De groote Europeesche reisroutes
voor automobielverkeer.
JtuèticatUs
£ucflÜKiact
ZEIL- EN WATERSPORT-
VEREENIGING UITGEEST.
Mislukte wedstrijddag.
OP MAAT BESTAAT 50 JAAR!
ONTEVREDENHEID IN HET
K. N. G. V.
Verzet tegen bestuursbesluit.
OPENINGSRIT VAN DE KENNEMER
RIJSOCIETEIT.
MICHELS GEREHABILITEERD.
JOOP STOTIJN. f
Kampioen schoonspringen.
Constructie en onderhoud.
Wegbebakening.
HINDERWET.
DE RECORDVLUCHT VAN
CAMPBELL BLACK NAAR
KAAPSTAD V. V.
HET VLIEGTUIG VAN DEN
HERTOG VAN KENT.
WAITKUS OVER DEN OCEAAN.
Gedwongen in Ierland te landen.
Offenberg een paar pracht kansen vlak bij
de paal om zeep brengen, totdat J. Groot na
vele pogingen, met een goed schot den stand
0p 4—0 brengt. District V krijgt nog een
gtrafworp te nemen, die echter over gaat.
Als van Wieringen den bal goed toegespeeld
krijgt, maakt hij uit een snelle ren op keurige
wijze het 5e en laatste doelpunt, want even
later fluit de scheidsrechter einde.
Het 3e 12-tal van K V. K.V. zorgde voor
een verrassing door G.S.V. (Graftï met 2—0
te kloppen. Hoewel K.V. Hl steeds in den
aanval was, wist ze dit eerst na ruim een
kwartier spelen in een doelpunt om te zetten,
door een afstandschot van W. van Buren
Lensink.
Na de rust scoorde dezelfde speler nog
jens zoodat K.V. een 2—0 voorsprong
kreeg. Het was echter gelukkig, dat er toen
nog maar tien minuten te spelen was, want
OS.V. pakte nu stevig aan en menig schot
werd er gelost, dat beter lot verdiende. De
voorsprong bleef echter gehandhaafd en
KV in k°n wn 2—0 overwinning huis
waarts keeren.
Watersport
Zondagmiddag hield bovengenoem
de vereeniging haar iaatsten invitatie-
wedstrijd van dit seizoen.
Vele booten verschenen om 12 uur bij
de haven, doch naarmate dat het uur
van den wedstrijd naderde, stak de
wind op. Het was dan ook zoo goed als
geen doen meer om op het water te zijn.
De golven liepen hoog en rolden som
tijds zelfs binnen boord. Het gevolg was
dan ook, dat de wedstrijd geen goed en
geregeld verloop kon hebben en dat er
van „wedstrijd zeilen" eigenlijk geen
sprake meer was. Het einde was dan
ook dat zoo goed als de meesten op
gaven.
Kolven.
Men schrijft ons:
De kolfsociëteit Op Maat te Zuidschar-
woude bestaat het volgend jaar een halve
eeuw en is de oudste club, die bij den Neder-
landschen Kolfbond is aangesloten..
Op Maat had verwacht, dat de algemeene
vergadering van den Ned. Kolfbond en zijn
hoofdbestuur hadden besloten, de nationale
kclfwedstrijden in 1936 in Zuidscharwoude te
houden, waar de honderden kolvers een aan
tal jaren geleden door het gemeentebestuur
op zoo hartelijke wijze werden ontvangen, dat
het hoofdbestuur daarvoor in een sierlijke
oorkonde zijn dank betuigde.
Het is echter niet zoo mogen zijn en het
feest van zijn 50-jarig bestaan zal op andere
wijze moeten worden herdacht.
Op Maat had zich reeds enkele jaren op
deze gebeurtenis in den bovenvermelden vorm
voorbereid. Nu dit niet op deze wijze zai
kunnen geschieden, zal de vraag onder de
oogen worden gezien, hoe het dan wèl zal ge
beuren. Daarover zal eerlang de beslissing
vallen. Het staat wel vast, dat een zoo ge
wichtig feit niet ongemerkt voorbij zal gaan
Op Maat is steeds een der grootste en meest
actieve af deelingen van den N.K.B. geweest,
verschillende van haar leden hebben behoord
tot de beste Nederlandsche kolvers en tal
van personeele- en korpsprijzen zijn in bezit
gekomen van leden van Op Maat.
