Uw HOEST KOLEN VOORZIEN ING IN DEN WINTER. „JE GELD OF JE LEVEN?" Overval te Vaassen DE WERELD-JAMBOREE IN 1937, Finantieele en moreele mede werking van de regeering. GEHEIME DISTILLEERDERIJ TE AMSTERDAM ONTDEKT. ROOFOVERVALLEN TE ALBERGEN EN BORNERBROEK. Zes jaar teger den fotograaf de G. geëischt. JOURNALISTEN EEREN WIJLEN Mr. LODER. Telegram en een krans. verdwijnt in 24 uur! akker'S Abdijsiroop ECHTPAAR IN GEVECHT MET INBREKER. Nachtelijke worsteling in Am sterdam. DUITSCHE UITGEWEKENEN UIT ABESSINIE. Gisteren met de „Usambara" te Rotterdam gearriveerd. KNAAPJE GEDOOD. en De hertog van Gloucester, zoon van het Engelsche koningspaar, bruid Lady Alice Douglas Scott die he den in het huwelnk znn getreden. zim Door meer voorraden aan te leggen, kunnen de handelaren tekorten voorkomen. Geen reden tot ongerustheid? £udktvaact ONZE POSTVLUCHTEN. RECORDPOGING KINGSFORD SMITH. Gestart; binnen een uur bij Parijs! £atuU w JuiH&au* Kingsford Smith TEGEN MOTORSTORINGEN BIJ VLIEGTUIGEN. Bevredigende resultaten van een „anti-vries" apparaat. RECORDPOGING KAAPSTAD—LONDEN. FRANSCH POSTVLIEGTUIG VERONGELUKT. TEELTREGELING RUNDVEE. WARM EN HUIZEN Nadat haar man zich naar het werk had begeven, hooorde de vrouw van een arbeider te Vaassen (Geld.) 't was nog donker gestommel in haar woning. Met een zaklan taarn toog zij op onderzoek uit, en in de woonkamer gekomen, keek zij in het gemas kerde gelaat van een indringer, die haar toevoegde: „Je geld of je leven!" In haar angst heeft de vrouw den bandiet alles gegeven, wat zij in huis had, waarop de man zich snel verwijderde. MEISJE GESCALPEERD. Afgrijselijk ongeval op een schip. Maandagnamiddag trof de 16-jarige dochter van schipper Steenbergen van Zwartsluis, varende met het schip „Trio" in het Merwedekanaal nabij de gemeente Vi- anen, een ernstig ongeval, meldt de Rott. Het meisje kwam met het hoofdhaar in aan raking met de as van een motor, die haar in een ommezien het haar van het hoofd rukte, de kleeren van het lichaam scheurde, waar na zij nog een klap van den motor opliep tegen een harer beenen. Toen werd zij in 't kanaal geslingerd, waar zij door haar broer uit gehaald werd. In deerniswaardigen toe stand is zij naar een der Utrechtsche zie kenhuizen overgebracht. Naar wij vernemen, is de regeering be reid op de begrooting voor 1936 een bedrag van ten hoogste 20.000 uit te trekken en dit onder bepaalde voorwaarden beschik baar te stellen voor de Wereld-Jamboree der Padvinders in 1937. Ook heeft de re geering zich bereid verklaard haar moreele medewerking te verleenen, wanneer de Jam boree van 1937 in Nederland wordt gehou den. Van de vraag, hoe ver die moreele mede werking zich zal uitstrekken, hangt af, of de Nederlandsche Padvindersbeweging het zal aandurven om de internationale Padvin derij uit te noodigen de Wereld-Jamboree in 1937 in Nederland te houden. Reeds eenigen tijd had de hoofdstedelijke politie aandacht gewijd aan eenige onbe woonbaar verklaarde woningen in de Dijk- straat bij de Kromboomsloot, waar zich een bedrijvigheid afspeelde, die voor de deskun dige oogen van de surveilleerende agenten niets oorbaars kon beduiden. In overleg met ambtenaren van de afdeeling accijnzen is de politie dan ook gisteravond overgegaan tot het doen van een inval, waarbij zij een com plete installatie voor het distilleeren van sterken drank ontdekte. Terwijl de agenten zich nog in de woning bevonden, werd deze betreden door een niets vermoedend persoon, die klaarblijkelijk met de geheime distilleerderij in relatie stond en die dan ook onmiddellijk ingerekend werd. Op het bureau verklaarde de gearresteerde, dat de installatie nog slechts kort geleden gereed was gekomen en dat er van de ge brouwen vochten nog niets was verkocht. De politie zal uiteraard hiernaar een nader on derzoek instellen evenals naar den eigenaar en exploitant van de distilleerderij, aange