fluBticaties
Spoet
ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 25 FEBRUAR11936
drankwet.
keeren in druk verkeer.
Voetbal
HET PROGRAMMA VOOR A.S. ZONDAG.
Afdeeling L
le klasse.
edo—'t Gooi
UW—Vriendenschaar
Langs de N.H.V.B.-velden.
Schagen-Alkmaar 1-5.
de engelsche wedstrijden.
Glimlachje
(Staatblad 1931, nr. 476).
Ingekomen is een verzoek van B. J.
alhier, om een verlof B ver
boor den verkoop uitsluitend van alco-
MJriien drank voor gebruik ter plaatse
van verkoop - in het perceel Laat nr. 203.
Binnen twee weken na dagteekening
kan een ieder schriftelijk bezwaren
tegen het verleenen van dit verlof in-
^Alkmaar, 24 Februari 1936.
Burgemeester en Wethouders
van Alkmaar,
F H. VAN KINSCHOT, burgemeester.
A. KOELMA, secretaris.
Automobilisme.
Nuttige wenken van de k.N.a.C.
In het huidige Motor- en Rijwielregle
ment is nog geen bepaling opgenomen, die
verbiedt in drukke straten te keeren of ach
teruit te rijden. Op den duur zal, met het
steeds toenemend motorverkeer, ook hierin
een voorziening moeten worden getroffen
en misschien wordt reeds in het nieuwe
Algemeene Wegen-verkeersreglement, daar
omtrent iets naders bepaald. In de Ver
keerswetten van verschillende nabuurstaten
is reeds lang vastgelegd, dat het verboden is
op hoofdwegen en in straten, die aange
merkt worden als hoofdweg en daarvan de
aanduiding dragen, te keeren of achteruit te
rijden.
Op dezelfde gronden van verkeersveilig
heid, waarop voor dergelijke wegen het
„rechts gaat voor" wordt vervangen door
het „hoofdweg vóór zijweg", werd daarbij
het verbod van keeren of achteruitrijden
gesteld.
Een goed automobilist zal deze ma
noeuvres dan ook zeker niet in een drukke
straat of op een buitenweg met veel snel
verkeer uitvoeren, omdat hy niet de verant
woordelijkheid van een mogelijke aan
rijding op zich wil nemen, maar aannemen
de dat het gevaar hiervoor gering is door
goed uitzicht en matig verkeer, toch ook
niet als beschaafd man zoo onbeleefd willen
zijn den geheelen weg voor zich alleen op
te eischen. Hij zou dan anderen noodzaken
geduldig te wachten tot hij klaar is met zijn
voor- en achteruit-manoeuvres, die nu een
maal voor het keeren op een niet te breeden
weg onvermijdelijk zijn.
De vraag ligt voor de hand, hoe men ge
makkelijk en vlug kan keeren in een drukke
straat, of op een grooten verkeersweg, zon
der anderen te hinderen, of, om in wette
lijke termen te spreken (volgens art. 22a
Motor- en Rijwielwet), zonder de vrijheid
of de veiligheid van het verkeer te belem
meren of in gevaar te brengen.
Het recept, dat we hiervoor aan de hand
doen, kan ook dienen zoodra er inderdaad
een algemeene bepaling komt of in plaatse
lijke politieverordeningen wordt opgeno
men, zooals deze reeds lang elders bestaat,
waarbij het niet geoorloofd is in hoofdstra
ten te keeren. Van nog meer belang kan
dit recept zijn op de wegen voor snelver
keer.
Waar een drukke verkeersstraat is, zijn
er ook rustige zijstraten. Waar een drukke
hoofdweg door het landschap voert, komen
daarop secundaire of tertiare zijwegen uit,
ook liggen daaraan opritten van boerde
rijen. Van die zijsraten, zijwegen en oprit
ten kan men in het vervolg een praktisch
gebruik maken. Om onszelf een beetje in te
rijden op dit nieuwe keersysteem, gaan we
langs lijnen van geleidelijkheid. We rijden
in een breede, drukke straat, zooals we die
in elke stad of dorp vinden en kijken uit
naar een rustigen, niet te smallen zijweg,
dien we, ieder in zijn eigen omgeving, dade
lijk weten te vinden.
