DE 25ste AUTOTENTOONSTELLING. DE OLYMPISCHE WINTERSPELEN. Olympiade. SPORT Bedrijfsauto's en accessoires. Verkeerde zuinigheid in een prae- historisch vehikel rond te rijden. Men trouwt n;et in Opa's trouwjas. Glimlachje AANKOMST DER NEDELANDSCHE OFFICIALS TE GARMISCH. De Nederlandsche schaatsenrijders uit Davos gearriveerd. Zal de winter zijn intrede doen het ijshockeytournooï. Drukte en vertier te Garmisch. •Automobilisme. Om nog even in het algemeen terug te komen op de R.A.I.-tentoonstelling, die zich vooral Zondag en gister in een zeer groote belangstelling mocht verheugen, lijkt het niet ondienstig even te wijzen op den groo- ten vooruitgang, dien de carrosseriebouw de laatste jaren vooruit gemaakt heeft. Wat de moderne industrie op het oogen- blik op het gebied van koetswerkbouw te zien geeft op de R.A.I., is eenvoudig fabel achtig. De carrosseriën worden thans hoofd zakelijk van plaatstaal geconstrueerd en door middel van enorme hydraulische per sen weet men het stugge materiaal in een minimaal aantal bewerkingen te fatsoenee ren tot eiken gewenschten vorm. Nimmer zag men koetswerken, zoo elegant en vlot van lijn als thans, nu de koetswerk-artist in dienst van den massa-producent, zijn modellen in plaatstaal laat vermenigvuldi gen door de hydraulische pers. Aan deze ultra-moderne techniek heeft de stroomlijn-carrosserie haar algemeene verbreeding te danken. Immers, de gebogen lijnen en rondingen van dit koetswerk-type kunnen door andere constructiemethoden en met ander materiaal óf in 't geheel niet èf slechts tegen buitensporige kosten benaderd worden. Behalve het voordeel van een ideale vormgeving heeft plaatstaal bovendien de eigenschap, dat het buitengewone soliditeit paart aan licht gewicht. Het dood gewicht van de auto is daardoor de laatste jaren be langrijk verminderd en met motoren van gelijke capaciteit bereikt men dus thans hoogere snelheden bij een verminderd brandstofverbruik. Deze hoogere snelheid, die" bij auto's uit de midden prijsklasse de 100 K.M. met eeni- ge kilometers overtreft, heeft natuurlijk aanleiding gegeven tot de algemeene voor keur voor het gesloten koetswerk. De open sportcarrosserie, waarbinnen de winddruk al heel spoedig tot orkaankracht aanzwelt, verliest dan ook hoe langer hoe meer terrein. Het enkele jaren geleden tegen het ge sloten rijtuig bestaande bezwaar dat de ven tilatie èf véél te sterk öf geheel onvoldoen de was, is thans volkomen opgeheven door toepassing van een verstelbare zijruit in het voorportier, die een ideale, volmaakt tocht vrije luchtverversching levert. Het bezwaar tegen de plaatstalen .carros serie, dat zij als klankbodem pp de .trilling gen van het algemeene mouvement rea- eer de, wordt thans volkomen te niet gedaan door een behandeling van de binnenzijde der platen met een plastische substantie, die elke geluidstrilling onderdrukt. Overigens vormen deze carrosseriën zulk een solide en weinig tot trillen geneigd ge heel, dat men in de betere uitvoeringen van de vierdeurs-sedan de middenstijlen tus- schen de portieren geheel heeft kunnen laten vervallen. Wat meer zegt: bij een der geëxposeerde plaatstaalconstructies zal men zelfs kunnen ontdekken, dat het stalen koetswerk het chassisraam overbodig heeft gemaakt. Motor en transmissie worden hier eenvoudig gemonteerd op enkele verspan ningen tusschen de stalen rail, die den be nedenrand van de koetswerkconstructic vormt! Een goed ding is, dat er meer bezadigd heid in de stroomlijnbeweging gekomen is. Het uiterlijk schoon is er op vooruitgegaan! Bovendien is er geen sprake meer van belemmerd uitzicht op