GAAT UW OOGEN BESCHERMEN! Jieck 6L Sdkool Hifdschciftm Kaas brengt uitkomst 3üQeixmden Stukken Een overzicht tijdens de muziekhulde welke Zondag aan den nieuwen Bisschop van Haarlem, Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers in diens Dekenaat te Hoorn werd gebracht DE BETEEKENIS VAN DE FRÖBELSCHOOL. EEN NOODKREET. de gedempte sloot. Dit voorstel werd door B. en W. aangenomen met 82 stemmen Benoemd werd tot lid Plaatselijke Com missie van Toezicht op het lager onderwijs de heer J. F. Settels. Aanbieding begrooting dienst 1936. Voorstel tot het opheffing van de betrek king van een onderwijzer aan de O.L. school. Voorgesteld werd dus de betrekking van onderwijzer aan de O.L. school op te heffen en de heer J. J. de Vries met ingang var. 1 Jan. 1936 eervol ontslag te verleenen. De raad ging in comité. Na opening werd het voorstel B. en W zonder besprekingen aangenomen. Daarna sluiting. Tot voorzitter en secretaris der com missie van toezicht op het L. O. en van de commissie tot wering van schoolverzuim in Zuid- en Noordschermer, werden benoemd resp. de heeren S. v. Stralen en J. Rijnberg. Tot plaatsvervangers in de eerste commis sie de heeren M. v. d. Laan en J. de Haan. "Bij de te Heerhugowaard gehouden stemming voor een kerkvoogd, aftredend de heer Corn. Groot Dzn., werd deze herkozen. KERSTWIJDINGSAVOND IN DE DOOPSGEZINDE KERK. Het bleek uit de gespannen aandacht, waarop Donderdagavond naar predicatie, koor en solozang (mevr. Eriks—Buys) werd geluisterd, dat de Advend-gedachte, weerge geven in woord en vertolkt in mooien zang, onder bekwame leiding van den direc- Kur, den heer P. A. Blaauw, tot kerststem ming wijdde. De flinke opkomst getuigde, dat zoo'n avond zeer wordt gewaardeerd. „Astra", geïllmaandschrift Het vroeg verschenen Januarinummer van „Astra" verrast met een zeer goed artikel over Shakespeare's „Midzomernachtsdroom". Het geeft een korte samenvatting van den inhoud, een beschrijving over de verfilming en een biographie van Max Reinhardt, be nevens een kunstdrukfoto van een der elfen scènes. Van Felix Augustin verscheen er een kort artikel „Zon en sneeuw", waarin hij de reacties van 't menschelijk organisme op de ultraviolette stralen beschrijft. Met de winter sportfoto's vorm dit een aardig geheel. Een geestige short-story van Emile Brumsteede: „Holmers beleeft een Kerstavontuur". Spe ciale aandacht verdient het „Veel heil en zegen!" door Van Wuusten, die een brokje Jordaan voor ons laat leven. „De boon en purée" is een schets van een artistenmilieu door Stephanie Morano. Verder is er eer verhaal van Cornelis Conijn, „De Molen" en de detective-story „De angst van Mevrouw Odendaal" door J. C. W. Duncker. Tenslotte vermelden wij nog het artikel over Monaco. door MARTINE WITTOP KONING. We kwamen in een vorig artikel tot de conclusie, dat het in elk gezin aanbeveling verdient om dagelijks een zekere hoeveel heid kaas (li a 1 ons per persoon) in het dagrantsoen op te nemen. Succes van een dergelijken maatregel echter is alleen te verwachten als we een tonigheid trachten te vermijden, en we willen ons dus dezen keer bezighouden met het bespreken van verschillende mogelijk heden, die zonder moeite en kosten door de huisvrouw kunnen worden anvaard. Stel ten eerste het veel voorkomende ge val, dat er oud brood in den trommel is achtergebleven, hetzij als sneeltjes of als geheel. Een gewone manier, om hiervan op smakelijke wijze gebruik te maken, is het roosteren van het in sneetjes verdeelde brood, dat daarna gesmeerd wordt en mis schien nog belegd met het een en ander. Legt u nu eens tusschen twee gesmeerde of ongesmeerde sneden (het smeren is in dit geval van minder belang) een flinke plak kaas; legt u dan de dubbele boterhammen in de droge koekenpan en laat ze op een klein gasvlammetje (of op de kachelplaat) zachtjes bruin roosteren. In dien tijd zal de