!Buitentand £atuU mJ-uutAouut l INBRAAK IN EEN KERK. OFFICIEELE OPENSTELLING VAN HET JULIANAKANAAL In den nacht van Zaterdag op Zondag is in de r.k. kerk te Uithoorn ingebroken. Een viertal offerblQkken werden met breekijzers van den muur gerukt en van den inhoud ontdaan. Met een in den muur ge metseld offerblok heeft men blijkbaar meer moeite gehad, aangezien de muur geheel is uitgebikt. De inbieker(s) is (zijn) er niet in geslaagd dit soliede blok te openen. Ver volgens is nog getracht het tabernakel te forceeren, in welken arbeid men gestoord schijnt te zijn, zoodat de inhoud onaange roerd is gebleven. Via een ladder, welke zich in een der kerklokalen bevond, is men ver volgens door het raam naar buiten gegaan. De inbraak werd omstreeks zeven uur Zondagmorgen door den koster ontdekt, die onmiddellijk de. Deze stel :n burgemeester waarschuw- een uitgebreid onderzoek in. STAGNATIE WERKVERSCHAFFING. Kwestie over de vraag: normaal werk of werkverschaffing? Het gemeentebestuur van Zwolle heeft naar De Crt. meldt, geheel onverwacht be richt ontvangen dat de doortrekking van de Hortensiastraat als verbinding om de stad tusschen de straatwegen naar Deventer en Almelo en de daarmede gepaard gaande overbrugging van het Almelosche kanaal, niet kan doorgaan. Het bestuur ontving een mededeeling van den secretaris van het Werk fonds dat van de zijde der vakbonden be zwaren waren ingebracht, daar deze het werk als z.g. „normaal werk" beschouwen en meenen dat er groote baten voor de ge meente uit zouden voortvloeien. Afgezien van de feitelijken inhoud dezer beweringen, wekte deze mededeeling de verbazing van het gemeentebestuur, daar de regeering zich op het standpunt stelt dat de beoordeeling of er bij werkfondsobjecten van normaal werk sprake is, door haar zelve geschiedt, alvorens zij een plan goedkeurt. Daar nu in het onderhavige geval de goedkeuring der regeering aan het Zwolsche gemeentebe stuur was medegedeeld, modit deze vraag als afgedaan worden beschouwd. Nu de vakbonden weigeren onderhandelin gen met Werkfonds aan te vangen op grond van hun bewering dat de regeering zoowel als gemeenteraad in dit werk ten onrechte geen „normaal werk" zien, is hierdoor ook voor de werkverschaffing in Zwolle een zeer onwelkome stagnatie ingetreden. Het ge meentebestuur heeft den minister van-sociale zaken dringend verzocht om, waar de regee ring het Zwolsche plan-Hortensiastraat reeds had goedgekeurd, met het deel in werkver schaffing te mogen beginnen. OVER BOORD GERAAKT EN VERDRONKEN. Gisterochtend is de stoomtrawler Petten te IJmuiden binnen gekomen. De bemanning deelde mede, dat Vrijdagavond de schipper Philippus Zwaan, wonende te IJmuiden, over boord geraakt is en verdronken Geen der opvarenden heeft van het onge- luk iets gezien. Schipper Zwaan was dertig jaar oud en laat eer weduwe met één kind achter. lamp, op den grond en de Haagsche jeugd heeft er al menigmaal om gegrabbeld. Nu stelle men zich niet voor, zegt De Crt., dat de koperregen er zwaar is, anders kon de kaasboer wellicht volstaan met zijn para- pluie andersom op te houden en den regen in zijn portemonnaie te deponeeren. Het gemiddelde van iedere regenbui schijnt volgens de statistiek slechts 15 cent per dag te zijn. Een enkele maal is er een dubbeltje bij geweest maar guldens, rijksdaalders of gouden tientjes, waar de geheele markt ver langend naar uitziet, zijn tot heden wegge bleven. Het is het gesprek van den dag en tal van marktkooplieden bevestigen, dat