Abdij van Egmond. Stad en Om Rechtszaken ^Binnenland 'ProvinciaalJlieuws DIRKSMORN KOEDIJK NOORDSCHARWOUDE BERGEN Alkmaarsche Politierechter De historische beteekenis van de Abdij van Egmond in de Middel- eenwen. De kenmerkende eigenschappen van het geestelijke leven van den Benedictijner monnik. Wat heeft Nederland en zijn be woners aan de Benedictijner mon- niken? Nu de priorij van de te stichten Abdij van Egmond gereed is gekomen en de monniken daar hun levenswerk hebben aangevangen, is het herstel van de eens- zoo groote regale Abdij van Egmond weer een stapje dichter bi] de werkelijkheid gekomen. Zooals men weet, ijvert hiervoor een ver- eeniging, die zich noemt: „De Vrienden van Egmond". Wat tot nog toe tot stand werd gebracht, werd bereikt door de arbeid van een comité, waarvan Jhr. Ruys de Beerenbrouck, minis ter van staat en voorzitter van de Tweede Kamer, eere-voorzitter is. In tegenwoordigheid van dit comité hebben wij in de priorij een pers-conferentie bijge woond, waar de Benedictijner monnik Dom Schutte ons een en ander heeft verteld over de kenmerkende eigenschappen van het gees telijk leven van den Benedictijner monnik De prior van de Abdij, Dom Huiken, hield een beschouwing over de historische beteeke nis der Abdij van Egmond in de Middel eeuwen, terwijl het comité-lid. pastoor Nolet, een en ander vertelde over Egmond in de toekomst. Wij oordeelen het door hen gesprokene ook van'belang voor de niet-katholieken in Nrd- Holland en zullen hieronder dan ook een export van dit gesprokene weergeven. Wie met de geschiedenis van ons vader land bekend is, weet, dat door de arbeid van de Benedictijner monniken, in de Abdij vat, Egmond, het werk van de Graven van Hol land, de grondleggers van onze Staat, is vastgelegd. Het werk van de Benedictijner monniken, als geschied schrijvers en kunstbe oefenaars, heeft onze belangstelling steeds gehad, ook al is het cultureele werk niet het specifiek eigene van den Benedictijner mon nik. Vol belangstelling hebben wij de biblio theek in de priory bezichtigd. Honderden werken staan hier opgesteld, doch groote vakken zijn nog ongevuld. De monniken, als Godzoekers, vertrouwen en echter op, dat in den loop der jaren hun bibliotheek weer zal worden, wat ze in het verleden was. Wij hebben een gedeelte van den dag van het kloosterleven meegemaakt, als het bidden der getijden door de monniken in de klooster kapel. Ook mochten wij aanzitten in de refter der Benedictijnen aan een maaltijd, waar onder het in de Benedictijner kloosters ge bruikelijke silentium werd bewaard en waar door één der monniken uit een geestelijk beek werd voorgelezen. Na afloop van den maal tijd werd wederom in de kapel een gedeelte der getijden gezongen, waarna het gezel schap zich vereenigde in de bibliotheek voor het gebruiken van een kop koffie en het rooken van een sigaartje Dom Schutte hield zijn causerie in de kapel, terwijl Dom Huiken en pastoor Nolet hun beschouwing in de kapelzaal ten beste gaven. Het eigene van de Benedictijner monniken. Dom Schutte verklaarde uitvoerig het eigene van den Benedictijner monnik. Hij deed zulks aan de hand van de klooster regels, door St. Benedictus geschreven Het eerste kenmerk van het kloosterleven is het samenwonen in een kloostergemeentc- onder een abt als blijvend hoofd voor geheel zijn leven. Voorts wees hij op de sociale levensvor ming van den arbeid, hetzij