Abdij van Egmond.
Stad en Om
Rechtszaken
^Binnenland
'ProvinciaalJlieuws
DIRKSMORN
KOEDIJK
NOORDSCHARWOUDE
BERGEN
Alkmaarsche Politierechter
De historische beteekenis van de
Abdij van Egmond in de Middel-
eenwen.
De kenmerkende eigenschappen
van het geestelijke leven van den
Benedictijner monnik.
Wat heeft Nederland en zijn be
woners aan de Benedictijner mon-
niken?
Nu de priorij van de te stichten Abdij van
Egmond gereed is gekomen en de monniken
daar hun levenswerk hebben aangevangen, is
het herstel van de eens- zoo groote regale
Abdij van Egmond weer een stapje dichter
bi] de werkelijkheid gekomen.
Zooals men weet, ijvert hiervoor een ver-
eeniging, die zich noemt: „De Vrienden van
Egmond".
Wat tot nog toe tot stand werd gebracht,
werd bereikt door de arbeid van een comité,
waarvan Jhr. Ruys de Beerenbrouck, minis
ter van staat en voorzitter van de Tweede
Kamer, eere-voorzitter is.
In tegenwoordigheid van dit comité hebben
wij in de priorij een pers-conferentie bijge
woond, waar de Benedictijner monnik Dom
Schutte ons een en ander heeft verteld over
de kenmerkende eigenschappen van het gees
telijk leven van den Benedictijner monnik
De prior van de Abdij, Dom Huiken, hield
een beschouwing over de historische beteeke
nis der Abdij van Egmond in de Middel
eeuwen, terwijl het comité-lid. pastoor Nolet,
een en ander vertelde over Egmond in de
toekomst.
Wij oordeelen het door hen gesprokene ook
van'belang voor de niet-katholieken in Nrd-
Holland en zullen hieronder dan ook een
export van dit gesprokene weergeven.
Wie met de geschiedenis van ons vader
land bekend is, weet, dat door de arbeid van
de Benedictijner monniken, in de Abdij vat,
Egmond, het werk van de Graven van Hol
land, de grondleggers van onze Staat, is
vastgelegd. Het werk van de Benedictijner
monniken, als geschied schrijvers en kunstbe
oefenaars, heeft onze belangstelling steeds
gehad, ook al is het cultureele werk niet het
specifiek eigene van den Benedictijner mon
nik.
Vol belangstelling hebben wij de biblio
theek in de priory bezichtigd. Honderden
werken staan hier opgesteld, doch groote
vakken zijn nog ongevuld. De monniken, als
Godzoekers, vertrouwen en echter op, dat in
den loop der jaren hun bibliotheek weer zal
worden, wat ze in het verleden was.
Wij hebben een gedeelte van den dag van
het kloosterleven meegemaakt, als het bidden
der getijden door de monniken in de klooster
kapel. Ook mochten wij aanzitten in de refter
der Benedictijnen aan een maaltijd, waar
onder het in de Benedictijner kloosters ge
bruikelijke silentium werd bewaard en waar
door één der monniken uit een geestelijk beek
werd voorgelezen. Na afloop van den maal
tijd werd wederom in de kapel een gedeelte
der getijden gezongen, waarna het gezel
schap zich vereenigde in de bibliotheek voor
het gebruiken van een kop koffie en het
rooken van een sigaartje
Dom Schutte hield zijn causerie in de
kapel, terwijl Dom Huiken en pastoor Nolet
hun beschouwing in de kapelzaal ten beste
gaven.
Het eigene van de Benedictijner
monniken.
Dom Schutte verklaarde uitvoerig het
eigene van den Benedictijner monnik. Hij
deed zulks aan de hand van de klooster
regels, door St. Benedictus geschreven
Het eerste kenmerk van het kloosterleven
is het samenwonen in een kloostergemeentc-
onder een abt als blijvend hoofd voor geheel
zijn leven.
Voorts wees hij op de sociale levensvor
ming van den arbeid, hetzij geestelijke of
handenarbeid om te voorzien in de behoeften
van de kloostergemeente.
