r
D ESI ES NIEUWE NATUURBAD.
NaTUU&ILAD t-'J ALl/MAAlL.
VA V!/#***
Van de Alkmaar-elftallen.
STORMVOGELS' WEDSTRIJDEN
GEANNULEERD
Toerisme.
De Rallye Monte-Carlo
EEN AANWINST VOOR ALKMAAR.
MULLER WINT DE RONDE VAN
ROERMOND BIJ DE PROFS.
Kleyne zegeviert bij de
amateurs.
GRAMSER VERBETERT STAYERfl-
UURRECORD.
Achter lichte motoren.
Men zegt unaniem:
„HAAS' mosterd subliem!"
muurvast is. Dat kwam ook in dit treffen
weer sterk tot uiting. De Koogers lieten zich
zeer moeilijk passeeren, doch troffen het
dat de Alkmaarsche aanval niet op haar
beste kracht kon spelen en dat een paar
kansen onbenut werden gelaten. Waar ook
de Alkmaarsche verdediging een sublieme
partij liet zien en ongetwijfeld zeer sterk is,
kwam het einde doelpuntloos (O—0) en was
de buit dus eerlijk gedeeld.
Het derde team verstond beter de kunst
van doelpunten maken, daar Meervogels III
op eigen terrein een knetterende 12—0 ne
derlaag werd toegebracht.
Met het vierde elftal gaat het in zijn nieu
we omgeving nog steeds niet goed Ook nu
weer kregen de rood-witten een nederlaag
(0—9) te slikken en op eigen veld tegen
Koedijk I.
De vijfde elftallers deden het daarentegen
weer beter en wonnen met dezelfde cijfers
(9—0) in eigen omgeving van Akersloot II.
De a-adspiranten brachten een bezoek
aan de D. T. S. a dito's en klopten de jeug
digen Oudkarspel ieren met 1—4. De b-ad-
gpiranten deden het te St. Pancras tegen
Vrone a al net even goed, doch wonnen met
je cijfers van 1—2.
De c-adspiranten moesten het tegen Alc
maria c afleggen met 4—0.
Alkmaar II bond 's morgens den strijd
aan tegen Alcmaria IV. De wedstrijd ging
gelijk op met Alkmaar iets meer in den aan
val. De midvoor maakte met een prachtig
schot van verren afstand het eerste doel
punt, maar even voor het verstrijken der
eerste helft maakte Alcmaria gelijk.
In het eerste kwartier na de rust maakte
Alkmaar 2 doelpunten en ging zich daarna
op verdedigen toeleggen. Doch het was
fnuikend, want daardoor kreeg Alc
maria gelegenheid tot spelen en wist zoo
waar 4 doelpunten achter elkaar te maken
en zoodoende met 5—3 te winnen.
Alkmaar 3 wist haar derden wedstrijd ook
te winnen n.1. van Vrone 2; maar eventjes
met 11—1! De geheele wedstrijd werd on
der stroomenden regen gespeeld. Geleidelijk
werd de stand opgevoerd en de rust ging in
met 51. Na de rust was de Alkmaar-voor-
hoede niet van het Vrone-doel weg te slaan
en toen de scheidsrechter einde aankondig
de, was het 11—1.
De Alkmaar-adspiranten speelden hun
eersten competitiewedstrijd tegen Alcmaria
c. Met rust was hier de stand 2—1 voor Alk
maar. Hier was na de rust de Alkmaar-
voorhoede steeds in strijd met de Alcm. ach
terhoede. Drie doelpunten waren hier het
gevolg, zoodat de eerste competitie-wedstrijd
door de Alkmaar adsp. met 51 gewonnen
werd.
De IJmuider eerste klasse Stormvogels
heeft in de twee eerste wedstrijden een
ongerechtigd speler laten meedoen. Het
gevolg daarvan is, dat beide wedstrijden
geannuleerd zijn en overgespeeld zullen
moeten worden op het terrein van de an
dere clubs. Het zijn de ontmoetingen
F. C.Stormvogels en Stormvogels
H. F. C. De eerste wedstrijd eindigde in een
gelijk spel, de tweede werd een overwin
ning voor de Stormvogels.
Bovendien heeft de ongerechtigde speler
meegedaan in de bekerwedstrijden. Zoowel
de Spaamebeker als de Westertoren, bei
den door de Stormvogels gewonnen, moeten
weer worden afgestaan!
