DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Hieuwjaarswenschen
Hit het JUuiemeut
Spoorwegramp in West-Duitschland.
De nieuwe warenwet
goedgekeurd.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon-
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
iranco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur:
PRIJS PER GEWONE AD VERTE NTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telei. 3320, redactie 3330.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
137e Jaargang
Buitenland,
Sneltrein rijdt door onveilig signaal en vliegt
op een locaaltrein in. Vele wagens verpletterd,
meer dan 30 dooden.
EEN CATASTROPHE.
Wat vandaag de
aandacht trekt
(Zie verder eventueel laatste
berichten.)
Evenals vorige jaren is ook dit
jaar weer gelegenheid voor
het plaatsen van
NIEUWJAARSWENSCHEN
in ons nummer van
DINSDAG 31 DECEMBER.
De prijs bedraagt 50 cent voor
een enkele advertentie van 5
regels a contant.
U zoudt onze administratie ten
zeerste verplichten door nu
reeds Uw Nieuwjaarswensch
aan ons bureau Voordam 9
op te geven.
Ook kunt U ons Uwe adverten
tie doen toekomen door tus-
schenkomst van onze agenten
en van H.H. Boekhandelaren.
ZIJ, DIE ZICH MET 1 JANUARI
A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN
OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONT
VANGEN DE TOT DIEN DATUM
VERSCHIJNENDE NUMMERS FRAN
CO EN GRATIS.
DE DIRECTIE.
Eerste Kamer.
Den Haag, 24 Dec. 1935
Den dag voor Kerstmis is de senaat een
poosje bijeen geweest om een reeks wetsont
werpen af te handelen. De meeste waren
„nihilisten", d.z. wetsvoorstellen, waarom
trent in het verslag der Kamer niets wordt
opgemerkt en welke daarom onder den ha
mer plegen door te gaan.
De nieuwe warenwet, een bezuinigings
maatregel, zooals men weet, is na een kort
debat goedgekeurd.
De heer Otten (v.d.) betoogde, dat de con
centratie van diensten aan de deugdelijkheid
van het onderzoek geen nadeel mag toebren
gen
Minister Slingenberg gaf geruststellende
verzekeringen, noemde het gerucht, als zou
het aantal keuringsdiensten van één-en-twin-
tig tot acht worden verminderd, onjuist,
maar kon anderzijds nog niet beloven, dat
in bepaalde plaatsen de keuringsdienst zou
worden gehandhaafd.
Het wetsontwerp heeft, zooals men weet,
eerst een onderdeel uitgemaakt van de alge-
meene bezuinigingswet, is later als afzonder-
'ïjk wetsvoorstel ingediend en heeft daarna
nog verschillende veranderingen ondergaan.
De heer de Zeeuw (s.d.) plaagde den mi-
Plskr met de opmerking, dat het gebeurde
leert, dat het gemakkelijker is, bezuinigingen
voor te nemen dan uit te voeren.
Maar minister Slingenberg kaatste den bal
terug, door erop te wijzen, dat de heer De
Zeeuw (wethouder van Rotterdam) zelf ook
de medewerking van andere instanties noo-
dig heeft om bezuinigingen tot stand te kun
nen brengen. Men kan dan wenschen van zul
ke instanties, of zij nu gemeenteraad of Twee
de Kamer heeten, niet negeeren. Intusschen
wenschte Z.Exc. den heer de Zeeuw bij diens
bezuinigingen een goed succes!
Beschouwde de heer Otten de veranderin
gen, welke het wetsontwerp heeft ondergaan,
als verbeteringen, jhr. de Gijselaar (c.h.) gaf
over deze wijzigingen zijn spijt te kennen en
vreesde, dat de bezuiniging er te veel door
in het gedrang zou komen. Minister Slin
genberg vertelde, dat ten gevolge van het
wetsontwerp 's Rijks schatkist aan keurings
diensten vier ton minder gaat uitkeeren en
dat de versobering van de diensten, welke
blijven, een ton zal uitsparen.