zij den cen tenregen meermalen gezien hébben. Er wordt echter gefluisterd dat de vrouw van den kaasboer er meer van weet en den centen- regen als reclamemiddel exploiteert. Als het waar is wordt de regen zeer handig georga niseerd, want een feit is dat niemand der vele nieuwsgierigen, die zich om de kaastent ver dringen, er tot heden in geslaagd is te ont dekken, waar de centenbui vandaan komt. Tal van Indisch-gasten beweren dat het een stille-kracht-manifestatie is, waarvan men in Indië herhaaldelijk gevallen meemaakt. Hoe het zij, de geheimzinnige centenregen heeft al verschillende oploopen op de markt ver oorzaakt, waarbij de eene helft der nieuws gierigen volhoudt dat het een grap is en de andere helft er een bovennatuurlijke oorzaak aan toeschrijft. Een werkelijke centen-regenbui zou echter voor de geheele Haagsche markt een uit komst zijn. WINDHOOS TE BERGSCHE HOEK. Groote schade aangericht. Zondagavond te omstreeks zeven uur woedde boven Bergschenhoek nabij Rotter dam een onweer, dat slechts enkele minuten duurde, doch hevige schade heeft aangericht Een windhoos vernielde vele honderden ra men bij verschillende tuinders. Een waren huis van wethouder Mostert werd grooten- deels vernield. De ramen werden honderden meters weggeslingerd en vernielden op hun beurt weer ramen in andere tuinen. Van eeni- ge huizen werden de zinken daken wegge rukt. Op de hoeve van den melkstal „De Vaam" werd de kap van een hooiberg wegge rukt en een kar weggeslingerd. DOOR EEN MOLENWIEK GETROFFEN.' Een droevig ongeluk is gebeurd in het plaatsje Gent in de Over-Betuwe. 't 8-jarig zoontje van den heer Hoogveld speelde daar op den omloop van een molen, toen de wie ken in beweging werden gebracht. Het jon getje werd door een der wieken getroffen en overleed vrijwel onmiddellijk. BRAND IN EEN OPSLAGPLAATS VAN STROO. De Amsterdamsche brandweer is Zater dagmiddag eenige uren bezig geweest met het blusschen van een brand, welke was uit gebroken in een opslagplaats van hooi en stroo bij een boerderij aan den Kanaalweg. 't Vuur verspreidde een verstikkenden rook Groote hoeveelheden stroo moesten worden omgehaald vóór de brandweer dezen hard- nekkigen brand onder de knie had. Ook een boerenwagen is gedeeltelijk door het vuur vernield. KONINKLITK BEZOEK AAN HET MUSEUM BOYMANS TE ROTTERDAM. De Vorstinnen zeer voldaan. De koningin en de prinses hebben Zater dagmiddag een bezoek gebracht aan het nieuwe museum Boymans te Rotterdam. Hoewel dit bezoek eerst Vrijdag was aange kondigd, bestond er zeer groote belangstel ling voor de komst der vorstinnen. De be zoeksters kwamen per auto van den Ruigen- hoek en arriveerden te half vijf bij het mu seum. Toen de auto's stilstonden, verbrak de enthousiaste menigte de politie-afzetting en juichte zij koningin en prinses geruimen tijd toe. Ook de Vermeer-tentoonstelling, die is in gericht ter gelegenheid van de opening van het nieuwe museum, werd bezichtigd. De beide vorstinnen verklaarden tegenover di recteur en bouwmeester, na afloop van het bezoek, dat zij zeer verrast waren, zoowel door het museum en zijn inrichting als door de Vermeer-tentoonstelling. EEN CENTENREGEN IN DEN HAAG. Een kaasboer bevoordeeld. Het spookt, beweert men sinds geruimen tijd, op de Haagsche markt. Een geheimzin nige centenregen daalt uit onzichtbare oorden neer op een kaastentje. Altijd is dezelfde kraam het mikpunt waar de centen terecht komen. Staat de kaasboer op een andere plaats op de Groote Markt, dan volgt de