Hierbij dient men vooral niet te vergeten
telkens, rechts of links, tijdig den
richtingaanwijzer uit te steken, om te voor
komen, dat andere weggebruikers in twijfel
zouden kunnen geraken omtrent de ma
noeuvre, die men bezig is uit te voeren.
Wanneer we nu in die breede hoofdstraat
willen keeren, remmen we even af en rijden
die zijstraat in, met een korte bocht naar
rechts.
Zoodra de voorwielen maar even de
straat zijn ingedraaid, gooit men het stuur
naar links zoo gauw de handen het maar
kunnen bijdraaien, met het gevolg dat men
dg zijstraat, met een zwaai weer uitdraait en
met het voorgedeelte van den wagen op den
drukken hoofdweg komt te staan bij den
rechtertrottoirhoek. Op het laatste moment
heeft men nog heel handig de wielen, héél
langzaam rijdend, naar rechts bijgedraaid
(geredresseerd heet dat in de vaktermen).
Nu schakelt men in achteruit en héél lang
zaam achteruitrijdend en het stuur daar-
hijsnel naar rechts omhalend, komt men in
één slag in de zijstraat, keurig langs het
rechter trottoir te staan. Nu kan men rustig
den weg overzien en in één of twee gescha
keld steekt men de drukke straat of zijweg
over met een ruime bocht naar links. Men
behoudt bij deze geheele manoeuvre vooruit
steeds het vrije overzicht over dat wegge
deelte, waar het meeste gevaar kan drei
gen, n.1. den hoofdweg. Men steekt dien
over op dezelfde wijze en met dezelfde
rechten met welke men uit iederen zijweg
naar links af mag buigen, n.1. volgens de
letter van de Wet, né het verkeer van rechts
voorrang gegeven te hebben en als goed
automobilist eerst nadat óók het snellere
verkeer van links gepasseerd is.
Tegen het op deze wijze achteruitrijden,
namelijk langs de rechterzijde van den weg,
is wettelijk niets in te brengen. Weliswaar
wordt nog steeds door instructeurs aan can-
didaten voor het rij-examen ingeprent, dat
bet alleen geoorloofd zou zijn achteruit te
rijden met den verkeersstroom mee, doch
dit berust op geen enkel steekhoudend mo
tief. Integendeel, sinds de Motor- en Rij-
wielweti medio 1934 gewijzigd werd, is dui
delijk vastgelegd, op welke wijze het alleen
geoorloofd is achteruit te rijden. Art. 27bis
Motor- en Rijwiel-reglement luidt a.v.:
„Het is verboden achteruit te rijden, In
dien men zich niet te voren overtuigd heeft,
dat zulks kan geschieden, zonder dat daar
door de vrijheid of de veiligheid van het
verkeer wordt belemmerd, of in gevaar ge
bracht".
Het ligt voor de hand, dat men even goed
op de linker- als op de rechterzijde tegen
dit verbod kan zondigen, maar aan de on
juiste methode om den automobilist te ver
plichten uitsluitend op de voor hem linker
zijde van den weg achteruit te rijden, is
door dit artikel gelukkig een einde ge
maakt.
Wanneer men eenige malen deze gemak
kelijke methode in een zijstraat geprobeerd
heeft, zal men bij het keeren op een buiten
weg ook deze handige en tevens veilige
keer-manoeuvre gaan toepassen.
Er is echter één ding, waarmee op den
buitenweg rekening moet worden gehou
den, doch dat in stad of dorp niet ter sprake
komt. Wanneer men voor zich heeft een
zanderigen, onverharden boschweg of een
modderigen inrit van een boerenerf met
zachten berm, die niet te vertrouwen is,
kan men het achteruit inrijden niet wagen,
tenzij men een wagen met voorwielaandrij
ving heeft.
