Lezing Mr. N. Stufkens over „Kerk en Staat". DE GEBROEDERS „GOCHEM" Jtcwdnciaai Tlieuws ^Binnenland Kerk en Schooi Voor de Jong Hervormden, afd. Alkmaar, in de bovenzaal van „De Unie AANDACHTIG GEHOOR. HEILOO SCHOORL STOMPETOREN meedoen. Voor de lunch is zij in het skista dion geweest en heeft een korten tijd het springen van den kleinen schans als onder deel van den gecombineerden 18 K.M. race- en spring-wedstryd op ski's gade geslagen. Des middags was zij in het ijsstadion getui ge van het schoonrijden van paren, waarbij veel moois te zien was, vooral omdat In dit nummer geen verplichte figuren zijn voor geschreven, zoodat er ook veel afwisseling in is. Het was jammer, dat de prinses te laat is aangekomen om ook nog iets van het schaatsrijden te zien. Voor onze Nederland- sche rijders, die van de komst van de prinses gehoord hadden, was het een groote teleur stelling. Zij hebben zich er evenwel niet al te zeer door laten ontmoedigen en reden een mo'oien wedstrijd. Van der Scheer werd, zooals te verwach ten was, op dezen afstand de beste Neder lander. Met zijn tiende plaats kan ons land tevreden zijn. De groote verrassing was, dat Ballangrud niet als nummer één eindigde, doch zich de tweede plaats zag toegewezen. Niettemin gaat de gouden medaille toch naar Noorwegen, zoodat weer de suprema tie van de Noordelijke landen in dezen sport is gebleken. In totaal hebben de No ren nu met schaatsrijden drie gouden en twee zilveren medailles gewonnen. Daarbij hebben ze Donderdag ook nog belangrijke successen in het skiloopen en -springen be haald, waarin zij alle drie de medailles ver overden. Toen de prinses des middags aan het ijs stadion arriveerde, vond Zij daar voor de ingangen een groote menigte, die zich daar verdrong en den toegang vrijwel geheel af sloot. Door het gedrang heen moest Zy binnen komen en zoo heeft Zij op een wel wat onaangename wijze kunnen onder', .a- den, welk een groote belangstelling er be staat voor alles wat de wintersport betreft. Het was maarg elukkig, dat het toeval de prinses niet bij den wedstrijd, die des avonds tusschen Duitschland en Canada is gespeeld, heeft gebracht. De belangstel ling, die des avonds buiten het ijsstadion bestond, uitte zich n.1. binnen in een al te intens meeleven met het spel, waarbij zich de meest onverkwikkelijke tooneelen af speelden. Het Duitsche publiek minder sportief. Het schijnt voor velen moeilijk te zijn zijn verlies geduldig te dragen, het Duit sche deel van het publiek bij dezen belang rijken ijshockey wedstrijd bleek hier ten minste niet toe in staat en hei gedroeg zich op een wijze, die alle beschrijving tart. Toen na anderhalve minuut spelens de Canadeezen een doelpunt maakten, begon het publiek onrustig te worden. Het joelde en floot de gasten uit en zelfs de scheids rechters moesten het ontgelden. Het geroep van „Schiedsrichter raus" overstemde alles en zelfs de man achter den luidspreker kon zich niet verstaanbaar maken. Niet alleen de hoogere rangen, doch ook de toeschou wers op de overdekte tribune en zelfs per sonen, die op de eere-tribune zaten, deden er aan mee. Het spel werd door al die op hitsingen, zooals te begrijpen is, er niet kal mer op en zoo kreeg het publiek weer op nieuw aanleiding tot lawaai maken, wan neer een Canadees wat ruw optrad. De Duitsche spelers deden daarin evenwel niet ohder, doch in zoo'n geval werd niets ge hoord. Het kwam zoover, dat nieuwe Canadee- sche doelpunten zonder eenig applaus werden begroet, doch het ergste kwam nog aan het slot. Toen de spelers na het eind signaal elkaar de hand hadden gegeven en zich opstelden voor den afscheidsgroet, wer den de Canadeezen luide uitgefloten. Alle sportiviteit was verdwenen en de Olympi sche gedachte was volkomen zoek. Het is maar gelukkig, dat niet bij alle sportevene menten dezer winterolympiade dergelijke tafreelen zich afspelen. Het zou het einde van den Olympischen geest beteekenen. In de