WIE Najaarsstormen joegen over ons land. ÖE LAATSTE LES VAN LANCELOT Rondom het wereldkampioenschap. \S DAT O ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1935 Binnenland. Nadere bi', zonderheden over de 4 verdronken vtsschers in de Waddenzee. Moedige reddingspogingen. SPORT. Aan den vooravond van een groot schaakgebeuren; Meester Aljechin wist er nog niets van!... Een kijkje achter de schermen van het „Euwe-Aljechin-Comité". Dinsdagavond 1 October Motorschip gezonken; één der opvarenden verdronken. Gistermiddag is het motorschip „Nijver- heid", groot 185 ton, geladen met graan en stukgoederen, komende van Rotterdam met bestemming Steenwijk, tusschen Urk en Schokland gezonken. Eén der opvarenden is hierbij verdronken. De schipper en een andere opvarende zijn door de visschersboot „Urk 175" gered en te Kampen aan wal gebracht. Het schip behoorde aan den motordienst van de Gebrs. Ouwehand te Rotterdam. Motorsloep op zandbank geloopen. Tijdens den storm is de motorsloep van J. gen es en Zoon op een zandbank op de Lauwerszee geloopen. De sloep had een de fect aan het roer en den motor. Voor de in zittenden dreigde geen gevaar. Onder stoomtram geraakt en gedood. Gistermiddag omstreeks vier uur is op den weg Dokkum—Veen wouden de 60-jarige J. Huizinga uit Akkerwoude door den storm van zijn fiets geworpen en door een goede rentram overreden en gedood. De heer Hui- zinga fietste aan de rechterzijde van den weg vlak langs de trambaan. Hij geraakte onder een van de iaatste goederenwagens van de juist passeerende tram, en werd met ernstige verwondingen opgenomen. De man is vrijwel onmiddellijk na het ongeluk over leden. Doodelijk ongelnk bij Wezep. Gistermiddag reed de 47-jarige gehuwde landbouwer G. van Dorp, wonende te Olde- broek, op den Zuiderzeestraatweg nabij We zep op de fiets. Door een hevige windvlaag werd de man van zijn rijwiel geslingerd, juist op het oogenbhk, dat een auto, bestuurd door baronesse Van Heeckeren van Molen- cate uit Hattem, prssierde. De man werd door den wagen gegrepen en was op slag dood. Hij had een ernstige schedelbreuk op- geloopen. De reddingboot C. A. den Tex onverrichterzake ternggekeerd. De reddingboc' „C. A. den Tex" van de Noord- en Zuidhollandsche Redding-Mij welke gisterochtend om tien uur was uitgeva ren in verband net berichten omtrent schip breuken langs de F iesche kust, is gister, middag om kwart over drie onverrichterzake in de haven van Harlingen teruggekeerd. Men heeft geen enkel schip, dat in nood ver keerde, aangetrcf.'en en evtnnin heeft men wrakstukken gevonden. In het Blauwe Slenk zijn geen schepen gezonken. Naar gebleken is moet het bericht, dat er in het Blauwe Slenk twee binnenschepen zouden zijn gezonken, op een ve. gissing heb ben berust. Men heeft hier slechts te doen gehad met een vermoeden van de kustwacht van Vlieland, doch daar de „Brandaris" het «^heeft afgezocht en niets heeft kunnen ontdekken, dat op eenig onheil wijst, neemt men aan, dat er in het geheel geen scheeps ramp heeft plaats gehad. Tijdens den storm bevond zich wel ter plaatse een motorbeurt- scheepje uit Harlingen, doch dit is inmiddels veilig en wel te Kornwerderzand aangeko men. TiïHan ^®'J®chip tegen den dijk geslagen, iijaens den storm is gistermiddag een «Jlschip van schipper De Jong uit Makkum gen den zeedijk nabij Zurich geslagen. Het aartuig bekwam daarbij ernstige averij Het An i gisteravond nog vast. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen. r. Motorboot vergaan? 18 de heer J. de Vries met zijn otorooot van Zoutkamp vertrokken. Tot op enen heeft men niets van hem vernomen. 611 vreest het ergste. p Sloep in nood. jf jVaF de Lauwerszee terugkeerende vis- er deelde mede, dat zich op het Gronin- varwi 601 ■£roote klipperaak bevindt, waar- m?