frtflfefr AedcfUen £atids en Jumtouw 'JUovUtciaal 'flieuws JiacktêecicfUm Amstecdamsche Jieuts VS S" DE MOORD TE ALPHEN. Veroordeeld tot 3 iaar. (Ongecorrigeerd.) ERNSTIG ONGELUK. FAMILIE LINDBERGH NAAR ENGELAND? Het tweede zoontje wordt voortdurend bedreigd. HET AUTO-ONGEVAL OP DEN AMSTELDIJK. De drie knapen, van wie één de auto had gestoln, ter beschikking van de justitie. Graslandbedrijf voor N.H. van overwegende beteekenis. DE LIJN ANDIJK—WERVERSHOOF, EGMOND A. D. HOEF De gladheid. Geneeskundige brieven van Maandag 23 December 1935. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. 117, 45 fl Verdacht van diverse inbraken en diefstal len stond de recidivist, de 43-jarige los werk man Pieter S., terecht. De officier eischte tegen hem 2 jaar gev.straf. Voortgezet werd de zaak tegen de verdach ten Oets, Albertus en Frederik T., woon wagenbewoners, die konijnen hadden gestolen en een oude dame van een taschje hadden be roofd. De officier persisteerde bij zijn requisi toir, onvoorwaardelijke veroordeeling. Voortgezet werd de behandeling van het hooger beroep contra S. R. uit Beverwijk. De officier achtte het vonnis van den kanton rechter onjuist, waarop bevestiging werd ge- requireerd. Het Haagsche gerechtshof bevestigde he den het vonnis der Haagsche rechtbank, waarbij de 21-jarige los-werkman J. B. uit Aarlanderveen, thans gedetineerd, die op Zondagavond 9 Juli i.1. te Alphen T. v. Soest met 'n mes in den hals trof, tengevolge waar van het slachtoffer bijna onmiddellijk over leed, wegens mishandeling den dood tenge volge hebbend, is veroordeeld tot 3 jaar ge vangenisstraf. Hedenmorgen is op den oprit van den Gouwsluische brug, onder Alphen a. d. Rijn, de bestuurder van een vrachtauto J. d'Hondt uit Groot Ammers bekneld geraakt tusschen zijn eigen wagen en een daar achterstaande auto. Toen de brug was neergelaten en aan de wachtende automobilisten het sein werd gegeven dat zij konden doorrijden, bleek de motor van den vrachtwagen niet te willen starten. De bestuurder trachtte deze daarop aan te draaien, doch door de gladheid van den weg ging de wagen aan het glijden, met het ge volg, dat de man bekneld raakte. Met inwendige kneuzingen en een gebroken po's is hij per auto naar zijn woonplaats overgebracht. Volgens een bericht in de „New-York- Times" zou de familie Limfbergh op een niet nader genoemde stoomschip op weg zijn naar Engeland, waar de kolonel zich voorloopig wenscht te vestigen. De reden voor het vertrek uit Amerika zou gelegen zijn in de voortdurende bedrei gingen met ontvoering van het nu drie jarigen tweeden zoontje. Men hoopt in Engeland het kind in rust en veiligheid te kunnen opvoeden. Kolonel Lindbergh zou deskundig ad viseur blijven van de Pan-American Air ways en de transcontinental en Western- Airline. De drie 17-jarige knapen, die gisteravond op den Amsteldijk te Amsterdam met een in de Linnaeusstraat gestolen auto een botsing hadden veroorzaakt met een anderen auto, waarvan de bestuurder gewond werd, zullen morgen ter beschikking van de justitie wor den gesteld. De derde knaap, die na de bot sing ontkomen was en den diefstal heeft ge pleegd, is gisteravond op de Valentijnkade, toen hij thuiskwam, aangehouden. HOLLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW. „Aanpassing graslandbedrijven". In café Central hield heden ir. G. Lienesch in een door de afd. Alkmaar van de H. M. v. L. uitgeschreven vergadering een lezing van het onderwerp: „Hoe kunnen de Noord- Hollandsche Graslandbedrijven zich aanpas sen bij de gewijzigde omstandigheden". De voorzitter, de heer D. G o v e r s, bracht den heer Lienesch dank voor zijn bereidwil ligheid het onderwerp te behandelen en heette ook welkom de heer Biermann, voorzitter van Hollands Noorderkwartier. Wij hebben ons aan te