ELECTRISCHE SPOORLIJNEN. ALKMAARSCHE VLIEGWEEK. ctib) ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 9 JANUARI 1936 hoe Verstraeten 25 jaar geleden Alkmaar vanuit de lucht zag. Vóór de vliegtochten. Binnenland Baanvakken in het centrum staan op het programma. SAMENHANG MET WERKEN IN AMSTERDAM. Waf Mijnhardt maakt is goed i In ons beknopt luchtvaart-over zicht 1935 beloofden wij terug te zullen komen op de vliegfeesten, welke 25 jaar geleden in Alkmaar werden ge organiseerd. Wij zullen thans deze belofte na komen en hier verschillende interes sante momenten uit dien tijd wij schreven 1910! - .nemoreeren. Niet alles kan worden opgehaald! Wij moeten de voorbereidingen van het vliegcomité bijvoorbeeld geheel laten rusten, omdat wij anders veel te uitvoerig zouden worden. Maar wel meenen wij ruimte beschikbaar te moeten stellen voor mededeelingen, die ons thans bijna.... voor-histo risch voorkomen! Daar is allereerst de komst van de vliegmachine. Een gebeurtenis voor geheel Noordholland! De Alkm. Courant van Zaterdag 1 Octo- ber vertelde: „Hadden wij niet de couranten met hun snelle inlichtingsdiensten en de tijdschrif ten met hun duidelijke fotografieën, waren we niet zoo weergaasch gauw goed op de hoogte van wat er op de wereld gebeurt éls we zijndan zouden wij iemand, die met 1200 K.G. bagage aan het station verscheen aan vracht alleen tusschen de 800 a 900 gulden had te betalen! en be weerde met dat materiaal te zullen vlie gen, we zouden hem van harte uitlachen of krankzinnig verklaren, hem voor een Tijl Uilenspiegel of voor 'n Don Quichotte houden. Wij weten gelukkig beter, wij weten dat hiermee inderdaad gevlogen kan wor den, al doet het wonderlijk vreemd aan, als men twee, drie paarden de schoften strak ziet spannen om het gevaarte te trekken en twaalf mannen ziet zwoegen en zweeten om het toestel van een wagon op een wagen te schuiven. Hoe men moet vliegen. „Hoe is het mogelijk", konden we niet nalaten den mécanicien, den heer Lucien Chovel, te vragen. „Wel, antwoordde de kleine, kalme Franschman, dat is nog al eenvoudig. De Gnome-motor brengt met zijn 40 P.K. de schrie, die 1.10 M. lang is, in beweging. Die schroef drijft 't toestel vooruit op dezelfde manier als een scheepsschroef een boot in het water. Nu zet men het voorste deel, de stabilisateur, omhoog; de lucht door dit vlak en door de vleugels tegengehouden, verzet zich meer en meer tegen de vooruitgaande beweging van het toestel op den grond, het heft ein delijk het toestel omhoog, dat als het ware de hoogte insteigert. Met behulp van den stabilisateur regelt men de hoogte, met het stuur de richting en met de kleine vleugeltjes aan den grooten vleugel be waart men het evenwicht. Om al die regelingen te kunnen bedie nen, moet de pilote, de vliegman, zijn han den en voeten gebruiken. Als hij dat goed doet, kan hij vliegen", merkte de heer Chovel lakoniek op. En verder vertelde hij dat het geheele toestel omstreeks 10 meter lang is en hoofdzakelijk bestaat uit bamboes, lin nen, ijzerdraad en staal. Even konden wij een kijkje nemen in de kist en wat we zagen, gaf eerlijk gezegd, niet den indruk van iets stevigs, iets dat deed denken aan den stevigen bouw en den breeden vleugelslag van den vogel. Trouwens op een vogel leek dit Sommer- toestel heelemaal niet. Tot zoover dit verhaal over het toestel. Merkwaardig is nog, dat de Ned. Spoor wegen iederen dag extra-treinen naar Alkmaar zouden laten loopen gedurende de vliegweek, en wel van den Helder, Schagen en Enkhuizen! Typeerend ook zijn de advertenties, waarin wordt aangekondigd, dat de „be kwame Belgische aviateur, prof. Léon Verstraeten, leeraar in de aviatiek, be stuurder der Fransche vliegschool „Som- mer", zal vliegen bij Alkmaar op een ter rein, geheel door bosschen beschut. En dan kant de krant van Maandag 3 October. 