Als de Benedictijn leeft, zooals zijn roe
ping en de genade aan die roeping mee
brengt, dan moet hij volharden in de éénzel
vigheid van de klooster-dagorde. Aan de blij
vende afhankelijkheid aan zijn abt, als een
kind aan zijn vader en aan de gestadigheid
van levenstrouw is te danken de houding van
bovennatuurlijken aard, welke de ware mon
nik kenmerkt.
De monnik verricht in de kerk en namens
de Christelijke gemeenschap, het gemeen
schappelijke gebed, het bidden der getijden.
Hiermede begonnen zij 23 Augustus van dit
jaar. Door dit kloostergebed zijn zij in blij
vende verbinding met den rijkdom der kerk.
Hier hebben wij, wat de monnik krachtens
zijn roeping en taak moet worden voor God
en ook, wat de kerk en de menschen van hem
moeten en mo^en verwachten.
Zoo geeft het liturgische leven den monnik
de noodige vorming voor eigen geestelijk
leven. En het maakt hem tevens man van
alle tijden, een licht ook voor anderen.
Wat God van Egmond en zijn huidige be
woners hebben en maken wil, willen wij
overlaten aan Zijn vaderlijke goedheid in
voorzienigheid. Wij hebben ons tot taak ge
steld, in onderhouding van het ons voorge-
sclirevene, in nederigheid onze toeleg daar
aan gevend, te komen tot die graad van lief
de tot God, die volmaakt geworden, de vree-
ze uitdrijft, opdat wij erkentelijk, voor alles,
wat God ons zendt, ook door Zijn dienaren,
de engelen en de menschen, Hem dienen en
huldigen zouden als kinderen des vredes.
Egmond in de Middeleeuwen.
Egmond, aldus Dom. Huiben, als cultuur
centrum of als centrum der politieke geschie
denis is slechts een zij-aspect van de
beteekenis, die Egmond in den loop
eeuwen heeft gehad, want Egmond was p
de eerste plaats een centrum van gebeds e-
ven.
Graaf Dirk II stichtte Egmond, met de
nadrukkelijke bedoeling, dat het zou woiden
een huis van gebed, waarin de monniken zich
zouden kunnen vrijmaken van de wereld om
zich geheel te kunnen geven aan het Gcd-
dienen.
Omdat de Graven van Holland de waar
de van het gebed begrepen, de waarde voor
al van het gemeenschappelijk kloostenu'bed,
hebben zij de Abdij begiftigd en met kunst
schatten verrijkt, opdat de monniken zich
vrijer zouden kunnen toeleggen op het gebed.
Daarom kozen de Graven van Egmond ook
in de Abdij hun laatste rustplaats, in de
hoop, dat ook na hun dood Goos zegen over
hun ziel en hun land zou worden afge
smeekt.
Het gebed heeft de geestkracht der monni
ken opgewekt, veredeld en verfijnd en hen
zoo, bijna ongewild, gemaakt tot cultuur
dragers. Om den luister van Gods huis te
verhoogen, grepen zij naar beitel en pen
seel. En de kunstschatten, die van de Abdij
zijn overgebleven, staan rechtstreeks met den
Goddelijken eeredienst in verband.
Wat de monniken van de Graven ontvin
gen, hebben zij ruimschoots teruggegeven
door hun geschiedschrijving, want de letter
kundige bedrijvigheid der Egmondsche Be
nedictijnen heeft zich voornamelijk geuit op
het gebied van de geschiedenis. In het mid
den der 14de eeuw kon de Leidsche jurist
Philips van Leiden de vraag stellen: „Wat
kon er nog overblijven van den roem der
Hollandsche graven, indien de monniken
van Egmond hen in hun geschriften niet
hadden vereeuwigd?" En in het midden van
de gouden eeuw schreven de Bollandisten
„Holland is de vermaardste der Nederland-
sche provincies, maar die vermaardheid
heeft het te danken aan Egmond".
Ook van het oude Egmond gedurende de
Middeleeuwen maakte het gebedsleven het
kernpunt uit. Die traditie willen wij voortzet
ten. Eerst het gebedsleven en het God-zoeken.