centenregen hem daar. Volgens zijn verkla ring tot op de Delftsche markt toe. Spiritisten zijn zich met het geval gaan bezighouden en hebben enkele der geheim zinnige ceqten naar psychome^risten ge bracht, deze gaven mysterieuze antwoorden, met het gevolg, dat er steeds meer spiritisten en ook andere belangstellenden naar de kaas- kraam gingen kijken. Des kaasboers klandi zie is er merkbaar door toegenomen. Want onderwijl men kaas koopt gebeurt het nog al eens dat de centenregen zich ma nifesteert Ze vallen op de kaas, tegen de Door H. K. H- prinses Juliana, in tegenwoordigheid van H. M. de koningin. Historische dag voor Limburg. Voor de bevolking van Limburg is de van heden een historiscnen dag. Vandaag toch heeft, in tegenwoordigheid van de koningin; prinses Juliana het naar haar genoemde ka naal officieel opengesteld en daarmede kroon gezet op een schitterend stuk genieurswerk, waarvoor zij ook op 22 Oc- tober 1925 haar groote belangstelling be toonde, toen zij, eveneens in gezelschap van de landsvrouwe, zoomede van wijlen prins Hendrik, de eerste spatie in den giond stak En tijdens den boottocht, welke als het belangrijkste onderdeel van de feestelijk heden, heden door rijkswaterstaat georga niseerd koningin en prinses vanmiddag aan boord van de Prins Hendrik der Alk maar Packet van Maastricht naar Born ge maakt hebben in gezelschap van talrijke voorname genoodigden, zullen beiden onge twijfeld onden den indruk zijn gekomen van de grootsche schepping, die in dit gebied is tot stand gekomen en als een nieuw bewijs gelden mag van Neêrland's. technisch kun nen. Te Maastricht was de op til zijnde intocht der vorstinnen reeds in de morgenuren in het stadsbeeld waar te nemen. Van de openbare gebouwen was de driekleur uitgestoken, weik voorbeeld spontaan door vele particu lieren was nagevolgd In de straten heersch- te een gezellige drukte en vooral langs de route, welke door den koninklijken stoet bij den eersten rijtoer zou worden gevolgd, hadden zeer velen zich reeds vroeg opge steld. De belangstelling bij het station en in de omgeving daarvan was groot; de door het publiek achter de afzettingen gevormde rijen namen hier geleidelijk in lengte en breedte toe. Overigens viel het den opmerkzamen toe schouwer op, dat in het stadsbeeld elk uit bundig feestbetoon ontbrak. Behalve de na tionale driekleur, waren nergens versieringen aangebracht, want het stadsbestuur en de burgerij hadden voldaan aan den uitdrukke- lijken wensch van de landsvrouwe, dat in verband met de nog immer droevige stem ming in België tengevolge van het tragische verscheiden van koningin Astrid, de plechtig heid met alles wat daaraan zou zijn verbon den. een sober karakter zou dragen. Te 12.28 uur rolde de D-trein, waarin het salonrijtuig der vorstinnen was gehecht het station binnen. Op het afgezette gedeelte werden de koningin en prinses Juliana, ver gezeld van den minister van waterstaat, ont vangen door den burgemeester van Maas tricht, mr. L B. J. van Oppen, den hoofd ingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat, Ir. C J. Witteveen en baron de Weichs de Wenne. De plaatsen in de gereed staande hofauto's waren spoedig ingenomen en zoo ving de eerste rijtoer door het centrum der stad aan. In de stemmige, groote zaal van het Gou vernementsgebouw was intusschen het groote gezelschap genoodigden saamgeko- men. Hooggeplaatste ambtenaren, Kamer leden, burgemeesters van in hoofdzaak Lim- burgsche gemeenten, leden van de Kamers