Wijlen de heeren A Kist en T. Kostelijk
deden den naam van den Kolfbond eer aan
eu thans nog staan de kolvers Molenaar en
Berkhout in de eerste rijen. Onder deze om
standigheden staat het wel vast, dat Op
Maat zijn verleden niet zal verloochenen en
de herdenking van zijn gouden feest zal
dienstbaar maken aan de belangen van de
kolisport.
Kegelen.
COMPETITIEWEDSTRIJDEN VAN
DEN A. K. B.?
In een gisteren in „de Unie" gehouden
vergadering van den Alkmaarschen Ke
gelbond, waar een 20-tal afgevaardig
den van 'tmeerendeel der Alkmaarsche
clubs aanwezig was, zijn plannen be
raamd om te komen tot het organisee
ren van wedstrijden in competitiever
band. Juister gezegd, bereids had een
daartoe samengestelde commissie een
P'an uitgewerkt, hetwelk nu gisteren
den aanwezigen is voorgelegd en in
groote trekken op 't volgende neerkomt:
Elke deelnemende club speelt, in vijf
tallen-formatie, zoowel een thuis- en
een uitwedstrijd op de respectievelijke
clubavonden.
Worden nu afdeelingen van b.v. 4 vijf
tien geformeerd, dan krijgen we dus
gesteld dat er 24 vijftallen inschrijven
6 afdeeling-kampioenen die dan weer op
I of 2 Zondagavonden zullen uitmaken
jvelk vijftal uiteindelijk het competitie
kampioenschap behaalt.
De samenstelling der vijftallen, plus
reserves, moet voor den aanvang dei
competitie aan de commissie worden
opgegeven, zonder toestemming harer-
Hjds mogen de vijftallen begrijpelijker
wijze niet gewijzigd worden.
Zijn er clubs die 9 leden hebben, dan
souden op bovenomschreven wijze 4
'eden uitgesloten blijven van deelname
deze wedstrijden. Ook dit heeft de
kommissie ondervangen door te bepalen
o&t één lid van zoo'n vereeniging zoo-
in 'teerste als in 'ttweede vijftal
Uitkomt.
Alle, bij den Alkm. bond aangesloten
clubs, zal binnen eenige dagen een vol-
'edig plan dezer competitie-wedstrijden
Worden toegezonden, vergezeld gaande
^an inschrijfformulieren die, naar het
fondsbestuur vertrouwt, in grooten ge
tele zullen binnenkomen.
Wij willen van deze gelegenheid
gaarne gebruik maken onze meening in
•leze kenbaar te maken.
Reeds meerdere malen hebben wij in
onze kolommen de wenschelijkheid naar
voren gebracht dat 't zeker de kegel-
sPort ten goede zal komen wanneer de
'ubs elkander in competitieverband
zullen ontmoeten, meerdere vereenigin-
gen
tuvvi uui U CCIUglU-
- ln °nze stad hebben, zij 't dan in
zakformaat, zelfstandig dergelijke wed
strijden georganiseerd, welke steeds op
de aangenaamste wijze berden ver-
kegeld.
Niet in t minst zal de goede verstand
houding tusschen de kegelaars(ters) on-
dei ling, een eigenschap die juist de ke-
gelsport in hooge mate kenmerkt, wor
den bevorderd. De animo om de altijd
geze Uge wedstrijden op de gladde
plank op serieuze wijze te gaan beoefe
nen, zal zeker toenemen, met als eind
resultaat dat we een opleving in de Alk
maarsche kegelwereld gerust kunnen
voorspellen.
De gelegenheid is er hier te over, aan
1 kegelaars nu de daad!
de
Gymnastiek.
Het besluit van het K. N. G. V.-bestuur, om
een ploeg af te vaardigen naar de Olympi
sche Spelen te Berlijn lijkt gevolgen te zullen
krijgen. Behalve het bestuur van „Bato" hetfi
nu ook het bestuur van „D. O. K." besloten
den leden voor te stellen het K. N. G. V. te
verlaten. Eenige andere vereenigingen zullen
Mnnenkort vergaderen en dan haar houding
bepalen. Gezien de stemming, zullen vermoe-
cele vereenigingen heerscht, zullen vermoe
delijk nog meer clubs het voorbeeld van
Bato" en „D. O. K volgen.
