f. 500.- waard zijn! PALMOLIVE ..«kan een Fongers rijwiel en méér dan zeep een schoonheidsmiddel! £uchtoaxut Staatsloterij In den grooten Palmolive-wedstrijd moet dagelijks een Fongers- rijwiel ter waarde van f 39.50 (of in contanten f 35.-) worden gewonnen. Bovendien worden 50 waardevolle extra prijzen per dag toegekend. waarom U Palmolive zeep verkiest I ccn Hoofdprijs van f 500.- VIJF JAREN REGELMATIG AMSTERDAM- BATAVIA. Koop 3 stukken Palmolive zeep en schrijf ons op gewoon briefpapier of op een speciaal inschrijf-formulier met niet meer dan 30 woorden Deze wedstrijd heeft tot doel nieuwe verbrui kers voor Palmolive zeep te winnen - de schoonheidszeep die bereid wordt uit olijf- en palmoliën. Deze oliën zijn de beste natuurlijke cosmetische middelen. De drie stukken zeep die U gebruikt om aan den wedstrijd mee te doen zullen er aanmer kelijk toe bijdragen dat Uw teint haar natuur lijke schoonheid behoudt. Bovendien kan Uw inzending één van de dage lijks beschikbaar gestelde Fongers rijwielen of extra prijzen winnen en ééns per maand Is dit niet de moeite waard? Dagelijks 51 winnaars. Stel dus niet uit - koop nu Uw 3 stukken Palmolive en beantwoord boven staande vraag. Zend zoo dikwijls in als U wenscht, doch voeg bij ieder antwoord 3 zwarte banden van de Palmolive zeep verpakking. deze z.g. idealistische lessen moeten aanhoo- ren, waaronder niets anders dan vrees en on derworpenheid schuilen". Opgemerkt dient te worden, dat de pers in Italië onder directe controle der regeering staat, en deze dus mede verantwoordelijk is voor den inhoud der bladen. (Tel-) H. BRüNING f In den afgeloopen nacht is op 72-jarigen leeftijd in zijn woning te Amsterdam over leden, de tooneelspeler H. Brüning. DE ROOFOVERVAL TE ROTTERDAM. De daders gevat? Het onderzoek door de politie ingesteld naar den roofoverval op de 62-jarige vrouw, Maandag gepleegd in een huisje op de Kruiskade te Rotterdam, heeft uitgewezen, dat de vermoedelijke daders zijn de man H. te P. en de vrouw M. v. N. Het tweetal is zwervende. De opsporing is per radio ver zocht. OP 'T NIPPERTJE GETROUWD. Bezwaren inzake de nieuwe Jcdenwetten uit den weg ge ruimd. De nieuwe Duitsche wet, waarbij het wordt verboden, dat huwelijken worden ge sloten tusschen arischen en niet-arischen, heeft te Amsterdam aanvankelijk eenige moeilijkheden veroorzaakt. Er bestaat tus schen ons land en eenige andere landen een contract, waarbij o.m. is bepaald, dat deze landen eikaars huwelijkswetten zullen eer biedigen. Te Amsterdam waren eenige huwelijken afgekondigd, die volgens de nieuwe Duit sche wet niet konden worden voltrokken. He den zijn deze op het stadhuis op de gebrui kelijke wijze gesloten. De bevoegde autori teiten waren van meening, dat de afkondi ging er van reeds had plaats gehad voor de Duitsche wet van kraent werd. Uit dien hoofde zullen ook voor de volgende week geen moeilijkheden bij het voltrekken van van dergelijke huwelijken ontstaan. Er zal met de regeering overleg worden gepleegd wat verder in dezen zal moeten worden ge daan. KORTE BERICHTEN. H.M. de koningin is voornemens om tij dens Haar aanwezigheid in Amsterdam een bezoek te brengen aan de kweekschool voor de zeevaart naar aanleiding van de herdenking van het 150-jarig bestaan in October e.k. Ter kennis wordt gebracht, dat H M. de koningin, zooals bekend is, nog geen audiën ties verleend en dus ook tijdens Haar aan wezigheid te Amsterdam niemand in per soonlijk gehoor kan ontvangen, zoodat ook geen aanvragen in dien geest moeten worden ingediend. H.M de koningin heeft hedenmiddag te 12.15 ten paleize Noordeinde in gehoor ont vangen Raden Toemengong Tjodronagoro, zoon van den rijksbestuurder van Solo en zijn echtgenoote Bandoro Raden Sajoe, dochter \r~a rien Coesoehoenan van Solo. