Uw HOEST
KOLEN VOORZIEN ING
IN DEN WINTER.
„JE GELD OF JE LEVEN?"
Overval te Vaassen
DE WERELD-JAMBOREE IN 1937,
Finantieele en moreele mede
werking van de regeering.
GEHEIME DISTILLEERDERIJ TE
AMSTERDAM ONTDEKT.
ROOFOVERVALLEN TE ALBERGEN
EN BORNERBROEK.
Zes jaar teger den fotograaf
de G. geëischt.
JOURNALISTEN EEREN WIJLEN
Mr. LODER.
Telegram en een krans.
verdwijnt in 24 uur!
akker'S Abdijsiroop
ECHTPAAR IN GEVECHT MET
INBREKER.
Nachtelijke worsteling in Am
sterdam.
DUITSCHE UITGEWEKENEN UIT
ABESSINIE.
Gisteren met de „Usambara"
te Rotterdam gearriveerd.
KNAAPJE GEDOOD.
en
De hertog van Gloucester, zoon van het Engelsche koningspaar,
bruid Lady Alice Douglas Scott die he den in het huwelnk znn getreden.
zim
Door meer voorraden aan te leggen,
kunnen de handelaren tekorten
voorkomen.
Geen reden tot ongerustheid?
£udktvaact
ONZE POSTVLUCHTEN.
RECORDPOGING
KINGSFORD SMITH.
Gestart; binnen een uur bij
Parijs!
£atuU w JuiH&au*
Kingsford Smith
TEGEN MOTORSTORINGEN BIJ
VLIEGTUIGEN.
Bevredigende resultaten van een
„anti-vries" apparaat.
RECORDPOGING
KAAPSTAD—LONDEN.
FRANSCH POSTVLIEGTUIG
VERONGELUKT.
TEELTREGELING RUNDVEE.
WARM EN HUIZEN
Nadat haar man zich naar het werk had
begeven, hooorde de vrouw van een arbeider
te Vaassen (Geld.) 't was nog donker
gestommel in haar woning. Met een zaklan
taarn toog zij op onderzoek uit, en in de
woonkamer gekomen, keek zij in het gemas
kerde gelaat van een indringer, die haar
toevoegde: „Je geld of je leven!"
In haar angst heeft de vrouw den bandiet
alles gegeven, wat zij in huis had, waarop de
man zich snel verwijderde.
MEISJE GESCALPEERD.
Afgrijselijk ongeval op een schip.
Maandagnamiddag trof de 16-jarige
dochter van schipper Steenbergen van
Zwartsluis, varende met het schip „Trio" in
het Merwedekanaal nabij de gemeente Vi-
anen, een ernstig ongeval, meldt de Rott.
Het meisje kwam met het hoofdhaar in aan
raking met de as van een motor, die haar in
een ommezien het haar van het hoofd rukte,
de kleeren van het lichaam scheurde, waar
na zij nog een klap van den motor opliep
tegen een harer beenen. Toen werd zij in 't
kanaal geslingerd, waar zij door haar broer
uit gehaald werd. In deerniswaardigen toe
stand is zij naar een der Utrechtsche zie
kenhuizen overgebracht.
Naar wij vernemen, is de regeering be
reid op de begrooting voor 1936 een bedrag
van ten hoogste 20.000 uit te trekken en
dit onder bepaalde voorwaarden beschik
baar te stellen voor de Wereld-Jamboree
der Padvinders in 1937. Ook heeft de re
geering zich bereid verklaard haar moreele
medewerking te verleenen, wanneer de Jam
boree van 1937 in Nederland wordt gehou
den.
Van de vraag, hoe ver die moreele mede
werking zich zal uitstrekken, hangt af, of
de Nederlandsche Padvindersbeweging het
zal aandurven om de internationale Padvin
derij uit te noodigen de Wereld-Jamboree in
1937 in Nederland te houden.
