De groote Europeesche reisroutes voor automobielverkeer. JtuèticatUs £ucflÜKiact ZEIL- EN WATERSPORT- VEREENIGING UITGEEST. Mislukte wedstrijddag. OP MAAT BESTAAT 50 JAAR! ONTEVREDENHEID IN HET K. N. G. V. Verzet tegen bestuursbesluit. OPENINGSRIT VAN DE KENNEMER RIJSOCIETEIT. MICHELS GEREHABILITEERD. JOOP STOTIJN. f Kampioen schoonspringen. Constructie en onderhoud. Wegbebakening. HINDERWET. DE RECORDVLUCHT VAN CAMPBELL BLACK NAAR KAAPSTAD V. V. HET VLIEGTUIG VAN DEN HERTOG VAN KENT. WAITKUS OVER DEN OCEAAN. Gedwongen in Ierland te landen. Offenberg een paar pracht kansen vlak bij de paal om zeep brengen, totdat J. Groot na vele pogingen, met een goed schot den stand 0p 4—0 brengt. District V krijgt nog een gtrafworp te nemen, die echter over gaat. Als van Wieringen den bal goed toegespeeld krijgt, maakt hij uit een snelle ren op keurige wijze het 5e en laatste doelpunt, want even later fluit de scheidsrechter einde. Het 3e 12-tal van K V. K.V. zorgde voor een verrassing door G.S.V. (Graftï met 2—0 te kloppen. Hoewel K.V. Hl steeds in den aanval was, wist ze dit eerst na ruim een kwartier spelen in een doelpunt om te zetten, door een afstandschot van W. van Buren Lensink. Na de rust scoorde dezelfde speler nog jens zoodat K.V. een 2—0 voorsprong kreeg. Het was echter gelukkig, dat er toen nog maar tien minuten te spelen was, want OS.V. pakte nu stevig aan en menig schot werd er gelost, dat beter lot verdiende. De voorsprong bleef echter gehandhaafd en KV in k°n wn 2—0 overwinning huis waarts keeren. Watersport Zondagmiddag hield bovengenoem de vereeniging haar iaatsten invitatie- wedstrijd van dit seizoen. Vele booten verschenen om 12 uur bij de haven, doch naarmate dat het uur van den wedstrijd naderde, stak de wind op. Het was dan ook zoo goed als geen doen meer om op het water te zijn. De golven liepen hoog en rolden som tijds zelfs binnen boord. Het gevolg was dan ook, dat de wedstrijd geen goed en geregeld verloop kon hebben en dat er van „wedstrijd zeilen" eigenlijk geen sprake meer was. Het einde was dan ook dat zoo goed als de meesten op gaven. Kolven. Men schrijft ons: De kolfsociëteit Op Maat te Zuidschar- woude bestaat het volgend jaar een halve eeuw en is de oudste club, die bij den Neder- landschen Kolfbond is aangesloten.. Op Maat had verwacht, dat de algemeene vergadering van den Ned. Kolfbond en zijn hoofdbestuur hadden besloten, de nationale kclfwedstrijden in 1936 in Zuidscharwoude te houden, waar de honderden kolvers een aan tal jaren geleden door het gemeentebestuur op zoo hartelijke wijze werden ontvangen, dat het hoofdbestuur daarvoor in een sierlijke oorkonde zijn dank betuigde. Het is echter niet zoo mogen zijn en het feest van zijn 50-jarig bestaan zal op andere wijze moeten worden herdacht. Op Maat had zich reeds enkele jaren op deze gebeurtenis in den bovenvermelden vorm voorbereid. Nu dit niet op deze wijze zai kunnen geschieden, zal de vraag onder de oogen worden gezien, hoe het dan wèl zal ge beuren. Daarover zal eerlang de beslissing vallen. Het staat wel vast, dat een zoo ge wichtig feit niet ongemerkt voorbij zal gaan Op Maat is steeds een der grootste en meest actieve af deelingen van den N.K.B. geweest, verschillende van haar leden hebben behoord tot de beste Nederlandsche kolvers en tal van personeele- en korpsprijzen zijn in bezit gekomen van leden van Op Maat. Wijlen de heeren A Kist en T. Kostelijk deden den naam van den Kolfbond eer aan eu thans nog staan de kolvers Molenaar en Berkhout in de eerste rijen. Onder deze om standigheden staat het wel vast, dat Op Maat zijn verleden niet zal