zien de gearresteerde alleen maar een mede plichtige van het tweede plan schijnt te zijn. De installatie zelf was volgens de ambtenaren, die aanwezig waren bij de in beslag neming, van schitterende hoedanig heid en van een groote capaciteit. P. M. DUYVIS, t In den leeftijd van 78 jaar is te Santpoort overleden de heer P. M. Duyvis, commis saris der N.V. Machinefabriek P. M. Duy vis te Koog aan de Zaan, van welke fabriek de heer Duyvis de oprichter was. Voor de rechtbank te Almelo stond gisteren terecht de fotograaf K. de G. uit Hengelo, die betrokken is geweest bij de roofovervallen gepleegd te Alber- gen en Bornerbroek waarbij oude men- schen werden beroofd en ernstig mis handeld. Vier medeplichtigen in deze zaak waren reeds tot zware straffen veroordeeld, maar de zaak van de G. werd nog verder aangehouden omdat er rapport van psychiator over hem zou worden uitgebracht. Dit rapport is thans verschenen. Hoewel het de G. verminderd toereke ningsvatbaar verklaarde, werd een zwa re straf gevorderd, n.1. zes jaar gevan genisstraf enter beschikking 6telling der regeering na het ondergaan der straf. Namens den Nederlandschen Journalis ten Kring is het volgende telegram gezon den aan de familie van wijlen mr. Loder: „Het bestuur van den Nederlandschen journalistenkring, in weemoedige en eerbiedige herinnering aan den onver- getelijken dag, waarop mr. Loder in ons midden sprak over „De majesteit van het recht", biedt U met zijn overlij den betuiging van innig leedwezen aan". Het kringbestuur heeft een krans ten sterfhuize doen bezorgen. Tevens heeft het op verzoek van den heer Valot, secretaris der Federation International des Journalis tes, ook namens deze organisatie een krans doen bezorgen op de linten, waarvan staat: van Advies, om de terugbetaling der steun- werkloosheid te doen geschieden, alt Gij direct Akker's Abdijsiroop neemt. Gij sult dadelijk de gunstige werking on dervinden van de vanouds beproefde „genees-kruyden", waaruit Abdijsiroop in hoofdzaak bestaat, thans door den beken den Apotheker Dumont nog versterkt door nieuwe, snel werkende toevoegingen. Daardoor is nóg meer dan vroeger, nu hst beproefde hoest-geneesmiddel I Verlóógde prijz.n: f 0.75, f 1.25, f 2 - p«r Bacon. In het holst van den afgeloopen nacht betrapte de concergie van het kantoor van de handelsvereeniging V. v. d. Reis, Hee rengracht 203 te Amsterdam een inbreker. Na een hevige worsteling wist de nachtelij ke bezoeker te vluchten, doch later is hij op straat door agenten aangehouden en inge sloten in het bureau Warmoesstraat.. De vrouw van den concergie Simons werd tegen half twee wakker en waarschuwde baar man. Samen stelde het echtpaar een onderzoek in. In de keuken trof men den in breker aan, die zich trachtte te verschuilen De concergie greep hem echter, met het ge volg, dat een hevige worsteling ontstond, waarbij de heer Simons aan het gezicht en de handen werd gewond. De vrouw van de congierge opende de buitendeur en riep om hulp. De inbreker rukte zich los en vluchtte door de buitendeur. Verschillende menschen waren op het hulpgeroep toegesneld, doch niemand durfde den inbreker te grijpen. Hij werd echter gevolgd en later in den nacht door twee agenten van bureau Warmoes straat gearresteerd, waarbij hij zich.verzet te. Een controleur van de Nederlandsche Be- wakings Mij. verleende hulp. Bij fouillee ring bleek, dat hij in het bezit was van gummi-handschoenen en inbrekers-werktui gen. De man is reeds eerder met de politie in aanraking gekomen. Met het s.s. Usambara is 14 dagen geleden de eerste groep Duitschers, die Abessinië we gens den oorlogstoestand heb ben verlaten, uit Djiboeti ver trokken. Op het schip bevonden zich zes Duit schers, enkelen met hun familie, die ge- ruimen tijd in Abessinië hebben ge werkt. In Genua waren reeds een aantal Duitschers, uit Abessinië afkomstig, van boord gegaan om de