Amstecdamsche 35eucs
herfst beteekent
slipgevaar!
BERGEN.
HOORN.
TEXEL.
MEDEMBLIK.
DIRKSHORN.
£ucfUoaact
DE POSTVERBINDING MET
BRITSCH-INDIE.
De K. L. M. is vlugger.
DE PERKOETOET NAAR
INDIE.
Toch zijn wij nog niet zoo optimistisch,
Siad en Omgeving.
JCedk School
JtacktfccUfiUH
amsterdamsche aardappel.
a prijzen.
van Woensdag 23 October 1935.
OPGAVR VAN NOOPDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V.
t. Berkels Patent
met de commissie kennis te maken, opdat na
afloop daarvan nog dienzelfden avond een
benoeming kan worden gedaan om in samen
werking met de benoemde onderwijzeres de
school in te richten. Tevens zullen de school-
meubelen de volgende week naar Zuid-
scharwoude worden gehaald, zoodat daad
werkelijke stappen worden gedaan.
In den aanvang liet het zich aanzien dat
vanuit Broek op Langendijk op een groote
deelname kon worden gerekend van ger.
zijde, en werd dienovereenkomstig ook een
vergadering met de betrokken ouders gehou
den. Op advies van die ouders werd een con
ferentie aangevraagd met het bestuur van
de chr. school vereen iging, waarop de mede-
deeling werd ontvangen dat dit bestuur een
commissie uit de ouders wilde benoemen om
met Volksonderwijs nader deze aangelegen
heid te behandelen. Wel heeft de vergadering
van het schoolbestuur met de ouders plaats
gehad, maar er werd geen commissie be
noemd om met Volksonderwijs te praten
Wel werd er besloten zoo mogelijk te komen
tot de stichting van een bewaarschool van
chr. zijde. Hiermede komen dus verschillende
plannen te vervallen nu er van samenwer
king geen sprake is. Voor de kinderen van
ouders die voorstanders zijn van een kleuter
school zooals die zal worden gesticht, zal
nog een mogelijkheid worden gezocht hun
kinderen naar Zuidscharwoude te sturen,
evenals natuurlijk de mogelijkheid open
blijft voor hen van chr. zijde, die hun kin
deren opgaven, deze naar de school te
Zuidscharwoude te zenden.
Nogmaals: de school komt er dus en de
commissie beijvert zich om haar ongeveer
half November in werking te doen treden.
Eenden verscheurd.
Door den heer H. de J., wonende aan
den Geestweg, is bij de politie aangifte ge
daan, dat door een hem bekenden hond op
zijn erf een drietal eenden is doodgebeten.
Door de politie wordt een nader onderzoek
ingesteld.
De gemeente een schaap rijker.
Drie maanden geleden werd door den
veehouder D., wonende te Schoorldam, in
zijn onder de gem. Bergen gelegen weiland
een schaap aangetroffen. De vinder deed
hiervan aangifte bij de politie van Bergen
en van Schoorl Tot heden heeft zich de
eigenaar nog niet aangemeld.
Het schaap, 't welk thans aan de zorgen
van gemeentewerken van Bergen is toever
trouwd, zal, indien de rechtmatige eigenaar
zich niet spoedig aanmeldt, van gemeente
wege worden verkocht.
Zomerpostzegels.
Mede door toedoen van een alhier ge
vormd dames-comité, zijn in deze gemeente
6739 zomerpostzegels verkocht, waarvan
1927 stuks van 3 cent; 1694 van 8 cent; 2563
van 10 cent en 555 van 16 cent tot een totaal
bedrag van f 538,43, waarvan 201,67
winst voor de doeleinden, waarvoor de zo
merpostzegels zijn uitgegeven.
Geslaagd.
Te Amsterdam slaagde voor het examen
apothekersassistente mej. G. J. Boersma,
alhier.
Voordrachtavond.
De vereeniging „Ontwikkeling" heeft
Maandagavond in het Park haar eerste bij
eenkomst in dit sezioen belegd. In zijn ope
ning deelde de voorzitter mede, dat het le
denaantal thans 612 bedraagt.