Invloed op cultuur, wetenschap, sociaal of
politiek gebied zoeken wij niet. Komt die
toch, dan zal hij als vanzelf opbloeien als
de overvloed, die God beloofd heeft aan hen,
die eerst het rijk Gods zoeken.
Egmond en de toekomst.
Pastoor Nolet sprak over de toekomst van
de Abdij van Egmond. Hij schetste den in
vloed van den Benedictijnschen geest, met
behoud van het Nederlandsch eigen. Van
het Nederlandsch eigen getuigt ook dit ge
bouw. dat door de vrijgevigheid van alle la
gen der Nederlandsche bevolking tot stand
kwam.
De monniken werken in ingetogenheid en
afzondering aan den uitbouw van een nieuw
Benedictunisme, dat eeuwigheidswaarde
heeft, zooals de bestemming van den mensch,
die immers is de verheerlijking van God. Het
gebed van deze monniken zal heiliging ge
ven aan het werk van ieder onzer.
Dit klooster zal een centrum worden van
godsdienstig leven, voor de monniken zelf en
voor degenen, die hier zullen komen om zich
te stichten aan hun voorbeeld en om zich te
bezinnen op het groote levensdoel, dat oor
den monnik, maar dat wij, wereldlijke men
schen zoo moeilijk in het oog houden. Dit
Nederlandsche Benedictijner klooster zal
ons iets in onszelf doen ontdekken, waarvan
wij ons niet bewust waren, want de oor
sprong van het Nederlandsche Christendom
is Benedictijnsch, niet alleen van het Katho
lieke Christendom, maar van het heele Ne
derlandsche Christendom. Ook de Protestant
van iedere schakeering zal hier iets vinden,
dat hem eigen is, hetzij het doorgezette stre
ven naar de verheerlijking van God, hetzij de
redelijke synthese van Gods streven en het
gebruik van aardsche goederen.
Deze bouw houdt beloften in voor de toe
komst. Door de milddadigheid van Ned»r-
land is deze eerste stichting bijna geheel be
taald. Er ontbreekt nog slechts een bedrag
van 15.000, dat wij, mede door uw hulp,
binnenkort hopen te kunnen betalen.
Maar dan li?gen er groote bouwplannen
klaar voor de Abdij, die eeuwen zal trotsee-
ren. Zou het in de plannen van de Voorzie
nigheid, den grooten Bouwmeester aan het
lot der volkeren liggen, dat die pas gaan
werden uitgevoerd, wanneer het Nederland
sche volk zijn godsdienstige éénheid hervon
den heeft?
Wij hojoen en de monniken bidden, aldus
eindigde spreker.
Voor belangstellenden deelen wij nog me
de, dat dagelijks des morgens om 9 uur in
de kajïel een gezongen H. Mis gehouden
wordt, die voor iedereen toegankelijk is.
bij u blijven, maar moet de menschen spreken
over het vestigen van Gods koninkrijk op
aarde". En voor wat onzen tijd betreft, wees
spr. op Gandhi, een man van onaanzienlijke
gestalte, maar van groote kracht in zijn
diepe vroomheid, een man die door deze
kracht veel heeft weten te bereiken voor zijn
volk. En als men zegt, dat Gandhi toch van
een anderen godsdienst is dan wij, zou spr.
willen antwoorden: er is slechts één kenmerk
van godsdienst: bereidheid tot offeren.
Een andere tijdgenoot, Domela Nieuwen-
huis, noemde spr. een in zijn diepste wezen
religieus mensch, waarlijk goed. Van hem
kan getuigd worden, dat hij wel wilde onder
gaan, mits hij maar nuttig kon zijn. Hij zocht
de waarheid slechts om „de waarheid te
doen", hij was bovenal dictator en ziener, die
het wereldgebeuren van 1914-1918 heeft
voorsfield en daarom den oorlog aan den
oorlog verklaarde.
