!Buitentand
£atuU mJ-uutAouut
l
INBRAAK IN EEN KERK.
OFFICIEELE OPENSTELLING
VAN HET JULIANAKANAAL
In den nacht van Zaterdag op Zondag is
in de r.k. kerk te Uithoorn ingebroken.
Een viertal offerblQkken werden met
breekijzers van den muur gerukt en van den
inhoud ontdaan. Met een in den muur ge
metseld offerblok heeft men blijkbaar meer
moeite gehad, aangezien de muur geheel is
uitgebikt. De inbieker(s) is (zijn) er niet in
geslaagd dit soliede blok te openen. Ver
volgens is nog getracht het tabernakel te
forceeren, in welken arbeid men gestoord
schijnt te zijn, zoodat de inhoud onaange
roerd is gebleven. Via een ladder, welke zich
in een der kerklokalen bevond, is men ver
volgens door het raam naar buiten gegaan.
De inbraak werd omstreeks zeven uur
Zondagmorgen door den koster ontdekt, die
onmiddellijk
de. Deze stel
:n burgemeester waarschuw-
een uitgebreid onderzoek in.
STAGNATIE WERKVERSCHAFFING.
Kwestie over de vraag: normaal
werk of werkverschaffing?
Het gemeentebestuur van Zwolle heeft
naar De Crt. meldt, geheel onverwacht be
richt ontvangen dat de doortrekking van de
Hortensiastraat als verbinding om de stad
tusschen de straatwegen naar Deventer en
Almelo en de daarmede gepaard gaande
overbrugging van het Almelosche kanaal,
niet kan doorgaan. Het bestuur ontving een
mededeeling van den secretaris van het Werk
fonds dat van de zijde der vakbonden be
zwaren waren ingebracht, daar deze het
werk als z.g. „normaal werk" beschouwen
en meenen dat er groote baten voor de ge
meente uit zouden voortvloeien. Afgezien van
de feitelijken inhoud dezer beweringen,
wekte deze mededeeling de verbazing van
het gemeentebestuur, daar de regeering zich
op het standpunt stelt dat de beoordeeling
of er bij werkfondsobjecten van normaal
werk sprake is, door haar zelve geschiedt,
alvorens zij een plan goedkeurt. Daar nu in
het onderhavige geval de goedkeuring der
regeering aan het Zwolsche gemeentebe
stuur was medegedeeld, modit deze vraag
als afgedaan worden beschouwd.
Nu de vakbonden weigeren onderhandelin
gen met Werkfonds aan te vangen op grond
van hun bewering dat de regeering zoowel
als gemeenteraad in dit werk ten onrechte
geen „normaal werk" zien, is hierdoor ook
voor de werkverschaffing in Zwolle een zeer
onwelkome stagnatie ingetreden. Het ge
meentebestuur heeft den minister van-sociale
zaken dringend verzocht om, waar de regee
ring het Zwolsche plan-Hortensiastraat reeds
had goedgekeurd, met het deel in werkver
schaffing te mogen beginnen.
OVER BOORD GERAAKT EN
VERDRONKEN.
Gisterochtend is de stoomtrawler Petten te
IJmuiden binnen gekomen. De bemanning
deelde mede, dat Vrijdagavond de schipper
Philippus Zwaan, wonende te IJmuiden,
over boord geraakt is en verdronken
Geen der opvarenden heeft van het onge-
luk iets gezien. Schipper Zwaan was dertig
jaar oud en laat eer weduwe met één kind
achter.
lamp, op den grond en de Haagsche jeugd
heeft er al menigmaal om gegrabbeld.
Nu stelle men zich niet voor, zegt De Crt.,
dat de koperregen er zwaar is, anders kon de
kaasboer wellicht volstaan met zijn para-
pluie andersom op te houden en den regen
in zijn portemonnaie te deponeeren.
Het gemiddelde van iedere regenbui schijnt
volgens de statistiek slechts 15 cent per dag
te zijn. Een enkele maal is er een dubbeltje
bij geweest maar guldens, rijksdaalders of
gouden tientjes, waar de geheele markt ver
langend naar uitziet, zijn tot heden wegge
bleven.