den weg, het com fort is van dien aard, dat het ook in hét groot-tourisme niets meer te wenschen overlaat en bij vele koetswerktypen treft men ruime bergplaatsen voor de bagage en de reservewielen aan, die geheel binnen het koetswerk vallen en dus geen afbreuk doen aan „de lijn". Zakendoen op de R.A.I. Het zal waarschijnlijk wel tot de talrijke bezoekers van de R.A.I. doorgedrongen zijn, dat deze prachtcollectie wagens en toebe- hooren niet zoomaar bijeengebracht werd voor versieringsdoeleinden of louter en alleen om den bezoekers eens te laten zien wat voor moois er zoo op dit uitgestrekte gebied is, maar in de eerste plaats om zaken te doen, om het zakenleven weer eens een beetje op gang te brengen. Per slot van rekening staan de vele verkoopers, die U zoo bereidwillig en met groote welbespraakt heid te woord staan, er niet zuiver en alleen voor het plezier van de bezoekers. Ze trach ten hun wagens te verkoopen, zoo niet direct dan toch later. Vraagt U maar eens inlichtingen over een bepaalden wagen, in formeert naar zuinigheid, benzineverbruik wegenbelasting, duik eens onder den motor kap, en tien tegen één, dat als U den stand verlaat, uw naam al in het notitieboekje van den demonstrant staat. Van dit oogen- blik af wordt U beschouwd als „prospect" en U kunt er van op aan, dat verder op ge zette tijden een drukwerkje over het door U begeerde merk in üw brievenbus valt, en als U het erg bont hebt gemaakt en de ver- kooper een beetje heetgebakerd is, kon het wel eens zijn, dat op een goeden dag een demonstratiewagen voor uw deur staat, waarmee mijnheer en mevrouw dan een heerlijk proef ritje kunnen maken. Hoe het ook zy, het zakenleven moet weer een beetje op gang komen, en automobielverkoopers zijn nu eenmaal geen menschen om lang b(i de pakken neer te zitten. Want het is een feit, dat onder die hon derden kykers er velen rondloopen, die nog steeds rijden met een meer dan overjarige slee, die drie maal meer olie en tweemaal zooveel benzine gebruikt dan vroeger, 50 K van haar oorspronkelijk motorvermogen heeft ingeboet door slijtage en die wal veiligheid en bedrijfszekerheid betreft nog lagere cijfers geeft. Dit heet dan zuinigheid en men moet op de R.A.I. tot de ontdek king komen, dat de zuinigheid hier de wijs heid bedriegt, en dat deze „zuinigheid" eigenlijk verkwisting genoemd moest wor den. Een Amerikaansch dagblad publiceerde ter gelegenheid van de autotentoonstelling een hoofdartikel met het opschrift: „Gij zoudt niet op een Dinosaurus willen rijden, waarom dan wel met een auto uit het Dinosaurus-tydperk? En met de smakelijke overdrijving, die het geheim van de Yan kee-journalistiek is, vergeleek de schrijver de auto van 1926 met het voorhistorische dier, in dien zin, dat beiden eigenlijk naast elkaar in het oudheidkundig museum thuis hooren. Er loopen op onze wegen nog heel wat van die museumvoorwerpen, waarvan de trotsche bazen wellicht pas afscheid gaai. nemen als ze definitief door hun wielen zakken (die auto's dan). Op de R.A.I. zullen zij tot het helder besef komen, hoe ontzag lijk verouderd het spulletje is en voor welk betrekkelijk gering bedrag zij zich een wer kelijk modernen zuinigen wagen kunnen aanschaffen. Wie op vlotheid in zaken gesteld is. mag de zuinigheid niet tot het uiterste dryven. Uit zelfrespect trouwt men nu eenmaal niet in de trouwjas van Opa zaliger. En men kan het aanzien evenmin verhoogen door zich in het publiek te vertoonen met een auto, die allang op het autokerkhof thuis behoort. De bedrijfsauto's. Nu we het toch over bedrijvigheid in de autobranche hebben, doen we goed eens