Reeds eenigen tijd had de hoofdstedelijke
politie aandacht gewijd aan eenige onbe
woonbaar verklaarde woningen in de Dijk-
straat bij de Kromboomsloot, waar zich een
bedrijvigheid afspeelde, die voor de deskun
dige oogen van de surveilleerende agenten
niets oorbaars kon beduiden. In overleg met
ambtenaren van de afdeeling accijnzen is de
politie dan ook gisteravond overgegaan tot
het doen van een inval, waarbij zij een com
plete installatie voor het distilleeren van
sterken drank ontdekte.
Terwijl de agenten zich nog in de woning
bevonden, werd deze betreden door een niets
vermoedend persoon, die klaarblijkelijk met
de geheime distilleerderij in relatie stond en
die dan ook onmiddellijk ingerekend werd.
Op het bureau verklaarde de gearresteerde,
dat de installatie nog slechts kort geleden
gereed was gekomen en dat er van de ge
brouwen vochten nog niets was verkocht. De
politie zal uiteraard hiernaar een nader on
derzoek instellen evenals naar den eigenaar
en exploitant van de distilleerderij, aange
zien de gearresteerde alleen maar een mede
plichtige van het tweede plan schijnt te
zijn. De installatie zelf was volgens de
ambtenaren, die aanwezig waren bij de in
beslag neming, van schitterende hoedanig
heid en van een groote capaciteit.
P. M. DUYVIS, t
In den leeftijd van 78 jaar is te Santpoort
overleden de heer P. M. Duyvis, commis
saris der N.V. Machinefabriek P. M. Duy
vis te Koog aan de Zaan, van welke fabriek
de heer Duyvis de oprichter was.
Voor de rechtbank te Almelo stond
gisteren terecht de fotograaf K. de G.
uit Hengelo, die betrokken is geweest
bij de roofovervallen gepleegd te Alber-
gen en Bornerbroek waarbij oude men-
schen werden beroofd en ernstig mis
handeld. Vier medeplichtigen in deze
zaak waren reeds tot zware straffen
veroordeeld, maar de zaak van de G.
werd nog verder aangehouden omdat er
rapport van psychiator over hem zou
worden uitgebracht. Dit rapport is thans
verschenen.
Hoewel het de G. verminderd toereke
ningsvatbaar verklaarde, werd een zwa
re straf gevorderd, n.1. zes jaar gevan
genisstraf enter beschikking 6telling
der regeering na het ondergaan der
straf.
Namens den Nederlandschen Journalis
ten Kring is het volgende telegram gezon
den aan de familie van wijlen mr. Loder:
„Het bestuur van den Nederlandschen
journalistenkring, in weemoedige en
eerbiedige herinnering aan den onver-
getelijken dag, waarop mr. Loder in
ons midden sprak over „De majesteit
van het recht", biedt U met zijn overlij
den betuiging van innig leedwezen
aan".
Het kringbestuur heeft een krans ten
sterfhuize doen bezorgen. Tevens heeft het
op verzoek van den heer Valot, secretaris
der Federation International des Journalis
tes, ook namens deze organisatie een krans
doen bezorgen op de linten, waarvan staat:
van Advies, om de terugbetaling der steun-
werkloosheid te doen geschieden,
alt Gij direct Akker's Abdijsiroop neemt.
Gij sult dadelijk de gunstige werking on
dervinden van de vanouds beproefde
„genees-kruyden", waaruit Abdijsiroop in
hoofdzaak bestaat, thans door den beken
den Apotheker Dumont nog versterkt door
nieuwe, snel werkende toevoegingen.
Daardoor is nóg meer dan vroeger, nu
hst beproefde hoest-geneesmiddel I
Verlóógde prijz.n: f 0.75, f 1.25, f 2 - p«r Bacon.
In het holst van den afgeloopen nacht
betrapte de concergie van het kantoor van
de handelsvereeniging V. v. d. Reis, Hee
rengracht 203 te Amsterdam een inbreker.
Na een hevige worsteling wist de nachtelij
ke bezoeker te vluchten, doch later is hij op
straat door agenten aangehouden en inge
sloten in het bureau Warmoesstraat..