geestelijke of handenarbeid om te voorzien in de behoeften van de kloostergemeente. Als de Benedictijn leeft, zooals zijn roe ping en de genade aan die roeping mee brengt, dan moet hij volharden in de éénzel vigheid van de klooster-dagorde. Aan de blij vende afhankelijkheid aan zijn abt, als een kind aan zijn vader en aan de gestadigheid van levenstrouw is te danken de houding van bovennatuurlijken aard, welke de ware mon nik kenmerkt. De monnik verricht in de kerk en namens de Christelijke gemeenschap, het gemeen schappelijke gebed, het bidden der getijden. Hiermede begonnen zij 23 Augustus van dit jaar. Door dit kloostergebed zijn zij in blij vende verbinding met den rijkdom der kerk. Hier hebben wij, wat de monnik krachtens zijn roeping en taak moet worden voor God en ook, wat de kerk en de menschen van hem moeten en mo^en verwachten. Zoo geeft het liturgische leven den monnik de noodige vorming voor eigen geestelijk leven. En het maakt hem tevens man van alle tijden, een licht ook voor anderen. Wat God van Egmond en zijn huidige be woners hebben en maken wil, willen wij overlaten aan Zijn vaderlijke goedheid in voorzienigheid. Wij hebben ons tot taak ge steld, in onderhouding van het ons voorge- sclirevene, in nederigheid onze toeleg daar aan gevend, te komen tot die graad van lief de tot God, die volmaakt geworden, de vree- ze uitdrijft, opdat wij erkentelijk, voor alles, wat God ons zendt, ook door Zijn dienaren, de engelen en de menschen, Hem dienen en huldigen zouden als kinderen des vredes. Egmond in de Middeleeuwen. Egmond, aldus Dom. Huiben, als cultuur centrum of als centrum der politieke geschie denis is slechts een zij-aspect van de beteekenis, die Egmond in den loop eeuwen heeft gehad, want Egmond was p de eerste plaats een centrum van gebeds e- ven. Graaf Dirk II stichtte Egmond, met de nadrukkelijke bedoeling, dat het zou woiden een huis van gebed, waarin de monniken zich zouden kunnen vrijmaken van de wereld om zich geheel te kunnen geven aan het Gcd- dienen. Omdat de Graven van Holland de waar de van het gebed begrepen, de waarde voor al van het gemeenschappelijk kloostenu'bed, hebben zij de Abdij begiftigd en met kunst schatten verrijkt, opdat de monniken zich vrijer zouden kunnen toeleggen op het gebed. Daarom kozen de Graven van Egmond ook in de Abdij hun laatste rustplaats, in de hoop, dat ook na hun dood Goos zegen over hun ziel en hun land zou worden afge smeekt. Het gebed heeft de geestkracht der monni ken opgewekt, veredeld en verfijnd en hen zoo, bijna ongewild, gemaakt tot cultuur dragers. Om den luister van Gods huis te verhoogen, grepen zij naar beitel en pen seel. En de kunstschatten, die van de Abdij zijn overgebleven, staan rechtstreeks met den Goddelijken eeredienst in verband. Wat de monniken van de Graven ontvin gen, hebben zij ruimschoots teruggegeven door hun geschiedschrijving, want de letter kundige bedrijvigheid der Egmondsche Be nedictijnen heeft zich voornamelijk geuit op het gebied van de geschiedenis. In het mid den der 14de eeuw kon de Leidsche jurist Philips van Leiden de vraag stellen: „Wat kon er nog overblijven van den roem der Hollandsche graven, indien de monniken van Egmond hen in hun geschriften niet hadden vereeuwigd?" En in het midden van de gouden eeuw schreven de Bollandisten „Holland is de vermaardste der Nederland- sche provincies, maar die