in de groote nevenhal te gaan kyken, waar de bedrijfsauto's een mooie plaats gevonden hebben. En het valt allereerst op hoe ont zaglijk veel gebruik er gemaakt wordt van de modernste schepping: de Dieselmotor. Tot voor een luttel jaren een experimen teerobject, thans een gebruiksvoorwerp, even bedryfszeker als de beproefde ben zinemotor. Hoe hebben de bedrijfswagens zich ont wikkeld tot zeer mooie comfortabele reis wagens, hoe zyn de carrossiers erin ge slaagd van een 30 persoonsbus een rijdende salon met stalen fauteuils met opklap- tafeltjes te maken. Van allerlei slag kan men op deze afdee- ling bewonderen, van een klein licht bestel- wagentje tot een tractor met rupsbanden voor een-behóörlyk zwaar stuk veldgeschut toe. Zeer. veel toegepast is het type"."Twin coach, waar de chauffeur naast de rnotoi zit,, en die van voren geheel vlak is, met m-; gebouwde koplampen. Het geheel spaart veel zitaccomodatie voor de passagiers en schijnt zich op den weg keurig te gedragen. Een ieder, die belangstelling heeft voor den modernen carrosseriebouw, verzuime niet een bezoek aan de bedrijfsauto-afdeeling te brengen. Accessoires. Zoo is er voor elck wat wils, de vele stands op accessoiregebied bewijzen het voor den zooveelsten keer, en niet alleen de accessoires voor den owner-driver, maar ook de accessoires voor de moderne garage en de goede herstelplaatsen laten zien, dat steeds gestreefd wordt om het nóg beter en nóg precieser te maken. De af deeling automobiel-toebehooren be hoort tot de bezienswaardigheden van deze tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zy den bezoekers een inzicht tot welk een om""ng het goed geoutilleerde garagebedrijf zich heeft ontwikkeld. De tijd ligt inderdaad heel ver achter ons, waarin de garagehouder zijn cliënten kon gerieven met een voorraad benzine en smeerolie en een werkplaatsje voor het ver wisselen en repareeren van banden of het aandraaien van losgeloopen moeren. Het moderne bedrijf stelt andere eischen en deze show zal nog uitvoeriger d~n de vorige tentoonstelling doen zien, welk een instrumentarium er vereischt wordt om by'v. revisies aan den motor en de trans missieorganen op vakkundige wijze en zon der noodelooze tijdverspilling uit te voe ren. Op verscheidene stands zal men een keur van kostbare precisiemeetinstrumenten aantreffen om de lastig meetbare ovale uit slijting van cylinders a prima vista te kun nen aflezen. Zoo, Piet, nou is je wensch om een open sportwag"n te hebben eindelijk vervuld! Tot het zware garage-gereedschap behoo- ren verplaatsbare takels, liften voor lucht- of oliedruk, waarmede de zwaarste wagen voor inspectiedoeleinden tot manshoogte wordt opgetild; hydraulische persen voor het monteeren van massieve rubberbanden, rijdende kranen voor den reddingsdienst, electrisch aangedreven luchtpompen voor Duco-spuitinstallaties en pneumatische wa- terverstuifinrichtingen voor het schoon maken van wagens. Behalve deze installa ties, komen in groote garages de rem-be- proevingsbrug en het apparaat voor het na meten en zuiver stellen der wielsporing meer en meer in zwang. Het garagebedrijf eischt dus hoe langer hoe meer gedegen vakkennis en practische ervaring, niet alleen op werktuigkundig, maar ook op electrotechnisch gebied. De schitterende collectie garagegereed schappen en speciale meetwerktuigen, in de accessoires-afdeeling bijeengebracht, wijzen er op, dat in het moderne bedrijf niet meer op den gis wordt gewerkt, maar dat men er naar streeft het prachtige auto-mechanisme te behandelen met alle respect dat voor een vakkundige service noodzakelijk