De vrouw van den concergie Simons werd
tegen half twee wakker en waarschuwde
baar man. Samen stelde het echtpaar een
onderzoek in. In de keuken trof men den in
breker aan, die zich trachtte te verschuilen
De concergie greep hem echter, met het ge
volg, dat een hevige worsteling ontstond,
waarbij de heer Simons aan het gezicht en
de handen werd gewond. De vrouw van de
congierge opende de buitendeur en riep om
hulp. De inbreker rukte zich los en vluchtte
door de buitendeur. Verschillende menschen
waren op het hulpgeroep toegesneld, doch
niemand durfde den inbreker te grijpen. Hij
werd echter gevolgd en later in den nacht
door twee agenten van bureau Warmoes
straat gearresteerd, waarbij hij zich.verzet
te. Een controleur van de Nederlandsche Be-
wakings Mij. verleende hulp. Bij fouillee
ring bleek, dat hij in het bezit was van
gummi-handschoenen en inbrekers-werktui
gen. De man is reeds eerder met de politie
in aanraking gekomen.
Met het s.s. Usambara is 14
dagen geleden de eerste groep
Duitschers, die Abessinië we
gens den oorlogstoestand heb
ben verlaten, uit Djiboeti ver
trokken.
Op het schip bevonden zich zes Duit
schers, enkelen met hun familie, die ge-
ruimen tijd in Abessinië hebben ge
werkt. In Genua waren reeds een aantal
Duitschers, uit Abessinië afkomstig, van
boord gegaan om de verdere reis naar
hun vaderland per trein te maken.
Ook de Duitsche pers bleek voor de
uit Abessinië uitgeweken landgenooten
groote belangstelling te hebben. Een
reporter arriveerde per vliegtuig uit
Berlijn om de reis van Rotterdam naar
Hamburg met de Usambara mee te ma
ken en daardoor gelegenheid te krijgen
rustig over indruken en reiservaringen
te kunnen spreken.
Gedurende den korten tijd dien wij
aan boor dkonden vertoeven hebben wij
een drietal Duitschers „aangeschoten",
waarvan er twee al heel weinig mede
deelzaam bleken te zijn. Een van hen
was een officier, die als instructeur in
het Abe6sinische leger heeft gediend en
bij het uitbreken ddr vijandelijkheden
werd teruggeroepen. Deze deelde mede
dat hij niets te zeggen had en, zij het
wat vriendelijker gesteld, kwam het
a .twoord van den tweeden Duitscher,
die geruimen tijd in Abessinisch Soma-
liland had gewerkt, ongeveer op het-
ze'fde neer. Deze handelsman achtte het
noodig voorzichtig te zijn en geen mee-
nïngen te lanceeren die publiek zouden
worden gemaakt.
Wat spraakzamer was het derde
slachtoffer, een bouwkundige verbonden
aan de Mission Deutscher Evangeli-
schen Gemeinde.
Deze vertelde dat het genootschap in
1927 zijn werkzaamheden in Abessinië
is begonnen. In 1928 werd hij belast met
het bouwen van Zendingsstations en in
die functie heeft hij door geheel Abes
sinië gezworven. Hij is thans niet terug
gekeerd omdat de toestand hem te ge
vaarlijk werd, maar om de simpele re
den dat er geen werk meer voor hem
wa„ toen de oorlog uitbrak en de aan
voer van bouwmaterialen stop werd
gezet.
Via Addis Abeba is hij naar Djiboeti
gereisd. Te Addis Abeba was de toestand
rustig en dat er oorlog is kan men al
leen bemerken aan de groote parades
die er worden gehouden en aan de be
waking van de spoorlijn naar Djiboeti
die speciaal bij de bruggen zeer sterk is.
De zendingen van de „Mission" zijn
allen in Abessinië gebleven. Hun vrou
wen en kinderen hebben zij echter naar
het vaderland teruggezonden.
Naast vele thans reeds algemeen be
kende zaken uit het land van den negus
releveerde de Duitsche bouwkundige
toch ook nog wel enkele interessante
punten.