vermaardheid heeft het te danken aan Egmond". Ook van het oude Egmond gedurende de Middeleeuwen maakte het gebedsleven het kernpunt uit. Die traditie willen wij voortzet ten. Eerst het gebedsleven en het God-zoeken. Invloed op cultuur, wetenschap, sociaal of politiek gebied zoeken wij niet. Komt die toch, dan zal hij als vanzelf opbloeien als de overvloed, die God beloofd heeft aan hen, die eerst het rijk Gods zoeken. Egmond en de toekomst. Pastoor Nolet sprak over de toekomst van de Abdij van Egmond. Hij schetste den in vloed van den Benedictijnschen geest, met behoud van het Nederlandsch eigen. Van het Nederlandsch eigen getuigt ook dit ge bouw. dat door de vrijgevigheid van alle la gen der Nederlandsche bevolking tot stand kwam. De monniken werken in ingetogenheid en afzondering aan den uitbouw van een nieuw Benedictunisme, dat eeuwigheidswaarde heeft, zooals de bestemming van den mensch, die immers is de verheerlijking van God. Het gebed van deze monniken zal heiliging ge ven aan het werk van ieder onzer. Dit klooster zal een centrum worden van godsdienstig leven, voor de monniken zelf en voor degenen, die hier zullen komen om zich te stichten aan hun voorbeeld en om zich te bezinnen op het groote levensdoel, dat oor den monnik, maar dat wij, wereldlijke men schen zoo moeilijk in het oog houden. Dit Nederlandsche Benedictijner klooster zal ons iets in onszelf doen ontdekken, waarvan wij ons niet bewust waren, want de oor sprong van het Nederlandsche Christendom is Benedictijnsch, niet alleen van het Katho lieke Christendom, maar van het heele Ne derlandsche Christendom. Ook de Protestant van iedere schakeering zal hier iets vinden, dat hem eigen is, hetzij het doorgezette stre ven naar de verheerlijking van God, hetzij de redelijke synthese van Gods streven en het gebruik van aardsche goederen. Deze bouw houdt beloften in voor de toe komst. Door de milddadigheid van Ned»r- land is deze eerste stichting bijna geheel be taald. Er ontbreekt nog slechts een bedrag van 15.000, dat wij, mede door uw hulp, binnenkort hopen te kunnen betalen. Maar dan li?gen er groote bouwplannen klaar voor de Abdij, die eeuwen zal trotsee- ren. Zou het in de plannen van de Voorzie nigheid, den grooten Bouwmeester aan het lot der volkeren liggen, dat die pas gaan werden uitgevoerd, wanneer het Nederland sche volk zijn godsdienstige éénheid hervon den heeft? Wij hojoen en de monniken bidden, aldus eindigde spreker. Voor belangstellenden deelen wij nog me de, dat dagelijks des morgens om 9 uur in de kajïel een gezongen H. Mis gehouden wordt, die voor iedereen toegankelijk is. bij u blijven, maar moet de menschen spreken over het vestigen van Gods koninkrijk op aarde". En voor wat onzen tijd betreft, wees spr. op Gandhi, een man van onaanzienlijke gestalte, maar van groote kracht in zijn diepe vroomheid, een man die door deze kracht veel heeft weten te bereiken voor zijn volk. En als men zegt, dat Gandhi toch van een anderen godsdienst is dan wij, zou spr. willen antwoorden: er is slechts één kenmerk van godsdienst: bereidheid tot offeren. Een andere tijdgenoot, Domela Nieuwen- huis, noemde spr. een in zijn diepste wezen religieus mensch, waarlijk goed. Van hem kan getuigd worden, dat hij wel wilde onder gaan, mits hij maar nuttig kon zijn. Hij zocht de waarheid slechts om „de waarheid te doen", hij was bovenal dictator en ziener, die het