Het is het gesprek van den dag en tal van
marktkooplieden bevestigen, dat zij den cen
tenregen meermalen gezien hébben. Er wordt
echter gefluisterd dat de vrouw van den
kaasboer er meer van weet en den centen-
regen als reclamemiddel exploiteert. Als het
waar is wordt de regen zeer handig georga
niseerd, want een feit is dat niemand der vele
nieuwsgierigen, die zich om de kaastent ver
dringen, er tot heden in geslaagd is te ont
dekken, waar de centenbui vandaan komt.
Tal van Indisch-gasten beweren dat het een
stille-kracht-manifestatie is, waarvan men in
Indië herhaaldelijk gevallen meemaakt. Hoe
het zij, de geheimzinnige centenregen heeft
al verschillende oploopen op de markt ver
oorzaakt, waarbij de eene helft der nieuws
gierigen volhoudt dat het een grap is en de
andere helft er een bovennatuurlijke oorzaak
aan toeschrijft.
Een werkelijke centen-regenbui zou echter
voor de geheele Haagsche markt een uit
komst zijn.
WINDHOOS TE BERGSCHE HOEK.
Groote schade aangericht.
Zondagavond te omstreeks zeven uur
woedde boven Bergschenhoek nabij Rotter
dam een onweer, dat slechts enkele minuten
duurde, doch hevige schade heeft aangericht
Een windhoos vernielde vele honderden ra
men bij verschillende tuinders. Een waren
huis van wethouder Mostert werd grooten-
deels vernield. De ramen werden honderden
meters weggeslingerd en vernielden op hun
beurt weer ramen in andere tuinen. Van eeni-
ge huizen werden de zinken daken wegge
rukt. Op de hoeve van den melkstal „De
Vaam" werd de kap van een hooiberg wegge
rukt en een kar weggeslingerd.
DOOR EEN MOLENWIEK
GETROFFEN.'
Een droevig ongeluk is gebeurd in het
plaatsje Gent in de Over-Betuwe. 't 8-jarig
zoontje van den heer Hoogveld speelde daar
op den omloop van een molen, toen de wie
ken in beweging werden gebracht. Het jon
getje werd door een der wieken getroffen en
overleed vrijwel onmiddellijk.
BRAND IN EEN OPSLAGPLAATS
VAN STROO.
De Amsterdamsche brandweer is Zater
dagmiddag eenige uren bezig geweest met
het blusschen van een brand, welke was uit
gebroken in een opslagplaats van hooi en
stroo bij een boerderij aan den Kanaalweg.
't Vuur verspreidde een verstikkenden rook
Groote hoeveelheden stroo moesten worden
omgehaald vóór de brandweer dezen hard-
nekkigen brand onder de knie had. Ook een
boerenwagen is gedeeltelijk door het vuur
vernield.
KONINKLITK BEZOEK AAN HET
MUSEUM BOYMANS TE
ROTTERDAM.
De Vorstinnen zeer voldaan.
De koningin en de prinses hebben Zater
dagmiddag een bezoek gebracht aan het
nieuwe museum Boymans te Rotterdam.
Hoewel dit bezoek eerst Vrijdag was aange
kondigd, bestond er zeer groote belangstel
ling voor de komst der vorstinnen. De be
zoeksters kwamen per auto van den Ruigen-
hoek en arriveerden te half vijf bij het mu
seum. Toen de auto's stilstonden, verbrak de
enthousiaste menigte de politie-afzetting en
juichte zij koningin en prinses geruimen tijd
toe.
Ook de Vermeer-tentoonstelling, die is in
gericht ter gelegenheid van de opening van
het nieuwe museum, werd bezichtigd. De
beide vorstinnen verklaarden tegenover di
recteur en bouwmeester, na afloop van het
bezoek, dat zij zeer verrast waren, zoowel
door het museum en zijn inrichting als door
de Vermeer-tentoonstelling.
EEN CENTENREGEN IN DEN HAAG.
Een kaasboer bevoordeeld.
Het spookt, beweert men sinds geruimen
tijd, op de Haagsche markt. Een geheimzin
nige centenregen daalt uit onzichtbare oorden
neer op een kaastentje. Altijd is dezelfde
kraam het mikpunt waar de centen terecht
komen. Staat de kaasboer op een andere
plaats op de Groote Markt, dan volgt de
centenregen hem daar. Volgens zijn verkla
ring tot op de Delftsche markt toe.
