Een Nederlandsche „Pou" op stapel. ^Buitenland tRinmeidcutd JANTJE'S LEER VAN 'T VERKEER. ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 12 NOVEMBER 1935 Luchtvaart De eerste van een serie kleine vliegtuigjes, waarvan velen groote verwachtingen hebben. Gemakkelijke besturing. recorbpoging Kaapstad—londen geslaagd. watervliegtuigen zoeken, tevergeefs. de walraven in indie gearriveerd. 22 570 METER BOVEN DE AARDE. De Amerikaansche'vrije ballon Explorer II vestigt een nieuw hoogterecord. DE „TIMES" IN BERLIJN IN BESLAG GENOMEN. BRAND IN EEN KRANKZINNIGEN GESTICHT. Op lagere belastingen drongen. aange- TURKSCH SCHIP GEZONKEN TE SMYRNA. 79 opvarenden verdronken? DUTVELAANBIDDERS GEBOMBARDEERD. HET SCHIETEN OP SMOKKELAARS. Ministerieel onderzoek gevraagd. TEGEN ONGEWENSCHTE ONDERWIJZERS. Een adres van Nationaal Herstel gevraagd. HET DAGELIJKSCH NIEUWS. Ossche bekentenissen. (Van onzen bijzonderen correspondent). Sedert April van dit jaar heeft ons land een Nederlandsche vereeniging tot beoefe ning der kleine luchtvaart, waarvan het se cretariaat is gevestigd te Amsterdam. En dat het den leden van deze vereeniging met deze beoefening ernst is, blijkt wel uit het feit, dat er thans in Nederland een viertal vliegtuigjes op stapel staat van het type „Pou du Ciel" van den Franschman Mignet. Van deze vier zal wel het eerste gereed rijn dat van den Amsterdammer E. Nagel- gast, den chef van de technische afdeeling van deze vereeniging, die met eenige ande ren op de eerste verdieping van een gebouw op de Marinewerf in de hoofdstad aan het bouwen is. Deze zolderruimte was oorspron kelijk in gebruik bij de Amsterdamsche zweefclub, welke haar aan deze vliegtuig bouwers nu voor eenigen tijd heeft afge staan. De heer Nagelgast, die, na het be halen van het einddiploma M.T.S. in vlieg tuigbouw en werktuigbouw, eenigen tijd bij de luchtvaartafdeel ing te Soesterberg ge werkt heeft, is reeds in Januari van dit jaar met den bouw van zijn „pou" begonnen, eerst thuis in den kelder, doch toen de ruimte te klein werd, op dezen zolder en nog dit jaar hoopt hij ermede gereed te komen Wij hebben hem eens bij het werk opgezocht en hij heeft daarbij ons het een en ander ervan verteld. Een apart type. Ieder weet tegenwoordig natuurlijk wat met een „pou" bedoeld wordt. We zullen er dan ook maar geen vertaling van trach ten te geven, want de naam heeft allang bur gerrecht verkregen en wat zou men ervan zeggen, wanneer we deze verhandeling over de Nederlandsche „hemelluis" zouden schrij ven? De naam duidt genoegzaam aan, wat ermee bedoeld wordt: een vliegtuigje van de kleinst mogelijke afmetingen. En dat het niet bijvoorbeeld kolibri heet, wijst erop, dat het niet van het gewone type is, hetwelk met vogels wordt vergeleken, maar van een heel bijzonder model, waarvoor door den eersten ontwerper de naam van een klein, alhoewel ia bet gewone leven niet zeer hoog geacht insect werd gekozen. Deze Nederlandsche „pou" wordt vrijwel geheel volgens de voorschriften van Mignet gebouwd, Ja, onze landgenooten houden zich in sommige opzichten nog strenger aan Mignet's voorschriften dan de Franschman zelf. Zoo bijvoorbeeld ten aanzien van de as van de schroef, die hier inderdaad in hel verlengde van de bovenzijde van de romp ligt. Mignet kon dat zelf niet doen, omdat hij een lager onderstel gebruikt, waardoor zijn schroef bij de juiste plaatsing den grond zou raken. Het toestel heeft twee vleugels, een groote van voren, die een beetje in V-vorm is gebouwd en precies 25 centi meter uitsteekt boven den lageren achter vleugel, die veel kleiner is. DaSfrtusschen en