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Het K. L. M. vliegtuig Lijster is heden morgen te half 9 met 4 passagiers aan boord van Schiphol naar Indië vertrokken. De Perkoetoet (thuisreis) vloog gisteren van Jodhpur naar Bagdad. De „Oeverzwaluw is uit Rangoon ver trokken en in Singapore aangekomen. DE GORDON BENNETT WEDSTRIJD. Weer twee ballons gedaald. Terzelfder tijd als de ballon Deutschland, is de ballon Alfred Hildebrandt met Otto Bertram en Premm aan boord te Kritsjef ten Oosten van Mohylew (Wit Rusland) ge daald. Evenals de meeste andere ballons was ook deze naar het Zuid-Oosten afgedreven. De Duitschers werden door de bewoners van het dorpje hartelijk verwelkomd en vingen direct na de berging van de ballon huls den terugweg aan. De ballon van de Amerikaansche marine is bij Rzew (ten Westen van Moskou) ge daald. Bizonderheden ontbreken. Fransche ballon in Wit-Rusland gedaald. Uit Minsk wordt gemeld, dat in het dis trict Kostioekowitsji in Wit-Rusland de Fransche ballon „Lorraine" vlot is gedaald De ballonvaarders Boitard en Dupont wer den door autoriteiten en bevolking hartelijk ontvangen en kregen alle noodzakelijke hulp. 13 deelnemers geland. Vijf van de 13 deelnemers aan den wed strijd om den Gordon-Bennett-beker zijn thans neergekomen. De Amerikaansche bal lon is volgens gisteravond ontvangen be richten Maandagavond geland nabij het dorp Lunk in de streek van Elsky in Wit- Rusland. De ballon heeft een afstand afge legd van bijna 300 mijl. Ten Z. O. van Moskou. Volgens de te Warschau ontvangen be richten bevinden de nog niet gelandie bal lons zich thans ongeveer en zuidoosten van Moskou. Aansl. Storm. HET VLIEGVERKEER IN DEN STORM. In verband met het hevige stormweer wer den gisteren in België alle vliegdiensten gestaakt. Het gewone Belgische lijnvliegtuig was echter reeds naar Duitschland gestart en had den wind in den rug. Het Engelsche .oestel dat met 32 passagiers vertrokken was naar Londen, moest twee uur vliegen alvorens het Oostende bereikte. Hier bleef het daar de wind boven het Kanaal een uur- snelheid bereikte van 100 K. M. Het Fransche toestel, dat uit Nederland was gekomen is te Evere gebleven. Het Duitsche vliegtuig kwam uit Berlijn te Brus sel aan, doch had onderweg met hevige ruk winden te kampen gehad. DE DRAGON RAPIDE VLIEGTUIGEN TE CALCUTTA. De drie De Havilland Dragon Rapide vlieg,t-uig.en PH-AjKU, P'H-AKV en PH- A#W van de K.NJ.L.M welke pp weg zijn, rikfer kndké en gebrwfet jwHen worden bij de, karteering van een gedeelte van Nieuw-öui- nea, zijn gisteren te Cakutta aangekomen. Aan boprd is alles wel. y De vliegtuigen uilen een dag te Gafoutta iPWven voor hét nakijken der motoren. ONDERHANDELINGEN TE MADRID. Over den aankoop v*n Neder- landsche vliegtuigen. Een eigenaardige tegenstelling met de re» van den heer Pleeman, directeur der K. L. M., die in Amerika vertoeft om buiten- landsch materiaal te bezichtigen, is de reis van de heeren Koolhoven en Jacob Mees, van de N.V. Koolhoven vliegtuigen, die zich momenteel in Spanje ophouden en gisteren door minister-president, Lerroux, ontvangen zijn om te onderhandelen over den aankoop van Nederlandsch materiaal. In verband hiermee geeft de heer Asjes met Koolhoven-machines demonstraties te Madrid. LUCHTVAART ONDERVINDT HINDER VAN DEN STORM. Verschillende toestellen niet vertrokken. Terwijl de luchtvaart in ons land geduren de den dag gisteren niet al te veel hinder van het slechte weer heeft ondervonden, is dit in den avond anders geworden, toen zich aan den stormwind nog een onweder paarde. Het laatste K.L.M.