Ofschoon het reglement van de Rallye
Monte Carlo'1936 pas in het begin van
October uitkomt, geeft „De Auto", het offi-
cieele orgaan der K. N. A. C., in het num
mer van Zaterdag reeds 'n gedetailleerd ex
posé van den inhoud, met name van de wij
dingen, welke in verschillende bepalingen
zp aangebracht. Wij ontleenen daaraan
het volgende:
Gezien de bezwaren, welke het overwicht
Oor klassementsproef, speciaal in de vorige
Rallye, overduidelijk heeft getoond, kan het
joans geadopteerde systeem van puntentel
ling voor vele deelnemers en anaere insi-
niet anders dan een groote teleurstel-
''lU zijn! Het maakt namelijk de zaak er-
in plaats van beter, omdat de winst-
Puntencijfers voor de routes lager en dkh-
'or bij elkaar zijn gelegd, terwijl voor de
klassementsproef een hóóger punten-aantal
*ordt gegeven. In de Rallye '35 werden
Athene, Boekarest, Paremo, Tallinn, Uma
01 Stavanger met 1000 punten, en het één
!}a het laagst geklaseerde Amsterdam met
ipunten gewaardeerd. Het verschil van
51 pinten kon worden uitgewischt door een
102 sec. beteren tijd in de acceleratie-, rem-
*>1 stuurproef, want in die proef kostte elke
soconde een halve punt. Nu bleken de beste
Proeftijden tusschen 64 en, laat ons zeggen,
«ec. te liggen Lahaye en Quatresous
*°nnen de Ralley met een tijd van 1 min.
4 sec. en wanneer hierbij 102 sec. wor-
i opgeteld, komt men tot een tijd, welke
8,€chts op een machinale storing of een vol-
agen rijtechnisch fiasco kan duiden,
l^and, die na heldhaftig geworstel uit een
h®r verst verwijderde startplaatsen Monte
~3rlo strafpunten bereikte, maar om de een
andere reden van de klassementsproef
"iets terecht bracht, kon derhalve worden
&eklakseerd beneden alle andere deelne
mers, die in de gymkhana-affaire een rede-
j'jken tijd maakten. Immers, als winstpun-
'encijfer voor de proef gold het aantal, dat
van 100 overbleef, wanneer men er den
halven iproeftijd (in seconden) aftrok, en
oen rijder uit Nantes (94& pt.) of Amster
dam (949 pt.) had dus slechts beneden den
geenszins mooien proeftijd van 96, resp. 98
eec. te blijven om een Athenees of Umeaan
met-pech-in-de-proef te slaan. Dit is uiter
aard volkomen in strijd met den oorspron-
kehjken opzet van de Rallye, die vóór alles
2°u zijn een uiterst zwaar groot-toeristisch
evenement, met als onvermijdelijk aanhang
sel een klassementswedstrijd om tusschen
de deelnemers met een gelijk aantal route-
Panten de beslissing te brengen. Sinds
Diinnnp a" fe'eden van dit logische
op dit mmt afffeweken, is het reglement
en het a V3n kwaad tot erger vervallen,
Rallve oiar°m dubbel iai™er' dat dè
het tegendeel l£ Verbeteni,g ^"g1- maar
ziet er nam! L. I nieuwe puntenberekening
ziet er namelijk als volgt uit.
dan aa" den k°P met 506 punten,
minder meuwe' naar het schijnt iets
™6rm ™aar gemaakte Boekarest-par-
dehike rn .Puuten> terwijl van de Noor-
ze de °iff d,e vanuit TaHinn met het-
c!L„® c,jfer *ordt gewaardeerd. Umea
ten lfehfeLt61!, P£ler.mo staan voor 501 pun-
tgehoekt, dan volgen Reggio, Messina en
roütefV"16 -498'^ (°P de Boekarest-
met 4Q7 l h'anrvn Riga en Sundsvall
met 497, John O'Groats met 496 punten,
met°47°* tat Aaisterdam en Le Mans
474 I n*Cn ?e hekkesluiter Madrid met
74 punten, toe. De meeste routes over Pa-
EM btraatsburg zijn een ietsje langer ge-
orden, hoofdzakelijk als gevolg van het in-
lasschen van de nieuwe
- - ivuiiuic-piddU»
Dyon in de laatste 1000 K.M. met ver
hoogd moyenne. Athene-Monte Carlo is nu
-4868, de nieuwe Boekarest-route 3844 k m
en de lange „trek" van Palermo uit houdt
weer het afstandsrecord, nu met 4136 k.m.