De Kamer heeft het wetsontwerp zonder
hcofdelijke stemming aangenomen. Ook aan
deze zijde van het Binnenhof werkt men hard
en snel, tegenwoordig. Na de openbare ver
gadering is men nog weer in afdeelingson-
derzoek gegaan. En vervolgens zijn de se
natoren Kerstmis gaan vieren. Maar a.s.
Maandag komen zij alweer bijeen.
Dinsdagavond heeft op de Saaie brug
nabij Gross-Heringen een spoorweg
ramp plaats gehad, waarbij volgens de
eerste berichten één en twintig personen
werden gedood en tachtig gewond, van
wie een aantal ernstig.
Volgens mededeeling van de spoor
wegdirectie te Erfurt is de D-trein no. 44
van Berlijn naar Frankfurt a. Main bij
Gross-Heringen in Thüringen 25
K M. ten Noorde van Jena aan de Saaie
in de flank van een op een zijlijn
rijdende personentrein gereden.
Vermoedelijk is de D-trein door on
veilig signaal gereden. Alle dooden en
gewonden behooren tot de passagiers
van den personentrein; van de inzitten
den van den D-trein werden slechts en
kele personen licht gewond. Bij de
slachtoffers zijn voor zoover bekend geen
buitenlanders.
Tengevolge van de botsing is een deel
van den personentrein in de Saaie ge
stort.
De materieele schade is zeer aanzien
lijk. De spoorwegverbinding tusschen
Berlijn en Frankfurt wordt over een
ander spoor geleid.
Reeds uit het eerste, officieele bericht over
de spoorwegramp nabij Gross-Heringen
bleek, dat hier een catastrophe was ontstaan,
zooals Duitschland die in jaren nietop zijn
spoorwegen heeft beleefd. Reeds onmiddellijk
werd n.1 gemeld, dat niet minder dan een en
twintig personen daarbij den dood hadden
gevonden, terwijl tachtig anderen deels ern
stige verwondingen zouden hebben bekomen.
Het zou echter blijken, dat deze vreeselijke
getallen nog in ongunstigen zin gewijzigd
zouden moeten worden.
Dat de ramp zoo'n omvang heeft aange
nomen ligt wel in de eerste plaats aan de
omstandigheid, dat de lokaaltrein, die door
S D-trein in den flank werd aangereden,
tot de laatste plaats bezet was met personen,
rül hpt Kerstfeest in den familiekring gingen
rdaartoe na volbrachten dag-
takWin naar hun bestammng
reMen- De oorzaak.
Wat de oorzaak van het.ongeluk belrelt
staat thans wel vast, dat de machinist n
den sneltrein door een onv€ llS d
gereden. Een commissie van onderzoek oer
Rijksspoorwegen heeft zich terstond
het ongeluk voorgevallen was ter p
begeven, teneinde een uiterst gestreng o
zoek in te stellen. Deze commissie heelt g
constateerd, dat de signalen inderdaad p
onveilig stonden, zoodat een verhoor van a
machinist zal moeten uitwijzen, hoe het mo
gelijk is geweest, dat hij desondanks z1)"
trein in volle vaart heeft kunnen doen door
rijden. Aangezien de machinist zelf echter
zich onder de zwaargewonden bevindt en
zijn toestand buitengewoon ernstig geacht
wordt, is het nog niet mogelijk geweest hem
een verhoor af te nemen.
Het reddingswerk.
Het duurde eenigen tijd, nadat de eerste
berichten over de ramp in Gross-Heringen
ontvangen waren, voor men reddingscolon
nes georganiseerd had. Alle bureaux waren
uiteraard reeds gesloten en in de meeste wo
ningen had men de Kerstboom al ontstoken
Bovendien werd het reddingswerk ernstig be
lemmerd door den sneeuw en de heerschende
vorst.