verloochenen en de herdenking van zijn gouden feest zal dienstbaar maken aan de belangen van de kolisport. Kegelen. COMPETITIEWEDSTRIJDEN VAN DEN A. K. B.? In een gisteren in „de Unie" gehouden vergadering van den Alkmaarschen Ke gelbond, waar een 20-tal afgevaardig den van 'tmeerendeel der Alkmaarsche clubs aanwezig was, zijn plannen be raamd om te komen tot het organisee ren van wedstrijden in competitiever band. Juister gezegd, bereids had een daartoe samengestelde commissie een P'an uitgewerkt, hetwelk nu gisteren den aanwezigen is voorgelegd en in groote trekken op 't volgende neerkomt: Elke deelnemende club speelt, in vijf tallen-formatie, zoowel een thuis- en een uitwedstrijd op de respectievelijke clubavonden. Worden nu afdeelingen van b.v. 4 vijf tien geformeerd, dan krijgen we dus gesteld dat er 24 vijftallen inschrijven 6 afdeeling-kampioenen die dan weer op I of 2 Zondagavonden zullen uitmaken jvelk vijftal uiteindelijk het competitie kampioenschap behaalt. De samenstelling der vijftallen, plus reserves, moet voor den aanvang dei competitie aan de commissie worden opgegeven, zonder toestemming harer- Hjds mogen de vijftallen begrijpelijker wijze niet gewijzigd worden. Zijn er clubs die 9 leden hebben, dan souden op bovenomschreven wijze 4 'eden uitgesloten blijven van deelname deze wedstrijden. Ook dit heeft de kommissie ondervangen door te bepalen o&t één lid van zoo'n vereeniging zoo- in 'teerste als in 'ttweede vijftal Uitkomt. Alle, bij den Alkm. bond aangesloten clubs, zal binnen eenige dagen een vol- 'edig plan dezer competitie-wedstrijden Worden toegezonden, vergezeld gaande ^an inschrijfformulieren die, naar het fondsbestuur vertrouwt, in grooten ge tele zullen binnenkomen. Wij willen van deze gelegenheid gaarne gebruik maken onze meening in •leze kenbaar te maken. Reeds meerdere malen hebben wij in onze kolommen de wenschelijkheid naar voren gebracht dat 't zeker de kegel- sPort ten goede zal komen wanneer de 'ubs elkander in competitieverband zullen ontmoeten, meerdere vereenigin- gen tuvvi uui U CCIUglU- - ln °nze stad hebben, zij 't dan in zakformaat, zelfstandig dergelijke wed strijden georganiseerd, welke steeds op de aangenaamste wijze berden ver- kegeld. Niet in t minst zal de goede verstand houding tusschen de kegelaars(ters) on- dei ling, een eigenschap die juist de ke- gelsport in hooge mate kenmerkt, wor den bevorderd. De animo om de altijd geze Uge wedstrijden op de gladde plank op serieuze wijze te gaan beoefe nen, zal zeker toenemen, met als eind resultaat dat we een opleving in de Alk maarsche kegelwereld gerust kunnen voorspellen. De gelegenheid is er hier te over, aan 1 kegelaars nu de daad! de Gymnastiek. Het besluit van het K. N. G. V.-bestuur, om een ploeg af te vaardigen naar de Olympi sche Spelen te Berlijn lijkt gevolgen te zullen krijgen. Behalve het bestuur van „Bato" hetfi nu ook het bestuur van „D. O. K." besloten den leden voor te stellen het K. N. G. V. te verlaten. Eenige andere vereenigingen zullen Mnnenkort vergaderen en dan haar houding bepalen. Gezien de stemming, zullen vermoe- cele vereenigingen heerscht, zullen vermoe delijk nog meer clubs het voorbeeld van Bato" en „D. O. K volgen. Ook van buiten Amsterdam bereiken ons lerichten van vereenigingen, welke van plan zijn uit het Verbond te treden. Paarden. Begunstigd door mooi weer, veel zon, veel bedekte luent en alleen op den terugweg een flinke motregen, hield de Kennemer Rij- sociëteit Zondagmorgen een rit, die het seizoen '35'36 inluidde, een seizoen waar in weer vele mooie ruitersportevenementen op het programma staan. De