Zoo gaf hij als zijn meening te kennen
dat geen enkele Europeaan in Abessinië
gevaar loopt zoo lang de Amhara's het
bewind in handen hebben. Zou door een
revolutie of anderszins een andere stam
de overheerschende plaats gaan inne
men, dan zou het voor de blanken wel
eens minder prettig kunnen worden.
Over het beleid van de Abessinische
regeering was de zegsman zeer te spre
ken. Men doet alles om het beschavings
peil te verhoogen. Een groot nadeel is
het echter dat het land geen behoorlijke
verkeerswegen heeft waardoor ook een
economische exploitatie thans nog zeer
lastig is.
De Duitscher kwam op tegen wat hij
noemde gruwelverhalen, die door de
Italianen zouden zi'j'n gelanceerd over
p p.ctijken van Abessiniërs, die men
schen de handen laten afhakken en an
dere ijselijkheden uithalen. Er loopen in;
Abessinië nog wel menschen met afge
hakte handen rond, maar deze vermin
king werd jaren en jaren geleden bedre
ven. Zulke barbaarsche methoden kent
men thans in Abessinië niet meer en al
is het dan een feit, dat er nog steed6
slaven zijn, ook deze menschen worden
behoorlijk behandeld.
Heel veel bijzonders heeft dit inter
view niet opgeleverd, maar het was
interessant alleen al omdat het het
eerste onderhoud was me' ooggetuigen
van het dramatisch gebeuren, dat zich
in een onherbergzaam lan 1 in een moor
dende hitte afspeelt.
Gistermiddag omstreeks vijf uur is
op den Boulevard Heuvelink te Arnhem
het 7-jarig zoontje van de familie Bon-
gers uit de Van Daendels»"aat bij het
Uit* ijken voor een wielrijder onder een
6-wielige vrachtauto geraakt en op
slag gedood.
(Van onzen reisredacteur.)
De mededeelingen van den Hoofdinspec
teur der Nederlandsche Spoorwegen, der.
heer A. G. Jagt, in ons blad, waarin een
eenigszins onrustbarende prognose werd ge
trokken ten aanzien van de steenkolenvoor-
ziening van ons volk door de Limburgsche
mijnen bij een strengen winter, heeft ons aap
leiding gegeven deze aangelegenheid eens te
bespreken met een autoriteit van het mijnwe
zen. Wij vonden mr. dr. W. A. J. M. van
Waterschoot van der Gracht, hoofdingenieur
der mijnen en hoofd van het Staatstoezicht
op het mijnwezen te Heerlen, bereid ons zijn
zienswijze dienaangaande kenbaar te maken
Volgens dr. van Waterschoot zijn de mede
deelingen van den heer Jagt sterk overdre
ven en is er in het algemeen weinig reden tot
ongerustheid.
Wat toch is het geval? Het Zuiden van
Limburg was vroeger geheel verstoken van
waterwegen, een voor Nederland met ziin
uitgebreid net van kanalen en rivieren abnor
male toestand. Door den aanleg van het Ju-
lianakanaal is daaraan tegemoet gekomen,
zoodat thans ook Limburg op dezelfde wijze
als andere deelen van ons land via het water
te bereiken is. Van abnormaal is de toestand
dus thans normaal geworden, aldus dr van
Waterschoot, want het is voor Nederland een
normale situatie, dat 't.rnassavervoer te wa
ter geschiedt. In vele bedrijfstakken is de
handel daarop geheel ingesteld, zoodat men
er ook rekening houdt tnet de mogelijkheid
van een vaartstremming van eenigszins lan
gen duur.