verdere reis naar hun vaderland per trein te maken. Ook de Duitsche pers bleek voor de uit Abessinië uitgeweken landgenooten groote belangstelling te hebben. Een reporter arriveerde per vliegtuig uit Berlijn om de reis van Rotterdam naar Hamburg met de Usambara mee te ma ken en daardoor gelegenheid te krijgen rustig over indruken en reiservaringen te kunnen spreken. Gedurende den korten tijd dien wij aan boor dkonden vertoeven hebben wij een drietal Duitschers „aangeschoten", waarvan er twee al heel weinig mede deelzaam bleken te zijn. Een van hen was een officier, die als instructeur in het Abe6sinische leger heeft gediend en bij het uitbreken ddr vijandelijkheden werd teruggeroepen. Deze deelde mede dat hij niets te zeggen had en, zij het wat vriendelijker gesteld, kwam het a .twoord van den tweeden Duitscher, die geruimen tijd in Abessinisch Soma- liland had gewerkt, ongeveer op het- ze'fde neer. Deze handelsman achtte het noodig voorzichtig te zijn en geen mee- nïngen te lanceeren die publiek zouden worden gemaakt. Wat spraakzamer was het derde slachtoffer, een bouwkundige verbonden aan de Mission Deutscher Evangeli- schen Gemeinde. Deze vertelde dat het genootschap in 1927 zijn werkzaamheden in Abessinië is begonnen. In 1928 werd hij belast met het bouwen van Zendingsstations en in die functie heeft hij door geheel Abes sinië gezworven. Hij is thans niet terug gekeerd omdat de toestand hem te ge vaarlijk werd, maar om de simpele re den dat er geen werk meer voor hem wa„ toen de oorlog uitbrak en de aan voer van bouwmaterialen stop werd gezet. Via Addis Abeba is hij naar Djiboeti gereisd. Te Addis Abeba was de toestand rustig en dat er oorlog is kan men al leen bemerken aan de groote parades die er worden gehouden en aan de be waking van de spoorlijn naar Djiboeti die speciaal bij de bruggen zeer sterk is. De zendingen van de „Mission" zijn allen in Abessinië gebleven. Hun vrou wen en kinderen hebben zij echter naar het vaderland teruggezonden. Naast vele thans reeds algemeen be kende zaken uit het land van den negus releveerde de Duitsche bouwkundige toch ook nog wel enkele interessante punten. Zoo gaf hij als zijn meening te kennen dat geen enkele Europeaan in Abessinië gevaar loopt zoo lang de Amhara's het bewind in handen hebben. Zou door een revolutie of anderszins een andere stam de overheerschende plaats gaan inne men, dan zou het voor de blanken wel eens minder prettig kunnen worden. Over het beleid van de Abessinische regeering was de zegsman zeer te spre ken. Men doet alles om het beschavings peil te verhoogen. Een groot nadeel is het echter dat het land geen behoorlijke verkeerswegen heeft waardoor ook een economische exploitatie thans nog zeer lastig is. De Duitscher kwam op tegen wat hij noemde gruwelverhalen, die door de Italianen zouden zi'j'n gelanceerd over p p.ctijken van Abessiniërs, die men schen de handen laten afhakken en an dere ijselijkheden uithalen. Er loopen in; Abessinië nog wel menschen met afge hakte handen rond, maar deze vermin king werd jaren en jaren geleden bedre ven. Zulke barbaarsche methoden kent men thans in Abessinië niet meer en al is het dan een feit, dat er nog steed6 slaven zijn, ook deze menschen worden behoorlijk behandeld. Heel veel bijzonders heeft dit inter view niet opgeleverd, maar het was interessant alleen al omdat het het eerste onderhoud was me' ooggetuigen van het dramatisch gebeuren, dat zich in een onherbergzaam lan 1 in een moor dende hitte afspeelt. Gistermiddag omstreeks vijf uur is op den Boulevard Heuvelink te Arnhem het 7-jarig zoontje van de familie Bon- gers uit de Van Daendels»"aat bij het Uit* ijken voor een wielrijder onder een 6-wielige vrachtauto geraakt en op slag gedood. (Van onzen reisredacteur.) De mededeelingen van den Hoofdinspec teur der Nederlandsche Spoorwegen, der. heer A. G. Jagt, in ons blad, waarin een