Spiritisten zijn zich met het geval gaan
bezighouden en hebben enkele der geheim
zinnige ceqten naar psychome^risten ge
bracht, deze gaven mysterieuze antwoorden,
met het gevolg, dat er steeds meer spiritisten
en ook andere belangstellenden naar de kaas-
kraam gingen kijken. Des kaasboers klandi
zie is er merkbaar door toegenomen.
Want onderwijl men kaas koopt gebeurt
het nog al eens dat de centenregen zich ma
nifesteert Ze vallen op de kaas, tegen de
Door H. K. H- prinses Juliana,
in tegenwoordigheid van H. M.
de koningin. Historische dag
voor Limburg.
Voor de bevolking van Limburg is de van
heden een historiscnen dag. Vandaag toch
heeft, in tegenwoordigheid van de koningin;
prinses Juliana het naar haar genoemde ka
naal officieel opengesteld en daarmede
kroon gezet op een schitterend stuk
genieurswerk, waarvoor zij ook op 22 Oc-
tober 1925 haar groote belangstelling be
toonde, toen zij, eveneens in gezelschap van
de landsvrouwe, zoomede van wijlen prins
Hendrik, de eerste spatie in den giond stak
En tijdens den boottocht, welke als het
belangrijkste onderdeel van de feestelijk
heden, heden door rijkswaterstaat georga
niseerd koningin en prinses vanmiddag
aan boord van de Prins Hendrik der Alk
maar Packet van Maastricht naar Born ge
maakt hebben in gezelschap van talrijke
voorname genoodigden, zullen beiden onge
twijfeld onden den indruk zijn gekomen van
de grootsche schepping, die in dit gebied
is tot stand gekomen en als een nieuw bewijs
gelden mag van Neêrland's. technisch kun
nen.
Te Maastricht was de op til zijnde intocht
der vorstinnen reeds in de morgenuren in het
stadsbeeld waar te nemen. Van de openbare
gebouwen was de driekleur uitgestoken,
weik voorbeeld spontaan door vele particu
lieren was nagevolgd In de straten heersch-
te een gezellige drukte en vooral langs de
route, welke door den koninklijken stoet bij
den eersten rijtoer zou worden gevolgd,
hadden zeer velen zich reeds vroeg opge
steld. De belangstelling bij het station en in
de omgeving daarvan was groot; de door
het publiek achter de afzettingen gevormde
rijen namen hier geleidelijk in lengte en
breedte toe.
Overigens viel het den opmerkzamen toe
schouwer op, dat in het stadsbeeld elk uit
bundig feestbetoon ontbrak. Behalve de na
tionale driekleur, waren nergens versieringen
aangebracht, want het stadsbestuur en de
burgerij hadden voldaan aan den uitdrukke-
lijken wensch van de landsvrouwe, dat in
verband met de nog immer droevige stem
ming in België tengevolge van het tragische
verscheiden van koningin Astrid, de plechtig
heid met alles wat daaraan zou zijn verbon
den. een sober karakter zou dragen.
Te 12.28 uur rolde de D-trein, waarin het
salonrijtuig der vorstinnen was gehecht
het station binnen. Op het afgezette gedeelte
werden de koningin en prinses Juliana, ver
gezeld van den minister van waterstaat, ont
vangen door den burgemeester van Maas
tricht, mr. L B. J. van Oppen, den hoofd
ingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat,
Ir. C J. Witteveen en baron de Weichs de
Wenne.
De plaatsen in de gereed staande hofauto's
waren spoedig ingenomen en zoo ving de
eerste rijtoer door het centrum der stad aan.
In de stemmige, groote zaal van het Gou
vernementsgebouw was intusschen het
groote gezelschap genoodigden saamgeko-
men. Hooggeplaatste ambtenaren, Kamer
leden, burgemeesters van in hoofdzaak Lim-
burgsche gemeenten, leden van de Kamers
van Koophandel, incustrieelen en persver
tegenwoordigers - ook de Belgische en
Duitsche pers had blijk gegeven van haar
belangstelling m de openstelling van het
Julianakanaal waren daar in geanimeerde
gesprekken gewikkeld.
