Gr.pl. 5.20
Dansmuziek. 7.20 Cellorecital. 8.20
Salonorkest olv. Walpot. 9.20 Sym-
phonieconcert olv. Jongen. Hierna
tot 11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.
pl 12.50 Omroeporkest olv. Gason.
I.502.20, 5.20, 6.20 en 7.35 Gr.
pl. 8.20 Omroeporkest olv. Gason.
10.30—1120 Gr.pl.
der
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn I: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum II.
Lijn 3: Keulen 8.8.40, D sen-
8.409.20, Keulen 1020—
11.40, Droitwich 11.40—12.20,
Brussel VI. 12.20—14.20, D.sender
14 20—15.20, Droitwich 15.20
17.20, Brussel VI. 17.20—19.50,
Luxemburg 19.5020.20, Brussel
Fr. 20 20—21.05, Parijs R. 21.05
—24.—.
Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50,
Reg. 10.35—17 35, Droit-
17.35—18.20, Beromunster
18.20—18.50, Lond. Reg. 18.50—
20.20, Droitwich 20.2022.
Brussel Fr. 22.-22.20, Droitwich
22.20—24.—.
Van onzen reisredacteur).
Lond
wich
Maandag zal het Julianakanaal, het laatst
gereed gekomen onderdeel van de groote
scheepvaartverbinding tusschen Zuid-Lim
burg en de groote waterwegen van ons land,
officieel in gebruik worden genomen. Het
feit, dat de koningin bij deze plechtigheid te
genwoordig zal zijn, wijst wel op de belang
rijkheid ervan. Inderdaad is hiermede een
grootsch ingenieurswerk voltooid, dat een
lange voorgeschiedenis heeft gehad en, na
jaren van voorbereiding, geruimen tijd aan
velen arbeid heeft verschaft. Het kanaal be
hoort tot de werken tot bevaarbaarmaking
van de Maas voor groote schepen, waarbij
men tusschen Maastricht en Roermond dit
kanaal heeft gegraven, omdat de rivier hier
voor kanalisatie weinig geschikt was.
Scheepvaart op de Maas.
In de oudheid was de Maas een belang
rijke verkeersweg: in de middeleeuwen kwa
men de zeeschepen tot Maastricht en ook in
latere tijden was de rivier druk bevaren. Dit
verminderde langzamerhand door toeneming
van de tonnenmaat der vaartuigen en door
vermindering van de vaardiepte der rivier.
Het was dan ook om deze reden, dat in 1823
op initiatief van koning Willem I de Zuid-
Willemsvaart werd gegraven, om Maas
tricht, via Helmond en 's-Hertogenbosch, een
betere verbinding met onze zeehavens te
geven. Dit kanaal is echter op den duur on
voldoende geworden, welke dit laatste land
een sleutelpositie bezorgde ten opzichte van
de watervoorziening, zoowel van de rivier
als van het kanaal, dat voor een deel op
Belgisch gebied kwam te liggen Een en
ander maakte het wenschelijk, naar een
nieuwen verkeersweg om te zien, die ge
schikt was voor groote schepen (hetgeen
vooral voor het jn het begin dezer eeuw snel
opkomende mijnbedrijf in Zuid-Limburg van
belang was) en die Nederland tevens minder
afhankelijk zou maken van het buitenland.
Van Maasbracht naar het Noorden kon de
Maas geheel op Nederlandsch gebied door
het aanleggen van stuwen met schutsluizen
wel tot voldoende vaardiepte worden ge
bracht. ten Zuiden van dit gedeelte had men
de medewerking van België noodig, welke
niet gemakkelijk was te verkrijgen. Het
waren vooral Antwerpsche belangen, die
zich verzetten tegen het scheppen van een
goeden waterweg tusschen het Luiksche ge
bied en Rotterdam. Men weet, dat mede daar
aan de totstandkoming van het Albertkanaal
is te danken, hetwelk Luik eerlang met de
Belgische Kempen en Antwerpen m verbin
ding zal brengen. Dit kanaal volgt tot vlak
bij de Nederlandsche grens het tracé van het
oude kanaal Luik-Maastricht. Waar het af
buigt om de Maastrichtsche enclave heen, is
een sluis gebouwd, die slechts voor schepen
van ten hoogste 600 ton geschikt is en zoo
doende de verbinding tusschen Luik en den
nieuwen Nederlandschen waterweg gedeel
telijk afsluit. Dit is de z.g. stop van Ternayen
of Lanaye, welke bedoeld schijnt om van Ne
derland allerlei politieke en economische de
siderata ingewilligd te krijgen, in ruil voor
de wegneming ervan. Daarvan is tot nu toe
nog niets gekomen, doch Luik ziet zich een
goede verbinding te water met Nederland en
Duitschland eraoor ontnomen, zoodat juist
van dien kant reeds meermalen op wegneming
is aangedrongen.