bovenzaal van gebouw „De Unie" heeft gisteravond mr. N. Stufkens voor de Jong Hervormden (afd. Alkmaar) een lezing gehouden over het onderwerp: „Kerk en Staat". De zaal was goed bezet, toen ds. Warners met een kort woord de aanwezigen welkom heette. Na het zingen van den Ambro- siaanschen lofzang en nadat ds. Warners in gebed was voorgegaan, was het woord aan den spreker van dezen avond. Vroeger zou een onderwerp als dit, aldus spr., al weinig interesse gehad hebben, doch thans staat het onderwerp „Kerk en Staat" in de volle belangstelling en het strekt zich thans uit tot ver buiten onze grenzen. Wij denken b.v. wat er in Rusland met die machtige kerk gebeurd is, neergestort, teruggedreven en practisch vervolgd, dat is het lot van die eens zoo pompeuse kerk. Zij, die haar trouw bleven, hebben ons dui delijk gemaakt, van welk een groot belang die vraag „Kerk en Staat" is. Veel meer dan in Rusland heeft die vraag in Duitschland ons bezig gehouden. De nieuwe bestuurders hebben duizenden in felle oppositie gedreven en nog dagelijks wordt er gestreden door de tegenstanders van het nieuwe regime. Men heeft getraent ook het leiderschap door te voeren in de kerk en er ontstond onrust onder hen, die hierin geen heil zagen. Immers, dan breekt daar iets ln die Duit sche kerk en ze verstaan het, de staat in de kerk is een gevaar. Hoe diep ernstig werd het jodenvraag stuk en het is niet eenvoudig die twee woorden kerk en staat zou rustig naast elkaar te zetten. De geschiedenis is eigenlijk altijd de historie van kerk en staat geweest. Sjir. lichtte dit met enkele voorbeelden uit de geschiedenis nader toe. Wat zijn het eigenlijk voor twee groot heden, kerk en staat. Het is met deze vraag zoo, dat de uitkomst bepaald wordt door het punt, waèrvan men begint. Een staats man van heden ziet wel die kerk, dat samen zijn van de burgers, doch hij ziet 't als een vraag, geeft deze groep mij kracht en steunt ze mij? Spr. wil het zien vanuit de andere gezichtshoek en dan zien we iets heel anders. Wy spreken vanuit die kerk als men- schen binnen die kerk, de plaats waar de goddelijke boodschap van het leven ons aangeboden wordt. De kerk is de plaats waar menschen preeken, doch zij verkondi gen niet een of andere openbare opinie, doch het is God's woord, dat aldaar weer klinkt. De kerk heeft een geweldige preten tie en de predikanten weten, wat hen drijft tot spreken tot de luisterende schare. De kerk verkondigt de goddelijke heer schappij over ons en zij zegt, dat wij met ons gansche hart hebben te gehoorzamen. Deze kerk eischt voer God het gansche leven van ons op. En nu staat die kerk met haar schuld en leed in een wereld, die haar eigen orde als menschheid gekregen heeft in den staat. Want in den staat bescheimt de eene mensch zich tegen den ander, tegen zichzelf, daar leven menschen naast elkaar en de staat verhindert ons, dat het leven onder gaat in een chaos. Dat doet de staat met zijn macht. De staat is gebonden des noods den een met geweld tegen den ander te beschermen. Zijn richtsnoer is het recht. Wat is echter de geestelijke inhoud van dien Stddt? Wij menschen willen vastheid en men klemt zich aan die wereld. Aan het staat- kundige leven zijn twee kanten, n.1. de zegen van de orde, de zegen van het recht, doch tegelijkertijd het wapen ln de hand van den menschen om te probeeren buiten God om, het in dit leven zelf te redden. De staat wil machtiger en grooter worden en in elk mensch van dien staat zit iets om zijn macht uit te breiden, de zucht te heerschen over zijn medemensch. Deze kerk kan nooit den staat verheerlijken, omdat er in den staat een element is van ons diep mensche- lijk egoïsme als een symptoom van een menschelijk verzet tegen God. Maar de kerk mag dien staat ook niet verachten, want zij heeft een harde realistische kijk op dit leven en de kerk weet de zegen van het recht en van het gezag. Verwerping van den staat is óf bruté kracht óf het is