~,de schipper in de sloep is gegaan, ten- slü v wa*er daaruit te scheppen. De meer af^ ecdder ^g^tcn en dreef meer en Aan boord van de klipperaak bevindt zich schippersvrouw. Men hoopt spoedig red- ««g te kunnen brengen. r. De „Hilda" kon niets vinden. dj. .hipper van de reddingboot „Hilda", p». ud£evaren was om hulp te verleenen aan Icpa jScJlen Urk en Lemmer in nood ver- Jpn iia"cschip, heeft gisteravond om ne- s®1. uur vanuit Urk gemeld, dat men geen S^'P heeft kunnen vinden. dammen nCLWOrdt echter volgehouden, van ^u,t,de >™t in de richting W,el deSeliik een in nood vef- keerend schip heeft gezien. morTJi^r Vfn de v'ssohera, die gister- werfen ov/rvln ge^aren door den sto™ Lemmer te e,n' 'sweer in de haven van achter Srh L)e overigen vonden ï«hte w^Hand voor hot Vier dooden aan de Friesche kust; twee lijken aangespoeld. In aansluiting op het bericht, in onze stadseditie, waarin sprake was van de veronderstelling, dat vier personen tij dens het stormweer aan de Friesche kust zijn verdronken, kan thans worden gemeld, dat hieromtrent zekerheid is verkregen. troBki!PyS°ek °"der Jacobi-Parochie K hn nnorgen acht personen er met terwhm!!fV°Pi,Ultï schar te visschen, nircl Koehool onder Tzummarum zes pmonen eveneens met drie bootjes zee ko- overvaïlen6 F dW1 Noordwester storm diïk had men r0eds waargenomen, dat zij het zwaar te verantwoorden hadden en in nood verkeerden. De reddingboot „C. m'fliaei\ Ult Harlingen, voer, zooals ge meld ter assistentie uit, doch kon de boot jes door den lagen waterstand, niet berei ken daar zich ter plaatse een zandbank be- yond; Inmiddels had een zestigtal mannen te W esthoek een boot over den dijk naar de zee gesleept en daaraan een aanhangmotor be\estigd. Zes man trokken ermee op uit naar een van de in nood verkeerende boo ten, waarin zich vier personen bevonden. Toen zij dit vaartuig hadden bereikt sprongen twee van de redders over in het visschersschuitje, lichtten het anker daar van en brachten het veilig naar den wal. Vóór den wind trokken de vier andere red ders naar de andere bootjes. Onderweg sloeg echter de motor af, waardoor men vijftig meter terugdreef. Met zwaar boomen gelukte het eindelijk het tweede bootje te bereiken, dat men echter leeg aantrof. Op den dijk was reeds waarge nomen, dat de twee inzittenden eruit waren geslagen en in de diepte waren verdwenen. De bemanning van de reddingboot zette den tocht voort, en bereikte tenslotte het derde bootje, waarvan zij de beide inzittenden wist t? redden. De over boord geslagenen waren D. S. Barendsma, kapper en J. verg, café houder, beiden te Leeuwarden. Ook de zes personen, die bij Koehool, met drie bootjes waren uitgevaren, werden door den storm verrast. In een bootje is een der inzittenden oveiboord gesprongen. Hij slaagde erin zwemmende de kust te berei ken. De ander werd door een aantal jongelie den, die tot den hals toe in 't water liepen, gered. Een reddingboot werd over den dijk in zee getrokken om de overige visschers te redden. De twee inzittenden van een der bei de bootjes konden gered worden. Inmiddels was echter het derde bootje omgeslagen, waardoor de beide inzittenden jammerlijk verdronken. Het waren H. Radelaar en eén zekere Tromp, beiden uit Leeuwarden. De lijken van Radelaar en Barendsma, die bii Westhoek verdronken zijn, zijn aange spoeld. Het gebeurde bracht groote versla genheid te weeg. 37 MILLIOEN TEKORT BIJ DE NED. SPOORWEGEN. Wegen- en bruggenverbetering. De minister van waterstaat legt als bij lage een staat over, waarin een overzicht is gegeven van de inkomsten en uitgaven van het Verkeersfonds volgens de ontwerp- begrooting voor 1936 in vergelijking met d e, welke aan de bij de wet van 28 Juni 1935 vastgestelde begrooting voor 1935 ten grondslag hebben gelegen. Uit dit overzicht blijkt, dat de uitkeering uit de rijksbegrooting van f 3118538 tot f 35629885 moest worden verhoogd, een ver hooging dus met f 4.444.547, doordat het verschil tusschen uitgaven en ontvangsten voor de af deelingen III Tramwegen, IV Wa terwegen, V