Voor dezen eersten avond trad voor een
geheel bezette zaal op de heer Pitger te Am
sterdam met een voordracht getiteld: „Een
vroolijke, zonnige Hawaiï-avond.
Uitkeering van steun.
Tijdens den storm van Zaterdagnacht
steeg het water bij de Haven van Oudeschild
tot een ongekende hoogte. Het overstroom
de geheel de havenkom zoodat het station
gebouw van T. E. S. O. te midden van het
water lag.
De coupure bij de haven had men dan
ook gesloten. Op sommige plaatsen sloeg
het water over den dijk, die tengevolge van
de drooglegging der Zuiderzeewerken toch
belangrijk is verhoogd. Nu is voor de eerste
maal gebleken, dat deze verhooging noodza
kelijk is geweest. In geen dertig jaren steeg
het zoo hoog, n.1. tot een stand van 1.40 M.
boven volzee. Ook op andere gedeelten van
Texel constateerde men een buitengewoon
hoogen stand van het water. De Slufter was
zeer breed; gelukkig dat de filmartisten
daar met hun opname voor de film gereed
zijn, nu zou het daar zeer bezwaarlijk gaan.
Ook bij de Mok steeg het water geweldig.
De storm heeft hier verder geen schade aan
gericht.
De vorige week werd hier wol gekocht
voor den prijs van 60 cent per K G. Deze
week is de prijs helaas weer gedaald en
werd er op de markt van Maandag niet
meer geboden dan 55 cent per KG.
Schip verbrand.
ten schip, geladen met stroo en bestemd
voor Rotterdam, is waarschijnlijk door von
ken uit den motor in brand geraakt. Schip
en lading brandden geheel uit. Gelukkig
was een en ander verzekerd.
Jubileum.
De heer J. Dam alhier mocht bij de
herdenking van zijn 40-jarig jubilé als se
cretaris-penningmeester van de banne Ha
renkarspel op 21 dezer vele blijken van be
langstelling ondervinden. Naast prsoonlijke
kwamen veel schriftelijke felicitaties binnen
Het bestnur van bovengenoemde banne
vereerde den accuraten ambtenaar een fraai-
en verrekijker. Moge hij hiermede door den
verruimden horizon eerder bet begin van
een beteren tijd kunnen ontwaren, want een
goede administratie vergt de laatste jaren
zeel veel van den penningmeester. Den juis-
ten middenweg in deze moeilijke omstandig
heden is tegenwoordig bezwaarlijk te vin
den.
WIEINGERWAARD.
Verkoop bovenbouw tramlijn.
Voor den bovenbouw van de spoor-
(tram)lijn WieringenSchagen (13 K.M.) bij
inschrijving te koop aangeboden waren 12
inschrijvingsbiljetten ingekomen, t.w.:
Van der Wal te Helder a en b 9002;
Ijzerhandel Hollandia te Amsterdam a en b
15057; N.V. Simons Metaalhandel te Am
sterdam a en b f 15107; H. M. de Vries te
Amsterdam a en b 14535; Gebr. de Boer
te Oostzaan a en b 15287; Gebr. de Boer
te Oostzaan a +otenmet 1 16287; N.V. P.
C. Zanen te Haarlem a f 8150, a en b
15700; H. G. v. Praag te Helder a en b
9500; G. Esbois te Utrecht a f 5752.60, b
5812.60; J. G. Steenman te Lemmer a en b
17300; Oudshoorn en Zijlstra te Schagen
c 200.30; J. Keizer te Barsingerhorn k
f 15, 1 12; van Stipriaan en Bakker te
Schagen a f 2500, b 3000, c f 35, d
17.50, e f 175, f 25, g 12.50, h 35,
i 20, k 25, 1 25.
De gunning zal binnen 14 dagen bekend
worden gemaakt.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Nachtegaal (uitreis) is van Rangoon
naar Singapore gevlogen en de Perkoetoet
(uitreis) is te Praag geland.
De Kwak (thuisreis) is van Jodhpur te
Bagdad gearriveerd.