dus onder den voorvleugel, zit de piloot. Het zal niet gemakkelijk zijn om in de cockpit te klauteren, want de afstand tusschen den rand van de romp en de onderzijde van den voorvleugel is niet groot. Mignet heeft daar om een ronde insnijding gemaakt in de zij kanten van de romp, welke hier is weggela ten. Dat verbetert de stroomlijn en verhoogt het gevoel van veilige beslotenheid voor den inzittende. Tenslotte is de „pou" een vlieg tuigje voor sportieve lieden en voor hen telt een ongemak als een lastige inklimming im- mers niet! Mignet verbeterd. Het Amsterdamsche toestelletje wordt in vele opzichten een verbeterde „pou". De bo- venvleugel bestaat uit twee deelen en er ko nen verbindingen aan, die het mogelijk maken den V-vorm te wijzigen. Bij enkele Fransche toestellen (in totaal zijn er daar nu al ruim honderd) is namelijk een te groote stabiliteit geconstateerd, die bij het dalen een onaangename schommelende bewe ging tengevolge had, evenals men bij duiven ziet, die met ongeheven vleugels op den grond komen. Om die schommelingen te ver mijden, kan men nu hier den ho^k in de bovenvleugel willekeurig veranderen. De mo tor hangt bij Mignet volkomen vrij; hier is een stroomlijnbekleeding om aangebracht, die de snelheid zal verhocgen. Het onder stel is hier ook meer dat van een gewoon vliegtuig, hetgeen het landen zal vergemak kelijken, en de neus van den voorvleugel is met triplex bekleed om de torsiestijfheid te verhoogden. De besturing geschiedt bij Mig net door middel van één stuurknuppelhier is er ook een voetenstuur in aangebracht, dat ook al weer meer met een gewoon vliegtuig overeenkomt. Dit laatste is gedaan, om het besturen voor gewone piloten gemakkelijker te maken. En dan is er verder nog een automatische beveiliging tegen een te groo- ten negatieven invalshoek van den voorvleu gel, hetgeen voor leeken wil zeggen, dat de kans op een te grooten benedenwaartschen druk op den vleusrel is verminderd. Enke cijfers willen we onzen lezers niet onthouden, omdiat ze zulk een goeden kijk geven op dit kleine handige toestelletje, waar wellicht voor den amateur zooveel toekomst inzit. De totale lengte bedraagt 360 meter, de spanwijdte van den voorvleugel 6.30 meter en die van den achtervleugel 4 meter Ledig is het gewicht 160 KG- en de vleugel belasting is 22 K.G. per vierk. meter. Als men bedenkt, dat het militaire Fokkertoestel S IV, dat in dit opzicht het gunstigst bekend staat nog een belasting van 35 K.G. per vierk. meter heeft, begrijpt men hoezeer de „pou" den naam van gevaarloosheid ver dient. De motor is een 2 cylinder lucht- gekoelde ABC Scorpion van 3440 P.K. met een toerental van 23002600 per mi nuut. De maximum-snelheid bedraagt 145 K M. per uur. Het toestel zal een actie radius hebben van 500 K.M. en de uitloop bij een landing behoeft maar 50 meter te wezen, zoodat een noodlandingsterrein tel kens gemakkelijk zal zijn te vinden. Het benzineverbruik (in dit geval vlieg- tuigbenzine, die 17'A cent per liter kost) is ongeveer 10 liter per uur. En de prijs van het toestel? Deze „pou" komt den bouwer op ongeveer f 800 te staan, met motor en al. De motor is gesloopt uit een oude Pander P 1, waarvan ook nog enkele andere onder deden gebruikt zijn. Die Pander heet op den duur niet er gvoldaan, met deze „pou" hoopt men gelukkiger te wezen. Het dashbord ziet er uit als dat van een echte vliegmachine, met snelheidsmeter, olietemperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller, hoogtemeter en dwars- en landingshellingsmeter. Dat is alle maal niet bij elke „pou" noodig, maar hier is het gedaan, omdat dit