wereldgebeuren van 1914-1918 heeft voorsfield en daarom den oorlog aan den oorlog verklaarde. Voorts wees spr. op het werk van den schil der Mansïeld te Den Haag, waarin men een veelzijdigheid aantreft zooals bij geen enke len anderen schilder; de oorsprong van al dat werk moet met groote zekerheid worden gezocht bij de geesten van groote meesters „aan de overzijde", die zelfs Mansfeld's werk signeerden. Speciaal op anti-oorlogswerk van Mansfeld wees spr. opmerkende, dat dit, ge- inspireerd door groote geesten, wel duidelijk maakt, dat oorlog nooit Gods wil kan zijn Ook de zevende symphonie van Beethoven leert, dat hier geestenwerk is gewrocht: de geesten hadden den schrijver naar diens eigen mededeeling geïnspireerd, zoodat hij het laatste deel anders schreef dan hij het eigenlijk had gewild. Spr. wees verder op een werk van Johanues Reddingius en verhaalde van een gesprek met Conrad Veith, den grooten tooneelspeler, wiens moeder een voorzeggenden geest had en die zelf nooit met het instudeeren van een rol begon vóór hij van den uit te beelden persoon een soort visioen had gekregen. Bij het spelen van die rol kreeg hij dan het idee, dat het niet zijn eigen ik was dat op het tocneel stond, maar de persoon, wiens visioen hij had waargenomen. De pianist Chepard, die ook in ons land vertoefde in de negentiger jaren, was even eens geïnspireerd. Spr. vertelde een en ander van de seances, door dien kunstenaar gege ven. En dan, zei spr., wat op het oogenblik in Den Haag plaats vindt, is wel een spiritis tisch feit van de grootste beteekenis: een jonge man van 19 a 20 jaar, een loopjongen van zeer eenvoudige afkomst, die nooit vreem de talen leerde, zingt, als hij in trance is ge bracht, aria's in verschillende talen, waarbij men kan aantoonen welke kunstenaars in hem zijn gevaren. Spr. vertelde hiervan interes sante bijzonderheden, daarbij betreurende dat de jonge man te veel wordt geëxploiteerd voor particuliere belangen. Veel aangenamer zou het spr. zijn geweest, als „Harmonia" hem in opleiding had kunnen krijgen. Een grootsch bouwwerk, dat ons onder den indruk kan brengen van zijn schoonheid, kan stellig als een geïnspireerd werk worden gezien. Met schildersstukken en geniale mu ziek, ontdekkingen e.d. is het evenzoo: al het groote was geïnspireerd. Aan enkelen is het aldus vergund iets van het goddelijke waar te nemen en als gij de zulken ontmoet zei hij vraag hen dan naar hetgeen zij zagen. In dit verband ver telde spr. van een gesprek met mevr. Ak- keringa (hier wel bekend om haar psycho metrische seances) over den Boroboedoer, het groctsche tempelbouwwerk op Java. Nadat een enkele vraag door den spreker was beantwoord, sloot de voorzitter de verga dering met een woord van dank aan den spreker voor zijn uiteenzettingen en be schouwingen. Hij wekte op om zich af te sluiten voor het minder goede, dat in den geest aanwezig was en ook is verstoffelijkt, opdat elke inspiratie iets uit het werkelijk hooge moge zijn. GEESTEN-INSPIRATIE. Lezing van den heer Harinck voor de afd. Alkmaar Ned. Vereen van Spiritisten Harmonia. Gisteravond hield de heer J. Harinck uit Den Haag in het Logegebouw aan de Nieu- wesloot een lezing voor de afd. Alkmaar d« Ned. Vereen, van Spiritisten Harmonia, over het onderwerp Geesten-inspiratie. Na een kort woord van welkom, gesproken door den voorzitter, den heer D. R u s, ving de heer H a r