Voorts wees spr. op het werk van den schil
der Mansïeld te Den Haag, waarin men een
veelzijdigheid aantreft zooals bij geen enke
len anderen schilder; de oorsprong van al
dat werk moet met groote zekerheid worden
gezocht bij de geesten van groote meesters
„aan de overzijde", die zelfs Mansfeld's werk
signeerden. Speciaal op anti-oorlogswerk van
Mansfeld wees spr. opmerkende, dat dit, ge-
inspireerd door groote geesten, wel duidelijk
maakt, dat oorlog nooit Gods wil kan zijn
Ook de zevende symphonie van Beethoven
leert, dat hier geestenwerk is gewrocht: de
geesten hadden den schrijver naar diens
eigen mededeeling geïnspireerd, zoodat hij
het laatste deel anders schreef dan hij het
eigenlijk had gewild.
Spr. wees verder op een werk van Johanues
Reddingius en verhaalde van een gesprek met
Conrad Veith, den grooten tooneelspeler,
wiens moeder een voorzeggenden geest had
en die zelf nooit met het instudeeren van een
rol begon vóór hij van den uit te beelden
persoon een soort visioen had gekregen. Bij
het spelen van die rol kreeg hij dan het idee,
dat het niet zijn eigen ik was dat op het
tocneel stond, maar de persoon, wiens visioen
hij had waargenomen.
De pianist Chepard, die ook in ons land
vertoefde in de negentiger jaren, was even
eens geïnspireerd. Spr. vertelde een en ander
van de seances, door dien kunstenaar gege
ven.
En dan, zei spr., wat op het oogenblik in
Den Haag plaats vindt, is wel een spiritis
tisch feit van de grootste beteekenis: een
jonge man van 19 a 20 jaar, een loopjongen
van zeer eenvoudige afkomst, die nooit vreem
de talen leerde, zingt, als hij in trance is ge
bracht, aria's in verschillende talen, waarbij
men kan aantoonen welke kunstenaars in hem
zijn gevaren. Spr. vertelde hiervan interes
sante bijzonderheden, daarbij betreurende
dat de jonge man te veel wordt geëxploiteerd
voor particuliere belangen. Veel aangenamer
zou het spr. zijn geweest, als „Harmonia"
hem in opleiding had kunnen krijgen.
Een grootsch bouwwerk, dat ons onder
den indruk kan brengen van zijn schoonheid,
kan stellig als een geïnspireerd werk worden
gezien. Met schildersstukken en geniale mu
ziek, ontdekkingen e.d. is het evenzoo: al het
groote was geïnspireerd.
Aan enkelen is het aldus vergund iets van
het goddelijke waar te nemen en als gij de
zulken ontmoet zei hij vraag hen dan
naar hetgeen zij zagen. In dit verband ver
telde spr. van een gesprek met mevr. Ak-
keringa (hier wel bekend om haar psycho
metrische seances) over den Boroboedoer, het
groctsche tempelbouwwerk op Java.
Nadat een enkele vraag door den spreker
was beantwoord, sloot de voorzitter de verga
dering met een woord van dank aan den
spreker voor zijn uiteenzettingen en be
schouwingen. Hij wekte op om zich af te
sluiten voor het minder goede, dat in den
geest aanwezig was en ook is verstoffelijkt,
opdat elke inspiratie iets uit het werkelijk
hooge moge zijn.
GEESTEN-INSPIRATIE.
Lezing van den heer Harinck voor
de afd. Alkmaar Ned. Vereen van
Spiritisten Harmonia.
Gisteravond hield de heer J. Harinck uit
Den Haag in het Logegebouw aan de Nieu-
wesloot een lezing voor de afd. Alkmaar d«
Ned. Vereen, van Spiritisten Harmonia, over
het onderwerp Geesten-inspiratie.
Na een kort woord van welkom, gesproken
door den voorzitter, den heer D. R u s, ving
de heer H a r i n c k zijn lezing aan met een
verklaring te geven van het woord „inspi
ratie": niet alleen een uitdrukking voor 'ri ge
lukkige gedachte, maar bovenal voor iets wat
boven het alledaagsche uitgaat, iets waarmee
God zijn wil bekend maakt Hij wees hierbij
op Jezus' gezegde: Niet mijn woorden hoort
gij, maar die van Mijn Vader.