„bo far. so good" het eerherstel van de
uneksche hoofdstad is logisch, omdat één
jaar van verhoudingsgewijs zeer gunstige
omstandigheden (1934) de positie van Athe
ne als hachelijkste startplaats niet heeft
kunnen aantasten. Maar aangezien de prijs
van een klassements-proef-seconde van 0 5
op 1 punt werd verhoogd (en het totale aan
tal nu van 200 moet worden afgetrokken),
behoeft een deelnemer uit Boekarest of Tal
linn slechts 3.1 en een te Umea, Stavanger
of Palermo gestarte rijder slechts 5.1 sec.
sneller te zijn dan een Athenees om boven
hem te worden geklasseerd. En 3 seconden
zijn zoo iets van 4 van een goeden proef
tijd!
Met de overige startplaats-puntencijfers is
het naar rato. Athene en Amsterdam liggen
nu 31 punten dus slechts 31 seconden
proeftijd uit elkaar.
Men denke zich het geval in van een deel
nemer, die een schitterende prestatie heeft
geleverd door met veel tegenslag over een
der langste en zwaarste routes strafpuntvrij
de Rivièra te halen, die de klassementsproef
naar behooren, maar niet snel volbrengt
(zegt 1 min. 40 sec.) ai die dan wordt
geklasseerd achter een rijffer van het Tré-
voux Quatresous of Healey-kaliber, die
met een snellen wagen van Amsterdam is
komen toeren! Met alle respect voor M.
Noghès en zijn mede-organisatoren, en de
niet geringe problemen, waarvoor zij zich
zien geplaatst, achten we deze regeling op
zijn minst gesproken, eenigszins absurd.
Het karakter van de acceleratie-, rem- en
stuurproef is, zooals reeds vermeld, ongewij
zigd gebleven, doch er zijn nu tenminste
strafpunten uitgeloofd voor het onreglemen
tair achteruitrijden of keeren en voor het ra
ken van de zandzakrijen, waartusschen de
10 meter keerbreedte zijn uitgezet (10 resp.
5 strafpunten voor elke fout). Er moet thans
een „ondubbelzinnige" acht om twee, 12 me
ter van elkaar staande palen, worden ge
maakt.
De zandzakken-rechthoek van 16 x 35 m
vervallen; rond eiken paal is een vrije ruim
te met een straal van minstens 10 m. be
schikbaar. De pfoef mag door eiken wagen
tweemaal worden afgelegd, niet noodzake
lijk bestuurd door éénzelfde lid van de be
manning die nu ook voor de groote wa
gens tijdens de Rallye niet meer dan 2 per
sonen behoeft te omvatten mits de beide
bestuurders slechts een licence hebben. De
beste telt. De startproef met kouden motor
is afgeschaft, maar strafpunten liggen te
wachten op hen, die op den morgen van de
klassementsproef hun motor niet binnen 5
minuten aan den gang mochten hebben.
Wat de nieuwe bepalingen omtrent het
route-gedeelte van de Rallye betreft, zijn in
de eerste plaats de gewijzigde eischen voor
de laatste 1000 k.m. van belang. Deze moe
ten thans afgelegd worden met een gemid
delde snelheid, die tusschen 55 en 60 k.m.
ligt, en de deelnemers mogen op dit deel
van de route niet te vroeg komen aan de
controles, waarvan het aantal tot vier is
uitgebreid (Dyon, Lyon, Avignon, Brigno-
les). De officieele passeertijd van deze con
troles staat niet op het route-carnet inge
schreven, en de controleurs zullen zich bepa
len tot het noteeren van den tijd van aan
komst, tegelijk dien van vertrek; vergelij
king van die tijdstippen met de officieel toe
gestane passeerperioden, welke door de
moyenne-grenzen worden bepaald, volgt pas
in "Monte Carlo. Eenvoudiger gezegd: de
controle-condities voor de laatste 100 k.m.
zijn tot die van een gewonen betrouwbaar-
heidsrit met hoog moyenne en zonder „voor
gekauwde" tijden verscherpt, en de rijders,
die mist in het Rhone-dal treffen of met een
ietwat onwillig vehikel van de controles
Straatsburg, Parijs of Bordeaux weggaan,
zouden nog wel eens een kwade pijp kunnen
rooken, voordat de Azuren Kust is bereikt!
De nieuwe voorschriften aangaande het
onderling hulp verkenen, en het wijzigen
van de constructie of uitrusting der wagens
onderweg, zijn als volgt geredigeerd.
