Stand 68. N.V. NASSAU-GARAGE DE 25ste AUTOTENTOONSTELLING. Een klein eerste klas-programma. Oe meest verkochte Europeesche Auto. ALKMAARSCHE COURANT van MAANDAG ï-cD Een belangwekkende expositie in het P.A.I.gebouw. Technisch weinig veranderingen, aan exterieur en comfort is zeer veel aan dacht besteed. EEN FEEST VAN LIJN EN KLEUR. (PRODUCT G.H3.C.) NASSAUPLEIN 1, ALKMAAR. Off. Dealer voor Alkmaar, Schagen, Wieringen en Omstreken. Degradatie-candicJaten roeren zich. Alcmaria komt met een punt uit Bloemendaal terug I Alkmaar wint van Texel I DE EERSTE KLASSERS Allereerst mogen wij noemen V. U. C— DE TWEEDE KLASSERS u s 'I i"ï \m A Fl E L 1 N 1-2:1-1 - |o-o Glimlachje .6 V v SPORT EN WEDSTRIiDiN (Van onzen eigen verslaggever.) Ziezoo, onze schrijftafel ligt weer vol met een geweldige hoop paperassen, druk werk, folders, mooi, leelijk, al dan niet in kleuren, en al die drukwerken handelen vanzelfsprekend over een en hetzelfde on derwerp: over de moderne automobiel of het een en ander artikel dat daar nauw aan verbonden is. Geïnteresseerden in deze materie weten natuurlijk wel wat er weer voor een dag of tien in Amsterdam aan de hand is: in het groote R.A.I.-gebouw wordt voor de 25ste maal de j aarlij ksche autotentoonstelling ge houden. Het heeft er om gespannen, zou de R.A.I. dit jaar doorgaan of zou ook toch nog het steeds groeiend object slachtoffer worden van datgene wat we zoolangzamer- hand plegen aan te duiden met „crisis, die nu wel in het diepste punt is"? De R.A.I. is doorgegaan, ondanks het feit dat eindelijk het laatste jaar tot uiting komt, dat het zwaarbelaste verkeer aan het eind is, dat zelfs dit moderne verkeer door moloch- fiscus té zwaar belast werd, zoodat eindelijk na lange jaren de permanente stijging van voertuigen-op-den-weg plaats gemaakt heeft voor een daling, die waarachtig nog niet zoo klein is ook. Hoe het ook zij, het R.A.I.-gebouw is weer een rendez vous van geïnteresseerden, een va et vient van enthousiastelingen, en hij, die binnentreedt, zal nog niet alle hoop laten varen (voor een ophouden van de crisis dan), maar verbaasd en verrukt staan over den durf en het doorzettingsvermogen van R.A.I.-bestuur en exposanten, die de groote hall weer zoo grandioos hebben inge richt. Het is de oude opstelling, die steeds weer bekoort, het is de oude sfeer, die immer treft, die gedachtenassociaties opwekt van kerels die wat aandurven, van zakenlui, die niet bij de pakken neerzitten, maar taai vol houden. En per slot van rekening is het product, dat zij op de markt brengen, de moeite waard: wat de moderne automobielfabriek momenteel aan het publiek aanbiedt, is zoo mooi en zoo perfect, dat het een plezier moet zijn in de autobranche te kunnen wer ken. Wie naar de expositie zou gaan om nu op zijn gemak eens een wagentje naar zijn smaak uit te zoeken, zal al heel gauw mer ken, dat dit heusch niet zoo gemakkelijk zal gaan: in iedere prijsklasse, die stuk voor stuk hooge waar voor het aardsche slijk geeft, is zooveel keus en zooveel variatie, dat het overbluft en stil maakt. Is er dan zooveel veranderd bij het vorig jaar? Och, nee, zelfs zijn de meeste wagens vrijwel niet veranderd, tenminste het in wendige niet. Maar het exterieur kan nu eenmaal geen jaar gelijk blijven, bijna elke fabriek heeft hare producten een nog fraaiere lijn, een nog mooiere neus gegeven, en waar een goeie gevel nu eenmaal altijd nog het huis versiert, zijn de diverse 1936- modellen vrijwel allemaal mooi. Kwestie van smaak natuurlijk. We