Het stemmengegons nam plotseling een
einde en een plechtige stilte trad in, toen te
kwart voor één de komst der vorstelijke per
sonen werd aangekondigd. Nadat de konin
gin en de prinses met de 'eden van het ge
volg op de voor haar gereserveerde zetels
hadden plaatsgenomen, was het jhr. ir. O-
C A. van Lidth de leude, minister van wa
terstaat, die zich naar de lessenaar begaf
voor het uitspreken van een rede, waarin hij
verschillende mededeelingen deed over het
Julianakanaal.
De commissaris der koningin in de pro
vincie Limburg, mr. E. O. J. M. baron van
Hövell tot Westerflier, vervolgens het woord
verkrijgende, getuigde in zijn van het groote
belang van het kanaal. Hij meende te mogen
aannemen, dat er wel niemand is, die niet
met hem ervan overtuigd is, dat slechts zei
den in Limburg een openbaar werk is tot
stand gebracht, dat voor de economische ont
wikkeling van deze landstreek van zoo groot
belang was als de aanleg van het Juliana
aknaal, de bevaarbaarmaking van de Maas
panden en de aanleg der hiermede verband
houdende havenwerken.
De tweede rijtoer door een ander stadsge
deelte nam daarna een aanvang en weder
om was langs de route het spontane hulde
betoon.
In de hall van het raadhuis sprak de
burgemeester een begroetingsrede uit.
Een Limburgsch volkslied, gezongen door
de Maastreechter Staar, bracht het einde
van de plechtigheid op het stadhuis. Terwijl
het Stedelijk Orkest speelde, verlieten ko
ningin en prinses het raadhuis om den der
den en laatsten 'rijtoer door de stad te ma
ken, zich uitstrekkend tot Wijk aan de over
zijde der rivier. Het werd een kleine triomf
tocht, welke zijn einde vond in het Stads
park, waar in de Maas, ten Zuide van de
St. Servaasbrug, de booten lagen, waarme
de naar Born zou worden gevaren.
De minister van waterstaat, alsmede de
hoofdingenieur-directeur en de ingenieur
van den rijkswaterstaat dienden de vorstin
nen van voorlichting op dezen interessanten
tocht.
En zoo naderde de „Prins Hendrik", lang
zaam door de gekanaliseerde Maas varend,
het punt, waar een drietal waterwegen zicht
baar werden.
Het was op deze plaats, op uitnoodiging
van den minister van waterstaat, door het
inschakelen van een electrisch contact een
lichtsein deed aangloeien, dat het symbool
was, dat het Julianakanaal voor de scheep
vaart was opengesteld. Voor de oogen van
de talrijke toeschouwers rees de groote hef-
deur, welke het sluishoofd afsluit, statig
omhoog, waarmede de openstelling van het
kanaal een voldongen feit was geworden
Een historisch moment, dat op allen, die er
getuige van waren, een diepen indruk maak
te.
Hierna ving de vaart aan door het ka
naalpad Limmel—Born, over een afstand
van 21 kilometer en uit de vele vragen, wel
ke de vorstelijke personen over technische
bijzonderheden stelden, bleek wel overduide
lijk, hoe groot haar belangstelling was. On
derweg werd afzonderlijk -een bezoek ge
bracht aan de mijnhaven te Stein.
Na de aankomst te Born werd de „Prins
Hendrik" verlaten voor een bezichtiging
van het aflaten van het water uit de schut
sluis. Ook de sluis zelve met haar ingenieu
ze technische inrichting als slot van het
programma werden met groote belang
stelling bezichtigd.
In de hofauto's, welke, evenals de auto's
en autobussen voor de genoodigden, naar
Born waren gereden, begaven de koningin
en de prinses zich vervolgens, na afscheid
te hebben genomen van verschillende auto
riteiten en over het gebodene haar groote
ingenomenheid te hébben betuigd, naar Sit-
tard, vanwaar onder groote belangstelling
van de zijde der inwoners met den sneltrein
van welke het salonrijtuig der vorstelijke
personen deel uitmaakte, de terugreis naar
Den Haag werd aanvaard.
STAATSSECRETARIS HULL WIJST
BRODSKY TERECHT.