Korten tijd geleden meldde de correspon
dent van de Times te Singapore, dat de re
geering van Straits Settlements maatregelen
had genomen om de post uit Britsch-India
naar Engeland zooveel mogelijk te doen ver
voeren door de Imperial Airways. Alleen te
gen hoogere tarieven zou vervoer per K. L.
M.-vliegtuigen mogelijk blijven.
Thans meldt de correspondent van de Ti
mes, dat de zakenlieden in Singapore ern
stig door deze maatregelen getroffen wor
den. Zij wijzen erop, dat antwoorden op vra
gen, die uit Singapore op denzelfden dag
worden verzonden, negen dagen vlugger
worden ontvangen via de Nederlandsche
vliegtuigen, dan met die van de Imperial
Airways. Nederlandsche firma's hebben
dientengevolge in vergelijking met de Brit-
sche ondernemingen een belangrijken voor
sprong bij het verkrijgen van inlichtingen
betreffende vraag naar goederen.
De Perkoetoet is hedenmorgen om 5 uur
met bemanning voor Indië vertrokken, met
Te Roller als gezagvoerder.
Vijf pasagiers maken de reis mee.
De lading bedraagt vracht 98 K.G., briefp
203.811 K. G., pakketpost 24.98 K. G. en
bagage voor Calcutta 67 K. G.
Het toestel, die te 7.35 te Halle arriveer
de, heeft daar bagage 77 K. G. briefpost
voor Indië, aan pakketpost werd bijgeladen
4 K. G. voor Cairo, 1 K. G. voor Gaza, 1
K. G. voor Karachi en vracht 77 K. G. voor
Cairo, 2 K. G. voor Batavia en 2 K. G.
voor Bangkok.
Het „attentiesein" wordt ook voor den
automobilist geheschen!
Nog een dag of wat en wij zitten weer in
„Slachtmaand!" Merkwaardig, hoe die be
schrijving toegepast kan worden op de mo
derne verkeerstoestanden, want de mistige
dagen, die ongetwijfeld nog voor ons weg
gelegd zijn en die het onbewaakte-overwe
gen-gevaar in het brandpunt der belangstel
ling plaatsen, gevoegd bij de regenvlagen en
het laagje rottende bladeren op den weg,
zullen ook dit jaar wel niet ongemerkt aan
ons voorbijgaan. Daarom is het zoo nood
zakelijk om voor het „goed-en-wel" inzetten
van het slechte autoseizoen eens even na te
gaan op welke wijze de automobilist de risi
co's kan verminderen, aldus schrijft ons de
Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
Gladde banden: levensgevaarlijk.
Als er eens iemand bij u aanbelde, met de
mededeeling, dat hij uw auto voor enkele
guldens practisch immuun tegen slippen
zou kunnen maken, dan zoudt u dien man
als een fantast beschouwen. Naar wij hopen
zult u een iets welwillender houding tegen
over ons aannemen, want wij willen u toch
dezelfde mededeeling doen. De tijden liggen
gelukkig achter ons, dat men moreel ver
plicht was zijn autobanden weg te gooien,
zoodra het loopvlak tot het verleden behoor
de. Ook al kosten de banden nu maar heel
weinig meer, desondanks convenieert het me
nigeen heel slecht ze maar a bout portant
weg te doen. De techniek heeft ons echter
een middel aan de hand gedaan, waardoor
oude banden even gevaarloos worden als
nieuwe. De meeste garages zijn tegenwoor
dig voorzien van een installatie, waarmede
overdwarsche zaagsneedjes op het loopvlak
worden aangebracht op onderlinge afstanden
van circa 1 centimeter. Deze sneedjes zijn
enkele millimeters diep en de aldus bewerk
te band heeft de lofwaardige eigenschap het
natte wegdek als het ware droog te schra
pen (deze verklaring is technisch niet juist,
maar geeft het beste de werking ervan
weer). Nadeelen van beteekenis heeft het
procédé niet, de levensduur der banden
wordt er niet ongunstig door beïnvloed (eer
der kan men van het tegendeel spreken,
Wa!l!rmcn de banden nu niet zoo
spoedig af te danken). De voordeelen echter
zijn zoo evident, dat bijna van een verzeke
ring tegen slippen gesproken kan worden.