eenigszins onrustbarende prognose werd ge trokken ten aanzien van de steenkolenvoor- ziening van ons volk door de Limburgsche mijnen bij een strengen winter, heeft ons aap leiding gegeven deze aangelegenheid eens te bespreken met een autoriteit van het mijnwe zen. Wij vonden mr. dr. W. A. J. M. van Waterschoot van der Gracht, hoofdingenieur der mijnen en hoofd van het Staatstoezicht op het mijnwezen te Heerlen, bereid ons zijn zienswijze dienaangaande kenbaar te maken Volgens dr. van Waterschoot zijn de mede deelingen van den heer Jagt sterk overdre ven en is er in het algemeen weinig reden tot ongerustheid. Wat toch is het geval? Het Zuiden van Limburg was vroeger geheel verstoken van waterwegen, een voor Nederland met ziin uitgebreid net van kanalen en rivieren abnor male toestand. Door den aanleg van het Ju- lianakanaal is daaraan tegemoet gekomen, zoodat thans ook Limburg op dezelfde wijze als andere deelen van ons land via het water te bereiken is. Van abnormaal is de toestand dus thans normaal geworden, aldus dr van Waterschoot, want het is voor Nederland een normale situatie, dat 't.rnassavervoer te wa ter geschiedt. In vele bedrijfstakken is de handel daarop geheel ingesteld, zoodat men er ook rekening houdt tnet de mogelijkheid van een vaartstremming van eenigszins lan gen duur. Kijkt men b.v. naar den aardappelenhan- del. Deze geschiedt zoo gced als geheel te water en verder per vrachtauto. Bij vorst kunnen de aardappelen in het geheel niet worden vervoerd, daar ze dan bevriezen en ongenietbaar worden. Wat doen dus de han delaren? Zij leggen voorraden aan, die het mogelijk maken hun klanten ook in deze om standigheden te bedienen. Dat moeten nu de kolenhandelaars ook doen. Tot nu toe hebben ze te veel gespeculeerd op de voorraden, die de mijnen maken, zoodat er bij een hooger verbruik telkens een beroep op die voorraden werd gedaan. Zij moeten er nu rekening me de houden, dat het spoorwegverkeer bij groo- ter aanbod van te vervoeren goederen even-, als dit steeds bij een vorstperioden het geval is, daartegen niet opgewassen zijn. Het is im mers een bekend verschijnsel, dat, als de wa terwegen zijn dichtgevroren, de te vervoeren goederen dagen en nachten bij de spoorwegen blijven liggen, welke abnormale toestand pas weer verdwijnt, wanneer het scheepvaartver keer zijn deel weer kan overnemen. Deze normale toestanden duren evenwel nooit lang. Immers komt het maar zelden voor, dat een langdurige ijsperiode de lief hebbers van schaatsenrijden verblijdt en we moeten tot de winters van 19161917 en van 1928—1929 terug gaan om perioden aan te wijzen, gedurende welke het scheep vaartverkeer eenige weken werd stilgelegd. Voor deze uitzonderingsgevallen, die na- natuurlijk elk jaar opnieuw zich kunnen voordoen, moeten de handelaars zich dek ken. Men kan immers niet vooruit zier. aankomen, of ons een strenge winter te wach ten staat, want de voorspellingen dienaan gaande geven niet de minste zekerheid' Voor de mijnen zal het ook veel prettiger zijn, wanneer de afname wat geregelder ge schiedt, doordat gedurende de zomermaan den kolendepcts worden opgeslagen, waaruit in den wintertijd telkens kan worden geput. De tegenwoordig gebruikelijke wijze van af name noopt de mijnen, die steeds in dezelfde mate blijven doorproduceeren, in de stille maanden zelf voorraden aan te leggen, we'ke in het koude jaargetijde weer worden vermin derd. Dat schept dubbel werk en het is veel eenvoudiger en goedkooper, om de kolen da delijk van de wasscherij uit in de wagons te storten. De enkele handelsondernemingen, waarbij de mijnen zelf geïnteresseerd zijn, doen dat ook op sommige plaatsen in den lande, zoodat zij nu reeds het voorbeeld geven aan de andere handelaar^, die totnog toe te veel op zien komen plachten te spelen. Dit alles betreft uitsluitend de indus'rie- kolen, waarvan de verschillende afnemers zelf