kun nen ons best voorstellen, dat men zoo op het eerste gezicht wel eens gek naar een hyper modern model zal staren, maar op den weg zijn die modellen meestal een toonbeeld van snelle, lenige kracht. Ga b.v. het nieuw ste product van de Auburn-fabrieken eens bekijken, een ontstellend lange motorkap waaronder het aandrijfmechanisme ook verborgen is, ga eens achter het stuur zit ten en kijk over dien motorkap-waar-geen- eind-aankomt heen, en ontdekt dan dat die Cord toch eigenlijk wel erg mooi is, mooier dan zoo op het eerste gezicht, op en top een wagen voor snelheid. De constructeurs heb ben zoo op stroomlijn gewerkt, dat zelfs de koplampen ontbreken, als ze noodig zijn, worden ze, van het dashboard af met een handeltje uit de spatborden omhoog ge draaid. Of dat mechanisme op den duur practisch is en rammelvrij, is een tweede, maar een feit is, dat het geheel een enorm cachet heeft. Zooals gezegd: de Cord heeft voorwiel aandrijving, iets wat zeer goed schijnt te voldoen. Er zijn meer van die constructies, en dan hoeft men die niet eens in dure Ame rikanen te zoeken, er zijn om er zoo maar twee uit te pikken, een paar Duitschers, die de .Frontantrieb" al enkele jaren toepassen en behoeft om U heen maar de vele DKW's en Adler's te zien om te weten, dat het bevalt. Rijdt de bekende rijder Cor- nelius niet de meeste betrouwbaarhe.dsrit- ten b.v. de Ralley Monte Carlo, dus nog niet zoo erg kinderachtig ook, met zoo n doodgewone D.K.W.? De garage Kossen die in onze stad de D.K.W. vertegenwoordigt heeft er een lief troetelkind aan, die zeer zuinig in gebruik zyn, weinig aan weg.n lasting kosten en een aanschaffl^pr J hebben, die enkele jaren geleden voor een behoorlijke motorfiets gold. De Adler is voor de firma Tasch deze Duitschers hebben voorwielaandry ving. De modellen zijn weinig .veranderd, alleen-en dat is belangrijk - ^°k- allemaal van staal, het met leer ken triplex is nog wel leverbaar, m meer „in the running". Het .bekendste model, de Adler Triumph, cabno1®*' 1460 onder den kap, kost vandaag den gUNunwe toch aan de Alkmaarsche finr£s bezig zijn, de firma Tasche verteg digt natuurlijk ook nog de Chrysler en Plymouth. Hier is het groote nieuws wel, dat de Plymouth er een type bij heeft, n.1. de Standard. Dit is precies dezelfde wagen als de Luxe, maar eenvoudiger van uitrus ting, verschil in prijs ongeveer 275 gulden. De bekende Chrysler-Airflow is gelijk ge' bleven, alleen heeft de wagen een prettiger gezicht gekregen, het stomme gezicht heeft plaats gemaakt voor een pienteren kop. De ronde stroomlijn is van voren veel beter ge modelleerd en het geheel is er danig van opgeknapt. Wie Nash en Fiat zegt, zegt A. Dam en Co. Ook al van ouds vertegenwoordigers van deze twee wereldmerken, die beide hun aanhangers hebben. Wie houdt van een zuinigen wagen, met Europeesch cachet, kan zijn hart ophalen aan b.v. een Fiat Balila (de kleinste van het stel) of als men iets zwaarder wenscht aan een Fiat 1500 of 2000. Al deze wagens zijn beneden de twee mille. Tusschenspijlen bij de portieren zijn vervallen, zoodat het voertuigen zijn voor kleine, groote menschen (klein van porte- monnaie en groot van postuur dan). OPEL De Nash is de roemruchte Amerikaan; het laatste type, de Lafayette, is wel een doorslaand succes geweest en zal dat wel blijven ook. De zwaardere Nash, de 400, is een zeer mooie moderne wagen, terwijl de prijzen meedoen met de algemeene ten- denz d.w.z. laag zijn. De Firma Schmidt is voor onze stad de