is. Behalve de tallooze accessoirestands heb ben natuurlijk de leidende vereenigingen verkeersgebied, de K.A.N.W.B., de K.N.A de K.N.M.V. en de B.B.N. hun propaganda- stands en dezen munten als steeds weer uit door keurige sobere uitvoering en over zichtelijkheid. De A.N.W.B. heeft er boven dien nog een leuke verkeersprijsvraag aan verbonden. En zoo is het deze week nog een drukte van belang in het R.A.I. gebouw, en he groote aantal bezoekers zal met belangstel ling alles wat er te zien is in zich opnemen, van den kleinen bestelwagen af, tot de groote Mercedes-Benz races van Rudi Caracciola waarop hij maar even zeven Grand Prix dit jaar Wop, toe. Alleen missen we dit jaar de motorrijwielen en dat is jammer, want voor talloos velen waren de tweewielige benzinekarretjes toch jaar in, jaar uit een groote attractie. Mogen het volgend jaar de toestanden zoo verbeterd zyn, dat ook de afdeeling motorrijwielen weer in volle glorie in de hal van de Ferdinand Bolstraat aan wezig is. Garmisch, 3 Februari. Maan dagavond laat zyn zoowel de Nederland sche schaatsenrijders, die te Davos aan de wereldkampioenschappen hebben deelge nomen, als de Nederlandsche officials, die de Olympische Winterspelen zullen bij wonen, te Garmisch" aangekomen. Tot dit laatste gezelschap behoorden o.a. de voorzitter en secretaris-penningmeester van het Nederlandsch Olympisch Comité, mr. A. baron Schimmelpennirick van der Oye en de heer G. van Rossem, die het N.O.C. officieel by de Winterspelen zullen vertegenwoordigen; voorts 4e bekende sport officials de heer K. J. J. Lotsy, chef de mis- sion van de Nederlandsche deelneming aan de Olympische Spelen te Berlijn en jhr. Quarles van Ufford, beiden lid van het be stuur van het N.O.C.voorts de heer J. van Holkema en mr. P. C. Eecen, de laatste vice-voorzitter van den Koninklijken Ne- derlandschen Schaatsenrijdersbond, met hun dames. Met eenige Nederlandsche persvertegenwoordigers vormde dit gezel schap in den ochtendtrein van Utrecht af naar München een Nederlandsche kolonie, die een geheele wagon in beslag nam en de réis in opgewekte stemmpig maakte, één groote reisgezelschap, dat" bevrijd was van alle betglings- en devi^genmoeilykheden, djë hét réisyerkger met ^Óuitschjand op levert, afgezien de 'Ireei^van' RösSem 'air een vader vóór allen, die aan zijn: hoede waren toevertrouwd, zorgde en restauratie rijtuigrekeningen betaalde1 en den leden van het gezelschap zelfs van Duitsch ..zak geld" voorzag, opdat het verrekenen later zoo gemakkelijk mogelijk zou kunnen ge schieden. De moeilijkheid was slechts, hoe het ge zelschap met zyn vele en groote bagage by het overstappen te München in de drukte by elkaar zou kunnen bly'ven en zich bin nen de beschikbare tien minuten met heb ben en houden in den trein naar Garr. 'sch zou kunnen installeeren. Maar ziet, bij het binnenkomen te München was daar tus schen de menigte het ghinderig gezicht van den heer Van Laer, den Nederlandschen chef de mission te Garmisch, die vannacht uit Davos was vertrokken, als altijd onver moeid, alles regelend, en aan alles denkend. De trein naar Garmisch kon dé drukte nauwelijks verwerken, ruim twintig Neder landers, die een lange dagreis achter den rug hadden, moesten er een plaats in vin den. Dat kon alleen als zy een extra wagen ter beschikking hadden. De heer van Laer zegt het, en dus wordt er een wagen bijge- koppeld en stevig gesloten. Een lorry met eenige kruiers staat gerfeed als de D-treir. uit Nederland het Hatiplbahnhof te Mün chen binnenstoomt, alle bagage gaat op de lorry en pas dan wordt de gesloten wagen ontzegeld en kan de