passen aan de ge wijzigde omstandigheden en daarom is het wenschelijk, dat wij van de nieuwere inzich ten kennis nemen. Ir. L i e n e s c h ving aan met zijn vol doening uit te spreken over het feit, da: zoo velen blijk hadden gegeven zich voor dit onderwerp te interesseeren. In de lezing zou spr. heden volstaan met de groote lijnen aan te duiden, terwijl hij in een vervolg-voordracht meer op de details zou ingaan. Hel graslandbedrijf, aldus spr., is voor Hollands Noorderkwartier van overwe gende beteekenis als bron van bestaan op het platteland. Tegenover 40000 H.A. bouwland staan ongeveer 140.000 H.A. grasland, waarvan een groot deel zich niet voor omzetting leent, dit heeft de scheurplicht in de oorlogsjaren geleerd. Bovendien is het op zich zelf reeds een vraag of inderdaad gescheurd gras land wel een voordeel is met het oog op de productiviteit aan voedsel voor den veehouder. Voor het grasland onderscheidde spr. een 5-tal bedrijfstypen: le. het consump- tiemelkersbedrijf; 2e. de industrie- of fa- brieksmelker; 3e. het veehoudersbedrijf 4e. het bedrijf van den zelfkazenden bQer en ten 5e het gemeentebedrijf, dat in de omgeving van Alkmaar weinig of niet voorkomt. Weinig komt ook voor het vetweidersbedrijf, terwijl het aantal) zelfkazende boeren ook gering i§ U noemen. In aantal en grondgebruik zijn de be drijven welke hun melk aan de zuivel fabriek leveren wel het talrijkst te noe men en het is juist bij deze bedrijfs vorm, dat er iets hapert aan een goede gang van zaken. Hot is nog niet zoo lang geleden dat het normale graslandbedrijf behoorlijke bestaansmogelijkheid inhield, met als gevolg een toenemende intensiveering van dit bedrijf. De intensiveering is heel anders uit gepakt dan men verwachtte. Een vrij extensiveering maakte plaats voor het intensiveeren. Toch zal niemand kunnen zeggen dat zijn bedrijf in deze extensieve vorm ge ëxploiteerd hem zooveel betere uitko- sten geeft. De extensieve werkwijzen helpen ons ook niet uit de put. Spr. wenscht hierover zijn genachten naar voren te brengen. De voor 10 jaren teruggevoerde be- drijfsexploitatie is niet zoo opgezet dat zij het hoofd kan bieden aan groote prijisschommelingen. Dit is ook geen wonder als wij bedenken, dat de verhooging van de productie voor een groot deel afhankelijk is van den aankoop van krachtvoer en de exploi tatie van de melkkoeien welke grooter eischen stelden aan hun voedselrant soen dan voorheen het geval was. Typisch is overigens, dat de dichtheid van den veestapel voor N.-H. weinig grooter is dan voorheen, in tegenstel ling et andere gebieden van het land. Dat de opvoering van de productie via den weg van beter vee en meer kracht- voergebruik een kwetsbare opvoering was weten wij maar al te goed. Wat men heden ziet gebeuren, was naar spr.'s oordeel, even gevaarlijk. Men kan niet zonder voer den winter doorko men en minder dan 1 koe per H.A. gaan houden is zonde van het beschikbare land. Er moet naar een nieuwe moge lijkheid worden gezocht. Spr. oordeelde de mogelijkheid daar van nog aanwezig indien men er van uit wil gaan, dat het tegenwoordige gras landbedrijf niet voor 100 beslag legt op de caj>aciteiten van den boer. De werkwijze van vroeger stelde spr. uit voerig tegenover die van heden. Spr. vroeg of men er wel eens over heeft nagedacht of het niet mogelijk zou zijn op een goedkoope wijze aan wintervoer te komen dan door aankoop van krachtvoer, met behulp van eigen werkkrachten. Wat leeren de. indexcijfers als wegwij zers? Aanhoudende op de vergelijking met de periode 1910-'14 zien wij, dat de landbouw producten een index hebben van 73, de vee teeltproducten 73, de lijnkoeken 55 en de zwa velzure amoniak 30. Met landbouwproducten is men als voe- derstoffen dus niet voordeeliger uit dan in de vooroorlogsche