Forddealer. Zóó bij het betreden van de expositie ontwaren we een enorme vergul de lauwerkrans, die de Ford huldigt als winnaar van de jongste Rallye Monte Carlo. Alle nieuwste modellen zijn te kust en te keur aanwezig, het front heeft een mooier aanzicht gekregen, de eidition selecte is ruimer en langer geworden, maar de be roemde V8 motor is wijselijk ongewijzigd. En niet alleen dat Ford zijn modellen laat kijken, een van de menschen, die de weet grage massa met inlichtingen van dienst is, is niemand anders dan de midvoor van het nationale voetbalteam: Bakhuys. Hij had Zaterdag al veel belangstelling en aan hem zal het heusch niet liggen. Behalve de 4 en 8 cylinders komt Ford dit jaar met iets geheel nieuws uit. Men weetde groote Lincoln is ook een product uit Henri's fabrieken. Het verschil tusschen Ford en Lincoln was zeer groot en er is nu ook een model van een drieduizend gulden verschenen, de Lincoln Zephyr, en wellicht is dit nu wel een van de weinig nieuwe ver schijningen op de tentoonstelling. De Zephyr is een twaalfcylinder, twee 6-cylinders in V-vorm. De body is gemaakt volgens aller laatste principes van de aërodynamica en is inderdaad iets bijzonders. Twee modellen, de 2- en 4-deurs sedan, worden aangemaakt. Wij moeten ons al heel erg vergissen als we binnenkort niet veel Zephyrs over de Nederlandsche wegen zien loopen. De Opelvertegenwoordiging is hier in handen van de Nassaugarage. General Motors, die de Opel fabriceeren, hebben be reikt, wat ze willen: een goedkoope, be- drijfszekere auto. Ze zijn vrijwel gelijk ge bleven, de kleine 4 cylinder kost nog geen duizend gulden; de volgende, de Olympia, is een type, dat vorig jaar October aan de markt gekomen is en al furore heeft ge maakt; de 6-cylinder is de beproefde Opel. De geheele serie is het genre auto, dat zijn baas overal heen brengt, dat heel weinig kosten meebrengt, mits de rijder er geen raceallures op na houdt, want steeds tegen de honderd K.M. loopen houden ze niet vol, al zijn er helaas velen, die dat eischen, en die dan bovendien nog ontevreden wor den ook als ze onkosten krijgen. Per slot van rekening is de Opel nog geen zwaar gepous seerde motor, die zich pas lekker gaat voelen, als de snelheidsmeter op 120 staat. Nu we toch langs de stands van General motors loopen, is het wellicht de moeite waard de andere wagens eens te bekijken. U weet, Jac. Met's Automobielbedrijf heeft de vertegenwoordiging van Chevrolet, Pon- tiac, Oldsmobile en Buick. De Chevrolet '36 heeft als laatste een verbeterde onaf hankelijke voorveering, een stabilisator maakt dat de body niet gaat zweven. Ver der zijn de wagens met hydraulische rem men uitgerust en hebben de banden het z.g stopprofiel gekregen. Voor de veiligheid dus. Het stalen dak, dat op alle wagens doorgevoerd is, is vanzelfsprekend ook om den veiligheidsfactor op te voeren. Zooals bekend, maar Chevrolet twee typen, de Standard, welke vóór niet onafhankelijk geveerd is, en de Master. Zoo op 't gezicht is er weinig verschil. De body van de Standard is iets lichter, de bumperbevestiging is iets anders, maar de motor is gelijk, d.L een 6-cylinderkopklepper. Als er één wagen in 1835 een sprong in de goede richting gemaakt heeft, is dat wel Oldsmobile geweest. Ontelbaar veel van deze krachtige mooi gemodelleerde wagens bevolken de wegen. Voor '36 ,1b het front wat veranderd, o.i. niet verfraaid, de kop lampen zijn hooger geplaatst. De rest is hetzelfde gebleven, en de rflcapaciteiten zijn zeer goed. Wellicht gaan