CITY
Felix Bressart
Otlo Walburg.
JesephSchmidi
op z'n best.
DAGBLAD-Reclame is actueel!
DE GR
Op het tooneel
£uchtuaact
biedt U gedurende de Kerstweek
een zeldzaam program.
in
Doodelijk vliegongeval
nabij Schiphol.
Veelbelovend leerling-vlieger om
gekomen. Koolhoven-lestoestel ver
brand. Militair vlieger als door
een wonder gered.
26 man werkloos.
DOËLENSTR.
TLL. 2650
Een schitterende
zangfilm, boven
dien uiterst
geestig door de
medespelers
en
Toegang alle leeftijden
Het Russische Dans- en Zang-ensemble SLAJWjA.
^pApEN
•ukzo/g
door De Gruyter's betere waar
Voor Uw fyn gebak
Margarine
En aan Tafel
Zuidvruchten
Met Uw gasten
een bijzonder fijn kopje Koffie
of een heerljjk kopje Thee
en daarbij
Groote ontsteltenis is gistermiddag
op Schiphol gewekt door het treurige
vliegongeval in de onmiddellijke nabij
heid van de Amsterdamsche luchthaven,
waarbij een jeugdig en veelbelovend
leerling-vlieger van de Rijksopleiding
voor Verkeersvlieger voor leerlingen
van de Rijkskweekschool voor de Zee-
vaart, A. F. Metz uit Haarlem, om het
leven is gekomen. Zijn Koolhoven-les
toestel kwam in botsing met een milita'r-
vliegtuig, de Fokker-verkenner C.1. 526.
bestuurd door den 24-jarigen sergeant
reserve-vlieger O. A. Hinrichs, die als
maandvlieger aan den vliegdienst ver
bonden is en den Fokker van Rotterdam
naar Schiphol moest brengen. Na de
botsing heeft hij kans gezien, zijn toe
stel zwevende te houden tot vlak boven
de Ringvaart, waarin het tenslotte te
recht kwam. Zonder noemenswaardige
kwetsuren te hebben opgeloopen, kon de
vlieger zich bevrijden en naar den kant
zwemmen, waar hem spoedig hulp ge
boden werd.
De Koolhoven daarentegen verloor
den rechtervleugel en stortte loodrecht
omlaag, en vloog, bij het neerkomen op
den grond, in brand Toen men het toe
stel kon naderen, was het reeds geheel
uitgebrand en vond men het verkoolde
lichaam van den ongelukkigen bestuur
der onder de resten van het vliegtuig.
Het noodlot heeft het aantal vliegongeval
len met ernstigen afloop, waardoor Neder
land in dit jaar is getroffen, nog niet genoeg
gevonden. Voordat het ten einde spoedende
jaar heeft afscheid genomen, is nog een nieu
we ramp op luchtvaartgebied aan de droeve
lijst toegevoegd, waardoor 1935 in de anna
len der historie eens te meer een treurige
vermaardheid zal krijgen. Nabij Schiphol
zijn twee vliegtuigen tegen elkaar gebotst en
men mag betrekkelijk nog vap geluk spreken,
dat deze gebeurtenis slechts aan één persoon
het leven heeft gekost.
De mare van dit nieuwe vliegongeval be
reikte ons, terwijl we toevallig in de hoofd
stad waren en onmiddellijk zijn we naar Am-
sterdam's vlieghaven gesneld, in de nabij
heid waarvan het ongeluk heeft plaats ge
had. De twee vliegtuigen, die erbij zijn be
trokken, liggen eenige honderden meters san
elkaar. Het eene is in het water van de Ring
vaart terecht gekomen, het andere op het
land, hetgeen den bestuurder noodlottig is
geworden. Dit toestel vloog in brand en de
piloot is in de vlammen omgekomen, wanneer
hij tenminste niet reeds door den val het
leven heeft verloren.
Een botsing.
Botsingen van vliegtuigen in de lucht be
lhoren hier te lande tot de hooge zeldzaam
heden Het zal echter wel nimmer geheel op
gehelderd worden, hoe dit ongeval precies is
veroorzaakt, daar niemand het duidelijk
heeft gezien. Men hoorde een knal en toen
men in de lucht keek, zag men de beide
machines snel dalen, waarna de brand van
het eene toestel bijna onmiddellijk volgde.
De overledende van het andere vliegtuig
heeft de botsing niet zien aankomen. Hij voel
de een schok en merkte dat zijn toestel prac-
tisch onbestuurbaar was geworden. Toen
had hij al zijn bestuurdersbeleid noodig om
zoo neer te komen, dat hij het veege lijf kon.
redden.
Het was de 23-jarige sergeant-vlieger G.