jaren. De lijnkoek is wel goedkoop t.o. van vroe ger jaren, maar werkelijk voordeel is te vin den in de prijzen van de stikstofmeststoffen. De indexcijfers wijzen duidelijk op de goed koopte van de stikstofmeststoffen als hulp middel in het graslandbedrijf. Dit beteekent, dat ze in verhouding meer in prijs zijn ge daald dan de productieprijzen en dus nog met voordeel bereikbaar zijn op die perceelen, waar men de laatste jaren wel erg zuinig is geweest. De stikstof is thans een van de goedkoop ste productiemiddelen voor het graslandbe drijf. Het gaat er om de stikstof in het bedrijf zoodanig toe te passen, dat men van de goed koopte van het product kan profiteeren. (Wordt vervolgd). Ingaande 13 Januari a.s. zal het ver voer van stukgoederen van en naar Andijk en Wervershoof, via Enkhuizen, door de Nederland6che Spoorwegen voortaan per dagelijkschen vrachtauto dienst in samenwerking met de N. V. A. T. O. te Utrecht geschieden. Van en naar Spoor-, Tram- en A. T. O.-stations kan vervoer met rechtstreeksche be vrachting plaate hebben. Aangekomen zendingen worden ook te Andijk en Wervershoof veelal kosteloos besteld. Zaterdagmorgen geraakte een luxe auto, rijdende in de richting Alkmaar door de gladheid van den Hoeverweg ter hoogte van de z.g. Witte Leuninkjes te water. De bestuurder wist zich te redden en vervolgde zijn weg naar Alkmaar voor- loopig met achterlating van zijn auto. HET OOG. I. Onder de zintuigen, dat zijn die organen welke ons in staat stellen verschillende in drukken van de buitenwereld op te nemen, nemen de oogen wel een zeer bijzondere plaats in. Schijnbaar veilig beschut liggen ze in de oogkassen opgeborgen. De oogle den kunnen net als het scherm voor het too- neel het oog behoedzaam voor ons verbor gen houden of geven juist het oog ter be zichtiging aan het publiek vrij. De wenk brauwen beveiligen het oog voor vocht dat largs het voorhoofd omlaag wil glijden, de ooglidhaartjes hebben al evenzeer een be schuttende taak. Zoo wordt de spiegel van de ziel met waardige voorzorgsmaatregelen omgeven om des te ongestoorder zijn hooge functie te kunnen volbrengen. De bouw van het oog wordt geheel in verband met deze functie geordend. Alle lichtstralen, welke van een bejoaald punt af (een onderdeel dus van een geheel voorwerp) het oog treffen moeten zorgvuldig in één punt op een be paald gedeelte van het oog worden verza meld en de diveiae punten, waaruit 'n voor werp bestaat, moeten in dezelfde harmoni sche verhouding en samenhang op datzelf de onderdeel van het oog als beeld weer worden geprojecteerd. Laat ons daarvoor den bouw van het oog eens een nader on derzoek onderwerpen. De bouw van het oog. In een oogkas bevindt zich de oogbol als het belangrijkste deel van het oog. Deze bol heeft een middellijn van ongeveer 2 cm. en bestaat uit een schil, welke uit drie lagen is opgebouwd, benevens een inhoud. De drie lagen van het oog noemen we, van buiten naar binnen gaande, het harde oogvlies (sclera), het vaatvlies (chorioidea^ en het netvlies (retina). Het harde oogvlies is het beschuttende stevige omhulsel en vormt het ondoorschijnende wit van het oog; in het vaatvlies bevinden zich de voe dende vaten; het netvlies vangt de licht- prikkels op. Van de hersenen uit komen linker en rechter oogzenuw van achteren de oogkas in. Zij dringen door het harde oog vlies en vaatvlies op een bepaalde plek heen en vertakken zich verder in het netvlies. Wanneer het ondoorschijnend harde oog vlies het oog geheel omsloot zou geen enke le lichtstraal in het oog kunnen door dringen en de normale functie van 't oog dus in het geheel niet tot stand kunnen ko men. Daarom bevindt zich in het midden aan den voorkant van den oogbol een plek waarin dit ondoorschijnend weefsel is ver vangen door helder, doorschijnend en