deze goede hoedanigheden eenigszins tien koste van den wagen, die net tusschen Chevrolet en Olds in zit: de Pontiac. Deze fraaie wagen met zfjn achteroverliggende ronde radiator zit tegenwoordig in een niet leuk hoekje, maar toch is het een wagen die èn door kwaliteit èn door uiterlijk (om over den prijs maar heelemaal niet te spreken) wel weer van zich zal doen spreken. Buick heeft dit jaar vrijwel het voorstuk van Olds '35 overgenomen, zij het dan ook iets forscher. De fabriek die ten opzichte van haar andere modellen zoo vooruitstrevend was, bleef met Buick nogal lang ietwat con servatief en zoo kon het gebeuren, dat dit jaar voor het eerst Buick met aluminum zuigers is uitgerust. Tot en met de '35 modellen waren die van gietijzer. Het stuur wiel is veerend gemaakt en de handrem is links hoog onder het dashboard gemonteerd, wat ruimte geeft voor de passagiers naast den bestuurder. Trouwens dit is geen speci fiek Buick-nieuwtje, een groot deel van de moderne wagens is op die manier uitge rust. Zoo zijn we dan langzamerhand aan het einde van de wagens waar de Alkmaarsche automobielhandel belang bij heeft en we kunnen dus verder hier en daar een greep doen. Maar wellicht willen onze lezers ons tot het nummer van morgen excuseeren, dan kunnen we nog enkele algemeenheden over de 25ste R.A.I. zeggen. Voetbal. Het was slechts een klein program ma, dat gisteren afgewerkt moest wor den en helaas zijn er van die weinige wedstrijden twee nog niet doorgegaan. Acht eerste klas-wedstrijden, het is niet veel. Maar ondanks dat zijn eeni- ge er van zeer belangrijk geweest. Xerxes speelde gelijk, waardoor ze 2 punten voorsprong heeft gekregen op H. D. V. S. H. F. C. speelde gelijk, waardoor haar achterstand op V. U. C. tot 1 punt gereduceerd is. Achilles speelde gelijk en staat nu vrijwel veilig en tenslotte verloor D. F. C. en is nu wel heelemaal uitgeschakeld voor den titel. In Amsterdam is de historische strijd AjaxSparta het evenement van den dag geweest, 't Beteekende voor Ajax de laatste kans en zij heeft die niet kunnen benutten. Want het gelijke spel, door haar bevoch ten, belette, om een achterstand in te loo pen, zoodat deze nog steeds 4 punten be draagt met nog 6 wedstrijden voor den boeg. De wedstrijd was zeer spannend. Eerst nam Sparta de leiding en toen begon Ajax zoo flink aan te vallen, dat elk moment de gelijkmaker kon komen. Juist toen gebeur de er wat: bij een Sparta-uitval blunderde de Ajax-defensie volkomen en het was 02! Opnieuw probeerde Ajax het met den moed der wanhoop en uit een strafschop kwam het eerste tegenpunt. Meteen was Sparta weer voor het Ajax-doel, dat als door een wonder voor een doorboring ge spaard bleef en nog was meft van den schrik niet bekomen of de gelijkmaker was er! 't Was nog niet genoeg, want een nieuwe fout in den Ajax-verdediging bezorgde Sparta weer 'n kleinen voorsprong (23), waarmee ook de rust kwam. Na de thee heeft Sparta langen tijd het beste gespeeld, maar een vierde doelpunt bleef uit. En toen Ajax opnieuw gelijk maakte, heeft Sparta alle zeilen moeten bijzetten, om een nederlaag te voorkomen. Wat gelukte! Xerxes had bezoek van R. C. H. De Rot terdammers namen al gauw de leiding, vergrootten die spoedig tot 20, maar het duurde niet lang of het stond 22. Toen werd Xerxes weer sterker en wist voor de rust nog twee keer te doelpunten. Na de hervatting kreeg Xerxes nog een paar kan sen, die niet benut werden en toen kon K. C. H. haar achterstand weer inloopen, en zelfs een kleinen