r D ESI ES NIEUWE NATUURBAD. NaTUU&ILAD t-'J ALl/MAAlL. VA V!/#*** Van de Alkmaar-elftallen. STORMVOGELS' WEDSTRIJDEN GEANNULEERD Toerisme. De Rallye Monte-Carlo EEN AANWINST VOOR ALKMAAR. MULLER WINT DE RONDE VAN ROERMOND BIJ DE PROFS. Kleyne zegeviert bij de amateurs. GRAMSER VERBETERT STAYERfl- UURRECORD. Achter lichte motoren. Men zegt unaniem: „HAAS' mosterd subliem!" muurvast is. Dat kwam ook in dit treffen weer sterk tot uiting. De Koogers lieten zich zeer moeilijk passeeren, doch troffen het dat de Alkmaarsche aanval niet op haar beste kracht kon spelen en dat een paar kansen onbenut werden gelaten. Waar ook de Alkmaarsche verdediging een sublieme partij liet zien en ongetwijfeld zeer sterk is, kwam het einde doelpuntloos (O—0) en was de buit dus eerlijk gedeeld. Het derde team verstond beter de kunst van doelpunten maken, daar Meervogels III op eigen terrein een knetterende 12—0 ne derlaag werd toegebracht. Met het vierde elftal gaat het in zijn nieu we omgeving nog steeds niet goed Ook nu weer kregen de rood-witten een nederlaag (0—9) te slikken en op eigen veld tegen Koedijk I. De vijfde elftallers deden het daarentegen weer beter en wonnen met dezelfde cijfers (9—0) in eigen omgeving van Akersloot II. De a-adspiranten brachten een bezoek aan de D. T. S. a dito's en klopten de jeug digen Oudkarspel ieren met 1—4. De b-ad- gpiranten deden het te St. Pancras tegen Vrone a al net even goed, doch wonnen met je cijfers van 1—2. De c-adspiranten moesten het tegen Alc maria c afleggen met 4—0. Alkmaar II bond 's morgens den strijd aan tegen Alcmaria IV. De wedstrijd ging gelijk op met Alkmaar iets meer in den aan val. De midvoor maakte met een prachtig schot van verren afstand het eerste doel punt, maar even voor het verstrijken der eerste helft maakte Alcmaria gelijk. In het eerste kwartier na de rust maakte Alkmaar 2 doelpunten en ging zich daarna op verdedigen toeleggen. Doch het was fnuikend, want daardoor kreeg Alc maria gelegenheid tot spelen en wist zoo waar 4 doelpunten achter elkaar te maken en zoodoende met 5—3 te winnen. Alkmaar 3 wist haar derden wedstrijd ook te winnen n.1. van Vrone 2; maar eventjes met 11—1! De geheele wedstrijd werd on der stroomenden regen gespeeld. Geleidelijk werd de stand opgevoerd en de rust ging in met 51. Na de rust was de Alkmaar-voor- hoede niet van het Vrone-doel weg te slaan en toen de scheidsrechter einde aankondig de, was het 11—1. De Alkmaar-adspiranten speelden hun eersten competitiewedstrijd tegen Alcmaria c. Met rust was hier de stand 2—1 voor Alk maar. Hier was na de rust de Alkmaar- voorhoede steeds in strijd met de Alcm. ach terhoede. Drie doelpunten waren hier het gevolg, zoodat de eerste competitie-wedstrijd door de Alkmaar adsp. met 51 gewonnen werd. De IJmuider eerste klasse Stormvogels heeft in de twee eerste wedstrijden een ongerechtigd speler laten meedoen. Het gevolg daarvan is, dat beide wedstrijden geannuleerd zijn en overgespeeld zullen moeten worden op het terrein van de an dere clubs. Het zijn de ontmoetingen F. C.Stormvogels en Stormvogels H. F. C. De eerste wedstrijd eindigde in een gelijk spel, de tweede werd een overwin ning voor de Stormvogels. Bovendien heeft de ongerechtigde speler meegedaan in de bekerwedstrijden. Zoowel de Spaamebeker als de Westertoren, bei den door de Stormvogels gewonnen, moeten weer worden afgestaan! Ofschoon het reglement van de Rallye Monte Carlo'1936 pas in het begin van October uitkomt, geeft „De Auto", het offi- cieele orgaan der K. N. A. C., in het num mer van Zaterdag reeds 'n gedetailleerd ex posé