een verheerlijking van den mensch, een vertrouwen op zijn groei. Die kerk ziet in den staat een symtoom van ons zondig verzet tegen het koninkschap van God. Als de staat sterk wil worden, dan be hoeft dat niet alleen met oorlog gepaard te gaan, doch dan kan dat ook door 't inbezit nemen van alle rechten van de menschen. Onze staat stelt het onderwijs aan de orde, treedt op in het geestelijk voedsel van den mensch en hij dringt zich steeds verder in het leven in. Eén ding is zeker: onze staal grijpt ieder oogenblik in het leven in. Denk b.v. aan den dienstplicht van tegenwoordig tegenover het vrijwilligersleger van vroeger. De staat houdt zich bezig met het onderwijs en een dergelijke staat komt regelrecht te staan voor de vraag, raak ik de wereld van de kerk. Kerk en staat in dezen tijd, dat wringt altijd. Er is altijd éen gebied, waar zij op elkaar stuiten. En in den laatsten tijd is deze vraag meer actueel. Wanneer Luther over den staat sprak op het kerkelijke leven, dan was dat in de verzekerdheid, dat de leden van den staat christelijke menschen waren. Maar na de reformatie kwam er de staat, die hoe langer hoe sterker neutraal werd tegenover het kerkelijk leven. Er was geen sprake van/dat de massa christelijk zou zijn. Tegen dezen laatsten staat wordt van alle kanten storm geloopen. Door het communisme met haar eigen recht, eigen kunst en eigen zedelijkheid. En wij kennen het fascisme, dat als wereldbeschouwing in zich houdt: alles vóór den staat. De staat beheerschende norm, dat is het belang van de massa. Vandaar ook een le vensbeschouwing, waarbij gevraagd wordt het hart, het innerlijke of het Geloof van den mensch. Zie in Duitschland, daar zegt Baldur von Schirach: „De Duitsche jeugd gelooft in Hitier en wie in Hitier gelooft, gelooft in God". Ook hier geeft dus het staatkundige leven den toon aan. Vrijheid van gods dienst, mits daarmede de belangen van den staat niet geschaad worden. De Staat probeert meer te zijn dan een draagster van het recht, die van ons vraagt ons innerlijk ja-zeggen. De kerk heeft dus niet te doen met een staat, waarom zij dankbaar is om de orde, doch de kerk moet een strijd voeren tegen den eisch van den Staat, die telkens pro beert grooter deel op te eischen dan hem toekomt. Thans lijkt het begrip Kerk en Staat als „huwelijk" méér op een gewapende vrede, een gewrongenheid, welke niet goed is. Welke eisch aanvaarden wij? De Staat vraagt: „Geef mij uw hart" en de kerk, die de pretentie heeft te zeggen, de stem van God te zijn. Hfebben wy God meer te gehoorzamen dan den mensch? Men voelt het, om de kerk wordt ge vochten en we hebben te kiezen. Het eene antwoord luidt: Wanneer die staat zelf christelijk is, dan is deze wrijving opgehe ven. Het verschil tusschen Ir. Mussert en Ds. Kersten is wel dit, dat bij de laatste de staat hèt evangelie moet prediken, dus een christelijke staat, die zich stelt achter de groote dogma's der reformatie. Terwyl Ir. Mussert dat wil doen in een beweging, die terug wil gaan naar de dagen, toen het al- gemeene godsgeloof nog door den staat ge handhaafd werd. Spr. huivert by deze laatste gedachte. Want dan predikt die kerk door de buis van den staat, maar zij draagt dan de zon de van de wereld met zich. De wereld van den dwang zal dus moeten bevorderen de komst van het koninkrijk. Deze staat is verwerpelijk, omdat zij zich bemoeit met een taak, welke haar niet raken mag. Wee een kerk, als zij gaat hopen op den dwang, die de staat bezit tot handhaving van de orde. Een kerk, die de vragen van de macht en orde overlaat aan 4den vakman, een kerk, die niet overal tusschen zit, is dankbaar voor iedere orde. Met die kerk staat daar als de dienares voor God en misschien zal het nog zoo ver komen, dat de kerk zal zeggen tegen den staat, hier is uw plaats niet, ga heen! Mocht het zoover komen, dat er een strijd zal komen tusschen kerk en staat, dan zal de kerk overwinnen, juist omdat ze dat