Nederlandsche kolonie in gesloten eenheid de laatste etappe naar het wintersportparadys afleggen, waar men te ruim half elf aankwam en allen spoedig hun legerstede opzochten. De Nederlandsche rijders zijn ruim een uur later te Garmisch aangekomen. Zy waren in den nacht van Zondag op Maandag uit Davos vertrokken. Te München stond een bus gereed, die het gezelschap naar Garmisch bracht. In hotel Riessersee, en kele kilometers buiten Garmisch, aan het meertje van dien naam gelegen, zyn onze ryders ondergebracht. Het eerste wat onze jongens vroegen was. hoe het te Garmisch hef sneeuw en ys stond en hoe de weerberichten voor de komende dagen eruit zagen. In den loop van heden heeft het in de bergen rond Garmisch zwaar gesneeuwd, in het dal was het veel minder. De tempera tuur was overdag dermate gestegen, dat te Garmisch en in naaste omgeving van sneeuw niet veel meer te bespeuren viel. doch men verwachtte, dat het licht zou gaan vriezen en dat de winter eindelyk zyn intrede ging doen. Een reserve ijsbaan. Mocht het weer echter alle medewerking weigeren, dan heeft men alle maatregelen genomen, die ertoe zullen leiden, dat de Winterspelen een ongestoord verloop zul len hebben. Sneeuw kan van hoogere ge deelten worden aangevoerd, zoodat de 3ki- sport er in ieder geval het beste voorstaat. In het Kunstysstadion zullen de wedstrijden in het kunstrijden en het yshockeytour- nooi vlot kunnen worden afgewerkt, Een groot probleem biedt echter de Riessersee. Men is zeer bevreesd voor dooiwater, dat overdag met hoogere temperatuur zal ont staan, zoodat het doorgaan der wedstrijden in het hardrijden in groot gevaar komt. Daarom heeft men in ieder geval voor een reservebaan gezorgd. Deze ligt te Mittel- wald aan de Oostenryksche grens op onge veer 18 K.M. van Garmisch verwijdert. Met den trein moet men eerst twintig mi nuten rijden en daarna wordt de reis per bus voortgezet. De baan te Mittelwald ligt veel hooger dan die op de Riessersee, zoo dat men hier altyd op goed ys kan reke nen. Deze maatregelen zyn genomen, dank zy het initiatief van den heer van Laer, die voor den Internationalen Schaatsenryders- bond de leiding der wedstrijden in het hard ryden in handen heeft. Intusschen moge nog dienen, dat deze wedstryden in het hardryden eerst de vol gende week Dinsdcg aanvangen, zoodat de hoop gewettigd is, dat het weer dermate verbeterd is, dat men van de baan te Mit telwald geen gebruik behoeft te maken. Wy vernamen nog, dat de Nederlandsche schaatsenrijders morgen, Dinsdag, in ieder geval een rustdag nemen. Zy staan onder leiding van mr. C. P. Eecen. De Nederlandsche bobbers logeeren even eens in hotel Riessersee. De stemming onder hen begrfjpelyk natuurlyk is minder opgewekt, want elke behoorlijke trainings gelegenheid heeft tot nu toe ontbroken. Het wachten is erv blijft op den winter. Het resultaat van de loting. Garmisch, 3Februari. In het raadhuis van Garmisch-Partenkirchen heeft hedenavond onder leiding van baron Le Fort en in het byzyn van een delegatie van de Internationale IJshockey Liga de loting plaatsgehad voor het Olympisch IJshockey- tournooi. Van de 17 ingeschreven landen zullen slechts Joegoslavië en Finland niet op het appèl verschynen. De overige deel nemers werden in vier groepen ingedeeld, en wel drie groepen van elk vier ploegen en een groep van drie ploegen. De vier sterkste en de vier zwakste ploegen werden „geplaatst". De overige zeven ploegen wer den door loting in de desbetreffende groe pen by elkaar gevoegd. In groep A zullen spelen: Canada, Oos ten ryk, Polen en Lethland. In groep B. Zwitserland, Italië, Duitsch- land