Ook van buiten Amsterdam bereiken ons
lerichten van vereenigingen, welke van plan
zijn uit het Verbond te treden.
Paarden.
Begunstigd door mooi weer, veel zon, veel
bedekte luent en alleen op den terugweg een
flinke motregen, hield de Kennemer Rij-
sociëteit Zondagmorgen een rit, die het
seizoen '35'36 inluidde, een seizoen waar
in weer vele mooie ruitersportevenementen
op het programma staan. De belangstelling
voor deze trip was groot en de stemming
onder de deelnemers was zoo, dat alle goeds
voor de komende wedstrijden valt te ver
wachten.
De voorzitter, de heer P,iem, reed op zijn
bekende wijze voor, hij leidde de cavalcade
naar de nog vrij onber nde duinterreinen
onder Egmondbinnen als wilde hij daarmee
zeggen: „Kijk goed uit je oogen, hier zullen
we dezen winter nog wel eens meer komen
Deze duinterreinen zijn inderdaad een be
langrijke aanwinst voor onze ruiters zij zijn
over het algemeen zeer zwaar, maar zij die
er een beetje den weg weten, zullen er
al gauw mooie paadjes en ruime valleien
ontdekken, en die wetenschap zal hen straks
bij wedstrijden als rallye-paper of flag to
flag veel van dienst kunnen zijn.
Bovendien kan men in die duinen genieten
van schitterende panorama's en zoo kwam
de wandelrit van ris'eren wel t eel goed tot
haar recht. Groote hellingen zijn begroeid
met bloeiende duindoorns, de millioenen
oranje-bessen geven een prachtig effect. Pa-
trijzen en konijnen, uit hun zoete rust ge
stoord, vliegen op en rennen weg voor de
hoeven van de paarden, zilvermeeuwen kla
gen in de lucht.
Eenmaal in het bekende terrein opder Cas-
tricum gekomen, werd aldra het sein voor
een flinke galop gegeven en konden èn paar
den èn ruiters tot de ontdekking komen dat
de zomerrust achter den rug is en het échte
rijseizoen op komst.
In Johanna's Hof werd gepauzeerd en
kregen menschen en dieren de welverdiende
rust en ververschingen.
Als we de belangstelling voor deze trip
als barometer voor de komende evenementen
mogen beschouwen, dan kunnen de leden van
de K. R. dezen winter vele malen acte de
présence geven.
De Alkm. Byos-speler M. Michels, die door
zijn vereeniging geschorst was, is volgens h'd
jongste nummer van de Sportkroniek gereha
biliteerd.
Hedenmorgen is op 24-jarigen
leeftijd te Den Haag de zwemmer
Joop Stotijn overleden, die zesmaal
in successie het kampioenschap van
Nederland in het schoonspringen
heeft behaald.
Hij fungeerde vaak als scheids
rechter voor het waterpolospel en
als jurylid tijdens zwemwedstrij
den.
Toerisme.
De K.N A.C. schrijft ons:
De „Association Internationale des Auto
mobile Clubs Reconnus-' (A.I.A.C.R.) heeft
ongetwijfeld nuttig en baanbrekend werk
verricht met haar uitgave „Les grands itiné-
raires internationaux", waarvan in April j 1.
een tweede uitgave is verschenen. Nu de ont
wikkeling van het automobielverkeer een
vlucht heeft genomen, zooals voor eenige
decennia maar zeer enkelen hebben voorzien
en ondanks kunstmatige belemmeringen en
onevenredig hooge lasten in vele landen het
automobilisme in vrijwel onverminderd tem
po voortschrijdt op de wegen en heirbanen
en de radius van dat motorisch verkeer zich
steeds verder uitstrekt, ver en ver buiten de
landspalen, is met bovenbedoelde uitgave,
waarvan de inhoud hieronder kortelings mo
ge worden weergegeven en besproken, een
stevige grondslag gelegd voor het interna
tionaal verkeer met motorrijtuigen.