van den inhoud, met name van de wij dingen, welke in verschillende bepalingen zp aangebracht. Wij ontleenen daaraan het volgende: Gezien de bezwaren, welke het overwicht Oor klassementsproef, speciaal in de vorige Rallye, overduidelijk heeft getoond, kan het joans geadopteerde systeem van puntentel ling voor vele deelnemers en anaere insi- niet anders dan een groote teleurstel- ''lU zijn! Het maakt namelijk de zaak er- in plaats van beter, omdat de winst- Puntencijfers voor de routes lager en dkh- 'or bij elkaar zijn gelegd, terwijl voor de klassementsproef een hóóger punten-aantal *ordt gegeven. In de Rallye '35 werden Athene, Boekarest, Paremo, Tallinn, Uma 01 Stavanger met 1000 punten, en het één !}a het laagst geklaseerde Amsterdam met ipunten gewaardeerd. Het verschil van 51 pinten kon worden uitgewischt door een 102 sec. beteren tijd in de acceleratie-, rem- *>1 stuurproef, want in die proef kostte elke soconde een halve punt. Nu bleken de beste Proeftijden tusschen 64 en, laat ons zeggen, «ec. te liggen Lahaye en Quatresous *°nnen de Ralley met een tijd van 1 min. 4 sec. en wanneer hierbij 102 sec. wor- i opgeteld, komt men tot een tijd, welke 8,€chts op een machinale storing of een vol- agen rijtechnisch fiasco kan duiden, l^and, die na heldhaftig geworstel uit een h®r verst verwijderde startplaatsen Monte ~3rlo strafpunten bereikte, maar om de een andere reden van de klassementsproef "iets terecht bracht, kon derhalve worden &eklakseerd beneden alle andere deelne mers, die in de gymkhana-affaire een rede- j'jken tijd maakten. Immers, als winstpun- 'encijfer voor de proef gold het aantal, dat van 100 overbleef, wanneer men er den halven iproeftijd (in seconden) aftrok, en oen rijder uit Nantes (94& pt.) of Amster dam (949 pt.) had dus slechts beneden den geenszins mooien proeftijd van 96, resp. 98 eec. te blijven om een Athenees of Umeaan met-pech-in-de-proef te slaan. Dit is uiter aard volkomen in strijd met den oorspron- kehjken opzet van de Rallye, die vóór alles 2°u zijn een uiterst zwaar groot-toeristisch evenement, met als onvermijdelijk aanhang sel een klassementswedstrijd om tusschen de deelnemers met een gelijk aantal route- Panten de beslissing te brengen. Sinds Diinnnp a" fe'eden van dit logische op dit mmt afffeweken, is het reglement en het a V3n kwaad tot erger vervallen, Rallve oiar°m dubbel iai™er' dat dè het tegendeel l£ Verbeteni,g ^"g1- maar ziet er nam! L. I nieuwe puntenberekening ziet er namelijk als volgt uit. dan aa" den k°P met 506 punten, minder meuwe' naar het schijnt iets ™6rm ™aar gemaakte Boekarest-par- dehike rn .Puuten> terwijl van de Noor- ze de °iff d,e vanuit TaHinn met het- c!L„® c,jfer *ordt gewaardeerd. Umea ten lfehfeLt61!, P£ler.mo staan voor 501 pun- tgehoekt, dan volgen Reggio, Messina en roütefV"16 -498'^ (°P de Boekarest- met 4Q7 l h'anrvn Riga en Sundsvall met 497, John O'Groats met 496 punten, met°47°* tat Aaisterdam en Le Mans 474 I n*Cn ?e hekkesluiter Madrid met 74 punten, toe. De meeste routes over Pa- EM btraatsburg zijn een ietsje langer ge- orden, hoofdzakelijk als gevolg van het in- lasschen van de nieuwe - - ivuiiuic-piddU» Dyon in de laatste 1000 K.M. met ver hoogd moyenne. Athene-Monte Carlo is nu -4868, de nieuwe Boekarest-route 3844 k m en de lange „trek" van Palermo uit houdt weer het afstandsrecord, nu met 4136 k.m. „bo far. so good" het eerherstel van de uneksche hoofdstad is logisch, omdat één jaar van verhoudingsgewijs zeer gunstige omstandigheden (1934) de positie van Athe ne als hachelijkste startplaats niet heeft kunnen