Lezing Mr. N. Stufkens over „Kerk en Staat".
DE GEBROEDERS „GOCHEM"
Jtcwdnciaai Tlieuws
^Binnenland
Kerk en Schooi
Voor de Jong Hervormden, afd. Alkmaar,
in de bovenzaal van „De Unie
AANDACHTIG GEHOOR.
HEILOO
SCHOORL
STOMPETOREN
meedoen. Voor de lunch is zij in het skista
dion geweest en heeft een korten tijd het
springen van den kleinen schans als onder
deel van den gecombineerden 18 K.M. race-
en spring-wedstryd op ski's gade geslagen.
Des middags was zij in het ijsstadion getui
ge van het schoonrijden van paren, waarbij
veel moois te zien was, vooral omdat In dit
nummer geen verplichte figuren zijn voor
geschreven, zoodat er ook veel afwisseling
in is.
Het was jammer, dat de prinses te laat is
aangekomen om ook nog iets van het
schaatsrijden te zien. Voor onze Nederland-
sche rijders, die van de komst van de prinses
gehoord hadden, was het een groote teleur
stelling. Zij hebben zich er evenwel niet al
te zeer door laten ontmoedigen en reden
een mo'oien wedstrijd.
Van der Scheer werd, zooals te verwach
ten was, op dezen afstand de beste Neder
lander. Met zijn tiende plaats kan ons land
tevreden zijn. De groote verrassing was, dat
Ballangrud niet als nummer één eindigde,
doch zich de tweede plaats zag toegewezen.
Niettemin gaat de gouden medaille toch
naar Noorwegen, zoodat weer de suprema
tie van de Noordelijke landen in dezen
sport is gebleken. In totaal hebben de No
ren nu met schaatsrijden drie gouden en
twee zilveren medailles gewonnen. Daarbij
hebben ze Donderdag ook nog belangrijke
successen in het skiloopen en -springen be
haald, waarin zij alle drie de medailles ver
overden.
Toen de prinses des middags aan het ijs
stadion arriveerde, vond Zij daar voor de
ingangen een groote menigte, die zich daar
verdrong en den toegang vrijwel geheel af
sloot. Door het gedrang heen moest Zy
binnen komen en zoo heeft Zij op een wel
wat onaangename wijze kunnen onder', .a-
den, welk een groote belangstelling er be
staat voor alles wat de wintersport betreft.
Het was maarg elukkig, dat het toeval de
prinses niet bij den wedstrijd, die des
avonds tusschen Duitschland en Canada is
gespeeld, heeft gebracht. De belangstel
ling, die des avonds buiten het ijsstadion
bestond, uitte zich n.1. binnen in een al te
intens meeleven met het spel, waarbij zich
de meest onverkwikkelijke tooneelen af
speelden.
Het Duitsche publiek minder sportief.
Het schijnt voor velen moeilijk te zijn
zijn verlies geduldig te dragen, het Duit
sche deel van het publiek bij dezen belang
rijken ijshockey wedstrijd bleek hier ten
minste niet toe in staat en hei gedroeg zich
op een wijze, die alle beschrijving tart.
Toen na anderhalve minuut spelens de
Canadeezen een doelpunt maakten, begon
het publiek onrustig te worden. Het joelde
en floot de gasten uit en zelfs de scheids
rechters moesten het ontgelden. Het geroep
van „Schiedsrichter raus" overstemde alles
en zelfs de man achter den luidspreker kon
zich niet verstaanbaar maken. Niet alleen
de hoogere rangen, doch ook de toeschou
wers op de overdekte tribune en zelfs per
sonen, die op de eere-tribune zaten, deden
er aan mee. Het spel werd door al die op
hitsingen, zooals te begrijpen is, er niet kal
mer op en zoo kreeg het publiek weer op
nieuw aanleiding tot lawaai maken, wan
neer een Canadees wat ruw optrad. De
Duitsche spelers deden daarin evenwel niet
ohder, doch in zoo'n geval werd niets ge
hoord.