gene heeft wat de staat mist, de goddelijke roepstem tot de menschheid, het verlossen de woord door alle tijden heen. Na de pauze stelden enkele aanwezigen over dit onderwerp vragen, waarna ds. Warners den spreker voor zijn lezing dank bracht. Met een zingen van „Een vaste burcht is onze God" en gebed werd deze bijeenkomst gesloten. HUISVUILBELASTING INGEVOERD TE BEVERWIJK. Het sluitend maken van de gemeentebe- grooting voor 1936 gaat, evenals vorige jaren, met zeer groote moeilijkheden ge paard. De burgerij zal daarvan de gevolgen ondervinden en wel door de invoering van een nieuwe belasting. Ten einde tot een sluitende begrooting te komen, is het noodzakelijk gebleken, de reeds ver doorgevoerde bezuiniging op de uitgaven nog verder door te zetten. Het is echter niet mogelijk gebleken het tekort van ruim 36.000 weg te werken, zonder tevens tot verhooging der inkomsten te geraken. B. en W. stellen voor de in voering van een belasting op het afvoeren van vuil. De nieuwe belasting zal 3 bedragen van de belastbare opbrengst der eigendom men. Het N.V.V. gaf Woensdagavond een film avond in „De Rustende Jager", welke ge heel was bezet. Vertoond werd het Arfi- filmtournee in zijn geheelen omvang. Voor den aanvang sprak de voorzitter, de heer P. Greeuw. In het gedeelte voor de pauze werd de propagandafilm vertoond. Men ziet hier (afgewisseld met een komische) wat het N.V.V. deed en doet. In de pauze sprak de heer van de Wiel een propagandistisch woord. Na de pauze werd vertoond „20.000 jaar in Sing-Sing". Witte Kruis. De afdeeling Schoorl van de Noordhol- landsche vereeniging „Het Witte Kruis" heeft Woensdagavond een bijeenkomst ge organiseerd, waarin de heer J. C. Snouck, directeur van het instituut voor lichamelijke opvoeding te Amersfoort een voordracht heeft gehouden met als onderwerp: „Wat moeten wij weten doen en laten, om onze gezondheid te bewaren en ziekte te voor komen". Deze opkomst was tamelijk goed bezocht, ongeveer 100 belangstellenden waren aanwezig. De spreker werd ingeleid door den voorzitter van de afdeeling, den heer S. G. L. F. baron von Fridagh. De geheele voordracht was gebaseerd op de leer, dat voorkomen beter is dan genezen. Wanneer men de geheimen maar kent, om gezond te leven, dan voorkomt men zeer veel onheil. Het menschdom gaat wel zeer gebukt onder allerlei lichamelijk leed; spr. illustreerde hoe vooral het kind lijdt, onder de zeer slechte hygiëne; vooral op de Veluwe ziet men dit. De kindersterfte is nog veel te hoog. Onkunde in de verzorging is de bron van veel kwaad. Weinigen wor den met gebreken geboren, doch de lichame lijke toestand vers1 echterd door onwetend heid. En verder de schoolgaande kinderen. Wat wordt daar bij geneeskundig onderzoek veel kwaad gevonden. Gelukkig de plaats zooals Schoorl, waar medisch schooltoezicht bestaat. Bij ouderen is het al niet veel beter; bij de loting voor de nationale militie is het percentage afgekeurden buitengewoon hoog en hoe menig ambtenaar gaat niet met ziekenverlof. Veel wordt reeds in ons land gedaan. Sanatoria, ziekenhuizen, vacantie- kolonies en zooveel andere inrichtingen zijn daar, om de menschelijke nood te lenigen. Spr. vindt dit echter lapmiddelen. Men heeft te zorgen, dat ziekte, in welken vorm ook, wordt voorkomen. Spr. zou nog veel meer kunnen zeggen van de lijdende menschheid, doch het bewijsmateriaal zou te afschuwe lijk worden. Wat al een ziekten en lichame lijke afwijkingen vindt men, welke zijn ontstaan, niet alleen door onkunde, doch ook door onwil. De levensomstandigheden van het kind, en ook op la teren leeftijd, mogen niet geheel het lot van de mensch beheerschen. Er is zeer veel zorg noodig om de gezondheid van de mensch, ook in de slechtste levens omstandigheden, te verbeteren, doch dit kan, al moet er gestreden worden tegen zeer veel vasthoudendheid aan verouderde begrippen. Vijf dingen zijn er noodig om gezond te leven. Ten eerste frissche lucht, welke