belangstelling voor deze trip was groot en de stemming onder de deelnemers was zoo, dat alle goeds voor de komende wedstrijden valt te ver wachten. De voorzitter, de heer P,iem, reed op zijn bekende wijze voor, hij leidde de cavalcade naar de nog vrij onber nde duinterreinen onder Egmondbinnen als wilde hij daarmee zeggen: „Kijk goed uit je oogen, hier zullen we dezen winter nog wel eens meer komen Deze duinterreinen zijn inderdaad een be langrijke aanwinst voor onze ruiters zij zijn over het algemeen zeer zwaar, maar zij die er een beetje den weg weten, zullen er al gauw mooie paadjes en ruime valleien ontdekken, en die wetenschap zal hen straks bij wedstrijden als rallye-paper of flag to flag veel van dienst kunnen zijn. Bovendien kan men in die duinen genieten van schitterende panorama's en zoo kwam de wandelrit van ris'eren wel t eel goed tot haar recht. Groote hellingen zijn begroeid met bloeiende duindoorns, de millioenen oranje-bessen geven een prachtig effect. Pa- trijzen en konijnen, uit hun zoete rust ge stoord, vliegen op en rennen weg voor de hoeven van de paarden, zilvermeeuwen kla gen in de lucht. Eenmaal in het bekende terrein opder Cas- tricum gekomen, werd aldra het sein voor een flinke galop gegeven en konden èn paar den èn ruiters tot de ontdekking komen dat de zomerrust achter den rug is en het échte rijseizoen op komst. In Johanna's Hof werd gepauzeerd en kregen menschen en dieren de welverdiende rust en ververschingen. Als we de belangstelling voor deze trip als barometer voor de komende evenementen mogen beschouwen, dan kunnen de leden van de K. R. dezen winter vele malen acte de présence geven. De Alkm. Byos-speler M. Michels, die door zijn vereeniging geschorst was, is volgens h'd jongste nummer van de Sportkroniek gereha biliteerd. Hedenmorgen is op 24-jarigen leeftijd te Den Haag de zwemmer Joop Stotijn overleden, die zesmaal in successie het kampioenschap van Nederland in het schoonspringen heeft behaald. Hij fungeerde vaak als scheids rechter voor het waterpolospel en als jurylid tijdens zwemwedstrij den. Toerisme. De K.N A.C. schrijft ons: De „Association Internationale des Auto mobile Clubs Reconnus-' (A.I.A.C.R.) heeft ongetwijfeld nuttig en baanbrekend werk verricht met haar uitgave „Les grands itiné- raires internationaux", waarvan in April j 1. een tweede uitgave is verschenen. Nu de ont wikkeling van het automobielverkeer een vlucht heeft genomen, zooals voor eenige decennia maar zeer enkelen hebben voorzien en ondanks kunstmatige belemmeringen en onevenredig hooge lasten in vele landen het automobilisme in vrijwel onverminderd tem po voortschrijdt op de wegen en heirbanen en de radius van dat motorisch verkeer zich steeds verder uitstrekt, ver en ver buiten de landspalen, is met bovenbedoelde uitgave, waarvan de inhoud hieronder kortelings mo ge worden weergegeven en besproken, een stevige grondslag gelegd voor het interna tionaal verkeer met motorrijtuigen. Vastgesteld zijn een 51-tal reisroutes, wel ke o bijgaande kaart van Europa schema tisch zijn aangegeven. Zij kunnen worden beschouwd als de toekomstige routes voor het groote internationale verkeer. Zij zijn door de A.I.A.C.R. na een omvangrijke studie vastgesteld met behulp van de nationale automobielclubs van de verschillende landen van Europa en volgens aanwijzingen van de overheid of deskundige autoriteiten van deze landen. Met het tracé van enkele verbindingen, bv de route Londen-Islanbul, welke door de „Alliance Internationale de Tourisme" (A.I.T.) wordt gepropageerd, is in het sche ma rekening gehouden. Bij de bepaling van deze