-toestel, dat te 9.20 naar Londen moet vertrekken, is niet gestart; de dienst op Brussel was reeds eerder ge staakt. Ook de beide vliegtuigen van de Lufthansa, die te 7.15 resp. naar Berlijn en Hamburg moesten vertrekken, zijn op Schip hol gebleven. Verschillende andere toestellen ondervonden vertraging. Resultaten en plannen van de K. L. M. Aan den vooravond van zijn reis naar Amerika heeft de directeur der K. L. M., de heer Plesman, in een persconferentie ver schillende mededeelingen gedaan over de resultaten van den geregelden luchtdienst AmsterdamBatavia en de plannen voor de naaiste toekomst, ook met betrekking tot de Europeesche lijnen. Op 25 September a.s. zal het eerste lustrum van den geregelden luchtdienst tus- scnen Nederland en Ned.-Indië zijn vol bracht. Dan zal het vijf jaar geleden zijn, dat na een reeks proefvluchten, die zich over ver scheidene jaren uitstrekte, Van Dijk met de Fokker F 7b „Reiger" den veertiendaag- scken dienst opende. Een jaar later, den lsten October 1931, ving de wekelijksche dienst aan, gevolgd door den halfwekelijk- schen op den 12den Juni 1935- Aanvankelijk liet de K. L. M. de vlieg tuigbestuurders vrij om de reizen zoo kort van duur te maken als zij dat in verband met de veiligheid mogelijk achtten. Zoo kwam het in den zomer van 1932 nog al eens voor, dat de vliegtuigen een of twee dagen eerder binnen kwamen dan op het reisschema aangegeven was. Thans zijn der gelijke versnellingen niet meer geoorloofd en reist men op een vast schema naar en van Indië in 5^ dag, waarbij men dan nog per etmaal vier uur langer op den grond dan in de lucht is. Niettemin wordt het na tuurlijk aan den gezagvoerder overgelaten om van het schema af te wijken, indien hij dat noodzakelijk oordeelt Wanneer wij de resultaten van den halfwekelijkschen dienst beoordeelen, blijkt daaruit, dat bij een «lieg- tijd vin tien uur per dag een goede tegel- matigheid bereikt wordt. Bij de ontwikkeling van den Amsterdam- Batavia-dienst heeft de K. L. M. steeds v n vele zijden de grootste medewerking ont- vanen. De voortdurende bijstand van de K. N. I. L. M. is voor den regelmatigen gang van den dienst van het grootste belang en is alle landen langs de route is men de K. L. M. altijd behulpzaam geweest. Om hier een voorbeeld van te geven: zoo juist heeft de Britsch Indische regeering voor verbetering van vliegvelden en nachtver lichting een bedrag van 3.000.000 ter be schikking gesteld. Voortdurend heeft de K. L. M. er naar gestreefd den reistijd te verkorten. Door verbetering van de grondorganisatie langs de route (o.a. ook versnelling van de ben zinevoorziening op tusschenlandingsterrei- nen) en verhooging van de kruissnelheid is dit mogelijk geweest. Gedurende die vijf jaar heeft de K. L. M. 251 Indiëvluchten gemaakt in beide rich tingen; de afgelegde afstand is 7.250.000 K.M., d.i. ruim 180 x de aardomtrek; de hoeveelheid briefpost, in dien tijd vervoerd, bedraagt 190.000 K.G., dat is on geveer 2 millioen poststukken van gemid deld 8 gram; de pakketpost 6.500 K.G.; goederen 38.500 K.G.; bagage 76.500 K.G.; passagiers 