overal is te vinden. Laat die toe in Uwe woningen, in Uwe slaapvertrekken. Ten tweede licht. Licht en zon doet leven, doodt bacteriën. Stel de huid vooral bloot aan het zonlicht. Kleed U niet te dik; laat de zon op Uw lichaam inwerken. Ten dèrde voeding. Voedt U doelmatig en houdt evenwicht in die voeding. De een voudigste kost is vaak de béste. Ten vierde water. Drink het, wasch U vaak, baadt veel! Water is de goedkoopste en beste medicijn, doch alleen uit de tapkraah van de water leiding. Begin met Uw kinderen vertrouwd te maken met water. En dan ten laatste be weging. Lichaamsbeweging, mits oordeel kundig toegepast, is onmisbaar, te beginnen met het kind, te eindigen met de oudsten. Deze vijf middelen zijn het geheim om gezond te leven. Drie er van krijgt men voor niets. En voedsel verdiend men door lichaamsbeweging, door arbeid. Medicijnen zijn nooit de directe genees middelen, doch de natuurmiddelen, en de natuurgeneeswijze zijn de dingen die we noodig hebben, want het zijn, zoo eindigde spr., de natuurkrachten welken ons gezond houden of doen genezen. (Applaus). Na de pauze werd het gesproken woord nog verduidelijkt door een serie lantaarn plaatjes, terwijl nog een tweetal gestelde vragen, afdoende werden beantwoord. De voorzitter sloot hierna met vriendelij ken dank aan den spreker, dezen nuttigen avond. Boerinnenbond. *Mevrouw van der Laan, de voorzitster van den Boerinnenbond, heette Donder dagavond in de vergadering allen en spe ciaal den spreker van den avond, den heer Helder, tandarts te Alkmaar, welkom. Besloten werd den vischleverancier uit IJmuiden te bedanken en op de aanbie ding uit Hoorn voorloopig in te gaan. Ook zal men trachten een verzameling boeken bijeen te krijgen, welke door de leden ge lezen kunnen worden. Mevr. v. d. Wal de Boer wees in verband hiermee op de openbare leeszaal in Alkmaar, waar men tegen een geringe contributie vrijwel alles kan lezen. Men opperde het bezwaar van het ruilen*). Daarna begon de heer Helder zijn lezing over de mondverzorging van schoolgaan de kinderen. Op begrijpelijke wijze zette hij uiteen hoe noodig het is het blijvend gebit van het jonge kind telkens te laten controleeren, daar men op de scholen, waar het onderzoek heeft plaats gehad, ontstellende ervaringen heeft opgedaan. Een slecht gebit brengt verlies aan le vensvreugde en vele ziekten kunnen er door ontstaan, hetgeen spr. met voorbeel den aantoonde. Verbetering in dien toe stand is mogelijk als men het jonge kind doelmatig voedt, waarbij spr. op het nuttige werk van de consultatiebureaux wees en het reinigen van het gebit voor men 's avonds gaat slapen. Ofschoon men in verschillende plaatsen van gemeente wege de mondverzorging op de scholen weer moet afschaffen, dringt dr. de Vries uit Wieringerwaard er thans op aan, om desnoods door het vormen van ver- eenigingen van ouders, de vakkundige mondverzorging in te voeren, waardoor veel lijden kan worden voorkomen. Na de pauze kregen wij iets geheel an ders, nl. kennisvermeerdering van het le ven in Indië. De heer Helder die daar een tiental ja ren als tandarts gevestigd was, vertelde aan de hand van een uitgebreide serie lantaarnplaatjes veel van de zeden en ge woonten der inlanders, en van het leven der Europeanen in Indië. Mooie natuur- tafereelen volgden elkaar op en het was al laat toen de voorzitster den heer Helder, namens allen, bedankte. Wij vestigen er de aandacht op, dat er in plaatsen als Stompetoren een cor respondentschap van de Openb. Leesz. kan gevestigd worden. De correspondent die zich voor dit werk gratis beschikbaar moet stellen ontvangt dan elke week een kist boeken, waarbij de Leeszaal voor VERSTIJFD DOOR RHEUMATIEK. Nu alle pijn voor goed verdwenen. Mej. D. L. te IJ. schrijft ons: „Ik voel mij verplicht U te schrijven hoezeer Kruschen Salts my goed gedaan heeft. Sinds 18 jaren heb ik denzelfden werkkring en mijn gezondheid was altijd uitstekend. Dit