Men dient er n.1. rekening mee te houden,
dat de ach terdrijf wielen in los zand, modder
en gras wel eens zouden kunnen gaan door
slaan en zoodoende het vooruitrijden be
moeilijken of onmogelijk maken zonder
hulp van buitenaf.
Vooruit kan men gerust zoo'n zandweg
inrijden, want de achterwielen blijven dan
op het verharde wegdek en men kan zoo
doende nooit vastraken, aangezien de drijf-
wielen voldoende adhaesie op het wegdek
behouden.
Om het verkeer in het algemeen zoo min
mogelijk te hinderen, verdient het in min
der drukke straten altijd aanbeveling, ach
teruit te keeren. Dit houdt ook al weer ver
band met de eigenaardigheid van het stuur
mechanisme van de automobiel, waaruit
voortvloeit, dat achteruit korter gedraaid
kan worden dan vooruit. Men maakt een
slag naar links vooruit, redresseert de wie
len vóór men den wegkant bereikt heeft; nu
moet een manoeuvre achteruit gemaakt
worden en het hangt af van de lengte van
den wagen, de breedte van de straat en den
uitslag die aan het stuur gegeven kan wor
den, of men reeds gedeeltelijk, zooals de
afbeelding te zien geeft, in de rijrichting ge
draaid komt te staan, of dwars over den
weg. Is de wagen lang en de weg smal, dan
zal dit voor- en achteruit manoeuvreeren
nog eenige malen moeten worden herhaald,
maar het is zeker, dat wanneer men de
éérste manoeuvre direct van stilstand (met
den noodige stuurinslag naar links vóór het
stoppen) achteruit uitvoert, men altijd
zeker één volle manoeuvre winst maakt. Op
dezelfde straatbreedte, waar, vooruit ma
noeuvreerend, minstens 3 bewegingen noo-
dig zijn, zal men achteruit met twee kunnen
volstaan. Om dus het doorgaand verkeer
zoo min mogelijk te hinderen, zal het ach
teruit keeren wel te verstaan, als de
overige omstandigheden er zich ook toe
leenen steeds te verkiezen zijn.
Hoofdzaak voor iedere keer-manoeuvre
is, dat men daarbij den moter stationnair
laat draaien en met zoo min mogelijk gas
geven (zonder te caleeren!) de voor- en
achteruitwendingen uitvoert. Hoe lang
zamer dé wagen zich daarbij verplaatst, hoe
grooter uitslag men aan het stuur naar
links of. naar rechts, over een zéér korten
afstand, kan geven, des te meer resultaat
met deze snelle stuurwendingen wordt ver
kregen.
Keeren op een weg met gebruikmaking
van een zijstraat: de pijlen geven de juiste
wijze aan waarop dit moet geschieden, be-
ginnende bij A.
Hoe men het eenvoudigst in een straat
zonder zijstraten keert, wijzen de pijlen aan,
beginnende bij B.
Xerxe»VSV
2e klasse A.
2e klasse B.
West-Frisia—WFC
3e klasse A
Purmersteij n—HRC
Zaandijk—Volewijckers
3e klasse B.
TIWDJK
ZRCAssendelft
DECDe Zeemeeuwen
4e klasse A.
SchagenAnd(jk
DTSBKC
AlkmaarStrandvogels
4e klasse B.
NeerlandiaWestzaan
SCA—Zilvermeeuwen
RCAADW
QSCZaanlandia
AVOG—Uitgeest.
Reserve 2e klasse A
WFC 2West-Frisia 2
DWV 2—HRC 2
De Volewijckers 2Alcm. Vletrix 2
Reserve 2e klasse B.
TOG 2—ZW 2
OSV 2—WA 2
AFC 2—Ajax 3
Reserve 3e klasse A
Alcm. Victrix 3Purmersteijn 2
ZFC 3—WFC 3
Hollandia 2HRC 3
Afdeeling II.
le klasse.
HFC—Excelsior
DFCDWS
Afdeeling HL
le klasse.