600 betalende bezoekers. We lezen: De vliegmachine trok Zondag reeds bijna duizend bezoekers, onder wie meer dan 600 betalende. Hoewel de tweedekker nog niet geheel gemonteerd was, kon men toch wel een denkbeeld ervan krijgen en er zich over verbazen, dat met zoo'n toe stel zou kunnen worden gevlogen. Het ge heel maakte geen bijster solieden indruk en min of meer deskundigen trokken soms hoogst bedenkelijke gezichten. Wat zij evenwel niet gezien hebben, is de motor, die in de ruime werkplaatsen van de heeren Haersma van Oucoup en de Jong uiterst nauwkeurig werd onderzocht, geschuurd en gewreven. De mecanicien zei, dat het wel horlogemakerswerk was, zoo fijn en teer was het. De geheele Gno- me-motor met zijn 40 P.K. weegt slechts 75 K.G., maar kost 15.000 francs (7500 gulden). Dien dag kwam de aviateur, „die ten- eenenmale het lawaaierige en opscheppe rige, dat velen die met koene prestaties lauweren oogstte, eigen is", miste. Hij werd zeer officieel ontvangen en natuur lijk geïnterviewd, waarbij bleek, dat zijn geheele opleiding slechts enkele dagen geduurd had. Toen werd hij gediplomeerd en als leeraar aangesteld. En in optocht trok men Woensdag daar op naar de vliegweide, waar gevlogen zou worden, waar ook... gevlogen werd. 't Verslag is te mooi, om het niet weer te geven. Men leze dus: De eerste vliegtocht. Er zullen vermoedelijk vanmorgen heel wat menschen met kennersblikken naar de lucht gezien hebben en er zullen wei nig minder personen met kennersblikken hebben uitgemaakt, dat het goed vlieg weer was nietwaar, sinds we hier een vliegweek hebben is het aantal vliegdes- kundigen merkwaardig toegenomen. Nu was het inderdaad goed weer: wei nig wind en een dikke nevel, die als een voorbode van de komende zon kon wor den aangemerkt. Intusschen omstreeks elf uur ging de nevel over in een regen, die weinig goeds voorspelde. Gelukkig bleek de bui slechts van korten duur. Omstreeks één uur was het echter het prachtigste weer, dat men zich in dit jaargetijde kan wenschen. In het bosch, waar de boomen nog dikke druppen na-schreiden was het drukkend- zwoel. Op het vliegterrein was het aange naam te wezen, dank zij het briesje uit het Oosten. De lucht was over het geheel gedekt, maar hier en daar was het grijs verscheurd en kwam een vroolijk blauw te voorschijn. De zon kwam af en toe eens kijken en het geheel opvroolijken. Wat een mooie tinten, wat een verscheidenheid van bruin biedt toch de herfst aan. Wat een prachtige tafereelen vallen er op zoo'n mooien herfstdag te genieten vooral als het landschap wordt afgesloten door wa zige duinen op den achtergrond, waarbij een pittig molentje, een rood dak zoo aar dig afsteken. Niet alleen de natuurlief hebbers zullen kunnen genieten, ook menschen, die van ander vermaak en ont spanning houden, kunnen tot hun recht komen. Er zijn mooie tenten met welvoor ziene buffetten reeds nu loopen de kellners met hun witte jasjes druk heen en weer. Er is een sigarenkiosk, zoodat de mannen, die er niet op gerekend hebben sigaren mee te nemen, hier rookstof kun nen opdoen. Voor de dames zijn er boven dien fruitkiosken en gelegenheden om taartjes en andere zoetigheden te snoepen. Krachtmenschen kunnen hunne krachten beproeven op den kop van Jut en het oud- Hollandsch „hakvermaak" biedt den lief hebbers de gelegenheid verveling