Oorspronkelijk had men gedacht, ook de
Maas beneden Grave voor de vaart met
groote schepen geschikt te maken, waarna
dan, door vergrooting van de sluis bij Sint
Andries, een verbinding met de Waal zou
worden verkregen. Dit bleek echter op groote
technische bezwaren te stuiten. Dit gedeelte
der rivier wordt nu, zooals bekend is, voor
den waterafvoer verbeterd. Besloten werd,
voor de scheepvaart een verbindingskanaal
te graven tusschen de Waal en de Maas bij
Nijmegen.
De kanalisatiewerken.
De oorlog bracht de onderhandelingen met
België tot stilstand, doch Nederland kon niet
wachten. In 1915 kwam een wet tot stand
welke beoogde het graven van het Maas-
Waalkanaal, de kanalisatie van de Maas op
Nederlandsch gebied en het graven van het
kanaal Wessem—Nederweert als een geheel
op eigen grondgebied- gelegen verbinding
tusschen de Maas en de Zuid-Willemsvaart.
In 1919 is dit alles gereed gekomen. Van
Maarbracht af had men zoodoende een water-
weg, geschikt voor schepen van 2000 ton,
doch een voorname schakel in den waterweg
van Maastrocht naar het Noorden ontbrak
nog. De regeering had echter in 1920 toe
gezegd, onafhankelijk van België, een lateraal
kanaal te zullen doen graven, waartoe in
1925 de eerste spade in den grond werd ge
stoken. Dit naar onze troonopvolgster ge
noemde kanaal, dat voor het Zuiden van ons
land zulk een ver-strekkende belangrijkheid
heeft, is nu onlangs gereed gekomen, waar
mee het sluitstuk van al deze groote werken
is voltooid. De aanleg van dit kanaal was
goedkooper dan de kanalisatie van het over
eenkomstige gedeelte van de Maas; daarbij
is de vaarweg erdoor verkort en konden de
eraan gelegen havenwerken eenvoudiger
worden opgezet, omdat men niet met de
grillen eener bij tijd en wijle sterk wassende
rivier rekening hoefde te houden.
Tegelijk met deze werken heeft men ten
Noorden en ten Zuiden van Maastricht twee
verbindingskanalen gegraven, het eene door
het Bosscheveld tusschen de Zuid-Willems
vaart en de Maas en het andere bij Sint Pieter
tusschen het kanaal Luik—Maastricht en de
rivier. De hoofdstad van Limburg is dus
wel met waterwegen bevoordeeld, nadat ze
zoo lang op een goede verbinding heeft
moeten wachten! Daarbij komt nog de
kwestie van de bruggen over de Maas. De
oude 13e eeuwsche smalle brug is verbreed
en verstevigd en daarnaast is de Wilhelmina-
brug gemaakt, een groote nieuwe steenen
brug, die geheel op het moderne verkeer is
berekend. Beide bruggen hebben breede
doorvaarten met een ijzeren overspanning.
Het volgende staatje geeft in ronde cijfers
een overzicht van de kosten van deze werken,
welke meerendeels ten laste van het rijk zijn
gekomen
Maas—Waalkanaal
Maaskanalisatie
Kanaal WessemNederweert
Julianakanaal met Maaskana
lisatie onder Maastricht en
verbindingskanaal St. Pieter
Kanaal Sint Pieter
Bruggenbouw en -verbetering
te Maastricht
13.000.000
25000.000
8.000.000
31.500.000
2 500.000
4.000.000
Totaal 84.000.000
De nieuwe waterweg.
Thans heeft men een veilige ruime ver
binding te water verkregen, die zoowel het
Limburgsche kolenbekken als den verschil
lende Limburgschen industrieën ten goede
komt. De spoorwegen hebben de gevolgen
van de totstandkoming dezer zooveel goed-
koopere verbinding reeds aan den lijve on
dervonden! Wanneer wederom betere tijden
aanbreken, zal Limburg er nog meer dan
thans van kunnen profiteeren.