HeraclesEnschedesche Boys
ZAC—AGOW
Go AheadPEC
Enschede—SCH
Afdeeling IV.
le klasse.
LONGA—Bleijerheide
Afdeeling V.
le klasse.
LeeuwardenSneek
VelocitasGVAV
Achilles—Be Quick
Eindelijk eens geen enkele stagnatie.
Vrone I kan Bergen I op eigen veld
verrassen. Alcmaria V en Koedijk II
beiden kampioen!
Eindelijk kon dan eens het vastgestelde
programma in z'n geheel worden verwerkt
en bleef verdere stagnatie gelukkig uit. De
competitie had over het algemeen een vrij
normaal verloop en al vielen enkele uitsla
gen dan ook niet geheel in de lijn der ver
wachtingen, eenigszins denkbaar waren ze
in elk geval dan toch wel.
De eenigste betrekkelijke verrassing was
het wedstrijd-resultaat van Bergen I tegen
het bezoekende Vrone L Waar de Bergena-
ren in St Pancras reeds eerder een over
winning boekten en ontegenzeggelijk sterker
konden zijn dan de groen-zwarten, gaven
we de Vronianen in het duinlandschap niet
veel kans op een zege, temeer, daar Bergen
nog een kans al was deze dan ook heel
klein op de bovenste plaats had.
De overwinning komt Vrone zeer van
pas en met nog enkele gunstige thuiswed
strijden voor den boeg, kunnen de groen
zwarten het ten aanzien van de onderste
plaats nog wel redden.
De feiten van den dag waren wel de be
slissingen in de derde klasse E en de vierde
klasse F. In eerstgenoemde afdeeling zag
Alcmaria V kans bij Schoorl II voor een
overwinning die wel niet geheel verdiend
was zorg te dragen, zoodat de withemden
thans reeds ongeslagen het afdeelingskam-
pioenschap wisten te behalen en het vol
gend seizoen hun geluk eens een klasse
hooger zullen beproeven. Vanaf deze plaats
onze felicitatie met het behaalde kampioen
schap, dat ongetwijfeld volkomen verdiend
is. Zoo zien dus de vijfde elftallers hun ja
renlang zwoegen ook eens met een mooi
succes beloond.
De tweede kampioen is Koedijk n, dat
ook al eens eerder een ernstige poging in
haar afdeeling waagde, doch de enkele noo
dige punten maar niet kon vergaren. Ook
nu werd het de Koedijk-reserves niet altijd
even gemakkelijk gemaakt en kwamen en
kele overwinningen slechts met bescheiden
cijfers. De eindspurt was echter geweldig
en de uitslag van j.1. Zondag (013) bracht
het begeerde succes. Ook hier kwam het
ongeslagen kampioenschap binnen en de
Koedijkers accepteeren dan ook onze wel
gemeende gelukwenschen. Ook zij zullen
het volgend seizoen hun geluk in een
hoogere regionen beproeven.
De eerste klasse A
laat een heftigen strijd zien tusschen eenige
runners up. Het leidende Alkmaarsche Boys
II had bezoek van de hekkensluiters, die
vooral stug verdedigden. De rood-witten
neelden een minder goede partij, doch kon
en desondanks W.F.C. V er met een 30-
itslag onder houden. De positie wordt nu
oor de Wormerveerders werkelijk precair,
aar Vrone I kans zag het pittige Bergen I
i eigen omgeving een 13-nederlaag toe te
-engen. Goed zoo Vronianen, nog enkele
verwinningen en de zaak is stellig safe.
Ook Zilvermeeuwen II is weer iets meer
n het nauw gekomen, daar de Zaandam
iers in Krommenie bij K.V.V. ni ook een
1O-nederlaag kregen te slikken. De Krom-
menieërs hebben zich dus tijdig van de
jongste nederlaag kunnen herstellen.
K.F.C. IV blijft ook nog in de running,
doordat de Koogers Z.F.V. V in eigen om
geving een 0—2-nederlaag konden toebren
gen.