t«2 K onbegnjpelijk, dat er thans
^ndfn gebruikt worden en het
wordt tijd, dat de wetgever terzake maatre
gelen neemt, zooals in het buitenland hier
en daar reeds geschied is. Alleen onbekend
heid met de bewerking kan de automobilis
ten er o.i. van terughouden tot het slipvrij
maken van gladgesleten banden over
gaan.
dat wij een korte beschouwing over slippen
en maatregelen hiertegen voor overbodig be
schouwen. In vele gevallen heeft men het
slippen aan zichzelf te wijten, het kan n.1.
ingeleid worden door te snel aocelereeren op
een glad weggedeelte, door het met te groo
te vaart nemen van een bocht, door het on
oordeelkundig remmen, enzoovoorts. (Dat
men zedelijk vérplicht is, juist thans extra
aandacht aan de remmen te besteden, spreekt
vanzelf: een slecht afgesteld remsysteem
kan immers onheilspellende gevolgen heb-
?en!)
Laten we aannemen, dat de auto gaat
slippen, terwijl men rechtuit rijdt, de oor
zaak blijve thans verder in het midden. Het
achterste deel van den wagen slingert bijv.
naar rechts, de wagen komt dus in een
scheeve positie (hetgeen altoos verwerpelijk
is, maar langs den weg heel in het bijzon
der!) Slippen „verlamt" vele automobilisten:
zij weten niet, wat er gebeurt, doen dan
domme dingen en het onheil is geschied
voor zij het beseffen. Een eerste vereischte
is dus: kalm blijven; wie weet, „hoe hij slip
pen moet" zal deze raadgeving inderdaad
ter harte kunnen nemen en de angst, de van
ouds bekende slechte raadgeefster, uitban
nen.
Als namelijk het achterdeel van de auto
naar rechts wegglijdt, moet men de voorwie
len óók naar rechts wenden, op die manier
bevrijdt men zichzelf uit de zoojuist bedoel
de „scheeve positie". Het voorste deel van
de auto wordt nu immers eveneens naar
rechts gedraaid en de slip zoodoende gecor
rigeerd. Dikwijls schijnt het echter alsof het
middel erger zou zijn dan de kwaal, want in
plaats van den zoojuist genoemden slip. dien
men wilde corrigeeren, treedt nu een nieuwe
op, waarbij de wagen van achteren naar
links wegglijdt. Hiertegen neemt men een
analogen maatregel: het stuur wordt nu
naar links gedraaid en op deze manier gelukt
het soms evenwel pas na herhaalde po
gen den wagen weer onder bedwang te
krijgen.
Men zal zonder meer inzien, dat deze ma
noeuvres weloverwogen moeten geschieden:
wie voor het eerst gaat oefenen, wanneer hij
werkelijk in gevaar verkeert, zal het er mis
schien niet goed afbrengen. Zoodat men dus
op een „echt vet" weggedeelte is, waar het
verkeer het nemen van proeven absoluut toe
laat, moet men m zijn eigen belang
eens terdege gaan slippen en probeeren, hoe
men de gevaren het béste coupeert. De be
stuurders van de autobussen in de groote
buitenlandsche steden, met welke gevaarten
het manoeuvreeren uit den aard der zaak
minder eenvoudig is dan met een moderne,
vast op den weg liggende personenauto,
worden in het slippen terdege geoefend
waartoe men speciale proefvlakken heeft, die
dan met olie worden ingevet!
Wie in strijd met het bovenstaande han
delt en dus tegen den slip in gaat sturen zal
bemerken, dat zijn wagen als een tol om een
verticale as draait en misschien wel een hee-
len slag maakt om dan in tegengestelde
richting verder te rijden, voorzoover althans
niet eerder een boom of kruisend voertuig
een einde aan de slippartij en daarmede mis
schien aan een of meer mensehen levens heeft
gemaakt
VERTROKKEN PERSONEN.
A. H. Hendriks, N.H., telefoniste, van Jan
van Scorelkade 27 naar 's-Hertogenbosch.