3130, welke 14.500.000 K.M. af legden, dat is eenzelfde aantal passagiers kilometers als 36.500 reizigers afleggen op de lijn AmsterdamLonden. Toen de K. L. M. van den veertiendaag- schen dienst op den wekelijkschen overging, liep het postvervoer met 100 procent om hoog, om daarna van jaar tot jaar lang zaam te stijgen. Het passagiersvervoer ging met groote sprongen omhoog; het steeg in 1932 in vergelijking met 1931 met 463 °/o, in 1933 met 105 in 1934 met 25 °/o. Thans nu het eerste kwartaal der exploi tatie van den halfwekelijkschen dienst weer achter ons ligt, vraagt men zich af, welken invloed de vei dubbeling heeft gehad op deze beide voornaamste takken van vervoer. Beschouwen we de in deze drie maanden u resu'*aten> zien we, dat van de 50 heen- en terugvluchten er 40 precies De storm heeft niet alleen in Alkmaar geëischt. Een zware iep, die op den tuin terecht kwam. maar ook in Bergen slachtoffers onder de boom», hoek van de Breelaan en de Notweg in ten villa. in 554 dag zijn uitgevoerd, hetgeen bij over schakeling van een eenmaal wekelijkschen op een halfwekelijkschen dienst, gepaard aan het in gebruik nemen van geheel nieuw materieel gedurende een buitengewoon zwaar moessonseizoen als een gunstig re sultaat mag worden beschouwd. Het postvervoer nam gedurende deze pe riode, in vergelijking met den eenmaal we kelijkschen dienst met 30 toe, terwijl het passagiersvervoer met 117 is gestegen. Deze groote vraag naar passage is niet verwonderlijk, wanneer men bedenkt, dat de afstand van 14.500 K.M. thans in 55 uur gevlogen wordt. Gemiddeld reist men dus niet meer dan 10 uur per dag; de weg wordt in 20 étappes afgelegd, men brengt dus gemiddeld niet langer dan twee uur en drie kwartier tusschen start en landing in de lucht door. Jp het oogenblik is het aantal aanvragen voor passages dikwijls grooter dan de be schikbare plaatsen. Met den grootsten spoed zal dan ook getracht worden grootere vliegtuigen ter beschikking te krijgen, welke minstens een kruissnelheid van 300 K.M. per uur moeten hebben. Met de ervaring in de afgeloopen jaren op de Amsterdam Batavia-route opgedaan, zal bij den bouw van deze vliegtuigen rekening gehouden moeten worden. De K. L. M. gaat voort met de opleiding van een aantal gezagvoerders voor de Indiëroute, daar deze belangrijkste luchtlijn geen stoornis mag ondervinden. De K. L. M. tracht op het oogenblik enkele buitenlan ders met de kwaliteiten der beste Neder- landsche vliegers in dienst te nemen voor een periode van 1 of 2 jaar, teneinde het luchtnet in Europa verder te kunnen uit breiden. Winterdienst 19351936. Alleen reeds op de Indiëroute zal de K. L. M. gedurende het winterhalfjaar 126.000 K.M. méér vliegen dan in de overeenkom stige periode van 1934/'35. Een novum van dezen winterdienst is voorts het handhaven van de verbinding met Praag, welke door de K. L. M. is sa menwerking met de Ceskoslovenska Letec- ka Spolecnost geëxploiteerd wordt. Als route is AmsterdamRotterdamHalle/ LeipzigPraag gekozen; de landing te Es sen vervalt dus. In Rotterdam bestaat aan sluiting naar en van Londen. Een belangrijke verbetering in vergelij king met den vorigen winter is, dat de dienst op Berlijn, welke vorig jaar geen aansluiting gaf op de Londenlijn, dit jaar wel in aansluiting op dezen dienst zal wor den gevlogen. De verbinding LondenAm sterdamBerlijn v.v., welke dezen zomer veel succes boekte, blijft dus gedurende den winter bestaan. Tusschen K. L. M. en Deut sche Lufthansa bestaat