jaar in Januari kreeg ik ernstige pijnen in mijn gewrichten, ik be greep terstond, dat dit rheumatische pijnen waren. Ik probeerde van alles, maar niets hielp. Ik had nimmer veel vertrou wen in geadverteerde middelen, maar tenslotte besloot ik toch een proef met Kruschen Salts te nemen. De verbetering trad bijna onmiddellijk in en het is mij een groot genoegen ,U thans te kunnen mee- deelen, dat de pijnen, nadat ik twee flacons Kruschen had genomen, volkomen verdwenen waren en niet meer zijn terug gekeerd. Ik neem iederen morgen nog steeds de dagelijksche dosis, mijn gezond heid is uitstekend. Ik zal niet aarzelen Uw wonderbaarlijk Kruschen Salts aan al mijn vrienden aan te bevelen." Rheumatische pijnen ontstaan wanneer het bloed door in het lichaam opgehoopte afvalstoffen met een overmaat van urine zuur verontreinigd is. Kruschen Salts spoort de afvoerorganen lever, nieren en ingewanden aan tot krachtiger wer king, waardoor de afvalstoffen worden verwijderd, het bloed gezuiverd en de pijnen verminderen om tenslotte geheel te Verdwijnen. Zoo verdrijft Kruschen Salts niet alleen rheumatische pijnen, maar Uw geheele gezondheidstoestand zal door het regelmatig gebruik van Kruschen Salts enorm verbeteren. Kruschen Salts is uit sluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten a 0.90 en 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking, de naam Rowntree Handels Maatschappij, Amsterdam, voor komt. verzending en vrachtkosten zorgt. Bij den correspondent bestaat dan gele genheid eenmaal per week een boek te halen of te ruilen waarbij de lezers de zelfde contributie (minimum 2 per jaar) betalen, welke ook de Alkmaarsche leden moeten betalen. Red. Alkm. Crt. TWEE BRANDEN TE KERKDRIEL. Negentien personen dakloos. Gisteravond omstreeks zeven uur is brand uitgebroken in het achterge deelte van de woning van den heer A. Mendels te Kerkdriel. Het vuur deelde zich mede aan 't naastgelegen perceel, bewoond door den heer M. v. d. Laarschot en de wed. Th. v. d. Biggelaar. Het eerste huis lag spoedig in de asch, het tweede brandde totaal uit. Hierna is brand uitgebroken in het ruim 100 meter verder gelegen perceel l van den radiohandelaar M. Hooijmans en de wed. Th. Verhoeven, die een landbouwbedrijf heeft. Ook hier kon de brandweer niet verhoeden, dat de woning verwoest werd. Burgemeester van Heereveld leidde zelf het blus- schingswerk. Er vielen geen persoonlijke onge lukken voor, doch 19 personen worden door deze branden, waarvan de oor zaak oibekend is, dakloos. DE ZAAK-SCHAAP. Verdachte niet in hooger beroep. Naar wordt vernomen, heeft de bankier Schaap, die door de rechtbank te Haarlem tot 4 'A jaar gevangenisstraf is veroordeeld met aftrek van voorarrest, niet het voor nemen van dit vonnis in hooger beroep te gaan. IN HET OOG GESCHOTEN. Te Weert heeft het 12-jarig jongetje K., dat met een windbuks speelde, zijn even oud vriendje H. v. A. met een kogeltje in het oog getroffen. Men vreest, dat de knaap dit oog zal moeten missen. De politie nam het speelgoed in beslag. DE FILM „HELDENKERMIS". Haagsche burgemeester zal ver tooning niet verbieden. Naar aanleiding van vragen, hem van verschillende zijden gesteld, deelt de bur gemeester van Den Haag mede, dat hij geen aanleiding kan vinden, om de open bare vertooning van de film „Heldenker- mis" te 's-Gravenhage te verbieden. 125. Pummels, die niet in de gaten had, dat dit zijn ontsnapte dief was, vroeg: „Heb jij soms iemand hard voorbij zjen loopen met een wit konijn?" Bert, die dacht dat hij goochem was, antwoordde: „Een wit konijn springt daarginds in de wei en ik geloof, dat je man netje daarbinnen in die keet is". Ten overvloede zei Bert nog: „Ik zou je aanraden om heel zacht naar binnen te gaan, dan overval je hem, voordat hij er erg in heeft". Pummels volgde zijn raad op, deed behoedzaam de deur open en ging op zijn tee- nen naar binnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7