A. Hinrichs, die door zijn tegenwoordigheid
van geest er zoodoende in geslaagd is er bij
dit ernstige ongeval het leven af te brengen
De bestuurder van 't verongelukte toestel was
de 20-jarige leerlingvlieger H. F. Metz uit
Haarlem, een der discipelen van de Amster
damsche Zeevaartschool, die op Schiphol tot
verkeersvliegers worden opgeleid. Hij was
sedert een vijftal maanden in opleiding en
was aan het oefenen voor het behalen van
zijn brevet.
Hoe het gebeurde.
Ruim drie uur was het, toen het ongeval
gebeurde. Beide toestellen waren al eenigen
tijd in de lucht. De heer Hinrichs had uit
Rotterdam een militair Fokker-vliegtuig, de
C.I. 526, gehaald, dat daar was achterge
bleven. Hij was reeds op het militaire gedeei-
te van het vliegveld Schiphol geland, doch
had toen nog maar drie kwartier gevlogen.
Om zijn uur vol te maken, besloot hij nog
eens op te stijgen en in de buurt van de vlieg
haven wat rond te vliegen. Een ander mili
tair vliegtuig was ook in de lucht, evenals
het lesvliegtuig van de K.L.M., een Kool
hoven F.K. 43, gemerkt PHAKI, dat den
naam van het Juffertje droeg en voor de op
leiding der aanstaande piloten gebruikt
wordt.
Het militaire toestel is aan de achter
zijde door het lesvliegtuig geraakt. Van
dit laatste brak een vleugel af en ook de
Fokker werd ernstig beschadigd. Het
gebeurde op een hoogte van ongeveer
150 meter, vlak boven het restaurant van
Schiphol aan de Ringvaart van de Haar
lemmermeer. De Koolhoven gleed zijde
lings af en tolde langs een kurketrekker-
weg naar beneden. Met een slag kwam
het op den grond terecht, over de vaart
in een weiland Onmidellijk daarop
vloog het in brand en toen hulp was
toegeschoten, viel er niets meer te red
den. Nadat het vuur was gedoofd, vond
men in de verwrongen resten het ver
koolde lijk van den verongelukten vlie
ger.
Velen op Schiphol en ook bewoners uit den
omtrek zagen de ramp gebeuren. Het wei
land, waarop het toestel is terecht gekomen,
ligt vlak naast de woning van den landbou
wer M. Splinter en behoort hem toe. Aan den
anderen kant ligt een boerderij, die eveneens
zijn eigendom is. Het mag als een groot ge
luk worden beschouwd, dat het neerstortende
vliegtuig op het vrije veld en niet op een der
gebouwen is terecht gekomen. De benzine, die
onmiddelijk na den slag in brand vloog, had
anders nog veel grooter rampen kunnen
veroorzaken. De machine sloeg een gat in den
besneeuwden grond en toen de ijlings toege
schoten helpers konden naderen, was er niet
veel meer aan een zielige hoop verwrongen
buizen en verkoolde spanten van over.
Hulp niet meer mogelijk.
Personeel van Schiphol begaf zich dadelijk
naar den brand, gewapend met schuim
blusch-apparaten. Doordat evenwel het bran
dende toestel aan den overkant van de vaart
lag, kon men onmogelijk tijdig ter plaatse
zijn om hulp te bieden. De ontplofte benzine
veroorzaakte bovendien in een minimum van
tijd zulk een vlammenzee, dat het ergste
reeds gebeurd was, voordat ooit van redding
sprake had kunnen zijn. Met een roeibootje
moesten de blusschers worden overgezet en
inmiddels zagen zij voor hun oogen de wrak-
hoop als een fakkel branden.
Met de schuimblusch-apparaten werd het
vuur tenslotte snel uitgemaakt, waarna de
smeulende resten met eenige emmers water
van de omwonenden verder werden ge-
bluscht. Eenigen tijd later verscheen ook de
inmiddels gewaarschuwde Amsterdamsche
brandweer, die echter geen dienst meer be
hoefde te doen. Het wrak met daarbinnen
het lijk van den zoo rampzalig om het leven
gekomen leerling-vlieger is in denzelfden
toestand blijven liggen, totdat het parket uit
Haarlem was verschenen om het eerste on
derzoek in te stellen.
Nadat dit onderzoek had plaats gehad is
in den loop van den namiddag, toen het
reeds geheel donker was geworden, het ge
raamte van het toestel los gezaagd en kon
het stoffelijk overschot van den jongen Metz
worden bevrijd. De burgemeester van Aals
meer, de heer J. Kastelein, binnen wiens ge
meente het ongeluk gebeurde, was eveneens
spoedig aanwezig. Van de zijde van den
Luchtvaartdienst kwam de inspecteur, de
heer J. van der Heijden, een onderzoek naar
de oorzaak van de ramp instellen.
Tegenwoordigheid van geest.