Het kwam zoover, dat nieuwe Canadee-
sche doelpunten zonder eenig applaus
werden begroet, doch het ergste kwam nog
aan het slot. Toen de spelers na het eind
signaal elkaar de hand hadden gegeven en
zich opstelden voor den afscheidsgroet, wer
den de Canadeezen luide uitgefloten. Alle
sportiviteit was verdwenen en de Olympi
sche gedachte was volkomen zoek. Het is
maar gelukkig, dat niet bij alle sportevene
menten dezer winterolympiade dergelijke
tafreelen zich afspelen. Het zou het einde
van den Olympischen geest beteekenen.
In de bovenzaal van gebouw „De Unie"
heeft gisteravond mr. N. Stufkens voor
de Jong Hervormden (afd. Alkmaar) een
lezing gehouden over het onderwerp: „Kerk
en Staat".
De zaal was goed bezet, toen ds. Warners
met een kort woord de aanwezigen welkom
heette. Na het zingen van den Ambro-
siaanschen lofzang en nadat ds. Warners in
gebed was voorgegaan, was het woord aan
den spreker van dezen avond.
Vroeger zou een onderwerp als dit, aldus
spr., al weinig interesse gehad hebben, doch
thans staat het onderwerp „Kerk en Staat"
in de volle belangstelling en het strekt zich
thans uit tot ver buiten onze grenzen. Wij
denken b.v. wat er in Rusland met die
machtige kerk gebeurd is, neergestort,
teruggedreven en practisch vervolgd, dat is
het lot van die eens zoo pompeuse kerk.
Zij, die haar trouw bleven, hebben ons dui
delijk gemaakt, van welk een groot belang
die vraag „Kerk en Staat" is.
Veel meer dan in Rusland heeft die vraag
in Duitschland ons bezig gehouden. De
nieuwe bestuurders hebben duizenden in
felle oppositie gedreven en nog dagelijks
wordt er gestreden door de tegenstanders
van het nieuwe regime. Men heeft getraent
ook het leiderschap door te voeren in de
kerk en er ontstond onrust onder hen, die
hierin geen heil zagen.
Immers, dan breekt daar iets ln die Duit
sche kerk en ze verstaan het, de staat in de
kerk is een gevaar.
Hoe diep ernstig werd het jodenvraag
stuk en het is niet eenvoudig die twee
woorden kerk en staat zou rustig naast
elkaar te zetten.
De geschiedenis is eigenlijk altijd de
historie van kerk en staat geweest. Sjir.
lichtte dit met enkele voorbeelden uit de
geschiedenis nader toe.
Wat zijn het eigenlijk voor twee groot
heden, kerk en staat. Het is met deze vraag
zoo, dat de uitkomst bepaald wordt door
het punt, waèrvan men begint. Een staats
man van heden ziet wel die kerk, dat samen
zijn van de burgers, doch hij ziet 't als een
vraag, geeft deze groep mij kracht en
steunt ze mij? Spr. wil het zien vanuit de
andere gezichtshoek en dan zien we iets
heel anders.
Wy spreken vanuit die kerk als men-
schen binnen die kerk, de plaats waar de
goddelijke boodschap van het leven ons
aangeboden wordt. De kerk is de plaats
waar menschen preeken, doch zij verkondi
gen niet een of andere openbare opinie,
doch het is God's woord, dat aldaar weer
klinkt. De kerk heeft een geweldige preten
tie en de predikanten weten, wat hen drijft
tot spreken tot de luisterende schare.
De kerk verkondigt de goddelijke heer
schappij over ons en zij zegt, dat wij met
ons gansche hart hebben te gehoorzamen.
Deze kerk eischt voer God het gansche
leven van ons op. En nu staat die kerk met
haar schuld en leed in een wereld, die haar
eigen orde als menschheid gekregen heeft
in den staat. Want in den staat bescheimt
de eene mensch zich tegen den ander, tegen
zichzelf, daar leven menschen naast elkaar
en de staat verhindert ons, dat het leven
onder gaat in een chaos. Dat doet de staat
met zijn macht. De staat is gebonden des
noods den een met geweld tegen den ander
te beschermen. Zijn richtsnoer is het recht.