H. Chr. Kluit, N.H., wed. v. D. Langerijs,
z. b., en dochter, van Kanaalkade 40 naar
Oudorp. N. C. H. Davids, N.H., z. b., van
Keetgracht 2 naar Hoogwoud. C. M
Dikkeboom, C.G., hulp i. d. huishouding,
van Koningsweg 63 naar Heiloo J. Bun
gener, N.H., opzichter Prov. Waterstaa',
van Lyceumstraat 59 naar Koog aan de
Zaan. P. A. de Haan, R.K., z. b., V3n
Heiligland 10 naar Purmerend. E. A
Blankendaal, R.K. echtg. v. J. Weel, z. b.,
van Omval 62 naar Heemskerk. R. Kre
mer, geen, tuinman, van Liefdelaan 21 naar
België. J. F. Bartkoviak, R.K., chauffeur,
en gezin, van Boomkampstraat 40a naar
Duitschland. G. Scnermerhorn, N.H.,
echtg. v. H. W. Braam, van Kennemerstraat-
weg 163 naar Deventer. A M. Th
Krone, R.K., kinderjuffrouw, van Helderscbe
weg 34 naar Duitschland. H. P. E. H
Wanna, R.K., muziekleeraar, van Mient
naar Amsterdam. M. J. U. Makking,
E.L., onderwijzeres, van Wilheltninalaan 24
naar Frankrijk. F. C. Ton, N.H., dienst
bode, van NieuwLsingel 501 naar Beets.
J. Beerepoot, R.K., tuinbouwer, van Metius-
straat 121 naar Zwaag. I. Jellema, N H
onderwijzeres, van Oudegracht 168 naar
Hennaarderadeel.
INGEKOMEN PERSONEN.
M. Schoenmaker, wed. v. D. Ketel, z b.,
van Zaandam naar Kruislaan 14. P. C.
Mturs, geen, aannemer van baggerwerker.,
en gezin, van Schoorl naar Macl. Pont
straat 35. Jan Kooij, N.H., z. b., van
Hoogwoud naar Fnidsen 103. J. Smit,
N.H., z. b., van Rotterdam naar Koningsweg
23 S. P. Spijker, R.K. venter in galan
terieën, van Purmerend naar Omval 71
A. A. den Hartog, R.K., slagersknecht, van
Oudorp (N.H.) naar Houttil 62. J. Th
Vader, R.K., dienstbode, van Heiloo naar
Lyceumstraat 19. W. C. Esser, R.K., win
kelier, en gezin, van Hilversum naar Ver-
dronkenoord. H. v. Zuiden, geen, kruide
nier, van Den Helder naar Baansloot 23
J. Dol, geen, vischkoopman, en gezin, van
Velsen naar Druiver.laan 54. 6. J Le.-u
wenberg, R.K., arts. van Haarlem naar Laat
194. rt A. v d Brink, N.Harbeider,
vna Amersfoort naar Voormeer 23. M. M.
de Jong, N.H., van Amsterdam naar Land-
straat 58. E. M. Weel, R.K., huishoudster,
van Egmondbinnen naar Egelenburgerslaan
8. E. H. v. d. Idsert, R.K., dienstbode, van
Den Helder naar Snaarmanslaan 143. J.
W. Hermes, N.H., postbeambte, van Schagen
naar Oudegracht 104b. N Jansen, NT1
rijks'elefoniste, van Baarn naar Macl. Pont
straat 7. A. Lanenga, N.H., telefoniste,
van Baarn naar Macl. Pontstr. 7. H W ter
Bogt.Bogt, NH., telefoniste, van HeerKn
naar Spoorstraat 31. M. C. Horsten,
echtg. v. G. H. v. d. Molen, van Den Helder
tiaar van Houtenkade 24.
Aangenomen het beroep naar de geref.
kerk te Paesens c.a. door ds. J. J. Oranje te
Wieringen.
AFLOOP VERKOOPINGEN.