te voor komen. Omstreeks half één beginnen de men schen te komen op het terrein, waar vroo- jlyk de Nederlandsche en Belgische kleu ren wapperen. Op het door draad afgezet te opsteigingsterrein zijn roode vlaggetjes geplant, om den vliegman strakjes in de lucht zijn landingsterrein te doen her kennen. Tal van bezoekers nemen plaats aan den noordkant, aan den kant van den feesttent, waar de muziek die er nu nog niet is een plaatsje zal vinden. De groote loods, die het vliegtoestel bergt is afgesloten. Menigeen kan niet nalaten even een onbescheiden blik te werpen door het groote gordijn. Even na twee kwam de muziek het stedelijk korps onder leiding van den heer Maas, op het terrein, gevolgd door een auto, bestuurd door den heer Haersma Oucoop, waarin zitting hadden de heer LeonVerstraeten, de vliegman, zijn broeder Jean Verstraeten, die steeds de vliegtoch ten van zijn broeder bijwoont en de méca- no Chovel. In 'n volgrijtuig zaten verschil lende comité-leden. Na even te hebben rondgereden gingen de heeren naar de garage. De vliegman maakte in zijn sport- pakje met hooge laarzen een fermen in druk. Terwijl de mecano den luchtband even oppompte keek hij nog eens kalm pjes enkele onderdeelen na. We vroegen hem wat hij van het weer dacht „Prachtig mijnheer, het kan niet beter." En"" „Voor drieën ben ik in de lucht ge weest, mijnheeren dan zeker nog een maal vandaag. Twintig minuten na twee kwam het toestel buiten. De heer Verstraeten werd met applaus ontvangen. In een oogenblik zat hij in den stuurstoel. Even moest nog gewacht worden, „voor de fotografieën," lichtte hij zijn mécano leukkalm in. De mécano stond klaar om den motor in be weging te brengen, de heer Jan Ver straeten achter hem met de vlag, teeken voor de vier menschen die den staart vasthielden om los te laten, zoodra er mee gewapperd werd. Toen zette de heer Ver straeten het kraantje van den benzine-in- voer open, de heer Chovel begon te draaien, nog eens en nog eens toen pakte de motor en sloeg met zijn twaalf honderd slagen in de minuut als een wilde in het rond. Het was alsof een onge kende storm het gras achter en onder het toestel neerzwiepte en de mannen hadden moeite om te blijven liggen. Een helsch lawaai is het. Vier minuten voor half drie wappert de vlag. Los laten de mannen het toestel dat op zijn kleine wieletjes snel over het grasveld huppelt. Zou hij gaan ja daar ging hij, statig de lucht in, lijnrecht in westelijke rich ting naar de duinen toe, toen met een sier lijke bocht naar het Zuiden. Na een eind weggeweest te zijn draaide hij en kwam terug. Nabij het terrein gekomen, steeg er een daverend applaus uit het publiek naar den vliegman op, die deze ovatie met handgewuif beantwoordde. Duidelijk hoor de men het snorren en zoemen van den motor. Weer ging hij draaien, nu weer re gelrecht naar de duinen, waar hij over een daar liggende boerderij vloog. Eindelijk ging de heer Jean Verstraeten met de vlag wapperen, de vliegman had begre pen even later huppelde hij weer in zijn toestel over het veld en had hij zijn eerste vlucht op schitterende wijze volbracht. Kalm als hij opsteeg kwam hij neer, ont vangen door het niet talrijke maar zeer geestdriftige publiek. Het was een hand jesgeven van je welste een van de eer sten was de heer jhr. van Foreest, Heilo's burgemeester. Op weg naar de feesttent werd de vliegman toegesproken door bur gemeester Ripping, die hem warm de hand drukte, hem gelukwenschte met het succes en hem toewenschte, dat Alkmaar bij hem dezelfde prettige indrukken zou achterlaten als hij thans aan Alkmaar