Staatssecretaris Huil heeft den New York-
schen rechter Louis Brodsky een strenge be
risping toegediend. De staatssecretaris heeft
scherpe woorden gebruikt om de vrijspraak
van de vier mannen, die beschuldigd werden
van de anti-nazi rel aan boord van de
,Bremen", door rechter Brodsky te becriti-
seeren. Huil zei, dat afgezien van het feit, dat
vrijheid van spreken en van uitdrukking
geven aan iemands persoonlijke opvatting een
fundamenteel recht in Amerika was, rechter
Brodsky verkeerd deed de Nazi-vlag een pira-
tenvlag te noemen. Van Stadsautoriteiten,
zei Huil, wordt niet verondersteld, dat zij
zich uitdrukkingen veroorloven, welke andere
naties zou kunnen beleedigen.
JAPAN WENSCHT HERVATTING DER
SCHEEPVAART-ONDERHANDE
LINGEN MET NEDERLANDSCH-
INDIE.
Voorbereidende besprekingen
voor hervating in December a.s.
In leidende Japansche kringen acht men
de atmosfeer ten gunste van de hervatting
der scheepvaart-besprekingen met Neder-
landsch-Indië in den laatsten tijd aanzienlijk
verbeterd en verwacht men de hervatting der
Japansch-Nederlandsche handelsbesprekin
gen nog voor het einde van dit jaar.
Verwacht wordt, dat in den loop van deze
week een bespreking zal worden gehouden
van de Japansche regeering met de vertegen
woordigers der Japansche scheepvaart-belan
gen, waar de toekomstige Japansche politiek
zal worden besproken. Voorts verwacht men,
dat de Japansche regeering den Japanschen
consul-generaal te Batavia zal opdragen,
onderhandelingen te openen met de regeering
van Nederlandsch-Indië over de hervatting
derhandelsbesprekingen in het begin van
December a.s.
GROOTE PETROLEUMBRAND TE
BALT1MORE.
In den petroleumopslag van de Standard
Oil Company te Baltimore heeft een gewel
dige brand gewoed, waarbij de vlammen
honderd meter omhoog schoten. Vrijwel het
geheele branweercorps van Baltimore hielp
r! i,usschingswerk, dat 15 uur vorderde.
De schade wordt op 50.000 dollar geschat
e overblijfselen zijn nog te heet voor den
reddingsploeg om te naderer
HET TESTAMENT VAN HENRYK
SIENKIEWICZ GEVONDEN.
In het Oblengorek-paleis nabij Kielce in
Polen een nationaal geschenk van Henryk
Sienkiewicz in 1900 is het testament van den
grooten Poolschen schrijver, die in 1916 te
Vevey in Zwitserland overleed, gevonden. Het
testament, dat door den president van de
rechtbank in het arrondissement Kielce als
authentiek is herkend, zal dezer dagen ge
opend en gepubliceerd worden. De ontdek
king van het testament negentien jaar na den
dood van den schrijver heeft levendige be
roering gewekt.
NOTITIES VAN AMUNDSEN
GEVONDEN.
Op het eiland Starokodamski, op 60 Jf. M
afstand van Kaap Tsjeljoeskin is een notitie
gevonden van Amundsen, zorgvuldig verpakt
en weggeborgen op een plaats, die kenbaar ge
maakt was door een hoop op «elkaar gestapel
de steenen. De notitie bevat een plaatsopgave
van de expeditie, gedateerd 11 April 1919
Een tweede notitie met gelijken inhoud is op
Kaap Moguilny gevonden.
ZES DOODEN OP ONBEWAAKTEN
OVERWEG.
Een familie uit Phi:ade!phia, die in de om
geving had gepicnict, reed per auto naar de
stad terug en kruiste daarbij een onbewaak-
ten overweg op het zelfde moment, dat een
exprestrein met groote snelheid naaerde. De
auto werd door den trein gegrepen en alle
zes inzittenden, allen behoorende tot het
zelfde gezin, werden op slag gedood.
VIJF DOODEN BIJ BOTSING OP
ONBEWAAKTEN OVERWEG.
Uit Stuttgart meldt men:
Zondagavond te ongeveer 8 uur is op een
onbewaakten overweg nabij Dettingen-unter-
Teck een vrachtauto met S.A.-mannen, die op
den terugweg naar Goeppingen warTT^
botsing gekomen met den person^
Tuerkheim-Ober Lenningen. De vracht* I11
werd geheel vernield en van de inzitwT>
werden-vijf personen gedood, vijf zeer il?
stig en twee licht gewond. De )?ewo
werden naar het ziekenhuis te Tuerkhej
huip»
Teek overgebracht, lerwiji eerste
diensten uit de omgeving onmiddelijk a'sT
tentie verleenden.