„Het is verboden bij herhaling de assis
tentie van een anderen deelnemr te aanvaar
den, hetzij aan de controles, hetzij onder
weg. De bedoeling hiervan is niet zoozeer
het radicaal beletten van icidenteele onder
linge hulp, als wel het tegengaan van geor-
ganiseerden bijstand door een regelmatig
ingeschreven hulpwagen". (Een verbodsbe
paling ten aanzien van niet-deelnenjende
volgwagens vond men reeds in de vorige
reglementen).
Verder is het niet geoorloofd:
„Tusschen den start van de Rallye en den
finish van de klassementsproef eenigerlei
wijziging aan te brengen, waardoor de over
brengingsverhouding in de transmissie zou
worden veranderd;
eenige integreerend deel van chassis of
motor te vervangen door een ander; de wie
len of banden te vervangen door wielen of
banden van een andere maat.
Het gebruik van dubbele achterwielen is
toegestaan, mits deze tijdens den geheelen
duur van de Rallye, klassementsproef inbe
grepen, worden meegevoerd".
Overtreding van een dezer bepalingen
leidt tot disqualificatie, evenals het ontbre
ken van het bij den start aangebrachte zegel
aan het chasis.
Strafpunten worden uitgedeeld voor het
ontbreken of veibroken zijn van de zegels,
welke, behalve aan den motor, thans ook
aan vooras, achteras en radiator worden
aangebracht. Bij aankomst in Monte Carlo
wordt wederom de motorkap geplombeerd.
In de strafpuntenlijst voor aan den finish
geconstateerde defecten in de electrische in
stallatie, carrosserie-beschadingen, enz. is
een kleine wijziging gekomen.
Wat we in deze zoowel als in andere re
glementsartikelen helaas missen, is een be
paling, waardoor het vlak vóór den finish
inschakelen van een onderweg niet gebruikte
en niet tot de standaard-uitrusting van den
wagen behoorenden compressor wordt belet!
De vorige Rallye heeft geleerd, dat een der
gelijke clausule hard noodig is!
Het inschrijfgeld is iets verhoogd, n.1.
van 750 op 800 francs voor de groote en
van 600 op 650 francs voor de kleine klasse
(verzekering inbegrepen); de inschrijvings
termijn bleef dezelfde, n.1. van 1 November
tot 24 December, en evenals vorigen keer
kan men tegen 200 frs. extra voor de Athene
en Boekarest-routes beide inschrijven, om
dan vóór 20 Januari deinitief op te geven,
welke men kiest. Het evenement valt in '36
plaats iets later dan dit jaar; de aankomst
te Monte Carlo vindt plaats op Woensdag
29 Januari, de klassementsproef op Donder
dag den 30en. Na een dag rust volgt het
verplichte Concours de Confort, van ouds
bekend, benevens iets nieuws, dat naar den
naam van Concours de Bonne Présenstation
des Moteurs luistert.
Als beoordeelingsbasis zullen dienen het
„nette gezicht" onder de motorkap, de een
voud van opstelling der mechanische orga
nen, de schoonheid (neen, niet „beauté",
maar „properté"!) van het geheel, en de
maatregelen, welke zijn genomen ter verge-
makelijking van het normale onderhoud en
van werkzaamheden als het bijvullen van
olie, controleeren van het oliepeil, aftappen
van het carter, enz., enz.
Op Zondag 2 Februari volgen het ge
bruikelijke défilé, de prijsuitreiking en het
gezamenlijke diner, en dan behoort ook de
Rallye 1936 weer tot het verleden. Vóór het
zoover is, hopen we overdrachtelijk ge
sproken vele Nederlandsche inschrijffor
mulieren via de K. N. A. C. naar Monte
Carlo te zien gaan. Want het systeem van
prijs-toekenning mag in den loop der jaren
onbevredigend zijn geworden, de Rallye
zelf, met alles „d'rum und d'ran", is en
blijft een evenement, dat op den ras-automo
bilist een heel bijzondere aantrekkingskracht
uitoefent. Getuige den jaarlijkscen terug
keer van hen, die elk jaar na afloop plech-
tiglijk verklaren „er genoeg van te hebben!"