Wat is echter de geestelijke inhoud van dien
Stddt?
Wij menschen willen vastheid en men
klemt zich aan die wereld. Aan het staat-
kundige leven zijn twee kanten, n.1. de
zegen van de orde, de zegen van het recht,
doch tegelijkertijd het wapen ln de hand
van den menschen om te probeeren buiten
God om, het in dit leven zelf te redden. De
staat wil machtiger en grooter worden en in
elk mensch van dien staat zit iets om zijn
macht uit te breiden, de zucht te heerschen
over zijn medemensch. Deze kerk kan nooit
den staat verheerlijken, omdat er in den
staat een element is van ons diep mensche-
lijk egoïsme als een symptoom van een
menschelijk verzet tegen God. Maar de kerk
mag dien staat ook niet verachten, want zij
heeft een harde realistische kijk op dit
leven en de kerk weet de zegen van het
recht en van het gezag.
Verwerping van den staat is óf bruté
kracht óf het is een verheerlijking van den
mensch, een vertrouwen op zijn groei. Die
kerk ziet in den staat een symtoom van ons
zondig verzet tegen het koninkschap van
God. Als de staat sterk wil worden, dan be
hoeft dat niet alleen met oorlog gepaard te
gaan, doch dan kan dat ook door 't inbezit
nemen van alle rechten van de menschen.
Onze staat stelt het onderwijs aan de
orde, treedt op in het geestelijk voedsel van
den mensch en hij dringt zich steeds verder
in het leven in.
Eén ding is zeker: onze staal grijpt ieder
oogenblik in het leven in. Denk b.v. aan den
dienstplicht van tegenwoordig tegenover
het vrijwilligersleger van vroeger. De staat
houdt zich bezig met het onderwijs en een
dergelijke staat komt regelrecht te staan
voor de vraag, raak ik de wereld van de
kerk.
Kerk en staat in dezen tijd, dat wringt
altijd. Er is altijd éen gebied, waar zij op
elkaar stuiten. En in den laatsten tijd is
deze vraag meer actueel. Wanneer Luther
over den staat sprak op het kerkelijke
leven, dan was dat in de verzekerdheid, dat
de leden van den staat christelijke menschen
waren. Maar na de reformatie kwam er de
staat, die hoe langer hoe sterker neutraal
werd tegenover het kerkelijk leven. Er was
geen sprake van/dat de massa christelijk
zou zijn. Tegen dezen laatsten staat wordt
van alle kanten storm geloopen. Door het
communisme met haar eigen recht, eigen
kunst en eigen zedelijkheid. En wij kennen
het fascisme, dat als wereldbeschouwing in
zich houdt: alles vóór den staat.
De staat beheerschende norm, dat is het
belang van de massa. Vandaar ook een le
vensbeschouwing, waarbij gevraagd wordt
het hart, het innerlijke of het Geloof van
den mensch.
Zie in Duitschland, daar zegt Baldur von
Schirach: „De Duitsche jeugd gelooft in
Hitier en wie in Hitier gelooft, gelooft in
God". Ook hier geeft dus het staatkundige
leven den toon aan. Vrijheid van gods
dienst, mits daarmede de belangen van den
staat niet geschaad worden.
De Staat probeert meer te zijn dan een
draagster van het recht, die van ons vraagt
ons innerlijk ja-zeggen.
De kerk heeft dus niet te doen met een
staat, waarom zij dankbaar is om de orde,
doch de kerk moet een strijd voeren tegen
den eisch van den Staat, die telkens pro
beert grooter deel op te eischen dan hem
toekomt.
Thans lijkt het begrip Kerk en Staat als
„huwelijk" méér op een gewapende vrede,
een gewrongenheid, welke niet goed is.
Welke eisch aanvaarden wij?
De Staat vraagt: „Geef mij uw hart" en
de kerk, die de pretentie heeft te zeggen,
de stem van God te zijn.