voorsprong nemen. In de laatste minuut kwam echter de verdiende gelijkmaker (55), waardoor de puntjes gedeeld werden. De stand luidt thans: Sparta 12 6 5 1 34—24 17 H. B. S. 13 7 2 4 33—27 16 Haarlem 14 6 4 4 3729 16 V. S. V. 12 6 2 4 25—25 14 A. D. O. 13 7 0 6 30—31 14 Ajax 12 5 3 4 3322 13 R. C. H. 13 4 5 4 26—24 13 K. F. C. 13 4 3 6 15—25 11 Xerxes 13 2 4 7 3039 8 H. D. V. S. 13 1 4 8 18—35 6 Afdeeling II. In afdeeling II werden drie wedstrijden gespeeld. Blauw Wit, welke ontmoeting door de kampioenscandidaat gewonnen werd. Al heel gauw namen de Amsterdammers de leiding, doch V. U. C. wist zich te herstel len en bracht daarna de Blauw Wit-defen- sie eenige keeren in het nauw. In die pe riode kwam ook de gelijkmaker. Toen her vatte Blauw Wit haar offensief en met de rust stond het 21 voor de Amsterdam mers. De score werd daarna tot 51 opge voerd en pas daarna kwam het tweede te genpunt. D. F. C., terecht ontevreden over het competitie-verloop, trok naar Delft, waar ze tegen D. H. C. een nederlaag leed. Di rect na het begin nam D. H. C. de leiding, doch de tegenslag prikkelde D. F. C., dat met moeite gelijk wist te maken. Dezelfde geschiedenis herhaalde zich nog eens, zoodat de rust met 22 kwam. Dadelijk na de hervatting wist D. F. C. de leiding te nemen, maar twee doelpunten aan den anderen kant brachten den stand op 43, die zelfs tot 53 vergroot werd. Toen even voor tijd D. F. C. nogmaals scoorde kwam er nog hoogspanning, maar D. H. C. hield stand. D. F. C. heeft nog 'n uitwedstrijd te spe len (tegen H. F. C.) en nog vier thuiswed strijden! Men ziet het onbillijke dus wel in deze competitie-afwerking! Intusschen zijn hier slechts twee kam- pioenscandidaten overgebleven, n.1. Blauw Wit en Feyenoord, waarvan laatstgenoem de 2 verliespunten meer heeft en 2 wed strijden achter is. Waar beide ploegen el kaar nog moeten ontmoeten, is de strijd dus nog geheel open. Blauw Wit's programma luidt: Thuis: D. H. C., H. F. C. Uit: Feyenoord, Stormvogels, Z. F. C. Feyenoord moet nog de volgende wed strijden spelen: Thuis: Blauw Wit, V. U. C. Uit: D. F. C., D. H. C., D. W. S., Excel sior, H. F. C. Het programma der Rotterdammers is dus wel veel zwaarder. In Haarlem op het H. F. C.-terrein werd de opnieuw vastgestelde wedstrijd Storm vogelsH. F. C. gespeeld. H. F. C. speelde in een nieuwe opstelling, die goed voldeed. Zij was voor de rust absoluut de sterkste, maar zag geen kans, die meerderheid in 'n doelpunt uit te drukken, zoodat de rust met blanco-stand kwam. Direct na de her vatting doelpuntte H. F. C. twee keer. Toen zette Stormvogels alles op den aanval en forceerde tenslotte een gelijk spel. Daar mee kwam het einde. De stand is hier: Blauw Wit 13 10 2 1 30—10 22 Feijenoord 11 7 2 2 3413 16 D. F. C. 12 6 3 3 24—18 15 Stormvogels 14 6 3 5 3422 15 D. H. C. 14 6 2 6 42—31 14 D. W. S. 14 5 4 5 29—27 14 Z. F. C. 13 3 6 4 17—25 12 Excelsior 13 3 3 7 2036 9 V. U. C. 13 2 3 8 2141 7 H. F. C. 13 1 4 8 14—42 6 In het Oosten werd gisteren niet gespeeld, zoodat we thans beginnen met afdeeling IV waar van de drie vastgestelde wedstrijden er slechts één door ging, nl. NoadN.A.C. Noad begon uitstekend en had na 5 minu ten reeds een 20-voorsprong. Maar N.A.C. speelde rustig verder, was technisch veel beter en een kwartier later stond het al 23! Met dezen stand werd ook gedraaid. Na de rust trachtte Noad met enthousiasme op nieuw den strijd te forceeren, maar toen het 24 werd, was Noad volkomen kapot, 't Werd nog 52 voor de Bredasche