Scheepvaart en VII Landwegen gezamenlijk f 2.197.632 gunstiger kon wor den gesteld, waar tegenover staat een be drag van f 6.642.179, omdat de afdeelingen II Spoorwegen, VIII Luchtvaart en IX, ove rige uitgaven een ongunstiger beeld vertoo- nen en onder afdeeling VI het vervoer van on'piofbare stoffen is opgenomen, dat in de begrooting in hoofdstuk IX (begrooting vat Waterstaat); afdeeling VI was vervat. Spoorwegen. Wat afdeeling II betreft, vloeit dit voort uit de omstandigheid, dat de post voor dek king van het tekort op de exploitatie der Nederlandsche Spoorwegen f 6.500.000 hoo- ger wordt geraamd dan het vorig jaar, toen deze post op f 30.500.000 werd gesteld, het geen echter niet voldoende is gebleken, aangezien het tekort over 1934 heeft bedra gen f 32.418.164.10. Blijkens de cijfers over de eerste helft van het loopende jaar is de daling der ont vangsten nog steeds niet tot stilstand geko men, heeft zich integendeel verscherpt; immers terwijl de bruto-opbrengsten over 1934 met ruim f 10.000.000 tegenover 1933 terugliepen, bedraagt de teruggang in ont vangsten over de eerste helft van 1935, ver geleken bij dezelfde periode van 1934, reeds f 5.247.943.81; over het geheele jaar wordt een teruggang van f 13.000.000 verwacht Aangezien op een vermindering van uit gaven over '35 van niet meer dan f 8.500.000 mag worden gerekend, is het tekort over 1935 f 4.500.000 hooger moeten worden ge raamd dan dat hetwelk 1934 heeft opge leverd. Ter beperking van deze groeiende be dreiging der Staatsfinanciën worden in af wachting van de in bewerking zijnde maat regelen tot coördinatie van het verkeer reeds aanstonds ingrijpende maatregelen voorbereid, waartoe een interdepartemen tale commissie onder voorzitterschap van den Thesaurier-Generaal werd ingesteld, welke maatregelen tot aanmerkelijke ver- minderin gvan de tekorten op de exploitatie der spoorwegen voorbereidt. Ofschoon daarbij de grootst mogelijke spoed wordt betracht, mogen daarvan ten aanzien van het loopende boekjaar nog geen resultaten worden verwacht. In Noordholland. Weg no. 7 AmsterdamWieringenf Leeuwarden). Het wegvak Amsterdam 't Slochter is in uitvoering in werkverrui ming. In verband met den toestand van den be- staanden weg over Purmerend en Hoorn naar Lambertschaag komt voor vervan ging in de eerste plaats het wegvak Hoorn- Lambertschaag in aanmerking. Voor voortzetting van grondaankoop voor dit weggedeelte is f 120.000 noodig, waar van f 60.000 wordt aangevraagd, te verwer ken in 1936. Brug oi tunnel bij Velsen. De regeering is tot de overtuiging geko men, dat niet alleen de bruggen versneld moeten worden gebouwd, maar dat de toe neming van het verkeer over het Noordzee kanaal bij Velsen evenzeer om spoedige verbetering van den kanaalovergang vraagt, door den bouw van een tunnel onder of van een hooge vaste brug over het Noordzee kanaal. Het is toch te voorzien, dat binnen kort zelfs met drie gelijktijdig in dienst zijn de ponten verkeersopstoppingen niet zullen uitblijven; meer ponten zullen het water verkeer hinderen en omgekeerd zal dit ver keer het toenemende landverkeer gaan be moeilijken. Het van elkander onafhankelijk maken van deze beide soorten verkeer is derhalve een steeds dringender eisch. Voor de toevoeging van dit belangrijke kunstwerk aan het plan tot versnelden brug genbouw wordt voorshands f 10 millioen uitgetrokken. Nu de schuld van het Wegen fonds, welke einde 1934 ongev. f 13.250.000 bedroeg, niet door een leening kan worden afgelost, zooals bij het wetsontwerp tot tol heffing beoogd werd, dient deze ten laste van het Verkeersfonds te worden gebracht. DUURDERE BENZINE. Inzake den versnelden brug genbouw. Bij de Staten-Generaal is inge diend een wetsontwerp tot financie ring van (ten versnelden bruggen bouw door verhooging der tijdelij ke heffing van het bijzonder invoer recht op benzine. De regeering heeft —naar de memorie van toelichting