dus licht doorlatend weefsel, het hoornvlies (cornea). Dit vlies heeft een sterkere krom ming dan het oogvlies en wij kunnen dit hoornvlies dan ook als een apart iets naar voren zien uitpuilen. Vaatvlies en netvlies strekken zich al evenmin over den voor wand uit, zoodat in het midden aan den voorkant de wand van den oogbol uitslui tend door dit dunne en doorschijnende hoorn vlies wordt gevormd. Passeert iets dus dit hoornvlies, dan bevindt zich dit dus nu piet een binnen in den oogbol en komt het in contact met den inhoud van het oog. Vlak achter het hoornvlies vinden we de met hel dere vloeistof gevulde voorste oogkamer, dan volgt de lens en daarachter hebben we met het eveneens heldere glasvocht te ma ken. Wanneer we op de gewone wijze iemand in de oogen zien, ontsnappen lens en glas- vocht aan onze waarnemig. We zien een blauw, grijs, bruin of zwart gekleurde schijf met een gat er in. De schijf is het re genboogvlies (iris-; de opening die zich grooter of kleiner kan maken is de pu pil. De voorvlakte van de Tens legt zich te gen de iris aan en sluit het gat als het wa re af. De pupil zelve is een weefsellooze opening. Dat deze grooter of kleiner kan worden is dan ook niet het gevolg van eigen mogelijkheden; maar wanneer de band van het regenboogvlies zich versmalt, wordt de pupil wijder, en wanneer omge keerd het regenboogvlies breeder wordt blijft er slechts een kleinere omvang voor den pupil beschikbaar. Het is niet noodig de anatomische bijzon derheden dieper na te pluizen; voor het be schrijven van de functie weten we nu ge noeg. Het kenmerkende van de functie is, dat lichtstralen welke van bepaald punt direct of indirect worden uitgezonden en in ons oog doordringen, op een bepaald punt van het netvlies weer samenkomen. De eer ste voorwaarde waaraan voldaan moet wor den, wil het zien mogelijk zijn, is dat de weg in het oog vrij is en ongestoord door deze lichtstralen doorloopen kan worden. Troebelingen in het oog moeten dus wel 'n ernstige stoornis bij het zien geven. Wan neer lichtstralen van een bepaald punt of voorwerp afgezonden worden in bepaalde richtingen, planten deze zich rechtlijnig voort en komen zij zonder kunsthulp nooit meer samen in één gemeenschappelijk punt terecht. Zoo is het de taak van de lens van een fotografietoestel om de lichtstralen door „breking" weer samen te brengen op de gevoelige plaat. In het oog vervult de lens op welhaast volmaakte wijze deze zelfde functie. Ook de lens van het oog is een dubbel bolvormige schijf, waardoor de licht stralen worden gebroken om op een be paald punt van het netvlies samen te ko men. Wanneer men iets wil fotografeeren op b.v. Vt meter en daarna iets op een afstand van b.v. 5 meter, dan moeten we het appa raat telkens scherp instellen, d.w.z we moe ten dan den afstand van de lens tot de ge voelige plaat veranderen. Het zou ook met behoud van een vasten afstand mogelijk mogelijk zijn, maar dan moeten we in de camera telkens een andere lens gebruiken. Bij ons zien kijken we ook afwisselend naar voorwerpen op verschillenden afstand Hierbij verplaatsen we niet telkens de lens, doch de vorm van de lens (de kromming genaamd) past zich telkens aan de behoefte in verband met den voorwerpsafstand aan. Dit kan doordat het lensweefsel veerkracht bezit, zoodat de lens langer en smaller kan worden of korter en dikker. Voor het zien naar verschillende punten zullen we ons oog ook telkens willen richten naar het gebied waarin het te be zichtigen voorwerp zich bevindt. Indien het oog onbeweeglijk in de oogkas vastgemet- seld lag, zou dit slechts kunnen geschieden door telkens ons geheele hoofd te draaien. Gelukkig is dit niet noodig, maar zorgt een zestal spiertjes aan den buitenkant van den oogbol er voor, dat ons oog zich in de oog kas vrij