Zeker zal niet ieder mensch goddelijke in
spiratie ontvangen, maar alleen de voor in
drukken vatbare. Met aanhalingen van be
kende dichters en schrijvers (o.a. dr. Kloos en
Hélène Swarth) maakte spr. dit duidelijk.
Ook in de „Max Havelaar", waar Multatuli
de toespraak tot de hoofden van Lebak
schreef, klinkt inspiratie door.
De geïnspireerde is het werktuig van den
inspireerenden geest met uitschakeling van
eigen gedachte en eigen wil, en als men dit
begrijpt, kan men beseffen hoe het mogelijk
was, dat telkens weer menschen opstonden,
die een geheele omwenteling in het denken
konden bewerken, menschen, die meermalen
in hun tijd werden miskend. Zij brachten de
wereld vooruit en als wij hen bestudeeren,
komen wij tot de overtuiging, dat zij tot hun
taak werden geïnspireerd: zij konden niet
anders.
Spr. wees hierbij op den tijd der li er\co
ming en voerde dan zijn gehoor in gedachten
terug naar Jezus in de werkolaats van Zijn
vader, waar Hij tot dezen zei: „lk kan niet
AUTO IN BRAND GERAAKT.
De auto van den heer D K. te Berkhout,
die in de garage bij de woning stond, is op
onverklaarbare wijze in brand geraakt en
totaal verbrand.
Polderverkiezing.
Tot voorzitter van den Voorpolder, in
plaats van den heer L. Reuvers, die wegens
het bereiken van den 70-jarigen leeftijd moet
aftreden, is gekozen de heer Dr. Groenhart.
In de vacature van bestuurslid van boven-
genoemden polder, ontstaan door het over
lijden van den heer P. Berkhouwer, is ge
kozen de heer G. Slotemaker.
In het bestuur van de banne Eenigenburg
zijn herkozen tot lid van het dag. bestuur
de heer G. Schoorl, en tot hoofdingeland de
heer W. Meijlis.
Rede Contandse
'Dinsdagavond werd door de provin
ciale samenwerking op anti-militair ge
bied in Noordholland, een openbare
vergadering gehouden in het lokaal
van den heer M. K. de Weert, onder
■t-iding van den beer P. Zwetsman, waar
alf spreker optrad de heer A. L. Con-
standse met als onderwerp: Luchtoor
log en luchtbescherming.
De voorzitter opende met een woord
van welkom en gaf het woord aan den
heer Constandse. Deze begon te wijzen
op de kapitalistische maatschappij die
tot gevolg heeft oorlog en wees hierbij
op den oorlog Italië—Abessinië, maar
ook op de democratische staten. Daar
vindt men de grootste vloten. Spr. wees
op Engeland, Frankrijk en Amerika, de
militaire sancties komen ook met den
steun der democraten, zij zenden legers
voor het bevrijden der slaven, maar
in eigen land is de slavernij niet afge
schaft. Spr. wees op de verovering die
Engeland in verschillende deelen in de
wereld gedaan heeft. Men zal probeeren
Abessinië te verdoelen, zie nu naar de
vredesvoorstellen die gedaan worden
Spreker wees op het Nederlandsche im
perialisme in Indië en vertelde hoe de
inlander daar leeft en nog verheerlijkt
men Jan Pietersz. Koen en Van Heutz.
De taktiek van den luchtoorlog is om
achter het front de burgerlijke bevol
king te treffen. Spreker besprak Duitsch-
land en wees er op dat de jodenvervol
ging tot ergerlijke toestanden leidt.
Door den nood der menschen loopt men
naar den sterken man en men gelooft
zoo licht in zoo jemand. Men kan ver
betering brengen, door de gemeenschap
te laten bepalen wat er noodig is en met
een distributie-organisatie die werkt op
socialen grondslag, maar in een kapita
listische maatschappij gaat dat niet.
Binnen het raam dezer maatschappij
heeft men overproductie en men kan het
niet kwijt en daarom wordt het een
strijd tegen elkaar om elkaar te vernie
tigen. De vrede is er alleen tusschen
de zwaar bewapende staten totdat het
tot een uitbarsting komt en nu komt de
vraag: hoe kunnen wij ons beschermen?