De stand is thans:
Alkm. B. II 13 9 3
K. V. V. III 12 7 3
O. S. V. III 13 7 3
Bergen I 14 6 3
C. S. V. I 14 6 3
K. F. C. IV 11 4 5
Z. F. C. V 13 3 3
Zilverm. II 13 3 2
Vrone I 10 3 1
W. F. C. V 13 1 2
1 35— 9 21
2 30—16 17
3 37—26 17
5 29—29 15
5 21—23 15
2 22—17 13
7 19—34 9
8 26—42 8
6 19—27 7
10 16—31 4
In de tweede klasse A
doet O.F.C. I het buitengewoon goed. Werd
vorige week Z.F.C. VI in eigen huis met
18 geslagen, thans brachten de Oostzaners
de uitreis naar Zaansche Boys I tot een goed
einde. Aanvankelijk gingen beide partijen
gelijk op en de rust bracht de leiders slechts
een kleine 23-voorsprong. Nadat beide
clubs om beurten nogmaals hadden gedoel
punt, nam O.F.C. het spel geheel in handen
en bracht den eindstand op 38.
Z.V.V. IV wist zich bij Verkade II van de
jongste nederlaag te herstellen en bracht de
koekmenschen een gevoelige 06-nederlaag
toe.
Alkmaarsche Boys III deed heel goed
werk. Het bezoek aan Zilvermeeuwen ni
zag men met een 35-zege beloond. Eenige
minuten voor het einde was de stand echter
nog gelijk. Dus juist op tijd.
De stand is hier nu:
O. F. C. I 11 10 0 1 50—17 20
Z. V. V. IV 10 8 0 2 39—19 16
Zaansche B. 1 15 5 4 6 36—43 14
W. F. C. VI 10 6 1 3 30—17 13
Alkm. B. III 10 5 2 3 49—19 12
Verkade II 13 5 2 6 39—36 12
Z. F. C. VI 11 2 3 6 27—47 7
Zilverm. II 12 2 2 8 29—42 6
Meerv. III 10 1 0 9 11—60 2
In de tweede klasse D
deed Alkmaar II zeer goed werk, door het
pittige op bezoek zijnde Koedijk I een 73-
nederlaag toe te brengen. Nu konden de
Koedijkers de tweede plaats bezetting zich
wel eens zien ontgaan. Zeer jammer, dat
de groen-witte Alkmaarders wat laat in de
running gekomen zijn.
Mevo stelde nu na het zeer goede werk
tegen de kampioenen wel wat teleur. De
Mevoanen lieten zich door de Egmondsche
Boys maar liefst met 51 slaan.
De stand is hier nu:
Alcmaria IV 14 12 2 0 59—24 26
Oudorp I 13 8 1 4 40—33 17
Koedijk I 13 8 0 5 51—34 16
Egm. Boys I 14 7 2 5 37—27 16
Alkmaar n 13 4 3 6 4043 11
M.E.V.O. I 14 4 3 7 24—40 11
D. T. S. n 11 2 1 8 21—35 5
Alkm. B. IV 14 1 2 11 15—50 4
De derde klasse D
bracht het afdeelingskampioenschap, daar
Alcmaria V kans zag om in Schoort van de
Schoorl-reserves met 23 te winnen.
Akersloot I deed goed werk en zond het
bezoekende Ursem I met een 31-neder-
laag naar huis. De Akerslooters zullen dus
beslag op de tweede plaats kunnen leggen.
Bergen n deed het al even slecht als de
eerste elftallers, daar de Bergen-reserves
zich in eigen omgeving door Vrone II lieten
slaan (12).
De stand is hier nu:
Alcmaria V 13 12 1 0 6119 25
Akersloot I 14 9 2 3 3926 20
C. S. V. n 14 8 1 5 36—27 17
Ursem I 14 6 3 5 46—29 15
Schoorl II 14 4 3 7 28—29 11
Alkmaar Hl 11 5 0 6 31—26 10
Egm Boys II 13 3 3 7 28—49 9
Bergen II 16 3 2 11 23—41 8
Vrone II 13 3 1 9 14—66 7
De vierde klasse F
bracht ook het afdeelingskampioenschap,
doordat Koedijk II de Oudorp-reserves in
eigen huis kraakten met een 013-uitslag.