Hfebben wy God meer te gehoorzamen
dan den mensch?
Men voelt het, om de kerk wordt ge
vochten en we hebben te kiezen. Het eene
antwoord luidt: Wanneer die staat zelf
christelijk is, dan is deze wrijving opgehe
ven.
Het verschil tusschen Ir. Mussert en Ds.
Kersten is wel dit, dat bij de laatste de
staat hèt evangelie moet prediken, dus een
christelijke staat, die zich stelt achter de
groote dogma's der reformatie. Terwyl Ir.
Mussert dat wil doen in een beweging, die
terug wil gaan naar de dagen, toen het al-
gemeene godsgeloof nog door den staat ge
handhaafd werd.
Spr. huivert by deze laatste gedachte.
Want dan predikt die kerk door de buis
van den staat, maar zij draagt dan de zon
de van de wereld met zich. De wereld van
den dwang zal dus moeten bevorderen de
komst van het koninkrijk. Deze staat is
verwerpelijk, omdat zij zich bemoeit met
een taak, welke haar niet raken mag.
Wee een kerk, als zij gaat hopen op den
dwang, die de staat bezit tot handhaving
van de orde.
Een kerk, die de vragen van de macht en
orde overlaat aan 4den vakman, een kerk,
die niet overal tusschen zit, is dankbaar
voor iedere orde. Met die kerk staat daar
als de dienares voor God en misschien zal
het nog zoo ver komen, dat de kerk zal
zeggen tegen den staat, hier is uw plaats
niet, ga heen!
Mocht het zoover komen, dat er een strijd
zal komen tusschen kerk en staat, dan zal
de kerk overwinnen, juist omdat ze dat
gene heeft wat de staat mist, de goddelijke
roepstem tot de menschheid, het verlossen
de woord door alle tijden heen.
Na de pauze stelden enkele aanwezigen
over dit onderwerp vragen, waarna ds.
Warners den spreker voor zijn lezing dank
bracht.
Met een zingen van „Een vaste burcht is
onze God" en gebed werd deze bijeenkomst
gesloten.
HUISVUILBELASTING INGEVOERD
TE BEVERWIJK.
Het sluitend maken van de gemeentebe-
grooting voor 1936 gaat, evenals vorige
jaren, met zeer groote moeilijkheden ge
paard. De burgerij zal daarvan de gevolgen
ondervinden en wel door de invoering van
een nieuwe belasting.
Ten einde tot een sluitende begrooting te
komen, is het noodzakelijk gebleken, de
reeds ver doorgevoerde bezuiniging op de
uitgaven nog verder door te zetten.
Het is echter niet mogelijk gebleken het
tekort van ruim 36.000 weg te werken,
zonder tevens tot verhooging der inkomsten
te geraken. B. en W. stellen voor de in
voering van een belasting op het afvoeren
van vuil.
De nieuwe belasting zal 3 bedragen
van de belastbare opbrengst der eigendom
men.
Het N.V.V. gaf Woensdagavond een film
avond in „De Rustende Jager", welke ge
heel was bezet. Vertoond werd het Arfi-
filmtournee in zijn geheelen omvang. Voor
den aanvang sprak de voorzitter, de heer P.
Greeuw. In het gedeelte voor de pauze werd
de propagandafilm vertoond. Men ziet hier
(afgewisseld met een komische) wat het
N.V.V. deed en doet.
In de pauze sprak de heer van de Wiel
een propagandistisch woord. Na de pauze
werd vertoond „20.000 jaar in Sing-Sing".
Witte Kruis.
De afdeeling Schoorl van de Noordhol-
landsche vereeniging „Het Witte Kruis"
heeft Woensdagavond een bijeenkomst ge
organiseerd, waarin de heer J. C. Snouck,
directeur van het instituut voor lichamelijke
opvoeding te Amersfoort een voordracht
heeft gehouden met als onderwerp: „Wat
moeten wij weten doen en laten, om onze
gezondheid te bewaren en ziekte te voor
komen". Deze opkomst was tamelijk goed
bezocht, ongeveer 100 belangstellenden
waren aanwezig. De spreker werd ingeleid
door den voorzitter van de afdeeling, den
heer S. G. L. F. baron von Fridagh.