i n c k zijn lezing aan met een verklaring te geven van het woord „inspi ratie": niet alleen een uitdrukking voor 'ri ge lukkige gedachte, maar bovenal voor iets wat boven het alledaagsche uitgaat, iets waarmee God zijn wil bekend maakt Hij wees hierbij op Jezus' gezegde: Niet mijn woorden hoort gij, maar die van Mijn Vader. Zeker zal niet ieder mensch goddelijke in spiratie ontvangen, maar alleen de voor in drukken vatbare. Met aanhalingen van be kende dichters en schrijvers (o.a. dr. Kloos en Hélène Swarth) maakte spr. dit duidelijk. Ook in de „Max Havelaar", waar Multatuli de toespraak tot de hoofden van Lebak schreef, klinkt inspiratie door. De geïnspireerde is het werktuig van den inspireerenden geest met uitschakeling van eigen gedachte en eigen wil, en als men dit begrijpt, kan men beseffen hoe het mogelijk was, dat telkens weer menschen opstonden, die een geheele omwenteling in het denken konden bewerken, menschen, die meermalen in hun tijd werden miskend. Zij brachten de wereld vooruit en als wij hen bestudeeren, komen wij tot de overtuiging, dat zij tot hun taak werden geïnspireerd: zij konden niet anders. Spr. wees hierbij op den tijd der li er\co ming en voerde dan zijn gehoor in gedachten terug naar Jezus in de werkolaats van Zijn vader, waar Hij tot dezen zei: „lk kan niet AUTO IN BRAND GERAAKT. De auto van den heer D K. te Berkhout, die in de garage bij de woning stond, is op onverklaarbare wijze in brand geraakt en totaal verbrand. Polderverkiezing. Tot voorzitter van den Voorpolder, in plaats van den heer L. Reuvers, die wegens het bereiken van den 70-jarigen leeftijd moet aftreden, is gekozen de heer Dr. Groenhart. In de vacature van bestuurslid van boven- genoemden polder, ontstaan door het over lijden van den heer P. Berkhouwer, is ge kozen de heer G. Slotemaker. In het bestuur van de banne Eenigenburg zijn herkozen tot lid van het dag. bestuur de heer G. Schoorl, en tot hoofdingeland de heer W. Meijlis. Rede Contandse 'Dinsdagavond werd door de provin ciale samenwerking op anti-militair ge bied in Noordholland, een openbare vergadering gehouden in het lokaal van den heer M. K. de Weert, onder ■t-iding van den beer P. Zwetsman, waar alf spreker optrad de heer A. L. Con- standse met als onderwerp: Luchtoor log en luchtbescherming. De voorzitter opende met een woord van welkom en gaf het woord aan den heer Constandse. Deze begon te wijzen op de kapitalistische maatschappij die tot gevolg heeft oorlog en wees hierbij op den oorlog Italië—Abessinië, maar ook op de democratische staten. Daar vindt men de grootste vloten. Spr. wees op Engeland, Frankrijk en Amerika, de militaire sancties komen ook met den steun der democraten, zij zenden legers voor het bevrijden der slaven, maar in eigen land is de slavernij niet afge schaft. Spr. wees op de verovering die Engeland in verschillende deelen in de wereld gedaan heeft. Men zal probeeren Abessinië te verdoelen, zie nu naar de vredesvoorstellen die gedaan worden Spreker wees op het Nederlandsche im perialisme in Indië en vertelde hoe de inlander daar leeft en nog verheerlijkt men Jan Pietersz. Koen en Van Heutz. De taktiek van den luchtoorlog is om achter het front de burgerlijke bevol king te treffen. Spreker besprak Duitsch- land en wees er op dat de jodenvervol ging tot ergerlijke toestanden leidt. Door den nood der menschen loopt men naar den sterken