Het eerste onderzoek heeft uitgewezen do*
de machinist van den trein alle voorgescW
ven fluit- en lichtsignalen heeft gegeven
DRIE DOODEN BIJ AUTO-ONGEL^
Door tot nog toe onbekende oorzaat
raakte Zondagmorgen te half acht tusschen
Stotterbeck en Kircheib nabij Keulen een U.
stelauto met 25 leden van een Keulsd*
hengelclub van den weg af en reed tegm
eenige boomen, tengevolge waarvan het dak
van den wagen werd afgerukt en twee man-
nen en een vrouw van de auto werden af
geslingerd, waardoor zij zoo ernstig gewond
werden, dat zij korten tijd later overlefen
Bovendien liepen nog vier andere inzittenden
vrij ernstige verwondingen op,
HET VERMISTE STOOMSCHIP
„JOSEPH MEDILLE".
Omtrent het vermiste stoomschip „Joseph
Medille", dat naar men in Canada aanneemt
in de zware stormen van 27 Augustus j.1 j*
vergaan, wordt gemeld, dat een Canadee-
sche kruiser naar de kust van Labrador j|
gezonden om naar het schip te zoeken.
Van Engelsche zijde worden gerucht®
tegengesproken, dat het schip tengevolge
van „internationale verwikkelingen" zou zijn
verdwenen. Volgens de „Sunday Dispatdr
bevond zich aan boord een Duitscher, Hans
Mueller genaamd en afkomstig uit Augsburg
die als plaatsvervangend machinist aan
boord was genomen.
UITKOMSTEN VAN DE
VERGELIJKENDE PROEVEN IN
NOORD-HOLLAND MET DIVERSE
WINTERTARWE RASSEN.
Evenals in voorgaande jaren kunnen wij
ook nu weer, vooruitloopende op een even
tueel verschijnend jaarverslag, een kort over
zicht geven van enkele belangrijke uitkom
sten van de proefvelden met wintertarweras-
senvergelijkingen.
De productiecijfers zün omgerekend op de
opbrengsten per are; de hectolitergewichten
zijn bepaald met behulp van een 1/4 liter
apparaat. Taxatie cijfers omtrent de kwali
teit zijn nog niet bekend.
Waar in samenwerking met de zaaizaad-
telersvereenigingen, naast de nu gangbare
rassen enkele nieuwigheden zijn geprobeerd,
worden tevens enkele cijfers medegedeeld
van de beste van de nieuwe rassen.
Bij de beoordeeling van het hier volgend
materiaal dient men in het oog te houden,
dat een vergelijking van de drie proefvelden
met elkaar slechts ten deele mogelijk is, on
der andere ten gevolge van de uiteenloopen-
de kwaliteit der proeven. Wel is juist een
vergelijking van de rassen op ieder proefveld
op zichzelve beschouwd.
proef.
Stroolengte
I II III
is hier niet
bepaald
Vroegrijpheid
i n ui
is hier niet
Juliana
7
7
5
Wilhelmina
7
8
Imperiaal Ila
8
Emma
7/8
8
Wilobo
7
Carstens V
7/8
9
Invicta
8
5
Vilmorin 27
8
7
5
Vilmorin 23
6
Vilmorin 29
6
J x W
7
Wald Pyrmont
8
7
Regentes
8
7
Millioen II
7
W x M. MI.
i- -
W x Millioen I
8
8
E. W. C. 2a
8
8
-
Trifolium
7
-
5
Providence
5
Eenvoudigheidshalve zijn de drie
velden genummerd.
Proefveld I is geëxploiteerd op het bedrijf
van den heer P. J. Waiboer te Anna Pau.
lownapolder. Grondsoort klei; de stand van
het gewas bleek aan den dunnen kant te zijn
overigens goed gezond.
Proefveld II was aangelegd bij den heer
J. Vethman te Groetpolder. Grondsoort vrij
zware klei; de stand was hier dichter, het
stroo was veel grover dan op I; legering
deed zich hier ook niet voor.