Spreker behandelde de internationale
samenwerking, die noodig is. Door een
verbeterde samenleving in een socialis
tische gemeenschap komt men er. maar
in de facistische landen werpt men zich
op den oorlog, omdat deze winst geeft.
De oorlog komt met een onverwachten
overval uit de lucht en dan ontstaat er
paniek bij de bevolking en hoog in de
lucht is een verdediging niet mogelijk.
Er is tegen het bommenwerpen niets
uit te richten, wat spreker met voorbeel
den aantoonde, door de samenstelling
der bommen, maar vele gassen zijn nog
geheim zoodat men niet weet hoe men
zich moet beschermen. De heele oorlogs-
aanmaak is niet anders dan een werken
om winst en men maakt steed6 weer
andere samenstellingen van gas, zoodat
de burgerbevolking zich niet kan be
schermen. n den breede behandelde spre
ker het onmogelijke van luchtbescher
ming, maar in den modernen oorlog gaat
de bevolking ten gronde. De oorlog is een
wanhoopsdaad van het kapitalisme en
spreker wekte op om krachtig mede te
werken tegen den oorlog. (Applaus).
Hierna sluiting met dank aan den
spreker.
Loonsverlaging.
In de gehouden vergadering van de gas-
commissie is besloten, een korting toe te
passen op de salarissen van het personeel.
Door het G. O. was voorgesteld een verla
ging van 5 Yi pet., waardoor het totaal per
centage der verlaging behalve de 10 pet
pensioensverhaal op tien pet. werdl ge
bracht.
De gascommissie kon zich echter met dit
voorstel niet vereenigen en heeft besloten,
tot 12 pet. te gaan. Het besluit, om zes pro
cent te korten met vrijstelling van 25 pet.
van het salaris zal worden ingetrokken en
een nieuw besluit worden vastgesteld, waar
in het percentage op 12 wordt vastgesteld.
Ten aanzien van het voorstel van het be
stuur om een boekhouder aan te stellen
werd besloten, hiertoe over te gaan. Het
salaris werd bepaald op f 1800 tot 2200
per jaar, met jaarlijkscne verhoogingen van
100.
De eischen, welke worden gesteld, zijn een
of meer diploma's boekhouden en ervaring
op een gasfabriek, of lichtbedrijf.
Te zijner tijd zullen oproepingen worden
gedaan.
Volksuitvoering Vereenigings-
bond.
„De Rus" was gisteravond druk bezet
toen de voorzitter van den V. B. „Een
dracht" allen welkom heette en de
medewerkenden dank voor het welsla
gen van den avond. Voor de volgende
keer kondigde hij een volksuitvoering
aan waarbij alle aangesloten vereeni
gingen zullea meewerken.
Allereerst zong het Gem. koor Exandi
Deus van Florence en De Dag des Oor
deels, twee zangstukken, die veel vergen
van dirgent en zangers. Voor het audi
torium van dezen avond vonden wij
deze werken wel wat te hoog.
'n Betere keuze waren de twee wiege
liedjes en het bekende „De Wilgen" van
Adema van Scheltema, door Wierts zoo
aardig getoonzet. Brands had met zijn
koor veel applaus te oogsten, speciaal
mevr. Beeldman—Rensink. die in het
wiegeliedje van Mozart de solo-parti;
zong, ontving 'n applaus.
„Be Quick" is nog steeds de populaire
vereeniging, welke de sympathie heeft
van de Bergenaren. De heer Van Zoonen
weet dan ook zijn gymnasten tot 'n hoog
peil van de turnsport op te voeren.
De dame6 gaven aardige demonstra
ties van rythme en lenigheid in vrije
oefeningen en aan de ringen; de heeren
gaven frappante staaltjes van kracht en
durf, zoowel in de vrije oefeningen van
de K.N.G.V.-serie als op de brug.
De algemeenen indruk was uitste
kend en het publiek was gul met ap
plaus; ook al werd er eeps 'n klein
foutje gemaakt.
Met een badet, 'n spel van kleur en
gratie, werd het optreden van Be Quick
besloten.