Vastgesteld zijn een 51-tal reisroutes, wel
ke o bijgaande kaart van Europa schema
tisch zijn aangegeven. Zij kunnen worden
beschouwd als de toekomstige routes voor
het groote internationale verkeer. Zij zijn
door de A.I.A.C.R. na een omvangrijke studie
vastgesteld met behulp van de nationale
automobielclubs van de verschillende landen
van Europa en volgens aanwijzingen van de
overheid of deskundige autoriteiten van deze
landen.
Met het tracé van enkele verbindingen,
bv de route Londen-Islanbul, welke door
de „Alliance Internationale de Tourisme"
(A.I.T.) wordt gepropageerd, is in het sche
ma rekening gehouden.
Bij de bepaling van deze reisroutes rijn
niet steeds de wegen gevolgd, welke in den
besten toestand verkeeren, maar zij worden
beschouwd- als te zijn de verbindingen, wel
ke door het internationale automobielverkeer
het meest worden gebruikt Zij vormen dus
een plan, dat rekening houdt met de toe
komst.
Het is van bijzonder belang, dat de ver
hardingen van de wegen zoo breed mogelijk
zijn. Aanbevolen wordt een minimum breedte
van 8 M. over de geheele lengte te handha
ven. De A.I.A.C.R. heeft, voor de aangewe
zen wegen niet dadelijk gerekend op „Nur-
Autobahnen", zoodat i.c. 8 M. als minimum
breedte aarmemelijk moet worden geacht.
Aanbevolen wordt voorts bij bebouwde
kommen, waar het verkeer in twee richtingen
moeilijkheden ondervindt vanwege de onvol
doende breedte der straten, ten behoeve van
het doorgaand verkeer omleggingen buiten
dit kommen aan te leggen, dan wel, zoolang
hieraan nog niet is voldaan, in de traverse
door middel van afzonderlijke routes volle
dig doorgevoerd eenrichting verkeer toe te
passen.
Waar bebouwing langs de wegen mocht
plaats hebben zal het in elk geval wensche-
lijk zijn, dat maatregelen worden getroffen,
dat het in het belang van de veiligheid van
het verkeer wordt verboden te bouwen op
minder dan 30 M. van de internationale'rou
tes.
Het wordt van primair belang geacht, dat
zooveel mogelijk ongelijk vloersche kruisin
gen worden toegepast, er is alle aanleiding
om aan de van internationaal belang zijnde
wegen in dit opzicht een pré te geven boven
de andere verkeerswegen.
Bij bochten dient de weg te worden ver
breed, terwijl het aanbrengen van een ver-
kanting noodig is. De aansluitingen met an
dere wegen dienen zoodanig te worden uit
gevoerd. dat zij van den hoofdweg af tijdig
en duidelijk zichtbaar zijn. Bij wegkruisin-
gen moeten de hoeken worden afgerond, op
dat de voertuigen bij richtingverandering op
het reglementair voorgeschreven gedeelte
van de rijbaan kunnen blijven.
De verharding behoort duurzaam te zijn
en vrij vam stof, voorts zoo stroef mogelijk.
Zij moet waterdicht zijn, teneinde de ton-
rondte tot een minimum te kunnen reducee-
ren. Het verminderen van de tonrondte is van
overwegende beteekenis voor de veiligheid
van het verkeer, immers wanneer zulks een
maal overal het geval zal zijn, dan zal het
verkeer zonder bezwardn kunnen voldoen
aan de verplichting om het voor de bepaalde
richting bestemde gedeelte van den weg te
houden.
De A.I.A.C.R. stelt zich op het standpunt,
dat er voorshands nog geen kwestie van kan
zijn om van het geheele internationale we
gennet, zooals dat is uitgestippeld, speciale
autowegen te maken, d.w.z. wegen, welke
uitsluitend zijn bestemd voor het automobiel
verkeer, maar dat, indien speciale autowe
gen in een land worden aangelgd, het van
belang is, dat het tracé daarvan overeenkomt
met de aangewezen internationale verbindin
gen.
In dit verband wordt opgemerkt, dat in
de memorie van antwoord op het voorloopig
verslag van de Tweede Kamer over de We-
genfondsbegrooting 1934 de toenmalige mi
nister van waterstaat o.a. heeft medegedeeld,
dat hij zich in beginsel wel kon vereenigen
met het over de autosnelwegen opgemaakte
rapport van de commissie van overleg voor
de wegen, in welk rapport ook enkele richt
snoeren waren aangegeven, welke bereids bij
de verbetering van de wegen van het Rijks
wegenplan zijn gevolgd. In dit verslag werd
geconstateerd, dat de voornaamste verbin
dingen van het Rijkswegenplan geleidelijk
als autosnelwegen moeten worden uitge
voerd; tot die voornaamste verbinding be-
hoorende nieuwe wegen of weggedeelten
zouden reeds dadelijk als autosnelwegen
zijn aan te leggen.