Het terrein van de ramp bood een ontzet-
tenden aanblik. De expresstrein had den
lokaaltrein aangereden, terwijl deze zich
reeds voor een gedeelte op de brug over de
Saaie had bevonden, met het gevolg, dat de
achterste rijtuigen getroffen werden. Ver
scheidene rijtuigen sloegen om, werden tegen
de leuning van de brug geslingerd, die totaal
vernield, werd en vormden daar een ruïne,
waaruit na een oogenblik van vreeselijke
stilte luid gejammer en gegil weerklonk Een
der aangereden rijtuigen was in de Saaie
gestort, een tweede rijtuig was wel door de
leuning geslagen, maar was boven de rivier
blijven hangen. Alle inzittenden van het
laatste rijtuig, dat in de rivier geslingerd
was, zijn, of wel op slag gedood dan wel in
het ijskoude water verdronken.
Aan het reddingswerk werd deelgenomen
door het garnizoen van Naumburg en door
groepen S.A.-mannen, die met koortsachti
gen ijver een aanvang maakten met het ber
gen van dooden en gewonden. Bij het licht
van in allerijl opgestelde schijnwerkers werk
ten de mannen in de ijzige koude ononder
broken voort. De dooden en gewonden wer
den uit de overblijfselen bevrijd en de gewon
den met de meeste spoed overgebracht naar
de ziekenhuizen van de naburige steden Jena,
Apolda en Naumburg a. d. Saaie. Het moei
lijkste werk was het bergen van de slacht-
offeers uit den in de rivier gestorten wagen.
Daartoe moesten zich verscheidene man
schappen te water begeven, hetgeen bij de
heerschende, ijzige koude ontzaggelijk veel
eischte van de krachten der mannen. Inmid
dels waren speciale groepen spoorwegarbei
ders bezig met steekvlammen de in elkander
gewrongen metalen overblijfselen los te snij
den, teneinde zoo spoedig mogelijk de
spoorbaan te bevrijden en de verkeeretagnatie
tot een minimum te beperken. Militairen had
den een cordon getrokken rondom de plaats
des onheils en aan niemand werd verlof ver
leend het terrein te betreden.
Op het terrein van het ongeluk waren voor
het geven van leiding bij het verleenen van
hulp en het overige reddingswerk o.m. ver
schenen de directeur van de Rijksspoorwegen,
de heer Dorpmueller, benevens de rijksstad
houder voor Thüringen, Suackel.
Het aantal slachtoffers.
Wat het aantal slachtoffers betreft, defini
tieve cijfers hieromtrent zijn nog niet bekend
gemaakt. Het verluidt echter, dat het aantal
dooden sedert de eerste officieele mededeeling
gestegen is tot 31, terwijl zich onder de 62
gewonden nog verscheidene personen bevin
den, die zoo zware verwondingen hebben, dat
voor hun leven gevreesd wordt.
Totaal 33 dooden.
Het vreeselijke spoorwegongeluk, dat zich
Dinsdagavond nabij Gross-Heringen heeft
voorgedaan, heeft, voor zoo ver tot dusverre
kon worden vastgesteld in totaal 33 dooden
geëischt. 10 Personen werden zwaar gewond,
7 anderen kregen minder zware, maar toch
nog ernstige kwetsuren. Van de talrijke licht
gewonden bevinden zich nog 10 in de ver
schillende ziekenhuizen, terwijl de overigen
intusschen werden konden worden ontslagen
Woensdagavond om 8 uur deelde de rijks-
spoorwegdirectie te Erfurt het volgende
mede*
„Op 24 December 1935 om 19 uur is de
D-44 BerlijnBazel bij het binnenrijden van
het station Gross-Heringen op den vertrek-
kenden personentrein 825 ErfurtLeipzig
gereden. De personentrein 825 wordt vol
gens program door den F.D. 11 ingehaald en
moet bij het vertrek uit het station de spoor
Halle-Erfurt kruisen. De D-44 reed door het
op „Halt" staande signaal, dat zich voor den
ingang van het station Gross-Heringen be
vindt, en botste daardoor op den door dit sein
volstrekt beveiligden personentrein 825, die
in den flank geraakt werd. Het staat vast, dat
bij het vertrek van dezen trein het signaal
voor binnenrijden niet op H. getrokken kan
worden. Bij het onmiddellijk na het ongeluk
ingestelde onderzoek naar de seininstallatie
is gebleken, dat deze goed functionneert. Bij
de botsing werden zeven personenwagens
van den personentrein 825 vernield. De ge
wonden werden door de universiteitskliniek te
Jena, en de ziekenhuizen van Apolda en
Naumburg opgenomen. Gewaarschuwd dom
den slag van de botsing snelden onmiddellijk
S.A.-mannen, afdeelingen sanitair personeel,
politie en inwoners der omliggende plaatsen
te hulp. Kort daarop verscheen ook de door
het station Gross-Heringen aangevraagde
sanitaire afdeelingen en dokters. Even later
kwam rijksstadhouder Sauckel, die zich be
lastte met de leiding van het reddingswerk en
orders gaf het noodfge te verrichten voor
berging van dooden en gewonden.