en Vereenigde Staten. In groep C: Tsjecho-Slowakye, Hongarye, Frankrijk en België. In groep D: Engeland, Zweden en Japan. De beide eersten uit iedere groep komen in de tusschenronde; de vier besten van de tusschen ronde komen in de finale. Alle lan den spelen tegenelkaar en wel zoodanig, dat de ploegen, welke reeds in de tusschen ronde tegen elkaar zyn uitgekomen, in de finale hun wedstryden niet behoeven te herhalen, hier zal het resultaat den door slag even. Zekerheidshalve zal de voorronde over vier dagen worden verdeeld. Op den tweeden en den derden dag zullen telkens zeven wedstryd worden gespeeld, op den vierden dag drie wedstryden, welke zoowel op de Riessersee en in het Olympisch Ijs stadion zullen plaatsvinden. Voor den openingsdag zyn de volgende ontmoetingen vastgesteld: CanadaPolen; Vereenigde StatenDuitschland; Hongarije België; ZwedenJapan. Graaf de Baillet Latour gearriveerd. Garmach, 3 Februari. De Olym pische winterspelen staan thans voor de deur en er heerscht reeds te Garmisch een drukte van belang. Vandaag zyn hier aan gekomen de President van het Internati onale Olympische comjté, graaf de Baillet Latour en de Zweedsche voorzitter van den Internationalen Ski Bond (F. I. S.), majoor Oestgaerd. Zy werden aan het station ver welkomd door dr. Lewald, den voorzitter van het Organisatie-comité, dr. Ritter von Halt, den leider van de Olympische Win terspelen en door den Rykssportleider Von Tschammer und Osten. De Noorsche skiloopers, 22 in getal en 3 hardryders, met talrijke begeleiders ar riveerden met denzelfden trein. Op enkele uitzonderingen na, zyn nu alle Olympische deelnemers ter plaatse. Er scheen een heerlijke winterzon en op e verschillende wedstrijdterreinen werd ru getraind. Vooral de Amerikanen, Ca- pf p.ez<:n' EnSelschen, Japanners, Italianen tJi i oefenden zich duchtig voor het afdalen. Op den Hochalm kon men de vertegenwoordigers van talryke u,./ zien oefenen voor den slalom. By de ki ne Olympische schans hadden zich toeschouwers verzameld om het tr V<?le van de Noorsche springers gade te sla*611 De jonge Noorsche skispringer Kon*'1, gaard noteerde, zonder zich in te sparm in goede houding een afstand van 48 nvE^* Verder werd op de schrans geoefend d Japanners, Tsjechen, Hongaren en Volgens een besluit van de jury, onder voorzitterschap staat van dr'. Mut!^ (Oostenrijk), zal de afdalingswedsSu voor dames en heeren, welke voor 7 pv bruarl is vastgesteld, gehouden worden het bekende Neuner-traject. De start b? vindt zich op een hoogte van 1790 mete op het Kreuzjoch; de baan heeft over i eerste 4 K.M. een verval van 1040 meter Van Berlijn is onderweg de plaatsver vangen minister-president van Lethland* Skujenieks, die als voorzitter van het Leth' landsche Olympische Comité de openinè van de Olympische Winterspelen zal bU- wonen. j (Van onzen R.-redacteur) Het is een lange reis van Nederland naar Garmisch Partenkirchen; 15 i ie uur in den trein maken den reiziger moe, doch welk een verrukking is het dan, om op het nieuwe frissche stationnetje van de plaats der Olympische winterspelen de tintelende vrieslucht op te snuiven, waar men in een groot deel van Europa tevergeefsch naar zoekt! Geregend heeft het tot voor kort ln Garmisch Partenkirchen, om er mismoedig van te worden en er was maar een onder werp van het gesprek: het weer. Hoeveel jaren moet men teruggaan, om weer zoo'n winter te vinden, die eigenlyk geen win ter is, met regen in plaats van sneeuw en water in plaats van ijs? Regenen deed het in Nederland, het re gende in Duitschland by buien, gedurende de geheele reis, maar