toestel speciaal voor experimenteele doeleinden gebouwd wordt. Een grootsche toekomst. Het moet de eerste zijn van een heele serie Nederlandsche „pou's", die straks tezamen den vaderlandschen hemel zullen verduiste ren. Daarvoor moet er eerst een luchtwaar- digheidsbewijs op worden verkregen van den Rijksstudiedienst voor de luchtvaart. Met een verkleind model voor den windtunnel is men bijna gereed; daarmee zullen weldra proeven worden genomen De persoonlijke belang stelling van ir. A G. van Baumhauer, inge nieur bij dien dienst, heeft den jongelui reeds veel steun gegeven. Als dat alles in orde is, moet de heer Nagelgast inmiddels zijn vlieg brevet halen om ermee over groote afstanden de lucht in te mogen. De Nationale lucht- vaartschool wil dan een lestoestel doen bou wen met twee zitplaatsen (dat zal dan wel de eerste „pou" voor twee personen ter wereld worden!) en zoo hoopt men het nieuwe type vliegtuig ook hier ingang te doen vinden. De besturing is heel eenvoudig en gemakke lijk. vooral omdat er geen ailérons aan zijn; de voorvleugel beweegt in zijn geheel en verder is alleen het roer draaibaar. Bespre kingen zijn dan ook gaande, om het lesgeld van de luchtvaartschool voor dit soort „kistjes" aanzienlijk te verlagen. In sommige luchtvaartkringen is men ge neigd, de „pou" niet geheel au sérieux te nemen. Deze enthousiaste bouwers zijn er echter van overtuigd, dat er een groote toe komst in zit, vooral voor Nederland, dat reeds zooveel belangstelling voor de lucht vaart heeft. De Nederlandsche vereeniging tot beoefe ning van de kleine luchtvaart maakt er dan ook ijverig propaganda voor. Zij heeft in korten tijd reeds 150 leden in den lande en afdeelingen te Tilburg. Arnhem, Leiden, Den Haag en Haarlem. Men streeft er ook naar den aanleg van vele kleine vliegvelden, die niet duur be hoeven te zijn, doch het verkeer met deze toestelletjes zeer zuilen stimuleeren. Dan kan straks ieder met zijn eigen toe stel de lucht in, die nu nog op een motor iets langs de wegen raast. Zou het er toch van komen, wat humoristen al reeds zoo lang hebben voorspeld, dat we op den duur lucht-verkeersagenten krijgen? ONZE POSTVLUCHTEN. De Kievit (thuisreis) vloog gisteren van Bangkok naar Jodhpur. r De Lijster (uitreis) vloog gisteren van Laïro naar Bagdad. De Sperwer (thuisreis) is uit Athene te Marseille aangekomen en wegens weersom- •tandigheden genoodzaakt daarte blijven De vlieger-officier David Llewellyn en "}rs. Jill Wyndham zijn gistermiddag op het hegveld Hanworth aangekomen. Zij hebben net record voor den afstand Kaapstad— jonden, dat op naam stond van mrs. Molli- t°n' verbeterd en gebracht op zes dagen, iio Vur en zeventien minuten. Mrs. Mol- tirr°,n> die haar record in December 1932 ves- gae, had 18 uur en 48 minuten langer over Qen afstand gedaan. Nog steeds geen spoor van Kings- n lord Smith. Smitii w?terv''eStuigen, die naar Kingsford zii ir,.„„l)n P,an z°eken, hebben gemeld, dai ontdekt Sp°or van den vlieSer hebben JEAN BATTEN VERTROKKEN. Van Londen via Theis naar Port Natal. De Nieuw-Zeelandsche pilote Jean Batten vertrok gisterochtend van Lympne voor de eerste éetppe van haar Zuid-Amerika-vlucht Ze zal trachten een non-stop vlucht tot Casablanca te maken, om daarna Theis op de West-Afrikaansche kust te bereiken en van daar den 3000 k.m.