De geheele voordracht was gebaseerd op
de leer, dat voorkomen beter is dan genezen.
Wanneer men de geheimen maar kent, om
gezond te leven, dan voorkomt men zeer
veel onheil. Het menschdom gaat wel zeer
gebukt onder allerlei lichamelijk leed; spr.
illustreerde hoe vooral het kind lijdt, onder
de zeer slechte hygiëne; vooral op de
Veluwe ziet men dit. De kindersterfte is
nog veel te hoog. Onkunde in de verzorging
is de bron van veel kwaad. Weinigen wor
den met gebreken geboren, doch de lichame
lijke toestand vers1 echterd door onwetend
heid. En verder de schoolgaande kinderen.
Wat wordt daar bij geneeskundig onderzoek
veel kwaad gevonden. Gelukkig de plaats
zooals Schoorl, waar medisch schooltoezicht
bestaat. Bij ouderen is het al niet veel beter;
bij de loting voor de nationale militie is het
percentage afgekeurden buitengewoon hoog
en hoe menig ambtenaar gaat niet met
ziekenverlof. Veel wordt reeds in ons land
gedaan. Sanatoria, ziekenhuizen, vacantie-
kolonies en zooveel andere inrichtingen zijn
daar, om de menschelijke nood te lenigen.
Spr. vindt dit echter lapmiddelen. Men heeft
te zorgen, dat ziekte, in welken vorm ook,
wordt voorkomen. Spr. zou nog veel meer
kunnen zeggen van de lijdende menschheid,
doch het bewijsmateriaal zou te afschuwe
lijk worden. Wat al een ziekten en lichame
lijke afwijkingen vindt men, welke zijn
ontstaan, niet alleen door onkunde, doch ook
door onwil.
De levensomstandigheden van het kind,
en ook op la teren leeftijd, mogen niet geheel
het lot van de mensch beheerschen. Er is
zeer veel zorg noodig om de gezondheid
van de mensch, ook in de slechtste levens
omstandigheden, te verbeteren, doch dit
kan, al moet er gestreden worden tegen
zeer veel vasthoudendheid aan verouderde
begrippen. Vijf dingen zijn er noodig om
gezond te leven. Ten eerste frissche lucht,
welke overal is te vinden. Laat die toe in
Uwe woningen, in Uwe slaapvertrekken.
Ten tweede licht. Licht en zon doet leven,
doodt bacteriën. Stel de huid vooral bloot
aan het zonlicht. Kleed U niet te dik; laat
de zon op Uw lichaam inwerken.
Ten dèrde voeding. Voedt U doelmatig en
houdt evenwicht in die voeding. De een
voudigste kost is vaak de béste. Ten vierde
water. Drink het, wasch U vaak, baadt veel!
Water is de goedkoopste en beste medicijn,
doch alleen uit de tapkraah van de water
leiding. Begin met Uw kinderen vertrouwd
te maken met water. En dan ten laatste be
weging. Lichaamsbeweging, mits oordeel
kundig toegepast, is onmisbaar, te beginnen
met het kind, te eindigen met de oudsten.
Deze vijf middelen zijn het geheim om
gezond te leven. Drie er van krijgt men
voor niets. En voedsel verdiend men door
lichaamsbeweging, door arbeid.
Medicijnen zijn nooit de directe genees
middelen, doch de natuurmiddelen, en de
natuurgeneeswijze zijn de dingen die we
noodig hebben, want het zijn, zoo eindigde
spr., de natuurkrachten welken ons gezond
houden of doen genezen. (Applaus).
Na de pauze werd het gesproken woord
nog verduidelijkt door een serie lantaarn
plaatjes, terwijl nog een tweetal gestelde
vragen, afdoende werden beantwoord.