aantasten. Maar aangezien de prijs van een klassements-proef-seconde van 0 5 op 1 punt werd verhoogd (en het totale aan tal nu van 200 moet worden afgetrokken), behoeft een deelnemer uit Boekarest of Tal linn slechts 3.1 en een te Umea, Stavanger of Palermo gestarte rijder slechts 5.1 sec. sneller te zijn dan een Athenees om boven hem te worden geklasseerd. En 3 seconden zijn zoo iets van 4 van een goeden proef tijd! Met de overige startplaats-puntencijfers is het naar rato. Athene en Amsterdam liggen nu 31 punten dus slechts 31 seconden proeftijd uit elkaar. Men denke zich het geval in van een deel nemer, die een schitterende prestatie heeft geleverd door met veel tegenslag over een der langste en zwaarste routes strafpuntvrij de Rivièra te halen, die de klassementsproef naar behooren, maar niet snel volbrengt (zegt 1 min. 40 sec.) ai die dan wordt geklasseerd achter een rijffer van het Tré- voux Quatresous of Healey-kaliber, die met een snellen wagen van Amsterdam is komen toeren! Met alle respect voor M. Noghès en zijn mede-organisatoren, en de niet geringe problemen, waarvoor zij zich zien geplaatst, achten we deze regeling op zijn minst gesproken, eenigszins absurd. Het karakter van de acceleratie-, rem- en stuurproef is, zooals reeds vermeld, ongewij zigd gebleven, doch er zijn nu tenminste strafpunten uitgeloofd voor het onreglemen tair achteruitrijden of keeren en voor het ra ken van de zandzakrijen, waartusschen de 10 meter keerbreedte zijn uitgezet (10 resp. 5 strafpunten voor elke fout). Er moet thans een „ondubbelzinnige" acht om twee, 12 me ter van elkaar staande palen, worden ge maakt. De zandzakken-rechthoek van 16 x 35 m vervallen; rond eiken paal is een vrije ruim te met een straal van minstens 10 m. be schikbaar. De pfoef mag door eiken wagen tweemaal worden afgelegd, niet noodzake lijk bestuurd door éénzelfde lid van de be manning die nu ook voor de groote wa gens tijdens de Rallye niet meer dan 2 per sonen behoeft te omvatten mits de beide bestuurders slechts een licence hebben. De beste telt. De startproef met kouden motor is afgeschaft, maar strafpunten liggen te wachten op hen, die op den morgen van de klassementsproef hun motor niet binnen 5 minuten aan den gang mochten hebben. Wat de nieuwe bepalingen omtrent het route-gedeelte van de Rallye betreft, zijn in de eerste plaats de gewijzigde eischen voor de laatste 1000 k.m. van belang. Deze moe ten thans afgelegd worden met een gemid delde snelheid, die tusschen 55 en 60 k.m. ligt, en de deelnemers mogen op dit deel van de route niet te vroeg komen aan de controles, waarvan het aantal tot vier is uitgebreid (Dyon, Lyon, Avignon, Brigno- les). De officieele passeertijd van deze con troles staat niet op het route-carnet inge schreven, en de controleurs zullen zich bepa len tot het noteeren van den tijd van aan komst, tegelijk dien van vertrek; vergelij king van die tijdstippen met de officieel toe gestane passeerperioden, welke door de moyenne-grenzen worden bepaald, volgt pas in "Monte Carlo. Eenvoudiger gezegd: de controle-condities voor de laatste 100 k.m. zijn tot die van een gewonen betrouwbaar- heidsrit met hoog moyenne en zonder „voor gekauwde" tijden verscherpt, en de rijders, die mist in het Rhone-dal treffen of met een ietwat onwillig vehikel van de controles Straatsburg, Parijs of Bordeaux weggaan, zouden nog wel eens een kwade pijp kunnen rooken, voordat de Azuren Kust is bereikt! De nieuwe voorschriften aangaande het onderling hulp verkenen, en het wijzigen van de constructie of uitrusting der wagens onderweg, zijn als volgt