De Rijksspoorwegen zonden hulptreinen
uit Weimar, Weissenfels, Erfurt en Halle
naar de plaats des onheils. De zeven bescha
digde wagens en de twee beschadigde loco
motieven, zoomede de berging der gewonden
en dooden, geschiedde met groote omzichtig
heid.
Het treinverkeer werd van Bad Koesen via
Camburg naar Gross-Heringen een van Bad
Koesen via Goeschwitz naar Weimar omge-
lid.
Tal van autoriteiten, o.m. de directeur-
generaal der Rijksspoorwegen, dr. Dorp-
mueiler, kwamen midden in den nacht op de
plaats van het ongeluk.
Een afdeeling pioniers werd uit Riesa ont
boden om de dooden te bergen. Het traject
Erfurt—Halle was om half vier en het traject
Halle—Erfurt om half acht weer berijdbaar.
Er zijn 28 dooden geïdentificeerd.
Wat de schuldvraag betreft, kan verklaard
worden, dat het Dinsdagavond zeer druk was
in verband met de Kerstdagen. D-trein 44,
welke het ongeluk heeft gehad, had twintig
minuten vertraging en het schijnt, dat de
machinist deze vertraging heeft willen in
halen, hetgeen tot gevolg had, dat hij niet
met de noodige oplettendheid tewerk ging.
De machinist, die ernstig gewond in het
ziekenhuis te Naumburg ligt, heeft dit toege
geven.
Het koortsachtige haast werd onder be
schijning met zoeklichten de bergingswerk
zaamheid verricht. Vooral de manschappen
van den geneeskundigen dienst hebben zich
daarbij onderscheiden, terwijl zijn artilleris
ten uit Naumburg zich zeer verdienstelijk
hebben gemaakt.
Woensdagmiddag hebben verschillende
autoriteiten zich opnieuw op de hoogte ge
steld van den voortgang der bergingswerk
zaamheden.
MONGOOLSCH PROTEST BIJ
MANDSJOEKWO EN JAPAN.
Mongolië heeft een krachtig protest inge
diend bij Mandsjoekwo en Japan in verband
met een gewapenden overval op een grens
post op 19 December j.1., waarbij 16 leden
van een Mongoolschen wachtpost gedood of
gevangen genomen werden. De nota spreekt
scherpe afkeuring uit over de onwettige
schending van de grenzen en eischt uitleve
ring van de gevangenen, het instellen van
een onderzoek, bestraffing van de schuldi
gen, compensatie voor de door plundering
van' eigendommen geleden schade en een
verzekering van de regeering, dat dergelijke
overvallen niet zullen worden herhaald.
Het protest van de hand gewezen.
De Mandsjoerijsche minister van buiten-
landsche zaken, Tsjang, heeft het Mongool-
sche protest betreffende het grensincident
van 19 December van de hand gewezen.