Proefveld III was aangelegd op het bedrijf
van den heer Th. Knook te de Purmer.
Grondsoort zware klei; de stand van bet
gewas liet veel te wenschen over. Dit was
mede een gevolg van de slechte structuur
van het zaaibed, late zaai en de voorvrudrt
In tegenstelling met de beide andere proef»
velden was hier gezaaid op wintertarwe
stoppel, dus tarwe op tarwe. Gevolg was een
vrij sterke voetziekte-aantasting. Waar bo>
vendien nog klaver was ingezaaid, welke
zich tengevolge van den dunnen stand van de
tarwe voorspoedig ontwikkelde, zijn hier de
stroo-opbrengsten niet betrouwbaar tc ach»
ten en om die reden zijn deze laatste cijfer»
dan ook niet opgenomen.
Alvorens de productie-cijfers weer ie ge
ven volgt hier eerst nog een kort overzicht
van enkel aanteekeningen welke in den loop
van de groei periode werden verzameld
7
7
7
6/7
10 gunotig
Totale
Rassen
5/6
6
7
6
6/7
7
6/7
7
6/7
6/7
7/8
6/7
7
6
6/7
7
7
7
6
6
8
8
6
7/8
8
8
7
8
7
7/8
7
7
7
7
7/8
7/8
7
7
7
-
10- lang stroo
10-vroegrijp
Duidelijk komt hier uit dat proefveld no.
II te wenschen heeft overgelaten.
Een nadere beschouwing van de „beoor
deel ingscijfers" wordt aan iedere belangstel
lende overgelaten en aanbevolen.
Typisch is te zien dat de Wilhelmina het
dit jaar in „totaal indruk" won van de Julia
na. In de opbrengstcijfers komt dit ook naar
voren. Zoo spreekt ook de kortheid van stroo
voor rassen als Juliana en Vilmorin no. 27
hieruit.
Van de nieuwigheden komt de gunstige
veldindruk overeen met de dorschresultaten
voor rassen als W x Millioen en E.W.C 2a.
Vervolgens een overzicht van de eigenlijke
dorschresultaten.
Rassen
Juliana
Wilhelmina
Imp. Ila
Emma
Wilobo
Carstens V
Invicta
Vilmorin 27
Vilmorin 23
Vilmorin 29
J. x W.
Wald Pyrmont
Regentes
Millioen II
W. x Mill. I
E.W.C. 2a
Trifolium
Providence
Korrel in k.g./a Stroo in k.g./a H.1. gewichten in k g
B £11
75.9
1
35.4
37.7
38.9
37.5
35.4
37.8
34.5
39.9
II
47
48.3
III
27.4
42
47.3
25.4
27 5
32
31.8
46.1
I
40
46.4
46.6
42.9
44.1
42.2
42.4
35.3
II in
niet bepaald
60.8
67.8
68.1
70.6
57.2
I
80.2
78
79.1
78.7
77.2
79.5
76
79.5
II
71
73.7
38
36.5
37
34.2
40.2
40
31.7
28.4
712 -
73
719
73.9 74.2
75.3
74/
39.5
75.5
40.3
41.5
67.5
78.2
69.6
41.9
42.5
73.1
78.7
67.4
-
46.7
77
49.1
43.5
68.1
76.8
71
45.6
45.7
70
79
71.9
25.1
39.7
75.1
73.2
Enkele punten uit deze gegevens verdienen
de aandacht.
Allereerst dat bij I en II Wilhelmina het
jeter deed dan Juliana.
Vervolgens de groote productie van de
rassen W x Millioen I en E.W.C. 2a terwijl
ook de Vilmorin 27 een uitstekendfiguur
maakt. Bij vergelijking met de andere rassen
moet men er om denken dat zoowel de Vil
morin 27 als de Carstens V gerekend moe
met
roode
ten worden tot de tarwerassen
korrelkleur.
Opvallend is verder dat de vroegrijpe0-
rassen Vilmorin 23 en 29 van proefveld i
het nog zoo goed deden op dit >,zie*
proefveld. ji
Dat overigens de kwaliteit van het zaao>
afkomstig van proefveld I verreweg het W*
is komt duidelijk naar voren bij de h.1. Ir
wichten.