De sergeant-vlieger Hinrichs is beter te
recht gekomen. Toen hij merkte, dat er iets
met zijn toestel gebeurd was en hij snel on
der zich de aarde zag naderen, wist hij zijn
machine nog in zoovere in bedwang te hou
den dat hij er in slaagde in het betrekkelijk
veilige water terecht te komen.
Met een bewonderenswaardige tegen
woordigheid van geest, die den militair
eigen behoort te zijn, had hij berekend,
dat het water de eenige redding voor
hem was. De botsing gebeurde ongeveer
boven de brug, die nabij Schiphol over
de Ringvaart in den grooten verkeers
weg van Haarlem naar het Gooi ge
bouwd wordt. Eenige tientallen meters
ten Zuiden daarvan plofte de C.I. 526
op het water neer. Het toestel dook on
der, doch kwam even later weer boven
drijven. De piloot klom er uit en zwom
naar den oeyer. Jiij had geen letsel be
komen.
Militairen van Schiphol hebben het vlieg
tuig naar den kant van het water gesleept,
waarna het op het droge is gebracht. Het is
naar de militaire vliegloodsen in de nabij
heid gebracht, waar het zal worden gerepa
reerd. Toen we het verongelukte toestel za
gen, konden we constateeren, dat het geen
wonder geweest is, dat het na de botsing niet
goed meer te besturen was. Het staartvlak
heeft een flinke knauw gekregen en is aan
één zijde geheel verbogen. Waarschijnlijk za!
het euvel spoedig in de werkplaatsen van
Schiphol kunnen worden hersteld, zoodat,
wat deze partij van het ongeluk betreft, alles
zeer gunstig is afgeloopen.
Sergeant Hinrichs vertelt.
In een kort onderhoud, na de ramp, ver
klaarde de heer Hinrichs, dat hij van de bot
sing eigenlijk niets gemerkt heeft. Hij hoor
de een slag en merkte, dat zijn toestel niet
meer naar den wil van den bestuurder luis
terde. Op alle manieren probeerde hij zijn
machine, die vrijwel met den neus naar be
neden neerdaalde, wederom in den goeden
stand te krijgen, doch hij merkte, dat hij
maar weinig succes had. Toen zag hij het
water en hij besloot te trachten tenminste
daarin neer te kennen. Met veel moeite kon hij
iets aan de richting van zijn val veranderen
en zelfs vlak bij het watervlak wist hij den
neus van het toestel omhoog te krijgen.
De val op het water was daardoor eenigs-
zins schuin en toen de machine even was on
dergedoken, kwam zij vanzelf weer boven
Inmiddels had hij de riemen, waarmee hij
was vastgebonden, losgemaakt, zoodat hij
toen zijn zitplaats kon verlaten. Hij had mo
menten van geweldige spanning doorléefd,
doch prees zich gelukkig, er zoo goed te zijn
afgekomen. Hoe de botsing veroorzaakt was,
kon hij ook met geen mogelijkheid vertellen,
omdat hij er niets van gezien had en alleen
den schok bemerkt had.
Ooggetuigen.
Wij hadden ook nog even een onderhoud
met enkele leden der familie Splinter, op
wier terrein het lestoestel was neergestort.
Zij hadden de botsing evenmin zien gebeu
ren, doch werden opgeschrikt door een slag.
Aan het geronk van vliegtuigen zijn ze ge
wend, doch deze slag was niet de knal van
een afgezetten motor. Toen ze naar boven
keken, zagen ze de F.K. 43 snel in kleine
bochten neer komen. Als verlamd van schrik,
zagen ze het toestel met den neus naar be
neden zich in den grond boren, waarop da
delijk de vlammen hoog oplaaiden. Aan red
den viel niet te denken, want de hitte verhin
derde iedere nadering.
Voor hun oogen zagen ze den brand en ze
wisten dat daarin een mensch zich bevond,
wien ze geen hulp konden bieden. Pas toen
de schuimblusch-apparaten van Schiphol
hun dienst hadden gedaan, konden ze iets
doen, doch er viel niets meer voor hen te
verrichten. Zooals te begrijpen is, waren al
len nog diep onder den indruk van het ge
beurde.
De omgekomen A. F. Metz.
De omgekomen leerling-vlieger A. F. Metz,
wiens veelbelovende carrière op zoo treurige
wijze werd afgesloten voor hij zijn capacitei
ten nog ten volle kon ontplooien, was 20
jaar en woonde te Haarlem. Daar doorliep
hij de 5-jarige H.B.S. en werd hij, toen hij
zijn eindexamen had gedaan, ingeschreven
voor de Rijkskweekschool voor de Zeevaart
te Amsterdam. In Augustus j.f. werd hij ge
plaatst bij de Rijksopleiding voor Verkeers
vliegers. De luchtvaart was voor hem toen
reeds niet meer geheel nieuw, want vóór hij
bij de opleiding kwam had hij reeds zijn bre
vet A als sportvlieger behaald. Hij was daar
door den overigen leerlingen van zijn cur
susjaar veel voor en had het program van
de opleiding met de lestoestellen van de Na
tionale Luchtvaartschool reeds achter den
rug.