man en men gelooft zoo licht in zoo jemand. Men kan ver betering brengen, door de gemeenschap te laten bepalen wat er noodig is en met een distributie-organisatie die werkt op socialen grondslag, maar in een kapita listische maatschappij gaat dat niet. Binnen het raam dezer maatschappij heeft men overproductie en men kan het niet kwijt en daarom wordt het een strijd tegen elkaar om elkaar te vernie tigen. De vrede is er alleen tusschen de zwaar bewapende staten totdat het tot een uitbarsting komt en nu komt de vraag: hoe kunnen wij ons beschermen? Spreker behandelde de internationale samenwerking, die noodig is. Door een verbeterde samenleving in een socialis tische gemeenschap komt men er. maar in de facistische landen werpt men zich op den oorlog, omdat deze winst geeft. De oorlog komt met een onverwachten overval uit de lucht en dan ontstaat er paniek bij de bevolking en hoog in de lucht is een verdediging niet mogelijk. Er is tegen het bommenwerpen niets uit te richten, wat spreker met voorbeel den aantoonde, door de samenstelling der bommen, maar vele gassen zijn nog geheim zoodat men niet weet hoe men zich moet beschermen. De heele oorlogs- aanmaak is niet anders dan een werken om winst en men maakt steed6 weer andere samenstellingen van gas, zoodat de burgerbevolking zich niet kan be schermen. n den breede behandelde spre ker het onmogelijke van luchtbescher ming, maar in den modernen oorlog gaat de bevolking ten gronde. De oorlog is een wanhoopsdaad van het kapitalisme en spreker wekte op om krachtig mede te werken tegen den oorlog. (Applaus). Hierna sluiting met dank aan den spreker. Loonsverlaging. In de gehouden vergadering van de gas- commissie is besloten, een korting toe te passen op de salarissen van het personeel. Door het G. O. was voorgesteld een verla ging van 5 Yi pet., waardoor het totaal per centage der verlaging behalve de 10 pet pensioensverhaal op tien pet. werdl ge bracht. De gascommissie kon zich echter met dit voorstel niet vereenigen en heeft besloten, tot 12 pet. te gaan. Het besluit, om zes pro cent te korten met vrijstelling van 25 pet. van het salaris zal worden ingetrokken en een nieuw besluit worden vastgesteld, waar in het percentage op 12 wordt vastgesteld. Ten aanzien van het voorstel van het be stuur om een boekhouder aan te stellen werd besloten, hiertoe over te gaan. Het salaris werd bepaald op f 1800 tot 2200 per jaar, met jaarlijkscne verhoogingen van 100. De eischen, welke worden gesteld, zijn een of meer diploma's boekhouden en ervaring op een gasfabriek, of lichtbedrijf. Te zijner tijd zullen oproepingen worden gedaan. Volksuitvoering Vereenigings- bond. „De Rus" was gisteravond druk bezet toen de voorzitter van den V. B. „Een dracht" allen welkom heette en de medewerkenden dank voor het welsla gen van den avond. Voor de volgende keer kondigde hij een volksuitvoering aan waarbij alle aangesloten vereeni gingen zullea meewerken. Allereerst zong het Gem. koor Exandi Deus van Florence en De Dag des Oor deels, twee zangstukken, die veel vergen van dirgent en zangers. Voor het audi torium van dezen avond vonden wij deze werken wel wat te hoog. 