royaal bewegen kan. Zoo is alles er op ingesteld zooveel mo gelijk lichtstralen te kunnen opvangen en dus zoo veel mogelijk te kunnen zien. Het netvlies, dat het licht verwerken moet is uiterst gevoelig. Overdaad schaadt. Hier voor nu dient juist de verandering in grootte van onze pupillen. Zoodra de lichthoeveel- heid te groot wordt, wordt automatisch we noemen dit „reflectoir" de pupil klei ner, terwijl in de schemering de pupil zoo groot mogelijk wordt. In het netvlies zijn de lichtgevoelige staafjes en kegeltjes (in totaal omstreeks 70,000,000), welke weer in verbinding staan met de allerfijnste uiteinden van den ge zichtszenuw. Bovendien bevat het netvlies veel kleurstof (het gezichtspurper) Niet alle gedeelten van het netvlies zijn even lichtge voelig De plaats waar de gezichtszenuw door den oogbol heendringt en het netvlies nadert is zelfs bijna niet in staat licht op vangen. Dit is de z.g. blinde vlek. In de om geving hiervan bevindt zich intusschen een plek, die extra gevoelig voor het opvangen van licht is, deze plek is de gele vlek. Wanneer we één oog sluiten, of om andere redenen slechts over één oog de be schikking hebben, zullen we weliswaar in een bekende omgeving geen moeilijkheden ondervinden, maar de mogelijkheid om er gens diepte en perspectief in te zien lijdt dan schade. Om duidelijk de voorwerpen in hun onderling verband en afstand te zien, om van elk voorwerp duidelijk den vorm in drie dimensies waar te kunnen nemen is sa menwerking van beide oogen noodzakelijk. Beide oogen moeten gelijktijdig op overeen komstige plaats van hun netvlies een beeld je van het voorwerp opvangen. Merkwaar digerwijze is dit netvliesbeeld een omge keerd beeld. Bij het verwerken van deze lichtprikkels langs de oogzenuwen naar en in de hersenen moet dit beeld dus nog weer eens omgekeerd worden om recht te staan. Uit bovenstaande algemeene beschouwin gen moet een ieder wel heel gemakkelijk kunnen concludeeren dat een kleine afwij king in den opbouw van het samengestelde geheel gemakkelijk tot ernstige stoornis bij het zien moet leiden. Bij het scheelzien ne men de oogen t.o.z. van elkaar niet dien stand in, die noodig is om op beide oogen beelden op overeenkomstige plaats gepro jecteerd te krijgen. Indien de lens niet meer over die noodige veerkracht beschikt, welke noodig is om zich telkens in te stellen op eiken verlangden afstand, zal hierin stoornis optreden. Indien de stralenbreking niet zoo danig plaats vindt dat er een zuiver en scherp netvliesbeeld ontstaat zal dit het zien bemoeilijken. Bovendien hebben wij bij het lezen en schrijven (dus kinderen bij hun huiswerk, schoolwerk of studie) boeken en schriften het liefst op een normalen afstand. Anders treedt spoedige vermoeidheid op. Bij zienden zoowel als vèrzienden ondervinden hierbij last en hebben een corrigeerende bril noodig. Over verschillende afwijkingen van het oog, onderzoekmethoden en nieuwe behan delingsmogelijkheden. die op dit terrein zijn opgetreden zal ik echter nu niet beginnen. Daarvoor blijft de volgende brief gereser veerd-. P. N. N. DE VEEMARKT. ALKMAAR, 23 Dec. 1935. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 34 Vette koeien 100—190, handel mtig; 10 Kalveren: gras 25— 50, vette 40—100 en per K G. 70-qa cent; 44 Nuchtere kalveren (slacht) 16; 180 Vette varkens (zware) per K G 3740 cent. Handel stug. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- PRIJZEN. AMSTERDAM, 23 Dec. 1935. Op <fe h*. den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen als volgt: Zeeuwsche: bonte en blau- we 2.70—3.10, Eigenheimers ƒ2.20— 2.40, Bevelanders 2—2.30, Poters ƒ1.80—ƒ2; Zuidholl. eigenheimers 2— 2.20; Friesche borgers 2.202.40 Andijker bonte en blauwe 2.40—2.60; Drentsche zandaardappelen 2—2.30- Duinzandaardappeien 3.50—3.75. Alles per H.L. Aanvoer 224.400 K.O. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM. 23 Dec. 1935. Op de he- den gehouden veemarkt waren aanvoer prijzen als volgt: 388 Vette koeien, le kw 49—51 cent, 2e kw. 42—48 cent, 3e kw. 32— 40 cent per K.G. slachtgewicht; 55 Melk- en kalfkoeien 160—190; 233 Vette kalve ren, le kw. 64—68 cent, 2e kw. 52—62 cent en 3e kw. 42—50 cent per K.G. levendgew.; 62 Nuchtere kalveren 5—9; 439 Var. kens, vleeschvarkens, wegende van 90—Ho K.G. 48—49 cent, zware varkens 46—47 et en vette varkens 4546 ct. per K.G. slacht, gewicht BROEK OP LANGENDIJK, 23 Dec. *35. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 6400 K.G. Uien: gele drielingen 1.20, gele uien 2—2.30; grove 240- 2.70; 3100 K.G. Bieten 1.60-T 1.80; 3000 K.G. Roode kool 2.90-ƒ 6.50; 1500 K.O. Gele kool 1.10—3.60; 5300 K.G. D. witte kool 0.905.30, alles per 100 K.G. en 2000 stuks Ruige gele kool 1 WARMENHUIZEN, 21 Dec. '35. Roode kool 2e s. 3.907.70; Gele kool Ie s. 5.10—7.70, 2e s. 3.60—6.60; D. witte kool le s. 56.40. 2e s. 3— 6.20; Drielingen 0.80—1Uien 1.90 2.40; Grove uien 2.20—2.40; Eigen heimers ƒ2.302.40; Nep 2.90. Aanvoer: 41900 K.G. Roode kool; 11300 K.G. Gele kool; 26200 K.G. Witte kool; 325 K.G. Nep; 7075 K.G. Uien; 1825 K.G. Aardappelen. NOORDSCHARWOUDE, 22 Dec 1935. 400 K.G. Aardappelen: BI. Eigenheimer 2.70; 29500 K.O. Uien: grove 2.30- 2.70, uien 1.602.20, drielingen 1.101.20, gele nep 3—3.30; 2700 K.G. Peen 1.70-1.80; 2600 K.O. Kro- ten 2.50—4; 85300 K.G. Roode kool 4.80—9, doorschot 3.50—7.60; 30100 K.G. Gele kool 3 90-/ 7.60, door- schot 2.90—7.30; 123500 K.O. D. witt» kool 26.50, doorschot 2—5.5flj alles per 100 K.G. en 1500 st Andijvie 85 cent. (Ontvangen per draadluoze telefoon). 19ji 1934 1934 1934 A 1930 STAATSLEENINGEN. 4 NederL 4 Ned.-Indie 4 5M Duitschland Idem met kettingverklarinü, BANK-INSTELLINGEN. Amsterd Bank Handel Mpij. Cert v. 250 Koloniale Bank Ned. ind. Handelsbank Rotterd. Bank INDUSTR. OND. BINNENL Alj! Kunstzijde Unie Berkels Patent Calvé Delft Cert NederL Ford ex. 40 afst Vorige koers 97^ 97'/,, 977* 21'/. 22'/, 105»/. 125'/, 451/, 83»/, 103»/, i 25»/,, 461/, i 56 244 Philips GloeiL Gem Bezit j 230/, - IOO'/m Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Betbleb. Steel Cities Service Steel comm. U. S. Leatber CULTUUR MAATSCH. a V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. £ig expor. Mij. Kediang Lebong 1981/, 34»/. 16'/,, 27»/,6 27i/w 5Vl6 228 1181/, 106 19'/, 11.50 161'/, PETROLEUM. Dordtscbe Petr. Kon. Petr. Perlak Phillips Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rulber Oostkust Serbadjadi latere. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atcbison Topeka Southern Railw. Cert Union Pacific ftNoteering per 50 •fExclaim. 'Exdividend. x) ex-coupon PROLONGATIE V 194 201'/, 88»/, 2?i/, «Vis 105»/, 63'/, 84 31V, 59»/, l'/is 1731/, 188 187'/, 33'/, Koers vat) beden te pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pl.m. 2.00 pl-m. 2.15 97»/, 97»/, 97''i, 971/w 21'/, 22'/, 109»/, 45 83 103»/, 25'/, 57 247 231 101 230»/, 101'/, 230V« 101 230* 100»/,-! 16V. 28'/,, i l^s 2ï»/u 5»/is 16->/„ 28-i/is löf-'A, 16»/,-'/, 28-' 27H/IS 27 H/» 27'/, 230 2291/, 229 20 20»/, 162 200 196 196 194 208i/a 88 2 Vs 206»/, 206»/, 9V«-V)S 9V4-8/lS 9'/s 1067, 6-Vs 1067,-t 64* ioo»A 597, l8/. 11 457, 170 177-8 177 191 191-2 WO'/,- 65 koers 3'/, pCt Heden 3'/, pCL WISSELKOERSEN AMS!^"" Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm Oslo Madrid itain Vorige Koer, op koers hedjn 2 uur OFFICIEEL L47ii/„ 9 t 4 7 271/, 7 27»/, 4 9 f 59.36 59 30 9 4 V 4 9.72'/, 9 72»/, 9 9 9 24.87 24.86 9 f 47,88 47 88 32 70 32 40 9 4 4 4 37 55 37 45 4 t 4 36 60 36 45 f 4 20 ->0 20 177, 1 00 00 OU. 00

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8