De accordeonisten Sombroek en Van
Twuyver speelden 'n paar groote wer
ken, waarmee zij demonstreerden, hoe
met dit geperfectioneerde instrument, de
harmonica, met groot effect gemusi
ceerd kan worden, vooral als er 'n paar
virtuozen als Sonbroek en van Twuyver
het hanteeren. Zij hadder veel succes.
Na de pauze voerde de arbeiderstoo-
neelvereeniging „Bergen" het blijspel
„De Kus" op.
Het werd ons te laat, om het nog bij
te wonen, maar we veronderstellen dat
het tooneelstuk zich waardig aansloot
bij het overige gedeelte van het goed
verzorgde programma van deze volks
uitvoering.
De populaire Sonny Band verzorgde
uitstekend de entr 'acte en balmuziek.
Zitting van Maandag 16 December.
Behandeling van wegen- en andere belas
tingzaken. Rijksadvocaat mr. Seylhouwer uit
Amsterdam.
Wegenbelasting.
J. B., vrachtrijder, Alkmaar, 10 boete of
5 dagen. J. B„ vrachtrijder, Alkmaar, 15
boete of 5 dagen. J. B., chauffeur, Alkmaar,
2 boete of 2 dagen. J. B., putteboorder,
Alkmaar, 15 boete of 10 dagen G. J.
chauffeur, Amsterdam, f 50 boete of 20
dagen. C. B., koopman, Alkmaar, 6 boete
of 3 dagen. P. S. B., chauffeur, Leerdam, f 1
boete of 1 dag. J. H. B., koopman, Bergen,
f 30 boete of 15 dagen. K. Br., veehouder,
Zijpe, f 10 boete of 5 dagen. S. G. B., rei
ziger, Zaandam, 6 boete of 3 dagen. K.
B., smid, Helder, 8 boete of 2 dagen. C.
W. v. C., koopman, Groningen, 25 bode
of 10 dagen. K. D., handelaar, Andijk, 7.50
boete of 3 dagen. A. G., vischventer, Eg
mond aan Zee, f 8 boete of 4 dagen. A. G.,
chauffeur, Nieuwer Amstel, 2 boete of 1
dag. G. den H., chauffeur, Broek op Lan-
rendijk, f 7.50 boete of 5 dagen. J. H., han-
Jelaar, Heerhugowaard, 8 boete of 4
dagen. J. J. G., koopman, N. Amstel, 25
boete of 10 dagen. T. I., aannemer, Wierm-
gen, 20 boete of 10 dagen. B. K., arbeider,
Alkmaar, 8 boete of 4 dagen. J. K-, café
houder, Hoorn, 15 boete of 5 dagen. K. W.
K„ caféhouder, Amsterdam, 3 Bode of 2
dagen. L. J. K., caféhouder, Hoogkarspel,
10 boete of 4 dagen. N. K., caféhouder,
Hoogkarspel, 10 boete of 5 dagen. J. L.,
caféhouder, Helder, 10 boete of 5 dagen.
S. L., expediteur, Amsterdam, f 20 boete of
10 dagen. J. T. du M., garagehouder, Haar
lem, 5 boete of 5 dagen. H. Q. te
Amsterdam, 20 boete of 10 dagen. H. J. R.,
chauffeur, Julianadorp, 1 boete of 1 dag.
P. N. L. Reiziger, Limmen, 20 boete of 15
dagen. C. G. S., chauffeur, Helder, 2 boete
of 2 dagen. T. W. S., tandarts, Helder, 30
boete of 20 dagen. J. S., autohandelaar, Alk
maar, 12 boete of 8 dagen. K. L. S„ chauf
feur, Heiloo, f 20 boete of 5 dagen. A. E. S.,
chauffeur, de Steeg, f 25 boete of 10 dagen.
J. S., autohandelaar, Alkmaar, f 12 boete of
3 dagen. A. E. S., autohandelaar, de Steeg,
25 boete of 10 dagen. N. v. S., stuurman,
Winkel, 6 boete of 3 dagen. J. S., mon
teur, Amsterdam, 3 boete of 3 dagen. J.