geredigeerd. „Het is verboden bij herhaling de assis tentie van een anderen deelnemr te aanvaar den, hetzij aan de controles, hetzij onder weg. De bedoeling hiervan is niet zoozeer het radicaal beletten van icidenteele onder linge hulp, als wel het tegengaan van geor- ganiseerden bijstand door een regelmatig ingeschreven hulpwagen". (Een verbodsbe paling ten aanzien van niet-deelnenjende volgwagens vond men reeds in de vorige reglementen). Verder is het niet geoorloofd: „Tusschen den start van de Rallye en den finish van de klassementsproef eenigerlei wijziging aan te brengen, waardoor de over brengingsverhouding in de transmissie zou worden veranderd; eenige integreerend deel van chassis of motor te vervangen door een ander; de wie len of banden te vervangen door wielen of banden van een andere maat. Het gebruik van dubbele achterwielen is toegestaan, mits deze tijdens den geheelen duur van de Rallye, klassementsproef inbe grepen, worden meegevoerd". Overtreding van een dezer bepalingen leidt tot disqualificatie, evenals het ontbre ken van het bij den start aangebrachte zegel aan het chasis. Strafpunten worden uitgedeeld voor het ontbreken of veibroken zijn van de zegels, welke, behalve aan den motor, thans ook aan vooras, achteras en radiator worden aangebracht. Bij aankomst in Monte Carlo wordt wederom de motorkap geplombeerd. In de strafpuntenlijst voor aan den finish geconstateerde defecten in de electrische in stallatie, carrosserie-beschadingen, enz. is een kleine wijziging gekomen. Wat we in deze zoowel als in andere re glementsartikelen helaas missen, is een be paling, waardoor het vlak vóór den finish inschakelen van een onderweg niet gebruikte en niet tot de standaard-uitrusting van den wagen behoorenden compressor wordt belet! De vorige Rallye heeft geleerd, dat een der gelijke clausule hard noodig is! Het inschrijfgeld is iets verhoogd, n.1. van 750 op 800 francs voor de groote en van 600 op 650 francs voor de kleine klasse (verzekering inbegrepen); de inschrijvings termijn bleef dezelfde, n.1. van 1 November tot 24 December, en evenals vorigen keer kan men tegen 200 frs. extra voor de Athene en Boekarest-routes beide inschrijven, om dan vóór 20 Januari deinitief op te geven, welke men kiest. Het evenement valt in '36 plaats iets later dan dit jaar; de aankomst te Monte Carlo vindt plaats op Woensdag 29 Januari, de klassementsproef op Donder dag den 30en. Na een dag rust volgt het verplichte Concours de Confort, van ouds bekend, benevens iets nieuws, dat naar den naam van Concours de Bonne Présenstation des Moteurs luistert. Als beoordeelingsbasis zullen dienen het „nette gezicht" onder de motorkap, de een voud van opstelling der mechanische orga nen, de schoonheid (neen, niet „beauté", maar „properté"!) van het geheel, en de maatregelen, welke zijn genomen ter verge- makelijking van het normale onderhoud en van werkzaamheden als het bijvullen van olie, controleeren van het oliepeil, aftappen van het carter, enz., enz. Op Zondag 2 Februari volgen het ge bruikelijke défilé, de prijsuitreiking en het gezamenlijke diner, en dan behoort ook de Rallye 1936 weer tot het verleden. Vóór het zoover is, hopen we overdrachtelijk ge sproken vele Nederlandsche inschrijffor mulieren via de K. N. A. C. naar Monte Carlo te zien gaan. Want het systeem van prijs-toekenning mag in den loop der jaren onbevredigend zijn geworden, de Rallye zelf, met alles „d'rum und d'ran", is en blijft een evenement, dat op den ras-automo bilist een heel bijzondere aantrekkingskracht uitoefent. Getuige den jaarlijkscen terug