tusschen- EXCELSIOR liggende kaas door de warmte smelten en zoodoende de twee sneden aan elkaar hech ten, en het resultaat zal zijn een lekkere ge roosterde boterham met een laagje weeke kaas ertusschen. Misschien denkt de een of ander aan de z.g. gebakken kaassandwiches bij het lezen van dezen raad? Die worden echter be schouwd als een lekkernijtje (bij de thee b.v.) en vragen, omdat ze niet geroosterd maar gebakken worden, heel wat meer boter, zoodat ze zeker niet tot de zuinige dagelijksche gerechten zijn te rekenen. Onze geroosterde sandwiches zijn flinke boter hammen, zooals we ze in de broodbak ge wend zijn en ze kosten ons heel weinig méér dan de koude boterhammen met kaas: alleen het gasvlammetje, dat er eenige minuten voor noodig is. Een ander geval: we hebben van het vorige middagmaal een restje stamppot overgehouden niet genoeg om het met succes nog weer in den warmen maaltijd dienst te laten doen, maar toch wel de moeite waard om het bij de boterham te benutten. Dat restje nu hutspot, zuur kool-, savoyekool-, koolraap of uienstamp- pot warmen we op onder toevoeging van per persoon b.v. ons geraspte kaas. Het verwarmde mengsel wordt juist door de smeltende kaas smakelijk „smeuïg" en kan nu als zeer voedzaam hapje op of bij de al of niet gesmeerde boterhammen worden ge geven. Ik wed, dat er maar weinigen zullen zijn, die deze nieuwigheid niet met enthou siasme aanvaarden! Behalve voor een restje stamppot past de zelfde bereidingswijze ook uitstekend voor een hapje aardappelpurée. Dit, wat het op goedkoope wijze voed zamer maken van de boterham betreft; ook de warme maaltijd echter stelt ons in de geelgenheid om kaas op velerlei wijzen te benutten. Ik herinner aan de in de omstreken van Gouda bekende „kaasdoop" waarover ik in een vorig artikeltje reeds de noodige in lichtingen gaf, en aan den „stamppot van savoye kool met kaas", die ook reeds vroe ger is behandeld. Het spreekt vanzelf, dat verschillende an dere groenten dan juist savoye kool zich ook uitstekend met geraspte kaas als stamppot laten verwerken; ik noem hier b.v den huts pot, de zuurkool, de koolraap, de uien, de knolselderij, enz. Nadat op de bekende wijze de stamppot tot stand is gekomen, mengen we er per persoon ruim ons ge raspte kaas door en laten die door en door heet worden, totdat 'ze smelt. E ander smakelijk kaasgerecht uit de buurt van Gouda afkomstig is: Gebakken aardappelen met kaas (4 personen). l'A K G. koude, gekookte aardappelen, 3 ons jonge kaas, 1 ons boter. Laat de boter in de koekenpan heet wor den, doe er de in niet te dunne plakken ge sneden aardappelen in en schudt die telkens in de pan rond, tot ze goudbruin gebakken zijn. Voeg er dan de in blokjes gesneden kaas bij en laat die vlug even meebakken. Geef bij dit gerecht b.v. andijviesla of bietensla (ook wel een mengsel van die beide: deze eenvoudige maaltijd zal dan zonder verdere aanvulling geheel aan de eischen voldoen. DE HEER VOUTE EN HET DR. DEKKERSHUIS TE BERGEN. Blijkens Uw verslag van de zitting van de gemeenteraad van Bergen in het num mer van 18 December j.1. heeft de heer Voute in de eerste plaats gezegd, dat hij niet weet of het Dr. Dekkerhuis een neu traal terrein is, en in de tweede plaats, dat hij de Bergerschool vereenzelvigt met het Dr. Dekkeruis. Wat het eerste betreft, zou den wij den heer Voute erop willen wijzen, dat de voorzitter van het Dr. Dekkerhuis aan openbare scholen les geeft, lid is van Volksonderwijs, en zijn kinderen naar de openbare neutrale school stuurt, de secre taresse-bestuurslid is van een bijzondere neutrale schoolvereeniging, en de penning- ineesteresse zich bij geen enkele richting heeft aangesloten; Verder, dat de kinderen, die het Dr. Dekkerhuis bezoeken, door ouders bestuurd worden, die uiteenlopende 'ichtingen vertegenwoordigen. Wannen hierin geen waarborgen liggen voor neu traliteit, zouden