Nog enkele dagen en het zwemseizoen, dat
reeds geruimen tijd officieus beëindigd was,
is dan ook officieel ten einde en een lange
winter met zijn toch ook weer vele aantrek
kelijkheden staat ons te wachten. Behalve de
groote liéfhebbers, die in den tijd, dat Alk
maar nog geen „overdekte" rijk was, er een
moeizamen tocht naar Haarlem voor over
hadden om de edele zwemsport in de Spaar-
p.estad te beoefenen, denkt niemand meer aan
zwemmen en zelfs het idyllische vijvertje,
dat bekend stond onder den naam Pesies
familiebad, zal dan langzamerhand in het
vergeetboek raken. Totdat het voorjaar den
winter weer verdreven heeft en de uittocht
naar de zweminrichtingen zal wijzen op een
naderenden zomer.
Dit zal in het voorjaar 1936 ook zoo zijn,
alleen met dit verschil, dat dan Pesie's fami
liebad verplaatst is naar een terrein bij de
Oude Tol aan den Bergerweg, waar zoo
als bekend Pesie's nieuwe natuurbad in
volle glorie de ongetwijfeld vele zwem-
mers(sters) zal ontvangen.
Op de schetsteekening, welke wij hierbo
ven afbeelden, krijgt men een indruk, hoe dit
nieuwe bad eruit zal zien. Direct valt op de
gunstige ligging van dit zwembad en het
veel grootere zwemoppervlak.
Het parkeerterrein beslaat ongeveer 2500
M2 waar links de auto's geparkeerd moeten
worden en rechts een overdekte rijwielstal
ling zal komen.
Het geheele zwembad bevat ongeveer 7000
M3., wel een bewijs, welk een groote verbe
tering ook in het zwemoppervlak zal worden
aangebracht.
De cabines (met de opening gericht naar
het zuiden) zullen worden z.g.n. wisselcabi
nes, waarvoor een tegelpad is van 50 c.M.
breed.
Het wissel-systeem geschiedt, zooals wij
reeds eerder meldden met een laden-gar
derobe, zoodat ontvreemding van waarde
volle sieraden enz., die in de kleeding blij
ven zitten, onmogelijk is.
Op een verhoogd terrein wordt een 120
M2. groot restaurant gebouwd, dat waar
schijnlijk van hout zal worden opgetrokken.
Uit een 90 M. diepe bron wordt het water
opgepompt met motoren van een capaciteit
van 100 M3. versch water r>er uur.
Dit water zal eerst door een voorverwar-
mingskanaal gaan en vervolgens via minia
tuur-rotsen watervalsgewijze in het groote
bassin komen. Verschillende springtorens
van 1 50 M. en 3 M. zullen op een der hoe
ken worden geplaatst, terwijl op een sport
terrein zelf diverse turntoestellen voor de
noodige lichamelijke ontspanning op het land
opgesteld zullen worden.
Een apart terrein wordt afgebakerd voor
het gebruiken van zonnebaden.
Betonnen trappen geven zoowel in het
kinderbad als in het groote bassin toegang
tot het bad, zoodat ook het in- en uitgaan
vergemakkelijkt wordt.
Verder is het bad geschikt voor het hou
den van zwemwedstrijden, er komt b.v. een
50 M. baan met vaste keerpunten, voor goals
en alles wat verder noodig is voor de beoefe
ning van het polospel zal zorggedragen
worden.
Voor de jeugd zullen diverse attracties op
een apart veld geplaatst worden, zoodat dit
nieuwe bad werkelijk een ideaal oord zal
worden voor hen, die houden van lucht en
zon en water.
De heer Pesie Sr. zal zelf dit bad in ex
ploitatie nemen, zoodat voor een deskundige
leiding in alle opzichten borg wordt gestaan.
Hockey.
ALKMAARSCHE SUCCESSEN.
Alkmaar II speelde gisteren tegen het pas
gepromoveerde Hudito uit Delft onder voor
hockey al zeer slechte omstandigheden. De
Alkmaarders toonden zich over alle linies de
meerderen, doch maakten, mede door het
knoeien van het binnentrio slechts twee
goals. Hudito had een goede achterhoede,
doch een voorhoede die nog niet het peil van
de 4e klasse ontgroeid is en derhalve Hudito
in de 3e klasse aan weinig overwinningen
zal helften. De Alkmaarsche achteihoede was
uitstekend. Verder vielen op linkshalf en cap
tain P. Smit, linksbuiten Schweers en rechts
buiten Erdtsieck. Alkmaar II gaat elk jaar
vooruit, doch er zal veel beter gespeeld moe
ten worden, wil men eindelijk de 3e klasse
verlaten.