Kijkt men b.v. naar den aardappelenhan-
del. Deze geschiedt zoo gced als geheel te
water en verder per vrachtauto. Bij vorst
kunnen de aardappelen in het geheel niet
worden vervoerd, daar ze dan bevriezen en
ongenietbaar worden. Wat doen dus de han
delaren? Zij leggen voorraden aan, die het
mogelijk maken hun klanten ook in deze om
standigheden te bedienen. Dat moeten nu de
kolenhandelaars ook doen. Tot nu toe hebben
ze te veel gespeculeerd op de voorraden, die
de mijnen maken, zoodat er bij een hooger
verbruik telkens een beroep op die voorraden
werd gedaan. Zij moeten er nu rekening me
de houden, dat het spoorwegverkeer bij groo-
ter aanbod van te vervoeren goederen even-,
als dit steeds bij een vorstperioden het geval
is, daartegen niet opgewassen zijn. Het is im
mers een bekend verschijnsel, dat, als de wa
terwegen zijn dichtgevroren, de te vervoeren
goederen dagen en nachten bij de spoorwegen
blijven liggen, welke abnormale toestand pas
weer verdwijnt, wanneer het scheepvaartver
keer zijn deel weer kan overnemen.
Deze normale toestanden duren evenwel
nooit lang. Immers komt het maar zelden
voor, dat een langdurige ijsperiode de lief
hebbers van schaatsenrijden verblijdt en we
moeten tot de winters van 19161917 en
van 1928—1929 terug gaan om perioden
aan te wijzen, gedurende welke het scheep
vaartverkeer eenige weken werd stilgelegd.
Voor deze uitzonderingsgevallen, die na-
natuurlijk elk jaar opnieuw zich kunnen
voordoen, moeten de handelaars zich dek
ken. Men kan immers niet vooruit zier.
aankomen, of ons een strenge winter te wach
ten staat, want de voorspellingen dienaan
gaande geven niet de minste zekerheid'
Voor de mijnen zal het ook veel prettiger
zijn, wanneer de afname wat geregelder ge
schiedt, doordat gedurende de zomermaan
den kolendepcts worden opgeslagen, waaruit
in den wintertijd telkens kan worden geput.
De tegenwoordig gebruikelijke wijze van af
name noopt de mijnen, die steeds in dezelfde
mate blijven doorproduceeren, in de stille
maanden zelf voorraden aan te leggen, we'ke
in het koude jaargetijde weer worden vermin
derd. Dat schept dubbel werk en het is veel
eenvoudiger en goedkooper, om de kolen da
delijk van de wasscherij uit in de wagons te
storten. De enkele handelsondernemingen,
waarbij de mijnen zelf geïnteresseerd zijn,
doen dat ook op sommige plaatsen in den
lande, zoodat zij nu reeds het voorbeeld
geven aan de andere handelaar^, die totnog
toe te veel op zien komen plachten te spelen.
Dit alles betreft uitsluitend de indus'rie-
kolen, waarvan de verschillende afnemers
zelf ook al voorraden maken, doordat zij te
veel inslaan. De huisbrandkolen worden
maar heel zelden per schip vervoerd, daar ei
in deze branche maar weinig handelaren /.ijn,
die zulke groote hoeveelheden tegelijk bestel
len, dat een schip er mee gevuld wordt. Hot
vervoer van deze kolen zal ook in de toekomst
zoo goed als geheel per spoor geschieden
Komt er dus in een strengen winter meei
vraag naar, dan zal dit voor de spoorwegen
hetzelfde gevolg hebben als tot nu toe. De
aanleg van het Julianakanaal maakt te dien
aanzien haast geen verschil. Het is bij de
mijnen wel te merken, dat het weer thans nog
zacht is; straks, wanneer het misschien kou
der wordt, zal de afname aanzienlijk toe
nemen.
Het feit, dat de tarieven der Nederl. Spoor
wegen in vergelijking met het buitenland
steeds hoog zijn geweest, heeft mede den
stoot gegeven tot den'aanleg van het Juliana
kanaal. Dat de spoorwegen hun bedrijf moe
ten inkrimpen is een droeve noodzakelijkheid
men kan er volgens dr. van Waterschoot
echter moeilijk de kanalen uitsluitend de
schuld van geven. Juist het Julianakanaal
heeft de Nederl. mijnen dezelfde vervoeifaci-
liteiten gegeven als waarover de Ruhrkolen
door de groote rivieren reeds van den aai'-*
vang af beschikken. Dit af te keuren in een
land, dat zoozeer op vervoer te water is in
gesteld, zou een groote onbillijkheid zijn.