Met de Koolhoven F.K. 43, bekend als „1
Juffertje", had hij gisteren alleen een over«
land-vlucht gemaakt via Soesterberg, Vlis-
singen, Haamstede en Rotterdam. ReedB had
hij boven Schiphol zijn eerste voorgeschre
ven ronde gevlogen om te dalen, toen de
noodlottige botsing plaats vond met het mi
litaire vliegtuig, dat htf klaarblijkelijk niet
gezien heeft.
Het slachtoffer stond bekend als een kun
dig en rustig vlieger, van wien men. gezien
zijn nog jeugdigen leeftijd, veel had mogen
verwachten.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Koetilang is op thuisreis te Bangkok
aangekomen.
GROOTE FABRIEKSBRAND TE
WIJCHEN.
Hedenmorgen te ongeveer 6 uur
is door onbekende oorzaak brand
uitgebroken in de kousenfabriek
van de firma Bloemen en Za te
Wychen.
Men waarschuwde onmiddellijk
de brandweer, die spoedig na het
uitbreken van den brand ter plaatse
verscheen. Het vuur werd met alle
kracht bestreden, doch de brand
weer kon niet voorkomen, dat de
geheele fabriek uitbrandde. Door
dezen brand zijn 26 personen
werkloos geworden.
HAAGSCH MAANDBLAD.
Met ingang van 1 Januari 1936 wordt de
uitgave van dit tijdschrift door H. P,
Leopold's Uitgevers Maatschappij N.V., te
Den Haag, overgedragen aan N.Y
Sijthoff's Üitg. Mij. te Leiden.
GEHEIME DISTILLEERDERIJ
ONTDEKT.
Dinsdagnacht is door rijks- en gemeente
politie te Roden (Gr.) een distelleertoestel
bij H. W. te Steenbergen onder Roden in
volle werking aangetroffen.
Toen geen gevolg werd gegeven aan 't bevel
der politie de deur te openen heeft zij zich
met geweld toegang tot het perceel ver
schaft. Het toestel is met een hoeveelheid
in gisting zijnde vloeistof en een hoeveel
heid drank, waaronder van zeer hoog ge
halte, in beslag genomen.
RUNDVEETEELTREGELING.
Bij Ministerieele Beschikking heeft in de
bepalingen ten aanzien van het castreeren
van niet geregistreerde stierkalveren een
wijziging plaats gehad.
Bedoeld
■de wijziging houdt in, dat een
niet-geregistreerd stierkalf niet voor 1 Jan.
1936, doch uiterlijk 6 maanden na de uit
gifte van het voor hem verstrekte identiteits
bewijs, gecastreerd dient te zijn.
JOSEPH
SCHMIDT
'W e J1i„I rnJwAMtanéip
Flaat.bo.preki.iK da«el«lif»
niNE.UK
lelet. 2650.
Zie de betreffende advertentie
in dit blad.
HET DE CRUYTE2 MANNETJE MO
TVi1.' "-'
'J;
Voordeel»? Bakken
of Meet oï
voor halve P»J«
t \.00
b>,
ai'geI°
Geldig ^n
Zelfrijzendmeel p. p»k 15
Tarwebloem p. p"T 9-10-12
Vanillinesuiker P- P»ki«
KrentenP- P»4
Rozijnen v- P"T 20-25
Prima met Roomboter p. H pnd. )0
Extra met Roomboter H 32
Fijnste met Roomboter X 34
Steeds een reep Chocolade bij elk pakje
De Gruyter's Fijnste of Extra Margarine
Feestpuddingpek <12
Vanillecrème pudding 12
Ananas pudding - 12
Bitterkoekjes pudding 12
Diverse smaken
Griespudding p. on» 8-10
Puddingsauzen P pakte 4
Abrikozenp. pond 50-55-60
Pruimen 12-16-20
Pruimedanten. 25
Stukjes Appelen. .36
Schijfjes Appelen .35
Tutti-Frutti K 20-30
Appelmoes p. blik 20-36
per '/z pond .15-20-30-40-50
Coffeine-vrije koffie p. bus 50
per ons 22 - 25 20 32 36 40
Chocolade Kerstkransjes
per 2 ons 25
Tabletten. p.stuk 15
Napolitains p. doo» 15
Kattetongen .20
Choc. Bonbons10
Flikken 10
Luxe Flikken p. on» 15
Reepen p. .tuk 3-5
Amandel Kerstkransjes