ook al voorraden maken, doordat zij te veel inslaan. De huisbrandkolen worden maar heel zelden per schip vervoerd, daar ei in deze branche maar weinig handelaren /.ijn, die zulke groote hoeveelheden tegelijk bestel len, dat een schip er mee gevuld wordt. Hot vervoer van deze kolen zal ook in de toekomst zoo goed als geheel per spoor geschieden Komt er dus in een strengen winter meei vraag naar, dan zal dit voor de spoorwegen hetzelfde gevolg hebben als tot nu toe. De aanleg van het Julianakanaal maakt te dien aanzien haast geen verschil. Het is bij de mijnen wel te merken, dat het weer thans nog zacht is; straks, wanneer het misschien kou der wordt, zal de afname aanzienlijk toe nemen. Het feit, dat de tarieven der Nederl. Spoor wegen in vergelijking met het buitenland steeds hoog zijn geweest, heeft mede den stoot gegeven tot den'aanleg van het Juliana kanaal. Dat de spoorwegen hun bedrijf moe ten inkrimpen is een droeve noodzakelijkheid men kan er volgens dr. van Waterschoot echter moeilijk de kanalen uitsluitend de schuld van geven. Juist het Julianakanaal heeft de Nederl. mijnen dezelfde vervoeifaci- liteiten gegeven als waarover de Ruhrkolen door de groote rivieren reeds van den aai'-* vang af beschikken. Dit af te keuren in een land, dat zoozeer op vervoer te water is in gesteld, zou een groote onbillijkheid zijn. De Kwak (uitreis) landde gisteren te Djask, de Perkoetoet (thuisreis) kwam te Bagdad aan, terwijl de Koetilang van Schip hol naar Indië is vertrokken. Kingsford Smith heeft zich naar het vlieg veld I ympne begeven, vanwaar hij heden vioeg hoopte te starten met zijn „Southern Cross" voor een recordpoging over den af stand Engeland—Australië. Sir Charles Kingsford Smith, die opnieuw een poging zou doen om het record van Engeland naar Australië op zijn naam te brengen en eenige weken geleden deze po ging wegens machinedefect moest uitstel len. is hedenmorgen te 6.27 uur van het vliegveld Lymphne opgestegen. Te 7.24 uur vloog hij boven het Parijsche vliegveld Le Bourget in de richting van Marseille. Van Marseille zal hij naar Bag dad vliegen. bekende oorzaak is verongelukt. De uit vier koppen bestaande bemanning is bij het on geluk om het leven gekomen. Een andere vlieger kon bij de plaats Van het ongeluk dalen en heeft 17 postzakken geborgen. In een rapport van de Engelsche studie commissie voor de luchtvaart zijn belang rijke resultaten gepubliceerd van proeven, genomen in het Royal Aircraft Laboratorium te Farnborough, betreffende het optreden van motorstoring, veroorzaakt door ijsvor- ming in den carburator of het ontstaan van luchtbellen in de benzineleiding. Het is gebleken, dat de ijsvorming kan worden voorkomen door toevoeging van een kleine hoeveelheid alcohol aan de brandstof. Men heeft nu een toestel gefabriceerd, dat de ijsvorming signaleert en tevens alcohol aan de benzine toevoegt, totdat de ijsvorniine verdwenen is. In het laboratorium heeft het toestel vol komen bevredigend gewerkt. Het zal als proef op verscheidene vlieg tuigen aangebracht worden. \Y/DeaJlieg€i'0ff!cier, Llewel'y" en mis. Wyndham, die trachten een nieuw vliegre cord te vestigen voor den afstand Kaapstad- unn Ra |Z1]n glsteravond omstreeks zes uur van Boelawayo naar Livingstone vertrok ken, nadat zij een landing bij Palapvero id hadden moeten maken om benzine in te ne men. v "c Fr?nr1 ri?nsfche luchtvaart maatschappij Air Franceheeft uit Buenos Ayres een radio- gram ontvangen volgens hetwelk een harer postvhegtuigen met een groote lading pos aan boord m de buurt van Bahia Sr on- Ter voorkoming van eenig misver^ deelen wij U hierbij mede. dat ten van het uitreiken van identiteitsbewijzen^: behoeve van onderscheidenlijk vóór i ia„ 1936 en na 31 Deeember 1935 geboren kal- veren ingevolge de desbetreffende reglemen ten de navolgende regeling geldt: 1. Alle kalveren, welke geboren worden na 31 December 1935, ressorteeren onder de toewijzing 1936. 