had gegeven. Temidden van de juichende menigte trok de vliegman naar de feesttent, waar de voorzitter de heer de Groot namens het comité, neen namens het geheele publiek gelukwenschte. De spreker deed uitkomen de benijdenswaardige kalmte en de ijzeren wilskracht waarover de heer Verstraeten beschikt. Voor zijn prachtige vlucht bood hij hem een mooien lauwerkrans aan fanfares, hoera's, handgeklap. Toen de heer De Groot na den tocht van negen minuten hem verzocht even mee te gaan naar de feesttent, antwoord de hij het teekent hem „jawel, maar niet drinken, hé?" De heer De Groot zei nog, dat hij in één slag plotseling aller harten had gewonnen. De heer Verstraeten dankte „het heele comité" en „alle massa volk" hartelijk voor de hem gebrachte hulde. Nu was het eerst afgeloopen. De heer Verstraeten verzekerde ons echter, dat hij strakjes minstens nog eenmaal zou vlie gen. Hoog was hij nie. geweest zijn grootste hoogte was 60 meter, maar dat had hij gedaan, omdat het publiek er meer aan had. Vijf minuten voor drie wordt het toestel alweer klaar gezet. Vijf minuten na half vier ging hij ten tweeden male op en volbracht met niet minder succes den tweeden tocht, die zes minuten duurde. Men had thans mooie gelegenheid het stijgen en zachtkens aan zakken, gelijk de heer Verstraeten zeide, te bewonderen. Hij vloog iets hooger dan de eerste maal, maar niet veel, daar de dikke wolken, die kwamen opzetten, een strooming veroorzaakten. (Wordt vervolgd). (Van onzen bijzonderen medewerker.) Reeds meer dan eens is erop gewezen, dat de Nederlandsche spoorwegen geleidelijk voort zouden gaan met electrificatie van het spoorwegnet hier te lande. Bij de behande ling van de begrooting van waterstaat heeft minister v. Lidth de Jeude onlangs nog in de Kamer zich in dezen zin uitgelaten. De plannen, die eerst nog eenigszins vaag wa ren, nemen nu evenwel een meer vasten vorm aan en binnen luttele jaren zullen waarschijnlijk eenige belangrijke nieuwe lijnen met electrische tractie worden bere den. De electrificatie van de lyn Amsterdam Rotterdam is het begin geweest van een nieuwe faze in de exploitatie der Neder landsche spoorwegen. Toen het bleek, dat deze nieuwigheid, waarmee uiteraard groo te kosten gemoeid waren, aan de verwach tingen beantwoordde, is men overgegaan tot uitbreiding van het geëlectrificeerde net. Al heel spoedig volgden de lijnen Amster dam-Alkmaar en Haarlem-Uitgeest, mede in verband met de overbruggingen van het Noordzee-kanaal, die een snellen dienst ge- wenscht maakten, teneinde het scheepvaart verkeer zoo min mogelijk te hinderen. Daarna trad een pauze in, welke echter geenszins als een beëindiging der electrifi catie bedoeld was. Aan die pauze kwam een einde door de verlenging van de eerste elec trische lijn tot Dordrecht. Van meer localen aard waren de lijnen, die hierop volgden. Pas geleden is de electrificatie van de lijn Rotterdam-Hoek van Holland tot stand ge komen en Zandvoort zag ten slotte een lang gekoesterden en reeds herhaalde malen voor gedragen wensch vervuld, doordat het vo rige jaar ook de lijn naar die plaats met haar talrijke forensen in het electrische spoorwegnet werd opgenomen. We schreven reeds, dat de electrificatie van het baanvak tusschen de twee grootste steden van ons land aan de verwachtingen had beantwoord. Er heeft zich daarbij een merkwaardigheid voorgedaan, die ook reeds in het buitenland aan den dag was gekomen. Door de invoering 'van de electrische tractie is het vervoer op deze lijnen en op alle volgende lijnen, waartoe zij werd uitgebreid in niet onbelangrijke