H A. T., mecanicien, Schoorl, 15 boete of
10 dagen. A. V., chauffeur, Helder, 15 boete
of 5 dagen. C. V., kaasmaker, Heerhugo-
award, 6 boete of 3 dagen. C. W„ chauf
feur, Hoorn, 1 boete of 1 dag. J. W.,
koopman, Hoorn, f 10 boete of 5 dagen.
N. v. Z., monteur, Heiloo, 7.50 boete of 3
dagen. W. B., groenteventer, Texel, 15
boete of 5 dagen. J. B., chauffeur, Alkmaar,
1 boete of 1 dag. T. A. I., chauffeur, Wie-
ringen, 2 boete of 2 dagen. A. S., garage
houder, Bergen, aangehouden. A. S., vracht
rijder, Alkmaar, 15 boete of 5 dagen. N.
S., garagehouder, den Haag, 25 boete of
10 dagen. J. V., bakker, Z. en N. Schermer,
vrijgesproken.
Inkomstenbelasting.
C. V., vrachtrijder, Helder, 15 boete of
10 dagen. P. T., slager, Hoogkarspel, accijns
ontduiking, uitgesteld. K. H. B., sigaren
winkelier, Helder, tabaksbelasting, 4 X
100 boete of 4 X 10 dagen. H. V., tabaks
handelaar marktkoopman, Amsterdam, 300
boete of 75 dagen hechtenis. H. J. v. D.,
zonder beroep, den Helder, smokkelen siga
rettenpapier, 14 dagen gevangenisstraf en
46.20 boete of 10 dagen. T. K., sigaren
maker, Alkmaar, terzake ontduiking tabaks
wet en belemmering van visiteerende ambte
naren, 50 boete of 10 dagen en 1 maand
gevangenisstraf.
WONINGEN VOOR OUDEN VAN
DAGEN TE ARNHEM.
Door jeugdige werkloozen gebouwd.
Woensdagmiddag heeft in tegenwoordig
heid van talrijke autoriteiten te Arnhem de
plechtige ingebruikstelling plaats gehad van
een zestal woningen voor ouden van da
gen, welke op initiatief van de Algemeene
Woningbouw Vereeniging „Arnhem" door
jeugdige werkloozen zijn gebouwd.
Aanwezig waren o.m. de burgemeester
van Arnhem, de heer H. P. J. Bloemers en
een drietal wethouders, de wethouder D.
Gosker uit Apeldoorn, het lid van Ged. Sta
ten van Gelderland, de heer J. B. B. Keur-
schot, de heer Goudriaan, lid van den Na-
tionalen Woningraad, dr. Diepenhorst, lid
van de Rijkscommissie voor jeugdwerkloos
heid besturen van woningbouwvereeni-
gingen e.a.
De voorzitter der Algemeene Woning
bouwvereniging „Arnhem", de heer B. H.
Meerdink hield op een terrein voor de wo
ningen, welke zijn gelegen in het Arnhem-
si_he Broek, een rede, waarin hij de redenen,
welke het bestuur bewogen tot dezen bouw
uitenzette.
Allereerst om iets te doen ter verzachting
van den nood der jeugdige werkloozen en
vervolgens om eenige oude echtparen aan
een voor hen financieel bereikbare behoor
lijke woning te helpen.
Burgemeester Bloemers reikte hierop de
sleutels aan de bewonrs uit, daarbij wijzen
de op den sympathieken daad van de Wo
ningbouw Vereeniging „Arnhem". Den
aanstaanden bewoners wenschte spreker
nog vele zonnige jaren toe.
Het bestur heeft voor den aanvang der
plechtigheid de jeugdige werkloozen, die
deze woningen bouwden, een maaltijd aan
geboden.
AANHOUDINGEN TE AMSTERDAM.
Door de centrale recherche zijn te Amster
dam aangehouden twee mannen van 35
jaar en een vrouw van 28 jaar, die ervan
worden verdacht zich te hebben schuldig
gemaakt aan heling van rijwielen.
Voorts heeft de politie van het bureau-
Linnaeusslraat een 32-jarigen man aange
houden, wiens opsporing werd verzocht
door den commissaris van politie te Haar
lem. De man wordt verdacht van oplich
ting ten nadeele van verschillende pension
houders.