'n Betere keuze waren de twee wiege liedjes en het bekende „De Wilgen" van Adema van Scheltema, door Wierts zoo aardig getoonzet. Brands had met zijn koor veel applaus te oogsten, speciaal mevr. Beeldman—Rensink. die in het wiegeliedje van Mozart de solo-parti; zong, ontving 'n applaus. „Be Quick" is nog steeds de populaire vereeniging, welke de sympathie heeft van de Bergenaren. De heer Van Zoonen weet dan ook zijn gymnasten tot 'n hoog peil van de turnsport op te voeren. De dame6 gaven aardige demonstra ties van rythme en lenigheid in vrije oefeningen en aan de ringen; de heeren gaven frappante staaltjes van kracht en durf, zoowel in de vrije oefeningen van de K.N.G.V.-serie als op de brug. De algemeenen indruk was uitste kend en het publiek was gul met ap plaus; ook al werd er eeps 'n klein foutje gemaakt. Met een badet, 'n spel van kleur en gratie, werd het optreden van Be Quick besloten. De accordeonisten Sombroek en Van Twuyver speelden 'n paar groote wer ken, waarmee zij demonstreerden, hoe met dit geperfectioneerde instrument, de harmonica, met groot effect gemusi ceerd kan worden, vooral als er 'n paar virtuozen als Sonbroek en van Twuyver het hanteeren. Zij hadder veel succes. Na de pauze voerde de arbeiderstoo- neelvereeniging „Bergen" het blijspel „De Kus" op. Het werd ons te laat, om het nog bij te wonen, maar we veronderstellen dat het tooneelstuk zich waardig aansloot bij het overige gedeelte van het goed verzorgde programma van deze volks uitvoering. De populaire Sonny Band verzorgde uitstekend de entr 'acte en balmuziek. Zitting van Maandag 16 December. Behandeling van wegen- en andere belas tingzaken. Rijksadvocaat mr. Seylhouwer uit Amsterdam. Wegenbelasting. J. B., vrachtrijder, Alkmaar, 10 boete of 5 dagen. J. B„ vrachtrijder, Alkmaar, 15 boete of 5 dagen. J. B., chauffeur, Alkmaar, 2 boete of 2 dagen. J. B., putteboorder, Alkmaar, 15 boete of 10 dagen G. J. chauffeur, Amsterdam, f 50 boete of 20 dagen. C. B., koopman, Alkmaar, 6 boete of 3 dagen. P. S. B., chauffeur, Leerdam, f 1 boete of 1 dag. J. H. B., koopman, Bergen, f 30 boete of 15 dagen. K. Br., veehouder, Zijpe, f 10 boete of 5 dagen. S. G. B., rei ziger, Zaandam, 6 boete of 3 dagen. K. B., smid, Helder, 8 boete of 2 dagen. C. W. v. C., koopman, Groningen, 25 bode of 10 dagen. K. D., handelaar, Andijk, 7.50 boete of 3 dagen. A. G., vischventer, Eg mond aan Zee, f 8 boete of 4 dagen. A. G., chauffeur, Nieuwer Amstel, 2 boete of 1 dag. G. den H., chauffeur, Broek op Lan- rendijk, f 7.50 boete of 5 dagen. J. H., han- Jelaar, Heerhugowaard, 8 boete of 4 dagen. J. J. G., koopman, N. Amstel, 25 boete of 10 dagen. T. I., aannemer, Wierm- gen, 20 boete of 10 dagen. B. K., arbeider, Alkmaar, 8 boete of 4 dagen. J. K-, café houder, Hoorn, 15 boete of 5 dagen. K. W. K„ caféhouder, Amsterdam, 3 Bode of 2 dagen. L. J. K., caféhouder, Hoogkarspel, 10 boete of 4 dagen. N. K., caféhouder, Hoogkarspel, 10 boete of 5 dagen. J. L., caféhouder, Helder, 10 boete of 5 dagen. S. L., expediteur, Amsterdam, f 20 boete of 10 dagen. J. T. du M., garagehouder, Haar lem, 5 boete of 5 dagen. H. Q. te Amsterdam, 20 boete of 10 dagen. H. J. R., chauffeur, Julianadorp, 1 boete of 1 dag. P. N. L. Reiziger, Limmen, 20 boete of 15 dagen. C. G. S., chauffeur, Helder, 2 boete of 2 dagen. T. W. S., tandarts, Helder, 30 boete of 20 dagen. J. S., autohandelaar, Alk maar, 12 boete of 8 dagen. K. L. S„ chauf feur, Heiloo, f 20 boete of 5 dagen. A. E. S., chauffeur, de Steeg, f 25 boete of 10 dagen. J. S., autohandelaar, Alkmaar, f 12 boete of 3 dagen. A. E. S., autohandelaar, de Steeg, 25 boete