De Kwak (uitreis) landde gisteren te
Djask, de Perkoetoet (thuisreis) kwam te
Bagdad aan, terwijl de Koetilang van Schip
hol naar Indië is vertrokken.
Kingsford Smith heeft zich naar het vlieg
veld I ympne begeven, vanwaar hij heden
vioeg hoopte te starten met zijn „Southern
Cross" voor een recordpoging over den af
stand Engeland—Australië.
Sir Charles Kingsford Smith, die opnieuw
een poging zou doen om het record van
Engeland naar Australië op zijn naam te
brengen en eenige weken geleden deze po
ging wegens machinedefect moest uitstel
len. is hedenmorgen te 6.27 uur van het
vliegveld Lymphne opgestegen.
Te 7.24 uur vloog hij boven het Parijsche
vliegveld Le Bourget in de richting van
Marseille. Van Marseille zal hij naar Bag
dad vliegen.
bekende oorzaak is verongelukt. De uit vier
koppen bestaande bemanning is bij het on
geluk om het leven gekomen.
Een andere vlieger kon bij de plaats Van
het ongeluk dalen en heeft 17 postzakken
geborgen.
In een rapport van de Engelsche studie
commissie voor de luchtvaart zijn belang
rijke resultaten gepubliceerd van proeven,
genomen in het Royal Aircraft Laboratorium
te Farnborough, betreffende het optreden
van motorstoring, veroorzaakt door ijsvor-
ming in den carburator of het ontstaan van
luchtbellen in de benzineleiding.
Het is gebleken, dat de ijsvorming kan
worden voorkomen door toevoeging van een
kleine hoeveelheid alcohol aan de brandstof.
Men heeft nu een toestel gefabriceerd, dat
de ijsvorming signaleert en tevens alcohol
aan de benzine toevoegt, totdat de ijsvorniine
verdwenen is.
In het laboratorium heeft het toestel vol
komen bevredigend gewerkt.
Het zal als proef op verscheidene vlieg
tuigen aangebracht worden.
\Y/DeaJlieg€i'0ff!cier, Llewel'y" en mis.
Wyndham, die trachten een nieuw vliegre
cord te vestigen voor den afstand Kaapstad-
unn Ra |Z1]n glsteravond omstreeks zes uur
van Boelawayo naar Livingstone vertrok
ken, nadat zij een landing bij Palapvero id
hadden moeten maken om benzine in te ne
men. v "c
Fr?nr1 ri?nsfche luchtvaart maatschappij Air
Franceheeft uit Buenos Ayres een radio-
gram ontvangen volgens hetwelk een harer
postvhegtuigen met een groote lading pos
aan boord m de buurt van Bahia Sr on-
Ter voorkoming van eenig misver^
deelen wij U hierbij mede. dat ten
van het uitreiken van identiteitsbewijzen^:
behoeve van onderscheidenlijk vóór i ia„
1936 en na 31 Deeember 1935 geboren kal-
veren ingevolge de desbetreffende reglemen
ten de navolgende regeling geldt:
1. Alle kalveren, welke geboren worden
na 31 December 1935, ressorteeren onder de
toewijzing 1936.
2. Voor alle kalveren, geboren vóór 1 jan
1936 en voor dien datum geschetst, kunnen
zoo de desbetreffende toewijzing daartoe
gelegenheid biedt, identiteitsbewijzen-1935
worden uitgereikt.
Aangezien de veestapel-erkenningen-1935
voor het geheele kalenderjaar gelden, zullen
uit den aard der zaak vaarskafveren, behoo-
rende tot de voor 1935 erkende veestapels,
ook in het tijdsbestek 1 Nov. 1935—1 Jan
1936 boventallig geschetst kunnen worden.