keer van hen, die elk jaar na afloop plech- tiglijk verklaren „er genoeg van te hebben!" Nog enkele dagen en het zwemseizoen, dat reeds geruimen tijd officieus beëindigd was, is dan ook officieel ten einde en een lange winter met zijn toch ook weer vele aantrek kelijkheden staat ons te wachten. Behalve de groote liéfhebbers, die in den tijd, dat Alk maar nog geen „overdekte" rijk was, er een moeizamen tocht naar Haarlem voor over hadden om de edele zwemsport in de Spaar- p.estad te beoefenen, denkt niemand meer aan zwemmen en zelfs het idyllische vijvertje, dat bekend stond onder den naam Pesies familiebad, zal dan langzamerhand in het vergeetboek raken. Totdat het voorjaar den winter weer verdreven heeft en de uittocht naar de zweminrichtingen zal wijzen op een naderenden zomer. Dit zal in het voorjaar 1936 ook zoo zijn, alleen met dit verschil, dat dan Pesie's fami liebad verplaatst is naar een terrein bij de Oude Tol aan den Bergerweg, waar zoo als bekend Pesie's nieuwe natuurbad in volle glorie de ongetwijfeld vele zwem- mers(sters) zal ontvangen. Op de schetsteekening, welke wij hierbo ven afbeelden, krijgt men een indruk, hoe dit nieuwe bad eruit zal zien. Direct valt op de gunstige ligging van dit zwembad en het veel grootere zwemoppervlak. Het parkeerterrein beslaat ongeveer 2500 M2 waar links de auto's geparkeerd moeten worden en rechts een overdekte rijwielstal ling zal komen. Het geheele zwembad bevat ongeveer 7000 M3., wel een bewijs, welk een groote verbe tering ook in het zwemoppervlak zal worden aangebracht. De cabines (met de opening gericht naar het zuiden) zullen worden z.g.n. wisselcabi nes, waarvoor een tegelpad is van 50 c.M. breed. Het wissel-systeem geschiedt, zooals wij reeds eerder meldden met een laden-gar derobe, zoodat ontvreemding van waarde volle sieraden enz., die in de kleeding blij ven zitten, onmogelijk is. Op een verhoogd terrein wordt een 120 M2. groot restaurant gebouwd, dat waar schijnlijk van hout zal worden opgetrokken. Uit een 90 M. diepe bron wordt het water opgepompt met motoren van een capaciteit van 100 M3. versch water r>er uur. Dit water zal eerst door een voorverwar- mingskanaal gaan en vervolgens via minia tuur-rotsen watervalsgewijze in het groote bassin komen. Verschillende springtorens van 1 50 M. en 3 M. zullen op een der hoe ken worden geplaatst, terwijl op een sport terrein zelf diverse turntoestellen voor de noodige lichamelijke ontspanning op het land opgesteld zullen worden. Een apart terrein wordt afgebakerd voor het gebruiken van zonnebaden. Betonnen trappen geven zoowel in het kinderbad als in het groote bassin toegang tot het bad, zoodat ook het in- en uitgaan vergemakkelijkt wordt. Verder is het bad geschikt voor het hou den van zwemwedstrijden, er komt b.v. een 50 M. baan met vaste keerpunten, voor goals en alles wat verder noodig is voor de beoefe ning van het polospel zal zorggedragen worden. Voor de jeugd zullen diverse attracties op een apart veld geplaatst worden, zoodat dit nieuwe bad werkelijk een ideaal oord zal worden voor hen, die houden van lucht en zon en water. De heer Pesie Sr. zal zelf dit bad in ex ploitatie nemen, zoodat voor een deskundige leiding in alle opzichten borg wordt gestaan. Hockey. ALKMAARSCHE SUCCESSEN. Alkmaar II speelde gisteren tegen het pas gepromoveerde Hudito uit Delft onder voor hockey al zeer slechte omstandigheden. De Alkmaarders toonden zich over alle linies de meerderen, doch maakten, mede door het knoeien van het binnentrio slechts twee goals. Hudito had een goede achterhoede, doch een voorhoede