Tegelijkertijd zijn berichten ontvangen
over een nieuw grensincident bij Bulunder-
sun en een andere plaats in de grensstreek,
die Mandsjoekwo als Mandsjoerijsch gebied
beschouwt. Het hoofdkwartier van het
Kwantoenleger deelt m dit verband mede.
dat troepen van Buiten-Mongolië. die een
inval deden, met zware verliezen zijn terug
geslagen, terwijl één Mandsjoekwoër is ge
dood en drie Japanners zijn gewond.
Zelf schuld?
In verband met het protest van den mi
nister van buitenlandsche zaken van Buiten-
Mongolië van 22 December bij de Mand-
sjoerijschen minister van buiten'andsche
zaken betreffende het incident bij Bulunder-
sun, wijzen de Mandsjoerijsche autoriteiten
er, volgens berichten van óe Japansche cen
trale legerautoriteiten op, dat de Buiten-
Mongoolsche autoriteiten zelf schuldig ge
acht moeten worden en dat hun protest vol
komen ongerechtvaardigd is en de feiten
verdraaid. De Mandsjoerijsche regeering
heeft op de recente conferentie te Mantsjoeli
haar oprecht verlangen getoond vriendschap
tusschen de beide landen tot stand te bren
gen, maar Buiten-Mongolië, onder invloed
van Rusland, is onoprecht geweest, hetgeen
tot een afbreken van de conferentie heeft ge
leid. De Mandsjoerijsche regeering heeft ter
opheldering van de grenslijn, volgens de
resolutie, die in genoemde conferentie ter
tafel is gebracht, wachtposten naar de grens
gezonden, die den loop der grenzen moesten
nagaan Toen deze met hun werkzaamheden
bezig waren, werden zij bij Bulundersun
door troepen van Buiten-Mongolië onder
vuur genomen. Deze troepen hadden de
Mandsjoerijsche grens overschreden en
waren op Mandsjoerijsch gebied doorge
drongen, tengevolge waarvan een botsing
ontstond. Uit dit alles blijkt duidelijk, dat
Buiten Mongolië de feiten onwaar voorstelt,
weshalve het Mongoolsche protest moet
worden verworpen. Tevens wordt er op ge
wezen, dat wanneer Buiten-Mongolië vol
hardt in het gesloten houden der deuren
dergelijke grensconflicten zich zullen kunnen
herhalen.
Aansluiting bij Mansjoekwo?
Volgens te Tienstsin ontvangen Chinee-
sche berichten heeft de machtige Mon
goolsche leider Prins Teh Wang een groot
deel van Oost Mongolië onafhankelijk ver
klaard.
Verder wordt gemeld, dat deze beweging
wordt gesteund door het Japansche Kwan-
tung-leger. De onafhankelijkheidsverklaring
zou gericht zijn tegen den Russischen in
vloed in het gebied vSn den prins.
De mogelijkheid van een aansluiting van
het gebied van Wang bij Mansjoekwo, dat
beheerscht wordt door het Japansche leger,
wordt onder de oogen gezien.
Japansche telegrammen uit Hsinking be
vestigen de Chineesche berichten en melden
verder, dat prins Teh Wang alle Mon
goolsche „banieren" heeft opgeroeipen hem
te steunen.
DE OORLOG IN OOST-AFRIKA.
Italiaansch vliegtuig in Abes-
sinische handen.
Een Italiaansch vliegtuig zou, naar ver
luidt, Donderdagochtend in Abessinische
handen zijn gevallen.
Volgens deze mededeeling zouden twee
Italiaansche vliegtuigen boven Daggaboer
zijn waargenomen. De vliegtuigen hebben
evenwel geen bommen geworpen.
Een der vliegtuigen heeft op enkele kilo
meters ten Zuiden van Dagaboer, klaarblijke
lijk ten gevolge van aanzienlijke averij ten
gevolge van het vuur uit luchtafweergeschut,
op Abessinisch gebied een noodlanding
moeten maken.
De inzittenden van het vliegtuig zijn ge
vangen genomen. Het vliegtuig is in beslag
genomen.