Alkmaar III ging naar Bloemendaal IV
en wist zoowaar haar allereersten wedstrijd
met 5—2 te winnen. De jeugdige Alkmaar
ders lieten zoowel goed achterhoedespel als
voorhoedespel zien, waarbij vooral zich on
derscheidden de backs Kroon en Helder, de
spil W. Meurs en de linksbuiten Korteweg
en de midvoor Keyman. De eveneens jonge
Bloemendalers wisten het tegen de enthou
siaste Alkmaarders niet te bolwerken en ver
loren met 5—2, zonder dat de Alkmaarders
een moment voor een nederlaag behoefden
te vreezen, daarmede bewijzende, dat de Alk
maarsche Mixed Hockeyclub met twee goede
reserve-elftallen een toekomst tegemoet gaat.
Wielrennen.
WIELERCLUB ALCMARIA.
De wielerclub Alcmaria hield een wed
strijd voor A, B en C kl. resp. over 45, 40
en 30 K. M.
Er werd een zeer spannende race gere
den, mede doordat er premies beschikbaar
werden gesteld.
Jammer voor Jb. Homan, dat hij na 30
K.M. aan den kop gezeten te hebben met
200 meter voorsprong, werd ingehaald, wat
hem dermate ontmoedigde dat hij van ver
dere deelname afzag.
H. Bol die in de eindsprint der A kl. le
werd, is gediskwalificeerd wegens het ne
men van een hem niet toe komende neutra
lisatie-ronde.
De uitslagen waren:
A klasse
1 J. Derksen x, 2 F. Roobeek, 3 J. H. Mul
der, 4 J. Martin, 5 J. Huizinga, 6 J. Bou-
man.
B klasse:
1 C. Kuilenboer xx, 2 P. de Jongh x, 3 C.
Nieuwland, 4 J. Hollebeek, 5 L. de Waard,
6 S. Brak.
C klasse:
1 I. Min xx, 2 C. Duinmayer, 3 J. Frijn x,
4 Verschoor.
De x achter de naam geven het gewon
nen aantal premies aan.
De uitslagen van de Zaterdag verreden
ronde van Roermond luiden als volgt:
Nieuwelingen (6 X het traject van 5.830
M.): Groep I: 1. Groeneweg, Amsterdam,
tijd 59 min. 11 sec.; 2. Vossen, Heerlen; 3,
Sanderse Helmond; 4. Van Rooy, Gemert;
5. Ch. Hofman, Roermond; 6. Reynaert,
Valkenburg; 7. Oosterbosch, Brunssum; 8
Kleijtjens, Heerlen.
Nieuwelingen: Groep II: 1. Thielen, Eind
hoven (tijd 58 min. 18 sec-); 2. Kohlen,
Heerlen; 3. Akrooy, Zaltbommel; 4. Plum,
Spekholzerheide; 5. v. d. Loo, Gulpen; 6.
Nacken, Chevremont; 7. Affen, Hoens-
broek 8. Notten, Vierssen (Duitschland).
Amateurs (8 ronden): 1. Kleyne, Nijme
gen (tijd 1 uur 11 min. 10 sec.); 2. Zweiseri,
Tilburg; 3. Bovendeaard, Sittard; 4. P.
Höhne, Aken (Duitschland); 5. Van Tilburg,
Helmond; 6. H. van Perlo, Helmond; 7. J.
Klingels, Aken (Duitschland); 8. Swelm,
Nijmegen; 9. Gommans, Reuver; 10. Aande-
kerk, Ophoven.
Profs en onafhankelijken (12 maal het
traject): 1. Müller, Eygelshoven (tijd 1 uur
45 min. 3 sec.); 2. Willems, Oosthaan; 3.
Braspenninx, Terheide; 4. A. Loncke, Neer-
pelt (België); 5. Ebeling, Aken (Duitschl.);
6. Verhagen (België); 7. Kempeneers, Oir-
beek; 8. Clignet, Schaesberg; 9. De Groen,
Dintcloord; 10. Stuyts, Hoogerheide.
Zaterdagmiddag deed de Eindhovensche
wielrenner Kobus Gramser op de wieler
baan „De Zwaluw" aldaar volgens de Tel.
een aanval op het stayers-uurrecord ach
ter lichte motoren, dat op naam staat van
den Belg Jues Geens. Gramser slaagde er
in, dit uurrecord aanmerkelijk te verbete
ren en het te brengen van 59.400 K.M. op
61.572 K.M. Gramser reed achter den
Eindhovcnschen gangmaker J. Staal.
-