mate toegenomen. De snelle en aangename wijze van ver plaatsing met de intensiveering van den dienst heeft de gebruikmaking ervan gesti muleerd. Men kwam daardoor in een kring loop een, die nu eens niet fataal was en wel in dit opzicht, dat de verhoogde ver- voercapaciteit de vraag deed vermeerderen, waardoor de capaciteit weer moest worden opgevoerd. Dit opvoeren van de vervoerscapaciteit nu is een winstpunt van de geëlectrificeerde lijnen. De kosten per trein-kilometer wor den namelijk bij deze moderne tractie lager, naarmate men meer treinen laat loopen. Bovendien kan men hierbij naar willekeur de treinen langer of korter maken. Electri sche tractie werpt aan den anderen kant evenwel alleen voordeelen af, ja, zij is eigenlijk alleen loonend, bij een druk ver keer. Nu kunnen de spoorwegen natuurlijk wel eenigszins rekenen op een toename door de electrificatie zelf, doch de basis moet toch ook van dien aard zijn, dat de kostbare aanleg wordt gerechtvaardigd. Dit is nu blijkbaar het geval op eenige lijnen in het centrum en het westen van ons land, die dan ook binnenkort voor electrificatie in aanmerking zullen komen. Het betreft hier in de eerste plaats het baanvak AmsterdamAmersfoort, waarop veel forensentreinen loopen tusschen de hoofdstad en het GooL Verder staan op het programma de lijnen AmsterdamUtrecht, Rotterdam en Den HaagUtrecht via Gou da, UtrechtArnhem en UtrechtEindho ven. De electrificatie van de lijn Amsterdam Amersfoort is reeds zeer lang in overwe ging, doch het werd hierbij eerst als een bezwaar gevoeld, dat deze lijn te kort was en het „achterland" (AmersfoortZwolle en AmersfoortDeventer) een te gering ver keer had. Blijkens onze inlichtingen is men thans over dat bezwaar heen gestapt. De andere baanvakken zijn dezelfde, die nu ge deeltelijk met diesel-electrische treinen worden bereden. De invoering van een elec trische tractie op deze lijnen beteekent niet, dat de spoorwegen van het systeem der die- seltreinen geheel zullen afstappen. Ze zijn hier ingelegd, omdat de frequentie van het verkeer er het meeste aanleiding toe gaf. Straks zullen ze op andere lijnen rijden, die er dan het meest voor in aanmerking ko men. Ze hebben immers het voordeel, niet aan bepaalde baanvakken gebonden te zijn, zooals de electrische treinen. Na de „ver bouwing" voldoen de dieseltreinen goed en ten slotte kan dan ook deze proef als ge slaagd worden beschouwd. Op het hoofdbureau van de Spoorwegen te Utrecht is men sedert kort bezig met de uitwerking der plannen en de berekening van de eraan verbonden kosten. Hiermede is belast de ingenieur eerste klasse bij den dienst van tractie ir. P. M. Quist, die vóór dezen onder meer de leiding heeft gehad van de electrificatie van de lijn Rotterdam- Dordrecht en speciaal voor deze werkzaam heden naar Utrecht is overgeplaatst. De electrificatie namelijk en alles wat daar mee samenhangt behooren tot den dienst van tractie en materieel. Daar ontwerpt men ook den aanleg van den bovenbouw en pas de plaatsing van de door dezen dienst be stelde palen, benevens de bouw der electri sche onderstations zijn de taak van den dienst van weg en werken. Bij het uitwerken van de kostenbereke ning speelt natuurlijk de prijs van den elec- trischen stroom een groote rol. Naar wij vernemen zijn de spoorwegen hierover in onderhandeling met het Utrechtsche pro vinciale distributiebedrijf P.E.G.U.S., waar bij men reeds tot een eerste resultaat is ge komen. Er is een prijs als basis vastgesteld voor de verdere berekeningen, waarbij ech ter nog geenszins andere leveranciers van