-sprong naar Port Natal (Brazilië) te wagen. James Mollison deed daar ny9 uur, Com po (Spanje) 1614 uur over. Battens toestel is een Percival Gull eendekker met ruim 240 k.m. kruissnelheid. Cassablanca bereikt. Naar Reuter uit Londen meldt, hee,ft Jean Batten gisteravond om 16.20 Casablanca be reikt. Ze was zeer tevrden over haar tocht. Alles was uitstekend verloopen. Hedenochtend vertrekt ze naar Theis in Senegal; ze zal onderweg te Villa Cisn-ros landen om benzine bij te vullen. E>e heeren Khouw Ke Hien en Ter Luin zijn hedenmorgen om 1115 uur met hun Walraven li-toestel onder groote belangstel ling op het vliegveld Tjililitan geland. Reuter bericht, (dat de Amerikaansche bal- lonvaarders die gisteren met den ballon Ex plorer II zijn opgestegen voor een tocht naar de stratosfeer, een hoogte hebben bereikt van 22.570 meter. Volgens de bemanning van de den ballon, die dit cijfer seinde, was men met een zeer groote snelheid van bijna honderd meter per minuut opgestegen. Op het oogen- blik dat men in contact was met de ballon- vaarders verkeerden deze in moeilijkheden. Nader wordt gemeld, dat deze moeilijkhe den overwonnen werden en dat de ballon vervolgens een hoogte bereikte van 22.570 meter. Een bericht van de ballonvaarders meldt, dat zij hiermede hun doel bereikt heb ben en dat zij zouden dalen. Reuter meldt nog; De daling van den ballon is goed verloo pen. Op een afstand van 370 K.M. ten Wes ten van het punt van uitgang, Rapid City, is de ballon weer veilig op de aarde neergeko men. Tot dusver stond het record op naam van den Russischen ballon Osoawiachim, die in het voorjaar van 1934 een hoogte van 22.000 meter bereikt heeft, maar vervolgens bij de daling is verongelukt. De stratosfeerballon, die gisterochtend te Rapid City is opgestegen, was bemand door de Amerikaansche kapiteins Albert W. S. Stevens en Orville Anderson. De weersom standigheden waren buitengewoon gunstig. De ballon, Explorer II genaamd, bevond zich 14 minuten na den start op een hoogte van 3510 meter, en naar de ballonvaarders draadloos meldden, ging alles goed. De onderneming wordt georganiseerd door de National Geographical Society in samen werking met de luchtschipafdeeling van het leger. Het is de derde poging van Stevens om tot de stratosfeer door te dringen. Bij de eerste poging in Juli 1934 scheurde het omhulsel toen de ballon in de hoogere luchtlagen kwam, en de bemanning moest met de pa rachute dalen. De Explorer II is de grootste vrije ballon, die ooit gemaakt is. Hij heeft een inhoud van 3.700.000 kub. voet. De gondel heeft een middellijn van 3 meter. Ook thans had bij de opstijgjng een inci dent plaats. Toen de ballon gevuld werd met heliumgas, scheurde het omhulsel over een lengte van 7 meter open, doch dit werd door personeel van de Good Year Zeppelinfabriek, die den ballon vervaardigd heeft, snel ver holpen. De „Times" meldt, dat de editie van Vrijdag te Berlijn in Beslag is genomen op bevel van de geheime politie. Als reden werd opgegeven een artikel over ernstige anti-Joodsche maatregelen, welke in Duitschland zijn genomen se dert de goedkeuring van de Neuren- berg6che wetten. Het schijnt, dat het besluit inzake de inbeslagneming tamelijk laat is geno men, aangezien de „Times" nog ver kocht werd voor dat de beslissing op verschillende punten in de stad bekend werd. waarvan enkele met hun behoeders rondreizen en dezen groote inkomsten verzekeren, zoodat er een heele strijd om het bezit van deze dieren gevoerd wordt. Vandaar dat de stam verdeeld is is aanhangers van verscheidene concur- reerende Emirs. (Het woord „Sjeik" wordt hier niet gebruikt, daar de vrees voor den duivel zoover gaat, dat alle woorden, die met dezelfde letters begin nen, verwaarloosd worden.) Het be zwaar, dat de Yesidi tegen den dienst plicht hadden, lag in den wensch met rust gelaten te worden. De autoriteiten van Montreal zijn gis teren overgegaan