van Koophandel, incustrieelen en persver tegenwoordigers - ook de Belgische en Duitsche pers had blijk gegeven van haar belangstelling m de openstelling van het Julianakanaal waren daar in geanimeerde gesprekken gewikkeld. Het stemmengegons nam plotseling een einde en een plechtige stilte trad in, toen te kwart voor één de komst der vorstelijke per sonen werd aangekondigd. Nadat de konin gin en de prinses met de 'eden van het ge volg op de voor haar gereserveerde zetels hadden plaatsgenomen, was het jhr. ir. O- C A. van Lidth de leude, minister van wa terstaat, die zich naar de lessenaar begaf voor het uitspreken van een rede, waarin hij verschillende mededeelingen deed over het Julianakanaal. De commissaris der koningin in de pro vincie Limburg, mr. E. O. J. M. baron van Hövell tot Westerflier, vervolgens het woord verkrijgende, getuigde in zijn van het groote belang van het kanaal. Hij meende te mogen aannemen, dat er wel niemand is, die niet met hem ervan overtuigd is, dat slechts zei den in Limburg een openbaar werk is tot stand gebracht, dat voor de economische ont wikkeling van deze landstreek van zoo groot belang was als de aanleg van het Juliana aknaal, de bevaarbaarmaking van de Maas panden en de aanleg der hiermede verband houdende havenwerken. De tweede rijtoer door een ander stadsge deelte nam daarna een aanvang en weder om was langs de route het spontane hulde betoon. In de hall van het raadhuis sprak de burgemeester een begroetingsrede uit. Een Limburgsch volkslied, gezongen door de Maastreechter Staar, bracht het einde van de plechtigheid op het stadhuis. Terwijl het Stedelijk Orkest speelde, verlieten ko ningin en prinses het raadhuis om den der den en laatsten 'rijtoer door de stad te ma ken, zich uitstrekkend tot Wijk aan de over zijde der rivier. Het werd een kleine triomf tocht, welke zijn einde vond in het Stads park, waar in de Maas, ten Zuide van de St. Servaasbrug, de booten lagen, waarme de naar Born zou worden gevaren. De minister van waterstaat, alsmede de hoofdingenieur-directeur en de ingenieur van den rijkswaterstaat dienden de vorstin nen van voorlichting op dezen interessanten tocht. En zoo naderde de „Prins Hendrik", lang zaam door de gekanaliseerde Maas varend, het punt, waar een drietal waterwegen zicht baar werden. Het was op deze plaats, op uitnoodiging van den minister van waterstaat, door het inschakelen van een electrisch contact een lichtsein deed aangloeien, dat het symbool was, dat het Julianakanaal voor de scheep vaart was opengesteld. Voor de oogen van de talrijke toeschouwers rees de groote hef- deur, welke het sluishoofd afsluit, statig omhoog, waarmede de openstelling van het kanaal een voldongen feit was geworden Een historisch moment, dat op allen, die er getuige van waren, een diepen indruk maak te. Hierna ving de vaart aan door het ka naalpad Limmel—Born, over een afstand van 21 kilometer en uit de vele vragen, wel ke de vorstelijke personen over technische bijzonderheden stelden, bleek wel overduide lijk, hoe groot haar belangstelling was. On derweg werd afzonderlijk -een bezoek ge bracht aan de mijnhaven te Stein. Na de aankomst te Born werd de „Prins Hendrik" verlaten voor een bezichtiging van het aflaten van het water uit de schut sluis. Ook de sluis zelve met haar ingenieu ze technische inrichting als slot van het programma werden met groote belang stelling bezichtigd. In de hofauto's, welke, evenals de auto's en autobussen voor de genoodigden, naar