mededeelt besloten van tolhef fing af te zien. De prijs van benzine zal wan neer dit ontwerp in het Staatsblad is verschenen H cent per liter duurder worden. KON. HOLLANDSCHE LLOYD. Meerderheid van crediteuren vóór verleenen van surséance. Gistermiddag heeft in het Paleis van Justitie te Amsterdam het verhoor voor den president van de rechtbank in raadkamer plaats gehad inzake de aanvrage van voor- foopige surséance van betaling door den Ko ninklijke Hollandsche Lloyd. Na uitvoerige discussie uitte de vergade ring zich vóór het verleenen van de voorloo- pige surséance. De rechtbank zal Woensdag a.s. de beslissing geven. J93. in den aanvang van de rechtzitting begon het jd meteen aardig te spannen. De rechters zeiden dat bet een schandaal was dat grootmoeder als rat had rondgeloopen, en ze vroegen of dat een voorbeeld Voor de kinderen was. 194. Eerst werd Langelot als getuige gehoord. Daar hij de belangrijkste getuige was, hing een der rech ters heelemaal over de tafel heen om hem beter te kunnen verstaan. I. Op het bureau van het „Euwe-Aljechin- comité was een telefoonverbinding met War schau. Aan het andere einde van de lijn be vond zich Dr. Aljechin, wereldkampioen schaken, die daar juist te Warschau een lan- dentournooi hadl helpen beslissen. Bij wijze van tijdpasseering belde hij een op naar Amsterdam om te informeeren hoe het eigen lijk stond met de voorbereidingen van den wedstrijd om het wereldkampioenschap. De wedstrijd is definitief aanvaard! zei het Euwe-Aljechin-comité. O! zei de wereldkampioen daar wist ik nog niets van! Direct na het vervallen van den datum hebben wij schriftelijk bevestigd zei het comité. Prachtig heel correctmaar waar heen? vroeg de wereldkampioen! Naar Le Cauf, bij Saint Aubin, waar u woont! Precies lachte de meester aan het andere eind van de lijnmaar 'n schaak meester is nocit waar hij woont, maar waar hij speelt. Ik ben in Warschau. Toen lachten ze allebei aan ieder einde van de lijn. En de wereldkampioen besloot: Dus de wedstrijd gaat doorDat is allright! Ik za! aanwezig zijn. En doe m'n groeten aan Herr Doctor Euwe. Aldus was ten naastebij het verloop van het vriendschappelijk gesprek tusschen het Euwe-Aljechin Comité te Amsterdam en den wereldkampioen schaken Dr. Aljechin te Warschau, waarbij het ging over de vraag of de laatste beletselen voor de te spelen wedstrijden om het wereldkampienschap uit den weg geruimd waren. Die wedstrijd en die laatste beletselen bei den waren inmiddels geen kleinigheden. Van de voorgenomen wedstrijden heeft men zoo het een en ander vernomen. En terecht. Het gaat om niet minder dan een serie wed strijden om de hoogste schaak-eer. Dat is nummero één! Deze wedstrijden om de hoogste schaak-eer, dat wil zeggen, om het wereldkampioen schaken zullen en dat voor het eerst in de geschiedenis kunnen worden, neen: moeten worden gespeeld in Nederland. Dat is nummero twee! En de aangewezen en erkende tegenstander van den wereldtitelhouder zal bij deze wedstrij den zijn. de Nederlandsche kampioen Dr. Euwe. Dat is nummero drie! Maar de voorbereidingen. Een en ander is op het oogen'blik publiek geheim Maar wat er aan vooraf ging was de wordingsgeschiedenis, welke zich nu reeds bijna twee volle jaren dag in dag uit heeft afgespeeld, voor het zóóver was, dat bet comité in het boven aangehaalde telefoon gesprek met Warschau definitief kon zeggen De wedstrijd is aanvaard! Wij handhaven het op 28 Mei j.1. geteekende contract Dat is een wedstrijd om de zege op zich zelf! Want wat al gedachten, wat al meenin gen, wat al praatuurtjes vóór in de maand Nu het groote schaakgebeuren de wedstrijd om het wereldkampioenschap schaken een voldongen feit geworden is, zet onze speciale medewerker Carel J, Brensa in deze rubriek zijn interessante beschouwingen er van voort Hij zal ons van achter de schermen op de hoogte houden yan dit belang rijke tournooi. Februari van 1934 