Het werk omvat verscheidene sluizen en
stuwen, die volgens uiteenloopende systemen
gemaakt zijn. Het Maas-Kanaal beslaat
één pand tusschen twee schutsluizen aan de
uiteinden, waarvan die aan de Maas mees
tentijds open kan blijven. De sluis aan de
Waalzijde is zoo gemaakt, dat zij naar bei
de zijden kan keeren, afhankelijk van de
waterhoogte in de rivier. Het gedeelte van
de Maas, dat hierop aansluit, behoefde
slechts van weinig stuwen te worden voor
zien wegens het betrekkelijk geringe verval.
Bij Grave, Sambeek, Belfeld, Roermond en
Linne zijn stuwen met schutsluizen ge
bouwd, die het water op het gewenschte peil
houden en bij hoog water kunnen worden
weggenomen, bijna alle op verschillende ma
nier.
Het Julianakanaal geeft een veel grooter
verval te zien. Maastricht ligt namelijk be
langrijk hooger dan Roermond. Er zijn slui
zen in aangebracht te Maastricht, Roosteren,
Born en Limmel, waarvan de laatste weer
den grootsten tijd van het jaar open kan
blijven staan. De sluis bij Born heeft een
verval te keeren van 11.53 meter, welk hoog
teverschil echter in deze zeer moderne
schutsluis in ongeveer tien minuten wordt
overwonnen. Dit groote verschil ontstaat
door de lengte van het bovenste pand van
het kanaal, hetwelk ten Zuiden van Born
tot ver boven het omringende land uitsteekt.
Men weet, dat zich hier de lekkages in den
kanaalbodem hebben voorgedaan, welke te
verwachten was, door de zetting van den
grond en door lichtslibbing meer normaal
geworden. Men heeft de lengte van dit ka-
naalpand zoo gekozen, omdat men hier het
mijngebied van de staatsmijn Maurits pas
seerde, waarin grondverzakkingen worden
verwacht. Daarom heeft men de sluis buiten
de gevaarlijke zone gehouden en zijn ook de
bruggen hier van een lichtere constructie,
die kostbaarder is, maar aan de soliditeit
geen afbreuk doet.
Verschillende belangrijke werken zijn
langs dezen nieuwen waterweg gemaakt, te
beginnen met een haven bij Nijmegen en
verderop havenwerken bij andere plaatsen,
welke de gemeenten voor eigen rekening heb-
den doen aanleggen. Bij Maastricht is een
overlaadhaven gemaakt voor steenkolen,
welke inrichting evenwel van tijdelijken
aard is. Want bij Stein is een nieuwe over
laadhaven gebouwd, waarheen de mijnen een
eigen spoorlijn hebben gelegd, en bij Born
is een reusachtige kolentip in werking, die
de steenkolen met wagonladingen tegelijk in
de schepen doet verdwijnen. Op sommige
plaatsen zijn pompstations gemaakt, die in
droge periodes nuttig kunnen zijn om het
water in het kanaal op peil te houden.
Het geheel is een wonder van ingenieurs
kunst, door Nederlandsche krachten ge
maakt, waarop ons land terecht trotsch kan
zijn.
Uit de Alkmaarsche Courant
van 14 Sept. 1835.
Burgemeester en Wethouders
der Stad Alkmaar kennisse beko
men hebbende dat op de markt
van Vrijdag den 4den dezer de be
denking is ontstaan of kaas welke
verdacht was gehouden van na het
luiden der klok, en alzoo strijdig
met het reglement van orde van
den 17den September 1833, te zijn
verkocht geweest, ter Waag zoude
mogen worden gegeven zoodanig
dat Waagmeesteren op de leven
dige instantien daartegen gedaan,
hebben gemeend, daarin zwarigheid
te moeten maken.
Hebben noodig geoordeeld aan
allen die dit kan aangaan te kennen
te geven.
Dat bij het voorgeschreven re
glement van orde het verkoopen
der kaas op de markt nad het be
paalde uur op de daarbij vastge
stelde poenuliteiten is verboden
maar dat daarentegen 't WEEGEN
van dezelve ten alle tijde geoor
loofd is zoodanig dat bij art. 5
van het voorgeschreven reglement
het wegen zelfs van onverkochte
kaas bepaaldelijk is toegelaten.