Born waren gereden, begaven de koningin en de prinses zich vervolgens, na afscheid te hebben genomen van verschillende auto riteiten en over het gebodene haar groote ingenomenheid te hébben betuigd, naar Sit- tard, vanwaar onder groote belangstelling van de zijde der inwoners met den sneltrein van welke het salonrijtuig der vorstelijke personen deel uitmaakte, de terugreis naar Den Haag werd aanvaard. STAATSSECRETARIS HULL WIJST BRODSKY TERECHT. Staatssecretaris Huil heeft den New York- schen rechter Louis Brodsky een strenge be risping toegediend. De staatssecretaris heeft scherpe woorden gebruikt om de vrijspraak van de vier mannen, die beschuldigd werden van de anti-nazi rel aan boord van de ,Bremen", door rechter Brodsky te becriti- seeren. Huil zei, dat afgezien van het feit, dat vrijheid van spreken en van uitdrukking geven aan iemands persoonlijke opvatting een fundamenteel recht in Amerika was, rechter Brodsky verkeerd deed de Nazi-vlag een pira- tenvlag te noemen. Van Stadsautoriteiten, zei Huil, wordt niet verondersteld, dat zij zich uitdrukkingen veroorloven, welke andere naties zou kunnen beleedigen. JAPAN WENSCHT HERVATTING DER SCHEEPVAART-ONDERHANDE LINGEN MET NEDERLANDSCH- INDIE. Voorbereidende besprekingen voor hervating in December a.s. In leidende Japansche kringen acht men de atmosfeer ten gunste van de hervatting der scheepvaart-besprekingen met Neder- landsch-Indië in den laatsten tijd aanzienlijk verbeterd en verwacht men de hervatting der Japansch-Nederlandsche handelsbesprekin gen nog voor het einde van dit jaar. Verwacht wordt, dat in den loop van deze week een bespreking zal worden gehouden van de Japansche regeering met de vertegen woordigers der Japansche scheepvaart-belan gen, waar de toekomstige Japansche politiek zal worden besproken. Voorts verwacht men, dat de Japansche regeering den Japanschen consul-generaal te Batavia zal opdragen, onderhandelingen te openen met de regeering van Nederlandsch-Indië over de hervatting derhandelsbesprekingen in het begin van December a.s. GROOTE PETROLEUMBRAND TE BALT1MORE. In den petroleumopslag van de Standard Oil Company te Baltimore heeft een gewel dige brand gewoed, waarbij de vlammen honderd meter omhoog schoten. Vrijwel het geheele branweercorps van Baltimore hielp r! i,usschingswerk, dat 15 uur vorderde. De schade wordt op 50.000 dollar geschat e overblijfselen zijn nog te heet voor den reddingsploeg om te naderer HET TESTAMENT VAN HENRYK SIENKIEWICZ GEVONDEN. In het Oblengorek-paleis nabij Kielce in Polen een nationaal geschenk van Henryk Sienkiewicz in 1900 is het testament van den grooten Poolschen schrijver, die in 1916 te Vevey in Zwitserland overleed, gevonden. Het testament, dat door den president van de rechtbank in het arrondissement Kielce als authentiek is herkend, zal dezer dagen ge opend en gepubliceerd worden. De ontdek king van het testament negentien jaar na den dood van den schrijver heeft levendige be roering gewekt. NOTITIES VAN AMUNDSEN GEVONDEN. Op het eiland Starokodamski, op 60 Jf. M afstand van Kaap Tsjeljoeskin is een notitie gevonden van Amundsen, zorgvuldig verpakt en weggeborgen op een plaats, die kenbaar ge maakt was door een hoop op «elkaar gestapel de steenen. De notitie bevat een plaatsopgave van de expeditie, gedateerd 11 April 1919 Een tweede notitie met gelijken inhoud is op Kaap Moguilny gevonden. ZES DOODEN OP ONBEWAAKTEN OVERWEG. Een familie uit Phi:ade!phia, die in de om geving had gepicnict, reed per auto naar de stad terug en kruiste daarbij een onbewaak- ten overweg op het zelfde moment, dat een exprestrein met groote snelheid naaerde. De auto werd door den trein gegrepen en alle zes inzittenden, allen behoorende tot het zelfde gezin, werden op slag gedood. VIJF DOODEN BIJ BOTSING OP ONBEWAAKTEN OVERWEG. Uit Stuttgart meldt men: Zondagavond te ongeveer 8 uur is op een onbewaakten overweg nabij Dettingen-unter- Teck een vrachtauto met S.A.