reisroutes rijn niet steeds de wegen gevolgd, welke in den besten toestand verkeeren, maar zij worden beschouwd- als te zijn de verbindingen, wel ke door het internationale automobielverkeer het meest worden gebruikt Zij vormen dus een plan, dat rekening houdt met de toe komst. Het is van bijzonder belang, dat de ver hardingen van de wegen zoo breed mogelijk zijn. Aanbevolen wordt een minimum breedte van 8 M. over de geheele lengte te handha ven. De A.I.A.C.R. heeft, voor de aangewe zen wegen niet dadelijk gerekend op „Nur- Autobahnen", zoodat i.c. 8 M. als minimum breedte aarmemelijk moet worden geacht. Aanbevolen wordt voorts bij bebouwde kommen, waar het verkeer in twee richtingen moeilijkheden ondervindt vanwege de onvol doende breedte der straten, ten behoeve van het doorgaand verkeer omleggingen buiten dit kommen aan te leggen, dan wel, zoolang hieraan nog niet is voldaan, in de traverse door middel van afzonderlijke routes volle dig doorgevoerd eenrichting verkeer toe te passen. Waar bebouwing langs de wegen mocht plaats hebben zal het in elk geval wensche- lijk zijn, dat maatregelen worden getroffen, dat het in het belang van de veiligheid van het verkeer wordt verboden te bouwen op minder dan 30 M. van de internationale'rou tes. Het wordt van primair belang geacht, dat zooveel mogelijk ongelijk vloersche kruisin gen worden toegepast, er is alle aanleiding om aan de van internationaal belang zijnde wegen in dit opzicht een pré te geven boven de andere verkeerswegen. Bij bochten dient de weg te worden ver breed, terwijl het aanbrengen van een ver- kanting noodig is. De aansluitingen met an dere wegen dienen zoodanig te worden uit gevoerd. dat zij van den hoofdweg af tijdig en duidelijk zichtbaar zijn. Bij wegkruisin- gen moeten de hoeken worden afgerond, op dat de voertuigen bij richtingverandering op het reglementair voorgeschreven gedeelte van de rijbaan kunnen blijven. De verharding behoort duurzaam te zijn en vrij vam stof, voorts zoo stroef mogelijk. Zij moet waterdicht zijn, teneinde de ton- rondte tot een minimum te kunnen reducee- ren. Het verminderen van de tonrondte is van overwegende beteekenis voor de veiligheid van het verkeer, immers wanneer zulks een maal overal het geval zal zijn, dan zal het verkeer zonder bezwardn kunnen voldoen aan de verplichting om het voor de bepaalde richting bestemde gedeelte van den weg te houden. De A.I.A.C.R. stelt zich op het standpunt, dat er voorshands nog geen kwestie van kan zijn om van het geheele internationale we gennet, zooals dat is uitgestippeld, speciale autowegen te maken, d.w.z. wegen, welke uitsluitend zijn bestemd voor het automobiel verkeer, maar dat, indien speciale autowe gen in een land worden aangelgd, het van belang is, dat het tracé daarvan overeenkomt met de aangewezen internationale verbindin gen. In dit verband wordt opgemerkt, dat in de memorie van antwoord op het voorloopig verslag van de Tweede Kamer over de We- genfondsbegrooting 1934 de toenmalige mi nister van waterstaat o.a. heeft medegedeeld, dat hij zich in beginsel wel kon vereenigen met het over de autosnelwegen opgemaakte rapport van de commissie van overleg voor de wegen, in welk rapport ook enkele richt snoeren waren aangegeven, welke bereids bij de verbetering van de wegen van het Rijks wegenplan zijn gevolgd. In dit verslag werd geconstateerd, dat de voornaamste verbin dingen van het Rijkswegenplan geleidelijk als autosnelwegen moeten worden uitge voerd; tot die voornaamste verbinding be- hoorende nieuwe wegen of weggedeelten zouden reeds dadelijk als autosnelwegen zijn aan te leggen. Het