Dat wanneer bewezen was ge
worden dat de Kaas in het bedoel
de geval na den geoorloofden tijd
was verkocht, daarvan geen ander
gevolg zoude zijn geweest, dan het
veroordeelen van den overtreder
tot het betalen der bepaalde boete
maar dat ook zelfs in dat geval het
wegen der Kaas zoude hebben
mogen worden gevorderd, even als
het ten allen tijde aan een ieder
vrijstaat gebruik te maken van de
tot openlijk nut van den Handel
bestaande inrigting der publieke
Waag om aldaar zich van het ge-
wigt te verzekeren van alles zon
der onderscheid waarvan hij be
lang heeft of wenscht dit te weeten.
Alkmaar, den 5en September 1835.
Burgemeester en Wethouders
der Strd Alkmaar
FONTEIN VERSCHUIR
Ter Ordonnantie van Dezelven
DE DIEU FONTEIN VERSCHUIR.
Een merkwaardige film, deze „Wereld
zonder masker", waarvan Harry Piel niet
alleen regisseur was, doch waarin hij ook
de hoofdrol vertolkte. Merkwaardig om
twee redenen. Dat is dan de verbazend-
knappe truckeering van een volmaakt tele
visie-toestel, zooals we dat over 25 jaar (of
eerder) werkelijk in de praktijk zullen aan
schouwen en het min of meer onsamenhan
gend verhaal, dat om dit technisch-aan-
vaardbaar apparaat is gespannen. Het mo
tief, door experimenten komen tot een toe
stel, waarmee men alle dingen, welke er op
de wereld gebeuren, onverschillig of dit
binnen- of buitenshuis is, zichtbaar aan zijn
o, J op een opgesteld filmschermpje te laten
ontrollen, zie dat is een gegèven, rijk aan
fantasie en kostelijk om het met eenigszins
beschikbare middelen tot een ware sensa
tie te maken.
Denkt u zich eens in, dat er in de naaste
toekomst een apparaat wordt uitgevonden
(en waarom zou dat tot de onmogelijkheden
behooren?) dat in staat is door middel van
televisie-overbrenging door te dringen tot
de meest geheime kamers van een oorlogs
departement b.v. Wanneer men dan het
stuurwiel maar in een bepaalde richting zet
en met behulp van passer tn meer derge
lijke wiskunstige instrumenten in staat is
de juiste ligging van een of ander gewensch
te kamer, keuken of tuin te beplanten, dan
vallen onmeedoogenloos dikke muren, zwa
re deuren, schier ondoordringbare toegangen
zonder meer weg en een wereld van gehei
men ligt aan zijn voeten.
Dat 't ooit zoo ver zal komen als in deze
film is uitgewerkt, betwijfelen we sterk,
omdat er o.i. eenige nogal duidelijk zicht
bare manipulaties hebben plaats gehad,
welke maar niet zoo maar zonder meer met
een nuchter oog aanvaard behoeven te
worden. Maar afgezien daarvan is de film
als toekomst-experimen' volkomen ge
slaagd en men kan zich met deze inderdaad
boeiende film eenigen tijd uitermate amu
seeren.
Door een toevallige omstandigheid komt
Harry Palmer (Harry Piel) in aanraking met
den geleerde Dr. Bern, die bezig is een
televisie-radio-apparaat te construeeren.
Maar onhandigheid is deu overigens wel
kn.'.ppen Dr. Bern niet vreemd en herhaal
de malen springen er lampen, waardoor
maandenlange arbeid in een fractie van een
seconde volkomen vernield is.
Nu komt echter Harry Palmer hem helpen
en zie, allengs wordt er wat logischer opge
bouwd en het schijnt inderdaad dat het ex
periment zal lukken. Als evenwel het be
slissende oogenblik daar is, ontbreekt 't
hen beiden aan de noodige contanten om
verder te werken en Harry speurt naar alle
mogelijkheden om van groote financiers
eenig geld los te krijgen. Dat lukt niet, want
geen der groote geldmagnaten heeft eenigen
trek in deze onzeker lijkende firma geld
tc steken.
Inmiddels ontdekken zoowel Harry als
Dr Bern nog iets anders en hoe kan 't ook
anders, dat is natuurlijk een vrouw. Door
de verschijning van dit voor het experiment
hoogst ongewenschte lid van het zwakke
geslacht, dreigt op zeker oogenblik. de
heele zaak een debacle te worden, temeer
als dieven kans gezien hebben om de ach-