tot het instellen van een onderzoek naar de oorzaken van een brand, die een vleugel verwoest heeft van het krankzinnigengesticht St. Jean de Dieu, gisteravond, waarbij vijf patiënten om het leven zijn gekomen en een schade van naar schatting 100.000 dollar werd aangericht. Men heeft den indruk, dat een der patiënten, een pyromaan het gesticht in brand heeft gestoken. NOORDHOLLAND'S FINANCIEN. Uit Smyrna wordt gemeld, dat het Turk- sche s.s. Inebolu in den afgeloopen nacht bij het binnenloopen van de haven van Smyrna is gezonken. Van de 190 opvarenden zouden slechts 111 gered zijn. 79 personen zijn ver dronken of worden althans op het oogenblik nog vermist. De Inebolu is een klein oud schip van on geveer 1000 ton, dat langs de Turksche kust een vasten kustdienst onderhield. Het schip was eigendom van de Turksche staatsree- derij. Volgens nog niet bevestigde geruchten zou het ongeluk zijn geschied, toen het schip bij zwaren zeegang probeerde den nauwen in gang van de haven binnen te varen. De ha vendienst en in de haven liggende schepen verleenden oogenblikkelijk hulp. De ramp geschiedde echter met groote snelheid en bo vendien brak op het dichtbezette schip een paniek uit. De passagiers hadden zich reeds gereed gemaakt voor de aankomst te Smyrna en stonden dicht opeengepakt met hun ba gage aan dek of in de gangen om gedebar- keerd te worden. Hedenmorgen ontbraken te Istamboel nog nadere bijzonderheden. De Observer verneemt uit Bagdad, dat Irakeesche troepen, waarbij vliegtuigen waren ingedeeld, een strafexpeditie hebben ondernomen tegen den stam der Yesidi, duivelaanbidders, die geweigerd hadden zich aan den dienstplicht te on derwerpen en de boodschappers, die te hunner bekeering waren uitgezonden, vermoord hadden. Na een bombarde ment onderwierpen zij zich. De Yesidi vormen een overigens ge heel onschuldige secte, in de woestijn op de grens van Irak en Syrië. In hun godsdienst begunstigen zij den duivel, er van uitgaande, dat deze, als booze geest, hun schade berokenen kan, ter wijl God, als goede geest, geen begunsti ging behoeft. Hun .twee voornaamste profeten zijn de heilige Pauw en Jezus en verder aanbidden zij een godheid in de gedaante van een zwarte slang, waar mee hun tempels zijn versierd. Er be staan een stuk of zes heilige Pauwen, In het afdelingsverslag van de Prov. Sta ten van Noordholland omtrent de begroo ting voor 1936 wordt opgemerkt, dat aan de Staten een begrooting is voorgelegd, die om te sluiten niet gebaseerd behoefde te worden op de gegevens der rijksadministratie ten op zichte van de belastingopbengst, maar op een lagere raming, hetgeen getuigde van goed financieel beheer. Gaarne zou men gespecificeerd zien, van welken invloed de salarisverlaging geweest is, zoowel op de provinciale begrooting als zoodanig, als op die van elk der prov. ge stichten en bedrijven afzonderlijk. Onder verwijzing naar het aanzienlijke batige saldo van den dienst 1933, werd ge vraagd of Ged. Staten niet den tijd gekomen achten om tot belastingverlaging over te gaan. Deze gedachte werd anderzijds bestre den op grond van de overweging, dat bij ver mindering der prov. inkomsten de provincie niet meer in staat zal zijn op sociaal terrein op te treden, zooals zij thans doet. De hoop werd uitgesproken dat, zoodra het eenigszins mogelijk zou zijn, eenig herstel van vele subsidies zou kunnen worden inge luid. Werkverruiming. Ten aanzien van de werkverruiming was men van oordeel, dat veel meer kon worden gedaan en dat Ged. Staten met concrete voor stellen moesten komen, b.v. tot verbetering der tertiaire wegen en de verdediging