Het net van autosnelwegen in Nederland,
waaraan goedkeuring is gehecht, is op bij
gaand kaartje schetsmatig aangegeven. Ver
gelijking hiervan met het ontworpen interna
tionale net doet zien, dat de verbindingen
Vlissingen—Breda—'s-Hertogenbosch—Nïj -
megen en Arnhem—ZutphenGoor in het
Internationale net wel zijn opgenomen, maai
niet in het nationale autosnelwegen-net Ook
lijkt het wenschelij'k, dat bij een volgende
herziening van het net van internationale
routes de wegen AmsterdamUtrecht en
Amsterdam's-Gravenhage daaraan wor
den toegevoegd. Wanneer de nieuwe recht-
streeksche verbinding AmsterdamRotter
dam eenmaal zal zijn tot stand gekomen,
kan deze in de plaats komen van den weg
Amsterdam's-Gravenhage.
E>e op de groote internationale rou'es te
plaatsen wegbebakening moet overeenkomen
met die, vastgesteld bij de Conventie van Ge-
neve van 30 Maart 1931, over de unificatie
van de verkeersteekens. Deze bebakening
moet volledig zijn, zoowel wat betreft de
waarschuwingsteekens en de bewegwijze
ring als de verbods- en gebodsborden op de
buitenwegen en in de bebouwde kommen.
Overbodige borden moeten worden vermeden
en eventueel worden opgeruimd.
De internationale autoroutes moeten, in
vergelijking met andere wegen, inderdaad
als hoofdverkeerswegen worden beschouwd,
weshalve op alle zijwegen het internationaal
vastgestelde voorrangsteeken (de omgekeer
de driehoek) zal moeten worden geplaaV.
Douanekantoren.
In de 51 route-beschrijvingen zijn de
duoanekantoren aan weerszijden van de
iandsgrenzen speciaal vermeld.
Het zou van belang zijn, dat deze kanto
ren, zoowel overdag als 's nachts zijn open
gesteld voor het afdoen van de formaliteiten,
waaraan de automobilisten zijn onderwor
pen. In ieder geval zal het, in afwachting
van een zoodanige organisatie van deze kan
toren, wenschelijk zijn, gedurende dezelfde
uren.
De beste oplossing zou zijn de douanekan
toren van de twee aan elkaar grenzende lan
den te vervangen door één internationale
douanejïost te plaatsen op de grens, opdat
de automobilisten slechts eenmaal worden
opgehouden voor het vervullen van de noo-
dige formaliteiten bij het vertrek uif het eene
en de binnenkomst in het andere land.
Hulpposten.
De groote internationale routes, die be
stemd zijn om wegen te worden met een zeer
druk verkeer, moeten de eerste zijn om in
aanmerking te komen voor de oprichting
van hulpposten, voorzien van al het benoo-
digde materiaal en van personeel, geïn
strueerd volgens de aanbeveling. gegeven
door de „Commission Internationale Per
manente des Secours sur route".
De installatie en het onderhoud van deze
posten zullen geschieden door de nationaie
organisatie van het Roode Kruis in samen
werking met de automobielclub van het land.
De plaats van de hulpposten moet worden
aangeduid door een internationaal teexen qp
de kaarten en in de gidsen; deze moeten n-
vens een korte beschrijving bevatten van de
inrichting en de werking en voorts van de
regels voor eerste hulp bij een ongeval.
Telefoonposten
De inrichting van telefoonposten op de
groote internationale routes is een van de
belangrijkste elementen van de uitrusting
van den weg. Deze posten, welke op zoo kort
mogelijken afstand dienen te worden inge
richt, moeen zijn voorzien van de telefoon
nummers van de doctoren, van de garages of
reparatie-ateliers en de dichtstbijzijnde po
litieposten, evenals van de belangrijkste ho
tels in de nabijheid.