Uitslag veiling, gehouden bij opbod, te
Alkmaar, op Maandag 21 October 1935 ten
overstaan van den notaris Mr. C. J. de
Lange, van de volgende perceelen te Alk
maar:
1. Pakhuis, ingericht tot sigarenmakerij en
drogerij, van Teijlingenstraat 8, groot
25 c.A 710.—
2. Huis en erf, Groot Nieuw-
land 1, hoek Laat, groot
56 c.A2775.—
3. Pakhuis, Gr. Nieuwland 3,
groot 23 c.A545.
4. Pakhuis, Gr. Nieuwland 5,
groot 31 c.A. 520.
5. Pakhuis en erf, Gr. Nieuw
land 17, groot 44 c.A. 1500
6. Huis en erf, Groot Nieuw
land 7, groot 28 c.A. 550.—
7. Huis met afz. bovenwoning
en erf, v. d. Woudestraat
60/60a, groot 98 c.A. 4220.
8. Huis met afz. bovenwoning
en erf, Grensstraat 8/8a,
groot 113 c.A4310.
9. Pakhuis, voorzien van win
kelpui en verkoopruimte met
erf, a. d. Houttil No. 13,
groot 53 c.A4550.
10. Huis, erf en steeg aan de
Brouwerstraat Na 2, nabij
den Kenn.straatweg, groot
137 c.A. 3500.—
11. Huis en erf, a. d. Snaar
manslaan No. 58, groot
88 c.A3000
Te samen 26180.—
De afslag en combinatiën blijven bepaald
op Maandag 28 October a.s des avonds
6 uur, in Hotel Toelast, Langestraat. te
Alkmaar.
AMSTERDAMSCKE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 23 October 1935. Op de
heden gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 265 Vette kalveren, le kw.
48—52 cent, 2e kw, 42—46 cent en 3e kw.
34—41 cent per K.G. levendgewicht; 49
Nuchtere kalveren 4—/ 7; 154 Varkens,
vleeschvarkens, wegende van 90—110 K G.
5354 cent, zware varkens 5253 cent en
vette varkens 51—52 ct. per K.G. slachtgew.
Ter veemarkt waren heden 3 wagons ge
uit Denemarken
aan ge.
slachte runderen
voerd.
AMSTERDAM 23 Oct. 1935. Op de he.
den gehouden aardappelenmarkt waren <u
nrii zen onveranderd. Aanvoer 111.500 K G
PBROEK op LANGENDIJK, 23 Oct
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt-
5300 K.G. Aardappelen: Eigenheimejé
f 2.40, BI. Eigenheimer 2.60-/ 3 la
Blauwe 2.60; 1B000 K.O. Uien: Gele
Nep 2.10-/ 2.40 Gele drielingen '0.S0
1.10, Gele uien 2.30—2.60, Grove
f 9 50—2.70; 55 K.G. Slaboonen 6 50-.
14.10; 6000 K.G. Bieten 1.30—3 70.
8000 K.G. Peen UM 70; HOOÓ
KG Roode kool 2,60—6; 15000 KG
Gele kool 2.30—4.50; 22000 K.G*
Vroege witte kool 0.70—3.80; 2800Ó
K G. Deensche witte kool 1.50—4.6O
alles per 100 K.G. en 2500 stuks Andijvie
90 cent.
WARMENHUIZEN, 22 Oct. '35. Eigen,
heimers 2.403; Blauwe Aardappelen
3.20; Gele Nep 2.10; Uien 2.50-
2.70, drielingen 090, grove 2.50-
2.80; Roode kool 4.30-/ 5.60; Gele
kool 3.405; Witte kool 3.30—4.j0
Aanvoer: 5275 K.G. Aardappelen; 25
KG Gele Nep; 2200 K.G. Uien; 4075
K.G. Roode kool; 2700 K.G. Gele kool-
20500 K.G. Witte kool.
NOORDSCHARWOUDE, 22 Oct. 1935
9600 K.G. Aardappelen: Sch. muizen
1.80, Bevelanders 2.30, R. Duten
1.70, Eigenheimers f 2.40, BI. Eigenhei.
mers 2.60—/ 2.90, BI. Aardappel
2 80-/ 3.20; 8500 K G. Uien: gro^
2.703, uien 1.70—2.60, drielingen
60—90 cent en Gele Nep 1.80-/ 2.50;
2300 K.G. Peen 1.50—1.60; 80 K.G.
Spercieböonen 813; 4600 K.G. Kroten
1 30—3.40; 10800 K.G. Roode kool
3.905.6O; 46600 K G. Witte kool
2.70—4.10; 3200 K.G. Gele kool 410
5.30, alles per 100 K.G.