van de Noordhollandsche kust tegen de zee. Men wees op de hoogst gevaarlijke gevol gen van de voortwoekering van de N.S.B welke beweging zich bij voorkeur werpt op de slachtoffers van de crisis en de ontwortel den in landbouw, tuinbouw en visscherij. Enkele leden misten bij Ged. Staten het streven om tot verlaging van bepaalde uit gaven te komen. In dit verband werd o.a. ge wezen op de bedragen aan jaarwedden van de ambtenaren en bedienden bij de provin ciale griffie, waar de raming voor 1935 en 1936 290.000 bedraagt. Met de verlaging van de presentiegelden voor leden van de Prov. Staten en van de vacatiegelden voor de leden van de com missies van bestuur der prov. ziekenhuizen en van den Raad van Toezicht op de prov. be drijven kon men zich vereenigen. Het voorstel tot aankoop van een complex gronden, groot rond 243 H.A. gelegen ten Zuiden van den Rijksstraatweg Amsterdam Haarlem, teneinde, door droogmaking en ontginning daarvan een belangrijke gelegen heid tot werkverruiming in het leven te roe pen, vond algemeenen bijval. Enkele leden stelden met aandrang de vraag of het niet tijd werd, dat naast de Ontginningsmaatij. de particuliere ondernemer weer zou worden ingeschakeld. Wat den aankoop van de terreinen bij Halfweg, toebehoorende aan de Veenderij- Mij. „De Eendracht" betreft, achtten deze leden den prijs van 900 per H.A. vee! te hoog. Indien men bij dezen prijs nog optelt wat er besteed moet worden om eindelijk bouwgrond te verkrijgen, dan was het duide lijk, dat de gronden veel te duur zouden wor den aangeschaft, inzonderheid ook, waar nog 939 H.A. gedurende 6 jaar in exploitatie blij ven bij de tegenwoordige eigenaresse Tuinbouw-export naar het Noorden. Gevraagd werd of het niet op den weg d?r provincie zou liggen, in overeenstemming met het rapport- Minderhoud, de exportmoge lijkheid van tuinbouwproducten naar de Scandinavische landen en Finland te ver sterken en tevens om bij de regeering aan te dringen, dat bij de clearingregelingen ter. volle met de tuinbouwbelangen rekening worde gehouden. Anderen achtten het nood zakelijk. dat de bestaande schuldenlast her leid zou worden in overeenstemming met de gedaalde waarden en met redelijke bednjfs- mogelijkheden. Deze schuldherleiding kan taak zijn van plaatselijke instanties of land bouworganisaties. In zeer vele gevallen zal dan blijken, dat tusschen schuldeischer en schuldenaar overeenstemming kan worden bereikt omtrent verdeeling van de aflossing over een aantal jaren en omtrent afschrij ving van fictieve posten, welke als gevolg van de waardevermindering der beleeningsobjec- ten thans in geen verhouding meer staan tot de pandwaarde. Een garantiefonds zou dan moeten worden gesticht door provincie of (en) regeering om de termijnaccepten door de crediteuren te doen aanvaarden. Een dergelijk garantiefonds zou verbonden kun nen zijn aan een op te richten Industriebank met een afdeeling landbouw. Men schrijft uit Tilburg aan de N.R.Crt.; Er wordt in de zuidelijke provinciën her haaldelijk geklaagd, dat er bij het vangen van smokkelaars van de zijde der belasting ambtenaren vaak gevaarlijke schietpartijen worden gehouden. In dit verband heeft zich thans een groep Tilburgsche raadsleden, zich noemende R.K. Zuider-, oftewel Waterleidingfront, tot den minister van justitie gewend met een adres, waarin zij onder de aandacht van den mi nister brengt, dat de openbare meening in de grensstreken van Brabant, Limburg en Zeeuwsch-Vlaanderen zich ongerust begint te maken over het optreden van sommige ambtenaren (grenskommiezen), die den laat- sten tijd de bevolking herhaaldelijk