De aanduiding van deze telefoonposten
moet niet alleen geschieden ter plaatse waar
zij zijn aangebracht, maar ook, wanneer rij
niet dicht bij elkaar staan tusschen de pos
ten in.
Garages, reparatie-ateliers, posten
voor het smeren en voor het in
nemen van benzine.
Het is van belang, dat al deze noodzake
lijke attributen op de gewenschte afstanden
op de groote internationale routes voorko
men om tegemoet te komen aan de behoeften
van de automobilisten, die daarvan gebruik
moeten maken. De reparatie-ateliers moeten
worden ingedeeld en aangeduid naar hun
mogelijkheden met betrekking tot de repara
ties, zoowel mechanisme als electrische; de
indeeling, welke aanvankelijk zal geschieden
door de nationale automobielclubs, zou daar
na kunnen worden verzameld door de AI A.
CR voor het geheele net van de groote in
ternationale autoroutes.
Zooals gezegd is het net van groote inter
nationale routes een project voor de toe
komst, terwijl de bovengenoemde desiderata
een plan voor de uitrusting van deze routes
bevatten. De nationale automobielclubs zijn,
voor zooveel hun land betreft, belast met
het bevorderen van de uitvoering van dit
plan; zij moeten daarbij trachten zich van
de medwerking van de andere toerietenver-
eenigingen van hun land te verzekeren en
trachten de hulp te verkrijgen van de over
lieden en de particuliere vereenigingen, die
in staat zijn zich te interesseeren in de ver
vollediging van de uitrusting der routes.
Er kan uiteraard geen sprake van zijn de
volledige uitrusting van het groote interna
tionale wegennet in eens volledig uit te voe
ren. Dit werk moet geleidelijk worden uitge
voerd, naarmate de mogelijkheid daartoe
aanwezig is.
Zoodra aan het plan een begin van uit
voering zal zijn gegeven, zal de A.I.A.C.R
een brochure uitgeven ten behoeve van de
automobilisten, in welke uitgave zij zuilen
worden ingelicht over de geriefelijkheden,
welke zij op elke reisroute zullen ontmoeten:
de uren van de opening der douaneposten,
de hulpposten, de telefoonposten, de garages
en de reparatie-ateliers, in klassen verdeeld
zooals boven vermeld enz.
Burgemeester en Wethouders van
Heiloo hebben aan de N. V. In- en Ver
koopkantoor L. T. B. te Heiloo voor
waardelijk vergunning ingevolge de
Hinderwet verleend tot het oprichten
van een inrichting tot het bereiden en
bewerken van veevoeder, in het perceel
aan den Kanaaldijk te Heiloo, kadas
traal bekend in die gemeente in sectie
C., nr. 340.
Alkmaar, 23 September 1935.
Burgemeester en Wethouders
van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
De Engelsche vlieger Campbell Black,
die een poging doet het record Londen
Kaapstad en terug op zijn naam te
brengen, is gistermorgen vroeg op zijn
vlucht naar Kaapstad te Cairo geland.
Na een oponthoud van een uur zette hij
zijn vlucht voort.
Het vliegtuig van den Hertog van
Kent, waarmee de piloot Captain E. W.
Percival eenige weken geleden den
wedstrijd om den door den Engelschen
koning uitgeloofden beker won, won
Zaterdag de luchtrace van Hatfield naar
Cardiff met een gemiddelde snelheid
van 220 mijl per uur. Het vliegtuig werd
wederom door Percival bestuurd.
De Litausche piloot luitenant Fe-
lix Waitkus, die gisteren met zijn
vliegtuig van Long Island bij New-
York vertrok om te trachten een
non-stopvlucht naar Litauen te ma
ken, zag zich gistermorgen gedwon
gen, nabij Ballinrobe in het Iersche
district Mayo te landen. Zijn toestel
werd daarbij gedeeltelijk vernield,
doch Waitkus zelf bleef ongedeerd.
Hij hoopt zijn vlucht Hoort te zetten,
zoodra zijn machine gerepareerd is.
Waitkus was uitgeput van den
langen tocht en verklaarde, dat hij
boven den Atlantischen Oceaan zeer
slecht weer had ontmoet Slechts
dank zij de elk uur uitgezonden
radio-berichten van den Ierschen
zender Athlone had hij zijn koers
kunnen houden.