op deze belangrijke Europeesche verbinding de nauwste samen werking; ook na de invoering van het win- terprogramma op 6 October a.s. kan men tweemaal per dag van Berlijn naar Londen in beide richtingen vliegen, eenmaal per K. L. M., eenmaal per Deutsche Lufthansa. Naar Londen blijven er drie diensten, twee van de K. L. M., een van de Deutsche Lufthansa. De ochtenddienst der K. L. M., die om 8.20 Croydan verlaat, geeft aanslui ting naar Berlijn, Hamburg, Kopenhagen en Malmö, de Lufthansadienst van 11.30 geeft doorverbinding naar Hamburg, Hannover en Berlijn. Op Parijs onderhouden K. L. M. en Air France elk een dienst. De ochtenddienst der K. L. M. om 8 uur van Le Bourget geeft aansluiting naar Hamburg en Scandinavië. In beide richtingen bestaan verbindingen tusschen Nederland en Zuid-Frankrijk en Spanje. Alles zal in het werk gesteld worden om in den zamer van 1936 een luchtnet te kun nen exploiteeren, grooter dan dat van 1935. Dit moeten wij doen; want de ontwikkeling van het luchtverkeer zoowel hier als in Amerika gaat gestadig voort. In de Ver. Staten zijn er op het oogenblik reeds negen diensten per dag van kust tot kust in beide richtingen; het volgend jaar zal dit aantal zeker het dubbele zijn. Wij zien daarbij, dat de luchtvaartmaatschappijen, die het beste en snelste materieel hebben, het ver keer tot zich trekken en men mag ver wachten, dat in 1936 grootere vliegtuigen in dienst gesteld zullen worden. Hoe sterk het luchtverkeer aan de andere zijde van den Oceaan toegenomen is, blijkt uit de volgende cijfers, die ons juist bereikt hebben: Passagiersvervoer in de Ver. Staten van: Januari—Juni 1935: 319.484; Jan.—Juni 1934: 191.088; Juni 1935: 73.896; Juni 134: 43.292. Dit land is dan ook wel bijzonder geschikt voor de ontwikkeling van het luchtverkeer, daar de groote bevolkingscentra er ver van elkander liggen en behooren tot één volk, terwijl dringend behoefte aan snelverkeer bestaat. ,£en boekwerk uitgegeven. Van de hand van mr. E. Rusman, die be last is met den persdienst bij de K L. M., voorloopig alleen in de Engelsche taal een zeer lezenswaardig boekwerk versche. nen, dat den titel draagt: „Wings Acrosa Continents (The K. L. M. Amsterdam—, Batavia Line). De heer Rusman geeft daar» in een belangwekkend overzicht van de vele landstreken langs de Nederland—Indië. route met de voornaamste historische ge« gevens en de meest karakterist eke bijzon» derheden van land en volk. Het boekwer! dat pagina's druks telt, is verlucht met vele fraaie foto's cn teekeningen, tenvij] als Lijlage daarbij is gevoegd een routemap met verscheiden gekleurde plattegronden van de onderscheidene trajecten, waarover wordt gevlogen. ZIJ, DIE ZICH MET INGANG VAN 1 OCTOBER VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD ABON- NEEREN, ONTVANGEN DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJNENDE NUMMERS FRANCO EN GRATIS. DE DIRECTIE. (Niet officieel) 5de klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag IS September 1931 Hooge Prijzen f 1000— 482 1396 7851 f 200.— 54 6997 11971 f 100.— 1530 2123 4511 6376 7925 9707 117M 11949 13206 Prijzen van 70. 