Nu nog ongeslagen eindigen, als 'n waardig
besluit
D.T.S. III bracht het bezoekende Ursem II
de vierde achtereenvolgende nederlaag toe.
De Oudkarspelieren bleven met 82 baas
in eigen huis.
Alkmaarsche Boys V had met Oterleek I
geen medelijden. De Oterleekers gingen er
in eigen omgeving met 27 in, terwijl Me
vo II het bezoekende Akersloot n een 61-
nederlaag toebracht.
De stand is thans:
Koedijk II 12 10 2 0 82—22 22
D. T. S. III 11 7 1 3 53—26 15
M.E.V.O. II 11 7 1 3 40—28 15
Ursem II 12 7 0 5 32—40 14
Alkm. B. V 10 4 1 5 33—30 9
Oterleek I 11 3 1 7 31—53 5
Akersloot II 11 2 0 9 19—56 4
Oudorp II 12 2 0 10 23—59 4
Oterleek I 2 verliespunten w.n.o. D.T.S,
III d.d. 5-l-'36.
Deze wedstrijd, waarin Alkmaar zich
verre de sterkste toonde, werd zeer ver
diend met 51 gewonnen.
Reeds direct na den aftrap was Alkmaar
in den aanval, de Alkmaar-halfl'nie beging
toen echter de fout te ver op te dringen,
waardoor Schagen werd ingesloten.
Toen de Alkmaar-halflinie echter deze
fout inzag, vlotte het direct beter en wer
den de vleugels regelmatig aan het werk
gezet. Het was uit een voorzet van rechts,
dat van 't Hof Alkmaar de leiding gaf, door
den bal in eens keihard in te schieten. Een
zeer goed doelpunt. Dezelfde speler ver
grootte den voorsprong, toen hij een goed
door Kranenburg vrij gespeelden bal, bui
ten bereik van den keeper in het net plaat
ste. Kranenurg maakte er voor de rust nog
30 van, toen hij na handig passeeren van
eenige Schagen-spelers den keeper geen
kans gaf.
Begrijpelijk had ook Schagen voor de rust
de noodige aanvallen opgezet. Verder dan
de Alkmaar-achterhoede brachten zij het
echter meestal niet en Duiveman moest er
dan ook slechts sporadisch aan te pas ko
men.
Nu de rust, toen Alkmaar haar taak wat
lichter opvatte, was Schagen nogal eens in
den aanval. De Alkmaar-achterhoede was
echter voor de Schagen-voorhoede te sterk.
Alkmaar kwam later weer wat meer in
den aanval, doch de meeste aanvallen wer
den onderbroken door een fluitsignaal van
den scheidsrechter voor buitenspel. Met de
zen regel leefde de scheidsrechter niet op
te besten voet.
Alkmaar vergrootte haar voorsprong toen
een door v. Os goed genomen corner in eens
doel trof. Nog was het Alkmaar niet vol
doende en bij een goed opgezetten aanval
verrichtte van 't Hof de hattrick en Alk
maar leidde met 50.
Wij dachten reeds dat met dezen stand
het einde zou komen, doch bij een Schagen-
aanval raakte Dingerdis geheel onwillekeu
rig den bal met de hand aan. De scheids
rechter gaf een strafschop, welke in een
doelpunt werd omgezet.
Schagen als geheel viel tegen. Men werk
te wel hard, doch daar was dan ook alles
mee gezegd.
Het Alkmaar-elftal als geheel kan nog be
ter, doch men speelde nu eenmaal tegen een
vrij zwakke tegenpartij.
Portsmouth wint van Arsenal.