Voorts brengen wij onder uw aandacht,
dat de „reserve-kalveren", welke door leden
van door de Nederlandsche Veehouderijcen-
trale erkende rundertuberculosebestrijdings-
organisaties tot 1 Maart 1936 aangehouden
mogen worden, t.g.t. zoowel voor een kalf
met een identiteitsbewijs-1935 als voor een
kalf met een identiteitsbewiia-1936 in de
plaats kunnen treden. Worden zij daartoe
na 31 December 1935 geschetst, hetgeen uit
den aard der zaak in den regel het geval zal
zijn, dan dient voor die kalveren in alle ge
vallen, dus ook indien zij in de plaats tre®n
van kalveren met een identiteitsbewijs-1935,
een identiteitsbewijs-1936 afgegeven te wor
den.
Wenscht men deze kalveren boventallig ie
laten schetsen, dan zal dit boventallig schet
sen, indien het betreft vaarskalvereu, ge
schetst tusschen 1 November 1935 en 1 Jan.
1936, krachtens een veestapel-erkenning-
1935 kunnen geschieden. Worden deze kal
veren echter na 31 December 1935 geschetst,
dan zal hiertoe een erkenning-1936 ver-
eischt zijn.
KENNEMERLAND.
De markt gaf een beeld van grooto
aanvoer, sterk varieerende kwaliteit en geen
onbevredigde prijzen, met als inzet een vlug
ge handel en hoogere prijzen voor le f»
groente en vruchten. Zooals men zal begrij
pen is het grootste deel van den aanvoer
groente die van elders is aangevoerd. Zeker,
er zijn producten waarvan de tuinen in Ken-
nemerland nog een belangrijk kwantum ople
veren, doch veel is „import". Bloemkool,
voor zoover le s., was duur. De noteering
voor le s. was 1420 en voor 2e s.
4.507 per 100 stuks. Groene kool was
ook gewild, met een prijs van 4—7.50
per 100 stuks. Groente die in kisten wordt
aangevoerd, was ruim vertegenwoordigd
Breekpeen bood veel variatie, met prijzen
van 0.50—1.20.
Spinazie beperkte aanvoer gold
0.601. Sla was duur, voor zoover le
s., de prijzen varieerden van 0.25—1
Andijvie was minder gewild, de prijzen wa-
ren 2560 cent, boerekool gold 2555 tU
alles per kist. Bospeen was in trek, de Pr'|'
zen varieerden van 5—13, prei was oo*
gewild voor zoover le s„ de noteering f '"j*
13. Pieterselie, raapstelen en selderie go1'
den van 2—4, alles per 100 bos. Brus-
selsch lof was gewild, hoewel geen hoog^
prijs, welke varieerde van 1521 P',f
100 K.G. Mooie snijboonen en spercieboot®
waren in trek en duur. We noteerden voo
snijboonen 3040 en voor spercieboon®
48-/ 55 per 100 K.G. Spruiten, waan*"
voor den tijd van 't jaar al een behoorMJ»
aanvoer, golden 10—20 per 100 K.o
Tomaten waren duurder, de noteering
7-ƒ 16 per 100 K.G. Vruchten,
zoover le s„ waren duurder. We notee®*
voor le s. appelen en peren 10—/ l'C
100 K.G. Druiver waren ook iets dUFjj
met een noteering van 18—24 pet
K.G. De overige aanvoer, in hoofdzaak w
ne kwantums, had weinig belangstelling-
werd
Aan de veiling te Warmenhuizen
verhandeld in:
Gewone witte kool 442.000 en -_
K.G., roode kool 78.560 en 141.925 K.G-.
le kool 16.250 en 24.250 K.G., Deense»
te kool 7.825 en 24.700 K.G., 8*'e, e|i
15.975 en 33.315 K.G., uien 36.27s
103.100 KG., slaboonen 1.355 en
K.G., aardappelen 362.950 en 63.316
peen 9.200 en 14.375 K.G., snijboonen
en 40 K.G., bieten 5.800 en 33.200 K
dijvie 1.025 en 460 stuks; bloemkool ~T.t0|jer
460 stuks. De eerste cijfers zijn van _i0j^r
1935 en het tweede aantal K.G. va" \qtf>
1934. De omzet bedroeg in rw-tot*'
37.727.29 tegen 14.780.97 w
1934.