in de buurt van München, toen de trein by Petershauaen even stilstond, vielen er zoowaar sneeuw vlokken uit de lucht Natte sneeuw weliswaar, maar toch sneeuw, die even op de ruiten van den trein bleef kleven en dan in fyne druppel tjes versmolt. Dit was een goed voortee ken, hetwelk dan ook niet naliet de harten van de Hollandsche kolonie, die gisteren gezamenlyk naar de plaats der Olympi sche Winterspelen is getogen, op te vroo- lyken. De weerkansen schijnen nu inderdaad gunstiger te worden, en er wordt alles in het werk gesteld om de spelen, die Don derdag a.s. beginnen, te laten doorgaan. De heer G. W. H. v a n L a e r J.Czn., de chef de mission van de Nederlandsche deelneming die als scheidsrechter van de hardryderyen op de schaats de leiding heeft by de organisatie daarvan, heeft de baan op het Riessermeer nog eens extra laten afkrabben en in de rondte van het geheelie oppervlak het ijs laten doorzagen. Door de daardoor ontstane gleuf i* sneeuw en wat van het ys werd afgekrabd onder het ys geschoven, zoodat van sneeuwwater op de baan geen sprake zal zyn. Bovendien is by Mittenwald nóg een extra baan uitgezet op een meertje, dat wel niet gemakkelyk te bereiken is, map dat toch ook provisorisch dienst kan doen Gisteravond zyn ook de Nederlandsche schaatsenryders uit Davos in Garmiscb aangekomen. Zy waren in uitnemende con ditie en voelden alleen maar teleurstelling over de tegenslagen, die zy by deze wed stryden hebben gehad. Maar ze zyn vol goeden moed en zullen zich straks tot het uiterste inspannen, om ons land een goed figuur te laten slaan. Ze hebben eerder kans om vlot aan den slag te komen dan de bobbers, wier baan door den regen vrij wel geheel is weggesmolten. Doch in een paar dagen kan nog veel gebeuren, vooral hier, waar genoeg rappe handen klaar staan om het vernielde weer op te bouwen, wanneer het weder mee werkt. V o e t b a L DE TOESTAND VAN LEO HALLE. De toestand van Leo Halle is vooruit gaande. De koorts is afgenomen en de pa tiënt heeft een rustigen nacht gehad. AMATEL'RSBEPALINGEN DOOR B.V.V. OVERTREDEN? Naar de „Maandagmorgen" verneemt, heeft het bestuur van den K. N. V. B. eenige dagen geleden de kasboeken van B. V. V. opgevraagd, daar het vermoeden was ge rezen, dat ten aanzien van een speler die inmiddels deze vereeniging heeft verlaten de amateursbepalingen zyn overtreden. Uit dit onderzoek is echter zoo goed als komen vast te staan, dat alle spelers van het eerste B. V. V.-elftal tegen die amateursbe palingen hebben gezondigd in dezen sin- dat zij een geldeiyke vergoeding hebben genoten voor een groot aantal thuiswed- stryden.I Het staat nog niet vast, hoe het K.N.V.B - bestuur zal handelen ten aanzien van deze overtreding, waarvoor, zooals men weet. zeer zware straf kan worden uitgesproken, zoowel tegen de betrokken spelers als tegen het bestuur der vereeniging. De affaire heeft op de volgende manier haar verloop genomen: Meer dan een jaar geleden verliet de speler Venroy B. V. V. en vroeg overschrij-, ving aan naar Wilhelmina. B. V. V. aan deze overschryving moeilijkheden j 'den weg, omdat V. nog contributie-schuin aan haar zou hebben (ongeveer negen gu - den). B. V. V. trachtte dit te bewijzen me de contributiekaart, waaruit inderdaa bleek, dat deze schuld bestond. V. beweerde evenwel, dat deze contribu „op andere wijze" verrekend was, B.V.V. hield voet by stuk. ]X Ten slotte heeft V. toen om een onderzo®, aan den K. N. V. B. verzocht, waarop n bestuur van den bond inzage van de bpèkr heeft gevraagd met het hiervoor gesche gevolg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 6