net van autosnelwegen in Nederland, waaraan goedkeuring is gehecht, is op bij gaand kaartje schetsmatig aangegeven. Ver gelijking hiervan met het ontworpen interna tionale net doet zien, dat de verbindingen Vlissingen—Breda—'s-Hertogenbosch—Nïj - megen en Arnhem—ZutphenGoor in het Internationale net wel zijn opgenomen, maai niet in het nationale autosnelwegen-net Ook lijkt het wenschelij'k, dat bij een volgende herziening van het net van internationale routes de wegen AmsterdamUtrecht en Amsterdam's-Gravenhage daaraan wor den toegevoegd. Wanneer de nieuwe recht- streeksche verbinding AmsterdamRotter dam eenmaal zal zijn tot stand gekomen, kan deze in de plaats komen van den weg Amsterdam's-Gravenhage. E>e op de groote internationale rou'es te plaatsen wegbebakening moet overeenkomen met die, vastgesteld bij de Conventie van Ge- neve van 30 Maart 1931, over de unificatie van de verkeersteekens. Deze bebakening moet volledig zijn, zoowel wat betreft de waarschuwingsteekens en de bewegwijze ring als de verbods- en gebodsborden op de buitenwegen en in de bebouwde kommen. Overbodige borden moeten worden vermeden en eventueel worden opgeruimd. De internationale autoroutes moeten, in vergelijking met andere wegen, inderdaad als hoofdverkeerswegen worden beschouwd, weshalve op alle zijwegen het internationaal vastgestelde voorrangsteeken (de omgekeer de driehoek) zal moeten worden geplaaV. Douanekantoren. In de 51 route-beschrijvingen zijn de duoanekantoren aan weerszijden van de iandsgrenzen speciaal vermeld. Het zou van belang zijn, dat deze kanto ren, zoowel overdag als 's nachts zijn open gesteld voor het afdoen van de formaliteiten, waaraan de automobilisten zijn onderwor pen. In ieder geval zal het, in afwachting van een zoodanige organisatie van deze kan toren, wenschelijk zijn, gedurende dezelfde uren. De beste oplossing zou zijn de douanekan toren van de twee aan elkaar grenzende lan den te vervangen door één internationale douanejïost te plaatsen op de grens, opdat de automobilisten slechts eenmaal worden opgehouden voor het vervullen van de noo- dige formaliteiten bij het vertrek uif het eene en de binnenkomst in het andere land. Hulpposten. De groote internationale routes, die be stemd zijn om wegen te worden met een zeer druk verkeer, moeten de eerste zijn om in aanmerking te komen voor de oprichting van hulpposten, voorzien van al het benoo- digde materiaal en van personeel, geïn strueerd volgens de aanbeveling. gegeven door de „Commission Internationale Per manente des Secours sur route". De installatie en het onderhoud van deze posten zullen geschieden door de nationaie organisatie van het Roode Kruis in samen werking met de automobielclub van het land. De plaats van de hulpposten moet worden aangeduid door een internationaal teexen qp de kaarten en in de gidsen; deze moeten n- vens een korte beschrijving bevatten van de inrichting en de werking en voorts van de regels voor eerste hulp bij een ongeval. Telefoonposten De inrichting van telefoonposten op de groote internationale routes is een van de belangrijkste elementen van de uitrusting van den weg. Deze posten, welke op zoo kort mogelijken afstand dienen te worden inge richt, moeen zijn voorzien van de telefoon nummers van de doctoren, van de garages of reparatie-ateliers en de dichtstbijzijnde po litieposten, evenals van de belangrijkste ho tels in de nabijheid. De aanduiding van deze telefoonposten moet niet alleen geschieden ter plaatse waar zij zijn aangebracht, maar ook, wanneer rij niet dicht bij elkaar staan tusschen de pos ten in. Garages, reparatie-ateliers, posten