De voorzitter sloot hierna met vriendelij
ken dank aan den spreker, dezen nuttigen
avond.
Boerinnenbond.
*Mevrouw van der Laan, de voorzitster
van den Boerinnenbond, heette Donder
dagavond in de vergadering allen en spe
ciaal den spreker van den avond, den heer
Helder, tandarts te Alkmaar, welkom.
Besloten werd den vischleverancier uit
IJmuiden te bedanken en op de aanbie
ding uit Hoorn voorloopig in te gaan. Ook
zal men trachten een verzameling boeken
bijeen te krijgen, welke door de leden ge
lezen kunnen worden. Mevr. v. d. Wal
de Boer wees in verband hiermee op de
openbare leeszaal in Alkmaar, waar men
tegen een geringe contributie vrijwel alles
kan lezen. Men opperde het bezwaar van
het ruilen*).
Daarna begon de heer Helder zijn lezing
over de mondverzorging van schoolgaan
de kinderen. Op begrijpelijke wijze zette
hij uiteen hoe noodig het is het blijvend
gebit van het jonge kind telkens te laten
controleeren, daar men op de scholen,
waar het onderzoek heeft plaats gehad,
ontstellende ervaringen heeft opgedaan.
Een slecht gebit brengt verlies aan le
vensvreugde en vele ziekten kunnen er
door ontstaan, hetgeen spr. met voorbeel
den aantoonde. Verbetering in dien toe
stand is mogelijk als men het jonge kind
doelmatig voedt, waarbij spr. op het
nuttige werk van de consultatiebureaux
wees en het reinigen van het gebit voor
men 's avonds gaat slapen. Ofschoon men
in verschillende plaatsen van gemeente
wege de mondverzorging op de scholen
weer moet afschaffen, dringt dr. de Vries
uit Wieringerwaard er thans op aan, om
desnoods door het vormen van ver-
eenigingen van ouders, de vakkundige
mondverzorging in te voeren, waardoor
veel lijden kan worden voorkomen.
Na de pauze kregen wij iets geheel an
ders, nl. kennisvermeerdering van het le
ven in Indië.
De heer Helder die daar een tiental ja
ren als tandarts gevestigd was, vertelde
aan de hand van een uitgebreide serie
lantaarnplaatjes veel van de zeden en ge
woonten der inlanders, en van het leven
der Europeanen in Indië. Mooie natuur-
tafereelen volgden elkaar op en het was al
laat toen de voorzitster den heer Helder,
namens allen, bedankte.
Wij vestigen er de aandacht op, dat
er in plaatsen als Stompetoren een cor
respondentschap van de Openb. Leesz. kan
gevestigd worden. De correspondent die
zich voor dit werk gratis beschikbaar
moet stellen ontvangt dan elke week
een kist boeken, waarbij de Leeszaal voor
VERSTIJFD DOOR RHEUMATIEK.
Nu alle pijn voor goed verdwenen.
Mej. D. L. te IJ. schrijft ons:
„Ik voel mij verplicht U te schrijven
hoezeer Kruschen Salts my goed gedaan
heeft. Sinds 18 jaren heb ik denzelfden
werkkring en mijn gezondheid was altijd
uitstekend. Dit jaar in Januari kreeg ik
ernstige pijnen in mijn gewrichten, ik be
greep terstond, dat dit rheumatische
pijnen waren. Ik probeerde van alles, maar
niets hielp. Ik had nimmer veel vertrou
wen in geadverteerde middelen, maar
tenslotte besloot ik toch een proef met
Kruschen Salts te nemen. De verbetering
trad bijna onmiddellijk in en het is mij een
groot genoegen ,U thans te kunnen mee-
deelen, dat de pijnen, nadat ik twee
flacons Kruschen had genomen, volkomen
verdwenen waren en niet meer zijn terug
gekeerd. Ik neem iederen morgen nog
steeds de dagelijksche dosis, mijn gezond
heid is uitstekend. Ik zal niet aarzelen Uw
wonderbaarlijk Kruschen Salts aan al
mijn vrienden aan te bevelen."