wij den heer Voute gaarne willen vragen, hoe hij zich dan de ware neutraliteit voorstelt. Of kan de heer Vou te soms daden van het Dr. Dekkerhuis noemen, die met dit neutrale karakter van het Huis in strijd zouden zijn? Gaarna zou- en wij dan deze langs dezelfde weg, du« dit blad, vernemen. Het tweede punt betreft,, menen wij den heer Voute op een gedachtenfout te moeten wijzen. Het schijnt toch wel, dat het geach te raadslid het Dr. Dekkerhuis vereenzel vigt met de Bergerschool, doordat een van bestuursleden van de eerste stichting tege lijkertijd bestuurslid is van de tweede. Ver der toch zien wij geen enkel verband. Wel nu, zouden wij den heer Voute willen vra gen, is in deze gedachtengang niet een voetba'Mub synoniem met een litterair club, als een bestuurslid van de eene club eveneens is van de andere? Ons dunkt, dat hier de logica zoek is. Hoogachtend, Het bestuur van het Dr. Dekker huis. Mijnheer de Redacteur, Naar aanleiding van het oprichten van een Montessori voorber. klas voel ik mij ge drongen de beginselen van de groote paeda- goog Fröbel naar voren te brengen. De groote opvoeder die zijn ideeën baseert op de zelfwerkzaamheid en zelfontwikkeling van het kind, geeft in zijn methode mate riaal, dat de groote motorische kracht in het kinderleven, de bezigheidsdrift, bevredigt. De drang naar activiteit doet het kind spe len. Hierdoor oefent het zijn zintuigen: ge zicht, gevoel, gehoor, de tastzin. De Teer-speelmiddelen van Fröbel leenen zich hiertoe bij uitstek. Ik denk in de eerste plaats aan de eerste en tweede speelgave. Be halve dat het materiaal dienst doet als leer middel, leeren van kleuren, hoeveelheden, eigenschappen, komt het tevens tegemoet aan het intens verlangen van een kind: het spel. Ballen, doozen enz. dienen voor stoomboot, winkeltje enz. Al spelend oefent het vinger en polsspieren. Leeken vinden dit spelen erg aardig. Maar de diepere beteekenis ervan dringt waar schijnlijk niet tot hen door. Bij het spel zien wij de fantasie van het kind zich uiten. En wie zou hem dit willen ontnemen? Dit gebeuren in de jonge kinder ziel, de fantasie en de poëzie, die zich juist zoo zeer in den leeftijd van 37 jaar open baart, wordt in de Fröbelschool erkend en geëerbiedigd, maar in de Montessorischool geweerd. Met blokken bouwt het kind hui zen, bruggen, kerken. Ja, ik heb zelfs eens verbaasd gestaan, hoe een kleuter de haven van 1 Jmuiden nabootste en met papieren scheepjes reizen van en naar Holland fanta seerde. De andere speel-leermiddelen van Fröbel bevorderen elk op de eigene wijze de oefe ning van het denkvermogen, benevens de reeds genoemde zintuigen. Het kind aan schouwd, ontbindt een geheel in kuben en prisma's en stelt zelf weer samen. Verder neem ik de prachtige mozaïk, die boeit door kleur en vorm. De schoonste figuren stelt het kind samen en ontwikkelt aldus zijn aesthe- tisch gevoel. Van Fröbel's leermiddelen noem ik verder het werken met papier (vouwen, knippen, piakken). Het zou te ver voeren over de bij zondere waarde ervan te spreken. Noem ik slechts dat het kind er handigheid en zin voor netheid door verkrijgt, verhoudingen opmerkt en dat de zelfwerkzaamheid alweer op den voorgrond treedt. Het werken met stokjes en ringen sluit nauw aan bij het teekenmder- wijs, het maakt combinaties van rechte en gebogen lijnen, construeert hiermee voor stellingen en figuren. Ten onrechte noemt dr. Montessori het boetseeren en teekenen op de Fröbelschool afschuwelijke smeersels en monsterachtig- uitingen van het zich laten gaan der kinder ziel. In mijn practijk trof het mij vele malen in een kinderteekening hoe frappant juist een kind had waargenomen, al was de teekening gebrekkig. Zit in zoo'n monsterachtige uiting dan n,et een groote psychologische waarde' Juist ook bij het boetseeren krijgt het kind vaardigheid en zin voor netheid Het aan schouwt, vergelijkt. Van het ongevormde „vieze stukje klei maakt het iets Wie het voorrecht heeft gehad een klas boetseerenïï kinderen bezig te zien, kan oordeelen Tm de waaide van klei als leermiddel en k in tuigen welk groot genot het voor een kind fs zelf iets te „scheppen"'. 