27 53 146 197 225 290 354 393 573 812 928 1030 1094 1205 1291 1394 1467 1626 1708 1716 2035 2097 3197 2198 2246 2271 2370 2476 2487 2563 2706 2741 2775 2788 2873 2883 2941 3493 3817 3881 3960 4030 4155 4188 4413 4448 4477 4744 4836 4887 5073 5247 5356 5519 5551 5651 5813 5842 6083 6106 6302 7072 7091 7416 7517 7944 7960 8133 8181 8453 8544 3604 8618 8626 8803 8815 8828 8865 8932 9007 9123 9216 9574 9645 10098 10175 10420 10485 10576 10754 10832 11028 11211 11303 11329 11S74 11440 11466 11579 11831 12113 12281 12540 13137 13139 13185 13458 13511 13575 13605 13615 13746 13822 13849 13987 13998 14047 14129 14598 14913 14914 15077 15090 15152 15228 15468 15484 15580 15593 15664 15738 15935 16034 16036 16582 16831 16968 17009 17102 17481 17752 17784 17872 17884 17919 17958 18200 18555 18628 18799 18974 19222 19553 19679 19759 19954 19995 20021 20285 20645 20648 20660 20828 20978 Nieten 23 103 115 147 157 188 189 226 335 520 521 571 630 647 661 720 1011 1029 1109 1161 1275 1391 1402 1437 1443 1460 1516 1519 1528 1658 1672 1675 1770 1874 1877 1892 1939 1940 1973 2001 2063 2137 2319 2338 2484 2533 2596 2601 2645 2669 2701 2744 2746 2783 2837 2841 2849 2861 2870 2904 2935 2963 2983 2390 3004 3006 3105 3116 3142 3233 3260 22» 3407 3410 3425 3477 3554 3574 3587 3586 3596 3705 3709 3801 3866 3915 3961 4® 4040 4043 4100 4108 4128 4145 4242 4315 4338 4346 4412 4419 4445 4454 4473 4547 4632 4646 4647 4691 4695 4701 4779 4788 4806 4838 4898 4955 4987 5001 5070 5085 5137 5156 5177 5206 5257 5335 5434 6449 5591 5614 5670 5734 5753 5761 5764 5810 5886 5952 5954 5990 6005 6016 6039 6049 6066 6135 6283 6339 6366 6373 6380 MM 6435 6461 6485 6504 6530 6547 6614 6633 6658 6664 6666 6697 6701 6736 6751 6791 6794 6905 6925 6957 6971 7023 7026 7185 7229 7260 7273 7290 7360 7365 7376 7449 7462 7490 7546 7552 7740 7883 T91j> 8075 8086 8192 8198 8202 8207 8239 83« 8390 8532 8670 8718 8720 8769 8775 8803 8833 8858 8869 8889 8934 8964 8979 8985 8996 9045 9112 9210 9234 9264 9309 9335 9350 9352 9379 9418 9422 9511 9577 9605 9609 9637 9680 9746 9766 9791 9823 9849 9868 9981 9992 10034 10040 10053 10106 101» 10148 10160 10173 10302 10305 10339 10378 104» 10466 10529 10585 10586 10601 10604 10735 10736 10740 10743 10764 10800 10810 10925 10945 10M® 11141 11190 11194 11296 11320 11338 11350 1135» 11386 11414 11451 11523 11530 11632 11634 117» 11810 11853 11871 12047 12064 12067 12092 121» 12120 12127 12140 12466 12531 12534 12544 126» 12635 12678 12684 12745 12749 12769 12792 1283" 12863 12924 12959 13033 13133 13141 13164 133» 13426 13437 13512 13513 13520 13581 13608 136» 13658 13671 13710 13726 13809 13842 13900 139» 14074 14123 14132 14137 14277 14349 14371 l«j» 14410 14422 14424 14435 14474 14479 14492 14605 14606 14635 14640 14687 14705 14711 H" 14794 14830 14873 14890 14909 14996 15028 150» 15098 15137 15160 15165 15266 15277 15302 153» 15391 15405 15447 15480 15546 15561 15682 15" 15812 15816 15850 15892 15907 15979 15994 160» 16104 16107 16130 16171 16185 16241 16352 16» 16368 16381 16389 16406 16428 16693 16694 1»» 16702 16741 16766 16913 16958 16985 17014 17°°? 17211 17259 17265 17271 17283 17298 17443 1™» 17607 17616 17662 17663 17689 17703 17802 1™^ 17806 17807 17861 17898 17909 17915 17918 1™ 17998 18045 18104 18119 18145 18180 18210 18» 18205 18274 18303 18343 18361 18363 18370 18» 18391 18410 18436 18529 18605 18635 18641 1» 18675 18725 18761 18770 18915 18967 18980 j» 19020 19032 19056 19058 19125 19165 19168 19 19200 19207 19226 19283 19374 19375 19398 1» 19752 2010* 20470 2095' wm ZUVÖO zu'fyo zi/ou*»vw Verbetering: 5e 2e lijst: 19660 19620, 19455 19542 19594 19669 19705 19742 19743 19818 19843 19897 19922 19981 19994 19998 20211 20222 20225 20242 20260 20338 20420 20500 20002 20644 20785 20796 20807 20853 TT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8