De uitslagen van de gespeelde voetbal
wedstrijden voor de Engelsche League lui
den:
ArsenalPortsmouth 23 (1—2)
Blackburn RDerby C 00 (00)
Chelsea—Everton 22 (0—2)
Grimsby T.Huddersfield T. 11 (11)
Leeds U.—Middlesbroug 01 (0I)
LiverpoolBolton W. 1—1 (1—1)
Manchester C.Preston N. E. 1—3 (1—1)
Stoke City—Brentfort 22 (1—1)
SunderlandW'hampton W. 31 (2—1)
De stand der leiders is hier:
Sunderland 30 21 4 5 8444 46
Derby C. 30 14 9 7 44—29 37
Huddersliefd T. 30 15 7 8 4743 37
Stoke C. 30 14 5 11 45—42 33
De buitengewoon slecht gestelde weers
omstandigheden mochten niet verhinderen
dat zoo goed als alle vastgestelde wedstrij
den doorgang vonden. In den wedstrijd
W. BromwAston Villa moest het spel on
derbroken worden toen de stand met 10
voor de thuisclub was. Ook Brimingham
had een 10 voorsprong toen de scheids
rechter genoodzaakt was de spelers naar
de kleedkamers te verwijzen. Arsenal die
met niet minder dan zes invallers tegen
Portsmouth ten strijde trok, moest met een
23 nederlaag lijden. De kampioenen
schijnen zich nu geheel op de cupwedstrij
den te concentreeren.
Portsmouth begon flink aan te pakken en
reeds spoedig was de stand 02. Het pleit
echter nog voor Arsenal dat zij de stand
tot 22 wist te reduceeren. Even voor het
einde wist de thuisclub, dan zij een prach
tige dribble van Groves, de eindstand op
23 te brengen. Een slechte prestatie le
verde Derby door tegen Blackburn gelijk
te spelen (00). Everton stelde zich veili
ger door de punten met Chelsea te deelen
(22. Het was vooral weer de Chelsea-
middenvoor Bambrick die zich op den
voorgrond stelde. Het eerste doelpunt dat
hij voor zijn club scoorde was zoo fameus,
een magnifieke kopbal, dat deze manoeuvre
nog lang in het geheugen der toeschouwers
zal blijven. De rust ging in met 20 voor
sprong voor Everton. Toen kwam Chelsea
geweldig opzetten. Eerst volgde het boven
reeds omschreven doelpunt, waarna de
zelfde speler even later Everton's keeper
Sagar onfeilbaar passeerde. Sunderland
behaalde een normale 31 overwinning op
Wolverhampton, waarmee haar positie als
leider vaster dan ooit kwam te staan.
De uitslagen in de tweede divisie luiden:
BlackpoolCharleton A 62
BradfordTottenham H. 25
BuryBarnsley 30
Doncaster R.Huil City 61
Leicester C. Newcastle U. 21
Norwich C.Fulham 10
Nottingham F.Burnley 20
Sheffield U.Manchester U. 11
Swansea T.Bradford C. 81
West Ham U.Plymouth A. 42
De stand der leiders is hier:
West Ham .U 30 17 6 7 68—46 40
Sheffield U. 31 17 6 8 63—37 40
In deze divisie leidt nu weer West Ham
U. Het is hier echter de gewoonte beurte
lings den kop te nemen. Door de geringe
krachtsverschillen zijn nog interessante
wedstrijden te wachten.
Wielrennen.
ANTWERPSCHE ZESDAAGSCHE.
PijnenburgSlaats op tweede plaats.
In de Zesdaagsche te Antwerpen lagen
om half elf Maandagavond, toen 1609 K.M.
waren afgelegd, niet minder dan negen
koppels in het leidende peleton.
De stand was toen: 1. DeneefDe Kuys-
scher 103 punten; 2. PijnenburgSlaats 84
punten; 3. CharlierDepauw 57 punten; 4.
AertsMagne 47 punten; 5. LonckeBilliet
43 punten; 6. WalsPellenaars 40 punten;
De man, die veel boeken uit
leent: Op het oogenblik kan ik
U helaas alleen het telefoonboek
en het adresboek leenen!