2. Voor alle kalveren, geboren vóór 1 jan 1936 en voor dien datum geschetst, kunnen zoo de desbetreffende toewijzing daartoe gelegenheid biedt, identiteitsbewijzen-1935 worden uitgereikt. Aangezien de veestapel-erkenningen-1935 voor het geheele kalenderjaar gelden, zullen uit den aard der zaak vaarskafveren, behoo- rende tot de voor 1935 erkende veestapels, ook in het tijdsbestek 1 Nov. 1935—1 Jan 1936 boventallig geschetst kunnen worden. Voorts brengen wij onder uw aandacht, dat de „reserve-kalveren", welke door leden van door de Nederlandsche Veehouderijcen- trale erkende rundertuberculosebestrijdings- organisaties tot 1 Maart 1936 aangehouden mogen worden, t.g.t. zoowel voor een kalf met een identiteitsbewijs-1935 als voor een kalf met een identiteitsbewiia-1936 in de plaats kunnen treden. Worden zij daartoe na 31 December 1935 geschetst, hetgeen uit den aard der zaak in den regel het geval zal zijn, dan dient voor die kalveren in alle ge vallen, dus ook indien zij in de plaats tre®n van kalveren met een identiteitsbewijs-1935, een identiteitsbewijs-1936 afgegeven te wor den. Wenscht men deze kalveren boventallig ie laten schetsen, dan zal dit boventallig schet sen, indien het betreft vaarskalvereu, ge schetst tusschen 1 November 1935 en 1 Jan. 1936, krachtens een veestapel-erkenning- 1935 kunnen geschieden. Worden deze kal veren echter na 31 December 1935 geschetst, dan zal hiertoe een erkenning-1936 ver- eischt zijn. KENNEMERLAND. De markt gaf een beeld van grooto aanvoer, sterk varieerende kwaliteit en geen onbevredigde prijzen, met als inzet een vlug ge handel en hoogere prijzen voor le f» groente en vruchten. Zooals men zal begrij pen is het grootste deel van den aanvoer groente die van elders is aangevoerd. Zeker, er zijn producten waarvan de tuinen in Ken- nemerland nog een belangrijk kwantum ople veren, doch veel is „import". Bloemkool, voor zoover le s., was duur. De noteering voor le s. was 1420 en voor 2e s. 4.507 per 100 stuks. Groene kool was ook gewild, met een prijs van 4—7.50 per 100 stuks. Groente die in kisten wordt aangevoerd, was ruim vertegenwoordigd Breekpeen bood veel variatie, met prijzen van 0.50—1.20. Spinazie beperkte aanvoer gold 0.601. Sla was duur, voor zoover le s., de prijzen varieerden van 0.25—1 Andijvie was minder gewild, de prijzen wa- ren 2560 cent, boerekool gold 2555 tU alles per kist. Bospeen was in trek, de Pr'|' zen varieerden van 5—13, prei was oo* gewild voor zoover le s„ de noteering f '"j* 13. Pieterselie, raapstelen en selderie go1' den van 2—4, alles per 100 bos. Brus- selsch lof was gewild, hoewel geen hoog^ prijs, welke varieerde van 1521 P',f 100 K.G. Mooie snijboonen en spercieboot® waren in trek en duur. We noteerden voo snijboonen 3040 en voor spercieboon® 48-/ 55 per 100 K.G. Spruiten, waan*" voor den tijd van 't jaar al een behoorMJ» aanvoer, golden 10—20 per 100 K.o Tomaten waren duurder, de noteering 7-ƒ 16 per 100 K.G. Vruchten, zoover le s„ waren duurder. We notee®* voor le s. appelen en peren 10—/ l'C 100 K.G. Druiver waren ook iets dUFjj met een noteering van 18—24 pet K.G. De overige aanvoer, in hoofdzaak w ne kwantums, had weinig belangstelling- werd Aan de veiling te Warmenhuizen verhandeld in: Gewone witte kool 442.000 en -_ K.G., roode kool 78.560 en 141.925 K.G-. le kool 16.250 en 24.250 K.G., Deense» te kool 7.825 en 24.700 K.G., 8*'e, e|i 15.975 en 33.315 K.G., uien 36.27s 103.100 KG., slaboonen 1.355 en K.G., aardappelen 362.950 en 63.316 peen 9.200 en 14.375 K.G., snijboonen en 40 K.G., bieten 5.800 en 33.200 K dijvie 1.025 en 460 stuks; bloemkool ~T.t0|jer 460 stuks. De eerste cijfers zijn van _i0j^r 1935 en het tweede aantal K.G. va" \qtf> 1934. De omzet bedroeg in rw-tot*' 37.727.29 tegen 14.780.97 w 1934.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 18