voor het smeren en voor het in nemen van benzine. Het is van belang, dat al deze noodzake lijke attributen op de gewenschte afstanden op de groote internationale routes voorko men om tegemoet te komen aan de behoeften van de automobilisten, die daarvan gebruik moeten maken. De reparatie-ateliers moeten worden ingedeeld en aangeduid naar hun mogelijkheden met betrekking tot de repara ties, zoowel mechanisme als electrische; de indeeling, welke aanvankelijk zal geschieden door de nationale automobielclubs, zou daar na kunnen worden verzameld door de AI A. CR voor het geheele net van de groote in ternationale autoroutes. Zooals gezegd is het net van groote inter nationale routes een project voor de toe komst, terwijl de bovengenoemde desiderata een plan voor de uitrusting van deze routes bevatten. De nationale automobielclubs zijn, voor zooveel hun land betreft, belast met het bevorderen van de uitvoering van dit plan; zij moeten daarbij trachten zich van de medwerking van de andere toerietenver- eenigingen van hun land te verzekeren en trachten de hulp te verkrijgen van de over lieden en de particuliere vereenigingen, die in staat zijn zich te interesseeren in de ver vollediging van de uitrusting der routes. Er kan uiteraard geen sprake van zijn de volledige uitrusting van het groote interna tionale wegennet in eens volledig uit te voe ren. Dit werk moet geleidelijk worden uitge voerd, naarmate de mogelijkheid daartoe aanwezig is. Zoodra aan het plan een begin van uit voering zal zijn gegeven, zal de A.I.A.C.R een brochure uitgeven ten behoeve van de automobilisten, in welke uitgave zij zuilen worden ingelicht over de geriefelijkheden, welke zij op elke reisroute zullen ontmoeten: de uren van de opening der douaneposten, de hulpposten, de telefoonposten, de garages en de reparatie-ateliers, in klassen verdeeld zooals boven vermeld enz. Burgemeester en Wethouders van Heiloo hebben aan de N. V. In- en Ver koopkantoor L. T. B. te Heiloo voor waardelijk vergunning ingevolge de Hinderwet verleend tot het oprichten van een inrichting tot het bereiden en bewerken van veevoeder, in het perceel aan den Kanaaldijk te Heiloo, kadas traal bekend in die gemeente in sectie C., nr. 340. Alkmaar, 23 September 1935. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. De Engelsche vlieger Campbell Black, die een poging doet het record Londen Kaapstad en terug op zijn naam te brengen, is gistermorgen vroeg op zijn vlucht naar Kaapstad te Cairo geland. Na een oponthoud van een uur zette hij zijn vlucht voort. Het vliegtuig van den Hertog van Kent, waarmee de piloot Captain E. W. Percival eenige weken geleden den wedstrijd om den door den Engelschen koning uitgeloofden beker won, won Zaterdag de luchtrace van Hatfield naar Cardiff met een gemiddelde snelheid van 220 mijl per uur. Het vliegtuig werd wederom door Percival bestuurd. De Litausche piloot luitenant Fe- lix Waitkus, die gisteren met zijn vliegtuig van Long Island bij New- York vertrok om te trachten een non-stopvlucht naar Litauen te ma ken, zag zich gistermorgen gedwon gen, nabij Ballinrobe in het Iersche district Mayo te landen. Zijn toestel werd daarbij gedeeltelijk vernield, doch Waitkus zelf bleef ongedeerd. Hij hoopt zijn vlucht Hoort te zetten, zoodra zijn machine gerepareerd is. Waitkus was uitgeput van den langen tocht en verklaarde, dat hij boven den Atlantischen Oceaan zeer slecht weer had ontmoet Slechts dank zij de elk uur uitgezonden radio-berichten van den Ierschen zender Athlone had hij zijn koers kunnen houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11