die nog niet het peil van de 4e klasse ontgroeid is en derhalve Hudito in de 3e klasse aan weinig overwinningen zal helften. De Alkmaarsche achteihoede was uitstekend. Verder vielen op linkshalf en cap tain P. Smit, linksbuiten Schweers en rechts buiten Erdtsieck. Alkmaar II gaat elk jaar vooruit, doch er zal veel beter gespeeld moe ten worden, wil men eindelijk de 3e klasse verlaten. Alkmaar III ging naar Bloemendaal IV en wist zoowaar haar allereersten wedstrijd met 5—2 te winnen. De jeugdige Alkmaar ders lieten zoowel goed achterhoedespel als voorhoedespel zien, waarbij vooral zich on derscheidden de backs Kroon en Helder, de spil W. Meurs en de linksbuiten Korteweg en de midvoor Keyman. De eveneens jonge Bloemendalers wisten het tegen de enthou siaste Alkmaarders niet te bolwerken en ver loren met 5—2, zonder dat de Alkmaarders een moment voor een nederlaag behoefden te vreezen, daarmede bewijzende, dat de Alk maarsche Mixed Hockeyclub met twee goede reserve-elftallen een toekomst tegemoet gaat. Wielrennen. WIELERCLUB ALCMARIA. De wielerclub Alcmaria hield een wed strijd voor A, B en C kl. resp. over 45, 40 en 30 K. M. Er werd een zeer spannende race gere den, mede doordat er premies beschikbaar werden gesteld. Jammer voor Jb. Homan, dat hij na 30 K.M. aan den kop gezeten te hebben met 200 meter voorsprong, werd ingehaald, wat hem dermate ontmoedigde dat hij van ver dere deelname afzag. H. Bol die in de eindsprint der A kl. le werd, is gediskwalificeerd wegens het ne men van een hem niet toe komende neutra lisatie-ronde. De uitslagen waren: A klasse 1 J. Derksen x, 2 F. Roobeek, 3 J. H. Mul der, 4 J. Martin, 5 J. Huizinga, 6 J. Bou- man. B klasse: 1 C. Kuilenboer xx, 2 P. de Jongh x, 3 C. Nieuwland, 4 J. Hollebeek, 5 L. de Waard, 6 S. Brak. C klasse: 1 I. Min xx, 2 C. Duinmayer, 3 J. Frijn x, 4 Verschoor. De x achter de naam geven het gewon nen aantal premies aan. De uitslagen van de Zaterdag verreden ronde van Roermond luiden als volgt: Nieuwelingen (6 X het traject van 5.830 M.): Groep I: 1. Groeneweg, Amsterdam, tijd 59 min. 11 sec.; 2. Vossen, Heerlen; 3, Sanderse Helmond; 4. Van Rooy, Gemert; 5. Ch. Hofman, Roermond; 6. Reynaert, Valkenburg; 7. Oosterbosch, Brunssum; 8 Kleijtjens, Heerlen. Nieuwelingen: Groep II: 1. Thielen, Eind hoven (tijd 58 min. 18 sec-); 2. Kohlen, Heerlen; 3. Akrooy, Zaltbommel; 4. Plum, Spekholzerheide; 5. v. d. Loo, Gulpen; 6. Nacken, Chevremont; 7. Affen, Hoens- broek 8. Notten, Vierssen (Duitschland). Amateurs (8 ronden): 1. Kleyne, Nijme gen (tijd 1 uur 11 min. 10 sec.); 2. Zweiseri, Tilburg; 3. Bovendeaard, Sittard; 4. P. Höhne, Aken (Duitschland); 5. Van Tilburg, Helmond; 6. H. van Perlo, Helmond; 7. J. Klingels, Aken (Duitschland); 8. Swelm, Nijmegen; 9. Gommans, Reuver; 10. Aande- kerk, Ophoven. Profs en onafhankelijken (12 maal het traject): 1. Müller, Eygelshoven (tijd 1 uur 45 min. 3 sec.); 2. Willems, Oosthaan; 3. Braspenninx, Terheide; 4. A. Loncke, Neer- pelt (België); 5. Ebeling, Aken (Duitschl.); 6. Verhagen (België); 7. Kempeneers, Oir- beek; 8. Clignet, Schaesberg; 9. De Groen, Dintcloord; 10. Stuyts, Hoogerheide. Zaterdagmiddag deed de Eindhovensche wielrenner Kobus Gramser op de wieler baan „De Zwaluw" aldaar volgens de Tel. een aanval op het stayers-uurrecord ach ter lichte motoren, dat op naam staat van den Belg Jues Geens. Gramser slaagde er in, dit uurrecord aanmerkelijk te verbete ren en het te brengen van 59.400 K.M. op 61.572 K.M. Gramser reed achter den Eindhovcnschen gangmaker J. Staal. -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11