-mannen, die op den terugweg naar Goeppingen warTT^ botsing gekomen met den person^ Tuerkheim-Ober Lenningen. De vracht* I11 werd geheel vernield en van de inzitwT> werden-vijf personen gedood, vijf zeer il? stig en twee licht gewond. De )?ewo werden naar het ziekenhuis te Tuerkhej huip» Teek overgebracht, lerwiji eerste diensten uit de omgeving onmiddelijk a'sT tentie verleenden. Het eerste onderzoek heeft uitgewezen do* de machinist van den trein alle voorgescW ven fluit- en lichtsignalen heeft gegeven DRIE DOODEN BIJ AUTO-ONGEL^ Door tot nog toe onbekende oorzaat raakte Zondagmorgen te half acht tusschen Stotterbeck en Kircheib nabij Keulen een U. stelauto met 25 leden van een Keulsd* hengelclub van den weg af en reed tegm eenige boomen, tengevolge waarvan het dak van den wagen werd afgerukt en twee man- nen en een vrouw van de auto werden af geslingerd, waardoor zij zoo ernstig gewond werden, dat zij korten tijd later overlefen Bovendien liepen nog vier andere inzittenden vrij ernstige verwondingen op, HET VERMISTE STOOMSCHIP „JOSEPH MEDILLE". Omtrent het vermiste stoomschip „Joseph Medille", dat naar men in Canada aanneemt in de zware stormen van 27 Augustus j.1 j* vergaan, wordt gemeld, dat een Canadee- sche kruiser naar de kust van Labrador j| gezonden om naar het schip te zoeken. Van Engelsche zijde worden gerucht® tegengesproken, dat het schip tengevolge van „internationale verwikkelingen" zou zijn verdwenen. Volgens de „Sunday Dispatdr bevond zich aan boord een Duitscher, Hans Mueller genaamd en afkomstig uit Augsburg die als plaatsvervangend machinist aan boord was genomen. UITKOMSTEN VAN DE VERGELIJKENDE PROEVEN IN NOORD-HOLLAND MET DIVERSE WINTERTARWE RASSEN. Evenals in voorgaande jaren kunnen wij ook nu weer, vooruitloopende op een even tueel verschijnend jaarverslag, een kort over zicht geven van enkele belangrijke uitkom sten van de proefvelden met wintertarweras- senvergelijkingen. De productiecijfers zün omgerekend op de opbrengsten per are; de hectolitergewichten zijn bepaald met behulp van een 1/4 liter apparaat. Taxatie cijfers omtrent de kwali teit zijn nog niet bekend. Waar in samenwerking met de zaaizaad- telersvereenigingen, naast de nu gangbare rassen enkele nieuwigheden zijn geprobeerd, worden tevens enkele cijfers medegedeeld van de beste van de nieuwe rassen. Bij de beoordeeling van het hier volgend materiaal dient men in het oog te houden, dat een vergelijking van de drie proefvelden met elkaar slechts ten deele mogelijk is, on der andere ten gevolge van de uiteenloopen- de kwaliteit der proeven. Wel is juist een vergelijking van de rassen op ieder proefveld op zichzelve beschouwd. proef. Stroolengte I II III is hier niet bepaald Vroegrijpheid i n ui is hier niet Juliana 7 7 5 Wilhelmina 7 8 Imperiaal Ila 8 Emma 7/8 8 Wilobo 7 Carstens V 7/8 9 Invicta 8 5 Vilmorin 27 8 7 5 Vilmorin 23 6 Vilmorin 29 6 J x W 7 Wald Pyrmont 8 7 Regentes 8 7 Millioen II 7 W x M. MI. i- - W x Millioen I 8 8 E. W. C. 2a 8 8 - Trifolium 7 - 5 