Volgens geruchten van het Noordelijk
front, duren de gevechten nog voort, doch
nadere bijzonderheden ontbreken nog.
ONDERMINISTER TANG YU-JEN
VERMOORD.
Chineesche studenten de daders.
De Chineesche onderminister van het
Verkeerswezen Tang Yu Jen is gisteravond,
toen hij voor zijn woning in de Fransche
concessie uit zijn auto stapte, door drie
Chineesche studenten doodgeschoten. De
daders ontkwamen per auto.
Tang Yu Jen was vroeger onderminister
van buitenlandsche zaken.
Standrecht te Nanking en Hankou.
In verband met den moord op den plaats-
vervangenden minister van verkeerswezen,
Tang Yu-jen heerscht te Nanking groote
bezorgdheid. De minister, die aanhanger
was van Wang-Tsjin-Wei en derhalve een
Japannersvriend, is, naar wordt aan
genomen, vermoord door cummunisten, die
een toenadering tusschen Japan en China
willen verhinderen.
De regeering heeft thans ook voor Nan
king en Hankou het standrecht afgekon
digd. Dit is een voorzorgsmaatregel tegen
een actie der communisten, van wie men ge
looft, dat zij de zuiver-nationalistische stu
dentenactie willen gebruiken als strijdmid
del tegen de regeering van Tsjang-Kai-
Sjek.
De studenten-onlusten te Sjanghai.
Te Sjanghai duren de studenten-onlusten
voort. Een deel der studenten heeft nog
Woensdag het Noorderstation verlaten in
Spoorwegramp in Duitschland
eischt ruim 30 dooden. (Buitenland).
Mongolië gedeeltelijk onafhanke
lijk -verklaard. (Buitenland).
Cycloon in Argentinië richt groote
schade aan. (Buitenland).
Chineesch onder-minister ver
moord. (Buitenland).
De felle winter in Amerika eischt
slachtoffers. (Buitenland).
Kastekort bij kantoorhouder der
posterijen te Nieuw Borgvliet
(N.-B.) ontdekt. (Binnenland).
Felle brand te Amersfoort. (Bin
nenland).
Congres te Amsterdam van de
Communistische partij. (Binnen
land).
Kerstcongres S. D. A. P.rede van
Koos Vorrink. (Binnenland).
De Roode Kruis-ambulance te
Addis Abeba gearriveerd. (Binnen
land).
De W. A.-troepen der N. S. B. ont
bonden. (Binnenland).
Vergadering in café „Central"
voor het behoud van de kaasmarkt.
(Stad).
de richting-Nanking om te protesteeren te
gen de separatistische beweging.
De twee treinen, waarin de studenten ver
trokken, stonden onder controle van politic
beambten, die de treinen tot stilstand brach
ten tusschen Soet-Sjau en Woeh-Si. Hel
treinverkeer met Nanking is nog altijd niet
hersteld.
Op bevel van Nanking heeft de comman
dant van 't garnizoen Woesoeg, ten Noor
den van Sjanghai, in zijn gegied den staa;
van beleg afgekondigd.
DE TAFELBERG IN VLAMMEN.
Uit Kaapstad wordt gmeld, dat de Ta
felberg sedert Dinsdagavond in vlamme
staat. In de wouden op de hellingen is ee i
verwoestende brand uitgebroken, die steec'
verder om zich heengrijpt. De vlamme i
zijn zichtbaar tot op een afstand van 2'i
kilometer. Men vreest, dat de brand no»
een week zal duren.
DUITSCHE SLEEPBOOT VERMIST.
De sleepboot „Hurrah", die eepige dagen
geleden uit Hamburg naar Emden vertrok,
is daar nog steeds niet aangekomen, zoodat
men vreest, dat de sleepboot vergaan is.
Het is mogelijk, dat tijdiens den dichten
mist van de laatste dagen onder de kust een
ongeluk is gebeurd, zonder dat men daar
iets van heeft gemerkt De nasporingen zijn
tot nog toe zonder resultaat gebleven.
I