electrischen stroom definitief zijn uitgescha keld. Het ligt, naar wij verder vernemen, in de bedoeling, de in dienst stelling dezer uit breiding van het geëlectrificeerde spoorweg net te doen samenvallen met het gereedko men van de werken in Amsterdam-Oost. De nieuwe verhoogde banen in en om de hoofd stad zullen dadelijk voor electrische tractie geschikt worden gemaakt. Als deze spoor- wegwerken in 1939 zullen zijn tot stand ge komen, zal de dienst met electrische treinen tevens worden geopend. Het spreekt eigenlijk van zelf, dat men niet eerder met deze moderne tractie begint, dan dat de spoorbanen bij het eindpunt van de twee voornaamste erbij betrokken baan vakken haar definitieven vorm hebben ge kregen. Het zou immers al heel onpractisch zijn, de thans nog in gebruik zijnde spoor banen te Amsterdam met een duren boven bouw voor electrische treinen geschikt te maken, terwijl zy spoedig geheel buiten dienst zullen worden gesteld. Daar komt nog by, dat de noodzakelijke verleggingen voor het gereedmaken van de hooge spoordijken en den bouw van de nieuwe stations veel moeilijker kunnen geschieden, indien tel kens de palen en draden van de electrische bovenleiding moeten mee verhuizen. Vóór 1939 is dus de invoering der electri ficatie op de baanvakken in kwestie niet te verwachten. Men rekent er echter op, naar ons is verzekerd, dat in dat jaar de electrifi catie een feit zal zijn. FELLE BRAND TE HAARLEM. Een ware vlammenzee. Gistermiddag heeft een korte doch felle brand gewoed in de garage en machineher- stelplaats van den heer J. Inpijn aan de Houtmarkt te Haarlem. Het vuur dat ver moedelijk ontstaan is door kortsluiting in een bestelauto, welke gerepareerd werd, greep zeer snel om zich heen en weldra stond de werkplaats in lichter laaie. Een vrachtauto en een luxe auto konden nog tijdig naar buiten gereden worden. De situatie was aanvankelijk zeer gevaar lijk door de aanwezigheid van benzineva- ten, vaten carbid en een cylinder met zuurstof. De brandweer die met zes stralen de vlammenzee bestreed, was echter na 'n half uur het vuur meester. De bestelauto en eenige machines wer den vernield, terwijl de achterzijde van 't gebouw totaal uitbrandde. Verzekering dekt de schade. 300 IN EEN BRIEVENBUS. De predikant der Nederduitsch herv. kerk te Durgerdam vond een dezer dagen in zijn brievenbus een brief, inhoudende 300 aan bankpapier van een onbekenden gever, be stemd voor het ter plaatse bestaande fonds tot verhooging van het predikantensalaris. UUUEJLt Dat Dampo- hoofd-bad heeft mij opgeknapt! Dampo dampen diep inademen; neos, keel en borst 's-morgens en 's-avond* (link diep inwrijven met dampo-ba!» sem. Maakt elke verkoudheid „los". Doos 30 cent Pot 50 cent VERGADERING VAN DE N. S. B. TE AMSTERDAM. Graaf de Marchant over zijn lid* maatschap van de Eerste Kamer. In de Apollohal te Amsterdam heeft gisteravond de Nat. soc. beweging een groote openbare vergadering gehouden die door ettelijke duizenden bezocht was. Voor deze vergadering was aanvankelijk irv Mussert als spreker aangekondigd. Daar deze door ziekte verhinderd was, traden thans als sprekers op de heeren M. graaf de Marchant et d'Ansembourg en ds. G. van Duyl. De eerste spreker vertelde eerst, dat hij telkens zulke bijzondere korte vergade ringen van de Eerste Kamer had bij te wonen en dat hij daarvoor telkens heel ge makkelijk 20 verdiende. Op één van die vergaderingen had hij tegen het wetsont werp tegen de cumulatie gestemd, omdat het juist een wet wordt, die de cumulatie in de hand zal werken. Die twintig gulden, aldus spr., worden telkens