Rheumatische pijnen ontstaan wanneer
het bloed door in het lichaam opgehoopte
afvalstoffen met een overmaat van urine
zuur verontreinigd is. Kruschen Salts
spoort de afvoerorganen lever, nieren
en ingewanden aan tot krachtiger wer
king, waardoor de afvalstoffen worden
verwijderd, het bloed gezuiverd en de
pijnen verminderen om tenslotte geheel te
Verdwijnen. Zoo verdrijft Kruschen Salts
niet alleen rheumatische pijnen, maar Uw
geheele gezondheidstoestand zal door het
regelmatig gebruik van Kruschen Salts
enorm verbeteren. Kruschen Salts is uit
sluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en
erkende drogisten a 0.90 en 1.60 per
flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op,
dat op het etiket op de flesch, zoowel als
op de buitenverpakking, de naam Rowntree
Handels Maatschappij, Amsterdam, voor
komt.
verzending en vrachtkosten zorgt.
Bij den correspondent bestaat dan gele
genheid eenmaal per week een boek te
halen of te ruilen waarbij de lezers de
zelfde contributie (minimum 2 per jaar)
betalen, welke ook de Alkmaarsche leden
moeten betalen. Red. Alkm. Crt.
TWEE BRANDEN TE KERKDRIEL.
Negentien personen dakloos.
Gisteravond omstreeks zeven uur is
brand uitgebroken in het achterge
deelte van de woning van den heer
A. Mendels te Kerkdriel. Het vuur
deelde zich mede aan 't naastgelegen
perceel, bewoond door den heer M.
v. d. Laarschot en de wed. Th. v. d.
Biggelaar. Het eerste huis lag spoedig
in de asch, het tweede brandde totaal
uit.
Hierna is brand uitgebroken in het
ruim 100 meter verder gelegen perceel
l van den radiohandelaar M. Hooijmans
en de wed. Th. Verhoeven, die een
landbouwbedrijf heeft. Ook hier kon
de brandweer niet verhoeden, dat de
woning verwoest werd. Burgemeester
van Heereveld leidde zelf het blus-
schingswerk.
Er vielen geen persoonlijke onge
lukken voor, doch 19 personen worden
door deze branden, waarvan de oor
zaak oibekend is, dakloos.
DE ZAAK-SCHAAP.
Verdachte niet in hooger beroep.
Naar wordt vernomen, heeft de bankier
Schaap, die door de rechtbank te Haarlem
tot 4 'A jaar gevangenisstraf is veroordeeld
met aftrek van voorarrest, niet het voor
nemen van dit vonnis in hooger beroep te
gaan.
IN HET OOG GESCHOTEN.
Te Weert heeft het 12-jarig jongetje K.,
dat met een windbuks speelde, zijn even
oud vriendje H. v. A. met een kogeltje in
het oog getroffen. Men vreest, dat de
knaap dit oog zal moeten missen. De politie
nam het speelgoed in beslag.
DE FILM „HELDENKERMIS".
Haagsche burgemeester zal ver
tooning niet verbieden.
Naar aanleiding van vragen, hem van
verschillende zijden gesteld, deelt de bur
gemeester van Den Haag mede, dat hij
geen aanleiding kan vinden, om de open
bare vertooning van de film „Heldenker-
mis" te 's-Gravenhage te verbieden.
125. Pummels, die niet in de gaten had, dat dit zijn
ontsnapte dief was, vroeg: „Heb jij soms iemand hard
voorbij zjen loopen met een wit konijn?" Bert, die dacht
dat hij goochem was, antwoordde: „Een wit konijn
springt daarginds in de wei en ik geloof, dat je man
netje daarbinnen in die keet is".
Ten overvloede zei Bert nog: „Ik zou je aanraden
om heel zacht naar binnen te gaan, dan overval je hem,
voordat hij er erg in heeft". Pummels volgde zijn raad
op, deed behoedzaam de deur open en ging op zijn tee-
nen naar binnen.