Providence 5 Eenvoudigheidshalve zijn de drie velden genummerd. Proefveld I is geëxploiteerd op het bedrijf van den heer P. J. Waiboer te Anna Pau. lownapolder. Grondsoort klei; de stand van het gewas bleek aan den dunnen kant te zijn overigens goed gezond. Proefveld II was aangelegd bij den heer J. Vethman te Groetpolder. Grondsoort vrij zware klei; de stand was hier dichter, het stroo was veel grover dan op I; legering deed zich hier ook niet voor. Proefveld III was aangelegd op het bedrijf van den heer Th. Knook te de Purmer. Grondsoort zware klei; de stand van bet gewas liet veel te wenschen over. Dit was mede een gevolg van de slechte structuur van het zaaibed, late zaai en de voorvrudrt In tegenstelling met de beide andere proef» velden was hier gezaaid op wintertarwe stoppel, dus tarwe op tarwe. Gevolg was een vrij sterke voetziekte-aantasting. Waar bo> vendien nog klaver was ingezaaid, welke zich tengevolge van den dunnen stand van de tarwe voorspoedig ontwikkelde, zijn hier de stroo-opbrengsten niet betrouwbaar tc ach» ten en om die reden zijn deze laatste cijfer» dan ook niet opgenomen. Alvorens de productie-cijfers weer ie ge ven volgt hier eerst nog een kort overzicht van enkel aanteekeningen welke in den loop van de groei periode werden verzameld 7 7 7 6/7 10 gunotig Totale Rassen 5/6 6 7 6 6/7 7 6/7 7 6/7 6/7 7/8 6/7 7 6 6/7 7 7 7 6 6 8 8 6 7/8 8 8 7 8 7 7/8 7 7 7 7 7/8 7/8 7 7 7 - 10- lang stroo 10-vroegrijp Duidelijk komt hier uit dat proefveld no. II te wenschen heeft overgelaten. Een nadere beschouwing van de „beoor deel ingscijfers" wordt aan iedere belangstel lende overgelaten en aanbevolen. Typisch is te zien dat de Wilhelmina het dit jaar in „totaal indruk" won van de Julia na. In de opbrengstcijfers komt dit ook naar voren. Zoo spreekt ook de kortheid van stroo voor rassen als Juliana en Vilmorin no. 27 hieruit. Van de nieuwigheden komt de gunstige veldindruk overeen met de dorschresultaten voor rassen als W x Millioen en E.W.C 2a. Vervolgens een overzicht van de eigenlijke dorschresultaten. Rassen Juliana Wilhelmina Imp. Ila Emma Wilobo Carstens V Invicta Vilmorin 27 Vilmorin 23 Vilmorin 29 J. x W. Wald Pyrmont Regentes Millioen II W. x Mill. I E.W.C. 2a Trifolium Providence Korrel in k.g./a Stroo in k.g./a H.1. gewichten in k g B £11 75.9 1 35.4 37.7 38.9 37.5 35.4 37.8 34.5 39.9 II 47 48.3 III 27.4 42 47.3 25.4 27 5 32 31.8 46.1 I 40 46.4 46.6 42.9 44.1 42.2 42.4 35.3 II in niet bepaald 60.8 67.8 68.1 70.6 57.2 I 80.2 78 79.1 78.7 77.2 79.5 76 79.5 II 71 73.7 38 36.5 37 34.2 40.2 40 31.7 28.4 712 - 73 719 73.9 74.2 75.3 74/ 39.5 75.5 40.3 41.5 67.5 78.2 69.6 41.9 42.5 73.1 78.7 67.4 - 46.7 77 49.1 43.5 68.1 76.8 71 45.6 45.7 70 79 71.9 25.1 39.7 75.1 73.2 Enkele punten uit deze gegevens verdienen de aandacht. Allereerst dat bij I en II Wilhelmina het jeter deed dan Juliana. Vervolgens de groote productie van de rassen W x Millioen I en E.W.C. 2a terwijl ook de Vilmorin 27 een uitstekendfiguur maakt. Bij vergelijking met de andere rassen moet men er om denken dat zoowel de Vil morin 27 als de Carstens V gerekend moe met roode ten worden tot de tarwerassen korrelkleur. Opvallend is verder dat de vroegrijpe0- rassen Vilmorin 23 en 29 van proefveld i het nog zoo goed deden op dit >,zie* proefveld. ji Dat overigens de kwaliteit van het zaao> afkomstig van proefveld I verreweg het W* is komt duidelijk naar voren bij de h.1. Ir wichten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 12