nutteloos uitge geven. In de Eerste Kamer heeft hij altijd den indruk, of hij staat aan een sterfbed. Het parlementarisme heeft z'n tijd gehad en moet vernietigd worden, evenals het ver foeilijke kapitalisme, dat slechts bestaan kan bij de genade van het parlementaris me. De Katholieke Staatspartij heeft alleen het ministerie-Coljjn niet laten vallen, om dat zij Colijn beschouwt als laatsten steun van het parlementarisme en hoe machte loos de staat onder het tegenwoordig par lementair stelsel is, blijkt al hieruit dat hij aan spreker, die in de Eerste Kamer zit, om het parlementarisme te bestrijden, een gratis spoorwegabonnement le klasse heeft moeten bezorgen, met welk biljet hy dan ook dezen avond van Den Haag naar Am sterdam is gereisd. (Stormachtige toejui chingen). De tweede spreker, ds. van Duyl, bracht een boodschap van ir. Mussert over, die thans in Zwitserland eenige weken rust neemt en met wien hy zoo juist in telefo nische verbinding was geweest. De leider van de N.S.B. had hem meegedeeld, dat hij zich beter en sterker dan ooit gevoelt. Spr. zeide verder o.m. dat de nieuwjaars rede van dr. Colijn hem sterk den indruk had gegeven, dat deze minister radeloos is, omdat hy zich omgeven weet door muren van weerstand en bergen van verzet. Het is hem niet gelukt door den muur van Volk en Vaderland heen te breken. Aangenomen dat hij de beste man is om ons land te be sturen, zal hij moeten falen onder het voo- ze staatkundige stelsel, waaronder hy het wil pogen, het stelsel dat niet gelijk het nationaal socialistische, op rechtvaardig heid en liefde gegrondvest is. In den loop van zyn rede verweerde ds. van Duyl zich tegen de beschuldiging, dat hy in zijn rede op de protest vergadering in het Concertgebouw in zake de vertooning van het tooneelstuk De Beul het bewijs zou hebben geleverd van het anti-semi- tisch karakter van de N.S.B. Deze beschuldiging noemde hij kwaad willig. Hy had er zijn ergernis over uitge sproken, dat in den stadsschouwburg het geheele Duitsche volk ongestraft belache lijk gemaakt, beleedigd, voor een frivool volk uitgemaakt kan worden, maar hij had hieraan toegevoegd, dat het belachelijke hiervan gelukkig goed uitgekomen was door een fout in de regie, omdat de vrouw die een bepaalden wulpschen dans uitvoer de, gelukkig niet een blonde germaansche maar een niet-arische was. Wie hierin een uiting van anti-semitisme zien, aldus spr., weten niet dat er behalve joden nog zeer vele andere niet-arische rassen bestaan. En hiermede had hy met die beschuldiging van anti-semitisme afgedaan. FEDERATIE UIT N. A. S. GETREDEN. De Nederl. Federatie van personeel in openbaren dienst heeft in een circulaire belangstellenden ervan in kennis gesteld, dat zij haar lidmaatschap van het N.A.S. (Nationaal Arbeidssecretariaat) heeft op gezegd. Voorts wordt in deze circulaire medege deeld, dat de heer D. Schilp geschorst is als lid en ontslagen als bezoldigd bestuur der van de Federatie op grond van anti- organisatorische handelingen. Door het uittreden uit het N. A. S. hoopt de Federatie ook weer vertegenwoordigers te kunnen aanwijzen in het „georganiseerd overleg" van de verschillende gemeenten. CITAX-CHAUFFEURS VRIJGELATEN. De acht in beslag genomen auto's nog niet vrij gegeven. De Maandagmiddag op het Muntplein to Amsterdam gearresteerde twee Citaxchauf- feurs, die deelgenomen hebben aan de blok keering van het verkeer, zijn gisteren door den rechtercommissaris op vrije voeten ge steld. De acht Citax-auto's zijn nog niet vrij gegeven,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9