1EXEL, 21 Oc 1935. Op de heden ge.
houden weekveemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 12 Koeien 90160;
7 Graskalveren 16—40; 13 Nuchtere
kalveren 4—9; 9 Schapen 7—/ 13; 4
Lammeren 6—9; 3 Rammen 16—20;
70 Kippen 35—45 cent; 4 Geiten 5—9
en 14 Biggen 16—20.
EIERENVEILING Tc'XEL.
TEXEL, 21 Oct. 1935. Op de heden ge-
houden eierenveiling waren in totaal 31fl4
stuks kipeieren aang voerd, waarvan de prij
zen als volgt: óS62 K.G. (per 100) 4,50
4 80, 62—64 4 70-ƒ 4.90, 66-70
4.90-/ 5 10, 50-56 3.75-/ 4.40, 40
—50 3—3.90. Oude kippen per KG.
26—32 cent.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
Yorige
koers
ST A A TSLEEN1NGEN.
4 Neder 1. 1931
4 m 1934
4 Ned.-Ii iii 1934
4 1934 A
5H Duitschland 1930
Ideir met kettiogverlclaring
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank 1
Kandel Mpij. Cert v. 250
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank t t
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. B1NNENL.
Alg Kunstzijde Unie a
Calvé Delft Cert
Nederl. Ford ez. 40 afst
Philips GloeiL Gem. Bezit
Unilsver
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda a
Bethleh. Steel
Cities Ser *ica
Steel conw a
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A. 1
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito aptions
MIJNBOUW.
Alg. Explor Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr. a
Q0lj'
Perlak
Phillips Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
He... Rubber a'
Serbadiadi
lnterc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned, Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Ueli
Senembah
AMER SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Reilw. Cert
Union Pacific
ftNoteering oer 50
fExclaim PROLONGATIE Vo.
'Exdividend.
N...Y„kN'n °FflCIEEL
Londen
Berlijn
Psrij.
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
MadrH
1
a
9613/u
96i3/)6
943/4
94J/4
20'/w
23V4
104'/,
pl.m.
1.30
963/,
963/8
953/4-4,'
953/4.4.'
IV1/..20
23
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
.J
123
121
443/,
42V,
803"/,
80
100'/,
273/,
49
603/,
60
253'A
254
244»/,*
248'/,
100'*,
IOO4.
30*,
311/4
11
l<3/lS-i
2W/i6
2 1/,
1*.
W/s
27"/,,
2» 3/,
5'/,.
53/.
2033/,
2001/,
114
H03/,
102*
101'/,
23/g
203/4 3/4
13 60
169
169
151
1793/,
179
'W/s
1954-1/4
80
81
«F
00
O8/:»
6J/,
106'/,
104V, 5
69
70
89
88
32
32
60V,
1"/16
73/4
73/4
«Vi6
4P/4-2
139'/,
140
159V,
159
165
165
283/,
291/,
5'A
571/,
423/,
M* 90
423',.'/,
81-3/.
248-50
1013/,-i
12HVM
23L-7is
271-3*6
199- 00
1101/,
994 "0
223/4-V,
7493/4.4
1013/4-J
23|-3/m
271-3*6
200V,-8
1101/,
100 V,
20
249*
1014*3/1
10I*3/I4
27|.»/u
200-*
110
100-J/s
79
63/4-Vl6 63/, 3/i» 63/,-V»
koert
4l/i pCl Heden 4 3V4 r>Ct
>r ttbl'N A ftRDAM»
t
i
t
v
Vorige
Op
koers
bpr!"" 1 nuf
1 47*.
1.473/,.
1 23V,
7 253/4
59 25
59.32V,
9 71
9.72'/,
24.79
24.82
47 92
47,95
32 30
12 40
37 36
37 45
36 30
36 45
20 15
20.15
11.97V4
11.95