18 De Fröbelschool heeft „klassikaal" naast „individueel" onderwijs. Het klassikaal onderwijs biedt de lijkheid kinderen van denzelfden leeftijd, dos meestal in dezelfden ontwikkelingsperiode te onderkennen, zoomede de vlugge, zenuwadr tige, zeer begaafde, achterblijvende ent leerling. Bij het „individueel" onderwijs, onze zj vrije arbeid, werkt ieder kind naar eigen luit en aanleg, kiest zelf de leermiddelen en oefent zich daarmee. Ik dank u, mijnheer de redacteur, dat a mij de gelegenheid hebt gegeven op deze plaats het mooie en waardevolle bel's methode te belichten. Hoogachtend, F. W. BE! NNINK—SIEVEK1NI Mijnheer de Redacteur. Mijn bericht, opgenomen in het num mer van de Alkm. CrL van 17 Dec J.1. getiteld: „Een noodkreet", heeft nog al de aandacht getrokken. Eerst van den burgemeester met wien ik een onderhoud had, en nu ook van ds. Bloemhoff. Het onderhoud met den burgemeester, ook bijgewoond door den gemeentesecretaris, ging in hoofdzaak over „het slapen op stroo en onder zakken of koedekken." De redactie van dien zin was niet geluk kig gekozen, ik had moeten schrijven „dat tientallen van kinderen slapen op stroo of gelijkwaardig materiaal en ondar zakken, dekken of oude jassen'En bar der dat er in vele gezinnen behoe/ta is aan schoeisel en kleeding. Van 't boven staande neem ik geen woord terug. En nu het onderhoud met den burgemeester. Hij wil nog geen crisis-comité. Het is niet noodig. Wie hulp noodig hebben kunnen bij „ons" crisis-comité terecht en dat is het Burgerlijk Armbestuur. Ge vallen als door mij gesginalee-d worden onderzocht en zoo noodig bulp geboden. Uit het onderhoud met burgemeester en secretaris is mij gebleken dat men ook een ander standpunt kan innemen om trent de hulp van een crisis-comité. In een gemeente als de onze, waar voor de arbeiders in de werkverschaffing wordt gezorgd als in geen andere gemeente, mag men geen steun van het crisis comité vragen, omdat men de kans heeft dat men het onthoudt aan een andere gemeente, waar men het dringender noodig heeft. In het naburige Limmen neemt men als limiet een inkomen be neden de 800. Wie meer inkomen heeft komt niet voor steun van het crisis comité in aanmerking. Ik zou graag een plaatselijk crisis-comité willen en probeeren te halen wat er te halen viel èn plaatselijk èn uit den Haag. Wie ui®' wil geven is vrij. Ten raadhuize oordeelt men anders. Men vindt het beter zooals het thans is, iedereen draagt bij (naar zijn draagkracht in den vorm van belas ting) en daaruit wordt de werkverschaf fing (waaraan iedereen nagenoeg »an het werk wordt gesteld) betaald. Indei" daad is er voor dat standpunt wat te zeggen, temeer daar men aanvoert dat iemand die een minimum loon van p^r week verdient, toch niet voor crisis- steun in aanmerking kan komen (U1'' ftooderingen daargelaten) en M hier het minimumloon. Zoo zijn we dus op het doode punt. En nu een kort woord aan ds. Bloemhoff. Neen, eerwaarde, he zijn geen leden van uw kerk, dor roomsch-katholieken. En regel is dat i groote gezinnen onder hen gevonde worden. Zeker, ook de katholieken he pen waar mogelijk is, doch er is z?oV*.e te doen en e'k gezin staal niet in „gunst en recommandatie.-" Er zijn die voor arm bekend staan en rege dat dje geen last hebben. Het zijn 0 al weer uitzonderingen daargelaten de stille armen die het meest de a» dacht verdienen. Hoe het ook zij. de stand blijft zooals hij is, er komt K plaatselijk crisis-comité „omdat het n noodig is TT M. de R. hartelijk dank voor uw leende plaatsruimte. Hoogachtend, G. SMITS, Heiloo-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 12