ten slotte definitief werd overgegaan tot het oprichten en door den Ned. Schaakbond installeeren van het „Euwe-Aljechin-comité", sinds in de wan deling het N.C.W S. geneeten. Wat al brieven, wat al verzoeken, wat al besprekingen voor daarna gereed gekomen was met het samenstellen van het Eere comité van niet minder dan vijf en zeventig, hoog in den lande, aangeschreven maonert, met aan het hoofd niemand minder dan Z.E. den minister van Onderwijs, Kunsten ei Wetenschappen. Wat al plannen, wat al denkbeelden, wat al ideeën in den boezem van het comité over de vraag* Hoe spelen we het klaar? Wat al gecijfer, wat al berekeningen voor de puzzle: Wat zal het kosten?.... Wat al gepieker, wat al gediscussieer, wat al ideeën, wat al invallen om de nog grooter puzzle: Hoe komen we aan het geld? Wat al ver gaderingen ruim anderhalf jaar lang, wat ad uitgroei tot 'n complete organisatie met af deeling correspondentie, afdeeling boek' houding, afdeeling accountant*, afdeeling kas, afdeeling drukwerk, afdeeling loterij afdeeling donatieboekjes, afdeeling bridge drives, afdeeling sub-comité's, afdeeling pref- paganda. Wat al geest, wat al durf, wat al inspanning, wat al enthousiasme voordat op 28 Mei van dit jaar in de lounge van het Carlton Hotel te Amsterdam, onder aanwe zigheid van verschillende autoriteiten, door de toekomstige tegenstanders, Dr. Aljechin en Dr. Euwe de contracten werden getee- kend, waarbij de wereldtitel op het spel kwam te staan. Terwijl voor de eerste maal het blikse mend licht van filmcamera en persfoto-toe stel het geval voor de wereld belichtte. En nog was hiermee de teerling niet de finitief geworpen! Want uit serieuze over weging ten opzichte van garantie-fonds en de nog altijd niet in totaal aanwezige fc- nancierings-som, behield het Euwe-Aljechin- comité, blijkens ex artikel in het contract, zich de rechten voor tot annuleeiing. Tot acht en twintig Augustus 1935! Vandaar het telefoongesprek uit War schau van den wereldkampioen, die nog van niets wist Want nu was definitief het besluit geval len. Nu was het groote schaakgebeuren tot een absoluut feit geworden voor de Hol landsche schaakgemeenschap dank zij na genoeg twee jaren arbeid van het comité. Maar de beslissende brieven lagen in Le Cauf.'bij St. Aubin. En de schaakmeester Aljechin zat in War schau in 'n tournooi! En hij zei: Allright De wedstrijd gaat dus vast door! (Nadruk verboden). DE VERMISTE SLAGERSKNECHT. Te Antwerpen gearresteerd. Na vijf dagen vermist te zijn geweest, is de 18-jarige slagersknechts L G., die zooals gemeld, vorige week Vrijdag met een bedrag aan geld, toebehoorende aan zijn patroon, spoorloos uit Bergen op Zoom verdween, gis teravond door de politie te Antwerpen aan gehouden. Hij bevond zich in gezelschap van den 17-jarigen stadgenoot H., die naar thans bekend wordt, eveneens sedert Vrijdag j.1. uit de ouderlijke woning werd vermist. Beide avonturiers zullen waarschijnlijk vandaag naar Nederland worden overgebracht. MIN. SLINGENBERGH BEZOEKT WERKVERSCHAFFINGEN. De minister van sociale zaken, mr. Slin- genbergh, heeft heden in gezelschap van den directeur-generaal der steunverleening en werkverschaffing, den heer van Geelen, een bezoek gebracht aan Arnhem, Apeldoorn en Winterswijk, teneinde de werkverschaffing aldaar in oogenschouw te nemen. PROF. VENING MEINESZ BIJ DEN MINISTER. Vertellen over de reis met de K 18. Heden werd prof. dr. F. A. Vening Mei- nesz uit Utrecht door den minister van on derwijs, kunsten en wetenschappen in een audiëntie ontvangen. De minister had den hoogleeraar tot dit onderhoud uitgenoodigd, teneinde zijn be langstelling te toonen in het wetenschappe lijk werk, dat prof. Vening-Meinesz aan boord van de K 18 heeft verricht en tevens om zich omtrent de beteekenis van de reis en de verkregen resultaten persoonlijk te laten inlichten. 2'n hoed

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7