of 10 dagen. N. v. S., stuurman, Winkel, 6 boete of 3 dagen. J. S., mon teur, Amsterdam, 3 boete of 3 dagen. J. H A. T., mecanicien, Schoorl, 15 boete of 10 dagen. A. V., chauffeur, Helder, 15 boete of 5 dagen. C. V., kaasmaker, Heerhugo- award, 6 boete of 3 dagen. C. W„ chauf feur, Hoorn, 1 boete of 1 dag. J. W., koopman, Hoorn, f 10 boete of 5 dagen. N. v. Z., monteur, Heiloo, 7.50 boete of 3 dagen. W. B., groenteventer, Texel, 15 boete of 5 dagen. J. B., chauffeur, Alkmaar, 1 boete of 1 dag. T. A. I., chauffeur, Wie- ringen, 2 boete of 2 dagen. A. S., garage houder, Bergen, aangehouden. A. S., vracht rijder, Alkmaar, 15 boete of 5 dagen. N. S., garagehouder, den Haag, 25 boete of 10 dagen. J. V., bakker, Z. en N. Schermer, vrijgesproken. Inkomstenbelasting. C. V., vrachtrijder, Helder, 15 boete of 10 dagen. P. T., slager, Hoogkarspel, accijns ontduiking, uitgesteld. K. H. B., sigaren winkelier, Helder, tabaksbelasting, 4 X 100 boete of 4 X 10 dagen. H. V., tabaks handelaar marktkoopman, Amsterdam, 300 boete of 75 dagen hechtenis. H. J. v. D., zonder beroep, den Helder, smokkelen siga rettenpapier, 14 dagen gevangenisstraf en 46.20 boete of 10 dagen. T. K., sigaren maker, Alkmaar, terzake ontduiking tabaks wet en belemmering van visiteerende ambte naren, 50 boete of 10 dagen en 1 maand gevangenisstraf. WONINGEN VOOR OUDEN VAN DAGEN TE ARNHEM. Door jeugdige werkloozen gebouwd. Woensdagmiddag heeft in tegenwoordig heid van talrijke autoriteiten te Arnhem de plechtige ingebruikstelling plaats gehad van een zestal woningen voor ouden van da gen, welke op initiatief van de Algemeene Woningbouw Vereeniging „Arnhem" door jeugdige werkloozen zijn gebouwd. Aanwezig waren o.m. de burgemeester van Arnhem, de heer H. P. J. Bloemers en een drietal wethouders, de wethouder D. Gosker uit Apeldoorn, het lid van Ged. Sta ten van Gelderland, de heer J. B. B. Keur- schot, de heer Goudriaan, lid van den Na- tionalen Woningraad, dr. Diepenhorst, lid van de Rijkscommissie voor jeugdwerkloos heid besturen van woningbouwvereeni- gingen e.a. De voorzitter der Algemeene Woning bouwvereniging „Arnhem", de heer B. H. Meerdink hield op een terrein voor de wo ningen, welke zijn gelegen in het Arnhem- si_he Broek, een rede, waarin hij de redenen, welke het bestuur bewogen tot dezen bouw uitenzette. Allereerst om iets te doen ter verzachting van den nood der jeugdige werkloozen en vervolgens om eenige oude echtparen aan een voor hen financieel bereikbare behoor lijke woning te helpen. Burgemeester Bloemers reikte hierop de sleutels aan de bewonrs uit, daarbij wijzen de op den sympathieken daad van de Wo ningbouw Vereeniging „Arnhem". Den aanstaanden bewoners wenschte spreker nog vele zonnige jaren toe. Het bestur heeft voor den aanvang der plechtigheid de jeugdige werkloozen, die deze woningen bouwden, een maaltijd aan geboden. AANHOUDINGEN TE AMSTERDAM. Door de centrale recherche zijn te Amster dam aangehouden twee mannen van 35 jaar en een vrouw van 28 jaar, die ervan worden verdacht zich te hebben schuldig gemaakt aan heling van rijwielen. Voorts heeft de politie van het bureau- Linnaeusslraat een 32-jarigen man aange houden, wiens opsporing werd verzocht door den commissaris van politie te Haar lem. De man wordt verdacht van oplich ting ten nadeele van verschillende pension houders.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7