club, die dus nog een klein kansje heeft op den titel. Men zie den stand: B. V. V. 13 7 5 1 28—20 19 N. A. C. 14 6 6 2 28—17 18 M. V. V. 14 6 4 4 31—25 16 P. S. V. 12 3 7 2 18—16 18 Eindhoven 13 5 3 5 2424 13 Juliana 14 4 5 5 21—25 13 Longa 11 3 5 3 22—14 11 Bleijerhelde 12 3 5 4 16—19 11 Roermond 13 4 2 7 1426 10 N. O. A. D. 14 2 2 10 21—37 6 Afdeeling V. In het Noorden werden twee wedstrijden gespeeld, die alleen van belang waren voor de bezetting der onderste plaats. Voor Sneek was het een slechte dag; zelf verloor ze en Achilles veroverde een puntje. Dat ziet er dus somber uit voor de Sneeker ploeg. Sneek speelde thuis tegen Leeuwarden en begon met vollen moed. Ze nam dan ook de leiding, maar direct daarna werd het gelijk en nog geen minuut later stond het 12. Met dezen kleinen achterstand begon de tweede helft, die niet veel beteekende. Toen een Sneeker back in eigen doel schoot (13), was het met de thuisclub gedaan. Ze verloor met 41. Achilles speelde tegen G.V.A.V. en toonde direct een veldmeerderheid, die pas na ruim een half uur in een doelpunt tot uitdrukking kwam. Na de thee bleek de Asserclub uitge speeld. Haar verdediging hield echter lang stand en pas in het laatste kwartier kwam de zeer verdiende gelijkmaker. Dé stand is hier: Be Quick 12 11 1 0 51—10 23 Veendam 12 9 1 2 38—26 19 Velocitas 12 6 3 3 31—17 15 Leeuwarden 12 7 0 5 3225 14 H. S. C. 12 5 2 5 31—37 12 G. V. A. V. 13 4 3 6 32—27 11 Friesland 13 4 2 7 23—40 1 0 Hoogezand 11 3 1 7 1925 7 Achilles 12 2 3 7 21—35 7 Sneek 11 1 0 10 10—46 2 D. O. S. loopt uit De positie van Alcmaria iets gunstiger. W. F. C. weerstaat Velox. Moest verleden week 't Gooi thuis in D. O. S. met 21 haar meerdere erkennen, ook de returnmatsch, welke gisteren te Utrecht gespeeld werd, eindigde in een overwinning van de leiders. Thans won de thuisclub met 43. Doordat de overige kampioenscandidaton niet in het veld kwamen zijn de Stichte naren twee doelpunten ingeloopen. Alcmaria zag haar positie iets verbete ren. Zelf wist zij in den uitwedstrijd tegen Bloemendaal een 22 gelijk spel te be vechten, maar Kinheim bewees onze stad- genooten een zeer groote dienst, door den thuiswedstrijd tegen A. F. C. met 30 te verliezen. Ongetwijfeld is dit een zeer slechte beurt voor de Velsenaren, want ve len zullen hun tegen de Amsterdammers een kans gegeven hebben. Westel. 2e kl. A t> E3 etf '•ofl i O 3 i Ixj o - G> N3 l O Q W Alcmaria 1 a a •q Kinheim 1 I c5 O ~iQi> U.V. V. 0-214-4 i-i 4-1 3-i;i.8| - Zeeburgia - 2-2 2-0 3-1 i-2|i-i|4-i A. F C. m 5-4! D 5-4 2-2 2-2 l-4j j2-4 E.D. O. 1-1 jl-5j E 4-2 3-1 - j4.2|0-0 Alcmaria - 3-3=7-310-1 4-2 0-2 2-4j - 12-2 Bl.daal 2*2 1-112-2 - 2-2 2-1 1-2=3-0: - Kinheim =2-7 - |0-3|l-l 1-2 2-4 - jo-2|l-l 't Gooi 3-4 l-2j - 2-4 1-1 D.O.S. |2-1 3-111-113-3 3-2 - 4-3| G - Vrschaar. 4-0 - |3-3|2-2 4-0 2-1 Van het nog te verwerken programma was dit o.i. ook de minst zware ontmoe ting. Zeeburgia en 't Gooi zijn ongetwijfeld sterker, en het is een groote vraag of uit de wedstrijden tegen U. V. V., D. O. S. en E. D. O. winst behaald zal worden. Alcmaria daarentegen ontvangt de bei de clubs uit Utrecht nog en moet nog naar 't Gooi en Vriendenschaar. Momenteel is Alcmaria dus 4 punten voor, en wy ge- looven, dat er uit de vier nog resteerende wedstrijden wel een paar punten bijkomen. Ja!je kunt zooveel zeg gen als je wilt, maar mijn hond en ik zijn vroeger al met je op jacht geweest en we hebben ons leven nog te lief!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9