alarmee ren, door in de bebouwde kom van steden en dorpen, soms ver van de grens, gebruik te maken van hun vuurwapenen, aldus op ern stige wijze en vaak onnoodig de openbare veiligheid in gevaar brengend. Naar aanleiding van dergelijke gevallen verzoeken adressanten den minister te doen onderzoeken, of op de betrokken ambtena ren te Maastricht en Tilburg niet van toepas sing is het in de wet opgenomen z.g. be voegdheidsartikel, dat als volgt luidt: „Bijaldien eenig ambtenaar bevonden wordt een ongepast of ontijdig gebruik van die middelen te hebben gemaakt, of wel be paaldelijk ingeval hij van de hem toever trouwde wapenen zich mocht hebben be diend, elders dan op het voorgeschreven ter rein, of wel zonder volstrekte noodzakelijk heid en terwijl hem andere bekwame midde len overbleven om de uitvoering van de wet te handhaven, zal als zoodanig misbruik, ontijdig of onvoorzichtig gebruik volgens ge strengheid van het wetboek van strafrecht worden gestraft". Het Verbond voor Nationaal Herstel heeft een adres aan den minister van onder wijs gericht, met het verzoek zoodanige maatregelen te nemen, dat onderwijzers, die buiten de school niet voldoen aan de eischen, gesteld in artikel 42 lid 2 van de wet op het lager onderwijs en/of zich schul dig maken aan de in artikel 10 lid 1 ver melde feiten, niet yoor benoeming bij het openbaar lager onderwijs in aanmerking worden gebracht en dat dergelijke reeds in functie zijnde onderwijzers hun bevoegd heid tot het geven van onderwijs verliezen, geschorst of ontslagen worden, op grond van art. 42 lid 3 en/of artikel 10 lid I van de Wet op het lager onderwijs en zoo veel mogelijk vervangen worden door thans werkloos zijnde onderwijzers, die wel vol doen aan de in artikel 42 lid 2 gestelde eischen en zich niet schuldig maken aan de in artikel 10 lid 1 vermelde feiten. (Art. 42 lid 2 schrijft die onderwijzers eerbied voor ten aanzien van de godsdien stige gezindheid van andersdenkenden; art. 10 lid 1 verbiedt hem handelingen die in strijd zijn met de goede zeden en onge hoorzaamheid aan de wetten des land Red). De Justitie te 's-Hertogenbosch gaat maar steeds voort, niet alleen Oss doch ook verder Brabant van misdadige elementen te zuiveren. Zoo werd, gelijk gemeld, dezer dagen zekere van H., bijgenaamd de Mulder, die in de gevangenis te Amsterdam vertoef de in verband met diefstallen en roofover vallen die hij te Eindhoven zou hebben ge pleegd, naar 's-Hertogenbosch overgebracht. Mr. Dubois, de substituut-officier van justitie aldaar, heeft den man herhaaldelijk aan een verhoor onderworpen. Eindelijk heeft van H. nu bekend, in de jaren 1929, 1930, 1931 en 1932 zich te hebben schuldig gemaakt aan tal van inbraken en roofovervallen te Eind hoven, Geldrop, Heeze en omgeving, in totaal ongeveer 25 aeliéïen. Meestal werden deze gepleegd in samen werking met den beruchten Peer de Bie en A. Hendriks, bijgenaamd De Saai en den even bekenden brandkastopener P. de Kok, die vaak in Oss en omgeving heeft geopereerd. 63. Ze werden beiden licht gewond en ze bleven net zoolang op straat liggen sparte len tot er een ziekenauto voorbijkwam om ze op te visschen. En terwijl de juffrouw en de mijnheer in het ziekenhuis lagen, had Jantje voldoenden tijd om over zijn domhe den na te denken. 64. Toen Jantje weer vrij was, ging hij eerst naar zijn huis om zijn ouders te be groeten. Toen paktij hij zijn fiets. Zijn eerste tocht ging door een breede stille straat. Daar zag hij opeens een driehoekig waarschu wingsbord waarop een dikke streep stond afgebeeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9